ORDONANTA Nr. 32 din 30 ianuarie 2002
privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si
de canalizare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 2 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.2 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta stabileste cadrul juridic unitar privind
infiintarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finantarea, monitorizarea
si controlul functionarii serviciilor publice de alimentare cu apa si de
canalizare, tinand seama de strategia nationala de dezvoltare a serviciilor
publice de gospodarie comunala.
(2) Prevederile prezentei ordonante se aplica serviciilor publice de
alimentare cu apa si de canalizare, denumite in continuare servicii de apa si
de canalizare, din localitatile in care exista sisteme publice de alimentare cu
apa si de canalizare, indiferent de marimea acestora.
Art. 2
(1) Statul sprijina prin masuri legislative si economice dezvoltarea
cantitativa si calitativa a serviciilor de apa si de canalizare, precum si a
infrastructurii tehnico-edilitare a localitatilor, afectata acestora.
(2) Prin organizarea si desfasurarea activitatii serviciilor de apa si de
canalizare autoritatile publice sunt obligate sa asigure realizarea urmatoarelor
obiective:
a) imbunatatirea conditiilor de viata ale cetatenilor;
b) realizarea unei infrastructuri edilitare moderne, ca baza a dezvoltarii
economice si in scopul atragerii investitiilor profitabile pentru comunitatile
locale;
c) dezvoltarea durabila a serviciilor;
d) protectia mediului.
Art. 3
In sensul prezentei ordonante, notiunile de mai jos se definesc dupa cum
urmeaza:
a) servicii de apa si de canalizare - activitatile de utilitate publica si
de interes economic general, aflate sub autoritatea administratiei publice
locale, care au drept scop asigurarea apei potabile si a serviciilor de
canalizare pentru toti utilizatorii de pe teritoriul localitatilor;
b) serviciul public de alimentare cu apa - cuprinde, in principal,
activitatile de captare, de tratare a apei brute, de transport si de
distributie a apei potabile si industriale la utilizatori;
c) serviciul public de canalizare - cuprinde, in principal, urmatoarele
activitati: colectarea si transportul apelor uzate de la utilizatori la
statiile de epurare, epurarea apelor uzate si evacuarea apei epurate in emisar,
colectarea, evacuarea si tratarea adecvata a deseurilor din gurile de scurgere
a apelor meteorice si asigurarea functionalitatii acestora, supravegherea
evacuarii apelor uzate industriale in sistemul de canalizare, evacuarea si
tratarea namolurilor si a altor deseuri similare derivate din activitatile
prevazute mai sus, precum si depozitarea lor;
d) sistem public de alimentare cu apa potabila - ansamblul constructiilor
si terenurilor, instalatiilor tehnologice, echipamentelor functionale si
dotarilor specifice, prin care se realizeaza serviciul public de alimentare cu
apa potabila. Sistemul public de alimentare cu apa potabila cuprinde de regula
urmatoarele componente:
- captari;
- aductiuni;
- statii de tratare a apei brute;
- statii de pompare, cu sau fara hidrofor;
- rezervoare pentru inmagazinarea apei potabile;
- retele de distributie;
- bransamente pana la punctul de delimitare;
e) sistem public de canalizare - ansamblul constructiilor si terenurilor
aferente, instalatiilor tehnologice, echipamentelor functionale si dotarilor
specifice, prin care se realizeaza serviciul public de canalizare. Sistemul
public de canalizare cuprinde de regula urmatoarele componente:
- racorduri de canalizare de la punctul de delimitare;
- retele de canalizare;
- statii de pompare a apelor uzate;
- statii de epurare;
- colectoare de evacuare spre emisar;
- guri de varsare in emisar;
- depozite de namol deshidratat;
f) retea publica de alimentare cu apa sau de canalizare - partea din
sistemul de alimentare cu apa, respectiv din sistemul de canalizare, alcatuita
din reteaua de conducte, armaturi si constructii-anexe care asigura distributia
apei potabile, respectiv preluarea, evacuarea si transportul apelor de
canalizare la sau de la doi ori mai multi utilizatori independenti, respectiv
de la doua sau mai multe persoane fizice ce locuiesc in case individuale ori de
la doua sau mai multe persoane juridice ce administreaza cate un singur
condominiu, astfel cum este el definit de lege.
Partile componente ale unei retele de alimentare cu apa, precum si cele ale
unei retele de canalizare sunt amplasate de regula pe domeniul public; in
cazurile in care conditiile tehnico-economice sunt avantajoase, reteaua publica
de alimentare cu apa si de canalizare poate fi amplasata, cu acordul
proprietarului, si pe terenuri private.
Nu constituie retele publice: retelele de distributie aferente unei singure
cladiri de locuit, chiar daca aceasta este administrata de mai multe persoane
fizice sau juridice; retelele de distributie aferente unei incinte proprietate
privata pe care se afla mai multe locuinte despartite de zone verzi si alei
interioare private; retelele de distributie aferente unei platforme
industriale, in care drumurile de acces si spatiile verzi sunt proprietate
privata, chiar daca aceasta este administrata de mai multe persoane juridice;
g) bransament - partea din reteaua publica de distributie a apei care
asigura legatura intre reteaua publica si reteaua interioara a unei incinte sau
cladiri apartinand utilizatorilor. Bransamentul deserveste un singur
utilizator. Partile componente ale unui bransament se precizeaza in
regulamentul-cadru de bransare si utilizare a serviciului de alimentare cu apa.
Bransamentul pana la contor, inclusiv caminul de bransament si contorul,
apartine retelei publice de distributie a apei, indiferent de modul de
finantare a realizarii acestuia;
h) racord - partea din reteaua publica de canalizare care asigura legatura
dintre utilizator si canalizarea publica. Partile componente ale unui racord se
precizeaza in regulamentul-cadru de racordare si utilizare a serviciului de
canalizare. Racordul de la camin spre retea, inclusiv caminul de racord,
apartine retelei publice de canalizare, indiferent de modul de finantare a
realizarii acestuia;
i) ape uzate menajere - apele rezultate din folosirea apei in gospodarii,
institutii publice si servicii, care rezulta mai ales din metabolismul uman si
din activitati menajere si igienico-sanitare;
j) ape uzate provenite din activitatile economice - toate deversarile de
ape folosite in activitatile economico-industriale sau corespunzand unei alte
utilizari a apei decat cea menajera;
k) ape meteorice - acele ape care provin din precipitatii atmosferice. Sunt
considerate ape meteorice si apele care provin din stropirea si spalarea
drumurilor publice sau private, a gradinilor si curtilor imobilelor;
l) instalatii interioare de apa potabila - totalitatea instalatiilor aflate
in proprietatea sau administrarea utilizatorului, amplasate dupa
apometrul/contorul de bransament, in sensul de curgere a apei, sau, daca
bransamentul nu este contorizat, dupa punctul de delimitare dintre reteaua
publica si instalatia interioara de utilizare a apei si care asigura
transportul apei potabile preluate din reteaua publica la punctele de consum
si/sau la instalatiile de utilizare;
m) instalatii interioare de canalizare - totalitatea instalatiilor aflate
in proprietatea sau in administrarea utilizatorului, care asigura preluarea si
transportul apei uzate de la instalatiile de utilizare a apei pana la caminul
de racord din reteaua publica;
n) punct de delimitare a instalatiilor de alimentare cu apa potabila dintre
prestator si utilizator - locul in care instalatiile aflate in proprietatea sau
in administrarea utilizatorului se racordeaza la instalatiile aflate in
proprietatea sau in administrarea operatorului furnizor/prestator de servicii.
Delimitarea dintre instalatiile interioare de canalizare si reteaua publica de
canalizare se face prin caminul de racord, care este prima componenta a retelei
publice, in sensul de curgere a apei uzate;
o) contor de bransament - aparatul de masurare a volumului de apa potabila
consumat de utilizator, care se monteaza pe bransament intre doua
vane/robinete, la limita proprietatii utilizatorului, fiind ultima componenta a
retelei publice, in sensul de curgere a apei potabile;
p) contor de retea - aparatul care masoara consumul de apa potabila la mai
multe asociatii de locatari/proprietari sau la mai multi utilizatori
individuali ori care masoara transportul de apa dintr-o zona in alta a retelei
publice.
CAP. 2
Principii si conditii de functionare a serviciilor de apa si de canalizare
Art. 4
La organizarea si administrarea serviciilor de apa si de canalizare vor fi
respectate urmatoarele principii:
a) securitatea serviciilor;
b) tarifarea echitabila;
c) calitatea serviciilor si eficienta acestora;
d) transparenta si responsabilitatea publica;
e) consultarea cu sindicatele, precum si cu utilizatorii si asociatiile lor
reprezentative.
Art. 5
(1) Serviciile de apa si de canalizare trebuie sa indeplineasca urmatoarele
conditii de functionare:
a) continuitatea din punct de vedere cantitativ si calitativ;
b) adaptabilitate la cerintele utilizatorilor;
c) acces fara discriminare la servicii;
d) respectarea reglementarilor specifice din domeniul gospodaririi apelor
si protectiei mediului.
(2) Conditiile prevazute la alin. (1) vor fi cuprinse si dezvoltate in
regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciilor de apa si de
canalizare.
Art. 6
(1) Serviciile prestate prin sistemele publice de alimentare cu apa si de
canalizare trebuie sa indeplineasca la nivelul utilizatorilor indicatorii de
performanta aprobati de consiliile locale, consiliile judetene sau de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, prin regulamentul de organizare si
functionare a serviciilor de apa si de canalizare.
(2) Indicatorii de performanta ai serviciilor la utilizatori se aproba de
catre consiliile locale, consiliile judetene sau de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, in baza unui studiu care va tine seama cu prioritate de
necesitatile consumatorilor, starea tehnica si eficienta sistemelor de
alimentare cu apa si de canalizare.
(3) Propunerile de indicatori de performanta ai serviciilor de apa si de
canalizare la utilizatori, rezultate din studiul efectuat in acest scop, vor fi
supuse dezbaterii publice inaintea supunerii lor spre aprobare.
(4) Consiliile locale, consiliile judetene sau Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor aproba indicatorii de calitate ai
serviciilor de apa si de canalizare, cu respectarea prevederilor stabilite in
acest scop in regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciilor de
apa si de canalizare, care sunt minimale. Acestea pot aproba si alti indicatori
de performanta ai serviciilor de apa si de canalizare, pe baza unor studii de
specialitate.
(5) Proprietarii instalatiilor cu care se furnizeaza/presteaza serviciile
de apa si de canalizare, precum si operatorii care au primit delegarea
serviciului se bucura de dreptul de servitute legala pentru toate aceste
instalatii.
CAP. 3
Organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu apa si de
canalizare
SECTIUNEA 1
Gestiunea serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare
Art. 7
Organizarea, reglementarea, conducerea, gestionarea, coordonarea,
monitorizarea si controlul functionarii serviciilor de apa si de canalizare
intra in atributiile autoritatilor administratiei publice locale.
Art. 8
(1) Gestiunea serviciilor de apa si de canalizare se organizeaza la nivelul
comunelor, oraselor, municipiilor, judetelor sau asociatiilor intercomunale
dupa criteriul raportului cost/calitate optim pentru serviciile
furnizate/prestate utilizatorilor si tinandu-se seama de marimea, gradul de
dezvoltare si de particularitatile economico-sociale ale localitatilor, de
starea dotarilor si echipamentelor tehnico-edilitare existente si de
posibilitatile locale de finantare a exploatarii, intretinerii si dezvoltarii
acestora.
(2) Organizarea gestiunii serviciilor de apa si de canalizare se face in
baza unor studii care vor analiza elementele prevazute la alin. (1), precum si
in baza consultarii si dezbaterii publice in urma carora se va adopta solutia
optima pentru utilizatori.
(3) In cazul extinderii ariei de gestiune a serviciilor de apa si de
canalizare, care implica mai multe autoritati ale administratiei publice
locale, organizarea serviciilor se poate face, in conditiile respectarii prevederilor
alin. (1) si (2), prin asociere intercomunala.
Art. 9
(1) Administrarea si gestionarea serviciilor publice de apa si de
canalizare se realizeaza prin urmatoarele modalitati:
a) gestiune directa;
b) gestiune indirecta sau gestiune delegata.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor publice de apa si de
canalizare se face prin hotarare a consiliului local, consiliului judetean sau
a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
Art. 10
(1) In cazul gestiunii directe autoritatile administratiei publice locale
isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea,
conducerea, administrarea, finantarea, gestionarea si controlul functionarii
serviciilor de apa si de canalizare.
(2) Gestiunea directa se realizeaza prin compartimente de specialitate
organizate in cadrul aparatului propriu al consiliului local, consiliului
judetean sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, ori
prin servicii publice organizate in subordinea consiliilor locale, consiliilor
judetene sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
(3) Desfasurarea activitatilor specifice serviciilor de apa si de
canalizare, organizate si exploatate in sistemul gestiunii directe, se face pe
baza unui regulament de organizare si functionare intocmit in conformitate cu
regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciilor de apa si de
canalizare si aprobat de catre consiliile locale, consiliile judetene sau de
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
Art. 11
(1) In cazul gestiunii indirecte autoritatile administratiei publice locale
isi deleaga o parte din sarcinile si responsabilitatile proprii catre o alta
persoana juridica, denumita operator al serviciului, careia ii incredinteaza,
in baza unui contract de delegare a gestiunii, dreptul de furnizare/prestare a
serviciilor de apa si de canalizare, precum si exploatarea sistemelor publice
de alimentare cu apa si de canalizare necesare pentru realizarea acestora.
(2) Delegarea gestiunii se face in conditii de transparenta, prin licitatie
publica organizata cu respectarea contractului-cadru si a regulamentului-cadru
de delegare a serviciilor de apa si de canalizare, in termen de 2 ani de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(3) Delegarea gestiunii poate fi facuta numai catre operatori atestati.
(4) In realizarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apa
si de canalizare autoritatile administratiei publice locale vor urmari
obtinerea celui mai bun raport cost/calitate, precum si asigurarea conditiilor
necesare realizarii interesului general specific acestor servicii.
(5) Prevederile alin. (2) nu se aplica operatorilor care la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante au incheiate contracte de concesiune in acord
cu prevederile contractului-cadru sau in urma unor licitatii publice.
Exceptarea prevazuta de prezentul alineat opereaza pana la expirarea sau
rezilierea contractului.
(6) Autoritatea administratiei publice locale semnatara a contractului va
organiza un nou concurs pentru delegarea gestiunii in toate cazurile in care,
timp de 2 ani consecutivi, operatorul serviciului nu si-a indeplinit
obligatiile contractuale cu privire la calitatea serviciului si performantele
economico-financiare.
Art. 12
(1) In procesul delegarii gestiunii serviciilor de apa si de canalizare, in
conformitate cu competentele si atributiile ce le revin potrivit legii,
autoritatile administratiei publice locale pastreaza prerogativele privind adoptarea
politicilor si strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a
programelor de dezvoltare a sistemelor publice de alimentare cu apa si de
canalizare, precum si dreptul de a urmari, de a controla si de a supraveghea:
a) modul de respectare si de indeplinire a obligatiilor contractuale
asumate de operatorii furnizori/prestatori de servicii publice;
b) calitatea si eficienta serviciilor furnizate/prestate la nivelul
indicatorilor de performanta stabiliti in contractele de delegare a gestiunii;
c) modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere in functiune,
dezvoltare si/sau modernizare a sistemelor publice din infrastructura
edilitar-urbana incredintata prin contractul de delegare a gestiunii;
d) modul de formare si stabilire a tarifelor pentru serviciile de apa si de
canalizare.
(2) Aprobarea strategiei de dezvoltare a serviciilor de apa si de
canalizare, a regulamentului de organizare si de functionare a acestora, a
criteriilor si procedurilor de exercitare a controlului intra in competenta
exclusiva a consiliilor locale, consiliilor judetene sau a Consiliului General
al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(3) Consiliile locale, consiliile judetene sau Consiliul General al
Municipiului Bucuresti pot delega integral sau partial numai activitatile
propriu-zise de furnizare/prestare, gestionare, administrare si exploatare a
serviciilor publice de apa si de canalizare, precum si pregatirea, finantarea
si realizarea investitiilor aferente acestora.
(4) Activitatile de monitorizare si control al modului de respectare a
obligatiilor stabilite in contractele de delegare a gestiunii se incredinteaza
Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Serviciilor de Gospodarie
Comunala, care va dezvolta un sistem informational ce va permite compararea
continua a fiecarui indicator de performanta cu nivelul atins de operatorul cel
mai performant in acest domeniu.
(5) In realizarea sistemului informational si implementarea activitatilor
de monitorizare vor fi implicate organizatiile profesionale de interes public.
Autoritatile administratiei publice locale au acces la orice informatie
detinuta de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Serviciilor de
Gospodarie Comunala cu privire la serviciile publice delegate de aceasta.
(6) Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Serviciilor de
Gospodarie Comunala are in principal sarcina de a controla activitatea
operatorilor cu privire la: respectarea indicatorilor de performanta, ajustarea
periodica a tarifelor conform formulelor de ajustare, respectarea legii
concurentei, asigurarea protectiei utilizatorilor si exploatarea eficienta a
patrimoniului public si/sau privat afectat serviciilor.
Art. 13
(1) In vederea asigurarii continuitatii serviciilor de apa si de canalizare
autoritatile administratiei publice locale au responsabilitatea planificarii si
urmaririi lucrarilor de investitii necesare functionarii sistemelor in conditii
de siguranta si la parametrii ceruti prin prescriptiile tehnice. In acest scop
se vor institui sisteme de planificare multianuala a investitiilor, plecandu-se
de la un plan director si tinandu-se seama de ciclurile procesului bugetar, in
conformitate cu reglementarile legale.
(2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ale
autoritatilor administratiei publice locale si ale operatorului in ceea ce
priveste realizarea investitiilor.
(3) Finantarea lucrarilor de investitii se asigura din urmatoarele surse:
a) fonduri proprii ale operatorului si alocatii de la bugetul local, in
conformitate cu obligatiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b) credite bancare garantate de catre autoritatile administratiei publice
locale sau de catre stat;
c) sprijin nerambursabil obtinut prin aranjamente bi- sau multilaterale;
d) fonduri speciale constituite pe baza unor taxe locale instituite in
conditiile legii;
e) participarea capitalului privat in cadrul unor contracte de parteneriat
de tipul construieste - opereaza - transfera si variante ale acestuia;
f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea
unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern, precum si a unor programe
de urgenta sau cu caracter social;
g) alte surse.
(4) Investitiile straine in sistemele de alimentare cu apa si de canalizare
vor beneficia de toate facilitatile legale in vigoare in momentul incheierii
tranzactiei. Facilitatile obtinute vor fi mentionate in contractul de delegare
a gestiunii si vor fi valabile pe perioada stabilita la incheierea acestuia. In
situatia obtinerii de catre investitor a unor facilitati ulterioare contractul
de delegare a gestiunii va fi modificat in mod corespunzator, cu avizul
Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Serviciilor de Gospodarie
Comunala.
(5) Investitiile care se realizeaza din fonduri proprii ale investitorilor
raman in proprietatea acestora pe toata durata contractului, daca nu s-a
convenit altfel la incheierea acestuia; in contractul de delegare se va
mentiona modul de repartitie a acestor bunuri la incetarea din orice cauza a
acestuia.
SECTIUNEA a 2-a
Operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de alimentare cu apa si
de canalizare
Art. 14
(1) Furnizor/prestator al serviciilor publice de apa si de canalizare poate
fi compartimentul de specialitate organizat in cadrul aparatului propriu al
consiliului local sau societatea comerciala cu capital apartinand unitatilor
administrativ-teritoriale, privat sau mixt, denumita in continuare operator,
autorizata conform prevederilor prezentei ordonante, care administreaza si
exploateaza unul sau mai multe sisteme publice de alimentare cu apa potabila
si/sau de canalizare si asigura furnizarea/prestarea serviciilor de apa si de
canalizare la utilizatori.
(2) Operatorii serviciilor publice de apa si de canalizare beneficiaza de
acelasi regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate.
Art. 15
(1) Operatorii de servicii de apa si de canalizare cu capital apartinand
unitatilor administrativ-teritoriale pot fi privatizati in conditiile legii.
(2) Hotararea de privatizare apartine consiliului local, consiliului
judetean, Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau asociatiei
intercomunale, dupa caz, in functie de apartenenta capitalului social al
operatorului de servicii de apa si de canalizare.
(3) Privatizarea se face in conformitate cu prevederile legale concomitent
cu delegarea gestiunii serviciilor de apa si de canalizare, iar metoda de
privatizare va fi stabilita prin caietul de sarcini.
Art. 16
(1) Societatile comerciale care furnizeaza/ presteaza servicii de apa si de
canalizare isi pot desfasura activitatea si in alte localitati, pe baze
contractuale, participand astfel la dezvoltarea pietei libere a operatorilor
furnizori/prestatori de servicii.
(2) Operatorul care furnizeaza/presteaza mai multe tipuri de servicii va
tine evidente distincte pentru fiecare activitate, avand contabilitate separata
pentru fiecare tip de serviciu si localitate de operare.
CAP. 4
Drepturile si obligatiile utilizatorilor si operatorilor
Art. 17
(1) Utilizator al serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare
poate fi orice persoana fizica sau juridica, proprietara sau cu imputernicire
de proprietar al unui imobil avand bransament propriu de apa potabila sau
racord propriu de canalizare si care beneficiaza pe baza de contract de
serviciile operatorului.
(2) Pentru o perioada de tranzitie de maximum 2 ani de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante utilizatori pot fi si persoanele fizice sau
juridice care au contract, dar nu au bransament de apa potabila, respectiv
racord de canalizare propriu.
(3) Principalele categorii de utilizatori ai serviciilor publice de apa
potabila si de canalizare pot fi:
a) agenti economici;
b) institutii publice;
c) utilizatori casnici: persoane fizice sau asociatii de
proprietari/locatari.
Art. 18
Dreptul de acces si utilizare a serviciilor de apa si de canalizare este
garantat tuturor utilizatorilor.
Art. 19
Regulamentele de organizare si functionare a serviciilor de apa si de
canalizare trebuie sa contina prevederi referitoare la:
a) accesul la informatiile publice privind serviciile publice de alimentare
cu apa si de canalizare;
b) dreptul oricarui locuitor din aria de prestare a serviciului de apa si
de canalizare de a avea acces la serviciul public si de a-l utiliza in
conditiile respectarii regulamentelor specifice;
c) obligatia consiliilor locale, consiliilor judetene sau a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, ori a autoritatii de reglementare
de a aduce la cunostinta publica deciziile cu privire la serviciile de apa si
de canalizare;
d) dreptul oricarui utilizator de a avea montat un aparat de masurare a
consumului pe bransamentul sau.
Art. 20
(1) Utilizatorii au obligatia de a respecta clauzele contractului de
furnizare/prestare bransare/racordare si utilizare a serviciilor de apa si de
canalizare, inclusiv prevederile regulamentului de organizare si functionare a
serviciilor publice de apa si de canalizare, si sa isi achite obligatiile de
plata in conformitate cu prevederile acestora.
(2) Persoanele fizice si juridice beneficiare ale serviciilor publice de
apa si de canalizare sunt obligate sa achite contravaloarea facturilor
reprezentand serviciile primite, respectiv utilitatile furnizate, in termen de
30 de zile calendaristice de la data emiterii facturii.
(3) Intarzierea in achitarea sumelor datorate, dupa expirarea termenului
prevazut la alin. (2), atrage majorari de intarziere egale cu cele utilizate
pentru neplata obligatiilor fata de bugetul de stat; valoarea maxima a acestora
nu va depasi cuantumul debitului si se constituie venit al operatorului.
(4) Nerespectarea de catre utilizatori a prevederilor regulamentelor de
organizare si functionare a serviciilor de apa si de canalizare conduce la
penalizarea acestora si, in anumite cazuri, chiar la sistarea serviciului
prestat, in conformitate cu prevederile regulamentelor si ale contractelor de
bransare/racordare si utilizare.
(5) Nerespectarea de catre utilizatori a conditiilor calitative si
cantitative din avizele si acordurile de racordare la sistemele publice de
canalizare, eliberate potrivit reglementarilor legale in vigoare, conduce la
retragerea avizelor si acordurilor, la anularea autorizatiilor de functionare,
la plata unor penalitati conform prevederilor legale, precum si a daunelor
provocate prin deversarea apelor reziduale.
Art. 21
Drepturile operatorilor, furnizori/prestatori de servicii publice de
alimentare cu apa si de canalizare, se inscriu in contractele de delegare a
gestiunii sau in regulamentele de organizare si functionare a serviciilor de
apa si de canalizare, pentru serviciile aflate in administrare directa,
urmarindu-se asigurarea echilibrului contractual pe baza urmatoarelor
principii:
a) incasarea tarifului aferent serviciului public prestat si actualizarea
periodica a acestuia in raport cu indicii de inflatie;
b) modificarea tarifului, in conditiile legii, daca a intervenit o
modificare semnificativa a echilibrului contractual.
Art. 22
(1) Operatorii au dreptul sa sisteze serviciile de apa si de canalizare si
sa ii debranseze de la reteaua publica pe acei utilizatori care nu si-au
achitat contravaloarea serviciilor furnizate/prestate, inclusiv majorarile
pentru intarziere, in cel mult 30 de zile calendaristice de la data expirarii
termenului de plata a facturilor. Masura debransarii de la reteaua publica se
poate lua numai in urma unei notificari prealabile adresate utilizatorului
restant si se poate pune in aplicare dupa 5 zile lucratoare de la data primirii
acesteia.
(2) Reluarea furnizarii/prestarii serviciului de apa si canalizare se va
face in termen de maximum 3 zile lucratoare de la efectuarea platii;
cheltuielile aferente suspendarii si, respectiv, reluarii furnizarii/prestarii
serviciului vor fi suportate de utilizator.
Art. 23
(1) Operatorii de servicii de apa si de canalizare vor fi atestati in
termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2) La licitatiile pentru obtinerea contractelor de delegare a gestiunii
serviciilor de apa si de canalizare pot participa numai operatorii atestati.
(3) Operatorii care intentioneaza sa participe la licitatii pentru
obtinerea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de apa si de
canalizare trebuie sa faca dovada experientei tehnice si manageriale in
gestionarea unor sisteme similare, a bonitatii si capabilitatii financiare de a
raspunde la cerintele specifice prevazute in caietele de sarcini aprobate de
consiliile locale responsabile, iar persoanele fizice care au calitatea de
administrator al operatorilor nu trebuie sa aiba antecedente penale.
Art. 24
(1) Operatorii serviciilor de apa si de canalizare au fata de utilizatori
urmatoarele obligatii:
a) sa respecte angajamentele luate prin contractele de furnizare/prestare a
serviciilor de apa si de canalizare;
b) sa presteze serviciul de apa si canalizare la utilizatorii cu care a
incheiat contract de furnizare/prestare si utilizare a serviciului;
c) sa serveasca toti utilizatorii din aria de acoperire pentru care au fost
autorizati/atestati, in conditiile prevederilor regulamentului de organizare si
functionare a serviciilor de apa si de canalizare;
d) sa asigure respectarea angajamentelor luate cu privire la indicatorii de
performanta stabiliti de autoritatile administratiei publice locale in caietele
de sarcini si in contractele de delegare a gestiunii serviciului de apa si de
canalizare;
e) sa furnizeze autoritatilor administratiei publice locale si Autoritatii
Nationale de Reglementare in Domeniul Serviciilor de Gospodarie Comunala
informatiile solicitate si sa asigure accesul la toate informatiile necesare
verificarii si evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciilor de apa si de
canalizare, in conformitate cu clauzele contractului de delegare si cu
prevederile legale in vigoare;
f) sa puna in aplicare metode performante de management, care sa conduca la
reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor
concurentiale date de normele legale in vigoare pentru achizitiile de lucrari,
bunuri si servicii;
g) sa monteze pe cheltuiala proprie cate un contor la bransamentul fiecarui
utilizator casnic, in termenele stabilite de consiliile locale, dar nu mai
tarziu de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Operatorii raspund de indeplinirea cu buna-credinta a obligatiilor
prevazute la alin. (1).
(3) Penalitatile pentru nerespectarea de catre operatori a indicatorilor de
performanta angajati prin contract se prevad in mod obligatoriu in contractele
de delegare a gestiunii serviciilor de apa si de canalizare sau in
regulamentele de organizare si functionare a acestora, in cazul gestiunii
directe.
(4) Operatorii serviciilor de apa si de canalizare au obligatia sa asigure
finantarea pregatirii profesionale a propriilor salariati. In acest scop vor
preleva si vor utiliza anual o suma egala cu 0,5% din fondul de salarii
prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli.
CAP. 5
Drepturi si obligatii ale autoritatilor administratiei publice locale
Art. 25
(1) Consiliile locale, consiliile judetene sau Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz, stabilesc strategia de dezvoltare si
functionare pe termen mediu si lung a serviciilor de apa si de canalizare,
tinand seama de planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, de
programele de dezvoltare economico-sociala a unitatii administrativ-teritoriale
respective, precum si de angajamentele luate de Romania in domeniul protectiei
mediului si in alte domenii prevazute in programul negocierilor de aderare la
Uniunea Europeana.
(2) Strategiile autoritatilor administratiei publice locale vor urmari cu
prioritate realizarea urmatoarelor obiective:
a) orientarea serviciilor publice catre utilizatori;
b) asigurarea alimentarii cu apa potabila si a canalizarii tuturor
locuintelor construite in intravilanul localitatilor, prin sisteme adecvate;
c) asigurarea calitatii apei potabile la un nivel compatibil cu directivele
Uniunii Europene;
d) imbunatatirea calitatii mediului prin utilizarea rationala a resurselor
naturale de apa si epurarea apelor uzate, in conformitate cu prevederile
directivelor Uniunii Europene;
e) reducerea pierderilor de apa si a consumurilor energetice din sistemele
de alimentare cu apa si de canalizare;
f) reducerea consumurilor specifice de apa potabila, inclusiv prin
contorizarea tuturor bransamentelor utilizatorilor;
g) promovarea investitiilor in infrastructura localitatilor si a
modernizarii acesteia, prin stimularea solutiilor performante, a initiativei si
inovatiei in domeniu;
h) finantarea serviciilor de apa si de canalizare in mod avantajos pentru
utilizatori si atractiv pentru investitori;
i) promovarea de solutii tehnice si tehnologice performante, cu costuri
minime;
j) promovarea mecanismelor specifice economiei de piata, prin crearea unui
mediu concurential de atragere a capitalului privat;
k) instituirea evaluarii comparative a indicatorilor de performanta ai
activitatii prestatorilor si participarea cetatenilor si asociatiilor
reprezentative la acest proces;
l) promovarea formelor de gestiune delegata;
m) crearea organismelor de monitorizare a calitatii prestatiilor si
instituirea de mecanisme de corectie adecvate;
n) promovarea metodelor moderne de management;
o) promovarea profesionalismului, eticii profesionale si formarii
profesionale continue a personalului ce lucreaza in domeniu.
Art. 26
In exercitarea atributiilor ce le revin in domeniul administrarii si
conducerii serviciilor de apa si de canalizare autoritatile administratiei
publice locale adopta hotarari sau emit dispozitii, dupa caz, privitoare la:
a) aprobarea programelor de reabilitare, extindere si modernizare a
dotarilor existente, precum si a programelor de infiintare a unor noi sisteme
publice de alimentare cu apa si de canalizare, in conditiile legii;
b) coordonarea proiectarii si executiei lucrarilor tehnico-edilitare in
scopul realizarii acestora intr-o conceptie unitara si corelata cu programele
de dezvoltare economico-sociala a localitatilor si de amenajare a teritoriului,
de urbanism si mediu;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea si
modernizarea dotarilor publice aferente serviciilor de apa si de canalizare;
d) asocierea intercomunala in vederea realizarii unor investitii de interes
comun din infrastructura tehnico-edilitara aferenta serviciilor de apa si de
canalizare;
e) delegarea gestiunii serviciilor de apa si de canalizare, precum si
incredintarea spre administrare a bunurilor apartinand patrimoniului public din
infrastructura aferenta; operatiunile de delegare si incredintare se pot
realiza numai prin licitatie publica organizata in conditiile legii;
f) participarea cu capital social sau cu bunuri la societati comerciale
pentru realizarea de lucrari si servicii publice de alimentare cu apa si de
canalizare;
g) contractarea sau garantarea in conditiile legii a imprumuturilor pentru
finantarea programelor de investitii din infrastructura localitatilor, aferenta
serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare (extinderi,
dezvoltari de capacitati, reabilitari si modernizari);
h) elaborarea si aprobarea normelor locale si a regulamentelor de
organizare si functionare a serviciilor de apa si de canalizare, pe baza
normelor-cadru elaborate de Ministerul Administratiei Publice;
i) stabilirea taxelor si aprobarea tarifelor pentru serviciile publice de
alimentare cu apa si de canalizare, cu respectarea reglementarilor in vigoare.
Art. 27
(1) Consiliile locale, consiliile judetene sau Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, dupa caz, vor aproba incheierea contractelor de
delegare a gestiunii serviciilor de apa si de canalizare, care au continutul
minimal prevazut in contractul-cadru de delegare a serviciilor de apa si de
canalizare.
(2) Contractul de delegare a gestiunii serviciilor de apa si de canalizare
va cuprinde in mod obligatoriu clauze referitoare la cantitatea si calitatea
serviciilor furnizate/prestate utilizatorilor, indicatorii minimali de
performanta stabiliti prin regulamentul de organizare si functionare a
serviciilor de apa si de canalizare si modul de masurare a acestora, tarifele
practicate si formulele de actualizare a acestora, modul de incasare a
facturilor, redevente, raspunderea contractuala, forta majora, durata
contractului, clauze speciale privind mentinerea echilibrului contractului dat
de rezultatele licitatiei si de prevenire a coruptiei, clauze de reziliere a
contractului si de administrare a patrimoniului public aferent serviciilor de
apa si de canalizare, clauze privind forta de munca, precum si alte clauze
convenite, dupa caz.
Art. 28
Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatorii
furnizori/prestatori de servicii publice de apa si de canalizare dreptul sa
aprobe structura si ajustarile de tarife propuse de catre operator, in conditiile
legii.
Art. 29
In exercitarea competentelor si responsabilitatilor ce le revin
autoritatile administratiei publice locale vor urmari cu prioritate:
a) gestionarea serviciilor publice de apa si de canalizare pe criterii de
competitivitate si eficienta manageriala;
b) promovarea reabilitarii infrastructurii aferente serviciilor publice de
apa si de canalizare;
c) monitorizarea si controlul periodic al activitatilor de prestare a
serviciilor publice de apa si de canalizare si luarea de masuri in cazul in
care operatorul nu asigura performantele pentru care s-a obligat;
d) elaborarea indicatorilor de performanta ai serviciilor de apa si de
canalizare si supunerea acestora spre aprobare numai dupa ce in prealabil au
fost supusi dezbaterii publice;
e) consultarea cu utilizatorii serviciilor publice de alimentare cu apa si
de canalizare in stabilirea politicilor si strategiilor locale, adoptarea
normelor locale si elaborarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor
de apa si de canalizare;
f) informarea periodica a utilizatorilor despre politicile de dezvoltare
din domeniu, precum si despre necesitatile de instituire a unor taxe locale;
g) medierea conflictelor dintre utilizatori si operatorul serviciilor de
apa si de canalizare, la cererea uneia dintre parti.
Art. 30
Autoritatile administratiei publice locale au fata de operatorii
serviciilor publice de apa si de canalizare urmatoarele obligatii:
a) sa aplice un tratament egal tuturor operatorilor si sa asigure prin
normele locale adoptate in exercitarea prerogativelor stabilite prin lege si
prin prezenta ordonanta un mediu de afaceri transparent;
b) sa asigure publicitatea si accesul liber la informatiile publice, cu
precadere la acele informatii care asigura pregatirea ofertelor si participarea
la licitatii;
c) sa aduca la cunostinta publica, in conditiile legii, hotararile si
dispozitiile avand ca obiect serviciile de apa si de canalizare;
d) sa stabileasca conditiile de asociere sau de formare de societati mixte,
numai pe baza de licitatie organizata in conformitate cu procedurile legale de
delegare a serviciilor publice de alimentare cu apa si de canalizare;
e) sa respecte si sa indeplineasca fata de operatorii serviciilor de apa si
de canalizare obligatiile proprii prevazute in contractele de delegare a
gestiunii acestor servicii;
f) sa achite contravaloarea prestatiilor efectuate de operator, conform
clauzelor contractuale;
g) sa pastreze confidentialitatea informatiilor, altele decat cele publice,
cu privire la activitatea operatorilor serviciilor de apa si de canalizare.
Art. 31
Impotriva hotararilor sau dispozitiilor autoritatilor administratiei
publice locale, date in aplicarea prezentei ordonante, persoanele fizice sau
juridice interesate se pot adresa instantei, in conditiile legii.
CAP. 6
Preturi si tarife
Art. 32
(1) Tarifele pentru plata serviciilor de apa si de canalizare se
fundamenteaza pe baza costurilor de productie si exploatare, a costurilor de
intretinere si reparatii, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat in
active corporale si necorporale, a obligatiilor ce deriva din contractul de
delegare si includ cote pentru plata dobanzilor si restituirea creditelor,
pentru crearea surselor de dezvoltare si modernizare a sistemelor
tehnico-edilitare, precum si profitul operatorului, in conditiile legii, cu
respectarea urmatoarelor conditii:
a) structura si nivelul tarifelor sa fie stabilite astfel incat sa reflecte
costul efectiv al furnizarii/prestarii serviciilor de apa si de canalizare, sa
descurajeze consumul excesiv, sa incurajeze functionarea eficienta a acestora
si protectia mediului, sa incurajeze investitiile de capital si sa fie corelate
cu gradul de suportabilitate de catre utilizatori;
b) sa fie asigurata si respectata autonomia financiara a operatorului;
c) operatorul sa aiba dreptul de a propune tarife binome care au: o
componenta fixa, proportionala cu cheltuielile necesare pentru mentinerea in
exploatare si functionarea in conditii de siguranta si eficienta a sistemului
de alimentare cu apa, respectiv de canalizare, si una variabila, in functie de
consumul de apa, respectiv de cantitatea de ape uzate, inregistrate la
utilizatori;
d) operatorul sa aiba dreptul de a indexa periodic tarifele in functie de
rata inflatiei, in baza unor formule de indexare avizate de autoritatea de
reglementare si aprobate de autoritatile administratiei publice locale
responsabile;
e) aprobarea tarifelor sa se faca de catre consiliile locale, consiliile
judetene sau, dupa caz, de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in
conformitate cu dispozitiile legale, in baza avizului autoritatii de
reglementare si cu conditia respectarii urmatoarelor cerinte:
- asigurarea furnizarii/prestarii serviciilor de apa si de canalizare la
nivelurile de calitate stabilite de consiliile locale sau prin contractele de
delegare a gestiunii, dupa caz;
- realizarea unui raport calitate/cost cat mai bun pentru serviciile de apa
si de canalizare furnizate/prestate pe perioada angajata si asigurarea unui
echilibru intre riscurile si beneficiile asumate de partile contractante;
- asigurarea exploatarii si intretinerii eficiente a bunurilor apartinand
domeniului public si/sau privat al autoritatilor administratiei publice locale
afectate serviciilor de apa si de canalizare;
f) in cazul gestiunii delegate autoritatile administratiei publice locale
competente sa fie obligate sa verifice periodic urmatoarele:
- serviciile de apa si de canalizare furnizate/prestate si nivelul de
calitate a acestora;
- indeplinirea nivelurilor de servicii si aplicarea penalitatilor pentru
neindeplinirea acestora;
- mentinerea echilibrului contractual rezultat prin licitatie si stabilit
prin regulamentul de organizare si functionare a serviciilor de apa si de
canalizare;
- asigurarea unor relatii echidistante si echilibrate intre operator si
utilizatori;
- limitele minime si maxime ale profitului operatorului cu capital privat;
- clauzele de administrare, intretinere si predare a bunurilor publice;
- planul social de limitare a efectelor negative ale concedierilor;
- independenta manageriala a operatorului fata de orice ingerinte ale
autoritatilor si institutiilor publice;
- responsabilitatea autoritatii publice pentru nerespectarea obligatiilor
sale contractuale.
(2) Autoritatile administratiei publice locale pot finanta dezvoltarea
serviciilor de apa si de canalizare numai in conditii de asigurare a surselor
bugetare si in conditiile in care, din studiile realizate de organisme
independente, rezulta ca majoritatea utilizatorilor nu pot suporta tarifele
necesare dezvoltarii propuse.
(3) In cazul gestiunii delegate, pentru mentinerea echilibrului
contractual, orice subventie a serviciilor incredintate operatorului va putea
fi aprobata de consiliile locale numai daca determina o reducere a tarifului,
corespunzatoare subventiei acordate si/sau o crestere a calitatii serviciilor
de apa si de canalizare, inclusiv prin reducerea timpilor de realizare,
corespunzatoare subventiei acordate.
(4) Procedurile de stabilire a preturilor si tarifelor se vor stabili in
regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciilor de apa si de
canalizare, care va fi elaborat de Ministerul Administratiei Publice si aprobat
prin hotarare a Guvernului.
CAP. 7
Raspunderi si sanctiuni
Art. 33
(1) Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au dreptul sa sanctioneze
operatorul de servicii publice de alimentare cu apa si de canalizare in cazul
in care acesta nu furnizeaza/presteaza serviciile la nivelul indicatorilor de
calitate si de eficienta stabiliti in contractul de delegare, prin:
a) penalizarea acestuia pentru nerespectarea angajamentelor asumate prin
contract la valori corespunzatoare prejudiciilor produse utilizatorilor, precum
si la nivelul necesar descurajarii operatorului de a mentine deficientele
constatate; penalizarile vor fi definite in contractul de delegare sau in
regulamentele de functionare;
b) propunerea de a anula atestarea operatorului inaintata autoritatii de
reglementare;
c) revocarea hotararii prin care s-a aprobat delegarea de gestiune si
rezilierea contractului de delegare.
Art. 34
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele fapte:
a) prestarea uneia dintre activitatile reglementate de prezenta ordonanta
fara existenta atestarii legale sau fara contract de delegare a gestiunii, cu
amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
b) incredintarea unui contract de delegare a gestiunii serviciilor de apa
si/sau de canalizare fara licitatie publica sau unui prestator neatestat, cu
amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(2) Consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti vor stabili faptele care constituie contraventii in
domeniul serviciilor publice de apa si de canalizare, altele decat cele
prevazute la alin. (1), potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 35
Contraventiilor prevazute la art. 34 li se aplica prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001, cu exceptia celor ale art. 28.
Art. 36
Constatarea contraventiilor prevazute de prezenta ordonanta si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre persoane imputernicite de ministrul administratiei
publice, ministrul apelor si protectiei mediului, presedintele Autoritatii
Nationale de Reglementare in Domeniul Serviciilor de Gospodarie Comunala, de
primari si de imputernicitii acestora.
CAP. 8
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 37
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a serviciilor de alimentare
cu apa si de canalizare, inclusiv contractul-cadru de bransare/racordare si
utilizare a serviciilor si indicatorii minimali de performanta a serviciilor,
precum si contractul-cadru si regulamentul-cadru de delegare a gestiunii serviciilor
publice de alimentare cu apa si de canalizare vor fi aprobate prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice, in termen de 90
de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Art. 38
(1) Pentru serviciile prestate in regim de gestiune delegata autoritatile
administratiei publice locale care au sub autoritate servicii publice de apa si
de canalizare vor organiza licitatii publice pentru incheierea contractului de
delegare a gestiunii, conform prevederilor prezentei ordonante.
(2) In vederea incheierii contractelor de delegare consiliile locale,
consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti au obligatia
de a elabora si aproba studiile de specialitate pentru stabilirea solutiilor de
delegare a gestiunii serviciilor, precum si documentatia de pregatire a
licitatiilor aferente delegarii, in termen de 6 luni de la luarea deciziei
privind delegarea gestiunii serviciului, demarand procedurile de licitatie in
termen de doua luni de la aprobarea documentelor de licitatie.
(3) In cazul reorganizarii sau lichidarii judiciare a operatorilor care au
incheiat contracte de delegare a gestiunii in conditiile prezentei ordonante,
consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti vor organiza noi licitatii in scopul desemnarii unui operator.
Art. 39
Contractele de concesiune a serviciilor de alimentare cu apa si de
canalizare valabil incheiate pana la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante cu autoritatile administratiei publice locale isi produc efectele
potrivit prevederilor contractuale.
Art. 40
Prezenta ordonanta va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 41
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga orice
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu