ORDONANTA Nr. 16 din 29 ianuarie 1998
privind Statutul personalului vamal
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 30 ianuarie 1998
Avand in vedere dispozitiile art. 22 din Legea nr. 141/1997 privind Codul
vamal al Romaniei,
in temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. a) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
TITLUL I
Dispozitii generale
Art. 1
Prevederile prezentului statut se aplica personalului vamal din sistemul
institutional al autoritatii vamale.
Art. 2
Prezenta ordonanta reglementeaza:
a) functiile, competentele, responsabilitatile, drepturile si indatoririle
specifice personalului vamal de executie si de conducere;
b) conditiile si modalitatile de ocupare a posturilor si functiilor de
executie si de conducere, precum si conditiile si modalitatile de eliberare din
aceste posturi si functii si de incetare a activitatii;
c) sistemul de perfectionare si de evaluare a personalului vamal;
d) criteriile de salarizare, de acordare a sporurilor, a premiilor si a
altor drepturi pentru personalul vamal, precum si de aplicare a sanctiunilor;
timpul de munca.
Art. 3
Din personalul vamal pot face parte persoanele care indeplinesc conditiile
de studii prevazute de lege si de prezentul statut, care au capacitatea de
exercitare deplina a drepturilor, o conduita morala conforma deontologiei
profesionale si sunt apte din punct de vedere medical pentru indeplinirea
functiei.
Art. 4
Nu pot avea calitatea de personal vamal urmatoarele categorii de persoane:
a) care nu au cetatenie romana si domiciliul stabil in Romania;
b) care au antecedente penale pentru infractiuni savarsite cu intentie;
c) care fac parte din partide politice;
d) ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute din motive
imputabile lor.
TITLUL II
Directia Generala a Vamilor si directiile regionale vamale
Functii si conditii pentru ocuparea acestora
Sectiunea 1
Functii de executie, grade si trepte profesionale
Art. 5
Functiile de executie pe grade profesionale sunt:
a) expert vamal;
b) inspector vamal;
c) referent de specialitate;
d) referent.
Art. 6
Functiile de executie pe trepte profesionale sunt cele de referent.
Art. 7
Ierarhizarea functiilor de executie pe grade si pe trepte profesionale este
cea prevazuta in anexele nr. 1 si 2.
Art. 8
Functiile, nivelul de salarizare si conditiile de ocupare a acestora,
pentru alt personal decat cel caruia i se aplica prevederile prezentului
statut, sunt cele stabilite prin reglementarile legale in vigoare pentru
personalul din unitatile bugetare.
Sectiunea a 2-a
Conditii de studii pentru ocuparea functiilor de executie
Art. 9
(1) Pentru ocuparea functiilor de executie de specialitate in grade
profesionale si in trepte profesionale se cer a fi indeplinite urmatoarele
conditii de studii:
a) pentru functia in gradul profesional de expert vamal, inspector vamal,
referent de specialitate, prevazuta cu studii superioare, se cere absolvirea cu
examen si diploma de licenta sau diploma echivalenta a unei institutii de
invatamant superior;
b) pentru functia de referent, prevazuta cu studii superioare de scurta
durata, se cere absolvirea cu examen si diploma a unei institutii de invatamant
superior de scurta durata;
c) pentru functia de referent, prevazuta cu studii medii, se cere
absolvirea cu examen si diploma de bacalaureat a invatamantului mediu liceal.
(2) Nivelul studiilor este cel prevazut in anexele nr. 1 si 2.
Sectiunea a 3-a
Functii de conducere
Art. 10
Functiile de conducere in Directia Generala a Vamilor sunt:
a) director general;
b) director general adjunct;
c) director;
d) director adjunct;
e) sef serviciu;
f) sef birou.
Art. 11
Functiile de conducere in directia regionala vamala sunt:
a) director;
b) director adjunct;
c) sef serviciu;
d) sef birou.
Art. 12
(1) Functiile de conducere care implica aplicarea nemijlocita a legislatiei
vamale din cadrul Directiei Generale a Vamilor si din cadrul directiilor
regionale vamale vor fi ocupate de personalul vamal care detine functia de
expert vamal.
(2) Ocuparea altor functii de conducere decat cele prevazute la alin. 1 se
poate face si de personalul vamal care nu detine functia de expert.
TITLUL III
Functia de expert vamal
Art. 13
Personalul vamal incadrat in structura autoritatii vamale poate ocupa, prin
concurs, functia de expert vamal, daca are o vechime in activitatea vamala de 3
ani, in cazul celor cu studii superioare, si de 5 ani, in cazul celor care au
absolvit Scoala Vamala.
Art. 14
(1) Concursul pentru ocuparea functiei de expert vamal se organizeaza la
nivel national, in functie de necesarul de personal vamal cu inalta pregatire
profesionala in cadrul autoritatii vamale, dar nu mai mult de 10% din numarul
total al personalului vamal.
(2) In vederea desfasurarii concursului, tematica si perioada de inscriere
se vor comunica directiilor regionale vamale si birourilor vamale cu 60 de zile
inainte de data sustinerii concursului.
Art. 15
(1) Functia de expert vamal se dobandeste in urma sustinerii concursului
national.
(2) In urma dobandirii calitatii de expert vamal, functia detinuta anterior
se transforma in functia de expert vamal, cu modificarea corespunzatoare a
statului de functii.
(3) Functia de expert vamal se infiinteaza in orice unitate din cadrul
autoritatii vamale unde va fi incadrat personalul vamal care a dobandit,
ulterior, aceasta calitate.
Art. 16
(1) La nivelul Directiei Generale a Vamilor se constituie Consiliul de
onoare si disciplina al autoritatii vamale, cu rol consultativ, pe langa
conducerea Directiei Generale a Vamilor, care se alege prin vot, de catre
expertii vamali, pe o perioada de 2 ani.
(2) Consiliul de onoare si disciplina al autoritatii vamale este format din
9 membri, dintre care 3 sunt desemnati de sindicat.
(3) Structura si normele tehnice de lucru ale Consiliului de onoare si
disciplina al autoritatii vamale se elaboreaza de acesta si se aproba prin
decizie a directorului general al Directiei Generale a Vamilor.
Art. 17
Consiliul de onoare si disciplina al autoritatii vamale indeplineste
urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza si supune aprobarii conducerii Directiei Generale a Vamilor
procedurile si normele tehnice de concurs privind promovarea in functia de
expert vamal a personalului din cadrul autoritatii vamale;
b) emite avize privind desfasurarea activitatii vamale, la solicitarea
conducerii Directiei Generale a Vamilor;
c) analizeaza contestatiile impotriva sanctiunilor disciplinare aplicate in
cazul savarsirii abaterilor de la disciplina muncii si inainteaza directorului
general al Directiei Generale a Vamilor propuneri privind modul de solutionare
a acestora.
d) analizeaza, la solicitarea organelor in drept, corectitudinea modului de
intocmire a documentelor vamale de catre personalul vamal.
TITLUL IV
Birourile vamale
Functii si conditii pentru ocuparea acestora
Sectiunea 1
Functii de executie din birourile vamale
Art. 18
Functiile de executie din birourile vamale se clasifica, in raport cu
specificul activitatii, in functii de categoria A si functii de categoria B.
Art. 19
Functiile de executie de categoria A sunt:
a) Functii de executie pe grade profesionale:
- expert vamal;
- inspector vamal;
- controlor vamal;
- agent vamal.
b) Functii de executie pe trepte profesionale:
- controlor vamal.
Art. 20
Functiile de executie de categoria B sunt:
a) Functii de executie pe grade profesionale:
- inspector pentru datoria vamala;
- controlor pentru datoria vamala.
b) Functii de executie pe trepte profesionale:
- controlor pentru datoria vamala.
Art. 21
Ierarhizarea functiilor de executie pe grade si trepte profesionale pentru
birourile vamale este cea prevazuta in anexa nr. 3.
Sectiunea a 2-a
Conditii de studii pentru ocuparea functiilor de executie in birourile
vamale
Art. 22
(1) Pentru ocuparea functiilor de executie din categoria A se cer a fi
indeplinite urmatoarele conditii de studii:
a) pentru functiile pe grade profesionale, de expert vamal, inspector
vamal, absolvirea cu examen si diploma de licenta sau diploma echivalenta a
unei institutii de invatamant superior sau a Scolii Vamale;
b) pentru functiile pe grade profesionale de inspector vamal, controlor
vamal si agent vamal, absolvirea Scolii Vamale sau absolvirea cu examen si
diploma a unei institutii de invatamant superior de scurta durata;
c) pentru functiile pe trepte profesionale de controlor vamal, absolvirea
cu examen si diploma de bacalaureat a invatamantului mediu liceal.
(2) Pentru functiile prevazute la alin. (1) lit. a) se recruteaza personal
din randul absolventilor Scolii Vamale sau al absolventilor cu examen de
licenta sau diploma echivalenta ai invatamantului superior economic, juridic,
tehnic si universitar (in specialitatile: matematica, fizica, chimie si
filologie).
Art. 23
Pentru ocuparea functiilor de executie din categoria B se cer a fi
indeplinite urmatoarele conditii de studii:
a) pentru functiile pe grade profesionale de inspector pentru datoria
vamala, absolvirea cu examen de licenta sau diploma echivalenta a unei
institutii de invatamant superior economic;
b) pentru functiile pe grade profesionale de inspector pentru datoria
vamala si controlor pentru datoria vamala, absolvirea Scolii Vamale sau
absolvirea cu examen si diploma a unei institutii de invatamant superior
economic de scurta durata;
c) pentru functiile pe trepte profesionale de controlor pentru datoria
vamala, absolvirea cu examen si diploma a invatamantului postliceal economic,
absolvirea cu examen si diploma de bacalaureat a invatamantului mediu liceal
economic sau a invatamantului mediu liceal cu alt profil decat cel economic,
daca au absolvit un curs in specialitatea finante-contabilitate.
Art. 24
Functiile de conducere din birourile vamale sunt:
a) sef birou vamal;
b) sef adjunct birou vamal;
c) sef tura sau sef sector.
Sectiunea a 3-a
Conditii pentru ocuparea functiilor de conducere din birourile vamale
Art. 25
(1) Functiile de sef birou vamal si sef adjunct birou vamal pot fi ocupate
de persoanele care detin functia de expert vamal.
(2) In cazul in care nu exista experti vamali pentru ocuparea functiilor
prevazute la alin. (1), acestea pot fi ocupate de inspectori vamali principali
sau de inspectori vamali, dupa caz.
(3) Functia de sef tura si de sef sector poate fi ocupata numai de
persoanele incadrate in activitatea vamala.
TITLUL V
Desfasurarea activitatii profesionale
Angajarea, avansarea, salarizarea si pregatirea profesionala a personalului
vamal
Sectiunea 1
Angajarea personalului vamal
Art. 26
Angajarea personalului vamal in structura autoritatii vamale se face prin
examen din randul absolventilor Scolii Vamale, precum si prin concurs din
randul unor persoane cu activitate in alt domeniu, in conditiile prevazute de
prezentul statut.
Art. 27
In vederea participarii la concurs, candidatii trebuie sa indeplineasca,
cumulativ, urmatoarele conditii:
a) sa fie numai cetatean roman, cu domiciliul stabil in Romania;
b) sa indeplineasca conditiile de studii si de vechime in specialitate, corespunzatoare
cerintelor posturilor scoase la concurs;
c) barbatii sa aiba stagiul militar satisfacut;
d) sa indeplineasca conditiile prevazute de lege pentru ocuparea functiilor
de gestionar si de personal asimilat acestuia.
Art. 28
Dosarul de inscriere la concursul pentru ocuparea unui post in structura
autoritatii vamale cuprinde obligatoriu urmatoarele:
a) cerere-tip de inscriere;
b) copii legalizate de pe diploma de licenta sau de pe diploma echivalenta
in cazul absolventilor invatamantului superior, diploma in cazul absolventilor
invatamantului superior de scurta durata, diploma in cazul absolventilor
invatamantului postliceal economic si de pe diploma de bacalaureat in cazul
absolventilor invatamantului mediu liceal;
c) carnetul de munca sau copia de pe acesta, daca este cazul;
d) curriculum vitae si recomandare de la ultimul loc de munca sau de la
institutia de invatamant, pentru absolventii care se angajeaza prima data;
e) fisa de examen medical;
f) certificat de cazier judiciar.
Art. 29
Componenta comisiilor de concurs este urmatoarea:
a) pentru functiile de executie:
- un director general adjunct sau un director desemnat de directorul
general
- presedinte
- seful serviciului, compartimentului de munca - membru
- 1 - 2 experti sau inspectori in specialitatea postului - membri
b) pentru functii de conducere:
- directorul general sau un director general adjunct - presedinte
- 1 - 2 directori - membri
- 2 experti sau inspectori in specialitatea postului - membri.
Art. 30
Ocuparea functiilor de conducere se face prin concurs din randul
personalului incadrat in activitatea vamala pe grade profesionale, cu exceptia
functiei de sef tura sau de sef sector, care poate fi ocupata si de personalul
incadrat in activitatea vamala pe trepte profesionale.
Art. 31
(1) Numirile in functiile de director general adjunct, director si director
adjunct, pentru aparatul propriu, se stabilesc prin ordin al ministrului
finantelor.
(2) Pentru celelalte functii de conducere din aparatul propriu si din
unitatile din subordinea Directiei Generale a Vamilor, numirile se fac prin
decizie a directorului general al acesteia.
Art. 32
Posturile declarate vacante se anunta cu cel putin 30 de zile inainte de
data desfasurarii concursului, prin publicare in presa si afisare la sediul
unitatii vamale care organizeaza concursul.
Art. 33
Organizarea, evaluarea, validarea, precum si finalizarea rezultatelor
concursului se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin decizie a
directorului general al Directiei Generale a Vamilor.
Art. 34
(1) Contestatiile privind rezultatele concursului se adreseaza Directiei
Generale a Vamilor in termen de 5 zile de la comunicarea acestora.
(2) Contestatiile se solutioneaza prin recorectarea lucrarilor in cauza de
catre o alta comisie, stabilita de directorul general al Directiei Generale a
Vamilor. Din aceasta comisie nu pot face parte persoanele care au efectuat
prima corectare.
(3) Solutionarea contestatiilor se face prin "admis" sau
"respins". Candidatii admisi in urma contestatiei pot fi incadrati in
posturile vacante sau in posturile care devin ulterior vacante, in interval de
6 luni de la admiterea contestatiei.
(4) Hotararea comisiei prevazute la alin. (2) este definitiva si se
comunica contestatorului in termen de 5 zile de la depunerea contestatiei.
Art. 35
(1) Candidatii declarati admisi la concurs au obligatia sa se prezinte la
post in termen de maximum 30 de zile de la data comunicarii rezultatelor.
(2) In cazul neprezentarii in termenul prevazut la alin. (1), postul este
declarat vacant, urmand sa se comunice urmatoarei persoane, declarata admisa la
concurs, posibilitatea de a se angaja pe postul respectiv.
Art. 36
Angajarea personalului vamal se realizeaza prin incheierea unui contract
individual de munca cu Directia Generala a Vamilor, conform legislatiei muncii
in vigoare. Contractul individual de munca se incheie in forma scrisa si
cuprinde clauze privind obligatiile si drepturile partilor contractante, precum
si alte clauze stabilite prin prezentul statut, si va tine seama de
dispozitiile contractului colectiv de munca, incheiat in conformitate cu
prevederile legale.
Art. 37
Incetarea raporturilor de munca dintre autoritatea vamala si personalul
angajat se face potrivit prevederilor prezentului statut si legislatiei muncii
in vigoare.
Art. 38
(1) Competentele si responsabilitatile personalului vamal sunt stabilite,
in conformitate cu prevederile regulamentului de organizare si functionare a
autoritatii vamale, aprobat prin ordin al ministrului finantelor.
(2) Locul specific de munca este stabilit de seful imediat ierarhic si se
aproba de conducatorul fiecarei unitati din structura autoritatii vamale.
Art. 39
Autoritatea vamala nu angajeaza personal prin cumul de functii.
Sectiunea a 2-a
Avansarea in functii de conducere si de executie
Art. 40
(1) Avansarea personalului vamal in functii, grade sau trepte profesionale
se face prin concurs sau examen, in raport cu competenta profesionala si cu
rezultatele obtinute in activitate.
(2) In cadrul autoritatii vamale se instituie Comisia de avansari,
desemnata prin decizie a directorului general al Directiei Generale a Vamilor,
cu consultarea sindicatului. Normele tehnice de lucru se stabilesc de catre
aceasta comisie si se aproba prin decizie a directorului general al Directiei
Generale a Vamilor.
Art. 41
(1) Vechimea minima in grad sau in treapta profesionala pentru avansarea in
gradul sau in treapta imediat superioara a personalului vamal din cadrul
autoritatii vamale este de cel putin 2 ani.
(2) In mod exceptional, pentru personalul cu pregatire profesionala
deosebita, directorul general al Directiei Generale a Vamilor poate aproba
nominal o reducere a vechimii minime prevazute in alineatul precedent.
(3) Avansarea in grad sau treapta profesionala, precum si angajarea
personalului vamal in cadrul autoritatii vamale se fac in toate cazurile la
gradatia 1.
Art. 42
Personalul incadrat pe functie ca debutant efectueaza un stagiu, in aceasta
functie, pe termen de un an.
Art. 43
Personalul vamal debutant sustine, la expirarea stagiului de un an, un
examen pentru titularizare pe post. In caz de nepromovare, examenul poate fi
repetat dupa o perioada de 3 luni. Nepromovarea a doua asemenea examene atrage
incetarea calitatii de persoana incadrata in autoritatea vamala.
Art. 44
(1) Pentru ocuparea functiilor in grade si in trepte profesionale se vor
organiza examene, cu prioritate pentru personalul angajat al autoritatii vamale
care are dreptul la avansari, si, in mod exceptional, concursuri pentru
persoane din afara structurii autoritatii vamale.
(2) Perioada de stagiu nu se aplica in cazul persoanelor cu vechime in
specialitate de minimum un an si care au fost angajate prin concurs, intrucat
se considera ca au efectuat stagiatura in functii de specialitate, in cadrul
unor activitati cu acelasi profil.
Art. 45
Absolventii de invatamant superior de lunga sau de scurta durata, care, la
data trecerii pe functia corespunzatoare studiilor absolvite, erau incadrati pe
functii cu un nivel de studii inferior, specifice domeniului in care au
absolvit studiile universitare, se incadreaza la gradatia 1 a gradului
profesional corespunzator studiilor si vechimii in specialitate sau, acolo unde
este cazul, la un grad si la o gradatie la care se asigura o crestere cu pana
la 0,100 a coeficientului de ierarhizare.
Art. 46
(1) Trecerea personalului in gradatia imediat superioara se poate face
anual, la propunerea sefului compartimentului in care lucreaza persoana
respectiva, cu aprobarea conducatorului institutiei, avandu-se in vedere
calitatile personale concretizate prin rezultatele obtinute in activitatea
profesionala, notate cu calificativul "foarte bine" sau
"bine" in anul precedent.
(2) Vechimea necesara pentru trecerea personalului vamal in gradatia
imediat superioara este de 2 ani.
(3) In mod exceptional, vechimea prevazuta la alin. (2) poate fi redusa
pana la 6 luni, cu aprobarea nominala a directorului general al Directiei
Generale a Vamilor.
Art. 47
La avansarea in functiile de conducere se au in vedere urmatoarele
elemente:
- recomandarea conducatorului ierarhic;
- pregatirea profesionala;
- calitatile de organizator si de conducator al unor activitati;
- rezultatele la concursurile sau la testele profesionale, precum si
calificativele obtinute in ultimii 2 ani de activitate;
- capacitatea luarii unor decizii;
- calitatile personale in asigurarea unui climat corespunzator de munca.
Sectiunea a 3-a
Mobilitatea personalului
Art. 48
(1) Personalul vamal poate fi delegat sau detasat de conducerea autoritatii
vamale sa indeplineasca anumite activitati in afara locului sau de munca.
(2) Delegarea se poate face pe o perioada de pana la 120 de zile pe an, iar
detasarea, pe o perioada de pana la 2 ani, cu posibilitatea prelungirii
acestora, in raport cu necesitatile autoritatii vamale si cu acordul persoanei
delegate sau detasate.
Art. 49
(1) Pe durata delegarii, detasarii sau trecerii temporare intr-o alta
munca, personalul vamal isi pastreaza functia, gradul sau treapta profesionala
si salariul, avute anterior.
(2) Cand detasarea sau trecerea temporara in alta munca se face intr-o
functie la care este stabilit un salariu mai mare, personalul vamal detasat sau
trecut temporar intr-o alta munca are dreptul la acest salariu, in conditiile
prevazute de lege.
Art. 50
(1) Personalul vamal delegat sau detasat intr-o alta activitate, precum si
cel a carui activitate se desfasoara in cadrul unor deplasari periodice sau
permanente au dreptul la plata cheltuielilor de transport si de cazare, precum
si la o indemnizatie, in conditiile stabilite de reglementarile in vigoare.
Art. 51
Personalul vamal numit temporar intr-o functie de conducere vacanta sau in
locul unei persoane cu functie de conducere, care lipseste temporar din
institutie o perioada mai mare de 30 de zile calendaristice, primeste, pe langa
salariul de baza al functiei, al gradului sau al treptei profesionale in care
este incadrat, indemnizatia corespunzatoare functiei de conducere pe care o
preia. Numirile temporare pe posturile de conducere vacante se asigura din
cadrul personalului care detine functia de expert vamal sau o functie imediat
inferioara acesteia si se pot face pentru o perioada de cel mult 3 luni, in
cadrul careia se vor organiza concursuri pentru ocuparea acestor posturi.
Art. 52
(1) La cerere, personalul vamal poate trece intr-un alt loc de munca in
cadrul autoritatii vamale, in urmatoarele cazuri:
a) prin examen, organizat in vederea promovarii personalului vamal in
functii, grade sau trepte profesionale;
b) fara examen, in situatiile stabilite de directorul general al Directiei
Generale a Vamilor, cu consultarea sindicatului.
(2) Trecerea personalului, la cerere, intr-un alt loc de munca, in
conditiile prevazute la alin. (1) lit. b), nu confera acestuia dreptul la
acoperirea cheltuielilor implicate de aceasta operatiune.
Art. 53
(1) Trecerea personalului vamal intr-un alt loc de munca se face in baza
unor tabele anuale, aprobate de directorul general al Directiei Generale a
Vamilor. Cererile pot fi depuse anual, in perioada 15 iunie - 15 septembrie si
vor avea anexate documente justificative.
(2) In mod exceptional pot fi depuse cereri si in afara perioadei prevazute
la alin. (1), daca survine un eveniment deosebit si imprevizibil in situatia
familiala sau profesionala a persoanei angajate. Cererile depuse in afara
acestei perioade nu confera dreptul unei prioritati la mutare.
Art. 54
Criteriile si punctajul necesare stabilirii prioritatilor la trecerea
intr-un alt loc de munca a personalului, la cerere, se stabilesc prin decizie a
directorului general al Directiei Generale a Vamilor, cu respectarea
contractului colectiv de munca, incheiat in conformitate cu prevederile legale.
Art. 55
Trecerea intr-un alt loc de munca a personalului vamal se face prin decizie
a directorului general al Directiei Generale a Vamilor, incepand cu data de 1
ianuarie a anului urmator si in ordinea pozitiilor stabilite in tabelul general
ce va fi comunicat la nivelul structurii autoritatii vamale.
Art. 56
Personalul vamal de conducere al unui birou vamal, transferat in interesul
serviciului la un birou vamal situat in alta localitate, are dreptul la plata
indemnizatiei de mutare, conform legii, si la o locuinta de serviciu asigurata
de consiliul local sau de autoritatea vamala.
Art. 57
In situatia incetarii raporturilor de munca cu autoritatea vamala, din
motive neimputabile acestuia, expertul vamal isi poate desfasura activitatea in
calitatea de expert vamal autorizat la un comisionar in vama, potrivit
reglementarilor legale in vigoare.
Sectiunea a 4-a
Timpul de munca
Art. 58
Programul de lucru al personalului vamal se stabileste prin decizie a
directorului general al Directiei Generale a Vamilor, in conditiile prevazute
de lege.
Art. 59
In birourile vamale in care procesul de munca se desfasoara in program de
tura, pentru munca prestata in timpul noptii se plateste un spor la salariul de
baza, potrivit reglementarilor in vigoare. Se considera munca in timpul noptii
aceea care se presteaza in intervalul cuprins intre orele 22,00 - 6,00, cu
posibilitatea abaterii, in cazuri justificate, cu o ora in minus sau in plus
fata de aceste limite.
Art. 60
(1) In cursul programului de lucru se poate acorda o pauza pentru masa de
cel mult 1/2 ora, care nu se include in durata timpului de munca.
(2) Acordarea pauzei de masa nu trebuie sa afecteze desfasurarea normala a
activitatii autoritatii vamale.
Sectiunea a 5-a
Salarizarea personalului vamal
Art. 61
(1) Salarizarea personalului vamal se stabileste diferentiat, in raport cu
functia indeplinita, cu vechimea in functia de specialitate sau in functii
asimilate acesteia, cu locul si conditiile specifice in care se desfasoara
activitatea.
(2) Salariile personalului vamal cuprind:
- salariul de baza, care se stabileste in raport cu raspunderea si
complexitatea acesteia, precum si cu nivelul de pregatire profesionala necesar
functiei ocupate;
- sporuri la salariul de baza: spor pentru vechimea in munca; spor pentru
conditii deosebite in care se desfasoara activitatea; spor pentru stabilitate
in cadrul autoritatii vamale; spor pentru munca sistematic desfasurata peste
programul normal de lucru; spor pentru munca in timpul noptii; spor pentru
activitatea desfasurata in punctele de control pentru trecerea frontierei; spor
pentru portarma;
- premii pentru rezultate deosebite obtinute in activitate.
Art. 62
(1) Salariile de baza pentru personalul de executie din cadrul autoritatii
vamale sunt cele stabilite conform coeficientilor de ierarhizare, diferentiate
pe functii, grade si trepte profesionale, stabilite pe 1 - 4 gradatii.
(2) Salariile de baza pentru personalul vamal de conducere sunt cele
corespunzatoare functiilor de executie, gradului sau treptei profesionale si
gradatiei detinute, la care se adauga o indemnizatie de conducere care face
parte din salariul de baza.
(3) Indemnizatiile de conducere sunt diferentiate in raport cu raspunderea
functiei de conducere indeplinite in cadrul autoritatii vamale si se calculeaza
procentual din salariul de baza.
(4) Salariul de baza corespunzator coeficientului de ierarhizare 1,000 este
de 520.200 lei lunar brut si se va majora conform indexarilor ce vor fi
stabilite dupa data de 1 ianuarie 1998.
(5) Salariul de baza pentru fiecare functie din cadrul autoritatii vamale
se determina de catre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale pe baza
coeficientilor de ierarhizare stabiliti potrivit anexelor nr. 1 - 3 la
prezentul statut si a salariului prevazut la alin. (4) si se rotunjeste din 100
in 100 lei in favoarea salariatilor.
(6) Valoarea in suma bruta, corespunzatoare coeficientului de ierarhizare
1,000, se poate majora anual prin legea bugetului de stat, tinand seama de
evolutia economiei nationale si a salariilor din celelalte sectoare de
activitate.
(7) Coeficientul de ierarhizare pentru functiile de executie si marimea
indemnizatiilor de conducere sunt prevazute in anexele nr. 1 - 3 la prezentul
statut.
Art. 63
(1) Orele prestate de personalul vamal de executie, peste durata normala a
timpului de lucru, se compenseaza cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30
de zile sau, la cererea salariatului, prin plata unui spor calculat la salariul
de baza, astfel:
a) 50% din salariul de baza brut pentru primele doua ore de depasire a
duratei normale a zilei de lucru;
b) 100% din salariul de baza brut pentru orele urmatoare si pentru munca
prestata in zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatoare legala si in
celelalte zile in care, potrivit reglementarilor legale in vigoare, nu se
lucreaza.
(2) Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata si
platita potrivit alin. (1), numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost
dispusa de seful ierarhic superior, fara a se depasi 120 de ore anual. In
cazuri deosebite, directorul general al Directiei Generale a Vamilor poate
aproba efectuarea orelor suplimentare si peste acest plafon, fara a se depasi
360 de ore anual.
(3) Personalul vamal, care, prin natura atributiilor de serviciu,
presteaza, in mod sistematic, activitati peste durata normala a timpului de
lucru sau desfasoara sistematic activitati in zilele nelucratoare si caruia nu
i se poate acorda timp liber corespunzator, primeste, in raport cu depasirea
programului normal de lucru, in locul drepturilor prevazute la alin. (1) si
(2), un spor de 30% calculat la salariul de baza brut. Categoriile de salariati
si conditiile de acordare a sporului pentru munca sistematica peste programul
normal de lucru se stabilesc de directorul general al Directiei Generale a
Vamilor.
Art. 64
(1) Pentru rezultate deosebite obtinute in activitatea desfasurata,
personalul vamal poate primi un salariu de merit, care face parte din salariul
de baza. Acesta poate fi de pana la 15%, aplicat la salariul de baza.
(2) Personalul vamal care beneficiaza de salariul de merit se stabileste o
data pe an, de regula dupa aprobarea bugetului, in raport cu rezultatele
obtinute in activitatea desfasurata. Pentru personalul nou-angajat, salariul de
merit se poate acorda dupa o perioada de un an de la angajare.
(3) Salariul de merit poate fi acordat pentru cel mult 15% din numarul
total de posturi prevazut in statul de functii al institutiei, din care doua
treimi vor fi utilizate pentru functiile de executie.
Art. 65
(1) Personalul vamal beneficiaza de un spor de vechime in munca de pana la
25%, calculat la salariul de baza corespunzator timpului efectiv lucrat in
program normal de lucru, astfel:
Transe de vechime in munca Cote la salariul de baza
intre 3 si 5 ani 5%
de la 5 la 10 ani 10%
de la 10 la 15 ani 15%
de la 15 la 20 de ani 20%
peste 20 de ani 25% .
(2) Sporul corespunzator vechimii in munca se plateste cu incepere de la
data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a implinit vechimea in munca
prevazuta la transa respectiva.
(3) La stabilirea sporului de vechime in munca se vor lua in considerare
perioadele lucrate si inscrise in carnetul de munca.
Art. 66
Pentru personalul vamal care isi desfasoara activitatea in punctele de
control pentru trecerea frontierei se atribuie un spor de frontiera de 20%,
calculat la salariul de baza.
Art. 67
(1) Pentru personalul vamal care isi desfasoara activitatea in locuri cu
conditii deosebite se atribuie un spor de 15%, calculat la salariul de baza.
(2) De sporul prevazut la alin. (1) poate beneficia personalul vamal care
isi exercita activitatea de control vamal la: cala de marfuri a navelor si
aeronavelor, compartimentele de marfuri si bagaje ale mijloacelor de transport
auto si de cale ferata, precum si in mesagerii la coletele postale si la
bagajele introduse sau scoase din tara.
Art. 68
Personalului vamal cu activitate mai mare de 5 ani in cadrul autoritatii
vamale i se acorda un spor de stabilitate la salariul de baza, dupa cum
urmeaza:
intre 5 ani - 10 ani 3%
intre 10 ani - 15 ani 5%
intre 15 ani - 20 de ani 7%
peste 20 de ani 10% .
Art. 69
Pentru premierea in cursul anului a personalului vamal se constituie un
fond de premiere lunar, prin aplicarea unei cote de pana la 2% asupra fondului
de salarii prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli al unitatii. Din acest
fond pot fi acordate premii in cursul anului salariatilor care au realizat sau
au participat direct la obtinerea unor rezultate deosebite in activitatea
desfasurata. Sumele neconsumate din acest fond vor fi utilizate in lunile
urmatoare, in cadrul aceluiasi an bugetar.
Art. 70
(1) Pentru activitatea profesionala, personalul vamal beneficiaza la
sfarsitul anului calendaristic de un premiu anual de pana la un salariu de
baza, realizat in ultima luna a anului pentru care se face plata, proportional
cu timpul efectiv lucrat din programul normal de lucru.
(2) Conducerea autoritatii vamale poate diminua sau anula premiul anual, in
cazul salariatilor care, in cursul anului, au desfasurat o activitate
profesionala slaba sau necorespunzatoare ori au avut abateri pentru care au
fost sanctionati disciplinar.
Art. 71
(1) Directia Generala a Vamilor constituie un fond de stimulente, astfel:
a) prin aplicarea unui coeficient de pana la 35% la valoarea penalitatilor
si amenzilor aplicate, ramase definitive si incasate, a sumelor in lei si in
valuta confiscate, ramase definitive si incasate, cat si la valoarea bunurilor
si marfurilor devenite proprietatea statului in unitatile vamale si
valorificate;
b) prin retinerea unui coeficient de pana la 5% la valoarea veniturilor
suplimentare incasate si ramase definitive ca urmare a controalelor efectuate,
venituri depistate peste nivelul veniturilor declarate si al obligatiilor
asumate de platitori fata de bugetul de stat si de bugetul Fondului special
pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea
frontierei;
c) prin aplicarea unui coeficient de pana la 5% la valoarea veniturilor
incasate la bugetele prevazute la lit. b), ca urmare a executarii creantelor
bugetare conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Nivelurile de constituire pentru fiecare sursa si conditiile de
utilizare a fondului prevazut la alin. (1) se stabilesc prin norme metodologice
aprobate prin hotarare a Guvernului.
Sectiunea a 6-a
Perfectionarea personalului vamal
Art. 72
Perfectionarea personalului vamal se realizeaza in raport cu exigentele
activitatii vamale, ale armonizarii legislatiei vamale cu acordurile si
conventiile internationale, precum si in functie de cerintele posturilor pe
care diferitele categorii de personal le ocupa.
Art. 73
Activitatea de perfectionare a personalului vamal este coordonata de
Directia Generala a Vamilor si se realizeaza prin Scoala Vamala si birourile de
invatamant din directiile regionale vamale, in formele si in conformitate cu
programele de perfectionare elaborate de Directia Generala a Vamilor cu avizul
Ministerului Finantelor.
Art. 74
(1) Personalul vamal participa, o data la 2 ani, la un program general de
perfectionare.
(2) Perfectionarea personalului vamal se poate organiza si desfasura in
timpul sau in afara serviciului, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.
Art. 75
Absolventii Scolii Vamale, care, in urmatorii 5 ani de la angajare, au
incetat raporturile de munca cu Directia Generala a Vamilor sau carora li s-au
desfacut contractele individuale de munca din motive imputabile lor, vor
restitui cheltuielile de scolarizare proportional cu perioada nelucrata.
Art. 76
(1) La solicitarea agentilor economici, a institutiilor publice sau a
institutiilor de pregatire profesionala private, personalul din cadrul
autoritatii vamale poate participa la formarea profesionala a personalului
acestora, pe linia legislatiei vamale, prin cursuri sau seminarii de
specialitate.
(2) Participarea personalului din cadrul autoritatii vamale la actiunile de
formare profesionala poate avea loc in timpul serviciului sau in afara lui, cu
respectarea conditiei prevazute la alin. 1.
(3) Modalitatile de participare si formare profesionala la actiunile
solicitate, precum si conditiile de plata si de virare a contravalorii
prestatiei efectuate vor fi stabilite prin norme tehnice aprobate de directorul
general al Directiei Generale a Vamilor. Sumele rezultate vor fi incasate de
autoritatea vamala si utilizate in regim extrabugetar.
Art. 77
Personalul vamal poate fi trimis in strainatate pentru studii, schimb de
experienta si alte activitati similare, de catre autoritatea vamala, in
conditiile prevazute de reglementarile legale in vigoare.
TITLUL VI
Drepturi, indatoriri si raspunderea disciplinara
CAP. 1
Sectiunea 1
Drepturile personalului vamal
Art. 78
Personalul vamal are dreptul la un salariu de baza corespunzator functiei,
gradului sau treptei profesionale, potrivit pregatirii profesionale si, dupa
caz, la indemnizatia de conducere, precum si la sporuri, premii si alte
drepturi banesti, stabilite potrivit legii.
Art. 79
Personalul vamal are dreptul de a fi avansat in functie, grad sau treapta
profesionala, precum si in gradatii, potrivit conditiilor de studii si vechime
in specialitate, stabilite prin prezentul statut.
Art. 80
Personalul vamal are dreptul la protectia legii, a societatii civile si a
autoritatii vamale, in cazul:
a) insultelor, calomniilor, amenintarilor directe sau indirecte, lovirilor
sau al oricaror acte de violenta in care poate fi victima in exercitarea
functiei;
b) desfasurarii de anchete sau cercetari cu caracter administrativ sau
penal, atunci cand acestea sunt generate de acte sau fapte produse sau
savarsite in timpul exercitarii atributiilor de serviciu, din cauze
neimputabile lui.
Art. 81
Personalul vamal are dreptul de a sesiza ierarhic cazurile de influentare
exercitate asupra lui cu privire la indeplinirea atributiilor de serviciu, de
persoane sau structuri din interiorul sau din afara autoritatii vamale.
Art. 82
La decesul unui salariat in activitate, Directia Generala a Vamilor acorda
familiei acestuia sau persoanei care a suportat cheltuielile ocazionate de
deces, dupa caz, un ajutor suplimentar in cuantum de 5 salarii medii nete pe
sistemul vamal.
Art. 83
Copiii personalului vamal decedat in timpul si din cauza serviciului pot fi
angajati in cadrul autoritatii vamale, pe baza unui test profesional, cu
respectarea conditiilor referitoare la varsta, studii absolvite si vechime in
specialitate.
Art. 84
Dreptul la concediu, durata si categoriile de concediu care se acorda
personalului vamal sunt cele prevazute de actele normative in vigoare.
Sectiunea a 2-a
Drepturi sindicale
Art. 85
Personalul vamal poate crea, in conditiile legii, organizatii sindicale,
poate adera la acestea si poate fi ales in organele de conducere ale acestora.
Art. 86
Organizatiile sindicale isi determina liber structura si vor informa
conducerea autoritatii vamale despre toate modificarile intervenite in aceasta.
Art. 87
Reuniunile organizatiilor sindicale se desfasoara in afara programului de
lucru. Organizatiile sindicale reprezentative pot organiza in timpul orelor de
serviciu o reuniune lunara de informare. Durata acestei reuniuni nu poate
depasi o ora. In mod exceptional, limita maxima de 3 ore pe trimestru poate fi
cumulata intr-o singura luna. Cumulul poate fi autorizat de directorul
directiei regionale vamale in raza careia se desfasoara reuniunea.
Art. 88
Personalul autoritatii vamale de la toate nivelurile are drepturi si
obligatii care decurg din legislatia in vigoare, din prezentul statut, precum
si din prevederile contractului colectiv de munca.
Art. 89
Spatiile aflate in proprietatea autoritatii vamale, cu caracter cultural,
sportiv si de servire a mesei (cantine, bufete si altele asemanatoare), pot fi
folosite de catre organizatia sindicala, cu acordul autoritatii vamale.
Art. 90
Personalul vamal are dreptul la formele de protest prevazute de lege.
CAP. 2
Indatoririle personalului vamal
Art. 91
(1) Personalul vamal are urmatoarele indatoriri:
a) sa fie loial autoritatii vamale si sa manifeste probitate profesionala,
corectitudine si constiinciozitate in indeplinirea obligatiilor de serviciu;
b) sa-si perfectioneze activitatea profesionala;
c) sa nu primeasca, sa nu solicite si sa nu accepte pentru sine sau pentru
alte persoane, in calitatea sa oficiala, cadouri, imprumuturi sau orice alte
valori sau servicii de la persoane cu care se afla in relatii de serviciu;
d) sa nu primeasca cereri, a caror rezolvare nu este de competenta sa ori
nu i-au fost repartizate de sefii ierarhici, sau sa nu intervina pentru
solutionarea unor asemenea cereri;
e) sa respecte juramantul vamal si sa se conformeze dispozitiilor sefilor
ierarhici, cu exceptia cazurilor cand acestea sunt contrare legii;
f) sa nu exercite, direct sau prin persoane interpuse, activitati de
comert, sa nu participe la administrarea sau conducerea unor societati
comerciale sau civile, care, prin natura activitatii lor, ii poate compromite
independenta profesionala. Personalul implicat prin acte oficiale, total sau
partial, in astfel de activitati, inclusiv de administrare sub supraveghere
vamala, este obligat sa renunte in termen de 6 luni de la data angajarii sau de
la data dobandirii acestei calitati. In caz contrar, va fi declarat
incompatibil cu exercitarea functiei in cadrul autoritatii vamale si se va
proceda la desfacerea contractului individual de munca;
g) sa pastreze secretul operatiunilor vamale, comerciale si financiare,
precum si al materialelor si informatiilor cu caracter vamal;
h) sa declare, potrivit legii, averea, la angajare. Declaratia se face in
scris, pe propria raspundere, si cuprinde bunurile proprii, bunurile comune si
cele detinute in indiviziune, precum si pe cele ale copiilor aflati in
intretinere.
Pe perioada activitatii in cadrul autoritatii vamale, personalul vamal este
obligat sa declare bunurile mobile sau imobile dobandite, a caror valoare
depaseste cuantumul a 20 de salarii medii brute pe economie, in termen de 45
zile de la dobandire. Declaratiile privind averea sunt confidentiale si se depun
la Directia Generala a Vamilor;
i) sa aiba o conduita corecta, sa nu abuzeze de calitatea sa oficiala si sa
nu compromita, prin activitatea sa publica sau privata, prestigiul functiei sau
al autoritatii vamale;
j) sa fie respectuos fata de personalul ierarhic superior, fata de colegi
si de personalul din subordine;
k) in timpul serviciului sa-si decline numele si sa se adreseze in mod
reverentios persoanelor din afara institutiei, cu care se afla in relatii de
serviciu. Este interzis fumatul in timpul controlului vamal;
l) sa anunte conducatorul ierarhic superior cu privire la lipsa de la
domiciliu, precum si locul unde se afla, in cazul personalului vamal al
Directiei de supraveghere si control vamal din cadrul autoritatii vamale;
m) sa poarte uniforma in timpul serviciului, semn de recunoastere,
indispensabil, a personalului vamal; efectele si accesoriile uniformei sa fie
curate, ingrijite si purtate in mod corespunzator.
(2) Regulamentul privind portul uniformei de serviciu, conditiile de
acordare a acesteia, modelul, durata de folosire si insemnele distinctive sunt
prevazute in anexa nr. 4 la prezentul statut.
CAP. 3
Masuri de protectie acordate salariatilor in cazul reorganizarii
activitatii
Art. 92
In cazul reorganizarii activitatii, care determina desfacerea contractelor
individuale de munca pentru personalul vamal, autoritatea vamala are obligatia
intreprinderii urmatoarelor actiuni:
a) sa identifice posibilitatile de redistribuire a personalului vamal in
cadrul structurii autoritatii vamale;
b) in conditiile organizarii unor cursuri de calificare sau de recalificare
profesionala, sa includa persoanele carora ar urma sa li se desfaca contractele
individuale de munca.
Art. 93
Autoritatea vamala are obligatia de a face publica, prin afisare la
Directia Generala a Vamilor si la unitatile din subordine vizate, lista cu
posturile reduse, cu cel putin 30 de zile inainte de aplicarea procedurilor
privind reorganizarea activitatii.
Art. 94
In cazul reorganizarii activitatii, masurile de desfacere a contractelor
individuale de munca se vor aplica, in ordine:
a) personalului vamal care indeplineste conditiile legale de pensionare;
b) persoanelor care opteaza sa plece din unitate pe motivul reorganizarii
activitatii;
c) persoanelor care au obtinut calificativul "slab" 2 ani
consecutiv.
Art. 95
(1) In cazul reorganizarii activitatii se procedeaza la o evaluare
obiectiva, luandu-se in considerare urmatoarele criterii, care trebuie sa fie
indeplinite in mod cumulativ:
- nivelul studiilor;
- rezultatele obtinute in activitate;
- vechimea in specialitate.
(2) In situatia in care rezultatul evaluarii obiective nu conduce la
departajare se vor lua in calcul, in ordine, urmatoarele criterii
social-umanitare:
- sot/sotie cu domiciliul in localitate;
- numarul copiilor aflati in intretinere;
- unic intretinator de familie;
- starea de sanatate.
(3) Daca masura reorganizarii afecteaza ambii soti, se va desface
contractul individual de munca numai unuia dintre ei, de comun acord cu acestia
si prin exprimarea acordului scris al sotilor in cauza.
Art. 96
Personalul vamal poate solicita trecerea in compartimente din structura
autoritatii vamale in care exista posturi vacante si care nu sunt supuse
reorganizarii activitatii.
Art. 97
Contestatiile personalului vamal afectat de masurile de reorganizare a
activitatii, conform prevederilor art. 94 si 95, se adreseaza, in termen de 10
zile de la comunicarea masurii, Consiliului de onoare si disciplina al
autoritatii vamale, care va analiza si solutiona contestatiile in termen de 5
zile.
CAP. 4
Raspunderea disciplinara si materiala a personalului vamal
Art. 98
Constituie abateri disciplinare, altele decat cele care sunt considerate
infractiuni, urmatoarele fapte:
a) incalcarea indatoririlor prevazute in prezentul statut;
b) refuzul nejustificat sau neglijenta manifestata in indeplinirea
atributiilor de serviciu;
c) absentele nemotivate de la serviciu;
d) orice alta fapta a personalului, prin care acesta se abate de la
indeplinirea indatoririlor.
Art. 99
Sanctiunile disciplinare care se aplica personalului angajat, in raport cu
gravitatea abaterilor, sunt:
a) observatie scrisa;
b) avertisment;
c) radierea din tabelul de premiere anuala;
d) diminuarea salariului de baza sau, dupa caz, a indemnizatiei de
conducere cu 5 - 15%, pe o perioada de 1 - 6 luni;
e) retrogradarea in functie pe timp de 1 - 6 luni;
f) eliberarea din functia de conducere;
g) excluderea din activitate pe o perioada de 1 - 6 luni;
h) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
Art. 100
(1) Sanctiunea disciplinara se aplica numai dupa cercetarea administrativa
prealabila a faptei, sesizata in scris, audierea obligatorie a persoanei in
cauza si verificarea sustinerilor facute de aceasta in aparare.
(2) La stabilirea sanctiunii se va tine seama de gravitatea abaterii
disciplinare, de imprejurarile in care a fost savarsita fapta si de activitatea
desfasurata anterior.
Art. 101
(1) Personalul vamal sanctionat potrivit art. 99 lit. g) nu beneficiaza de
drepturile salariale, contractul individual de munca fiind suspendat pe
perioada aplicarii sanctiunii.
(2) Perioada excluderii nu este luata in calcul pentru avansarea in
functie, grad sau treapta profesionala, precum si pentru stabilirea drepturilor
la pensie.
Art. 102
Contractul individual de munca al personalului vamal se desface disciplinar
in urmatoarele cazuri:
a) savarsirea unei abateri grave sau savarsirea repetata a abaterilor
disciplinare;
b) incalcarea cu vinovatie, in mod repetat, a indatoririlor prevazute in
prezentul statut;
c) parasirea nejustificata a locului de munca mai mult de 5 zile
consecutiv.
Art. 103
Sanctiunea disciplinara se aplica de catre cel in drept sa ia aceasta
masura, in cel mult 30 de zile de la luarea la cunostinta despre abaterea
savarsita, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data comiterii faptei, si se
comunica celui in cauza prin decizie scrisa.
Art. 104
(1) Persoanele sanctionate disciplinar nu pot ocupa functii de conducere in
cadrul autoritatii vamale, timp de 2 ani de la data aplicarii sanctiunii.
(2) Personalul vamal eliberat din functii de conducere, ca urmare a
savarsirii unor abateri disciplinare, poate avansa in aceste functii dupa 2 ani
de la data punerii in aplicare a masurii de sanctionare.
Art. 105
Aplicarea sanctiunilor disciplinare se face potrivit competentelor
stabilite prin decizia directorului general al Directiei Generale a Vamilor.
Art. 106
Impotriva sanctiunilor disciplinare, prevazute la art. 99 lit. a) - g), se
face contestatie, in scris, in termen de 15 zile de la comunicare, la Consiliul
de onoare si disciplina al autoritatii vamale.
Art. 107
(1) Contestatia inaintata Consiliului de onoare si disciplina al
autoritatii vamale se analizeaza in termen de 15 zile de la primire, in
prezenta persoanei sanctionate.
(2) In urma analizarii contestatiei, Consiliul de onoare si disciplina al
autoritatii vamale propune directorului general al Directiei Generale a Vamilor
anularea sau mentinerea sanctiunii contestate.
Art. 108
Raspunderea materiala a personalului vamal se stabileste potrivit
prevederilor legale in vigoare.
Art. 109
In cazul savarsirii unor fapte deosebit de grave, care pot intruni
elementele constitutive ale unei infractiuni, pentru care autoritatea vamala a
formulat sesizare penala impotriva unui salariat sau acesta a fost trimis in
judecata pentru fapte penale, incompatibile cu functia detinuta, directorul
general al Directiei Generale a Vamilor dispune prin decizie suspendarea din
functie.
Art. 110
In cazul constatarii nevinovatiei salariatului, acesta primeste toate
drepturile de care a fost lipsit ca urmare a sanctionarii sau suspendarii lui
din functie.
Art. 111
Raspunderea disciplinara si materiala nu exclude raspunderea penala pentru
fapta savarsita, daca aceasta intruneste elementele constitutive ale unei
infractiuni.
TITLUL VII
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 112
Conducerea autoritatii vamale va proceda la trecerea personalului vamal pe
noile functii, grade si trepte profesionale, precum si pe gradatii, potrivit
prevederilor prezentului statut, astfel ca noul salariu de baza sa nu fie
inferior celui avut la data intrarii in vigoare a legii bugetului de stat pe
anul 1998.
Art. 113
Persoanele care ocupa functii de conducere in directiile regionale vamale
si in birourile vamale la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante vor
putea fi numite cu delegatie pe aceleasi functii de conducere, pastrand
indemnizatia de conducere aferenta functiei ocupate, pana la dobandirea
calitatii de expert vamal si organizarea concursului pentru ocuparea functiei
de conducere.
Art. 114
(1) La data intrarii in vigoare a prezentului statut, directorii generali
adjuncti si directorii din Directia Generala a Vamilor dobandesc calitatea de
expert vamal.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si expertilor
gradul I si I A, precum si inspectorilor gradul I si I A cu o vechime minima de
5 ani in activitatea vamala, din cadrul Directiei Generale a Vamilor.
(3) Personalul vamal care a dobandit calitatea de expert vamal constituie
Corpul expertilor vamali ai autoritatii vamale.
Art. 115
Prin derogare de la prevederile art. 13 din prezentul statut, in cursul
anului 1998 este permisa participarea la concurs, pentru dobandirea calitatii
de expert vamal, a personalului vamal cu studii superioare si vechime minima de
5 ani in specialitate.
Art. 116
In masura in care unele drepturi sau indatoriri ale personalului vamal nu
sunt reglementate prin prezentul statut, acesta se completeaza cu cele
prevazute prin alte dispozitii legale in vigoare.
Art. 117
(1) Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentul statut.
(2) In conditiile art. 113 din prezentul statut, anexa nr. III/1 (cap. III
pct. 2 poz. 2.2) la Ordonanta Guvernului nr. 39/1994, republicata, se
inlocuieste cu cap. II al anexei nr. 1 la statut.
(3) Pe aceeasi data, anexa nr. V/7 la Ordonanta Guvernului nr. 39/1994,
republicata, se inlocuieste cu anexa nr. 3 la prezentul statut, cu exceptia
prevederilor de la pct. 1 din nota la anexa respectiva, care se aplica in
continuare personalului de alta specialitate decat cel vamal.
Art. 118
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei. Pe aceeasi data orice alte
dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
Coeficienti de ierarhizare pentru activitatea de specialitate
CAP. 1
APARATUL CENTRAL
A. Functii de executie
_______________________________________________________________________
Nr. Nivelul Coeficientul de ierarhizare
crt. Functia studiilor Gradatia
___________________________
1 2 3 4
_______________________________________________________________________
a) Functii de executie pe grade
profesionale
1. Expert vamal S 3,300 3,350 3,400 3,500
2. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. IA S 2,800 2,850 2,900 2,950
3. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. I S 2,600 2,650 2,700 2,750
4. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. II S 2,400 2,450 2,500 2,550
5. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. III S 2,200 2,250 2,300 2,350
6. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. IV S 2,000 2,050 2,100 2,150
7. Inspector vamal, referent de
specialitate; debutant S 1,950
8. Referent gradul I SSD 2,250 2,300 2,350 2,400
9. Referent gradul II SSD 2,050 2,100 2,150 2,200
10. Referent gradul III SSD 1,850 1,900 1,950 2,000
11. Referent debutant SSD 1,800
b) Functii de executie pe trepte
profesionale
12. Referent IA M 2,100 2,150 2,200 2,250
13. Referent I M 1,900 1,950 2,000 2,050
14. Referent II M 1,700 1,750 1,800 1,850
15. Referent III M 1,500 1,550 1,600 1,650
16. Referent IV M 1,300 1,350 1,400 1,450
17. Referent debutant M 1,250
_______________________________________________________________________
B. Functii de conducere
_______________________________________________________________________
Nr. Indemnizatia de conducere
crt. Functia in procente din salariul de baza
(%)
_______________________________________________________________________
1. Director general 55
2. Director general adjunct 50
3. Director 50
4. Director adjunct 40
5. Sef serviciu 30
6. Sef birou 25
_______________________________________________________________________
CAP. 2
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR - DIRECTIA DE SUPRAVEGHERE SI CONTROL VAMAL,
DIRECTIA DE SUPRAVEGHERE PENTRU ZONELE VAMALE SPECIALE
A. Functii de executie
_______________________________________________________________________
Nr. Nivelul Coeficientul de ierarhizare
crt. Functia studiilor Gradatia
___________________________
1 2 3 4
_______________________________________________________________________
a) Functii de executie pe grade
profesionale
1. Expert vamal S 3,950 4,025 4,100 4,200
2. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. IA S 3,350 3,400 3,450 3,550
3. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. I S 3,150 3,200 3,250 3,300
4. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. II S 2,900 2,950 3,000 3,050
5. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. III S 2,650 2,700 2,750 2,800
6. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. IV S 2,400 2,450 2,500 2,550
7. Inspector vamal, referent de
specialitate; debutant S 2,350
8. Referent gradul I SSD 2,750 2,800 2,850 2,900
9. Referent gradul II SSD 2,500 2,550 2,600 2,650
10. Referent gradul III SSD 2,250 2,300 2,350 2,400
11. Referent debutant SSD 2,200
b) Functii de executie pe trepte
profesionale
12. Referent IA M 2,600 2,650 2,700 2,750
13. Referent I M 2,350 2,400 2,450 2,500
14. Referent II M 2,150 2,200 2,250 2,300
15. Referent III M 1,950 2,000 2,050 2,100
16. Referent IV M 1,750 1,800 1,850 1,900
17. Referent debutant M 1,700
_______________________________________________________________________
B. Functii de conducere
_______________________________________________________________________
Nr. Indemnizatia de conducere
crt. Functia in procente din salariul de baza
(%)
_______________________________________________________________________
1. Director general adjunct 50
2. Director 50
3. Director adjunct 40
4. Sef serviciu 30
5. Sef birou 25
_______________________________________________________________________
NOTA:
In valoarea coeficientului de ierarhizare prevazut la art. 62 alin. (4)
sunt incluse si salariile de baza mai mari, acordate conform prevederilor art.
33 alin. 2 din Legea nr. 40/1991, republicata.
ANEXA 2
DIRECTIA REGIONALA VAMALA
Coeficienti de ierarhizare pentru activitatea de specialitate
A. Functii de executie
_______________________________________________________________________
Nr. Nivelul Coeficientul de ierarhizare
crt. Functia studiilor Gradatia
___________________________
1 2 3 4
_______________________________________________________________________
a) Functii de executie pe grade
profesionale
1. Expert vamal S 2,900 3,000 3,100 3,200
2. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. IA S 2,400 2,450 2,500 2,550
3. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. I S 2,200 2,250 2,300 2,350
4. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. II S 1,950 2,000 2,100 2,150
5. Inspector vamal, referent de
specialitate; gr. III S 1,750 1,800 1,850 1,900
6. Inspector vamal, referent de
specialitate; debutant S 1,700
7. Referent gradul I SSD 1,900 1,950 2,000 2,100
8. Referent gradul II SSD 1,700 1,750 1,800 1,850
9. Referent gradul III SSD 1,550 1,575 1,600 1,650
10. Referent debutant SSD 1,500
b) Functii de executie pe trepte
profesionale
11. Referent IA M 1,700 1,750 1,800 1,850
12. Referent I M 1,550 1,575 1,600 1,650
13. Referent II M 1,400 1,425 1,450 1,500
14. Referent III M 1,200 1,250 1,300 1,350
15. Referent debutant M 1,150
_______________________________________________________________________
B. Functii de conducere
_______________________________________________________________________
Nr. Indemnizatia de conducere
crt. Functia in procente din salariul de baza
(%)
_______________________________________________________________________
1. Director 50
2. Director adjunct 40
3. Sef serviciu 30
4. Sef birou 25
_______________________________________________________________________
NOTA:
1. In valoarea coeficientului de ierarhizare prevazut la art. 62 alin. (4)
sunt incluse si salariile de baza mai mari, acordate conform prevederilor pct.
1 din nota de la anexa nr. III/2 la Ordonanta Guvernului nr. 39/1994,
republicata.
2. Prevederile de la pct. 1 din nota de la anexa nr. III/2 la Ordonanta
Guvernului nr. 39/1994, republicata, se aplica in continuare personalului
incadrat in directiile regionale vamale, altul decat personalul vamal.
ANEXA 3
BIROURI VAMALE
Coeficienti de ierarhizare pentru activitatea de specialitate
A. Functii de executie de categoria A
_______________________________________________________________________
Nr. Nivelul Coeficientul de ierarhizare
crt. Functia studiilor Gradatia
___________________________
1 2 3 4
_______________________________________________________________________
a) Functii de executie pe
grade profesionale
1. Expert vamal S sau 2,600 2,700 2,800 2,900
Sc. Vam.
2. Inspector vamal principal S sau 2,100 1,150 2,200 2,250
Sc. Vam.
3. Inspector vamal gradul I S sau 1,900 1,950 2,000 2,050
Sc. Vam.
4. Inspector vamal gradul II S sau 1,700 1,750 1,800 1,850
Sc. Vam.
5. Inspector vamal gradul III S sau 1,500 1,550 1,600 1,650
Sc. Vam.
6. Inspector vamal debutant S sau 1,450
Sc. Vam.
7. Inspector vamal Sc. Vam. 1,725 1,800 1,875 1,950
sau SSD
8. Controlor vamal gradul I Sc. Vam. 1,500 1,550 1,600 1,650
sau SSD
9. Controlor vamal gradul II Sc. Vam. 1,300 1,350 1,400 1,450
sau SSD
10. Agent vamal debutant Sc. Vam. 1,250
sau SSD
b) Functii de executie pe
trepte profesionale
11. Controlor vamal I M 1,550 1,600 1,650 1,700
12. Controlor vamal II M 1,400 1,425 1,450 1,500
13. Controlor vamal III M 1,200 1,250 1,300 1,350
14. Controlor vamal debutant M 1,000
_______________________________________________________________________
B. Functii de executie de categoria B
_______________________________________________________________________
Nr. Nivelul Coeficientul de ierarhizare
crt. Functia studiilor Gradatia
___________________________
1 2 3 4
_______________________________________________________________________
a) Functii de executie pe
grade profesionale
1. Inspector pentru datoria
vamala principal S 2,100 2,150 2,200 2,250
2. Inspector pentru datoria
vamala gradul I S 1,900 1,950 2,000 2,050
3. Inspector pentru datoria
vamala gradul II S 1,700 1,750 1,800 1,850
4. Inspector pentru datoria
vamala gradul III S 1,500 1,550 1,600 1,650
5. Inspector pentru datoria
vamala debutant S 1,450
6. Inspector pentru datoria Sc. Vam. 1,725 1,800 1,875 1,950
vamala sau SSD
7. Controlor pentru datoria Sc. Vam. 1,500 1,550 1,600 1,650
vamala gradul I sau SSD
8. Controlor pentru datoria Sc. Vam. 1,300 1,350 1,400 1,450
vamala gradul II sau SSD
9. Controlor pentru datoria Sc. Vam. 1,250
vamala debutant sau SSD
b) Functii de executie pe
trepte profesionale
10. Controlor pentru datoria M 1,550 1,600 1,650 1,700
vamala I
11. Controlor pentru datoria M 1,400 1,425 1,450 1,500
vamala II
12. Controlor pentru datoria M 1,200 1,250 1,300 1,350
vamala III
13. Controlor pentru datoria M 1,000
vamala debutant
_______________________________________________________________________
C. Functii de conducere
_______________________________________________________________________
Nr. Indemnizatia de conducere
crt. Functia in procente din salariul de baza
%
_______________________________________________________________________
1. Sef birou vamal 30
2. Sef adjunct birou vamal 25
3. Sef tura, sef sector 20
_______________________________________________________________________
NOTA:
In valoarea coeficientului de ierarhizare prevazut la art. 62 alin. (4)
sunt incluse si salariile de baza mai mari, acordate conform prevederilor pct.
1 din nota de la anexa nr. V/7 la Ordonanta Guvernului nr. 39/1994,
republicata.
ANEXA 4
REGULAMENT
pentru portul uniformei de serviciu, conditiile de acordare a acesteia,
descrierea, durata de folosinta si insemnele distinctive pentru personalul
autoritatii vamale
Personalul angajat al autoritatii vamale are dreptul la uniforma de
serviciu si insemne distinctive, pe care le va purta in timpul executarii
serviciului.
Uniforma poate fi purtata si in timpul deplasarilor efectuate in interes de
serviciu, la festivitatile si manifestarile oficiale, precum si in orice alte
ocazii, din dispozitia conducerii Directiei Generale a Vamilor, respectiv a
directiilor regionale vamale.
Este interzisa purtarea uniformei in locuri si in conditii care ar putea
prejudicia prestigiul institutiei vamale si al statului roman.
De asemenea, este interzisa scoaterea din tara a uniformei de serviciu, cu
exceptia cazurilor cand aceasta scoatere este aprobata in mod expres de
conducerea Directiei Generale a Vamilor.
Uniforma de serviciu si insemnele distinctive se acorda gratuit pentru
personalul angajat al autoritatii vamale.
Directia Generala a Vamilor si unitatile subordonate sunt obligate sa tina
evidenta acordarii uniformei de serviciu si a insemnelor distinctive pentru
personalul vamal angajat.
Evidenta acordarii uniformei de serviciu si a insemnelor distinctive se
tine, in ani calendaristici, de la data angajarii si nu in fractiuni formate
din zile, saptamani, luni.
La data intrarii in vigoare a statutului, noua uniforma de serviciu si
insemnele distinctive se considera neacordate pentru intregul personal vamal
angajat, primul an de evidenta fiind 1998. Noua uniforma de serviciu se va
acorda lucratorilor autoritatii vamale treptat, in limita posibilitatilor
financiare si concomitent cu epuizarea stocurilor de materiale si echipament
achizitionate pentru vechea uniforma.
In cazul pensionarii pentru limita de varsta, cat si in cazul pensionarii pe
caz de boala, uniforma de serviciu acordata nu se restituie si nu se datoreaza
diferente de valoare pentru aceasta, calculate de la anul perioadei normate a
componentelor pana la anul emiterii deciziei de pensionare.
In cazul in care survine decesul unui angajat din sistemul vamal, uniforma
de serviciu nu se restituie si nu se datoreaza diferente de valoare pentru
aceasta calculate de la anul perioadei normate a componentelor pana la anul
decesului.
In perioada suspendarii din functie, uniforma de serviciu nu se acorda, iar
perioada suspendarii din functie nu se include in calculul perioadei normate de
folosinta a componentelor uniformei de serviciu.
Masura desfacerii contractului de munca atrage dupa sine restituirea
contravalorii componentelor uniformei de serviciu, calculata pentru intreaga
perioada normata de utilizare, indiferent de anul in care se aplica aceasta
masura.
In cazul transferului sau demisiei din sistemul vamal, se restituie
contravaloarea componentelor uniformei de serviciu, acordate de la anul ultimei
perioade normate de folosinta pana la anul transferului sau demisiei.
Schimbarea componentelor uniformei de serviciu, in functie de conditiile
meteorologice sau de alte aspecte, se face prin decizie a directorului general
al Directiei Generale a Vamilor si este obligatorie pentru intregul personal
angajat in sistemul vamal.
Orice alte restrictii sau elemente legate de portul uniformei de serviciu
se aproba de catre directorul general al Directiei Generale a Vamilor, prin
reglementarile de ordine interioara.
Personalul vamal este obligat sa intretina uniforma de serviciu in stare
corespunzatoare, sa o foloseasca in mod ingrijit si sa respecte cu strictete
tinuta impusa de portul acesteia.
In cazul deteriorarii uniformei de serviciu, pierderii sau al distrugerii
din cauze obiective, se va distribui o noua uniforma inainte de expirarea
duratei normate de folosinta.
In cazul deteriorarii uniformei de serviciu din cauze subiective (utilizare
defectuoasa, neglijenta etc.), se elibereaza o alta uniforma cu plata integrala
a valorii acesteia.
Este interzisa modificarea uniformei de serviciu sau purtarea ei cu alte
articole de imbracaminte sau incaltaminte care nu sunt cuprinse in prezentul
regulament.
Directia Generala a Vamilor are obligatia sa verifice respectarea
prevederilor prezentului regulament de catre intregul personal angajat in
sistemul vamal si sa ia masuri pentru sanctionarea abaterilor potrivit legii.
DESCRIEREA
uniformei de serviciu si a insemnelor distinctive
A. Uniforma de serviciu
Uniforma de serviciu pentru personalul vamal este de culoare gri-verzui.
1. Vestonul
Vestonul are modelul prezentat in plansa I. Se confectioneaza din stofa,
adaptata in varianta de vara si in varianta de iarna, fiind croit drept, putin
cambrat in talie, cu slit in spate.
Modelul pentru barbati are aplicate pe partea din fata doua randuri de
nasturi, respectiv opt, cate patru pe rand, din care se inchid trei. Modelul
pentru femei are aplicati trei nasturi intr-un singur rand, care se inchid -
plansa II.
Atat la modelul pentru barbati, cat si la cel pentru femei, pe partea din
fata, lateral, in ambele parti ale vestonului, sunt prevazute doua buzunare
ascunse, cu clapeta, la nivelul ultimului rand de nasturi, la barbati, si la
cel al ultimului nasture, la femei.
De asemenea, atat la vestonul pentru femei, cat si la cel pentru barbati
este prevazut un buzunar in partea superioara, stanga sus.
Nasturii vestonului sunt confectionati din material argintiu, usor bombati,
avand imprimat in relief insemnul "Mercur".
Vestonul are epoleti care se prind la partea dinspre gat cu acelasi tip de
nasturi.
2. Pantalonul
Pantalonul - plansele I si II - se confectioneaza in varianta iarna-vara,
din acelasi material ca si vestonul si are croiala dreapta, fara manseta.
Lungimea ajunge pana la partea superioara a tocului incaltamintei, iar
latimea variaza intre 210 si 270 mm, in raport cu talia.
Pantalonul este prevazut cu doua buzunare laterale si un buzunar la spate,
inchis prin clapeta cu nasture de format mic.
Modelul pantalonului este similar pentru barbati si femei, iar culoarea
este ca cea a vestonului.
3. Fusta
Fusta - plansa II - se confectioneaza pentru femei, pentru variantele
vara-iarna.
Croiala este dreapta, largimea se stabileste in raport cu talia, iar
lungimea este de cel putin 50 mm sub rotula genunchiului.
Vestonul, impreuna cu pantalonul, la barbati, se poarta numai cu camasa si
cravata. In mod similar, si la femei, in variantele sacou-pantalon sau
sacou-fusta. Culoarea este cea a vestonului.
4. Camasa cu maneca lunga
Camasa cu maneca lunga - plansa III - este de culoare gri si este croita
drept, avand un singur buzunar exterior in partea superioara, pe piept, in
stanga. Manecile sunt prevazute cu mansete, care se inchid cu nasturi de format
mic, confectionati din plastic.
Camasa cu maneca lunga se poarta numai cu cravata si cu veston, fiind
confectionata din tercot. In ocazii speciale, camasa va avea culoarea alba,
fiind purtata cu eghilet, montat pe partea superioara, stanga, a pieptului
vestonului.
5. Camasa-bluza
Camasa-bluza are culoarea gri, este confectionata din tercot, inchisa la
gat si incheiata cu sase nasturi de format mic, din plastic - plansa IV.
Maneca este scurta, terminata cu manseta, iar pe umar bluza are epoleti.
Camasa-bluza are in partea superioara doua buzunare cu clape, care se
inchid cu cate un nasture de format mic. Se poarta cu cravata sau descheiata la
gat, cu partea inferioara introdusa in pantalon sau in fusta, dupa caz.
6. Bluzonul
Bluzonul pentru primavara-vara este confectionat din material impermeabil
si are maneci detasabile - plansa V.
Dupa caz, la partea inferioara are atasata o banda reflectorizanta,
necesara identificarii pe timp de noapte.
In partea inferioara are doua buzunare ascunse, cu banderola exterioara.
Bluzonul are gluga detasabila si insemnele distinctive specificului vamal,
fiind de culoarea vestonului.
7. Scurta
Scurta pentru toamna-iarna este confectionata din material impermeabil,
croita drept, tip 3/4 si are gluga si slavuta detasabile - plansa VI.
Gulerul este realizat din tesatura sintetica sau din blana sintetica, iar
la partea inferioara a manecilor sunt prevazute, dupa caz, banderole
reflectorizante pentru identificarea pe timp de noapte.
Banderole similare sunt atasate si la limita inferioara a scurtei.
Scurta are doua buzunare ascunse, pe ambele parti, in fata, in extrema
superioara, inchise cu clapete cu capse.
La partea inferioara are doua buzunare, tot in fata, in stanga si in
dreapta, cu burduf si clape inchise cu capse.
Scurta are insemnele distinctive vamale, avand culoarea vestonului.
8. Combinezon/salopeta
Combinezonul este confectionat din material impermeabil impregnat - plansa
VII.
Are gluga detasabila si este prevazut cu banderole reflectorizante in
partea inferioara a pantalonului si in partea inferioara a manecilor, in vederea
identificarii pe timp de noapte.
Are patru buzunare cu burduf, doua in partea superioara si doua in partea
inferioara, la limita bazinului, prevazute cu clape inchise cu capse.
Dupa caz, in functie de specificul activitatii vamale, se confectioneaza
salopeta, care se realizeaza dupa modelul combinezonului sau este formata din
bluza si pantalon.
Combinezonul sau salopeta poarta insemnele distinctive vamale, avand
culoarea vestonului.
9. Mantaua pentru ploaie
Mantaua de ploaie pentru barbati si mantaua de ploaie pentru femei sunt
confectionate din material impermeabil, dupa modelele din plansele VIII si IX.
Mantaua pentru barbati este croita drept, are dunga si banderole
reflectorizante la partea inferioara a manecilor. Este prevazuta cu doua
buzunare ascunse, croite oblic in partea din fata, la nivelul limitei
inferioare a manecilor, avand insemnele distinctive vamale si culoarea
vestonului.
Mantaua pentru femei este croita evazat in partea inferioara, are gluga si
doua buzunare ascunse, oblice, in fata, la nivelul limitei inferioare a
manecilor.
Are insemnele distinctive vamale si banderola reflectorizanta la partea
inferioara a manecilor, avand culoarea vestonului.
10. Cravata
Cravata este de culoarea vestonului, confectionata din fire sintetice si
are la circa 30 cm de capatul lat semnul "Mercur", cu dimensiunile
20/15 mm.
11. Sapca, boneta, cascheta simpla
a) Sapca - plansa X - are aceeasi culoare cu vestonul.
Calota sepcii este de forma ovala, cu o lungime totala de 250 mm, iar
distanta dintre aceasta si banda de sustinere este de 50 mm imprejurul sepcii.
In fata, unde calota este sustinuta interior cu un arc de otel pentru evitarea
deformarii, distanta pana la varful acesteia este de 100 mm.
Pe banda de sustinere, pe partea exterioara, este aplicata o banda de
tesatura intaritoare cu latimea de 50 mm si grosimea de 2 mm, avand culoarea
vestonului.
Cozorocul este de culoare neagra, de forma ovala si se fixeaza la sapca
intr-un unghi de 45 grade fata de banda sepcii.
Lateral, in stanga si in dreapta sepcii, pe banda de sustinere exterioara,
la imbinarea acesteia cu cozorocul, se fixeaza doi nasturi din metal alb, usor
bombati, avand imprimata stema Romaniei, in relief.
Nasturii au un diametru de 15 mm si sunt legati peste partea superioara de
imbinare a benzii de sustinere cu cozorocul printr-un snur impletit dublu, de
culoare alba.
Emblema se monteaza pe locul dintre marginea superioara a cozorocului si
extrema din fata a calotei.
b) Boneta - plansa X - are culoarea vestonului si o inaltime de 100 mm,
precum si doua pliuri laterale pe toata lungimea. Pe partea din fata, central,
se aplica emblema.
c) Cascheta simpla - plansa X bis - are aceeasi culoare cu sapca si boneta.
Are o inaltime de 140 mm, cozorocul fiind confectionat din acelasi material
cu cascheta, dar avand incorporat carton intaritor.
12. Pantofii, cizmele, bocancii, ghetele
Pantofii pentru barbati sunt confectionati din piele de culoare neagra.
Ghetele pentru barbati sunt confectionate din piele de culoare neagra si
sunt imblanite sau captusite.
Pantofii si cizmele pentru femei sunt confectionate din piele neagra.
Acestea din urma sunt imblanite.
Bocancii pentru barbati si femei sunt confectionati din piele neagra si se
poarta numai in sectoarele de control vamal fizic.
13. Fularul
Fularul este confectionat din tesatura de lana sau tip lana, de culoarea
vestonului.
Fularul subtire este confectionat din tesatura tip matase si are culoarea
vestonului.
14. Puloverul
Puloverul cu maneca lunga are anchior si este confectionat din lana sau
tesatura tip lana, in culoarea vestonului.
Puloverul fara maneca este confectionat din tesatura de lana sau tip lana
si are culoarea vestonului.
15. Manusile
Manusile sunt confectionate din piele si au culoarea neagra.
16. Geanta
Geanta destinata pastrarii documentelor are culoarea neagra si este
confectionata din piele sau din inlocuitori sintetici.
17. Cureaua
Cureaua este confectionata din piele si are culoarea neagra.
B. Insemnele distinctive
1. Emblema pentru maneca
Are forma ovala si dimensiunile 105 mm/90 mm - plansa XI - si este
confectionata din fibre poliesterice. Fondul este negru, cu margine galbena, in
latime de 4 mm. In partea superioara este redata stema Romaniei, in culorile
oficiale. Deasupra acesteia apare, pe fondul alb al unui drapel, inscriptia
"ROMANIA", in culoare albastra.
In partea inferioara a emblemei apare inscriptia "VAMA", scrisa
in alb, iar dedesubt, simbolul "Mercur", inscriptionat in albastru,
bleu, rosu si galben. Marginea de jos a ovalului este prezentata in fald de
drapel, cu fond alb, pe care sunt scrise cuvintele "DOUANE" si
"CUSTOMS".
Emblema se aplica pe ambele maneci ale vestonului, bluzonului, scurtei,
combinezonului, salopetei si mantalelor, la 100 mm de limita superioara a
manecii, respectiv la nivelul umarului.
2. Insemnul pentru piept
Are forma de scut, cu dimensiunile de 60 mm/80 mm - plansa XII - cu fond
negru si margine galbena de 4 mm. In partea superioara este inscris cuvantul
"VAMA", in culoare galbena, iar la marginea inferioara,
"ROMANIA", tot in culoare galbena.
In centrul insemnului este inscriptionata stema Romaniei in culorile
oficiale.
Este confectionat din metal inoxidabil, emailat, pentru veston si camasi,
iar pentru bluzon, scurta, combinezon, salopeta si mantale, din fibre
poliesterice.
3. Insemnul pentru epolet
Are forma dreptunghiulara, cu dimensiunile de 80 mm/45 mm - plansa XIII.
Fondul este negru si are margine galbena, cu o latime de 4 mm.
In partea superioara este inscriptionat cuvantul "VAMA", in
culoare galbena.
In centru apare simbolul "Mercur", tot in culoare galbena.
Este confectionat din fibre poliesterice intarite cu plastic si se ataseaza
pe epoletii camasii-bluza.
4. Insemnul pentru elementele de identificare
Are dimensiunile 100 mm/15 mm si este confectionat din metal inoxidabil,
emailat, avand fondul argintiu.
In partea superioara apar, dupa caz, numele vamii, al directiei regionale
vamale sau al Directiei Generale a Vamilor, iar in partea inferioara, functia
lucratorului.
Inscriptionarea se face in urmatoarele culori:
- albastru - pentru Directia Generala a Vamilor;
- rosu - pentru directia regionala vamala;
- negru - pentru unitatile vamale.
5. Emblema pentru sapca si boneta
Are dimensiunile 100 mm/70 mm si reprezinta stema Romaniei in culorile
oficiale si este confectionata din metal inoxidabil, emailat - plansa XIV.
6. Insemnul pentru revere
Este confectionat din metal inoxidabil, emailat si cuprinde cuvantul
"VAMA", in culoare argintie - plansa XIV.
Se fixeaza pe gulerul vestonului, pe ambele parti, la nivelul umarului si
la o distanta de 30 mm de marginea gulerului.
7. Eghiletul
Are culoarea alba si este confectionat din snur impletit, dupa modelul din
plansa XV. Are lungimea de 450 mm si se poarta in ocazii speciale, montat pe
epoletul stang al vestonului si pe nasturele buzunarului stang superior al
pieptului acestuia.
ARTICOLELE
din care se compune uniforma de serviciu si durata de uzura maxima
_______________________________________________________________________
Nr. Bucati Durata de folosire
crt. Denumirea articolului (perechi) (ani)
_______________________________________________________________________
1. Scurta pentru toamna-iarna 1 3
2. Bluzon pentru primavara-vara 1 2
3. Costum de iarna pentru barbati
- veston 1 2
- pantalon 2
4. Costum de vara pentru barbati
- veston 1 2
- pantalon 2
5. Costum de vara pentru femei
- fusta 2 1
- pantalon 1
6. Costum de iarna pentru femei
- fusta 2 1
- pantalon 1
7. Camasa 10 1
8. Camasa, bluza 8 1
9. Sapca 1 1
10. Boneta 1 1
11. Cravata 2 1
12. Curea 2 1
13. Pantofi pentru barbati 1 1
14. Pantofi pentru femei 1 1
15. Ghete pentru barbati 1 2
16. Cizme pentru femei 1 2
17. Bocanci 1 2*)
18. Cascheta simpla 1 2*)
19. Manta de ploaie pentru barbati 1 3
20. Manta de ploaie pentru femei 1 3
21. Combinezon/salopeta 1 2*)
22. Fular din lana 1 2
23. Fular subtire 1 2
24. Geanta 1 3
25. Manusi 1 2
26. Insemne:
- pentru maneca 8 1
- pentru sapca 1 1
- pentru boneta 1 1
- pentru piept 3 1
- petlite (vama) 2 2
- identificare 1 1
- epolet 6 2
- eghilet 1 2
_______________________________________________________________________
*), *), *) - Se acorda numai pentru lucratorii nominalizati sa execute
controlul vamal al automarfarelor, trenurilor etc.
Lista acestora este propusa de sefii unitatilor vamale si de directorii
directiilor regionale vamale si este aprobata de conducerea Directiei Generale
a Vamilor.
Plansa 1 - Costum barbati - se gaseste la pagina 18, in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 2 - Costum femei - se gaseste la pagina 19, in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 3 - Camasa-bluza - se gaseste la pagina 20, in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 4 - Bluza cu maneca scurta - se gaseste la pagina 21, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 5 - Bluzon primavara-vara cu maneci detasabile - se gaseste la
pagina 22, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie
1998.
Plansa 6 - Scurta 3/4 cu gluga si slavuta detasabile - se gaseste la pagina
23, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 7 - Combinezon cu gluga detasabila - se gaseste la pagina 24, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 8 - Manta ploaie barbati - se gaseste la pagina 25, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 9 - Manta ploaie femei - se gaseste la pagina 26, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 10 - Boneta si cascheta - se gaseste la pagina 27, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 10 bis - Cascheta simpla - se gaseste la pagina 28, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 11 - Insemn maneca - se gaseste la pagina 29, in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 12 - Insemn piept - se gaseste la pagina 30, in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie 1998.
Plansa 13 - Insemn epolet si insemn elemente identificare - se gaseste la
pagina 31, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30 ianuarie
1998.
Plansa 14 Insemn cascheta, boneta, insemn rever si eghileti se gaseste
la pagina 32, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 30
ianuarie 1998.