Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.188 din 23.09.2019

pentru aprobarea Regulamentului de emitere a avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 781 din 26 septembrie 2019



SmartCity1

Având în vedere prevederile art. I alin. (32)-(36) şi (49) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor şi pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, ale art. 2 alin. (3) lit. c), art. 3 alin. (2) lit. i), art. 14 şi ale anexelor nr. 6 şi 7 din Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 2 lit. n) şi art. 71 alin. (2) lit. c) şi d) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Autorităţile administraţiei publice locale din unităţile administrativ-teritoriale care doresc să obţină finanţare conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor şi pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006 duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 3Direcţiile de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea prevederilor prezentului ordin. Articolul 4 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Dumitru Chiriţă ANEXĂREGULAMENT de emitere a avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor Capitolul IScop şi domeniu de aplicare Articolul 1Prezentul regulament stabileşte: a)etapele necesar a fi parcurse şi condiţiile impuse în vederea emiterii, de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, a avizelor tehnice privind eficienţa energetică prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor şi pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006; b)cerinţele privind conţinutul documentaţiei tehnice depuse la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei de către solicitanţii de aviz; c)atribuţiile Comisiei de avizare tehnică a proiectelor finanţate prin Programul Termoficare; d)condiţiile privind clasarea unei cereri de emitere a avizului. Articolul 2Prezentul regulament se aplică de către ANRE şi autorităţile administraţiei publice locale din unităţile administrativ-teritoriale care doresc să obţină finanţare conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor şi pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006. Capitolul IIAbrevieri şi definiţii Articolul 3În prezentul regulament sunt utilizate următoarele abrevieri:

AAPL autoritate a/autorităţi ale/administraţiei publice locale (consiliu local, consiliu judeţean, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, primarul)
ANRE Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
DEE Departamentul pentru eficienţă energetică din cadrul ANRE
GES gaze cu efect de seră
MDRAP Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice
SACET sistem/sisteme de alimentare centralizată cu energie termică, conform prevederilor Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare
UAT unitate/unităţi administrativ-teritorială/teritoriale (comună, oraş, municipiu, judeţ)

Articolul 4
(1) Termenii utilizaţi în prezentul regulament au semnificaţiile prevăzute în:a)Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor şi pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006; b)Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare; c)Regulamentul (UE) nr. 601/2012 al Comisiei din 21 iunie 2012 privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în conformitate cu Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
(2) În înţelesul prezentului regulament, termenii specifici utilizaţi au următoarele semnificaţii:

Aviz avizul tehnic privind eficienţa energetică a proiectelor de modernizare, reabilitare, retehnologizare, extindere sau înfiinţare a SACET, emis de ANRE în conformitate cu prevederile prezentului regulament
Comisie Comisia de avizare tehnică a proiectelor finanţate prin Programul Termoficare, constituită conform prevederilor prezentului regulament
Economie de energie economia de energie primară estimată a se obţine în urma implementării unui proiect, exprimată în tone echivalent petrol, determinată de reducerea, după caz, a consumului de combustibil, respectiv a consumului/pierderii de energie finală (energie electrică şi/sau termică)
Factor de emisie rata medie de emisii a unui gaz cu efect de seră raportată la datele de activitate ale unui flux de surse, presupunând că oxidarea este completă în cazul arderii şi conversia este integrală pentru toate celelalte reacţii chimice
Factor de oxidare raportul dintre carbonul oxidat în CO2 ca urmare a arderii şi carbonul total conţinut în combustibil, exprimat ca fracţie, considerând monoxidul de carbon (CO) emis în atmosferă drept cantitatea molară echivalentă de CO2
Lege aplicabilă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor şi pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006
Program Termoficare programul multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor, aprobat prin legea aplicabilă
Proiect proiect de investiţie pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea unui SACET
Reducere emisii GES reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră corespunzătoare economiei de energie primară estimată a se obţine în urma implementării unui proiect, exprimată în tone echivalent CO2, determinată în principal de reducerea emisiilor de CO2 şi, după caz, a emisiilor de GES, altele decât CO2
Regulament MDRAP Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare, aprobat prin ordin comun al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice, al ministrului finanţelor publice şi al ministrului mediului, conform prevederilor art. I alin. (42) din legea aplicabilă
Sistem eficient sistem centralizat de încălzire sau răcire care utilizează cel puţin: 50% energie din surse regenerabile, 50% căldură reziduală, 75% energie termică produsă în cogenerare sau 50% dintr-o combinaţie de tipul celor sus-menţionate
Solicitant de aviz (solicitant) reprezentantul legal al AAPL dintr-o UAT, care transmite către ANRE cererea de emitere a unui aviz conform prevederilor prezentului regulament, în vederea accesării fondurilor din Programul Termoficare

Capitolul IIIComisia de avizare tehnică a proiectelor finanţate prin Programul Termoficare Articolul 5
(1) În vederea analizării şi soluţionării cererilor de emitere a avizului, în cadrul ANRE se constituie Comisia de avizare tehnică a proiectelor finanţate prin Programul Termoficare.
(2) Comisia este formată din 6 specialişti ANRE şi include un preşedinte, 4 membri, dintre care unul are calitatea de înlocuitor al preşedintelui, precum şi un secretar fără drept de vot. Componenţa nominală a comisiei este stabilită prin decizie a vicepreşedintelui ANRE - şef al DEE.
(3) În baza opiniilor fundamentate ale specialiştilor care o compun, comisia stabileşte propunerea de soluţionare a fiecărei cereri de emitere a avizului, propunere pe care o înaintează vicepreşedintelui ANRE - şef al DEE.
Articolul 6
(1) Comisia se întruneşte în prezenţa a cel puţin 3 dintre membrii săi, incluzând preşedintele sau înlocuitorul acestuia, la convocarea preşedintelui/înlocuitorului acestuia. Frecvenţa şedinţelor depinde de volumul de lucru al comisiei.
(2) Deciziile comisiei sunt adoptate prin vot, cu majoritate simplă. În caz de egalitate, votul preşedintelui sau, după caz, al înlocuitorului acestuia este determinant.
(3) Fiecare membru al comisiei, inclusiv preşedintele sau, după caz, înlocuitorul acestuia, are dreptul la formularea unei opinii separate faţă de decizia adoptată cu votul majorităţii, opinie care va fi consemnată în procesul-verbal al şedinţei comisiei.
Articolul 7
(1) Comisia are următoarele atribuţii:a)analizează/verifică documentaţiile tehnico-economice depuse de solicitanţii de aviz, conform criteriilor prevăzute în fişa de verificare tehnică; b)după caz, formulează şi transmite observaţii şi solicitări de completare/corectare a documentaţiei; documentaţiile completate/corectate depuse de către solicitanţii de aviz se reanalizează de către comisie; c)dacă se consideră necesar, organizează întâlniri cu solicitanţii de aviz pentru clarificări suplimentare; d)decide cu privire la propunerea de emitere a avizului sau, în condiţiile alin. (2), de clasare a cererii de emitere a avizului; e)întocmeşte procesul-verbal al fiecărei şedinţe, cuprinzând argumentele şi concluziile analizei documentaţiilor prevăzute la lit. a) şi b) şi, de asemenea, deciziile şi opiniile participanţilor la vot; f)întocmeşte referatul de avizare şi proiectul de aviz sau, după caz, în condiţiile alin. (2), proiectul de adresă privind clasarea cererii de emitere a avizului, documente ce sunt însuşite prin semnătură de către participanţii la vot; g)înaintează vicepreşedintelui ANRE - şef al DEE proiectul de aviz, în cazul îndeplinirii tuturor condiţiilor necesare emiterii, sau proiectul de adresă privind clasarea cererii de emitere a avizului, în caz contrar; h)păstrează evidenţa cererilor de emitere a avizelor şi a documentaţiilor tehnico-economice primite, precum şi a documentelor rezultate din activitatea comisiei; i)publică semestrial pe site-ul ANRE lista cu avizele acordate conform prezentului regulament, care cuprinde:

(i) numărul avizului;
(ii) data acordării avizului;
(iii) denumirea beneficiarului avizului (AAPL);
(iv) denumirea proiectului;
(v) valorile anuale ale economiei totale de energie şi ale reducerii totale a emisiilor de GES estimate a se obţine prin implementarea proiectului.

(2) Cererea de emitere a avizului este clasată dacă, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii conform prevederilor prezentului regulament, solicitantul de aviz nu completează/corectează documentaţia corespunzător observaţiilor şi solicitărilor transmise potrivit alin. (1) lit. b). Capitolul IVCondiţii generale privind cererea de emitere a avizului Articolul 8
(1) Avizul tehnic privind eficienţa energetică se emite de către ANRE la cererea AAPL dintr-o UAT, referitor la eficienţa energetică a unui proiect de modernizare, reabilitare, retehnologizare şi extindere sau înfiinţare a SACET, măsurată prin valorile economiei de energie şi ale reducerii emisiilor de GES estimate a fi realizate prin implementarea proiectului.
(2) Avizele se emit numai pentru proiecte de investiţii în instalaţii care aparţin SACET.
Articolul 9
(1) Pentru obţinerea avizului, solicitantul trebuie să înainteze ANRE o cerere conform modelului prezentat în anexa nr. 1, împreună cu documentaţia tehnico-economică a proiectului.
(2) Documentaţia tehnico-economică prevăzută la alin. (1) trebuie să includă, pentru fiecare proiect:a)strategia de alimentare cu energie termică a localităţii; b)hotărârea AAPL de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică a localităţii; c)studiul de fezabilitate al proiectului; d)hotărârea AAPL de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului; e)fişa privind eficienţa investiţiei, completată conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, având anexat un memoriu tehnico-economic, documente asumate prin semnătură de către reprezentantul legal al AAPL.
(3) Documentaţia se transmite prin poştă sau se depune de către solicitant direct la sediul central al ANRE, atât în format material, cât şi în format electronic.
(4) După caz, ANRE poate solicita şi alte informaţii/ documente considerate relevante pentru emiterea avizului.
Articolul 10
(1) Lucrările corespunzătoare proiectului pentru care se solicită acordarea avizului trebuie să fie cuprinse explicit în Strategia de alimentare cu energie termică a localităţii aprobată la nivelul UAT.
(2) Strategia de alimentare cu energie termică aprobată la nivelul UAT trebuie să respecte cerinţele din legea aplicabilă şi din regulamentul MDRAP.
Articolul 11
(1) Studiul de fezabilitate al proiectului trebuie să fie întocmit conform cerinţelor actelor normative aplicabile şi să conţină calculul economiei de energie şi calculul reducerii corespunzătoare a emisiilor de GES estimate a fi obţinute prin implementarea proiectului, precum şi durata de recuperare a investiţiei. Studiul de fezabilitate trebuie să prezinte comparativ mai multe scenarii tehnico-economice, dintre care se alege soluţia tehnico-economică propusă. Aceasta va fi fundamentată pe baza indicatorilor specifici rezultaţi din analiza cost-beneficiu, inclusiv în ceea ce priveşte valorificarea potenţialului de cogenerare de înaltă eficienţă şi utilizarea surselor regenerabile de energie sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în regulamentul MDRAP.
(2) Din studiul de fezabilitate trebuie să rezulte în mod clar şi fundamentat parametrii corespunzători ai proiectului pentru care se solicită emiterea avizului, cel puţin cei prevăzuţi în fişa privind eficienţa investiţiei, conform art. 12 alin. (1).
(3) În cadrul studiului de fezabilitate trebuie să fie prezentate toate datele tehnice şi valorile de referinţă/implicite utilizate, metoda de calcul şi actele normative aplicabile în baza cărora au fost determinate valorile economiei anuale de energie şi a reducerii anuale a emisiilor de GES, estimate a se obţine în urma implementării proiectului.
Articolul 12
(1) Fişa privind eficienţa investiţiei trebuie să conţină următoarele elemente:a)datele generale privind proiectul, în concordanţă cu datele din studiul de fezabilitate, respectiv:

(i) valoarea investiţiei, conform devizului general;
(ii) termenul de punere în funcţiune;
(iii) durata de recuperare a investiţiei;
(iv) durata de viaţă rămasă a echipamentelor principale din instalaţia în cadrul căreia se implementează proiectul;

b)valorile indicatorilor tehnico-economici privind eficienţa de producere, pierderile de energie termică în reţele şi/sau alţi indicatori consideraţi relevanţi (de exemplu, consum propriu tehnologic de energie electrică, emisii de GES etc.), rezultaţi din datele şi calculele prezentate în studiul de fezabilitate, în două situaţii: înainte de realizarea proiectului (situaţia actuală) şi după implementarea proiectului; c)valorile economiei de energie şi ale reducerii emisiilor de GES după implementarea proiectului, rezultate din studiul de fezabilitate; d)valorile de eficienţă a investiţiei, determinate prin raportarea valorii investiţiei la valoarea totală a economiei de energie, respectiv la valoarea totală a reducerii de GES estimate a se obţine prin implementarea proiectului, pe durata de recuperare a investiţiei; e)rata de branşare la SACET a consumatorilor de energie termică în situaţia actuală şi cea estimată după implementarea proiectului.
(2) Memoriul tehnico-economic anexat fişei privind eficienţa investiţiei cuprinde cel puţin:a)prezentarea datelor privind consumul actual de energie termică din localitate (inclusiv curba clasată); b)prezentarea situaţiei actuale a alimentării cu energie termică în localitate (în sistem centralizat şi/sau individual, cu producerea energiei termice în cogenerare şi/sau capacităţi de producere separată, din combustibili fosili şi/sau surse regenerabile de energie, cu reţea de transport/distribuţie energie termică etc.); c)descrierea obiectivelor proiectului; d)prezentarea scenariilor tehnico-economice analizate în cadrul studiului de fezabilitate şi a indicatorilor specifici rezultaţi din analiza cost-beneficiu, care fundamentează soluţia tehnico-economică propusă; e)o schemă tehnologică simplificată a SACET, care să conţină, după caz, modificările faţă de situaţia actuală, determinate de implementarea proiectului; f)prezentarea gradului de valorificare a potenţialului de cogenerare de înaltă eficienţă (cu argumentarea situaţiilor în care, în soluţia tehnico-economică propusă, acesta este nevalorificat sau valorificat parţial), conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în regulamentul MDRAP; g)fundamentarea gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie şi/sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în regulamentul MDRAP; h)prezentarea lucrărilor corespunzătoare proiectului în soluţia tehnico-economică propusă, cu evidenţierea:

(i) măsurilor care se preconizează că vor conduce la economii de energie;
(ii) naturii economiei de energie preconizată (reducerea consumului de combustibil, reducerea consumului de energie electrică, reducerea consumului/pierderii de energie termică);
(iii) categoriilor de combustibil vizate în calculul reducerii emisiilor de GES;

i)indicarea încadrării SACET, după implementarea proiectului în soluţia tehnico-economică propusă, în categoria sistemelor eficiente, dacă este cazul; j)referirea la proiecte viitoare care să vizeze valorificarea potenţialului de cogenerare de înaltă eficienţă la nivelul rezultat din analiza cost-beneficiu, dacă este cazul; k)indicarea încadrării concrete a lucrărilor prevăzute la lit. h) în cuprinsul strategiei de alimentare cu energie termică a localităţii; l)indicarea încadrării concrete a lucrărilor prevăzute la lit. h) în prevederile legii aplicabile; m)prezentarea sintetică/tabelară, după caz, a datelor de calcul privind consumuri de combustibil/resurse primare, producţii/livrări/pierderi de energie termică, consumuri de energie electrică, emisii de GES, la nivel anual, comparativ înainte şi după implementarea proiectului, care fundamentează valoarea economiei de energie estimată a se obţine prin implementarea proiectului în soluţia tehnico-economică propusă şi valoarea corespunzătoare a reducerii emisiilor de GES; n)prezentarea sintetică/tabelară a componentelor economiei de energie estimate a se obţine după implementarea proiectului în soluţia tehnico-economică propusă, respectiv:

(i) valorile economiilor de combustibil şi categoria/ categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul;
(ii) valorile economiilor de energie finală (energie electrică şi/sau energie termică), valorile economiilor de energie primară (combustibil) corespunzătoare acestora şi categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul;

o)prezentarea sintetică/tabelară a componentelor reducerii emisiilor de GES estimate după implementarea proiectului în soluţia tehnico-economică propusă, respectiv:

(i) valorile reducerii emisiilor de CO2, valorile factorului de emisie, factorului de oxidare şi puterii calorifice inferioare utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum şi categoria/categoriile de combustibil luate în considerare;
(ii) valorile reducerii emisiilor de GES, altele decât CO2, valorile factorului de emisie utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum şi categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul.

Articolul 13
(1) Toate datele şi informaţiile din documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) trebuie să fie corecte, coerente şi consistente şi să fundamenteze complet valorile economiilor de energie şi a reducerilor de emisii GES estimate a se obţine în urma implementării proiectului.
(2) Informaţiile privind SACET, proiectul, datele tehnice de calcul, precum şi rezultatele privind economia de energie şi reducerea emisiilor de GES din memoriul tehnico-economic trebuie să corespundă cu cele din studiul de fezabilitate al proiectului.
(3) Denumirea proiectului menţionată în cererea de emitere a avizului trebuie să se regăsească identic în documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. c)-e).
(4) Valoarea investiţiei menţionată în fişa privind eficienţa investiţiei trebuie să se regăsească identic în studiul de fezabilitate şi în hotărârea AAPL de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului.
Capitolul VProcedura de soluţionare a cererii de emitere a avizului Articolul 14Avizul se emite de către vicepreşedintele ANRE - şef al DEE, pe baza referatului de avizare întocmit de comisie, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii documentaţiei tehnico-economice complete şi corecte, care răspunde integral observaţiilor şi/sau solicitărilor transmise de comisie. În anexa nr. 3 este prezentat modelul de aviz. Articolul 15
(1) Procesul de emitere a avizului parcurge următoarele etape:a)secretarul comisiei înregistrează în registrul de evidenţă al comisiei cererea de emitere a avizului şi documentaţia tehnico-economică transmisă de solicitantul de aviz:

(i) iniţial;
(ii) în urma observaţiilor şi/sau solicitărilor de completare/ corectare transmise de comisie;

b)fiecare membru al comisiei analizează documentaţia prevăzută la lit. a) în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) lit. a) şi b); c)în urma şedinţei comisiei şi a votului exprimat de fiecare membru, pe baza fişei de verificare tehnică a proiectului completată, comisia decide, după caz, întocmirea:

(i) adresei de transmitere a observaţiilor şi/sau solicitărilor de completare/corectare a documentaţiei;
(ii) referatului de avizare şi a proiectului de aviz;
(iii) proiectului adresei privind clasarea cererii de emitere a avizului;

d)secretarul comisiei transmite solicitantului de aviz, după caz:

(i) adresa cu observaţii şi/sau solicitări de completare/ corectare a documentaţiei;
(ii) copia avizului, emis de vicepreşedintele ANRE - şef al DEE; în condiţiile prevăzute la art. 18, originalul este predat solicitantului, comisia păstrând o copie;
(iii) adresa privind clasarea cererii de emitere a avizului.

(2) Etapele prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (i), lit. c) pct. (i) şi lit. d) pct. (i) se pot parcurge iterativ, până la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 13, fără a se depăşi termenul prevăzut la art. 16.
(3) Pentru fiecare cerere de emitere a unui aviz comisia completează o fişă de verificare tehnică a proiectului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4. În cazul în care există criterii la care este bifat răspunsul „NU", comisia formulează solicitări de clarificare/completare. Documentaţia se consideră corect şi complet constituită după primirea tuturor clarificărilor/ completărilor solicitate, astfel încât pentru toate criteriile să fie bifat răspunsul „DA".
Articolul 16Completarea/Corectarea documentaţiei tehnico-economice conform observaţiilor şi solicitărilor comisiei trebuie realizată în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării la ANRE a cererii de emitere a avizului. Articolul 17
(1) În cazul în care, în termenul prevăzut la art. 16, nu sunt îndeplinite condiţiile pentru emiterea avizului, secretarul comisiei întocmeşte o adresă privind clasarea cererii de emitere a avizului, ce va fi transmisă solicitantului conform prevederilor art. 15 alin. (1) lit. d) pct. (iii) şi, spre ştiinţă, MDRAP.
(2) Solicitantul poate relua demersurile de emitere a avizului, pe baza unei cereri noi şi a documentaţiei aferente, întocmite cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
Articolul 18În cazul emiterii avizului, beneficiarul poate ridica de la sediul ANRE, prin reprezentant împuternicit, documentul în original.
Capitolul VIDispoziţii tranzitorii şi finale Articolul 19
(1) Avizele tehnice privind eficienţa energetică emise de ANRE anterior intrării în vigoare a legii aplicabile îşi păstrează valabilitatea şi vor fi completate, printr-un aviz de completare, în termen de 60 de zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării beneficiarului (AAPL), care evidenţiază reducerea corespunzătoare a emisiilor de GES estimată a fi obţinută prin implementarea proiectului.
(2) Odată cu solicitarea de completare a avizului, beneficiarul trebuie să transmită fundamentarea privind reducerea emisiilor de GES estimată a fi obţinută prin implementarea proiectului, împreună cu numărul avizului deţinut, denumirea proiectului şi motivaţia pentru care se solicită completarea avizului.
(3) Fundamentarea prevăzută la alin. (2) poate fi prezentată în studiul de fezabilitate completat corespunzător sau într-un document separat şi trebuie să conţină datele şi relaţiile de calcul, actele normative de referinţă şi valoarea estimată a reducerii emisiilor de GES. Este necesar ca datele de calcul să fie în concordanţă cu cele existente în studiul de fezabilitate; dacă se utilizează date şi informaţii suplimentare faţă de cele cuprinse în studiul de fezabilitate, acestea trebuie fundamentate.
Articolul 20Pentru soluţionarea cererilor de emitere a avizelor aflate în analiză la data intrării în vigoare a legii aplicabile se aplică prevederile din actele normative în vigoare la data înregistrării respectivelor cereri la ANRE. Articolul 21Documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. a)-d) se depun la ANRE în copie certificată conform cu originalul. Documentele prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. e) se transmit la ANRE şi în format electronic prelucrabil. Articolul 22Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1la regulament Cerere pentru emiterea avizului model -Antet - autoritate a/autorităţi ale administraţiei publice locale (consiliu local, consiliu judeţean, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, primarul) - AAPL Nr. de înregistrare ......./data ......... Către: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei Subsemnatul/Subsemnata, ........ ........ .........., având calitatea de reprezentant legal al ........ ........., în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor şi pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, vă rog să emiteţi un aviz tehnic privind eficienţa energetică pentru proiectul ........ ................ ........ ............. . În acest sens, anexăm următoarele documente: a)strategia de alimentare cu energie termică a localităţii - în copie certificată conform cu originalul; b)hotărârea Consiliului ........ ............... de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică a localităţii - în copie certificată conform cu originalul; c)studiul de fezabilitate al proiectului - în copie certificată conform cu originalul; d)hotărârea Consiliului ........ ................ de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului - în copie certificată conform cu originalul; e)fişa privind eficienţa investiţiei asumată prin semnătură de reprezentantul legal al AAPL; f)memoriul tehnico-economic asumat prin semnătură de reprezentantul legal al AAPL, întocmit conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei.Numele şi prenumele Semnătura Data ANEXA Nr. 2la regulament Fişă privind eficienţa investiţiei model -FIŞĂ PRIVIND EFICIENŢA INVESTIŢIEI I. Date generale

UM Valoarea
Denumirea proiectului
Valoarea investiţiei, fără TVA lei
Termenul de punere în funcţiune luni
Durata de recuperare a investiţiei luni
Durata de viaţă rămasă a echipamentelor principale din instalaţia în cadrul căreia se implementează proiectul luni

II. Evoluţia indicatorilor

Indicatorul UM Situaţia actuală După implementarea proiectului
Pierderi de energie termică în reţele - pentru reţeaua de transport %
Pierderi de energie termică în reţele - pentru reţeaua de distribuţie şi în puncte termice %
Eficienţa unităţilor de cogenerare %
Eficienţa unităţilor de producere separată %
........ ........ ........... (alţi indicatori consideraţi relevanţi şi care pot evidenţia atingerea obiectivului specific al proiectului)

III. Economia anuală de energie estimată după implementarea proiectului

UM Valoarea
Economia de energie tep

IV. Reducerea anuală de emisii de gaze cu efect de seră (GES) estimată după implementarea proiectului

UM Valoarea
Reducerea de emisii GES t ech CO2

V. Eficienţa investiţiei (determinată pe baza economiei de energie, respectiv a reducerii emisiilor de GES pe durata de recuperare a investiţiei)

EFICIENŢA INVESTIŢIEI
lei/tep lei/t ech CO2

VI. Rata de branşare a consumatorilor de energie termică la sistemul/sistemele de alimentare centralizată cu energie termică (SACET), definit/definite conform prevederilor Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare

Rata de branşare la SACET (% din totalul consumatorilor de energie termică din localitate)
Situaţia actuală Estimată după implementarea proiectului

VII. Anexă: Memoriul tehnico-economic asumat prin semnătură de reprezentantul legal al autorităţii/administraţiei publice locale (consiliu local, consiliu judeţean, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, primarul) (AAPL), întocmit conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 188/2019. NOTĂ: Fişa se va întocmi pentru fiecare proiect în parte. Data: ........ ............ Numele şi prenumele, semnătura reprezentantului legal al AAPL ANEXA Nr. 3la regulament Aviz model -Nr. ........../data ............ AVIZ TEHNIC privind eficienţa energetică a Proiectului ..., în localitatea ..., judeţul... Ca urmare a cererii transmise de ..........., prin Adresa nr. ............., înregistrată la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) cu nr. ................, împreună cu documentaţia tehnico-economică aferentă şi completările/precizările transmise ulterior prin ............., având în vedere Referatul de avizare, întocmit de Comisia de avizare tehnică a proiectelor finanţate prin Programul multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor aprobat prin legea aplicabilă, înregistrat la ANRE cu nr. .............., în conformitate cu prevederile: art. ................*) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor şi pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006;

Legii nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare;

Regulamentului de emitere a avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,şi ţinând cont de prevederile Regulamentului privind implementarea Programului Termoficare, aprobat prin ordinul comun al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice, al ministrului finanţelor publice şi ministrului mediului conform prevederilor art. I alin. (42) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019, vicepreşedintele ANRE - şef al Departamentului pentru eficienţă energetică emite prezentul aviz tehnic. Articolul 1Se avizează din punctul de vedere al eficienţei energetice Proiectul .... al solicitantului ........, care se estimează că va conduce la o economie anuală de energie de... [tep] şi o reducere anuală de emisii de gaze cu efect de seră de... [t ech CO2]. Articolul 2Prezentul aviz tehnic este valabil numai împreună cu fişa privind eficienţa investiţiei anexată, asumată de solicitant. Articolul 3Prezentul aviz tehnic serveşte solicitantului în scopul obţinerii unei cofinanţări a Proiectului ......, prin Programul Termoficare. Vicepreşedinte - şef al Departamentului pentru eficienţă energetică, ........ ................ ........... *) Se va completa, după caz, cu prevederile aplicabile. ANEXA Nr. 4 la regulament Fişă de verificare tehnică a proiectului model - FIŞĂ DE VERIFICARE TEHNICĂ A PROIECTULUI

Nr. de înregistrare a cererii pentru emiterea avizului tehnic:
Solicitantul/localitatea:
Nr. crt. Criterii de verificare DA NU Comentarii/Observaţii
1. Cererea pentru emiterea avizului tehnic, transmisă la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) de către solicitant, este conformă modelului prezentat în anexa nr. 1 la Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a locuinţelor, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 188/2019.
2. Toate secţiunile din cererea pentru emiterea avizului tehnic sunt completate cu datele/informaţiile specifice solicitantului de aviz.
3. Cererea pentru emiterea avizului tehnic are anexate următoarele documente:
a) strategia de alimentare cu energie termică a localităţii, copie certificată conform cu originalul;
b) hotărârea consiliului local, consiliului judeţean, Consiliului General al Municipiului Bucureşti de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică a localităţii, copie certificată conform cu originalul;
c) studiul de fezabilitate al proiectului, copie certificată conform cu originalul;
d) hotărârea consiliului local/consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului, copie certificată conform cu originalul;
e) fişa privind eficienţa investiţiei, asumată prin semnătură de reprezentantul legal al autorităţii administraţiei publice locale (consiliul local, consiliul judeţean, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, primarul) - AAPL;
f) memoriul tehnico-economic asumat prin semnătură de reprezentantul legal al AAPL, anexă la fişa privind eficienţa investiţiei, întocmit conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 188/2019.
4. Strategia de alimentare cu energie termică a localităţii este actualizată conform prevederilor Regulamentului privind implementarea Programului Termoficare prevăzut la art. I alin. (42) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019 (la fiecare 6 ani, pentru un orizont de timp de minimum 10 ani).
5. Strategia de alimentare cu energie termică a localităţii cuprinde în clar lucrările corespunzătoare proiectului pentru care se solicită emiterea avizului tehnic.
6. Fişa privind eficienţa investiţiei este completată şi semnată conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la Regulamentul de emitere a avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 188/2019.
7. Fişa privind eficienţa investiţiei are în anexă memoriul tehnico-economic.
8. Fişa privind eficienţa investiţiei conţine următoarele elemente:
I. Date generale:
a) denumirea proiectului
b) valoarea investiţiei, fără TVA
c) termenul de punere în funcţiune
d) durata de recuperare a investiţiei
e) durata de viaţă rămasă a echipamentelor principale din instalaţia în cadrul căreia se implementează proiectul
Nr. crt. Criterii de verificare DA NU Comentarii/Observaţii
II. Evoluţia indicatorilor Indicatorii de mai jos sunt prezentaţi în situaţia actuală (înainte de implementarea proiectului) şi după implementarea proiectului:
a) pierderile de energie termică în reţele - pentru reţeaua de transport [%]
b) pierderile de energie termică în reţele - pentru reţeaua de distribuţie şi puncte termice [%]
c) eficienţa unităţilor de producere [%]
- cogenerare [%]
- producere separată [%]
d) alţi indicatori consideraţi relevanţi şi care pot evidenţia atingerea obiectivului specific al proiectului [de exemplu, consum propriu tehnologic de energie electrică, emisii de gaze cu efect de seră (GES) etc.]
III. Economia anuală de energie estimată după implementarea proiectului [tep]
IV. Reducerea anuală de emisii GES estimată după implementarea proiectului [t ech CO2]
V. eficienţa investiţiei (este determinată corect, pe baza economiei de energie, respectiv a reducerii emisiilor de GES pe durata de recuperare a investiţiei), [lei/tep], [lei/t ech CO2]
VI. Rata de branşare la SACET a consumatorilor de energie termică [% din totalul consumatorilor de energie termică din localitate], în situaţia actuală şi estimată după implementarea proiectului
VII. Anexă la fişa privind eficienţa investiţiei: Memoriul tehnico-economic cuprinde cel puţin:
a) prezentarea datelor privind consumul actual de energie termică din localitate (inclusiv curba clasată)
b) prezentarea situaţiei actuale a alimentării cu energie termică în localitate (în sistem centralizat şi/sau individual, cu producerea energiei termice în cogenerare şi/sau capacităţi de producere separată, din combustibili fosili şi/sau surse regenerabile, cu reţea de transport/distribuţie energie termică etc.)
c) descrierea obiectivelor proiectului
d) prezentarea scenariilor tehnico-economice analizate în cadrul studiului de fezabilitate şi a indicatorilor specifici rezultaţi din analiza cost-beneficiu, care fundamentează soluţia tehnico-economică propusă
e) schema tehnologică simplificată a sistemului/sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică (SACET), definit/definite conform prevederilor Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare, cu evidenţierea modificărilor faţă de situaţia actuală, rezultate după implementarea proiectului în soluţia tehnico-economică propusă
f) prezentarea gradului de valorificare a potenţialului de cogenerare de înaltă eficienţă (cu argumentarea situaţiilor în care, în soluţia tehnico-economică propusă, acesta este nevalorificat sau valorificat parţial), conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare prevăzut la art. I alin. (42) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019
g) prezentarea gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie şi/sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare prevăzut la art. I alin. (42) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019
h) prezentarea lucrărilor corespunzătoare proiectului în soluţia tehnico-economică propusă, cu evidenţierea:
(i.) măsurilor care se preconizează că vor conduce la economii de energie;
(ii.) naturii economiei de energie preconizată (reducerea consumului de combustibil, reducerea consumului de energie electrică, reducerea consumului/pierderii de energie termică);
(iii.) categoriilor de combustibil vizate în calculul reducerii emisiilor de GES;
Nr. crt. Criterii de verificare DA NU Comentarii/Observaţii
i) indicarea încadrării SACET, după implementarea proiectului în soluţia tehnico-economică propusă, în categoria sistemelor eficiente, dacă este cazul
j) referirea la proiecte viitoare care să vizeze valorificarea potenţialului de cogenerare de înaltă eficienţă la nivelul rezultat din analiza cost-beneficiu, dacă este cazul
k) indicarea încadrării concrete a lucrărilor corespunzătoare proiectului în cuprinsul strategiei de alimentare cu energie termică a localităţii, fiind indicate în clar capitolul şi pagina din strategie
l) indicarea încadrării concrete a lucrărilor corespunzătoare proiectului în prevederile legii aplicabile
m) prezentarea sintetică/tabelară, după caz, a datelor de calcul privind consumuri de combustibil/resurse primare, producţii/livrări/pierderi de energie termică, consumuri de energie electrică, emisii de GES, la nivel anual, comparativ înainte şi după implementarea proiectului, care fundamentează valoarea economiei de energie estimată a se obţine prin implementarea proiectului în soluţia tehnico-economică propusă şi valoarea corespunzătoare a reducerii emisiilor de GES
n) prezentarea sintetică/tabelară a componentelor economiei de energie estimate după implementarea proiectului în soluţia tehnico-economică propusă, respectiv:
(i.) valorile economiilor de combustibil şi categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul
(ii.) valorile economiilor de energie finală (energie electrică şi/sau energie termică), valorile economiilor de energie primară (combustibil) corespunzătoare acestora şi categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul
o) prezentarea sintetică/tabelară a componentelor reducerii emisiilor de GES estimate după implementarea proiectului în soluţia tehnico-economică propusă, respectiv:
(i.) valorile reducerii emisiilor de CO2, valorile factorului de emisie, factorului de oxidare şi puterii calorifice inferioare utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum şi categoria/categoriile de combustibil luate în considerare
(ii.) valorile reducerii emisiilor de GES, altele decât CO2, valorile factorului de emisie utilizate pentru calculul acestor reduceri, precum şi categoria/categoriile de combustibil luate în considerare, dacă este cazul
9. Studiul de fezabilitate:
a) este depus în integralitatea elementelor/capitolelor necesare verificării tehnice;
b) conţine calculul economiei de energie estimată a se obţine după implementarea proiectului;
c) conţine calculul reducerii emisiilor de GES estimate a se obţine după implementarea proiectului;
d) prevede durata de recuperare a investiţiei;
e) prezintă comparativ mai multe scenarii tehnico-economice;
f) soluţia tehnico-economică propusă este fundamentată pe baza indicatorilor specifici rezultaţi din analiza cost-beneficiu, inclusiv în ceea ce priveşte valorificarea potenţialului de cogenerare de înaltă eficienţă şi utilizarea surselor regenerabile de energie sau a căldurii reziduale, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul privind implementarea Programului Termoficare prevăzut la art. I alin. (42) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019;
g) datele şi informaţiile din cuprinsul studiului sunt coerente şi consistente;
h) sunt prezentate datele, principiile, metodologia de calcul şi actele normative care fundamentează valorile economiei de energie şi reducerii emisiilor de GES după implementarea proiectului.
10. Datele şi informaţiile din documentele prezentate sunt corecte, coerente şi consistente şi fundamentează complet valorile economiilor de energie şi reducerilor de emisii de GES estimate a se obţine în urma implementării proiectului.
11. Informaţiile privind SACET, proiectul, datele tehnice de calcul, precum şi rezultatele privind economia de energie şi reducerea emisiilor de GES din memoriul tehnico-economic corespund cu cele din studiul de fezabilitate al proiectului.
12. Denumirea proiectului menţionată în cererea de acordare a avizului se regăseşte identic în studiul de fezabilitate, în hotărârea consiliului local/consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti de aprobare a studiului de fezabilitate şi în fişa privind eficienţa investiţiei.
13. Valoarea investiţiei menţionată în fişa privind eficienţa investiţiei se regăseşte identic în studiul de fezabilitate şi în hotărârea consiliului local/consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti de aprobare a studiului de fezabilitate.
14. Alte aspecte ........ ........ ..........



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 188/2019

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 188 din 2019
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 188/2019
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu