ORDIN
Nr. 861 din 17 septembrie 2003
pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea inspectiei
sanitare de stat
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 671 din 23 septembrie 2003
Avand in vedere prevederile art. 12 lit. d) din Legea nr. 100/1998 privind
asistenta de sanatate publica,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale de sanatate publica si
inspectie sanitara de stat nr. MB 3.371/2003,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare
de stat, prevazute in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Se aproba anexa nr. 2 care cuprinde calcularea punctajului pentru
imputernicirea inspectorilor sanitari de stat, care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 3
Se aproba anexa nr. 3 privind continutul raportului de inspectie, care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga prevederile
Ordinului ministrului sanatatii nr. 330/1999 pentru aprobarea Normelor privind
organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 276 din 16 iunie 1999.
Art. 5
Directia generala de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din Ministerul
Sanatatii si Familiei si directiile de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Mircea Beuran
ANEXA 1
NORME
privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Inspectia sanitara este activitatea de verificare a respectarii conditiilor
igienico-sanitare prevazute de reglementarile legale in domeniul sanatatii
publice, parte a controlului oficial, in domeniul sanatatii publice.
Art. 2
Activitatea de inspectie sanitara de stat se organizeaza de catre Directia
generala de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din cadrul
Ministerului Sanatatii. Activitatea curenta se desfasoara in coordonarea
secretarului de stat desemnat din cadrul Ministerului Sanatatii.
Art. 3
Activitatile integrate de control care vizeaza si activitatea inspectiei
sanitare de stat se desfasoara in coordonarea ministrului delegat al
Autoritatii Nationale de Control.
Art. 4
Activitatea de inspectie sanitara se exercita de catre persoane
imputernicite de catre Ministerul Sanatatii, cu avizul conform al Autoritatii
Nationale de Control, conform legii.
Art. 5
Domeniile specifice ale activitatii de inspectie sanitara de stat se refera
la:
- verificarea conformitatii cu prevederile normelor igienico-sanitare in
vigoare a: amplasamentelor, activitatilor (inclusiv activitatea nucleara),
serviciilor, produselor, factorilor de mediu de viata si de munca, inclusiv
alimentul;
- verificarea respectarii reglementarilor privind starea de sanatate a
personalului angajat, cunostintele, atitudinile si practicile acestuia in
raport cu normele igienico-sanitare;
- depistarea pericolelor la adresa sanatatii publice, evaluarea si analiza
riscurilor reprezentate de acestea pentru sanatate, instituirea si/sau
impunerea masurilor de eliminare sau, dupa caz, de diminuare a riscurilor;
- comunicarea informatiilor despre existenta, dimensiunea si consecintele
potentiale sau reale asupra sanatatii publice ale riscului identificat,
persoanelor responsabile cu managementul riscului in domeniul investigat,
consumatorilor si altor potentiali receptori interesati.
Art. 6
Scopul activitatii de inspectie sanitara de stat este:
- identificarea pericolelor la adresa sanatatii publice, evaluarea si
analiza riscului potential sau real, prin aprecierea probabilitatii de
producere a unor efecte sau evenimente adverse omului sau mediului, ca urmare a
expunerii la surse de risc reprezentate de pericole;
- managementul riscului, in scopul diminuarii si/sau eliminarii amenintarii
si, implicit, a riscurilor pe care acestea le reprezinta pentru sanatatea
publica;
- comunicarea riscului, prin schimbul reciproc de informatii bazate pe date
stiintifice intre evaluatorii de risc, persoanele responsabile cu managementul
riscului in domeniul investigat, consumatori si alti potentiali receptori
interesati.
Art. 7
Activitatea de inspectie sanitara de stat consta in exercitarea controlului
de stat cu privire la caracteristicile unitatilor, activitatilor si produselor,
in vederea stabilirii si impunerii conformarii la cerintele prevazute de
normele legale de sanatate publica din domeniile:
- productiei, fabricarii, prelucrarii, depozitarii, transportului,
distributiei si comercializarii alimentelor, inclusiv in sectorul alimentatiei
publice si colective;
- calitatii apei pentru consum uman si a celei folosite la alte activitati
umane, inclusiv a celei utilizate in scop recreativ;
- gestionarii deseurilor lichide si solide si in special a celor potential
periculoase;
- calitatii habitatului;
- ocrotirii si educarii copiilor si tinerilor;
- bolilor profesionale, in relatia cu mediul de munca;
- activitatilor de ingrijiri de sanatate;
- prevenirii si combaterii bolilor transmisibile;
- furnizarii de servicii care presupun riscuri potentiale pentru viata sau
sanatatea populatiei ori a persoanelor care executa serviciile respective;
- unitatilor de producere, depozitare, desfacere a pesticidelor, a
substantelor toxice si a cosmeticelor, sapunurilor si detergentilor;
- unitatilor cu risc radioactiv.
Art. 8
Activitatea de inspectie sanitara de stat se desfasoara pe baza normelor,
ghidurilor si standardelor specifice fiecarui domeniu de activitate.
CAP. 2
Principii de functionare
Art. 9
Activitatea de inspectie sanitara de stat se desfasoara si functioneaza pe
baza urmatoarelor principii:
- principiul impartialitatii: inspectorii sanitari de stat nu trebuie sa
fie supusi nici unei presiuni comerciale, financiare, politice sau de alta
natura care le-ar putea influenta rationamentul;
- principiul independentei: inspectorii sanitari de stat trebuie sa fie
independenti in raport cu partea inspectata si nu trebuie sa se angajeze in
nici o activitate care sa afecteze independenta lor in rationament;
- principiul confidentialitatii: inspectorii sanitari de stat trebuie sa
asigure confidentialitatea acelor informatii care nu sunt de interes public si
care sunt obtinute in cursul desfasurarii activitatii de inspectie;
- principiul transparentei: inspectia sanitara de stat si inspectorii
sanitari de stat au obligatia sa-si desfasoare activitatea intr-o maniera
transparenta, deschisa fata de public, prin care accesul liber si neingradit la
informatiile fundamentate stiintific, de interes public sa constituie regula,
iar limitarea accesului la informatii sa constituie exceptia, in conditiile
legii;
- principiul aplicarii unitare: inspectia sanitara de stat si inspectorii
sanitari de stat asigura respectarea legislatiei din domeniul sanatatii publice
in mod unitar, in conformitate cu prevederile acesteia, indiferent de forma de
proprietate a obiectivelor inspectate, pe intreg teritoriul tarii.
CAP. 3
Organizarea inspectiei sanitare de stat
Art. 10
(1) La nivelul Ministerului Sanatatii activitatea de inspectie sanitara de
stat se organizeaza de catre Directia generala de sanatate publica si inspectie
sanitara de stat, condusa de un director general cu atributii de inspector
sanitar de stat sef, medic primar de specialitate.
(2) Numirea inspectorului sanitar de stat sef se face prin ordin al
ministrului sanatatii, in conditiile legii, cu avizul conform al ministrului
delegat al Autoritatii Nationale de Control.
(3) Organizarea, indrumarea si coordonarea executiva a activitatii de
inspectie sanitara de stat se realizeaza de catre directorul general,
directorii generali adjuncti si de catre personalul de specialitate din cadrul
Directiei generale de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din cadrul
Ministerului Sanatatii, in coordonarea ministrului delegat al Autoritatii
Nationale de Control.
Art. 11
(1) La nivel teritorial, inspectia sanitara de stat functioneaza ca
serviciu in cadrul directiei de sanatate publica judetene si a municipiului
Bucuresti si este condusa de un sef de serviciu, medic primar, avand una dintre
specialitatile urmatoare: epidemiologie, igiena, medicina muncii, sanatate
publica.
(2) In judetele in care conditiile permit incadrarea cu medici din
specialitatile enumerate, precum si in municipiul Bucuresti, inspectia sanitara
de stat se organizeaza pe compartimente specializate de inspectie: igiena
alimentului, igiena mediului, igiena scolara, unitati sanitare si medicina
muncii.
Art. 12
(1) Inspectia sanitara de stat se exercita de catre personalul de
specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii, Directia generala de sanatate
publica si inspectie sanitara de stat, precum si de personalul de specialitate
din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului
Bucuresti, imputernicit de catre Ministerul Sanatatii, prin secretarul de stat
desemnat prin ordin al ministrului sanatatii, cu avizul ministrului delegat al
Autoritatii Nationale de Control, pentru a exercita aceasta activitate, la
propunerea directorului general al Directiei generale de sanatate publica si
inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii.
(2) Personalul de specialitate care este imputernicit sa exercite
activitatea de inspectie sanitara de stat este reprezentat de persoane cu
studii superioare medicale din specialitatile epidemiologie, igiena, medicina
muncii, sanatate publica, laborator clinic (microbiologie) numite inspectori
sanitari de stat, asistate de personal cu pregatire medie: asistenti principali
de igiena si farmacie, numiti asistenti-inspectori; in situatia in care
personalul medical de specialitate este deficitar, pot fi imputerniciti si
farmacisti, biologi, chimisti, fizicieni, ingineri, cu aprobarea directiei
coordonatoare din Ministerul Sanatatii si pe perioada limitata de maximum un
an.
(3) Legitimatiile nominale pentru inspectorii sanitari de stat si pentru
asistentii-inspectori se tiparesc si se gestioneaza de catre Ministerul
Sanatatii, ele avand semnatura secretarului de stat coordonator al activitatii
de inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii.
(4) Inspectorii sanitari de stat pot face parte din echipe constituite
impreuna cu reprezentanti ai altor institutii de stat imputernicite sa
desfasoare actiuni de inspectie, in conditiile respectarii prevederilor
cuprinse in prezentul ordin.
Art. 13
Inspectia sanitara de stat are competente privind desfasurarea actiunilor
de inspectie a obiectivelor, activitatilor, produselor si persoanelor din
unitatile aflate in aria administrativ-teritoriala de autoritate, cu exceptia
celor arondate ministerelor cu retea sanitara proprie.
Art. 14
Activitatea de inspectie sanitara de stat este finantata de la bugetul de
stat, din fondurile alocate de Ministerul Sanatatii in cadrul Programului
comunitar de sanatate publica si din fonduri extrabugetare, in conditiile
legii.
Art. 15
Inspectorii sanitari de stat indeplinesc o functie care implica exercitiul
autoritatii de stat si au dreptul sa intre in unitatile de orice tip din raza
lor de autoritate, cu exceptia locuintelor, pe care le pot inspecta doar cu
acordul celor care ocupa locuinta sau cu autorizarea din partea procurorului
pentru efectuarea inspectiei sanitare de stat sau pentru instituirea masurilor
de prevenire si control al bolilor transmisibile.
Art. 16
Cetatenii, angajatii, precum si conducatorii unitatilor de orice tip sunt
obligati sa respecte normele de sanatate publica, sa ofere informatiile
solicitate de inspectorii sanitari de stat si sa aplice masurile recomandate in
scopul diminuarii/eliminarii riscurilor pentru sanatatea publica si prevenirii
imbolnavirilor.
Art. 17
Pentru desfasurarea activitatii de inspectie sanitara de stat, directiile
de sanatate publica trebuie sa asigure mijloace tehnice, de transport si
materiale necesare.
Art. 18
Inspectia sanitara de stat trebuie sa foloseasca in activitatea sa
imprimate tipizate specifice: proces-verbal de constatare a contraventiei,
proces-verbal de recoltare de probe, raport de inspectie, decizie de suspendare
a activitatii, decizie de anulare a autorizatiei sanitare de functionare,
stampila, ghiduri, norme, standarde specifice fiecarui domeniu de activitate,
precum si alte documente de autoritate sanitara.
CAP. 4
Atributii ale inspectorilor sanitari de stat
Art. 19
Inspectorul sanitar de stat sef, directorul general al Directiei generale
de sanatate publica si inspectie sanitara de stat si directorul general adjunct
coordonator al activitatii de inspectie sanitara de stat au urmatoarele
atributii in organizarea si coordonarea activitatii de inspectie sanitara de
stat curenta:
- coordoneaza intreaga activitate de inspectie sanitara de stat pe plan
national;
- propune secretarului de stat coordonator si ministrului delegat al
Autoritatii Nationale de Control incadrarea, imputernicirea, promovarea,
sanctionarea si eliberarea din functie a inspectorilor din subordine, in
conditiile legii;
- monitorizeaza realizarea obiectivelor inspectiei sanitare de stat la
nivel national;
- coordoneaza, organizeaza si propune ministrului delegat al Autoritatii
Nationale de Control, dupa caz, actiuni speciale, in cazul producerii de
calamitati naturale, evenimente deosebite, epidemii, in limita atributiilor ce
ii revin pe linie de inspectie sanitara de stat;
- fundamenteaza si elaboreaza proiectul de buget pentru venituri si
cheltuieli al inspectiei sanitare de stat la nivel national, pe care il propune
spre aprobare conducerii Ministerului Sanatatii, in conditiile legii;
- initiaza elaborarea de reglementari in domeniul inspectiei sanitare de
stat;
- emite documentele de autoritate sanitara: sesizarea altor institutii
publice abilitate si carantinarea unor colectivitati sau localitati;
- constata si sanctioneaza contraventiile la normele igienico-sanitare, la
normele de prevenire si combatere a bolilor transmisibile si a bolilor
profesionale;
- colaboreaza cu alte structuri similare din alte organe de specialitate
internationale si ale administratiei publice centrale sau locale, in conditiile
legii;
- indeplineste si alte atributii ce ii revin din actele normative in
vigoare stabilite de Ministerul Sanatatii si Autoritatea Nationala de Control;
- elaboreaza periodic, semestrial, anual si ori de cate ori este nevoie
rapoarte privind activitatea de inspectie sanitara de stat.
Art. 20
Inspectorii sanitari de stat din cadrul Directiei generale de sanatate
publica si inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii au urmatoarele
atributii:
- monitorizeaza realizarea planurilor anuale de activitate a inspectiilor
sanitare de stat judetene si a municipiului Bucuresti;
- acorda asistenta tehnica si metodologica inspectiei sanitare de stat din
teritoriu;
- colaboreaza cu specialisti din Ministerul Sanatatii si din unitatile
subordonate la elaborarea de proiecte de acte normative in domeniul activitatii
de inspectie sanitara de stat;
- constata si sanctioneaza contraventiile la normele igienico-sanitare,
normele de prevenire si combatere a bolilor transmisibile si a bolilor
profesionale, pe intregul teritoriu national;
- elaboreaza metodologii, proceduri si ghiduri de aplicare a legislatiei
specifice activitatii de inspectie sanitara de stat;
- participa in cadrul unor comisii de analiza a reclamatiilor care privesc
calitatea inspectiei sanitare de stat la nivel teritorial si propun masurile ce
trebuie luate;
- stabilesc relatii de colaborare cu alte organizatii de profil din tara si
strainatate;
- colaboreaza cu personalul de specialitate din structuri similare ale
altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale.
Art. 21
Coordonatorul activitatii de inspectie sanitara de stat de la nivelul
directiilor de sanatate publica teritoriale este directorul executiv adjunct de
medicina preventiva. In exercitarea responsabilitatilor specifice acesta are
urmatoarele atributii:
- coordoneaza si controleaza intreaga activitate de inspectie sanitara de
stat pe plan teritorial, asigurand integrarea activitatii in cadrul programului
comunitar de sanatate publica;
- avizeaza planul anual de activitate al inspectiei sanitare de stat
teritoriale cu programarea nominala a inspectiilor tematice si programarea
numerica, saptamanala si lunara a inspectiilor sistematice;
- reprezinta inspectia sanitara de stat in relatiile cu alte institutii si
organizatii, inclusiv cu mass-media, si informeaza populatia, prin anunt
public, cu privire la produsele, substantele, procedurile si practicile
periculoase pentru sanatatea publica;
- propune directorului general al Directiei generale de sanatate publica si
inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii, daca este cazul,
imputernicirea ca inspectori sanitari de stat si a medicilor aflati in
serviciul de supraveghere a starii de sanatate;
- propune directorului general al Directiei generale de sanatate publica si
inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii incadrarea, imputernicirea,
promovarea, sanctionarea si eliberarea din functie a inspectorilor din
subordine, in conditiile legii;
- stabileste si aplica masurile necesare pentru imbunatatirea activitatii
de inspectie sanitara de stat la nivel teritorial;
- organizeaza si conduce la nivel teritorial actiuni speciale in cazuri de
calamitati naturale, evenimente deosebite, epidemii, conform cu atributiile ce
ii revin pe linie de inspectie sanitara de stat;
- fundamenteaza si elaboreaza proiectul de buget pentru venituri si
cheltuieli al inspectiei sanitare de stat la nivel teritorial, pe care il
propune spre aprobare directorului general al Directiei generale de sanatate
publica si inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii;
- evalueaza periodic performantele profesionale pentru personalul din
subordine si acorda calificativul anual;
- aproba masurile propuse de inspectorii sanitari si emite documentele de
autoritate sanitara: decizii de anulare a autorizatiei sanitare de functionare,
respectiv decizii de suspendare a activitatii, retragerea notificarilor emise
de Biroul de avize si autorizatii din cadrul directiilor de sanatate publica
judetene si a municipiului Bucuresti, sesizarea altor institutii publice
abilitate si carantinarea unor colectivitati sau localitati si informeaza
periodic asupra acestora directia coordonatoare din Ministerul Sanatatii;
- propune institutelor de sanatate publica si Ministerului Sanatatii
retragerea avizelor acordate in cazul constatarii neconformitatilor cu
legislatia in vigoare pentru produsele avizate de catre aceste institutii;
- verifica, prin sondaje sistematice, calitatea inspectiei sanitare de stat
efectuate de inspectorii sanitari de stat din subordine, atat prin studierea
documentelor, cat si in teren;
- coordoneaza informarea, formarea si perfectionarea profesionala a
inspectorilor la nivelul institutiei;
- in situatia in care, din anumite motive, nu isi poate exercita
atributiile (concediu de odihna, concediu medical, deplasari), directorul
executiv adjunct de medicina preventiva desemneaza un inlocuitor din personalul
aflat in subordine.
Art. 22
Atributiile sefului serviciului de inspectie sanitara de stat sunt:
- organizeaza intreaga activitate de inspectie sanitara de stat pe plan
teritorial;
- intocmeste planul anual de activitate al inspectiei sanitare de stat
teritoriale cu programarea nominala a inspectiilor tematice si programarea
numerica, saptamanala si lunara a inspectiilor sistematice;
- urmareste realizarea obiectivelor inspectiei sanitare de stat la nivel
teritorial;
- analizeaza periodic si ori de cate ori este nevoie eficienta activitatii
de inspectie sanitara de stat la nivel teritorial;
- intocmeste fisa postului pentru personalul din subordine;
- asigura desfasurarea activitatilor de inspectie sanitara de stat conform
programului aprobat;
- asigura confidentialitatea privind iminenta inspectiei sanitare de stat,
cu exceptia unitatilor la care sunt necesare pregatiri ale procesului de
productie sau intrarea in functiune a unor componente, situatii in care
inspectia se comunica cu cel mult 24 de ore inainte;
- evalueaza conformitatea rapoartelor de inspectie sanitara de stat
intocmite de inspectorii sanitari de stat din subordine;
- constata si sanctioneaza contraventiile la normele igienico-sanitare, la
normele de igiena in unitatile ce desfasoara activitate nucleara, la normele de
prevenire si combatere a bolilor transmisibile si a bolilor profesionale la
nivel teritorial si national, la solicitarea Ministerului Sanatatii;
- dispune rezolvarea sesizarilor si reclamatiilor care privesc
neconformarile la normele de igiena si de sanatate publica sau pe cele
privitoare la calitatea inspectiei sanitare de stat la nivel teritorial;
- asigura securitatea si confidentialitatea documentelor referitoare la
obiectivele care au fost inspectate;
- colaboreaza cu alte structuri de control din alte organe de specialitate
nationale si internationale si ale administratiei publice centrale sau locale;
- propune directorului executiv adjunct de medicina preventiva sesizarea
institutelor de sanatate publica si Ministerului Sanatatii privind retragerea
avizelor acordate in cazul constatarii neconformitatilor la legislatia in
vigoare pentru produsele avizate de catre aceste institutii;
- indeplineste si alte atributii ce ii revin din actele normative in
vigoare.
Art. 23
Inspectorii sanitari de stat din cadrul directiilor de sanatate publica
judetene si a municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:
- constata si sanctioneaza contraventiile la normele de igiena, conform
legii;
- studiaza, inainte de efectuarea inspectiei sanitare de stat, dosarul de
obiectiv, metodologia de control si rapoartele de inspectie anterioare;
- solicita unitatilor controlate registrul unic de control, toate
documentele si informatiile necesare evaluarii riscurilor pentru sanatate;
- pastreaza confidentialitatea privind iminenta inspectiei sanitare de
stat, inainte de inceperea propriu-zisa a acesteia, si confidentialitatea
datelor pe care unitatile inspectate le pun la dispozitie;
- solicita, dupa caz, unitatilor controlate, copii de pe documentele
prezentate spre examinare, care sa fie verificate privind certificarea pentru
conformitate de catre persoane/institutii abilitate;
- prescriu unitatilor controlate pentru inlaturarea deficientelor de igiena
constatate masuri de remediere, cu stabilirea de termene si responsabilitati;
- propun directorului executiv adjunct de medicina preventiva judetean
suspendarea temporara a activitatii pana la remedierea deficientelor, precum si
anularea autorizatiei sanitare de functionare in cazul nerespectarii
programului de conformare;
- propun directorului executiv adjunct de medicina preventiva retragerea
avizului sanitar pentru proiectele de activitati, inclusiv constructii, in
cazul in care nu sunt respectate normele de igiena;
- propun directorului executiv adjunct de medicina preventiva retragerea
avizului sanitar sau a notificarii de produs, in situatia in care substantele sau
produsele sunt neconforme cu specificatiile din dosarul tehnic;
- opresc sau conditioneaza darea in consum public a alimentelor care nu
corespund normelor de igiena, precum si folosirea obiectelor, materialelor si a
substantelor care, prin natura lor sau prin modul de utilizare, pericliteaza
starea de sanatate a populatiei;
- recolteaza si sigileaza probe necesare pentru identificarea si analiza
riscului pentru sanatate, precum si contraprobe;
- dispun masuri speciale pentru bolnavii, suspectii si contactii de boli
transmisibile sau purtatorii de germeni patogeni, precum si alte masuri cu
caracter obligatoriu pentru combaterea bolilor transmisibile si a celor
profesionale;
- verifica si raspund de respectarea legislatiei in vigoare privind
prevenirea si controlul infectiilor nozocomiale in toate unitatile sanitare;
- opresc folosirea preparatelor biologice utilizate in scop diagnostic,
profilactic si de tratament, care se dovedesc necorespunzatoare sau nocive
sanatatii;
- respecta si aplica principiile de etica si deontologie profesionala;
- participa si la alte activitati specifice.
Art. 24
Inspectorii sanitari de stat sunt asistati in desfasurarea activitatii de
inspectie de asistenti principali de igiena sau de farmacie, numiti asistenti
inspectori, care au urmatoarele atributii:
- insotesc inspectorul sanitar de stat la efectuarea inspectiei sanitare de
stat;
- efectueaza activitati de indrumare si consultanta in unitatile cu risc
epidemiologic major;
- participa, sub coordonarea inspectorului sanitar de stat, la completarea
documentelor intocmite cu prilejul inspectiei sanitare de stat;
- efectueaza determinari fizico-chimice in teren, utilizand aparatura si
truse rapide din dotare;
- participa, sub coordonarea inspectorului sanitar de stat, la recoltarea
probelor de laborator necesare pentru identificarea si evaluarea riscului
pentru sanatate si asigura manipularea si transportul corecte ale acestora;
- pot fi desemnati, cu acordul inspectorului sanitar de stat sef de la
nivelul Ministerului Sanatatii, sa desfasoare activitati de inspectie sanitara
de stat in unitati cu riscuri minore, in situatia in care numarul inspectorilor
sanitari de stat nu permite acoperirea intregului teritoriu;
- pot efectua, dupa caz, si alte activitati;
- in situatia in care, in cursul unei activitati de indrumare, constata
existenta unui conflict de interese sau a unor deficiente care depasesc limita
competentei lor, comunica in scris directorului executiv adjunct de medicina
preventiva la nivel judetean situatia, pentru ca acesta sa delege un alt
inspector.
Art. 25
(1) Personalul care desfasoara activitatea de inspectie sanitara de stat va
fi imputernicit in conformitate cu legislatia in vigoare.
(2) Personalul care desfasoara activitatea de inspectie sanitara de stat
este supus unei proceduri de evaluare a cunostintelor profesionale de
specialitate. Reconfirmarile in functiile de inspectori sanitari de stat se fac
cu o periodicitate de 2 ani, in urma promovarii unei evaluari dupa urmatoarele
criterii:
- studii: medicina, farmacie, chimie, biologie, fizica;
- cunostinte tehnice de specialitate;
- gradul de instruire: medici primari si specialisti, farmacisti primari si
specialisti, chimisti, fizicieni si biologi principali si specialisti;
- cursuri de perfectionare in specialitate.
Art. 26
Personalul superior care, la data intrarii in vigoare a prezentelor norme,
indeplineste conditiile prevazute la art. 12 alin. (2) si conditiile de minimum
40 de puncte calculate conform punctajului aferent criteriilor prevazute in
anexa nr. 2 se imputerniceste pentru desfasurarea activitatilor de inspectie
sanitara de stat. In cazul imputernicirii ca inspectori sanitari de stat a
persoanelor cu alte specialitati decat cele medicale, grila existenta se va
adapta specificului acestora, numarul minim de puncte fiind de 30.
CAP. 5
Organizarea actiunilor de inspectie sanitara de stat
Art. 27
(1) La nivel teritorial, fiecare serviciu de inspectie sanitara de stat
trebuie sa-si organizeze si sa-si actualizeze periodic evidenta obiectivelor
arondate, intr-un registru special si pe suport magnetic.
(2) Aceasta evidenta va cuprinde in mod obligatoriu:
- datele de identificare a obiectivelor, codul CAEN sau domeniul de
activitate;
- identitatea persoanei care a efectuat activitatea de inspectie.
(3) In organizarea evidentei obiectivele vor fi clasificate pe localitati,
pe categorii de activitati si pe gradul de risc sanitar pe care il implica,
conform evaluarilor anterioare.
(4) Vor fi inspectate cu prioritate:
- unitatile noi cu risc;
- unitatile care inregistreaza sistematic neconformitati;
- unitatile care au inregistrat evenimente sanitare (epidemii, toxiinfectii
alimentare, boli profesionale, intoxicatii, infectii nozocomiale);
- unitatile care distribuie produsele in alte zone.
(5) Aplicarea scorurilor de risc sanitar se va face pe categorii de
activitate:
- productia, fabricarea, prelucrarea, depozitarea, transportul, distributia
si comercializarea alimentelor, inclusiv in sectorul alimentatiei publice si
colective;
- calitatea apei pentru consum uman si a celei folosite la alte activitati
umane, inclusiv a celei utilizate in scop recreativ;
- gestionarea deseurilor lichide si solide si in special a celor potential
periculoase;
- calitatea habitatului;
- ocrotirea si educarea copiilor si tinerilor;
- bolile profesionale in relatia cu mediul de munca;
- activitatile de ingrijiri de sanatate;
- prevenirea si combaterea bolilor transmisibile;
- furnizarea de servicii care presupun riscuri potentiale pentru viata sau
sanatatea populatiei ori a persoanelor care executa serviciile respective;
- unitatile de producere, depozitare, desfacere a pesticidelor, a altor
substante toxice, precum si a cosmeticelor, sapunurilor si detergentilor;
- unitatile cu risc radioactiv.
Art. 28
Tipurile de controale desfasurate de personalul cu atributii de inspectie
sanitara de stat sunt:
- tematice, cand se inspecteaza un singur domeniu de activitate sau un
singur tip de obiective, produse ori servicii;
- sistematice, cand se inspecteaza periodic un singur obiectiv planificat
anterior, cu o frecventa proportionala cu gradul de risc;
- de necesitate, in cazul aparitiei unor fenomene naturale sau provocate
artificial, care presupun urgente majore in domeniul igienei, epidemiologiei si
medicinei muncii;
- la solicitari/sesizari: inspectiile solicitate de catre cetateni (dupa
identificarea acestora), de institutii si autoritati centrale si locale ale
administratiei publice, de alte organisme si organizatii, de mass-media sau la
autosesizare;
- de recontrol, inspectie de reverificare, la expirarea termenului de
remediere a neconformitatilor constatate anterior.
Art. 29
Inspectiile sanitare de stat se desfasoara dupa proceduri generale si
specifice:
a) etapa de pregatire, cand au loc:
- studierea dosarului de obiectiv;
- studierea rapoartelor de inspectie anterioare;
- alegerea ghidurilor de control si a listelor de verificare specifice, a
imprimatelor si tipizatelor necesare;
- stabilirea, de principiu, a probelor de laborator care urmeaza a fi
recoltate;
- pregatirea recipientelor si aparatelor necesare;
b) etapa de teren:
- la inceperea controlului se stabileste legatura cu conducerea
obiectivului inspectat, care va desemna un reprezentant pentru a-i insoti pe
inspectorii sanitari de stat pe toata perioada desfasurarii actiunii de
inspectie;
- in timpul inspectiei sanitare de stat se urmaresc si se noteaza toate
etapele si elementele prevazute in procedura de control specifica obiectivului,
pentru a se evita pierderea informatiilor relevante, si se solicita toate
documentele necesare pentru aprecierea riscului pentru sanatatea publica;
- se executa masuratori pe loc, dupa caz, si se inregistreaza rezultatele;
- se recolteaza probele de laborator necesare examinarilor complete
(organoleptic, fizico-chimic, biologic), in conformitate cu standardele in
vigoare. Prelevarea de probe nu este obligatorie daca produsele prezinta semne
evidente de alterare, falsificare, infestare cu paraziti, mucegairea sau
poluarea cu substante nocive evidente, semnele de mai sus fiind suficiente
pentru dovedirea neconformitatii;
- probele se sigileaza si se pregatesc pentru transport in conditii
corespunzatoare la un laborator acreditat, in timpul cel mai scurt, conform
normelor, si se insotesc de procese-verbale de recoltare, care tin loc de
adresa de inaintare si in care se vor mentiona datele de identificare a
obiectivului, datele de identificare a produsului, cantitatea si
caracteristicile stocului din care au fost recoltate;
- se recolteaza, dupa caz, contraprobe care se sigileaza si se pastreaza la
sediul directiei de sanatate publica. La solicitarea proprietarului produselor,
contraprobe din acelasi produs se pot pastra in unitatea inspectata, cu
obligatia sigilarii si asigurarii conservarii lor corespunzatoare;
- se verifica si se noteaza parametrii prevazuti in ghidul de inspectie,
din care pot fi deduse neconformitatile constatate, utilizandu-se si listele de
verificare in care se completeaza calificativele acordate fiecarui parametru.
CAP. 6
Finalizarea actiunilor de inspectie sanitara de stat
Art. 30
Fiecare actiune de inspectie sanitara de stat se inregistreaza in registrul
unic de control si se finalizeaza printr-un raport de inspectie, conform anexei
nr. 3, care poate sa fie intocmit pe loc sau, daca s-au recoltat probe de
laborator, se intocmeste dupa obtinerea rezultatelor analizelor efectuate.
- Raportul de inspectie trebuie sa contina toate rezultatele examinarilor
din teren si de laborator, stabilirea conformitatilor/neconformitatilor pe baza
acestor date, recomandari pentru remediere cu termene si responsabilitati, alte
masuri aplicate.
- Raportul de inspectie se redacteaza lizibil, cu acuratete si claritate,
fara corecturi sau adaugari ulterioare.
- Raportul de inspectie se inregistreaza, se arhiveaza si se pastreaza in
conditii de securitate si confidentialitate, in conditiile legii.
- Continutul rapoartelor de inspectie poate fi consultat cu ocazia altor
inspectii si poate fi valorificat la intocmirea de sinteze adresate Ministerului
Sanatatii sau administratiei publice locale.
Art. 31
In situatia in care prin actul de inspectie sanitara de stat s-au
identificat pericole ce constituie surse de risc pentru sanatatea publica, se
vor aplica:
- sanctiuni contraventionale, in conformitate cu dispozitiile legii;
- suspendarea temporara a functionarii unor obiective sau instalatii;
- anularea avizului sanitar si/sau a autorizatiei sanitare de functionare,
in conditiile legii;
- scoaterea din consum sau utilizare a unor produse;
- izolarea sau scoaterea din mediu a unor persoane;
- sesizarea autoritatilor competente;
- notificarea neconformitatilor catre institutiile cu competente in
domeniu.
ANEXA 2
CALCULAREA
punctajului pentru imputernicirea inspectorilor sanitari de stat
________________________________________________________________________________
Punctajul
________________________________________________________________________________
1. Rezidentiat prin concurs 10 puncte
________________________________________________________________________________
2. Media la examenul de specialitate *)
________________________________________________________________________________
3. Media la examenul pentru obtinerea titlului de medic
primar *)
________________________________________________________________________________
4. Doctorat 10 puncte
________________________________________________________________________________
5. Doctorand la data concursului (atestat de rectoratul
Universitatii de Medicina si Farmacie sau de Academia
de Stiinte Medicale la data inscrierii la concurs) 5 puncte
________________________________________________________________________________
6. A doua specialitate confirmata prin ordin al
ministrului sanatatii *)
________________________________________________________________________________
7. Fiecare competenta sau supraspecializare obtinuta 5 puncte
________________________________________________________________________________
8. Activitate stiintifica 2 puncte/articol
publicat
prim-autor
1 punct/articol
publicat coautor
1 punct/rezumat
publicat
________________________________________________________________________________
9. Calificativ punctajul acordat x
2
________________________________________________________________________________
10. Activitatea de conducere (minimum 6 luni):
________________________________________________________________________________
- directie de sanatate publica 10 puncte
________________________________________________________________________________
- Ministerul Sanatatii sau alte unitati ale
Ministerului Sanatatii 20 puncte
________________________________________________________________________________
11. Cursuri de perfectionare in domeniu atestate 5 puncte/curs
neatestate 3 puncte/curs
________________________________________________________________________________
*) Media obtinuta la examenul de confirmare ca medic specialist si/sau
medic primar se va inscrie astfel:
- in cazul notarii de la 0 la 10 media se aduna ca atare;
- in cazul notarii de la 0 la 20 se acorda 50% din punctajul obtinut.
ANEXA 3
RAPORT DE INSPECTIE
Unitatea inspectata .......................
Numele si prenumele persoanelor imputernicite de a efectua controlul:
...........................................................................
...........................................................................
Unitatea de care apartin ..................................................
Tipul controlului .........................................................
Numarul legitimatiei de control ...........................................
Numarul si data delegatiei/ordinului de deplasare .........................
Obiectivele controlului:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Perioada controlului ......................................................
Perioada controlata .......................................................
Temeiul legal in baza caruia se efectueaza controlul ......................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Constatari:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Masuri:
Recomandari - termene - responsabilitati
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Sanctionare contraventionala - baza legala
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Suspendare de activitate
...........................................................................
...........................................................................
Scoateri din consum de alimente
...........................................................................
...........................................................................