Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 861 din 17 septembrie 2003

pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat

ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 671 din 23 septembrie 2003


SmartCity3


    Avand in vedere prevederile art. 12 lit. d) din Legea nr. 100/1998 privind asistenta de sanatate publica,
    in temeiul Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii,
    vazand Referatul de aprobare al Directiei generale de sanatate publica si inspectie sanitara de stat nr. MB 3.371/2003,

    ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Normele privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat, prevazute in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Se aproba anexa nr. 2 care cuprinde calcularea punctajului pentru imputernicirea inspectorilor sanitari de stat, care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 3
    Se aproba anexa nr. 3 privind continutul raportului de inspectie, care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 4
    La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga prevederile Ordinului ministrului sanatatii nr. 330/1999 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 276 din 16 iunie 1999.
    Art. 5
    Directia generala de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii si Familiei si directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 6
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                            Ministrul sanatatii,
                               Mircea Beuran

    ANEXA 1

                                 NORME
    privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Inspectia sanitara este activitatea de verificare a respectarii conditiilor igienico-sanitare prevazute de reglementarile legale in domeniul sanatatii publice, parte a controlului oficial, in domeniul sanatatii publice.
    Art. 2
    Activitatea de inspectie sanitara de stat se organizeaza de catre Directia generala de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din cadrul Ministerului Sanatatii. Activitatea curenta se desfasoara in coordonarea secretarului de stat desemnat din cadrul Ministerului Sanatatii.
    Art. 3
    Activitatile integrate de control care vizeaza si activitatea inspectiei sanitare de stat se desfasoara in coordonarea ministrului delegat al Autoritatii Nationale de Control.
    Art. 4
    Activitatea de inspectie sanitara se exercita de catre persoane imputernicite de catre Ministerul Sanatatii, cu avizul conform al Autoritatii Nationale de Control, conform legii.
    Art. 5
    Domeniile specifice ale activitatii de inspectie sanitara de stat se refera la:
    - verificarea conformitatii cu prevederile normelor igienico-sanitare in vigoare a: amplasamentelor, activitatilor (inclusiv activitatea nucleara), serviciilor, produselor, factorilor de mediu de viata si de munca, inclusiv alimentul;
    - verificarea respectarii reglementarilor privind starea de sanatate a personalului angajat, cunostintele, atitudinile si practicile acestuia in raport cu normele igienico-sanitare;
    - depistarea pericolelor la adresa sanatatii publice, evaluarea si analiza riscurilor reprezentate de acestea pentru sanatate, instituirea si/sau impunerea masurilor de eliminare sau, dupa caz, de diminuare a riscurilor;
    - comunicarea informatiilor despre existenta, dimensiunea si consecintele potentiale sau reale asupra sanatatii publice ale riscului identificat, persoanelor responsabile cu managementul riscului in domeniul investigat, consumatorilor si altor potentiali receptori interesati.
    Art. 6
    Scopul activitatii de inspectie sanitara de stat este:
    - identificarea pericolelor la adresa sanatatii publice, evaluarea si analiza riscului potential sau real, prin aprecierea probabilitatii de producere a unor efecte sau evenimente adverse omului sau mediului, ca urmare a expunerii la surse de risc reprezentate de pericole;
    - managementul riscului, in scopul diminuarii si/sau eliminarii amenintarii si, implicit, a riscurilor pe care acestea le reprezinta pentru sanatatea publica;
    - comunicarea riscului, prin schimbul reciproc de informatii bazate pe date stiintifice intre evaluatorii de risc, persoanele responsabile cu managementul riscului in domeniul investigat, consumatori si alti potentiali receptori interesati.
    Art. 7
    Activitatea de inspectie sanitara de stat consta in exercitarea controlului de stat cu privire la caracteristicile unitatilor, activitatilor si produselor, in vederea stabilirii si impunerii conformarii la cerintele prevazute de normele legale de sanatate publica din domeniile:
    - productiei, fabricarii, prelucrarii, depozitarii, transportului, distributiei si comercializarii alimentelor, inclusiv in sectorul alimentatiei publice si colective;
    - calitatii apei pentru consum uman si a celei folosite la alte activitati umane, inclusiv a celei utilizate in scop recreativ;
    - gestionarii deseurilor lichide si solide si in special a celor potential periculoase;
    - calitatii habitatului;
    - ocrotirii si educarii copiilor si tinerilor;
    - bolilor profesionale, in relatia cu mediul de munca;
    - activitatilor de ingrijiri de sanatate;
    - prevenirii si combaterii bolilor transmisibile;
    - furnizarii de servicii care presupun riscuri potentiale pentru viata sau sanatatea populatiei ori a persoanelor care executa serviciile respective;
    - unitatilor de producere, depozitare, desfacere a pesticidelor, a substantelor toxice si a cosmeticelor, sapunurilor si detergentilor;
    - unitatilor cu risc radioactiv.
    Art. 8
    Activitatea de inspectie sanitara de stat se desfasoara pe baza normelor, ghidurilor si standardelor specifice fiecarui domeniu de activitate.

    CAP. 2
    Principii de functionare

    Art. 9
    Activitatea de inspectie sanitara de stat se desfasoara si functioneaza pe baza urmatoarelor principii:
    - principiul impartialitatii: inspectorii sanitari de stat nu trebuie sa fie supusi nici unei presiuni comerciale, financiare, politice sau de alta natura care le-ar putea influenta rationamentul;
    - principiul independentei: inspectorii sanitari de stat trebuie sa fie independenti in raport cu partea inspectata si nu trebuie sa se angajeze in nici o activitate care sa afecteze independenta lor in rationament;
    - principiul confidentialitatii: inspectorii sanitari de stat trebuie sa asigure confidentialitatea acelor informatii care nu sunt de interes public si care sunt obtinute in cursul desfasurarii activitatii de inspectie;
    - principiul transparentei: inspectia sanitara de stat si inspectorii sanitari de stat au obligatia sa-si desfasoare activitatea intr-o maniera transparenta, deschisa fata de public, prin care accesul liber si neingradit la informatiile fundamentate stiintific, de interes public sa constituie regula, iar limitarea accesului la informatii sa constituie exceptia, in conditiile legii;
    - principiul aplicarii unitare: inspectia sanitara de stat si inspectorii sanitari de stat asigura respectarea legislatiei din domeniul sanatatii publice in mod unitar, in conformitate cu prevederile acesteia, indiferent de forma de proprietate a obiectivelor inspectate, pe intreg teritoriul tarii.

    CAP. 3
    Organizarea inspectiei sanitare de stat

    Art. 10
    (1) La nivelul Ministerului Sanatatii activitatea de inspectie sanitara de stat se organizeaza de catre Directia generala de sanatate publica si inspectie sanitara de stat, condusa de un director general cu atributii de inspector sanitar de stat sef, medic primar de specialitate.
    (2) Numirea inspectorului sanitar de stat sef se face prin ordin al ministrului sanatatii, in conditiile legii, cu avizul conform al ministrului delegat al Autoritatii Nationale de Control.
    (3) Organizarea, indrumarea si coordonarea executiva a activitatii de inspectie sanitara de stat se realizeaza de catre directorul general, directorii generali adjuncti si de catre personalul de specialitate din cadrul Directiei generale de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din cadrul Ministerului Sanatatii, in coordonarea ministrului delegat al Autoritatii Nationale de Control.
    Art. 11
    (1) La nivel teritorial, inspectia sanitara de stat functioneaza ca serviciu in cadrul directiei de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti si este condusa de un sef de serviciu, medic primar, avand una dintre specialitatile urmatoare: epidemiologie, igiena, medicina muncii, sanatate publica.
    (2) In judetele in care conditiile permit incadrarea cu medici din specialitatile enumerate, precum si in municipiul Bucuresti, inspectia sanitara de stat se organizeaza pe compartimente specializate de inspectie: igiena alimentului, igiena mediului, igiena scolara, unitati sanitare si medicina muncii.
    Art. 12
    (1) Inspectia sanitara de stat se exercita de catre personalul de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii, Directia generala de sanatate publica si inspectie sanitara de stat, precum si de personalul de specialitate din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, imputernicit de catre Ministerul Sanatatii, prin secretarul de stat desemnat prin ordin al ministrului sanatatii, cu avizul ministrului delegat al Autoritatii Nationale de Control, pentru a exercita aceasta activitate, la propunerea directorului general al Directiei generale de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii.
    (2) Personalul de specialitate care este imputernicit sa exercite activitatea de inspectie sanitara de stat este reprezentat de persoane cu studii superioare medicale din specialitatile epidemiologie, igiena, medicina muncii, sanatate publica, laborator clinic (microbiologie) numite inspectori sanitari de stat, asistate de personal cu pregatire medie: asistenti principali de igiena si farmacie, numiti asistenti-inspectori; in situatia in care personalul medical de specialitate este deficitar, pot fi imputerniciti si farmacisti, biologi, chimisti, fizicieni, ingineri, cu aprobarea directiei coordonatoare din Ministerul Sanatatii si pe perioada limitata de maximum un an.
    (3) Legitimatiile nominale pentru inspectorii sanitari de stat si pentru asistentii-inspectori se tiparesc si se gestioneaza de catre Ministerul Sanatatii, ele avand semnatura secretarului de stat coordonator al activitatii de inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii.
    (4) Inspectorii sanitari de stat pot face parte din echipe constituite impreuna cu reprezentanti ai altor institutii de stat imputernicite sa desfasoare actiuni de inspectie, in conditiile respectarii prevederilor cuprinse in prezentul ordin.
    Art. 13
    Inspectia sanitara de stat are competente privind desfasurarea actiunilor de inspectie a obiectivelor, activitatilor, produselor si persoanelor din unitatile aflate in aria administrativ-teritoriala de autoritate, cu exceptia celor arondate ministerelor cu retea sanitara proprie.
    Art. 14
    Activitatea de inspectie sanitara de stat este finantata de la bugetul de stat, din fondurile alocate de Ministerul Sanatatii in cadrul Programului comunitar de sanatate publica si din fonduri extrabugetare, in conditiile legii.
    Art. 15
    Inspectorii sanitari de stat indeplinesc o functie care implica exercitiul autoritatii de stat si au dreptul sa intre in unitatile de orice tip din raza lor de autoritate, cu exceptia locuintelor, pe care le pot inspecta doar cu acordul celor care ocupa locuinta sau cu autorizarea din partea procurorului pentru efectuarea inspectiei sanitare de stat sau pentru instituirea masurilor de prevenire si control al bolilor transmisibile.
    Art. 16
    Cetatenii, angajatii, precum si conducatorii unitatilor de orice tip sunt obligati sa respecte normele de sanatate publica, sa ofere informatiile solicitate de inspectorii sanitari de stat si sa aplice masurile recomandate in scopul diminuarii/eliminarii riscurilor pentru sanatatea publica si prevenirii imbolnavirilor.
    Art. 17
    Pentru desfasurarea activitatii de inspectie sanitara de stat, directiile de sanatate publica trebuie sa asigure mijloace tehnice, de transport si materiale necesare.
    Art. 18
    Inspectia sanitara de stat trebuie sa foloseasca in activitatea sa imprimate tipizate specifice: proces-verbal de constatare a contraventiei, proces-verbal de recoltare de probe, raport de inspectie, decizie de suspendare a activitatii, decizie de anulare a autorizatiei sanitare de functionare, stampila, ghiduri, norme, standarde specifice fiecarui domeniu de activitate, precum si alte documente de autoritate sanitara.

    CAP. 4
    Atributii ale inspectorilor sanitari de stat

    Art. 19
    Inspectorul sanitar de stat sef, directorul general al Directiei generale de sanatate publica si inspectie sanitara de stat si directorul general adjunct coordonator al activitatii de inspectie sanitara de stat au urmatoarele atributii in organizarea si coordonarea activitatii de inspectie sanitara de stat curenta:
    - coordoneaza intreaga activitate de inspectie sanitara de stat pe plan national;
    - propune secretarului de stat coordonator si ministrului delegat al Autoritatii Nationale de Control incadrarea, imputernicirea, promovarea, sanctionarea si eliberarea din functie a inspectorilor din subordine, in conditiile legii;
    - monitorizeaza realizarea obiectivelor inspectiei sanitare de stat la nivel national;
    - coordoneaza, organizeaza si propune ministrului delegat al Autoritatii Nationale de Control, dupa caz, actiuni speciale, in cazul producerii de calamitati naturale, evenimente deosebite, epidemii, in limita atributiilor ce ii revin pe linie de inspectie sanitara de stat;
    - fundamenteaza si elaboreaza proiectul de buget pentru venituri si cheltuieli al inspectiei sanitare de stat la nivel national, pe care il propune spre aprobare conducerii Ministerului Sanatatii, in conditiile legii;
    - initiaza elaborarea de reglementari in domeniul inspectiei sanitare de stat;
    - emite documentele de autoritate sanitara: sesizarea altor institutii publice abilitate si carantinarea unor colectivitati sau localitati;
    - constata si sanctioneaza contraventiile la normele igienico-sanitare, la normele de prevenire si combatere a bolilor transmisibile si a bolilor profesionale;
    - colaboreaza cu alte structuri similare din alte organe de specialitate internationale si ale administratiei publice centrale sau locale, in conditiile legii;
    - indeplineste si alte atributii ce ii revin din actele normative in vigoare stabilite de Ministerul Sanatatii si Autoritatea Nationala de Control;
    - elaboreaza periodic, semestrial, anual si ori de cate ori este nevoie rapoarte privind activitatea de inspectie sanitara de stat.
    Art. 20
    Inspectorii sanitari de stat din cadrul Directiei generale de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii au urmatoarele atributii:
    - monitorizeaza realizarea planurilor anuale de activitate a inspectiilor sanitare de stat judetene si a municipiului Bucuresti;
    - acorda asistenta tehnica si metodologica inspectiei sanitare de stat din teritoriu;
    - colaboreaza cu specialisti din Ministerul Sanatatii si din unitatile subordonate la elaborarea de proiecte de acte normative in domeniul activitatii de inspectie sanitara de stat;
    - constata si sanctioneaza contraventiile la normele igienico-sanitare, normele de prevenire si combatere a bolilor transmisibile si a bolilor profesionale, pe intregul teritoriu national;
    - elaboreaza metodologii, proceduri si ghiduri de aplicare a legislatiei specifice activitatii de inspectie sanitara de stat;
    - participa in cadrul unor comisii de analiza a reclamatiilor care privesc calitatea inspectiei sanitare de stat la nivel teritorial si propun masurile ce trebuie luate;
    - stabilesc relatii de colaborare cu alte organizatii de profil din tara si strainatate;
    - colaboreaza cu personalul de specialitate din structuri similare ale altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale.
    Art. 21
    Coordonatorul activitatii de inspectie sanitara de stat de la nivelul directiilor de sanatate publica teritoriale este directorul executiv adjunct de medicina preventiva. In exercitarea responsabilitatilor specifice acesta are urmatoarele atributii:
    - coordoneaza si controleaza intreaga activitate de inspectie sanitara de stat pe plan teritorial, asigurand integrarea activitatii in cadrul programului comunitar de sanatate publica;
    - avizeaza planul anual de activitate al inspectiei sanitare de stat teritoriale cu programarea nominala a inspectiilor tematice si programarea numerica, saptamanala si lunara a inspectiilor sistematice;
    - reprezinta inspectia sanitara de stat in relatiile cu alte institutii si organizatii, inclusiv cu mass-media, si informeaza populatia, prin anunt public, cu privire la produsele, substantele, procedurile si practicile periculoase pentru sanatatea publica;
    - propune directorului general al Directiei generale de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii, daca este cazul, imputernicirea ca inspectori sanitari de stat si a medicilor aflati in serviciul de supraveghere a starii de sanatate;
    - propune directorului general al Directiei generale de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii incadrarea, imputernicirea, promovarea, sanctionarea si eliberarea din functie a inspectorilor din subordine, in conditiile legii;
    - stabileste si aplica masurile necesare pentru imbunatatirea activitatii de inspectie sanitara de stat la nivel teritorial;
    - organizeaza si conduce la nivel teritorial actiuni speciale in cazuri de calamitati naturale, evenimente deosebite, epidemii, conform cu atributiile ce ii revin pe linie de inspectie sanitara de stat;
    - fundamenteaza si elaboreaza proiectul de buget pentru venituri si cheltuieli al inspectiei sanitare de stat la nivel teritorial, pe care il propune spre aprobare directorului general al Directiei generale de sanatate publica si inspectie sanitara de stat din Ministerul Sanatatii;
    - evalueaza periodic performantele profesionale pentru personalul din subordine si acorda calificativul anual;
    - aproba masurile propuse de inspectorii sanitari si emite documentele de autoritate sanitara: decizii de anulare a autorizatiei sanitare de functionare, respectiv decizii de suspendare a activitatii, retragerea notificarilor emise de Biroul de avize si autorizatii din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, sesizarea altor institutii publice abilitate si carantinarea unor colectivitati sau localitati si informeaza periodic asupra acestora directia coordonatoare din Ministerul Sanatatii;
    - propune institutelor de sanatate publica si Ministerului Sanatatii retragerea avizelor acordate in cazul constatarii neconformitatilor cu legislatia in vigoare pentru produsele avizate de catre aceste institutii;
    - verifica, prin sondaje sistematice, calitatea inspectiei sanitare de stat efectuate de inspectorii sanitari de stat din subordine, atat prin studierea documentelor, cat si in teren;
    - coordoneaza informarea, formarea si perfectionarea profesionala a inspectorilor la nivelul institutiei;
    - in situatia in care, din anumite motive, nu isi poate exercita atributiile (concediu de odihna, concediu medical, deplasari), directorul executiv adjunct de medicina preventiva desemneaza un inlocuitor din personalul aflat in subordine.
    Art. 22
    Atributiile sefului serviciului de inspectie sanitara de stat sunt:
    - organizeaza intreaga activitate de inspectie sanitara de stat pe plan teritorial;
    - intocmeste planul anual de activitate al inspectiei sanitare de stat teritoriale cu programarea nominala a inspectiilor tematice si programarea numerica, saptamanala si lunara a inspectiilor sistematice;
    - urmareste realizarea obiectivelor inspectiei sanitare de stat la nivel teritorial;
    - analizeaza periodic si ori de cate ori este nevoie eficienta activitatii de inspectie sanitara de stat la nivel teritorial;
    - intocmeste fisa postului pentru personalul din subordine;
    - asigura desfasurarea activitatilor de inspectie sanitara de stat conform programului aprobat;
    - asigura confidentialitatea privind iminenta inspectiei sanitare de stat, cu exceptia unitatilor la care sunt necesare pregatiri ale procesului de productie sau intrarea in functiune a unor componente, situatii in care inspectia se comunica cu cel mult 24 de ore inainte;
    - evalueaza conformitatea rapoartelor de inspectie sanitara de stat intocmite de inspectorii sanitari de stat din subordine;
    - constata si sanctioneaza contraventiile la normele igienico-sanitare, la normele de igiena in unitatile ce desfasoara activitate nucleara, la normele de prevenire si combatere a bolilor transmisibile si a bolilor profesionale la nivel teritorial si national, la solicitarea Ministerului Sanatatii;
    - dispune rezolvarea sesizarilor si reclamatiilor care privesc neconformarile la normele de igiena si de sanatate publica sau pe cele privitoare la calitatea inspectiei sanitare de stat la nivel teritorial;
    - asigura securitatea si confidentialitatea documentelor referitoare la obiectivele care au fost inspectate;
    - colaboreaza cu alte structuri de control din alte organe de specialitate nationale si internationale si ale administratiei publice centrale sau locale;
    - propune directorului executiv adjunct de medicina preventiva sesizarea institutelor de sanatate publica si Ministerului Sanatatii privind retragerea avizelor acordate in cazul constatarii neconformitatilor la legislatia in vigoare pentru produsele avizate de catre aceste institutii;
    - indeplineste si alte atributii ce ii revin din actele normative in vigoare.
    Art. 23
    Inspectorii sanitari de stat din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:
    - constata si sanctioneaza contraventiile la normele de igiena, conform legii;
    - studiaza, inainte de efectuarea inspectiei sanitare de stat, dosarul de obiectiv, metodologia de control si rapoartele de inspectie anterioare;
    - solicita unitatilor controlate registrul unic de control, toate documentele si informatiile necesare evaluarii riscurilor pentru sanatate;
    - pastreaza confidentialitatea privind iminenta inspectiei sanitare de stat, inainte de inceperea propriu-zisa a acesteia, si confidentialitatea datelor pe care unitatile inspectate le pun la dispozitie;
    - solicita, dupa caz, unitatilor controlate, copii de pe documentele prezentate spre examinare, care sa fie verificate privind certificarea pentru conformitate de catre persoane/institutii abilitate;
    - prescriu unitatilor controlate pentru inlaturarea deficientelor de igiena constatate masuri de remediere, cu stabilirea de termene si responsabilitati;
    - propun directorului executiv adjunct de medicina preventiva judetean suspendarea temporara a activitatii pana la remedierea deficientelor, precum si anularea autorizatiei sanitare de functionare in cazul nerespectarii programului de conformare;
    - propun directorului executiv adjunct de medicina preventiva retragerea avizului sanitar pentru proiectele de activitati, inclusiv constructii, in cazul in care nu sunt respectate normele de igiena;
    - propun directorului executiv adjunct de medicina preventiva retragerea avizului sanitar sau a notificarii de produs, in situatia in care substantele sau produsele sunt neconforme cu specificatiile din dosarul tehnic;
    - opresc sau conditioneaza darea in consum public a alimentelor care nu corespund normelor de igiena, precum si folosirea obiectelor, materialelor si a substantelor care, prin natura lor sau prin modul de utilizare, pericliteaza starea de sanatate a populatiei;
    - recolteaza si sigileaza probe necesare pentru identificarea si analiza riscului pentru sanatate, precum si contraprobe;
    - dispun masuri speciale pentru bolnavii, suspectii si contactii de boli transmisibile sau purtatorii de germeni patogeni, precum si alte masuri cu caracter obligatoriu pentru combaterea bolilor transmisibile si a celor profesionale;
    - verifica si raspund de respectarea legislatiei in vigoare privind prevenirea si controlul infectiilor nozocomiale in toate unitatile sanitare;
    - opresc folosirea preparatelor biologice utilizate in scop diagnostic, profilactic si de tratament, care se dovedesc necorespunzatoare sau nocive sanatatii;
    - respecta si aplica principiile de etica si deontologie profesionala;
    - participa si la alte activitati specifice.
    Art. 24
    Inspectorii sanitari de stat sunt asistati in desfasurarea activitatii de inspectie de asistenti principali de igiena sau de farmacie, numiti asistenti inspectori, care au urmatoarele atributii:
    - insotesc inspectorul sanitar de stat la efectuarea inspectiei sanitare de stat;
    - efectueaza activitati de indrumare si consultanta in unitatile cu risc epidemiologic major;
    - participa, sub coordonarea inspectorului sanitar de stat, la completarea documentelor intocmite cu prilejul inspectiei sanitare de stat;
    - efectueaza determinari fizico-chimice in teren, utilizand aparatura si truse rapide din dotare;
    - participa, sub coordonarea inspectorului sanitar de stat, la recoltarea probelor de laborator necesare pentru identificarea si evaluarea riscului pentru sanatate si asigura manipularea si transportul corecte ale acestora;
    - pot fi desemnati, cu acordul inspectorului sanitar de stat sef de la nivelul Ministerului Sanatatii, sa desfasoare activitati de inspectie sanitara de stat in unitati cu riscuri minore, in situatia in care numarul inspectorilor sanitari de stat nu permite acoperirea intregului teritoriu;
    - pot efectua, dupa caz, si alte activitati;
    - in situatia in care, in cursul unei activitati de indrumare, constata existenta unui conflict de interese sau a unor deficiente care depasesc limita competentei lor, comunica in scris directorului executiv adjunct de medicina preventiva la nivel judetean situatia, pentru ca acesta sa delege un alt inspector.
    Art. 25
    (1) Personalul care desfasoara activitatea de inspectie sanitara de stat va fi imputernicit in conformitate cu legislatia in vigoare.
    (2) Personalul care desfasoara activitatea de inspectie sanitara de stat este supus unei proceduri de evaluare a cunostintelor profesionale de specialitate. Reconfirmarile in functiile de inspectori sanitari de stat se fac cu o periodicitate de 2 ani, in urma promovarii unei evaluari dupa urmatoarele criterii:
    - studii: medicina, farmacie, chimie, biologie, fizica;
    - cunostinte tehnice de specialitate;
    - gradul de instruire: medici primari si specialisti, farmacisti primari si specialisti, chimisti, fizicieni si biologi principali si specialisti;
    - cursuri de perfectionare in specialitate.
    Art. 26
    Personalul superior care, la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, indeplineste conditiile prevazute la art. 12 alin. (2) si conditiile de minimum 40 de puncte calculate conform punctajului aferent criteriilor prevazute in anexa nr. 2 se imputerniceste pentru desfasurarea activitatilor de inspectie sanitara de stat. In cazul imputernicirii ca inspectori sanitari de stat a persoanelor cu alte specialitati decat cele medicale, grila existenta se va adapta specificului acestora, numarul minim de puncte fiind de 30.

    CAP. 5
    Organizarea actiunilor de inspectie sanitara de stat

    Art. 27
    (1) La nivel teritorial, fiecare serviciu de inspectie sanitara de stat trebuie sa-si organizeze si sa-si actualizeze periodic evidenta obiectivelor arondate, intr-un registru special si pe suport magnetic.
    (2) Aceasta evidenta va cuprinde in mod obligatoriu:
    - datele de identificare a obiectivelor, codul CAEN sau domeniul de activitate;
    - identitatea persoanei care a efectuat activitatea de inspectie.
    (3) In organizarea evidentei obiectivele vor fi clasificate pe localitati, pe categorii de activitati si pe gradul de risc sanitar pe care il implica, conform evaluarilor anterioare.
    (4) Vor fi inspectate cu prioritate:
    - unitatile noi cu risc;
    - unitatile care inregistreaza sistematic neconformitati;
    - unitatile care au inregistrat evenimente sanitare (epidemii, toxiinfectii alimentare, boli profesionale, intoxicatii, infectii nozocomiale);
    - unitatile care distribuie produsele in alte zone.
    (5) Aplicarea scorurilor de risc sanitar se va face pe categorii de activitate:
    - productia, fabricarea, prelucrarea, depozitarea, transportul, distributia si comercializarea alimentelor, inclusiv in sectorul alimentatiei publice si colective;
    - calitatea apei pentru consum uman si a celei folosite la alte activitati umane, inclusiv a celei utilizate in scop recreativ;
    - gestionarea deseurilor lichide si solide si in special a celor potential periculoase;
    - calitatea habitatului;
    - ocrotirea si educarea copiilor si tinerilor;
    - bolile profesionale in relatia cu mediul de munca;
    - activitatile de ingrijiri de sanatate;
    - prevenirea si combaterea bolilor transmisibile;
    - furnizarea de servicii care presupun riscuri potentiale pentru viata sau sanatatea populatiei ori a persoanelor care executa serviciile respective;
    - unitatile de producere, depozitare, desfacere a pesticidelor, a altor substante toxice, precum si a cosmeticelor, sapunurilor si detergentilor;
    - unitatile cu risc radioactiv.
    Art. 28
    Tipurile de controale desfasurate de personalul cu atributii de inspectie sanitara de stat sunt:
    - tematice, cand se inspecteaza un singur domeniu de activitate sau un singur tip de obiective, produse ori servicii;
    - sistematice, cand se inspecteaza periodic un singur obiectiv planificat anterior, cu o frecventa proportionala cu gradul de risc;
    - de necesitate, in cazul aparitiei unor fenomene naturale sau provocate artificial, care presupun urgente majore in domeniul igienei, epidemiologiei si medicinei muncii;
    - la solicitari/sesizari: inspectiile solicitate de catre cetateni (dupa identificarea acestora), de institutii si autoritati centrale si locale ale administratiei publice, de alte organisme si organizatii, de mass-media sau la autosesizare;
    - de recontrol, inspectie de reverificare, la expirarea termenului de remediere a neconformitatilor constatate anterior.
    Art. 29
    Inspectiile sanitare de stat se desfasoara dupa proceduri generale si specifice:
    a) etapa de pregatire, cand au loc:
    - studierea dosarului de obiectiv;
    - studierea rapoartelor de inspectie anterioare;
    - alegerea ghidurilor de control si a listelor de verificare specifice, a imprimatelor si tipizatelor necesare;
    - stabilirea, de principiu, a probelor de laborator care urmeaza a fi recoltate;
    - pregatirea recipientelor si aparatelor necesare;
    b) etapa de teren:
    - la inceperea controlului se stabileste legatura cu conducerea obiectivului inspectat, care va desemna un reprezentant pentru a-i insoti pe inspectorii sanitari de stat pe toata perioada desfasurarii actiunii de inspectie;
    - in timpul inspectiei sanitare de stat se urmaresc si se noteaza toate etapele si elementele prevazute in procedura de control specifica obiectivului, pentru a se evita pierderea informatiilor relevante, si se solicita toate documentele necesare pentru aprecierea riscului pentru sanatatea publica;
    - se executa masuratori pe loc, dupa caz, si se inregistreaza rezultatele;
    - se recolteaza probele de laborator necesare examinarilor complete (organoleptic, fizico-chimic, biologic), in conformitate cu standardele in vigoare. Prelevarea de probe nu este obligatorie daca produsele prezinta semne evidente de alterare, falsificare, infestare cu paraziti, mucegairea sau poluarea cu substante nocive evidente, semnele de mai sus fiind suficiente pentru dovedirea neconformitatii;
    - probele se sigileaza si se pregatesc pentru transport in conditii corespunzatoare la un laborator acreditat, in timpul cel mai scurt, conform normelor, si se insotesc de procese-verbale de recoltare, care tin loc de adresa de inaintare si in care se vor mentiona datele de identificare a obiectivului, datele de identificare a produsului, cantitatea si caracteristicile stocului din care au fost recoltate;
    - se recolteaza, dupa caz, contraprobe care se sigileaza si se pastreaza la sediul directiei de sanatate publica. La solicitarea proprietarului produselor, contraprobe din acelasi produs se pot pastra in unitatea inspectata, cu obligatia sigilarii si asigurarii conservarii lor corespunzatoare;
    - se verifica si se noteaza parametrii prevazuti in ghidul de inspectie, din care pot fi deduse neconformitatile constatate, utilizandu-se si listele de verificare in care se completeaza calificativele acordate fiecarui parametru.

    CAP. 6
    Finalizarea actiunilor de inspectie sanitara de stat

    Art. 30
    Fiecare actiune de inspectie sanitara de stat se inregistreaza in registrul unic de control si se finalizeaza printr-un raport de inspectie, conform anexei nr. 3, care poate sa fie intocmit pe loc sau, daca s-au recoltat probe de laborator, se intocmeste dupa obtinerea rezultatelor analizelor efectuate.
    - Raportul de inspectie trebuie sa contina toate rezultatele examinarilor din teren si de laborator, stabilirea conformitatilor/neconformitatilor pe baza acestor date, recomandari pentru remediere cu termene si responsabilitati, alte masuri aplicate.
    - Raportul de inspectie se redacteaza lizibil, cu acuratete si claritate, fara corecturi sau adaugari ulterioare.
    - Raportul de inspectie se inregistreaza, se arhiveaza si se pastreaza in conditii de securitate si confidentialitate, in conditiile legii.
    - Continutul rapoartelor de inspectie poate fi consultat cu ocazia altor inspectii si poate fi valorificat la intocmirea de sinteze adresate Ministerului Sanatatii sau administratiei publice locale.
    Art. 31
    In situatia in care prin actul de inspectie sanitara de stat s-au identificat pericole ce constituie surse de risc pentru sanatatea publica, se vor aplica:
    - sanctiuni contraventionale, in conformitate cu dispozitiile legii;
    - suspendarea temporara a functionarii unor obiective sau instalatii;
    - anularea avizului sanitar si/sau a autorizatiei sanitare de functionare, in conditiile legii;
    - scoaterea din consum sau utilizare a unor produse;
    - izolarea sau scoaterea din mediu a unor persoane;
    - sesizarea autoritatilor competente;
    - notificarea neconformitatilor catre institutiile cu competente in domeniu.

    ANEXA 2

                          CALCULAREA
    punctajului pentru imputernicirea inspectorilor sanitari de stat

________________________________________________________________________________
                                                          Punctajul
________________________________________________________________________________
 1. Rezidentiat prin concurs                              10 puncte
________________________________________________________________________________
 2. Media la examenul de specialitate                     *)
________________________________________________________________________________
 3. Media la examenul pentru obtinerea titlului de medic
    primar                                                *)
________________________________________________________________________________
 4. Doctorat                                              10 puncte
________________________________________________________________________________
 5. Doctorand la data concursului (atestat de rectoratul
    Universitatii de Medicina si Farmacie sau de Academia
    de Stiinte Medicale la data inscrierii la concurs)     5 puncte
________________________________________________________________________________
 6. A doua specialitate confirmata prin ordin al
    ministrului sanatatii                                  *)
________________________________________________________________________________
 7. Fiecare competenta sau supraspecializare obtinuta      5 puncte
________________________________________________________________________________
 8. Activitate stiintifica                                 2 puncte/articol
                                                             publicat prim-autor
                                                           1 punct/articol
                                                             publicat coautor
                                                           1 punct/rezumat
                                                             publicat
________________________________________________________________________________
 9. Calificativ                                            punctajul acordat x 2
________________________________________________________________________________
10. Activitatea de conducere (minimum 6 luni):
________________________________________________________________________________
  - directie de sanatate publica                           10 puncte
________________________________________________________________________________
  - Ministerul Sanatatii sau alte unitati ale
    Ministerului Sanatatii                                 20 puncte
________________________________________________________________________________
11. Cursuri de perfectionare in domeniu atestate           5 puncte/curs
                                        neatestate         3 puncte/curs
________________________________________________________________________________
    *) Media obtinuta la examenul de confirmare ca medic specialist si/sau medic primar se va inscrie astfel:
    - in cazul notarii de la 0 la 10 media se aduna ca atare;
    - in cazul notarii de la 0 la 20 se acorda 50% din punctajul obtinut.

    ANEXA 3

                          RAPORT DE INSPECTIE
                Unitatea inspectata .......................

    Numele si prenumele persoanelor imputernicite de a efectua controlul:
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    Unitatea de care apartin ..................................................
    Tipul controlului .........................................................
    Numarul legitimatiei de control ...........................................
    Numarul si data delegatiei/ordinului de deplasare .........................
    Obiectivele controlului:
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    Perioada controlului ......................................................
    Perioada controlata .......................................................
    Temeiul legal in baza caruia se efectueaza controlul ......................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    Constatari:
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    Masuri:
    Recomandari - termene - responsabilitati
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    Sanctionare contraventionala - baza legala
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    Suspendare de activitate
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    Scoateri din consum de alimente
    ...........................................................................
    ...........................................................................



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 861/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 861 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu