ORDIN
Nr. 330 din 19 mai 1999
pentru aprobarea Normelor privind organizarea si functionarea inspectiei
sanitare de stat
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 276 din 16 iunie 1999
Ministrul sanatatii,
avand in vedere prevederile art. 12 lit. d) din Legea nr. 100/1998 privind
asistenta de sanatate publica si ale art. 2 pct. 22 din Hotararea Guvernului
nr. 244/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii,
modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 764/1998,
tinand seama de referatul Inspectiei sanitare de stat nr. G.H. 3.349 din 19
mai 1999,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare
de stat, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Inspectia sanitara de stat, celelalte directii din cadrul Ministerului
Sanatatii, directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti
vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea lui in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
ANEXA 1
NORME
privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare de stat
Art. 1
Inspectia sanitara de stat este activitatea de exercitare a controlului de
stat al respectarii conditiilor igienico-sanitare prevazute de reglementarile
legale in domeniul sanatatii publice si al aplicarii unitare a acestora in
cadrul agentilor economici din sectorul public, privat si cooperatist, inclusiv
cu capital strain, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, al
autoritatilor si institutiilor publice, precum si in locuinte.
Art. 2
(1) Prezentele norme se refera la activitatea de inspectie sanitara
necesara pentru garantarea protectiei starii de sanatate a comunitatii si individului
in relatie cu mediul de viata si de munca, in conformitate cu prevederile
legislatiei in vigoare.
(2) Activitatea de inspectie sanitara de stat este separata de activitatile
de avizare si de autorizare sanitara. Dupa acordarea avizului sanitar sau a
autorizatiei sanitare, biroul pentru avize si autorizatii din cadrul directiei
de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, va preda
lunar inspectorului sanitar de stat sef judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti, lista cuprinzand unitatile avizate sau autorizate sanitar.
Art. 3
(1) Inspectia sanitara de stat se exercita, potrivit Legii nr. 100/1998
privind asistenta de sanatate publica, de catre personalul de specialitate din
Inspectia sanitara de stat din cadrul Ministerului Sanatatii, precum si de
catre personalul de specialitate din cadrul directiilor de sanatate publica
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, imputernicit de catre Ministerul
Sanatatii pentru a exercita aceasta activitate. Aceste persoane sunt denumite
in continuare inspectori sanitari de stat.
(2) Legitimatiile nominale pentru inspectorii sanitari de stat se tiparesc
si se gestioneaza de Ministerul Sanatatii. Legitimatiile nominale se semneaza
de catre secretarul de stat desemnat prin ordin al ministrului sanatatii.
(3) Responsabilitatea organizarii si coordonarii activitatii de inspectie
sanitara de stat se realizeaza de catre secretarul de stat desemnat potrivit
alin. (2).
(4) Normarea inspectorilor sanitari de stat din cadrul directiilor de
sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, este de 4
posturi pentru 100.000 de locuitori.
Art. 4
(1) Inspectorii sanitari de stat au, potrivit Legii nr. 100/1998,
urmatoarele obligatii:
a) sa solicite unitatilor controlate documentele si informatiile necesare,
in vederea evaluarii riscurilor pentru sanatate, precum si inlaturarea
deficientelor de igiena constatate;
b) sa dispuna suspendarea temporara a activitatii pana la remedierea
deficientelor, precum si retragerea autorizatiei sanitare de functionare;
c) sa dispuna suspendarea lucrarilor de constructii, montaj, amenajari, in
cazul in care nu se respecta clauzele stabilite prin avizul sanitar sau in
normele de igiena;
d) sa opreasca sau sa conditioneze darea in consum public a alimentelor
care nu corespund normelor de igiena, precum si folosirea obiectelor, a
materialelor si a substantelor care prin natura sau prin modul lor de utilizare
pericliteaza sanatatea populatiei;
e) sa recolteze probe necesare in vederea evaluarii riscului pentru
sanatate;
f) sa opreasca folosirea preparatelor biologice, de diagnostic, profilaxie,
tratament, care se dovedesc necorespunzatoare sau nocive sanatatii;
g) sa constate si sa sanctioneze contraventiile la normele de igiena,
conform legii;
h) sa participe la alte activitati specifice, impuse de riscul deteriorarii
starii de sanatate a populatiei.
(2) Inspectorii sanitari de stat au dreptul sa intre in unitati de orice
tip din raza lor de activitate si in locuintele cetatenilor numai cu acordul
celor care ocupa locuinta sau cu autorizarea procurorului, pentru efectuarea
controlului sanitar sau pentru instituirea masurilor de prevenire si combatere
a bolilor transmisibile.
(3) Concluziile activitatii inspectiei sanitare de stat, abaterile de la
normele legale constatate, precum si orice alte masuri legale aplicate se
consemneaza in procese-verbale sau in acte legale de sanctionare si se comunica
celor in cauza si, respectiv, Ministerului Sanatatii sau Guvernului, dupa caz.
Art. 5
(1) Indrumarea si coordonarea activitatii de inspectie sanitara de stat se
realizeaza de catre personalul de specialitate din Inspectia sanitara de stat
din cadrul Ministerului Sanatatii.
(2) Conducerea activitatii de inspectie sanitara de stat din cadrul
directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti se
realizeaza de catre directorii adjuncti, imputerniciti pentru exercitarea
inspectiei sanitare de stat, denumiti in continuare inspectori sanitari de stat
sefi.
(3) Inspectorii sanitari de stat sefi, prevazuti la alin. (2), sunt medici
care au specialitatea igiena, epidemiologie, medicina muncii sau sanatate
publica si sunt subordonati directorilor directiilor de sanatate publica
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si Inspectiei sanitare de
stat din cadrul Ministerului Sanatatii, in fata carora raspund pentru
activitatea de inspectie sanitara de stat din teritoriul arondat.
(4) In anumite situatii (concediu de odihna, concediu medical, deplasari in
tara sau in strainatate si alte asemenea situatii) inspectorii sanitari de stat
sefi pot numi, in conditiile legii, un inlocuitor din randul personalului de
specialitate din subordine, cu acordul directorilor directiilor de sanatate
publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 6
(1) Pentru exercitarea atributiilor de inspectie sanitara de stat pot fi
imputerniciti medici, farmacistii, biologi, chimisti, ingineri, fizicieni,
asistenti principali de igiena si asistenti principali de farmacie incadrati in
functii de specialitate in Ministerul Sanatatii si in directiile de sanatate
publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Propunerile pentru imputernicirea persoanelor de specialitate care urmeaza
sa exercite activitatea de inspectie sanitara de stat sunt facute dupa cum
urmeaza:
a) de catre inspectorul sanitar de stat sef al Inspectiei sanitare de stat
din cadrul Ministerului Sanatatii pentru inspectorii sanitari de stat din
minister, pentru inspectorii sanitari de stat sefi judeteni si pentru
inspectorul sanitar de stat sef al municipiului Bucuresti;
b) de catre inspectorii sanitari de stat sefi judeteni, respectiv de catre
inspectorul sanitar de stat sef al municipiului Bucuresti.
Art. 7
Inspectorul sanitar de stat sef al Inspectiei sanitare de stat din cadrul
Ministerului Sanatatii are urmatoarele atributii:
a) conduce activitatea de inspectie sanitara de stat la nivel national;
b) evalueaza si aproba programele anuale de activitate in domeniul
inspectiei sanitare de stat, intocmite de inspectorii sanitari de stat sefi
judeteni si de inspectorul sanitar de stat sef al municipiului Bucuresti;
c) propune secretarului de stat coordonator nominalizarea persoanelor care
urmeaza sa fie imputernicite cu atributii de inspector sanitar de stat sef
judetean si de inspector sanitar de stat sef al municipiului Bucuresti;
d) intocmeste fisa postului pentru inspectorul sanitar de stat sef judetean
si al municipiului Bucuresti;
e) nominalizarea inspectorilor sanitari de stat sefi judeteni si al
municipiului Bucuresti se va obtine in urma sustinerii unui concurs organizat
in conditiile legii;
f) realizeaza evaluarea performantelor profesionale individuale, potrivit
legii, a inspectorului sanitar de stat sef judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti, si acorda calificative periodice;
g) propune secretarului de stat retragerea imputernicirii inspectorului
sanitar de stat care, in urma aprecierilor periodice, nu se incadreaza in
criteriile de activitate si performanta cuprinse in fisa postului;
h) constata si sanctioneaza contraventiile la normele igienico-sanitare,
normele de radioprotectie, normele de prevenire si combatere a bolilor
transmisibile si profesionale, in conformitate cu dispozitiile legale;
i) rezolva sesizarile si reclamatiile adresate Inspectiei sanitare de stat,
potrivit competentelor legale;
j) asigura, dupa caz, formarea unor comisii de analiza a reclamatiilor care
privesc calitatea inspectiei sanitare de stat la nivel teritorial. Aceste
comisii vor fi compuse din specialisti apartinand institutelor de sanatate
publica si directiilor de sanatate publica;
k) organizeaza intalniri periodice cu inspectorii sanitari de stat din
teritoriu;
l) colaboreaza cu structuri similare din alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale;
m) in situatii speciale (sezon turistic, epidemii, calamitati naturale
etc.) organizeaza si supravegheaza actiuni suplimentare de inspectie sanitara
de stat.
Art. 8
Personalul de specialitate din Inspectia sanitara de stat din cadrul
Ministerului Sanatatii are urmatoarele atributii specifice:
a) controleaza si evalueaza activitatea de inspectie sanitara de stat la
nivel national;
b) supravegheaza si evalueaza realizarea programelor anuale de activitate a
inspectiei sanitare de stat din cadrul directiilor de sanatate publica
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si raspunde de pregatirea
raportarilor periodice catre secretarul de stat coordonator;
c) acorda asistenta tehnica si metodologica inspectorilor sanitari de stat
din teritoriu;
d) contribuie impreuna cu alti specialisti din Ministerul Sanatatii si din
unitatile subordonate Ministerului Sanatatii la elaborarea de proiecte de acte
normative in domeniul activitatii de inspectie sanitara de stat;
e) stabileste relatii de colaborare cu alte organizatii de profil din tara
si din strainatate;
f) colaboreaza cu personalul de specialitate din structuri similare ale
altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
g) propune directorilor directiilor de sanatate publica judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, masuri de sanctionare a inspectorilor sanitari de
stat din teritoriu;
h) constata si sanctioneaza contraventiile la normele igienico-sanitare,
normele de radioprotectie, normele de prevenire si combatere a bolilor
transmisibile si profesionale si aplica sanctiunile contraventionale in
conformitate cu dispozitiile legale pe intregul teritoriu national.
Art. 9
Inspectorul sanitar de stat sef din directia de sanatate publica judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti, are urmatoarele atributii:
a) organizeaza si coordoneaza intreaga activitate de inspectie sanitara de
stat la nivelul teritoriului arondat;
b) intocmeste programul anual al activitatii de inspectie sanitara de stat
din teritoriul arondat, cuprinzand inspectiile sistematice, periodice si
controalele programate;
c) intocmeste graficele de lucru pentru realizarea programului anual de
activitate, completate ori de cate ori este necesar cu activitati suplimentare
de inspectie sanitara: rezolvarea reclamatiilor si sesizarilor, interventii in
situatii accidentale, controale care nu au fost cuprinse in programul anual,
solicitari ale altor compartimente din cadrul directiei de sanatate publica
judeteana si a municipiului Bucuresti;
d) repartizeaza personalului din subordine, lunar sau saptamanal dupa caz,
unitatea sau unitatile care vor fi inspectate, respectand ordinea cronologica
din graficul de activitate. Repartizarea se va face pe baza principiului
echitatii si al rotatiei permanente, nefiind permisa nominalizarea permanenta a
unui inspector pentru o anumita unitate sau teritoriu;
e) pastreaza confidentialitatea privind iminenta inspectiei sanitare,
exceptand unitatile la care sunt necesare pregatiri ale procesului de productie
sau intrarea in functiune a unor componente care nu functioneaza permanent,
situatii in care inspectia este anuntata cu cel mult 24 de ore inainte de
efectuare;
f) primeste rapoartele de inspectie sanitara intocmite de inspectorii
sanitari de stat din teritoriu, verifica si, eventual, corecteaza calculele
determinarilor si evaluarile expunerii si riscului, verifica raportul din punct
de vedere al corectitudinii intocmirii, avand in vedere inclusiv respectarea
normelor ortografice. In sensul prezentelor norme, raportul de inspectie este
un document scris, intocmit de inspectorul sanitar de stat in urma actiunii de
inspectie, fiind verificat si semnat de inspectorul sanitar de stat sef
judetean sau al municipiului Bucuresti;
g) asigura securitatea si confidentialitatea documentelor referitoare la
obiectivele care au fost inspectate;
h) controleaza anual pe teren activitatea fiecarui inspector sanitar de
stat din subordine in cursul a cel putin doua actiuni de inspectie;
i) apreciaza activitatea personalului din subordine si acorda periodic
calificative dupa criteriile de calitate a inspectiei si de etica profesionala;
j) cu avizul directiei de sanatate publica judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti, inainteaza inspectorului sanitar de stat sef din
Ministerul Sanatatii propunerile de nominalizare a persoanelor care urmeaza sa
fie imputernicite sa exercite activitatea de inspectie sanitara de stat;
k) intocmeste fisa postului pentru personalul din subordine;
l) prezinta inspectorului sanitar de stat sef din Ministerul Sanatatii
propuneri privind retragerea imputernicirii acordate inspectorilor sanitari de
stat a caror activitate nu se incadreaza in prevederile fisei postului, in
vederea aprobarii acesteia de catre secretarul de stat coordonator;
m) constata si sanctioneaza contraventiile la normele igienico-sanitare,
normele de radioprotectie, normele de prevenire si combatere a bolilor
transmisibile si profesionale si aplica sanctiunile contraventionale, in
conformitate cu dispozitiile legale, pe teritoriul arondat.
Art. 10
Inspectorii sanitari de stat pot solicita serviciile laboratoarelor de
analiza ale directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, si pot apela la serviciile altor specialisti din compartimentele
acestor directii, in cazul in care consultarea acestora este necesara pentru
activitatea de inspectie sanitara de stat.
Art. 11
Inspectorii sanitari de stat de la nivel teritorial au, pe langa
obligatiile generale prevazute de Legea nr. 100/1998, si urmatoarele atributii:
a) studiaza dosarul de obiectiv inainte de inceperea inspectiei sanitare de
stat;
b) pastreaza confidentialitatea privind iminenta inspectiei sanitare de
stat inainte de inceperea propriu-zisa a acesteia. Se vor excepta unitatile
care necesita pregatiri ale procesului de productie sau intrarea in functiune a
unor componente care nu au regim permanent de functionare, situatii in care
actiunea de inspectie este anuntata cu cel mult 24 de ore inainte de catre
inspectorul sanitar de stat sef judetean si al municipiului Bucuresti;
c) stabilesc, din momentul intrarii in unitatea ce urmeaza a fi inspectata,
legatura cu conducerea acesteia, care va desemna un reprezentant pentru a-i
insoti in tot timpul efectuarii inspectiei;
d) examineaza si investigheaza conditiile igienico-sanitare din unitatea
inspectata, in scopul determinarii unui risc prezent sau potential pentru
sanatate sau in scopul impunerii incadrarii in prevederile legislatiei sanitare
in vigoare;
e) mentioneaza in raportul de inspectie sanitara pe care il vor prezenta
inspectorului sanitar de stat sef al directiei de sanatate publica judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, caracterul confidential al datelor pe care
conducerea unitatii inspectate le-a indicat ca fiind, potrivit legii, secret de
stat sau secret de serviciu;
f) respecta si aplica principiile de etica si deontologie medicala;
g) respecta cu strictete metodologiile specifice de inspectie sanitara de
stat.
Art. 12
In situatiile in care inspectorul sanitar de stat efectueaza activitatea de
inspectie sanitara intr-un anumit domeniu si constata existenta unor deficiente
care depasesc limita competentelor specialitatii sale, va comunica in scris
inspectorului sanitar de stat sef din directia de sanatate publica judeteana,
respectiv a municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, inspectorului sanitar de
stat sef din Ministerul Sanatatii aspectele respective, semnaland totodata
necesitatea deplasarii unui alt inspector sanitar de stat in unitatea
controlata.
Art. 13
(1) Pentru desfasurarea in conditii optime a activitatii de inspectie
sanitara de stat la nivel judetean si al municipiului Bucuresti, directiile de
sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor fi dotate cu
mijloacele de transport necesare sau, dupa caz, se va asigura decontarea, in
conditiile legii, a cheltuielilor de deplasare a inspectorilor in interesul
serviciului, inclusiv cele efectuate cu autoturismul propriu.
(2) Inspectorul sanitar de stat va fi dotat cu aparatura si instrumentarul
necesare pentru efectuarea determinarilor la fata locului si pentru recoltarea
probelor ce vor fi analizate in laborator.
Art. 14
(1) In functie de importanta aspectelor constatate, inspectorul sanitar de
stat sef judetean si al municipiului Bucuresti are obligatia de a comunica in
scris concluziile rapoartelor de inspectie sanitara de stat catre biroul pentru
avize si autorizatii sanitare din cadrul directiei de sanatate publica
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Concluziile activitatii de inspectie sanitara de stat la nivel judetean
si in municipiul Bucuresti vor fi aduse trimestrial la cunostinta directorului
directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si
vor fi raportate Inspectiei sanitare de stat din cadrul Ministerului Sanatatii.
Art. 15
(1) In functie de importanta aspectelor constatate si in conformitate cu
reglementarile in vigoare, concluziile rezultate din rapoartele de inspectie
sanitara de stat pot fi comunicate de catre directia de sanatate publica
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, institutelor de sanatate publica
din Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, prefecturilor, administratiei
publice locale si altor autoritati care ar putea fi interesate.
(2) Nu pot fi comunicate datele si informatiile care sunt considerate,
potrivit legii, secrete de stat si secrete de serviciu.
Art. 16
Conducatorii unitatilor de orice fel, organele administratiei publice
locale si cetatenii sunt obligati sa respecte integral legislatia sanitara in
vigoare, sa puna la dispozitie inspectorilor sanitari de stat informatiile
solicitate de acestia si sa aplice masurile stabilite, in scopul prevenirii
imbolnavirilor.