ORDIN Nr. 82
din 20 august 2008
pentru stabilirea domeniilor
si conditiilor privind angajarea si executarea, la cerere, prin unitatile
ministerului apararii, a prestarilor de servicii pentru persoane juridice sau
pentru persoane fizice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 631 din 1 septembrie 2008
Pentru aplicarea prevederilor art. 53 alin. (1) din
Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării,
în temeiul art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006,
ministrul apărării emite
prezentul ordin.
CAPITOLUL I
Principii generale
Art. 1. - (1) Domeniile şi
condiţiile în care unităţile Ministerului Apărării pot angaja şi executa, la
cerere, prestări de servicii pentru persoane juridice sau pentru persoane
fizice sunt stabilite prin prezentul ordin.
(2) Prezentul ordin nu se
aplică structurilor prevăzute la art. 53 alin. (2) din Legea nr. 346/2006
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării.
Art. 2. - (1) Prestările de
servicii reprezintă activităţile desfăşurate în
folosul sau în interesul unor persoane juridice sau
fizice, la cererea acestora.
(2) Angajarea prestărilor de servicii se referă la
acţiunea de acceptare a efectuării unor activităţi solicitate de persoane
juridice sau fizice, în condiţii determinate.
(3) Executarea prestărilor de servicii reprezintă
îndeplinirea tuturor obligaţiilor asumate printr-un contract încheiat anterior.
Art. 3. - Unităţile militare execută, potrivit specificului
acestora, prestări de servicii în domeniile de activitate prevăzute în anexa
nr. 1.
Art. 4. - (1) Comandanţii unităţilor militare aprobă
executarea unor prestări de servicii care necesită participarea efectivelor
şi/sau tehnicii de valoarea unui pluton/similare, cu informarea ierarhică a
eşalonului superior, până la nivelul structurilor centrale din Ministerul
Apărării.
(2) Pentru prestările de servicii care necesită
participarea efectivelor şi/sau tehnicii care depăşesc valoarea unui
pluton/similare, aprobările se dau de către comandanţii următoarelor eşaloane:
a) pentru efective şi/sau tehnică până la valoarea
unei companii/similare - comandantul brigăzii/similare;
b) pentru efective şi/sau tehnică ce depăşesc valoarea
unei companii/similare - comandantul diviziei/similare;
c) pentru tehnică de luptă - tancuri, maşini de luptă
ale infanteriei, transportoare amfibii blindate, tunuri, armament, muniţie de
manevră, în vederea participării la producţii cinematografice - ministrul
apărării, la propunerea şefului Statului Major General, cu respectarea
prevederilor instrucţiunilor privind activitatea de relaţii publice în armată.
(3) In eventualitatea apariţiei unor solicitări de
prestări de servicii în domenii care nu sunt prevăzute în anexa nr. 1, acestea
se soluţionează cu aprobarea şefului Statului Major General.
Art. 5. - Obligaţiile legale ale angajatorului privind
securitatea şi sănătatea în muncă se îndeplinesc de beneficiarul serviciilor
prestate şi de unitatea militară. Modul concret în care se execută activităţile
şi măsurile pe linia securităţii şi sănătăţii în muncă se negociază şi se
menţionează în contractul de prestări de servicii.
Art. 6. - (1) Prestările de servicii se execută cu
personalul şi utilajele unităţii, cu condiţia ca utilizarea personalului şi
tehnicii să nu afecteze misiunile de bază, programul de instruire şi pregătire
şi termenele prevăzute pentru operaţionalizarea unităţilor militare potrivit
planurilor aprobate.
(2) Personalul, tehnica, perioada, locul, programul de
lucru şi alte detalii privind serviciile prestate se consemnează în ordinul de
zi pe unitate.
(3) Tehnica de luptă şi materialele de la stocul de
mobilizare se folosesc în activitatea de prestări de servicii, cu respectarea
strictă a procedurilor şi aprobărilor prevăzute în reglementările interne ale
Ministerului Apărării privind mobilizarea forţelor Armatei României.
Art. 7. -In procesul de
angajare şi executare a prestărilor de servicii, persoanele implicate
desfăşoară activităţi în conformitate cu prevederile art. 8-14.
CAPITOLUL II
Angajarea prestărilor de servicii
Art. 8. - (1) Pentru a putea beneficia de prestările de
servicii efectuate de unităţile militare ale Ministerului Apărării, persoanele
juridice şi/sau fizice trebuie să depună în scris, la sediul unităţii
prestatoare, comandă fermă, cerere sau adresă, după caz. Personalul aparţinând
Ministerului Apărării solicită executarea prestărilor de servicii prin raport
personal adresat comandantului unităţii.
(2) Persoanele juridice care solicită prestarea de
servicii de către unităţile militare ale Ministerului Apărării trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
a) să nu facă obiectul unei
proceduri legale pentru declararea falimentului sau lichidării ori suspendării
activităţii;
b) să nu fi fost condamnate în ultimii 3 ani, prin
hotărârea definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o faptă care a adus
atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greşeli în materie
profesională;
c) să nu aibă datorii către bugetul de stat;
d) să prezinte documente care să ateste legalitatea
activităţilor executate, precum şi autorizaţii sau certificate care se impun a
fi deţinute pentru executarea lucrărilor, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 9. - După primirea comenzilor privind prestarea de
servicii, comandantul unităţii militare numeşte prin ordin de zi pe unitate o
comisie de negociere.
Art. 10. - (1) Comisia de negociere,
împreună cu compartimentele de specialitate din unitatea militară prestatoare,
sub coordonarea şefului logisticii/similar, desfăşoară următoarele activităţi:
a) analizează comenzile;
b) stabileşte posibilităţile şi căile de realizare;
c) întocmeşte documentaţia de execuţie, dacă este
cazul;
d) calculează costurile prestării de servicii;
e) stabileşte data când se desfăşoară negocierea
contractului;
f) negociază direct cu beneficiarul.
(2) Criteriile care se au în vedere la negociere sunt
legate de preţul cel mai avantajos oferit de
beneficiarul prestărilor de servicii şi de condiţiile privind hrănirea,
echiparea, cazarea, transportul, asistenţa medicală pentru personalul
participant şi de protecţia mediului, securitate şi sănătate în muncă pe care
acesta le oferă.
(3) La sfârşitul negocierii, comisia de negociere
încheie un proces-verbal, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 11. - (1) Pentru desfăşurarea activităţilor
referitoare la angajarea şi executarea prestărilor de servicii, personalul
Ministerului Apărării este obligat să respecte următoarele principii:
a) integritatea, respectiv însuşirea de a fi integru,
corect şi incoruptibil;
b) competenţa profesională, respectiv îndeplinirea
atribuţiilor de serviciu cu profesionalism, competenţă, imparţialitate,
aplicând cunoştinţele, aptitudinile şi experienţa dobândite;
c) transparenţa, respectiv punerea la dispoziţia
tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii
pentru angajarea prestărilor de servicii;
d) tratamentul egal, respectiv
aplicarea în mod nediscriminatoriu a condiţiilor pentru angajarea prestărilor
de servicii, astfel încât orice beneficiar să aibă şanse egale de a beneficia
de serviciile solicitate;
e) confidenţialitatea, respectiv garantarea protejării
secretului comercial şi a proprietăţii intelectuale a beneficiarului;
f) responsabilitatea, respectiv respectarea separării
responsabilităţilor stabilite prin lege pentru diferiţi factori implicaţi în
prestările de servicii şi neimpunerea unor acţiuni ca urmare a poziţiilor
ierarhice ocupate.
(2) Personalul structurilor Ministerului Apărării
implicate în angajarea şi executarea prestărilor de servicii este obligat să
respecte următoarele reguli de conduită:
a) să considere interesul public mai presus de orice
alt interes, în exercitarea atribuţiilor funcţionale;
b) să aplice principiile fundamentale care stau la baza
activităţilor referitoare la angajarea şi executarea prestărilor de servicii,
prevăzute la alin. (1);
c) să fie loiali faţă de instituţia în care îşi
desfăşoară activitatea;
d) să acţioneze pentru prestarea de servicii de
calitate şi să accepte responsabilitatea pentru rezultatele muncii proprii şi a
celor pentru care este răspunzător;
e) să cunoască reglementările din domeniul prestărilor
de servicii şi să manifeste interes pentru respectarea şi aplicarea corectă a
acestora;
f) să aplice principiile şi metodele de management al
riscului în angajarea şi executarea prestărilor de servicii;
g) să acţioneze pentru susţinerea onoarei,
integrităţii şi demnităţii;
h) să exprime opinii într-o manieră obiectivă şi
deschisă, numai pe baza unei cunoaşteri adecvate;
i) să manifeste integritate personală, încredere în
sine, cinste şi respect pentru alţii;
j) să evite afectarea conduitei sau a discernământului de problemele personale;
k) să folosească priceperea profesională în interesul
instituţiei;
l) să aibă un comportament
civilizat pe întreaga perioadă de desfăşurare a activităţilor de serviciu sau
în conexiune cu acestea;
m) să fie riguroşi, conştiincioşi şi responsabili în
îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
n) să fie obiectivi şi imparţiali în toate circumstanţele
exerciţiului funcţiei publice;
o) să nu se folosească de funcţia lor pentru a obţine
avantaje sau beneficii personale;
p) să nu solicite sau să nu accepte cadouri, servicii,
favoruri sau orice alt avantaj de la persoanele juridice sau fizice cu care
colaborează în mod oficial pe parcursul activităţilor referitoare la angajarea
şi executarea prestărilor de servicii;
q) să îşi administreze interesele private astfel încât
să prevină apariţia unui conflict de interese.
CAPITOLUL III
Executarea prestărilor de servicii
Art. 12. -Incheierea contractului de prestări de
servicii se face după finalizarea negocierii preţului pentru prestarea de
servicii şi aprobarea procesului-verbal respectiv de către persoanele prevăzute
la art. 4.
Art. 13. - (1) Contractul pentru prestări de servicii
se încheie între Ministerul Apărării, reprezentat de comandantul/şeful unităţii
militare prestatoare, şi persoana juridică sau fizică solicitantă.
(2) La încheierea contractului se utilizează modelul prezentat
în anexa nr. 3, care conţine elemente considerate ca fiind obligatorii,
contractul urmând a fi completat cu alte clauze care se consideră a fi necesare
pentru clarificarea condiţiilor de execuţie a contractului, stabilite prin
negociere.
(3) Contractul de prestări de servicii trebuie să fie
obligatoriu avizat juridic şi să obţină viza de control financiar preventiv
propriu.
Art. 14. - (1) Contravaloarea serviciilor prestate se stabileşte de către unităţile militare ale
Ministerului Apărării care le efectuează, luându-se în calcul cheltuielile de
personal, cheltuielile materiale şi servicii pe care le implică, avându-se în
vedere valoarea de piaţă a serviciilor ce urmează a fi prestate.
(2) Pentru activele fixe şi materialele de natura
obiectelor de inventar, în calculul cheltuielilor indirecte se include şi
amortizarea/uzura acestora. Contravaloarea se actualizează periodic în funcţie
de modificarea unor componente ale preţului. Suma rezultată din calcul
constituie valoarea minimă pentru negocierea preţurilor.
(3) Pentru unităţile militare productive ale
Ministerului Apărării, contravaloarea este cea determinată prin calculaţii de
preţ, pe categorii de lucrări, întocmite conform prevederilor instrucţiunilor
privind planificarea, evidenţa şi raportarea activităţilor de producţie din
unităţile Ministerului Apărării.
(4) La emiterea facturii
fiscale se înscrie, calculează, încasează şi virează taxa pe valoarea adăugată - TVA, procentual la valoarea
facturii, în cazul plătitorilor de TVA. Cota de TVA se virează la bugetul de
stat împreună cu celelalte taxe şi impozite în condiţiile legii.
(5) In situaţia realizării unor venituri superioare
plafonului anual, stabilit conform legislaţiei în vigoare, din activităţi care
îndeplinesc condiţiile unor operaţiuni impozabile, unităţile militare devin
plătitoare de TVA în condiţiile şi la termenele stabilite de prevederile legale
în domeniu.
Art. 15. -In termen de 3 zile de la încheierea contractului de prestări de servicii, beneficiarul este
obligat să achite în avans 80% din contravaloarea acestuia.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 16. - Contravaloarea serviciilor prestate de
unităţile militare ale Ministerului Apărării se achită în moneda naţională.
Art. 17. - Veniturile proprii realizate din
activităţile de prestări de servicii executate în domeniile de activitate
stabilite în anexa nr. 1, potrivit aprobărilor prevăzute la art. 4, se
încasează şi se utilizează în conformitate cu dispoziţiile legale.
Art. 18. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 19. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Metodologia privind angajarea şi executarea prestărilor de
servicii de către unităţile militare ale Ministerului Apărării Naţionale,
aprobată prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M. 41/2000*), cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 20. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
ANEXA Nr. 1
LISTA
cu domeniile în care unităţile militare din
Ministerul Apărării pot presta servicii
1. Servicii de reparare şi de întreţinere a
vehiculelor şi a echipamentelor aferente şi servicii conexe
2. Servicii de reparare şi de
întreţinere şi servicii conexe pentru mijloacele de transport aerian, feroviar,
rutier şi maritim
3. Servicii de reparare şi de întreţinere şi servicii
conexe pentru computere personale, pentru echipament de birotică, pentru
echipament de telecomunicaţii şi pentru echipament audiovizual
4. Servicii de reparare şi de întreţinere a
echipamentului medical şi de precizie
5. Servicii de reparare şi de întreţinere a aparatelor
de măsurare, de testare şi de control
6. Servicii de calibrare
7. Servicii de reparare şi de întreţinere a pompelor, a
vanelor, a robinetelor, a containerelor de metal şi a maşinilor
8. Servicii de reparare şi de întreţinere a maşinilor
şi aparatelor electrice şi a echipamentului conex
9. Servicii de reparare şi de întreţinere a
instalaţiilor de construcţii
10. Servicii de reparare şi de întreţinere a armelor
de foc şi a sistemelor de armament
11. Servicii de reparare şi de întreţinere a
mobilierului
12. Servicii de reparare şi de întreţinere a
instrumentelor muzicale
13. Servicii de instalare de motoare electrice, de
generatoare şi de transformatoare
14. Servicii de instalare de echipament de distribuţie
şi de comandă a energiei electrice
15. Servicii de instalare de echipament mecanic
16. Servicii de instalare de motoare de vehicule
17. Servicii de instalare de motoare de nave
18. Servicii de instalare de motoare de aeronave
19. Servicii de instalare de echipament de măsurat, de
control, de testare şi de navigare
20. Servicii de instalare de echipament comunicaţii
21. Servicii de instalare de emiţătoare radio
22. Servicii de instalare de echipament de telefonie
prin fir
23. Servicii de instalare de echipament de telegrafie
prin fir
24. Servicii de instalare de echipament de ridicare şi
de manipulare, cu excepţia ascensoarelor şi a scărilor rulante
25. Servicii de instalare de utilaje şi aparate de
filtrare sau de purificare a lichidelor
26. Servicii de instalare de utilaje de construcţii
27. Servicii de instalare de utilaje de prelucrare a
alimentelor
28. Servicii de instalare de
utilaje pentru fabricarea materialelor textile, a îmbrăcămintei şi a pieii
29. Servicii de instalare de sisteme de armament
30. Servicii de instalare de computere şi de
echipament de birotică
31. Servicii de instalare de rezervoare
32. Servicii de transport terestru
33. Servicii de automobile blindate
34. Servicii de transport naval
35. Servicii de transport aerian
36. Servicii de transport medical
37. Servicii de transport de arme şi muniţii
38. Servicii aeriene şi servicii conexe
39. Servicii de manipulare şi
depozitare a încărcăturilor
40. Servicii anexe pentru transportul terestru
41. Servicii anexe pentru transportul naval
42. Servicii anexe pentru transportul aerian
43. Servicii de consultanţă privind sistemele
informatice şi servicii de consultanţă tehnică
44. Servicii de analiză şi de programare de sisteme
45. Servicii de asistenţă privind reţelele de
informaţii
46. Servicii de analiză de date
47. Servicii de gestionare a instalaţiilor informatice
48. Servicii de asistenţă şi de consultanţă informatică
49. Servicii de reţele informatice
50. Elaborare de acorduri privind nivelul de asistenţă
51. Servicii de laborator de cercetare
52. Servicii de cercetare marină
53. Servicii de dezvoltare experimentală
54. Servicii de consultanţă în cercetare şi în
dezvoltare
55. Servicii de gestionare a registrelor contabile
56. Servicii de gestionare a salariilor
57. Studiu de fezabilitate
58. Servicii de consultanţă în domeniul securităţii
59. Servicii de consultanţă tehnică
60. Servicii de inspectare şi
verificare a construcţiilor
61. Servicii de consultanţă în telecomunicaţii
62. Servicii de consultanţă în protecţia contra
riscurilor şi în controlul riscurilor
63. Servicii de expertiză
64. Studii tehnice
65. Servicii de topografie
*) Ordinul nr. M. 41/2000 nu a fost publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea
ca obiect reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
66. Servicii de analiză la suprafaţă
67. Servicii de analiză hidrografică
68. Servicii de cartografie
69. Servicii de cadastru
70. Servicii de fotogrammetrie
71. Servicii de asistenţă tehnică
72. Servicii de analiză tehnică
73. Servicii de inspecţie a utilajelor
74. Servicii de inspecţie tehnică a automobilelor
75. Servicii de inspecţie tehnică a construcţiilor
76. Servicii de inspecţie în domeniul siguranţei
maritime
77. Servicii de testare a etanşeităţii
78. Servicii de inspecţie a podurilor
79. Servicii de testare tehnică
80. Servicii de pază
81. Servicii de supraveghere
82. Servicii de patrulare
83. Servicii de fotografie şi servicii conexe
84. Servicii de radiografie
85. Servicii de traducere
86. Servicii de interpretariat
87. Servicii de arhivare
88. Servicii de apărare militară
89. Servicii de tipărire de cărţi
90. Servicii de tipărire de
registre
91. Servicii de tipărire de carnete de formulare de
comandă
92. Servicii de tipărire de chitanţiere
93. Servicii de tipărire de albume pentru mostre sau
pentru colecţii
94. Servicii de tipărire de clasoare, dosare sau
coperţi de dosare
95. Servicii de tipărire de
cărţi de vizită
96. Servicii de tipărire de formulare
97. Servicii de tipărire de calendare
98. Servicii conexe tipăririi
99. Servicii de finisare a tipăriturilor
100. Servicii de editare
101. Servicii de legare şi de finisare
102. Servicii de învăţământ
superior
103. Servicii de şcoli de aviaţie
104. Servicii de şcoli de marină
105. Servicii de şcoli de scafandri
106. Servicii de şcoli de schi
107. Servicii de formare specializată
108. Cursuri de informatică
109. Servicii de formare în domeniul mediului
110. Servicii de formare în domeniul securităţii
111. Organizare de cursuri de limbi străine
112. Gestionare a unui centru de învăţământ
113. Servicii de sănătate
114. Servicii de recreere, culturale şi sportive
115. Servicii de cinematografie
şi servicii video
116. Servicii de radio şi de televiziune
117. Servicii de divertisment prestate de producătorii
de teatru, coruri, ansambluri muzicale şi orchestre
118. Servicii de pirotehnie
119. Servicii prestate de biblioteci, arhive, muzee şi alte servicii culturale
120. Servicii privind activităţile sportive
121. Servicii de organizare a evenimentelor sportive
122. Servicii marine
ANEXA Nr. 2
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII
Unitatea Militară nr...............
Aprob
Comandantul/Şeful U.M................
PROCES-VERBAL
privind negocierea unor prestări de servicii
- model -
Nr...............din.....................
1. Prestarea de servicii negociată........................................................................................................................................................................ .......
2. Prestarea a fost solicitată
cu...................................................................... nr..............,
din...................., de către (solicitantul prestării sau reprezentantul negocierii)
...................................................................................................................
3. Comisia de negociere este constituită, în baza OZU
nr................, din:
a)
preşedinte:.........................................................................................................................
b) membri: (nume, prenume, calitate) ...................................................................................
4. Preţul stabilit iniţial pentru
prestare.....................................................................................
5. Preţurile oferite pe parcursul negocierii..............................................................................
6. Prestarea a fost stabilită
la preţul de........................................lei.
7. Termen de
execuţie.....................................................................
8. Termen de
plată..........................................................................
Preşedinte..................................................
Membri:.....................................................
..................................................................
Solicitantul prestării,
..................................................................
ANEXA Nr. 3
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII
Unitatea Militară nr.....................
CONTRACT PENTRU PRESTĂRI DE SERVICII
- model -
Nr...............din..............................
PĂRŢI CONTRACTANTE
Art. 1. -Intre Ministerul Apărării, prin Unitatea
Militară nr......................., cu sediul în............................................., str.................................
nr.......... judeţul (sectorul)................................., cod fiscal
nr..................., telefon.................., fax............................, cont de virament
nr..................., deschis
la......................................................, reprezentată prin comandant/şef..................şi
contabil şef................., în calitate de prestator, şi ..................................................., cu sediul în str...................................................nr.......................Judeţul
(sectorul)................cod fiscal nr...................., telefon................,fax....................., cont de virament
nr............................, deschis la..............................................,
reprezentată
prin......................................................, în calitate de
beneficiar, s-a încheiat următorul contract:
I. Obiectul contractului
Art. 2. - Prestarea de servicii referitoare la
...............................................................................................................................................................
(Se menţionează solicitarea cuprinsă în comanda fermă sau în raportul scris.)
II. Obligaţiile
prestatorului
NOTA: Se menţionează, sub formă
de articole, obligaţiile asumate cu ocazia negocierii contractului.
III. Obligaţiile
beneficiarului
NOTA: Se menţionează, sub formă
de articole, obligaţiile asumate cu ocazia negocierii contractului, inclusiv
cele privind hranirea, echiparea, cazarea, transportul, asistenţa medicală
pentru personalul participant şi de securitate şi sănătate în muncă, potrivit
normelor în vigoare ale Ministerului Apărării.
IV. Termenul de efectuare a prestării de servicii
Art. x. - Prestarea de servicii se realizează începând
cu data de........................până la data de.....................,
inclusiv.
V. Preţul prestării
de servicii
Art. x. - Preţul prestării de servicii este în valoare
de...........................................
VI. Modalităţi şi
condiţii de plată
NOTA: Se vor menţiona, sub
formă de articole, modalitatea, termenul de plată şi moneda naţională în care
se efectuează plata.
VII. Recepţia
prestărilor
NOTA: Se vor menţiona, sub
formă de articole, modalitatea de recepţie (periodic sau la final), modul de
comunicare a deficienţelor constatate şi de remediere a acestora.
VIII. Răspunderea
contractuală
Forţa majoră
Art. x - Forţa majoră reprezintă un eveniment mai presus de controlul părţilor, care nu
se datorează greşelii sau vinii acestora, care nu putea fi prevăzut la momentul
încheierii contractului şi care face imposibilă executarea şi, respectiv,
îndeplinirea contractului; sunt considerate asemenea evenimente: războaie,
revoluţii, incendii, inundaţii sau orice alte catastrofe naturale, restricţii
apărute ca urmare a unei carantine, embargo, enumerarea nefiind exhaustivă, ci
enunţiativă.
Art. x - Forţa majoră absolvă părţile contractante de
îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în
care aceasta acţionează.
Art. x - Forţa majoră apără de răspundere partea care o
invocă şi o dovedeşte în condiţiile legii. Forţa majoră se va notifica şi
dovedi în termen de 5 zile de la apariţia ei, cu documente oficiale, emise de
autorităţile competente.
Art. x -Indeplinirea contractului se suspendă în
perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se
cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
Garanţia bancară
Art. x -In termen de 3 zile de
la încheierea contractului, beneficiarul va achita 80% din contravaloarea
prestaţiei, ca avans pentru derularea în bune condiţii a acesteia. Plata se va
face prin depunerea sumei în contul sau la casieria prestatorului.
IX. Alte clauze
Art. x - Pentru plata cu
întârziere a contravalorii prestaţiei, beneficiarul datorează prestatorului
penalităţi în cuantum de 0,06 % pentru fiecare zi de întârziere.
Art. x - Prestatorul răspunde direct şi nemijlocit de
pagubele materiale produse beneficiarului, percepându-se o penalitate de 0,06 %
din valoarea pagubei, pentru fiecare zi de întârziere după data notificării,
până la acoperirea integrală a acesteia.
Art. x - Nerespectarea obligaţiilor asumate prin
prezentul contract de către una dintre părţi dă dreptul părţii lezate de a cere
rezilierea contractului de prestări de servicii şi de a pretinde plata de
daune-interese.
Art. x - Unitatea militară poate suspenda sau înceta
executarea contractului fără a plăti despăgubiri sau penalizări în situaţia
când, prin ordine ale eşaloanelor superioare, este chemată să îndeplinească
activităţi de instruire sau misiuni specifice unităţii. In această situaţie,
unitatea militară va notifica în timp util beneficiarul, precizând dacă şi când
se continuă lucrarea.
Art. x - Părţile contractante vor depune toate
eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice
neînţelegere sau dispută care se poate ivi între ele sau în legătură cu
îndeplinirea contractului.
Art. x. - Eventualele divergenţe se vor rezolva pe cale
amiabilă, iar în cazul în care după 15 zile de la invitarea la negocieri
părţile nu ajung la o înţelegere, se vor adresa instanţei competente.
Art. x. - Prezentul contract, încheiat în două
exemplare, intră în vigoare la data semnării de către părţi şi este valabil
până la data de..........................................sau data stingerii
oricărui posibil litigiu.
PRESTATOR
Comandant/şef,
..................................................................
Contabil-şef,
..................................................................
Vizat
Control financiar preventiv propriu
..................................................................
Aviz juridic
BENEFICIAR
Director,
..................................................................
Contabil-şef,
..................................................................
Vizat
Control financiar preventiv propriu
..................................................................
Aviz juridic