ORDIN
Nr. 754 din 14 septembrie 1998
privind aprobarea Procedurii si competentelor de acordare a unor inlesniri la
plata obligatiilor datorate Fondului special pentru sanatate
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 504 din 28 decembrie 1998
Ministrul sanatatii,
avand in vedere prevederile art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, cu modificarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 244/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura si competentele de acordare a unor inlesniri la plata
obligatiilor datorate Fondului special pentru sanatate, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala a bugetului sanatatii, Directia de control financiar
propriu, directiile sanitare judetene si a municipiului Bucuresti vor lua
masuri pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se aplica incepand cu data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
ANEXA 1
PROCEDURA
si competentele de acordare a unor inlesniri la plata obligatiilor datorate
Fondului special pentru sanatate
1. - In temeiul art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
cu modificarile ulterioare, Ministerul Sanatatii poate acorda unele inlesniri
la plata obligatiilor datorate de agentii economici, pentru:
A. Fondul special pentru sanatate, prevazut de Ordonanta Guvernului nr.
22/1992:
- cota de 2% datorata pentru perioadele anterioare datei de 1 ianuarie 1998
de catre persoanele juridice si fizice care utilizeaza personal salariat si
calculata asupra castigului brut realizat de salariati potrivit pct. 2, lit. a)
din Normele metodologice ale Ministerului Sanatatii nr. 182.879/1992 privind
finantarea ocrotirii sanatatii, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 22/1992;
- contributia de 10% datorata de persoanele juridice, televiziune, radio,
agentii de publicitate, administratia ziarelor si de alte persoane juridice
care realizeaza actiuni de publicitate pentru produse din tutun, tigari si
bauturi alcoolice - potrivit pct. 4 din Normele metodologice nr. 182.879/1992;
- cota de 1% din sumele realizate de catre agentii economici din vanzarea
produselor din tutun, tigari si bauturi alcoolice, reglementata prin Ordonanta
Guvernului nr. 22/1992, aprobata prin Legea nr. 114/1992 si prin pct. 5 din
Normele metodologice nr. 182.879/1992, si care se calculeaza dupa deducerea
accizelor si a taxei pe valoarea adaugata, datorate bugetului de stat;
- contributia de 1% din adaosul comercial aplicat asupra sumelor realizate
din vanzarea produselor din tutun, tigari si bauturi alcoolice - conform pct. 6
din Normele metodologice nr. 182.879/1992.
B. Ministerul Sanatatii poate acorda urmatoarele inlesniri:
a) amanari si esalonari la plata contributiei pentru Fondul special pentru
sanatate;
b) amanari si esalonari la plata majorarilor de intarziere calculate pentru
sumele datorate Fondului special pentru sanatate;
c) inlesnirile la plata obligatiilor catre Fondul special pentru sanatate
se pot acorda cu o perioada de gratie de pana la 6 luni, care este inclusa in
perioada pentru care s-au acordat inlesnirile.
2. - Cererile pentru aprobarea inlesnirilor se depun la directiile sanitare
judetene, respectiv la Directia sanitara a municipiului Bucuresti.
2.1. Prin aceeasi cerere se pot solicita mai multe inlesniri cu privire la
obligatiile catre bugetul Fondului special pentru sanatate.
2.2. Dosarul privind cererea de inlesnire la plata obligatiilor catre
bugetul Fondului special pentru sanatate trebuie sa cuprinda urmatoarele
elemente principale:
a) elemente de identificare a persoanelor juridice si fizice debitoare
care, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 22/1992, au obligatii de plata catre
Fondul special de sanatate: denumirea, adresa/sediul, numarul contului de
disponibilitati (daca sunt mai multe, se vor preciza toate) si
unitatea/unitatile bancara/e, la care sunt deschise: numele, prenumele si
calitatea celor care reprezinta angajatorul in relatii patrimoniale;
b) sumele datorate Fondului special pentru sanatate (conform modelului
prezentat in anexa nr. 1), distinct pe categorii de contributii. Mentionarea
tuturor contributiilor este obligatorie, chiar daca se solicita inlesnire la
plata numai pentru unele dintre acestea, care sunt restante la data cererii;
c) natura inlesnirilor solicitate si o succinta prezentare a
posibilitatilor de realizare a programului propus pentru stingerea debitelor;
d) in cazul in care s-au mai depus cereri pentru aprobarea de inlesniri in
temeiul art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata prin Legea nr.
108/1996, cu modificarile ulterioare, se vor mentiona datele si numerele de
inregistrare ale acestor cereri la directiile sanitare judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti;
e) in cazul in care s-au mai aprobat inlesniri la plata, se va mentiona
modul in care acestea au fost respectate;
f) numarul dosarelor de pensionare si pentru inscrierea in somaj depuse de
solicitant in ultimele 12 luni anterioare cererii de aprobare a inlesnirilor;
g) situatia platii contributiilor curente pentru Fondul special pentru
sanatate;
h) data sedintei consiliului de administratie (sau denumirea echivalenta)
in care a fost analizata cererea si s-a hotarat solicitarea inlesnirilor la
plata obligatiilor la Fondul special pentru sanatate: semnaturile persoanelor
care angajeaza unitatea solicitanta si stampila acesteia;
i) ultimul bilant contabil, anterior depunerii cererii;
j) situatia creditelor obtinute pana la data cererii si nerambursate;
k) situatia privind rezultatele financiare la zi;
l) situatia obligatiilor fiscale neonorate;
m) certificatul eliberat de Oficiul registrului comertului, conform
modelului prezentat in anexa nr. 6 la Normele metodologice privind organizarea
si desfasurarea licitatiilor pentru achizitiile publice de bunuri si de
servicii nr. 45.184/1996, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 106, din 24 mai 1996;
n) comunicarea Fondului Proprietatii de Stat privind statutul
economico-juridic al agentului economic.
Se recomanda sa se mentioneze orice alte elemente si documente considerate
utile pentru solutionarea cererii.
In lipsa elementelor prevazute la lit. a) - n), cererea nu va fi
inregistrata la directiile sanitare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
2.3. Inlesnirile la plata pot fi solicitate si acordate atat inaintea
inceperii executarii silite, cat si in timpul efectuarii acesteia.
2.4. Pentru creantele bugetare pentru care s-au depus cereri pentru
inlesniri la plata, executarea silita nu va fi pornita sau nu va fi continuata,
dupa caz, pana la data comunicarii modului de solutionare a acestora.
3. - Competenta de solutionare a cererilor pentru inlesniri la plata se
stabileste pe doua niveluri valorice:
- nivelul I - directiile sanitare judetene si a municipiului Bucuresti,
pentru un plafon in suma de pana la un miliard lei;
- nivelul al II-lea - Ministerul Sanatatii, pentru un plafon in suma de
peste un miliard lei.
Nivelurile valorice specificate mai sus sunt aplicabile si in cazul majorarilor
de intarziere aferente debitelor celor patru categorii de contributii.
4. - La primirea cererii, Ministerul Sanatatii, directia sanitara
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, o inregistreaza intr-un registru
special, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 2.
5. - Pentru stabilirea corecta a sumelor datorate si cunoasterea altor
aspecte necesare luarii deciziei, directorul directiei sanitare judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, dispune efectuarea de controale la persoanele
juridice si fizice care au depus cereri in vederea acordarii de inlesniri.
5.1. Cu ocazia controlului se au in vedere:
- realitatea datelor prezentate in cererea de acordare a unor inlesniri la
plata obligatiilor cuvenite Fondului special pentru sanatate; solicitantii sunt
obligati sa prezinte toate actele si explicatiile necesare verificarii;
- respectarea de catre solicitant a reglementarilor legale in vigoare
privind disciplina financiara;
- existenta unor programe de restructurare in derulare, aprobate conform
reglementarilor in vigoare;
- orice elemente care pot contribui la formularea propunerii de aprobare
sau de respingere a cererii.
5.2. Rezultatele verificarii se inscriu in procesul-verbal de control.
5.3. In cazul constatarii unor neconcordante, se vor efectua corelatiile
necesare, care se mentioneaza in procesul-verbal.
5.4. Refuzul de prezentare a documentelor sau prezentarea unor documente
incomplete poate motiva propunerea de respingere a cererii.
6. Pe baza cererii, a documentelor anexate si a procesului-verbal de
control se intocmeste un referat cuprinzand propunerile de solutionare ale
directiilor sanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Pentru solicitantii de inlesniri la plata ale caror cereri se solutioneaza
la nivelul Ministerului Sanatatii, referatul semnat de directorul general al
Directiei generale a bugetului sanatatii, insotit de documentele prevazute la
pct. 2.2 si de cererea solicitantului, se depun la Directia de control financiar
propriu din cadrul Ministerului Sanatatii.
7. - Dupa verificarea si analiza documentelor, precum si a efectuarii
controlului, Directia de control financiar propriu supune spre aprobare
ministrului sanatatii cererile pentru inlesniri la plata, temeinic justificate,
insotite de procesul-verbal cuprinzand rezultatele controlului si de referatul
cuprinzand concluziile si propunerile de solutionare a cererilor.
8. - Inlesnirile la plata obligatiilor catre Fondul special pentru sanatate
se aproba de ministrul sanatatii.
9. - Ministrul sanatatii poate delega prin ordin, pentru aprobarea acestor
inlesniri la plata, pe:
a) directorul directiei sanitare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, pentru nivelul I de competenta;
b) secretarul de stat care coordoneaza executia Fondului special pentru
sanatate, pentru cererile ce se incadreaza in nivelul II de competenta.
In cazul in care printr-o singura cerere se solicita acordarea mai multor
inlesniri la plata, atat pentru sumele reprezentand diferite debite ale unor
contributii datorate Fondului special pentru sanatate, cat si pentru majorari
de intarziere aferente acestora, fiecare dintre aceste sume vor fi considerate
un capat de cerere separat.
10. - In raspunsul comunicat la cererile care nu intrunesc conditiile
prevazute de acest ordin se vor arata motivele pentru care nu s-au aprobat
inlesnirile solicitate.
11. - Atat in cazul cererilor solutionate favorabil, cat si in cazul celor
pentru care nu s-au aprobat inlesniri, raspunsul se comunica solicitantilor
prin intermediul directiilor sanitare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, in termen de 30 de zile de la data:
a) depunerii cererii de inlesnire la directiile sanitare judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, pentru cererile care intra in competenta de
solutionare a acestora;
b) luarii in evidenta a cererii la Ministerul Sanatatii, pentru cererile
care se solutioneaza la nivelul acestuia.
12. - Persoanele juridice si fizice beneficiaza de inlesnirile acordate, cu
conditia depunerii, in termen de pana la 10 zile de la data primirii
comunicarii, a unei garantii bancare echivalente cu doua rate de esalonare.
12.1. Pe perioada acordarii inlesnirilor se datoreaza majorarile stabilite
si calculate potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
12.2. Pe perioada pentru care s-au acordat inlesniri, cursul prescriptiei
se suspenda.
13. - Inlesnirile aprobate isi pierd valabilitatea si nu produc efecte,
daca nu au fost respectate conditiile si termenele in care au fost date; o noua
cerere de aprobare a unor inlesniri la plata obligatiilor datorate nu poate fi
depusa timp de 3 luni de la data constatarii nerespectarii conditiilor in care
a fost aprobata cererea anterioara.
14. - Ministerul Sanatatii si directiile sanitare judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, organizeaza evidenta si controlul asupra modului de
respectare a conditiilor stabilite la acordarea inlesnirilor respective.
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
ANEXA Nr. 1
la procedura
Unitatea .... Directia sanitara a judetului .../a municipiului Bucuresti
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - contributia datorata
B - majorari aferente
C - TOTAL
_____________________________________________________________________________
|Fondul |Ordonanta Guvernului |Sume datorate|Sume pentru|Suma/termene |
| |nr. 22/1992 si Normele | |care se |pentru |
| |metodologice ale | |solicita |amanari si |
| |Ministerului Sanatatii | |inlesniri |esalonari |
| |nr. 182.879/1992 |_____________|___________|_____________|
| | | A | B | C | A | B | C | A | B | C |
|________|____________________________|____|____|___|___|___|___|____|____|___|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11|
|________|____________________________|____|____|___|___|___|___|____|____|___|
|Fondul |- 10% contributie datorata | | | | | | | | | |
|special |de persoanele juridice care | | | | | | | | | |
|pentru |realizeaza actiuni de | | | | | | | | | |
|sanatate|publicitate pentru produse | | | | | | | | | |
| |din tutun, tigari si bauturi| | | | | | | | | |
| |alcoolice (pct. 4 din | | | | | | | | | |
| |Normele metodologice ale | | | | | | | | | |
| |Ministerului Sanatatii | | | | | | | | | |
| |nr. 182.879/1992) | | | | | | | | | |
| |____________________________|____|____|___|___|___|___|____|____|___|
| |- 1% cota asupra sumelor | | | | | | | | | |
| |realizate din vanzarea | | | | | | | | | |
| |produselor din tutun, tigari| | | | | | | | | |
| |si bauturi alcoolice, | | | | | | | | | |
| |datorata de producatori si | | | | | | | | | |
| |importatori (pct. 5 din | | | | | | | | | |
| |Normele metodologice ale | | | | | | | | | |
| |Ministerului Sanatatii | | | | | | | | | |
| |nr. 182.879/1992) | | | | | | | | | |
| |____________________________|____|____|___|___|___|___|____|____|___|
| |- 1% contributie din adaosul| | | | | | | | | |
| |comercial aplicat asupra | | | | | | | | | |
| |sumelor realizate din | | | | | | | | | |
| |vanzarea produselor din | | | | | | | | | |
| |tutun, tigari si bauturi | | | | | | | | | |
| |alcoolice (pct. 6 din | | | | | | | | | |
| |Normele metodologice ale | | | | | | | | | |
| |Ministerului Sanatatii | | | | | | | | | |
| |nr. 182.879/1992) | | | | | | | | | |
| |____________________________|____|____|___|___|___|___|____|____|___|
| |- 2% cota datorata pentru | | | | | | | | | |
| |perioade anterioare datei | | | | | | | | | |
| |de 1 ianuarie 1998 de | | | | | | | | | |
| |persoanele juridice si | | | | | | | | | |
| |fizice care utilizeaza | | | | | | | | | |
| |personal salariat (pct. 2, | | | | | | | | | |
| |lit. a) din Normele | | | | | | | | | |
| |metodologice ale | | | | | | | | | |
| |Ministerului Sanatatii | | | | | | | | | |
| |nr. 182.879/1992) | | | | | | | | | |
|________|____________________________|____|____|___|___|___|___|____|____|___|
(Semnatura si stampila)
ANEXA Nr. 2
la procedura
MINISTERUL SANATATII
Directia sanitara a judetului ........./a municipiului Bucuresti
REGISTRU SPECIAL
pentru evidenta primirii si solutionarii cererilor de acordare a unor inlesniri
la plata obligatiilor datorate Fondului special pentru sanatate, reglementat de
Ordonanta Guvernului nr. 22/1992
_____________________________________________________________________________
| Nr. | Data |Datele de identificare | Inlesnirile |
| de |_________________| a solicitantului | solicitate |
|inregistrare|Ziua |Luna |Anul |_______________________|______________________|
| | | | |Denumirea |Adresa/ |Amanari, |Suma|Termen |
| | | | | |sediul |esalonari|lei | |
| | | | | |(str., nr., | | | |
| | | | | |localitatea,| | | |
| | | | | |judetul | | | |
| | | | | |telefon/fax)| | | |
|____________|_____|_____|_____|__________|____________|_________|____|_______|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
|____________|_____|_____|_____|__________|____________|_________|____|_______|
|____________|_____|_____|_____|__________|____________|_________|____|_______|
|____________|_____|_____|_____|__________|____________|_________|____|_______|
|____________|_____|_____|_____|__________|____________|_________|____|_______|
__________________________________________________________________________
| Data | Inlesnirile aprobate |Numarul de inregistrare |Observatii |
|controlului |________________________|a cererii anterioare | |
| |Amanari, |Suma |Termen| | |
| |esalonari |(lei) | | | |
|____________|__________|______|______|________________________|___________|
| 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
|____________|__________|______|______|________________________|___________|
|____________|__________|______|______|________________________|___________|
|____________|__________|______|______|________________________|___________|
|____________|__________|______|______|________________________|___________|