Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 727 din 21 mai 2003

privind aprobarea cerintelor si procedurilor armonizate pentru incarcarea si descarcarea in siguranta a vrachierelor

ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 422 din 16 iunie 2003


SmartCity3


    Avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, precum si prevederile Directivei Parlamentului European si a Consiliului nr. 2001/96/CE din 4 decembrie 2001 referitoare la stabilirea cerintelor si procedurilor armonizate pentru incarcarea si descarcarea in siguranta a vrachierelor,
    in temeiul dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval in porturi si pe cai navigabile, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 528/2002, republicata,
    in conformitate cu prevederile art. 12 lit. c) si d) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 197/1998, republicata, precum si ale art. 2 pct. 5 si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,

    ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Scopul
    Scopul prezentului ordin este de a imbunatati siguranta vrachierelor care acosteaza la terminalele din porturile romanesti pentru a incarca sau descarca marfuri solide in vrac, de a reduce riscurile cauzate de aparitia unor solicitari excesive si producerea de avarii la structura corpului navei in timpul incarcarii sau descarcarii, prin stabilirea de:
    a) cerinte armonizate privind operarea vrachierelor si terminalelor; si
    b) proceduri armonizate pentru cooperarea si comunicarea intre vrachiere si terminale.
    Art. 2
    Domeniul de aplicare
    (1) Prezentul ordin se aplica:
    a) tuturor vrachierelor, indiferent de pavilionul pe care acestea il arboreaza, care acosteaza la un terminal dintr-un port romanesc pentru incarcarea sau descarcarea marfurilor solide in vrac; si
    b) tuturor terminalelor din porturile romanesti in care opereaza vrachierele mentionate la lit. a).
    (2) Fara a fi in contradictie cu prevederile regulii VI/7 din Conventia SOLAS 1974, prezentul ordin nu se aplica:
    a) instalatiilor care sunt utilizate doar in cazuri exceptionale pentru incarcarea sau descarcarea marfurilor uscate in vrac in/din vrachiere;
    b) in cazurile in care incarcarea sau descarcarea se efectueaza numai cu instalatiile vrachierului.
    Art. 3
    Definitii
    In intelesul prezentului ordin, termenii utilizati se definesc dupa cum urmeaza:
    a) conventii internationale - conventiile internationale aplicabile prezentului ordin:
    1. Conventia internationala din 1966 asupra liniilor de incarcare, incheiata la Londra la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1971;
    2. Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare, incheiata la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 1974), la care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;
    3. Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, modificata prin protocolul incheiat la Londra la 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78), la care Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993;
    4. Conventia internationala privind standardele de pregatire a navigatorilor, brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart, adoptata la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 78), la care Romania a aderat prin Legea nr. 107/1992;
    5. Conventia referitoare la Regulamentul international din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare, incheiata la Londra la 20 octombrie 1972 (COLREG 72), la care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974;
    6. Conventia internationala din 1969 asupra masurarii tonajului navelor, incheiata la Londra la 23 iunie 1969 (Tonnage 69), la care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976;
    7. Conventia nr. 147/1976 privind standardele minime la bordul navelor comerciale, adoptata la Conferinta Generala a Organizatiei Internationale a Muncii la Geneva la 29 octombrie 1976 (ILO 147), ratificata de Romania prin Ordonanta Guvernului nr. 56/1999, aprobata prin Legea nr. 19/2001,
impreuna cu protocoalele si amendamentele la acestea;
    b) Codul BLU - Codul pentru incarcarea si descarcarea in siguranta a vrachierelor, prevazut in anexa la Rezolutia Organizatiei Maritime Internationale A.862(20) din 27 noiembrie 1997;
    c) Codul BC - Codul pentru operarea in siguranta a marfurilor solide in vrac, adoptat prin Rezolutia Organizatiei Maritime Internationale A.434(XI) din 15 noiembrie 1979, astfel cum a fost amendat;
    d) Codul CSS - Codul pentru arimarea si siguranta incarcaturii, adoptat prin Rezolutia Organizatiei Maritime Internationale A.714(17) din 6 noiembrie 1991, astfel cum a fost amendat;
    e) vrachier - o nava, astfel cum este definita in regula IX/1.6 din Conventia SOLAS 1974 si interpretata de Rezolutia 6 a Conferintei SOLAS 1997, si anume:
    1. o nava construita cu o singura punte, cu tancuri laterale superioare si cu tancuri inclinate de bordaj in zona spatiilor de marfa si care este destinata, in principal, pentru transportul marfurilor uscate in vrac; sau
    2. un mineralier, in sensul unei nave maritime cu o singura punte care are doi pereti longitudinali si dublu fund pe lungimea zonei de marfa si care este destinata pentru transportul minereurilor doar in magaziile centrale; ori
    3. o nava de transport mixta, astfel cum este definita in regula II-2/3.27 din Conventia SOLAS 1974;
    f) marfa uscata in vrac sau marfa solida in vrac - marfa solida in vrac, astfel cum este definita in regula XII/1.4 din Conventia SOLAS 1974, cu exceptia cerealelor;
    g) cereale - astfel cum sunt definite in regula VI/8.2 din Conventia SOLAS 1974;
    h) terminal - orice instalatie fixa, plutitoare ori mobila, echipata si utilizata pentru incarcarea sau descarcarea marfii uscate in vrac in/din vrachiere;
    i) operator de terminal - orice agent economic autorizat potrivit reglementarilor in vigoare sa desfasoare activitatile de incarcare, descarcare, manipulare si depozitare a marfurilor solide in vrac si care poate fi proprietarul terminalului sau orice organizatie ori persoana juridica careia proprietarul i-a delegat competentele pentru operatiunile de incarcare sau descarcare efectuate la terminal la un anumit vrachier;
    j) reprezentantul terminalului - orice persoana desemnata de operatorul terminalului, care are responsabilitate totala si este autorizata pentru controlul pregatirii, conducerii si finalizarii operatiunilor de incarcare sau descarcare desfasurate la terminal la un anumit vrachier;
    k) comandant - persoana care asigura comanda unui vrachier ori un ofiter al navei desemnat de acesta pentru coordonarea operatiunilor de incarcare sau descarcare;
    l) organizatie recunoscuta - o societate de clasificare recunoscuta conform criteriilor stabilite de legislatia Uniunii Europene;
    m) administratia statului pavilionului - Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei pentru vrachierele care arboreaza pavilion roman sau autoritatea desemnata de statul de pavilion sa acorde vrachierului dreptul de arborare a pavilionului acestuia;
    n) autoritatea controlului statului portului - Autoritatea Navala Romana careia i s-au delegat de catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei competentele pentru efectuarea activitatii de control al statului portului - PSC conform prevederilor legale;
    o) autoritatea competenta - administratia portuara care exercita, potrivit reglementarilor in vigoare, functia de autoritate portuara;
    p) plan de incarcare sau descarcare - planul prevazut in regula VI/7.3 din Conventia SOLAS 1974;
    r) lista de control a sigurantei navei/terminalului - are aceeasi semnificatie cu lista de control prevazuta in sectiunea 4 din Codul BLU si are forma si continutul cuprinse in anexa nr. 9;
    s) informatia referitoare la marfa - formularul ce cuprinde informatiile referitoare la marfa, prevazut in regula VI/2 din Conventia SOLAS 1974;
    s) declaratia cu privire la densitatea marfii solide in vrac - informatia cu privire la densitatea marfii care va fi livrata, prevazuta in regula XII/10 din Conventia SOLAS 1974.
    Art. 4
    Cerinte referitoare la conformitatea operationala a vrachierelor
    Administratia portuara trebuie sa verifice daca vrachierele care urmeaza sa opereze in terminale corespund din punct de vedere operational cu prevederile din anexa nr. 1.
    Art. 5
    Cerinte referitoare la conformitatea terminalelor
    Administratia portuara trebuie sa verifice daca:
    a) terminalele corespund prevederilor anexei nr. 2;
    b) au fost desemnati unul sau mai multi reprezentanti ai terminalului;
    c) au fost intocmite listele ce cuprind informatiile referitoare la port si terminal in conformitate cu anexa nr. 7 si daca aceste liste sunt puse la dispozitia comandantilor vrachierelor care acosteaza la terminal; si
    d) a fost elaborat, implementat si mentinut un sistem de management al calitatii. Acest sistem de management al calitatii trebuie sa fie certificat in conformitate cu standardele SR ISO 9001:2000 sau cu un standard echivalent care cuprinde cel putin cerintele din ISO 9001:2000 si auditat in conformitate cu instructiunile standardului SR ISO 10011-1:1994, SR ISO 10011-2:1993, SR ISO 10011-3:1994 sau ale unui standard echivalent care cuprinde toate cerintele din ISO 10011:1991. Implementarea sistemului de management al calitatii se va face pana la 1 martie 2007, iar certificarea sistemului, pana la 1 martie 2008.
    Art. 6
    Autorizarea temporara
    Prin derogare de la cerintele art. 5 lit. d), administratia portuara poate elibera pentru terminalele nou-infiintate o autorizatie temporara de functionare, valabila cel mult 12 luni. Pentru obtinerea autorizatiei temporare de functionare, operatorul terminalului trebuie sa demonstreze ca planul sau de implementare a sistemului de management al calitatii este in conformitate cu standardul ISO 9001:2000 sau cu un standard echivalent, asa cum sa mentionat la art. 5 lit. d).
    Art. 7
    Obligatiile comandantului si ale reprezentantului terminalului
    Administratia portuara va urmari si va verifica respectarea de catre comandant si reprezentantul terminalului a urmatoarelor obligatii:
    a) obligatiile comandantului:
    1. sa fie permanent responsabil pentru incarcarea sau descarcarea in siguranta a vrachierului aflat sub comanda sa;
    2. sa comunice reprezentantului terminalului, in avans fata de ora estimata de sosire la terminal, informatiile prevazute in anexa nr. 3;
    3. inaintea incarcarii oricarei marfi solide in vrac, comandantul trebuie sa se asigure ca a primit informatia referitoare la marfa si, daca este necesar, declaratia cu privire la densitatea marfii solide in vrac. Informatia referitoare la marfa are forma si continutul cuprinse in anexa nr. 11;
    4. inaintea inceperii si in timpul incarcarii sau descarcarii vrachierului, trebuie sa indeplineasca prevederile anexei nr. 4;
    b) obligatiile reprezentantului terminalului:
    1. la primirea notificarii initiale de la comandant cu privire la ora estimata de sosire a vrachierului, trebuie sa furnizeze comandantului informatiile prevazute in anexa nr. 5;
    2. sa se asigure ca informatia referitoare la marfa a fost comunicata comandantului cat mai rapid posibil;
    3. sa notifice imediat comandantului si Autoritatii Navale Romane deficientele aparente pe care le-a constatat la bordul vrachierului si care ar putea pune in pericol incarcarea sau descarcarea in siguranta a marfurilor solide in vrac;
    4. inaintea inceperii si in timpul incarcarii sau descarcarii vrachierului, trebuie sa indeplineasca prevederile anexei nr. 6.
    Art. 8
    Proceduri privind incarcarea si descarcarea vrachierelor la terminale
    (1) Inaintea incarcarii sau descarcarii marfurilor solide in vrac, comandantul trebuie sa se puna de acord cu reprezentantul terminalului asupra planului de incarcare sau descarcare. Acest plan este intocmit in limba engleza, are forma si continutul cuprinse in anexa nr. 8 si trebuie sa contina numarul IMO al vrachierului respectiv. Comandantul si reprezentantul terminalului trebuie sa confirme acordul lor cu privire la planul de incarcare sau descarcare, prin semnarea acestuia. Orice modificare a planului de incarcare sau descarcare, propusa de una dintre parti, care poate afecta siguranta navei sau a echipajului, trebuie pregatita si acceptata de ambele parti sub forma unui plan revizuit. Planul de incarcare sau descarcare stabilit si orice modificare acceptata trebuie pastrate la nava si la terminal pe o perioada de 6 luni de la finalizarea operatiunilor si vor fi puse la dispozitia autoritatii interesate, ori de cate ori sunt efectuate verificari.
    (2) Inaintea inceperii incarcarii sau descarcarii, lista de control a sigurantei navei/terminalului trebuie completata si semnata in comun de catre comandant si reprezentantul terminalului, in conformitate cu instructiunile prevazute in anexa nr. 10.
    (3) Intre nava si terminal trebuie sa fie stabilita si mentinuta permanent o comunicare eficienta, capabila sa raspunda solicitarilor de informatii cu privire la procesul de incarcare sau descarcare si sa asigure prompt conformitatea cu ordinul comandantului ori al reprezentantului terminalului de suspendare a operatiilor de incarcare sau descarcare.
    (4) Comandantul si reprezentantul terminalului trebuie sa conduca operatiile de incarcare sau descarcare in conformitate cu planul de incarcare sau descarcare stabilit. Reprezentantul terminalului trebuie sa isi asume responsabilitatea pentru incarcarea sau descarcarea marfii solide in vrac sub aspectul succesiunii magaziilor la incarcare sau descarcare, al cantitatii si normei de incarcare sau descarcare prevazute in plan. El nu se va abate de la planul de incarcare sau descarcare stabilit decat dupa consultare in prealabil cu comandantul si cu acordul scris al acestuia.
    (5) La terminarea incarcarii sau descarcarii vrachierului, comandantul acestuia si reprezentantul terminalului vor confirma, in scris, ca incarcarea sau descarcarea a fost facuta in conformitate cu planul de incarcare sau descarcare, inclusiv cu orice modificare acceptata. In cazul descarcarii, confirmarea trebuie sa fie insotita de un document care sa ateste faptul ca magaziile de marfa au fost golite si curatate corespunzator cerintelor comandantului si in care trebuie sa se mentioneze si orice avarie suferita de nava si reparatiile efectuate ca urmare a acesteia.
    Art. 9
    Rolul autoritatii competente
    (1) Fara a prejudicia drepturile si obligatiile comandantului, conform regulii VI/7.7 din Conventia SOLAS 1974, administratia portuara sau Autoritatea Navala Romana nu va permite inceperea ori derularea operatiunilor de incarcare sau descarcare a marfurilor solide in vrac ori de cate ori detine informatii clare ca siguranta navei sau a echipajului ar putea fi pusa in pericol de aceste operatiuni.
    (2) In cazul in care comandantul si reprezentantul terminalului nu sunt de acord in ceea ce priveste aplicarea procedurilor prevazute la art. 8, administratia portuara sau Autoritatea Navala Romana va interveni, daca este necesar, pentru asigurarea sigurantei navei si/sau pentru protectia mediului marin.
    Art. 10
    Repararea avariei suferite in timpul incarcarii sau descarcarii
    (1) Daca se produce o avarie a structurii navei ori a echipamentelor acesteia in timpul incarcarii sau descarcarii, reprezentantul terminalului va informa despre aceasta comandantul si, daca este necesar, se vor efectua reparatiile.
    (2) Daca avaria ar putea afecta structura navei sau integritatea etanseitatii corpului ori instalatiile tehnice esentiale ale navei, reprezentantul terminalului si/sau comandantul trebuie sa informeze Autoritatea Navala Romana, precum si administratia statului pavilionului sau organizatia recunoscuta care actioneaza in numele acesteia. Decizia cu privire la necesitatea repararii imediate sau a amanarii acesteia trebuie luata de catre Autoritatea Navala Romana, tinand seama de punctul de vedere, daca exista, al administratiei statului pavilionului sau al organizatiei recunoscute care actioneaza in numele acesteia, precum si de punctul de vedere al comandantului. Daca se considera ca repararea este necesara imediat, ea se va efectua astfel incat sa fie considerata satisfacatoare de catre comandant si de catre Autoritatea Navala Romana inainte ca nava sa paraseasca portul.
    (3) In scopul luarii deciziei mentionate la alin. (2), Autoritatea Navala Romana poate solicita unei organizatii recunoscute sa inspecteze nava sau consultatii referitoare la necesitatea repararii imediate a avariei ori amanarea acesteia.
    (4) Inspectiile efectuate ca urmare a avariilor prevazute la alin. (1) nu sunt asimilate cu inspectiile controlului statului portului - PSC.
    Art. 11
    Verificare
    (1) Administratia portuara trebuie sa verifice periodic daca operatorul terminalului respecta prevederile art. 5 lit. a), ale art. 7 lit. b) si ale art. 8. Verificarea include si inspectii neanuntate, pe timpul operatiunilor de incarcare sau descarcare.
    (2) Suplimentar fata de prevederile alin. (1), administratia portuara trebuie sa verifice daca operatorul terminalului respecta prevederile art. 5 lit. d), la sfarsitul perioadei prevazute de acesta, iar pentru terminalele nou-infiintate, la sfarsitul perioadei prevazute in art. 6.
    Art. 12
    Intrarea in vigoare
    Prezentul ordin intra in vigoare la 1 martie 2004.
    Art. 13
    Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, administratiile portuare si Autoritatea Navala Romana vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 14
    Anexele nr. 1 - 11 fac parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 15
    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                     p. Ministrul lucrarilor publice,
                       transporturilor si locuintei,
                         Marius Sorin Ovidiu Bota,
                             secretar de stat

    ANEXA 1

                                CERINTE
privind capabilitatea de operare a vrachierelor pentru incarcarea si descarcarea marfurilor solide in vrac

    Vrachierele care acosteaza la terminalele din porturile romanesti pentru incarcarea sau descarcarea marfurilor solide in vrac trebuie sa fie verificate in scopul asigurarii conformitatii cu urmatoarele cerinte:
    1. Trebuie sa fie prevazute cu magazii de marfa si guri de magazie avand dimensiuni si forme corespunzatoare care sa permita ca marfurile solide in vrac sa fie incarcate, stivuite, rujate si descarcate in mod corespunzator.
    2. Trebuie sa fie prevazute cu numere de identificare a capacelor gurilor magaziilor de marfa, conform numerotarii utilizate in planul de incarcare sau descarcare. Amplasarea, marimea si culoarea acestor numere trebuie sa fie clar vizibile si usor identificabile de catre operatorul instalatiilor de incarcare sau descarcare de la terminal.
    3. Capacele gurilor magaziilor lor de marfa, instalatiile de operare a capacelor gurilor de magazie si dispozitivele de siguranta trebuie sa fie in stare buna de functionare si utilizate numai in scopul lor preconizat.
    4. Luminile aparaturii care indica inclinarea transversala a navei, daca exista, trebuie sa fie verificate inainte de incarcare sau descarcare si sa se demonstreze ca functioneaza.
    5. Daca in conventiile internationale se prevede ca la bord sa existe un calculator de incarcare aprobat, acesta trebuie sa fie certificat de catre o organizatie recunoscuta si sa fie apt pentru a efectua calculul rezistentei longitudinale a navei pe timpul incarcarii sau descarcarii.
    6. Masinile de propulsie si cele auxiliare trebuie sa fie in stare buna de functionare.
    7. Echipamentul de punte care are legatura cu operatiunile de acostare si legare la cheu trebuie sa fie in functiune si sa se afle intr-o stare tehnica buna.

    ANEXA 2

                                 CERINTE
privind capabilitatea terminalelor pentru incarcarea si descarcarea marfurilor solide in vrac

    1. Operatorul terminalului trebuie sa accepte pentru incarcarea sau descarcarea marfurilor solide in vrac numai vrachierele care pot acosta in siguranta la instalatiile de incarcare sau descarcare, tinand seama de adancimea apei la dana, dimensiunile maxime ale navei, instalatiile de acostare, dotarile de protectie, accesul in siguranta si posibilele obstacole pentru operatiunile de incarcare sau descarcare.
    2. Instalatiile de incarcare si descarcare ale terminalului trebuie sa fie certificate in mod corespunzator de organismele autorizate in acest domeniu si mentinute in stare buna de functionare, in conformitate cu reglementarile si standardele relevante, si sa fie exploatate numai de personal competent calificat si, dupa caz, certificat.
    3. Personalul terminalului trebuie sa fie instruit asupra tuturor aspectelor legate de incarcarea si descarcarea in siguranta a vrachierelor, in functie de responsabilitatile fiecaruia. Instruirea va fi astfel conceputa incat sa asigure cunoasterea pericolelor generale legate de incarcarea si descarcarea marfurilor solide in vrac si efectele nefavorabile pe care operatiunile de incarcare si descarcare necorespunzatoare le pot avea asupra sigurantei navei.
    4. Personalul terminalului implicat in operatiuni de incarcare si descarcare trebuie sa aiba si sa utilizeze echipament de protectie individual si sa se odihneasca suficient pentru a evita accidentele datorate oboselii.

    ANEXA 3

                              INFORMATII
care trebuie furnizate de catre comandant reprezentantului terminalului

    1. Ora estimata pentru sosirea navei in port, cat mai rapid posibil. Aceasta informatie va fi actualizata, dupa caz.
    2. In momentul comunicarii initiale a orei estimate de sosire se transmit urmatoarele informatii:
    a) numele navei, indicativul de apel, numarul IMO, pavilionul, portul de inmatriculare;
    b) planul de incarcare sau descarcare, indicandu-se cantitatea de marfa si factorul de stivuire corespunzator fiecarei guri de magazie, ordinea de incarcare sau descarcare si cantitatea de marfa ce va fi incarcata sau descarcata in fiecare etapa de incarcare sau descarcare;
    c) pescajul la sosire si pescajul estimat pentru plecare;
    d) timpul cerut pentru balastare sau debalastare;
    e) lungimea maxima a navei, latimea navei si lungimea zonei de marfa, de la rama prova a gurii de magazie din prova pana la rama pupa a gurii de magazie din pupa, in care marfa urmeaza sa fie incarcata sau din care marfa urmeaza sa fie descarcata;
    f) distanta de la linia de plutire pana la prima gura de magazie ce urmeaza a fi incarcata sau descarcata si distanta de la bordajul navei pana la deschiderea gurii de magazie;
    g) amplasarea scarilor de bord ale navei;
    h) gabaritul aerian;
    i) detalii si capacitatile instalatiei de transfer al marfurilor de pe nava, daca exista;
    j) numarul si tipul paramelor de acostare;
    k) cerinte specifice, cum ar fi cele referitoare la rujarea marfii sau masurarea continua a continutului de apa din marfa;
    l) informatii privind orice reparatie necesara care poate intarzia acostarea, inceperea incarcarii sau descarcarii ori care poate intarzia plecarea navei dupa terminarea incarcarii sau descarcarii;
    m) orice ale informatii solicitate de terminal cu privire la nava.

    ANEXA 4

                              OBLIGATIILE
comandantului inaintea si in timpul operatiilor de incarcare sau descarcare

    Inaintea si in timpul operatiilor de incarcare sau descarcare comandantul trebuie sa se asigure ca:
    1. incarcarea sau descarcarea marfii si descarcarea sau incarcarea apei de balast se afla sub controlul ofiterului responsabil de pe nava;
    2. dispunerea marfii si a apei de balast este supravegheata pe toata durata procesului de incarcare sau descarcare pentru a asigura ca structura navei sa nu fie suprasolicitata;
    3. nava trebuie mentinuta in pozitie dreapta sau, daca se cere o inclinare transversala din motive operationale, aceasta va fi cat mai mica posibil;
    4. nava ramane acostata in siguranta, tinandu-se seama de conditiile locale ale vremii si de buletinele meteorologice;
    5. la bordul navei sunt suficienti ofiteri si membri ai echipajului pentru a putea efectua manevrele cu paramele de acostare sau pentru orice situatie anormala ori de avarie, tinandu-se seama de necesitatea unui numar suficient de perioade de odihna pentru ca echipajul sa evite oboseala;
    6. reprezentantul terminalului este informat asupra cerintelor de rujare a marfii care trebuie sa fie in conformitate cu procedurile din Codul BC;
    7. reprezentantul terminalului este informat asupra cerintelor privind armonizarea dintre ratele de balastare sau debalastare si normele de incarcare sau descarcare a marfii pentru nava sa si despre orice abateri de la planul de balastare sau debalastare ori despre orice alta problema care poate afecta incarcarea sau descarcarea marfii;
    8. apa de balast este descarcata la debite care corespund planului de incarcare sau descarcare stabilit si care nu au drept urmare inundarea cheului sau a navelor invecinate. Cand nu este posibil ca nava sa isi descarce complet apa de balast inaintea stadiului de rujare din cadrul procesului de incarcare, comandantul trebuie sa informeze reprezentantul terminalului asupra orelor la care incarcarea poate fi suspendata si despre durata acestor suspendari;
    9. exista un acord cu reprezentantul terminalului in ceea ce priveste masurile ce vor fi luate in cazul ploii sau in cazul altei schimbari de vreme, cand natura marfii ar putea fi pusa in pericol in eventualitatea unei astfel de schimbari;
    10. la bord sau in vecinatatea navei nu se efectueaza activitati la temperaturi inalte in timp ce nava este acostata, cu exceptia cazului in care exista permisiunea reprezentantului terminalului si in conformitate cu cerintele corespunzatoare ale administratiei portuare;
    11. sunt supravegheate amanuntit operatiile de incarcare sau descarcare si nava insasi in timpul stadiilor finale de incarcare sau descarcare;
    12. reprezentantul terminalului este avertizat imediat daca procesul de incarcare sau descarcare a produs avarii, daca s-a creat o situatie periculoasa sau cand este probabil sa se produca ceva asemanator;
    13. reprezentantul terminalului este informat cand trebuie sa inceapa rujarea finala a navei pentru a permite sistemului de transport al marfii sa se goleasca;
    14. descarcarea marfii pereche din babord se realizeaza dupa cea din tribord, din aceeasi magazie, pentru a se evita torsiunea structurii navei;
    15. atunci cand se balasteaza una sau mai multe magazii, se tine cont de posibilitatea de evacuare de vapori inflamabili din magazii si sunt luate masuri de protectie inainte de a se permite desfasurarea oricarei activitati la temperaturi inalte in vecinatatea sau deasupra acestor magazii.

    ANEXA 5

                               INFORMATII
care trebuie furnizate comandantului de catre reprezentantul terminalului

    1. Numele danei unde va avea loc incarcarea sau descarcarea si orele estimate pentru acostare si pentru finalizarea incarcarii sau descarcarii
    Informatiile cu privire la orele estimate de acostare si de plecare, precum si cele cu privire la adancimea minima a apei la dana trebuie sa fie actualizate si transmise comandantului la primirea informatiilor succesive asupra orei estimate pentru sosire. Informatiile cu privire la adancimea minima a apei in canalele de acces si de plecare trebuie sa fie furnizate de reprezentantul terminalului sau de administratia portuara, dupa caz.
    2. Caracteristicile instalatiilor de incarcare sau descarcare, inclusiv debitele nominale ale instalatiilor pentru incarcare sau descarcare si numarul de instalatii de incarcare sau descarcare ce vor fi utilizate; de asemenea, se va estima timpul necesar pentru finalizarea fiecarei etape de umplere sau - in cazul descarcarii - timpul necesar pentru fiecare etapa de descarcare
    3. Caracteristicile cu privire la dana sau cheu, de care poate avea nevoie comandantul pentru a-si da seama de pozitia obstacolelor fixe si mobile, a protectiilor, babalelor si instalatiilor de legare
    4. Adancimea minima a apei de-a lungul danei si in canalele de acces si de plecare. Aceste informatii trebuie sa fie actualizate.
    5. Densitatea apei la dana
    6. Distanta maxima dintre linia de plutire si partea superioara a capacelor gurilor de magazii sau ramelor gurilor de magazii, care dintre acestea este relevanta pentru operatiunile de incarcare sau descarcare, si gabaritul aerian maxim
    7. Dotarile pentru pasarele si acces
    8. Care bord al navei sa se afle de-a lungul danei
    9. Viteza maxima admisibila de apropiere de cheu si disponibilitatea remorcherelor, tipul lor si forta de tractiune la punct fix a acestora
    10. Succesiunea de incarcare pentru diferite loturi de marfa si orice alte restrictii, daca nu este posibila incarcarea marfii in orice ordine sau in orice magazie a navei ca urmare a unor cerinte specifice de incarcare ale navei
    11. Orice proprietate a marfii care urmeaza a fi incarcata si care poate prezenta un pericol in cazul in care marfa s-ar afla in contact cu marfurile sau reziduurile existente la bord
    12. Informatii anticipate cu privire la operatiile de incarcare sau descarcare propuse ori modificarile ce trebuie aduse planurilor existente pentru incarcare sau descarcare
    13. Daca instalatiile de incarcare sau descarcare ale terminalului sunt fixe ori exista niste limite in deplasarea acestora
    14. Paramele de legare cerute
    15. Avertizare cu privire la instalatiile de legare speciale
    16. Orice restrictii cu privire la balastare sau debalastare
    17. Pescajul maxim de navigatie permis de administratia portuara
    18. Orice alta informatie solicitata de catre comandant in legatura cu terminalul.

    ANEXA 6

                              OBLIGATIILE
reprezentantului terminalului inaintea si in timpul operatiunilor de incarcare sau descarcare

    Inaintea si in timpul operatiunilor de incarcare sau descarcare reprezentantul terminalului trebuie:
    1. sa furnizeze comandantului numele si modul de contactare a personalului terminalului ori a incarcatorului responsabil cu operatiunile de incarcare sau descarcare si cu care comandantul va avea contact;
    2. sa ia toate masurile de precautie pentru evitarea avarierii navei cu instalatiile de incarcare sau descarcare si sa informeze comandantul daca apar avarii;
    3. sa se asigure ca nava se afla in pozitie dreapta sau, daca se cere o inclinare transversala din motive operationale, aceasta sa fie cat mai mica posibil;
    4. sa asigure descarcarea marfii pereche din babord dupa cea din tribord, din aceeasi magazie, pentru a se evita torsiunea navei;
    5. in cazul unor marfuri cu densitati mari sau cand sarcinile individuale ale graiferelor sunt mari, sa avertizeze comandantul ca acestea sunt mari, pentru ca acesta sa isi indrepte atentia asupra sarcinilor de impact cu structura navei pana cand plafonul tancului va fi complet acoperit de marfa, in special atunci cand sunt permise caderi libere de la inaltime, si sa acorde atentie deosebita inceperii operatiunii de incarcare in fiecare magazie de marfa;
    6. sa se asigure ca intre comandant si reprezentantul terminalului exista un acord in toate etapele procesului si in legatura cu toate aspectele operatiunilor de incarcare sau descarcare si ca comandantul este informat asupra oricarei schimbari referitoare la norma de incarcare convenita si la terminarea fiecarui stadiu de greutate incarcata;
    7. sa tina o evidenta a greutatii si dispunerii marfii incarcate sau descarcate si sa se asigure ca greutatile din magazii nu deviaza de la planul de incarcare sau descarcare stabilit;
    8. sa se asigure ca marfa este rujata, in timpul incarcarii sau descarcarii, conform cerintelor comandantului;
    9. sa se asigure ca volumul de marfa necesar pentru realizarea pescajului si asietei de plecare va permite ca toata marfa din instalatiile de transport si incarcare ale terminalului sa fie transportata si acestea sa fie golite la terminarea incarcarii navei. In acest scop reprezentantul terminalului trebuie sa informeze comandantul asupra cantitatii nominale continute de instalatiile de transport si incarcare ale terminalului si asupra oricaror cerinte de curatare a acestora la terminarea incarcarii;
    10. in cazul descarcarii, sa avertizeze comandantul cand se intentioneaza majorarea sau reducerea numarului de instalatii de descarcare utilizate si sa il informeze de fiecare data cand intr-o magazie descarcarea se considera ca a fost terminata;
    11. sa se asigure ca nu se desfasoara nici o activitate la temperaturi inalte la bord sau in vecinatatea navei, in timp ce nava este acostata, cu exceptia cazului autorizat de comandant si in conformitate cu cerintele corespunzatoare ale administratiei portuare.

    ANEXA 7

                               INFORMATII
                      referitoare la port si terminal

    1.1. Informatii referitoare la port
    1. amplasarea portului si a terminalului;
    2. detalii cu privire la administratia portuara;
    3. proceduri si frecvente pentru radiocomunicatii;
    4. informatii cerute la sosire;
    5. reglementari si proceduri portuare cu privire la sanatate, imigrare, carantina si vama;
    6. harti si publicatii nautice relevante;
    7. cerinte cu privire la pilotaj;
    8. remorcaj si asistenta pentru remorcare;
    9. facilitati pentru acostare si ancorare;
    10. proceduri de urgenta prevazute in port;
    11. caracteristici meteorologice importante;
    12. disponibilitatea privind apa potabila, provizii, combustibil si lubrifianti;
    13. dimensiunea maxima a navei pe care o accepta portul;
    14. pescajul maxim admisibil si adancimea minima a apei in canalele de navigatie;
    15. densitatea apei in port;
    16. gabaritul aerian maxim admisibil;
    17. cerinte cu privire la pescajul si asieta navei pentru navigatia pe caile navigabile;
    18. informatii cu privire la mareele si curentii care pot avea efect asupra miscarilor navei;
    19. restrictii sau conditii cu privire la descarcarea apei de balast;
    20. cerinte statutare cu privire la incarcarea si declaratia de marfa;
    21. informatii cu privire la instalatiile de receptie a reziduurilor in port.

    1.2. Informatii referitoare la terminal
    1. detalii cu privire la personalul de contact al terminalului;
    2. date tehnice cu privire la dane si instalatiile de incarcare sau descarcare a marfii;
    3. adancimea apei la dana;
    4. densitatea apei la dana;
    5. dimensiunile celei mai mici si celei mai mari nave pentru care sunt concepute instalatiile terminalului, inclusiv distanta libera minima dintre obstacolele de pe punte;
    6. dispozitive de legare si supravegherea paramelor de legare;
    7. normele de incarcare sau descarcare si distantele libere necesare pentru functionarea instalatiilor;
    8. metode de incarcare sau descarcare si comunicatii;
    9. determinari ale greutatii marfii prin cantarire si supravegherea pescajelor;
    10. conditii de acceptare a navelor mixte;
    11. accesul la nave, dane sau pontoane de acostare si plecarea de la acestea;
    12. proceduri de urgenta ale terminalului;
    13. dispozitii cu privire la daune si compensatii;
    14. locul de amplasare pe mal a scarii de bord;
    15. informatii cu privire la instalatiile de receptie a reziduurilor la terminal.

    1.3. Informatii referitoare la temperaturi extrem de scazute
    In cazul in care porturile si terminalele sunt situate in regiuni cu temperaturi extrem de scazute, autoritatile portuare si operatorii terminalelor trebuie sa comunice comandantilor de unde sa obtina informatii cu privire la operarea navelor in aceste conditii.

    ANEXA 8*)

    *) Anexa nr. 8 este reprodusa in facsimil.

                   MODEL DE PLAN DE INCARCARE SAU DESCARCARE

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    OB - Operatiuni cu Balastul
    Pr - Prova
    P  - Pupa
    A  - Asieta
    C  - Centru
 ______________________________________________________________________________
|Plan de    |Data:    |NAVA:                                 |Voiaj nr.:       |
|incarcare  |         |                                      |                 |
|sau        |         |                                      |                 |
|descarcare |         |                                      |                 |
|- varianta |         |                                      |                 |
|nr.:       |         |                                      |                 |
|___________|_________|______________________________________|_________________|
|Portul de  |Marfa       |Factorul(ii) |Debitul de|Densitatea|Pescajul|Gabarit |
|incarcare/ |(marfurile):|de stivuire  |balast    |apei in   |maxim   |aerian  |
|descarcare |            |estimat(ti)  |          |port      |admis   |maxim la|
|           |            |ai marfii    |          |          |        |dana    |
|           |            |(marfurilor):|          |          |        |        |
|           |            |             |          |          |        |        |
|___________|____________|_____________|__________|__________|________|________|
|Port plecare:   |Ultima    |Nr. de          |Norma de       |Pescajul|Pescajul|
|    /destinatie:|marfa:    |transportoare:  |incarcare/     |minim   |maxim de|
|                |          |                |descarcare:    |admis   |navig./ |
|                |          |                |......... (t/h)|        |sosire  |
|                |          |                |               |        |        |
|________________|__________|________________|_______________|________|________|
|               Schita navei (de preferat: sectiunea in PD)                    |
|______________________________________________________________________________|
|Magazia |Magazia |Magazia |Magazia |Magazia |Magazia |Magazia |Magazia|Magazia|
|   9    |   8    |   7    |   6    |   5    |   4    |   3    |   2   |   1   |
|________|________|________|________|________|________|________|_______|_______|
|Sort:   |Sort:   |Sort:   |Sort:   |Sort:   |Sort:   |Sort:   |Sort:  |Sort:  |
|________|________|________|________|________|________|________|_______|_______|
|Tone:   |Tone:   |Tone:   |Tone:   |Tone:   |Tone:   |Tone:   |Tone:  |Tone:  |
|________|________|________|________|________|________|________|_______|_______|
|Sort: ...... |Sort: ..... |Sort: ..... |Sort: ..... |Sort: ..... |Sort: ..... |
|tone         |tone        |tone        |tone        |tone        |tone        |
|_____________|____________|____________|____________|____________|____________|
|Etapa|  Marfa  |OB |Timp |Comentarii|Valori calculate|Valori calculate|Valori |
|Nr.  |_________|   |cerut|          |                |                |citite |
|     |Mag.|Tone|   |(ore)|          |________________|________________|_______|
|     |no. |    |   |     |          |Pescaje |Valori |Gabarit|Pescaj|A|Pescaje|
|     |    |    |   |     |          |        |maxime |aerian |centru| |_______|
|     |    |    |   |     |          |________|_______|       |      | |Pr|P |C|
|     |    |    |   |     |          | Pr | P |MI*|FT*|       |      | |  |  | |
|_____|____|____|___|_____|__________|____|___|___|___|_______|______|_|__|__|_|
| 1   |    |    |   |     |          |    |   |   |   |       |      | |  |  | |
|_____|____|____|___|_____|__________|____|___|___|___|_______|______|_|__|__|_|
| 2   |    |    |   |     |          |    |   |   |   |       |      | |  |  | |
|_____|____|____|___|_____|__________|____|___|___|___|_______|______|_|__|__|_|
|     |    |    |   |     |          |    |   |   |   |       |      | |  |  | |
|_____|____|____|___|_____|__________|____|___|___|___|_______|______|_|__|__|_|
|                        Etapa de schimbare a sortului:                        |
|______________________________________________________________________________|
|     |    |    |   |     |          |    |   |   |   |       |      | |  |  | |
|_____|____|____|___|_____|__________|____|___|___|___|_______|______|_|__|__|_|
|     |    |    |   |     |          |    |   |   |   |       |      | |  |  | |
|_____|____|____|___|_____|__________|____|___|___|___|_______|______|_|__|__|_|
|     |    |    |   |     |          |    |   |   |   |       |      | |  |  | |
|_____|____|____|___|_____|__________|____|___|___|___|_______|______|_|__|__|_|
|                        Etapa de verificare a asietei:                        |
|______________________________________________________________________________|
|     |    |    |   |     |          |    |   |   |   |       |      | |  |  | |
|_____|____|____|___|_____|__________|____|___|___|___|_______|______|_|__|__|_|
|     |    |    |   |     |          |    |   |   |   |       |      | |  |  | |
|_____|____|____|___|_____|__________|____|___|___|___|_______|______|_|__|__|_|
|TOTAL     |    |Verificare|Situatia |    |   |   |   |       |      | |       |
|MARFA:    |    |finala a  |de       |    |   |   |   | ..... |      | |       |
|          |    |pescajelor|navigatie|    |   |   |   |       |      | |       |
|__________|____|__________|_________|____|___|___|___|_______|______|_|_______|
NICI O ABATERE DE LA PLANUL DE MAI SUS     | Semnatura        |
FARA APROBAREA ANTERIOARA A COMANDANTULUI. | reprezentantului |
Prescurtari: PI = balastare;               | terminalului:    |
GI = marfa incarcata; F = plin;            | ................ |
PO = debalastare; GO = marfa descarcata;   |                  |
MT = magazie goala.                        | Semnatura        |
Toate inscrierile din interiorul casutelor | reprezentantului |
trebuie sa fie completate cat mai mult     | navei:           |
posibil. Notatiile din afara acestora      | ................ |
sunt optionale.                            |__________________|

    * Momentele incovoietoare (MI) si fortele taietoare (FT) se vor exprima in procente din valorile maxime admisibile in port pentru etapele intermediare si din valorile maxime admise pentru situatiile de navigatie in etapa finala. Valorile fiecarei etape din planul de incarcare sau descarcare trebuie sa ramana in limitele admisibile pentru fortele taietoare si momentele incovoietoare ale grinzii echivalente si ale cantitatii de magazie, acolo unde este aplicabil. Operatiunile de incarcare/descarcare trebuie sa fie intrerupte pentru a permite balastarea/debalastarea in vederea mentinerii valorilor efective ale acestor marimi in limitele admisibile.

    ANEXA 9

                                LISTA
             de control al sigurantei navei/terminalului

    Pentru incarcarea sau descarcarea marfurilor uscate in vrac in/din vrachiere

    Data .................................
    Portul ...............................  Terminalul/Cheul ..................
    Adancimea apei la dana ...............  Gabarit aerian minim*) ............
    Denumirea navei ......................
    Pescajul la sosire (citit/calculat)
    ......................................  Gabarit aerian ....................
    Pescajul calculat la plecare .........  Gabarit aerian ....................

    Comandantul si reprezentantul terminalului trebuie sa completeze in comun lista de control. Recomandarile asupra punctelor ce vor fi examinate vor fi insotite de instructiuni. Siguranta operatiunilor impune ca toate punctele sa fie solutionate pozitiv si casutele bifate. Daca acest lucru nu este posibil, trebuie mentionate motivul si masurile stabilite sa fie luate de nava si terminal. Daca o cerinta se considera a nu fi aplicabila, se scrie "N/A", explicand de ce, daca este cazul.

                                                                  NAVA  TERMINAL
  1. Adancimea apei la dana si, respectiv, gabaritul aerian sunt
     corespunzatoare pentru finalizarea operatiunilor de            _      _
     transfer al marfurilor?                                       |_|    |_|
  2. Instalatiile de legare corespund tuturor conditiilor locale
     datorate mareelor, curentilor, conditiilor meteorologice,      _      _
     traficului si navelor acostate?                               |_|    |_|
  3. In caz de urgenta, nava poate sa paraseasca dana in orice      _      _
     moment?                                                       |_|    |_|
  4. Exista prevazut acces sigur intre nava si cheu?                _      _
     Asigurat de nava/terminal                                     |_|    |_|
     (se bifeaza dupa caz)
  5. Este operativ sistemul de comunicatii nava/terminal stabilit?
     Metoda de comunicare ..........., limba ......... (de regula   _      _
     engleza)                                                      |_|    |_|
     Canalele radio/numerele de telefon .....................
  6. Sunt identificate in mod formal persoanele de contact in
     timpul operatiunilor?                                          _      _
     Persoanele de contact la nava ..........................      |_|    |_|
     Persoana/persoanele de contact la terminal .............
     Locul .....................                                    _      _
  7. Echipajul de la bordul navei si personalul de la terminal     |_|    |_|
     sunt in numar corespunzator pentru caz de urgenta?             _      _
  8. A fost recomandata si stabilita o operatiune de buncheraj?    |_|    |_|
  9. Au fost recomandate si stabilite reparatii la cheu sau la      _      _
     nava in timp ce nava este acostata?                           |_|    |_|
 10. A fost stabilita o procedura de raportare si inregistrare a    _      _
     avariilor produse de operatiunile de transfer al marfurilor?  |_|    |_|
 11. Are nava copii ale reglementarilor portului si terminalului,
     inclusiv cerintele de siguranta si de prevenire a poluarii si  _      _
     detalii privind actiunile in caz de urgenta?                  |_|    |_|
 12. Expeditorul a furnizat comandantului caracteristicile marfii   _      _
     in conformitate cu cerintele cap. VI din Conventia SOLAS?     |_|    |_|
 13. Este in siguranta atmosfera din magaziile si spatiile inchise
     in care poate fi necesar accesul, au fost identificate
     marfuri care emana gaze si s-a stabilit de catre nava si       _      _
     terminal ca este necesara supravegherea atmosferei?           |_|    |_|
 14. Sunt inscrise la nava/terminal capacitatea si limitele de
     transfer al marfii pentru fiecare instalatie de incarcare sau  _      _
     descarcare?                                                   |_|    |_|
     Incarcator 1 .....................
     Incarcator 2 .....................
     Incarcator 3 .....................
 15. A fost intocmit un plan de incarcare sau descarcare a marfii
     pentru toate stadiile de incarcare-debalastare sau             _      _
     descarcare-balastare?                                         |_|    |_|
     Copia a fost incredintata .....................
 16. Magaziile ce vor fi incarcate sau descarcate au fost indicate
     in mod clar in planul de incarcare sau descarcare,
     precizandu-se ordinea operatiunilor, precum si categoria si
     cantitatea de marfa ce va fi transferata in cadrul fiecarei    _      _
     operatiuni efectuate intr-o magazie?                          |_|    |_|
 17. A fost discutata necesitatea nivelarii marfurilor in magazii
     si s-au pus de acord metodele si suprafetele pe care se va     _      _
     face nivelarea?                                               |_|    |_|
 18. Atat nava, cat si terminalul inteleg si accepta ca, daca
     programul de balastare/debalastare se decaleaza fata de
     operatiunile de transfer al marfurilor, va fi necesara
     suspendarea operatiunilor de transfer pana cand operatiunile   _      _
     de balastare/debalastare vor fi corectate?                    |_|    |_|
 19. Procedurile destinate indepartarii reziduurilor de marfa
     ramase in magazii dupa descarcare au fost explicate la nava    _      _
     si acceptate?                                                 |_|    |_|
 20. S-au stabilit si s-au pus de acord proceduri pentru            _      _
     corectarea asietei finale a navei incarcate?                  |_|    |_|
     Cantitatea de marfa continuta de sistemul de transport al
     terminalului .....................
 21. A fost anuntat terminalul referitor la timpul necesar navei
     sa se pregateasca de plecare, dupa terminarea operatiunilor    _      _
     de transfer al marfurilor?                                    |_|    |_|

    Cele mentionate mai sus au fost stabilite:
    Ora ........................           Data ..........................
    Pentru nava ................           Pentru terminal ...............
    Gradul .....................           Functia .......................

------------
    *) Termenul "gabarit aerian" trebuie interpretat cu atentie; daca nava se afla pe un rau sau intr-un estuar, acesta se refera de obicei la inaltimea maxima la catarg pentru trecerea pe sub poduri, in timp ce atunci cand se afla in dana, acesta se refera de obicei la inaltimea disponibila ori ceruta sub utilajul de incarcare sau descarcare.

    ANEXA 10

                                INSTRUCTIUNI
    pentru completarea listei de control al sigurantei navei/terminalului

    Scopul listei de control al sigurantei navei/terminalului este de a imbunatati relatiile de lucru dintre nava si terminal, iar prin aceasta de a imbunatati siguranta operatiunilor. Neintelegeri pot aparea si erori pot fi facute atunci cand echipajul navei nu intelege intentiile personalului de la terminal, precum si atunci cand personalul terminalului nu intelege ce poate si ce nu poate sa faca nava pentru a fi in siguranta.
    Completarea in comun a listei de control are scopul de a ajuta echipajul navei si personalul terminalului sa recunoasca problemele posibile si de a se pregati mai bine pentru a le face fata.

    1. Adancimea apei la dana si, respectiv, gabaritul aerian sunt corespunzatoare pentru finalizarea operatiunilor de transfer al marfurilor?
    Adancimea apei trebuie determinata pe intreaga suprafata pe care o va ocupa nava, iar terminalul trebuie sa cunoasca gabaritul aerian maxim al navei si cerintele privind pescajele pe timpul operatiunilor. In cazul in care la plecare, datorita pescajului de incarcare, ramane o adancime mica sub chila, comandantul trebuie sa fie consultat si sa confirme ca acest pescaj este corespunzator si permite plecarea navei in siguranta.
    Nava trebuie sa primeasca toate informatiile utilizabile despre densitatea si poluarea apei din dana.

    2. Instalatiile de legare corespund tuturor conditiilor locale datorate mareelor, curentilor, conditiilor meteorologice, traficului si navelor acostate?
    O atentie deosebita trebuie acordata instalatiilor necesare pentru o acostare corespunzatoare. Navele trebuie sa ramana bine fixate in legaturile lor. De-a lungul digurilor sau cheurilor deplasarea navei trebuie sa fie impiedicata prin mentinerea paramelor de legare intinse; trebuie urmarite cu atentie deplasarile navei datorate mareelor, curentilor sau navelor care se deplaseaza, precum si operatiunilor in desfasurare.
    Cablurile metalice si paramele vegetale nu trebuie folosite impreuna in aceeasi directie din cauza diferentelor dintre caracteristicile lor de elasticitate.

    3. In caz de urgenta nava poate sa paraseasca dana in orice moment?
    Nava trebuie ca in mod normal sa se poata deplasa prin propria sa putere la primirea unei notificari de la terminal sau de la administratia portuara, in afara de cazul in care s-a ajuns cu reprezentantul terminalului si administratia portuara, dupa caz, la o intelegere de imobilizare a navei.
    In caz de urgenta, la primirea unei notificari, o nava poate fi impiedicata de o serie de factori sa paraseasca dana. Acestia includ mareea inferioara, asieta sau pescajul excesiv, lipsa remorcherelor, imposibilitatea navigatiei pe timp de noapte, motorul principal imobilizat etc. Atat nava, cat si terminalul trebuie sa fie avertizati de faptul ca, daca se produce unul dintre acesti factori, trebuie sa poata fi luate masuri suplimentare, daca este nevoie.
    Metoda ce va fi utilizata pentru orice operatie de plecare de la cheu in caz de urgenta trebuie sa fie stabilita tinandu-se seama de posibilele pericole. In cazul in care sunt necesare cabluri de remorcare de urgenta, partile se vor pune de acord cu privire la amplasarea lor si metoda de asigurare.

    4. Exista prevazut acces sigur intre nava si cheu?
    Mijloacele de acces intre nava si cheu trebuie sa fie sigure si legale si pot fi asigurate fie de catre nava, fie de catre terminal. Ele trebuie sa fie formate dintr-o pasarela corespunzatoare sau o scara de bord cu o plasa de siguranta fixata corespunzator sub ea. Mijloacele de acces trebuie sa fie supravegheate, deoarece ele pot fi distruse ca urmare a modificarilor de inaltime si pescaj. Persoanele responsabile cu supravegherea acestora trebuie sa fie desemnate de comun acord de nava si terminal si numele lor trebuie inregistrate in lista de control.
    Pasarela de acces trebuie sa fie pozitionata astfel incat sa nu fie sub marfa care se incarca sau se descarca. Pasarela trebuie sa fie bine iluminata pe timp de intuneric. Un colac de salvare prevazut cu parama de lansare trebuie sa fie disponibil la bordul navei in apropierea pasarelei sau a scarii de bord.

    5. Este operativ sistemul de comunicatii nava/terminal stabilit?
    Comunicatiile trebuie sa fie mentinute in cel mai eficient mod intre ofiterul de serviciu responsabil de la nava si persoana responsabila de la tarm. Sistemul de comunicatii selectat si limba ce va fi utilizata, impreuna cu numerele de telefon si/sau canalele de radio necesare, trebuie sa fie inregistrate in lista de control.

    6. Sunt identificate in mod formal persoanele de contact in timpul operatiunilor?
    Persoanele de control de pe nava si de la terminal trebuie sa mentina o comunicare efectiva intre ele si cu supervizorii lor. Numele lor si, daca este posibil, locurile unde pot fi contactate, trebuie sa fie inregistrate in lista de control.
    Scopul trebuie sa fie prevenirea evolutiei situatiilor periculoase, dar daca apare o astfel de situatie, o buna comunicare si cunoasterea celui care are competenta corespunzatoare poate fi esentiala in rezolvarea acesteia.

    7. Echipajul de la bordul navei si personalul de la terminal sunt in numar corespunzator pentru caz de urgenta?
    Nu este posibil sau de dorit sa se specifice toate situatiile, dar este important ca un numar suficient de persoane sa existe la bordul navei si la terminal pe toata durata de stationare a navei, care sa actioneze in caz de urgenta.
    Semnalele care vor fi utilizate in eventualitatea aparitiei unei urgente la mal sau la bordul navei trebuie sa fie clar intelese de tot personalul implicat in operarea marfurilor.

    8. A fost recomandata si stabilita o operatiune de buncheraj?
    Persoana de la bordul navei insarcinata cu buncherajul trebuie sa fie identificata, impreuna cu timpul necesar, metoda de livrare (furtun de la tarm, barja de buncheraj etc.) si locul punctului de buncheraj de la bord. Incarcarea rezervelor trebuie sa fie coordonata cu operarea marfii. Terminalul trebuie sa confirme acordul la procedura.

    9. Au fost recomandate si stabilite reparatii la cheu sau la nava in timp ce nava este acostata?
    Lucrul la temperaturi ridicate, care implica sudura, ardere sau utilizarea flacarii deschise, fie pe nava, fie pe cheu, poate necesita o autorizatie de lucru la temperaturi ridicate. Lucrul pe punte, care poate interactiona cu operarea marfii, este necesar sa fie coordonat cu aceasta.
    In cazul unei nave mixte este necesar sa fie eliberat un certificat de degazare (inclusiv pentru tubulatura si pompe) de catre un chimist de la mal autorizat de terminal sau de administratia portuara.

    10. A fost stabilita o procedura de raportare si inregistrare a avariilor produse de operatiunile de transfer al marfurilor?
    La operarea marfurilor in conditii grele de lucru se pot produce avarii. Pentru a se evita situatiile conflictuale trebuie stabilita o procedura pentru raportarea si inregistrarea unor astfel de avarii, inaintea inceperii operatiunilor de transfer al marfurilor. Acumularea de mici deteriorari la elementele structurale poate determina avaria navei ca urmare a scaderii semnificative a rezistentei generale, astfel incat este esential ca aceste avarii sa fie inregistrate, pentru a se putea face reparatia imediata.

    11. Are nava copii ale reglementarilor portului si terminalului, inclusiv cerintele de siguranta si de prevenire a poluarii si detalii privind actiunile in caz de urgenta?
    In mod normal aceste informatii sunt asigurate de agentul navei. O lista care sa contina aceste informatii trebuie transmisa navei in momentul sosirii si ea trebuie sa includa orice reglementare locala de control referitoare la descarcarea apei de balast si a apei de spalare a magaziilor.

    12. Expeditorul a furnizat comandantului caracteristicile marfii in conformitate cu cerintele cap. VI din Conventia SOLAS?
    Expeditorul trebuie sa informeze comandantul despre: categoria de marfa, dimensiunea particulelor, cantitatea ce va fi incarcata, factorul de stivuire si continutul in umiditate al marfii. Codul BC ofera informatii in acest sens.
    Nava trebuie sa fie avertizata cu privire la orice material care poate contamina sau reactiona cu marfa planificata si echipajul navei trebuie sa se asigure ca magaziile nu contin astfel de material.

    13. Este in siguranta atmosfera din magaziile si spatiile inchise in care poate fi necesar accesul, au fost indentificate marfuri care emana gaze si s-a stabilit de nava si terminal ca este necesara supravegherea atmosferei?
    Corodarea structurii metalice sau proprietatile marfii pot determina producerea unei atmosfere periculoase. Factorii carora trebuie sa li se acorde atentie sunt: diminuarea oxigenului din magazii; efectul fumigen fie al marfii ce va fi descarcata, fie al marfii din siloz inainte de incarcare, de unde gazul se poate scurge la bord impreuna cu marfa fara a exista o avertizare pe nava; si scurgerea de gaze, fie otravitoare, fie explozive, din magaziile adiacente sau din alte incaperi.

    14. Sunt inscrise la nava/terminal capacitatea si limitele de transfer al marfii pentru fiecare instalatie de incarcare/descarcare?
    Cele doua parti trebuie sa stabileasca numarul de instalatii de incarcare sau descarcare care vor fi folosite si sa inteleaga care sunt capabilitatile acestora. Normele maxime de transfer stabilite pentru fiecare instalatie de incarcare/descarcare trebuie sa fie inregistrate in lista de control.
    Limitele de deplasare ale instalatiilor de incarcare sau descarcare trebuie sa fie indicate. Acestea sunt informatii esentiale pentru planificarea operatiunilor de transfer al marfurilor in danele unde nava trebuie sa fie deplasata pentru incarcare/descarcare. Aceste instalatii trebuie verificate intotdeauna in ceea ce priveste buna functionare si daca nu sunt contaminate de la marfurile anterioare. Precizia dispozitivelor de cantarire trebuie sa fie verificata frecvent.

    15. A fost intocmit un plan de incarcare sau descarcare a marfii pentru toate stadiile de incarcare/debalastare sau descarcare/balastare?
    Daca este posibil, comandantul trebuie sa pregateasca planul inainte de sosire. In acest sens, reprezentantul terminalului trebuie sa furnizeze navei toate informatiile solicitate in vederea intocmirii planului. Pentru navele la care se cer calcule de rezistenta longitudinala, la intocmirea planului trebuie sa se tina seama de toate limitele admisibile ale momentelor de incovoiere si fortelor taietoare.
    Planul trebuie stabilit cu reprezentantul terminalului. O copie a planului trebuie sa fie primita de reprezentantul terminalului. Toti ofiterii de cart de la bord si personalul angajat la terminal trebuie sa aiba acces la un exemplar al acestui plan. Nici o abatere de la plan nu trebuie permisa fara acordul comandantului.
    Conform prevederilor regulii 7 din cap. VI din Conventia SOLAS, trebuie depusa o copie a acestui plan la Autoritatea Navala Romana. Persoana care primeste copia trebuie inregistrata in lista de control.

    16. Magaziile ce vor fi incarcate sau descarcate au fost indicate in mod clar in planul de incarcare sau descarcare, precizandu-se ordinea operatiunilor, precum si categoria si cantitatea de marfa ce va fi transferata in cadrul fiecarei operatiuni efectuate intr-o magazie?
    Informatiile necesare trebuie sa fie prezentate in forma prevazuta in anexa nr. 7.

    17. A fost discutata necesitatea nivelarii marfii in magazii si s-au pus de acord metodele si suprafetele pe care se va face nivelarea?
    O metoda bine cunoscuta este cea cu jgheaburi de nivelare si aceasta poate, de regula, sa dea rezultate satisfacatoare. Alte metode utilizeaza buldozere, incarcatoare cu cupa frontala, lame de deviere a deversarii, masini de nivelare sau chiar nivelarea manuala. Gradul de nivelare depinde de natura marfii si trebuie sa corespunda Codului BC.

    18. Atat nava, cat si terminalul inteleg si accepta ca daca programul de balastare/debalastare se decaleaza fata de operatiunile de transfer al marfurilor va fi necesara suspendarea operatiunilor de transfer pana cand operatiunile de balastare/debalastare vor fi corectate?
    Toate partile vor prefera sa incarce sau sa descarce marfurile fara oprire, daca este posibil. Totusi, daca se pierde sincronizarea dintre operatiunile de transfer al marfurilor si cele referitoare la balast, o oprire a transferului marfurilor trebuie comandata de comandant si acceptata de terminal pentru a se evita posibilitatea de suprasolicitare din neatentie a structurii navei.
    Planul de incarcare sau descarcare va indica etapele de control al cantitatilor de marfa, in vederea verificarii daca operatiunile de transfer al marfurilor si cele de balastare/debalastare sunt sincronizate.
    In situatia in care rata maxima la care nava poate fi incarcata in deplina siguranta este inferioara capacitatii de transfer al marfurilor de la terminal, este necesar sa se stabileasca, de comun acord, pauze in cadrul programului de transfer al marfii sau sa se solicite terminalului ca instalatia de transfer al marfurilor sa functioneze la o rata inferioara ratei sale maxime.
    In zonele in care sunt posibile conditii de temperatura scazute trebuie avuta in vedere posibilitatea inghetarii balastului sau a tubulaturii de balast.

    19. Procedurile destinate indepartarii reziduurilor de marfa ramase in magazii dupa descarcare au fost explicate la nava si acceptate?
    Utilizarea buldozerelor, incarcatoarelor cu cupa frontala sau a ciocanelor pneumatice/hidraulice pentru indepartarea reziduurilor de marfa se va face cu atentie, deoarece procedurile gresite pot avaria sau deteriora structura metalica a navei. Acordul prealabil privind necesitatea acestei activitati si metoda adoptata, impreuna cu supravegherea adecvata a operatorilor, va duce la evitarea reclamatiilor ulterioare sau la scaderea rezistentei structurii navei.

    20. S-au stabilit si s-au pus de acord proceduri pentru corectarea asietei finale a navei incarcate?
    Cantitatile de marfuri si de apa de balast propuse la inceperea incarcarii pentru corectarea asietei finale a navei in mod corespunzator pot fi doar provizorii si nu trebuie sa li se dea prea mare importanta. Important este ca aceasta cerinta sa nu fie ignorata sau neglijata. Cantitatile reale de marfa sau balast si locurile unde vor fi ambarcate pentru realizarea asietei finale a navei vor depinde de citirile de pescaje facute chiar inaintea acestei operatiuni. Nava trebuie sa primeasca informatii cu privire la cantitatea de marfa continuta de sistemul transportor atunci cand acea cantitate poate fi mare si trebuie sa mai fie incarcata dupa ce s-a dat comanda "Oprire incarcare". Aceste date trebuie inregistrate in lista de control.

    21. A fost anuntat terminalul referitor la timpul necesar navei sa se pregateasca de plecare, dupa terminarea operatiunilor de transfer al marfurilor?
    Pregatirea navei pentru plecarea in siguranta pe mare ramane mereu la fel de importanta si trebuie facuta in mod corespunzator. Gurile de magazie trebuie sa fie inchise si asigurate in mod progresiv pe masura ce se termina operatiile din magazia respectiva, astfel incat numai una sau doua guri sa ramana inchise dupa incheierea operatiilor de transfer al marfurilor.
    Terminalele moderne cu ape adanci destinate navelor cu dimensiuni mari pot avea trasee scurte pana la iesirea in mare. Timpul necesar pentru pregatirea navei in vederea plecarii in siguranta, asadar, poate varia intre zi sau noapte, vara sau iarna, vreme buna sau rea.
    Se va comunica din timp terminalului daca nava are nevoie de o perioada de timp suplimentara.

    ANEXA 11

                       INFORMATIA REFERITOARE LA MARFA

    NOTA:
    Acest formular nu se completeaza daca marfa ce va fi incarcata necesita o declaratie conform cerintelor din: Conventia SOLAS 1974, cap. VII, regula 5; Conventia MARPOL 73/78, anexa III, regula 4 si Codul IMDG, Introducere generala, sectiunea 9.

 ______________________________________________________________________________
| Expeditor                            | Numar/numere de referinta             |
|______________________________________|_______________________________________|
| Destinatar                           | Transportator                         |
|______________________________________|_______________________________________|
| Denumire/mijloace de  | Portul/locul | Instructiuni sau alte observatii      |
| transport             | de plecare   |                                       |
|_______________________|______________|                                       |
| Portul/locul de destinatie           |                                       |
|______________________________________|_______________________________________|
| Descrierea generala a marfii         | Masa bruta (kg/tone)                  |
| [Timpul marfii/dimensiunea           |_______________________________________|
| particulelor*)]                      |  _         |                          |
|                                      | |_|        | Marfuri generale         |
|                                      |____________|__________________________|
|                                      |  _         |                          |
|                                      | |_|        | Marfuri in pachete/palete|
|                                      |____________|__________________________|
| *) Pentru marfurile solide in vrac   |  _         |                          |
|                                      | |_|        | Marfuri in vrac          |
|______________________________________|____________|__________________________|
| Specificatii cu privire la marfa in vrac, daca este aplicabil                |
| Factor de stivuire                                                           |
| Unghiul de taluz                                                             |
| Metode de rujare                                                             |
| Proprietati chimice periculoase (de exemplu: clasa IMO, nr. UN, nr. BC sau   |
| nr. EmS)                                                                     |
|______________________________________________________________________________|
| Proprietati speciale relevante ale   | Certificat/certificate                |
| marfii                               | suplimentar/suplimentare              |
|                                      | (daca se cere)                        |
|                                      |_______________________________________|
|                                      |  _         | Certificat cu privire la |
|                                      | |_|        | continutul in umiditate  |
|                                      |            | si limita continutului de|
|                                      |            | umiditate admisibila in  |
|                                      |            | cadrul transportului     |
|                                      |____________|__________________________|
|                                      |  _         | Certificat cu privire la |
|                                      | |_|        | efectele agentilor       |
|                                      |            | atmosferici              |
|                                      |____________|__________________________|
|                                      |  _         | Certificat de scutire    |
|                                      | |_|        |                          |
|                                      |____________|__________________________|
|                                      |  _         | Altele (se specifica)    |
|                                      | |_|        |                          |
|______________________________________|____________|__________________________|
| DECLARATIE                           | Denumire/statut, companie/organizatie |
| Prin prezenta declar ca partida de   | semnatara                             |
| marfa este completa si precis        |                                       |
| descrisa si ca rezultatele obtinute  |                                       |
| in urma incercarilor si alte         |                                       |
| specificatii furnizate sunt corecte  |                                       |
| dupa cunostintele si credinta mea si | Locul si data                         |
| pot fi considerate ca reprezentative |                                       |
| pentru marfa ce va fi incarcata.     | Semnatura in numele transportatorului |
|______________________________________|_______________________________________|

    Ca mijloc pentru completarea documentelor imprimate se pot utiliza tehnicile EDP (procesarea electronica a datelor) si EDI (schimbul de date)

    Acest formular respecta cerintele din SOLAS 1974, capitolul VI, regula 2; Codul BC si Codul CSS.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 727/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 727 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 727/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu