ORDIN Nr
ORDIN
Nr. 5058 din 16 noiembrie 2001
pentru aprobarea Metodologiei privind constituirea si vacantarea
posturilor/catedrelor din invatamantul preuniversitar
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 39 din 21 ianuarie 2002

Ministrul educatiei si cercetarii,
in baza prevederilor art. 7 si ale art. 43 - 45 din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia privind constituirea si vacantarea
posturilor/catedrelor din invatamantul preuniversitar, cuprinsa in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice alte
dispozitii contrare.
Art. 3
Directia generala pentru evaluare, prognoze si dezvoltare din cadrul
Ministerului Educatiei si Cercetarii si inspectoratele scolare vor aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind constituirea si vacantarea posturilor/catedrelor din invatamantul
preuniversitar
Art. 1
(1) Constituirea posturilor/catedrelor din invatamantul preuniversitar se
face pe baza planului-cadru de invatamant si a structurii normelor didactice,
precum si a planurilor de scolarizare propuse de inspectoratele scolare
judetene/al municipiului Bucuresti in fiecare an scolar, cu respectarea
prevederilor art. 7 si ale art. 43 - 45 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Posturile/catedrele vacante, precum si numarul orelor disponibile se
stabilesc de catre comisia de mobilitate a personalului didactic, numita prin
decizie a inspectorului scolar general.
Art. 2
(1) Incadrarea pe posturi/catedre a educatorilor, invatatorilor sau
profesorilor se realizeaza avandu-se in vedere asigurarea continuitatii activitatii
didactice de predare la aceleasi grupe sau clase de elevi.
(2) Incadrarea profesorilor in invatamantul gimnazial se realizeaza pe
catedre constituite din ore de specialitate.
(3) Daca la nivelul unitatii de invatamant gimnazial nu se poate constitui
o norma intreaga, dar exista minimum o jumatate de norma in specialitate,
aceasta se poate completa cu ore la alte specialitati, disponibile la nivelul
unitatii de invatamant. Completarea normelor didactice se face cu ore la
specialitati pe care cadrele didactice sa le poata preda, conform metodologiei
privind incadrarea personalului didactic din invatamantul preuniversitar, ca
urmare a aplicarii planului-cadru de invatamant, potrivit prevederilor art. 44
alin. (2) din Legea nr. 128/1997, numai dupa incadrarea tuturor titularilor la
aceste specialitati. Catedrele se pot constitui din ore de specialitate si la
doua sau trei unitati de invatamant apropiate, din aceeasi localitate.
(4) Incadrarea profesorilor si maistrilor-instructori in invatamantul
liceal, profesional - scoli profesionale si de ucenici - si postliceal se
realizeaza in specializarea/specializarile principala/principale. In anumite
situatii se pot constitui catedre combinate la licee si gimnazii, din ore la
specializarea principala la licee si din ore la specializarea principala sau
secundara la gimnaziu, scoala profesionala sau de ucenici.
Art. 3
Personalului didactic titular pe o catedra constituita din ore la mai multe
unitati de invatamant i se poate intregi catedra, la cerere, la una dintre
unitati, daca exista aceasta posibilitate.
Art. 4
(1) Sunt declarate vacante:
a) posturile/catedrele ocupate de suplinitori;
b) posturile/catedrele care apar ca urmare a cresterii numarului de ore sau
de clase, determinata de schimbarile in planul-cadru de invatamant si in planul
de scolarizare;
c) posturile/catedrele ocupate de personalul didactic care implineste
varsta standard de pensionare pana la data de 1 septembrie a fiecarui an
scolar. Aceste posturi sunt declarate vacante dupa analizarea cererilor depuse
in baza art. 128 din Legea nr. 128/1997;
d) posturile/catedrele devenite vacante prin desfacerea contractului de
munca;
e) posturile/catedrele devenite vacante in alte situatii.
(2) Posturile/catedrele de la scolile cu limba de predare a minoritatilor
nationale se declara vacante cu specificarea limbii de predare.
Art. 5
(1) Posturile/catedrele se declara vacante numai dupa incadrarea tuturor
titularilor, inclusiv a celor care au dreptul la rezervarea postului/catedrei.
(2) Pot fi declarate vacante si catedre cuprinzand cel putin doua treimi
ore din norma didactica reprezentand discipline din trunchiul comun, cu
viabilitate de 4 ani, si restul ore optionale.
(3) Posturile/catedrele ocupate de personalul didactic care solicita
pensionarea la cerere/anticipata, in conditiile legii, sunt declarate vacante
dupa emiterea deciziei de pensionare.
Art. 6
(1) Lista cuprinzand posturile/catedrele declarate vacante se afiseaza la
inspectoratele scolare cu cel putin 30 de zile inaintea declansarii actiunilor
prevazute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 128/1997.
(2) Fiecare unitate scolara are obligatia de a afisa posturile/catedrele
vacante proprii, dupa aprobarea de catre consiliul de administratie al
inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti.