ORDIN
Nr. 5272 din 11 noiembrie 2004
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a consiliilor
scolare organizate in cadrul judetelor-pilot nominalizate prin Hotararea
Guvernului nr. 1.942/2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1272 din 30 decembrie 2004
Avand in vedere prevederile Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 354/2004 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 410/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile ulterioare,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a consiliilor scolare
organizate in cadrul judetelor-pilot nominalizate prin Hotararea Guvernului nr.
1.942/2004, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia educatie
continua, formarea si perfectionarea personalului didactic si de cercetare,
inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti, conducerile
unitatilor de invatamant vor duce la indeplinire prezentul ordin.
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Radu Damian,
secretar de stat
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
REGULAMENT
de organizare si functionare a consiliilor scolare organizate in cadrul
judetelor-pilot nominalizate prin Hotararea Guvernului nr. 1.942/2004
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Potrivit Legii nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, in activitatea de conducere, directorul unitatii de invatamant este
ajutat, dupa caz, de directorul adjunct si se bazeaza pe consiliul profesoral
si pe consiliul scolar.
Art. 2
Consiliul scolar decide si raspunde de realizarea politicii educationale la
nivel local, cu respectarea politicii educationale elaborate la nivel national.
CAP. 2
Nivel de relationare
Art. 3
Consiliul scolar se poate organiza pe grupuri de unitati de invatamant
dintr-o localitate, pe localitati sau pe grupe de localitati/sectoare ale
municipiului Bucuresti si la nivel judetean/al municipiului Bucuresti.
Art. 4
Consiliul scolar se subordoneaza inspectoratului scolar judetean/al
municipiului Bucuresti.
Art. 5
Consiliul scolar colaboreaza cu: consiliul reprezentativ al parintilor,
consiliile locale, primariile, agentii economici care sprijina scoala, politia,
biserica, ONG-urile care au educatia ca domeniu de activitate, organizatii
sindicale reprezentative.
Art. 6
Prin activitatea sa, consiliul scolar nu afecteaza autonomia unitatilor de
invatamant in organizarea si desfasurarea activitatii.
CAP. 3
Organizarea consiliului scolar
Art. 7
(1) Consiliul scolar se constituie pe grupuri de unitati scolare.
(2) In municipii pot functiona consilii scolare pentru scoli generale,
pentru licee, pentru grupuri scolare etc.
Art. 8
Din consiliul scolar fac parte: directorii unitatilor de invatamant, cadre
didactice, reprezentantul/reprezentantii organizatiei/organizatiilor sindicale
din unitatea/unitatile de invatamant la nivelul careia/carora se constituie,
parinti, elevi de liceu, primari, reprezentanti ai administratiei publice, ai
cultelor, ai agentilor economici, ai organizatiilor neguvernamentale etc.
Art. 9
(1) Consiliul scolar este format din 9 - 15 membri. Presedintele
consiliului scolar este ales pe o perioada de un an scolar, dintre membrii
consiliului.
(2) Consiliul scolar este format din: presedinte, vicepresedinte, secretar
si membri.
(3) Anual directorii unitatilor de invatamant solicita administratiei
locale, institutiilor si intreprinderilor, organizatiilor neguvernamentale,
propuneri pentru consiliul scolar, pe care le transmit inspectoratului scolar
judetean/al municipiului Bucuresti.
(4) Consiliul scolar este numit prin decizia inspectorului scolar general
pe o perioada de patru ani. Institutiile care au reprezentanti in consiliul
scolar pot solicita inlocuirea acestora in perioada de patru ani.
Art. 10
Consiliul scolar se intruneste la convocarea presedintelui sau la cererea a
1/3 din membrii sai.
Art. 11
Sedintele consiliului scolar se constituie legal in prezenta a doua treimi
din numarul total al membrilor.
Art. 12
(1) Hotararile se iau prin vot deschis, cu cel putin jumatate plus unu din
numarul total al membrilor. Dupa adoptare, ele devin obligatorii pentru toate
unitatile de invatamant care fac parte din consiliul scolar.
(2) Hotararile care se abat de la prevederile legale se anuleaza de
inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.
CAP. 4
Atributiile consiliului scolar
Art. 13
Consiliul scolar are urmatoarele atributii:
1) analizeaza dezvoltarea sociala, economica, culturala si piata muncii la
nivelul localitatii si a judetului, iar informatia obtinuta o transmite
unitatii de invatamant pentru fundamentarea planului de scolarizare;
2) propune unitatilor de invatamant discipline si domenii care sa se
studieze prin curriculum-ul la decizia scolii;
3) sprijina unitatile de invatamant in organizarea practicii in unitatile
economice;
4) urmareste si sprijina incadrarea in munca a absolventilor de liceu si a
scolilor de arte si meserii;
5) pe baza propunerilor conducerilor unitatilor de invatamant, mediaza
obtinerea resurselor financiare si materiale necesare desfasurarii procesului
de predare-invatare;
6) identifica surse de finantare extrabugetare si propune consiliului de
administratie al unitatii/unitatilor la nivelul careia/carora se constituie
modul de folosire a acestora;
7) sprijina parteneriatele educationale dintre unitatile de invatamant si
institutiile cu rol educativ in plan local;
8) ajuta unitatile de invatamant in derularea programelor de prevenire si
combatere a abandonului scolar;
9) se preocupa de conservarea, promovarea si cunoasterea traditiilor
culturale specifice minoritatilor, in plan local, de dezvoltarea
multiculturalitatii si a dialogului cultural;
10) incurajeaza si sprijina centrele de excelenta, precum si actiunile care
asigura pregatirea tinerilor cu potential in performantele scolare;
11) se preocupa de asigurarea educatiei pentru copii cu nevoi speciale;
12) sprijina activitatile menite sa contribuie la educatia civica, la
promovarea unei atitudini ecologice si de protectie a mediului;
13) se preocupa de mentinerea unui climat de securitate in perimetrul
unitatilor de invatamant arondate;
14) prin activitatile specifice, stimuleaza invatarea continua, sprijinind
derularea programelor educationale pentru adulti: "Scoala
parintilor", "Educam asa" etc.;
15) in parteneriat cu inspectoratele scolare si cu C.J.A.P.P. sprijina
orientarea scolara a elevilor si consilierea parintilor cu privire la alegerea
carierei celei mai potrivite pentru elevi;
16) vegheaza asupra respectarii legislatiei in unitatile scolare arondate;
17) mediaza cu primaria si cu consiliul local, consiliul judetean, dupa
caz, pentru efectuarea reparatiilor in scoli si pentru dotarea acestora cu
mobilier, cu mijloace de invatamant etc.;
18) realizeaza studii de diagnoza si de prognoza asupra starii invatamantului
si face propunerile necesare primariei, consiliului local si inspectoratului
scolar;
19) contribuie la promovarea imaginii unitatilor de invatamant prin actiuni
cu caracter specific: emisiuni Radio-TV, intalniri cu parintii, cu reprezentanti
ai autoritatilor locale si centrale, cu personalitati ale vietii culturale si
stiintifice, editarea de articole, brosuri, pliante, monografii etc., care sa
surprinda aspecte semnificative ale procesului educational.
Art. 14
Prezentul regulament se aproba prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii si intra in vigoare la 3 (trei) zile de la data publicarii acestuia
in Monitorul Oficial al Romaniei.