ORDIN
Nr. 4821 din 30 septembrie 2004
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului
National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 41 din 12 ianuarie 2005
In conformitate cu prevederile art. 140 alin. (3) din Legea invatamantului
nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere prevederile art. 17 alin. (3) din Legea nr. 319/2003
privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare,
avand in vedere propunerile comisiilor de specialitate ale Consiliului
National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare
(C.N.A.T.D.C.U.), ale Biroului C.N.A.T.D.C.U. si ale C.N.A.T.D.C.U. privind
modificarea si completarea Regulamentului de organizare si functionare a
C.N.A.T.D.C.U.,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 410/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Educatiei si Cercetarii,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului National
de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, cuprins in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga prevederile
Ordinului ministrului educatiei si cercetarii nr. 3.218/2002 privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului National de Atestare
a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Directia generala invatamant superior din cadrul Ministerului Educatiei si
Cercetarii comunica prezentul ordin institutiilor de invatamant superior,
Academiei Romane si institutiilor/unitatilor de cercetare-dezvoltare, care il
vor duce la indeplinire.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Consiliului National de Atestare a Titlurilor,
Diplomelor si Certificatelor Universitare
I. Dispozitii generale
Art. 1
Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor
Universitare (C.N.A.T.D.C.U.), denumit in continuare Consiliul de atestare,
este un organism consultativ al Ministerului Educatiei si Cercetarii (M.E.C.).
Art. 2
(1) Consiliul de atestare se bazeaza pe comisii de specialitate, denumite
in continuare comisii, precum si pe Colectivul pentru activitatea de
cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul de atestare este coordonat de catre un birou, denumit in
continuare Biroul Consiliului de atestare.
Art. 3
Consiliul de atestare, Biroul Consiliului de atestare, comisiile si
Colectivul pentru activitatea de cercetare-dezvoltare se constituie si isi
desfasoara activitatea potrivit prevederilor prezentului regulament, aprobat in
conformitate cu dispozitiile legale in vigoare.
II. Constituire
Art. 4
(1) Comisiile se constituie, prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii, pe domenii sau pe grupe de domenii de specialitate, astfel incat
numarul membrilor unei comisii sa fie cuprins intre 5 si 18, in raport cu
propunerile institutiilor organizatoare de doctorat si, dupa caz, ale
institutiilor/unitatilor de cercetare-dezvoltare, precum si cu volumul estimat
al lucrarilor.
(2) Fiecare comisie isi alege, prin vot secret, un presedinte si un
vicepresedinte.
(3) Comisiile aleg dintre membrii lor cercetatori stiintifici gradul I, cel
mult 2 din partea fiecarei comisii, care formeaza un colectiv pentru
activitatea de cercetare-dezvoltare, ca structura distincta, prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii, cu atributii referitoare la propunerea
sistemelor de evaluare si recunoasterea/echivalarea de grade profesionale, care
decurg din reglementarile in vigoare.
(4) Colectivul pentru activitatea de cercetare-dezvoltare isi alege, prin
vot secret, un presedinte si un vicepresedinte.
Art. 5
Consiliul de atestare este constituit, prin ordin al ministrului educatiei
si cercetarii, din presedintii tuturor comisiilor, vicepresedintii comisiilor
cu mai mult de 12 membri, presedintele si vicepresedintele Colectivului pentru
activitatea de cercetare-dezvoltare.
Art. 6
(1) Biroul Consiliului de atestare este constituit din presedintele
Consiliului de atestare si 6 vicepresedinti ai Consiliului de atestare.
(2) Presedintele si vicepresedintii Consiliului de atestare sunt alesi pe
functii de catre Consiliul de atestare, fiecare dintr-o grupa reprezentativa de
domenii, prin vot secret, dintre presedintii comisiilor si presedintele
Colectivului pentru activitatea de cercetare-dezvoltare.
Art. 7
Comisiile, Colectivul pentru activitatea de cercetare-dezvoltare, Consiliul
de atestare si Biroul Consiliului de atestare se constituie si functioneaza, de
regula, pe o perioada de 4 ani.
Art. 8
(1) Membrii comisiilor/Consiliului de atestare care absenteaza de la doua
sedinte de lucru consecutive sau de la 4 sedinte de lucru isi pierd automat
calitatea de membri ai comisiilor; se excepteaza absentele motivate.
(2) In cazurile in care unii membri ai comisiilor isi pierd aceasta
calitate, precum si in alte cazuri motivate, comisiile, Colectivul pentru
activitatea de cercetare-dezvoltare, Consiliul de atestare si Biroul
Consiliului de atestare se completeaza sau se restructureaza, dupa caz, prin
aplicarea prevederilor de mai sus.
III. Atributii, activitati si responsabilitati
Art. 9
(1) Comisiile, Colectivul pentru activitatea de cercetare-dezvoltare,
Biroul Consiliului de atestare si Consiliul de atestare au atributii si
desfasoara activitati specifice, dupa caz, privind elaborarea sistemelor de
evaluare, confirmarea/avizarea/recunoasterea/echivalarea de titluri,
distinctii, calitati, diplome si certificate acordate/propuse de catre
institutiile de invatamant superior din tara sau din strainatate, precum si de
institutiile/unitatile de cercetare-dezvoltare.
(2) Comisiile, Colectivul pentru activitatea de cercetare-dezvoltare,
Biroul Consiliului de atestare si Consiliul de atestare isi desfasoara
activitatea in prezenta a cel putin doua treimi din numarul total al membrilor
respectivi si adopta rezolutii motivate daca acestea intrunesc votul favorabil
al majoritatii simple a celor prezenti.
(3) Comisiile, Biroul Consiliului de atestare si Consiliul de atestare
poarta intreaga responsabilitate pentru propriile rezolutii.
Art. 10
(1) Dosarele si celelalte documente care se inregistreaza la M.E.C. pentru
evaluare si decizie, dupa verificarea continutului acestora in raport cu
prevederile legale in vigoare, se programeaza pe comisii, in ordinea
inregistrarii lor.
(2) Dosarele si celelalte documente care nu indeplinesc conditiile
stabilite de prevederile legale in vigoare se returneaza
institutiilor/unitatilor sau persoanelor care le-au transmis.
Art. 11
(1) Sesiunile de lucru ale comisiilor si Consiliului de atestare sunt, de
regula, ianuarie - martie, aprilie - iunie, septembrie - decembrie.
(2) Programarea sedintelor de lucru ordinare ale comisiilor si Consiliului
de atestare se transmite institutiilor din care fac parte membrii acestora cu
cel putin doua saptamani inainte de inceperea sesiunii in cauza.
Art. 12
(1) Comisiile desfasoara urmatoarele activitati specifice:
a) propun norme ale sistemelor de evaluare;
b) analizeaza, pe baza competentei materiale stabilite de lege pentru
Consiliul de atestare, continutul tuturor dosarelor si al celorlalte lucrari
insotitoare care le revin in sedinta de lucru si propun rezolutii motivate strict
in raport cu sistemele de evaluare in vigoare, pe care le prezinta, in mod
obligatoriu, in cadrul urmatoarei sedinte de lucru a Consiliului de atestare;
c) propun, in cazuri justificate, consultarea altor referenti de
specialitate pentru efectuarea unor evaluari suplimentare;
d) formuleaza puncte de vedere la solicitari din partea M.E.C., a Biroului
Consiliului de atestare sau a Consiliului de atestare.
(2) Rezolutia motivata formulata de catre o comisie privind un dosar
analizat se inscrie intr-o fisa de evaluare si poate fi: favorabila; amanare,
pentru remedierea unor deficiente sau/si pentru efectuarea unei evaluari
suplimentare; nefavorabila, care se argumenteaza prin prezentarea critica a
cerintelor care nu sunt satisfacute.
(3) Pentru remedierea deficientelor sau/si pentru efectuarea evaluarii
suplimentare prevazute in rezolutiile de tip amanare, se instituie un termen de
3 luni de la data emiterii ordinului ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 13
Biroul Consiliului de atestare desfasoara urmatoarele activitati specifice:
a) asigura legatura cu M.E.C., cu alte institutii si organisme de
specialitate;
b) formuleaza puncte de vedere la solicitari din partea M.E.C. sau a
Consiliului de atestare;
c) propune convocarea Consiliului de atestare in sedintele de lucru
extraordinare;
d) informeaza Consiliul de atestare despre activitatile desfasurate si
deciziile adoptate intre doua sedinte de lucru.
Art. 14
(1) Consiliul de atestare are urmatoarele atributii:
a) propune sistemele de evaluare;
b) confirma titlurile stiintifice de doctor si, dupa caz, distinctiile
asociate activitatii de doctorat - "Cum laude", "Magna cum
laude", "Summa cum laude" -, propuse de catre institutiile
organizatoare de doctorat;
c) confirma titlurile didactice de conferentiar universitar si de profesor
universitar, validate de catre senatele universitare;
d) avizeaza propunerile institutiilor organizatoare de doctorat privind
conferirea calitatii de conducator de doctorat;
e) avizeaza propunerile privind acordarea calitatii de institutie
organizatoare de doctorat;
f) confirma rezultatele concursurilor privind acordarea gradelor
profesionale de cercetator stiintific gradul II si de cercetator stiintific
gradul I, aprobate de consiliile stiintifice ale institutiilor/unitatilor de
cercetare-dezvoltare;
g) recunoaste/echivaleaza titluri, grade profesionale, diplome si
certificate universitare/postuniversitare acordate de catre institutii din
strainatate;
h) alte atributii, asemenea celor de mai sus, care decurg din
reglementarile in vigoare.
(2) Consiliul de atestare desfasoara urmatoarele activitati specifice:
a) dezbate rezolutiile motivate prezentate de catre reprezentantii tuturor
comisiilor si, dupa exprimarea votului Consiliului de atestare, le transmite
M.E.C. in vederea emiterii ordinului ministrului educatiei si cercetarii, in
termen de cel mult 90 de zile de la data inregistrarii dosarelor la M.E.C.;
b) formuleaza puncte de vedere la solicitari din partea comisiilor, a
Colectivului pentru activitatea de cercetare-dezvoltare, a Biroului Consiliului
de atestare si a M.E.C.
Art. 15
Deciziile adoptate prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii se
comunica de catre M.E.C. institutiilor/unitatilor sau persoanelor care au
transmis solicitarile in cauza.
IV. Analiza si solutionarea contestatiilor
Art. 16
(1) In cazul contestarii unui ordin al ministrului educatiei si cercetarii
sau a unei rezolutii a Consiliului de atestare de catre o institutie sau o
persoana si la cererea acesteia, potrivit legii, ministrul educatiei si
cercetarii numeste o comisie de analiza a contestatiilor, formata din 3 membri,
dintre persoanele propuse de institutiile organizatoare de doctorat si, dupa
caz, de institutiile/unitatile de cercetare-dezvoltare, aflate in baza de date
a M.E.C., dar diferite de membrii comisiilor.
(2) Comisia de analiza a contestatiilor se intruneste la sediul M.E.C. si
intocmeste un referat de analiza cu propuneri motivate, in termen de 30 de zile
de la data inregistrarii contestatiei la M.E.C. Presedintele Comisiei de
analiza a contestatiilor sau un reprezentant al acestuia prezinta referatul de
analiza in cadrul urmatoarei sedinte de lucru a Consiliului de atestare, care
adopta o rezolutie finala privind solutionarea contestatiei in cauza.
(3) Rezolutia Consiliului de atestare in legatura cu solutionarea
contestatiei in cauza se inainteaza ministrului educatiei si cercetarii care,
dupa consultarea cu presedintele Consiliului de atestare si in conditiile
legii, decide definitiv, in termen de 60 de zile de la data expirarii
termenului de depunere a contestatiei.
V. Asistenta tehnica
Art. 17
Activitatea comisiilor, a Biroului Consiliului de atestare si a Consiliului
de atestare se desfasoara la sediul M.E.C.
Art. 18
Activitatea comisiilor, a Biroului Consiliului de atestare si a Consiliului
de atestare este asistata din punct de vedere tehnic de catre compartimentele
de specialitate din cadrul M.E.C.
VI. Dispozitii finale
Art. 19
Modul de acoperire a cheltuielilor de transport, cazare, diurna si de
evaluare pentru deplasarea si activitatea membrilor comisiilor, ai Consiliului
de atestare si ai comisiilor de analiza a contestatiilor, precum si ale
referentilor, pentru evaluarile suplimentare, se stabileste printr-o
reglementare specifica.
Art. 20
Consiliul de atestare intocmeste un raport anual asupra activitatii
desfasurate, pe care il prezinta ministrului educatiei si cercetarii la
sfarsitul lunii septembrie.