ORDONANTA Nr.
14 din 29 ianuarie 2010
privind masuri financiare
pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli,
începand cu anul 2010
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 71 din 30 ianuarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. I. 5 din Legea nr. 9/2010 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL I
Reglementări în conformitate cu Liniile
directoare comunitare privind ajutoarele de stat în sectorul agricol şi
forestier 2007-2013
Art. 1. - Prezenta ordonanţă stabileşte
cadrul juridic privind condiţiile generale pentru acordarea ajutoarelor de
stat în agricultură, în conformitate cu Liniile directoare comunitare
privind ajutoarele de stat în sectorul agricol şi forestier 2007- 2013,
publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 319 din 27 decembrie 2006,
pentru realizarea unor producţii competitive şi în scopul
asigurării securităţii alimentare a populaţiei şi
pentru protejarea mediului.
Art. 2. - (1) Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale asigură elaborarea reglementărilor sectoriale
şi gestionarea fondurilor financiare, necesare acordării ajutoarelor
de stat permise conform art. 1, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(2) Instituţia responsabilă pentru
implementarea formelor de ajutor de stat este Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale prin Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, respectiv prin centrele judeţene
ale acesteia sau a municipiului Bucureşti sau, după caz, prin
direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(3) Instituţiile responsabile pentru implementarea
formelor de ajutor de stat pentru stimularea sectorului de cercetare şi
dezvoltare sunt Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi
Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe
Ionescu-Şişeşti".
Art. 3. - Beneficiarii ajutoarelor de stat
prevăzute la art. 1 sunt:
a) producătorii agricoli, persoane fizice
autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale
constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de
către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi
întreprinderile familiale, cu modificările ulterioare, şi/sau
persoane juridice, grupuri de producători recunoscute, inclusiv
recunoscute preliminar, sau organizaţii de producători recunoscute,
după caz, care sunt înregistraţi în Registrul agricol, Registrul
fermelor, Registrul plantaţiilor viticole, alte evidenţe funciare,
care exploatează terenuri agricole, individual sau în forme de asociere
conform legislaţiei în vigoare, în scopul obţinerii producţiei
agricole;
b) producătorii agricoli, persoane fizice
autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale
constituite potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
44/2008, cu modificările ulterioare, şi/sau persoane juridice,
grupuri de producători recunoscute sau organizaţii de
producători recunoscute, după caz, care sunt înregistraţi în
Registrul naţional al exploataţiilor şi care deţin, cresc
sau exploatează animale, individual sau în forme de asociere conform
legislaţiei în vigoare, în scopul obţinerii producţiei agricole,
precum şi operatorii economici acreditaţi pentru
desfăşurarea activităţilor de ameliorare în zootehnie;
c) organizaţiile de îmbunătăţiri
funciare şi federaţiile de organizaţii de
îmbunătăţiri funciare înscrise în Registrul naţional al
organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare şi
Administraţia Naţională a Imbunătăţirilor
Funciare, aşa cum sunt definite în Legea îmbunătăţirilor
funciare nr. 138/2004, republicată, cu completările ulterioare;
d) organismele/organizaţiile de cercetare,
respectiv universităţile, institutele şi staţiunile de
cercetare-dezvoltare din domeniul agricol, indiferent de statutul lor juridic
sau de modul lor de finanţare, al căror scop principal este de a
realiza cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare
experimentală şi de a-şi face cunoscute rezultatele prin
predare, publicare sau transfer de tehnologie.
Art. 4. - Guvernul este abilitat să acorde forme
de ajutor de stat permise conform art. 1 în următoarele domenii:
a) protecţia mediului înconjurător: altele
decât ajutoarele privind investiţiile destinate mediului care intră
în categoria ajutoarelor din domeniile prevăzute la lit. s) pct. 1, precum
şi altele decât ajutoarele în domeniile prevăzute la lit. s) pct. 3
si 4;
b) încurajarea producerii şi
comercializării de produse agricole de calitate;
c) furnizarea de asistenţă tehnică în
sectorul agricol;
d) remedierea daunelor provocate de catastrofe naturale
sau evenimente excepţionale;
e) compensarea producătorilor agricoli pentru
pierderile cauzate de condiţii climatice nefavorabile;
f) combaterea bolilor la animale şi plante;
g) plata primelor de asigurare;
h) închiderea capacităţilor de
producţie, procesare şi comercializare în sectorul agroalimentar;
i) salvarea şi restructurarea firmelor aflate în
dificultate;
j) ocuparea forţei de muncă;
k) stimularea sectorului de cercetare-dezvoltare;
l) ajutoare pentru formare în conformitate cu
Regulamentul (CE) nr. 68/2001 al Comisiei din 12 ianuarie 2001 privind
aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele pentru
formare;
m) ajutoare de stat pentru capitalul de risc în
domeniul agricol;
n) ajutoare de stat sub forma garanţiilor acordate
în conformitate cu Comunicarea Comisiei referitoare la aplicarea articolelor 87
şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de stat sub formă de garanţii,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 155 din 20 iunie
2008, precum şi cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare
privind datoria publică;
o) ajutoare de stat sub forma compensării
serviciilor publice, acordate în conformitate cu Cadrul comunitar privind
ajutoarele de stat sub forma compensaţiilor pentru obligaţia de
serviciu public;
p) prestarea unui serviciu de interes economic general,
acordat în conformitate cu Decizia 2005/842/CE a Comisiei din 28 noiembrie 2005
privind aplicarea articolului 86 alineatul (2) din Tratatul CE la ajutorul de stat,
sub forma compensaţiei pentru obligaţia de serviciu public, acordat
anumitor întreprinderi cărora le-a fost încredinţată prestarea
unui serviciu de interes economic general;
q) promovarea produselor agricole;
r) ajutoare pentru sectorul creşterii animalelor;
s) activităţi de dezvoltare rurală:
1. investiţii în exploataţii agricole;
2. investiţiile care au ca scop procesarea
şi comercializarea produselor agricole;
3. realizarea angajamentelor referitoare la agromediu
şi bunăstarea animalelor;
4. plăţi Natura 2000 şi plăţi
aferente Directivei 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică
comunitară în domeniul apei;
5. compensarea handicapurilor în anumite zone;
6. îndeplinirea standardelor;
7. instalarea tinerilor fermieri;
8. constituirea de grupuri de producători;
9. comasarea terenurilor;
10. investiţii în sectorul creşterii
animalelor.
Art. 5. - (1) Normele metodologice privind modul de
acordare a ajutoarelor de stat prevăzute la art. 4 se aprobă prin
hotărâri ale Guvernului, cu respectarea prevederilor comunitare şi
naţionale în domeniul ajutorului de stat, şi reglementează
scopul, obiectivul, durata, cuantumul ajutorului exprimat ca procent din
cheltuiala eligibilă şi valoare în lei, fluxurile financiare pentru
acordarea ajutoarelor de stat, criteriile de eligibilitate, procedurile de
implementare, supraveghere şi control.
(2) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale transmite Comisiei Europene notificările formelor de ajutor de stat
prevăzute la art. 4, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului
(CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie'2004 de punere în aplicare a
Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de
aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.
Art. 6. - Ajutoarele de stat care pot fi acordate din
cele prevăzute la art. 4 şi suma totală alocată
fiecărei forme de ajutor de stat se aprobă anual prin hotărâre a
Guvernului, care va fi comunicată Comisiei Europene prin Raportul anual,
în conformitate cu art. 6 din Regulamentul (CE) nr. 794/2004.
CAPITOLUL II
Reglementări în conformitate cu Regulamentul
(CE) nr. 1.857/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea
articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de stat pentru întreprinderile
mici şi mijlocii care îşi desfăşoară activitatea în
domeniul producţiei de produse agricole si de modificare a Regulamentului
(CE) nr. 70/2001
Art. 7. - Se stabileşte cadrul juridic privind
condiţiile generale pentru acordarea ajutoarelor de stat în
agricultură, conform Regulamentului (CE) nr. 1.857/2006 al Comisiei din 15
decembrie 2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr.
358 din 16 decembrie 2006, pentru stimularea competitivităţii
agricultorilor, asigurarea securităţii alimentare a populaţiei
şi protejarea mediului.
Art. 8. - (1) Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale asigură elaborarea reglementărilor sectoriale
şi gestionarea fondurilor financiare necesare acordării ajutoarelor
de stat permise conform art. 7.
(2) Instituţia responsabilă pentru
implementarea formelor de ajutor de stat este Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, prin Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, respectiv prin centrele judeţene
ale acesteia sau al municipiului Bucureşti ori, după caz, prin
direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
Art. 9. - Beneficiarii ajutoarelor de stat permise
conform art. 7 sunt întreprinderile mici şi mijlocii care
desfăşoară activitate în domeniul producţiei primare
agricole, definite conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea
înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, si conform
prevederilor anexei I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6
august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu
piaţa comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat
(Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 214 din 9 august 2008.
Art. 10. - Guvernul este abilitat să acorde forme
de ajutor de stat permise conform art. 7 în următoarele domenii:
a) transferul clădirilor agricole în interes
public;
b) despăgubiri privind bolile plantelor şi
infestărilor parazitare ale acestora;
c) despăgubiri privind pierderile cauzate de
fenomenele meteorologice nefavorabile;
d) plata primelor de asigurare;
e) încurajarea producerii de produse de calitate;
f) furnizare de asistenţă tehnică în sectorul
agricol;
g) ajutoare pentru sectorul creşterii animalelor;
h) activităţi de dezvoltare rurală:
1. investiţii în exploataţii agricole;
2. conservarea peisajelor şi a clădirilor
tradiţionale;
3. instalarea tinerilor fermieri;
4. constituirea de grupuri de producători;
5. comasarea terenurilor;
6. investiţii în sectorul creşterii
animalelor.
Art. 11. - (1) Normele metodologice privind modul de
acordare a ajutoarelor de stat, prevăzute la art. 10, se aprobă prin
hotărâri ale Guvernului, cu respectarea normelor comunitare şi
naţionale în domeniul ajutorului de stat, şi reglementează
scopul, obiectivul, cuantumul ajutorului exprimat ca procent din cheltuiala
eligibilă şi valoare în lei, fluxurile financiare pentru acordarea
ajutoarelor de stat, durata, criteriile de eligibilitate, procedurile de
implementare, supraveghere şi control.
(2) Ajutoarele de stat care pot fi acordate din cele
prevăzute la art. 10 şi suma totală alocată fiecărei
forme de ajutor de stat se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului,
care va fi comunicată Comisiei Europene prin Raportul anual, în baza art.
6 din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei.
(3) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale transmite Comisiei Europene informările referitoare la schemele de
ajutor de stat şi ajutoarele individuale prevăzute la alin. (1), în
conformitate cu dispoziţiile art. 20 din Regulamentul (CE) nr. 1.857/2006
al Comisiei.
Art. 12. - Măsurile prevăzute la art. 4
şi 10 se aplică, cu excepţia celor care cuprind aceiaşi beneficiari
şi aceleaşi cheltuieli eligibile ca şi cele prevăzute
şi finanţate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 13. - (1) Se consideră ajutor necuvenit sumele
acordate în temeiul prezentei ordonanţe şi utilizate pentru alte
scopuri decât cele pentru care au fost solicitate, sumele acordate prin
înscrierea sau atestarea de către beneficiari a unor date ori
situaţii nereale pe documentele de decontare aferente ajutorului
prevăzut în prezenta ordonanţă sau cu încălcarea în orice
mod a prevederilor prezentei ordonanţe.
(2) Sumele reprezentând ajutor necuvenit, prevăzut
la alin. (1), se recuperează de la beneficiarii ajutoarelor de stat,
conform procedurii reglementate de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, si se virează la
bugetul de stat.
(3) Persoanele fizice şi/sau juridice care, prin
înscrierea sau atestarea de date ori de situaţii nereale pe documentele de
decontare aferente ajutorului prevăzut în prezenta ordonanţă, au
încasat sume de la bugetul de stat în mod necuvenit nu mai beneficiază de
ajutor pentru o perioadă de 3 ani calendaristici de la data încasării
sumelor necuvenite.
Art. 14. - (1) Constatarea ajutorului necuvenit,
calculul şi individualizarea acestuia se efectuează de către
organele competente ale instituţiei responsabile pentru implementarea
ajutoarelor de stat prevăzute la art. 2 alin. (2) si (3) si la art. 8
alin. (2).
(2) Actul/Documentul de constatare, stabilire şi
individualizare a obligaţiilor de plată privind creanţele
bugetare rezultate din ajutorul 'necuvenit cuprinde elementele actului
administrativ fiscal prevăzut de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi elemente specifice, dacă este cazul, şi
reprezintă titlu de creanţă.
(3) Titlul de creanţă se comunică
debitorului de către instituţia responsabilă conform alin. (1),
în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Creanţele bugetare prevăzute la alin.
(2) sunt asimilate creanţelor fiscale în privinţa drepturilor şi
obligaţiilor care revin creditorilor şi debitorilor.
Art. 15. - (1) Termenul de plată pentru creanţele
bugetare prevăzute la art. 14 alin. (2) se stabileşte în funcţie
de data comunicării titlului de creanţă, potrivit legii, astfel:
a) dacă data comunicării este cuprinsă
în intervalul 1-15 al lunii, termenul de plată este până la data de 5
a lunii următoare;
b) dacă data comunicării este cuprinsă
în intervalul 16-31 al lunii, termenul de plată este până la data de
20 a lunii următoare.
(2) Pentru neachitarea la termen a obligaţiilor
de plată înscrise în titlul de creanţă, debitorul datorează
majorări de întârziere, în conformitate cu dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
(3) Impotriva titlului de creanţă
prevăzut la art. 15 alin. (1) debitorul poate formula contestaţie la
organul emitent, în condiţiile şi termenele stabilite de
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 16. - (1) Pentru creanţele bugetare
prevăzute la art. 14 alin. (2), titlul de creanţă comunicat
debitorului constituie titlu executoriu în condiţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) In cazul în care debitorii beneficiari ai
ajutorului de stat nu îşi îndeplinesc obligaţia de plată la
termenele prevăzute la art. 15 alin. (1), instituţia
responsabilă pentru implementarea ajutorului de stat, prevăzută
la art. 2 alin. (2) şi (3) şi la art. 8 alin. (2), va transmite
titlurile executorii organelor fiscale subordonate Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală în a căror rază teritorială
îşi au domiciliul fiscal debitorii, în vederea efectuării procedurii
de executare silită.
(3) Organele fiscale prevăzute la alin. (2) sunt
competente şi pentru ducerea la îndeplinire a măsurilor
asigurătorii dispuse de organele abilitate ale instituţiei
responsabile pentru implementarea ajutorului de stat, prevăzută la
art. 2 alin. (2).
Art. 17. - (1) Creanţele bugetare prevăzute
la art. 14 alin. (2) se sting prin compensare cu creanţele beneficiarului
reprezentând sume cuvenite acestuia în temeiul angajamentelor legale încheiate
cu instituţiile prevăzute la art. 2 alin. (2) şi (3) şi la
art. 8 alin. (2), până la concurenţa celei mai mici sume, în
situaţia în care ambele părţi dobândesc reciproc atât calitatea
de creditor, cât şi pe cea de debitor.
(2) Compensarea prevăzută la alin. (1) se
face de către instituţia competentă, prevăzută la art.
2 alin. (2) şi (3) şi la art. 8 alin. (2), din oficiu, înainte de
efectuarea oricărei plăţi de la buget, ori de câte ori se
constată existenţa unor creanţe reciproce aferente
contribuţiei financiare de la bugetul de stat, pentru debitele scadente,
în situaţia în care debitorul nu achită voluntar sumele datorate în
termenele stabilite în titlul de creanţă.
(3) In cazul compensărilor efectuate de instituţia
competentă conform alin. (2), creanţele bugetare generate din
derularea ajutorului de stat se compensează cu obligaţii datorate
aceleiaşi forme de sprijin, urmând ca din diferenţa rămasă
să fie compensate obligaţiile datorate ulterior celorlalte forme de
sprijin, în mod proporţional, inclusiv pentru formele de sprijin acordate
în anii anteriori.
(4) Dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, privind stingerea creanţelor prin compensare se aplică în
mod corespunzător.
Art. 18. -In termen de 45 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin comun al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului
finanţelor publice se stabileşte procedura de compensare a
creanţelor bugetare prevăzute la art. 17.
Art. 19. - Creanţelor bugetare rezultate din
derularea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 123/2006 pentru
aprobarea acordării sprijinului financiar producătorilor agricoli din
sectorul vegetal, zootehnic, al îmbunătăţirilor funciare şi
al organizării şi sistematizării teritoriului, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 125/2007, cu modificările
şi completările ulterioare, li se aplică prevederile art. 14-18
din prezenta ordonanţă.
Art. 20. - (1) La data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe se abrogă:
a) Legea nr. 231/2005 privind stimularea
investiţiilor în agricultură, industrie alimentară,
silvicultură, piscicultura, precum şi în activităţi
nonagricole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608
din 13 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare;
b) art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 47/2005
privind reglementări de neutralizare a deşeurilor de origine animală,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 778 din 26
august 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 73/2006;
c) Hotărârea Guvernului nr. 1.211/2005 privind
sprijinul direct al statului pentru activitatea de neutralizare a
deşeurilor de origine animală, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 936 din 20 octombrie 2005;
d) art. 7, art. 8 alin. (1) şi art. 9 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 108/2001 privind
exploataţiile agricole, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 166/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Măsurile adoptate în baza actelor normative
prevăzute la alin. (1), aflate în derulare la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe, se finalizează conform
dispoziţiilor în vigoare la data iniţierii acestora.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
Ministrul mediului şi pădurilor,
Borbely Laszlo
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu