ORDIN Nr. 35
din 12 ianuarie 2007
pentru aprobarea modelului
si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 62 din 25 ianuarie 2007
In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare, al art. 1562 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 196 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi conţinutul formularului
(300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată", cod MF:14.13.01.02, prevăzut
în anexa nr. 1*).
Art. 2. - Formularul prevăzut la art. 1 se completează
şi se depune conform instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare şi păstrare a formularului
prevăzut la art. 1 sunt stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Decontul de taxă pe valoarea adăugată
prevăzut la art. 1 se utilizează începând cu declararea obligaţiilor fiscale
aferente lunii ianuarie 2007.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - Direcţia generală de gestiune a impozitelor
şi contribuţiilor şi Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor
bugetare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia
generală de legislaţie impozite indirecte şi Direcţia generală a tehnologiei
informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vlădescu
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 1
300 DECONT
DE TAXĂ PE
VALOAREA ADĂUGATĂ
Ministerul
Finanţelor Publice
Agenţia Naţionala de
Administrare Fiscală
Perioada de raportare
(luna/trimestru/semestru/an).................................
Anul ...........................
DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI IMPOZABILE
Cod de identificare fiscala
|
RO
|
|
Denumire
|
|
Domiciliu fiscal
Judet
|
|
Localitate
|
|
Sector
|
|
Strada
|
|
Număr
|
|
Cod poştal
|
|
Bloc
|
|
Seara
|
|
Etaj
|
|
Ap
|
|
Telefon
|
|
Fax
|
|
Email
|
|
Cont bancar
PRO RATA DE DEDUCERE % | | | | |_|
TAXA PE VALOAREA ADAUGATA COLECTA
TA - lei -
|
Denumire
indicatori
Valoare TVA
|
COMERŢ INTRACOMUNITAR ŞI IN AFARA UE
|
1
|
Livrări mlracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143
alin.(2) lit.a) şi d) din Codul fiscal
|
|
|
2
|
Livrări de bunuri sau prestări de servicii pentru care locul
livrării/locul prestării este în afara României (în UE sau în afara UE),
precum şi livrări intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143
alin.(2) lit.b) şi c) din Codul fiscal
|
|
|
3
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru care cumpărătorul este
obligat la plata TVA (taxare inversă)
|
|
|
4
|
Bunuri si servicii achiziţionate pentru care cumpărătorul este
obligat la plata TVA (taxare inversă)
|
|
|
5
|
SUB-TOTAL (rd. 1+ rd2+rd.3+ rd.4)
|
|
|
LIVRĂRI DE BUNURI IN INTERIORUL ŢARII ŞI EXPORTURI
|
6
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii taxabile cota 19%
|
|
|
7
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii taxabile cota 9%
|
|
|
8
|
Livrări de bunuri şi prestări de servicii scutite cu drept de
deducere şi alte operaţiuni care dau drept de deducere
|
|
|
9
|
I livrari de bunuri şi prestări de
servicii scutite fără drept de deducere
|
|
|
10
|
SUB-TOTAL (rd.6+rd.7+rd.8+rd.9)
|
|
|
11
|
Regularizări taxă colectată
|
|
|
12
|
Total taxă colectată (rd.5+rd. 10+rd. 11)
|
|
|
TAXA PE VALOAREA ADAUGATĂ DEDUCT1BILĂ
- lei
-
|
Denumire
indicatori
Valoare TVA
|
ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE DE BUNURI ŞI ALTE ACHIZIŢII IMPOZABILE
IN ROMÂNIA
|
13
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri destinate revânzării
|
|
|
14
|
Achiziţii intracomunitare de bunuri pentru nevoile firmei
|
|
|
15
|
Bunuri şi servicii achiziţionate, pentru care cumpărătorul este
obligat la plata TVA
|
|
|
16
|
SUB-TOTAL TAXA DEDUCTIBILÂ(rd.I3+rd.l4+rd.15)
|
|
|
17
|
TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 SAU 147
|
|
|
ACHIZIŢII DE BUNURI IN INTERIORUL ŢARII ŞI IMPORTURI, ACHIZIŢII
INTRACOMUNITARE SCUTITE SAU NEIMPOZABILE
|
18
|
Achiziţii de bunuri taxabile cu cota de
19% destinate revânzării
|
|
|
19
|
Achiziţii de bunuri taxabile cu cota de 9% destinate revânzării
|
|
|
20
|
Achiziţii de bunuri scutite de taxa sau neimpozabile
|
|
|
21
|
Achiziţii de bunuri de capital cu cota de 19%
|
|
|
22
|
Achiziţii de bunuri şi prestări de
servicii pentru nevoile firmei cu cota 19%
|
|
|
23
|
Achiziţii de bunuri şi prestări de servicii pentru nevoile firmei
cu cota 9%
|
|
|
24
|
SUB-TOTAL TAXA DEDUCTIBILA (rd. 18+rd. 19+rd. 20+rd. 21 +rd.
22+rd. 23)
|
|
|
25
|
TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 SAU 147
|
|
|
26
|
TVA efectiv restituită cumpărătorilor străini, inclusiv
comisionul unităţilor autorizate
|
|
|
27
|
Regularizări taxă dedusă
|
|
|
28
|
Ajustări la finele anului conform pro-rata / ajustări pentru
bunurile de capital
|
|
|
29
|
TOTAL TAXA DEDUSA (rd.!7+rd.25+rd.26+rd.27+rd.28)
|
|
|
REGULARIZĂRI CONFORM ART. 1473 DIN CODUL
FISCAL - lei
-
|
Denumire
indicatori
TVA
|
30
|
Suma negativa a TVA în perioada de raportare (rd.29-rd.12)
|
|
31
|
Taxa de plată în perioada de raportare (rd. 12-rd.29)
|
|
32
|
Soldul TVA de plată din decontul perioadei fiscale precedente
(rd.36 din decontul precedent) neachitată până la data depunerii decontului de TVA
|
|
33
|
TVA de plată cumulat (rd.31+rd.32)
|
|
34
|
Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adăugată reportată din
perioada precedentă pentru care nu s-a solicitat rambursare (rd.37 din
decontul lunii precedente)
|
|
35
|
Suma negativă a TVA cumulată (rd.30+rd.34)
|
|
36
|
Sold TVA de plată la sfârşitul perioadei de raportare (rd.33-rd.35)
|
|
37
|
Soldul sumei negative de TVA la sfârşitul perioadei de raportare (rd.35-rd.33)
|
|
Cod CAEN al activităţii
preponderente efectiv desfăşurate in perioada de raportare: |_________________________________________________|
Solicitaţi rambursarea soldului sumei negative de TVA
? DA |_| NU |_|
Nr. de evidenta a plaţii:
|_________________________________|
Prezenta declaraţie constituie titlu de creanţa
şi produce efectele juridice ale înştiinţării de plată de la data depunerii
acesteia, în condiţiile legii.
__________________________________________________________________
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte
publice, declar că datele din aceasta declaraţie sunt corecte şi complete.
Nume, prenume
|
|
|
Semnătura şi ştampila
|
Funcţie
|
|
__________________________________________________________________
Loc rezervat organului fiscal
Număr de înregistrare
|
|
Data înregistrării
|
|
__________________________________________________________________
CodMF : 14.13.01.02
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată"
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată"
se completează de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform
art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare Codul
fiscal.
Persoanele impozabile care conduc evidenţa contabilă,
potrivit legii, pentru operaţiunile realizate pe bază de contract de asociere
în participaţiune declară inclusiv datele şi informaţiile privind taxa pe
valoarea adăugată rezultate din astfel de operaţiuni.
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se depune la organul fiscal competent, la următoarele termene:
a) lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei
pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada
fiscală este luna calendaristică, potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
b) trimestrial, până la data de 25 a primei luni din
trimestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele
impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic, potrivit
prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
c) la altă dată stabilită prin norme, dacă perioada
fiscală este mai mare decât trimestrul.
Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea
adăugată" se depune, în format electronic, astfel:
- la registratura organului fiscal competent;
- la poştă, prin scrisoare recomandată;
- prin completare pe pagina de internet a
Ministerului Finanţelor Publice de către contribuabilii eligibili conform
reglementărilor de utilizare a serviciului;
- prin Sistemul electronic naţional (SEN), de către
marii contribuabili.
Formatul depus pe suport electronic va fi însoţit de
formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul programului de asistenţă,
semnat şi ştampilat conform legii.
Formatul se editează în două exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună
cu suportul electronic;
- un exemplar se păstrează de către persoana
impozabilă.
Formatul electronic al formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată" se obţine prin
folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Finanţelor Publice şi
se transmite organului competent pe suport electronic.
Programul de asistenţă este pus la dispoziţie, gratuit,
persoanelor impozabile de unităţile fiscale sau poate fi descărcat de pe
serverul de web al Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.
Direct pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice depun
contribuabilii care dispun de un certificat digital eliberat de Ministerul
Finanţelor Publice.
ATENŢIE: Nu se înscriu în decont:
- taxa pe valoarea adăugată din facturile de
executare silită, de către persoanele abilitate prin lege să efectueze vânzarea
bunurilor supuse executării silite;
- diferenţele de taxă pe valoarea adăugată de plată
constatate de organele de control, pentru care nu este reglementată includerea
în decont;
- documentele neevidenţiate în jurnalele pentru
cumpărări sau vânzări, constatate de organele de
control fiscal;
- taxa pe valoarea adăugată pentru care a fost
aprobată înlesnire la plată.
Completarea formularului se face astfel:
Perioada de raportare
„Perioada de raportare" poate fi luna
calendaristică, trimestrul calendaristic sau o altă perioadă fiscală stabilită
în condiţiile art. 1561 din Codul fiscal.
Se înscrie cu cifre arabe numărul perioadei de
raportare (de exemplu: 01 pentru ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru semestrul I, 12 pentru an).
Anul pentru care se completează declaraţia se înscrie
cu cifre arabe, cu 4 caractere (de exemplu, 2007).
Secţiunea „Date de identificare a persoanei
impozabile"
Caseta „Cod de identificare fiscală" se
completează astfel:
- contribuabilii persoane juridice, cu excepţia
comercianţilor, asociaţiile sau alte entităţi fără personalitate juridică
înscriu codul de înregistrare fiscală;
- comercianţii, inclusiv sucursalele comercianţilor
care au sediul principal al comerţului în străinătate, înscriu codul unic de
înregistrare;
- contribuabilii persoane
fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită
profesii libere înscriu codul de înregistrare fiscală;
- contribuabilii persoane impozabile care nu sunt
stabilite în România, conform art. 1251 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, şi sunt înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea
adăugată în România, potrivit art. 153 din acelaşi cod, înscriu codul de
înregistrare fiscală.
Reprezentantul fiscal desemnat de o persoană impozabilă
stabilită în străinătate înscrie codul de identificare fiscală atribuit ca
reprezentant fiscal, care este diferit de codul de identificare fiscală
atribuit pentru activitatea proprie a acestuia.
Inscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la
dreapta.
Caseta „Denumire" se completează cu denumirea
persoanei juridice, a asociaţiei sau a entităţii fără personalitate juridică
ori cu numele şi prenumele persoanei fizice, după caz.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Denumire"
se înscriu informaţiile de identificare înscrise pe certificatul de
înregistrare fiscală a reprezentării.
Caseta „Domiciliu fiscal" se completează cu datele
privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul
fiscal, după caz) al contribuabilului.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta „Domiciliu
fiscal" se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului.
In rubrica „Pro rata de deducere" se înscrie pro
rata determinată potrivit art. 147 din Codul
fiscal.
Secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată colectată"
Rândul 1 - se înscriu informaţiile preluate din
Jurnalul de vânzări**), privind baza de impozitare pentru livrările
intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) şi d) din
Codul fiscal, şi pentru livrările ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare în statul membru de sosire a bunurilor, prevăzute la
art. 1321 alin. (5)
lit. b) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea
taxei intervine în perioada de raportare*). Nu se înscriu sumele din facturile
pentru încasări de avansuri parţiale pentru livrări intracom unitare de bunuri,
scutite.
Rândul 2 - se înscriu informaţiile preluate din
Jurnalul de vânzări**), privind baza de impozitare pentru livrările de
bunuri/prestările de servicii care nu sunt impozabile în România pentru că nu
au locul livrării/prestării stabilit, conform art. 132 şi 133 din Codul fiscal,
în România, precum şi pentru livrările intracom unitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit.
b) şi c) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare*). Nu se înscriu sumele din facturile pentru încasări de
avansuri parţiale pentru livrări intracomunitare de bunuri, scutite.
Rândul 3 - se înscriu informaţiile preluate din
Jurnalul de cumpărări**), privind baza de impozitare pentru achiziţiile
intracomunitare de bunuri, precum şi baza de impozitare pentru achiziţiile de
bunuri efectuate de către beneficiarul unei livrări ulterioare efectuate în
cadrul unei operaţiuni triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata
taxei conform art. 150 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, şi taxa pe valoarea
adăugată aferentă. Se înscriu numai informaţiile referitoare la operaţiunile
pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare*). Nu se
înscriu sumele din facturile primite pentru plăţi de avansuri parţiale pentru
achiziţii intracomunitare de bunuri.
Rândul 4 - se înscriu informaţiile preluate din
Jurnalul de cumpărări**), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea
adăugată aferentă pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pentru care se
aplică măsurile de simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal, pentru
achiziţiile de bunuri şi servicii pentru care beneficiarul datorează TVA
conform art. 150 alin. (1) lit. b)-d), f) şi g) şi pentru importurile de bunuri
cărora le sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul
fiscal.
Rândul 6 - se înscriu informaţiile preluate din
Jurnalul de vânzări**), privind:
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de
19%;
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru operaţiunile supuse regimurilor speciale de taxă pe valoarea
adăugată, cărora le este aplicabilă cota de 19%, determinate pe baza situaţiilor
de calcul întocmite în acest scop.
Rândul 7 - se înscriu
informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări**), privind:
- baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de
9%.
Rândul 8 - se înscriu:
- informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări**),
privind baza de impozitare pentru livrările de bunuri/prestările de servicii
scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 143 alin. (1), art. 144 şi 1441 din Codul fiscal;
- informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări**),
privind baza de impozitare pentru operaţiuni scutite de taxă, conform art. 141
alin. (2) lit. a) pct. 1-5 şi lit. b), în cazul în care cumpărătorul sau
clientul este stabilit în afara Uniunii Europene sau în cazul în care aceste
operaţiuni sunt în legătură directă cu bunuri care vor fi exportate, precum şi
în cazul operaţiunilor efectuate de intermediari care acţionează în numele şi
în contul altei persoane, atunci când aceştia intervin în derularea unor astfel
de operaţiuni;
- informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări**),
privind baza de impozitare pentru operaţiuni neimpozabile prevăzute la art. 128
alin. (7) şi (8) şi la art. 129 alin. (5) şi (7) din Codul fiscal, care dau
drept de deducere în condiţiile prevăzute de art. 145 din Codul fiscal;
- informaţiile preluate de
către furnizori/prestatori din Jurnalul de vânzări**), privind baza de impunere
pentru livrările/prestările efectuate, pentru care se vor aplica măsurile de
simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal.
Rândul 9 - se înscriu informaţiile
preluate din Jurnalul de vânzări**), privind baza de impozitare pentru
livrările de bunuri scutite fără drept de deducere, prevăzute la art. 141 din
Codul fiscal.
Rândul 11 - se evidenţiază sumele rezultate din
corectarea datelor de la rd. 1-4 şi rd. 6-9 din deconturile anterioare, precum
şi orice alte sume rezultate din regularizări prevăzute de legislaţia în
vigoare.
Secţiunea „Taxa pe valoarea adăugată deductibilă"
Rândul 13 - se înscriu de către beneficiari
informaţiile din Jurnalul de cumpărări**), privind baza de impozitare şi taxa
pe valoarea adăugată deductibilă aferentă achiziţiilor intracomunitare de
bunuri, taxabile în România, şi achiziţiilor de bunuri efectuate de către
beneficiarul unei livrări ulterioare efectuate în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150
alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, destinate revânzării. Se înscriu numai informaţiile
referitoare la operaţiunile pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare*). Nu se înscriu sumele din facturile primite pentru
plăţi de avansuri parţiale pentru achiziţii intracomunitare de bunuri.
Rândul 14 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de
cumpărări**), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă aferentă achiziţiilor intracomunitare de bunuri pentru nevoile
firmei, taxabile în România, precum şi achiziţiilor de bunuri pentru nevoile
firmei, efectuate de către beneficiarul unei livrări ulterioare în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare pentru care acesta este obligat la plata taxei conform
art. 150 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal. Se înscriu numai informaţiile
referitoare la operaţiunile pentru care exigibilitatea taxei intervine în
perioada de raportare*). Nu se înscriu sumele din facturile primite pentru
plăţi de avansuri parţiale pentru achiziţii intracomunitare de bunuri.
Rândul 15 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de
cumpărări**), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pentru care se aplică
măsurile de simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal, pentru
achiziţiile de bunuri şi servicii pentru care beneficiarul datorează TVA
conform art. 150 alin. (1) lit. b)-d), f) şi g) din Codul fiscal.
Rândul 17 - se înscrie taxa pe
valoarea adăugată efectiv dedusă pentru achiziţiile prevăzute la rd. 13 - 15:
- conform art. 145 din Codul fiscal, în cazul
persoanelor care au drept de deducere integral;
- conform art. 147 din Codul fiscal, în cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa preluată din
coloanele Jurnalului pentru cumpărări**), în funcţie de destinaţia
achiziţiilor: taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni
pentru care taxa se deduce integral, taxa aferentă achiziţiilor destinate
realizării de operaţiuni pentru care taxa se deduce pe bază de pro rata, iar taxa aferentă
achiziţiilor destinate realizării operaţiunilor care nu dau drept de deducere
nu se preia în acest rând.
Rândul 18 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de
cumpărări**), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară sau din import de bunuri taxabile cu
cota de 19%, destinate revânzării.
Rândul 19 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de
cumpărări**), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară sau din import de bunuri taxabile cu
cota de 9%, destinate revânzării.
Rândul 20 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de
cumpărări**), privind:
- contravaloarea achiziţiilor
de bunuri a căror livrare a fost scutită de taxă, neimpozabilă sau supusă unui
regim special de taxă, atât achiziţiile destinate revânzării, cât şi cele
pentru nevoile firmei;
- contravaloarea achiziţiilor de bunuri de capital a
căror livrare a fost scutită de taxă, neimpozabilă sau supusă unui regim
special de taxă;
- contravaloarea achiziţiilor intracomunitare scutite
de taxă sau neimpozabile.
Rândul 21 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de
cumpărări**), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă pentru achiziţiile de bunuri de capital prevăzute la art. 149 din
Codul fiscal.
Rândul 22 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de
cumpărări**), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă aferentă achiziţiilor, din ţară sau din import, de bunuri taxabile
cu cota de 19%, destinate nevoilor firmei.
Rândul 23 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de
cumpărări**), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată
deductibilă aferentă achiziţiilor, din ţară sau din import, de bunuri taxabile
cu cota de 9%, destinate nevoilor firmei.
Rândul 25 - se înscrie taxa pe valoarea adăugată
efectiv dedusă pentru achiziţiile prevăzute la rd. 18-23;
- conform art. 145 din Codul fiscal, în cazul
persoanelor care au drept de deducere integral;
- conform art. 147 din Codul fiscal, în cazul
persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa preluată din coloanele
Jurnalului de cumpărări**), în funcţie de destinaţia achiziţiilor: taxa
aferentă achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni pentru care taxa se
deduce integral, taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni
pentru care taxa se deduce pe bază de pro rata, iar taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării operaţiunilor
care nu dau drept de deducere nu se preia în acest rând.
Rândul 26 - se înscriu sumele reprezentând taxa pe
valoarea adăugată efectiv restituită, în baza art. 143 alin. (1) lit. b) din
Codul fiscal, cumpărătorilor - persoane fizice care nu
sunt stabiliţi în România, de către persoanele
impozabile autorizate să desfăşoare activitatea de restituire, inclusiv
comisionul perceput pentru activitatea de restituire a taxei pe valoarea
adăugată cumpărătorilor străini.
Rândul 27 - se evidenţiază sumele rezultate din
corectarea datelor din rd. 13 - 15 şi rd. 18 - 23 din deconturile anterioare
depuse la organele fiscale, precum şi orice alte regularizări de sume prevăzute
de legislaţia în vigoare.
Rândul 28 - se înscriu diferenţele de taxă pe valoarea
adăugată rezultate ca urmare a ajustării anuale pe bază de pro rata definitivă, prevăzute la art.
147 din Codul fiscal, precum şi diferenţele de taxă pe valoarea adăugată rezultate
ca urmare a ajustării taxei deductibile pentru bunurile de capital prevăzute la
art. 149 din Codul fiscal, cu semnul plus sau minus, după caz;
Secţiunea „Regularizări conform art. 1473 din Codul fiscal"
Rândul 32 - se preia suma prevăzută la rd. 36 din
decontul perioadei precedente celei de raportare, din care se scad sumele
achitate până la data depunerii decontului. Pentru primul decont de taxă pe
valoarea adăugată, depus în anul 2007, se preia suma prevăzută la rd. 26 din
decontul perioadei precedente, din care se scad sumele achitate.
Rândul 34 - se preia suma prevăzută la rd. 37 din
decontul perioadei precedente celei de raportare, pentru care nu s-a solicitat
rambursarea, prin bifarea casetei corespunzătoare din decontul anterior. Pentru
primul decont de taxă pe valoarea adăugată, depus în anul 2007, se preia suma
prevăzută la rd. 27 din decontul perioadei precedente,
pentru care nu s-a solicitat rambursarea.
*) Există o relaţie clară între faptul generator în
cazul unei livrări intracomunitare de bunuri şi faptul generator în cazul unei
achiziţii intracomunitare de bunuri, care intervine în acelaşi moment,
respectiv în momentul livrării de bunuri.
Pentru a evita orice neconcordanţă între livrările
intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, care se includ în decontul de TVA şi
în declaraţia recapitulativă pentru astfel de livrări în statul membru de
origine, şi achiziţiile intracomunitare, evidenţiate în decontul de TVA şi în
declaraţia recapitulativă pentru achiziţii intracomunitare, în statul membru de
destinaţie, momentul exigibilităţii taxei intervine:
- în a cincisprezecea zi a
lunii următoare celei în care a avut loc faptul generator, respectiv livrarea;
sau
- dacă a fost emisă o factură pentru livrarea
respectivă către persoana care cumpără bunurile, cu excepţia facturilor pentru
încasarea de avansuri parţiale, înainte de data de 15 a lunii următoare lunii
în care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea, exigibilitatea taxei
intervine la data emiterii acestei facturi atât pentru livrări intracomunitare,
cât şi pentru achiziţiile intracomunitare.
Prin următoarele două exemple se face un rezumat al
acestor reguli.
a) Factura este emisă
ulterior datei de 15 a lunii următoare celei în care se efectuează livrarea.
Alt stat membru
|
România
|
Livrare intracomunitară, scutită de TVA
|
Achiziţie intracomunitară, supusă TVA
|
Data livrării: 25/06/2007
|
Data achiziţiei intracomunitare: 25/06/2007
|
Data facturii: 20/07/2007
|
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Exigibilitatea: 15/07/2007
|
Exigibilitatea: 15/07/2007
|
Livrarea este inclusă în decontul de TVA pentru perioada fiscală
respectivă şi, după caz, în declaraţia recapitulativă aferentă trimestrului
III al anului 2007.
|
Achiziţia intracomunitară se evidenţiază în decontul de TVA
pentru luna iulie a anului 2007 sau pentru trimestrul III al anului 2007,
precum şi în declaraţia recapitulativă aferentă trimestrului III al anului
2007.
|
Se poate face astfel o corelare între livrările intracomunitare
efectuate în statul membru de origine şi achiziţiile intracomunitare
efectuate în România, pentru trimestrul III al anului
2007.
b) Factura este emisă anterior datei
de 15 a lunii următoare celei în care se efectuează livrarea.
|
Alt stat membru
|
România
|
Livrare intracomunitară, scutită de TVA
|
Achiziţie intracomunitară, supusă TVA
|
Data livrării: 25/06/2007
|
Data achiziţiei intracomunitare:
25/06/2007
|
Data facturii: 29/06/2007
|
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Exigibilitatea: 29.06.2007
|
Exigibilitatea: 29.06.2007
|
Livrarea este inclusă în decontul de TVA pentru perioada fiscală
respectivă şi, după caz, în declaraţia recapitulativă aferentă trimestrului II al anului 2007.
|
Achiziţia intracomunitară se evidenţiază în decontul de TVA
pentru luna iunie a anului 2007 sau pentru trimestrul II al anului 2007, precum şi în
declaraţia recapitulativă aferentă trimestrului II al
anului 2007.
|
Se poate face astfel o corelare între livrările
intracomunitare efectuate în statul membru de origine şi achiziţiile
intracomunitare efectuate în România, pentru trimestrul II al anului 2007.
Nu se admit întocmirea şi depunerea
de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile
anterioare.
**) Prin jurnale de vânzări şi jurnale de cumpărări se înţelege orice jurnale, registre,
evidenţe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au obligaţia
să le întocmească în conformitate cu prevederile art. 156 din Codul fiscal şi
ale normelor metodologice de aplicare a acestui articol. Prin ordin al
ministrului finanţelor publice se propun modele de jurnale de vânzări şi
cumpărări, utilizarea acestor modele de către persoanele impozabile fiind
opţională.
ANEXA Nr. 3
CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE,
modul de difuzare, utilizare şi păstrare a
formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată"
Denumirea formularului: Decont de taxă pe valoarea
adăugată
Cod MF: 14.13.01.02
Format: A4/t1
Caracteristicile de tipărire:
- se utilizează echipament
informatic pentru completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţă
pus la dispoziţie gratuit de unităţile fiscale teritoriale.
Se difuzează: gratuit.
Se utilizează la: declararea operaţiunilor din sfera
TVA.
Se întocmeşte de: persoanele impozabile înregistrate în
scopuri de TVA.
Circulă:
- în format electronic, la organul fiscal în a cărui
rază teritorială plătitorul de taxă pe valoarea adăugată îşi are domiciliul
fiscal;
- în format hârtie, în două exemplare listate, semnate
şi ştampilate, potrivit legii, din care:
• un exemplar la contribuabil;
• un exemplar la organul fiscal.
Se păstrează:
- formatul electronic, în arhiva de documente
electronice;
- formatul hârtie, la dosarul fiscal al
contribuabilului.