Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 263 din 25 martie 2003

pentru aprobarea Reglementarilor privind autorizarea de punere pe piata, supravegherea, publicitatea, etichetarea si prospectul produselor medicamentoase de uz uman

ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 336 din 19 mai 2003


SmartCity3


    Avand in vedere prevederile art. 10 alin. (9) al Ordonantei Guvernului nr. 125/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 594/2002,
    vazand Referatul de aprobare al Directiei generale farmaceutice nr. DB 2.766/2003,
    in temeiul Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare,

    ministrul sanatatii si familiei emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Reglementarile privind autorizarea de punere pe piata si supravegherea produselor medicamentoase de uz uman, prezentate in anexa nr. 1 la prezentul ordin.
    Art. 2
    Se aproba Reglementarile privind publicitatea pentru produsele medicamentoase de uz uman, prezentate in anexa nr. 2 la prezentul ordin.
    Art. 3
    Se aproba Reglementarile privind etichetarea si prospectul produselor medicamentoase de uz uman, prezentate in anexa nr. 3 la prezentul ordin.
    Art. 4
    Reglementarile mentionate la art. 1, 2 si 3 si prezentate in anexe fac parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 5
    Pe data publicarii prezentului ordin se abroga orice alta dispozitie contrara.
    Art. 6
    Directiile din Ministerul Sanatatii si Familiei, Agentia Nationala a Medicamentului, persoanele fizice si juridice interesate vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 7
    Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia anexei nr. 1 care va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I bis.

                      Ministrul sanatatii si familiei,
                              Daniela Bartos

    ANEXA 2

                               REGLEMENTARI
    privind publicitatea pentru produsele medicamentoase de uz uman

    Introducere
    Prezentele reglementari descriu modul de efectuare a publicitatii pentru produsele medicamentoase de uz uman si sunt armonizate cu titlul VIII "Publicitatea" din Directiva 2001/83/CE.

    CAP. 1
    Definitii si principii generale

    Art. 1
    (1) In sensul prezentelor reglementari, publicitatea pentru produsele medicamentoase include orice mod de informare prin contact direct (sistemul "door-to-door"), precum si orice forma de promovare destinata sa stimuleze prescrierea, distribuirea, vanzarea sau consumul de produse medicamentoase; prezentele reglementari vizeaza in mod deosebit:
    a) publicitatea pentru produsele medicamentoase, destinata publicului larg;
    b) publicitatea destinata persoanelor calificate sa prescrie sau sa distribuie produse medicamentoase;
    c) vizitele reprezentantilor medicali la persoanele calificate sa prescrie sau sa distribuie produse medicamentoase;
    d) distribuirea de mostre;
    e) stimularea prescrierii sau distribuirii produselor medicamentoase, prin oferirea, promiterea sau acordarea unor avantaje, in bani sau in natura, cu exceptia cazurilor in care acestea au o valoare simbolica;
    f) sponsorizarea intalnirilor promotionale la care iau parte persoane calificate sa prescrie sau sa distribuie produse medicamentoase;
    g) sponsorizarea manifestarilor stiintifice la care participa persoane calificate sa prescrie sau sa distribuie produse medicamentoase si in mod deosebit decontarea cheltuielilor de calatorie si cazare ocazionate de aceste imprejurari.
    (2) In prevederile acestor reglementari nu sunt cuprinse urmatoarele:
    a) etichetarea produselor medicamentoase, rezumatul caracteristicilor produsului si prospectul pentru pacient, care sunt subiectul unor reglementari separate ale Agentiei Nationale a Medicamentului;
    b) corespondenta, insotita sau nu de materiale non promotionale, necesara pentru a raspunde unor chestiuni specifice despre un anumit produs medicamentos;
    c) anunturile cu caracter informativ si materialele referitoare, de exemplu, la schimbari ale ambalajului, avertizari privind reactiile adverse care fac parte din precautiile generale de administrare a produsului, cataloage comerciale si liste de preturi, cu conditia ca acestea sa nu includa nici un fel de afirmatii referitoare la produse;
    d) afirmatii referitoare la sanatatea umana sau la boli, cu conditia sa nu existe nici o referire, fie si indirecta, la produse medicamentoase.
    Art. 2
    (1) Este interzisa promovarea oricarui produs medicamentos pentru care nu exista o autorizatie de punere pe piata.
    (2) Toate materialele promotionale pentru un produs trebuie sa fie in concordanta cu rezumatul caracteristicilor produsului respectiv, aprobat de Agentia Nationala a Medicamentului.
    (3) Publicitatea pentru un produs medicamentos trebuie:
    a) sa incurajeze folosirea rationala a produsului medicamentos respectiv, prezentandu-l in mod obiectiv si fara a-i exagera calitatile terapeutice;
    b) sa nu induca in eroare.

    CAP. 2
    Publicitatea destinata publicului larg

    Art. 3
    (1) Este interzisa publicitatea destinata publicului larg pentru produsele medicamentoase care:
    a) pot fi procurate numai pe baza de prescriptie medicala, conform art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobata si modificata prin Legea nr. 336/2002;
    b) contin substante psihotrope sau narcotice, in sensul conventiilor internationale;
    c) nu pot fi subiecte ale publicitatii pentru publicul larg, conform alin. (3).
    (2) Este permisa publicitatea destinata publicului larg doar pentru acele produse medicamentoase care, prin compozitie si scop, sunt destinate a fi utilizate fara interventia unui medic in scopul diagnosticarii unei maladii, fara prescrierea lor sau fara monitorizarea lor, fiind suficiente, la nevoie, sfaturile farmacistilor.
    (3) Este interzisa mentionarea in publicitatea destinata publicului larg a unor indicatii terapeutice pentru:
    a) tuberculoza;
    b) bolile cu transmitere sexuala;
    c) alte boli infectioase grave;
    d) cancer si alte boli tumorale;
    e) insomnia cronica;
    f) diabet si alte boli metabolice.
    (4) Este interzisa publicitatea destinata publicului larg pentru acele produse medicamentoase al caror cost este compensat.
    (5) Interdictiile mentionate la alin. (1) nu se aplica la campaniile de vaccinare sustinute de industria farmaceutica si aprobate de Ministerul Sanatatii si Familiei.
    (6) Este interzisa distribuirea directa a produselor medicamentoase catre public, de catre industria farmaceutica, in scop publicitar. Ministerul Sanatatii si Familiei poate autoriza acest gen de distribuire in cazuri speciale, pentru alte scopuri.
    Art. 4
    (1) Prin derogare de la prevederile art. 3, toate formele de publicitate pentru produsele medicamentoase destinate publicului larg vor trebui:
    a) sa fie realizate astfel incat sa fie clar faptul ca mesajul respectiv este unul publicitar, iar subiectul sa fie identificat in mod clar drept un produs medicamentos;
    b) sa includa cel putin urmatoarele informatii:
    - numele produsului medicamentos, precum si denumirea comuna, daca produsul contine un singur ingredient activ;
    - informatiile necesare pentru folosirea corecta a produsului;
    - invitatie expresa si lizibila de a citi cu grija instructiunile din prospectul pentru pacient sau de pe ambalajul exterior, dupa caz;
    c) atentionarea Agentiei Nationale a Medicamentului: "Acest produs medicamentos se poate elibera fara prescriptie medicala. Se recomanda citirea cu atentie a prospectului. Daca apar manifestari neplacute, adresati-va medicului sau farmacistului."
    (2) Publicitatea pentru produsele medicamentoase, destinata publicului larg, poate, respectand prevederile alin. (1), sa includa doar numele produsului medicamentos daca este vorba despre o reclama prescurtata (reminder).
    Art. 5
    Publicitatea pentru produsele medicamentoase, destinata publicului larg, nu trebuie sa contina nici un material care:
    a) sa dea impresia ca o consultatie medicala sau o interventie chirurgicala nu este necesara, in special prin oferirea unor sugestii de diagnostic sau de tratament la distanta;
    b) sa sugereze ca efectul tratamentului cu produsul medicamentos respectiv este garantat, nu este insotit de efecte secundare sau este mai bun decat ori echivalent cu cel al altui tratament sau produs medicamentos;
    c) sa sugereze ca starea de sanatate normala a consumatorului ar putea fi imbunatatita prin consumul respectivului produs;
    d) sa sugereze ca starea de sanatate normala a subiectului ar putea fi afectata daca nu consuma produsul respectiv; aceasta interdictie nu se aplica la campaniile de vaccinare mentionate in art. 3;
    e) este destinat in exclusivitate sau mai ales copiilor;
    f) se refera la recomandari ale oamenilor de stiinta, ale profesionistilor din sectorul sanitar sau ale altor persoane care nu fac parte din aceste categorii, dar care, datorita celebritatii lor, pot incuraja consumul produselor medicamentoase;
    g) sa sugereze ca respectivul produs medicamentos este un aliment, produs cosmetic sau alt bun de larg consum;
    h) sa sugereze ca siguranta sau eficacitatea produsului medicamentos se datoreaza faptului ca este natural;
    i) ar putea, prin descrierea sau reprezentarea detaliata a unor simptome sau a unor cazuri clinice, sa duca la un autodiagnostic eronat;
    j) contine in mod abuziv, alarmant sau inselator, afirmatii privind vindecarea;
    k) foloseste in mod abuziv, alarmant sau inselator, imagini, scheme ori fotografii care arata modificari ale organismului uman provocate de boli sau leziuni ori de actiunea produselor medicamentoase asupra organismului uman sau a unor parti ale acestuia;
    l) mentioneaza ca respectivul produs medicamentos este autorizat de punere pe piata.

    CAP. 3
    Publicitatea destinata profesionistilor din sectorul sanitar

    Art. 6
    (1) Orice forma de publicitate pentru un produs medicamentos, destinata persoanelor calificate sa prescrie sau sa distribuie astfel de produse, trebuie sa includa:
    a) informatii esentiale, compatibile cu rezumatul caracteristicilor produsului;
    b) statutul produsului medicamentos privind modul de eliberare (conform art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999, aprobata si modificata prin Legea nr. 336/2002).
    (2) Aceste forme de publicitate pot sa contina pretul de vanzare sau pretul estimativ al diferitelor forme de prezentare si conditiile de compensare oferite de casele de asigurari de sanatate.
    (3) Publicitatea pentru unele produse medicamentoase, destinata persoanelor calificate sa le prescrie sau sa le distribuie, poate, prin derogare de la prevederile alin. (2), sa includa doar numele produsului medicamentos, daca urmareste exclusiv reamintirea acestuia.
    Art. 7
    (1) Orice documentatie referitoare la un produs medicamentos, care este transmisa ca parte a promovarii acelui produs persoanelor calificate sa il prescrie sau sa il distribuie, trebuie sa includa cel putin informatiile prevazute la art. 6 alin. (1) si sa arate data la care acestea au fost intocmite sau a ultimei lor revizuiri.
    (2) Toate informatiile continute in documentatia mentionata la alin. (1) trebuie sa fie clare, actualizate, verificabile si suficient de complete pentru a permite destinatarului publicitatii sa isi formeze propria opinie asupra valorii terapeutice a produsului medicamentos la care se refera aceasta.
    (3) Informatiile trebuie sa se bazeze pe evaluarea la zi a dovezilor valide din punct de vedere stiintific si relevante din punct de vedere clinic; datele obtinute in studii clinice, in vitro sau pe animale, trebuie indicate ca atare si nu trebuie citate intr-un mod care poate genera interpretari eronate.
    (4) Citatele, ca si tabletele si alte materiale ilustrative extrase din publicatii medicale sau din alte lucrari stiintifice, folosite in documentatia mentionata la alin. (1), trebuie reproduse cu fidelitate si cu indicarea precisa a sursei.
    (5) Datele clinice care se bazeaza pe surse inca nepublicate ale firmei producatoare trebuie sa fie insotite de formula "Datele din dosarele firmei sunt disponibile la cerere"; la cererea medicilor sau a farmacistilor firma trebuie sa puna la dispozitie in termen de 30 de zile orice sursa de referinta a materialelor promotionale.
    Art. 8
    (1) Reprezentantii medicali trebuie sa fie instruiti corespunzator de catre firma care ii angajeaza si trebuie sa posede suficiente cunostinte stiintifice pentru a fi capabili sa furnizeze informatii precise si cat mai complete asupra produselor medicamentoase pe care le promoveaza.
    (2) In timpul fiecarei vizite reprezentantii medicali trebuie sa le dea persoanelor vizitate sau sa le poata pune la dispozitie rezumatul caracteristicilor produsului medicamentos pe care il prezinta, precum si detalii asupra preturilor si a conditiilor de compensare mentionate la art. 6 alin. (2).
    (3) Reprezentantii medicali trebuie sa transmita serviciilor stiintifice mentionate la art. 13 alin. (1) orice informatie referitoare la folosirea produselor medicamentoase pe care le promoveaza, cu referire in special la orice reactie adversa care le este raportata de persoanele vizitate.
    Art. 9
    (1) Cand publicitatea produselor medicamentoase are drept destinatar persoane calificate sa le prescrie sau sa le distribuie, acestora nu trebuie sa li se ofere, sa li se acorde sau sa li se promita avantaje in bani sau in natura, cu exceptia celor care sunt necostisitoare si relevante pentru practica medicala si farmaceutica.
    (2) Texte, carti sau alte surse de referinta, modele anatomice si alte materiale educationale pot fi oferite medicilor si farmacistilor daca au un scop educational.
    (3) Cheltuielile cu protocolul la prezentarile de produse medicamentoase trebuie sa se mentina la un nivel rezonabil, sa fie subordonate scopului principal al intalnirii si nu trebuie sa fie destinate altor persoane in afara profesionistilor din sectorul sanitar.
    (4) Persoanele calificate sa prescrie sau sa distribuie produse medicamentoase nu trebuie sa solicite sau sa accepte nici un fel de stimulente interzise prin alin. (1) sau contrare prevederilor alin. (2).
    (5) In cazul unor deplasari la congrese, simpozioane, conferinte sau alte manifestari cu caracter stiintific, organizate in tara sau in strainatate, cheltuielile de transport, cazare, inregistrare si diurna pot fi suportate de firme producatoare, in baza unor documente justificative.
    (6) Sprijinul acordat medicilor sau farmacistilor pentru a participa la evenimente stiintifice nu trebuie conditionat de obligatia de a promova sau de a prescrie un produs medicamentos.
    (7) In cazul in care un program este acreditat de Colegiul Medicilor din Romania, Colegiul Farmacistilor din Romania, universitati sau societati stiintifice nationale de profil ca pregatire medicala sau farmaceutica postuniversitara, responsabilitatea pentru continutul programului revine Colegiului Medicilor din Romania, Colegiului Farmacistilor din Romania, universitatii sau societatii stiintifice respective, iar sprijinul firmelor producatoare trebuie facut cunoscut participantilor; prezentarile facute in cadrul programelor educationale trebuie sa prezinte in mod echilibrat optiunile terapeutice disponibile.
    (8) Firmele au obligatia de a face cunoscuta implicarea lor in sustinerea oricaror programe cu caracter educational sau informativ; sponsorizarea programului de catre firme trebuie facuta cunoscuta participantilor, prin invitatii, brosuri etc., inainte ca evenimentul sa aiba loc, acelasi lucru fiind valabil si pentru materialele publicate dupa conferinta si care se refera la continutul ei.
    (9) Evaluarile clinice si programele de monitorizare care se desfasoara dupa autorizarea produselor medicamentoase trebuie sa aiba la baza protocoale aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.
    (10) Investigatorii clinici au dreptul sa fie platiti pe baza de contract pentru studiile pe care le efectueaza; finantarea trebuie facuta prin plati directe, proportional cu serviciile efectuate, si nu prin actiuni, procent din vanzari, plati conditionate etc.
    (11) Prevederile existente sau practicile comerciale referitoare la preturi, adaosuri sau reduceri nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
    Art. 10
    Prevederile art. 9 alin. (1) nu includ cheltuielile de protocol acoperite direct sau indirect cu ocazia unor evenimente cu scopuri pur stiintifice si profesionale; aceste cheltuieli trebuie sa aiba un nivel rezonabil si sa ramana subordonate obiectivului stiintific principal al intalnirii; ele nu trebuie sa fie destinate altor persoane in afara specialistilor din sectorul sanitar.
    Art. 11
    Mostre gratuite pot fi oferite in mod exceptional numai persoanelor calificate sa prescrie produse medicamentoase, in urmatoarele conditii indeplinite cumulativ:
    a) anual, un numar limitat de mostre pentru fiecare produs medicamentos care se elibereaza pe baza de prescriptie (tratamentul unui numar de 10 bolnavi);
    b) orice furnizare de mostre trebuie sa se faca ca raspuns la o cerere scrisa, semnata si datata, din partea beneficiarului;
    c) cei care furnizeaza mostrele trebuie sa aiba un sistem adecvat de control si contabilitate;
    d) fiecare mostra trebuie sa fie identica cu cea mai mica forma de prezentare a respectivului produs existent pe piata;
    e) fiecare mostra trebuie inscriptionata ca fiind mostra gratuita ce nu se poate revinde sau sa poarte o alta mentiune analoga;
    f) fiecare mostra trebuie sa fie insotita de o copie a rezumatului caracteristicilor produsului;
    g) nu pot fi furnizate mostre ale produselor care contin substante narcotice sau psihotrope, conform definitiilor prevazute in conventiile internationale.

    CAP. 4
    Monitorizarea publicitatii

    Art. 12
    (1) Orice persoana sau organizatie care sesizeaza practici de promovare ce contravin prezentelor reglementari poate sa le aduca la cunostinta Agentiei Nationale a Medicamentului.
    (2) Agentia Nationala a Medicamentului analizeaza sesizarea si, daca aceasta se confirma, in termen de 10 zile lucratoare de la primirea sesizarii decide oprirea promovarii incorecte.
    (3) Agentia Nationala a Medicamentului il va informa in scris pe cel aflat in culpa despre natura greselii sale si ii va da un termen de 5 zile lucratoare pentru a putea face contestatie.
    (4) In cazul in care decizia initiala ramane definitiva, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea contestatiei Agentia Nationala a Medicamentului il va informa pe cel in culpa care sunt actiunile corective pe care trebuie sa le ia si termenul limita pana la care trebuie sa actioneze.
    (5) Monitorizarea publicitatii de catre Agentia Nationala a Medicamentului nu exclude controlul voluntar al publicitatii la produsele medicamentoase facute de organisme de autocontrol: asociatii ale producatorilor de medicamente.
    Art. 13
    (1) Detinatorul autorizatiei de punere pe piata va stabili in subordinea sa un serviciu stiintific responsabil de informatiile privind produsele medicamentoase pe care le pune pe piata.
    (2) Detinatorul autorizatiei de punere pe piata a unui produs va trebui:
    a) sa puna la dispozitie sau sa comunice autoritatilor ori organismelor responsabile de monitorizarea publicitatii pentru produsele medicamentoase cate o mostra din toate reclamele produse cu stiinta sa, impreuna cu o declaratie indicand persoanele carora respectiva forma de publicitate le este destinata, metoda de raspandire si data primei lansari a respectivei publicitati:
    b) sa se asigure ca publicitatea pentru produsele medicamentoase facuta sub ingrijirea sa este conforma cu prevederile prezentei reglementari;
    c) sa verifice instruirea de care beneficiaza reprezentantii medicali angajati in subordinea sa si modul in care acestia indeplinesc obligatiile care le sunt impuse de prevederile art. 8 alin. (2) si (3);
    d) sa puna la dispozitie autoritatilor sau organismelor responsabile de monitorizarea publicitatii pentru produsele medicamentoase informatiile si sa le dea tot sprijinul pe care acestea il cer pentru buna desfasurare a misiunii lor;
    e) sa asigure ducerea la indeplinire imediata si completa a deciziilor luate de autoritati sau de organismele responsabile de monitorizarea publicitatii pentru produsele medicamentoase.
    Art. 14
    (1) In cazul unor incalcari ale prezentelor reglementari, Agentia Nationala a Medicamentului poate lua urmatoarele masuri conventionale:
    a) amenda conform art. 100 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999, astfel cum a fost el modificat prin Legea nr. 336/2002, in cazul primei incalcari a prezentelor reglementari;
    b) suspendarea pe o perioada de 3 luni a autorizatiei de punere pe piata pentru un anume produs medicamentos, insotita de blocarea seriilor aflate in circuitul terapeutic din acel produs medicamentos, pentru doua incalcari ale reglementarilor privind publicitatea pentru acelasi produs medicamentos;
    c) retragerea autorizatiei de punere pe piata sau a certificatului de inregistrare al produsului medicamentos respectiv, pentru trei incalcari ale reglementarilor privind publicitatea pentru acelasi produs medicamentos.
    (2) Agentia Nationala a Medicamentului va publica in Buletinul informativ toate incalcarile prezentelor reglementari si actiunile corective luate.

    CAP. 5
    Procedura de aprobare a materialului publicitar pentru produse medicamentoase de uz uman care se elibereaza fara prescriptie medicala

    Art. 15
    (1) Agentia Nationala a Medicamentului, prin Serviciul studii clinice, prospecte, RCP, publicitate, aproba materiale publicitare pentru produsele medicamentoase de uz uman care se elibereaza fara prescriptie medicala, pentru publicitatea prin mass-media.
    (2) In vederea aprobarii materialului publicitar, propunatorul transmite la Agentia Nationala a Medicamentului cererea de aprobare a materialului publicitar, in care se mentioneaza durata si modul de difuzare (TV, radio, presa), insotita de:
    a) materialul publicitar in detaliu;
    b) caseta video sau compact disc ori caseta audio.
    (3) Materialul publicitar este evaluat in maximum 30 de zile de la intrarea in contul Agentiei Nationale a Medicamentului a sumei aferente tarifului pentru aprobarea materialului publicitar, stabilit prin hotarare a Consiliului de administratie al Agentiei Nationale a Medicamentului.
    (4) Pe baza evaluarii materialului publicitar, serviciul de specialitate din cadrul Agentiei Nationale a Medicamentului poate aproba sau respinge cererea de aprobare a materialului publicitar; respingerea este insotita de un material justificativ.
    (5) In termen de 10 zile de la primirea adresei de respingere, propunatorul poate depune o contestatie la Agentia Nationala a Medicamentului, insotita de justificari detaliate pentru sustinerea acesteia.
    (6) In termen de 30 de zile de la primirea contestatiei si a documentatiei de sustinere, Comisia de autorizare de punere pe piata din cadrul Agentiei Nationale a Medicamentului va discuta contestatia si va informa in scris solicitantul in legatura cu modul de solutionare a contestatiei.
    (7) Aprobarea acordata de Agentia Nationala a Medicamentului pentru un material publicitar este valabila timp de 6 luni.

    ANEXA 3

                               REGLEMENTARI
privind etichetarea si prospectul produselor medicamentoase de uz uman

    Introducere

    Prezentele reglementari descriu cerintele Agentiei Nationale a Medicamentului referitoare la etichetarea (inscriptionarea) si prospectul produselor medicamentoase de uz uman si sunt armonizate cu titlul V "Etichetarea si prospectul" din Directiva 2001/83/CE.
    Art. 1
    Pe ambalajul secundar al produselor medicamentoase sau, daca nu exista ambalaj secundar, pe ambalajul primar trebuie sa apara urmatoarele informatii:
    a) denumirea comerciala a produsului medicamentos, urmata de denumirea comuna internationala pentru substanta activa, daca produsul contine o singura substanta activa si daca denumirea sa comerciala este una distincta de cea a substantei active continute; daca produsul medicamentos este disponibil in mai multe forme farmaceutice si/sau mai multe concentratii, forma farmaceutica si/sau concentratia trebuie sa fie incluse in denumirea comerciala a produsului medicamentos (de exemplu: pentru sugari, copii sau adulti, dupa caz) sau concentratiile pot fi diferentiate prin culori ale etichetei sau nuante diferite ale aceleiasi culori de baza;
    b) substanta activa declarata/substantele active declarate calitativ si cantitativ pe unitate dozata sau in functie de forma de administrare, pentru un volum sau o masa data, utilizand denumirea comuna internationala/denumirile comune internationale ale acestora;
    c) forma farmaceutica si continutul pe masa, pe volum sau pe numarul de doze ale produsului, dupa caz;
    d) lista excipientilor cunoscuti a avea actiune sau efect proprii; cand produsul medicamentos este un preparat injectabil, topic sau oftalmic, trebuie sa se declare toti excipientii;
    e) modul si, daca este necesar, calea de administrare;
    f) o atentionare speciala referitoare la faptul ca produsul medicamentos trebuie pastrat astfel incat copiii sa nu poata ajunge la el (de exemplu: "A nu se lasa la indemana copiilor");
    g) atentionari speciale, daca este cazul, privind produsul medicamentos, altele decat cea mentionata la lit. f);
    h) data de expirare, in termeni clari (luna, anul);
    i) precautii speciale de pastrare, daca este cazul;
    j) precautii speciale la distrugerea produselor medicamentoase neutilizate sau a reziduurilor de la produse medicamentoase, daca este cazul;
    k) numele si adresa detinatorului autorizatiei de punere pe piata a produsului medicamentos;
    l) numarul autorizatiei de punere pe piata a produsului medicamentos;
    m) numarul seriei de fabricatie;
    n) textul complet al prospectului produsului medicamentos destinat automedicatiei, daca este cazul (de exemplu, cand produsul medicamentos este prezentat intr-un ambalaj care permite distribuirea fara prospect).
    Art. 2
    (1) Datele prezentate in art. 1 si 9 vor aparea pe ambalajele primare, altele decat cele la care se face referire la alin. (2) si (3).
    (2) Textul de inscriptionare a blisterelor care se introduc in ambalaj secundar trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii, conform cerintelor stabilite in art. 1 si 9:
    a) denumirea comerciala a produsului medicamentos, asa cum se precizeaza la art. 1 alin. (1) lit. a);
    b) numele detinatorului autorizatiei de punere pe piata;
    c) data de expirare;
    d) numarul seriei de fabricatie.
    (3) Textul de inscriptionare a ambalajelor primare mici (de exemplu: fiole, flacoane, tuburi etc.) care se introduc in ambalaj secundar, pe care nu se pot inscrie informatiile prevazute la art. 1 si 9, trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
    a) denumirea comerciala a produsului medicamentos si, daca este necesar, concentratia si calea de administrare;
    b) modul de administrare;
    c) data de expirare;
    d) numarul seriei de fabricatie;
    e) continutul pe masa, pe volum sau pe unitate.
    Art. 3
    Datele la care se face referire in art. 1, 2 si 9 trebuie sa fie usor lizibile, usor de inteles si bine imprimate (sa nu se poata sterge).
    Art. 4
    Agentia Nationala a Medicamentului cere, de asemenea, inscrierea pe ambalajul secundar a clasificarii in functie de modul de eliberare.
    Art. 5
    Includerea in ambalajul tuturor produselor medicamentoase a unui prospect este obligatorie, cu exceptia cazului in care toate informatiile cerute de art. 6 si 9 se regasesc pe ambalajul secundar sau pe ambalajul primar.
    Art. 6
    (1) Prospectul trebuie sa fie redactat in concordanta cu rezumatul caracteristicilor produsului; acesta va include, in urmatoarea ordine:
    a) date pentru identificarea produsului medicamentos:
    - denumirea comerciala a produsului medicamentos, urmata de denumirea comuna internationala, daca produsul contine o singura substanta activa si daca denumirea sa comerciala este una distincta de cea a substantei active continute; daca un produs medicamentos este disponibil in mai multe forme farmaceutice si/sau mai multe concentratii, forma farmaceutica si/sau concentratia (pentru sugari, copii sau adulti, dupa caz) trebuie incluse in numele produsului medicamentos;
    - compozitia calitativa completa (substante active si excipienti) si continutul in substante active, folosindu-se denumirea comuna internationala, in cazul fiecarei prezentari a produsului medicamentos;
    - forma farmaceutica si continutul pe masa, volum sau numar de doze ale produsului, in cazul fiecarei prezentari a produsului medicamentos;
    - grupa farmacoterapeutica sau tipul de activitate farmacoterapeutica, in termeni usor de inteles pentru pacient;
    b) indicatii terapeutice;
    c) o enumerare a informatiilor care trebuie cunoscute inainte de administrarea produsului medicamentos:
    - contraindicatii;
    - precautii privind administrarea produsului;
    - interactiuni cu alte produse medicamentoase si alte forme de interactiuni (de exemplu: cu alcool, tutun, alimente) care pot influenta actiunea produsului medicamentos;
    - atentionari speciale.
    Aceasta enumerare trebuie:
    - sa tina cont de situatiile speciale ale anumitor categorii de utilizatori (copii, femei gravide sau care alapteaza, persoane in varsta, persoane cu situatii patologice speciale);
    - sa mentioneze, daca este cazul, efectul posibil asupra capacitatii de a conduce vehicule sau de a folosi utilaje;
    - sa listeze excipientii cunoscuti pentru posibila influentare a sigurantei si eficacitatii produsului medicamentos care ii contine;
    d) instructiunile necesare si obisnuite pentru o buna utilizare, in mod particular:
    - doza recomandata;
    - modul si, daca este necesar, calea de administrare;
    - frecventa de administrare a dozelor recomandate, cu precizarea, atunci cand este cazul, a momentului potrivit la care produsul medicamentos poate sau trebuie sa fie administrat;
    si, daca este cazul, in functie de natura produsului:
    - durata tratamentului, daca aceasta trebuie sa fie limitata;
    - masuri care trebuie luate in cazul omiterii administrarii unei doze sau a mai multor doze;
    - precizari, daca este cazul, privind riscurile intreruperii tratamentului;
    e) o descriere a reactiilor adverse care pot sa apara in timpul utilizarii normale a produsului medicamentos si, daca este cazul, masurile care trebuie luate; pacientul este in mod expres invitat sa comunice medicului sau farmacistului orice reactie adversa care apare in timpul tratamentului si nu este mentionata in prospect;
    f) o referire la data de expirare inscrisa pe ambalaj, cu:
    - o atentionare privind folosirea produsului numai pana la data de expirare inscrisa pe ambalaj;
    - precautii privind conditii speciale de pastrare, atunci cand este cazul;
    - atentionari referitoare la modificarile care pot fi constatate de utilizator in cazul deteriorarii produsului, daca este cazul;
    - atentionarea "A nu se lasa la indemana copiilor", atunci cand este cazul;
    g) data ultimei verificari a prospectului;
    h) alte informatii:
    - numele producatorului si tara de origine;
    - numele si adresa detinatorului autorizatiei de punere pe piata.
    (2) Agentia Nationala a Medicamentului poate decide ca anumite indicatii terapeutice nu vor fi mentionate in prospect daca raspandirea unor asemenea informatii poate prezenta dezavantaje grave pentru pacient.
    (3) Trebuie prezentate informatii privind ambalajul primar; trebuie listate toate dimensiunile de ambalaj care au fost autorizate in Romania.
    (4) Dimensiunea ambalajului trebuie sa corespunda numarului unitatilor, masei sau volumului total continut in ambalajul primar si, dupa caz, numarului de ambalaje primare continute in ambalajul secundar.
    Art. 7
    In Romania nu poate fi impiedicata punerea pe piata a produselor medicamentoase pe temeiuri legate de etichetare sau prospect, daca acestea sunt conforme cu prevederile prezentelor reglementari.
    Art. 8
    (1) Unul sau mai multe specimene ori machete ale ambalajului secundar si ambalajului primar ale unui produs medicamentos, impreuna cu un proiect de prospect, vor fi depuse la Agentia Nationala a Medicamentului in vederea autorizarii de punere pe piata a produsului.
    (2) Agentia Nationala a Medicamentului va refuza autorizarea de punere pe piata daca etichetarea sau prospectul nu sunt conforme cu prevederile prezentelor reglementari sau daca ele nu sunt in acord cu informatiile prevazute in rezumatul caracteristicilor produsului.
    (3) Orice proiecte de modificare a unui aspect al etichetarii sau prospectului prevazute in prezentele reglementari si care nu sunt legate de rezumatul caracteristicilor produsului vor fi trimise Agentiei Nationale a Medicamentului; daca Agentia Nationala a Medicamentului nu s-a opus modificarii propuse, in 90 de zile de la intrarea in contul ei a tarifului aferent serviciului prestat propunatorul poate implementa modificarea.
    (4) Faptul ca Agentia Nationala a Medicamentului nu refuza o autorizatie de punere pe piata potrivit alin. (2) sau o schimbare la etichetare sau la prospect potrivit alin. (3) nu modifica raspunderea legala generala a producatorului sau, daca este cazul, a detinatorului autorizatiei de punere pe piata.
    Art. 9
    Ambalajul secundar si prospectul pot include simboluri sau pictograme destinate sa clarifice anumite informatii mentionate la art. 1 si la art. 6 alin. (1) si alte informatii compatibile cu rezumatul caracteristicilor produsului, care sunt utile pentru educatia sanitara, cu excluderea oricarui element de natura promotionala.
    Art. 10
    (1) Datele de inscriptionare prezentate la art. 1, 6 si 9 trebuie sa fie scrise in limba romana; fac exceptie de la aceasta prevedere produsele medicamentoase orfane si alte produse de uz spitalicesc pentru care necesitatile terapeutice ale Romaniei sunt mici.
    (2) Informatiile de pe eticheta pot fi inscriptionate in mai multe limbi, dintre care una sa fie limba romana, cu conditia ca in toate limbile utilizate sa apara aceleasi informatii.
    (3) Prospectul trebuie scris in termeni clari si usor de inteles pentru utilizatori si sa fie clar lizibil.
    (4) Informatiile din prospect pot fi inscriptionate in mai multe limbi, dintre care una sa fie limba romana, cu conditia ca in toate limbile utilizate sa apara aceleasi informatii.
    Art. 11
    Daca prevederile prezentelor reglementari nu sunt respectate si o notificare adresata persoanei in cauza a ramas fara efect, Agentia Nationala a Medicamentului poate propune suspendarea autorizatiei de punere pe piata pana cand etichetarea si prospectul produsului medicamentos in cauza sunt facute sa corespunda cerintelor prezentelor reglementari.
    Art. 12
    Consiliul stiintific al Agentiei Nationale a Medicamentului va aproba ghiduri privind:
    a) formularea anumitor atentionari speciale pentru anumite categorii de produse medicamentoase;
    b) nevoile speciale de informatii referitoare la automedicatie;
    c) lizibilitatea detaliilor de pe etichete si din prospect;
    d) metode pentru identificarea si certificarea autenticitatii produselor medicamentoase;
    e) lista excipientilor care trebuie sa apara pe eticheta produsului medicamentos si modul in care trebuie indicati acesti excipienti.
    Art. 13
    (1) Ambalajul primar si ambalajul secundar ale produselor medicamentoase care contin radionuclizi trebuie etichetat conform reglementarilor Agentiei Internationale a Energiei Atomice privind securitatea transportului materialelor radioactive; in plus inscriptionarea produselor radiofarmaceutice trebuie sa cuprinda informatiile prevazute la alin. (2) si (3).
    (2) Eticheta scutului de protectie trebuie sa includa informatiile prevazute la art. 1; suplimentar, eticheta scutului de protectie trebuie sa prezinte toate explicatiile referitoare la codurile utilizate pe flacon si sa indice, daca este necesar, pentru o anumita data si ora, radioactivitatea pe doza sau pe flacon si numarul de capsule sau, pentru lichide, numarul de mililitri pe container.
    (3) Eticheta flaconului va contine urmatoarele informatii:
    a) denumirea sau codul produsului medicamentos, inclusiv numele sau simbolul chimic al radionuclidului;
    b) numarul de identificare a seriei de fabricatie si data de expirare;
    c) simbolul international pentru radioactivitate;
    d) numele producatorului;
    e) radioactivitatea conform prevederilor alin. (2).
    Art. 14
    (1) In ambalajul produselor radiofarmaceutice, generatoarelor de radionuclizi, kit-urilor (truselor) cu radionuclizi sau precursorii radionuclizilor trebuie sa fie inclus prospectul; textul acestui prospect va fi stabilit in conformitate cu prevederile art. 6.
    (2) In plus prospectul va include orice precautii ce trebuie luate de catre utilizator si pacient pe timpul prepararii si administrarii produsului medicamentos si precautii speciale pentru indepartarea ambalajului si continutului sau nefolosit.
    Art. 15
    Produsele medicamentoase homeopate vor fi etichetate conform prevederilor prezentelor reglementari si vor fi identificate prin mentionarea cu caractere clare si lizibile a naturii lor homeopate.
    Art. 16
    In plus fata de mentionarea clara a cuvintelor "produs medicamentos homeopat" etichetele si, daca este cazul, prospectul vor purta urmatoarele informatii, si nu altele:
    a) numele stiintific al stocului sau stocurilor, urmat de gradul de dilutie;
    b) numele si adresa detinatorului autorizatiei de punere pe piata si, daca este cazul, ale producatorului;
    c) modul de administrare si, daca este necesar, calea de administrare;
    d) data de expirare, in termeni clari (luna/anul);
    e) forma farmaceutica;
    f) continutul formelor de prezentare;
    g) precautii speciale de pastrare, daca exista;
    h) o atentionare speciala, daca este necesara, pentru produsul medicamentos;
    i) numarul seriei de fabricatie;
    j) numarul de autorizatie de punere pe piata;
    k) produsul medicamentos homeopat "fara indicatii terapeutice aprobate";
    l) recomandarea facuta pacientului de a se adresa medicului daca simptomele persista in timpul folosirii produsului medicamentos.
    Art. 17
    Textul de inscriptionare a ambalajelor de comercializare a extractelor si tincturilor, atunci cand acestea au autorizatie de punere pe piata, emisa de Agentia Nationala a Medicamentului, trebuie sa contina urmatoarele informatii:
    a) extracte fluide:
    - sursa vegetala sau animala utilizata;
    - materie vegetala sau animala proaspata (unde este cazul);
    - solventul utilizat la preparare, precizand, daca este cazul, continutul in alcool (%, v/v);
    - continutul in alcool (%, v/v) in extractul final (unde este cazul);
    - continutul in principiu activ sau raportul intre materia prima si extractul final;
    - numele si concentratia conservantului antimicrobian (unde este cazul);
    b) extracte uscate:
    - numele si cantitatea de substanta inerta eventual utilizata;
    - sursa vegetala sau animala utilizata;
    - materie vegetala sau animala proaspata (unde este cazul);
    - continutul in principiu activ sau raportul intre materia prima si extractul final;
    c) tincturi:
    - sursa vegetala sau animala utilizata;
    - materie vegetala sau animala proaspata (unde este cazul);
    - continutul in alcool (%, v/v) utilizat ca solvent pentru preparare;
      continutul in alcool (%, v/v) in tinctura finala;
      continutul in principiu activ, fie raportul intre materia prima si lichidul de extractie sau intre materia prima si tinctura finala.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 263/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 263 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu