Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 254 din 29 iulie 1996

pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international


SmartCity3

si pentru transporturi publice de persoane in trafic international
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR Nr. 254 din 29 iulie 1996
              MINISTERUL TURISMULUI Nr. 85 din 26 iulie 1996
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 201 din 29 august 1996

    In temeiul Hotararii Guvernului nr. 951/1995 privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane in trafic international, al Hotararii Guvernului nr. 452/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, republicata, si al Hotararii Guvernului nr. 455/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului Turismului,
    ministrul transporturilor si ministrul turismului emit urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Normele metodologice privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane in trafic international, potrivit anexei la prezentul ordin.
    Art. 2
    Normele metodologice prevazute la art. 1 se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
    Art. 3
    Ministerul Transporturilor, prin Directia generala a transporturilor terestre, Inspectoratul Auto Rutier si Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", si Ministerul Turismului, prin Directia generala a clasificarii, brevetarii, licentierii si control servicii turistice, vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

               Ministrul transporturilor,
               Aurel Novac

               Ministrul turismului,
               Dan Matei Agathon


    ANEXA 1

                       NORME METODOLOGICE
privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane in trafic international

    1. Scopul
    Prezentele norme metodologice au ca scop stabilirea conditiilor si a criteriilor pe baza carora se elibereaza certificatele de clasificare si insemnele corespunzatoare clasificarii acordate autocarelor destinate transportului de turisti in trafic intern si international si transportului public de persoane in trafic international, in vederea protectiei pasagerilor si cresterii calitatii serviciilor turistice si de transport.

    2. Domeniul de aplicare
    Clasificarea autocarelor se face de catre Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" pentru toate autocarele si autobuzele inmatriculate in Romania, detinute de persoane juridice sau fizice romane, care le utilizeaza pentru transportul de turisti in trafic intern si international si pentru transportul public de persoane in trafic international, potrivit prezentelor norme metodologice.

    3. Terminologie, abrevieri
    - autocare - autovehicule destinate transportului de persoane, avand cel putin 10 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului, cu exceptia transportului urban si suburban;
    - autocare clasificate pe stele - autocare utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international; autocarele clasificate pe stele pot fi utilizate si pentru transporturi publice de persoane in trafic international;
    - autocare clasificate pe categorii - autocare destinate transportului public de persoane in trafic international, dupa cum urmeaza:
    - autocare de scurta distanta - autocare destinate efectuarii de transporturi publice de persoane pe distante de maximum 1.000 km pe sens;
    - autocare de medie distanta - autocare destinate efectuarii de transporturi publice de persoane pe distante de pana la 1.500 km pe sens;
    - autocare de lunga distanta - autocare destinate efectuarii de transporturi publice de persoane, fara limite de distanta;
    - transport turistic - componenta de baza a pachetului de servicii turistice care, prin prestatii specifice reglementate de Ministerul Transporturilor, asigura ocazional deplasarea in scop turistic a unui grup de persoane, prin intermediul unei agentii de turism;
    - transport public de persoane - activitate de transport de persoane, planificata (transport de linie) sau neplanificata (transporturi ocazionale), efectuata pe baza de tarife stabilite conform reglementarilor in vigoare;
    - comisia de clasificare - comisie insarcinata cu verificarea autocarelor si autobuzelor si cu acordarea clasificarii corespunzatoare;
    - responsabilul comisiei - persoana desemnata sa coordoneze activitatea comisiei de clasificare si sa semneze in numele acesteia documentele care se elibereaza, in conformitate cu prezentele norme metodologice si cu viza specialistului nominalizat de Ministerul Transporturilor;
    - certificat de clasificare - certificat eliberat de comisia de clasificare, prin care se atesta gradul de confort al unui autocar sau autobuz;
    - insemne ale clasificarii acordate - panouri inscriptionate cu simbolurile categoriei de clasificare sau cu numarul de stele, datele de identificare ale emitentului si ale autocarului si care se monteaza pe exteriorul autocarului;
    - I.R.U - Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (International Road Transports Union);
    - M.T. - Ministerul Transporturilor, autoritatea de stat in domeniul transporturilor rutiere;
    - R.A.R. - Regia Autonoma "Registrul Auto Roman"
    - C.C.R.A.R - Comisia autoritatii competente, desemnata de Ministerul Transporturilor - R.A.R de clasificare a autocarelor si a autobuzelor.

    4. Reguli generale privind clasificarea autocarelor si a autobuzelor
    4.1. Comisia de clasificare
    Clasificarea autocarelor si a autobuzelor se efectueaza la sediul R.A.R. din Bucuresti si la reprezentantele sale judetene.
    4.1.1. Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism
    Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism este constituita din 3 specialisti desemnati de R.A.R. *1), dintre care unul este responsabilul comisiei si 1-2 specialisti desemnati de catre Ministerul Transporturilor si Ministerul Turismului.
    Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism functioneaza la sediul R.A.R. din Bucuresti, calea Grivitei nr. 391, sectorul 1. Comisia trebuie sa respecte prevederile Actului de angajament privind admiterea in sistemul international de clasificare a autocarelor, semnat de R.A.R. la I.R.U.
    Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism elibereaza certificatele si insemnele aferente clasificarii acordate in urma verificarii autocarelor. Autocarele se verifica pe baza cerintelor cuprinse in Conditiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism (pct. 5 din prezentele norme metodologice).
-----------------
    *1) R.A.R. este membru din partea Romaniei in Comitetul International al I.R.U. de clasificare a autocarelor.

    4.1.2. Comisiile de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor
    Comisiile de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor functioneaza in fiecare judet, in cadrul reprezentantelor R.A.R. Comisia este formata din doi specialisti ai R.A.R., dintre care unul este responsabilul comisiei, si un specialist desemnat de Ministerul Transporturilor din cadrul Serviciului rutier din judetul respectiv.
    Comisia de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor care se infiinteaza in municipiul Bucuresti este organizata si functioneaza independent de comisia de clasificare pe stele.
    Comisiile de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor elibereaza certificatele si insemnele aferente clasificarii acordate in urma verificarii autocarelor. Autocarele se verifica pe baza cerintelor cuprinse in Conditiile de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor (pct. 6 din prezentele norme metodologice).

    4.2. Documentele necesare pentru clasificarea autocarelor
    4.2.1. Solicitarea clasificarii pe stele a autocarelor de turism
    In vederea prezentarii la comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism, detinatorul va prezenta urmatoarele documente:
    - cererea de clasificare a autocarului, intocmita de proprietar sau de cel care exploateaza mijlocul de transport (conform modelului din anexa nr. 1);
    - copie de pe licenta de transport de persoane in trafic intern si/sau international;
    - copie de pe cartea de identitate a vehiculului;
    - copie de pe certificatul de inmatriculare a autocarului in Romania;
    - declaratia agentului economic care solicita admiterea in Sistemul international al I.R.U. privind respectarea conditiilor de clasificare a autocarelor de turism.
    4.2.2. Solicitarea clasificarii pe categorii a autocarelor si a autobuzelor
    In vederea prezentarii la comisia de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor, detinatorul va prezenta urmatoarele documente:
    - cererea de clasificare completata de proprietar sau de cel care exploateaza mijlocul de transport (conform modelului din anexa nr. 2);
    - copie de pe licenta de transport de persoane in trafic intern si/sau international;
    - copie de pe cartea de identitate a vehiculului;
    - copie de pe certificatul de inmatriculare a autocarului in Romania.

    4.3. Convocarea comisiei de clasificare
    Dupa primirea cererii de clasificare si dupa analizarea documentelor anexate, responsabilul comisiei decide convocarea acesteia, comunicandu-se solicitantului data, locul si tariful *1) aferent verificarii autocarelor. Data programata pentru verificarea autocarelor se comunica, cu minimum doua zile in avans, specialistilor nominalizati de catre Ministerul Transporturilor si, dupa caz, de catre Ministerul Turismului. Verificarea autocarelor se face, de regula, la sediul comisiei. In situatia in care detinatorul solicita clasificarea la aceeasi data a cel putin 5 autocare, verificarea se poate efectua la locul de garare a acestora, cu plata cheltuielilor de deplasare.
    La data programata pentru verificarea autocarelor, detinatorul acestora va face dovada achitarii tarifului comunicat si va prezenta in original certificatele de inmatriculare si cartea de identitate a vehiculului.
---------------------
    *1) Tarifele pentru verificarea autocarelor si pentru eliberarea certificatelor de clasificare si a insemnelor corespunzatoare se stabilesc de catre R.A.R. in conformitate cu reglementarile in vigoare.

    4.4. Starea tehnica generala a autocarelor
    4.4.1. La prezentarea pentru verificare, autocarele trebuie sa aiba efectuata inspectia tehnica periodica, conform reglementarilor in vigoare.
    Se resping de la clasificare autocarele care nu indeplinesc urmatoarele cerinte tehnice:
    - integritatea si etanseitatea instalatiei de evacuare;
    - lipsa oricaror pierderi de lubrifianti, combustibil etc.;
    - existenta marcajului de omologare a ferestrelor si executia acestora din geam securizat;
    - absenta, pe exteriorul caroseriei, a ruginei, a zgarieturilor vizibile sau a reparatiilor inestetice;
    - integritatea instalatiei de iluminare si semnalizare luminoasa (inclusiv existenta catadioptrilor laterali).
    4.4.2. Autocarele trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte legate de securitatea pasagerilor:
    - sa aibe inscriptionate iesirile de siguranta, iar acestea sa fie echipate cu dispozitivele corespunzatoare;
    - treptele de acces in autocar, precum si treptele interioare (in cazul in care exista) sa fie iluminate, alimentate pe circuitul lanternelor de pozitie ale autocarului;
    - sa fie dotate cu stingatoare de incendiu.

    4.5. Decizia comisiei de clasificare
    4.5.1. Deciziile comisiilor de clasificare se consemneaza in raportul de verificare. La verificari trebuie sa participe membrii comisiei nominalizati de organismele implicate (cate un specialist de la Ministerul Transporturilor si Ministerul Turismului si 3 specialisti de la R.A.R. - in cazul clasificarii pe stele si, respectiv, un specialist de la Ministerul Transporturilor si doi specialisti de la R.A.R. - in cazul clasificarii pe categorii).
    4.5.2. Fiecare verificare a unui autocar se inregistreaza in registrul de evidenta al comisiei, mentionandu-se urmatoarele: data verificarii, marca si tipul autocarului, numarul de identificare, numarul de inmatriculare, numele detinatorului, clasificarea acordata, numarul certificatului eliberat, problemele constatate la verificare.
    4.5.3. Achitarea contravalorii certificatelor de clasificare si a insemnelor *1) se efectueaza dupa finalizarea verificarii si dupa intocmirea raportului de verificare pe care se precizeaza decizia pozitiva.
---------------------
    *1) Tarifele pentru verificarea autocarelor si pentru eliberarea certificatelor de clasificare si a insemnelor corespunzatoare se stabilesc de catre R.A.R. in conformitate cu reglementarile in vigoare.

    4.5.4. Documentele prezentate de solicitantul clasificarii se vor arhiva de catre comisia de clasificare impreuna cu raportul de verificare eliberat conform prevederilor Conditiilor de clasificare pe stele a autocarelor de turism (pct. 5 din prezentele norme metodologice) si, respectiv, prevederilor Conditiilor de clasificare pe categorii a autocarelor si autobuzelor (pct. 6 din prezentele norme metodologice).

    5. Conditiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism
    5.1. Principii de baza
    5.1.1. Pentru clasificarea pe stele a autocarelor de turism se aplica Sistemul international al I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism, adaptat la legislatia din Romania. Verificarea indeplinirii criteriilor de apreciere se efectueaza de catre comisia de clasificare *2).
-------------------------
    *2) Denumirile pot fi modificate. Pentru a se evita o concurenta neloiala la nivel international, Comisia de clasificare a autocarelor R.A.R. va tine seama de denumirile deja adoptate de alte asociatii care aplica Sistemul international al I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism.

    5.1.2. Se pot admite in Sistemul international I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism numai vehiculele care:
    a) sunt in buna stare, dupa criteriile de apreciere urmatoare:
    - exterior: impresia generala, in special absenta ruginei sau a zgarieturilor vizibile;
    - interior: impresia generala, in particular scaune si cotiere in stare buna (fara desirari, rupturi), invelisul de pe podea si de pe plafon;
    - curatenie: cu atentie deosebita pentru cotiere, manere, perdele si parasolare;
    b) amenajate in asa fel incat sa indeplineasca toate conditiile obligatorii ale uneia dintre clasele de confort:
    - *
    - *
    - *
    - *
    Criteriile pentru clasificarea pe stele a autocarelor sunt prezentate in anexa nr. 5.
    5.1.3. Autocarele pot fi clasificate dupa una dintre procedurile urmatoare:
    a) individual;
    b) prin constructorul de autocare.
    5.1.4. Clasificarea da posibilitatea:
    a) eliberarii unui certificat de clasificare conform modelului din anexa nr. 3. Acest certificat va fi tiparit in limba romana si in limba franceza. O copie de pe certificatul de clasificare se va pastra la bordul autocarului;
    b) aplicarii pe autocar a insemnelor I.R.U., cuprinzand stelele indicand clasa de confort acordata, simbolurile echipamentelor, conform modelelor din anexa nr. 11, numerotatia I.R.U., numarul de inmatriculare a autocarului, numarul de locuri si perioada de valabilitate. Insemnele clasificarii acordate vor avea dimensiunile 320 mm X 330 mm si vor fi conform modelelor din anexa nr. 9. Insemnele se vor amplasa pe exteriorul autocarului, unul pe partea dreapta, langa usa de intrare a pasagerilor, si unul pe peretele din spate.

    5.2. Procedura de clasificare individuala
    5.2.1. Clasificarea individuala este solicitata comisiei de clasificare de catre detinator. Comisia de clasificare procedeaza la verificarea autocarului prezentat in conditiile prevazute de prezentele norme metodologice, se asigura ca acesta satisface conditiile prescrise de prezentele conditii de clasificare si elibereaza, in cazul indeplinirii cerintelor, un certificat conform modelului din anexa nr. 3 si insemnele corespunzatoare clasei sau claselor de confort certificate.
    5.2.2. Autocarele vor fi prezentate, in scopul verificarii, la comisia de clasificare. Verificarile se vor efectua in fiecare an. Vigneta de valabilitate aplicata pe insemnele de clasificare va fi valabila timp de un an. In cazuri justificate (prevazute la pct. 4.3.), verificarile se pot efectua si la sediul detinatorului care solicita clasificarea autocarelor.
    5.2.3. Orice verificare a comisiei de clasificare este insotita de un raport de verificare conform modelului din anexa nr. 8. Raportul de verificare se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se preda detinatorului autocarului.
    5.2.4. Daca rezultatul este negativ, detinatorul autocarului poate cere o repetare a verificarilor, in termen de 30 de zile, in cadrul tarifului achitat, dupa solutionarea observatiilor comisiei de clasificare la verificarea initiala. In cazul depasirii limitei de 30 de zile, se achita din nou tariful de verificare.
    5.2.5. Daca autocarul nu mai satisface conditiile prescrise pentru clasificarea sa, acesta va trebui, inainte de a putea purta insemnele de clasificare ale aceleiasi clase de confort, sa fie readus in starea pe care a avut-o la clasificare, in asa fel incat sa satisfaca din nou aceste conditii si sa fie prezentat comisiei de clasificare pentru a primi o noua clasificare.
    5.2.6. Detinatorul autocarului trebuie sa permita, in orice moment si fara aviz prealabil, efectuarea inspectiei de catre reprezentantii comisiei de clasificare, daca acesta se afla la sediu sau la locul de garare.

    5.3. Procedura de clasificare prin constructorul autocarelor
    5.3.1. Sub rezerva dispozitiilor pct. 6.3.3 si 6.3.4 si in conditiile determinate de comisia de clasificare, constructorii de autocare din Romania care fabrica in serie un acelasi tip, corespunzand conditiilor prescrise in prezentele conditii de clasificare, pot sa elibereze ei insisi certificatul de clasificare, conform modelului din anexa nr. 3, la cererea clientilor. Autocarele respective trebuie sa fie omologate de tip pentru circulatia pe drumurile publice din Romania si sa respecte prevederile amendamentelor in vigoare ale Regulamentului nr. 36 O.N.U.- E.C.E. sau, dupa caz, ale Regulamentului nr. 52 O.N.U.- E.C.E.
    5.3.2. Certificatele de clasificare vor fi puse la dispozitia constructorului de catre comisia de clasificare, avand completate datele corespunzatoare clasificarii obtinute de tipul respectiv de autocar. Constructorul va completa datele de identificare a cumparatorului si a autocarului.
    Constructorul autocarelor va inregistra certificatele de clasificare pe masura eliberarii lor si va tine o evidenta privind numarul, data eliberarii, titularul certificatului. Constructorul va admite orice verificari din partea comisiei de clasificare.
    5.3.3. - Insemnele corespunzatoare clasei sau claselor de confort certificate de constructor se vor elibera detinatorului de catre comisia de clasificare, in baza semnarii Declaratiei de angajament a agentului economic care solicita admiterea in Sistemul international I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism *1) - *2).
---------------------
    *1) Modelul Declaratiei de angajament a agentului economic ce solicita admiterea in Sistemul international al I.R.U. de clasificare a confortului autocarelor de turism este prezentat in anexa nr. 3 si face parte din prezentul regulament.
    *2) La eliberarea insemnelor corespunzatoare clasificarii acordate, comisia de clasificare va putea verifica daca este bine fondata decizia constructorului.

    5.3.4. Constructorul nu va acorda nici un certificat de clasificare fara sa se fi constatat, de catre comisia de clasificare, prin examinarea unuia sau a mai multor autocare de acelasi tip de constructie, fabricate in serie, ca aceste tipuri satisfac conditiile prevazute in prezentele norme metodologice. Comisia de clasificare va indica, daca este cazul, modificarile ce trebuie efectuate asupra tipului de constructie prevazut, pentru a putea acorda constructorului dreptul stipulat in paragraful 5.3.1. de mai sus.
    5.3.5. - Constructorul va trebui sa se angajeze in scris ca:
    a) va respecta conditiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism din Sistemul international al I.R.U.;
    b) va permite comisiei de clasificare sa examineze si alte autocare de acelasi tip de constructie, in orice moment pe parcursul productiei in serie a tipului considerat;
    c) va informa comisia de clasificare asupra oricaror modificari ale proiectului sau specificatiei, indiferent de importanta lor, inainte de a le aplica.
    5.3.6. Toate hotararile comisiei de clasificare vor fi notificate in scris constructorului. Aceasta hotarare va fi datata si numerotata.

    5.4. Prelungirea valabilitatii certificatului de clasificare
    5.4.1. Inainte de data expirarii valabilitatii certificatului de clasificare, detinatorul autocarului trebuie sa solicite prelungirea valabilitatii acestuia. Prelungirea valabilitatii se acorda daca autocarul satisface criteriile de clasificare in vigoare la data respectiva.
    5.4.2. Prelungirea valabilitatii se mentioneaza de catre comisia de clasificare in certificatul de clasificare. De asemenea, comisia de clasificare inlocuieste vigneta de valabilitate acordata anterior, amplasata pe insemnele exterioare.
    5.4.3. In cazul in care la verificarea pentru prelungirea valabilitatii certificatului de clasificare se constata ca autocarul nu mai satisface criteriile de clasificare, se solicita rezolvarea deficientelor constatate. In cazul in care la reverificare se constata in continuare neindeplinirea criteriilor, certificatul se anuleaza si se retrag insemnele acordate anterior. Comisia de clasificare elibereaza un nou certificat si noi insemne corespunzatoare clasei de confort si criteriilor pe care le indeplineste autocarul.

    5.5. Retragerea clasificarii acordate
    5.5.1. In afara de cazul mentionat la pct. 5.4.3, comisia de clasificare poate retrage certificatul de clasificare, precum si insemnele corespunzatoare, in urmatoarele cazuri:
    - modificarea autocarului de o maniera care afecteaza modul de indeplinire a criteriilor de clasificare avute in vedere la verificarea anterioara;
    - inscrierea unor informatii false privind clasificarea obtinuta de autocar(e), in materialele de promovare sau de reclama sau pe insemnele exterioare;
    - la solicitarea organelor imputernicite ale Ministerului Transporturilor si, respectiv, ale Ministerului Turismului (pentru autocarele de turism), cand se constata contraventii la cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 951/1995.
    5.5.2. In cazul in care un autocar clasificat in clasa de confort * (o stea) nu mai indeplineste criteriile respective, detinatorul este obligat sa nu il mai foloseasca in scopul transportului de turisti.
    5.5.3. In cazul in care autocarul isi schimba detinatorul, certificatul de clasificare se retrage, noul detinator fiind obligat sa solicite clasificarea autocarului, in conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.
    5.5.4. In cazul retragerii clasificarii acordate anterior, detinatorul trebuie sa faca o noua solicitare de acordare a clasificarii, cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
    5.5.5. Contestatiile privind retragerea clasificarii se adreseaza Inspectoratului rutier din cadrul Ministerului Transporturilor. Solutionarea contestatiei se va face de catre Directia generala transporturi terestre din Ministerul Transporturilor si cu avizul Ministerului Turismului. Decizia data in solutionarea contestatiei poate fi atacata la instantele de contencios administrativ.

    5.6. Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare si/sau a insemnelor
    Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare si/sau a insemnelor se va comunica imediat comisiei de clasificare care le-a eliberat. Comisia de clasificare poate elibera duplicate dupa achitarea de catre detinatorul autocarului a contravalorii certificatului si/sau a insemnelor.
    Comisia poate sa solicite si o reverificare a autocarului.

    5.7. Utilizarea materialelor de informare, promovare si reclama
    5.7.1. In cazul in care detinatorul autocarului clasificat pune la dispozitia pasagerilor transportati materiale de informare, se recomanda ca acestea sa cuprinda minimum urmatoarele date: identificarea agentului economic detinator, criteriile de confort pe care trebuie sa le satisfaca autocarul clasificat, informatii privind iesirile de siguranta din autocar.
    5.7.2. Suplimentar, materialele de informare pot sa cuprinda si alte informatii: date tehnice generale ale autocarului, materiale de promovare cu referire la agentul economic detinator al autocarului, reclame diverse.

    5.8. Modificarea conditiilor de clasificare pe stele a autocarelor de turism
    Conditiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism se vor actualiza in functie de evolutia Sistemului international de clasificare al I.R.U. Modificarile se vor aduce la cunostinta celor interesati prin publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, cu 90 de zile inainte de aplicare.

    6. Conditiile de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor
    6.1. Principii de baza
    6.1.1. Pentru clasificarea pe categorii a autocarelor si a autobuzelor se aplica criteriile de apreciere cuprinse in prezentele norme metodologice. Verificarea indeplinirii criteriilor de apreciere se efectueaza de catre comisia de clasificare.
    6.1.2. Se pot admite la verificare numai vehiculele care:
    a) sunt in buna stare, dupa urmatoarele criterii de apreciere:
    - exterior:    impresia generala, in special absenta ruginei sau a
                   zgarieturilor vizibile;
    - interior:    impresia generala, in particular scaune si cotiere in stare
                   buna (fara desirari, rupturi), invelisul de pe podea si de pe
                   plafon;
    - curatenie:   cu atentie deosebita pentru cotiere,  manere, perdele si
                   parasolare;
    b) amenajate in asa fel incat sa indeplineasca toate conditiile obligatorii ale uneia dintre categoriile:
    - III autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distante scurte;
    - II autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distante medii si scurte;
    - I autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distante mari.
    Criteriile pentru clasificarea pe categorii a autocarelor si autobuzelor sunt prezentate in anexa nr. 6.
    6.1.3. Clasificarea da posibilitatea eliberarii unui certificat de clasificare conform modelului din anexa nr. 4 si aplicarii pe autocar/autobuz a insemnelor conform modelului din anexa nr. 11. Certificatul va fi tiparit in limba romana. O copie de pe certificatul de clasificare se va pastra la bordul autocarului/autobuzului. Insemnele nu pot fi utilizate decat avand inscriptionate numarul de inmatriculare al autocarului/autobuzului, numarul de locuri si denumirea judetului in care s-a efectuat verificarea. Insemnele clasificarii acordate se vor amplasa pe exteriorul autocarului/autobuzului, unul pe partea dreapta, langa usa de intrare a pasagerilor, si unul pe peretele din spate.
    6.1.4. Clasificarea este solicitata comisiei de clasificare de catre detinator. Comisia de clasificare procedeaza la verificarea autocarului / autobuzului in conditiile prevazute de prezentele norme metodologice, se asigura ca acesta satisface conditiile prescrise de acestea si elibereaza, in cazul indeplinirii cerintelor, un certificat de clasificare conform modelului din anexa nr. 4 si insemnele corespunzatoare categoriei de confort certificate.
    6.1.5. Detinatorul autocarului/autobuzului trebuie sa permita, in orice moment si fara aviz prealabil, inspectia de catre reprezentantii comisiei de clasificare, daca acesta se afla la sediu sau la locul de garare.
    6.1.6. Autocarele/autobuzele vor fi prezentate, in scopul verificarii, la comisia de clasificare din judetul in care isi are sediul detinatorul. Verificarile se vor efectua in fiecare an. Ecusonul de valabilitate aplicat pe insemnele de clasificare va fi valabil un an de zile. In cazuri justificate, verificarile se pot efectua si la sediul detinatorului care solicita clasificarea autocarelor/autobuzelor.
    6.1.7. Orice verificare a comisiei de clasificare este insotita de un raport de verificare conform modelului din anexa nr. 8. Raportul se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se preda detinatorului autocarului/autobuzului.
    6.1.8. Daca rezultatul este negativ, detinatorul autocarului/autobuzului poate cere o repetare a verificarilor, in termen de 30 de zile, in cadrul tarifului achitat, dupa ce a solutionat observatiile comisiei de clasificare in cursul verificarii initiale. In cazul depasirii limitei de 30 de zile, se achita integral tariful de verificare.
    6.1.9. Daca autocarul/autobuzul nu mai satisface conditiile prescrise pentru clasificarea sa, acesta va trebui, inainte de a putea purta insemnele de clasificare ale aceleiasi categorii, sa fie readus in starea pe care a avut-o la clasificare, in asa fel incat sa satisfaca din nou aceste conditii si sa fie prezentat pentru o noua clasificare.
    6.1.10. Comisia de clasificare poate retrage certificatul de clasificare si insemnele de clasificare in conditiile enumerate in Hotararea Guvernului nr. 951/1995 si in prezentele norme metodologice.

    6.2. Prelungirea valabilitatii certificatului de clasificare
    6.2.1. Inainte de data expirarii valabilitatii certificatului de clasificare, detinatorul autocarului/autobuzului trebuie sa solicite o noua verificare pentru prelungirea valabilitatii acestuia. Prelungirea valabilitatii se acorda, daca la reverificare autocarul/autobuzul satisface conditiile si criteriile de clasificare in vigoare.
    6.2.2. Prelungirea valabilitatii se mentioneaza de catre comisia de clasificare in certificatul de clasificare. De asemenea, comisia de clasificare inlocuieste vigneta de valabilitate acordata anterior, amplasata pe insemnele exterioare.
    6.2.3. In cazul in care la verificarea pentru prelungirea valabilitatii certificatului de clasificare se constata ca autocarul/autobuzul nu mai satisface criteriile de clasificare, se solicita rezolvarea deficientelor constatate. In cazul in care la reverificare se constata in continuare neindeplinirea criteriilor, certificatul se anuleaza si se retrag insemnele acordate anterior. Comisia de clasificare elibereaza un nou certificat si noi insemne corespunzatoare categoriei si criteriilor pe care le indeplineste autocarul/autobuzul.

    6.3. Retragerea clasificarii acordate
    6.3.1. In afara de cazul mentionat la pct. 6.2.3., comisia de clasificare poate retrage certificatul de clasificare, precum si insemnele corespunzatoare, in urmatoarele cazuri:
    - modificarea echiparii autocarului/autobuzului, constatata la reverificare sau de catre organele imputernicite, de o maniera care afecteaza modul de indeplinire a criteriilor de clasificare avute in vedere la data respectiva;
    - la solicitarea organelor imputernicite ale Ministerului Transporturilor, cand se constata contraventii la prevederile Hotararii Guvernului nr. 951/1995.
    6.3.2. In cazul in care un autocar/autobuz clasificat in categoria III nu mai indeplineste criteriile respective, detinatorul este obligat sa nu il mai utilizeze ca autovehicul destinat transportului public de persoane in trafic international.
    6.3.3. In cazul in care autocarul/autobuzul isi schimba detinatorul, certificatul de clasificare se retrage, noul detinator fiind obligat sa solicite clasificarea autocarului/autobuzului, in conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.
    6.3.4. In cazul retragerii clasificarii acordate, detinatorul trebuie sa efectueze o noua solicitare de acordare a clasificarii, cu respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
    6.3.5. Contestatiile privind retragerea clasificarii se adreseaza Inspectoratului rutier din cadrul Ministerului Transporturilor. Solutionarea contestatiei se face de catre Directia generala transporturi terestre din Ministerul Transporturilor. Decizia data in solutionarea contestatiei poate fi atacata la instantele de contencios administrativ.

    6.4. Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare si/sau a insemnelor
    Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare si/sau a insemnelor se va comunica imediat comisiei de clasificare care le-a eliberat. Comisia de clasificare poate elibera duplicate dupa achitarea de catre detinator a contravalorii certificatului si/sau a insemnelor. Comisia de clasificare poate, in aceste cazuri, sa solicite si o reverificare a autocarului/autobuzului.

    6.5. Utilizarea materialelor de informare, promovare si reclama
    6.5.1. In cazul in care detinatorul autocarului/autobuzului clasificat pune la dispozitia pasagerilor transportati materiale de informare, se recomanda ca acestea sa cuprinda minimum urmatoarele date: identificarea agentului economic detinator, criteriile de confort pe care trebuie sa le satisfaca autocarul/autobuzul clasificat, informatii privind iesirile de siguranta din autocar/autobuz.
    6.5.2. Suplimentar, materialele de informare pot sa cuprinda si alte informatii: date tehnice generale ale autocarului/autobuzului, materiale de promovare cu referire la agentul economic detinator, reclame diverse.
-----------------------
    NOTA:
    Anexele nr. 3, 4, 9 si 10 se transmit celor interesati de catre Regia Autonoma "Registrul Auto Roman".

    ANEXA 1
    la normele metodologice


                     CERERE
de clasificare pe stele a unui autocar
---------------------------------------------------------------------------
   Agentul economic     |                      | forma juridica    |           |
------------------------|----------------------|---------------|---|-----------|
nr. de Inmatriculare    |   | codul  |         | localitatea   |               |
in Registrul comertului |   | fiscal |         |               |               |
------------------------|------------|---------|---------------|---------------|
str.                    |            | nr. |   | judetul       |               |
------------------------|------------------------------------------------------|
nr. cont bancar         |    | banca |                                         |
------------------------|------------------------------------------------------|
telefonul               |  | fax |   | in calitate de detinator al autocarului |
------------------------|------------------------------------------------------|
marca                      | tipul          | anul fabricatiei |               |
---------------------------|----------------|------------------|---------------|
capacitatea de transport |  | seria sasiului| seria motorului  |               |
-------------------------------------------------------------------------------|
    solicita efectuarea verificarii autocarului, la data programata de o       |
comisia de clasificare, in conformitate cu reglementarile in vigoare,          |
eliberarea certificatului de clasificare si a insemnelor corespunzatoare       |
-------------------------------------------------------------------------------|
 categoriei | * | * | * | * | (se anuleaza celelalte categorii)          |
-------------------------------------------------------------------------------|
    Declaram ca am luat cunostinta de continutul Normelor metodologice privind | clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic     |
intern si international si pentru transporturi publice de persoane in trafic   | international si vom respecta prevederile Sistemului IRU de clasificare pe     |
stele a autocarelor.                                                           |
-------------------------------------------------------------------------------|
  Autocarul este disponibil pentru verificare incepand de la data de           |
-------------------------------------------------------------------------------|
  Achitarea costului verificarii autocarului, eliberarii certificatului de     | clasificare si a insemnelor aferente se face prin                              |
-------------------------------------------------------------------------------|
  ordin de plata   |  | cec  |   | numerar |  (se mentioneaza varianta pentru  |
                   |  |      |   |         |        care se opteaza)           |
-------------------------------------------------------------------------------|
                                                                               |
-------------------------------------------------------------------------------|
 Semnatura autorizata |  Numele si prenumele       |    Functia                |
  si stampila         |----------------------------|---------------------------|
----------------------|----------------------------|---------------------------|


    ANEXA 2
    la normele metodologice

                                CERERE
               de clasificare pe categorii a unui autocar
--------------------------------------------------------------------------------
   Agentul economic     |                      | forma juridica    |           |
------------------------|----------------------|-------------------|-----------|
nr. de inmatriculare    |   | codul  |         | localitatea   |               |
in Registrul comertului |   | fiscal |         |               |               |
------------------------|------------|---------|---------------|---------------|
str.                    |            | nr. |   | judetul       |               |
------------------------|------------|---------|-------------------------------|
nr. cont bancar         |            | banca   |                               |
------------------------|------------|---------|-------------------------------|
telefonul               |  | fax |   |         | in calitate de detinator al   |
                        |  |     |   |         | autocarului                   | ------------------------|--|-------------------|-------------------------------|
marca                      | tipul             | anul fabricatiei  |           |
---------------------------|-------------------|-------------------|-----------|
capacitatea de transport   | seria sasiului    | seria motorului   |           |
-------------------------------------------------------------------------------|
    solicita efectuarea verificarii autocarului, la data programata de o       |
comisia de clasificare, in conformitate cu reglementarile in vigoare,          |
eliberarea certificatului de clasificare si a insemnelor corespunzatoare       |
-------------------------------------------------------------------------------|
 categoriei          |  I | II | III | (se anuleaza celelalte categorii)       |
-------------------------------------------------------------------------------|
    Declaram ca am luat cunostinta de continutul Normelor metodologice privind | clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic     | intern si international si pentru transporturi publice de persoane in trafic   | international si ne obligam:                                                   |
    - sa nu utilizam certificatul de clasificare si insemnele aferente pe un   |
alt autocar sau sa permitem utilizarea acestora de catre terti;                |
    - sa comunicam imediat comisiei de clasificare orice modificari ale        | autocarului;                                                                   |
    - sa retragem din activitate autocarul care nu mai indeplineste criteriile | care au stat la baza clasificarii initiale si sa solicitam o noua clasificare  | inainte de repunerea acestuia in exploatare;                                   |
    - sa instruim personalul care exploateaza autocarul privind obligatia      | pastrarii acestuia in starea tehnica si cu dotarile care au stat la baza       | clasificarii si sa raspundem de actele, omisiunile sau abuzurile acestora      | referitoare la prevederile legislatiei in vigoare si normelor metodologice;    |
    - sa prezentam autocarul la data stabilita pentru verificarea in vederea   | prelungirii valabilitatii certificatului de clasificare;                       |
    - sa permitem reprezentantilor comisiei de clasificare sa verifice, in     |
orice moment si fara preaviz, autocarul clasificat, daca acesta se afla la     |
garaj sau la locul de parcare.                                                 |
-------------------------------------------------------------------------------|
 Autocarul este disponibil pentru verificare incepand de la data de |          |
-------------------------------------------------------------------------------|
 Achitarea costului verificarii autocarului, eliberarii certificatului de      | clasificare si a insemnelor aferente se face prin                              |
-------------------------------------------------------------------------------|
ordin de plata | cec |   | numerar |       | (se mentioneaza varianta pentru   |
               |     |   |         |       |     care se opteaza)              |
-------------------------------------------------------------------------------|
   Semnatura autorizata | Numele si prenumele  |    Functia                    |
    si stampila         |----------------------|-------------------------------|
-------------------------------------------------------------------------------|


    ANEXA 5
    la normele metodologice


               Criteriile de clasificare pe stele
--------------------------------------------------------------------------------
 Nr.  |                                               |       Categoria
 crt. |  Criterii de apreciere - conditii minimale*1) |-------------------------
      |                                               | *  |  * |  * | * |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   1. | Puterea motorului                             |    |     |      |      |
 1.1. |Raportul putere(b)/greutate(c)- minim (CPDIN/T)| 10 |  12 |  15  |   15 |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   2. | Franare*2)                                    |    |     |      |      |
 2.1. | Sisteme de franare suplimentare - frane       |    |     |      |      |
      | incetinitoare(d)                              |    |     |      |      |
      | hidraulice sau electrice, sistem antiblocare  |    |     |      |      |
      | ABS etc.                                      |  x |   x |   x  |  (3) |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   3. | Suspensie(e)                                  |    |     |      |      |
 3.1. | Suspensie clasica                             |  x |   x |      |      |
 3.2. | Suspensie mixta                               |    |     |   x  |      |
      |                                               |    |     |  sau |      |
 3.3. | Suspensie integral pneumatica                 |    |     |   x  | x*4) |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   4. | Confort de drum                               |    |     |      |      |
 4.1. | Numarul maxim de randuri de scaune pentru     |    |     |      |      |
      | un autocar standard de 12 m*5)                | 15 |  14 |   13 |  12  |
4.1.1 | Spatiul dintre scaunele amplasate vizavi(f) cm|130 | 138 |  148 | 160  |
  4.2 | Inaltimea minima a spatarului(g) (cm)         | 52 |  65 |   68 |  68  |
  4.3 | Reglajul inclinarii spatarelor tuturor        |    |     |      |      |
      | scaunelor(h) (minim)                          |    |     |  10g | 35g  |
  4.4 | Numarul de cotiere(i)                         |  1 |   1 |   2  |  2   |
  4.5 | Cotiere rabatabile la scaunele dinspre culoar |    |     |   x  |  x   |
  4.6 | Rezematoare de picioare, reglabile(j) (numai  |    |     |      |      |
      | pentru scaunele amplasate in acelasi sens)    |    |     |      |  x   |
  4.7 | Scaune deplasabile spre culoar*6) (sau        |    |     |      |      |
      | latimea*k) minima a scaunelor de 50 cm)       |    |     |      |  x   |
  4.8 | Imbracate in stofa (sezut si spatar)          |    |   x |   x  |  x   |
  4.9 | Absenta proeminentelor la nivelul podelei(l)  |    |     |   x  |  x   |
 4.10 | Scaune cu sezuturi separate(m)                |    |     |   x  |  x   |
 4.11 | Portbrosura                                   |    |     |   x  |  x   |
 4.12 | Scrumiere(n) (mai putin in zona de nefumatori)|  x |   x |   x  |  x   |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   5. | Climatizare(o) (functionand, de asemenea, si  |    |     |      |      |
      | la oprire)                                    |    |     |      |      |
  5.1 | Sistem de ventilatie fortata (minimum 15      |    |     |      |      |
      | mc/h/pasager)                                 |    |     |   x  |  x   |
      | cu reglare individuala, functionand si la     |    |     |      |      |
      | oprirea autocarului                           |    |     |      |  sau |
  5.2 | Instalatie de aer conditionat (minimum 300    |    |     |      |      |
      | kcal/h/pasager)                               |    |     |      | x*7) |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   6. | Instalatie de incalzire                       |    |     |      |      |
 6.1  | Independenta de motor(p)                      |  x |  x  |   x  |   x  |
 6.2  | Cu reglaj automat al temperaturii(r)          |    |     |   x  |   x  |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   7. | Ferestre laterale                             |    |     |      |      |
  7.1 | Dispozitiv de dezaburire(s) (geamuri duble    |    |     |      |      |
      | sau ventilatie)                               |    |     |      |   x  |
  7.2 | Ferestre colorate(t)                          |    |     |      |   x  |
  7.3 | Dispozitive parasolare (storuri sau perdele)  |    |  x  |   x  |   x  |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
    8 | Iluminare interioara                          |    |     |      |      |
  8.1 | Lampa de citit individuala                    |    |     |   x  |   x  |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
    9 | Instalatie de sonorizare                      |    |     |      |      |
  9.1 | Un difuzor la minimum 8 locuri(u)             |  x |  x  |   x  |      |
      | Un difuzor la minimum 4 locuri                |    |     |      |   x  |
  9.2 | Microfon pentru sofer si ghid(v)              |  x |  x  |   x  |   x  |
  9.3 | Radio si magnetofon                           |    |  x  |   x  |   x  |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   10 | Portbagaje                                    |    |     |      |      |
 10.1 | Portbagaj interior pentru bagaje de mana(x)   |  x |  x  |   x  |   x  |
 10.2 | Capacitatea minima portbagaj exterior(z)      |    |     |      |      |
      | (dmc/pasager)                                 |    |  75 |  120 |  150 |
 10.3 | Invelis protector in portbagajul exterior(y)  |    |     |   x  |   x  |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   11 | Instalatii sanitare                           |    |     |      |      |
 11.1 | Toaleta cu apa sau chimica                    |    |     | x*7) | x*7) |
 11.2 | Lavoar                                        |    |     | x*7) | x*7) |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   12 | Frigider                                      |    |     |      |      |
      | Volumul minim disponibil/pasager (dmc)        |    |     |0,5*7)| 0,5  |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
   13 | Nivelul maxim al zgomotului la interior       |    |     |      |      |
      | [dB(A)]*8)                                    | 80 |  78 |  76  |  75  |
-------------------------------------------------------------------------------
--------------------------
    *1) Cu exceptia echipamentelor mentionate la pct. 5.2, 11.1, 11.2 si 12 (*), care sunt facultative, toate celelalte norme si echipamente mentionate sunt obligatorii pentru obtinerea clasificarii in categoria indicata, mai putin in cazurile in care legislatia nu dispune altfel.
    *2) Norme obligatorii in functie de data de fabricatie a autocarului si de prevederile Regulamentului nr. 13 O.N.U.- E.C.E.
    *3) Frana incetinitoare este obligatorie pentru toate autocarele de 4 stele puse in functiune pentru prima data dupa 1 iunie 1989.
    *4) Vehiculele cu mai putin de 24 de locuri pot fi echipate cu suspensie mixta.
    *5) Aceste norme se refera la numarul de randuri de scaune in functie de lungimea totala a autocarului standard de 12 m. Ele rezulta din marimea spatiului dintre scaune, de 68, 72, 77 si 83 cm pentru autocare de la 1 la 4 stele, locurile pentru ghizi sau conducatori auto suplimentari nefiind incluse. Normele pot fi proportional:
    - crescute, cand este vorba de un autocar cu podea ridicata (cuprinzand o cabina de conducere coborata), care ofera o lungime totala utila mai importanta decat a unui autocar standard de 12 m, sau cand autocarul are o lungime mai mare de 12 m;
    - reduse, cand este vorba de un autocar cu o lungime mai mica de 12 m.
    In toate cazurile, spatiul minim dintre scaune, care rezulta din normele de baza pentru autocarul standard de 12 m, trebuie sa fie acelasi, in ceea ce priveste vehiculul considerat, cu echipamentele care sunt atribuite (bar, frigider, incalzitor de apa, toaleta, vestiar, dormitor) si cu scarile cu care a fost amenajat.
    *6) Daca se respecta prevederile din Regulamentul nr. 36 O.N.U.- E.C.E. sau, dupa caz, din Regulamentul nr. 52 O.N.U. - E.C.E.
    *7) Echipament optional, putand fi simbolizat pe panoul de marcaj cu un simbol corespunzator si a carui absenta nu este eliminatorie pentru clasificarea luata in considerare.
    *8) Norme impuse de Comisia de clasificare a autocarelor de turism din Romania. Pentru o perioada de tranzitie de 3 ani, verificarea zgomotului interior nu constituie criteriu eliminatoriu dintr-o anumita clasa de confort. Determinarea nivelului acustic al zgomotului interior se efectueaza conform STAS 6926/16-79.

    NOTE EXPLICATIVE ASUPRA CRITERIILOR DE APRECIERE - CONDITII MINIMALE

    I. Se da mai jos interpretarea I.R.U. a conditiilor minimale de apreciere a confortului autocarelor de turism.
    II. Notele explicative nu modifica dispozitiile normelor metodologice privind conditiile de clasificare a autocarelor si a anexelor la acestea, ele precizandu-le doar continutul, semnificatia si importanta.
    III. Notele explicative permit aplicarea dispozitiilor mentionate mai sus, tinand seama de evolutia tehnica a cerintelor si problemelor care apar pe masura punerii in practica a Sistemului international I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism.

    a) Normele se refera la autocare cu o constructie normala. In cazul autocarelor cu o constructie speciala (VIP, handicapati etc.), C.C.R.A.R. va lua decizia in functie de fiecare situatie in parte, asimiland anumite dotari interioare (de exemplu spatare care nu se inclina la fotoliile club). Copiile de pe hotarari, insotite de fotografii, se vor transmite Comitetului de clasificare al I.R.U. pentru a asigura armonizarea deciziilor pe plan international. Totusi, atunci cand executia speciala nu reprezinta mai mult de o treime din capacitatea totala a autocarului (de exemplu coltul salon) si atunci cand detinatorul autocarului solicita clasificarea autocarului intr-o singura clasa de confort, decizia va fi luata doar in functie de executia normala.
    b) Puterea motorului este atestata de catre constructorul autocarului.
    c) Se ia in considerare masa maxima totala autorizata.
    d) Frana incetinitoare (dispozitiv de franare constanta pe panta, fara utilizarea franei de serviciu) este obligatorie pentru toate autocarele de 4 stele, date in exploatare pentru prima data dupa 1 iunie 1989.
    e) Anumite tipuri de suspensii neconventionale vor putea fi asimilate cu unul dintre tipurile mentionate, dar calitatea acestora trebuie sa fie identica sau mai buna decat tipul mentionat (de exemplu suspensia parabolica va fi asimilata suspensiei pneumatice).
    f) Masurarea distantei minime dintre scaune se face de la un punct fix la un alt punct fix identic, scaunul fiind in pozitia de baza. Pentru primele randuri de scaune situate in spatele unui perete, masurarea se face intre perete si punctul fix de referinta al scaunului, distanta minima fiind redusa cu 30 mm.
    g) Inaltimea minima a spatarului se masoara cu scaunul neocupat. Tetierele scaunelor se includ in masurarea inaltimii. Totusi, daca o singura tetiera lipseste, clasificarea autocarului va fi refuzata.
    h) Unghiul minim in grade (g) de inclinare a spatarului pentru autocarele din categoriile de una sau doua stele nu este stabilit, fiind admise si spatare care nu se inclina. Prin toate scaunele care se inclina se intelege scaunele turistilor, inclusiv randul din spate, cu exceptia scaunelor conducatorului auto si al ghidului. Inclinarea obligatorie pentru scaunele de pe ultimul rand se poate obtine prin spatare care se inclina si/sau prin scaune reglabile spre inainte, care antreneaza si spatarul. Unghiurile de 10g si 35g se raporteaza fata de verticala.
    i) Numarul de cotiere este determinat pe randuri de doua scaune. In ceea ce priveste bancheta din spate (5 locuri), in autocarele de 1-3 stele (categoria 4 stele neavand bancheta din spate de 5 locuri), aceasta trebuie sa fie dotata cu o cotiera de fiecare parte a peretelui. Prin cotiera se intelege o cotiera plata si dreapta cu o captuseala obisnuita (cotiera standard). Executiile speciale ale cotierelor care nu corespund cu cotiera standard vor fi apreciate la nivel national. Comitetul de clasificare al I.R.U. va fi informat asupra deciziilor luate in materie. Totusi cotierele care diminueaza confortul pasagerilor, cum ar fi, de exemplu, cotierele inclinate, nu sunt admise.
    j) Suporturile reglabile pentru picioare trebuie sa fie individuale. Pentru scaunele in fata carora nu este instalat nici un alt scaun, aceasta dispozitie nu se aplica. Aceste scaune pot fi dotate cu suporturi fixe pentru picioare.
    k) Metodele de masurare a latimii minime a scaunului sunt cele precizate in Regulamentul nr. 36 O.N.U. - E.C.E. sau, dupa caz, in Regulamentul nr. 52 O.N.U. - E.C.E.
    l) Este vorba de absenta unor protuberante suparatoare pentru picioare si talpi. Proeminentele care sunt contrare acestei reguli (de exemplu pasajele rotilor) nu pot fi acceptate. Dimpotriva, proeminentele care nu jeneaza pasagerii (de exemplu elementele de incalzire de sub scaune) si nici nu reduc confortul (de exemplu gurile de incalzire) sunt compatibile cu reglementarea sus-mentionata. Acelasi lucru este valabil pentru treapta din spate, care usureaza accesul la ultimul rand de scaune.
    m) Aceasta reglementare este valabila si pentru autocarele cu paturi. Totusi aplicarea ei poate fi suspendata pentru autocarele cu paturi, inmatriculate cel tarziu la un an de la data intrarii in vigoare a sistemului de clasificare in Romania.
    n) Este vorba de o scrumiera pentru doua locuri de scaune (cu exceptia zonei pentru nefumatori).
    o) Capacitatea sa va fi atestata de catre constructor.
    p) Instalatia trebuie sa fie dimensionata corespunzator capacitatii de transport. Capacitatea acesteia trebuie atestata de catre constructor).
    Conditia de reglare automata a temperaturii este indeplinita atunci cand conducatorul auto poate regla temperatura din interiorul habitaclului (de exemplu prin tabloul de bord), cu ajutorul unei instalatii de reglare. Totusi nu este suficient un "aquastat" pentru instalatia de incalzire a apei.
    s) Evaluarea suficientei eficacitatii dispozitivelor de dezaburire prin aerisire va fi apreciata de comisia de clasificare.
    t) Toate geamurile trebuie sa aiba aceeasi culoare. Se pot accepta folii colorate pe geamuri, cu conditia sa fie nereflectorizante si in buna stare.
    u) Pe o perioada de tranzitie de un an, se pot accepta la clasificare autocare care au un difuzor pentru mai mult de 8 scaune (dar nu pentru mai mult de 12 scaune).
    v) Pentru autocarele de turism echipate cu un singur microfon, obligativitatea echipamentului dublu poate fi satisfacuta cu un al doilea microfon fara fir. Microfonul trebuie sa fie asezat pe un suport flexibil, la indemana conducatorului auto. Microfonul poate sa fie de tipul "fara fir", cu conditia ca, totusi, conducatorul auto sa il poata fixa la gat sau pe haine, asigurand conditiile de securitate rutiera.
    x) Portbagajul interior nu este obligatoriu pentru minibuzele cu o capacitate de maximum 16 pasageri.
    z) Cuseta pentru conducatorul auto va fi cuprinsa in calculul volumului total al portbagajului exterior. Norma cuprinsa la pct. 10.2. din anexa nr. 1 prevede un volum determinat al portbagajului exterior, fara a se specifica locul. Deci se pot accepta remorcile integrate sau dispozitivele pentru schiuri, cu conditia ca fiecare sa ofere cel putin aceeasi capacitate pe pasager si aceeasi calitate de protectie (imbracaminte adecvata) a bagajelor ca si cele prescrise in clasele corespunzatoare pentru compartimentele conventionale. Prin remorca integrata se intelege o remorca vopsita in aceleasi culori ca si autocarul de turism.
    y) Toti peretii compartimentului de bagaje trebuie sa fie acoperiti cu o imbracaminte de protectie (de exemplu: PVC, linoleum, stofa, vopsea ce contine fibre protectoare), usor de spalat. O acoperire cu lemn sau cu un strat de vopsea normala nu este considerata acoperire de protectie suficienta.

    ANEXA 6
    la normele metodologice

           Criteriile de clasificare pe categorii
--------------------------------------------------------------------------------
| Nr. |  Criterii de apreciere - conditii minimale*1) |     Categoria          |
| crt.|                                               |------------------------|
|     |                                               |   III |  II    |   I   |
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
|  1. | Puterea motorului                             |       |        |       |
| 1.1 | Raportul putere(a)/greutate(b) -              |       |        |       |
|     | minimum (CPDIN/T)                             |    7  |   10   |   10  |
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
|  2. | Franare*2)                                    |       |        |       |
| 2.1 | Sisteme de franare suplimentare - frane       |       |        |       |
|     | incetinitoare(c)                              |    x  |    x   |    x  |
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
|  3. | Suspensie(d)                                  |       |        |       |
| 3.1 | Suspensie clasica                             |    x  |    x   |    x  |
| 3.2 | Suspensie mixta sau integral pneumatica       |       |        |       |
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
|  4. | Confort de drum                               |       |        |       |
| 4.1 | Numarul maxim de randuri de scaune (autocar   |       |        |       |
|     | standard de 12 m)*3)                          |   15  |   15   |   15  |
| 4.2 | Spatiul dintre scaunele amplasate vizavi(e)   |       |        |       |
|     | (cm)                                          |  130  |  130   |  130  |
| 4.3 | Inaltimea minima a spatarului(f) (cm)         |   50  |   50   |   52  |
| 4.4 | Numarul de cotiere(g)                         |       |        |    1  |
| 4.5 | Scaune moi, tapitate (sezut si spatar)        |    x  |    x   |    x  |
| 4.6 | Scrumiere(h) (mai putin in zona de nefumatori)|    x  |    x   |    x  |
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
|  5. | Climatizare(i) (functionand, de asemenea, si  |       |        |       |
|     | la oprire)                                    |       |        |       |
| 5.1 | Sistem de ventilatie fortata (minimum 15      |       |        |       |
|     | mc/h/pasager)                                 |       |        |    x  |
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
|  6. | Instalatie de incalzire                       |       |        |       |
| 6.1 | Independenta de motor(i)                      |       |    x   |    x  |
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
|  7. | Ferestre laterale                             |       |        |       |
| 7.1 | Ferestre din geam securizat                   |    x  |    x   |    x  |
| 7.2 | Dispozitive parasolare (storuri sau perdele)  |       |        |    x  |
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
|  8. | Iluminare interioara                          |       |        |       |
| 8.1 | Lampa de citit individuala                    |       |        |       |
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
|  9. | Instalatie de sonorizare                      |       |        |       |
| 9.1 | Un difuzor la minimum 8 locuri(k)             |       |        |       |
| 9.2 | Microfon pentru sofer si ghid(l)              |       |        |       |
| 9.3 | Radio si magnetofon                           |       |        |       |
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
|  10 | Portbagaje                                    |       |        |       |
|10.1 | Portbagaj interior pentru bagaje de mana(m)   |   x   |    x   |   x   |
|10.2 | Capacitatea minima a portbagajului exterior(n)|       |        |       |
|     | (dmc/pasager)                                 |       |   50   |  60   |
|  11 | Nivelul maximum al zgomotului la interior     |       |        |       |
|     | [dB(A)]4)                                     |  82   |   81   |  80   |
-------------------------------------------------------------------------------
----------------------
    *1) Normele si echipamentele mentionate sunt obligatorii pentru obtinerea clasificarii in categoria indicata, mai putin in cazurile in care legislatia nu dispune altfel.
    *2) Frana incetinitoare este obligatorie pentru toate autocarele puse in functiune pentru prima data dupa 1 iunie 1989.
    *3) Aceste norme se refera la numarul de randuri de scaune in functie de lungimea totala a autocarului standard de 12 m. Ele rezulta din marimea spatiului dintre scaune. Normele pot fi proportional:
    - crescute, cand este vorba de un autocar cu podea ridicata;
    - reduse, cand este vorba de un autocar cu o lungime mai mica de 12 m.
    In toate cazurile, spatiul minim dintre scaune, care rezulta din normele de baza pentru autocarul standard de 12 m, trebuie sa fie acelasi, in ceea ce priveste vehiculul considerat, cu echipamentele care sunt in dotare.
    *4) Norme impuse de Comisia de clasificare a autocarelor de turism din Romania. Pentru o perioada de tranzitie de 3 ani, verificarea zgomotului interior nu constituie criteriu eliminatoriu dintr-o anumita clasa de confort. Determinarea nivelului acustic al zgomotului interior se efectueaza conform STAS 6926/16-79.

    NOTE EXPLICATIVE ASUPRA CRITERIILOR DE APRECIERE - CONDITII MINIMALE

    I. Notele explicative nu modifica dispozitiile normelor metodologice privind conditiile de clasificare a autocarelor si a anexelor la acestea, ele precizandu-le doar continutul, semnificatia si importanta.
    II. Notele explicative permit aplicarea dispozitiilor mentionate mai sus, tinand seama de evolutia tehnica a cerintelor si problemelor care apar pe masura punerii in practica a Sistemului de clasificare a autocarelor.
    III. Criteriile se refera la autocare cu o constructie normala. In cazul autocarelor cu o constructie speciala, C.C.R.A.R. va lua decizia in functie de fiecare situatie in parte, asimiland anumite dotari interioare. Totusi, atunci cand executia speciala nu reprezinta mai mult de o treime din capacitatea totala a autocarului si atunci cand detinatorul autocarului solicita clasificarea acestuia intr-o singura clasa de confort, decizia va fi luata doar in functie de executia normala.

    a) Puterea motorului este atestata de catre constructorul autocarului.
    b) Se ia in considerare masa maxima totala autorizata.
    c) Frana incetinitoare este obligatorie pentru toate autocarele date in exploatare pentru prima data dupa 1 iunie 1989.
    d) Anumite tipuri de suspensii neconventionale vor putea fi asimilate cu unul dintre tipurile mentionate, dar calitatea acestora trebuie sa fie identica sau mai buna decat tipul mentionat (de exemplu suspensia parabolica va fi asimilata suspensiei pneumatice).
    e) Masurarea distantei minime dintre scaune se face de la un punct fix la un alt punct fix identic, cu scaunul in pozitia de baza. Pentru primele randuri de scaune situate in spatele unui perete, masurarea se face intre perete si punctul fix de referinta al scaunului, distanta minima fiind redusa cu 30 mm.
    f) Inaltimea minima a spatarului se masoara cu scaunul neocupat. Tetierele scaunelor se includ in masurarea inaltimii. Totusi, daca o singura tetiera lipseste, clasificarea autocarului va fi refuzata.
    g) Numarul de cotiere este determinat pe randuri de 2 scaune. Prin cotiera se intelege o cotiera dreapta si plata, cu o captuseala obisnuita.
    h) Este vorba de o scrumiera pentru doua locuri de scaune (cu exceptia zonei pentru nefumatori).
    i) Capacitatea sa va fi atestata de catre constructor.
    j) Instalatia trebuie sa fie dimensionata corespunzator capacitatii de transport. Capacitatea acesteia trebuie atestata de constructor.
    k) Pe o perioada de tranzitie de un an se pot accepta la clasificare autocare care au un difuzor pentru mai mult de 8 scaune (dar nu pentru mai mult de 12 scaune).
    l) Pentru autocarele echipate cu un singur microfon, obligativitatea echipamentului dublu poate fi satisfacuta cu un al doilea microfon fara fir. Microfonul trebuie sa fie asezat pe un suport flexibil, la indemana conducatorului auto. Microfonul poate sa fie de tipul "fara fir", cu conditia ca, totusi, conducatorul auto sa il poata fixa la gat sau pe haine, asigurand conditiile de securitate rutiera.
    m) Portbagajul interior nu este obligatoriu pentru autocarele cu o capacitate de maximum 16 pasageri.
    n) Cuseta pentru conducatorul auto va fi cuprinsa in calculul volumului total al portbagajului exterior. Se pot accepta remorcile integrate sau dispozitivele pentru schiuri, cu conditia ca fiecare sa ofere cel putin aceeasi capacitate pe pasager ca si cele corespunzatoare pentru compartimentele conventionale. Prin remorca integrata se intelege o remorca vopsita in aceleasi culori ca si autocarul.

    ANEXA 7
    la normele metodologice

    REGIA AUTONOMA "REGISTRUL AUTO ROMAN"
    Comisia de clasificare a autocarelor

                                          RAPORT DE VERIFICARE*1) Nr. .......
                                                                     pag. 1/2


    1. Informatii generale
    1.1. Numele si adresa detinatorului autocarului ...........................
    ...........................................................................
    1.2. Numarul de inmatriculare a autocarului ...............................
    1.3. Seria sasiului .......................................................
    1.4. Marca autocarului ....................................................
    1.5. Tipul autocarului ....................................................
    1.6. Numarul de scaune (fara conducator auto si ghid) .....................
    1.7. Numarul de randuri de scaune .........................................
    1.8. Alte informatii ......................................................

    2. Starea de intretinere a autocarului
    2.1. Exterior:         |_| buna              |_| nesatisfacatoare
    2.2. Interior:         |_| buna              |_| nesatisfacatoare
    2.3. Curatenie:        |_| buna              |_| nesatisfacatoare

    3. Categoria autocarului
    Autocarul indeplineste conditiile categoriei:

    |_| *                   |_| *
    |_| *                  |_| *
    asa cum sunt ele definite in pag. 2/2 a prezentului raport.

    4. Echipamente

    |_| frigider                 |_| aer conditionat        |_| telefon
    |_| restaurant de bord       |_| Wc/lavoar
    |_| vestiar                  |_| magnetofon

    5. Decizia:
    |_| pozitiva                 |_| negativa

    Locul si data ................................... Stampila si semnatura
responsabilului comisiei de clasificare a autocarelor
----------------------
    *1) Pentru a fi valabil, Raportul de verificare (inspectie) (pag. 1/2 si 2/2) trebuie completat in intregime.


                                         RAPORT DE VERIFICARE Nr. ........
                                                                  pag. 2/2

              CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
              pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria:    *    (o stea)

                                                                CORESPUNDE
    3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 10 CP/t       |_| da    |_| nu
    3.2. Sistem suplimentar de franare:
         - frana incetinitoare hidraulica sau electrica*1);     |_| da    |_| nu
         - sistem antiblocaj (ABS)*2)                           |_| da    |_| nu
    3.3. Spatiul dintre:
       - scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 68 cmc)    |_| da    |_| nu
       - scaunele amplasate vizavi, minimum 130 cm              |_| da    |_| nu
    3.4. Inaltimea spatarului minimum 52 cm                     |_| da    |_| nu
    3.5. Numarul de cotiere, minimum 1                          |_| da    |_| nu
    3.6. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori)            |_| da    |_| nu
    3.7. Incalzire independenta de motor cu reglaj automat al
         temperaturii, functionand si cand autocarul este oprit |_| da    |_| nu
    3.8. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
         microfon conducator auto si ghid)                      |_| da    |_| nu
    3.9. Portbagaj interior pentru bagaje de mana               |_| da    |_| nu
    3.10. Nivelul maxim al zgomotului interior 80 DB(A)         |_| da    |_| nu

----------------------------
    *1) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 5.500 kg.
    *2) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 12.000 kg.
    *3) In cazul unui autocar standard de 12 m, numarul maxima de randuri de scaune este 15. Numarul de randuri de scaune poate fi de 17 in cazul autocarelor cu postul de conducere coborat sub podeaua salonului. In cazul autocarelor cu lungime mai mica de 12 m, numarul de randuri de scaune se reduce proportional.

    Observatii ...............................................................
 .............................................................................
 .............................................................................
 .............................................................................

    Stampila si semnatura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                                            Membrii comisiei: .................
                                                              .................
                                                              .................


                                      RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
                                                                pag. 2/2

                CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
                pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria:    * (doua stele)

                                                                CORESPUNDE
    3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 12 CP/t        |_| da   |_| nu
    3.2. Sistem suplimentar de franare:
       - frana incetinitoare hidraulica sau electrica*1);        |_| da   |_| nu
       - sistem antiblocaj (ABS)*2)                              |_| da   |_| nu
    3.3. Spatiul dintre:
       - scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 72 cmc)     |_| da   |_| nu
       - scaunele amplasate vizavi, minimum 138 cm               |_| da   |_| nu
    3.4. Inaltimea spatarului minimum 65 cm                      |_| da   |_| nu
    3.5. Numarul de cotiere, minimum 1                           |_| da   |_| nu
    3.6. Scaune (sezut si spatar) imbracate in stofa             |_| da   |_| nu
    3.7. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori)             |_| da   |_| nu
    3.8. Incalzire independenta de motor cu reglaj automat
         al temperaturii, functionand si cand autocarul este
         oprit                                                   |_| da   |_| nu
    3.9. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele)            |_| da   |_| nu
    3.10. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
          microfon conducator auto si ghid, radio si magnetofon) |_| da   |_| nu
    3.11. Portbagaj interior pentru bagaje de mana               |_| da   |_| nu
    3.12. Portbagaj exterior cu o capacitate de minimum
          75 dmc/pasager                                         |_| da   |_| nu
    3.13. Nivelul maxim ai zgomotului interior 78 DB(A)          |_| da   |_| nu

----------------------
    *1) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 5.500 kg.
    *2) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 12.000 kg.
    *3) In cazul unui autocar standard de 12 m, numarul maxim de randuri de scaune este 14. Numarul de randuri de scaune poate fi de 16 in cazul autocarelor cu postul de conducere coborat sub podeaua salonului. In cazul autocarelor cu lungime mai mica de 12 m, numarul de randuri de scaune se reduce proportional.

    Observatii ...............................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................

    Stampila si semnatura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                                          Membrii comisiei: ...................
                                                            ...................
                                                            ...................

                                          RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
                                                                     pag. 2/2

               CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
               pentru clasificarea autocarului

                                                                 CORESPUNDE
    3. Categoria:    * (trei stele)
    3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 15 CP/t         |_| da  |_| nu
    3.2. Sistem suplimentar de franare:
       - frana incetinitoare hidraulica sau electrica*1);         |_| da  |_| nu
       - sistem antiblocaj (ABS*2)                                |_| da  |_| nu
    3.3. Suspensie mixta (clasica + pneumatica) sau
         integral pneumatica                                      |_| da  |_| nu
    3.4. Spatiul dintre:
       - scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 77 cmc)      |_| da  |_| nu
       - scaunele amplasate vizavi, minimum 148 cm                |_| da  |_| nu
    3.5. Inaltimea spatarului minimum 68 cm                       |_| da  |_| nu
    3.6. Reglaj al inclinarii spatarelor tuturor scaunelor
         (minimum 10g)                                            |_| da  |_| nu
    3.7. Numarul de cotiere, minimum 2                            |_| da  |_| nu
    3.8. Cotiere rabatabile la scaunele dinspre culoar            |_| da  |_| nu
    3.9. Scaune (sezut si spatar) imbracate in stofa              |_| da  |_| nu
    3.10. Podea salon pasageri, fara proeminente                  |_| da  |_| nu
    3.11. Scaune cu sezuturi separate                             |_| da  |_| nu
    3.12. Portbrosuri                                             |_| da  |_| nu
    3.13. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori)             |_| da  |_| nu
    3.14. Sistem de ventilatie fortata (capacitate
          minimum 15 mc/h/pasager), reglabil individual
          si functionand si cand autocarul este oprit             |_| da  |_| nu
    3.15. Incalzire independenta de motor cu reglaj automat
          al temperaturii, functionand si cand autocarul este
          oprit                                                   |_| da  |_| nu
    3.16. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele)            |_| da  |_| nu
    3.17. Lampi individuale de citit                              |_| da  |_| nu
    3.18. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
          microfon conducator auto si ghid, radio si magnetofon)  |_| da  |_| nu
    3.19. Portbagaj interior pentru bagaje de mana                |_| da  |_| nu
    3.20. Portbagaj exterior cu o capacitate de minimum
          120 dmc/pasager                                         |_| da  |_| nu
    3.21. Invelis protector in portbagajul exterior               |_| da  |_| nu
    3.22. Toaleta*4) cu apa sau chimica                           |_| da  |_| nu
    3.23. Lavoar*4)                                               |_| da  |_| nu
    3.24. Frigider*4) (volum minim disponibil 0,5 dmc/pasager)    |_| da  |_| nu
    3.25. Nivelul maxim al zgomotului interior 76 DB(A)           |_| da  |_| nu

------------------------
    *1) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 5.500 kg.
    *2) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 12.000 kg.
    *3) In cazul unui autocar standard de 12 m, numarul maxim de randuri de scaune este 14. Numarul de randuri de scaune poate fi de 16 in cazul autocarelor cu postul de conducere coborat sub podeaua salonului. In cazul autocarelor cu lungime mai mica de 12 m, numarul de randuri de scaune se reduce proportional.
    *4) Echipament facultativ care poate fi mentionat pe panourile de marcare cu simbolul corespunzator si a carui absenta nu este eliminatorie pentru clasificarea considerata.
    Observatii ................................................................
    ...........................................................................
    ..........................................................................
    ..........................................................................

    Stampila si semnatura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                                          Membrii comisiei: ...................
                                                            ...................
                                                            ...................
                                                            ...................

                                          RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
                                                                      pag. 2/2

               CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
               pentru clasificarea autocarului

                                                               CORESPUNDE
    3. Categoria:    * (patru stele)
    3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 15 CP/t        |_| da   |_| nu
    3.2. Sistem suplimentar de franare:
       - frana incetinitoare hidraulica sau electrica*1),        |_| da   |_| nu
       - sistem antiblocaj (ABS)*2)                              |_| da   |_| nu
    3.3. Suspensie integral pneumatica*3)                        |_| da   |_| nu
    3.4. Spatiul dintre:
       - scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 83 cm*4)    |_| da   |_| nu
       - scaunele amplasate vizavi, minimum 160 cm               |_| da   |_| nu
    3.5. Inaltimea spatarului minimum 68 cm                      |_| da   |_| nu
    3.6. Reglaj al inclinarii spatarelor tuturor scaunelor
         (minimum 35g)                                           |_| da   |_| nu
    3.7. Numarul de cotiere, minimum 2                           |_| da   |_| nu
    3.8. Cotiere rabatabile la scaunele dinspre culoar           |_| da   |_| nu
    3.9. Rezematoare pentru picioare, reglabile (scaune
         amplasate in acelasi sens)                              |_| da   |_| nu
    3.10. Scaune deplasabile spre culoar*5) sau cu latimea
          de minimum 50 cm                                       |_| da   |_| nu
    3.11. Scaune (sezut si spatar) imbracate in stofa            |_| da   |_| nu
    3 12. Podea salon pasageri, fara proeminente                 |_| da   |_| nu
    3 13. Scaune cu sezuturi separate                            |_| da   |_| nu
    3.14. Portbrosuri                                            |_| da   |_| nu
    3.15. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori)            |_| da   |_| nu
    3.16. Sistem de ventilatie fortata (capacitate minimum
          15 mc/h/pasager), reglabil individual si functionand
          si cand autocarul este oprit, sau instalatie de aer
          conditionat*6) (capacitate minimum 300 kcal/h/pasager) |_| da   |_| nu
    3.17. Incalzire independenta de motor cu reglaj automat
          al temperaturii, functionand si cand autocarul este
          oprit                                                  |_| da   |_| nu
    3.18. Dispozitiv de dezaburire (geamuri duble sau
          ventilatie)                                            |_| da   |_| nu
    3.19. Ferestre colorate                                      |_| da   |_| nu
    3 20. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele)           |_| da   |_| nu
    3 21. Lampi individuale de citit                             |_| da   |_| nu
    3.22. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 4 locuri,
          microfon conducator auto si ghid, radio si magnetofon) |_| da   |_| nu
    3.23. Portbagaj interior pentru bagaje de mana               |_| da   |_| nu
    3.24. Portbagaj exterior cu o capacitate de minimum
          150 dmc/pasager                                        |_| da   |_| nu
    3.25. Invelis protector in portbagajul exterior              |_| da   |_| nu
    3.26. Toaleta*6) cu apa sau chimica                          |_| da   |_| nu
    3.27. Lavoar*6)                                              |_| da   |_| nu
    3.28. Frigider*6) (volum minim disponibil 0,5 dmc/pasager)   |_| da   |_| nu
    3.29. Nivelul maxim al zgomotului interior 75 DB(A)          |_| da   |_| nu

-----------------------
    *1) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 5.500 kg.
    *2) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 12.000 kg.
    *3) Autocarele cu o capacitate de transport mai mica de 24 de pasageri pot fi echipate cu suspensie mixta.
    *4) In cazul unui autocar standard de 12 m, numarul maxim de randuri de scaune este 14. Numarul de randuri de scaune poate fi de 16 in cazul autocarelor cu postul de conducere coborat sub podeaua salonului. In cazul autocarelor cu lungime mai mica de 12 m, numarul de randuri de scaune se reduce proportional.
    *5) Cu conditia pastrarii unei latimi a culoarului de minimum 30 cm.
    *6) Echipament facultativ care poate fi mentionat pe panourile de marcare cu simbolul corespunzator si a carui absenta nu este eliminatorie pentru clasificarea considerata.

    Observatii ................................................................
    ...........................................................................
    ..........................................................................
    .........................................................................

    Stampila si semnatura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                                        Membrii comisiei: .....................
                                                          .....................
                                                          .....................

    ANEXA 8
    la normele metodologice


    REGIA AUTONOMA "REGISTRUL AUTO ROMAN"
    Comisia de clasificare a autocarelor

                                       RAPORT DE VERIFICARE*1) Nr. ..........
                                                                    pag. 1/2

    1. Informatii generale
    1.1. Numele si adresa detinatorului autocarului ...........................
    ............................................................................
    1.2. Numarul de inmatriculare a autocarului ...............................
    ...........................................................................
    1.3. Seria sasiului .......................................................
    1.4. Marca autocarului ....................................................
    1.5. Tipul autocarului ....................................................
    1.6. Numarul de scaune (fara conducator auto si ghid) .....................
    1.7. Numarul de randuri de scaune .........................................
    1.8. Alte informatii ......................................................

    2. Starea de intretinere a autocarului

    2.1. Exterior:  |_| buna              |_| nesatisfacatoare
    2.2. Interior:  |_| buna              |_| nesatisfacatoare
    2.3. Curatenie: |_| buna              |_| nesatisfacatoare

    3. Categoria autocarului
    Autocarul indeplineste conditiile categoriei:
         |_| I        |_| II         |_| III
    asa cum sunt ele definite in pag. 2/2 a prezentului raport

    4. Echipamente
    |_| frigider               |_| aer conditionat
    |_| restaurant de bord     |_| Wc/lavoar
    |_| vestiar                 |_| magnetofon

    5. Decizia:
    |_| pozitiva    |_| negativa

    Locul si data ..................................  Stampila si semnatura
                                           comisiei de clasificare a autocarelor

----------------------
    *1) Pentru a fi valabil, Raportul de verificare (inspectiei) (pag. 1/2 si 2\2) trebuie completat in intregime.



                                         RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
                                                                    pag. 2/2

                  CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
                  pentru clasificarea autocarului
                                                                 CORESPUNDE

    3. Categoria: III
    3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 7 CP/t        |_| da    |_| nu
    3.2. Sistem suplimentar de franare:
         - frana incetinitoare                                  |_| da    |_| nu
    3.3. Spatiul dintre:
        - scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 65 cm     |_| da    |_| nu
        - scaunele amplasate vizavi, minimum 130 cm             |_| da    |_| nu
    3.4. Inaltimea spatarului minimum 50 cm                     |_| da    |_| nu
    3.5. Scaune moi, tapitate                                   |_| da    |_| nu
    3.6. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori)            |_| da    |_| nu
    3.7. Ferestre din geam securizat                            |_| da    |_| nu
    3.8. Portbagaj interior pentru bagaje de mana               |_| da    |_| nu
    3.9. Nivelul maxim al zgomotului interior 82 DB(A)          |_| da    |_| nu

    Observatii ................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................

    Stampila si semnatura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                                         Membrii comisiei: ....................
                                                           ....................
                                                           ....................
                                                           ....................


                                          RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
                                                                     pag. 2/2

                CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
                pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria: II
                                                                  CORESPUNDE

    3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 10 CP/t       |_| da    |_| nu
    3.2. Sistem suplimentar de franare:
         - frana incetinitoare                                  |_| da    |_| nu
    3.3. Spatiul dintre:
         - scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 65 cm    |_| da    |_| nu
         - scaunele amplasate vizavi, minimum 130 cm            |_| da    |_| nu
    3.4. Inaltimea spatarului minimum 50 cm                     |_| da    |_| nu
    3.5. Scaune moi, tapitate                                   |_| da    |_| nu
    3.6. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori)            |_| da    |_| nu
    3.7. Ferestre din geam securizat                            |_| da    |_| nu
    3.8. Portbagaj interior pentru bagaje de mana               |_| da    |_| nu
    3.9. Capacitatea minima a portbagajului exterior 50
         dmc/pasager                                            |_| da    |_| nu
    3.10. Nivelul maxim al zgomotului interior 81 DB(A)         |_| da    |_| nu

    Observatii ................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................

    Stampila si semnatura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                                         Membrii comisiei: ....................
                                                           ....................
                                                           ....................

                                         RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
                                                                    pag. 2/2

            CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
            pentru clasificarea autocarului

    3. Categoria: I
                                                                 CORESPUNDE

    3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 10 CP/t       |_| da    |_| nu
    3.2. Sistem suplimentar de franare:
         - frana incetinitoare                                  |_| da    |_| nu
    3.3. Suspensie mixta sau integral pneumatica                |_| da    |_| nu
    3.4. Spatiul dintre:
         - scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 65 cm    |_| da    |_| nu
         - scaunele amplasate vizavi, minimum 130 cm            |_| da    |_| nu
    3.5. Inaltimea spatarului minimum 52 cm                     |_| da    |_| nu
    3.6. Scaune moi, tapitate                                   |_| da    |_| nu
    3.7. Numarul de cotiere minimum 1                           |_| da    |_| nu
    3.8. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori)            |_| da    |_| nu
    3.9. Sistem de ventilatie fortata (minimum 15 mc/h/pasager) |_| da    |_| nu
    3.10. Instalatie independenta de incalzire                  |_| da    |_| nu
    3.11. Ferestre din geam securizat                           |_| da    |_| nu
    3.12. Dispozitive parasolare                                |_| da    |_| nu
    3.13. Lampa de citit individuala                            |_| da    |_| nu
    3.14. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
          microfon conducator auto si ghid)                     |_| da    |_| nu
    3.15. Radio si magnetofon                                   |_| da    |_| nu
    3.16. Portbagaj interior pentru bagaje de mana              |_| da    |_| nu
    3.17. Capacitatea minima a portbagajului exterior 60
          dmc/pasager                                           |_| da    |_| nu
    3.18. Nivelul maxim al zgomotului interior 80 DB(A)         |_| da    |_| nu

    Observatii ................................................................
    ..........................................................................
    ...........................................................................

    Stampila si semnatura responsabilului
    comisiei de clasificare a autocarelor

                                           Membrii comisiei: .................
                                                             ..................
                                                             ..................

    ANEXA 11
    la normele metodologice

   /-----------------------------------------------------------------------\
   | MINISTERUL TRANSPORTURILOR               REGISTRUL AUTO ROMAN - R.A.  |
   |                                                                       |
   |                              AUTOCAR                                  |
   |                 PENTRU TRANSPORT PUBLIC DE PERSOANE                   |
   |                                                                       |
   |                             categoria I                               |
   |                                                                       |
   |                                                                       |
   |         ------------------------------------------------------        |
   |         |        |           |         |             |        |       |
   |         |        | (Simbolurile echipamentelor suplimentare)  |       |
   |         |        |           |         |             |        |       |
   |         ------------------------------------------------------        |
   |                                                                       |
   |                                                                       |
   |                                                                       |
   |                                                                       |
   |                                                                       |
   | Nr. de inmatriculare                              _____________       |
   | Capacitatea de transport                         /             \      |
   |                                                 | Locul pentru  |     |
   |                                                 | amplasare     |     |
   |             R                                   | vigneta       |     |
   | Eliberat de                                     |    de         |     |
   | comisia de clasificare                          | valabilitate  |     |
   | (se mentioneaza                                  \_____________/      |
   |  denumirea judetului)                                                 |
   \                                                                       /




SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 254/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 254 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 254/1996
Ordin 1359 2004
pentru modificarea Normelor metodologice privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane in trafic international, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor si al ministrului turismului nr. 254/85/1996, precum si a Normelor metodologice privind clasificarea pe categorii a autobuzelor si microbuzelor utilizate pentru transporturi publice de persoane prin servicii regulate in trafic national, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 458/2002
Ordin 167 1997
pentru modificarea Normelor metodologice privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane in trafic international
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu