ORDIN
Nr. 2488 din 29 noiembrie 1996
pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar
al anului 1996
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 355 din 30 decembrie 1996
Ministru de stat, ministrul finantelor,
in baza prevederilor art. 75 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind
finantele publice si ale art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 449/1994 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, republicata,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al
anului 1996, care fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala a trezoreriei, celelalte directii din minister,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti, precum si unitatile lor subordonate vor
lua masuri pentru indeplinirea dispozitiilor din prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministru de stat, ministrul finantelor,
Florin Georgescu
NORME METODOLOGICE
privind incheierea exercitiului bugetar al anului 1996
Potrivit prevederilor art. 75 din Legea nr. 72/1996 privind finantele
publice, exercitiul bugetar se incheie la data de 31 decembrie 1996,
operatiunile efectuandu-se in conformitate cu prezentele norme metodologice.
I. Norme cu caracter general
1.1. - Agentii economici, indiferent de forma de proprietate, au obligatia,
in conditiile reglementarilor in vigoare, sa calculeze, sa retina si sa vireze,
la termenele stabilite, impozitele, taxele, majorarile de intarziere, amenzile si
alte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului
asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale. In acest scop,
agentii economici vor intocmi si vor prezenta unitatilor bancare la care au
conturile deschise ordinele de plata pentru virarea sumelor datorate, in care
se vor inscrie elementele precizate de normele metodologice comune ale
Ministerului Finantelor si ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 16.144/18/1995,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 108 din 28 mai 1996.
1.2. - Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene si a municipiului Bucuresti vor lua masurile necesare pentru
asigurarea incasarii impozitelor si taxelor de la persoanele fizice, vor intensifica
controlul la agentii economici, indiferent de forma de proprietate, asupra
modului de respectare a termenelor de varsare la buget a impozitelor si taxelor
datorate si vor aplica, in cazul abaterilor, sanctiunile prevazute de
reglementarile in vigoare.
1.3. - Casa de Economii si Consemnatiuni va dispune unitatilor din
subordine sa vireze in contul bugetului de stat si al bugetelor locale, dupa
caz, impozitele si taxele incasate, in baza conventiei incheiate cu Ministerul
Finantelor, de la persoanele fizice, pana in ultima zi lucratoare a anului
1996. Nerespectarea acestui termen atrage aplicarea majorarilor de intarziere
prevazute de reglementarile in vigoare.
1.4. - Fondurile alocate pentru subventii si prime de la bugetul de stat si
de la bugetele locale vor fi utilizate pana la data de 31 decembrie 1996,
pentru destinatiile aprobate prin dispozitiile legale in vigoare.
Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat au
obligatia de a proceda la recalcularea si regularizarea cu bugetul de stat a
subventiilor primite in anul 1996, potrivit cap. III din Normele metodologice
ale Ministerului Finantelor privind inscrierea in bugetul de stat si acordarea
din acesta a subventiilor pentru produsele din industria carbunelui,
minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si nemetalifere, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor nr. 747 din 10 iunie 1994, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 18 august 1994. In mod
asemanator se va proceda si in cazul bugetelor locale.
Agentii economici, care au beneficiat in anul 1996 de prime de la bugetul
de stat pentru produsele agricole, au obligatia de a verifica exactitatea
acestora pe baza datelor definitive de bilant si, in cazul in care se constata
ca s-au primit sume in plus, acestea vor fi restituite bugetului de stat in
anul 1997, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea
bugetara a anilor precedenti", in termen de 5 zile de la termenul legal de
depunere a bilantului contabil.
Ordonatorii principali de credite, care au primit in anul 1996 fonduri de
la bugetul de stat pentru subventii, diferente de pret, transferuri si prime,
au obligatia, potrivit dispozitiilor legale, sa verifice la regiile autonome,
la societatile comerciale si la oricare beneficiari de asemenea sume, pana la
data de 15 februarie 1997, pe baza deconturilor definitive pe anul 1996,
justificarea primirii sumelor respective. In cazul in care din verificare
rezulta ca s-au primit sume necuvenite, acestea vor fi virate de catre
beneficiarii respectivi pana la data de 25 februarie 1997, in contul bugetului
de stat pe anul 1997, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti".
Sumele ramase disponibile la data de 31 decembrie 1996 in conturile bancare
64.14 "Disponibil din subventii de la buget pentru regii autonome si
societati comerciale cu capital majoritar de stat" si 64.15
"Disponibil din subventii pentru acoperirea diferentelor de pret si
tarif", deschise pe seama ordonatorilor de credite la unitatile Bancii
Agricole - S.A. si Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., dupa caz, vor fi
restituite de catre titulari in conturile bugetare ale ordonatorilor de credite
care le-au acordat. In cazul in care aceasta operatiune nu se efectueaza de
catre titularul contului, unitatile bancare, la care sunt deschise conturile de
mai sus, vor dispune din oficiu virarea sumelor respective in ultima zi
lucratoare a anului.
1.5. - Fondurile alocate de la bugetul de stat regiilor autonome si
societatilor comerciale cu capital de stat, pentru finantarea obiectivelor de
investitii aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 1996 nr. 29/1996 si
ramase neutilizate la data de 31 decembrie 1996, se restituie bugetului de stat
pe anul 1997, pana la data de 25 ianuarie 1997, la subcapitolul 22.01.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti".
1.6. - Valoarea investitiilor realizate de societatile comerciale cu
capital majoritar de stat in anul 1996 din fondurile alocate de la bugetul de
stat vor fi inregistrate in contul "Capital social", aceasta
constituind participarea statului la cresterea capitalului social. Concomitent
cu inregistrarea in contabilitatea proprie, agentii economici respectivi vor
intocmi si formele prevazute de lege pentru majorarea capitalului social.
1.7. - Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de
stat, carora li s-au preluat creditele neperformante pentru investitii in baza
Legii nr. 7/1992, au obligatia sa ramburseze, in limita acestor credite, sume
din disponibilul fondului de dezvoltare constituit in conditiile legii si ramas
la finele anului 1996, care vor fi virate astfel:
- in contul 50.18 "Disponibil din sumele incasate din reactivarea si
rambursarea obligatiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992",
deschis la trezoreriile municipiilor resedinte de judet, pe seama Ministerului
Finantelor (in judetele in care functioneaza trezorerii ale statului);
- in contul 64.01 "Disponibil din sumele incasate din reactivarea si
rambursarea obligatiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992",
deschis la centrala Bancii Nationale a Romaniei pe seama Ministerului
Finantelor (in judetele Mehedinti si Ilfov, in municipiile Bucuresti si Constanta,
in care nu functioneaza inca trezorerii ale statului).
Virarea se efectueaza in termen de 5 zile de la termenul legal pentru
depunerea bilantului contabil pe anul 1996. Aceasta operatiune reprezinta,
potrivit Legii nr. 7/1992, reactivarea unei parti din creditele neperformante
preluate de stat.
Bancile in a caror evidenta sunt inregistrate credite neperformante, precum
si organele de control financiar de stat ale Ministerului Finantelor, vor
verifica la fiecare agent economic, in termen de 20 de zile de la data
incheierii si depunerii bilantului contabil pe anul 1996, posibilitatile de
reactivare a debitelor prin identificarea si preluarea unor noi surse
disponibile in contul creditelor neperformante.
1.8. - Agentii economici inregistrati la organele fiscale ca platitori de
taxa pe valoarea adaugata, care au primit in anul 1996 alocatii de la bugetul
de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, pentru finantarea investitiilor,
isi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente bunurilor
si serviciilor destinate realizarii obiectivelor de investitii cu finantare
bugetara in conditiile art. 18 - 21 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992,
republicata.
Cu sumele deduse in anul 1996, inclusiv cele restituite de organele
fiscale, pe caile prevazute in art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992,
republicata, se reintregeste contul de disponibilitati pentru investitii,
deschis la banca finantatoare, care se folosesc pentru finantarea aceluiasi
obiectiv de investitii.
Sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor
aprovizionate si serviciilor prestate in luna decembrie 1996, pentru investitii
finantate din alocatii bugetare, si care se ramburseaza de organele fiscale in
anul 1997, se vireaza de catre agentii economici la bugetul de stat sau la
bugetele locale, dupa caz, in anul 1997, la subcapitolul 22.01.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti",
in termen de 5 zile de la data incasarii sumelor respective in cont.
II. Incheierea exercitiului bugetar la institutiile publice
2.1. - Institutiile publice vor dispune masurile necesare pentru incasarea
de la clienti, pana la finele anului curent, a contravalorii produselor
livrate, lucrarilor executate si serviciilor prestate.
De asemenea, vor actiona pentru incasarea creantelor.
Sumele incasate in numerar, reprezentand venituri bugetare, vor fi depuse
cu foaie de varsamant direct in conturile de venituri ale bugetului de stat sau
ale bugetelor locale, dupa caz.
Institutiile publice care incaseaza venituri pentru bugetul de stat sau
bugetele locale, dupa caz, prin conturi colectoare, deschise la unitatile
Bancii Comerciale Romane - S.A. din judetele Mehedinti si Ilfov, municipiile
Bucuresti si Constanta, au obligatia sa verse la bugetul respectiv, pana la
data de 31 decembrie 1996, pe capitole si subcapitole ale clasificatiei
bugetare, soldurile aflate in conturile colectoare aferente. Aceste conturi nu
pot aparea cu sold in bilantul incheiat la data de 31 decembrie 1996.
2.2. - Directia generala a vamilor va dispune masuri la unitatile din
subordine ca, in perioada ramasa pana la finele anului, sumele incasate in
conturile colectoare de venituri sa fie defalcate si virate, saptamanal si in
ultima zi lucratoare a anului, in conturile de venituri, deschise, pe capitole
si subcapitole, la trezoreriile statului si la unitatile Bancii Comerciale
Romane - S.A., dupa caz.
Unitatile trezoreriei statului si unitatile bancare vor urmari efectuarea
operatiunilor de virare la termenul stabilit mai sus, avand in vedere ca nu pot
ramane solduri la finele anului 1996 in aceste conturi.
Incepand cu data de 1 ianuarie 1997, plata prin virare a drepturilor
statului, stabilite in vama, in contul trezoreriei statului (cu exceptia
municipiului Bucuresti, respectiv a sectoarelor 2, 4, 5 si 6, care isi
efectueaza operatiunile prin unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.), se va
efectua de catre agentii economici prin ordin de plata pentru trezorerie
(OPHT), care se completeaza astfel:
- pentru veniturile bugetului de stat, reprezentand taxe vamale, taxa pe
valoarea adaugata, accize etc., se intocmeste un singur ordin de plata, in
care, pe fata, se inscrie suma totala, iar pe verso se inscriu sursele de
venituri ale bugetului de stat. Pe baza acestui document se inregistreaza in
contabilitatea trezoreriei veniturile incasate pe total, precum si pe surse;
- pentru comisionul vamal se intocmeste un ordin de plata distinct, care se
inregistreaza in contul 30.14.
Contul colector de venituri se utilizeaza numai in municipiul Bucuresti,
respectiv in sectoarele 2, 4, 5 si 6 in care nu functioneaza inca trezorerii
ale statului, iar in celelalte cazuri isi inceteaza functiunea.
2.3. - Ordonatorii de credite vor dispune masuri severe privind angajarea
fondurilor pana la finele anului 1996, in limita creditelor bugetare aprobate
si deschise si numai pentru cheltuieli strict necesare functionarii
institutiilor, prevenindu-se risipa, formarea de stocuri de materiale si
marfuri peste necesar, efectuarea de cheltuieli neeconomicoase s.a. In acest
scop se va urmari:
a) repartizarea creditelor bugetare in limita alocatiilor prevazute,
aprobarea virarilor de credite in cazuri strict justificate, inainte de
efectuarea cheltuielilor si cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare;
b) achitarea contravalorii materialelor si marfurilor primite si
receptionate din creditele bugetare aprobate cu aceasta destinatie;
c) acordarea de avansuri spre decontare pentru actiuni care se incheie si
se deconteaza pana la finele anului;
d) verificarea zilnica a operatiunilor privind deschiderea si repartizarea
de credite bugetare, precum si a platilor inregistrate in extrasele de cont,
iar in cazul in care unele dintre acestea nu apartin institutiei, se vor lua
masuri pentru corectarea erorilor in mod operativ;
e) in vederea indeplinirii conditiilor de intrare in vigoare a acordurilor
de imprumuturi externe pentru achizitionarea de bunuri din import, ordonatorii
de credite pot acorda avansurile prevazute in contracte, cu conditia
justificarii acestora in conformitate cu clauzele prevazute in contractele
comerciale.
2.4. - Ordonatorii de credite principali si secundari, finantati din
bugetul de stat, vor repartiza credite bugetare institutiilor din subordine,
cel mai tarziu pana la data de 15 decembrie 1996, asigurandu-se timpul necesar
efectuarii cheltuielilor pana la finele anului. Exceptie fac creditele bugetare
suplimentate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si din
Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, care vor fi repartizate cel mai
tarziu la data de 25 decembrie 1996.
2.5. - Avansurile acordate in anul 1996, conform Hotararii Guvernului nr.
368/1996, de catre institutiile publice, pe baza contractelor incheiate cu
furnizorii, vor fi regularizate in cursul lunii decembrie, astfel incat la data
de 31 decembrie 1996 sa se reflecte in bunuri achizitionate, lucrari executate
si servicii prestate, iar sumele ramase neutilizate vor fi restituite
ordonatorilor de credite pana la data de 31 decembrie 1996, reconstituindu-se
platile de casa.
Fac exceptie de la aceasta regula sumele acordate anticipat regiilor
autonome si societatilor comerciale care, potrivit normelor interne, presteaza
servicii numai pe baza de garantii (posta, telefon, furnizarea energiei
electrice si a gazului metan si servicii comunale).
Potrivit prevederilor art. 40 alin. (3) din Legea nr. 72/1996 privind
finantele publice, sumele reprezentand plati in avans, efectuate in conditiile
contractuale, pentru actiunile si categoriile de cheltuieli prevazute in
Hotararea Guvernului nr. 368/1996 si nejustificate prin prestatiile realizate
pana la finele anului 1996, vor fi recuperate in conditiile legii, in anul
urmator, de catre institutia publica care a acordat avansurile si se vor
restitui bugetului din care au fost avansate, la subcapitolul 22.01.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti".
2.6. - Institutiile publice vor asigura, pana la data de 31 decembrie 1996,
plata salariilor personalului, aferenta lunii decembrie 1996, a premiilor, a
indemnizatiilor de asigurari sociale de stat si a altor drepturi banesti, in
limita fondurilor prevazute cu aceasta destinatie, atat din credite bugetare,
cat si din mijloace speciale extrabugetare.
In acest scop, trezoreriile statului si unitatile bancare, dupa caz, vor
esalona institutiile publice pentru ridicarea numerarului necesar, incepand cu
data de 20 decembrie 1996. La data stabilita pentru ridicarea numerarului
pentru plata salariilor, institutiile publice vor prezenta si ordinele de plata
pentru virarea contributiei de asigurari sociale de stat, impozitului pe
salarii, contributiei la Fondul pentru plata ajutorului de somaj, contributiei
pentru pensia suplimentara, sumelor retinute in contul unor persoane juridice
si fizice etc.
In cazul in care au ramas drepturi de personal neplatite, acestea se achita
in anul urmator, din fondurile prevazute cu aceasta destinatie in anul 1997.
2.7. - Alocatiile de stat pentru copii vor fi achitate pana la finele
anului 1996, in care scop ministerele platitoare vor lua masurile
corespunzatoare.
2.8. - Institutiile publice, inclusiv cele care au primit subventii de la
buget, au obligatia ca pana la finele lunii decembrie 1996 sa depuna in
conturile bancare corespunzatoare sumele aflate in casieria proprie.
2.9. - Creditele bugetare deschise si repartizate, precum si cele care nu
au fost deschise, ramase neutilizate la data de 31 decembrie 1996, in conturile
ordonatorilor de credite, se anuleaza de drept conform prevederilor art. 76
alin. (2) din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice.
2.10. - Institutiile publice au obligatia ca pana cel mai tarziu la data de
22 decembrie 1996 sa lichideze operatiunile de mandat primite de la alte
institutii sau agenti economici si sa restituie sumele ramase neutilizate. In
contul "Sume de mandat si sume in depozit" nu pot fi mentinute sume
la finele anului 1996, cu exceptia cazurilor prevazute in anexa nr. 1.
2.11. - Institutiile publice, vor lua masurile necesare ca eventualele
acreditive in lei, deschise pentru procurari de materiale si marfuri, ramase
neutilizate pana la finele anului 1996, sa fie restituite in conturile din care
au fost acordate, in vederea reconstituirii platilor de casa.
Acreditivele in valuta deschise de catre institutiile publice pentru
importurile care sunt in curs de derulare se mentin in continuare pana la
lichidarea contractului respectiv. Sumele ramase nefolosite in valuta se
vireaza la fondul valutar al statului, iar contravaloarea in lei se varsa la
bugetul de stat pe anul 1997 la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti", in termen de 5 zile
de la incheierea importurilor.
2.12. - Institutiile publice, care au rezervat in cursul anului la banci,
in conturi distincte, sume de la buget, din mijloace extrabugetare si din
fonduri speciale, pentru procurarea de valuta prin licitatie, potrivit normelor
in vigoare, vor dispune restituirea, pana la data de 31 decembrie 1996, a
disponibilitatilor neutilizate, aflate in conturile deschise la bancile
comerciale, pentru reintregirea platilor de casa in conturile din care au fost
alocate. Ordonatorii de credite raspund de efectuarea acestei operatiuni in timp
util.
2.13. - Valuta procurata din credite bugetare si ramasa neutilizata la
finele anului se depune la banca in contul fondului de rezerva valutara, iar cu
contravaloarea in lei a valutei se reconstituie platile de casa la
subdiviziunea respectiva. Face exceptie valuta procurata pana la finele anului
in scopul rambursarii la extern a ratelor la imprumuturile guvernamentale si
plata de dobanzi, la termenele scadente pana la data de 15 ianuarie 1997.
Valuta procurata din fonduri extrabugetare sau din alte fonduri speciale,
precum si garantiile in valuta depuse la unitatile vamale, aflate in conturile
institutiilor publice, deschise la bancile comerciale, se reporteaza in anul
urmator pentru a fi utilizate in scopul pentru care au fost procurate.
Institutiile publice, care au incasat in conturi distincte valuta pentru
serviciile prestate sau pentru lucrarile executate si care, potrivit legii,
reprezinta venituri bugetare, au obligatia de a vira valuta respectiva la
fondul de rezerva valutara, iar contravaloarea in lei se va vira la bugetul de
stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si la bugetele locale, dupa caz,
pana la data de 31 decembrie 1996, la subdiviziunea la care se incaseaza
venitul respectiv. Ordonatorii de credite si conducatorii compartimentelor
financiar-contabile raspund de eventualele sume neregularizate, asa cum s-a
precizat mai sus.
2.14. - Reprezentantele Romaniei din strainatate aplica prevederile
prezentelor norme cu privire la plata salariilor, incasarea sumelor de la
debitori, plata obligatiilor pentru procurari de bunuri si servicii si
efectuarea inventarierii patrimoniului.
Disponibilitatile in valuta procurata din finantarea bugetara, ramase la
finele anului 1996 la reprezentantele diplomatice si comerciale ale Romaniei
din strainatate, se reporteaza in anul urmator si se regularizeaza cu bugetul
de stat, de catre Ministerul Afacerilor Externe, inclusiv de celelalte
ministere care finanteaza cheltuieli de aceasta natura, astfel:
- in termen de 45 de zile pentru reprezentantele din Europa si in termen de
60 de zile pentru cele din celelalte continente, contravaloarea in lei a
valutelor existente la data de 31 decembrie 1996, stabilite la cursul de schimb
de la data cand are loc operatiunea de regularizare, se vireaza de catre
Ministerul Afacerilor Externe si de celelalte ministere, din creditele bugetare
aprobate pentru anul 1997, privind intretinerea si functionarea
reprezentantelor respective, la bugetul de stat pe anul 1997, in contul bugetar
60.22.x.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti".
2.15. - Excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor publice
care sunt finantate din venituri extrabugetare si din alocatii acordate de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, se regularizeaza la
sfarsitul anului 1996, in limita sumelor primite de la aceste bugete.
Institutiile de cultura si unitatile sportive regularizeaza soldul
disponibil de la finele anului 1996 potrivit prevederilor art. 1 alin. 2 si 3
din Ordonanta Guvernului nr. 9/1996, aprobata si modificata prin Legea nr.
86/1996, si ale art. 1 alin. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 10/1996,
aprobata prin Legea nr. 59/1996.
Cu sumele regularizate, ordonatorii de credite vor reconstitui platile de casa
pe anul 1996.
2.16. - Potrivit Hotararii Guvernului nr. 491/1995, sumele constituite
pentru organizarea taberelor, excursiilor, expeditiilor scolare si a altor
forme de petrecere a timpului liber pentru prescolari si elevi, ramase
necheltuite, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
2.17. - Conform prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 29/1996,
disponibilitatile in lei si in valuta ramase la finele anului 1996 din cota de
23%, retinuta de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, se reporteaza in
anul urmator, urmand a fi utilizate pentru aceleasi destinatii prevazute de
reglementarile in vigoare.
2.18. - Sumele aferente fondului de salarii pentru plata medicilor pe
trimestrul IV 1996, din judetele Bistrita-Nasaud, Brasov, Buzau, Neamt, Sibiu,
Suceava, Valcea si Vrancea, cuprinse in experimentarea introducerii noului
sistem de acordare a asistentei medicale si de alocare a resurselor in acest
domeniu, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 370/1994, completata cu
prevederile Hotararii Guvernului nr. 108/1995, se rezerva de catre directiile
sanitare judetene la finele anului 1996 pe baza de calcule fundamentate, in
contul "Sume de mandat si sume in depozit".
Aceste sume vor fi utilizate, pana cel mai tarziu la 28 februarie 1997,
pentru plata medicilor, potrivit regularizarii efectuate pentru activitatea
trimestrului IV 1996, in raport de numarul de puncte calculate conform
prevederilor art. 8 din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 370/1994,
completata cu Hotararea Guvernului nr. 108/1995.
Eventualele sume ramase neutilizate vor fi varsate la bugetul de stat pe
anul 1997, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea
bugetara a anilor precedenti", in termen de doua zile de la data platii
drepturilor de personal.
2.19. - Ordonatorii de credite principali, finantati din bugetul de stat,
care au conturile deschise la Sucursala municipiului Bucuresti a Bancii
Comerciale Romane - S.A., isi vor reintregi contul de cheltuieli pe anul 1996,
deschis pe capitole, precum si conturile de disponibil ale fondurilor speciale
cu sume retrase din:
- disponibilitati banesti ramase la finele anului, in conturile
corespunzatoare de la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. si Banca Agricola -
S.A., dupa caz, care provin din alocatiile bugetare sau din fondurile speciale,
dupa caz, pentru finantarea investitiilor proprii si a investitiilor la regiile
autonome si la societatile comerciale cu capital de stat, din alocatiile pentru
cheltuielile de prospectiuni geologice si cheltuielile pentru reparatii
capitale pentru drumuri si poduri;
- disponibilitatile banesti ramase neutilizate la finele anului in
conturile institutiilor subordonate, deschise la unitatile Bancii Agricole -
S.A., in judetele in care nu functioneaza trezorerii ale statului, pentru
finantarea cheltuielilor de intretinere si functionare;
- disponibilitatile banesti din conturile "Titulari de avansuri",
deschise pe seama institutiilor din subordine care nu au calitatea de
ordonatori de credite tertiari, la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.,
Bancii Agricole - S.A. si la trezoreriile statului, dupa caz (operatiunea poate
avea loc si la ordonatorii secundari si tertiari de credite care le-au
transmis).
Ordonatorii secundari si tertiari de credite, finantati de la bugetul de
stat, isi reintregesc contul de finantare bugetara, deschis la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. sau la trezorerii ale statului, dupa caz, cu
disponibilitatile banesti retrase din contul pentru finantarea investitiilor
proprii, deschis la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. si la Banca Agricola
- S.A., dupa caz.
Virarea sumelor mentionate mai sus se efectueaza de catre institutia
respectiva, impreuna cu unitatea bancara finantatoare la care sunt deschise conturile,
fiind interzisa ramanerea la finele anului a sumelor provenite din alocatii
bugetare in conturile pentru finantarea investitiilor sau in conturile pentru
cheltuieli de intretinere si functionare.
2.20. - Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale,
care au conturile deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., isi
reintregesc la finele anului mijloacele banesti, din contul de disponibil al
bugetului local, cu sumele ramase in conturile institutiilor din subordine. Operatiunea
de virare se efectueaza de catre institutia respectiva, impreuna cu unitatea
Bancii Comerciale Romane - S.A. si a Bancii Agricole - S.A., dupa caz, la care
sunt deschise conturile respective.
De asemenea, ordonatorii de credite principali si tertiari, finantati din
bugetele locale, isi mai reintregesc mijloacele banesti din cont cu
disponibilitatile ramase neutilizate si care se regasesc in contul de finantare
a investitiilor, deschis la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. sau la Banca
Agricola - S.A., dupa caz.
2.21. - Soldul contului "Disponibil din venituri extrabugetare",
ramas la finele anului 1996 la institutiile publice finantate integral din
venituri extrabugetare, se reporteaza, conform prevederilor art. 73 alin. (3)
din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, in anul urmator.
2.22. - Veniturile retinute de Ministerul Apararii Nationale si de
Ministerul de Interne si de celelalte componente ale fortelor armate, in
conditiile art. 7 din Legea nr. 29/1996, ramase neutilizate la finele anului
1996, se varsa la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, la
subcapitolele corespunzatoare unde se incadreaza sursa respectiva.
2.23. - Sumele ramase neutilizate la finele anului 1996 in contul de
disponibil pentru mijloace extrabugetare din cota de 70% din contravaloarea
serviciilor prestate, conform Legii nr. 75/1995, de catre inspectoratele pentru
calitatea semintelor si materialului saditor, Laboratorul Central pentru
Controlul Calitatii Semintelor si Institutul pentru Testarea si Inregistrarea
Soiurilor se varsa la bugetul de stat la subcapitolul 21.01.05 "Taxe
pentru analize efectuate de laboratoare, altele decat cele sanitare de pe langa
institutii". In cazul in care la finele anului 1996 se afla sume de natura
celei de mai sus in contul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, acestea
vor fi virate la bugetul de stat, la subcapitolul mentionat.
In acelasi mod se procedeaza si cu sumele ramase disponibile la finele
anului 1996, din cota de 25% retinuta de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, in conditiile art. 15 alin. (3) din Legea nr. 29/1996, care se
vireaza la bugetul de stat, la subcapitolul 21.01.09 "Veniturile
circumscriptiilor, laboratoarelor si dispensarelor veterinare".
2.24. - Sumele ramase neutilizate la finele anului 1996 din Fondul de
interventie la dispozitia Guvernului pentru realizarea lucrarilor de inlaturare
a efectelor calamitatilor naturale produse in unele judete vor fi restituite,
de catre directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene si a municipiului Bucuresti, Ministerului Finantelor - Directia
generala a trezoreriei in contul 61.75.200.01.60, deschis la Sucursala
municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A.
2.25. - Veniturile retinute in anul 1996 de catre Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale in baza Legii protectiei muncii nr. 90/1996 si ramase
neutilizate se vireaza la bugetul de stat, in ultima zi lucratoare a anului
1996, la subcapitolul 21.01.30 "Alte venituri de la institutiile
publice".
2.26. - Institutiile publice au obligatia de a lua masurile necesare pentru
lichidarea, pana la finele anului, a imobilizarilor de fonduri in debitori,
clienti si alte creante, iar cu sumele incasate vor fi reconstituite platile de
casa sau vor fi virate la buget (cont 60.22.x.05 la unitatile Bancii Comerciale
Romane - S.A. si cont 20.22.01.05 la trezorerii), in cazul in care acestea
provin din finantarea bugetara a anilor precedenti.
In raportul la darea de seama contabila pe anul 1996 se va analiza in mod
deosebit situatia creantelor pe categorii de operatiuni si pe surse de
finantare si cauzele care le-au determinat, precum si masurile stabilite pentru
lichidarea acestora.
2.27. - Institutiile publice au obligatia, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare, sa efectueze inventarierea patrimoniului potrivit Legii
contabilitatii nr. 82/1991 si Normelor privind organizarea si efectuarea
inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului de stat,
ministrul finantelor, nr. 2.388/1995, sa intocmeasca registrul-inventar conform
normelor in vigoare si sa reflecte rezultatele acesteia in bilantul contabil de
la finele anului 1996.
2.28. - Institutiile publice au obligatia ca, in primele 3 zile lucratoare
ale anului 1997, sa comunice trezoreriei statului sau unitatii bancare, dupa
caz, la care au conturile deschise, confirmarea soldurilor conturilor de
cheltuieli bugetare si de disponibilitati.
Eventualele diferente fata de soldurile respective aflate in contabilitatea
trezoreriei statului sau unitatii bancare vor fi clarificate operativ, fiind
interzisa incheierea executiei la finele anului 1996 cu diferente.
Institutiile publice au obligatia de a prezenta unitatilor bancare sau
trezoreriilor statului, dupa caz, unde acestea au conturile deschise, darile de
seama contabile asupra executiei bugetare pe anul 1996, pentru obtinerea vizei
privind exactitatea platilor de casa si a soldurilor conturilor de
disponibilitati cu cele din conturile corespunzatoare.
Unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bancii Agricole -
S.A. vor viza bilanturile contabile ale institutiilor publice si ale
ministerelor pentru platile de investitii efectuate in cursul anului; viza se
acorda pe formularul "Finantarea investitiilor" (anexa nr. 17 la
darea de seama contabila).
2.29. - Ordonatorii principali si secundari de credite vor centraliza
datele din darile de seama contabile primite de la institutiile din subordine,
numai daca acestea sunt vizate de organele bancare sau trezoreriile statului,
dupa caz. Darile de seama contabile centralizate ale ordonatorilor principali
de credite vor fi vizate de Banca Nationala a Romaniei - Directia
contabilitatii generale, numai in ceea ce priveste platile de casa pe capitole
de cheltuieli efectuate prin unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.,
raportate in situatia 1a), anexa la darea de seama.
III. Incheierea exercitiului bugetelor locale
3.1. - Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale, din
judetele Mehedinti si Ilfov, din municipiile Bucuresti si Constanta in care nu
functioneaza trezorerii ale statului, vor dispune virarea soldului de
disponibil ramas la finele anului in contul de disponibil deschis pe seama
acestora la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. si ale Bancii Agricole -
S.A., dupa caz, in contul de disponibil al bugetului local, deschis pe seama
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, a municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov, administratiilor
financiare si circumscriptiilor fiscale, dupa caz.
3.2. - Consiliile locale comunale, orasenesti, municipale, care au primit
in cursul anului 1996 imprumuturi temporare din fondul de tezaur al consiliului
judetean si al Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, au obligatia sa le
ramburseze pana la data de 31 decembrie 1996.
In acelasi mod procedeaza si consiliul judetean si Consiliul Local al
Municipiului Bucuresti, in cazul in care au primit imprumuturi temporare din
fondul de tezaur pentru executia bugetului propriu.
Bugetul local care nu poate rambursa integral imprumutul primit din fondul
de tezaur, potrivit prevederilor art. 61 alin. (5) din Legea nr. 72/1996, nu va
putea ramane cu sold la finele anului 1996.
Totodata, consiliile locale care au utilizat temporar fondul de rulment, in
conditiile prevederilor art. 63 lit. b), au obligatia reintregirii acestui fond
pana la data de 31 decembrie 1996.
3.3. - Potrivit prevederilor art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1.012/1996
privind alocarea unor sume din bugetul de stat pe anul 1996 pentru plata
ajutorului social, in conditiile art. 21 din Legea nr. 67/1995 privind ajutorul
social, sumele alocate prin suplimentarea sumelor defalcate din impozitul pe
salarii din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului pentru plata
ajutorului social si ramase neutilizate la data de 31 decembrie 1996, se
restituie bugetului de stat, operatiune care se efectueaza astfel:
- la nivelul fiecarui buget local se stabileste la subcapitolul 60.02.09
"Ajutor social" diferenta dintre creditele bugetare anuale definitive
(mai mari) si platile de casa (mai mici), inregistrate pana la data de 31
decembrie 1996;
- suma rezultata si ramasa neutilizata se restituie bugetului de stat,
astfel:
- consiliul local respectiv comunica trezoreriei statului suma ramasa
neutilizata la finele anului la subcapitolul 60.02.09 "Ajutor
social";
- trezoreria statului intocmeste o nota contabila la care anexeaza
comunicarea consiliului local, in care se evidentiaza restituirea, astfel: se
debiteaza contul 21.34.02 "Venituri buget local din sume defalcate din
impozitul pe salarii" prin creditul contului 20.02.01.02 "Veniturile
bugetului de stat" (din restituirea sumelor defalcate din impozitul pe
salarii).
Sumele alocate de la bugetul de stat in conditiile Hotararii Guvernului nr.
936/1996, pentru continuarea si finalizarea unor lucrari de investitii, precum
si pentru reparatii la obiective de interes local, si ramase neutilizate pana
la data de 31 decembrie 1996 vor fi restituite in conturile bugetului de stat
din care au fost acordate.
3.4. - Operatiunile de mai sus se reflecta in mod corespunzator in executia
si, respectiv, in excedentul bugetului local, dupa care se efectueaza operatiunile
de regularizare, prevazute de reglementarile in vigoare, astfel:
- fiecare buget local care a primit transferuri din bugetul de stat
restituie sumele ramase nefolosite la finele anului 1996, procedandu-se astfel:
3.4.1. - Suma rezultata in plus, ca diferenta intre sumele primite si
inregistrate in contul de venituri al bugetului local la subcapitolul 37.02.01,
reprezentand subventii primite pentru asigurarea protectiei sociale a
populatiei pentru energia termica si transportul urban de calatori, si platile
de casa inregistrate in contul de cheltuieli al bugetului local la capitolul
63.02 "Servicii si dezvoltare publica si locuinte" (alin. 35.03
"Subventii pentru acoperirea diferentelor de pret si tarif") si
capitolul 68.02 "Transporturi si comunicatii" se vireaza cu ordin de
plata, reconstituindu-se platile de casa, astfel:
a) la trezoreria statului
- in creditul contului 23.85.01.01 "Transferuri din bugetul de stat
catre bugetele locale pentru asigurarea protectiei sociale a populatiei pentru
energia termica si transportul urban de calatori", prin debitarea contului
21.37.02.01 "Subventii primite de bugetele locale pentru asigurarea
protectiei sociale a populatiei pentru energia termica si transportul urban de
calatori".
b) la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
- in creditul contului 61.85.x.01 "Transferul din bugetul de stat
catre bugetele locale pentru asigurarea protectiei sociale a populatiei pentru
energia termica si transportul urban de calatori", prin debitarea contului
63 "Disponibil buget local".
3.4.2. - Suma rezultata in plus ca diferenta intre sumele primite si
inregistrate in contul de venituri al bugetului local, la subcapitolul
37.02.02, reprezentand subventii primite de bugetele locale pentru investitii
si platile de casa, inregistrate in contul de cheltuieli al bugetului local, la
capitolul 63.02 "Servicii si dezvoltare publica si locuinte" si la
capitolul 68.02 "Transporturi si comunicatii" (art. 72 si 73) se
vireaza cu ordin de plata, reconstituindu-se platile de casa, astfel:
a) la trezoreria statului
- in creditul contului 23.85.01.02 "Transferuri din bugetul de stat
catre bugetele locale pentru investitii", respectiv creditul contului
23.85.01.03 "Transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale pentru
investitii finantate partial din imprumuturi externe", prin debitul
contului 21.37.02.02 "Veniturile bugetului local" din "Subventii
primite de bugetele locale pentru investitii", respectiv debitul contului
21.37.02.03 "Subventii primite de bugetele locale pentru investitii
finantate partial din imprumuturi externe";
b) la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
- in creditul contului 61.85.x.02 "Transferuri din bugetul de stat
catre bugetele locale pentru investitii" si creditul contului 61.85.x.03
"Transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale pentru investitii
finantate partial din imprumuturi externe" prin debitul contului 63
"Disponibil buget local".
3.5. - Excedentul bugetului local, rezultat dupa efectuarea operatiunilor
de regularizare mentionate mai sus, se repartizeaza pentru:
a) constituirea fondului de rulment propriu. Acesta se stabileste in limita
a 5% din veniturile proprii realizate in anul 1996, inclusiv sumele defalcate
din impozitul pe salarii. Din suma rezultata se scade soldul fondului de
rulment constituit pana la data de 31 decembrie 1995, iar diferenta ramasa in
plus se aloca pentru constituirea fondului de rulment propriu;
b) varsaminte la fondul de tezaur judetean sau al municipiului Bucuresti,
reprezentand suma ramasa din excedentul bugetului local, dupa alocarea la
fondul de rulment propriu.
3.6. - Fondul de tezaur al judetului, municipiului Bucuresti si judetului
Ilfov se pastreaza in contul 50.08 "Disponibil din fondul de tezaur judetean"
(in judetele in care functioneaza trezorerii) sau in contul 65.12
"Disponibil din fondul de tezaur" deschis pe seama consiliilor
judetului Mehedinti, municipiului Bucuresti si judetului Ilfov, la sucursalele
Bancii Comerciale Romane - S.A. (in localitatile in care nu functioneaza
trezorerii ale statului).
3.7. - Operatiunea de regularizare si repartizare a excedentului bugetelor
locale se efectueaza astfel:
a) de catre trezoreriile statului, impreuna cu consiliile comunale,
orasenesti, municipale si judetene, pe baza contului de executie a bugetului
local respectiv, intocmit pe baza datelor din contabilitatea trezoreriei;
b) la judetele in care nu functioneaza trezorerii ale statului, de catre:
- directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat,
pe baza contului de executie prezentat de consiliile locale comunale si
judetene;
- circumscriptiile fiscale, pe baza contului de executie prezentat de catre
consiliile locale orasenesti;
- administratiile financiare, pe baza contului de executie prezentat de
consiliile locale municipale.
Operatiunile de regularizare a excedentului bugetului local se efectueaza
in primele 5 zile lucratoare ale lunii ianuarie 1997.
3.8. - La incheierea exercitiului bugetelor locale si avand in vedere
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/1995, aprobata prin Legea nr.
121/1995, autoritatile locale si regiile autonome beneficiare de imprumuturi
externe pentru investitii cuprinse in Proiectul B.E.R.D. de dezvoltare a utilitatilor
municipale vor tine seama de precizarile Ministerului Finantelor transmise cu
adresa nr. 37.101 din 10 iulie 1996.
Contul 50.20 "Disponibil din fondul pentru garantarea imprumuturilor
externe, dobanzi si comisioane aferente" se reporteaza in anul urmator cu
aceeasi destinatie.
IV. Incheierea exercitiului bugetului asigurarilor sociale de stat
4.1. - Executia de casa a bugetului asigurarilor sociale de stat se incheie
la finele anului 1996, la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., astfel:
- soldul contului 66.09 "Veniturile bugetului asigurarilor sociale de
stat" si al contului 66.59 "Cheltuielile bugetului asigurarilor
sociale de stat" se vireaza in ultima zi lucratoare a anului 1996 la
Sucursala municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A. Dupa
colectarea tuturor operatiunilor, Sucursala municipiului Bucuresti a Bancii
Comerciale Romane - S.A. inchide soldurile conturilor de mai sus prin contul
64.25 "Disponibil din excedentul bugetului asigurarilor sociale de stat
din anii precedenti", care poate inregistra sold creditor sau debitor,
dupa caz, reflectandu-se in contul general al trezoreriei statului deschis la
Banca Comerciala Romana - S.A. (cont 51.50).
Pentru trezoreriile statului se transmit norme distincte.
V. Incheierea executiei fondurilor speciale
5.1. - Soldurile fondurilor speciale constituie potrivit dispozitiilor
legale in vigoare si ramase la finele anului 1996 in conturile respective se
reporteaza in anul urmator conform prevederilor anexei nr. 2.
5.2. - In conformitate cu prevederile art. 76 alin. (3) din Legea nr.
72/1996 privind finantele publice, soldul Fondului de risc si accident pentru
protectia speciala a persoanelor handicapate si al Fondului special pentru
plata pensiilor si a altor drepturi de asigurari sociale ale agricultorilor,
ramase la finele anului, se regularizeaza cu bugetul de stat, astfel:
- soldul fondului la finele anului 1996 se vireaza, in limita subventiilor
primite de la bugetul de stat, in contul 61.85.x.08 si, respectiv, 61.85.x.09,
deschis la Sucursala municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A.
pe seama Secretariatului de Stat pentru Handicapati si, respectiv, a
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
In cazul in care, dupa operatiunea de regularizare, conturile fondurilor
respective raman cu sold, acesta se reporteaza in anul urmator.
5.3. - Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale si institutiile subordonate acestora au obligatia de
a verifica sumele aflate in contul 50.01 "Disponibil din fonduri cu
destinatie speciala ale ministerelor si institutiilor subordonate" si in
contul 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale
institutiilor publice de subordonare locala", deschise la trezoreriile
statului, si in contul 64.11 "Disponibil din fondul cu destinatie speciala
si de redistribuire" si, respectiv, 65.11, deschise la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A., avandu-se in vedere ca in aceste conturi pot ramane,
la finele anului, numai mijloace cu destinatie speciala prevazute expres prin
dispozitiile legale in vigoare si care, de drept, se reporteaza in anul
urmator. In acest scop, pana la data de 27 decembrie 1996, institutiile
respective vor prezenta unitatii bancare sau trezoreriilor statului, dupa caz,
la care au deschise conturile respective, situatia sumelor privind fondurile
speciale si temeiul legal in baza carora se pot reporta in anul urmator (se
reporteaza, din oficiu, sumele alocate in anul 1996 din contributia in lei a
ajutoarelor externe pentru finantarea unor obiective, donatiile de la
persoanele fizice si juridice, sumele provenite din lichidarea C.A.P.). Sumele
care nu se incadreaza in aceasta categorie vor fi virate la bugetul de stat sau
la bugetele locale, dupa caz, la cap. 22.01.20 "Incasari din alte
surse" pana la data de 31 decembrie 1996.
In cazul in care institutiile publice nu prezinta situatia mentionata mai
sus, trezoreriile statului si unitatile bancilor comerciale nu vor aviza plati
din contul respectiv pana la clarificarea situatiei.
VI. Incheierea executiei bugetare de catre unitatile bancare
6.1. - Banca Nationala a Romaniei - S.A. si bancile comerciale care
efectueaza operatiuni de incasari si plati in contul trezoreriei statului vor
lua masurile necesare ca documentele primite pana la data de 31 decembrie 1996
(respectiv ultima zi lucratoare a anului), de la agentii economici,
reprezentand plati de impozite, taxe si alte venituri in contul bugetului de
stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale si bugetelor
fondurilor speciale si mijloace extrabugetare sa fie decontate din conturile
indicate, dupa care vor fi transmise operativ la trezoreriile statului sau la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., dupa caz, pentru inregistrarea in
conturile de venituri ale bugetelor mentionate mai sus.
In acest scop, Banca Nationala a Romaniei si centralele bancilor comerciale
vor stabili programul de lucru, astfel incat sa asigure efectuarea tuturor
operatiunilor legate de incheierea exercitiului bugetar pe anul 1996.
Documentele de plati primite pana la data de 31 decembrie 1996 (respectiv
ultima zi lucratoare a anului) de la institutiile publice vor fi decontate in
limita creditelor bugetare deschise sau a disponibilitatilor din conturi, dupa
caz, si inregistrate in conturile corespunzatoare exercitiului bugetar al
anului 1996.
Documentele de plati, care nu au acoperire in credite bugetare deschise si
repartizate sau in disponibilitatile din conturi, vor fi restituite
institutiilor respective si vor fi solutionate conform prevederilor art. 76 din
Legea nr. 72/1996 privind finantele publice.
6.2. - Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. si ale Bancii Agricole -
S.A. vor urmari prezentarea de catre ordonatorii de credite a documentelor de
retragere a disponibilitatilor aflate in conturile institutiilor publice
(ordonatorii tertiari si secundari, dupa caz), in vederea virarii in conturile
ordonatorilor principali de credite din care acestea au fost alimentate,
avandu-se in vedere urmatoarele:
a) unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A. si Bancii Agricole - S.A., dupa caz, pe baza ordinelor de
plata prezentate de institutiile publice, vor proceda la retragerea disponibilitatilor
aflate in conturile: 64.13 "Titulari de avansuri", 64.14
"Disponibil din subventii de la buget pentru regii autonome si societati
comerciale cu capital majoritar de stat", 64.15 "Disponibil din
subventii pentru acoperirea diferentelor de pret si tarif, potrivit normelor
legale", 64.42 "Disponibil din alocatii bugetare ale institutiilor
publice", deschise la unitatile Bancii Agricole - S.A., si vor fi virate
in conturile ordonatorilor principali si tertiari de credite, dupa caz,
deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. pentru reconstituirea
platilor de casa;
b) unitatile Bancii Agricole - S.A., impreuna cu unitatile vamale vor vira,
in ultima zi lucratoare a anului, soldul contului 64.43 deschis pe seama
Directiei generale a vamilor (in care s-au inregistrat taxele vamale, accizele,
taxa pe valoarea adaugata), defalcat pe conturile corespunzatoare de venituri
ale bugetului de stat, deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.;
c) unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. din judetele Mehedinti si
Ilfov, municipiul Bucuresti si Constanta, in care nu functioneaza trezorerii
ale statului, impreuna cu institutiile publice vor proceda la retragerea
disponibilitatilor din conturile ordonatorilor tertiari de credite de subordonare
locala in contul ordonatorilor principali de credite finantati din bugetele
locale, si de aici in conturile de disponibil ale bugetelor locale, deschise pe
seama organelor financiare judetene, municipale si orasenesti, dupa caz;
d) unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bancii Agricole
- S.A., impreuna cu ordonatorii de credite vor proceda la retragerea
disponibilitatilor din conturile de disponibil ale institutiilor publice cod
64.27 "Disponibil din alocatii bugetare pentru investitii la institutii
publice, regii autonome si societati comerciale cu capital de stat", 64.28
"Disponibil din fonduri extrabugetare pentru investitiile institutiilor
publice", 65.13 "Disponibil din alocatii bugetare pentru investitiile
institutiilor publice locale, regii autonome si societati comerciale cu capital
de stat", care vor fi virate in conturile de cheltuieli bugetare ale
ordonatorilor principali si tertiari de credite, respectiv ale fondurilor
speciale si mijloacelor extrabugetare, deschise la unitatile Bancii Comerciale
Romane - S.A. sau la trezoreriile statului din care au fost primite initial.
Dupa aceasta operatiune conturile 64.27, 64.28 si 65.13 nu vor mai prezenta
sold la finele anului 1996.
Retragerea sumelor de mai sus se efectueaza dupa decontarea tuturor
documentelor legale de plati, avizate de organele in drept si primite pana la
data de 31 decembrie 1996 (respectiv ultima zi lucratoare a anului);
e) depozitele constituite in baza prevederilor art. 2 si 8 din Ordonanta
Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitorilor pentru realizarea unor
lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata si modificata prin Legea
nr. 82/1995, si reflectate la finele anului 1996 in conturile 65.20
"Disponibil pentru finantarea blocurilor de locuinte conform Ordonantei
Guvernului nr. 19/1994" si 65.21 "Disponibil din sume repartizate
pentru finantarea blocurilor de locuinte" se reporteaza in anul urmator cu
aceeasi destinatie;
f) unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., Bancii Agricole - S.A.,
Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bankcoop - S.A. vor vira in
ultima zi lucratoare soldul contului de disponibil al trezoreriei locale din
care s-au efectuat platile in numerar pentru sectorul public in contul curent
al trezoreriei statului, deschis la sucursala judeteana a Bancii Nationale a
Romaniei.
6.3. - Banca Comerciala Romana - S.A., Banca Romana pentru Dezvoltare -
S.A., Banca Agricola - S.A. si Banca Romana de Comert Exterior - S.A., precum
si celelalte banci comerciale vor verifica disponibilitatile existente in
conturile speciale pentru procurarea valutei prin licitatie, care apartin
institutiilor publice, si vor dispune din oficiu virarea acestora (in cazul in
care institutiile nu au prezentat ordine de plata pana in ziua de 26 decembrie
1996) in conturile bugetare corespunzatoare ale institutiilor publice
respective, deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
De asemenea, bancile mentionate mai sus vor vira pana la data de 31
decembrie 1996 (respectiv ultima zi lucratoare a anului) soldul contului 64.99
"Disponibil din carnete de cecuri cu limita de suma eliberate
institutiilor publice" in conturile institutiilor publice, deschise la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., reconstituindu-se platile de casa pe
anul 1996. Dupa aceasta operatiune contul 64.99 se inchide si nu mai
functioneaza.
6.4. - Banca Comerciala Romana - S.A., Banca Romana pentru Dezvoltare -
S.A. si Banca Agricola - S.A. vor dispune masurile necesare de inregistrare a
tuturor operatiunilor care privesc executia bugetara pe anul 1996 in contul
51... "Contul general al trezoreriei statului mandat banci
comerciale", asigurandu-se concordanta deplina dintre soldul acestui cont
deschis la Banca Nationala a Romaniei si soldurile conturilor componente 64,
65, 66 din contabilitatea fiecarei unitati bancare. La finele anului 1996 este
interzisa existenta in contul 51... a contului "Operatiuni
tranzitorii".
6.5. - Unitatile bancare si trezoreriile statului la care institutiile
publice au deschise conturile vor elibera institutiilor respective extrase de
cont cu operatiunile efectuate pana la data de 31 decembrie 1996 (respectiv
ultima zi lucratoare a anului) si vor solicita acestora confirmarea scrisa a
concordantei soldurilor conturilor cu cele din evidenta proprie, pana la data
de 10 ianuarie 1997. In cazul in care nu se respecta acest termen, trezoreriile
statului nu vor efectua plati din conturile institutiilor respective.
Totodata, unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. din judetele Mehedinti
si Ilfov, municipiile Bucuresti si Constanta vor elibera extrase de cont pentru
conturile de venituri ale bugetului de stat directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat, administratiilor financiare si circumscriptiilor
fiscale, dupa caz, cu toate operatiunile inregistrate pana la data de 31
decembrie 1996 inclusiv.
Soldurile conturilor de venituri vor fi confirmate in scris de catre
organele financiare respective pana la data prevazuta mai sus.
6.6. - Banca Comerciala Romana - S.A., dupa efectuarea operatiunilor care
ii revin din prezentele norme metodologice, inclusiv regularizarea soldurilor
bugetelor locale, procedeaza la incheierea executiei bugetului de stat,
derulata prin "Contul general al trezoreriei statului" deschis la
aceasta banca, astfel:
- vireaza soldul contului 60 "Veniturile bugetului de stat" in
contul 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat" deschis la centrala
Bancii Nationale a Romaniei;
- preia cu dispozitie de incasare soldul contului 61 "Cheltuielile
bugetului de stat" din contul 62.204.160 "Deficitul bugetului de
stat," mentionat mai sus, pentru reintregirea "Contului general al
trezoreriei statului" deschis la Banca Comerciala Romana - S.A.
Operatiunea de mai sus se efectueaza de catre Banca Comerciala Romana -
S.A. dupa terminarea regularizarii bugetelor locale, dar nu mai tarziu de 10
ianuarie 1997.
6.7. - Unitatile bancare si trezoreriile statului la care institutiile
publice au deschise conturile vor verifica si vor viza pentru exactitate
soldurile conturilor de disponibilitati, precum si pe cele privind platile de
casa ale bugetului de stat, raportate in bilantul contabil incheiat pe anul
1996 (viza se acorda de catre seful serviciului contabilitate-decontari sau de
catre contabilul-sef al trezoreriei statului sau unitatii bancare in spatiul
rezervat in acest scop pe ultima fila a formularului de bilant, precum si in
contul de executie).
VII. Alte precizari privind incheierea exercitiului bugetar pe anul 1996
7.1. - Pentru obiectivele noi de investitii, la care s-au organizat si s-au
adjudecat licitatiile, potrivit prevederilor legale, pana la data de 20
decembrie 1996, deschiderea finantarii si inceperea executiei lucrarilor se vor
face dupa data de 1 ianuarie 1997, cu respectarea conditiilor de finantare si
decontare specifice investitiilor in continuare.
7.2. - Institutiile publice, organizatiile obstesti si alti platitori de
impozit pe salarii au obligatia, in baza art. 12 din Legea nr. 32/1991 privind
impozitul pe salarii, republicata, sa depuna semestrial, la organul financiar
pe raza caruia isi au sediul sau domiciliul, o dare de seama privind
calcularea, retinerea si varsarea la bugetul de stat a impozitului pe salarii.
Organele financiare teritoriale vor urmari depunerea la termen a darii de
seama mentionate mai sus, in scopul centralizarii sumelor datorate si
confruntarii cu cele raportate de agentii economici.
7.3. - Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat prin directiile de trezorerie vor stabili, impreuna cu sucursalele
Bancii Comerciale Romane - S.A., Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si
Bancii Agricole - S.A. masurile necesare pentru incheierea in bune conditii a
executiei bugetare la finele anului 1996 la institutiile publice, precum si la
bugetele locale.
7.4. - Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale vor lua masurile necesare, fiecare in domeniul sau
de activitate, pentru asigurarea efectuarii inventarierii intregului patrimoniu
public, potrivit normelor legale si valorificarii rezultatului acesteia,
efectuarii tuturor operatiunilor financiare legate de incheierea exercitiului
bugetar pe anul 1996, precum si pentru intocmirea si prezentarea darilor de
seama contabile pe anul 1996 asupra executiei bugetare la Ministerul Finantelor
(Directia generala a trezoreriei), pana la data de 15 februarie 1997.
7.5. - Organele abilitate prin dispozitii legale vor verifica la
institutiile publice modul in care ordonatorii de credite si conducatorii
compartimentului financiar-contabil actioneaza pentru asigurarea inventarierii
patrimoniului, a incheierii exercitiului bugetar pe anul 1996, intocmirii si
depunerii bilantului contabil (dare de seama contabila) si vor lua masurile
necesare in cazul constatarii de abateri de la dispozitiile legale in vigoare.
7.6. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, in cazul
in care nu au caracter de infractiune, se sanctioneaza cu amenda contraventionala,
potrivit dispozitiilor legale in vigoare si aplicate de organele abilitate in
acest scop.
7.7. - Majorarile de intarziere incasate, potrivit legii, pentru neplata la
termen a veniturilor bugetare se inregistreaza, incepand cu data de 1 ianuarie
1997, in contul sintetic si analitic, corespunzator impozitului sau taxei la
care se refera.
La subcapitolul 17.01.02 "Majorari si penalitati de intarziere pentru
venituri nevarsate la termen" se inregistreaza numai majorarile de
intarziere si penalitatile aplicate si incasate de catre organele fiscale
pentru nerespectarea termenelor de plata a incasarilor din timbrul olimpic,
cinematografic, teatral, muzical, folcloric si al artelor plastice.
ANEXA 1
LISTA
operatiunilor pentru care unele institutii publice pot pastra sume la finele
anului 1996 in contul "Sume de mandat si sume in depozit" deschis la
bancile comerciale si la trezoreria statului
____________________________________________________________________________
Nr. Denumirea operatiunilor Institutiile care
crt. efectueaza operatiunile
____________________________________________________________________________
1. Garantiile vamale, inclusiv drepturile Unitatile vamale
vamale achitate in avans, precum si
sumele consemnate de persoanele fizice
la unitatile vamale (in conturi la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.)
2. Cotizatii pentru sport retinute de la Unitatile militare din
personalul militar si civil, contributii cadrul Ministerului
ale cadrelor pentru actiuni Apararii Nationale si
social-culturale, contributia pentru Ministerului de Interne
pensia suplimentara retinuta de la
personalul militar, sponsorizari si
donatii in lei
3. Drepturi de personal si burse calculate, Institutiile publice
ordonantate dar neridicate in cursul
anului de catre persoanele beneficiare
(evidentiate in contul 231 "Creditori")
4. Garantii depuse de agentii economici Institutiile publice
la institutiile publice pentru
participarea la licitatii, precum si
garantii pentru buna executare a
investitiilor
5. Operatiuni de mandat efectuate din sumele Institutiile publice
puse la dispozitie de catre agentii
economici, care nu pot fi restituite pana
la finele anului
____________________________________________________________________________
ANEXA 2
LISTA
fondurilor speciale aprobate pe baza de legi, care se reporteaza, la finele
anului 1996, in anul urmator
____________________________________________________________________________
Nr. Denumirea fondului special Baza legala Cod/cont
crt. __________________
la la
banci trezorerii
____________________________________________________________________________
1. Fondul special pentru - Ordonanta Guvernului
sanatate nr. 22/1992,
aprobata prin Legea
nr. 114/1992 64.39 30.06
- Legea nr. 29/1996
(art. 29)
2. Fondul special - Legea nr. 8/1994 64.33 30.14
pentru dezvoltarea si - Legea nr. 29/1996
modernizarea punctelor de (art. 31)
control pentru trecerea
frontierei, precum si a
celorlalte unitati vamale
3. Fondul special pentru - Ordonanta Guvernului
dezvoltarea sistemului nr. 29/1994,
energetic aprobata prin
Legea nr. 136/1994 64.55 30.13
- Legea nr. 29/1996
(art. 32)
4. Fondul special - Legea nr. 13/1994 64.29 -
pentru dezvoltarea si - Legea nr. 29/1996
modernizarea drumurilor (art. 33)
publice
5. Fondul special pentru - Legea nr. 29/1996
protejarea asiguratilor (art. 34) 64.38 -
6. Fondul special pentru - Decretul
pensia suplimentara a nr. 214/1977 66.50 -
pensionarilor militari - Decretul
nr. 232/1986
- Legea nr. 29/1996
(art. 35)
7. Fondul pentru plata - Legea nr. 1/1991, 64.64 30.04
ajutorului de somaj republicata 51.64
8. Fondul pentru pensia - Legea nr. 3/1977 64.65 30.03
suplimentara Legea nr. 49/1992
____________________________________________________________________________