ORDIN Nr. 195
din 20 aprilie 2007
privind modificarea si
completarea Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 718/2005
pentru aprobarea Criteriilor de performanta privind structura organizatorica si
dotarea serviciilor voluntare pentru situatii de urgenta
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 288 din 2 mai 2007
Avand în vedere prevederile art. 32 alin. (3) din Legea
nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor,
în temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul internelor şi reformei administrative emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa la Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr.
718/2005 pentru aprobarea Criteriilor de performanţă privind structura
organizatorică şi dotarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă,
publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 636 din 20 iulie 2005, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 2, litera
b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) grupă de intervenţie - structură formată din personal voluntar şi angajat care încadrează
o autospecială de intervenţie."
2. La articolul 3,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Pană la asigurarea dotării la nivelul prevăzut de
reglementările în vigoare, consiliile locale încheie, în mod obligatoriu,
contracte sau convenţii de intervenţie cu alte consilii locale sau cu
operatorii economici care au constituite servicii voluntare/private dotate cu
autospeciale de intervenţie."
3. Articolul 4 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Constituirea,
dimensionarea şi dotarea structurilor serviciilor voluntare pentru situaţii de
urgenţă se fac pe baza următoarelor criterii:
a) numărul de gospodării/locuinţe individuale din
sectorul de competenţă;
b) tipurile de riscuri identificate în profil
teritorial.
(2) Dotarea serviciilor voluntare cu autospeciale
pentru stingerea incendiilor se face avandu-se în vedere ca o autospecială de
intervenţie să revină la cel mult 2000 de gospodării/locuinţe
individuale."
4. Articolul 5 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Serviciul voluntar este condus de un
şef, profesionist în domeniu, şi are în componenţă, în mod obligatoriu,
următoarele structuri:
a) un compartiment pentru prevenire;
b) una sau mai multe formaţii de intervenţie, salvare
şi prim ajutor, denumite în continuare formaţii de intervenţie.
(2) Pentru efectuarea lucrărilor de întreţinere, a
reviziilor şi reparaţiilor la mijloacele de intervenţie din dotare, serviciile
voluntare pot să îşi organizeze ateliere proprii de reparaţii."
5. Articolul 6 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Compartimentul pentru prevenire are ca
principale atribuţii prevenirea producerii unor situaţii de urgenţă, prin acţiuni de îndrumare şi
control în localităţile în care îşi desfăşoară activitatea."
6. La articolul 7,
alineatele (2), (3), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Formaţia de intervenţie are în compunere grupe de
intervenţie şi/sau echipe specializate.
(3) Grupele de intervenţie se organizează în funcţie
de atribuţiile pe care le au, precum şi în raport cu categoriile şi tipurile de
autospeciale folosite pentru îndeplinirea atribuţiilor lor.
(4) Echipele specializate sunt constituite în funcţie
de tipurile de riscuri identificate în sectorul de competenţă, pe următoarele
domenii principale: incendii, înştiinţare-alarmare, cercetare-căutare,
deblocare-salvare, sanitar, evacuare, protecţie chimică, radiologică, biologică
şi nucleară, transmisiuni şi suport logistic.
(5) Dotarea grupelor de intervenţie şi echipelor
specializate este prevăzută în anexa nr. 1."
7. La articolul 9,
alineatele (1), (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) La amplasarea în teritoriu a formaţiilor
de intervenţie ale serviciului voluntar se ţine seama de timpul mediu de
alertare: în funcţie de anotimp şi de ora la care s-a produs situaţia de
urgenţă - 5-10 minute.
(2) Timpul de răspuns are următoarele limite maxime:
1. la operatorii economici, din subordinea
consiliului local, care prezintă risc ridicat - 15
minute;
2. în cel mai îndepărtat punct al sectorului de
competenţă stabilit - 20 de minute;
3. în celelalte localităţi sau la ceilalţi operatori
economici cu care s-au încheiat contracte sau convenţii de intervenţie - 30 de
minute.
(3) Criteriile operaţionale
prevăzute la alin. (1) şi (2), respectiv timpul mediu de alertare şi timpul de
răspuns, se corelează, după caz, cu criteriul complementarităţii dat de
existenţa în sectorul de competenţă a serviciilor private pentru situaţii de
urgenţă."
8. Articolul 10 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - Pentru asigurarea permanentă a
intervenţiei, conducătorul/conducătorii autospecialei/autospecialelor de
intervenţie efectuează serviciul în ture, conform regulamentului propriu de
organizare şi funcţionare."
9. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 11. - (1) Serviciile voluntare se cIasifică în
funcţie de componenta preventivă, de dotare şi de tipul intervenţiei, astfel:
a) serviciu de categoria I -
avand în formaţia de intervenţie doar echipe specializate, pe tipuri de riscuri;
b) serviciu de categoria a ll-a - avand în formaţia de
intervenţie grupe care încadrează autospeciale, altele decat cele pentru
stingerea incendiilor, precum şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri;
c) serviciu de categoria a III-a - avand în formaţia de intervenţie grupe de intervenţie, dintre care una
încadrează o autospecială pentru stingerea incendiilor, şi echipe specializate,
pe tipuri de riscuri;
d) serviciu de categoria a IV-a - avand în formaţia de
intervenţie grupe de intervenţie, dintre care cel puţin două încadrează
autospeciale pentru stingerea incendiilor, şi echipe specializate, pe tipuri de
riscuri.
(2) Toate categoriile de servicii voluntare au în
compunere, în mod obligatoriu, un compartiment pentru prevenirea situaţiilor de
urgenţă."
10. Articolul 12 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Serviciul voluntar se încadrează cu
personal angajat şi cu personal voluntar.
(2) Personalul angajat şi cel voluntar trebuie să corespundă
cerinţelor de pregătire fizică şi psihică şi să aibă aptitudinile necesare în
vederea îndeplinirii atribuţiilor specifice.
(3) în serviciul voluntar, funcţiile de şef serviciu
şi conducător autospeciale se încadrează, în mod obligatoriu, cu personal
angajat.
(4) La încadrare şi anual
personalul serviciului voluntar este supus controlului medical, în condiţiile
legii.
(5) Personalul angajat trebuie să aibă calificarea
necesară, conform reglementărilor în vigoare.
(6) Funcţiile personalului din serviciul voluntar
sunt următoarele:
a) şef serviciu;
b) şef compartiment pentru prevenire;
c) specialist pentru prevenire;
d) şef formaţie intervenţie, salvare şi prim ajutor;
e) şef grupă de intervenţie;
f) şef echipă specializată;
g) servant;
h) conducător autospeciale.
(7) Promovarea personalului
se face ierarhic, începand cu funcţia de bază, în condiţiile legii."
11. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Grupele de intervenţie se încadrează cu
personal stabilit conform prevederilor instrucţiunilor şi cărţilor tehnice de
utilizare a autospecialelor."
12. La articolul 16, după
alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu
următorul cuprins:
„(6) Pentru colaborare la acţiunile de limitare şi
înlăturare a urmărilor situaţiilor de urgenţă, consiliile locale care au
constituite servicii voluntare pot încheia protocoale cu asociaţiile
profesionale şi organizaţiile neguvernamentale cu atribuţii în domeniu.
(7) Inspectoratele judeţene controlează, cel puţin o
dată pe an, toate serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă, în ceea ce
priveşte constituirea, dotarea şi încadrarea acestora, cate un exemplar din
documentul încheiat cu această ocazie fiind înaintat în luna decembrie
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, consiliului judeţean şi
instituţiei prefectului, pentru dispunerea măsurilor necesare îmbunătăţirii
activităţii pe această linie."
13. Anexa nr. 1 la
criteriile de performanţă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„DOTAREA
grupelor de intervenţie şi echipelor specializate
1. Grupe de
intervenţie
Nr. crt.
|
Tipul grupei de intervenţie
|
Dotarea
|
1.
|
Salvare şi prim ajutor
|
- ambulanţă
|
2.
|
Stingerea incendiilor
|
- autospecială
|
3.
|
Interventie la înăltime
|
- autoscară
|
4.
|
Descarcerare
|
- autospecială de descarcerare
|
5.
|
Decontaminare si protectie CRBN
|
- autospecială
|
NOTA:
Fiecare autospecială are în dotare aparatură,
echipament şi complete de protecţie, mijloace de transmisiuni, accesorii,
substanţe şi alte materiale specifice, conform cărţilor tehnice şi
instrucţiunilor de exploatare.
2. Echipe specializate
Dotarea echipelor specializate se realizează pe baza
normelor emise potrivit art. 65 alin. (2) din Legea nr. 481/2004 privind
protecţia civilă, cu modificările şi completările ulterioare."
14. în anexa nr. 2
la criteriile de performanţă, la poziţia 3 sintagma „formaţii, echipaje/grupe
şi echipe" se înlocuieşte cu sintagma „grupe de intervenţie".
15. După punctul VIII.2 din anexa nr. 3 la criteriile de performanţă se introduce un nou
punct, punctul VIII.3, cu următorul cuprins:
„VIII.3. Graficul de informare
publică."
16. în anexa nr. 4 la
criteriile de performanţă, la capitolul 2 şi 3 sintagma
„echipajelor/grupelor" se înlocuieşte cu sintagma „grupelor de
intervenţie".
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David