ORDIN
Nr. 1623 din 29 noiembrie 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea executiei bugetare a
anului 2002
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 892 din 10 decembrie 2002
In baza prevederilor art. 75 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind
finantele publice, ale art. 56 alin. (1) din Legea nr. 189/1998 privind
finantele publice locale, ale art. 33 alin. (4) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, precum si ale art. 14 din Hotararea Guvernului nr.
18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind incheierea executiei bugetare a
anului 2002, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile interesate din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si unitatile lor subordonate vor lua masuri pentru aducerea
la indeplinire a dispozitiilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind incheierea executiei bugetare a anului 2002
In scopul incheierii in bune conditii a executiei bugetare a anului 2002
institutiile publice si agentii economici, indiferent de forma de proprietate,
au obligatia sa efectueze operatiunile care privesc veniturile si cheltuielile
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor
speciale, bugetelor locale si bugetelor proprii ale institutiilor publice pe
anul 2002, in conformitate cu prezentele norme metodologice si cu programul
calendaristic pentru derularea principalelor operatiuni de incheiere a
exercitiului bugetar pe anul 2002, prevazut in anexa nr. 1.
CAP. 1
Incasarea veniturilor bugetare
1.1. Impozitele, taxele, contributiile si celelalte venituri datorate
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor
speciale, bugetelor locale si bugetelor proprii ale institutiilor publice, cu
termene de plata scadente pana la data de 24 decembrie 2002, se achita prin
ordine de plata pentru trezoreria statului (OPHT) depuse de catre persoanele
juridice, potrivit programului stabilit de bancile comerciale sau unitatile de
trezorerie si contabilitate publica, dupa caz, la care au conturile deschise,
astfel incat sumele respective sa fie incasate in contul curent general al
trezoreriei statului pana la data de 24 decembrie 2002 inclusiv.
Bancile comerciale vor lua masuri pentru asigurarea decontarii tuturor
ordinelor de plata pentru trezoreria statului (OPHT) reprezentand impozite,
taxe si alte venituri bugetare, prezentate de catre clientii acestora, potrivit
programului stabilit de Banca Nationala a Romaniei si de prezentele norme
metodologice, astfel incat pana la data de 24 decembrie 2002 sumele respective
sa fie incasate in contul curent general al trezoreriei statului.
1.2. Casa de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A. va stabili in cursul
lunii decembrie 2002 programul unitatilor din subordine, astfel incat
persoanele fizice sa aiba posibilitatea sa isi achite obligatiile catre bugetul
de stat si bugetele locale, potrivit conventiei incheiate in acest scop cu
unitatile subordonate ale Ministerului Finantelor Publice sau cu autoritatile
administratiei publice locale, dupa caz.
Conducerea Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A. va dispune
unitatilor din subordine masuri pentru ca veniturile bugetare care privesc anul
2002, incasate de catre acestea, sa fie virate si incasate in contul curent
general al trezoreriei statului pana in ziua de 24 decembrie 2002.
1.3. Institutiile publice care incaseaza in conturi de disponibilitati
venituri pentru bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz, au obligatia sa
vireze veniturile respective la capitolele si subcapitolele de venituri ale
bugetelor carora acestea li se cuvin, pana la data de 20 decembrie 2002.
1.4. Sumele incasate in numerar de institutiile publice sau de agentii
fiscali, reprezentand venituri bugetare sau extrabugetare, vor fi depuse cu
"Foaie de varsamant-chitanta" in conturile de venituri ale bugetelor
carora acestea li se cuvin, pana la data de 24 decembrie 2002 inclusiv.
1.5. Eventualele sume in numerar ramase la unitatile de trezorerie si
contabilitate publica care nu functioneaza cu casierii-tezaur se depun la
finele zilei de 24 decembrie 2002 la unitatea bancara la care acestea au contul
de disponibil, in genti de numerar, operatiune care se inregistreaza in debitul
contului 13 "Casa tranzitorie".
1.6. Veniturile bugetare incasate in numerar de catre unitatile vamale in
perioada 25 decembrie 2002 - 5 ianuarie 2003 se depun la unitatile de
trezorerie si contabilitate publica astfel:
- la data de 30 decembrie 2002, sumele incasate in perioada 25 - 29
decembrie 2002, in genti sau saci sigilati, pe baza de proces-verbal de
predare-primire;
- la data de 6 ianuarie 2003, sumele incasate in perioada 30 decembrie 2002
- 5 ianuarie 2003, pe baza de foi de varsamant-chitanta intocmite distinct
pentru perioadele 30 - 31 decembrie 2002 si, respectiv, 1 - 5 ianuarie 2003.
La data de 6 ianuarie 2003, gentile sau sacii depusi in data de 30
decembrie 2002 se desigileaza in prezenta depunatorului, iar numerarul se
depune la casieria trezoreriei statului, pe baza de foi de varsamant-chitanta.
Sumele depuse in numerar pentru perioadele 25 - 29 decembrie 2002 si 30 -
31 decembrie 2002 se inregistreaza ca venituri bugetare ale anului 2002, cu
data de 30 si, respectiv, 31 decembrie 2002, iar sumele depuse pentru perioada
1 - 5 ianuarie 2003 se inregistreaza cu data de 6 ianuarie 2003, ca venituri
bugetare ale anului 2003.
CAP. 2
Incheierea executiei bugetare la institutiile publice
2.1. Ordonatorii de credite bugetare si conducatorii compartimentelor
financiar-contabile ale institutiilor publice raspund pentru asigurarea
incheierii tuturor operatiunilor financiare privind incasarile si platile
aferente exercitiului bugetar al anului 2002, la termenele prevazute de
reglementarile legale in vigoare si de prezentele norme metodologice, si vor
lua masuri pentru:
a) utilizarea in conditiile legii a fondurilor aprobate, pana la finele
anului 2002, in limita prevederilor si destinatiilor din bugetele de venituri
si cheltuieli si a creditelor bugetare deschise si repartizate, numai pentru
cheltuieli strict necesare legate de activitatea institutiilor;
b) repartizarea si retragerea creditelor bugetare la termenele stabilite in
prezentele norme metodologice si aprobarea virarilor de credite bugetare numai
in cazuri bine justificate, inainte de angajarea cheltuielilor si cu
respectarea dispozitiilor legale in vigoare;
c) acordarea de avansuri spre decontare in numerar numai pentru actiuni
care se incheie si se deconteaza pana la finele anului.
Eventualele avansuri spre decontare acordate pentru actiuni interne sau
externe care se finalizeaza in anul 2003 se deconteaza la data incheierii
actiunilor respective, iar sumele neutilizate vor fi virate ca venituri la
bugetele din care acestea au fost primite, la subcapitolul "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti";
d) verificarea zilnica a operatiunilor privind deschiderea, repartizarea
sau retragerea de credite bugetare, precum si a platilor inregistrate in
extrasele de cont emise de unitatile de trezorerie si contabilitate publica si
luarea masurilor ce se impun pentru comunicarea si corectarea in urmatoarea zi
lucratoare a eventualelor sume inregistrate eronat, in vederea asigurarii
concordantei datelor din contabilitatea institutiilor publice cu cele din
contabilitatea unitatilor de trezorerie si contabilitate publica.
2.2. - (1) Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat
vor deschide, vor repartiza si, in cazuri justificate, vor retrage credite
bugetare institutiilor din subordine, pana cel mai tarziu la data de 13
decembrie 2002 inclusiv, asigurandu-se astfel timpul necesar efectuarii
cheltuielilor pana la finele anului. Dupa data de 13 decembrie 2002 pot fi
deschise credite bugetare numai pentru operatiuni privind serviciul datoriei
publice sau pentru alte actiuni urgente finantate din Fondul de rezerva
bugetara la dispozitia Guvernului sau din Fondul de interventie la dispozitia
Guvernului, pe baza de hotarari ale Guvernului aprobate ulterior acestei date.
(2) Creditele bugetare deschise si repartizate, precum si cele care nu au
fost deschise, ramase neutilizate la data de 31 decembrie 2002 in conturile
ordonatorilor de credite, se anuleaza de drept conform prevederilor art. 76
alin. (2) din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice si ale art. 56 alin.
(3) din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale.
2.3. Avansurile acordate de catre institutiile publice in anul 2002 pentru
realizarea unor actiuni si categorii de cheltuieli finantate din fonduri
publice, conform Hotararii Guvernului nr. 85/1997, modificata si completata
prin hotararile Guvernului nr. 68/1998, nr. 587/1999, nr. 660/1999 si nr.
952/1999, si Ordonantei Guvernului nr. 100/1999, aprobata prin Legea nr.
131/2001, in baza contractelor incheiate cu furnizorii, vor fi decontate
definitiv in cursul lunii decembrie a anului curent, astfel incat la finele
anului 2002 sa se reflecte in bunuri achizitionate, lucrari executate si
servicii prestate, iar sumele ramase neutilizate se vor restitui in conturile
ordonatorilor de credite pana la data de 20 decembrie 2002, in scopul
reconstituirii platilor de casa.
Avansurile acordate din imprumuturi externe contractate potrivit legii se
deconteaza conform conditiilor stabilite in acordurile de imprumut convenite
intre partile contractante.
In vederea indeplinirii conditiilor din acordurile de imprumuturi externe
pentru achizitionarea de bunuri din import, precum si pentru realizarea
angajamentelor care decurg din contractele externe incheiate in baza
acordurilor si conventiilor interguvernamentale, avansurile acordate de
ordonatorii de credite se justifica in conformitate cu clauzele prevazute in
contractele respective.
Sumele reprezentand plati in avans efectuate pentru actiunile si
categoriile de cheltuieli prevazute de Hotararea Guvernului nr. 85/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, si de Ordonanta Guvernului nr. 100/1999,
in conditiile prevederilor contractuale, nejustificate prin prestatiile
realizate pana la finele anului 2002, vor fi recuperate, in conditiile legii,
in anul urmator, de catre institutiile publice care au acordat avansurile
respective si vor fi virate la bugetul din care au fost avansate, in conturile
de venituri bugetare 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea
bugetara a anilor precedenti" pentru bugetul de stat si, respectiv,
21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti" pentru bugetele locale sau in conturile fondurilor speciale
ori veniturilor extrabugetare din care acestea au fost acordate, dupa caz.
Avansurile la contractele incheiate cu finantare mixta din imprumuturi
externe si din fonduri locale, respectiv alocatii din bugetele locale si
transferuri de la bugetul de stat acordate pentru realizarea obiectivelor de
dezvoltare a utilitatilor municipale cu finantare partiala din imprumuturi
externe, in baza acordurilor incheiate de Romania cu organismele financiare
internationale, se justifica in conditiile prevazute in contractele respective,
potrivit acordurilor incheiate.
Decontarea avansului acordat pentru realizarea programelor, proiectelor de
cercetare-dezvoltare si inovare si a actiunilor cuprinse in Planul national si
in programele-nucleu, finantate din surse bugetare, se face in conformitate cu
prevederile art. 65 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea
stiintifica si dezvoltarea tehnologica.
2.4. Operatiunile de mandat primite de la alte institutii sau agenti
economici vor fi lichidate pana cel mai tarziu la data de 20 decembrie 2002
inclusiv, iar sumele ramase neutilizate vor fi restituite unitatilor de la care
au fost primite. In contul "Sume de mandat si sume in depozit" nu pot
fi mentinute sume la finele anului 2002, cu exceptia cazurilor prevazute in
anexa nr. 2.
2.5. - (1) Institutiile publice, indiferent de subordonare si modul de
finantare, vor efectua pana la data de 23 decembrie 2002 plata drepturilor
salariale aferente lunii decembrie 2002, cu termene scadente de plata pana la
data de 5 ianuarie 2003 inclusiv, in limita prevederilor bugetelor aprobate pe
anul 2002 si a creditelor bugetare deschise si repartizate cu aceasta
destinatie sau a disponibilitatilor de fonduri, dupa caz.
O data cu ridicarea numerarului sau cu virarea salariilor pe card, dupa
caz, institutiile publice vor prezenta si ordinele de plata pentru achitarea
impozitelor si contributiilor datorate potrivit legii.
Unitatile de trezorerie si contabilitate publica si unitatile bancare, dupa
caz, pe baza cererilor prezentate de catre institutiile publice, vor stabili
graficele de esalonare la plata a salariilor si vor asigura, impreuna cu
unitatile Bancii Nationale a Romaniei, sumele in numerar necesare achitarii
drepturilor salariale.
(2) Drepturile salariale aferente anului 2002, neplatite pana la finele
anului, se achita in anul urmator din fondurile prevazute cu aceasta destinatie
in bugetele aprobate pe anul 2003.
(3) In scopul efectuarii in bune conditii a cheltuielilor bugetare
ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat si bugetului
asigurarilor sociale de stat pot prezenta Ministerului Finantelor Publice
cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente lunii ianuarie 2003
incepand cu data de 20 decembrie 2002.
Ordonatorii principali de credite care nu au aprobat pana la finele anului
2002 bugetele de venituri si cheltuieli ale ordonatorilor de credite
subordonati pot deschide si repartiza credite bugetare aferente lunii ianuarie
2003 numai pentru cheltuieli de personal, drepturi cu caracter social si
rambursari de credite externe, plati de dobanzi si comisioane la credite.
2.6. Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale, precum si institutiile subordonate acestora au
obligatia de a analiza componenta sumelor aflate in soldul conturilor 50.01
"Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale ministerelor si
institutiilor subordonate" si 50.02 "Disponibil din fonduri cu
destinatie speciala ale institutiilor publice de subordonare locala"
deschise la unitatile de trezorerie si contabilitate publica, avand in vedere
ca in aceste conturi pot ramane la finele anului numai sume pentru care
reportarea in anul urmator este prevazuta de legislatia in vigoare.
In situatia in care in aceste conturi au fost incasate sume de la bugetul
de stat sau bugetele locale, care au ramas neutilizate, acestea se restituie
pana la data de 20 decembrie 2002 in conturile de cheltuieli ale bugetelor din
care au fost incasate, daca legea nu prevede altfel.
Pana la data de 23 decembrie 2002 institutiile publice vor prezenta
unitatilor de trezorerie si contabilitate publica la care au deschise conturile
50.01 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale ministerelor si
institutiilor subordonate" si 50.02 "Disponibil din fonduri cu
destinatie speciala ale institutiilor publice de subordonare locala", dupa
caz, componenta sumelor aflate in sold si temeiul legal in baza caruia acestea
se pot reporta in anul urmator. Sumele incasate in baza unor acte normative in
vigoare pentru care nu se prevede reportarea, precum si cele care nu se
reporteaza din oficiu vor fi virate de catre institutiile respective la bugetul
de stat sau la bugetele locale, dupa caz, in conturile 20.22.01.30
"Incasari din alte surse" pentru bugetul de stat si, respectiv,
21.22.02.30 "Incasari din alte surse" pentru bugetele locale, pana la
data de 24 decembrie 2002.
2.7. Se reporteaza din oficiu disponibilitatile institutiilor publice
provenite din contravaloarea in lei a ajutoarelor externe, fondurile
nerambursabile externe pentru finantarea unor obiective, donatiile,
sponsorizarile, precum si disponibilitatile din fondurile publice destinate
cofinantarii contributiei financiare a Comunitatii Europene ramase la finele
exercitiului bugetar al anului 2002, in conturile structurilor de implementare.
2.8. Soldurile conturilor 50.72 "Disponibil din fondul national pentru
dezvoltare regionala" si 50.73 "Disponibil din fondul pentru
dezvoltare regionala" ramase la finele anului 2002 se reporteaza in anul
urmator.
2.9. Unitatile pe seama carora au fost deschise conturile 50.14
"Disponibil pentru finantarea unitatilor Ministerului Apararii
Nationale" si 50.15 "Disponibil al institutiilor care nu au calitatea
de ordonatori de credite" au obligatia sa vireze sumele aflate in soldul
acestor conturi, pana la data de 20 decembrie 2002, in conturile ordonatorilor
de credite de la care au primite fondurile respective, in scopul reconstituirii
platilor de casa efectuate de catre acestia.
2.10. Institutiile publice, indiferent de subordonare si modul de
finantare, au obligatia ca pana la data de 24 decembrie 2002 sa depuna in
conturile corespunzatoare deschise la unitatile de trezorerie si contabilitate
publica sumele in numerar aflate in casieria proprie.
2.11. Institutiile publice vor lua masurile necesare pentru restituirea in
conturile din care au fost acordate acreditivele in lei deschise pentru
procurari de bunuri, ramase neutilizate pana la finele anului 2002, pana la
data de 20 decembrie 2002. Cu sumele restituite vor fi reconstituite platile de
casa, la subdiviziunile de cheltuieli bugetare de la care acestea au fost
constituite.
Acreditivele in valuta deschise de catre institutiile publice pentru
decontarea importurilor in curs de derulare si comisioanele in valuta aferente
acestora se mentin in continuare pana la lichidarea contractelor incheiate.
Sumele in valuta ramase nefolosite dupa terminarea contractelor se vireaza la
rezerva valutara a statului in termen de 5 zile de la incheierea importurilor,
iar contravaloarea in lei se restituie la bugetele din care acestea s-au
constituit, la subcapitolul "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara
a anilor precedenti".
2.12. - (1) Valuta procurata de catre institutiile publice finantate
integral sau partial de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de
stat, bugetele fondurilor speciale si bugetele locale, ramasa neutilizata la
finele anului, se cedeaza la rezerva valutara a statului pana la data de 20
decembrie 2002, iar cu contravaloarea in lei a acesteia se reconstituie platile
de casa, la subdiviziunile corespunzatoare de cheltuieli ale bugetelor din care
aceasta a fost procurata. Pana la acelasi termen aceste institutii publice vor
ceda la rezerva valutara a statului si sumele reprezentand venituri bugetare
incasate in valuta, iar contravaloarea in lei a sumelor respective se va vira
in conturile bugetelor carora li se cuvin, deschise la trezoreria statului.
(2) Institutiile publice prevazute la alin. (1) pot pastra la finele anului
in conturile deschise la banci comerciale numai valuta procurata in scopul
rambursarii la extern a ratelor la imprumuturi externe guvernamentale si platii
dobanzilor sau comisioanelor aferente acestora, cu termene scadente pana la
data de 15 ianuarie 2003.
(3) Din fondurile speciale care, potrivit Legii nr. 500/2002 privind
finantele publice, incepand cu 1 ianuarie 2003 se introduc in bugetul de stat
nu poate fi procurata si retinuta valuta pentru obligatii de plata cu termene
scadente in anul 2003. Eventualele sume in valuta procurate din aceste fonduri
se cedeaza integral la rezerva valutara a statului pana la data de 20 decembrie
2002, iar contravaloarea in lei se vireaza in conturile fondurilor speciale din
care a fost procurata valuta respectiva.
2.13. Institutiile publice finantate integral din venituri extrabugetare
pot pastra la finele anului in conturi deschise la banci comerciale numai valuta
incasata din contravaloarea bunurilor livrate, serviciilor prestate sau
lucrarilor executate, precum si valuta cumparata pentru achitarea unor
obligatii de plata in valuta.
2.14. Garantiile in valuta depuse la unitatile vamale, aflate in conturi deschise
la banci comerciale, se reporteaza in anul urmator pentru a fi utilizate in
scopul pentru care au fost constituite.
2.15. - (1) Disponibilitatile in valuta procurate din credite bugetare
ramase la finele anului 2002 in conturile reprezentantelor diplomatice si
comerciale ale Romaniei din strainatate se reporteaza in anul urmator si se
regularizeaza cu bugetul de stat de catre Ministerul Afacerilor Externe si de
catre celelalte ministere care finanteaza cheltuielile de aceasta natura,
astfel:
- in termen de 45 de zile, pentru reprezentantele din Europa;
- in termen de 60 de zile, pentru reprezentantele de pe celelalte
continente.
Contravaloarea in lei a sumelor in valuta existente la data de 31 decembrie
2002, calculate la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a
Romaniei pentru data efectuarii operatiunii de regularizare, se vireaza de
catre Ministerul Afacerilor Externe si de catre celelalte ministere, din
creditele bugetare aprobate pentru anul 2003, in contul 20.22.01.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti"
deschis la Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului
Bucuresti.
(2) Taxele consulare incasate in valuta pentru serviciile prestate in
strainatate de misiunile diplomatice si oficiile consulare, ramase neutilizate
la finele anului 2002, se vireaza pana la data de 15 ianuarie 2003 in contul de
valuta deschis pe seama Ministerului Afacerilor Externe la banca comerciala. In
termen de 5 zile lucratoare de la incasare Ministerul Afacerilor Externe va
dispune cedarea la rezerva valutara a statului a taxelor consulare, iar
echivalentul in lei al acestora se vireaza la bugetul de stat in contul
20.21.01.04 "Taxe consulare".
(3) Sumele in valuta transferate de Ministerul Finantelor Publice in contul
Misiunii Permanente a Romaniei pe langa Uniunea Europeana, rezultate din
punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
38/2000 privind unele masuri pentru diminuarea datoriei publice interne, aprobata
prin Legea nr. 315/2001, destinate lucrarilor de amenajare a cladirii
achizitionate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/2002 privind
cumpararea unui imobil pentru sediul Misiunii Permanente a Romaniei pe langa
Uniunea Europeana, ramase neutilizate la finele anului 2002, se reporteaza in
anul 2003 cu aceeasi destinatie.
(4) Reprezentantele diplomatice si comerciale ale Romaniei din strainatate
aplica prevederile prezentelor norme metodologice cu privire la plata
salariilor, incasarea sumelor de la debitori, plata obligatiilor pentru
procurari de bunuri si servicii.
2.16. Disponibilitatile institutiilor publice finantate integral din
venituri extrabugetare, ramase la finele anului 2002 in soldul conturilor 50.03
"Disponibil din venituri extrabugetare ale ministerelor si institutiilor
subordonate" si 50.04 "Disponibil din venituri extrabugetare ale
institutiilor de subordonare locala", se reporteaza in anul urmator cu
aceeasi destinatie.
Consiliile locale, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, dupa caz, pot hotari preluarea la bugetul local a sumelor ramase la
finele anului 2002 in soldul contului 50.04 "Disponibil din venituri
extrabugetare ale institutiilor de subordonare locala" deschis pe seama
institutiilor si serviciilor publice subordonate, in conditiile art. 39 alin.
(3) din Legea nr. 189/1998.
2.17. - (1) Institutiile publice finantate integral din bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, care au
gestionat venituri in sistem extrabugetar, retinute sub diverse forme si
denumiri, au obligatia sa vireze sumele aflate in soldul conturilor prin care
au fost gestionate veniturile respective in contul de venituri ale bugetului de
stat nr. 20.21.01.12 "Varsaminte din disponibilitatile institutiilor
publice si activitatilor autofinantate" deschis la unitatile de trezorerie
si contabilitate publica in raza carora acestea isi au domiciliul fiscal, pana
la data de 23 decembrie 2002.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) urmatoarele venituri:
a) sumele aferente fondurilor de stimulare a personalului, constituite in
conditiile legii;
b) sumele aferente activitatilor finantate integral din venituri proprii,
infiintate pe langa institutii publice pe baza de hotarari ale Guvernului, cu
conditia ca acestea sa fie cuprinse in anexele la bugetele ordonatorilor
principali de credite aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002 sau prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr.
632/2002, dupa caz.
(3) Pana la data de 17 decembrie 2002 ordonatorii principali de credite vor
comunica institutiilor din subordine finantate integral din bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale natura
veniturilor care pot fi retinute la dispozitia acestora la finele anului 2002
in conditiile alin. (2).
2.18. Excedentele rezultate din executia bugetelor institutiilor publice
finantate din venituri extrabugetare si in completare din alocatii acordate de
la bugetul de stat sau bugetul local, dupa caz, se regularizeaza la finele
anului 2002 cu bugetele respective, in limita sumelor primite de la aceste
bugete, daca legea nu prevede altfel, dupa cum urmeaza:
- transferurile sau subventiile care au fost acordate direct de ordonatorii
principali de credite ai bugetului de stat se restituie in conturile acestora
deschise la Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului
Bucuresti. Operatiunea de virare se efectueaza pana la data de 20 decembrie
2002;
- transferurile sau subventiile care au fost acordate de ordonatorii
secundari de credite se restituie in conturile acestora deschise la unitatile
de trezorerie si contabilitate publica, pana la data de 23 decembrie 2002.
In acelasi termen se vireaza si sumele catre bugetele locale, in cazul in
care transferurile si subventiile au fost alocate de la aceste bugete.
Disponibilitatile ramase in cont dupa regularizare se reporteaza in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
2.19. Sumele ramase neutilizate in contul 50.47 "Disponibil din
alocatii bugetare cu destinatie speciala" deschis pe seama unitatilor
sanitare, determinate ca diferente intre transferurile primite de la bugetul de
stat si totalul platilor de casa efectuate pentru finantarea programelor
nationale de sanatate si pentru actiuni de sanatate si dotarea cu aparatura de
mare performanta, se regularizeaza cu bugetul de stat, astfel:
- unitatile sanitare direct subordonate Ministerului Sanatatii si Familiei
vireaza sumele respective in contul acestuia deschis la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti, pana la data de 20 decembrie
2002;
- unitatile sanitare care au primit transferuri prin directiile de sanatate
publica judetene si, respectiv, a municipiului Bucuresti vireaza sumele
respective in conturile acestora deschise la unitatile de trezorerie si
contabilitate publica, pana la data de 23 decembrie 2002;
- unitatile sanitare din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta
nationala, precum si cele din sistemul de transporturi vireaza sumele
respective in conturile institutiilor publice de la care acestea au fost
primite, pana la data de 20 decembrie 2002.
Dupa efectuarea operatiunilor de virare contul 50.47 "Disponibil din
alocatii bugetare cu destinatie speciala" deschis pe seama unitatilor
sanitare nu va prezenta sold.
2.20. Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti,
care au incasat sume de la bugetul de stat in contul 50.47 "Disponibil din
alocatii bugetare cu destinatie speciala" pentru finantarea Programului
actiunilor strategice de supraveghere, profilaxie si combatere a bolilor la
animale, vor vira pana la data de 20 decembrie 2002 sumele ramase neutilizate
in contul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor deschis la
Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti, din care
sumele respective au fost incasate.
La finele anului 2002 contul 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare
cu destinatie speciala" deschis pe seama directiilor sanitare veterinare
judetene si a municipiului Bucuresti nu va prezenta sold.
2.21. Soldul contului 50.41 "Disponibil din activitatea sanitara
conform Legii nr. 145/1997" se reporteaza in anul urmator.
In cazul in care unitatile sanitare au primit transferuri de la bugetul de
stat in contul 50.41 "Disponibil din activitatea sanitara conform Legii
nr. 145/1997", acestea au obligatia sa restituie sumele ramase neutilizate
din transferurile primite, potrivit precizarilor pct. 2.19.
2.22. Institutiile de invatamant superior de stat aflate in coordonarea
Ministerului Educatiei si Cercetarii, finantate in conditiile Legii
invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, reporteaza in anul urmator disponibilitatile ramase in conturile
50.46 "Disponibil pentru finantarea activitatii de baza a institutiilor de
invatamant superior" si, respectiv, 50.47 "Disponibil din alocatii
bugetare cu destinatie speciala", reprezentand sume alocate de la bugetul
de stat pentru burse, alte forme de protectie sociala si pentru realizarea unor
obiective de investitii.
Celelalte alocatii de la bugetul de stat ramase neutilizate la finele
anului 2002 in soldul contului 50.47 "Disponibil din alocatii bugetare cu
destinatie speciala" se restituie de fiecare institutie de invatamant
superior, pana cel mai tarziu la data de 15 ianuarie 2003, la bugetul de stat
pe anul 2003, in contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea
bugetara a anilor precedenti" deschis la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
Institutiile de invatamant superior publica, potrivit legii, indicatorii
sintetici ai executiei bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2002
potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4.
2.23. Disponibilitatile aflate in conturile Agentiei Nationale a Taberelor
si Turismului Scolar si ale unitatilor din subordinea acesteia, ramase
neutilizate la finele anului 2002, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi
destinatie, in conditiile prevederilor Hotararii Guvernului nr. 86/1999 privind
infiintarea Agentiei Nationale a Taberelor si Turismului Scolar din Romania.
2.24. Institutiile publice de cultura restituie pana la data de 20
decembrie 2002 alocatiile primite de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale, dupa caz, aferente obligatiilor ori programelor minimale stabilite prin
contracte si nerealizate, potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 9/1996 privind imbunatatirea sistemului de finantare a
institutiilor publice de cultura finantate din venituri extrabugetare si
alocatii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de
salarizare a personalului din aceste institutii, precum si imbunatatirea
salarizarii personalului din institutiile si activitatile cu profil cultural,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 86/1996.
Cu sumele restituite ordonatorii principali si secundari de credite, dupa
caz, vor reconstitui platile de casa pe anul 2002 in conturile din care au fost
acordate alocatiile respective.
2.25. Structurile sportive de drept privat fara scop lucrativ au obligatia
sa restituie sumele ramase neutilizate din transferurile primite de la bugetul
de stat, prin virarea acestor sume in contul Ministerului Tineretului si
Sportului, deschis la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti, din care sumele respective au fost incasate. Aceasta
operatiune se realizeaza pana la data de 20 decembrie 2002.
Sumele de restituit se stabilesc ca diferente intre transferurile primite
si totalul platilor de casa efectuate pentru finantarea programelor sportive de
utilitate publica, potrivit contractelor privind finantarea programelor
sportive aprobate pe anul 2002, incheiate in conformitate cu prevederile art.
69 din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000.
2.26. Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie si
celelalte ministere de resort care incaseaza venituri din vanzarea actiunilor
emise de societatile comerciale si din dividende, precum si Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare intocmesc si anexeaza la bilantul contabil pe
anul 2002 "Contul de executie a veniturilor incasate din privatizare si
din dividende/valorificarea activelor bancare neperformante si a cheltuielilor
efectuate din acestea, potrivit legii, la data de 31 decembrie 2002",
conform modelului prevazut in anexa nr. 3.
2.27. Disponibilitatile din taxe de autorizare platite de furnizorii de
formare profesionala potrivit art. 26 din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000
privind formarea profesionala a adultilor, republicata, se vireaza de catre
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, la data de 23 decembrie
2002, in contul de venituri al bugetului de stat nr. 20.17.01.03 "Taxe si
licente pentru eliberarea de licente si autorizatii de functionare".
2.28. Institutiile publice au obligatia de a lua masurile necesare pentru
lichidarea pana la finele anului a imobilizarilor de fonduri in debitori,
clienti si alte creante, si de a reconstitui cu sumele recuperate platile de
casa efectuate. Eventualele sume care nu pot fi recuperate pana la finele
anului vor fi virate in anul 2003 in conturile 20.22.01.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti" pentru bugetul de
stat si, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finantarea
bugetara a anilor precedenti" pentru bugetele locale sau in conturile de
disponibilitati din care acestea au fost suportate, dupa caz.
2.29. - (1) Institutiile publice au obligatia ca in primele 5 zile
lucratoare ale lunii ianuarie a anului 2003 sa confirme unitatilor de
trezorerie si contabilitate publica la care au conturile deschise soldurile
conturilor de credite bugetare deschise si repartizate, de cheltuieli bugetare
si de disponibilitati. Eventualele diferente intre soldurile conturilor din
contabilitatea institutiilor publice si cea a unitatilor de trezorerie si
contabilitate publica vor fi clarificate operativ, fiind interzisa incheierea
executiei bugetare la finele anului 2002 cu diferente.
(2) Institutiile publice au obligatia de a prezenta unitatilor de
trezorerie si contabilitate publica la care au conturile deschise bilanturile
contabile incheiate la data de 31 decembrie 2002 si conturile de executie
bugetara pe anul 2002, pentru obtinerea vizei privind exactitatea platilor de
casa efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau
bugetele locale, precum si a soldurilor conturilor de disponibilitati, dupa
caz, care trebuie sa coincida cu cele din conturile corespunzatoare deschise la
unitatile de trezorerie si contabilitate publica.
Ordonatorii principali si secundari de credite vor centraliza datele din
bilanturile contabile anuale si conturile de executie bugetara pe anul 2002,
primite de la institutiile publice din subordine, numai daca acestea sunt
vizate de unitatile de trezorerie si contabilitate publica.
In cazul in care din centralizarea datelor se constata existenta unor
facturi neachitate la scadenta pentru bunuri si servicii achizitionate,
ordonatorii principali de credite vor dispune, prin compartimentele de audit,
controlul asupra modului de respectare a dispozitiilor legale in vigoare la
incheierea contractelor respective, avand obligatia de a prezenta in raportul
la bilantul contabil masurile luate.
CAP. 3
Regularizari financiare cu bugetul de stat si bugetele locale de catre
regiile autonome, societatile sau companiile nationale si societatile
comerciale
3.1. - (1) Regiile autonome, societatile sau companiile nationale si
societatile comerciale care au beneficiat in anul 2002 de subventii ori
transferuri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, au
obligatia de a verifica pe baza deconturilor definitive daca alocatiile
bugetare primite sunt justificate, iar in cazul in care se constata ca s-au
primit sume in plus acestea vor fi restituite bugetului de stat sau bugetelor
locale pe anul 2003, dupa caz, in conturile 20.22.01.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti" pentru bugetul de
stat si, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finantarea
bugetara a anilor precedenti" pentru bugetele locale, pana la data de 31 ianuarie
2003, daca legea nu prevede altfel.
(2) Regiile autonome, societatile comerciale, serviciile publice de interes
local si agentii economici care au beneficiat de subventii pentru acoperirea
diferentelor de pret si tarif pentru energia termica livrata populatiei,
acordate in avans in temeiul art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 162/1999 privind instituirea pretului national de referinta
pentru energia termica furnizata populatiei prin sisteme centralizate, precum
si pentru acordarea de ajutoare banesti pentru categoriile defavorizate ale
populatiei, aprobata si modificata prin Legea nr. 328/2002, restituie la
bugetul local eventualele sume incasate in plus, determinate pe baza
deconturilor justificative pe luna decembrie 2002, pana la data de 15 ianuarie
2003, in conditiile legii. Sumele incasate in plus se restituie in contul de
venituri al bugetului local 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti".
In termen de 3 zile lucratoare de la incasarea sumelor in contul
21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti", ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor
restitui la bugetul de stat in contul 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri
din finantarea bugetara a anilor precedenti" eventualele sume defalcate
din impozitul pe venit pentru energia termica livrata populatiei, incasate
peste proportia de 45% cuvenita in conditiile legii.
(3) Pana la data de 31 ianuarie 2003 vor fi determinate si virate in contul
de venituri al bugetului de stat 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti", inclusiv subventiile sau
transferurile incasate in plus de catre urmatorii agenti economici:
a) companiile, societatile nationale si societatile comerciale aflate sub
autoritatea sau in coordonarea Ministerului Industriei si Resurselor, care au
primit sume de la bugetul de stat in baza Hotararii Guvernului nr. 1.334/2001,
cu modificarile ulterioare;
b) agentii economici de sub autoritatea Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei care aplica prevederile Normelor comune ale
Ministerului Finantelor si Ministerului Transporturilor nr.
90.957/DTR/1.903/1999 si 869/TB/1.003/1999 privind fundamentarea, acordarea si justificarea
sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activitati desfasurate de
agentii economici de sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
(4) Ordonatorii principali de credite din bugetele carora s-au acordat in
anul 2002 alocatii de la bugetul de stat sau bugetele locale, dupa caz, precum
si celelalte organe de control abilitate de lege au obligatia sa verifice pana
la data de 31 ianuarie 2003, pe baza deconturilor anuale definitive, daca
subventiile pentru acoperirea diferentelor de pret si tarif, subventiile pe
produse si activitati sau transferurile primite de catre regiile autonome,
societatile sau companiile nationale si societatile comerciale sunt justificate
si sa dispuna restituirea eventualelor sume incasate in plus in conturile de
venituri bugetare prevazute la alin. (1), in termen de 2 zile lucratoare de la
constatare.
3.2. - (1) Agentii economici inregistrati la organele fiscale ca platitori
de taxa pe valoarea adaugata, care au primit in anul 2002 alocatii de la bugetul
de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, destinate realizarii obiectivelor
proprii de investitii, isi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea
adaugata aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate, in conditiile legii.
Sumele deduse in anul 2002 si rambursate in conditiile legii de catre
organele fiscale se inregistreaza ca reconstituiri de plati in conturile de
cheltuieli bugetare sau de disponibilitati, dupa caz, deschise la unitatile de
trezorerie si contabilitate publica si se utilizeaza numai pentru platile
aferente aceluiasi obiectiv de investitii, pana la finele anului 2002.
(2) Sumele deduse reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor
si serviciilor achizitionate in luna decembrie 2002, pentru investitii proprii
finantate din sume de la bugetul de stat sau bugetele locale, si care se
ramburseaza de catre organele fiscale in anul 2003, inclusiv taxa pe valoarea
adaugata rambursata de organele fiscale in anul 2003 pentru perioadele
anterioare lunii decembrie 2002, se vireaza de catre agentii economici
respectivi la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, in conturile
20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti" si, respectiv, 21.22.02.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti", in termen de 3 zile lucratoare
de la incasare.
3.3. Regiile autonome si societatile comerciale sau companiile nationale
carora li s-au preluat credite neperformante pentru investitii in baza Legii
nr. 7/1992 privind acoperirea financiara a obligatiilor statului ramase
neregularizate la 31 decembrie 1990 si preluarea de catre stat si bancile
comerciale a pierderilor inregistrate in anii 1989 si 1990 de agentii economici
cu capital de stat, precum si a creditelor bancare neperformante au obligatia
sa ramburseze creditele respective din resursele financiare destinate
finantarii investitiilor ramase disponibile la finele anului 2002.
Rambursarea sumelor cuvenite statului se efectueaza in contul 50.18
"Disponibil din sumele incasate din reactivarea si rambursarea
obligatiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992", deschis la
unitatile de trezorerie si contabilitate publica ale municipiilor resedinta de
judet pe seama Ministerului Finantelor Publice.
Bancile comerciale in a caror evidenta sunt inregistrate credite
neperformante, precum si organele de control ale Ministerului Finantelor
Publice vor verifica la fiecare agent economic, in termen de 20 de zile de la
data incheierii si depunerii bilantului contabil pe anul 2002, posibilitatile
de reactivare a debitelor prin identificarea si preluarea unor noi surse
disponibile in contul creditelor neperformante.
CAP. 4
Incheierea executiei bugetelor locale
4.1. Primariile sectoarelor municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru
virarea, pana la data de 23 decembrie 2002, a soldului contului 27
"Venituri incasate pentru bugetul Capitalei" in contul de venituri al
bugetului Consiliului General al Municipiului Bucuresti deschis la Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti. Operatiunea se
efectueaza pe baza de ordin de plata pentru trezorerie (OPHT), in care pe verso
se inscriu sursele de venituri.
4.1.1. Trezoreriile sectoarelor municipiului Bucuresti vor inchide cu data
de 31 decembrie 2002 contul 27 "Venituri incasate pentru bugetul
Capitalei" prin creditul contului 63 "Decontari privind executia
bugetului Capitalei". Pentru aceasta operatiune se va transmite Directiei
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti un exemplar din
nota contabila impreuna cu Situatia veniturilor incasate in contul 27
"Venituri incasate pentru bugetul Capitalei" in perioada 23 - 24
decembrie 2002, cu desfasurare pe capitole si subcapitole de venituri, situatie
care va fi semnata de persoanele autorizate ale primariilor de sector si
avizata de unitatile trezoreriei statului.
4.1.2. Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului
Bucuresti, pe baza notelor contabile transmise de trezoreriile sectoarelor
municipiului Bucuresti si a situatiilor anexate, inregistreaza cu data de 31
decembrie 2002 in executia bugetului Consiliului General al Municipiului
Bucuresti veniturile respective, creditand contul 21 "Veniturile bugetului
local" (pe subdiviziunile clasificatiei bugetare) sau 28 "Venituri cu
destinatie speciala ale bugetului local", dupa caz (pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare) prin debitul contului 63 "Decontari privind
executia bugetului Capitalei".
4.1.3. Pana la data de 7 ianuarie 2003 trezoreriile sectoarelor municipiului
Bucuresti vireaza cu ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT) soldul
contului 63 "Decontari privind executia bugetului Capitalei" in
contul deschis la BNR - SMB pe seama Directiei trezoreriei si contabilitate
publica a municipiului Bucuresti. La primirea sumelor Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti crediteaza contul 63
"Decontari privind executia bugetului Capitalei" prin debitul
contului 60 "Cont curent al trezoreriei la Banca Nationala a
Romaniei".
4.2. Institutiile publice care au incasat in anul 2002 sume din bugetul
consiliului judetean sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz, in contul 50.26 "Disponibil din bugetul consiliului
judetean/Consiliului General al Municipiului Bucuresti" vor restitui cu
ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT) sumele ramase disponibile la
finele anului in conturile din care acestea au fost primite, pana la data de 23
decembrie 2002.
4.3. Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale care au primit
in cursul anului 2002 subventii de la bugetul de stat sau de la bugetul
fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, dupa caz, restituie
pana la data de 20 decembrie 2002 sumele ramase neutilizate la finele anului,
in contul ordonatorului principal de credite al bugetului de stat sau al
fondului special de la care acestea au fost incasate.
Sumele care se restituie se determina ca diferenta intre subventiile
primite, inregistrate la subcapitole de venituri: 37.02.02 "Subventii
primite de bugetele locale pentru retehnologizarea centralelor termice si
electrice de termoficare", 37.02.03 "Subventii primite de bugetele
locale pentru investitii finantate partial din imprumuturi externe",
37.02.05 "Subventii primite de bugetele locale pentru finantarea studiilor
de fezabilitate aferente proiectelor SAPARD", 37.02.11 "Subventii
primite de bugetele locale pentru finantarea elaborarii si/sau actualizarii
planurilor urbanistice generale si a regulamentelor locale de urbanism",
37.02.12 "Subventii primite de bugetele locale pentru aeroporturi de
interes local" si 39.02.05 "Subventii primite de la bugetul fondului
special pentru dezvoltarea sistemului energetic" si platile de casa
efectuate din acestea.
In acest scop ordonatorii principali de credite care administreaza bugetele
respective prezinta unitatilor de trezorerie si contabilitate publica la care
au conturile deschise ordine de plata pentru trezoreria statului (OPHT)
intocmite distinct pentru restituirea catre bugetul de stat sau catre bugetul
fondului special, dupa caz, a fiecarui tip de subventie primita, la care se
anexeaza contul de executie pe anul 2002 a cheltuielilor suportate din
subventiile primite, pe baza caruia are loc operatiunea de regularizare cu
bugetele respective.
4.4. Sumele primite de catre consiliile judetene si locale pentru
realizarea programelor finantate din Fondul special al drumurilor publice,
ramase neutilizate la finele anului, se restituie pana la data de 20 decembrie
2002 in contul 301813633330 "Disponibil din Fondul special al drumurilor
publice" deschis pe seama Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei la Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului
Bucuresti. Sumele de restituit se determina ca diferenta intre veniturile
inregistrate la subcapitolul de venituri cu destinatie speciala 31.02.03
"Venituri din fondul pentru drumurile publice" (inclusiv eventualele
disponibilitati ramase din anii precedenti in soldul contului 83.02.98.02.03
"Disponibil din venituri cu destinatie speciala din fondul pentru
drumurile publice") si platile de casa efectuate la subcapitolul de
cheltuieli cu destinatie speciala 96.02.02 "Cheltuieli din fondul pentru
drumurile publice".
Restituirea se efectueaza din conturile 28.31.02.03 "Venituri din
fondul pentru drumurile publice" si, respectiv, 83.02.98.02.03
"Disponibil din venituri cu destinatie speciala din fondul pentru
drumurile publice", dupa caz, astfel incat la finele anului 2002, contul
83.02.98.02.03 "Disponibil din venituri cu destinatie speciala din fondul
special al drumurilor publice" sa nu prezinte sold.
4.5. Sumele defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor
locale incasate de bugetele locale in anul 2002 peste nivelul platilor de casa
efectuate, potrivit legii, pentru asigurarea ajutorului social si ajutorului
pentru incalzirea locuintei, precum si pentru finantarea institutiilor de
cultura si plata contributiilor pentru personalul neclerical angajat in
unitatile de cult din tara se restituie la bugetul de stat in contul
20.07.01.02 "Sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea
bugetelor locale", pe baza de ordin de plata pentru trezoreria statului
(OPHT), pana la data de 24 decembrie 2002.
La ordinul de plata pentru trezoreria statului (OPHT) autoritatile
administratiei publice locale anexeaza contul de executie al cheltuielilor
suportate, potrivit legii, din sume defalcate din impozitul pe venit pentru
echilibrarea bugetelor locale pe anul 2002.
In cazul in care efectuarea operatiunilor de mai sus determina gol de casa
al bugetului local, unitatile de trezorerie si contabilitate publica, pe baza
ordinelor de plata pentru trezoreria statului (OPHT) intocmite de autoritatile
administratiei publice locale, vor rezerva suma corespunzatoare golului de casa
astfel creat, in creditul contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de
rulment destinat acoperirii golului temporar de casa", debitand
corespunzator contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu
al unitatilor administrativ-teritoriale".
4.6. - (1) Sumele defalcate din impozitul pe venit pentru subventionarea
energiei termice livrate populatiei vor fi alocate pana la data de 20 decembrie
2002, in limita prevederilor aprobate si cu incadrarea in proportia de 45%
prevazuta la art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
115/2001 privind reglementarea unor masuri de asigurare a fondurilor necesare
in vederea furnizarii energiei termice si a gazelor naturale pentru populatie,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 84/2002, fara a se solicita prezentarea
de catre autoritatile administratiei publice locale a documentelor care atesta
plata efectuata din bugetele acestora.
(2) Sumele defalcate din impozitul pe venit pentru subventionarea energiei
termice livrate populatiei, acordate bugetelor locale peste cota de 45%
prevazuta de lege, altele decat cele care se restituie in conditiile pct. 3.1
alin. (2) din prezentele norme metodologice, urmeaza a fi virate in contul de
venituri al bugetului de stat 20.22.01.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti" din sumele prevazute in bugetele
locale pe anul 2003 cu aceasta destinatie, pana la data de 31 ianuarie 2003.
4.7. Sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata, incasate in bugetele
locale in anul 2002 peste nivelul platilor de casa efectuate potrivit legii din
acestea, se restituie la bugetul de stat in contul 20.13.01.03 "Sume
defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru bugetele locale", pe baza
de ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT), pana la data de 24
decembrie 2002. La ordinul de plata pentru trezoreria statului (OPHT)
autoritatile administratiei publice locale vor anexa contul de executie al
cheltuielilor suportate, potrivit legii, din sumele defalcate din taxa pe
valoarea adaugata pe anul 2002.
4.8. Consiliile judetene vor analiza disponibilitatile existente in soldul
contului 30.24 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit
pentru echilibrarea bugetelor locale", avand obligatia ca pana la data de
20 decembrie 2002 sa defalcheze integral sumele cuvenite bugetelor locale sau
bugetului propriu, pe baza criteriilor aprobate prin lege.
La finele anului 2002 contul 30.24 "Disponibil din cote defalcate din
impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" nu poate prezenta
sold.
4.9. Dupa efectuarea operatiunilor de regularizare prevazute la pct. 4.2 -
4.8 autoritatile administratiei publice locale impreuna cu unitatile de
trezorerie si contabilitate publica vor stabili rezultatul executiei curente a
bugetelor locale in data de 24 decembrie 2002, potrivit urmatorului mecanism:
4.9.1. Stabilirea rezultatului executiei curente a bugetului local (pe baza
veniturilor si cheltuielilor curente)
4.9.1.1. In situatia in care veniturile curente sunt mai mari decat
cheltuielile curente ale bugetului local:
a) Reintregirea fondului de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale cu sumele repartizate din acesta in cursul anului
2002 pentru finantarea unor investitii de competenta autoritatilor
administratiei publice locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale
in interesul colectivitatii si pentru acoperirea golurilor de casa ale
bugetului local. Operatiunea se efectueaza pe baza de ordin de plata pentru
trezoreria statului (OPHT), intocmit de ordonatorii principali de credite ai
bugetelor locale, si se inregistreaza in contabilitatea unitatilor de
trezorerie si contabilitate publica astfel:
84.98.02.19 "Disponibil din fondul = 84.98.02.04 "Disponibil din
fondul
de rulment destinat finantarii de rulment propriu al unitatii
unor investitii sau pentru administrativ-teritoriale"
dezvoltarea serviciilor
publice locale"
84.98.02.17 "Disponibil din fondul = 84.98.02.04 "Disponibil din
fondul
de rulment destinat acoperirii de rulment propriu al unitatii
golului temporar de casa"
administrativ-teritoriale"
b) Inchiderea conturilor de venituri curente si cheltuieli curente ale
bugetului local prin contul de excedent:
21 "Venituri curente ale bugetului = 82.98.02.01 "Excedent"
local" (analitice pe
subdiviziunile clasificatiei
bugetare)
82.98.02.01 "Excedent" = 24 "Cheltuieli curente
ale bugetului
local" (analitice pe
subdiviziunile
clasificatiei bugetare)
c) Utilizarea cu prioritate a excedentului din exercitiul curent al
bugetului local pentru rambursarea imprumuturilor restante, a dobanzilor si
comisioanelor aferente acestora.
Operatiunea se efectueaza pe baza de ordin de plata pentru trezoreria
statului (OPHT) prezentat de autoritatile administratiei publice locale pana la
data de 23 decembrie 2002, in limita soldului creditor al contului 82.98.02.01
"Excedent", si se evidentiaza de catre unitatile de trezorerie si
contabilitate publica astfel:
82.98.02.01 "Excedent" = 61 "Cont corespondent
al trezoreriei"
d) Excedentul din exercitiul curent al bugetului local ramas dupa
efectuarea operatiunii prevazute la lit. c) se utilizeaza pentru constituirea
fondului de rulment propriu, scop in care ordonatorii principali de credite ai
bugetelor locale vor vira suma respectiva din contul 82.98.02.01
"Excedent" in contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de
rulment propriu al unitatii administrativ-teritoriale".
4.9.1.2. In situatia in care veniturile curente sunt mai mici decat
cheltuielile curente ale bugetului local:
a) Inchiderea conturilor de venituri curente si cheltuieli curente ale
bugetului local, prin contul de deficit:
21 "Venituri curente ale bugetului = 82.99.02.02 "Deficit
acoperit din
local" (analitice pe fondul de rulment propriu al
subdiviziunile clasificatiei unitatilor
administrativ-teritoriale"
bugetare)
82.99.02.02 "Deficit acoperit din = 24 "Cheltuieli curente ale
bugetului
fondul de rulment propriu al local" (analitice pe
subdiviziunile
unitatilor clasificatiei bugetare)
administrativ-teritoriale"
b) Diminuarea deficitului curent al bugetului local cu sumele repartizate
din fondul de rulment pe baza de hotarari ale consiliilor locale, consiliilor
judetene si Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, pentru
finantarea unor investitii de competenta autoritatilor administratiei publice
locale sau pentru dezvoltarea serviciilor publice locale in interesul
colectivitatii.
Operatiunea se efectueaza pe baza de ordin de plata pentru trezoreria
statului (OPHT), intocmit de ordonatorii principali de credite, la nivelul
sumelor efectiv utilizate, in limita soldului creditor al contului 84.98.02.19 "Disponibil
din fondul de rulment destinat finantarii unor investitii sau pentru
dezvoltarea serviciilor publice locale", astfel:
84.98.02.19 "Disponibil din fondul = 82.99.02.02 "Deficit
acoperit din
de rulment destinat finantarii fondul de rulment propriu al
unitatilor
unor investitii sau pentru administrativ-teritoriale"
dezvoltarea serviciilor
publice locale"
NOTA:
In cazul in care prin hotarari ale consiliilor locale au fost repartizate
sume din fondul de rulment pentru finantarea unor investitii, care nu s-au
utilizat, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligatia ca
pana la data de 24 decembrie 2002 sa restituie sumele neutilizate la fondul de
rulment propriu al unitatilor administrativ-teritoriale.
La finele anului 2002 contul 84.98.02.19 nu poate prezenta sold.
c) Deficitul rezultat din executia curenta a bugetului local, la nivelul
stabilit dupa efectuarea operatiunilor prevazute la lit. a) si b), se acopera
definitiv din fondul de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale, scop in care se procedeaza astfel:
c.1. Pana la data de 8 ianuarie 2003 consiliile locale, consiliile judetene
si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, au obligatia de a
aproba acoperirea definitiva din fondul de rulment a deficitului bugetului
propriu pe anul 2002.
c.2. Pe baza hotararii consiliilor locale, consiliilor judetene si a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ordonatorii principali de
credite ai bugetelor locale respective intocmesc ordine de plata pentru
trezoreria statului (OPHT) pentru acoperirea definitiva a deficitului bugetului
local din fondul de rulment, astfel:
- suma utilizata temporar din fondul de rulment pentru acoperirea golurilor
de casa inregistrate in cursul anului 2002, reflectata la finele anului in
soldul creditor al contului 84.98.02.17 "Disponibil din fondul de rulment
destinat acoperirii golului temporar de casa", se vireaza in contul
82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale", diminuandu-se astfel deficitul;
- diferenta intre deficitul curent total inregistrat de bugetul local,
determinat la lit. a) si b), si suma acoperita din contul 84.98.02.17 se
vireaza din contul 84.98.02.04 "Disponibil din fondul de rulment propriu
al unitatii administrativ-teritoriale" in contul 82.99.02.02 "Deficit
acoperit din fondul de rulment propriu al unitatilor
administrativ-teritoriale".
Dupa efectuarea operatiunilor prevazute la pct. c.2. contul 84.98.02.17
"Disponibil din fondul de rulment destinat acoperirii golului temporar de
casa" si contul 82.99.02.02 "Deficit acoperit din fondul de rulment
propriu al unitatilor administrativ-teritoriale" nu mai prezinta sold.
Operatiunile prevazute la lit. c.2. se efectueaza in primele 5 zile
lucratoare ale anului 2003 si se inregistreaza in contabilitatea unitatilor de
trezorerie si contabilitate publica si a autoritatilor
administrativ-teritoriale ca operatiuni ale anului 2002.
4.9.2. Stabilirea rezultatului executiei veniturilor si cheltuielilor cu
destinatie speciala
Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli cu destinatie speciala se
efectueaza de unitatile de trezorerie si contabilitate publica distinct, intre
fiecare subcapitol de venit si subcapitol de cheltuiala cu destinatie speciala
aferenta acestuia, prin debitul/creditul conturilor "Excedent" sau
"Deficit", dupa caz.
4.9.2.1. In situatia in care veniturile cu destinatie speciala sunt mai mari
decat cheltuielile cu destinatie speciala aferente acestora:
a) Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli cu destinatie speciala:
28 "Venituri cu destinatie = 82.98.02.01 "Excedent"
speciala ale bugetului local"
(analitice pe fiecare subcapitol
de venit)
82.98.02.01 "Excedent" = 26 "Cheltuieli cu
destinatie speciala
ale bugetului local" (analitice
pe
fiecare subcapitol de cheltuiala)
b) Preluarea excedentelor inregistrate in exercitiul curent, determinate ca
diferenta intre veniturile si cheltuielile cu destinatie speciala aferente, in
conturile de disponibilitati cu destinatie speciala ale bugetului local:
82.98.02.01 "Excedent" = 83.98.02 "Disponibil
din venituri cu
destinatie speciala" (analitice
conform
clasificatiei bugetare)
4.9.2.2. In situatia in care veniturile cu destinatie speciala sunt mai
mici decat cheltuielile cu destinatie speciala aferente acestora:
a) Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli cu destinatie speciala:
28 "Venituri cu destinatie = 82.99.02.03 "Deficit
acoperit din
speciala ale bugetului local" venituri cu destinatie
speciala
(analitice pe fiecare subcapitol ramase disponibile din anii
precedenti"
de venit)
82.99.02.03 "Deficit acoperit din = 26 "Cheltuieli cu destinatie
speciala
venituri cu destinatie speciala ale bugetului local" (analitice
pe
ramase disponibile din anii fiecare subcapitol de cheltuiala)
precedenti"
b) Acoperirea deficitelor inregistrate in exercitiul curent, determinate ca
diferenta intre veniturile si cheltuielile cu destinatie speciala aferente, din
disponibilitatile cu destinatie speciala ale bugetului local:
83.98.02 "Disponibil din venituri = 82.99.02.03 "Deficit
acoperit
cu destinatie speciala" (analitice din venituri cu destinatie
speciala
conform clasificatiei bugetare) ramase disponibile din anii
precedenti"
Dupa efectuarea operatiunilor de mai sus conturile 82.98.02.01
"Excedent" si 82.99.02.03 "Deficit acoperit din venituri cu
destinatie speciala ramase disponibile din anii precedenti" nu vor mai
prezenta sold.
4.10. Operatiunile de incheiere a executiei bugetelor locale se efectueaza
in primele 5 zile lucratoare din luna ianuarie 2003, cu data de 31 decembrie
2002.
CAP. 5
Incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat
5.1. Operatiunile de incheiere a executiei bugetului asigurarilor sociale
de stat se efectueaza astfel:
5.1.1. In cazul in care la nivelul unitatilor de trezorerie si
contabilitate publica din cadrul administratiilor finantelor publice ale
oraselor si municipiilor (altele decat cele resedinta de judet) a functionat
contul 25 "Cheltuielile bugetului asigurarilor sociale de stat",
unitatile pe seama carora acesta a fost deschis transfera pana la data de 20
decembrie 2002 platile de casa inregistrate in acest cont, cu ordin de plata
pentru trezoreria statului (OPHT), in contul 25 "Cheltuielile bugetului
asigurarilor sociale de stat" deschis pe seama casei judetene de pensii.
La ordinul de plata pentru trezoreria statului (OPHT) se anexeaza contul de
executie bugetara pe subdiviziunile clasificatiei bugetului asigurarilor
sociale de stat pe baza caruia se vor inregistra platile de casa in
contabilitatea casei judetene de pensii.
5.1.2. Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli ale bugetului
asigurarilor sociale de stat
Unitatile de trezorerie si contabilitate publica din municipiile resedinta
de judet, trezoreriile sectoarelor municipiului Bucuresti si Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti incheie in
contabilitatea proprie, la data de 31 decembrie 2002, executia bugetului
asigurarilor sociale de stat reflectata in conturile 22 "Veniturile
bugetului asigurarilor sociale de stat" si 25 "Cheltuielile bugetului
asigurarilor sociale de stat".
Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli ale bugetului asigurarilor
sociale de stat se efectueaza prin debitul/creditul contului 81
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat", dupa
caz, care se deschide pe seama caselor judetene de pensii, Casei de Pensii a
Municipiului Bucuresti, Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari
Sociale, precum si a Oficiului Muncii, dupa caz, si se codifica astfel: simbol
cont sintetic 81; cod capitol 98.04 pentru excedent si, respectiv, 99.04 pentru
deficit.
a) Inchiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurarilor sociale de
stat
22 "Veniturile bugetului = 81 "Excedent/Deficit al
bugetului
asigurarilor sociale de stat" asigurarilor sociale de
stat"
b) Inchiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurarilor sociale
de stat
81 "Excedent/Deficit al bugetului = 25 "Cheltuielile bugetului
asigurarilor sociale de stat" asigurarilor sociale de
stat"
Soldul contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale
de stat" deschis pe seama unitatilor mentionate mai sus ramane la finele
anului 2002 in contabilitatea unitatilor de trezorerie si contabilitate publica
la care acestea au conturile deschise.
Pentru operatiunile inregistrate in contul 81 "Excedent/Deficit al
bugetului asigurarilor sociale de stat" unitatile de trezorerie si
contabilitate publica elibereaza caselor judetene de pensii, Casei de Pensii a
Municipiului Bucuresti si Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale, precum si Oficiului Muncii extrase de cont impreuna cu
documentele justificative.
5.1.3. Transferarea rezultatului executiei bugetului asigurarilor sociale
de stat pe anul 2002 in contul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale
Pana la data de 10 ianuarie 2003 casele judetene de pensii si Casa de
Pensii a Municipiului Bucuresti transfera in contul Casei Nationale de Pensii
si Alte Drepturi de Asigurari Sociale rezultatul executiei bugetului
asigurarilor sociale de stat inregistrat la finele anului 2002.
NOTA: Simbolul contului deschis pe seama Casei Nationale de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti, in care se transfera excedentul/deficitul bugetului
asigurarilor sociale de stat, este 81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat pe anul 2002".
5.1.3.1. Transferarea de catre casele judetene de pensii a rezultatului
executiei bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002 in contul Casei
Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, la data de 10
ianuarie 2003, se efectueaza astfel:
- soldul creditor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat" se vireaza de catre casele judetene de
pensii cu ordin de plata pentru trezoreria statului (OPHT) in contul 81.0000
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul
2002" deschis pe seama Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti;
- soldul debitor al contului 81 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat" se preia de catre casele judetene de pensii
cu dispozitie de incasare din contul 81.0000 "Excedent/Deficit al
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002" deschis pe seama
Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale la Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
5.1.3.2. Transferarea de catre Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti si
Oficiul Muncii a rezultatului executiei bugetului asigurarilor sociale de stat
pe anul 2002 in contul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari
Sociale se efectueaza astfel:
a) Pana la data de 9 ianuarie 2003 Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti
vireaza/incaseaza soldurile conturilor 81 "Excedent/Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat", deschise la sectoarele municipiului
Bucuresti, in/din contul propriu deschis la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
b) Oficiul Muncii vireaza, pana la data de 10 ianuarie 2003, cu ordin de
plata pentru trezoreria statului (OPHT), soldul creditor al contului 81
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat", deschis
la Trezoreria Statului Sector 1, in contul 81.0000 "Excedent/Deficit al
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2002", deschis pe seama
Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale la Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
Pana la aceeasi data Oficiul Muncii are obligatia de a vira in contul
81.0000 "Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat pe
anul 2002", deschis la Directia trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti pe seama Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de
Asigurari Sociale, contravaloarea in lei a eventualelor sume in valuta cuvenite
bugetului asigurarilor sociale de stat, incasate in perioada 30 - 31 decembrie
2002.
Contravaloarea in lei a sumelor in valuta incasate de Oficiul Muncii pana
la data de 20 decembrie 2002 se vireaza de catre acesta in contul de venituri al
bugetului asigurarilor sociale de stat corespunzator, la data de 20 decembrie
2002.
5.1.3.3. La data de 15 ianuarie 2003 Casa Nationala de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale transfera soldul contului 81.0000
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul
2002" in/din contul propriu 81.99.04 "Deficit al bugetului
asigurarilor sociale de stat".
5.2. Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale
centralizeaza in perioada 6 - 10 ianuarie 2003 soldul executiei de casa a
bugetului asigurarilor sociale de stat, inregistrat la unitatile de trezorerie
si contabilitate publica, iar in cazul in care se inregistreaza excedent,
acesta se regularizeaza cu bugetul de stat in limita subventiilor primite in
anul 2002 de la bugetul de stat. Operatiunea se efectueaza de catre Casa
Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu ordin de plata
pentru trezorerie (OPHT), prin virarea sumei corespunzatoare din contul 81
"Excedent/Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat" in
contul 23.85.01.04 "Transferuri din bugetul de stat catre bugetul
asigurarilor sociale de stat" care functioneaza la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti.
CAP. 6
Incheierea executiei fondurilor speciale
6.1. - (1) Institutiile publice si celelalte unitati pe seama carora sunt
deschise conturi de cheltuieli din fonduri speciale au obligatia sa restituie
in conturile fondurilor speciale din care au fost primite, pana la data de 20
decembrie 2002, disponibilitatile ramase neutilizate in soldul urmatoarelor
conturi: 50.01.02 "Disponibil din sume virate din Fondul special al
drumurilor publice pentru restituirea cotei unice aferenta carburantilor
utilizati in domeniul agriculturii"; 50.25 "Disponibil din Fondul
special al drumurilor publice pentru efectuarea de cheltuieli"; 50.28
"Disponibil din fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic
pentru efectuarea cheltuielilor de investitii".
(2) In soldul contului 50.27 "Disponibil din fondul de somaj pentru
efectuarea de cheltuieli" deschis pe seama unitatilor descentralizate ale
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale pot fi pastrate la finele anului
2002 sumele aferente indemnizatiilor de somaj, precum si sumele aferente veniturilor
lunare de completare prevazute la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 170/2001, cu modificarile ulterioare, care au termene de plata in perioada
7 - 17 ianuarie 2003, inclusiv comisioanele postale aferente acestor sume.
(3) Sumele aflate in soldul contului 50.27 "Disponibil din fondul de
somaj pentru efectuarea de cheltuieli" peste cele aferente platii
obligatiilor prevazute la alin. (2), precum si sumele aflate in soldul contului
30.04 "Disponibil din fondul pentru plata ajutorului de somaj" se
vireaza de catre unitatile descentralizate ale Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale in contul Fondului pentru plata ajutorului de somaj
deschis la Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului
Bucuresti.
Eventualele sume incasate de unitatile descentralizate ale Ministerului
Muncii si Solidaritatii Sociale in contul 30.04 "Disponibil din fondul
pentru plata ajutorului de somaj", in perioada 20 decembrie - 24 decembrie
2002, raman si se inregistreaza in contabilitatea proprie de catre unitatile in
contul carora au fost incasate. Aceste sume vor fi raportate in contul de
executie care se prezinta Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale pentru a
fi cuprinse in contul anual de executie al bugetului asigurarilor pentru somaj.
6.2. - (1) Disponibilitatile Fondului special pentru dezvoltarea sistemului
energetic si ale Fondului special al drumurilor publice, existente la data de
31 decembrie 2002 in soldul conturilor 30.13 "Disponibil din Fondul
special pentru dezvoltarea sistemului energetic" si, respectiv, 30.18
"Disponibil din Fondul special al drumurilor publice" se vireaza de
catre ordonatorii principali de credite care au gestionat aceste fonduri in
contul de deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat 81.99.04
"Deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat" deschis pe seama
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale la Directia trezorerie si
contabilitate publica a municipiului Bucuresti, pana la data de 25 ianuarie
2003.
(2) Ordonatorii principali de credite care au gestionat fondurile speciale
prevazute la alin. (1) vor lua masuri pentru recuperarea in contul fondurilor a
eventualelor sume ramase la finele anului 2002 in soldul conturilor de
cheltuieli aferente acestora (50.01.02 "Disponibil din sume virate din
Fondul special al drumurilor publice pentru restituirea cotei unice aferenta
carburantilor utilizati in domeniul agriculturii", 50.25 "Disponibil
din Fondul special al drumurilor publice pentru efectuarea de cheltuieli"
si 50.28 "Disponibil din fondul special pentru dezvoltarea sistemului
energetic pentru efectuarea cheltuielilor de investitii"), inclusiv a
sumelor alocate din Fondul special al drumurilor publice ramase neutilizate la
finele anului in contul bugetelor locale, si pentru virarea acestor
disponibilitati in contul de deficit al bugetului asigurarilor sociale de stat
pana la data de 25 ianuarie 2003.
6.3. - (1) Disponibilitatile Fondului de asigurari sociale de sanatate,
ramase la finele anului 2002 in contul 30.15 "Disponibil din Fondul de
asigurari sociale de sanatate" deschis pe seama caselor de asigurari
sociale de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti, Casei Asigurarilor de
Sanatate a Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si a
Casei Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei
Nationale si Autoritatii Judecatoresti, se vireaza de catre acestea, la data de
20 decembrie 2002, in contul 30.15 "Disponibil din Fondul de asigurari
sociale de sanatate" deschis pe seama Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate la Directia trezorerie si contabilitate publica a municipiului
Bucuresti, conform prevederilor art. 59 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate.
Pana la aceeasi data se vireaza in contul 50.49 "Disponibil din fondul
de rezerva constituit conform Legii nr. 145/1997", deschis la Directia
trezorerie si contabilitate publica a municipiului Bucuresti pe seama Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate, si disponibilitatile ramase la finele
anului 2002 in conturile caselor de asigurari sociale de sanatate judetene si a
municipiului Bucuresti, Casei Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si Casei Asigurarilor de
Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii
Judecatoresti.
(2) Eventualele sume incasate in perioada 23 - 24 decembrie 2002 de casele
de asigurari sociale de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti, Casa
Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti se vireaza in conturile Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate prevazute la alin. (1), dupa caz, pana la
data de 7 ianuarie 2003.
CAP. 7
Dispozitii finale
7.1. Banca Nationala a Romaniei si centralele bancilor comerciale vor
stabili programul de lucru pentru luna decembrie 2002, astfel incat unitatile
din subordine sa efectueze operatiunile de incasari si plati in/si din contul
curent general al trezoreriei statului la termenele si in conditiile stabilite
de prezentele norme metodologice.
7.2. Unitatile de trezorerie si contabilitate publica vor elibera
institutiilor publice cu conturi deschise la acestea extrase de cont cu
operatiunile efectuate pana la data de 24 decembrie 2002 inclusiv si vor
solicita acestora confirmarea scrisa a concordantei soldurilor conturilor cu
cele din evidenta proprie, pana la data de 10 ianuarie 2003. In cazul in care
nu se respecta acest termen, unitatile de trezorerie si contabilitate publica
nu vor efectua plati din conturile institutiilor respective.
Unitatile de trezorerie si contabilitate publica la care institutiile
publice au deschise conturile vor verifica si vor viza, pentru exactitate,
soldurile conturilor de disponibilitati, precum si pe cele privind platile de
casa raportate in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie 2002.
7.3. Soldul contului 12 "Disponibil al trezoreriei la banca pentru
efectuarea de plati in numerar" deschis la unitatile bancare se vireaza de
catre unitatile de trezorerie si contabilitate publica in contul curent general
al trezoreriei statului deschis la sucursalele judetene ale Bancii Nationale a
Romaniei, la data de 23 decembrie 2002.
7.4. Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice, in cazul in
care nu au caracter de infractiune, se sanctioneaza cu amenda contraventionala,
potrivit dispozitiilor legale in vigoare, care se aplica de organele abilitate
in acest scop.
ANEXA 1
la normele metodologice
PROGRAM CALENDARISTIC
pentru derularea principalelor operatiuni de incheiere a exercitiului bugetar
pe anul 2002
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Data limita
crt. operatiunilor pentru
efectuarea
operatiunilor
________________________________________________________________________________
I. Operatiuni in numerar
1. Ridicarea sumelor in numerar din conturile deschise la esalonat pana la
trezoreria statului pentru plata salariilor si a altor 23 decembrie
2002
drepturi de personal
2. Ridicarea de sume in numerar din conturi pentru plati de esalonat pana la
volum redus, urgente si necesare functionarii activitatii 23 decembrie
2002
institutiilor publice
3. Depunerea in conturile deschise la trezoreriile statului
a soldurilor aflate in casieriile institutiilor publice
respective 24 decembrie
2002
4. Depunerea incasarilor in numerar ale unitatilor vamale:
- din perioada 24 - 29 decembrie 2002 30 decembrie
2002
- din perioada 30 decembrie 2002 - 5 ianuarie 2003 6 ianuarie 2003
II. Operatiuni de incasari si plati prin virament
1. Prezentarea la trezoreria statului a documentelor de
plata pentru unitatile beneficiare care au conturile
deschise la banci comerciale sau unitatile de trezorerie 20 decembrie
2002
si contabilitate publica din alte judete ora 10,00
2. Idem pentru unitatile beneficiare care au conturile la
bancile comerciale si unitatile de trezorerie si 23 decembrie
2002
contabilitate publica din acelasi judet ora 12,00
3. Prezentarea de catre agentii economici a documentelor de
virare a veniturilor bugetare reprezentand impozite,
taxe, contributii si alte venituri la unitatea bancara 20 - 23
la care au contul deschis decembrie 2002
4. Prezentarea de catre agentii economici a documentelor de
virare a veniturilor bugetare reprezentand impozite,
taxe, contributii si alte venituri la unitatea
trezoreriei statului la care au contul deschis 24 decembrie
2002
III. Deschiderea, repartizarea si retragerea creditelor
bugetare
1. Ordonatorii principali 13 decembrie
2002
2. Ordonatorii secundari 17 decembrie
2002
3. Retragerile de credite bugetare 13 decembrie
2002
4. Virarea disponibilitatilor ramase in 20 decembrie
2002
conturile 50.14 si 50.15 ora 10,00
5. Lichidarea operatiunilor de mandat 20 decembrie
2002
ora 10,00
6. Recuperarea sumelor virate pentru procurarea valutei
ramase disponibile 20 decembrie 2002
7. Cedarea la rezerva valutara a statului a valutei incasate
reprezentand venituri bugetare si virarea contravalorii
acesteia la bugetul de stat 20 decembrie
2002
8. Restituirea subventiilor si transferurilor primite de la 20 - 24
bugetul de stat, ramase nefolosite decembrie 2002
IV. Incheierea executiei bugetelor locale
1. Regularizarea subventiilor primite de bugetele locale de 20 decembrie
2002
la bugetul de stat si de la bugetele fondurilor speciale ora 10,00
2. Stabilirea si repartizarea excedentelor bugetelor locale in primele 5
zile
si acoperirea eventualelor deficite ale acestora lucratoare din
anul 2003
3. Defalcarea sumelor existente in contul 30.24 "Disponibil
din cote defalcate din impozitul pe venit pentru
echilibrarea bugetelor locale" la bugetele locale sau
la bugetul propriu, dupa caz 20 decembrie
2002
V. Incheierea executiei bugetului asigurarilor
sociale de stat
1. Stabilirea de catre unitatile de trezorerie si
contabilitate publica a rezultatului executiei bugetului
asigurarilor sociale de stat 24 decembrie
2002
2. Regularizarea de catre Casa Nationala de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale a transferurilor primite de
la bugetul de stat 10 ianuarie
2003
VI. Incheierea executiei fondurilor speciale
1. Virarea disponibilitatilor aflate in conturile fondurilor
speciale ale institutiilor publice in contul
corespunzator al fondului special deschis pe seama 20 decembrie
2002
ordonatorului principal de credite ora 10,00
2. Restituirea sumelor primite din fondurile speciale pentru 20 decembrie
2002
efectuarea de cheltuieli ora 10,00
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
la normele metodologice
LISTA
cuprinzand operatiunile pentru care unele institutii publice pot pastra sume la
finele anului 2002 in contul 50.05 "Sume de mandat si sume in depozit"
deschis la Trezoreria statului
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Institutiile care
crt. operatiunilor efectueaza
operatiunile
________________________________________________________________________________
1. Garantiile vamale, inclusiv a drepturilor vamale unitatile vamale
achitate in avans, precum si sumele consemnate de
persoanele fizice la unitatile vamale
2. Cotizatii pentru sport retinute de la personalul unitatile militare
militar si civil, contributii ale cadrelor pentru din sistemul de
hrana si actiuni social-culturale, sponsorizari aparare nationala,
si donatii in lei ordine publica si
siguranta
nationala
3. Drepturi banesti ale persoanelor lipsite de libertate, penitenciare
pastrate de penitenciare
4. Drepturi de personal, burse si pensii, alocatii, institutii publice
indemnizatii si alte ajutoare ordonantate, dar
neridicate in cursul anului de catre persoanele
beneficiare
5. Sume depuse in numerar de angajati, reprezentand ordonatorii
contributia pentru asigurari sociale de stat si principali de
contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj si credite
contributia de asigurari sociale de sanatate pentru
personalul aflat in misiune permanenta in strainatate
6. Garantii depuse de agentii economici la institutiile institutii publice
publice pentru participarea la licitatii, inclusiv taxa
de participare si contravaloarea caietelor de sarcini
7. Operatiuni de mandat efectuate din sumele puse la institutii publice
dispozitie de catre agentii economici, care nu pot fi
restituite pana la finele anului
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
la normele metodologice
Institutia ...........................
......................................
CONTUL DE EXECUTIE
a veniturilor incasate din privatizare si din dividende/valorificarea activelor
bancare neperformante si a cheltuielilor efectuate din acestea, potrivit legii,
la data de 31 decembrie 2002
________________________________________________________________________________
Denumirea indicatorilor Cod indicator Prevederi definitive Realizari
________________________________________________________________________________
I. Venituri
(cu desfasurare pe surse
de venituri)
-
-
-
II. Cheltuieli*)
(cu desfasurare pe destinatii)
-
-
-
-
III. Sold la 31 decembrie 2002
________________________________________________________________________________
*) Sumele virate in contul Ministerului Finantelor Publice vor fi raportate
distinct.
Conducatorul institutiei, Conducatorul compartimentului
financiar-contabil,
ANEXA 4
la normele metodologice
Institutia de invatamant superior ...............................
INDICATORI SINTETICI
ai executiei bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2002
________________________________________________________________________________
1. Venituri totale, milioane
lei
din care:
- venituri incasate pe baza de contract institutional si contract
complementar incheiate cu Ministerul Educatiei si Cercetarii milioane
lei
2. Cheltuieli totale, milioane
lei
din care:
a) cheltuieli curente, milioane
lei
din care:
- cheltuieli de personal milioane
lei
b) cheltuieli de capital milioane
lei
3. Ponderea sumelor incasate din contractele incheiate cu
Ministerul Educatiei si Cercetarii, in venituri totale
4. Gradul de acoperire a cheltuielilor din alte surse decat cele
provenite pe baza de contract incheiat cu Ministerul Educatiei
si Cercetarii %
5. Costul mediu pe student echivalent = cheltuieli pentru mii
activitatea de baza/numarul de studenti echivalenti lei/student
echivalent
________________________________________________________________________________