ORDIN
Nr. 145/626 din 14 martie 2003
pentru aprobarea Normativului referitor la autorizarea si gradul de calificare
a personalului tehnic de deservire si a coordonatorului de securitate pentru
distractia extrema, NT1-2002
ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR - Nr. 145 din
14 martie 2003
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI - Nr. 626 din 20 iunie 2003
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 455 din 26 iunie 2003
In temeiul art. 11 alin. (7) din Hotararea Guvernului nr. 1.102/2002
privind regimul de introducere pe piata si de exploatare a echipamentelor
pentru agrement,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu modificarile ulterioare,
si al Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul industriei si resurselor si ministrul sanatatii si familiei emit
urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normativul referitor la autorizarea si gradul de calificare a
personalului tehnic de deservire si a coordonatorului de securitate pentru
distractia extrema, NT1-2002, editia 1, cuprins in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
INSPECTIA DE STAT PENTRU CONTROLUL CAZANELOR,
RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE SI INSTALATIILOR DE RIDICAT
- ISCIR -
NORMATIV
referitor la autorizarea si gradul de calificare a personalului tehnic de
deservire si a coordonatorului de securitate pentru distractia extrema,
NT1-2002
Editia 1
Colectia Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub
Presiune si Instalatiilor de Ridicat - ISCIR
- Editie oficiala -
1. Termeni si definitii
1.1. coordonator de securitate - persoana angajata, calificata si, dupa
caz, autorizata, desemnata de organizator pentru a veghea la securitatea
echipamentului, a consumatorilor, precum si a tertelor persoane in timpul
distractiei extreme;
1.2. detinatorul (exploatantul) echipamentului - persoana fizica sau
juridica detinatoare cu orice titlu a unui echipament pentru agrement pe care
il pune la dispozitie consumatorilor;
1.3. distractie extrema - activitate oferita de un organizator prin
intermediul unui echipament pentru agrement unuia sau mai multor consumatori in
scop de distractie sau de recreere si la care senzatia de pericol sau de
provocare pe care o resimte consumatorul il incita in principal sa participe;
1.4. manevrant - personal autorizat si calificat care asigura functionarea
in conditii de securitate a echipamentelor/instalatiilor montate si utilizate
in cadrul parcurilor de distractii;
1.5. producator extern - persoana fizica sau juridica ce isi asuma
responsabilitatea proiectarii si fabricarii echipamentelor/instalatiilor
montate si utilizate in parcurile de distractii si spatiile de joaca si
intocmeste in scris declaratia de conformitate.
1.6. producator intern - agent economic care isi asuma responsabilitatea
proiectarii si fabricarii echipamentelor/instalatiilor montate si utilizate in
parcurile de distractii si spatiile de joaca si intocmeste in scris declaratia
de conformitate.
2. Autorizarea personalului tehnic de deservire (manevrantului) pentru
echipamentele/instalatiile montate si utilizate in parcurile de distractii
2.1. Personalul tehnic de deservire (manevrantul) pentru
echipamentele/instalatiile montate si utilizate in parcurile de distractii
trebuie sa fie instruit de catre producatorul sau detinatorul (cu acordul
producatorului) echipamentului sau instalatiei. Nu este necesara autorizarea manevrantilor
de catre ISCIR-INSPECT.
2.2. Pentru a fi admisi in vederea instruirii, candidatii trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
a) au varsta de cel putin 18 ani impliniti;
b) indeplinesc conditiile de sanatate pentru manevrarea echipamentului/instalatiei
si prezinta o adeverinta medicala cu mentiunea "Apt pentru manevrarea
echipamentului/instalatiei ...........................";
c) fac dovada ca au absolvit invatamantul obligatoriu.
2.3. Instruirea teoretica se va efectua pe baza programei analitice
specificate in anexa A, care prevede minimum de cunostinte necesare si de
durata a cursurilor.
De la caz la caz, in functie de complexitatea instalatiilor si a lucrarilor
practice ce trebuie sa fie efectuate, programa analitica mentionata va fi
dezvoltata corespunzator.
2.4. Practica obligatorie pe echipament/instalatie, care va cuprinde
minimum 150 de ore, se va efectua sub stricta supraveghere a producatorului sau
detinatorului, cu respectarea stricta a Normelor privind protectia muncii.
2.5. La finalizarea instruirii teoretice si practice candidatii vor fi
examinati de producatorul sau detinatorul echipamentului/instalatiei.
2.6. Rezultatele examinarii vor fi consemnate intr-un proces-verbal.
Candidatilor admisi li se vor elibera de catre cel care i-a instruit si
examinat un carnet de manevrant, al carui model este prezentat in anexa C.
2.7. Carnetul de manevrant este valabil numai in cadrul unitatii care l-a
eliberat.
2.8. Pentru improspatarea cunostintelor profesionale, manevrantii vor fi
instruiti periodic, o data cu instructajul de protectia muncii, de catre
personalul tehnic de specialitate desemnat pentru acest scop de catre
conducerea agentului economic detinator de instalatii, iar rezultatele instruirii
periodice vor fi consemnate intr-un proces-verbal.
2.9. Persoanele autorizate, in conformitate cu prevederile prezentului
normativ, vor fi examinate anual pentru verificarea cunostintelor profesionale
si a deprinderilor practice de catre o comisie numita de conducerea agentului
economic detinator la care acestea isi desfasoara activitatea.
Din comisie va face parte obligatoriu si responsabilul cu supravegherea si
verificarea tehnica a instalatiilor (RSVTI), autorizat de ISCIR-INSPECT.
Rezultatele examinarilor vor fi consemnate intr-un proces-verbal de
verificare.
2.10. Persoanele instruite, in conformitate cu prevederile prezentului
normativ, au obligatia sa se prezinte anual la examinarea medicala, prezentand
rezultatul comisiei mentionate la pct. 2.9.
2.11. Persoanelor instruite, in conformitate cu prevederile prezentului
normativ, care practica activitatea operativa pentru care detin carnet de
manevrant si nu se prezinta la examinarile mentionate la pct. 2.9 si 2.10 sau
persoanelor instruite care, in urma examinarilor respective, obtin rezultate
necorespunzatoare li se vor retrage carnetele de manevrant de catre agentul
economic detinator de instalatii la care lucreaza posesorii carnetelor pe timp
limitat sau definitiv, dupa caz.
2.12. Persoanele care au intrerupt mai mult de un an practicarea
activitatii operative pentru care sunt instruite pot sa reia practicarea
activitatii operative respective numai cu conditia respectarii prevederilor
pct. 2.9 si 2.10.
2.13. Personalul instruit in conformitate cu prevederile prezentului
normativ poate fi verificat de catre inspectorii de specialitate ai
ISCIR-INSPECT, precum si de catre organele in drept ale agentului economic
detinator la locul de munca, in timpul efectuarii activitatilor de
operare/deservire a instalatiilor, cu privire la modul cum isi indeplineste
sarcinile de serviciu si cum aplica cunostintele teoretice si practice.
Verificarea se va efectua in prezenta RSVTI sau a altor persoane competente
desemnate de conducerea agentului economic. In cazul in care in urma
verificarilor efectuate se constata deficiente tehnice la instalatii, datorate
personalului de deservire autorizat, sau alte abateri care pericliteaza
securitatea in functionare a instalatiilor, in functie de gravitatea lor, se
vor lua urmatoarele masuri:
a) sesizarea conducerii agentului economic detinator pentru aplicarea de
sanctiuni prevazute in regulamentul de ordine interioara;
b) aplicarea unei amenzi, in cazul in care abaterea se incadreaza in prevederile
legislatiei in vigoare privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor;
c) retragerea carnetului de manevrant pe timp limitat sau definitiv, in
functie de gravitatea abaterii comise.
Masurile mentionate mai sus se vor lua pe baza procesului-verbal de
verificare tehnica (al carui model este prezentat in anexa B) intocmit de cei
care constata abaterile.
2.14. In cazul in care manevrantul se prezinta la locul de munca sub
influenta alcoolului sau deserveste instalatia necorespunzator, astfel incat
pericliteaza securitatea in functionare a acesteia, conducerea agentului
economic detinator, pe langa sanctiunile prevazute in regulamentul de ordine
interioara, poate retrage carnetul de manevrant pe termen limitat sau
definitiv.
2.15. Personalul instruit, conform prevederilor prezentului normativ, este
obligat sa poarte permanent, la locul de munca, carnetul de manevrant asupra
sa. Lipsa carnetului de manevrant, la verificarea efectuata de catre persoanele
indreptatite, este echivalenta cu exploatarea instalatiilor de catre personal
neinstruit pentru operare/deservire si se sanctioneaza conform prevederilor
legale.
3. Autorizarea coordonatorului de securitate pentru distractia extrema
3.1. Autorizatia coordonatorului de securitate se elibereaza pentru fiecare
categorie de distractie extrema pe o perioada limitata de timp nu mai mare de 1
an si pentru o locatie determinata. Modelul autorizatiei este prezentat in
anexa D.
3.2. In cazul in care una dintre conditiile de autorizare mentionate la
pct. 3.1 se modifica, autorizatia coordonatorului de securitate isi pierde
valabilitatea fiind necesara solicitarea unei autorizatii noi.
3.3. Pentru obtinerea autorizatiei coordonatorului de securitate,
organizatorul distractiei extreme trebuie sa prezinte la ISCIR-INSPECT
urmatoarele:
a) adresa de solicitare a autorizarii coordonatorului de securitate;
b) schema de desfasurare a distractiei extreme;
c) dosarul coordonatorului de securitate care va cuprinde:
- copie de pe actul de identitate al coordonatorului de securitate;
- copie de pe actul de absolvire a invatamantului minim obligatoriu;
- decizie/imputernicire de numire a coordonatorului de securitate al
distractiei extreme, conform modelului din anexa E;
- certificat medical pe care sa fie mentionat "Apt pentru lucrul in
conditii extreme". Certificatul medical este considerat valabil pentru o
perioada de maximum 30 de zile de la data emiterii;
d) memoriu justificativ care trebuie sa contina cel putin:
- lista echipamentelor si produselor specifice utilizate la distractia
extrema;
- locul desfasurarii distractiei extreme;
- perioada de desfasurare a distractiei extreme;
e) copie de pe contractul prin care este asigurata asistenta medicala.
3.4. Eliberarea autorizatiei se va face dupa examinarea
persoanei/persoanelor propuse pentru "coordonator de securitate"
privind desfasurarea distractiei extreme, in conditiile prevazute in prezentul
normativ.
ANEXA A
la normativ
PROGRAMA ANALITICA
pentru cursul de pregatire in vederea instruirii manevrantilor
echipamentelor/instalatiilor montate si utilizate in parcurile de distractii
______________________________________________________________________________
| | Numarul orelor de
predare|
| I Partea teoretica si practica
|__________________________|
| | Teoretica | Practica
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| a) Notiuni generale | 4 | 4
|
| - Felurile curentului electric; Surse de curent | |
|
| folosite la instalatia unui (unei) echipament | |
|
| (instalatii) | |
|
| - Protectia prin legare electrica la pamant | |
|
| - Sigurante, contacte, electromagneti, relee, | |
|
| automate de protectie etc. | |
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| b) Descrierea echipamentului/instalatiei | 10 | 6
|
| - Descrierea ansamblurilor partii mecanice; | |
|
| Gabarite; Spatii de siguranta | |
|
| - Descrierea ansamblurilor partii electrice | |
|
| (instalatia electrica, sistemele de comanda si | |
|
| actionare, panoul de comanda si iluminat etc.) | |
|
| - Descrierea ansamblurilor partii hidraulice | | |
| - Descrierea ansamblurilor partii pneumatice | |
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| c) Componente de securitate | 12 | 6
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| d) Dispozitive de franare (descriere, rol, tipuri | 6 | 12
|
| existente, mod de functionare, reglare si | |
|
| verificare) | |
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| e) Factori de risc | 4 | 6
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| f) Manevrarea si exploatarea | 16 | 72
|
| echipamentelor/instalatiilor montate si utilizate | |
|
| in parcurile de distractii | |
|
| - Manevre permise si nepermise; Cauzele | |
|
| deranjamentelor | |
|
| - Organizarea exploatarii; Cartea | |
|
| echipamentului/instalatiei; Registrul de | |
|
| supraveghere | |
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| g) Intretinerea, revizia, reparatia si verificarea| 6 | 40
|
| tehnica oficiala | |
|
| - Intretinerea echipamentelor/instalatiilor | |
|
| - Repararea echipamentelor/instalatiilor | |
|
| - Verificarea tehnica oficiala; Autorizatia de | |
|
| functionare; | |
|
| Incercari statice si dinamice; Verificari | |
|
| periodice la scadenta | |
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| h) Avarii si accidente la echipamente/instalatii | 2 | -
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| i) Legislatia in vigoare privind protectia muncii | 4 | 4
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| j) Echipamentul de protectie specific | |
|
| instalatiei/echipamentului | |
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| k) Masuri de prim ajutor in caz de avarii, de | |
|
| incendiu si in caz de accidente etc. | |
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| l) Legislatie, instructiuni | 2 | -
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| m) Decretul nr. 587/1973 si Decretul nr. 417/1985 | |
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| n) PT - Colectia ISCIR in vigoare pentru | |
|
| echipamentele/instalatiile montate si utilizate in| |
|
| parcurile de distractii si pentru autorizarea | |
|
| personalului de deservire | |
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
| o) Instructiuni tehnice interne intocmite de | |
|
| detinator. | |
|
| Notiuni generale | |
|
|___________________________________________________|_____________|____________|
Recapitulatie:
I Partea teoretica .............................. 66 de ore
Partea practica .............................. 150 de ore
II Verificarea insusirii cunostintelor ....... 1 - 2 ore/candidat
ANEXA B
la normativ
______________________________________________________________________________
| ROMANIA | |INSPECTIA
|
| Inspectia de Stat pentru Controlul | Proces-verbal |TERITORIALA ......
|
| Cazanelor, Recipientelor sub |de verificare tehnica|..................
|
|Presiune si Instalatiilor de Ridicat| nr. .... |Adresa ...........
|
| - ISCIR - | |Telefon ..........
|
| | |Fax ..............
|
|____________________________________|_____________________|___________________|
Incheiat astazi, ....................., cu ocazia .........................
efectuat in baza Hotararii Guvernului nr. 1.340/2001, a Hotararii Guvernului
nr. 19/2001 si a Decretului nr. 587/1973, modificat si completat prin Decretul
nr. 417/1985, aplicabile, si Prescriptiilor tehnice, Colectia ISCIR, la
....................... tip ..... cu numarul de fabricatie/inventar ........ si
cartea instalatiei nr. ..................., avand parametrii ultimei verificari
............................................................................
..........................................................................
.
Denumirea agentului economic .......................................... din
localitatea ..................., str. ......................... nr. .........,
judetul/sectorul ............................, codul fiscal ..................
.
Verificarea s-a efectuat la ......................................... din
localitatea ........................... str. ......................... nr.
...., judetul/sectorul ........................ .
Subsemnatul*1) .................................., am constatat
urmatoarele:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
..........................................................................
.
Am dat urmatoarele dispozitii:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
..........................................................................
.
Dupa aceasta verificare s-a admis*2):
............................................................................
..........................................................................
.
Scadenta urmatoarei verificari se fixeaza la data de .....................
.
Pentru aceasta verificare se va plati suma de ..................... lei de
catre ........................ din localitatea .........................., str.
...................... nr. ...., judetul/sectorul ................ in contul
nr. ................ deschis la Banca .................., filiala
................ .
Am luat cunostinta
Organul Directorul Responsabilul Delegatul
de verificare, agentului economic cu supravegherea agentului economic
sau delegatul sau, si verificarea montator,
reparator,
tehnica,
.............. .................. ................ ...................
.............. .................. ................ ...................
------------
*1) Functia, numele si prenumele.
*2) Se vor inscrie parametrii de functionare a instalatiei, in functie de
felul (tipul) acesteia.
ANEXA C
la normativ
______________________________________________________________________________
| ____________________________________ ___________________________________
|
| | Agent economic ................. | | VIZE ANUALE*4) |
|
| | .............................*1) | | _________________________________ |
|
| | RC/CUI ......................*2) | || | | ||
|
| | | || | | ||
|
| | CARNET DE MANEVRANT | || | | ||
|
| | Nr. .. din ........ | || | | ||
|
| | | || | | ||
|
| | Nume ............................ | ||__________|___________|__________||
|
| | Prenume ......................... | || | | ||
|
| | CNP*3) .......................... | || | | ||
|
| | Tipul instalatiei ............... | || | | ||
|
| | | || | | ||
|
| | DIRECTOR/MANAGER | || | | ||
|
| | (semnatura si stampila) | ||__________|___________|__________||
|
| | | || | | ||
|
| | ...................... | || | | ||
|
| | Prezentul carnet este valabil numai| || | | ||
|
| | pentru agentul economic | || | | ||
|
| | sus-mentionat. | ||__________|___________|__________||
|
| |____________________________________| |___________________________________|
|
|______________________________________________________________________________|
*1) Se va inscrie denumirea completa a agentului economic.
*2) RC/CUI - Numar de inregistrare la registrul comertului sau codul unic
de inregistrare.
*3) CNP - Codul numeric personal al manevrantului.
*4) Se vor inscrie: numarul procesului-verbal/data, semnatura directorului
(managerului) si stampila agentului economic.
ANEXA D
la normativ
AUTORIZATIA
coordonatorului de securitate al distractiei extreme
Numele .......................................
Prenumele ....................................
Data nasterii ................................
Locul nasterii ...............................
Agentul economic .............................
VALABILITATEA AUTORIZATIEI
______________________________________________________________________________
|Tipul |Decizia/ |Proces-verbal |Valabilitate |Locatia |Inspector
|
|distractiei |imputernicirea |Nr. si data |_____________| |ISCIR
|
|extreme |de numire | |De la|Pana la| |Semnatura
|
| |Nr. si data | | | | |si
stampila|
|____________|_______________|______________|_____|_______|________|___________|
|____________|_______________|______________|_____|_______|________|___________|
|____________|_______________|______________|_____|_______|________|___________|
|____________|_______________|______________|_____|_______|________|___________|
Coordonatorul de securitate al distractiei extreme este obligat sa cunoasca
si sa respecte intocmai prevederile legislatiei in vigoare si prescriptiile
tehnice, sarcinile lui fiind cele care rezulta din prescriptiile tehnice,
Colectia ISCIR.
Data emiterii .........................
Nr. ...................................
ISCIR-INSPECT IT ......................
Semnatura si stampila
ANEXA E
la normativ
Decizie/imputernicire de numire a coordonatorului de securitate al
distractiei extreme, propus de agentul economic sa fie autorizat de
ISCIR-INSPECT (numai pentru persoane juridice organizatoare de distractie
extrema)
Antetul agentului economic
DECIZIE Nr. .................
din ...............
Unitatea ..........................., reprezentata prin
.................... manager (director),
avand in vedere legislatia cu privire la organizarea si desfasurarea
distractiei extreme, organizatorul acesteia este obligat sa numeasca un
coordonator de securitate care sa fie autorizat de ISCIR-INSPECT, in vederea
aplicarii masurilor prevazute de prescriptiile tehnice,
DECIDE:
1. Domnul/Doamna ........................, de specialitate
................, avand functia de .........................., in perioada
.................., pe amplasamentul: localitatea ....................., str.
............... nr. ...., judetul/sectorul ......................, se numeste
coordonator de securitate al distractiei extreme
...................................................., urmand a fi autorizat de
ISCIR-INSPECT.
2. Coordonatorul de securitate al distractiei extreme este obligat sa
cunoasca si sa respecte intocmai prevederile legislatiei in vigoare si
prescriptiile tehnice, sarcinile lui fiind cele care rezulta din prescriptiile
tehnice, Colectia ISCIR.
3. Activitatea coordonatorului de securitate al distractiei extreme va fi
condusa si indrumata de ................................................, care
raspunde impreuna cu acesta de luarea masurilor pentru aplicarea legislatiei in
vigoare si a prescriptiilor tehnice.
4. Incalcarea obligatiilor prevazute de prescriptiile tehnice, Colectia
ISCIR, atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, materiala, civila sau penala
a celor vinovati.
5. Prezenta decizie anuleaza decizia anterioara nr. .............. din
..................... si intra in vigoare dupa autorizarea coordonatorului de
securitate de catre ISCIR-INSPECT.
Manager, Oficiul juridic
...................... ....................
(Numele, prenumele, (Numele, prenumele
semnatura si stampila) si semnatura)
Imputernicirea coordonatorului de securitate al distractiei extreme (numai
pentru persoane fizice organizatoare de distractie extrema)
IMPUTERNICIRE
din .........
Subsemnatul ...................., domiciliat in localitatea ..............,
str. ..................... nr. ....., bl. ......., sc. ......, ap. ........,
judetul/sectorul ..............., posesor al actului de identitate seria ...
nr. ......, eliberat la data de .......... de Politia ................, in
calitate de organizator al distractiei extreme de tipul
..........................., il/o imputernicesc pe domnul/doamna
..............................................., domiciliat/domiciliata in
localitatea ..................................., str.
.......................... nr. ......, bl. ......, sc. ....., ap. ........,
judetul/sectorul .............., posesor/posesoare al/a actului de identitate seria
.... nr. ......., eliberat la data de .............. de Politia
............................., sa indeplineasca atributiile de coordonator de
securitate al distractiei extreme mai sus mentionate, in perioada
............., pe amplasamentul: localitatea ......................, str.
.................... nr. ......., judetul/sectorul ........... .
Data Semnatura
........... .............