HOTARARE Nr.
435 din 28 aprilie 2010
privind regimul de
introducere pe piata si de exploatare a echipamentelor pentru agrement
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 323 din 17 mai 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României
adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre reglementează
regimul de introducere pe piaţă şi de exploatare a
echipamentelor pentru agrement.
(2) Prevederile prezentei hotărâri nu se
aplică:
a) echipamentelor destinate competiţiilor sportive
şi sporturilor extreme;
b) echipamentelor supuse legislaţiei privind
regimul armelor şi muniţiilor;
c) echipamentelor pentru practicarea sporturilor cu
motor.
Art. 2. -In înţelesul prezentei hotărâri,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) echipament pentru agrement - orice utilaj,
instalaţie sau dispozitiv acţionat prin forţa ori greutatea
omului, electric, pneumatic, hidraulic, mecanic şi/sau prin orice
altă/alte sursă/surse de energie, ce funcţionează pe un
amplasament temporar ori definitiv şi care este destinat agrementului,
jocului sau destinderii consumatorilor;
b) echipament pentru spaţii dejoacă -
echipament pentru agrement, acţionat exclusiv prin greutatea sau
forţa fizică a omului, destinat pentru a fi utilizat în special de
copii, pe un spaţiu dejoacă, temporar ori permanent;
c) spaţiu dejoacă - perimetru
delimitat şi amenajat pentru jocul copiilor, în care este instalat cel
puţin un echipament pentru spaţiile dejoacă;
d) echipament pentru parcurile de distracţii -
echipament pentru agrement care nu este destinat spaţiilor de joacă;
e) distracţie extremă - activitate
oferită de un organizator, persoană fizică sau juridică,
unuia ori mai multor consumatori în scop de destindere şi la care
pericolul sau provocarea pe care le resimte consumatorul îl incită în
principal să participe;
f) certificat de conformitate - document emis de
către un organism de certificare desemnat, prin care se atestă
că sunt îndeplinite cerinţele esenţiale de securitate aplicabile
echipamentului pentru agrement;
g) distribuitor - orice persoană
fizică sau juridică din lanţul de distribuţie, alta decât
producătorul ori importatorul, care pune la dispoziţie pe
piaţă un produs;
h) parc de distracţii - perimetru delimitat
şi amenajat în scopul agrementului, în care este instalat cel puţin
un echipament pentru parcurile de distracţii, temporar sau definitiv;
i) deţinătorul echipamentului pentru
agrement - persoana fizică sau juridică ori autoritatea
publică locală ce deţine cu orice titlu un echipament pentru
agrement, pe care îl pune la dispoziţie consumatorilor;
j) administrator - persoana fizică sau
juridică ce are în administrare un parc de distracţii sau un
spaţiu de joacă, după caz;
k) coordonator de securitate - persoana
angajată, desemnată de organizatorul distracţiei extreme pentru
a veghea la securitatea echipamentului, a consumatorilor, precum şi a
terţelor persoane;
l) locator - orice persoană fizică sau
juridică ce oferă spre închiriere consumatorilor echipamente pentru
agrement;
m) echipament de protecţie individuală -
echipamentul sau accesoriile oferite odată cu echipamentul pentru agrement
închiriat, de către locator sau deţinător, în scopul
protejării vieţii, sănătăţii şi
securităţii consumatorului faţă de pericolele ce pot
apărea ca urmare a utilizării normale şi previzibile a
produsului respectiv;
n) accident grav - accident mortal sau accident
care produce o vătămare corporală gravă a consumatorului
ori a uneia sau mai multor persoane situate în zona adiacentă
echipamentului pentru agrement;
o) incident grav - un eveniment care ar putea da
naştere unui accident grav;
p) producător- orice persoană
fizică sau juridică ce fabrică un echipament pentru agrement ori
pentru care se proiectează sau se fabrică un astfel de echipament
şi care comercializează acest echipament sub numele ori marca sa;
q) importator - orice persoană fizică
sau juridică stabilită în interiorul Uniunii Europene, care introduce
pe piaţa comunitară un echipament pentru agrement dintr-o
ţară terţă;
r) reprezentant autorizat - orice persoană
fizică sau juridică stabilită într-un stat membru al Uniunii
Europene, care a primit un mandat scris din partea producătorului pentru a
acţiona în numele acestuia pentru sarcini specifice;
s) organizator al distracţiei extreme -
orice persoană fizică sau juridică ce furnizează unuia ori
mai multor consumatori activităţi ce reprezintă distracţie
extremă;
ş) radiaţii - emisii de unde sonore,
electromagnetice sau de particule ce se propagă în toate direcţiile,
la care poate fi expus consumatorul în timpul utilizării unui echipament
pentru agrement.
Art. 3. - (1) Se admite introducerea pe piaţă
a echipamentelor pentru agrement care respectă cerinţele
esenţiale de securitate aplicabile, prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Inainte de introducerea pe piaţă a unui
echipament pentru agrement, producătorul sau reprezentantul său
autorizat ori importatorul trebuie să solicite unui organism de
certificare desemnat evaluarea conformităţii echipamentului în
cauză cu cerinţele esenţiale de securitate aplicabile şi
emiterea unui certificat de conformitate, care va însoţi produsul.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2)
echipamentele pentru agrement conforme cu reglementările tehnice,
standardele, specificaţiile tehnice sau procedurile de fabricaţie ale
unui alt stat membru al Uniunii Europene ori care este parte a Acordului
instituind Spaţiul Economic European sau ale Turciei, care asigură un
nivel echivalent de protecţie cu cerinţele esenţiale de
securitate prevăzute în anexa nr. 1.
(4) Pentru echipamentele prevăzute la alin. (3),
în situaţia în care organele de control consideră necesară
luarea unei decizii din categoria celor prevăzute la art. 2 alin. (1) din
Regulamentul (CE) nr. 764/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 9 iulie 2008 de stabilire a unor proceduri de aplicare a anumitor norme
tehnice naţionale pentru produsele comercializate în mod legal în alt stat
membru şi de abrogare a Deciziei nr. 3.052/95/CE, producătorul,
reprezentantul său autorizat, distribuitorul sau importatorul, după
caz, trebuie să pună la dispoziţie organelor de control, la
cerere, reglementările tehnice, standardele, specificaţiile tehnice
sau procedurile de fabricaţie aplicabile acestora şi documentele care
atestă conformitatea lor.
Art. 4. - (1) In scopul realizării evaluării
conformităţii prevăzute la art. 3 alin. (2), producătorul
sau reprezentantul său autorizat ori importatorul trebuie:
a) să înainteze unui organism de certificare
desemnat, ales de către el, o cerere de evaluare semnată,
însoţită de dosarul tehnic al echipamentului pentru agrement. Cererea
de evaluare trebuie să includă denumirea şi adresa
producătorului şi, în cazul în care cererea este depusă de
către reprezentantul autorizat, şi numele şi adresa acestuia;
b) să pună la dispoziţia organismului de
certificare desemnat, în vederea examinării şi testării, unul
sau mai multe echipamente pentru agrement, reprezentative, dacă este
cazul.
(2) Dosarul tehnic prevăzut la alin. (1) lit. a)
trebuie să includă, după caz:
a) o descriere generală a produsului;
b) desenul de ansamblu şi desene de execuţie
pentru toate componentele echipamentului pentru agrement, schemele electrice
şi hidraulice ale echipamentului, atunci când este cazul, precum şi
descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea acestor
desene şi scheme;
c) breviare ale calculelor efectuate;
d) lista standardelor, a specificaţiilor tehnice
de referinţă şi/sau a reglementărilor aplicate pentru
proiectarea şi execuţia echipamentelor de agrement, identificate prin
titlu, număr şi data emiterii;
e) analiza de risc, cu identificarea elementelor de
securitate şi a avertizărilor;
f) instrucţiuni de utilizare şi de
întreţinere;
g) instrucţiuni şi desene de montaj, cu precizarea
spaţiilor de securitate şi a condiţiilor pentru realizarea
fundaţiilor echipamentelor pentru agrement, dacă este cazul;
h) proceduri şi instrucţiuni scrise pentru
proiectare, execuţie, montare, încercări;
i) descriere a examinărilor şi încercărilor,
efectuate pe durata execuţiei, asamblării şi a montajului;
j) rapoarte de inspecţie, de încercare şi de
etalonare realizate, în copie.
(3) Organismul de certificare desemnat verifică
documentele ce i-au fost înaintate şi realizează examinările
şi încercările necesare pentru a se asigura că echipamentul
pentru agrement respectă cerinţele esenţiale de securitate.
Pentru produsele ce fac obiectul producţiei de serie, în scopul de a se
asigura de capabilitatea producătorului de a furniza consecvent echipamente
având caracteristicile şi performanţele echipamentului certificat,
organismul de certificare desemnat evaluează sistemul calităţii
aplicat de producător.
(4) In situaţia în care în urma evaluării
prevăzute la alin. (3) organismul de certificare desemnat consideră
că echipamentele pentru agrement respectă cerinţele
esenţiale de securitate aplicabile, emite un certificat de conformitate.
(5) In situaţia în care obiectul certificatului de
conformitate este un echipament pentru agrement ce urmează a se realiza în
producţie de serie, organismul de certificare desemnat trebuie să
supravegheze, prin audituri periodice, respectarea continuă a
cerinţelor care au stat la baza emiterii certificatului şi să ia
măsuri de suspendare sau de retragere a certificatului de conformitate în
cazul nerespectării obligaţiilor asumate de producător în baza
certificării.
(6) Dosarul tehnic prevăzut la alin. (2) trebuie
păstrat de către producător sau reprezentantul său
autorizat timp de 10 ani de la realizarea ultimului echipament de acelaşi
tip şi pus la dispoziţia autorităţilor de supraveghere
şi control, la solicitarea acestora.
(7) Producătorul sau reprezentantul său
autorizat, la solicitarea căruia s-a emis un certificat de conformitate,
are obligaţia de a face cunoscut imediat organismului de certificare
desemnat ce a emis respectivul document orice modificare adusă
documentaţiei şi condiţiilor ce au stat la baza
certificării de conformitate.
(8) Decizia organismului de certificare desemnat de
respingere a cererii de certificare a unui echipament pentru agrement ori de
suspendare sau retragere a unui certificat de conformitate se face
cunoscută solicitantului, menţionându-se motivele ce au stat la baza
deciziei. Solicitantul poate contesta această decizie la instanţa
judecătorească competentă, potrivit legii.
Art. 5. - (1) Producătorul, reprezentantul
autorizat al acestuia, importatorul sau distribuitorul, după caz, are
obligaţia de a furniza
deţinătorilor/administratorilor/locatorilor, împreună cu
echipamentele de agrement, următoarele documente însoţitoare:
a) desenul de ansamblu al echipamentului;
b) instrucţiuni de utilizare, instrucţiuni de
montaj şi instrucţiuni de întreţinere, redactate în limba
română, fără a exclude posibilitatea prezentării acestor
documente şi în alte limbi;
(2) Producătorul, reprezentantul autorizat al
acestuia sau importatorul, după caz, trebuie să inscripţioneze
pe echipamentele pentru agrement, vizibil, lizibil şi durabil,
informaţiile prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Distribuitorul se va asigura că echipamentele
pentru agrement sunt inscripţionate vizibil, lizibil şi durabil cu
informaţiile prevăzute în anexa nr. 2.
(4) Deţinătorii/administratorii/locatorii
trebuie să deţină şi să prezinte, la cerere, organelor
de control documentele menţionate la alin. (1).
Art. 6. - (1) Administratorul parcului de
distracţii, indiferent dacă parcul de distracţii se află pe
un amplasament temporar sau definitiv, trebuie:
a) să obţină, să deţină
şi să pună la dispoziţie organelor de supraveghere şi
control, la cerere, autorizaţia de funcţionare a parcului de
distracţii, emisă de autorităţile publice locale;
b) să efectueze, atunci când exploatarea
echipamentelor de agrement impune acest lucru, branşamentele necesare în
conformitate cu legislaţia aplicabilă în vigoare;
c) să informeze consumatorii, printr-un panou de
avertizare, amplasat la intrarea în parcul de distracţii, despre:
(i) denumirea parcului de distracţii;
(ii) numărul autorizaţiei de funcţionare
a parcului de distracţii, emisă de autorităţile publice
locale;
(iii) datele de identificare a administratorului,
inclusiv adresa unde acesta are sediul;
(iv) numerele de telefon ale serviciilor profesioniste
pentru situaţii de urgenţă (salvare, pompieri, poliţie)
şi al autorităţii pentru protecţia consumatorilor, pentru
situaţii de urgenţă;
(v) amplasarea echipamentelor pentru agrement, prin
indicarea acestora pe harta parcului de distracţii;
d) să asigure supravegherea parcului de
distracţii;
e) să asigure împrejmuirea parcului de
distracţii;
f) să asigure dotarea parcului de distracţii
cu alimentare cu apă curentă, toalete publice, canalizare
corespunzătoare, instalaţii de iluminat pe timpul nopţii şi
mijloace adecvate de colectare a gunoiului;
g) să delimiteze aleile de acces la echipamentele
pentru agrement din parcurile de distracţii, astfel încât să se evite
intrarea consumatorilor în raza de acţiune a echipamentelor aflate în
mişcare sau în alte zone care pot prezenta pericol pentru viaţa,
sănătatea sau securitatea acestora;
h) să anunţe imediat producerea oricărui
accident sau incident grav autorităţilor competente;
i) să aibă în dotare truse de prim ajutor
pentru cazuri de urgenţă şi să afişeze în mod vizibil
consumatorilor locul unde acestea sunt amplasate;
j) să solicite şi să obţină
autorizaţia de securitate la incendiu, în condiţiile legii, şi
să asigure mijloacele tehnice de apărare împotriva incendiilor
adecvate, funcţionale şi în cantităţile necesare.
(2) Prevederile alin. (1) lit. a), b), lit. c) pct.
(ii)-(iv), lit. e) şi h) sunt aplicabile în mod corespunzător şi
administratorilor spaţiilor de joacă.
(3) Autorităţile publice locale au
responsabilitatea asigurării funcţionării echipamentelor pentru
agrement din spaţiile de joacă amplasate pe domeniul public local,
astfel încât să nu fie afectată securitatea utilizatorilor.
Art. 7. -Inainte de punerea în funcţiune a
echipamentului pentru agrement pe orice amplasament, deţinătorul
echipamentului pentru agrement trebuie:
a) să se asigure că echipamentul pentru
agrement ce urmează a fi exploatat, cu excepţia echipamentelor
prevăzute la art. 3 alin. (3), este însoţit de certificatul de
conformitate;
b) să încheie un document, în formă
scrisă, cu administratorul parcului de distracţii sau al
spaţiului de joacă, din care să rezulte, cel puţin,
acceptul acestuia pentru amplasarea echipamentului pentru agrement şi
perimetrul pentru amplasare, în cazul în care deţinătorul
echipamentului pentru agrement nu este şi administratorul parcului de
distracţii sau al spaţiului dejoacă;
c) să se asigure că pe fiecare echipament
sunt inscripţionate lizibil, durabil şi vizibil informaţiile
prevăzute în anexa nr. 2;
d) să efectueze o analiză de risc în
exploatare, luându-se în considerare prevederile anexei nr. 3;
e) să obţină autorizaţia de
funcţionare a echipamentului pentru agrement, cu respectarea prevederilor
Legii nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de
siguranţă a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de
ridicat şi a aparatelor consumatoare de combustibil, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 8. - Pe toată durata exploatării
deţinătorul echipamentului pentru agrement trebuie:
1. să pună la dispoziţie
administratorului, locatorului sau consumatorului, după caz, echipamentul
pentru agrement conform instrucţiunilor de exploatare furnizate de
producător sau reprezentantul său autorizat;
2. să informeze consumatorii, printr-un panou de
avertizare amplasat în imediata apropiere a echipamentelor, cu privire la:
a) denumirea echipamentului şi datele de
identificare ale deţinătorului;
b) modul corect de utilizare şi comportamentul
adecvat al consumatorilor în timpul utilizării;
c) potenţialele pericole, aşa cum au fost ele
identificate în cadrul analizei de risc în exploatare, inclusiv asupra vârstei
minime, limitei de greutate, înălţimii sau stării de
sănătate a consumatorilor, după caz;
3. să păstreze documentaţia
furnizată de către producător, reprezentantul său autorizat
sau importator, după caz, pentru acel echipament pentru agrement;
4. să asigure efectuarea reviziilor,
reparaţiilor şi întreţinerii echipamentului pentru agrement,
conform instrucţiunilor tehnice furnizate de către producător,
reprezentantul său autorizat sau importator şi atunci când este
cazul, numai cu persoane autorizate conform legii;
5. să folosească, atunci când legislaţia
în vigoare impune acest lucru, numai personal de deservire autorizat.
Art. 9. - (1) Informarea consumatorilor
prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. c) şi art. 8 pct. 2 se face
în mod obligatoriu în limba română, fără a fi exclusă
şi prezentarea în alte limbi, pe panouri de avertizare durabile, amplasate
vizibil şi inscripţionate cu caractere lizibile.
(2) In cazul echipamentelor pentru agrement amplasate
în staţiuni şi zone turistice, informarea consumatorilor se face în
mod obligatoriu şi în cel puţin două limbi de circulaţie
internaţională.
(3) Este interzisă atenţionarea: „Utilizare
pe riscul dumneavoastră" sau orice atenţionare similară.
Art. 10. - (1) Pentru organizarea unei distracţii
extreme, organizatorul acestei activităţi desemnează pentru
toată durata de desfăşurare un coordonator de securitate.
Organizatorul distracţiei extreme, ţinând cont de condiţiile
normale şi previzibile de desfăşurare a activităţii,
trebuie să ia măsurile necesare pentru evitarea pericolelor şi
asigurarea securităţii consumatorilor şi a terţilor. Aceste
măsuri se referă în special la:
a) montaj, verificări periodice, măsuri de
întreţinere a echipamentelor pentru agrement;
b) verificări periodice şi măsuri de
întreţinere a produselor conexe pentru agrement utilizate;
c) avertismente şi inscripţionări;
d) măsuri specifice de apărare împotriva
incendiilor şi de instruire a personalului şi a consumatorilor
privind situaţiile de urgenţă specifice care pot surveni.
(2) Organizatorul distracţiei extreme trebuie
să deţină următoarele informaţii pentru organizarea
distracţiei extreme:
a) lista de produse conexe pentru agrement necesare
distracţiei extreme ce pot avea un impact asupra securităţii,
precum şi identificarea şi descrierea caracteristicilor acestor
produse;
b) schema distracţiei extreme.
(3) Prevederile art. 7 lit. a)-d) şi ale art. 8,
aplicabile deţinătorului echipamentului pentru agrement, se
aplică şi organizatorului distracţiei extreme.
Art. 11. - (1) La momentul închirierii de către
consumator a unui echipament pentru agrement, locatorul trebuie să ofere
consumatorului informaţii în limba română, fără a exclude
prezentarea lor şi în alte limbi, cu privire la:
a) modul de folosinţă a produsului închiriat;
b) măsurile de securitate ce trebuie luate cu
ocazia utilizării produsului închiriat, inclusiv măsurile specifice
de apărare împotriva incendiilor şi de instruire în domeniul
situaţiilor de urgenţă.
(2) Dacă echipamentul pentru agrement închiriat nu
este destinat să fie utilizat de consumator în localurile, clădirile
sau pe terenurile locatorului, informaţiile prevăzute la alin. (1)
sunt furnizate de către locator consumatorului odată cu produsul
închiriat printr-un document ce conţine aceste informaţii.
(3) Dacă echipamentul pentru agrement închiriat
este destinat să fie utilizat în localurile, clădirile sau pe
terenurile locatorului, informaţiile prevăzute la alin. (1) sunt
furnizate de către locator consumatorului sub una dintre următoarele
forme:
a) notificarea consumatorului, prin înmânarea, la
momentul utilizării echipamentului pentru agrement, a unui document
relevant;
b) un anunţ lizibil, pe un suport durabil şi
aplicat într-un loc vizibil pentru consumator.
(4) Locatorul este obligat să pună la
dispoziţie consumatorului, cu titlu gratuit, echipamentele de
protecţie individuală adecvate, care sunt recomandate de
producător în instrucţiunile de utilizare a echipamentului pentru
agrement închiriat. Este interzis locatorilor să pună la
dispoziţie consumatorilor echipamente pentru agrement fără
echipamentele de protecţie individuală recomandate de
producător.
Art. 12. - Consumatorii trebuie să respecte modul
corect de utilizare a echipamentelor pentru agrement, aşa cum a fost
furnizat de deţinătorul echipamentului pentru agrement, şi
să utilizeze echipamentele de protecţie individuală care le sunt
puse la dispoziţie de către locator.
Art. 13. - (1) In termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al ministrului
economiei, comerţului şi mediului de afaceri se aprobă normele metodologice
pentru desemnarea organismelor de certificare potrivit criteriilor
prevăzute în anexa nr. 4.
(2) Lista cuprinzând organismele de certificare
desemnate se aprobă şi se actualizează periodic prin ordin al
ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Certificatele de examinare de tip acordate în
conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.102/2002 privind
regimul de introducere pe piaţă şi de exploatare a echipamentelor
pentru agrement rămân valabile până la data expirării acestora.
Art. 14. - (1) Constituie contravenţii şi se
sancţionează după cum urmează:
a) introducerea pe piaţă a echipamentelor
pentru agrement, cu excepţia echipamentelor prevăzute la art. 3 alin.
(3), fără certificatul de conformitate prevăzut la art. 3 alin.
(2), cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei şi interzicerea
utilizării echipamentului pentru agrement până la remedierea
deficienţelor;
b) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (4), cu amendă
de la 10.000 lei la 50.000 lei şi interzicerea utilizării
echipamentului pentru agrement până la remedierea deficienţelor;
c) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (6), ale
art. 5 alin. (2), (3) şi (4), ale art. 6 alin. (1) lit. a)-i), cu
amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei şi interzicerea utilizării
echipamentului pentru agrement până la remedierea deficienţelor;
d) nerespectarea prevederilor art. 7 lit. a), b)
şi c), ale art. 8 pct. 1,2 şi 3, ale art. 9,10 şi 11, cu
amendă de la 200 lei la 2.000 lei şi interzicerea utilizării
echipamentului până la remedierea deficienţelor;
e) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (4), cu
amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei şi interzicerea punerii în
funcţiune a echipamentului pentru parcurile de distracţii;
f) nerespectarea prevederilor art. 7 lit. d) şi
e), ale art. 8 pct. 4 şi 5, cu amendă de la 2.000 lei la 15.000 lei
şi interzicerea punerii în funcţiune a echipamentului pentru
parcurile de distracţii;
g) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (1) lit. j)
se sancţionează potrivit prevederilor art. 44 pct. IV lit. i) din
Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu
modificările ulterioare.
(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) sunt
aplicabile persoanelor fizice, precum şi persoanelor juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) se efectuează de
personalul împuternicit al Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Consumatorilor, cele prevăzute la alin. (1) lit. e) şi
f) se efectuează de către personalul împuternicit al Inspecţiei
de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi
Instalaţiilor de Ridicat, iar cele prevăzute la alin. (1) lit. g) se
efectuează de către personalul împuternicit al unităţilor
teritoriale ale Inspectoratului General pentru Situaţii de
Urgenţă.
(4) In cazul în care organele de control prevăzute
la alin. (3) constată că produsele pot prejudicia sănătatea
şi securitatea utilizatorilor echipamentelor pentru agrement, iau
măsuri pentru interzicerea utilizării şi/sau retragerea
produselor de pe piaţă şi sancţionează contravenientul
cu amendă de la 10.000 la 50.000 lei.
(5) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după
caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii
aplicabile.
Art. 15. - Prevederilor art. 14 le sunt aplicabile
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 16. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 17. - (1) Prezenta hotărâre intră în
vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.102/2002 privind
regimul de introducere pe piaţă şi de exploatare a
echipamentelor pentru agrement, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 758 din 17 octombrie 2002, Ordinul ministrului
industriei şi resurselor şi al ministrului
sănătăţii şi familiei nr. 145/626/2003 pentru
aprobarea Normativului referitor la autorizarea şi gradul de calificare a
personalului tehnic de deservire şi a coordonatorului de securitate pentru
distracţia extremă, NT1-2002, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 455 din 26 iunie 2003, şi Ordinul ministrului
industriei şi resurselor şi al ministrului
sănătăţii şi familiei nr. 364/619/2003 privind
aprobarea Metodologiei pentru efectuarea analizei de risc în exploatare,
MT1-2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 455 din 26
iunie 2003.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei, comerţului şi mediului
de afaceri,
Adriean Videanu
Preşedintele Autorităţii Naţionale
pentru Protecţia Consumatorilor,
Constantin Cerbulescu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mihai Capră,
secretar de stat
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
ANEXA Nr. 1
CERINŢE ESENŢIALE DE SECURITATE
1. Echipamentul pentru agrement trebuie să fie
produs astfel încât să poată funcţiona şi să fie
reglat şi întreţinut fără a se expune la pericole din
punctul de vedere al securităţii, atunci când aceste acţiuni
sunt realizate în circumstanţele stabilite de producător.
2. Măsurile de precauţie luate trebuie
să vegheze la excluderea oricărui pericol în condiţii normale
sau previzibile de utilizare, pe durata normală de viaţă a
echipamentului pentru agrement.
3. Gradul de pericol legat de utilizarea echipamentului
pentru agrement trebuie să fie în raport cu aptitudinea consumatorilor, In
scopul punerii acestui principiu în practică se stabileşte, acolo
unde este necesar, o vârstă minimă, limită de greutate, înălţime
sau stare de sănătate pentru consumatori.
4. Pentru alegerea celor mai bune soluţii
producătorul trebuie să aplice următoarele principii, în ordinea
indicată:
a) excluderea sau limitarea la maximum a pericolelor
prin integrarea în mod optim a cerinţelor de securitate în cadrul
proiectării şi fabricării echipamentului de agrement;
b) luarea măsurilor necesare de precauţie de
securitate pentru pericolele ce nu pot fi excluse;
c) informarea despre pericolele rămase ca urmare a
eficacităţii incomplete a măsurilor de protecţie luate,
indicarea, în cazul în care este necesar, a pregătirii speciale şi
semnalarea faptului că trebuie să fie utilizate anumite echipamente
de protecţie individuală.
5. In cadrul proiectării şi fabricaţiei
unui echipament pentru agrement, precum şi al elaborării
instrucţiunilor de utilizare, producătorul trebuie să ia în
considerare atât o utilizare normală a echipamentului, cât şi o
utilizare previzibilă iraţională.
6. Echipamentul pentru agrement trebuie să fie
conceput astfel încât să se evite o utilizare pentru alt scop decât cel
pentru care a fost fabricat, dacă aceasta implică pericole.
7. In cadrul proiectării şi fabricaţiei
unui echipament pentru agrement, precum şi al elaborării
instrucţiunilor de utilizare, producătorul trebuie să
ţină seama inclusiv de comportamentul specific al minorilor.
8. In cadrul proiectării şi fabricaţiei
unui echipament pentru agrement, precum şi al elaborării
instrucţiunilor de utilizare, producătorul trebuie să
ţină seama de obstacolele pe care cel ce va utiliza echipamentul le
va întâmpina prin utilizarea, necesară sau previzibilă, a
echipamentului de protecţie individuală.
9. Echipamentul pentru agrement trebuie să fie
însoţit de toate echipamentele şi accesoriile speciale care sunt
esenţiale pentru a preveni pericolele în cadrul montajului,
demontării, transportului, reglării, întreţinerii şi
utilizării.
10. In cadrul proiectării şi fabricaţiei
unui echipament pentru agrement, precum şi al elaborării
instrucţiunilor de utilizare, producătorul trebuie să ia în
considerare următoarele aspecte ale pericolelor:
a) pericole care rezultă din portanta
insuficientă a echipamentului, ţinându-se seama de rezistenţa,
de rigiditatea şi de capacitatea de deformare a materialelor utilizate;
b) pericole care rezultă din pierderea de
echilibru a echipamentului, ţinându-se seama de susţinerea
echipamentului şi solurilor posibile, precum şi a
încărcărilor eventuale ale echipamentului;
c) pericole care rezultă din utilizarea
echipamentului, printre care lovirea, tăierea, strivirea, asfixierea,
înecul, electrocutarea, şocul şi supraîncărcarea corpului;
d) pericole care rezultă din accesibilitatea
echipamentului, inclusiv accesibilitatea în caz de pană şi stare de
urgenţă şi posibilitatea de evacuare;
e) pericole care rezultă din eventualele
interacţiuni ale echipamentului şi consumatorilor cu mediul
înconjurător şi cu publicul;
f) pericole în spaţiile închise, inclusiv lipsa de
ventilaţie şi de luminozitate;
g) pericole care rezultă din
posibilităţile defectuoase de întreţinere;
h) pericole care rezultă dintr-un incendiu;
i) pericole care rezultă din radiaţii.
11. Componentele şi părţile
detaşabile ale echipamentelor pentru spaţiile de joacă,
destinate special copiilor mai mici de 36 de luni, trebuie să aibă
dimensiuni suficiente pentru a nu putea fi înghiţite şi/sau inhalate.
12. Echipamentele pentru spaţiile dejoacă,
destinate să ţină sau să susţină copilul pe
apă, trebuie să fie concepute şi fabricate astfel încât să
reducă cât mai mult posibil pericolul, ţinându-se seama de uzura
preconizată a echipamentelor pentru spaţiile de joacă, pericolul
de pierdere a flotabilităţii echipamentului pentru spaţiile de
joacă şi de pierdere a sprijinului dat copilului.
13. Echipamentele pentru agrement trebuie să fie
realizate din materiale rezistente care îndeplinesc următoarele
caracteristici:
a) fie nu ard sub acţiunea directă a unei
flăcări, scântei sau a oricărui alt focar potenţial de
incendiu;
b) fie sunt greu inflamabile;
c) fie, dacă se aprind, ard lent şi
prezintă o viteză redusă de propagare a flăcării;
d) fie sunt tratate, oricare ar fi compoziţia
chimică a materialului echipamentului pentru spaţiile dejoacă,
astfel încât să întârzie procesul de ardere.
14. Se interzice utilizarea materialelor metalice
pentru:
a) executarea suprafeţelor de alunecare pentru
tobogane;
b) executarea de subansamble care vin în contact cu
corpul uman pe timpul utilizării echipamentelor (de exemplu: tuneluri,
tobogane tubulare, incinte închise etc);
15. Echipamentele a căror utilizare sigură
este condiţionată de controlul vitezei vântului vor fi dotate cu
dispozitive de măsurare a acesteia şi cu dispozitive de încetare a
funcţionării în condiţii de securitate pentru utilizatori.
ANEXA Nr. 2
INFORMAŢII
care se inscripţionează pe echipamentele
de agrement
Echipamentele de agrement trebuie inscripţionate
cu următorul conţinut:
- Denumirea
echipamentului.....................................................................
- Codul de identificare al echipamentului pentru
agrement.........................
-
Seria..........................................................
- Anul de
fabricare.......................................
- Producător/reprezentant autorizat al
producătorului/importator.................... (denumirea completă,
adresa sediului, datele de contact)
- Caracteristicile tehnice, după caz:
• limita de vârstă pentru utilizarea
echipamentelor............................................
• greutatea maximă admisă
............................................................................
• înălţimea maximă
admisă..............................................................................
• numărul maxim de utilizatori
admis................................................................
• viteza maximă admisă a echipamentelor de
agrement.....................................
- Numărul certificatului de conformitate
(dacă este cazul)* ..............................
* Se va inscripţiona numărul certificatului
de conformitate pe echipamentul de agrement numai dacă acesta este certificat
conform prevederilor art. 3 alin. (2) din hotărâre sau dacă
legislaţia unui alt stat membru al Uniunii Europene ori a unui stat care
este parte a Acordului constituind Spaţiul Economic European sau a Turciei
prevede certificarea conformităţii.
ANEXA Nr. 3
ANALIZA DE RISC ÎN EXPLOATARE
1. Analiza de risc în exploatare comportă
succesiv:
a) identificarea potenţialelor pericole ce pot
apărea la echipamentul pentru agrement în timpul exploatării;
b) determinarea şi descrierea precisă a riscurilor
corespunzătoare pentru securitatea consumatorilor şi terţilor în
timpul exploatării echipamentului pentru agrement;
c) evaluarea acestor riscuri.
2. Aspectele pericolelor ce trebuie luate în
considerare în cadrul analizei de risc în exploatare, după caz, sunt:
a) pericole care rezultă din dispunerea
echipamentelor pentru agrement instalate;
b) pericole care rezultă din dispunerea
echipamentelor pentru agrement instalate şi din alte instalaţii
prezente;
c) pericole care rezultă dintr-o administrare
şi o întreţinere defectuoase;
d) pericole care rezultă din modificări
substanţiale ale echipamentelor pentru agrement instalate;
e) pericole care rezultă din materialul abandonat;
f) pericole care rezultă din amplasarea
echipamentului pentru agrement în raport cu căile de acces;
g) pericole care rezultă din
îngrădiri/împrejmuiri;
h) pericole care rezultă din diferenţele de
înălţime;
i) pericole care rezultă din vegetaţie;
j) pericole care rezultă din mobilierul urban;
k) pericole care rezultă dintr-o iluminare
naturală sau artificială insuficientă a mediului
înconjurător;
l) pericole care rezultă din mediul
înconjurător natural;
m) pericole care rezultă din lipsa de informare a
adulţilor care supraveghează minorii în ceea ce priveşte
riscurile;
n) pericole care rezultă din accesibilitatea
echipamentului pentru agrement şi din situarea sa, ţinându-se seama
de necesităţile de acces la acesta în caz de pană, stare de
urgenţă şi de evacuare;
o) pericole care rezultă din aptitudinile limitate
ale utilizatorilor;
p) pericole care rezultă din vandalism;
q) pericole care rezultă din contaminare
biologică;
r) pericole care rezultă din portanta
insuficientă a echipamentului, ţinându-se seama de rezistenţa,
rigiditatea şi capacitatea de deformare a materialelor utilizate;
s) pericole care rezultă din pierderea
echilibrului echipamentului, ţinându-se seama de susţinerea
echipamentului, solului şi de fixarea echipamentului pe acesta, precum
şi de încărcările eventuale ale echipamentului;
t) pericole care rezultă din utilizarea
echipamentului, printre care tăierea, strivirea, asfixierea, înecul,
electrocutarea, şocul şi supraîncărcarea corpului;
u) pericole care rezultă din lovirea
consumatorilor, ţinându-se seama de proprietăţile de atenuare la
impactul cu solul şi de natura suprafeţei;
v) pericole care rezultă din interacţiunile
eventuale ale echipamentului şi consumatorilor cu mediul înconjurător
şi cu publicul;
w) pericole în spaţiile închise, inclusiv lipsa de
ventilaţie şi de luminozitate;
x) pericole care rezultă dintr-un incendiu;
y) pericole care rezultă din radiaţii
dăunătoare;
z) pericole care rezultă din montaj
necorespunzător;
aa) pericole care rezultă din posibilitatea
insuficientă de supraveghere;
bb) pericole care rezultă dintr-o proastă
întreţinere şi dintr-o administrare defectuoasă;
ce) pericole care rezultă din modificări
considerabile la echipament;
dd) pericole care rezultă dintr-o lipsă de
informare a consumatorilor în ceea ce priveşte riscurile;
ee) pericole care rezultă din lipsă de
cunoştinţe, de pregătire şi de experienţă a
personalului tehnic, inclusiv în acordarea primului ajutor în caz de accident.
ANEXA Nr. 4
CERINŢE MINIME
pentru desemnarea organismelor de certificare
1. Organismul de certificare desemnat, conducerea
acestuia şi personalul responsabil cu efectuarea operaţiunilor de
certificare trebuie să fie alţii decât producătorul,
reprezentantul său autorizat, importatorul, montatorul sau utilizatorul
echipamentului pentru agrement. Organismul nu poate fi implicat direct sau indirect
în activităţi de producţie, comercializare, reparare ori
întreţinere a echipamentului pentru agrement.
2. Organismul de certificare desemnat şi
personalul acestuia trebuie să efectueze operaţiunile de certificare
cu integritate profesională şi competenţă tehnică
şi trebuie să fie independenţi de orice presiuni, îndeosebi cele
de natură financiară, care ar putea influenţa certificarea, în
mod special din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în
rezultatul certificării.
3. Organismul de certificare desemnat trebuie să
dispună de personalul necesar şi dotările tehnice necesare care
să îi permită îndeplinirea sarcinilor sale administrative şi
tehnice impuse de procesul de certificare.
4. Personalul responsabil cu efectuarea certificării
trebuie să aibă:
a) pregătire tehnică şi
profesională temeinică;
b) cunoştinţe şi experienţă
satisfăcătoare referitoare la cerinţele certificării.
5. Imparţialitatea personalului trebuie
garantată. Remunerarea personalului nu trebuie să fie corelată
cu numărul certificărilor efectuate şi nici cu rezultatele
acestora.
6. Organismul de certificare desemnat trebuie să
deţină o asigurare de răspundere civilă.
7. Personalul organismului de certificare desemnat este
obligat să păstreze secretul profesional cu privire la
informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor sale, cu excepţia
situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de
autorităţile competente ale statului.