ORDIN
Nr. 364/619 din 19 iunie 2003
privind aprobarea Metodologiei pentru efectuarea analizei de risc in
exploatare, MT1-2002
ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR - Nr. 364 din
19 iunie 2003
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI - Nr. 619 din 20 iunie 2003
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 455 din 26 iunie 2003
In aplicarea art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 1.102/2002
privind regimul de introducere pe piata si de exploatare a echipamentelor
pentru agrement,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu modificarile ulterioare,
si al Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
si
avand in vedere referatele de aprobare prezentate,
ministrul industriei si resurselor si ministrul sanatatii si familiei emit
urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia pentru efectuarea analizei de risc in exploatare,
MT1-2002, editia 1, cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
INSPECTIA DE STAT PENTRU CONTROLUL CAZANELOR,
RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE SI INSTALATIILOR DE RIDICAT
- ISCIR -
METODOLOGIE
pentru efectuarea analizei de risc in exploatare, MT1-2002
Editia 1
Colectia Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub
Presiune si Instalatiilor de Ridicat - ISCIR
- Editie oficiala -
1. Analiza de risc in exploatare
1.1. Analiza riscurilor in exploatare comporta succesiv urmatoarele:
a) identificarea potentialelor pericole ce pot aparea la
echipamentul/instalatia montat/montata si utilizat/utilizata in parcurile de
distractii si spatiile de joaca in timpul exploatarii sale;
b) determinarea si descrierea precisa a riscurilor corespunzatoare pentru
securitatea consumatorilor in timpul exploatarii echipamentului/instalatiei
montat/montate si utilizat/utilizate in parcurile de distractii si spatiile de
joaca;
c) evaluarea acestor riscuri.
2. Definitii
Termenii pericol si risc trebuie sa fie definiti foarte precis.
Pericol: - prezenta unui factor fizic, mecanic sau functional care la un
moment dat si in anumite conditii poate afecta sanatatea persoanelor;
- o sursa potentiala de leziune fizica sau de prejudiciere a sanatatii
persoanelor;
- o proprietate intrinseca daunatoare sanatatii persoanelor.
Risc: - probabilitatea aparitiei unui efect nedorit la nivelul organismului
uman, generat de existenta unui pericol;
- o combinatie a celei mai importante daune posibile si a probabilitatii de
aparitie a acestei daune.
Un risc decurge dintr-un pericol.
Un pericol este la originea unuia sau mai multor riscuri.
Aceasta definitie ne permite sa constatam ca inainte de a putea estima
riscurile inerente trebuie sa se identifice pericolele asociate unui/unei
echipament/instalatii.
3. Aspecte ale pericolelor ce trebuie luate in considerare in cadrul
evaluarii riscului in exploatare (dupa caz):
3.1. pericole care rezulta din caracteristicile terenului pe care sunt
amplasate echipamentele/instalatiile din parcurile de distractii si spatiile de
joaca;
3.2. pericole care rezulta din dispunerea echipamentelor/instalatiilor in
parcurile de distractii si spatiile de joaca in vecinatatea instalatiilor
existente;
3.3. pericole care rezulta din modificari substantiale la
echipamentele/instalatiile din parcurile de distractii si spatiile de joaca;
3.4. pericole care rezulta din materialul abandonat;
3.5. pericole care rezulta din situarea parcurilor de distractii si a
spatiilor de joaca in raport cu caile de acces;
3.6. pericole care rezulta din imprejmuiri;
3.7. pericole care rezulta din diferentele de inaltime;
3.8. pericole care rezulta din mobilierul urban;
3.9. pericole care rezulta dintr-o iluminare naturala sau artificiala
insuficienta a mediului inconjurator;
3.10. pericole care rezulta din mediul inconjurator natural;
3.11. pericole care rezulta din lipsa de informare a adultilor care
supravegheaza, in ceea ce priveste riscurile;
3.12. pericole care rezulta din accesibilitatea spatiului de joaca insusi
si din situarea sa, tinandu-se seama de necesitatile de acces la acesta in caz
de defectiuni, stare de urgenta si de evacuare;
3.13. pericole care rezulta din imposibilitatea de a obtine echipamente de
protectie individuala;
3.14. pericole care rezulta din aptitudinile limitate ale consumatorilor;
3.15. pericole care rezulta din vandalism;
3.16. pericole care rezulta din contaminare biologica;
3.17. pericole care rezulta din portanta insuficienta a echipamentului,
tinandu-se cont de rezistenta, rigiditatea si capacitatea de deformare a
materialelor utilizate;
3.18. pericole care rezulta din pierderea echilibrului echipamentului/instalatiei,
tinandu-se seama de sustinerea echipamentului/instalatiei, de caracteristicile
solului si de fixarea echipamentului/instalatiei pe acesta, precum si de
incercarile eventuale ale echipamentului/instalatiei;
3.19. pericole care rezulta din utilizarea echipamentului/instalatiei,
printre care taierea, precipitarea, strangularea, strivirea, asfixierea,
inecul, socul si supraincarcarea corpului uman;
3.20. pericole care rezulta din lovirea consumatorilor, tinandu-se cont de
proprietatile de atenuare la impactul cu solul si de natura suprafetei
acestuia;
3.21. pericole care rezulta din interactiunile eventuale ale
echipamentului/instalatiei si ale consumatorilor cu mediul inconjurator si cu
publicul;
3.22. pericole care rezulta din mediul ambiant din spatiile inchise,
inclusiv lipsa de ventilatie si de luminozitate;
3.23. pericole care rezulta dintr-un incendiu sau dintr-o electrocutare;
3.24. pericole care rezulta din radiatii nefaste;
3.25. pericole care rezulta din montajul necorespunzator al
echipamentului/instalatiei;
3.26. pericole care rezulta din posibilitatea insuficienta de supraveghere;
3.27. pericole care rezulta dintr-o intretinere necorespunzatoare si
dintr-o administrare defectuoasa;
3.28. pericole care rezulta dintr-o lipsa de informare a consumatorilor in
ceea ce priveste riscurile;
3.29. pericole care rezulta din lipsa de cunostinte, de pregatire si de
experienta a personalului de deservire si de supraveghere.
4. Etapele analizei de risc
4.1. Prima etapa: Determinarea limitelor
Trebuie sa se determine mai intai limitele produsului sau serviciului.
Aceste limite incep cu limitele in spatiu. Persoanele responsabile cu
aprecierea riscului trebuie, in special, sa fie constiente de aceste limite. Se
pot pune urmatoarele intrebari:
- Ce se intelege prin utilizare preconizata (asteptata)?
Trebuie sa ne gandim la cel care va utiliza echipamentul/instalatia si in
ce imprejurari. Trebuie sa se tina seama de comportamentul normal al
consumatorului. Persoanele responsabile cu aprecierea riscului se vor interesa,
in special, de grupa de varsta pentru care este prevazut/prevazuta
echipamentul/instalatia.
- Ce se intelege prin utilizare previzibila?
Aceasta inseamna o utilizare a echipamentului/instalatiei de catre copii
(mai mari sau mai mici), diferita de utilizarea preconizata. De asemenea, este
vorba despre utilizarea simultana a echipamentului/instalatiei de catre mai
multi consumatori.
- In ce mediu inconjurator va fi utilizat/utilizata
echipamentul/instalatia?
- Echipamentul/instalatia este utilizat/utilizata in interior sau in
exterior?
- Echipamentul/instalatia este influentat/influentata de conditiile
climaterice?
- Echipamentul/instalatia interactioneaza cu alte echipamente/instalatii?
- Echipamentul/instalatia functioneaza sub supraveghere sau nu?
4.1.1. La determinarea limitelor trebuie sa se tina seama si de urmatoarele
aspecte:
a) determinarea limitelor prin folosirea echipamentului si/sau instalatiei;
b) accesul unor grupe de persoane cu risc crescut (varsta neadecvata,
persoane cu handicap, kinetoze - rau de inaltime, rau de miscare etc.);
c) afisarea acestor contraindicatii de utilizare.
4.2. A doua etapa: Identificarea pericolelor
Identificarea pericolelor este o etapa cruciala in procesul de apreciere a
riscului. Un pericol neobservat va reprezenta intotdeauna un risc necunoscut.
Intr-adevar, daca un pericol nu a fost detectat, este imposibil sa se ia masuri
de securitate. De aici rezulta importanta de a cerceta in mod aprofundat si
sistematic pericolele pe care le comporta echipamentul/instalatia.
Pericolele sunt inerente la echipamentele/instalatiile din parcurile de
distractii si spatiile de joaca. Pericolele pot rezulta din:
- caracteristicile locului de amplasare;
- conditiile de utilizare;
- starea tehnica a echipamentului (slabirea echipamentului);
- conditiile atmosferice extreme prevazute sau nu (de exemplu: excesiv de
cald, excesiv de rece, precipitatii, curenti de aer etc.);
- comportamentul uman (utilizare prevazuta + utilizare previzibila);
- starea de deteriorare si uzura echipamentului/instalatiei dupa o perioada
de utilizare;
- lipsa personalului de supraveghere.
4.3. Etapa a treia: Estimarea riscului
_____
/ \
( Plecare )
\ _____ /
|
------------------>|
| ____________v______________
| | Determinarea limitelor |
| |___________________________|
| |
| ____________v______________
| | Identificarea pericolelor |
| |___________________________|
| |
| ____________v______________
| | Estimarea riscului |
| |___________________________|
| |
| ____________v______________
| | Analiza de risc |
| |___________________________|
| |
| v
| / \
| / \ _____
| / \ DA / \
| /Produs \------>( Sfarsit )
| \ sigur / \ _____ /
| \ /
| \ /
| \ /
| | NU
| ____________v______________
| | Reducerea riscului |
| |___________________________|
| |
|___________________|
4.3.1. La secventa "Identificarea pericolelor" se va insista si
pe "Identificarea persoanelor cu risc crescut".
4.3.2. La secventa "Estimarea riscului" se va insista si pe
"Estimarea riscului in functie de numarul si marimea pericolelor".
5. Autorizari
5.1. Analiza de risc va fi efectuata numai de agenti economici autorizati
de ISCIR-INSPECT in acest scop si de specialisti desemnati de autoritatile
locale din directiile de sanatate publica.
5.2. In vederea autorizarii pentru efectuarea analizei de risc, agentii
economici au urmatoarele obligatii si responsabilitati:
a) sa posede prescriptiile tehnice, Colectia ISCIR, specifice domeniului
pentru care elaboreaza studiul analizei de risc;
b) sa propuna prin decizie, conform modelului din anexa A, in vederea
autorizarii de catre ISCIR-INSPECT, personal de specialitate care sa avizeze
lucrarile efectuate. Orice schimbare a personalului de specialitate autorizat
va fi comunicata la ISCIR-INSPECT si va deveni definitiva dupa confirmarea de
catre aceasta;
c) sa elaboreze programul (procedura) de studii specific (specifica)
analizei de risc, care trebuie sa fie prezentat spre avizare la ISCIR-INSPECT;
d) sa elaboreze analiza de risc si sa stabileasca masurile preventive in
urma acesteia, iar rezultatele sa fie comunicate detinatorului/utilizatorului
de echipamente/instalatii.
5.3. Personalul tehnic autorizat de ISCIR-INSPECT pentru avizarea studiilor
are urmatoarele obligatii si responsabilitati:
a) sa avizeze studiile privind analiza de risc, in conformitate cu domeniul
pentru care a primit autorizatia din partea ISCIR-INSPECT;
b) sa avizeze studiile privind analiza de risc numai daca acestea au fost
elaborate conform prezentei metodologii;
c) la avizarea studiilor privind analiza de risc sa utilizeze numai
buletine de examinare si incercare emise de laboratoare autorizate de
ISCIR-INSPECT.
5.4. Personalul de specialitate care urmeaza sa fie autorizat de ISCIR-INSPECT
pentru avizarea studiilor privind analiza de risc trebuie sa fie absolvent al
unui institut de invatamant tehnic superior si sa aiba o vechime in
specialitate de cel putin 10 ani.
5.5. In vederea autorizarii agentii economici care vor efectua analize de
risc vor inainta la ISCIR-INSPECT o documentatie intocmita in conformitate cu
prevederile anexei B.
ANEXA A
la metodologie
Model pentru Decizia de numire a personalului tehnic pentru avizarea
studiilor privind analiza de risc, propus de agentul economic sa fie autorizat
de ISCIR-INSPECT
Antetul agentului economic
DECIZIE
Nr. .... din ..........
Unitatea ......................., reprezentata prin .......................
manager (director),
avand in vedere legislatia cu privire la functionarea in conditii de
securitate a echipamentelor/instalatiilor montate si utilizate in parcurile de
distractii si spatiile de joaca si in vederea aplicarii masurilor prevazute de prescriptiile
tehnice,
DECIDE:
1. Domnul/Doamna ...................., de specialitate
...................., avand functia de ..........................., incepand cu
data de ............. se numeste responsabil cu avizarea studiilor privind
analiza de risc, din cadrul ..............................., urmand sa fie
autorizat de ISCIR-INSPECT.
2. Responsabilul cu avizarea studiilor privind analiza de risc este obligat
sa cunoasca si sa respecte intocmai prevederile legislatiei in vigoare si ale
prescriptiilor tehnice, sarcinile lui fiind cele care rezulta din prescriptiile
tehnice, Colectia ISCIR.
3. Activitatea responsabilului cu avizarea studiilor privind analiza de
risc va fi coordonata si indrumata din partea conducerii de
........................, care raspunde impreuna cu acesta de luarea masurilor
pentru aplicarea legislatiei in vigoare si a prescriptiilor tehnice.
4. Incalcarea obligatiilor prevazute de prescriptiile tehnice, Colectia
ISCIR, atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, materiala, civila sau penala
a celor vinovati.
5. Prezenta decizie anuleaza decizia anterioara nr. ....... din ...........
si devine definitiva dupa autorizarea responsabilului de catre ISCIR-INSPECT.
Manager, Oficiul juridic
...................... ..................
(Numele, prenumele, (Numele, prenumele
semnatura si stampila) si semnatura)
ANEXA B
la metodologie
CONTINUTUL
documentatiei pentru obtinerea autorizatiei de a efectua analiza de risc pentru
echipamentele/instalatiile montate si utilizate in parcurile de distractii
Documentatia se intocmeste de catre agentul economic solicitant, se
inainteaza la ISCIR-INSPECT si va contine un memoriu in care se vor preciza
urmatoarele:
a) domeniul pentru care se solicita autorizarea;
b) dotarea cu mijloace de examinare si investigare prin laboratoare proprii
sau angajate cu contract, autorizate de ISCIR-INSPECT;
c) numele si prenumele, pregatirea teoretica, vechimea in specialitate si
cea in domeniu pentru personalul propus sa avizeze studiile pentru analiza de
risc, care urmeaza sa fie autorizat de ISCIR INSPECT;
d) decizia de numire a personalului, conform modelului din anexa A.