HOTARARE Nr. 1102 din 2 octombrie 2002
privind regimul de introducere pe piata si de exploatare a echipamentelor
pentru agrement
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 758 din 17 octombrie 2002
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 6 lit. b) din Ordonanta
Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza regimul de introducere pe piata si de
exploatare a echipamentelor pentru agrement.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos semnifica
dupa cum urmeaza:
a) echipament pentru agrement - orice utilaj, instalatie sau dispozitiv
actionat prin forta sau greutatea omului, electric, pneumatic, hidraulic,
mecanic, precum si prin orice alte surse de energie, pe un amplasament temporar
sau definitiv, destinat agrementului, jocului sau destinderii persoanelor
fizice;
b) echipament pentru spatiile de joaca - acel echipament pentru agrement,
conceput sau destinat pentru a fi utilizat in special de copii, la care
intervine exclusiv greutatea sau forta fizica a fiintei umane, si destinat
folosirii pe un spatiu colectiv de joaca, temporar sau permanent;
c) spatiu de joaca - perimetrul delimitat si amenajat in scopul
agrementului, in care este instalat cel putin un echipament pentru spatiile de
joaca;
d) echipament pentru parcurile de distractii - acel echipament pentru
agrement care nu este un echipament pentru spatiile de joaca;
e) parc de distractii - perimetrul delimitat si amenajat in scopul
agrementului, in care este instalat cel putin un echipament pentru parcurile de
distractii, temporar sau definitiv;
f) distractie extrema - o activitate oferita de un organizator, prin
intermediul unui echipament pentru agrement, unuia sau mai multor consumatori
in scop de distractie sau de recreere si la care senzatia de pericol sau de
provocare pe care o resimte consumatorul il incita in principal sa participe;
g) exploatarea echipamentului pentru agrement - punerea la dispozitie
consumatorilor a unui echipament pentru agrement;
h) exploatantul echipamentului pentru agrement - persoana fizica sau
juridica, detinatoare cu orice titlu a unui echipament pentru agrement, pe care
il pune la dispozitie consumatorilor;
i) exploatantul parcului de distractii sau spatiului de joaca - persoana
fizica sau juridica ce are in administrare un parc de distractii sau un spatiu
de joaca. In cazul in care exploatantul echipamentului nu poate fi identificat,
exploatantul spatiului de distractii sau exploatantul spatiului de joaca preia
raspunderea exploatantului echipamentului;
j) organizator de distractii extreme - orice producator, distribuitor sau
prestator de servicii care organizeaza o distractie extrema;
k) coordonator de securitate - persoana angajata, calificata si autorizata,
desemnata de organizator pentru a veghea la securitatea echipamentului, a
consumatorilor, precum si a tertelor persoane in timpul distractiei extreme;
l) produs pentru agrement - bun material destinat utilizarii individuale
sau colective, in scopul agrementului;
m) locator - orice persoana fizica sau juridica ce ofera spre inchiriere
consumatorilor produse pentru agrement;
n) echipament de protectie individuala - echipamentul sau accesoriile
oferite o data cu produsul pentru agrement inchiriat, de catre locator sau
exploatant, in scopul protejarii vietii, sanatatii si securitatii
consumatorului fata de pericole ce pot aparea ca urmare a utilizarii normale si
previzibile a produsului respectiv;
o) personal tehnic de deservire - persoana angajata, calificata si
autorizata, desemnata de exploatant in vederea intretinerii echipamentului
pentru agrement, in scopul mentinerii acestuia in parametrii tehnici de
functionare declarati sau specificati de producator;
p) autorizatie de functionare a echipamentului pentru agrement - documentul
emis de un organism desemnat, pe baza unei metodologii, prin care se certifica
faptul ca echipamentul pentru agrement satisface cerintele esentiale de
securitate;
q) accident grav - un accident mortal sau un accident care produce o
vatamare corporala grava a consumatorului;
r) incident grav - un incident care ar putea da nastere unui accident grav.
Art. 3
(1) In vederea introducerii pe piata, orice echipament pentru agrement
trebuie sa indeplineasca cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa
nr. 1.
(2) Pentru a se certifica indeplinirea acestor cerinte esentiale de
securitate, producatorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu
sediul in Romania, va obtine un certificat de conformitate de tip, eliberat de
organismul desemnat.
(3) Producatorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu
sediul in Romania, asigura si declara ca echipamentele pentru agrement sunt
conforme cu tipul de echipament descris in certificatul de conformitate de tip
si ca satisfac cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa nr. 1.
Producatorul sau reprezentantul sau autorizat in Romania intocmeste in scris o
declaratie de conformitate.
(4) Declaratia de conformitate trebuie pastrata timp de 10 ani de la
realizarea ultimului echipament de acelasi tip si pusa la dispozitie
autoritatilor competente, la solicitarea acestora.
(5) Producatorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu
sediul in Romania, furnizeaza, o data cu echipamentul pentru agrement, recomandari
si instructiuni privind amplasarea, montarea, instalarea, exploatarea,
intretinerea, evaluarea riscurilor si a categoriilor de utilizatori, sub forma
unor documente insotitoare ale echipamentului, redactate in limba romana, fara
a exclude prezentarea si in alte limbi.
(6) Producatorul sau reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu
sediul in Romania, inscriptioneaza pe echipament, lizibil si durabil, denumirea
echipamentului, datele de identificare a producatorului, anul de fabricatie al
echipamentului si caracteristicile tehnice ale acestuia.
(7) In cazul in care producatorul sau reprezentantul sau autorizat nu are
sediul in Romania, obligatiile prevazute la alin. (1) - (6) revin
importatorului.
Art. 4
(1) Exploatantul parcului de distractii, indiferent daca parcul de
distractii se afla pe un amplasament temporar sau definitiv, trebuie:
a) sa obtina autorizatia de functionare a parcului de distractii;
b) sa efectueze bransamentele necesare in vederea punerii in exploatare a
echipamentelor pentru agrement in conformitate cu normativele tehnice in
vigoare;
c) sa incheie cu exploatantul echipamentului pentru agrement un document in
forma scrisa din care sa rezulte cel putin acceptul sau pentru amplasarea
echipamentului pentru agrement si perimetrul pentru amplasare, in cazul in care
exploatantul echipamentului pentru agrement nu este si exploatantul parcului de
distractii;
d) sa informeze consumatorii, printr-un panou de avertizare, amplasat la
intrarea in parc, despre:
- denumirea parcului si numarul autorizatiei de functionare a parcului de
distractii, emisa de autoritatile administratiei publice locale;
- datele de identificare a exploatantului parcului, inclusiv adresa/sediul
acestuia;
- numerele de telefon, in caz de urgenta, ale salvarii, pompierilor,
politiei si al protectiei consumatorilor;
- amplasarea echipamentelor pentru agrement, scop in care va expune harta
parcului de distractii;
e) sa asigure o supraveghere autorizata si sa imprejmuiasca parcul de
distractii;
f) sa asigure dotarea parcului de distractii cu alimentare cu apa curenta,
toalete, WC-uri publice, canalizare corespunzatoare si instalatii de iluminat
pe timpul noptii;
g) sa delimiteze aleile de acces la echipamentele pentru agrement din
parcurile de distractii, astfel incat sa se evite intrarea consumatorilor in
raza de actiune a echipamentelor aflate in miscare sau in alte zone care pot
prezenta pericol pentru viata, sanatatea sau securitatea acestora;
h) sa anunte imediat producerea oricarui accident sau incident grav
autoritatilor competente;
i) sa aiba in dotare o trusa de prim ajutor pentru cazuri de urgenta, iar
locul unde este amplasata aceasta sa fie vizibil consumatorilor, prin afisare.
(2) Prevederile alin. (1) lit. a), c), lit. d) liniutele 1 - 3, lit. g) si
h) sunt aplicabile in mod corespunzator si exploatantilor spatiilor de joaca.
Art. 5
Inainte de fiecare punere in exploatare a echipamentului pentru agrement pe
un nou amplasament exploatantul echipamentului trebuie sa indeplineasca
urmatoarele cerinte:
a) sa se asigure ca echipamentul pentru agrement ce urmeaza a fi exploatat
indeplineste cerintele esentiale de securitate prevazute in anexa nr. 1;
b) sa incheie un document in forma scrisa cu exploatantul parcului de
distractii sau al spatiului de joaca, din care sa rezulte cel putin acceptul
acestuia pentru amplasarea echipamentului pentru agrement si perimetrul pentru
amplasare, in cazul in care exploatantul echipamentului pentru agrement nu este
si exploatantul parcului de distractii;
c) sa efectueze o analiza de risc in exploatare, luandu-se in considerare
cel putin prevederile anexei nr. 2;
d) sa se asigure ca pe fiecare echipament sunt inscriptionate lizibil,
durabil si vizibil denumirea acestuia, datele de identificare a producatorului,
anul de fabricatie si caracteristicile tehnice ale echipamentului;
e) sa obtina autorizatia de functionare a echipamentului de la organismul
desemnat.
Art. 6
Pe toata durata exploatarii exploatantul echipamentului pentru agrement
trebuie:
a) sa exploateze echipamentul pentru agrement conform instructiunilor de
exploatare furnizate de producator;
b) sa intocmeasca si sa respecte o procedura de inspectie si intretinere a
echipamentului, care sa cuprinda cel putin:
- gradul de calificare a personalului tehnic de deservire folosit;
- verificari periodice;
- masuri de intretinere;
- controale periodice, efectuate de un organism autorizat de organismul desemnat;
c) sa informeze consumatorii, printr-un panou de avertizare amplasat in
imediata apropiere a echipamentelor, cu privire la:
- denumirea echipamentului si datele de identificare a exploatantului;
- modul corect de utilizare si comportamentul adecvat;
- potentialele pericole, asa cum au fost ele identificate in cadrul
analizei de risc in exploatare, inclusiv asupra varstei minime, limitei de
greutate sau starii de sanatate a consumatorilor, dupa caz.
Art. 7
(1) Informarea consumatorilor se face in mod obligatoriu in limba romana,
fara a fi exclusa si prezentarea in alte limbi, pe un panou de avertizare
durabil, amplasat vizibil si inscriptionat cu caractere lizibile.
(2) In cazul echipamentelor din statiunile si zonele turistice, informarea
consumatorilor se va face in mod obligatoriu si in cel putin doua limbi de
circulatie internationala.
(3) Este interzisa atentionarea: "Utilizare si pericol pe riscul
dumneavoastra" sau orice atentionare similara.
Art. 8
(1) Pentru organizarea unei distractii extreme organizatorul acesteia
desemneaza, pe toata durata de desfasurare, un coordonator de securitate. Daca
organizatorul nu desemneaza un coordonator de securitate, actioneaza el insusi
in calitate de coordonator de securitate, fiind necesara autorizarea sa.
Coordonatorul de securitate trebuie sa fie prezent pe toata durata distractiei
extreme.
(2) Organizatorul ia masurile necesare in scopul evitarii pericolului
pentru securitatea utilizatorilor sau a tertilor in timpul distractiei extreme,
in conditii normale sau in alte conditii previzibile de catre acesta. Aceste
masuri se refera in special la:
a) montaj, verificari periodice, masuri de intretinere a echipamentelor
prezente;
b) verificari periodice si masuri de intretinere a produselor pentru
agrement utilizate;
c) desemnarea numai a coordonatorilor de securitate autorizati;
d) instruirea coordonatorului de securitate si la instructiunile necesare
desfasurarii atributiilor;
e) avertismente si inscriptionari.
(3) Organizatorul trebuie sa dispuna de urmatoarele date pentru distractia
extrema:
a) lista de produse pentru agrement necesare distractiei extreme ce pot
avea un impact asupra securitatii, o descriere, o identificare a acestor
produse si o definire a caracteristicilor lor;
b) schema distractiei extreme.
(4) Prevederile art. 5 si 6, aplicabile exploatantului echipamentului
pentru agrement, se aplica in mod corespunzator si organizatorului distractiei
extreme.
(5) Produsele prevazute la alin. (3) lit. a), utilizate in cadrul
distractiei extreme, trebuie certificate in acest scop de catre organismul
desemnat.
Art. 9
(1) La momentul inchirierii de catre consumator a unui produs pentru
agrement locatorul trebuie sa ofere consumatorului informatii in limba romana,
fara a exclude prezentarea lor si in alte limbi, cu privire la:
a) modul de folosinta a produsului inchiriat;
b) masurile de securitate ce trebuie luate cu ocazia utilizarii produsului
inchiriat.
(2) Daca produsul pentru agrement inchiriat nu este destinat sa fie
utilizat in localurile, cladirile sau pe terenurile locatorului, informatiile
prevazute la alin. (1) sunt furnizate de catre locator consumatorului printr-o
comunicare verbala si prin inmanarea unui document continand aceste informatii,
o data cu produsul inchiriat.
(3) Daca produsul pentru agrement inchiriat este destinat sa fie utilizat
in localurile, cladirile sau pe terenurile locatorului, informatiile prevazute
la alin. (1) sunt furnizate de catre locator consumatorului printr-o comunicare
verbala si cel putin sub una dintre urmatoarele forme:
a) inmanarea unui document catre consumator;
b) un anunt de maniera lizibila, pe un suport durabil si aplicat intr-un
loc vizibil pentru consumator.
(4) Locatorul este obligat sa puna la dispozitie consumatorului, cu titlu
gratuit, echipamentele de protectie individuala adecvate, care sunt recomandate
sau impuse in modul de utilizare a produsului pentru agrement inchiriat. Este
interzis locatorilor sa puna la dispozitie consumatorilor produse pentru
agrement in lipsa echipamentelor de protectie individuala impuse de producator.
Art. 10
Consumatorii trebuie sa respecte modul corect de utilizare si sa se
informeze asupra potentialelor riscuri, asa cum au fost furnizate de
exploatantul echipamentului, precum si sa utilizeze echipamentele de protectie
individuala care le sunt puse la dispozitie de catre locator.
Art. 11
(1) Organismul desemnat in sensul prezentei hotarari este Inspectia de Stat
pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de
Ridicat, denumita in continuarea ISCIR.
(2) Metodologia pentru emiterea autorizatiei de functionare a parcului de
distractii si a spatiului de joaca se stabileste prin ordin comun al
ministrului administratiei publice, ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei, ministrului sanatatii si familiei si al
ministrului turismului, pana la data de 31 decembrie 2002.
(3) Metodologia pentru emiterea certificatului de conformitate de tip se
elaboreaza de catre ISCIR CERT si se aproba prin ordin al ministrului
industriei si resurselor, pana la data de 31 martie 2003.
(4) Metodologia pentru emiterea autorizatiei de functionare a
echipamentului pentru agrement se elaboreaza de catre ISCIR INSPECT si se
aproba prin ordin al ministrului industriei si resurselor, pana la data de 31
martie 2003.
(5) Metodologia pentru efectuarea analizei de risc in exploatare se
elaboreaza de catre ISCIR INSPECT si se aproba prin ordin comun al ministrului
industriei si resurselor si al ministrului sanatatii si familiei, pana la data
de 31 martie 2003.
(6) Metodologia pentru certificarea produselor utilizate in cadrul
distractiei extreme se elaboreaza de catre ISCIR CERT si se aproba prin ordin
al ministrului industriei si resurselor, pana la data de 31 martie 2003.
(7) Normativul referitor la autorizarea, gradul de calificare a
personalului tehnic de deservire si a coordonatorului de securitate pentru
distractia extrema se elaboreaza de catre ISCIR INSPECT si se aproba prin ordin
comun al ministrului industriei si resurselor si al ministrului sanatatii si
familiei, pana la data de 31 martie 2003.
Art. 12
(1) Pentru serviciile prestate, precum si pentru eliberarea autorizatiilor
de functionare a echipamentelor pentru agrement organismul desemnat va putea
percepe tarife.
(2) Lista cuprinzand tarifele se aproba prin ordin al ministrului
industriei si resurselor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, pana la data de 31 martie 2003.
Art. 13
(1) Producatorul, reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu sediul
in Romania, sau, in cazul in care acestia nu au sediul in Romania, importatorul
este obligat sa se conformeze dispozitiilor prezentei hotarari in termen de 90
de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a
metodologiei prevazute la art. 11 alin. (3).
(2) Exploatantii parcurilor de distractii si exploatantii spatiilor de
joaca sunt obligati sa se conformeze dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. a) in
termen de 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a metodologiei prevazute la art. 11 alin. (2).
(3) In cazul echipamentelor pentru agrement aflate in exploatare la data
publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I:
a) exploatantii echipamentelor pentru agrement sunt obligati sa se
conformeze dispozitiilor art. 5 lit. c) si e) si ale art. 6 lit. c) liniuta a
3-a, in termen de 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a metodologiilor prevazute la art. 11 alin. (4) si (5);
b) respectarea de catre exploatantii echipamentelor pentru agrement a
prevederilor art. 5 lit. d) si ale art. 6 lit. a) se va face, in cazul
imposibilitatii obtinerii documentatiilor tehnice respective de la producator,
reprezentantul sau autorizat, persoana juridica cu sediul in Romania, sau, in
cazul in care acestia nu au sediul in Romania, de la importator, prin obtinerea
de documente tehnice similare, avizate de organismul desemnat, intocmite in
prealabil de agenti economici autorizati de acelasi organism.
(4) Organizatorii de distractii extreme sunt obligati sa se conformeze
dispozitiilor art. 8 alin. (5), in termen de 90 de zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a metodologiei prevazute la art. 11
alin. (6).
(5) Exploatantul echipamentului pentru agrement si organizatorul
distractiei extreme sunt obligati sa se conformeze dispozitiilor art. 6 lit. b)
prima liniuta, respectiv ale art. 8 alin. (1) si alin. (2) lit. c), in termen
de 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
a normativului prevazut la art. 11 alin. (7).
Art. 14
(1) Autoritatile competente prevazute la art. 3 alin. (4) si la art. 4
alin. (1) lit. h) sunt Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si
ISCIR.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute de
prezenta hotarare se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai autoritatilor
competente mentionate la alin. (1).
Art. 15
(1) Nerespectarea prevederilor prezentei hotarari constituie contraventie
si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) incalcarea prevederilor art. 3 alin. (1) si (2), ale art. 5 lit. a), c)
si e), ale art. 6 lit. a) si b) si ale art. 8 alin. (2) si (5) se sanctioneaza
cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei si oprirea temporara a
prestarilor de servicii pana la remedierea deficientelor;
b) incalcarea prevederilor art. 3 alin. (5) si (6), ale art. 4, art. 5 lit.
b) si d), art. 6 lit. c), art. 8 alin. (3) si ale art. 9 se sanctioneaza cu
amenda de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei si oprirea temporara a
prestarilor de servicii pana la remedierea deficientelor;
c) incalcarea prevederilor art. 7 se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000
lei la 20.000.000 lei si oprirea temporara a prestarilor de servicii pana la
remedierea deficientelor.
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) sunt aplicabile si persoanelor
juridice.
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002.
Art. 16
Prezenta hotarare intra in vigoare la 10 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 17
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul turismului,
Matei-Agathon Dan
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor,
Rovana Plumb,
secretar de stat
ANEXA 1
CERINTE ESENTIALE DE SECURITATE
1. Echipamentul pentru agrement trebuie sa fie fabricat astfel incat sa
poata functiona si sa fie reglat si intretinut fara a se expune la pericole din
punct de vedere al securitatii, atunci cand aceste actiuni sunt realizate in
circumstantele stabilite de producator.
2. Masurile de precautie luate trebuie sa vegheze la excluderea oricarui
pericol in conditii normale sau previzibile de utilizare, pe durata de viata
scontata a echipamentului.
3. Gradul de pericol legat de utilizarea echipamentului pentru agrement
trebuie sa fie in raport cu aptitudinea utilizatorilor. In scopul punerii
acestui principiu in practica se stabileste, acolo unde este necesar, o varsta
minima, limita de greutate sau stare de sanatate pentru consumatori.
4. Pentru alegerea celor mai bune solutii producatorul trebuie sa aplice
urmatoarele principii, in ordinea indicata:
a) excluderea sau limitarea la maximum a pericolelor prin integrarea in mod
optim a cerintelor de securitate in cadrul proiectarii si fabricarii
echipamentului;
b) luarea masurilor necesare de precautie de securitate pentru pericolele
ce nu pot fi excluse;
c) informarea despre pericolele ramase ca urmare a eficacitatii incomplete
a masurilor de protectie luate, indicarea, in cazul in care este necesar, a
pregatirii speciale si semnalarea faptului ca trebuie sa fie utilizate anumite
echipamente de protectie individuala.
5. In cadrul proiectarii si fabricatiei unui echipament pentru agrement,
precum si al elaborarii modului de utilizare, producatorul nu trebuie sa ia in
considerare numai o utilizare normala a echipamentului, dar si o utilizare
previzibila in mod irational.
6. Echipamentul pentru agrement trebuie sa fie conceput astfel incat sa
evite o utilizare anormala, daca aceasta comporta pericole.
7. In cadrul proiectarii si fabricatiei unui echipament pentru agrement,
precum si al elaborarii modului de utilizare, producatorul trebuie sa tina
seama inclusiv de comportamentul specific al minorilor.
8. In cadrul proiectarii si fabricatiei unui echipament pentru agrement,
precum si al elaborarii modului de utilizare, producatorul trebuie sa tina
seama de obstacolele pe care cel ce va utiliza echipamentul le va intampina
prin utilizarea, necesara sau previzibila, a echipamentului de protectie
individuala.
9. Echipamentul pentru agrement trebuie sa fie livrat impreuna cu toate
echipamentele si accesoriile speciale care sunt esentiale pentru a preveni
pericolele in cadrul montajului, demontarii, transportului, reglarii,
intretinerii si utilizarii.
10. In cadrul proiectarii si fabricatiei unui echipament pentru agrement,
precum si al elaborarii modului de utilizare, producatorul trebuie sa ia in
considerare urmatoarele aspecte ale pericolelor:
a) pericole care rezulta din portanta insuficienta a echipamentului,
tinandu-se seama de rezistenta, de rigiditatea si de capacitatea de deformare a
materialelor utilizate;
b) pericole care rezulta din pierderea de echilibru a echipamentului,
tinandu-se seama de sustinerea echipamentului si solurilor posibile, precum si
a incarcarilor eventuale ale echipamentului;
c) pericole care rezulta din utilizarea echipamentului, printre care
lovirea, taierea, strivirea, asfixierea, inecul, electrocutarea, socul si
supraincarcarea corpului;
d) pericole care rezulta din accesibilitatea echipamentului, inclusiv
accesibilitatea in caz de pana si stare de urgenta si posibilitatea de
evacuare;
e) pericole care rezulta din eventualele interactiuni ale echipamentului si
utilizatorilor cu mediul inconjurator si cu publicul;
f) pericole care rezulta din mediul ambiant in spatiile inchise, inclusiv
lipsa de ventilatie si de luminozitate;
g) pericole care rezulta din posibilitatile defectuoase de intretinere;
h) pericole care rezulta dintr-un incendiu;
i) pericole care rezulta din radiatii fatale.
11. Componentele si partile detasabile ale echipamentelor pentru spatiile
de joaca, destinate special copiilor mai mici de 36 de luni, trebuie sa aiba
dimensiuni suficiente pentru a nu putea fi inghitite si/sau inhalate.
12. Echipamentele pentru spatiile de joaca, destinate sa tina sau sa
sustina copilul pe apa, trebuie sa fie concepute si fabricate astfel incat sa
reduca cat mai mult posibil pericolul, tinandu-se seama de uzura preconizata a
echipamentelor pentru spatiile de joaca, pericolul de pierdere a flotabilitatii
echipamentului pentru spatiile de joaca si de pierdere a sprijinului dat
copilului.
13. Echipamentele pentru agrement trebuie sa fie realizate din materiale
rezistente care indeplinesc urmatoarele caracteristici:
a) fie nu ard sub actiunea directa a unei flacari, scantei sau oricarui alt
focar potential de incendiu;
b) fie sunt greu inflamabile;
c) fie, daca se aprind, ard lent si prezinta o viteza redusa de propagare a
flacarii;
d) fie sunt tratate, oricare ar fi compozitia chimica a echipamentului
pentru spatiile de joaca, astfel incat sa intarzie procesul de ardere.
ANEXA 2
EVALUAREA RISCURILOR
1. Analiza riscurilor in exploatare comporta succesiv:
a) identificarea potentialelor pericole ce pot aparea la echipamentul
pentru agrement in timpul exploatarii;
b) determinarea si descrierea precisa a riscurilor corespunzatoare pentru
securitatea utilizatorilor si tertilor in timpul exploatarii echipamentului
pentru agrement;
c) evaluarea acestor riscuri.
2. Aspecte ale pericolelor ce trebuie luate in considerare in cadrul
evaluarii riscului in exploatare, dupa caz:
a1) pericole care rezulta din dispunerea echipamentelor pentru agrement
instalate;
a2) pericole care rezulta din dispunerea echipamentelor pentru agrement
instalate si din alte instalatii prezente;
a3) pericole care rezulta dintr-o administrare si o intretinere
defectuoasa;
a4) pericole care rezulta din modificari substantiale la echipamentele
pentru agrement instalate;
a5) pericole care rezulta din materialul abandonat;
a6) pericole care rezulta din amplasarea echipamentului pentru agrement in
raport cu caile de acces;
a7) pericole care rezulta din ingradiri/imprejmuiri;
a8) pericole care rezulta din diferentele de inaltime;
a9) pericole care rezulta din vegetatie;
a10) pericole care rezulta din mobilierul urban;
a11) pericole care rezulta dintr-o iluminare naturala sau artificiala
insuficienta a mediului inconjurator;
a12) pericole care rezulta din mediul inconjurator natural;
a13) pericole care rezulta din lipsa de informare a adultilor care
supravegheaza minorii, in ceea ce priveste riscurile;
a14) pericole care rezulta din accesibilitatea echipamentului pentru
agrement si din situarea sa, tinandu-se seama de necesitatile de acces la
acesta in caz de pana, stare de urgenta si de evacuare;
a15) pericole care rezulta din imposibilitatea de a obtine echipamente de
protectie individuala;
a16) pericole care rezulta din aptitudinile limitate ale utilizatorilor;
a17) pericole care rezulta din vandalism;
a18) pericole care rezulta din contaminare biologica;
a19) pericole care rezulta din portanta insuficienta a echipamentului,
tinandu-se seama de rezistenta, rigiditatea si capacitatea de deformare a
materialelor utilizate;
a20) pericole care rezulta din pierderea echilibrului echipamentului,
tinandu-se seama de sustinerea echipamentului, solului si de fixarea echipamentului
pe acesta, precum si de incarcarile eventuale ale echipamentului;
a21) pericole care rezulta din utilizarea echipamentului, printre care
taierea, strivirea, asfixierea, inecul, electrocutarea, socul si
supraincarcarea corpului;
a22) pericole care rezulta din lovirea utilizatorilor, tinandu-se seama de
proprietatile de atenuare la impactul cu solul si de natura suprafetei;
a23) pericole care rezulta din interactiunile eventuale ale echipamentului
si utilizatorilor cu mediul inconjurator si cu publicul;
a24) pericole care rezulta din mediul ambiant in spatiile inchise, inclusiv
lipsa de ventilatie si de luminozitate;
a25) pericole care rezulta dintr-un incendiu;
a26) pericole care rezulta din radiatii nefaste;
a27) pericole care rezulta din montaj necorespunzator;
a28) pericole care rezulta din posibilitatea insuficienta de supraveghere;
a29) pericole care rezulta dintr-o proasta intretinere si dintr-o
administrare defectuoasa;
a30) pericole care rezulta din modificari considerabile la echipament;
a31) pericole care rezulta dintr o lipsa de informare a consumatorilor in
ceea ce priveste riscurile;
a32) pericole care rezulta din lipsa de cunostinte, de pregatire si de
experienta a personalului tehnic de deservire, inclusiv in acordarea primului
ajutor in caz de accident.