DECIZIE Nr. 631 din 24 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte
savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara
cetatenie domiciliate in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1127 din 14 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind
sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni
romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania, exceptie ridicata
de Gabriel Gramada in Dosarul nr. 269/2005 al Curtii de Apel Suceava - Sectia
comerciala, contencios administrativ si fiscala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Apreciaza ca textul de lege supus
controlului de constitutionalitate este in deplina concordanta atat cu prevederile
constitutionale, cat si cu cele ale art. 2 paragrafele 2 si 3 din Protocolul
nr. 4 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 269/2005,
Curtea de Apel Suceava - Sectia comerciala, contencios administrativ si fiscala
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind
sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni
romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 252/2002.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Gabriel Gramada intr-o
actiune in contencios administrativ avand ca obiect solutionarea cererii de
anulare a actului emis de Ministerul Administratiei si Internelor - Directia
generala de evidenta informatizata a persoanei, Directia de pasapoarte, prin
care i-a fost suspendat dreptul de a folosi pasaportul pe o perioada de 5 ani.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia arata ca
prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 nu pot fi
asimilate unei pedepse accesorii si nici nu pot fi calificate fapte de natura
sa aduca atingere sigurantei nationale. Considera ca textul de lege criticat
contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2) privind
egalitatea in fata legii, ale art. 25 - "Libera circulatie", ale art.
53 - "Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati",
ale art. 147 alin. (1), precum si prevederilor art. 2 paragrafele 2 si 3 din
Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, recunoscand anumite drepturi si libertati, altele
decat cele deja inscrise in conventie si in primul protocol aditional la
conventie. Mai arata ca masura inscrisa in art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 112/2001, prin care se limiteaza dreptul la libera circulatie,
este luata de catre seful de serviciu al Biroului pasapoarte, care este
reprezentantul unui organ administrativ, iar nu de catre o instanta
judecatoreasca.
Curtea de Apel Suceava - Sectia comerciala, contencios administrativ si
fiscala apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 nu aduce
atingere nici uneia dintre prevederile constitutionale invocate de autorul
exceptiei, iar motivarea formulata de acesta se refera la "aspecte
colaterale, fara legatura cu subiectul dezbatut".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
Precizeaza ca una dintre obligatiile cetatenilor romani o reprezinta
respectarea legii, astfel incat refuzul eliberarii pasaportului sau suspendarea
dreptului de folosire a acestuia pe o perioada de 5 ani unui cetatean roman
condamnat pentru savarsirea infractiunilor prevazute la art. 1 - 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 nu echivaleaza cu incalcarea
dreptului la libera circulatie in tara si in strainatate. Considera ca textul
criticat este in deplin acord cu prevederile art. 53 din Constitutie, aratand
ca masurile privind restrangerea dreptului la libera circulatie "sunt
stabilite prin lege, ca limitari justificate de apararea securitatii nationale,
asigurarea unui climat de ordine, precum si de prevenirea unor consecinte
negative, fiind necesare intr-o societate democratica, proportionale cu
situatia care le-a determinat si aplicate in mod nediscriminatoriu". De
asemenea, precizeaza ca libertatea de miscare a cetateanului nu poate fi
absoluta, ci "trebuie sa se desfasoare cu indeplinirea si respectarea unor
conditii prevazute de lege (...)". Considera ca textul de lege criticat
este conform prevederilor art. 53 din Constitutie, fiind si o reflectare a
dispozitiilor art. 12 din Pactul international cu privire la drepturile civile
si politice, potrivit caruia "orice persoana care se afla in mod legal pe
teritoriul unui stat are dreptul de a circula acolo liber si de a-si alege
resedinta. Orice persoana este libera sa paraseasca orice tara, inclusiv propria
sa tara. Drepturile sus-mentionate nu pot face obiectul unor restrictii decat
daca acestea sunt prevazute prin lege, necesare pentru a ocroti securitatea
nationala, ordinea publica, sanatatea ori moralitatea publica sau drepturile si
libertatile altora si sunt compatibile cu celelalte drepturi recunoscute in
prezentul pact". In ceea ce priveste pretinsa incalcare a principiului
consacrat de art. 16 din Legea fundamentala, precizeaza ca, in repetate
randuri, Curtea Constitutionala a statuat ca "instituirea unor reguli
speciale, in considerarea unor situatii deosebite, atat timp cat instituirea
acestor reguli nu se face in mod discriminatoriu, nu contravine principiului
constitutional al egalitatii in drepturi", mentionand, pentru
exemplificare, Decizia nr. 25 din 23 februarie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 1 aprilie 1999.
Avocatul Poporului isi exprima punctul de vedere in sensul respingerii
exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Apreciaza ca prevederile
art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 nu aduc atingere
principiului constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat se aplica
tuturor persoanelor fizice aflate in situatia reglementata de ipoteza normei
juridice, fara a institui privilegii sau discriminari pe criterii arbitrare. De
asemenea, considera ca nu este incalcat nici art. 25 din Constitutie, deoarece
libera circulatie nu poate fi absoluta, ci trebuie sa se desfasoare cu
indeplinirea si respectarea unor conditii prevazute de lege. In sprijinul
acestei afirmatii, mentioneaza si art. 12 pct. 3 din Pactul international cu
privire la drepturile civile si politice, care stabileste ca libera circulatie
poate face obiectul unor restrictii daca sunt prevazute prin lege, necesare pentru
a ocroti securitatea nationala, ordinea publica, sanatatea ori moralitatea
publica sau drepturile si libertatile altora si este compatibila cu celelalte
drepturi recunoscute. Apreciaza ca nu poate fi retinuta nici critica art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 fata de prevederile art. 53 din
Constitutie, precizand ca, in acest sens, Curtea Constitutionala s-a pronuntat
prin Decizia nr. 220/2005.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor si concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2)
si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor
fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane
fara cetatenie domiciliate in Romania, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie 2001, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 252/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
307 din 9 mai 2002. Acestea au urmatorul continut: "Cetateanului roman
condamnat in temeiul dispozitiilor art. 1 - 3 i se refuza eliberarea
pasaportului sau, dupa caz, i se suspenda dreptul de folosire a acestuia pe o
perioada de 5 ani."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege
criticat contravine prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2),
privind egalitatea in fata legii, ale art. 25 - "Libera circulatie",
ale art. 53 - "Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati", si celor ale art. 147 alin. (1) din Constitutie, referitoare
la efectele deciziilor Curtii Constitutionale.
De asemenea, autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca textul
de lege criticat contravine si prevederilor art. 2 paragrafele 2 si 3 din
Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, recunoscand anumite drepturi si libertati, altele decat
cele deja inscrise in conventie si in primul protocol aditional la conventie,
prevederi care se refera la libertatea persoanei de a parasi orice tara,
inclusiv pe a sa, precum si la conditiile in care exercitarea acestui drept
poate fi restransa.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca textul de
lege criticat prevede refuzul eliberarii pasaportului sau, dupa caz,
suspendarea dreptului de folosire a acestuia pe o perioada de 5 ani acelor
cetateni romani condamnati pentru savarsirea faptelor descrise la art. 1, 2 si
3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001. Articolele mentionate se
refera la infractiunile de: trecere ilegala a frontierei unui stat strain -
stabilita de art. 1 din ordonanta; racolare, indrumare sau calauzire a uneia
ori mai multor persoane in scopul trecerii frauduloase a frontierei unui stat
strain sau de organizare a uneia ori a mai multora dintre aceste activitati
ilegale - prevazute de art. 2; la tentativa la cele doua infractiuni
mentionate; la initierea sau constituirea unei asocieri in scopul savarsirii
infractiunii prevazute la art. 2 ori aderarea sau sprijinirea sub orice forma a
unei astfel de asocieri, astfel cum se prevede in art. 3. Din continutul
dosarului de fond se constata ca autorului exceptiei i-a fost suspendat dreptul
de folosire a pasaportului pe o perioada de 5 ani ca urmare a unei condamnari
pentru tentativa de trecere frauduloasa a frontierei Romaniei.
Curtea constata ca textul de lege criticat se aplica tuturor persoanelor fizice
care intrunesc conditiile stabilite de ipoteza normei, astfel incat nu poate fi
retinuta critica referitoare la incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) si
(2) din Constitutie. De altfel, sanctiunea stabilita de art. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 112/2001 este consecinta nesocotirii, de catre autorul
exceptiei, a prevederilor art. 1 alin. (5) din Constitutie, privind
obligativitatea respectarii legilor.
Nu este intemeiata nici critica in legatura cu pretinsa incalcare a
dreptului de libera circulatie garantat de art. 25 din Constitutie. Libertatea
de circulatie a cetatenilor nu este absoluta, ci trebuie circumscrisa unor
limite, care sunt determinate de necesitatea apararii securitatii nationale,
asigurarea ordinii publice si prevenirea unor posibile consecinte negative ale
exercitarii cu rea-credinta a acestei libertati. De aceea, dispozitiile art. 5
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 sunt in deplina concordanta
atat cu prevederile art. 53 din Constitutie, cat si cu cele ale art. 2
paragrafele 2 si 3 din Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, recunoscand anumite drepturi
si libertati, altele decat cele deja inscrise in conventie si in primul protocol
aditional la conventie. Aceasta, deoarece limitarile dreptului de libera
circulatie sunt prevazute de lege si constituie masuri necesare, intr-o
societate democratica, pentru securitatea nationala, siguranta publica,
mentinerea ordinii publice, prevenirea faptelor penale, protectia sanatatii sau
a moralei, ori pentru protejarea drepturilor si libertatilor altora.
In ceea ce priveste invocarea de catre autorul exceptiei a prevederilor
art. 147 alin. (1) din Constitutie, referitoare la deciziile Curtii Constitutionale,
Curtea constata ca acestea nu au nici o relevanta in solutionarea cauzei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte
savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara
cetatenie domiciliate in Romania, exceptie ridicata de Gabriel Gramada in
Dosarul nr. 269/2005 al Curtii de Apel Suceava - Sectia comerciala, contencios
administrativ si fiscala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Barbateanu