Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 631 din 24 noiembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1127 din 14 decembrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Valentina Barbateanu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania, exceptie ridicata de Gabriel Gramada in Dosarul nr. 269/2005 al Curtii de Apel Suceava - Sectia comerciala, contencios administrativ si fiscala.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Apreciaza ca textul de lege supus controlului de constitutionalitate este in deplina concordanta atat cu prevederile constitutionale, cat si cu cele ale art. 2 paragrafele 2 si 3 din Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, invocate de autorul exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 15 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 269/2005, Curtea de Apel Suceava - Sectia comerciala, contencios administrativ si fiscala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2002.
    Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Gabriel Gramada intr-o actiune in contencios administrativ avand ca obiect solutionarea cererii de anulare a actului emis de Ministerul Administratiei si Internelor - Directia generala de evidenta informatizata a persoanei, Directia de pasapoarte, prin care i-a fost suspendat dreptul de a folosi pasaportul pe o perioada de 5 ani.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia arata ca prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 nu pot fi asimilate unei pedepse accesorii si nici nu pot fi calificate fapte de natura sa aduca atingere sigurantei nationale. Considera ca textul de lege criticat contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2) privind egalitatea in fata legii, ale art. 25 - "Libera circulatie", ale art. 53 - "Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati", ale art. 147 alin. (1), precum si prevederilor art. 2 paragrafele 2 si 3 din Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, recunoscand anumite drepturi si libertati, altele decat cele deja inscrise in conventie si in primul protocol aditional la conventie. Mai arata ca masura inscrisa in art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001, prin care se limiteaza dreptul la libera circulatie, este luata de catre seful de serviciu al Biroului pasapoarte, care este reprezentantul unui organ administrativ, iar nu de catre o instanta judecatoreasca.
    Curtea de Apel Suceava - Sectia comerciala, contencios administrativ si fiscala apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 nu aduce atingere nici uneia dintre prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei, iar motivarea formulata de acesta se refera la "aspecte colaterale, fara legatura cu subiectul dezbatut".
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. Precizeaza ca una dintre obligatiile cetatenilor romani o reprezinta respectarea legii, astfel incat refuzul eliberarii pasaportului sau suspendarea dreptului de folosire a acestuia pe o perioada de 5 ani unui cetatean roman condamnat pentru savarsirea infractiunilor prevazute la art. 1 - 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 nu echivaleaza cu incalcarea dreptului la libera circulatie in tara si in strainatate. Considera ca textul criticat este in deplin acord cu prevederile art. 53 din Constitutie, aratand ca masurile privind restrangerea dreptului la libera circulatie "sunt stabilite prin lege, ca limitari justificate de apararea securitatii nationale, asigurarea unui climat de ordine, precum si de prevenirea unor consecinte negative, fiind necesare intr-o societate democratica, proportionale cu situatia care le-a determinat si aplicate in mod nediscriminatoriu". De asemenea, precizeaza ca libertatea de miscare a cetateanului nu poate fi absoluta, ci "trebuie sa se desfasoare cu indeplinirea si respectarea unor conditii prevazute de lege (...)". Considera ca textul de lege criticat este conform prevederilor art. 53 din Constitutie, fiind si o reflectare a dispozitiilor art. 12 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, potrivit caruia "orice persoana care se afla in mod legal pe teritoriul unui stat are dreptul de a circula acolo liber si de a-si alege resedinta. Orice persoana este libera sa paraseasca orice tara, inclusiv propria sa tara. Drepturile sus-mentionate nu pot face obiectul unor restrictii decat daca acestea sunt prevazute prin lege, necesare pentru a ocroti securitatea nationala, ordinea publica, sanatatea ori moralitatea publica sau drepturile si libertatile altora si sunt compatibile cu celelalte drepturi recunoscute in prezentul pact". In ceea ce priveste pretinsa incalcare a principiului consacrat de art. 16 din Legea fundamentala, precizeaza ca, in repetate randuri, Curtea Constitutionala a statuat ca "instituirea unor reguli speciale, in considerarea unor situatii deosebite, atat timp cat instituirea acestor reguli nu se face in mod discriminatoriu, nu contravine principiului constitutional al egalitatii in drepturi", mentionand, pentru exemplificare, Decizia nr. 25 din 23 februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 1 aprilie 1999.
    Avocatul Poporului isi exprima punctul de vedere in sensul respingerii exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Apreciaza ca prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 nu aduc atingere principiului constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat se aplica tuturor persoanelor fizice aflate in situatia reglementata de ipoteza normei juridice, fara a institui privilegii sau discriminari pe criterii arbitrare. De asemenea, considera ca nu este incalcat nici art. 25 din Constitutie, deoarece libera circulatie nu poate fi absoluta, ci trebuie sa se desfasoare cu indeplinirea si respectarea unor conditii prevazute de lege. In sprijinul acestei afirmatii, mentioneaza si art. 12 pct. 3 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, care stabileste ca libera circulatie poate face obiectul unor restrictii daca sunt prevazute prin lege, necesare pentru a ocroti securitatea nationala, ordinea publica, sanatatea ori moralitatea publica sau drepturile si libertatile altora si este compatibila cu celelalte drepturi recunoscute. Apreciaza ca nu poate fi retinuta nici critica art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 fata de prevederile art. 53 din Constitutie, precizand ca, in acest sens, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 220/2005.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 9 mai 2002. Acestea au urmatorul continut: "Cetateanului roman condamnat in temeiul dispozitiilor art. 1 - 3 i se refuza eliberarea pasaportului sau, dupa caz, i se suspenda dreptul de folosire a acestuia pe o perioada de 5 ani."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege criticat contravine prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), privind egalitatea in fata legii, ale art. 25 - "Libera circulatie", ale art. 53 - "Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati", si celor ale art. 147 alin. (1) din Constitutie, referitoare la efectele deciziilor Curtii Constitutionale.
    De asemenea, autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca textul de lege criticat contravine si prevederilor art. 2 paragrafele 2 si 3 din Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, recunoscand anumite drepturi si libertati, altele decat cele deja inscrise in conventie si in primul protocol aditional la conventie, prevederi care se refera la libertatea persoanei de a parasi orice tara, inclusiv pe a sa, precum si la conditiile in care exercitarea acestui drept poate fi restransa.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca textul de lege criticat prevede refuzul eliberarii pasaportului sau, dupa caz, suspendarea dreptului de folosire a acestuia pe o perioada de 5 ani acelor cetateni romani condamnati pentru savarsirea faptelor descrise la art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001. Articolele mentionate se refera la infractiunile de: trecere ilegala a frontierei unui stat strain - stabilita de art. 1 din ordonanta; racolare, indrumare sau calauzire a uneia ori mai multor persoane in scopul trecerii frauduloase a frontierei unui stat strain sau de organizare a uneia ori a mai multora dintre aceste activitati ilegale - prevazute de art. 2; la tentativa la cele doua infractiuni mentionate; la initierea sau constituirea unei asocieri in scopul savarsirii infractiunii prevazute la art. 2 ori aderarea sau sprijinirea sub orice forma a unei astfel de asocieri, astfel cum se prevede in art. 3. Din continutul dosarului de fond se constata ca autorului exceptiei i-a fost suspendat dreptul de folosire a pasaportului pe o perioada de 5 ani ca urmare a unei condamnari pentru tentativa de trecere frauduloasa a frontierei Romaniei.
    Curtea constata ca textul de lege criticat se aplica tuturor persoanelor fizice care intrunesc conditiile stabilite de ipoteza normei, astfel incat nu poate fi retinuta critica referitoare la incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie. De altfel, sanctiunea stabilita de art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 este consecinta nesocotirii, de catre autorul exceptiei, a prevederilor art. 1 alin. (5) din Constitutie, privind obligativitatea respectarii legilor.
    Nu este intemeiata nici critica in legatura cu pretinsa incalcare a dreptului de libera circulatie garantat de art. 25 din Constitutie. Libertatea de circulatie a cetatenilor nu este absoluta, ci trebuie circumscrisa unor limite, care sunt determinate de necesitatea apararii securitatii nationale, asigurarea ordinii publice si prevenirea unor posibile consecinte negative ale exercitarii cu rea-credinta a acestei libertati. De aceea, dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 sunt in deplina concordanta atat cu prevederile art. 53 din Constitutie, cat si cu cele ale art. 2 paragrafele 2 si 3 din Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, recunoscand anumite drepturi si libertati, altele decat cele deja inscrise in conventie si in primul protocol aditional la conventie. Aceasta, deoarece limitarile dreptului de libera circulatie sunt prevazute de lege si constituie masuri necesare, intr-o societate democratica, pentru securitatea nationala, siguranta publica, mentinerea ordinii publice, prevenirea faptelor penale, protectia sanatatii sau a moralei, ori pentru protejarea drepturilor si libertatilor altora.
    In ceea ce priveste invocarea de catre autorul exceptiei a prevederilor art. 147 alin. (1) din Constitutie, referitoare la deciziile Curtii Constitutionale, Curtea constata ca acestea nu au nici o relevanta in solutionarea cauzei.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania, exceptie ridicata de Gabriel Gramada in Dosarul nr. 269/2005 al Curtii de Apel Suceava - Sectia comerciala, contencios administrativ si fiscala.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 24 noiembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Valentina Barbateanu

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 631/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 631 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 631/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu