LEGE
Nr. 38 din 14 februarie 1998
pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Belarus cu privire la transporturile rutiere internationale de persoane si de
marfuri, semnat la Bucuresti la 31 mai 1995
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 82 din 20 februarie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Belarus
cu privire la transporturile rutiere internationale de persoane si de marfuri,
semnat la Bucuresti la 31 mai 1995.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 17 decembrie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
CRISTIAN DUMITRESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 3
februarie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VASILE LUPU
ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Belarus cu privire la
transporturile rutiere internationale de persoane si de marfuri
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Belarus, denumite in continuare
parti contractante,
dorind sa contribuie la dezvoltarea reciproc avantajoasa a relatiilor
comerciale si economice,
in scopul facilitarii si reglementarii transporturilor rutiere
internationale de persoane si de marfuri intre cele doua state si in tranzit pe
teritoriile lor,
pe baza egalitatii in drepturi si a avantajului reciproc,
au convenit cele ce urmeaza:
Art. 1
Domeniul de aplicabilitate
1. Dispozitiile prezentului acord se aplica transporturilor de persoane si
de marfuri efectuate cu autovehicule rutiere inmatriculate pe teritoriul unuia
dintre cele doua state, in trafic direct intre Romania si Republica Belarus, in
tranzit pe teritoriile lor, precum si transporturilor in sau din terte state.
2. Prezentul acord nu se refera la drepturile si obligatiile fiecarei parti
contractante care decurg in mod corespunzator din prevederile altor acorduri
bilaterale sau multilaterale din domeniul transporturilor rutiere
internationale de persoane sau de marfuri respectiv, in vigoare pentru fiecare
parte contractanta.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentului acord:
- prin termenul transportator se intelege orice persoana fizica sau juridica
avand sediul principal in Romania sau in Republica Belarus, care, in
conformitate cu legislatia nationala in vigoare in statul de inmatriculare a
autovehiculului rutier, este autorizata sa efectueze transporturi
internationale de persoane sau de marfuri pe baza comerciala sau in cont
propriu;
- prin termenul autovehicul rutier se intelege:
a) orice mijloc mecanic de transport autopropulsat care este inregistrat pe
teritoriul uneia dintre partile contractante si, conform constructiei si
dotarii sale, este destinat pentru transportul a mai mult de 9 persoane,
inclusiv soferul;
b) orice mijloc mecanic de transport autopropulsat destinat pentru
transportul marfurilor cu sau fara remorca si/sau cu o semiremorca, in acest
caz autovehiculul-tractor trebuind sa fie inmatriculat pe teritoriul uneia
dintre partile contractante;
- prin termenul autorizatie se intelege orice document care se elibereaza
pentru a fi folosit cu sau fara scutire de plata taxelor, in conformitate cu
legislatia in vigoare a partii contractante respective, si care, pentru
transporturile de marfuri, da dreptul transportatorului sa efectueze un
transport dus-intors, in trafic direct sau in tranzit pe teritoriul celeilalte
parti contractante, pe perioada sa de valabilitate, iar pentru transportul de
persoane acorda dreptul transportatorului de a efectua transporturi pe o
perioada determinata;
- prin termenul autorizatie speciala se intelege documentul care da dreptul
transportatorului de a efectua transporturi cu un autovehicul rutier agabaritic
de mare tonaj, precum si de a efectua transporturi de marfuri grele,
agabaritice si periculoase, in conformitate cu legislatia in vigoare a partii
contractante pe teritoriul careia se realizeaza transportul.
Transportul de persoane
Art. 3
Transporturi regulate
1. Transporturile regulate de persoane cu autobuze se efectueaza pe un
itinerar determinat, cu orare si tarife convenite, cu dreptul de a efectua
imbarcarea si debarcarea persoanelor la capetele de linii, precum si in alte
puncte de oprire stabilite si convenite anterior.
2. Linia regulata de autobuze pe un anumit itinerar se poate infiinta cu
aprobarea prealabila a autoritatii competente (art. 15) a fiecarei parti
contractante, pentru sectorul de ruta care trece pe teritoriul sau, in
conformitate cu cerintele legislatiei nationale, precum si in baza acordului
statelor tranzitate.
Aprobarea se poate acorda pe o perioada de 1 - 5 ani, pe baza hotararii
autoritatilor competente pentru deschiderea liniei regulate.
3. Cererile transportatorului unei parti contractante pentru obtinerea
aprobarii in conformitate cu paragraful 2 al prezentului articol, precum si
acordul statelor tranzitate se transmit, in scris, autoritatii competente a
celeilalte parti contractante.
Cererile trebuie sa contina urmatoarele date: numele, prenumele si adresa
transportatorului sau denumirea firmei organizatoare a transportului, tarifele,
itinerarul, orarul, perioada stabilita si frecventa derularii transporturilor,
punctele de imbarcare si de debarcare a persoanelor, perioada de exploatare,
precum si numarul de inmatriculare si capacitatea autovehiculului rutier.
Exploatarea liniilor regulate de autobuze se efectueaza pe baza
autorizatiilor eliberate transportatorilor de catre autoritatea competenta a
partii contractante pe teritoriile careia se efectueaza transportul.
4. Autoritatile competente ale celor doua parti contractante stabilesc de
comun acord, prin corespondenta sau prin hotararea comisiei mixte prevazute la
art. 16, urmatoarele probleme:
a) introducerea in exploatare a noilor linii de autobuze;
b) orarele de circulatie a autovehiculelor rutiere;
c) tarifele;
d) conditiile de transport (rute de circulatie);
e) reducerea, extinderea sau sistarea liniilor regulate de autobuze pe un
anumit itinerar;
f) numarul autorizatiilor;
g) alte probleme legate de transporturile regulate de persoane cu autobuze,
pe itinerarii stabilite.
Transporturile neregulate
Art. 4
Transporturi turistice
1. Transporturile turistice de persoane cu autobuze, in trafic direct si in
tranzit pe teritoriul celeilalte parti contractante, se efectueaza pe baza:
foii de parcurs, listei de calatori, documentului care atesta asigurarea
serviciilor turistice, graficului si itinerarului de circulatie, precum si a
altor documente, in conformitate cu legislatia partii contractante pe
teritoriul careia se efectueaza transporturile.
In afara de acestea, pentru traficul in tranzit este necesara, in mod
suplimentar, autorizatia de trecere pe teritoriul partii contractante,
eliberata conform art. 3 paragraful 4 lit. f).
2. Pe parcursul de intoarcere al autovehiculului rutier care a efectuat
transportul de persoane se interzice transportarea altor persoane in afara
celor inscrise pe lista de calatori, completata la punctul de plecare.
Art. 5
Transporturi ocazionale
1. Prin transporturi ocazionale de persoane se intelege transporturile care
nu sunt regulate sau turistice. Transporturile ocazionale pot fi efectuate de
transportatorii uneia dintre partile contractante numai pe baza autorizatiilor
eliberate in prealabil de autoritatea competenta a celeilalte parti
contractante, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 6.
2. Cererile pentru eliberarea autorizatiei, conform paragrafului 1 al
prezentului articol, se transmit, in scris, autoritatii competente a celeilalte
parti contractante cu cel putin 30 de zile inainte de inceperea calatoriei si
trebuie sa contina urmatoarele date: numele, prenumele si adresa
transportatorului, denumirea si adresa firmei organizatoare a transportului,
itinerarul, perioada de efectuare a transportului precum si numarul de
inmatriculare si capacitatea autovehiculului rutier.
Art. 6
Transporturi scutite de autorizatii
Transporturile ocazionale de persoane in trafic direct, scutite de
autorizatii, care se efectueaza pe baza unei liste de persoane, sunt
urmatoarele:
- transportul ocazional al unuia si aceluiasi grup de persoane cu acelasi
autovehicul rutier, pe durata intregii calatorii, care incepe si se termina in
statul de inmatriculate a autovehiculului rutier (transport cu usile inchise);
- transportul ocazional de persoane dintr-un punct de plecare, situat in
statul de inmatriculare a autovehiculului rutier, in punctul de destinatie
situat pe teritoriul celeilalte parti contractante, de unde autovehiculul
rutier se intoarce gol;
- in timpul acestor transporturi se pot imbarca sau debarca persoane pe
teritoriul celeilalte parti contractante numai dupa obtinerea aprobarii
autoritatii competente a acesteia.
Transportul de marfuri
Art. 7
Autorizatii
1. Transporturile cu autovehiculele rutiere de marfa, cu sau fara
incarcatura, cu exceptia cazurilor mentionate la art. 8, in trafic direct sau
in tranzit pe teritoriile celor doua parti contractante se efectueaza pe baza
de autorizatii.
2. Autorizatia se elibereaza de autoritatea competenta a partii
contractante a statului de inmatriculare a autovehiculului rutier, pe numele
transportatorului. Transmiterea acestei autorizatii altui transportator sau
folosirea acesteia pentru alt autovehicul rutier este interzisa.
3. Autorizatia da dreptul transportatorului sa incarce, la cursa de
inapoiere, marfuri de pe teritoriul celeilalte parti contractante, cu conditia
ca destinatia acestor marfuri sa fie in statul de inmatriculare a
autovehiculului rutier.
4. Autoritatile competente ale celor doua parti contractante convin, pe
baza de reciprocitate, felul si numarul de autorizatii si efectueaza schimbul
contingentului de autorizatii, cu sau fara plata taxelor de folosire a
drumurilor.
Art. 8
Transporturi exceptate de autorizatii
1. In traficul direct si de tranzit sunt scutite de autorizatii urmatoarele
transporturi:
a) deplasarea autovehiculelor rutiere defecte sau avariate, deplasarea
autovehiculelor rutiere goale, destinate inlocuirii celor defecte sau avariate,
precum si deplasarea autovehiculelor rutiere de depanare pentru inlocuirea si
remorcarea sau repararea acestora;
b) funerare;
c) de obiecte si opere de arta destinate unor targuri, expozitii sau altor
manifestari culturale;
d) de obiecte si echipamente ce urmeaza a fi folosite in scopuri
publicitare;
e) de obiecte de stramutare;
f) de aparatura, de accesorii, destinate manifestarilor teatrale,
cinematografice, sportive si muzicale, targurilor si expozitiilor, de
instalatii destinate inregistrarilor cinematografice, radiofonice si de
televiziune, precum si de animale pentru reprezentatii de circ;
g) de articole necesare acordarii ajutorului medical de urgenta, in special
in caz de calamitati, precum si a ajutorului umanitar;
h) de animale vii, cu autovehicule rutiere speciale, cu exceptia animalelor
destinate sacrificarii;
i) de marfuri cu autovehicule rutiere a caror sarcina utila permisa,
inclusiv remorca, nu depaseste 3,5 tone, sau a caror greutate totala, inclusiv
remorca, nu depaseste 6,0 tone;
j) postale de utilitate publica.
2. Comisia mixta mentionata la art. 16 este autorizata sa completeze lista
prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol.
Dispozitii generale
Art. 9
Cabotaj
Transportatorii uneia dintre partile contractante, mentionati la art. 2, nu
sunt autorizati sa efectueze transporturi de persoane sau de marfuri intre doua
puncte situate pe teritoriul celeilalte parti contractante (cabotaj).
Art. 10
Transporturi din si in terte tari
Transportatorii uneia dintre partile contractante pot efectua transporturi
de marfuri intre teritoriul celeilalte partii contractante si un stat tert,
precum si dintr-un stat tert pe teritoriul celeilalte parti contractante dupa
obtinerea aprobarii din partea autoritatii competente a celeilalte parti
contractante, pe baza de reciprocitate.
Art. 11
Greutatea si dimensiunile autovehiculelor rutiere
1. Normele privind greutatea, dimensiunile si sarcina pe osie a
autovehiculelor rutiere admise pe teritoriul fiecarei parti contractante sunt
stabilite potrivit legislatiei nationale.
2. In cazul in care greutatea, dimensiunile sau sarcina pe osie a
autovehiculului rutier depasesc limitele admise pentru transport pe teritoriul
unei parti contractante, este necesara o autorizatie speciala emisa de
autoritatea competenta a acelei parti contractante.
Daca aceasta autorizatie prevede circulatia autovehiculului rutier pe un
anumit itinerar, transportul se poate face numai pe acest itinerar.
3. Autorizatia speciala nu exclude necesitatea obtinerii autorizatiei de
transport mentionate la art. 7 paragraful 1.
Art. 12
Transportul marfurilor periculoase
1. Transportul marfurilor periculoase se realizeaza in conformitate cu
legislatia nationala a partii contractante pe teritoriul careia se efectueaza
transportul, pe baza unei autorizatii speciale eliberate de autoritatea
competenta respectiva.
Daca aceasta autorizatie prevede circulatia autovehiculului rutier pe un
anumit itinerar, atunci transportul se poate face numai pe acest itinerar.
2. Autorizatia speciala nu exclude necesitatea obtinerii autorizatiei de
transport mentionate la art. 7 paragraful 1.
Art. 13
Controlul documentelor
1. Autoritatile competente ale partilor contractante convin modul de
efectuare a controlului transporturilor, conform prevederilor prezentului
acord.
2. Autovehiculele rutiere sunt insotite de documentele necesare pentru
transporturile internationale, care trebuie sa fie prezentate organelor de
control autorizate ale fiecarei parti contractate.
3. Conducatorii autovehiculelor rutiere inmatriculate pe teritoriul uneia
dintre partile contractante, care efectueaza transporturi internationale pe
teritoriul celeilalte parti contractante, trebuie sa posede permise de
conducere nationale sau internationale, documentele nationale pentru
autovehiculele rutiere respective si alte documente conform reglementarilor
internationale.
Art. 14
Prevederi vamale
1. Autovehiculele rutiere inmatriculate pe teritoriul uneia dintre partile
contractante, precum si remorcile sau semiremorcile care sunt utilizate pentru
transporturile mentionate in prezentul acord sunt admise temporar pe teritoriul
celeilalte parti contractante cu scutire de taxe vamale, cu conditia de a fi
reexportate.
Acelasi regim se extinde pentru piesele de schimb, accesoriile autovehiculului
rutier si echipamentele uzuale, intr-o cantitate suficienta pentru asigurarea
functionarii in siguranta a autovehiculului rutier in timpul transportului si
care se reexporta impreuna cu autovehiculul rutier respectiv.
2. Combustibilul care se gaseste in rezervoarele montate pe autovehiculele
rutiere prevazute de uzina constructoare, precum si cantitatea de lubrifianti
necesara pentru functionarea autovehiculului rutier pe perioada corespunzatoare
de transport sunt scutite de taxe vamale si nu sunt limitate.
3. Piesele de schimb importate pentru repararea unui autovehicul rutier
deja admis temporar pe teritoriul celeilalte parti contractante sunt scutite de
taxe vamale.
Echipamentele, piesele nefolosite si cele de schimb sunt reexportate in statul
de inmatriculare a autovehiculului rutier sau sunt distruse sub controlul
autoritatilor vamale.
4. Referitor la controlul graniceresc, sanitar, fitosanitar si vamal, legat
de trecerea frontierei, se folosesc prevederile legislatiilor nationale ale
partilor contractante, precum si prevederile conventiilor internationale la
care acestea sunt parti.
Art. 15
Autoritatile competente
Autoritatile competente imputernicite sa indeplineasca prevederile
prezentului acord sunt:
- pentru Romania: Ministerul Transporturilor,
- pentru Republica Belarus: Ministerul Transporturilor si Comunicatiilor.
Partile contractante isi vor notifica orice schimbare privind denumirea
autoritatii competente respective.
Art. 16
Comisia mixta
In vederea examinarii si solutionarii problemelor care apar din
interpretarea si aplicarea prezentului acord, se infiinteaza o comisie mixta,
formata din reprezentanti ai autoritatilor competente ale celor doua parti
contractante.
Comisia mixta se convoaca la solicitarea uneia dintre autoritatile
competente, alternativ, pe teritoriul fiecareia dintre partile contractante.
Art. 17
Taxe si plati
1. Veniturile obtinute din transporturile de persoane si de marfuri,
efectuate in conformitate cu prevederile prezentului acord, sunt supuse taxelor
in statul de inmatriculare a mijlocului de transport.
Toate platile care decurg din aplicarea prezentului acord se efectueaza in
valuta liber convertibila.
In cazul incheierii intre partile contractante a unor acorduri cu privire
la evitarea dublei impuneri, precum si cu privire la plati se vor aplica
prevederile acestor acorduri.
2. Transporturile de marfuri efectuate cu autovehiculele rutiere ale unei
parti contractante si deplasarea acestora pe teritoriul celeilalte parti
contractante se realizeaza, pe baza prevederilor prezentului acord, cu plata
taxelor de folosire a drumurilor si a taxelor de tranzit, cu exceptia cazurilor
in care se acorda facilitati pe baza de reciprocitate, precum si cu recuperarea
sumelor, in cazul provocarii de daune, in conformitate cu legislatia interna a
fiecarei parti contractante.
Art. 18
Aplicarea legislatiei nationale
In toate cazurile nereglementate de prevederile prezentului acord sau de
conventiile internationale la care cele doua parti contractante participa, se
aplica legislatia nationala a fiecarei parti contractante, in vigoare pe
teritoriul acesteia.
Art. 19
Sanctiuni
1. In cazul nerespectarii legislatiei nationale in vigoare pe teritoriul
celeilalte parti contractante sau a prevederilor prezentului acord de catre
transportatori sau de catre personalul care deserveste autovehiculul rutier,
autoritatea competenta din statul in care este inmatriculat autovehiculul
rutier poate lua urmatoarele masuri:
a) sa aplice un avertisment transportatorului care a comis abaterea;
b) sa suspende temporar, partial sau definitiv dreptul transportatorului de
a efectua transporturi pe teritoriul partii contractante unde a fost comisa
abaterea.
2. Prevederile acestui articol nu exclud masurile care pot fi aplicate de
catre tribunalele sau autoritatile administrative din statul unde s-a comis
abaterea, in conformitate cu legislatia sa interna.
3. Autoritatea competenta care a luat o asemenea masura va informa despre
aceasta autoritatea competenta a celeilalte parti contractante.
Art. 20
Litigii
Orice litigiu referitor la interpretarea sau aplicarea prezentului acord va
fi solutionat prin negocieri directe intre autoritatile competente ale celor
doua parti contractante.
In cazul in care aceste autoritati competente nu ajung la o intelegere,
orice litigiu va fi supus solutionarii pe cale diplomatica.
Art. 21
Intrarea in vigoare
Prezentul acord va fi aplicat provizoriu de la data semnarii acestuia si va
intra in vigoare la data primirii, pe cale diplomatica, a ultimei note privind
indeplinirea de catre partile contractante a formalitatilor prevazute in
legislatia nationala a fiecaruia dintre cele doua state.
Art. 22
Modificarea acordului
Orice modificare a prezentului acord se va negocia de catre partile
contractante si va intra in vigoare conform procedurii mentionate la art. 21.
Art. 23
Valabilitatea acordului
Prezentul acord se incheie pe o perioada de 5 ani si va putea fi prelungit
in mod tacit, pe perioade succesive de 5 ani, daca nici una dintre partile
contractante nu va fi instiintat cealalta parte contractanta, cu un preaviz de
minimum 90 de zile inaintea expirarii perioadei de valabilitate, cu privire la
intentia de denuntare a valabilitatii acestuia.
Protocolul de aplicare a Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul
Republicii Belarus cu privire la transporturile rutiere internationale de
persoane si de marfuri face parte integranta din prezentul acord.
Incheiat la Bucuresti la 31 mai 1995, in doua exemplare originale, fiecare
in limbile romana, rusa si belarusa, toate textele avand aceeasi valabilitate.
In cazul aparitiei unor diferente de interpretare a prevederilor prezentului
acord, textul de referinta va fi cel in limba rusa.
Pentru Guvernul Romaniei,
Aurel Novac
Pentru Guvernul Republicii Belarus,
A. V. Lukasov
PROTOCOL
de aplicare a Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Belarus
cu privire la transporturile rutiere internationale de persoane si de marfuri
In legatura cu Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Belarus cu privire la transporturile rutiere internationale de persoane si de
marfuri, semnat la Bucuresti la 31 mai 1995, s-au convenit urmatoarele:
1. La art. 7 paragraful 3, prin termenul stat de inmatriculare a
autovehiculului rutier se intelege teritoriile Romaniei si, respectiv, ale
Republicii Belarus.
2. Ambele parti contractante au convenit sa faca schimb de normative care
reglementeaza organizarea si efectuarea transporturilor rutiere internationale
de persoane si de marfuri si sa se informeze reciproc, din timp, cu privire la
aceste modificari sau completari.
3. Comisia mixta se convoaca in conformitate cu prevederile art. 16, iar in
caz de necesitate, nu mai tarziu de 30 de zile dupa primirea cererii uneia
dintre partile contractante.
4. In legatura cu prevederile art. 7 paragraful 4 si ale art. 3 paragraful
4, partile contractante au convenit cu privire la folosirea urmatoarelor tipuri
de autorizatii:
- pentru transporturile de marfuri:
- bilaterale;
- in tranzit;
- in si din terte tari;
- pentru transporturile de persoane;
- pentru linii regulate;
- pentru tranzit;
- pentru curse ocazionale.
5. In fiecare an, comisia mixta, nu mai tarziu de data de 1 decembrie a
anului in curs, stabileste contingentul pe tipuri de autorizatii pentru anul
urmator.
Prin aceasta, jumatate din contingentul de autorizatii se transmite
partilor, pana la data de 15 decembrie, iar cealalta parte, pana la data de 1
iunie.
Termenul de valabilitate a autorizatiilor pentru transporturile de marfuri
expira la data de 31 decembrie a anului curent mentionat pe autorizatie.
Prezentul protocol este parte integranta a Acordului dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Republicii Belarus cu privire la transporturile rutiere
internationale de persoane si de marfuri.
Incheiat la Bucuresti la 31 mai 1995, in doua exemplare originale, fiecare
in limbile romana, rusa si belarusa, toate textele avand aceeasi valabilitate.
In cazul aparitiei unor diferente de interpretare a prevederilor
prezentului protocol, textul de referinta va fi cel in limba rusa.
Pentru Guvernul Romaniei,
Aurel Novac
Pentru Guvernul Republicii Belarus,
A. V. Lukasov