ORDIN Nr. 1339
din 30 septembrie 2008
pentru aprobarea Normelor
tehnice privind utilizarea Sistemului de monitorizare si securitate a
transporturilor rutiere de marfuri
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 716 din 22 octombrie 2008
Având în vedere prevederile art. 12 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
în aplicarea art. 186 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi
a pct. 13 alin. (3) şi (4) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004,
cu modificările şi completările ulterioare, a art. 14 din Legea nr. 86/2006
privind Codul vamal al României, precum şi a prevederilor art. 590 şi 664 din
Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 707/2006,
în temeiul art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 532/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale a Vămilor, cu modificările şi completările
ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele tehnice privind utilizarea
Sistemului de monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mărfuri,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Normele tehnice prevăzute la art. 1 vor fi
publicate pe pagina de web a Autorităţii Naţionale a Vămilor.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 15 zile de la data publicării.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Daniel Chiţoiu
ANEXĂ
NORME TEHNICE
privind utilizarea Sistemului de monitorizare şi
securitate a transporturilor rutiere de mărfuri
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Sistemul de
monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mărfuri este un sistem
bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice şi a unei aplicaţii
informatice având drept scop urmărirea deplasării pe cale rutieră a mărfurilor
aflate sub supravegherea autorităţii vamale.
(2) Prin Sistemul de monitorizare şi securitate a
transporturilor rutiere de mărfuri se implementează o metodă automatizată şi
rapidă de gestionare a siguranţei încărcăturilor în ceea ce priveşte
integritatea transporturilor, precum şi respectarea rutei de deplasare, prin
punerea la dispoziţie în timp real de informaţii cu privire la poziţia
geografică şi la evenimente de natură a pune în pericol securitatea
transportului.
Art. 2. -In aplicarea dispoziţiilor prezentelor norme
tehnice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) sigiliu inteligent - dispozitivul
electronic utilizat alături de sigiliile vamale, sigiliile aplicate de
autoritatea fiscală competentă, precum şi de sigiliile aplicate de către expeditorii
mărfurilor, pentru sigilarea containerelor încărcate cu mărfuri aflate sub
supravegherea autorităţii vamale. Acestea se aplică în baza Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) baliză - dispozitivul electronic de înregistrare a
datelor şi de transmitere a informaţiilor de stare şi poziţie către aplicaţia
informatică, care se montează pe mijlocul de transport monitorizat;
c) dispozitiv de
introducere şi citire a datelor- dispozitivul
electronic portabil utilizat pentru a introduce/citi
date în/din memoria sigiliului inteligent, respectiv pentru a transfera
respectivele informaţii în aplicaţia informatică;
d) monitorizare integrată - monitorizarea bazată pe utilizarea balizei şi a sigiliilor
inteligente aplicate containerelor;
e) monitorizare cu sigilii inteligente - monitorizarea bazată pe utilizarea sigiliilor inteligente;
f) monitorizare cu baliză - monitorizarea bazată pe utilizarea balizei;
g) eveniment deosebit -
evenimentul care se referă la deschiderea neautorizată a sigiliului inteligent,
la scoaterea sigiliului din zona apropiată vehiculului şi la abaterea de la
ruta prestabilită a acestuia, care este transmis de baliză la serverul central;
h) fişă de monitorizare a
transportului - documentul care se întocmeşte la momentul amplasării dispozitivelor electronice de
supraveghere şi care atestă faptul că pe mijlocul de transport monitorizat au
fost amplasate baliza, respectiv sigiliul inteligent, şi care constituie baza
depunerii/returnării/reţinerii contravalorii balizelor şi a sigiliilor
inteligente;
i) birou vamal de plecare - biroul vamal/direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni
vamale care iniţiază operaţiunea de monitorizare a deplasării unor mărfuri pe
cale rutieră, aflate sub supravegherea autorităţii
vamale;
j) birou vamal de destinaţie
- biroul vamal/direcţia judeţeană pentru accize şi
operaţiuni vamale care încheie operaţiunea de monitorizare a deplasării unor
mărfuri pe cale rutieră, aflate sub supravegherea autorităţii vamale;
k) transportator- operator
de transport rutier cu sediul sau domiciliul în România ori operator de
transport rutier cu sediul sau domiciliul în străinătate, autorizat să efectueze
transporturi rutiere internaţionale;
l) container- un
mecanism-cadru, cisternă, caroserie sau alt mecanism analog, precum un
compartiment, total sau parţial închis, care este destinat să fie încărcat cu
mărfuri.
Art. 3. - (1) Sistemul de monitorizare şi securitate a
transporturilor rutiere de mărfuri va fi utilizat în baza analizei de risc,
pentru monitorizarea deplasării mărfurilor aflate sub supravegherea autorităţii
vamale:
a) plasate în regim de tranzit între două birouri
vamale de frontieră şi care sunt supuse unor reglementări speciale de
introducere sau transport pe teritoriul naţional;
b) plasate în regim vamal de
tranzit între un birou vamal de frontieră şi un birou vamal din interiorul
ţării şi care prezintă un risc ridicat în ceea ce priveşte descărcarea
frauduloasă;
c) declarate pentru export şi care fac obiectul unor
măsuri speciale la export;
d) privind mişcarea în interiorul ţării a produselor
supuse la plata accizei armonizate şi nearmonizate, astfel: produsele aflate în
regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum până la primul beneficiar,
precum şi produsele la care plata accizei este exceptată sau cu scutire
directă.
(2) Procedura de monitorizare şi securitate a
transporturilor rutiere de mărfuri se aplică persoanelor juridice române sau
străine care efectuează operaţiuni vamale ori de mişcare a produselor de natura
celor menţionate la alin. (1), precum şi transportatorilor rutieri români sau
străini.
CAPITOLUL II
Formalităţi efectuate la biroul vamal de plecare
Art. 4. - (1) In cazul monitorizării integrate,
autoritatea vamală desemnată pentru utilizarea Sistemului de monitorizare şi
securitate a transporturilor rutiere de mărfuri efectuează următoarele
operaţiuni:
a) stabileşte parametrii referitori la ruta de transport,
la datele cu privire la durata transportului, respectiv la timpul de
monitorizare;
b) aplică sigiliul inteligent
la containerul de pe mijlocul de transport;
c) setează sigiliul inteligent prin intermediul
dispozitivului de introducere şi citire a datelor;
d) amplasează baliza pe mijlocul de transport
monitorizat, astfel încât să se realizeze o bună vizibilitate către cer şi o
distanţă de maximum 30 m faţă de locul de aplicare a sigiliului inteligent;
e) acţionează sistemul de pornire al balizei şi
verifică instalarea corectă a componentelor;
f) utilizează aplicaţia informatică şi iniţiază
procedura de monitorizare;
g) completează fişa de monitorizare a transportului,
prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele norme
tehnice, şi înscrie în documentele vamale, de transport sau comerciale de
însoţire a mărfurilor, după caz, seriile de identificare a sigiliilor
inteligente, a balizei aplicate şi numărul de înregistrare a fişei de
monitorizare a transportului;
h) transmite fişa de monitorizare a transportului către
biroul vamal de destinaţie, imediat după plecarea transportului.
(2) La monitorizarea cu sigilii
inteligente, autoritatea vamală desemnată pentru utilizarea Sistemului de
monitorizare şi securitate a transporturilor rutiere de mărfuri efectuează
operaţiunile de la alin. (1) lit. a)-c) şi f)-h).
(3) La monitorizarea cu baliză, autoritatea vamală
desemnată pentru utilizarea Sistemului de monitorizare şi securitate a
transporturilor rutiere de mărfuri efectuează operaţiunile de la alin. (1) lit.
a) şi d)-h).
Art. 5. - Montarea balizei şi amplasarea sigiliilor
inteligente se vor efectua numai în prezenţa conducătorului mijlocului de
transport monitorizat. In cazul în care mărfurile sunt supuse unui regim vamal,
la montarea acestora va asista şi comisionarul în vamă sau principalul obligat
ori declarantul în nume propriu, după caz, care va semna fişa de monitorizare a
transportului.
Art. 6. - (1) Ca urmare a deciziei de monitorizare,
transportatorul este obligat să depună un angajament de plată, prevăzut în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele norme tehnice, prin care
se obligă să plătească contravaloarea balizelor şi a sigiliilor inteligente
montate şi înscrise în fişa de monitorizare a transportului, în cazul în care
pe timpul transportului până la destinaţie acestea dispar sau suferă
deteriorări din vina transportatorului. Angajamentul de plată se întocmeşte în
două exemplare, exemplarul nr. 1 pentru transportator, iar exemplarul nr. 2
pentru biroul vamal de plecare.
(2) In cazul operaţiunilor vamale, obligaţia pentru
depunerea angajamentului de plată revine comisionarului în vamă.
(3) In conformitate cu prevederile art. 604 alin. (1)
din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 707/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi ale art. 4 alin. (1) pct. 41 din Hotărârea Guvernului nr. 532/2007
privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a Vămilor, cu modificările
şi completările ulterioare, conducătorul mijlocului de transport este obligat:
a) să permită montarea sigiliilor inteligente şi a
balizei de către autoritatea vamală pe mijlocul de transport;
b) să semneze angajamentul de plată în calitate de reprezentant
legal al transportatorului, conform prevederilor alin. (1);
c) să asigure integritatea sigiliilor aplicate pentru
supravegherea transportului.
Art. 7. - (1) Ruta de transport va fi declarată de
conducătorul mijlocului de transport şi aprobată de autoritatea vamală.
(2) In cazul în care conducătorul auto nu declară ruta
de transport sau ruta declarată de acesta nu este temeinic justificată, biroul
vamal de plecare stabileşte ruta de transport optimă.
Art. 8. - (1) La montarea dispozitivelor electronice de
monitorizare pe mijlocul de transport se utilizează fişa de monitorizare a
transportului, editată în limbile română şi engleză.
(2) Fişa de monitorizare a
transportului se întocmeşte de autoritatea vamală în două exemplare în limba
română, având următoarele destinaţii:
a) exemplarul nr. 1, pentru biroul vamal de plecare;
b) exemplarul nr. 2, care însoţeşte transportul până la
biroul vamal de destinaţie;
(3) Fişa de monitorizare a transportului se semnează
de conducătorul auto după montarea dispozitivelor electronice pe mijlocul de
transport sau de către comisionarul în vamă, în cazul în care mărfurile sunt
supuse unor operaţiuni vamale.
(4) Semnarea fişei de monitorizare a transportului de
către conducătorul mijlocului de transport sau de către comisionarul în vamă
reprezintă acceptul acestora cu privire la obligaţiile care le revin conform
prezentelor norme tehnice.
(5) Exemplarul nr. 1 al fişei
de monitorizare a transportului se transmite de către biroul vamal de plecare,
prin mijloace informatice sau fax, biroului vamal de destinaţie, imediat după
plecarea transportului.
(6) Exemplarul nr. 2 al fişei de monitorizare a
transportului se prezintă în cazul controalelor în trafic executate de echipele
mobile şi se predă, împreună cu o copie a diagramei tahograf, autorităţii
vamale de la biroul vamal de destinaţie, la închiderea operaţiunii de
supraveghere.
CAPITOLUL III
Formalităţi efectuate de biroul vamal de destinaţie
Art. 9. - La prezentarea transportului la biroul vamal
de destinaţie, autoritatea vamală nominalizată cu atribuţii privind gestionarea
şi utilizarea sistemului de monitorizare efectuează următoarele operaţiuni:
a) oprirea funcţionării balizei
şi preluarea acesteia de pe mijlocul de transport;
b) citirea datelor cu privire la evenimentele produse,
precum şi a datelor de identificare a transportului din memoria sigiliului
inteligent cu ajutorul dispozitivul de introducere şi citire
a datelor;
c) desprinderea fizică a sigiliilor de pe mijlocul de
transport;
d) descărcarea informaţiilor din dispozitivul de
introducere şi citire a datelor în aplicaţia informatică.
Art. 10. - (1) Exemplarul nr. 2 al fişei de
monitorizare a transportului se vizează la biroul vamal de destinaţie cu
semnătura şi ştampila lucrătorului vamal care asigură efectuarea operaţiunilor
prevăzute la art. 9.
(2) Biroul vamal de destinaţie transmite exemplarul nr.
2 al fişei de monitorizare a transportului biroului vamal de plecare, imediat
după preluarea dispozitivelor electronice.
(3) In cazul în care se constată lipsa sau deteriorarea
balizelor sau a sigiliilor montate conform art. 4, acestea se consemnează în
fişa de monitorizare a transportului pentru punerea în aplicare a obligaţiilor
de plată asumate în conformitate cu art. 6 alin. (1) şi (2).
(4) Dispozitivele electronice montate pe mijlocul de
transport supravegheat, preluate de biroul vamal de destinaţie, se expediază
biroului vamal de plecare prin echipele mobile ale direcţiilor regionale pentru
accize şi operaţiuni vamale limitrofe, împreună cu exemplarul nr. 2 al fişei de
monitorizare a transportului.
CAPITOLUL IV
Evenimente pe timpul activităţii de monitorizare
Art. 11. - Pentru asigurarea continuităţii procesului
de monitorizare, la nivelul central autoritatea vamală asigură un serviciu de
dispecerat care va funcţiona permanent 24 de ore.
Art. 12. - Serviciul de dispecerat monitorizează toate
transporturile supuse Sistemului de monitorizare şi securitate a
transporturilor rutiere de mărfuri şi va comunica direcţiilor
regionale/judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale alertele destinate
intervenţiei echipelor mobile în cazul evenimentelor deosebite.
Art. 13. - In scopul intervenţiei operative ca urmare a
producerii unui eveniment deosebit, fiecare direcţie regională/ judeţeană
pentru accize şi operaţiuni vamale planifică echipe mobile pentru intervenţie
pe timp de zi şi de noapte, în baza informaţiilor transmise de către
dispeceratul central, astfel încât intervenţia să poată fi efectuată în cel mai
scurt timp.
Art. 14. -In cazul intervenţiei ca urmare a producerii
unui eveniment deosebit, echipa mobilă stabileşte cauzele producerii acestuia
şi procedura care trebuie urmată în funcţie de eveniment. Constatările şi
măsurile luate se consemnează în fişa de monitorizare a transportului de către
şeful echipei mobile.
Art. 15. - Dacă în urma evenimentului deosebit nu se
pot remedia defecţiunile de stare sau de funcţionare a sigiliilor sau a balizei
amplasate pe mijlocul de transport şi dacă acestea nu pot fi înlocuite în
condiţii optime de timp şi de spaţiu, mijlocul de transport va fi însoţit de
echipa mobilă până la destinaţie.
Art. 16. -In cazuri deosebite şeful echipei mobile
poate decide însoţirea mijlocului de transport până la cel mai apropiat birou
vamal sau orice spaţiu amenajat în care se poate efectua controlul fizic al
mărfurilor transportate, în condiţii corespunzătoare.
Art. 17. - Conducătorul auto este obligat să anunţe de
îndată biroul vamal de plecare, serviciul de dispecerat, în cazul unui accident
rutier în care a fost implicat ori al altor evenimente sau cazuri de forţă
majoră care au avut ca rezultat modificarea în orice fel a modului de amplasare
ori de funcţionare a sigiliilor inteligente sau a
balizelor.
Art. 18. - Neîndeplinirea de către conducătorul auto a
obligaţiei de a asigura integritatea sigiliilor inteligente şi a balizei se
sancţionează conform prevederilor titlului XII din Codul vamal al României,
aprobat prin Legea nr. 86/2006, şi ale cap. X din partea a VI-a din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al
României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 707/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, sau, după caz, prevederilor titlului X din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 19. -In cazul în care este necesar ca sigiliile
inteligente şi baliza aplicate pe un mijloc de transport să fie recuperate
înainte ca acesta să ajungă la destinaţie sau în orice alte situaţii în care
mijlocul de transport în cauză nu mai ajunge la locul de destinaţie,
operaţiunile prevăzute la art. 9 lit. a)-d) vor fi efectuate de echipele mobile
de pe raza de competenţă unde se află mijlocul de transport la momentul
respectiv.
ANEXA Nr. 1 la normele tehnice
Exemplar 1 -destinat biroului vamal de plecare
FIŞA DE MONITORIZARE A TRANSPORTULUI
Nr..................../...................
Biroul vamal de plecare/Direcţia pentru Accize şi
Operaţiuni Vamale a Judeţului...................., data şi ora iniţierii
supravegherii:.....................................
Lucrător vamal: Numele şi prenumele,
funcţia..............................................................................................................................................................
Mijloc de transport: ...................................................................................................................................................................................................
Conducător autor: Numele şi prenumele, CNP, telefon
mobil.......................................................................................................................................
Traseul declarat până la destinaţie:...............................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
Documente
însoţitoare:................................................................................................................................................................................................
Mărfurile
transportate:........................................................................................................................................................................ ........................
Firma de
transport:.....................................................................................................................................................................................................
Serie diagramă tahograf:........................................................................................................................................................................ .....................
Firmă de
expediţie:........................................................................................................................................................................ ............................
Firmă destinatară:.......................................................................................................................................................................................................
Biroul vamal de destinaţie/Direcţia pentru Accize şi
Operaţiuni Vamale a Judeţului..............., data şi ora închiderii supravegherii
electronice......................................................................................................................
Lucrător vamal: Numele şi prenumele,
funcţia..............................................................................................................................................................
Sigiliu electronic/baliza de monitorizare: serii de
identificare, starea de funcţionare.........................................................................................................
Valoarea echipamentului electronic de supraveghere:
..................................................................................................................................................
Angajament de plată: .................................................................................................................................................................................................
Locul aplicării balizei/sigiliilor inteligente la
momentul plecării: .......................................................................................................................................
Setări introduse:
.........................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
Demontarea balizei/sigiliilor:
........................................................................................................................................................................................
Descărcarea şi citirea datelor la momentul sosirii la
destinaţie:.......................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
Incidente pe parcursul traseului:...................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
Am predat/primit
Biroul vamal plecare/Direcţia pentru Accize şi
Operaţiuni Vamale a Judeţului...........
Conducător auto/comisionar în vamă/principal obligat, declarant în nume propriu,
Am predat/primit
Conducător auto/comisionar în vamă/principal obligat, declarant în nume propriu,
Biroul vamal de destinaţie/Direcţia
pentru Accize şi Operaţiuni Vamale a Judeţului...........
ANEXA Nr. 2 la normele tehnice
ANGAJAMENT DE PLATĂ
Având în vedere prevederile art. 6 alin. (1) din
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.339/2008, Societatea
Comercială.................................................se obligă la plata
contravalorii în cuantum de...............lei a echipamentelor electronice de supraveghere aplicate conform Fişei
de monitorizare a transportului nr..................................din
data de....................................., în contul...........................al....................,
ca urmare a aplicării prevederilor art. 9 alin. (3).
Prezentul angajament de plată este completat şi semnat
de către delegatul nostru
......................................................., domiciliat
în.........................................,
str....................................nr....., bl....., sc. ..., et. ..., ap.
...judeţul............................, care se legitimează cu ......seria.......
nr.............., emis de.............................în anul
...................., CNP..........................., având funcţia de..........................................
Data:
............................................................................
Numele şi prenumele:.....................................................
Semnătura:
...................................................................
Prezentul document constituie titlu executoriu, iar în
cazul în care debitorul nu îşi respectă obligaţiile de
plată, acesta va fi învestit cu titlu executoriu şi se va trece la executarea
silită.