ORDIN
Nr. 1792 din 24 decembrie 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea,
ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si
organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 37 din 23 ianuarie 2003
In temeiul art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 18/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
avand in vedere prevederile art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002 privind
finantele publice si ale art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind
auditul public intern si controlul financiar preventiv, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 301/2002, cu modificarile ulterioare,
in baza prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonantarea
si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta
si raportarea angajamentelor bugetare si legale, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia contabilitatii publice va lua masuri pentru ducerea la indeplinire
a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor
institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea
angajamentelor bugetare si legale
In baza prevederilor art. 19 lit. d) din Legea nr. 500/2002 privind
finantele publice, ale art. 17 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata, si ale art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind
auditul public intern si controlul financiar preventiv, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 301/2002, cu modificarile ulterioare, institutiile
publice, indiferent de subordonare si de modul de finantare a cheltuielilor, au
obligatia sa respecte procedurile privind parcurgerea celor 4 faze ale
executiei bugetare a cheltuielilor, respectiv angajarea, lichidarea,
ordonantarea si plata cheltuielilor, precum si sa organizeze, sa conduca evidenta
si sa raporteze angajamentele bugetare si legale incepand cu anul bugetar 2003.
In vederea respectarii prevederilor mentionate mai sus au fost elaborate
prezentele norme metodologice care au ca obiect stabilirea procedurilor, a
persoanelor implicate si a documentelor privind executia cheltuielilor care se
efectueaza din fonduri publice.
Executia bugetara se bazeaza pe principiul separarii atributiilor
persoanelor care au calitatea de ordonator de credite de atributiile
persoanelor care au calitatea de contabil.
Ordonatorii de credite ai bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) din Legea
nr. 500/2002 sunt autorizati sa angajeze, sa lichideze si sa ordonanteze
cheltuieli pe parcursul exercitiului bugetar, in limita creditelor bugetare
aprobate, iar plata cheltuielilor se efectueaza de persoanele autorizate care,
potrivit legii, poarta denumirea generica de contabil.
Operatiunile specifice angajarii, lichidarii si ordonantarii cheltuielilor
sunt in competenta ordonatorilor de credite si se efectueaza pe baza
propunerilor compartimentelor de specialitate ale institutiei publice.
Ordonatorii de credite pot delega aceasta calitate inlocuitorilor de drept,
secretarilor generali sau altor persoane imputernicite in acest scop.
Actele de delegare a atributiilor desemneaza persoanele din cadrul
institutiilor publice imputernicite sa semneze pentru si in numele
ordonatorilor de credite.
In actul de delegare trebuie sa se specifice limitele si conditiile
delegarii, respectiv atributiile persoanelor delegate sa semneze documentele de
angajare, lichidare si ordonantare a cheltuielilor, precum si subdiviziunile
clasificatiei bugetului aprobat pentru care au fost imputernicite sa efectueze
aceste operatiuni si termenul de valabilitate a imputernicirii.
Actele de delegare, insotite de specimenele de semnaturi ale persoanelor
care au fost imputernicite, trebuie comunicate:
- persoanelor imputernicite;
- conducatorului compartimentului financiar (financiar-contabil) care nu
poate efectua nici o plata ordonantata de o persoana care nu a fost
imputernicita in acest sens;
- persoanei imputernicite sa exercite controlul financiar preventiv.
De asemenea, actele de incetare a delegarii se comunica persoanelor
mentionate mai sus.
1. Angajarea cheltuielilor
Sumele aprobate, la partea de cheltuieli, prin bugetele prevazute la art. 1
alin. (2) din Legea nr. 500/2002, in cadrul carora se angajeaza, se
ordonanteaza si se efectueaza plati, reprezinta limite maxime care nu pot fi
depasite.
Pentru actiunile multianuale se inscriu distinct in buget creditele de
angajament si creditele bugetare.
Pentru actiunile multianuale ordonatorii de credite incheie angajamente
legale in limita creditelor de angajament aprobate in buget pentru exercitiul
bugetar respectiv.
Cheltuielile de investitii se angajeaza individual in cadrul angajamentelor
multianuale care reprezinta limita superioara de angajare.
Toate angajamentele legale din care rezulta o cheltuiala pentru investitii
publice sau alte cheltuieli asimilate investitiilor, cofinantate de o
institutie internationala, se vor efectua in conformitate cu prevederile
acordului de finantare.
Creditele bugetare aferente actiunilor multianuale reprezinta limita
superioara a cheltuielilor care urmeaza a fi ordonantate si platite in cursul
exercitiului bugetar. Platile respective sunt aferente angajamentelor legale
efectuate in limita creditelor de angajament aprobate in exercitiul bugetar
curent sau in exercitiile bugetare anterioare.
Angajarea cheltuielilor bugetare, altele decat cele care privesc actiuni
multianuale, se face numai in limita creditelor bugetare aprobate.
Ordonatorii de credite au obligatia de a angaja si de a utiliza creditele
bugetare numai in limita prevederilor si potrivit destinatiilor aprobate,
pentru cheltuieli strict legate de activitatea institutiilor publice si cu
respectarea dispozitiilor legale.
Angajarea oricarei cheltuieli din fonduri publice imbraca doua forme de
angajamente:
a) Angajamentul legal - faza in procesul executiei bugetare reprezentand
orice act juridic din care rezulta sau ar putea rezulta o obligatie pe seama
fondurilor publice.
Angajamentul legal trebuie sa se prezinte sub forma scrisa si sa fie semnat
de ordonatorul de credite. Angajamentul legal ia forma unui contract de
achizitie publica, comanda, conventie, contract de munca, acte de control,
acord de imprumut etc.
In toate actele juridice prin care se contracteaza o datorie a statului
rezultata din contractarea unor imprumuturi interne sau externe sau o datorie
rezultata dintr-un contract, comanda etc. trebuie sa se faca mentiuni cu
privire la institutia care are prevazute in buget creditele aferente
angajamentului respectiv si subdiviziunea bugetara la care sunt prevazute
acestea si de la care urmeaza sa se faca plata. Sarcina inscrierii datelor
respective revine compartimentelor de specialitate care elaboreaza proiectele
angajamentelor legale.
Inainte de a angaja si a utiliza creditele bugetare, respectiv inainte de a
lua orice masura care ar produce o cheltuiala, ordonatorii de credite trebuie
sa se asigure ca masura luata respecta principiile unei bune gestiuni
financiare, ale unui management financiar sanatos, in special ale economiei si
eficientei cheltuielilor.
In acest scop utilizarea creditelor bugetare trebuie sa fie precedata de o
evaluare care sa asigure faptul ca rezultatele obtinute sunt corespunzatoare
resurselor utilizate.
Proiectele angajamentelor legale reprezinta decizii de principiu luate de ordonatorii
de credite, care implica o obligatie de efectuare a unei cheltuieli fata de
terte persoane.
Aceste proiecte de angajamente legale nu pot fi aprobate de catre
ordonatorul de credite decat daca au primit in prealabil viza de control
financiar preventiv in conditiile legii.
Angajarea si ordonantarea cheltuielilor se efectueaza numai cu viza
prealabila de control financiar preventiv propriu, potrivit dispozitiilor
legale.
La institutiile publice la care operatiunile sunt supuse controlului
financiar preventiv delegat angajarea si ordonantarea cheltuielilor se
efectueaza si cu viza prealabila a controlorului delegat, conform legislatiei
in vigoare.
Proiectul de angajament legal se prezinta pentru viza de control financiar
preventiv impreuna cu o propunere de angajare a unei cheltuieli, potrivit
modelului prezentat in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
Angajarea cheltuielilor se efectueaza in tot cursul exercitiului bugetar,
astfel incat sa existe certitudinea ca bunurile si serviciile care fac obiectul
angajamentelor vor fi livrate, respectiv prestate, si se vor plati in
exercitiul bugetar respectiv.
Ordonatorii de credite nu pot angaja cheltuieli intr-o perioada in care se
stie ca bunul, lucrarea sau serviciul nu va putea fi executat, receptionat si
platit pana la data de 31 decembrie a exercitiului bugetar curent, respectiv
ultima zi de plata prevazuta in Programul calendaristic pentru derularea
principalelor operatiuni de incheiere a exercitiului bugetar, cu exceptia actiunilor
multianuale.
In situatia in care, din motive obiective, angajamentele legale de
cheltuieli nu pot fi platite pana la finele anului, acestea se vor plati din
creditele bugetare ale exercitiului bugetar urmator.
Ordonatorilor de credite li se interzice sa ia cu buna stiinta masuri care
au ca obiect angajarea de cheltuieli peste sumele aprobate in buget, la partea
de cheltuieli, cu exceptia angajamentelor multianuale efectuate in conditiile
legii.
Ordonatorii de credite nu pot incheia nici un angajament legal cu terte
persoane fara viza de control financiar preventiv decat in conditiile
autorizate de lege.
Dupa semnarea angajamentului legal de catre ordonatorul de credite acesta
se transmite compartimentului de contabilitate pentru inregistrare in evidenta
cheltuielilor angajate.
b) Angajamentul bugetar - orice act prin care o autoritate competenta,
potrivit legii, afecteaza fonduri publice unor anumite destinatii, in limita
creditelor bugetare aprobate.
In aplicarea principiului anualitatii, potrivit caruia "platile
efectuate in cursul unui an bugetar in contul unui buget apartin exercitiului
corespunzator de executie a bugetului respectiv", si a prevederilor
legale, potrivit carora pentru a efectua o plata este obligatorie parcurgerea
prealabila a celor trei faze, respectiv angajarea, lichidarea, ordonantarea, se
impune punerea in rezerva a creditelor bugetare angajate, astfel incat toate
angajamentele legale incheiate in cursul unui exercitiu bugetar sau in
exercitiile precedente de ordonatorul de credite sau de alte persoane
imputernicite sa poata fi platite in cursul exercitiului bugetar respectiv, in
limita creditelor bugetare aprobate.
In vederea respectarii acestei cerinte, angajamentul bugetar prin care au
fost rezervate fonduri publice unei anumite destinatii, in limita creditelor
bugetare aprobate, preceda angajamentul legal.
Este interzis ordonatorilor de credite aprobarea unor angajamente legale
fara asigurarea ca au fost rezervate si fondurile publice necesare platii
acestora in exercitiul bugetar, cu exceptia actiunilor multianuale.
Valoarea angajamentelor legale nu poate depasi valoarea angajamentelor
bugetare si, respectiv, a creditelor bugetare aprobate, cu exceptia
angajamentelor legale aferente actiunilor multianuale care nu pot depasi
creditele de angajament aprobate in buget.
Angajarea cheltuielilor trebuie sa se faca intotdeauna in limita
disponibilului de credite bugetare si, respectiv, in limita disponibilului de
credite de angajament pentru actiuni multianuale.
In scopul garantarii acestei reguli, angajamentele legale, respectiv toate
actele prin care statul sau unitatile administrativ-teritoriale contracteaza o
datorie fata de tertii creditori, sunt precedate de angajamente bugetare, respectiv
de rezervarea creditelor necesare platii angajamentelor legale.
Angajamentele bugetare pot fi:
b1) angajamente bugetare individuale;
b2) angajamente bugetare globale.
b1) Angajamentul bugetar individual este un angajament specific unei
anumite operatiuni noi care urmeaza sa se efectueze.
Angajamentul bugetar individual se prezinta la viza persoanei imputernicite
sa exercite controlul financiar preventiv in acelasi timp cu proiectul
angajamentului legal individual.
b2) Pentru cheltuieli curente de natura administrativa, ce se efectueaza in
mod repetat pe parcursul aceluiasi exercitiu bugetar, se pot intocmi propuneri
de angajamente legale provizorii, materializate in bugete previzionale, care se
inainteaza pentru viza de control financiar preventiv impreuna cu angajamentele
bugetare globale.
Angajamentul bugetar global este un angajament bugetar aferent
angajamentului legal provizoriu care priveste cheltuielile curente de
functionare de natura administrativa, cum ar fi:
- cheltuieli de deplasare;
- cheltuieli de protocol;
- cheltuieli de intretinere si gospodarie (incalzit, iluminat, apa, canal,
salubritate, posta, telefon, radio, furnituri de birou etc.);
- cheltuieli cu asigurarile;
- cheltuieli cu chiriile;
- cheltuieli cu abonamentele la reviste, buletine lunare etc.
Modelul angajamentului bugetar este prezentat in anexa nr. 2 la prezentele
norme metodologice.
In cazul angajamentelor legale provizorii ordonatorul de credite verifica
faptul ca angajamentele legale individuale incheiate sa nu depaseasca valoarea
angajamentelor provizorii care au fost emise anterior.
Angajamentele legale individuale aprobate pana la finele anului, acoperite
de aceste angajamente legale provizorii, nu trebuie inaintate pentru viza de
control financiar preventiv.
Angajamentele legale individuale care depasesc valoarea angajamentelor
legale provizorii se supun vizei de control financiar preventiv.
Angajamentele bugetare se realizeaza prin emiterea unui document scris
privind angajamentul bugetar individual si angajamentul bugetar global, prin
care se certifica existenta unor credite bugetare disponibile si se pun in
rezerva (se blocheaza) creditele aferente unei cheltuieli, potrivit destinatiei
prevazute in buget.
Propunerile de angajamente se inainteaza din timp persoanei imputernicite
cu exercitarea controlului financiar preventiv, pentru a da posibilitate
acesteia sa isi exercite atributiile conform legii.
Propunerile de angajare a cheltuielilor trebuie insotite de toate
documentele justificative aferente si, daca este cazul, de orice alte documente
si informatii solicitate de catre persoana imputernicita sa exercite controlul
financiar preventiv.
La finele anului persoana imputernicita sa exercite controlul financiar
preventiv analizeaza modul de realizare a cheltuielilor care au facut obiectul
angajamentelor bugetare globale, precum si daca totalul angajamentelor legale
individuale aferente acestora este la nivelul angajamentelor legale provizorii.
In cazul in care nu exista diferente semnificative intre cheltuielile
previzionate si cele definitive, persoana imputernicita sa exercite controlul
financiar preventiv avizeaza angajamentul bugetar global care devine definitiv.
Daca persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv
constata diferente semnificative, atunci poate hotari asupra includerii in
viitor a cheltuielilor de natura celor care au facut obiectul angajamentelor
bugetare globale in categoria angajamentelor bugetare individuale.
Avizarea consta in semnarea de catre persoana imputernicita sa exercite
controlul financiar preventiv sau inlocuitorul de drept al acesteia a
propunerii de angajare a unei cheltuieli si a angajamentului bugetar, care vor
fi stampilate si datate.
Avizarea proiectelor de angajamente legale se poate face dupa indeplinirea
urmatoarelor conditii:
a) proiectul de angajament legal a fost prezentat in conformitate cu
prezentele norme metodologice;
b) existenta creditelor bugetare disponibile la subdiviziunea
corespunzatoare din bugetul aprobat;
c) proiectul de angajament legal se incadreaza in limitele angajamentului
bugetar, stabilite potrivit legii;
d) proiectul de angajament legal respecta toate prevederile legale care ii
sunt aplicabile, in vigoare la data efectuarii sale (controlul de legalitate);
e) proiectul de angajament legal respecta sub toate aspectele ansamblul
principiilor si regulilor procedurale si metodologice care sunt aplicabile
categoriei de cheltuieli din care fac parte (controlul de regularitate).
Persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv poate sa
refuze acordarea vizei daca considera ca nu sunt indeplinite conditiile
mentionate mai sus.
Dupa avizarea angajamentului bugetar individual sau global, dupa caz, de
catre persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv, acesta
se semneaza de ordonatorul de credite si se transmite compartimentului de
contabilitate pentru inregistrare in evidenta cheltuielilor angajate.
Creditele bugetare neangajate, precum si creditele bugetare angajate si
neutilizate pana la finele exercitiului bugetar sunt anulate de drept.
Orice cheltuiala angajata si neplatita pana la data de 31 decembrie a
exercitiului bugetar curent se va plati in contul bugetului pe anul urmator din
creditele bugetare aprobate in acest scop.
Aceasta cheltuiala trebuie sa se raporteze la finele anului curent pe baza
datelor din contabilitatea cheltuielilor angajate.
In angajamentele legale individuale si cele provizorii, precum si in
angajamentele bugetare individuale sau globale se precizeaza subdiviziunile
bugetului aprobat.
Salariile personalului cuprins in statele de functii anexate bugetului
aprobat si obligatiile aferente acestora, pensiile si ajutoarele sociale
stabilite conform legilor in vigoare, precum si cheltuielile cu dobanzile si
alte cheltuieli aferente datoriei publice se considera angajamente legale si
bugetare de la data de 1 ianuarie a fiecarui an cu intreaga suma a creditelor
bugetare aprobate.
In situatia in care se impune majorarea sau diminuarea unor angajamente
legale, este necesara elaborarea unor propuneri de modificare a angajamentelor
legale si bugetare initiale, insotite de memorii justificative.
2. Lichidarea cheltuielilor
Este faza in procesul executiei bugetare in care se verifica existenta
angajamentelor, se determina sau se verifica realitatea sumei datorate, se
verifica conditiile de exigibilitate ale angajamentului legal pe baza
documentelor justificative care sa ateste operatiunile respective.
Verificarea existentei obligatiei de plata se realizeaza prin verificarea
documentelor justificative din care sa rezulte pretentia creditorului, precum
si realitatea "serviciului efectuat" (bunurile au fost livrate,
lucrarile executate si serviciile prestate sau, dupa caz, existenta unui titlu
care sa justifice plata: titlu executoriu, acord de imprumut, acord de grant
etc.).
Salariile si indemnizatiile vor fi lichidate in baza statelor de plata colective,
intocmite de compartimentul de specialitate, cu exceptia cazurilor in care este
necesara lichidarea individuala.
Documentele care atesta bunurile livrate, lucrarile executate si serviciile
prestate sunt Factura fiscala (cod 14-4-10/A) sau Factura (cod 14-4-10/aA)
cuprinse in anexa nr. 1A "Catalogul formularelor tipizate, comune pe
economie, cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare, privind
activitatea financiara si contabila" la Hotararea Guvernului nr. 831/1997
pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara
si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea
acestora, sau alte formulare ori documente cu regim special, aprobate potrivit
legii.
Determinarea sau verificarea existentei sumei datorate creditorului se
efectueaza de catre persoana imputernicita de ordonatorul de credite, pe baza
datelor inscrise in factura si a documentelor intocmite de comisia de receptie
constituita potrivit legii (Proces-verbal de receptie - cod 14-2-5, in cazul
mijloacelor fixe, Nota de receptie si constatare de diferente - cod 14-3-1A, in
cazul bunurilor materiale, altele decat mijloacele fixe).
Documentele care atesta bunurile livrate, lucrarile executate si serviciile
prestate sau din care reies obligatii de plata certe se vizeaza pentru
"Bun de plata" de ordonatorul de credite sau de persoana delegata cu
aceste atributii, prin care se confirma ca:
- bunurile furnizate au fost receptionate, cu specificarea datei si a
locului primirii;
- lucrarile au fost executate si serviciile prestate;
- bunurile furnizate au fost inregistrate in gestiune si in contabilitate,
cu specificarea gestiunii si a notei contabile de inregistrare;
- conditiile cu privire la legalitatea efectuarii rambursarilor de rate sau
a platilor de dobanzi la credite ori imprumuturi contractate/garantate sunt
indeplinite;
- alte conditii prevazute de lege sunt indeplinite.
Prin acordarea semnaturii si mentiunii "Bun de plata" pe factura,
se atesta ca serviciul a fost efectuat corespunzator de catre furnizor si ca
toate pozitiile din factura au fost verificate.
Conditiile de exigibilitate a obligatiei se verifica pe baza datelor
cuprinse in angajamentele legale, care trebuie sa cuprinda si date cu privire la
termenele de plata a obligatiei.
Persoana imputernicita sa efectueze lichidarea cheltuielilor verifica
personal documentele justificative si confirma pe propria raspundere ca aceasta
verificare a fost realizata.
Documentele care atesta parcurgerea fazei de lichidare a cheltuielilor stau
la baza inregistrarii in contabilitatea patrimoniala a institutiei publice
pentru reflectarea serviciului efectuat si a obligatiei de plata fata de tertii
creditori.
3. Ordonantarea cheltuielilor
Este faza in procesul executiei bugetare in care se confirma ca livrarile
de bunuri au fost efectuate sau alte creante au fost verificate si ca plata
poate fi realizata. Persoana desemnata de ordonatorul de credite confirma ca
exista o obligatie certa si o suma datorata, exigibila la o anumita data, si in
acest caz ordonatorul de credite bugetare poate emite "Ordonantarea de
plata" pentru efectuarea platii.
Ordonantarea de plata este documentul intern prin care ordonatorul de
credite da dispozitie conducatorului compartimentului financiar
(financiar-contabil) sa intocmeasca instrumentele de plata a cheltuielilor.
Modelul formularului "Ordonantare de plata" este prezentat in
anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
Ordonantarea de plata trebuie sa contina date cu privire la:
- exercitiul bugetar in care se inregistreaza plata;
- subdiviziunea bugetara la care se inregistreaza plata;
- suma de plata (in cifre si litere) exprimata in moneda nationala sau in
moneda straina, dupa caz;
- datele de identificare a beneficiarului platii;
- natura cheltuielilor;
- modalitatea de plata.
Ordonantarea de plata este datata si semnata de ordonatorul de credite sau
de persoana delegata cu aceste atributii.
Ordonantarea de plata va fi insotita de documentele justificative in
original si va purta viza persoanelor autorizate din compartimentele de
specialitate, care sa confirme corectitudinea sumelor de plata, livrarea si
receptionarea bunurilor, executarea lucrarilor si prestarea serviciilor,
existenta unui alt titlu care sa justifice plata, precum si, dupa caz,
inregistrarea bunurilor in gestiunea institutiei si in contabilitatea acesteia.
Facturile in original sau alte documente intocmite in vederea platii
cheltuielilor vor purta obligatoriu numarul, data notei contabile si semnatura
persoanei care a inregistrat in contabilitate lichidarea cheltuielilor.
In cazuri exceptionale, cand nu este posibila prezentarea documentelor
justificative in original, vor fi acceptate si copii ale documentelor
justificative, certificate pentru conformitatea cu originalul de catre
ordonatorul de credite sau de persoana delegata cu aceste atributii.
In situatia in care, in conformitate cu prevederile contractuale, urmeaza
sa se efectueze plata in rate a bunurilor livrate, lucrarilor executate si a
serviciilor prestate, se vor avea in vedere urmatoarele:
- prima ordonantare de plata va fi insotita de documentele justificative
care dovedesc obligatia catre creditor pentru plata ratei respective;
- ordonantarile de plata ulterioare vor face referire la documentele
justificative deja transmise conducatorului compartimentului financiar
(financiar-contabil).
La emiterea ordonantarii de plata finale ordonatorul de credite confirma ca
operatiunea s-a finalizat.
Inainte de a fi transmisa compartimentului financiar (financiar-contabil)
pentru plata ordonantarea de plata se transmite pentru avizare persoanei
imputernicite sa exercite controlul financiar preventiv.
Scopul acestei avizari este de a stabili ca:
- ordonantarea de plata a fost emisa corect;
- ordonantarea de plata corespunde cu cheltuielile angajate si suma
respectiva este exacta;
- cheltuiala este inscrisa la subdiviziunea corespunzatoare din bugetul
aprobat;
- exista credite bugetare disponibile;
- documentele justificative sunt in conformitate cu reglementarile in
vigoare;
- numele si datele de identificare ale creditorului sunt corecte.
In cazul in care ordonantarea de plata nu se avizeaza, se aplica
prevederile pct. 1 "Angajarea cheltuielilor".
Nici o ordonantare de plata nu poate fi prezentata spre semnare
ordonatorului de credite decat dupa ce persoana imputernicita sa exercite
controlul financiar preventiv a acordat viza.
Persoana imputernicita sa exercite controlul financiar preventiv se asigura
ca ordonantarile supuse vizei se refera la angajamente de cheltuieli deja
vizate si ca sunt indeplinite conditiile de lichidare a angajamentelor.
Ordonantarile de plata nevizate de persoana imputernicita sa exercite
control financiar preventiv sunt nule si fara valoare pentru conducatorul
compartimentului financiar (financiar-contabil) care urmeaza sa faca plata,
daca nu sunt autorizate in conditiile prevazute de lege.
Dupa aprobare ordonantarea de plata impreuna cu toate documentele
justificative in original se inainteaza conducatorului compartimentului
financiar (financiar-contabil) pentru plata.
Primele trei faze ale procesului executiei bugetare a cheltuielilor se
realizeaza in cadrul institutiei publice, raspunderea pentru angajarea,
lichidarea si ordonantarea cheltuielilor revenindu-i ordonatorului de credite
bugetare sau persoanelor imputernicite sa exercite aceasta calitate prin
delegare, potrivit legii.
4. Plata cheltuielilor
Plata cheltuielilor este faza finala a executiei bugetare prin care
institutia publica este eliberata de obligatiile sale fata de tertii-creditori.
Plata cheltuielilor se efectueaza de persoanele autorizate care, potrivit
legii, poarta denumirea generica de contabil, in limita creditelor bugetare si
destinatiilor aprobate in conditiile dispozitiilor legale, prin unitatile de
trezorerie si contabilitate publica la care isi au conturile deschise, cu
exceptia platilor in valuta, care se efectueaza prin banci, sau a altor plati
prevazute de lege sa se efectueze prin banci.
Plata cheltuielilor este asigurata de seful compartimentului financiar
(financiar-contabil) in limita creditelor bugetare deschise si neutilizate sau
a disponibilitatilor aflate in conturi, dupa caz.
In cazul institutiilor publice care nu au in structura lor un compartiment
financiar sau financiar-contabil, plata cheltuielilor se va efectua de catre
persoana desemnata de ordonatorul de credite sa indeplineasca aceasta atributie
in cadrul institutiei publice.
Instrumentele de plata utilizate de institutiile publice, respectiv cecul
de numerar si ordinul de plata pentru trezoreria statului (OPHT), se semneaza
de doua persoane autorizate in acest sens, dintre care prima semnatura este cea
a conducatorului compartimentului financiar (financiar-contabil), iar a doua, a
persoanei cu atributii in efectuarea platii.
Plata se efectueaza de conducatorul compartimentului financiar
(financiar-contabil) numai daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- cheltuielile care urmeaza sa fie platite au fost angajate, lichidate si
ordonantate;
- exista credite bugetare deschise/repartizate sau disponibilitati in
conturi de disponibil;
- subdiviziunea bugetului aprobat de la care se efectueaza plata este cea
corecta si corespunde naturii cheltuielilor respective;
- exista toate documentele justificative care sa justifice plata;
- semnaturile de pe documentele justificative apartin ordonatorului de
credite sau persoanelor desemnate de acesta sa exercite atributii ce decurg din
procesul executarii cheltuielilor bugetare, potrivit legii;
- beneficiarul sumelor este cel indreptatit potrivit documentelor care
atesta serviciul efectuat;
- suma datorata beneficiarului este corecta;
- documentele de angajare si ordonantare au primit viza de control
financiar preventiv;
- documentele sunt intocmite cu toate datele cerute de formular;
- alte conditii prevazute de lege.
Nu se poate efectua plata:
- in cazul in care nu exista credite bugetare deschise si/sau repartizate
ori disponibilitatile sunt insuficiente;
- cand nu exista confirmarea serviciului efectuat si documentele nu sunt
vizate pentru "Bun de plata";
- cand beneficiarul nu este cel fata de care institutia are obligatii;
- cand nu exista viza de control financiar preventiv pe ordonantarea de
plata si nici autorizarea prevazuta de lege.
In cazul constatarii unei erori in legatura cu plata ce urmeaza sa fie
efectuata, conducatorul compartimentului financiar (financiar-contabil)
suspenda plata.
Motivele deciziei de suspendare a platii se prezinta intr-o declaratie
scrisa care se trimite ordonatorului de credite si, spre informare, persoanei
imputernicite sa exercite controlul financiar preventiv.
Ordonatorul de credite poate solicita in scris si pe propria raspundere
efectuarea platilor.
In vederea efectuarii cheltuielilor, institutiile publice au obligatia de a
prezenta unitatilor de trezorerie si contabilitate publica la care au conturile
deschise bugetul de venituri si cheltuieli aprobat si repartizat pe trimestre,
pe modelele elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Pentru efectuarea cheltuielilor de capital institutiile publice vor
prezenta unitatilor de trezorerie si contabilitate publica si programul de
investitii aprobat in conditiile legii.
Creditele bugetare aprobate in buget vor putea fi utilizate la cererea
ordonatorilor de credite numai dupa deschiderea de credite de catre ordonatorii
principali de credite, repartizarea creditelor bugetare pentru bugetul propriu
si pentru ordonatorii de credite secundari sau tertiari, dupa caz, si/sau
alimentarea cu fonduri a conturilor deschise pe seama acestora.
Deschiderea conturilor de cheltuieli si de disponibilitati de catre
institutiile publice se efectueaza potrivit normelor privind organizarea si
functionarea trezoreriilor statului.
Dreptul de administrare si dispozitie asupra conturilor de cheltuieli
bugetare sau de disponibil, deschise la unitatile de trezorerie si
contabilitate publica si banci, se va exercita in mod exclusiv de catre
institutiile publice pe seama carora au fost deschise, prin persoanele special
imputernicite in acest sens, dupa comunicarea catre trezorerie sau banca a
imputernicirilor si a fiselor cu specimenele de semnaturi ale persoanelor
abilitate sa efectueze plata, impreuna cu amprenta stampilei.
Ordinele de plata se emit pe numele fiecarui creditor. Acestea vor fi
datate si vor avea inscrise in spatiul rezervat obiectul platii si subdiviziunea
bugetului aprobat de la care se face plata.
Ordinele de plata se inscriu intr-un registru distinct, vor purta un numar
de ordine unic, incepand cu numarul 1 in ordine crescatoare pentru fiecare
ordonator de credite si pentru fiecare exercitiu bugetar.
Un ordin de plata nu poate cuprinde plati referitoare la mai multe
subdiviziuni ale bugetului aprobat.
Ordinele de plata se emit pe baza documentelor justificative din care sa
reiasa ca urmeaza sa se achite integral sau partial o datorie contractata si
justificata.
Se excepteaza de la aceasta regula ordinele de plata ce se emit pentru
plata de avansuri.
Actiunile si categoriile de cheltuieli pentru care se pot acorda plati in
avans din fonduri publice sunt cele stabilite prin hotarari ale Guvernului.
Sumele reprezentand plati in avans nejustificate prin bunuri livrate,
lucrari executate si servicii prestate pana la sfarsitul anului se recupereaza
de catre institutia publica care a acordat avansurile si se vor restitui
bugetului din care au fost acordate, cu perceperea dobanzilor si penalitatilor
de intarziere aferente, potrivit legii.
Din conturile de cheltuieli bugetare sau de disponibilitati, dupa caz,
institutiile publice pot ridica, pe baza de cecuri pentru ridicare de numerar,
numerarul pentru efectuarea platilor de salarii, premii, deplasari, precum si
pentru alte cheltuieli care nu se pot efectua prin virament, cum ar fi:
drepturi cu caracter social, burse pentru elevi si studenti, ajutoare etc.
In fila de cec se mentioneaza si natura cheltuielilor care urmeaza sa se
efectueze din numerarul ridicat.
Institutiile publice vor lua masurile necesare pentru reducerea la maximum
a platilor in numerar, efectuand prin casieria proprie numai acele cheltuieli
de volum redus care nu se justifica a fi efectuate prin virament.
Sumele ridicate in numerar se pastreaza in casieria institutiei publice in
conditii de siguranta.
In vederea efectuarii de plati in numerar pentru deplasari sau
achizitionarea de bunuri, executarea de lucrari sau prestarea de servicii se
pot acorda avansuri in numerar persoanelor desemnate pe baza "Dispozitiei
de plata - incasare catre casierie" (cod 14-4-4), semnata de conducatorul
compartimentului financiar (financiar-contabil) si de persoanele cu atributii
in efectuarea platilor in numerar. Justificarea avansurilor in numerar se
efectueaza in baza documentelor justificative eliberate de agentii economici
sau de persoane fizice autorizate, respectiv facturi fiscale (cod 14-4-10/A),
facturi (cod 14-4-10/aA), chitante (cod 14-4-1), bon de comanda-chitanta (cod
14-4-11) sau alte formulare ori documente privind activitatea financiara si
contabila cu regim special, aprobate potrivit legii.
5. Organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale
Institutiile publice, indiferent de subordonare si de modul de finantare a
cheltuielilor, au obligatia sa organizeze evidenta angajamentelor bugetare si
legale.
Evidenta angajamentelor bugetare si legale este tinuta de compartimentul de
contabilitate, iar persoana imputernicita sa exercite controlul financiar
preventiv va supraveghea organizarea si tinerea evidentei, actualizarea si
raportarea angajamentelor bugetare si legale.
Scopul organizarii evidentei angajamentelor bugetare este de a furniza
informatii in orice moment si pentru fiecare subdiviziune a bugetului aprobat
pentru exercitiul bugetar curent cu privire la creditele bugetare consumate
prin angajare si prin comparatie sa se determine creditele bugetare disponibile
care pot fi angajate in viitor.
Scopul organizarii evidentei angajamentelor legale este de a furniza
informatii in orice moment si pentru fiecare subdiviziune a bugetului aprobat
pentru exercitiul bugetar curent cu privire la angajamentele legale anuale sau
multianuale aprobate de ordonatorul de credite.
Evidenta angajamentelor bugetare si legale este tinuta concomitent de
compartimentul de contabilitate si de persoana imputernicita sa exercite
controlul financiar preventiv.
In acest scop, printr-un act de decizie administrativa se vor desemna
persoana (persoanele) si inlocuitorii acesteia care vor avea atributii pe linia
organizarii si conducerii evidentei angajamentelor bugetare si legale.
Principalele atributii ale acestora privesc:
a) evidenta creditelor bugetare aprobate in exercitiul bugetar curent,
precum si a modificarilor intervenite pe parcursul exercitiului bugetar curent
cu ajutorul contului 940 "Credite bugetare aprobate";
b) evidenta angajamentelor bugetare cu ajutorul contului 950
"Angajamente bugetare";
c) compararea datelor din conturile 940 "Credite bugetare
aprobate" si 950 "Angajamente bugetare" si determinarea
creditelor bugetare disponibile care pot fi angajate;
d) evidenta angajamentelor legale cu ajutorul contului 960
"Angajamente legale";
e) la finele lunii, reevaluarea angajamentelor legale exprimate in alte
monede decat moneda nationala, la cursul de schimb valutar comunicat de Banca
Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi lucratoare a lunii.
Cu diferentele din reevaluare se majoreaza sau se diminueaza, dupa caz,
valoarea angajamentelor bugetare si legale din conturile 950 "Angajamente
bugetare" si 960 "Angajamente legale";
f) la finele anului, inregistrarea in creditul contului 960 "Angajamente
legale" a totalului platilor efectuate in cursul anului in contul
angajamentelor legale incheiate. Datele se preiau din conturile 700
"Finantarea bugetara privind anul curent", 120 "Disponibil al
institutiei publice finantate din venituri proprii", 119 "Disponibil
din fonduri cu destinatie speciala si de redistribuire" etc.
Procedura de inregistrare in contabilitate a cheltuielilor bugetare trebuie
sa dea posibilitatea de a asigura pentru fiecare subdiviziune a bugetului
aprobat in exercitiul bugetar curent informatii cu privire la:
a) creditele bugetare disponibile;
b) angajamentele legale;
c) platile efectuate in baza angajamentelor legale la un moment dat;
d) soldul angajamentelor legale care mai trebuie platite la finele anului;
e) datele necesare intocmirii "Situatiei privind executia
cheltuielilor bugetare angajate la finele trimestrului", potrivit
modelului prezentat in anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice, situatie
care este parte componenta din structura "Situatiilor financiare"
trimestriale si anuale ale institutiilor publice.
Situatia privind executia cheltuielilor angajate la finele trimestrului va
fi insotita de un raport explicativ privind toate informatiile utile cu privire
la angajamentele efectuate in cursul exercitiului bugetar.
Avand in vedere ca valorile la care se refera creditele bugetare,
angajamentele bugetare si legale nu constituie elemente patrimoniale, acestea
se evidentiaza in contabilitate in conturi in afara bilantului, utilizandu-se
metoda de inregistrare in partida simpla; inregistrarile se fac in debitul si
creditul unui singur cont, fara utilizarea de conturi corespondente. Conturile
de ordine si evidenta 940 "Credite bugetare aprobate", 950
"Angajamente bugetare" si 960 "Angajamente legale" au
urmatoarea functiune:
Contul 940 "Credite bugetare aprobate"
Cu ajutorul acestui cont institutiile publice, indiferent de subordonare si
de modul de finantare a cheltuielilor, tin evidenta creditelor aprobate pentru
efectuarea cheltuielilor aprobate prin buget.
Contabilitatea analitica a creditelor aprobate se tine pe titluri, articole
si alineate in cadrul fiecarui subcapitol sau capitol al bugetului aprobat.
In debitul contului se inregistreaza la inceputul exercitiului bugetar
creditele bugetare aprobate, cu defalcarea pe trimestre, precum si
suplimentarile efectuate in cursul exercitiului bugetar, care majoreaza
creditele bugetare aprobate.
In creditul contului se inregistreaza diminuarile de credite efectuate in
cursul exercitiului bugetar, care micsoreaza creditele bugetare aprobate.
Soldul contului reprezinta totalul creditelor bugetare aprobate la un
moment dat.
Contul 950 "Angajamente bugetare"
Cu ajutorul acestui cont institutiile publice, indiferent de subordonare si
de modul de finantare a cheltuielilor, tin evidenta angajamentelor bugetare,
respectiv a sumelor rezervate in vederea efectuarii unor cheltuieli bugetare,
in limita creditelor bugetare aprobate.
Contabilitatea analitica a angajamentelor bugetare se tine pe titluri,
articole si alineate in cadrul fiecarui subcapitol sau capitol al bugetului
aprobat.
In debitul contului se inregistreaza angajamentele bugetare, precum si
suplimentarile efectuate in cursul exercitiului bugetar, care majoreaza
angajamentele bugetare initiale.
In creditul contului se inregistreaza diminuarile de angajamente bugetare
efectuate in cursul exercitiului bugetar, care micsoreaza angajamentele
bugetare initiale.
Soldul contului reprezinta totalul angajamentelor bugetare la un moment
dat.
Soldurile conturilor 940 "Credite bugetare aprobate" si 950
"Angajamente bugetare" la finele exercitiului bugetar nu se redeschid
in anul urmator.
La inceputul fiecarui exercitiu bugetar, in debitul contului 950
"Angajamente bugetare" se preia soldul contului 960 "Angajamente
legale" de la finele exercitiului bugetar anterior.
Fac exceptie angajamentele legale neplatite aferente actiunilor
multianuale, pentru care in debitul contului 950 "Angajamente bugetare"
se preiau numai angajamentele legale neplatite pentru care exista credite
aprobate in exercitiul bugetar curent.
Contul 960 "Angajamente legale"
Cu ajutorul acestui cont institutiile publice, indiferent de subordonare si
de modul de finantare a cheltuielilor, tin evidenta angajamentelor legale,
aprobate de ordonatorul de credite in limita creditelor bugetare aprobate.
Contabilitatea analitica a angajamentelor legale se tine pe titluri,
articole si alineate in cadrul fiecarui subcapitol sau capitol al bugetului
aprobat.
In debitul contului se inregistreaza angajamentele legale, precum si
suplimentarile efectuate in cursul exercitiului bugetar, care majoreaza
angajamentele legale initiale.
In creditul contului, in cursul anului se inregistreaza diminuarile de
angajamente legale care micsoreaza angajamentele legale initiale, iar la finele
anului, totalul platilor efectuate in contul angajamentelor legale.
Soldul contului la finele lunii reprezinta totalul angajamentelor legale,
iar la finele anului, totalul angajamentelor ramase neachitate.
La finele anului 2002 institutiile publice au obligatia inventarierii
angajamentelor legale aprobate in cursul anului 2002 sau in anii precedenti si
neachitate pana la finele anului 2002 si evidentierii acestora in debitul
contului 950 "Angajamente bugetare" si in debitul contului 960
"Angajamente legale", precum si a asigurarii, incepand cu exercitiul
bugetar al anului 2003, a parcurgerii etapelor de lichidare, ordonantare si
plata, conform prezentelor norme metodologice.
Ordonatorii de credite, indiferent de sistemul de finantare din structura
administratiei publice locale, au obligatia sa aplice prezentele norme
metodologice, in conditiile prevederilor Legii nr. 189/1998 privind finantele
publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare.
In scopul aplicarii in bune conditii a prevederilor prezentelor norme
metodologice, ordonatorii de credite vor stabili prin norme proprii
documentele, circuitul acestora si persoanele imputernicite sa efectueze
operatiunile legate de angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata
cheltuielilor, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor
bugetare si legale.
ANEXA 1*1)
la normele metodologice
*1) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
MINISTERUL (INSTITUTIA)
.......................
....................... Data emiterii .........................
Compartimentul de specialitate ........
.......................................
Nr. ....................
_________________________________________
| PROPUNERE DE ANGAJARE A UNEI CHELTUIELI |
|_________________________________________|
Scopul: ......................
Beneficiar: ..................
Calculul disponibilului de credite bugetare
- lei -
______________________________________________________________________________
|Subdiviziunea| | | | |
|
|clasificatiei| | | | |
|
|bugetului |Credite |Credite |Disponibil| Suma angajata
|Disponibil|
|aprobat |bugetare |bugetare |de credite|______________________|de
credite|
|cap. ....... |aprobate |angajate |ce mai | valuta |curs |lei|ramas de
|
|subcap. .... |(ct. 940)|(ct. 950)|poate fi |__________|valutar| |angajat
|
|titlu ...... | | |angajat |felul|suma| | |
|
|art. ....... | | | | | | | |
|
|alin. ...... | | | | | | | |
|
|_____________|_________|_________|__________|_____|____|_______|___|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 = col. | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 = col.
|
| | | | 1 - 2 | | | | | 3 - 7
|
|_____________|_________|_________|__________|_____|____|_______|___|__________|
| | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | |
| ........... | ....... | ....... | ........ | ... | .. | ..... | . | ........
|
|_____________|_________|_________|__________|_____|____|_______|___|__________|
TOTAL ....................
_________________________________________________________________________
| Compartimentul de Compartimentul de | Control financiar preventiv |
| specialitate contabilitate*) | |
| | CFPP CFPD |
| | |
| Data ............. Data ............ | Data .......... Data ......... |
| | |
| | Viza Viza |
| | |
| Semnatura ........ Semnatura ....... | Semnatura ..... Semnatura .... |
|_______________________________________|_________________________________|
*) = raspunde de datele inscrise in col. 1, 2 si 3
CFPP = control financiar preventiv propriu
CFPD = control financiar preventiv delegat
Ordonator de credite,
Data:
Semnatura:
ANEXA 2*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
MINISTERUL (INSTITUTIA)
.......................
....................... Data emiterii .........................
Compartimentul de specialitate ........
.......................................
Nr. ....................
______________________________________
| ANGAJAMENT BUGETAR INDIVIDUAL/GLOBAL |
|______________________________________|
Beneficiar: ......................
- lei -
______________________________________________________________________________
| Inregistrarea bugetara Suma
|
| |
| cap. .... subcap. .... titlu .... art. ... alin. ..... ..................
|
|
|
| Suma totala ..................
|
|
|
| Tipul angajamentului: individual (global) ...............
|
|______________________________________________________________________________|
| Spatiu rezervat CFPP Data:
|
| - Viza Semnatura:
|
| - Refuz de viza |
| - Inregistrare individuala Nr. ........ Data ...............
|
|
|
| Spatiu rezervat CFPD Data:
|
| - Viza |
| - Intentia de refuz de viza Semnatura:
|
| - Refuz de viza
|
| - Inregistrare individuala Nr. ........ Data ...............
|
|______________________________________________________________________________|
Ordonator de credite,
Data:
Semnatura:
ANEXA 3*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
MINISTERUL (INSTITUTIA)
.......................
....................... Data emiterii .........................
Compartimentul de specialitate ........
.......................................
Nr. ....................
_________________________
| ORDONANTARE DE PLATA |
|_________________________|
Natura cheltuielii ......................................
Lista documentelor justificative
.........................................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................
Nr./data angajamentului legal ...........................
Modul de plata (virament/numerar) .......................
Lei/Valuta ..............................................
Suma datorata beneficiarului ............................
Avansuri acordate si retinute beneficiarului ............
Suma de plata (lei) .....................................
___________________________________
| Suma de plata (valuta) |
| - felul valutei ................ |
| - suma in valuta ............... |
| - cursul valutar ............... |
| - suma in lei .................. |
|___________________________________|
Calculul disponibilului din contul de angajamente bugetare
- lei -
_________________________________________________________
| Subdiviziunea | Disponibil | Suma | Disponibil |
| clasificatiei | inaintea | de | dupa |
| bugetare | efectuarii | plata | efectuarea |
| Cap. ... subcap. ...| platii | | platii |
| titlu .... art. ... | (ct. 950) | | |
| alin. .... | | | |
|_____________________|____________|_______|______________|
| 0 | 1 | 2 |3 = col. 1 - 2|
|_____________________|____________|_______|______________|
| | | | |
|_____________________|____________|_______|______________|
Numele si adresa Numarul de
beneficiarului cont ...............
.................... Trezoreria
.................... (Banca) ............
.................... Cod ................
_________________________________________________________________________
| Compartimentul de Compartimentul de | Control financiar preventiv |
| specialitate contabilitate*) | |
| | CFPP CFPD |
| | |
| Data ............. Data ............ | Data .......... Data ......... |
| Semnatura ........ Semnatura ....... | Viza Viza |
| | Semnatura ..... Semnatura .... |
|_______________________________________|_________________________________|
*) = raspunde de datele inscrise in col. 1
Ordonator de credite,
Data:
Semnatura:
ANEXA 4*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
MINISTERUL (INSTITUTIA)
.......................
.......................
SITUATIA PRIVIND EXECUTIA CHELTUIELILOR BUGETARE ANGAJATE
la finele trimestrului ........./.........
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Credite bugetare aprobate (ct. 940)
B - Angajamente bugetare (ct. 950)
C - Plati aferente angajamentelor legale (din ct. 700, 120, 119 etc.)
- mii lei -
_____________________________________________________________________________
|Subdiviziunea| | |Credite | Angajamente legale | |Angajamente|
|clasificatiei| A | B |bugetare |___________________________| C |legale de |
|bugetului | | |disponibile|TOTAL| din care: | |platit |
|aprobat | | | |(ct. |_____________________| | |
|(cap. ....../| | | |960) |Sold la |Angajamente| | |
|titlu ......)| | | | |inceputul|curente | | |
| | | | | |anului | | | |
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
| 0 | 1 | 2 | 3 = (col. | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 = (col. |
| | | | 1 - 2) | | | | | 4 - 7) |
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
|_____________|___|___|___________|_____|_________|___________|___|___________|
Ordonator de credite, Conducatorul compartimentului
financiar contabil,