ORDIN Nr. 1128
din 26 mai 2009
pentru aprobarea modelului
si continutului formularelor „Certificat privind atestarea platii taxei pe
valoarea adaugata, în cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de
transport noi" si „Certificat", precum si a procedurii de eliberare a
acestora
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 356 din 27 mai 2009
In temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, precum şi al art. 1563 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art.
228 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi conţinutul formularului
„Certificat privind atestarea plăţii taxei pe valoarea adăugată, în cazul
achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport noi", cod M.F.R
14.13.21.02/a.i.n., prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă modelul şi conţinutul formularului
„Certificat", cod M.F.R 14.13.21.02/a.i., prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - Se aprobă Procedura de eliberare a
Certificatului privind atestarea plăţii taxei pe valoarea adăugată, în cazul
achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport noi, şi a Certificatului,
prevăzută în anexa nr. 3.
Art. 4. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 6. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili şi Direcţia generală de tehnologia informaţiei din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire
prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Sorin Blejnar
ANEXA Nr. 1
|

|
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală
|

|
Direcţia Generală a Finanţelor Publice......./
Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili
Administraţia Finanţelor Publice.....
Nr......./.....
Adresa:........................................
Telefon:........................................
Fax:..............................................
E-mail:..........................................
CERTIFICAT
privind atestarea plăţii taxei pe valoarea adăugată,
în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport noi
Ca urmare a Cererii
nr..........................................................................................din
data de.....................................................
se certifică prin prezenta că:
Denumirea/Numele şi
prenumele................................................................................................................................................
Domiciliul fiscal:
Localitatea................................................,
str...................................................nr..............,
bl........., ap......, et................, judeţul/sectorul.................................................
Cod de identificare fiscală/Cod numeric
personal........................................................................................................................
a achitat în România taxa pe valoarea adăugată aferentă
achiziţiei intracomunitare de mijloace de transport noi, pentru următorul
mijloc de transport nou:
........................................................................................................................................................................ .......................................
........................................................................................................................................................................ .......................................
........................................................................................................................................................................ .......................................
........................................................................................................................................................................ .......................................
........................................................................................................................................................................ .......................................
S-a eliberat prezentul certificat în scopul
înmatriculării mijlocului de transport în România, în condiţiile prevăzute de
art. 1563 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
Conducătorul unităţii fiscale
Numele şi prenumele..........................
Semnătura şi ştampila
unităţii...............
Intocmit
Numele şi prenumele............................
Funcţia..................................................
Semnătura............................................
1) Se înscriu
datele de identificare ale mijlocului de transport nou (categorie, marcă,
tip/variantă, serie şasiu/număr de identificare, număr de omologare, după caz).
Cod: M.F.R 14.13.21.02/a.i.n.
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de
utilizare şi de păstrare ale formularului „Certificat privind atestarea plăţii
taxei pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace
de transport noi"
1. Denumire: „Certificat privind atestarea plăţii
taxei pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace
de transport noi"
2. Cod:M.FP 14.13.21.02/a.i.n.
3. Format: A4/t1
4. Caracteristici de tipărire: se utilizează
echipament informatic pentru completare şi editare.
5. Se utilizează la: atestarea plăţii taxei pe valoarea
adăugată de către persoanele care au efectuat achiziţii intracomunitare de
mijloace de transport noi, în scopul înmatriculării acestora în România.
6. Se întocmeşte:
- în două exemplare;
- de organul fiscal competent pentru administrarea
contribuabililor, conform legii.
7. Circulă: în format hârtie, în două exemplare
originale listate, semnate şi ştampilate, dintre care:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal competent pentru
administrarea contribuabililor, conform legii.
8. Se arhivează: la dosarul fiscal al
contribuabilului.
ANEXA Nr. 2
|

|
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală
|

|
Direcţia Generală a Finanţelor Publice......./
Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili
Administraţia Finanţelor Publice.....
Nr......./.....
Adresa:........................................
Telefon:........................................
Fax:..............................................
E-mail:..........................................
CERTIFICAT
Ca urmare a Cererii
nr....................................................................................din
data de..................................depusă de:
Denumirea/Numele şi
prenumele............................................................................................................................................
Domiciliul fiscal:
Localitatea................................................,
str...................................................nr..............,
bl........., ap......, et................,
judeţul/sectorul.................................................
Cod de identificare fiscală/Cod numeric
personal...................................................................................................................
şi din documentaţia prezentată organului fiscal rezultă că nu datorează taxa pe
valoarea adăugată în România pentru achiziţia intracomunitară a mijlocului de
transport:
........................................................................................................................................................................ .......................................
........................................................................................................................................................................ .......................................
........................................................................................................................................................................ .......................................
........................................................................................................................................................................ .......................................
........................................................................................................................................................................ ......................................1)
S-a eliberat prezentul certificat în scopul
înmatriculării mijlocului de transport în România, în condiţiile prevăzute de
art. 1563 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
Prezentul certificat se supune dispoziţiilor art. 90
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Conducătorul unităţii fiscale
Numele şi prenumele..............................
Semnătura şi ştampila
unităţii................
Intocmit
Numele şi prenumele............................
Funcţia..................................................
Semnătura............................................
1) Se înscriu
datele de identificare ale mijlocului de transport (categorie, marcă,
tip/variantă, serie şasiu/număr de identificare, număr de omologare, după caz).
Cod: M.F.R 14.13.21.02/a.i.
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de
utilizare şi de păstrare ale formularului „Certificat"
1. Denumire: „Certificat"
2. Cod:M.FP 14.13.21.02/a.i.
3. Format: A4/t1
4. Caracteristici de tipărire: se utilizează echipament
informatic pentru completare şi editare.
5. Se utilizează la: atestarea faptului că din
documentele prezentate organului fiscal rezultă că pentru achiziţia
intracomunitară de mijloace de transport nu se datorează TVA în România,
întrucât nu este o achiziţie de mijloace de transport noi, în scopul
înmatriculării acestora în România.
6. Se întocmeşte:
- în două exemplare;
- de organul fiscal competent pentru administrarea
contribuabililor, conform legii.
7. Circulă: în format hârtie, în două exemplare
originale listate, semnate şi ştampilate, dintre care:
- un exemplar la contribuabil,
- un exemplar la organul fiscal competent pentru
administrarea contribuabililor, conform legii.
8. Se arhivează: la dosarul fiscal al contribuabilului.
ANEXA Nr. 3
Procedura de eliberare a Certificatului privind
atestarea plăţii taxei pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor
intracomunitare de mijloace de transport noi, şi a Certificatului
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
1. Prezenta procedură se aplică pentru eliberarea
certificatelor necesare înmatriculării în România a mijloacelor de transport
achiziţionate din statele membre ale Uniunii Europene de către persoanele care
nu sunt înregistrate şi care nu trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în
România conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul
fiscal.
2. Prezenta procedură nu se aplică pentru
achiziţiile intracomunitare de mijloace de transport efectuate de persoanele
înregistrate în scopuri de TVA în România conform art. 153 din Codul fiscal.
3. Prezenta procedură nu se aplică pentru mijloacele
de transport achiziţionate din România sau importate din afara Uniunii
Europene.
4. Mijloace de transport noi sunt, potrivit art. 1251
alin. (3) din Codul fiscal:
a) vehiculele terestre cu motor a cărui capacitate
depăşeşte 48 cm3 sau a cărui putere depăşeşte 7,2 kW, destinate
transportului de pasageri ori bunuri, cu condiţia să nu fi fost livrate cu mai
mult de 6 luni de la data intrării în funcţiune sau să nu fi efectuat deplasări
care depăşesc 6.000 km;
b) navele care depăşesc 7,5 m lungime, cu condiţia să
nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrării în funcţiune sau
să nu fi efectuat deplasări a căror durată totală depăşeşte 100 de ore, cu
excepţia navelor maritime folosite pentru navigaţie în apele internaţionale şi
care transportă călători cu plată ori pentru desfăşurarea de activităţi
comerciale, industriale sau de pescuit ori pentru operaţiuni de salvare sau
asistenţă în larg ori pentru pescuitul de coastă;
c) aeronavele a căror greutate la decolare depăşeşte
1.550 kg, cu condiţia să nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data
intrării în funcţiune sau să nu fi efectuat zboruri a căror durată totală
depăşeşte 40 de ore, cu excepţia aeronavelor folosite pe liniile aeriene care
operează cu plată, în principal, pe rute internaţionale.
5.1. Persoanele prevăzute la pct. 1, denumite în
continuare solicitanţi, care efectuează o achiziţie intracomunitară de
mijloace de transport noi trebuie să depună la organul fiscal competent un
decont special de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 1563
alin. (3) din Codul fiscal.
5.2. Modelul şi conţinutul formularului (301) „Decont
special de taxă pe valoarea adăugată" este aprobat prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi se depune la organul fiscal
competent înainte de înmatricularea în România a mijlocului de transport nou,
dar nu mai târziu de data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care ia
naştere exigibilitatea achiziţiei intracomunitare, potrivit prevederilor art.
1563 alin. (5) din Codul fiscal.
5.3. In condiţiile art. 157 alin. (1) din Codul fiscal,
persoana care efectuează o achiziţie intracomunitară de mijloace de transport
noi trebuie să achite taxa pe valoarea adăugată în România până la data la care
are obligaţia depunerii decontului special de taxă pe valoarea adăugată.
5.4. Persoana prevăzută la pct. 1, care efectuează o
achiziţie intracomunitară de mijloace de transport ce au fost livrate cu mai mult
de 6 luni de la data primei înmatriculări şi care prezintă organului fiscal
competent o dovadă din care să rezulte că la data livrării mijlocul de
transport efectuase deplasări care depăşesc 6.000 km, nu datorează TVA în
România şi, prin urmare, nu are obligaţia depunerii „Decontului special de taxă
pe valoarea adăugată".
5.5. Dispoziţiile pct. 5.4 se aplică în mod
corespunzător şi pentru navele şi aeronavele prevăzute la pct. 4 lit. b) şi c).
6. Organul fiscal competent este organul fiscal în a
cărui rază teritorială solicitantul îşi are domiciliul fiscal sau în a cărui
evidenţă acesta se află înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe.
7. Toate documentele depuse la organul fiscal
potrivit prezentei proceduri întocmite într-o limbă străină trebuie însoţite de
traduceri în limba română, certificate de traducători autorizaţi.
CAPITOLUL II
Eliberarea certificatului privind atestarea plăţii
taxei pe valoarea adăugată, în cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace
de transport noi
1.1. Pentru a solicita eliberarea formularului
„Certificat privind atestarea plăţii taxei pe valoarea adăugată, în cazul
achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport noi", solicitantul
care a efectuat achiziţia intracomunitară de mijloace de transport noi trebuie
să depună o cerere la organul fiscal competent.
1.2. Cererea trebuie să cuprindă datele de
identificare ale solicitantului, inclusiv codul numeric personal şi, după caz,
codul de înregistrare în scopuri de TVA pentru achiziţii, atribuit conform art.
1531 din Codul fiscal.
2. Cererea se depune prin poştă sau direct la
compartimentul cu atribuţii în gestionarea declaraţiilor fiscale, denumit în
continuare compartiment de specialitate.
3.1. Pe baza cererii şi a informaţiilor existente în
evidenţa fiscală a organului fiscal, compartimentul de specialitate întocmeşte
„Certificatul privind atestarea plăţii taxei pe valoarea adăugată, în cazul
achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport noi", al cărui model
este prevăzut în anexa nr. 1 la ordin.
3.2. Certificatul se eliberează în maximum 5 zile
lucrătoare de la data depunerii cererii.
3.3. Pentru eliberarea pe loc a certificatului,
solicitantul trebuie să anexeze la cerere cel de-al doilea exemplar al
„Decontului special de taxă pe valoarea adăugată", care rămâne la
contribuabil, după înregistrarea la organul fiscal a primului exemplar, precum
şi documentul doveditor al plăţii taxei pe valoarea adăugată, în copie şi în
original.
Documentele în original se restituie solicitantului,
după verificarea conformităţii şi înscrierea vizei „conform cu exemplarul 2 al
decontului special", respectiv „conform cu originalul documentului de
plată" pe copiile care rămân la organul fiscal.
4.1. Certificatul se emite cu ajutorul aplicaţiei
informatice puse la dispoziţie de Direcţia generală de tehnologia informaţiei,
în două exemplare.
4.2. Un exemplar al certificatului se comunică
contribuabilului potrivit art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, iar al doilea se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
CAPITOLUL III
Eliberarea certificatului, în cazul achiziţiilor
intracomunitare de mijloace de transport pentru care nu se datorează taxa pe
valoarea adăugată în România
1. Pentru a solicita eliberarea formularului
„Certificat" din care rezultă că nu se datorează taxa pe valoarea adăugată
în România pentru achiziţia intracomunitară de mijloace de transport, persoana
trebuie să depună o cerere la organul fiscal competent, prin poştă sau direct
la compartimentul de specialitate.
2. Cererea trebuie să fie însoţită de documentul de
achiziţie din statul membru a mijlocului de transport, inclusiv de documentul
din care să rezulte data primei înmatriculări, şi, după caz, de declaraţia
prevăzută la pct. 5 şi se poate depune odată cu cererea de calcul al taxei pe
poluare.
3.1. In vedere emiterii certificatului, compartimentul
de specialitate analizează documentaţia prezentată şi verifică dacă nu sunt
îndeplinite condiţiile pentru ca mijlocul de transport achiziţionat din statul
membru să fie încadrat în categoria mijloacelor de transport noi, în sensul
art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal.
3.2. Dacă achiziţia intracomunitară a fost efectuată
de la o persoană înregistrată în scopuri de TVA în statul membru în care este
stabilită, în documentul de achiziţie (factura) emis de furnizorul din celălalt
stat membru trebuie să se regăsească particularităţile prevăzute de art. 1251
alin. (3) din Codul fiscal pentru definirea mijloacelor de transport noi.
3.3. Dacă achiziţia intracomunitară a fost efectuată
de la o persoană neînregistrată în scopuri de TVA în statul membru în care este
stabilită şi, prin urmare, documentul de achiziţie nu este factura, condiţia de
mijloc de transport nou este îndeplinită dacă acesta a fost livrat cu mai puţin
de 6 luni de la data primei înmatriculări.
4.1. In situaţia în care din documentaţia prezentată
rezultă că mijlocul de transport a fost livrat în termen de până la 6 luni de
la data primei înmatriculări, compartimentul de specialitate notifică
solicitantul că operaţiunea efectuată este o achiziţie intracomunitară de
mijloace de transport noi, pentru care se datorează TVA în România şi pentru
care are obligaţia să depună „Decontul special de taxă pe valoarea
adăugată" şi să plătească TVA.
4.2. După înregistrarea „Decontului special de taxă pe
valoarea adăugată" şi după achitarea TVA în România de către solicitant,
compartimentul de specialitate aplică în mod corespunzător dispoziţiile cap.
II, respectiv eliberează certificatul privind atestarea plăţii TVA.
5. In situaţia în care livrarea intracomunitară s-a
făcut în termen de peste 6 luni de la data primei înmatriculări, iar din
documentul de achiziţie nu rezultă faptul că la data livrării mijlocul de transport
efectuase deplasări care depăşeau 6.000 km, solicitantul trebuie să depună, în
completarea documentaţiei prevăzute la pct. 2, şi o declaraţie pe propria
răspundere din care să rezulte numărul de kilometri efectuaţi de mijlocul de
transport până la data la care i-a fost livrat. Dispoziţiile Codului penal
privind falsul în declaraţii sunt aplicabile în mod corespunzător.
6. Dispoziţiile pct. 3.3, 4 şi 5 se aplică în mod
corespunzător şi pentru navele şi aeronavele prevăzute la pct. 4 lit. b) şi
lit. c) din cap. I.
7.1. Dacă din documentaţia prezentată rezultă că nu
sunt îndeplinite condiţiile prevăzute pentru ca mijlocul de transport să fie
considerat nou, în sensul Codului fiscal şi al prezentei proceduri,
compartimentul de specialitate întocmeşte „Certificatul", al cărui model
este prevăzut în anexa nr. 2 la ordin, din care rezultă că respectiva persoană
nu datorează taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiei intracomunitare.
7.2. Certificatul se emite cu ajutorul aplicaţiei
informatice puse la dispoziţie de Direcţia generală de tehnologia informaţiei,
în două exemplare, în maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
7.3. Un exemplar al certificatului se comunică
contribuabilului potrivit art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, iar al doilea se arhivează la
dosarul fiscal al contribuabilului.