Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1063 din 20 noiembrie 2003

pentru aprobarea Normelor privind stabilirea criteriilor pentru desemnarea unui medicament ca medicament orfan si a modului de autorizare de punere pe piata a acestuia

ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 874 din  9 decembrie 2003


SmartCity3


    Avand in vedere prevederile art. 10 alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr. 125/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 594/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
    vazand Referatul comun de aprobare al Directiei generale farmaceutice, inspectia de farmacie si aparatura medicala si al Directiei generale de asistenta medicala nr. IB 5.559/2003,
    in temeiul Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii,

    ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Normele privind stabilirea criteriilor pentru desemnarea unui medicament ca medicament orfan si a modului de autorizare de punere pe piata a acestuia, prevazute in anexa la prezentul ordin.
    Art. 2
    Directia generala farmaceutica, inspectia de farmacie si aparatura medicala, Directia generala asistenta medicala, Agentia Nationala a Medicamentului, precum si persoanele fizice si juridice interesate vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                       Ministrul interimar al sanatatii,
                              Ionel Blanculescu

    ANEXA 1

                                    NORME
privind stabilirea criteriilor pentru desemnarea unui medicament ca medicament orfan si a modului de autorizare de punere pe piata a acestuia

    Prezentele norme descriu modul in care sunt autorizate in Romania medicamentele orfane si sunt elaborate in concordanta cu Reglementarea nr. 141/2000/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 decembrie 1999 referitoare la medicamentele orfane si cu Reglementarea Comisiei nr. 847/2000/CE din 27 aprilie 2000, care stabileste prevederile pentru implementarea criteriilor pentru desemnarea unui medicament drept medicament orfan si definitiile conceptului de "medicament similar" si "superioritate clinica".

    CAP. 1
    Definitii

    Art. 1
    In sensul prezentelor norme, termenii de mai jos au urmatoarea semnificatie:
    a) medicament - un medicament de uz uman, asa cum este definit in art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 336/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
    b) medicament orfan - un medicament desemnat ca atare in conformitate cu prevederile prezentelor norme;
    c) sponsor - orice persoana fizica sau juridica stabilita in Romania ori in Comunitatea Europeana (Comunitate), care incearca sa obtina sau care a obtinut desemnarea unui medicament drept medicament orfan;
    d) substanta - o substanta utilizata la fabricarea unui medicament de uz uman, asa cum este definit in art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 336/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
    e) substanta activa - o substanta cu activitate fiziologica sau farmacologica;
    f) substanta activa similara - o substanta activa identica sau o substanta activa cu aceleasi caracteristici structurale moleculare principale (dar nu in mod necesar toate caracteristicile structurale moleculare) si care actioneaza prin intermediul aceluiasi mecanism. Acesta include:
    - izomeri, amestecuri de izomeri, complecsi, esteri, saruri si derivati necovalenti ai substantelor active originale sau o substanta activa care difera de substanta activa originala numai prin schimbari minore din structura moleculara, asa cum ar fi analogul structural; sau
    - aceeasi macromolecula sau o macromolecula care difera de macromolecula originala numai in privinta schimbarilor din structura macromoleculara; sau
    - aceeasi substanta activa radiofarmaceutica sau una care difera de substanta originala prin radionuclid, ligand, locul de marcare sau mecanismul de legare dintre molecula si radionuclid, cu conditia ca mecanismul de actiune sa fie acelasi;
    g) medicament similar - un medicament care contine una sau mai multe substante active similare celor continute de un medicament orfan autorizat si care este destinat pentru aceeasi indicatie terapeutica;
    h) beneficiu semnificativ - un avantaj clinic relevant sau o contributie majora la ingrijirea bolnavului;
    i) medicament clinic superior - un medicament care prezinta un avantaj terapeutic sau de diagnosticare semnificativ fata de un medicament orfan autorizat, intr-unul sau mai multe dintre urmatoarele moduri:
    - eficacitate mai mare decat un medicament orfan autorizat (asa cum s-a constatat prin efect asupra unei tinte relevante clinic in studii clinice adecvate si bine controlate); in general, aceasta ar reprezenta acelasi fel de dovada necesara pentru a sustine revendicarea unei eficacitati comparative pentru doua medicamente diferite; in general sunt necesare studii clinice comparative directe; totusi comparatiile pe baza altor tinte, inclusiv a tintelor surogat, pot fi utilizate; in orice caz, abordarea metodologica trebuie justificata; sau
    - siguranta mai mare la o parte substantiala a populatiei-tinta; in unele cazuri vor fi necesare studii clinice comparative directe; sau
    - in cazuri exceptionale, cand nu s-a dovedit nici siguranta, nici eficacitatea mai mari, demonstrarea faptului ca medicamentul aduce in alt fel o contributie majora la diagnosticarea sau la ingrijirea pacientului.

    CAP. 2
    Criterii pentru desemnarea unui medicament ca medicament orfan

    Art. 2
    In Romania se accepta criteriile de desemnare a medicamentelor orfane, stabilite in reglementarile nr. 141/2000/CE si 847/2000/CE, si desemnarea facuta de Comitetul pentru Medicamente Orfane al Agentiei Europene pentru Evaluarea Medicamentelor (European Medicines Evaluation Agency = EMEA).
    Art. 3
    Un medicament va fi desemnat drept medicament orfan daca sponsorul acestuia poate demonstra:
    a) ca este destinat pentru diagnosticarea, prevenirea sau tratarea unei afectiuni care pune in pericol viata ori produce o invaliditate cronica afectand nu mai mult de 5 din 10.000 de persoane in Romania sau in Comunitate, atunci cand se depune cererea; sau
    ca este destinat pentru diagnosticarea, prevenirea sau tratarea unei boli care pune in pericol viata, unei boli care produce o invaliditate cronica sau unei afectiuni care este grava si cronica in Romania sau in Comunitate si ca este putin probabil ca prin comercializare in Romania sau in Comunitate medicamentul sa genereze suficient profit pentru a justifica investitia necesara fara stimulente; si
    b) ca nu exista nici o metoda satisfacatoare pentru diagnosticarea, prevenirea sau tratarea afectiunii in cauza, care sa fi fost autorizata in Romania ori in Comunitate, sau, daca astfel de metode exista, ca medicamentul va aduce beneficii semnificative celor afectati de acea stare.
    Art. 4
    Prevalenta unei afectiuni la nu mai mult de 5 din 10.000 de persoane in Romania sau in Comunitate se demonstreaza aplicandu-se urmatoarele reguli specifice si furnizandu-se documentatia enumerata mai jos:
    a) documentatia va include anexate referinte demne de incredere care demonstreaza ca boala sau afectiunile pentru care s-ar administra medicamentul nu afecteaza mai mult de 5 din 10.000 de persoane din Romania sau din Comunitate, in momentul in care se depune cererea pentru desemnare, atunci cand acestea sunt disponibile;
    b) documentatia va include detalii utile asupra afectiunii care se intentioneaza sa fie tratata si o justificare a naturii periculoase pentru viata sau a naturii invalidante cronic a afectiunii, sustinute de referinte stiintifice sau medicale;
    c) documentatia depusa de sponsor va include sau se va referi la o analiza a literaturii stiintifice relevante si va furniza informatii din bazele de date relevante din Romania sau din Comunitate, atunci cand sunt disponibile; daca nu sunt disponibile baze de date in Romania sau in Comunitate, se poate face referire la alte baze de date disponibile in terte tari, cu conditia sa se efectueze extrapolarile necesare;
    d) atunci cand o boala sau o afectiune a fost studiata in cadrul altor activitati din Romania sau din Comunitate referitoare la boli rare, aceasta informatie va fi furnizata; in cazul unor boli sau afectiuni incluse in proiecte sprijinite financiar de Romania sau de Comunitate pentru a imbunatati informatiile asupra bolilor rare, se va trimite un extras relevant din aceste informatii, incluzand mai ales detalii asupra prevalentei bolii sau afectiunii in cauza.
    Art. 5
    Pentru a demonstra ca este putin probabil ca prin comercializare in Romania sau in Comunitate medicamentul sa genereze suficient profit pentru a justifica investitia necesara fara stimulente si sa se recupereze investitia, se aplica urmatoarele reguli specifice si se furnizeaza documentatia adecvata:
    a) informatiile vor include detaliile adecvate referitoare la afectiunea care se intentioneaza sa fie tratata si o justificare a naturii periculoase pentru viata, a naturii grav invalidante sau a naturii grave si cronice a afectiunii, sustinute de referintele stiintifice sau medicale;
    b) documentatia depusa de sponsor va include informatii referitoare la toate costurile pe care sponsorul le-a suportat in cursul dezvoltarii medicamentului;
    c) documentatia furnizata va include detalii asupra oricaror subventii, facilitati fiscale sau altor modalitati de recuperare a cheltuielilor, de care a beneficiat fie in Romania, fie in Comunitate, fie in terte tari;
    d) in cazurile in care medicamentul este deja autorizat pentru vreo indicatie sau cand medicamentul este in curs de investigare in vederea autorizarii pentru una sau mai multe indicatii, se vor furniza o explicatie clara si o justificare pentru metoda utilizata pentru a distribui cheltuielile de dezvoltare pentru diferite indicatii;
    e) se vor furniza o declaratie si o justificare pentru toate cheltuielile de dezvoltare pe care sponsorul se asteapta sa le suporte dupa depunerea cererii pentru desemnare;
    f) se vor furniza o declaratie si o justificare pentru toate cheltuielile de productie si punere pe piata pe care sponsorul le-a suportat in trecut si pe care se asteapta sa le suporte in primii 10 ani de la autorizare;
    g) se vor furniza o estimare si o justificare pentru profitul asteptat din vanzarile medicamentului in Romania sau in Comunitate in primii 10 ani dupa autorizare;
    h) toate informatiile despre cheltuieli si profit vor fi stabilite conform practicilor contabile general acceptate si vor fi avizate de un contabil autorizat in Romania sau in Comunitate;
    i) documentatia furnizata va include informatia referitoare la prevalenta si incidenta in Romania sau in Comunitate a afectiunii pentru care s-ar administra medicamentul, in momentul in care cererea pentru desemnare este depusa.
    Art. 6
    Pentru a se demonstra lipsa unei metode satisfacatoare de diagnosticare, prevenire sau de tratament al afectiunii in cauza sau, in cazul existentei unei astfel de metode, pentru a se demonstra ca medicamentul va avea un beneficiu semnificativ pentru cei afectati de aceasta afectiune, se vor aplica urmatoarele reguli:
    a) vor fi furnizate detalii asupra oricarei metode de diagnosticare, prevenire sau de tratament existente pentru afectiunea in cauza, care au fost autorizate in Romania sau in Comunitate, facandu-se referire la literatura medicala sau stiintifica ori la alte informatii relevante; acestea pot include medicamente, dispozitive medicale sau alte metode de diagnosticare, prevenire sau de tratament care sunt autorizate si utilizate in Romania sau in Comunitate;
    b) va fi furnizata fie o justificare referitoare la cauza pentru care metodele prevazute la lit. a) nu sunt considerate satisfacatoare, fie o justificare continand motivele datorita carora se apreciaza ca medicamentul pentru care se cere desemnarea va aduce beneficii semnificative celor afectati de aceasta stare.

    CAP. 3
    Autorizarea de punere pe piata

    Art. 7
    Autorizarea de punere pe piata in Romania a medicamentelor orfane se face prin procedura simplificata CADREAC (Collaboration Agreement of Drug Regulatory Authorities from European Union Associated Countries) pentru acordarea autorizatiei de punere pe piata de catre tarile central- si est-europene pentru medicamentele de uz uman autorizate de Uniunea Europeana prin procedura centralizata, de aprobare a variatiilor si de reinnoire a acestor autorizatii de punere pe piata, aprobata prin Hotararea Consiliului stiintific al Agentiei Nationale a Medicamentului nr. 7/2001.

    CAP. 4
    Inscrierea si radierea din Lista medicamentelor orfane

    Art. 8
    Agentia Nationala a Medicamentului va alcatui Lista medicamentelor orfane, in care va inscrie urmatoarele informatii:
    a) denumirea comerciala;
    b) denumirea/denumirile comuna/comune internationala/internationale a/ale substantei/substantelor activa/active;
    c) forma farmaceutica;
    d) concentratia;
    e) marimea ambalajului;
    f) numele sau denumirea firmei si domiciliul sau sediul sponsorului;
    g) indicatia terapeutica pentru care medicamentul este desemnat ca orfan;
    h) numarul si data autorizatiei de punere pe piata emise de Agentia Nationala a Medicamentului.
    Art. 9
    Agentia Nationala a Medicamentului va radia medicamentele orfane din Lista medicamentelor orfane in urmatoarele situatii:
    a) la cererea sponsorului;
    b) daca se stabileste inainte de acordarea autorizatiei de punere pe piata ca nu mai sunt indeplinite criteriile prevazute la art. 3;
    c) la sfarsitul perioadei de exclusivitate pe piata prevazute la cap. V.

    CAP. 5
    Exclusivitatea pe piata

    Art. 10
    Dupa eliberarea unei autorizatii de punere pe piata pentru un medicament orfan, Agentia Nationala a Medicamentului nu va accepta, pe o perioada de 10 ani de la autorizarea in Comunitate, alta cerere pentru autorizare de punere pe piata sau nu va elibera o autorizatie de punere pe piata ori nu va accepta o cerere de extindere a unei autorizatii de punere pe piata existente, pentru aceeasi indicatie terapeutica pentru un alt medicament similar.
    Art. 11
    (1) Perioada prevazuta la art. 9 poate fi totusi redusa la 6 ani, daca la sfarsitul celui de-al 5-lea an se stabileste, referitor la medicamentul in cauza, ca nu mai sunt indeplinite criteriile prevazute la art. 3, printre altele, atunci cand se demonstreaza, pe baza dovezilor disponibile, ca produsul este suficient de profitabil pentru a nu justifica pastrarea exclusivitatii pe piata.
    (2) Agentia Nationala a Medicamentului va initia procedura de radiere imediat dupa luarea acestei decizii de catre EMEA.
    Art. 12
    Prin derogare de la art. 9 si fara a prejudicia legislatia privind proprietatea intelectuala sau orice alta prevedere a legislatiei in vigoare, poate fi acordata o autorizatie de punere pe piata, pentru aceeasi indicatie terapeutica, a unui medicament similar, daca:
    a) detinatorul autorizatiei de punere pe piata pentru medicamentul orfan si-a dat acordul pentru cel de-al doilea solicitant; sau
    b) detinatorul autorizatiei de punere pe piata pentru medicamentul orfan nu poate furniza cantitati suficiente din medicament; sau
    c) al doilea solicitant poate demonstra in cerere ca al doilea medicament, desi similar cu medicamentul deja autorizat, este mai sigur, mai eficace sau in alt fel superior din punct de vedere clinic.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1063/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1063 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu