ORDIN
Nr. 1041 din 7 iulie 2003
pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranta navelor maritime de
pasageri care nu efectueaza voiaje internationale, cod MTCT.ANR - NPAS - 2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 605 din 26 august 2003
Avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993,
ratificat prin Legea nr. 20/1993, ale Directivei Consiliului Uniunii Europene
nr. 98/18/CE din 17 martie 1998 referitoare la reguli si standarde de siguranta
pentru navele maritime de pasageri, astfel cum a fost amendata prin Directiva
Comisiei Uniunii Europene nr. 2002/25/CE din 5 martie 2002,
in temeiul dispozitiilor art. 2^2 alin. (3), art. 10^1 alin. (1) si ale
art. 10^2 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 412/2002, ale art. 5 alin.
(4) din Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Normele tehnice privind siguranta navelor maritime de pasageri
care nu efectueaza voiaje internationale, prevazute in anexa nr. 1 la prezentul
ordin.
Art. 2
Scopul
Scopul prezentelor norme tehnice este de a introduce un nivel uniform de
siguranta a vietii umane si a bunurilor la bordul navelor maritime noi si
existente de pasageri, precum si al navelor de pasageri de mare viteza, cand
aceste categorii de nave efectueaza numai voiaje interne sau in ape
internationale, dar fara a efectua voiaje internationale.
Art. 3
Definitii
In intelesul prezentelor norme tehnice, termenii utilizati se definesc dupa
cum urmeaza:
a) conventii internationale - Conventia internationala din 1974 pentru
ocrotirea vietii omenesti pe mare (SOLAS 1974), la care Romania a aderat prin
Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979, si Conventia internationala din 1966
asupra liniilor de incarcare (LL), la care Romania a aderat prin Decretul
Consiliului de Stat nr. 80/1971, impreuna cu codurile de aplicare, protocoalele
si amendamentele la acestea;
b) Codul privind stabilitatea intacta - Codul privind stabilitatea intacta
pentru toate tipurile de nave care fac obiectul reglementarilor IMO - Codul IS,
adoptat de Organizatia Maritima Internationala (IMO) prin Rezolutia A.749(18)
din 4 noiembrie 1993, astfel cum a fost amendat prin Rezolutia Comitetului
Securitatii Maritime MSC.75(69) din 14 mai 1998;
c) Codul pentru navele de mare viteza - Codul international pentru
siguranta navelor de mare viteza - Codul HSC 1994, adoptat de IMO prin
Rezolutia MSC 36(63), astfel cum a fost amendat, aplicabil navelor construite
pana la 1 iulie 2002, precum si Codul HSC 2000, adoptat de IMO prin Rezolutia
MSC 97(73), aplicabil navelor construite dupa 1 iulie 2002;
d) GMDSS - Sistemul mondial pentru caz de sinistru si siguranta navigatiei
pe mare, asa cum este prevazut in cap. IV al Conventiei SOLAS 1974, astfel cum
a fost amendat;
e) nava de pasageri - o nava care transporta mai mult de 12 pasageri;
f) nava de pasageri de mare viteza - o nava de mare viteza, asa cum este ea
definita in regula 1 din cap. X al Conventiei SOLAS 1974, astfel cum a fost
amendat, nava care transporta mai mult de 12 pasageri. Navele de pasageri care
efectueaza voiaje interne in zone maritime de clasele B, C si D nu vor fi
considerate nave de pasageri de mare viteza, cand:
1. deplasamentul lor corespunzator liniei de plutire de proiectare este mai
mic de 500 mc; si
2. viteza lor maxima, asa cum este ea definita in paragraful 1.4.30 din
Codul HSC 1994, si, respectiv, in paragraful 1.4.37 din Codul HSC 2000, este
mai mica de 20 de noduri;
g) nava noua - o nava cu chila pusa sau care se afla intr-un stadiu similar
de constructie la data de 1 iulie 1998. Prin stadiu similar de constructie se
intelege:
1. constructia inceputa are caracteristicile unui tip specific de nava; sau
2. asamblarea navei respective a inceput, cuprinzand cel putin 50 de tone
sau 1% din greutatea totala estimata a corpului, luandu-se in considerare
valoarea care este mai mica;
h) nava existenta - o nava care nu este noua;
i) pasager - orice persoana, in afara de:
1. comandantul si membrii echipajului sau alte persoane angajate in orice
calitate la bordul unei nave, legata de activitatea navei respective;
2. un copil cu varsta mai mica de un an;
j) lungimea navei - 96% din lungimea totala a liniei de plutire situata la
85% din inaltimea teoretica de constructie minima, masurata de deasupra chilei,
sau distanta dintre muchia prova a etravei si axul penei carmei la linia de
plutire respectiva, daca aceasta lungime este mai mare, in cazul in care nu se
prevede in mod expres altfel. La navele care au chila inclinata, linia de
plutire pe care se masoara lungimea va fi paralela cu linia de plutire de
proiectare;
k) inaltimea etravei - asa cum este ea definita in regula 39 din Conventia
LL, ca distanta verticala la perpendiculara prova intre linia de plutire
corespunzatoare bordului liber de vara atribuit, cu asieta de proiectare, si
fata superioara a puntii expuse in bord;
l) nava cu punte continua - o nava prevazuta cu o punte continua, expusa
intemperiilor si apei marii, care dispune de mijloace permanente de inchidere a
tuturor spatiilor deschise ale sectorului expus intemperiilor si sub care toate
deschiderile din bordurile navei sunt prevazute cu mijloace permanente de
inchidere pentru protectie cel putin impotriva intemperiilor. O punte completa poate
fi o punte etansa sau o structura echivalenta constand dintr-o punte neetansa
complet acoperita de o structura etansa de o rezistenta corespunzatoare pentru
a mentine integritatea etanseitatii si prevazuta cu mijloace de inchidere
impotriva intemperiilor;
m) voiaj international - un voiaj pe mare dintr-un port romanesc
spre/dinspre un port din alt stat;
n) voiaj intern - un voiaj dintre doua porturi romanesti sau dintr-un port
romanesc in largul marii numai in limitele marii teritoriale romanesti si
revenire intr-un port romanesc;
o) zona maritima - o zona stabilita conform prevederilor art. 5 alin. (2);
cu toate acestea, in scopul aplicarii prevederilor referitoare la
radiocomunicatii, definitiile zonelor maritime vor fi cele prevazute in regula
2 din cap. IV al Conventiei SOLAS 1974;
p) zona portuara - o zona, alta decat o zona maritima si care se extinde
pana la constructiile portuare aflate cel mai departe in larg sau pana la
limitele geografice naturale, care protejeaza un estuar ori o zona adapostita
similara;
q) zona de refugiu - orice zona adapostita natural sau artificial, care
poate fi utilizata de catre o nava ori o ambarcatiune aflata in conditii care
ii pot afecta siguranta;
r) administratia statului pavilionului - Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului pentru navele care arboreaza pavilion roman sau
autoritatea competenta a statului care acorda navei dreptul sa arboreze
pavilionul acestuia;
s) Autoritatea Navala Romana - organ tehnic de specialitate din subordinea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, caruia i se deleaga
competentele privind aplicarea prevederilor prezentelor norme tehnice, denumit
in continuare ANR;
t) stat gazda - Romania sau un stat membru al Uniunii Europene, spre sau
dinspre al carui port o nava care arboreaza un pavilion tert efectueaza voiaje
interne;
u) organizatie recunoscuta - o societate de clasificare recunoscuta conform
criteriilor stabilite de legislatia Uniunii Europene;
v) 1 mila - 1.852 m;
w) inaltime semnificativa de val - inaltimea medie calculata prin luarea in
considerare a unei treimi din valurile cu inaltimea cea mai mare, observate in
cursul unei perioade date;
x) Codul privind pregatirea navigatorilor, brevetarea/atestarea si
efectuarea serviciului de cart (Codul STCW), acceptat de Romania prin Ordonanta
Guvernului nr. 122/2000, aprobata prin Legea nr. 20/2001.
Art. 4
Aplicabilitate
(1) Prezentele norme tehnice se aplica navelor care arboreaza pavilion roman
sau al unui stat membru al Uniunii Europene, care sunt implicate numai in
voiaje interne sau in ape internationale, dar fara a efectua voiaje
internationale, si care sunt:
a) nave maritime de pasageri noi;
b) nave maritime de pasageri existente, cu lungimea de 24 m sau mai mare;
c) nave de pasageri de mare viteza.
(2) In cazul in care o nava care arboreaza un pavilion tert doreste sa
efectueze voiaje interne, ANR trebuie sa verifice daca nava indeplineste
prezentele norme tehnice inainte de a-i acorda acesteia dreptul sa efectueze
voiaje interne.
(3) Sunt exceptate de la aplicarea prezentelor norme tehnice:
a) navele de pasageri care sunt:
(i) nave de razboi sau nave de transport trupe;
(ii) nave care nu sunt propulsate mecanic;
(iii) nave construite din alte materiale decat otelul sau similare acestuia
si care nu se incadreaza in standardele referitoare la nave de mare viteza
[conform Rezolutiei IMO-MSC 36 (63)] sau nave cu sustentatie dinamica [Conform
Rezolutiei IMO A.373 (X)];
(iv) nave din lemn de constructie simpla;
(v) nave de pasageri de epoca sau copii ale acestora, construite inainte de
1965 si in special cu materiale originale;
(vi) nave de agrement cu sau fara echipaj si care nu transporta mai mult de
12 pasageri in scopuri comerciale;
(vii) nave implicate exclusiv in operatiuni in zone portuare;
b) navele de pasageri de mare viteza, care sunt:
(i) nave de razboi si nave de transport trupe;
(ii) nave de agrement cu sau fara echipaj si care nu transporta mai mult de
12 pasageri in scopuri comerciale; si
(iii) nave implicate exclusiv in operatiuni in zone portuare.
Art. 5
Clasele de nave de pasageri
(1) Navele de pasageri se impart in urmatoarele clase, in conformitate cu
zona maritima in care opereaza:
- clasa "A" inseamna o nava de pasageri angajata in voiaje
interne, altele decat voiajele acoperite de clasele B, C si D;
- clasa "B" inseamna o nava de pasageri angajata in voiaje
interne pe parcursul carora nu se depasesc 20 mile de la linia de coasta pe
care, corespunzator inaltimii medii a mareei, persoanele aflate pe navele
avariate pot debarca;
- clasa "C" inseamna o nava de pasageri angajata in voiaje
interne in zone maritime unde probabilitatea de depasire a inaltimii
semnificative a valului de 2,5 m este mai mica de 10% pe o perioada de 1 an sau
pe o perioada restransa in cazul operarii exclusive in acea perioada (de
exemplu, perioada de operare de vara), pe parcursul carora nu se depasesc 15
mile de la un loc de refugiu, nici 5 mile de la linia de coasta pe care,
corespunzator inaltimii medii a mareei, persoanele de pe navele avariate pot
debarca;
- clasa "D" inseamna o nava de pasageri angajata in voiaje
interne unde probabilitatea de depasire a inaltimii semnificative a valului de
1,5 m este mai mica de 10% pe o perioada de 1 an sau pe o perioada restransa a
anului pentru operare exclusiv in acea perioada (de exemplu, perioada de
operare de vara), pe parcursul carora nu se depasesc 6 mile de la locul de
refugiu, nici mai mult de 3 mile de la linia de coasta pe care, corespunzator
inaltimii medii a mareei, persoanele de pe navele avariate pot debarca.
(2) Pe baza criteriilor de definire a claselor de nave mentionate la alin.
(1), ANR va delimita marea teritoriala pe zone maritime, stabilind perioade de
operare pentru tot cursul anului sau, dupa caz, cu restrictii.
(3) Navele de pasageri de mare viteza se clasifica conform categoriilor
definite in cap. 1 pct. 1.4.10 si 1.4.11 din Codul HSC 1994, respectiv pct.
1.4.12 si 1.4.13 din Codul HSC 2000.
Art. 6
Domeniu de aplicare
(1) Navele maritime de pasageri noi si existente si navele de pasageri de
mare viteza, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, cand efectueaza
voiaje interne, trebuie sa indeplineasca prezentele norme tehnice.
(2) ANR nu va opri din operare navele de pasageri sau navele de pasageri de
mare viteza care arboreaza pavilionul unui stat membru al Uniunii Europene si
efectueaza voiaje interne, daca aceste nave indeplinesc cerinte suplimentare
prezentelor norme tehnice, impuse de statul de pavilion.
(3) ANR va recunoaste Certificatul de siguranta pentru nava de mare viteza
si Permisul de operare eliberat de un stat membru al Uniunii Europene pentru o
nava de mare viteza, cand este angajata in voiaje interne, sau Certificatul de
siguranta pentru nava de pasageri, eliberat de un stat membru al Uniunii
Europene pentru o nava de pasageri, cand este angajata in voiaje interne si la
care se face referire in art. 11.
(4) Inspectiile efectuate de ANR pentru verificarea conformitatii unei nave
de pasageri sau a unei nave de pasageri de mare viteza, care arboreaza
pavilionul unui stat tert si care efectueaza voiaje interne, cu prevederile
prezentelor norme tehnice, nu sunt asimilate cu inspectiile controlului
statului portului - PSC.
(5) Echipamentul maritim mentionat in anexa nr. 1 la Ordinul ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 582/2003 pentru aprobarea
Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor si produselor pentru
nave maritime, prevazute de conventiile internationale la care Romania este
parte, cod MLPTL.ANR - EM - 2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 400 din 9 iunie 2003, si care corespunde cerintelor respectivului
ordin, in situatia in care este amplasat la bordul unei nave de pasageri pentru
indeplinirea cerintelor prezentelor norme tehnice, va fi implicit considerat ca
indeplineste prezentele norme tehnice si ANR nu va solicita aprobari sau teste
suplimentare pentru respectivul echipament.
Art. 7
Cerinte de siguranta
(1) Referitor la navele de pasageri noi si existente din clasele A, B, C si
D, se vor avea in vedere urmatoarele:
a) constructia si intretinerea corpului navei, a motoarelor principale si
auxiliare, a echipamentelor electrice si de automatizare trebuie sa fie
conforme cu regulile unei organizatii recunoscute. Pentru navele cu lungimea
mai mica de 24 m, se aplica prevederile Normelor tehnice privind clasificarea si
constructia navelor maritime, cod MLPTL.ANR - NM - 2002, aprobate prin Ordinul
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.901/2002,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 888 din 9 decembrie
2002;
b) se aplica prevederile cap. IV, inclusiv amendamentele din 1988
referitoare la GMDSS, si ale cap. V si VI din Conventia SOLAS 1974;
c) se aplica prevederile referitoare la echipamentul de navigatie de la
bordul navei, cuprinse in cap. V al Conventiei SOLAS 1974. Echipamentul maritim
mentionat in anexa nr. 1 la Ordinul ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 582/2003 si care corespunde cerintelor
respectivului ordin, in situatia in care este amplasat la bordul unei nave de
pasageri pentru indeplinirea cerintelor prezentelor norme tehnice, va fi
implicit considerat in conformitate cu cerintele de aprobare de tip ale
regulilor 18.1 - 18.8 [fosta 12(r)] din cap. V al Conventiei SOLAS 1974.
(2) Referitor la navele de pasageri noi se vor avea in vedere urmatoarele:
a) cerinte generale:
(i) navele de pasageri noi din clasa A trebuie sa respecte in totalitate
cerintele Conventiei SOLAS 1974 si cerintele specifice aplicabile din
prezentele norme tehnice. In cazul in care interpretarea unor reglementari din
Conventia SOLAS 1974 este la latitudinea administratiei statului pavilionului,
ANR va aplica cerintele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;
(ii) navele de pasageri noi din clasele B, C si D trebuie sa respecte
cerintele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;
(iii) navele de pasageri noi din clasele B, C si D cu lungimea mai mica de
24 m trebuie sa respecte prevederile regulii 1, partea B, paragrafele 2 - 8 si
paragraful 10 din cap. II din anexa nr. 1 la prezentul ordin;
b) cerinte pentru linii de incarcare:
(i) toate navele de pasageri noi cu lungimea de 24 m sau mai mare trebuie
sa respecte prevederile Conventiei LL:
(ii) pentru navele de pasageri noi cu lungimea mai mica de 24 m trebuie aplicate
criterii cu un nivel de siguranta echivalent cu cele prevazute in Conventia LL,
tinandu-se seama de lungime si de clasa, precum si cerintele aplicabile
prevazute in Normele tehnice privind liniile de incarcare ale navelor maritime
care nu efectueaza voiaje internationale, cod MLPTL.ANR - LI - 2002, aprobate
prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
1.901/2002;
(iii) fara a se tine seama de paragrafele (i) si (ii), navele de pasageri
noi din clasa D sunt scutite de la cerintele referitoare la inaltimea etravei,
prevazute in Conventia LL;
(iv) navele de pasageri noi din clasele A, B, C si D trebuie sa aiba o
punte continua.
(3) Referitor la navele de pasageri existente:
a) navele de pasageri existente din clasa A trebuie sa respecte cerintele
Conventiei SOLAS 1974 si cerintele specifice aplicabile din prezentele norme
tehnice. In cazul in care interpretarea unor reglementari din Conventia SOLAS
1974 este la latitudinea administratiei statului pavilionului, ANR va aplica
cerintele specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;
b) navele de pasageri existente din clasa B trebuie sa respecte cerintele
specifice aplicabile din prezentele norme tehnice;
c) navele de pasageri existente din clasele C si D trebuie sa respecte
cerintele tehnice aplicabile prevazute in cap. III din anexa nr. 1 la prezentul
ordin. Nu este obligatorie respectarea prevederilor cap. II-1 si II-2 din
susmentionata anexa de catre aceste nave. Totusi, ANR poate stabili cerinte aplicabile,
astfel incat sa se asigure un nivel echivalent de siguranta, tinandu-se cont de
conditiile specifice de operare locale din zonele in care vor opera aceste
nave. Inainte ca navele existente de pasageri din clasele C si D, care
arboreaza pavilion roman, sa fie angajate in voiaje interne regulate intr-un
stat gazda, ANR va informa autoritatea competenta a statului gazda asupra
cerintelor stabilite in vederea obtinerii acordului respectivei autoritati;
d) navele existente care se supun unor reparatii, modificari si
transformari importante si dotarile aferente acestora trebuie sa respecte
cerintele referitoare la nave noi prevazute la alin. (2) lit. a).
Transformarile efectuate asupra unei nave existente, care sunt menite sa
asigure un grad mai mare de supravietuire a navei, nu vor fi considerate
transformari importante;
e) prevederile lit. a), in cazul in care Conventia SOLAS 1974 nu prevede
altfel, si prevederile lit. b) si c), in cazul in care in prezentele norme
tehnice nu se prevede altfel, nu se aplica navelor in functie de data la care
chila a fost pusa sau care s-au aflat intr-un stadiu similar de constructie
pana la o data, asa cum se prevede in tabelul urmator:
______________________________________________________________________
Data pana la care
Data la care a fost pusa chila sau nava s-a prevederile lit. a),
aflat intr-un stadiu similar de constructie b) si c) nu se aplica
______________________________________________________________________
(i) inainte de 1 ianuarie 1940 1 iulie 2006
(ii) la 1 ianuarie 1940 sau dupa aceasta
data, dar inainte de 31 decembrie 1962 1 iulie 2007
(iii) la 1 ianuarie 1963 sau dupa aceasta
data, dar inainte de 31 decembrie 1974 1 iulie 2008
(iv) la 1 ianuarie 1975 sau dupa aceasta
data, dar inainte de 31 decembrie 1984 1 iulie 2009
(v) la 1 ianuarie 1985 sau dupa aceasta
data, dar inainte de 1 iulie 1998 1 iulie 2010
______________________________________________________________________
(4) Referitor la navele de pasageri de mare viteza:
a) navele de pasageri de mare viteza construite sau supuse unor reparatii,
modificari ori transformari importante, la 1 ianuarie 1996 sau dupa aceasta
data, trebuie sa respecte cerintele din regula X/3 din Conventia SOLAS 1974, in
afara de cazul in care:
(i) chila lor a fost pusa sau au fost intr-un stadiu similar de constructie
inainte de 5 iunie 1998; si
(ii) livrarea si intrarea in exploatare a avut loc inainte de 5 decembrie
1998; si
(iii) acestea respecta pe deplin cerintele Codului de siguranta pentru
navele cu sustentatie dinamica - Codul DSC, adoptat de IMO prin Rezolutia
A.373(X) din 14 noiembrie 1977, astfel cum a fost amendat prin Rezolutia MSC
37(63) din 19 mai 1994;
b) navele de mare viteza construite inainte de 1 ianuarie 1996 si care nu
indeplinesc cerintele din Codul HSC 1994 nu pot fi angajate in voiaje interne
decat daca la data 5 decembrie 1998 efectuau voiaje interne, caz in care li se
poate permite sa-si continue operarea, cu conditia respectarii cerintelor din
Codul DSC, astfel cum a fost amendat;
c) constructia si intretinerea navelor de pasageri de mare viteza si a
echipamentelor lor trebuie sa indeplineasca regulile unei organizatii
recunoscute.
Art. 8
Cerinte suplimentare de siguranta, echivalente, exceptari si masuri de
protectie
1. Cerinte suplimentare de siguranta:
Prezentele norme tehnice pot fi amendate in cazul in care in anumite zone
maritime, datorita unor circumstante de natura locala, ANR considera ca sunt
necesare cerinte suplimentare de siguranta fata de cele prevazute la art. 7.
2. Echivalente:
In situatia in care prezentele norme tehnice prevad ca un anumit tip de
instalatie, material, dispozitiv sau aparat sa fie instalat, ANR poate permite
instalarea oricaror alte tipuri de instalatii, materiale, dispozitive sau
aparate diferite fata de dispozitiile prezentelor norme tehnice, daca se
convinge, in urma probelor sau in alt mod, ca solutiile adoptate sunt
echivalente, fiind cel putin la fel de eficiente cu cele avute in vedere in
prezentele norme tehnice.
3. Exceptari:
Cu conditia sa nu existe nici o diminuare a nivelului de siguranta, ANR poate
scuti anumite nave de la unele cerinte specifice din prezentele norme tehnice
cand acestea efectueaza voiaje interne: in zone protejate de spatiul maritim
deschis, in anumite conditii de exploatare, cum ar fi: valuri semnificative cu
inaltimi mici, perioade de restrictie, voiaje desfasurate numai in timpul zile
sau in conditii climatice ori meteorologice favorabile, au durate de voiaj
restranse sau opereaza in apropierea bazelor de salvare.
4. Oricare dintre cerintele suplimentare de siguranta, echivalentele si
exceptarile adoptate vor fi aplicate tuturor navelor de pasageri din aceeasi
clasa care opereaza in aceleasi conditii, numai pe perioada cat opereaza in
conditiile date, fara discriminare in ceea ce priveste pavilionul,
nationalitatea sau tara de domiciliu a operatorului.
5. Masuri de protectie:
a) Daca ANR considera ca o nava de pasageri sau o nava de pasageri de mare
viteza, care arboreaza un alt pavilion decat cel roman si efectueaza voiaje
interne, care respecta prevederile prezentelor norme tehnice, creeaza riscul
unui grav pericol pentru siguranta vietii omenesti sau pentru nava si bunurile
transportate ori pentru infrastructura sau mediul inconjurator, operarea navei
poate fi interzisa sau pot fi impuse masuri suplimentare de siguranta, pana
cand un astfel de pericol este inlaturat.
b) In situatia prevazuta la lit. a), ANR va informa fara intarziere
administratia statului pavilionului asupra deciziei luate, prezentand si
motivele care au stat la baza acesteia.
Art. 9
Amendarea
In vederea armonizarii cu cerintele adoptate la nivel international, in
special de catre IMO, in cazul in care sunt amendate definitiile prevazute la
art. 3 lit. a), b), c), d), si u), procedurile si principiile pentru inspectii
prevazute la art. 10, prezentul ordin va fi modificat si completat si
prezentele norme tehnice vor fi amendate.
Art. 10
Inspectarea de catre ANR a navelor de pasageri si a navelor de pasageri de
mare viteza care arboreaza pavilion roman
(1) Fiecare nava de pasageri noua se supune urmatoarelor inspectii:
a) unei inspectii, inainte de intrarea navei in exploatare;
b) unei inspectii periodice, la fiecare 12 luni;
c) unor inspectii suplimentare, daca este cazul.
(2) Fiecare nava de pasageri existenta se supune inspectiilor specificate
mai jos, astfel:
a) unei inspectii initiale inainte ca nava sa fie data in exploatare pentru
voiaje interne;
b) unei inspectii periodice la fiecare 12 luni;
c) unor inspectii suplimentare, daca este cazul.
(3) Navele de pasageri de mare viteza care trebuie sa respecte, conform
prevederilor art. 7 alin. (4), prevederile Codului HSC 1994, astfel cum a fost
amendat, sau ale Codului HSC 2000, dupa caz, se supun inspectiilor prevazute in
aceste coduri.
(4) Navele de pasageri de mare viteza, care trebuie sa respecte, conform
prevederilor art. 7 alin. (4), cerintele Codului DSC, astfel cum a fost
amendat, se supun inspectiilor prevazute in acest cod.
(5) Inspectiile care se efectueaza in vederea acordarii Certificatului de
siguranta pentru nava de pasageri trebuie sa se desfasoare in conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 291/2000 pentru aprobarea
Instructiunilor de inspectie privind Sistemul armonizat de inspectare si certificare,
cod MT.RNR - I/SAIC - 2000 aplicabile navelor comerciale maritime sub pavilion
roman, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347 din 25
iulie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Inspectiile mentionate la alin. (1), (2) si (3) pot fi efectuate si de
inspectori ai unei organizatii recunoscute care actioneaza in numele
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu scopul de a se
asigura conformitatea cu prezentele norme tehnice.
Art. 11
Certificate
(1) Conformitatea unei nave de pasageri noi sau existente, care arboreaza
pavilion roman, cu cerintele prezentelor norme tehnice, se atesta prin
Certificatul de siguranta pentru nava de pasageri emis de catre ANR in baza
inspectiei initiale, mentionata la art. 10 alin. (1) lit. a) sau alin. (2) lit.
a), dupa caz, si efectuata de inspectori ai ANR ori ai unei organizatii
recunoscute. Forma si continutul acestui certificat sunt prezentate in anexa
nr. 2 la prezentul ordin.
(2) Certificatul de siguranta pentru nava de pasageri trebuie sa fie emis
pentru o perioada care nu va depasi 12 luni. Perioada de valabilitate a
certificatului poate fi prelungita de catre ANR cu o perioada de gratie de pana
la o luna de la data inscrisa pe certificat. Noua perioada de valabilitate a
certificatului nu modifica datele la care se efectueaza inspectiile periodice
care sunt in functie de data inscrisa pe certificat de dinainte de prelungirea
sa.
(3) Reinnoirea Certificatului de siguranta pentru nava de pasageri poate fi
acordata dupa ce a fost efectuata o inspectie periodica, in conformitate cu
art. 10 alin. (1) lit. b) sau alin. (2) lit. b), dupa caz.
(4) Pentru navele de pasageri de mare viteza care se supun prevederilor
Codului HSC 1994, astfel cum a fost amendat, sau ale Codului HSC 2000, dupa
caz, ANR emite Certificatul de siguranta pentru nava de mare viteza si Permisul
de operare, in conformitate cu prevederile din aceste coduri.
(5) Pentru navele de pasageri de mare viteza care se supun prevederilor
Codului DSC, astfel cum a fost amendat, ANR emite Certificatul de siguranta a
constructiei pentru nava cu sustentatie dinamica si Certificatul pentru
echipament, precum si Permisul de operare, in conformitate cu prevederile
acestui cod.
(6) Inainte de a emite un permis de operare pentru o nava de pasageri de
mare viteza in voiaje interne intr-un stat gazda, ANR va colabora cu
autoritatea competenta a statului gazda asupra oricaror conditii operationale
asociate operarii navei in acel stat. Oricare dintre aceste conditii vor fi
mentionate de catre ANR in permisul de operare.
(7) Exceptarile acordate navelor de pasageri sau navelor de pasageri de
mare viteza in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) vor fi mentionate
in certificatul navei de pasageri sau navei de pasageri de mare viteza.
Art. 12
ANR va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 13
Anexele nr. 1 si 2*) fac parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexele nr. 1 si 2 se publica ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 605 bis in afara abonamentului, si se poate achizitiona de la
Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul
Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
Art. 14
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 15
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului transporturilor nr. 305/1999 pentru aprobarea Normelor tehnice
privind siguranta navelor de pasageri - cod MT.RNR - NP - 99, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 337 din 15 iulie 1999.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat