ORDIN
Nr. 2315 din 22 decembrie 2004
privind modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului nr. 1.041/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice
privind siguranta navelor maritime de pasageri care nu efectueaza voiaje
internationale, cod MTCT.ANR-NPAS-2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 99 din 31 ianuarie 2005
Avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993,
ratificat prin Legea nr. 20/1993,
in temeiul prevederilor art. 16 alin. (3) si ale art. 26 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, republicata, precum
si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr.
1.041/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind siguranta navelor maritime
de pasageri care nu efectueaza voiaje internationale, cod MTCT.ANR-NPAS-2003,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 605 si nr. 605 bis din
26 august 2003, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa litera e) a articolului 3 se introduce o noua litera, litera e^1),
cu urmatorul cuprins:
"e^1) nava Ro-Ro pasager - o nava care transporta mai mult de 12
pasageri, cu incaperi de marfa ro-ro sau incaperi de categorie speciala, asa
cum este ea definita in cap. II-2/A/2 din anexa nr. 1;".
2. Dupa litera h) a articolului 3 se introduce o noua litera, litera h^1),
cu urmatorul cuprins:
"h^1) vechime - vechimea unei nave, calculata de la data livrarii ei,
exprimata in ani;".
3. Dupa litera w) a articolului 3 se introduce o noua litera, litera w^1),
cu urmatorul cuprins:
"w^1) persoane cu mobilitate redusa - orice persoana care are o
dificultate particulara atunci cand foloseste transportul public, incluzand
persoane in varsta, persoane cu handicap, persoane cu handicapuri senzoriale si
cele utilizatoare de scaune cu rotile, femei gravide si persoane care insotesc
copii mici;".
4. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Pe baza criteriilor de definire a claselor de nave stabilite la
alin. (1), ANR va stabili si va actualiza, atunci cand este necesar, o lista
cuprinzand zonele maritime aflate in jurisdictia Romaniei, delimitand zonele in
care exploatarea navei se face pe toata perioada anului si, dupa caz, acele
zone in care exploatarea unei nave este periodic restrictionata."
5. Dupa alineatul (2) al articolului 5 se introduce un nou alineat,
alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) ANR va publica lista prevazuta la alin. (2) intr-o baza de date
accesibila publicului, pe site-ul sau pe Internet."
6. Dupa articolul 7 se introduc doua articole noi, articolele 7^1 si 7^2,
cu urmatorul cuprins:
"Art. 7^1
Cerinte de stabilitate si etapizare pentru navele Ro-Ro pasager
(1) Toate navele Ro-Ro pasager din clasele A, B si C, a caror chila a fost
pusa sau se afla intr-un stadiu similar de constructie la data de 1 octombrie
2004 sau dupa aceasta data, trebuie sa respecte prevederile art. 6, 8 si 9 din
Normele tehnice privind stabilitatea navelor Ro-Ro pasager, aprobate prin
Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr.
2.316/2004.
(2) Toate navele Ro-Ro pasager din clasele A si B, a caror chila a fost
pusa sau se afla intr-un stadiu similar de constructie inainte de data de 1
octombrie 2004, trebuie sa respecte prevederile art. 6, 8 si 9 din Normele
tehnice privind stabilitatea navelor Ro-Ro pasager, aprobate prin Ordinul
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 2.316/2004, la
data de 1 octombrie 2010, in afara de cazul in care sunt retrase din exploatare
la aceasta data sau la o data ulterioara cand ating vechimea de 30 de ani, dar
nu mai tarziu de data de 1 octombrie 2015.
Art. 7^2
Cerinte de siguranta pentru persoane cu mobilitate redusa
(1) ANR trebuie sa se asigure ca sunt luate masurile corespunzatoare, unde
este posibil, conform instructiunilor prevazute in anexa nr. 3 la prezentul
ordin, pentru a se asigura accesul in siguranta al persoanelor cu mobilitate
redusa la bordul tuturor navelor de pasageri din clasele A, B, C si D si la
bordul navelor de pasageri de mare viteza, utilizate pentru transportul public,
a caror chila a fost pusa sau care se afla intr-un stadiu similar de
constructie la data de 1 octombrie 2004 sau dupa aceasta data.
(2) ANR trebuie sa coopereze si sa se consulte cu organizatiile care
reprezinta persoanele cu mobilitate redusa in ceea ce priveste implementarea
instructiunilor prevazute in anexa nr. 3 la prezentul ordin.
(3) In sensul modificarii navelor de pasageri din clasele A, B, C si D si a
navelor de pasageri de mare viteza, utilizate pentru transportul public, a
caror chila a fost pusa sau care se afla intr-un stadiu similar de constructie
inainte de data de 1 octombrie 2004, ANR va impune aplicarea instructiunilor
prevazute in anexa nr. 3 la prezentul ordin, in masura in care este rezonabil
si posibil din punct de vedere economic. ANR va intocmi un plan de masuri
privind modul in care aceste instructiuni se vor aplica respectivelor nave."
7. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin."
8. Sectiunea 5-1 din capitolul III al anexei nr. 1 "Norme tehnice
privind siguranta navelor maritime de pasageri care nu efectueaza voiaje
internationale" va avea urmatorul cuprins:
"5-1 Cerinte pentru navele Ro-Ro pasager (26)
NAVE RO-RO PASAGER DIN CLASELE B, C SI D CONSTRUITE INAINTE DE 1 IANUARIE
2003:
1. Navele Ro-Ro pasager construite inainte de 1 ianuarie 2003 trebuie sa
corespunda cerintelor paragrafelor 6.2 - 6.4 si 7 - 9 nu mai tarziu de data
primei inspectii periodice efectuate dupa data de 1 ianuarie 2006.
Inainte de aceasta data, navele Ro-Ro pasager construite inainte de 1
ianuarie 2003 trebuie sa corespunda cerintelor paragrafelor 2 - 5.
In afara celor de mai sus, cand pe aceste nave se schimba mijloacele de
salvare sau amplasarea lor ori se efectueaza reparatii, transformari sau
modificari importante care implica schimbarea sau orice modificare a mijloacelor
de salvare existente ori a amplasarii lor, aceste mijloace de salvare sau
amplasarea lor trebuie sa corespunda cerintelor paragrafelor 6 - 9.
2. Plute de salvare
1. Plutele de salvare ale navelor Ro-Ro pasager trebuie sa fie deservite de
instalatii de evacuare la apa conform cerintelor regulii III/48.5 din Conventia
SOLAS, in vigoare la 17 martie 1998, sau de instalatii de lansare la apa
conform cerintelor regulii III/48.6 din Conventia SOLAS, in vigoare la 17
martie 1998, egal distribuite in fiecare bord al navei.
Se va asigura un sistem de comunicatii intre postul de imbarcare si
platforma.
2. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie sa fie
prevazuta cu dispozitive de arimare care permit plutirea libera conform
cerintelor regulii III/23 din Conventia SOLAS, in vigoare la 17 martie 1998.
3. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie sa fie de un
tip prevazut cu o rampa de imbarcare conform cerintelor regulii III/39.4.1 sau
regulii III/40.4.1 din Conventia SOLAS, in vigoare la 17 martie 1998, dupa caz.
4. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie sa fie ori o
pluta cu autoredresare ori o pluta de salvare reversibila cu tenda, care este
stabila pe mare si poate fi folosita in siguranta pe oricare parte ar pluti.
Pot fi permise plute de salvare reversibile deschise, daca ANR considera ca
acestea sunt satisfacatoare, avand in vedere ca voiajul se efectueaza in ape
adapostite si ca conditiile climatice sunt favorabile in zona in perioada de
exploatare si cu conditia ca aceste plute de salvare sa indeplineasca in
intregime cerintele din anexa nr. 10 a <<Codului pentru navele de mare
viteza>>.
Alternativ, nava trebuie sa aiba la bord, in plus fata de numarul normal de
plute, plute de salvare cu autoredresare sau plute de salvare reversibile cu
tenda, avand o capacitate totala suficienta pentru cel putin 50% din persoanele
care nu pot fi imbarcate in barcile de salvare. Aceasta capacitate suplimentara
a plutelor de salvare trebuie determinata pe baza diferentei dintre numarul
total de persoane de la bord si numarul de persoane care pot fi imbarcate in
barcile de salvare. Fiecare asemenea pluta de salvare trebuie sa fie aprobata
de ANR tinand cont de recomandarile adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809.
3. Barci de urgenta rapide
1. Cel putin una dintre barcile de urgenta de pe o nava Ro-Ro pasager
trebuie sa fie o barca de urgenta rapida aprobata de ANR tinand seama de
recomandarile adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809.
2. Fiecare barca de urgenta rapida trebuie sa fie deservita de o instalatie
de lansare la apa corespunzatoare, aprobata de ANR. La aprobarea unei asemenea
instalatii, ANR trebuie sa tina cont ca barca de urgenta rapida este destinata
lansarii la apa si ridicarii la bord chiar si in conditii meteorologice foarte
nefavorabile si, de asemenea, trebuie sa tina cont de recomandarile adoptate de
IMO.
3. Cel putin doua echipaje pentru fiecare barca de urgenta rapida trebuie
sa fie pregatite si instruite in mod regulat tinand cont de sectiunea A-VI/2,
tabelul A-VI/2-2 <<Descrierea standardului minim de competenta pe barcile
de urgenta rapide>> din Codul STCW si de recomandarile adoptate de IMO
prin Rezolutia A.771 (18), asa cum a fost amendata. Pregatirea si exercitiile
trebuie sa includa toate aspectele legate de salvare, manipulare, manevrare,
exploatare a acestor barci in diferite situatii si de redresare a lor dupa
rasturnare.
4. In cazul in care amenajarea sau marimea unei nave Ro-Ro pasager
existenta este astfel incat nu este posibila instalarea barcii de urgenta
rapide ceruta de paragraful 3.1, barca de urgenta rapida poate fi instalata in
locul unei barci de salvare existente care este acceptata ca barca de urgenta
sau barca destinata utilizarii in caz de urgenta, daca sunt indeplinite toate
conditiile urmatoare:
1. barca de urgenta rapida instalata este deservita de o instalatie de
lansare la apa in conformitate cu prevederile paragrafului 3.2;
2. reducerea capacitatii ambarcatiunilor de salvare cauzata de substituirea
prevazuta mai sus este compensata prin instalarea de plute de salvare capabile
sa transporte un numar de persoane cel putin egal cu cel al barcii de salvare
inlocuite; si
3. aceste plute de salvare sunt deservite de instalatii de lansare la apa
sau de instalatii de evacuare la apa existente.
4. Mijloace de recuperare
1. Fiecare nava Ro-Ro pasager trebuie sa fie echipata cu mijloace eficace
pentru recuperarea rapida a supravietuitorilor din apa si transferarea lor la
bordul navei din unitatile de salvare sau din ambarcatiunile de salvare.
2. Mijloacele de transfer al supravietuitorilor la bordul navei pot face
parte fie din instalatia de evacuare la apa, fie dintr-o instalatie prevazuta
pentru operatiile de salvare.
Aceste mijloace trebuie sa fie aprobate de ANR tinand cont de recomandarile
adoptate de IMO prin MSC/Circ. 810.
3. Daca toboganul instalatiei de evacuare la apa este destinat sa serveasca
ca mijloc de transfer al supravietuitorilor pe puntea navei, acesta trebuie sa
fie echipat cu saule sau scari pentru a ajuta persoanele la urcare.
5. Veste de salvare
1. Fara a tine seama de cerintele regulilor III/7.2 si III/22.2 din
Conventia SOLAS, un numar suficient de veste de salvare trebuie depozitat in
vecinatatea posturilor de adunare astfel incat pasagerii sa nu fie obligati sa
se intoarca in cabinele lor pentru a-si lua vestele de salvare.
2. La navele Ro-Ro pasager, fiecare vesta de salvare trebuie sa fie
prevazuta cu o lumina care sa corespunda cerintelor regulii III/32.2 din
Conventia SOLAS, in vigoare la 17 martie 1998.
NAVE RO-RO PASAGER DIN CLASELE B, C SI D CONSTRUITE DUPA 1 IANUARIE 2003:
6. Plute de salvare
1. Plutele de salvare ale navelor Ro-Ro pasager trebuie sa fie deservite de
instalatii de evacuare la apa conform cerintelor sectiunii 6.2 din Codul LSA
sau de instalatii de lansare la apa conform cerintelor paragrafului 6.1.5 din
Codul LSA, egal distribuite in fiecare bord al navei.
Se va asigura un sistem de comunicatii intre postul de imbarcare si
platforma.
2. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie sa fie
prevazuta cu dispozitive de arimare care permit plutirea libera conform
cerintelor regulii III/13.4 din Conventia SOLAS.
3. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie sa fie de un
tip prevazut cu o rampa de imbarcare conform cerintelor paragrafului 4.2.4.1
sau 4.3.4.1 din Codul LSA, dupa caz.
4. Fiecare pluta de salvare de pe navele Ro-Ro pasager trebuie sa fie ori o
pluta cu autoredresare ori o pluta de salvare reversibila cu tenda, care este
stabila pe mare si poate fi folosita in siguranta pe oricare parte ar pluti.
Pot fi permise plute de salvare reversibile deschise, daca ANR considera ca
acestea sunt satisfacatoare, avand in vedere ca voiajul se efectueaza in ape
adapostite si ca conditiile climatice sunt favorabile in zona in perioada de
exploatare si daca aceste plute de salvare indeplinesc in intregime cerintele
din anexa nr. 10 a <<Codului pentru navele de mare viteza>>.
Alternativ, nava trebuie sa aiba la bord, in plus fata de numarul normal de
plute, plute de salvare cu autoredresare sau plute de salvare reversibile cu
tenda, avand o capacitate totala suficienta pentru cel putin 50% din persoanele
care nu pot fi imbarcate in barcile de salvare. Aceasta capacitate suplimentara
la bordul plutelor de salvare trebuie determinata pe baza diferentei dintre
numarul total de persoane de la bord si numarul de persoane care pot fi
imbarcate in barcile de salvare. Fiecare asemenea pluta de salvare trebuie sa
fie aprobata de ANR tinand cont de recomandarile adoptate de IMO prin MSC/Circ.
809.
7. Barci de urgenta rapide
1. Cel putin una dintre barcile de urgenta de pe o nava Ro-Ro pasager
trebuie sa fie o barca de urgenta rapida aprobata de ANR tinand seama de
recomandarile adoptate de IMO prin MSC/Circ. 809.
2. Fiecare barca de urgenta rapida trebuie sa fie deservita de o instalatie
de lansare la apa corespunzatoare, aprobata de ANR. La aprobarea unor asemenea
instalatii, ANR trebuie sa tina cont ca barca de urgenta rapida este destinata
lansarii la apa si ridicarii la bord chiar si in conditii meteorologice foarte
nefavorabile si, de asemenea, trebuie sa tina cont de recomandarile adoptate de
IMO.
3. Cel putin doua echipaje pentru fiecare barca de urgenta rapida trebuie
sa fie pregatite si instruite in mod regulat tinand cont de sectiunea A-VI/2,
tabelul A-VI/2-2 <<Descrierea standardului minim de competenta pe barcile
de urgenta rapide>> din Codul STCW si de recomandarile adoptate de IMO
prin Rezolutia A.771 (18), asa cum a fost amendata. Pregatirea si exercitiile
trebuie sa includa toate aspectele legate de salvare, manipulare, manevrare,
exploatare a acestor barci in diferite situatii si de redresare a lor dupa
rasturnare.
4. In cazul in care amenajarea sau marimea unei nave Ro-Ro pasager
existenta este astfel incat nu este posibila instalarea barcii de urgenta
rapide ceruta de paragraful 3.1, barca de urgenta rapida poate fi instalata in
locul unei barci de salvare existente care este acceptata ca barca de urgenta
sau barca destinata utilizarii in caz de urgenta, daca sunt indeplinite toate
conditiile urmatoare:
1. barca de urgenta rapida instalata este deservita de o instalatie de
lansare la apa in conformitate cu prevederile paragrafului 3.2;
2. reducerea capacitatii ambarcatiunilor de salvare cauzata de substituirea
mentionata mai sus este compensata prin instalarea de plute de salvare capabile
sa transporte un numar de persoane cel putin egal cu cel al barcii de salvare
inlocuite; si
3. aceste plute de salvare sunt deservite de instalatii de lansare la apa
sau de instalatii de evacuare la apa existente.
8. Mijloace de recuperare
1. Fiecare nava Ro-Ro pasager trebuie sa fie echipata cu mijloace eficace
pentru recuperarea rapida a supravietuitorilor din apa si transferarea lor la
bordul navei din unitatile de salvare sau din ambarcatiunile de salvare.
2. Mijloacele de transfer al supravietuitorilor la bordul navei pot face
parte fie din instalatia de evacuare la apa, fie dintr-o instalatie prevazuta
pentru operatii de salvare.
Aceste mijloace trebuie sa fie aprobate de ANR tinand cont de recomandarile
adoptate de IMO prin MSC/Circ. 810.
3. Daca toboganul instalatiei de evacuare la apa este destinat sa serveasca
ca mijloc de transfer al supravietuitorilor pe puntea navei, acesta trebuie sa
fie echipat cu saule sau scari pentru a ajuta persoanele la urcare.
9. Veste de salvare
1. Fara a tine seama de cerintele regulilor III/7.2 si III/22.2 din
Conventia SOLAS, un numar suficient de veste de salvare trebuie depozitat in
vecinatatea posturilor de adunare astfel incat pasagerii sa nu fie obligati sa
se intoarca in cabinele lor pentru a-si lua vestele de salvare.
2. La navele Ro-Ro pasager, fiecare vesta de salvare trebuie sa fie
prevazuta cu o lumina care sa corespunda cerintelor paragrafului 2.2.3 din
Codul LSA."
9. Dupa anexa nr. 2 se introduce anexa nr. 3, al carei continut este
prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Autoritatea Navala Romana va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3
Prezentul ordin transpune Directiva Parlamentului European si a Consiliului
nr. 2003/24/CE din 14 aprilie 2003 care amendeaza Directiva Consiliului nr.
98/18/CE referitoare la reguli si standarde de siguranta pentru navele maritime
de pasageri, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 123 din 17
mai 2003, precum si Directiva Comisiei nr. 2003/75/CE din 29 iulie 2003 care
amendeaza anexa I la Directiva Consiliului nr. 98/18/CE referitoare la reguli
si standarde de siguranta pentru navele maritime de pasageri, publicata in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 190 din 30 iulie 2003.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
(ANEXA Nr. 3
la Ordinul nr. 1.041/2003)
INSTRUCTIUNI
privind cerintele de siguranta pentru navele de pasageri si navele de mare
viteza pentru persoane cu mobilitate redusa
La aplicarea instructiunilor prevazute in prezenta anexa se va respecta
Circulara MSC/735 din 24 iunie 1996, intitulata "Recomandari privind
proiectarea si exploatarea navelor de pasageri pentru a raspunde necesitatilor
persoanelor in varsta si a celor cu handicap".
1. Accesul la nava
Navele vor fi construite si echipate astfel incat o persoana cu mobilitate
redusa sa poata fi imbarcata si debarcata cu usurinta si in siguranta si sa
poata fi asigurat accesul intre punti fie fara acordarea de ajutor, fie prin
utilizarea rampelor, elevatoarelor sau a lifturilor. Directiile spre un astfel
de acces vor fi afisate la celelalte accesuri ale navei si in alte locuri
corespunzatoare de-a lungul navei.
2. Semne
Semnele prevazute pe o nava pentru indrumarea pasagerilor vor fi accesibile
si usor de citit pentru persoanele cu mobilitate redusa, inclusiv persoanele cu
handicap senzorial, si vor fi amplasate in punctele importante.
3. Mijloace de comunicare a mesajelor
Operatorul va avea la bordul navei mijloace vizuale si audio care sa
asigure pentru persoanele cu diferite forme de mobilitate redusa efectuarea
anunturilor, cum ar fi cele referitoare la intarzieri, modificari de program si
servicii oferite la bordul navei.
4. Alarma
Instalatia de alarma si butoanele de alarma trebuie sa fie proiectate
astfel incat sa fie accesibile tuturor pasagerilor cu mobilitate redusa si sa
ii alarmeze pe toti acestia, inclusiv pe persoanele cu handicap acustic si pe
persoanele cu handicap mental.
5. Cerinte suplimentare pentru asigurarea mobilitatii in interiorul navei
Balustradele, coridoarele si trecerile, casele scarii si usile vor facilita
deplasarea unei persoane intr un scaun cu rotile. Elevatoarele, platformele
pentru vehicule, saloanele pentru pasageri, camerele de locuit si baile vor fi
proiectate astfel incat sa fie practic accesibile persoanelor cu mobilitate
redusa si proportionale cu numarul acestora.