ORDIN Nr. 1036
din 7 iulie 2008
privind aprobarea
Instructiunilor de completare a documentului administrativ de insotire (DAI),
utilizand aplicatia RO-DAI de urmarire a miscarilor cu produse accizabile in
regim suspensiv
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 535 din 16 iulie 2008
In temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
în aplicarea art. 186 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi
a pct. 13 şi 14 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 9 din Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 110/2007 privind aprobarea Procedurii de gestionare a documentelor
administrative de însoţire, întocmite în cazul deplasării produselor accizabile
în regim suspensiv, cu modificările şi completările ulterioare,
în vederea punerii în aplicare în mod unitar a
Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 487/2007 pentru aprobarea
măsurilor tranzitorii, a etapelor şi termenelor de realizare a transferului
competenţelor şi atribuţiilor privind administrarea accizei către Autoritatea
Naţională a Vămilor, cu modificările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile de completare a
documentului administrativ de însoţire (DAI), utilizând aplicaţia RO-DAI de
urmărire a mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv, prevăzute în
anexa nr. 1.
Art. 2. - Regulile de completare a rubricilor din e-DAI
sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. - Instrucţiunile privind accesul operatorilor
economici la aplicaţia de urmărire a mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv RO-DAI, la nivel
naţional, vor fi aprobate prin ordin al vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, care conduce Autoritatea Naţională a Vămilor.
Art. 5. - Manualul de utilizare a aplicaţiei RO-DAI va
fi publicat pe pagina web a Autorităţii Naţionale a Vămilor.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în
vigoare în 30 de zile de la data publicării.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Daniel Chiţoiu
ANEXA Nr. 1
INSTRUCŢIUNI
de completare a documentului administrativ de însoţire (DAI), utilizând aplicaţia RO-DAI de urmărire a mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv
Dispoziţii generale
1. In înţelesul prezentului ordin, se folosesc
următoarele abrevieri:
ANAF
|
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
|
ANV
|
Autoritatea Naţională a Vămilor
|
DRAOV
|
direcţia regioală pentru accize şi operaţiuni vamale
|
DJAOV
|
direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale
|
BV
|
birou vamal şi/sau birou vamal de frontieră
|
DAI
|
document administrativ de însoţire
|
DAU
|
document adminstrativ unic
|
e-DAI
|
forma electronică a DAI
|
RO-DAI
|
aplicaţia RO-DAI de urmărire a mişcărilor cu produse accizabile în
regim suspensiv, la nivel naţional
|
ARC
|
numărul unic de înregistrare alocat de aplicaţia RO-DAI pentru
identificarea operaţiunii, identificator al unui e-DAI
|
AF
|
antrepozit fiscal
|
Ol
|
operator înregistrat
|
ON
|
operator neînregistrat
|
UF
|
utilizator final
|
Operator economic
|
contribuabilul definit potrivit art. 17 din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, ca orice
persoană fizică ori juridică sau orice altă entitate fără personalitate
juridică ce datorează impozite, taxe, contribuţii şi alte sume bugetului
general consolidat, în condiţiile legii
|
2. RO-DAI este o aplicaţie de urmărire a mişcărilor
cu produse accizabile în regim suspensiv, la nivel naţional, bazată pe
transmiterea electronică a datelor, structurate în conformitate cu standardele
agreate ale mesajelor. Aceste mesaje nu înlocuiesc documentele pe suport hârtie
şi formalităţile care se efectuează potrivit art. 187 alin. (2) şi (3) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare.
3. In aplicaţia RO-DAI se utilizează ca document pe
suport hârtie DAI şi, respectiv, DAU care ţine loc de DAI.
4. Principalele documente electronice utilizate în aplicaţia RO-DAI pe baza cărora se generează mesaje
sunt:
- e-DAI;
- raport de recepţie - înregistrarea rezultatului
controlului la destinaţie;
- cerere de rerutare - schimbarea destinatarului şi
implicit a locaţiei iniţiale.
5. Mesajele care se transmit
prin aplicaţia RO-DAI sunt între operatorii economici de la nivel naţional
autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv şi cei autorizaţi
să primească produse accizabile în regim suspensiv, via DJAOV/BV din aria de
competenţă a expeditorului, respectiv destinatarului.
6. (1) Accesul la aplicaţia RO-DAI este acordat de ANV
operatorilor economici autorizaţi să expedieze şi/sau să primească produse
accizabile în regim suspensiv, care îndeplinesc condiţiile prevăzute în
Instrucţiunile privind accesul operatorilor economici la aplicaţia de urmărire
a mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv RO-DAI.
(2) E-DAI conţine toate informaţiile care se regăsesc
în exemplarul pe suport hârtie al DAI.
7. In cadrul mişcării cu produse accizabile în regim
suspensiv, expeditorul este un antrepozitar autorizat, iar locul de expediere
este un antrepozit fiscal. Este posibil ca o mişcare cu produse accizabile în
regim suspensiv să fie iniţiată de o/un DJAOV/BV unde sunt efectuate
formalităţi de punere în liberă circulaţie. In acest caz, locul expedierii este
considerat a fi DJAOV/BV unde a fost depus DAU, iar expeditorul este operatorul
economic autorizat să expedieze produse accizabile în regim suspensiv.
8. In cadrul mişcării cu produse accizabile în regim
suspensiv, destinatarul poate fi: un antrepozitar autorizat pentru care locul
de destinaţie este un antrepozit fiscal, un operator înregistrat, un operator
neînregistrat, beneficiarul unei scutiri directe (inclusiv utilizatorul final),
o organizaţie scutită de la plata accizelor sau o/un DJAOV/BV unde sunt efectuate
formalităţi de export.
Completarea e-DAI în aplicaţia RO-DAI
9. E-DAI-ul este completat de către operatorul
economic expeditor conectat la aplicaţia RO-DAI. E-DAI-ul este verificat de
aplicaţia RO-DAI, care alocă ARC-ul (Codul de Referinţă al e-DAI-ului). Pe
parcursul verificării e-DAI-ului, aplicaţia RO-DAI verifică date complementare,
existente în bazele de date ale ANAF.
10. Rubricile obligatorii de completat ale e-DAI sunt: căsuţa 0 (Provenienţă ), 1 (Expeditor), 2 (Cod acciză
expeditor), 3 (Număr referinţă), 4 (Cod acciză destinatar), 5 (Număr factură),
7 (Destinatar), 7a (Locul livrării), 8 (Autoritatea competentă a locului de
expediere), 10 (Garanţia), 11 (Alte informaţii privind transportul), 12 (Cod
ţara de expediţie), 13 (Cod ţara de primire), 15 (Locul de expediere), 16 (Data
expedierii), 17 (Durata transportului), 18 (Descrierea produselor), 19 (Cod
produs accizabil), 20 (Cantitatea), 21 (Greutatea brută), 22 (Greutatea netă).
Rubricile 6b (Import DAU), 7 (Destinatar), 15 (Locul de expediere) din e-DAI
sunt completate condiţionat de regulile menţionate în anexa nr. 2.
11. Următoarele rubrici din e-DAI: 6 (Data
facturii), 9 (Transportator), 14 (Reprezentantul fiscal) sunt opţionale şi, după caz, informaţiile conţinute de
acestea pot fi solicitate de către autoritatea fiscală competentă la momentul
primirii e-DAI sau ulterior, în termen de 72 de ore.
12. Nomenclatoarele utilizate în cadrul aplicaţiei
RO-DAI sunt: provenienţă, cod DJAOV/BV, cod de ţară, cod de limbă, cod
modalitate de transport, cod produs accizabil, cod NC, cod unitate de măsură şi
cod ambalaj.
13. (1) Operatorii economici conectaţi la aplicaţia
RO-DAI au obligaţia de a completa corect toate rubricile din e-DAI, pentru a
evita erorile care ar putea să apară la momentul verificării de către aplicaţia
RO-DAI.
(2) La apariţia unei erori, motivul acesteia este
afişat pe ecran sau poate fi vizualizat din opţiunea „Afişare listă
erori", caz în care utilizatorul poate efectua actualizările necesare.
14. (1) In situaţia în care e-DAI-ul se întocmeşte
pentru mai multe produse accizabile, se completează fiecare produs, separat, pe
o nouă pagină a e-DAI.
(2) Un e-DAI poate fi depus pentru un număr maxim de 3
produse, fiecare dintre acestea completându-se pe o nouă pagină a e-DAI (în funcţie
de regulile de completare obligatorii, condiţionate sau opţionale), respectiv
datele aferente rubricilor 18-22.
15. Regulile de completare a rubricilor din e-DAI sunt
în conformitate cu Instrucţiunile de completare DAI
menţionate în anexa nr. 9 la Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
şi sunt prevăzute în anexa nr. 2.
CAPITOLUL I
Formalităţi efectuate de operatorul economic
expeditor
16. După completarea, verificarea şi stocarea
e-DAI-ului de către expeditor, acesta poate fi vizualizat la DJAOV/BV de
expediţie, în starea „Stocat".
17. Expeditorul are posibilitatea salvării locale a
e-DAI.
18. Acceptarea e-DAI-ului în aplicaţia RO-DAI se face
de către expeditor, moment în care documentul primeşte automat numărul de
înregistrare unic -ARC, iar e-DAI-ul este transmis destinatarului.
19. Anularea unui e-DAI de către expeditor:
(1) Până la expedierea propriu-zisă a produselor
expeditorul poate efectua anularea e-DAI-ului anterior
transmis, într-un interval de 30 de minute de la alocarea ARC-ului.
(2) Anularea nu poate fi efectuată dacă DJAOV-ul/BV-ul
de expediţie a primit de la destinatar mesajul „Raport de recepţie".
(3) Motivele pentru care un e-DAI poate fi anulat în intervalul prevăzut la alin. (1) sunt următoarele:
- eroare în date, de exemplu: datele completate în e-DAI
nu corespund transportului de produse;
- un eveniment care face ca mişcarea să nu mai aibă
loc.
(4) După plecarea fizică a produselor de la expeditor,
acesta poate redirectiona un e-DAI către o altă destinaţie sau înapoi către
locul iniţial de expediţie, prin procedura de rerutare.
20. Autoritatea competentă pentru urmărirea expedierii
poate verifica dacă produsele nu au plecat de la antrepozitul fiscal expeditor.
21. (1) In vederea expedierii produselor accizabile în
regim suspensiv expeditorul va stabili termenul-limită în care mărfurile
trebuie prezentate la destinaţie.
(2) La stabilirea termenului-limită de prezentare la
destinaţie a produselor, expeditorul va lua în considerare următoarele
elemente:
- mijlocul de transport utilizat;
- traseul;
- alte prevederi legale care pot influenţa transportul.
(3) Termenul-limită se completează în rubrica 17 a
e-DAI, sub formă de număr de zile, şi reprezintă numărul de zile calendaristice
până la care mărfurile trebuie prezentate la destinaţie.
22. Ca regulă generală, containerul în care sunt
transportate produsele accizabile în regim suspensiv este sigilat
corespunzător, cu sigiliul antrepozitului fiscal şi/sau cu sigiliul autorităţii
vamale, potrivit prevederilor normelor metodologice de aplicare a Codului
fiscal.
23. (1) Atunci când în acelaşi mijloc de transport
sunt încărcate atât produse accizabile care circulă în regim suspensiv, cât şi
alte produse, se efectuează sigilarea mijlocului de transport, iar
identificarea mărfurilor se realizează prin descrierea precisă a produselor în
documentele însoţitoare.
(2) Mărfurile trebuie separate şi etichetate, astfel
încât cele plasate în regim suspensiv de la plata accizelor să poată fi uşor identificate.
24. Produsele accizabile vor părăsi antrepozitul
fiscal expeditor numai după ce au fost îndeplinite formalităţile
corespunzătoare la locaţia antrepozitului fiscal expeditor privind:
- verificarea stării de validitate a autorizaţiei
operatorului economic să primească produse accizabile în regim suspensiv;
- stabilirea termenului-limită pentru ajungerea la
destinaţie a transportului;
- sigilarea containerelor;
- verificarea datelor înregistrate în aplicaţia RO-DAI cu cele înscrise în DAI-ul pe suport hârtie;
- tipărirea e-DAI din aplicaţia RO-DAI, document care
va însoţi transportul.
25. După expedierea produselor accizabile în regim
suspensiv, antrepozitarul expeditor va ştampila DAI-ul pe suport hârtie, care
va fi transmis la DJAOV/BV de expediţie în ziua lucrătoare imediat următoare
expedierii produselor.
CAPITOLUL II
Formalităţi la DJAOV/BV de expediţie
26. Identificarea de către lucrătorul vamal de la
DJAOV/BV de expediţie a e-DAI-ului în aplicaţia RO-DAI se face pe baza următoarelor
criterii de căutare:
- ARC;
- serie mecanică a DAI;
- cod accize expeditor;
- cod accize destinatar;
- data acordării ARC;
- starea documentului.
27. In cazul în care produsele accizabile provenite din
import capătă statut comunitar prin punerea în liberă circulaţie la o/un
DJAOV/BV, DAU care ţine loc de DAI va fi preluat în aplicaţia RO-DAI de către
lucrătorul vamal desemnat.
CAPITOLUL III
Schimbarea destinaţiei
28. (1) Pentru schimbarea destinaţiei unei mişcări cu
produse accizabile, expeditorul actualizează datele pentru a menţiona noul
destinatar sau noua locaţie de livrare.
(2) Aplicaţia RO-DAI validează autenticitatea noilor
date conform cu aplicaţiile naţionale complementare.
(3) Noul destinatar sau noua locaţie de livrare poate fi:
- un antrepozit fiscal, incluzând cazul în care are
acelaşi cod de acciză ca antrepozitul expeditor;
- locaţia unui operator înregistrat sau a unui
operator neînregistrat din alt stat membru;
- un utilizator final sau beneficiarul unei scutiri
directe;
- o/un DJAOV/BV cu rol de export.
(4) Alte date ce pot fi actualizate la schimbarea
destinaţiei :
- durata transportului;
- transportatorul;
- tipul şi detaliile privind transportul.
CAPITOLUL IV
Alertarea privind schimbarea destinaţiei la expirarea termenului de intervenţie
29. (1) Când un transport cu produse accizabile a fost
refuzat total sau parţial de către destinatar, aplicaţia RO-DAI alocă un termen
de intervenţie care expiră într-o oră, perioadă în care expeditorul este
aşteptat să schimbe destinaţia pentru cantitatea total sau parţial refuzată.
(2) Dacă o astfel de operaţie nu a avut loc în
termenul prevăzut, aplicaţia transmite un mesaj de alertare către expeditor,
caz în care transportul fără destinaţie validă este considerat fraudă.
(3) Autoritatea competentă de expediere trebuie să
monitorizeze transportul în mod special, până când expeditorul dă o altă
destinaţie transportului.
CAPITOLUL V
Formalităţi la emiterea e-DAI destinat exportului
30. Există două modalităţi de depunere a e-DAI-ului cu
produse accizabile care se deplasează în regim suspensiv pentru a fi exportate
în afara Comunităţii Europene, cum ar fi:
- depunerea e-DAI-ului şi a declaraţiei vamale de
export de către expeditor, de la locaţia lui, dispunând de autorizări specifice;
- depunerea e-DAI-ului de către expeditor, de la
locaţia lui, şi a declaraţiei vamale de export la o/un DJAOV/BV cu rol de
export sau într-un alt stat membru.
31. (1) In primul caz, DJAOV/BV de expediţie/export a
eliberat expeditorului autorizaţia de vămuire la domiciliu. Locul de livrare al
produselor accizabile înscris în e-DAI este BV de frontieră pe unde acestea
părăsesc teritoriul comunitar.
(2) După acceptarea e-DAI-ului şi încheierea
formalităţilor de export, produsele pot părăsi locul expedierii cu ARC-urile
e-DAI-urilor aferente, înscrise în declaraţia vamală de export. Descărcarea
regimului suspensiv are loc atunci când produsele părăsesc teritoriul
comunitar, se efectuează formalităţile la BV de frontieră şi se completează
raportul de recepţie în aplicaţia RO-DAI. Dacă produsele părăsesc teritoriul
comunitar printr-un BV de frontieră situat în alt stat membru, descărcarea
regimului suspensiv se face de către DJAOV/BV de expediţie la prezentarea de
către expeditor a exemplarului 3 al DAI, vizat corespunzător de BV de
frontieră.
32. (1) In cazul în care exportul se efectuează la
DJAOV/BV, expeditorul depune doar e-DAI-ul la locaţia lui, în timp ce
declaraţia vamală de export este depusă la o/un DJAOV/BV cu rol de export sau într-un alt stat membru.
(2) In e-DAI se înscrie codul DJAOV/BV de export.
(3) Dacă după acceptarea declaraţiei vamale de export
lucrătorul vamal constată discrepanţe majore între aceasta şi e-DAI, sunt
aplicabile prevederile art. 247 din Regulamentul Comisiei nr. 2.454/93.
Lucrătorul vamal solicită declarantului efectuarea rectificărilor necesare prin
depunerea unei noi decaraţii vamale care să înlocuiască declaraţia vamală
iniţială, conform art. 204 din Regulamentul Comisiei nr. 2.454/93.
(4) Dacă discrepanţele sunt minore, lucrătorul vamal
decide acordarea liberului de vamă, fără a avea drept de corecţie asupra
e-DAI-ului.
(5) Dacă o anulare a exportului are loc după
eliberarea pentru export, expeditorul trebuie să emită o schimbare de
destinaţie sau o divizare pentru toate e-DAI-urile
implicate.
CAPITOLUL VI
Completarea şi transmiterea raportului de recepţie
33. (1) La sosirea produselor la destinaţie,
destinatarul va respecta prevederile alin. (5) al pct. 14 din Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările
ulterioare. Prezentarea produselor este confirmată de către destinatar prin completarea în RO-DAI a
unui raport de recepţie şi transmiterea automată către expeditor, raport în
care se consemnează rezultatele controlului la destinaţie.
(2) Pe teritoriul naţional, prezentarea produselor
poate avea loc:
- într-un antrepozit fiscal;
- la un utilizator final;
- la o/un DJAOV/BV pentru livrările către o organizaţie
scutită de la plata accizelor;
- la un BV de frontieră.
(3) In fiecare dintre aceste cazuri este posibil ca
destinatarul să accepte livrarea parţială a produselor.
34. In cazul în care expeditorul nu are acces la
aplicaţia RODAI, DJAOV/BV de expediere şi/sau destinatarul îl poate informa.
35. Destinatarul poate să
refuze în totalitate livrarea. Acest lucru nu scuteşte destinatarul de a face
un raport de recepţie complet incluzând, acolo unde este relevant, evaluarea
lipsurilor şi a surplusurilor. Mişcarea nu este descărcată şi expeditorul este
aşteptat să schimbe destinaţia pentru a permite produselor accizabile mutarea
către o altă destinaţie (este posibil să revină la antrepozitul fiscal de
expediere).
36. Refuzul parţial este susţinut de către destinatar
indicând cantitatea refuzată din fiecare produs implicat. Produsele care nu au
fost refuzate sau declarate lipsă sunt considerate acceptate de către
destinatar. Expeditorul este aşteptat să schimbe destinaţia pentru partea din
transport care a fost refuzată. In acest caz, mişcarea este doar parţial
descărcată.
37. Dacă livrarea este refuzată total sau parţial,
trebuie dat cel puţin un motiv al refuzului. Motivul va fi dat la nivel de
detaliu (articole individuale).
38. (1) In cazul livrărilor din România cu destinaţie
alt stat membru, e-DAI-urile vor fi încheiate manual, de către lucrătorul vamal
de la DJAOV/BV în a cărei arie de competenţă se află expeditorul.
(2) In cazul exporturilor, raportul de recepţie va fi
realizat de lucrătorul vamal de la BV de frontieră.
CAPITOLUL VII
Alertarea la expirarea termenului de primire a
raportului de recepţie
39. Dacă în termenul prevăzut în căsuţa 17 nu este
primit raportul de recepţie de la destinatar, aplicaţia RO-DAI trimite un mesaj
de alertare către expeditor.
CAPITOLUL VIII
Evenimente şi nereguli pe parcursul transportului
40. In cazul unor evenimente de tipul celor prevăzute
la art. 192 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, care au loc în timpul transportului pe
teritoriul naţional, transportatorul va anunţa cea/cel mai apropiată/apropiat
DJAOV/BV/alte organe competente de locul evenimentului, pentru înregistrarea
pierderilor sau lipsurilor în procese verbale. DJAOV/BV va decide dacă
operaţiunea de transport a produselor accizabile în regim suspensiv poate
continua sau nu. Dacă operaţiunea poate continua, menţiunile referitoare la
eveniment vor fi înscrise în căsuţa A din DAI de către autoritatea vamală.
41. Atunci când sigiliile au fost rupte, independent de
voinţa transportatorului, DJAOV/BV va verifica mijlocul de transport şi
încărcătura. Dacă DJAOV/BV decide că operaţiunea de transport a produselor în
regim suspensiv poate continua, va aplica noi sigilii şi va completa corespunzător
DAI-ul, făcând modificările necesare pe formularul hârtie
al DAI.
42. (1) Transbordarea mărfurilor dintr-un mijloc de
transport în unul sau mai multe mijloace de transport poate fi făcută numai sub
supraveghere vamală. Rubrica 11 din DAI va fi completată corespunzător (manual, cu pixul şi cu
litere de tipar, DAI-ul fiind semnat şi ştampilat de lucrătorul vamal de la
DJAOV/BV cea/cel mai apropiată/apropiat de locul evenimentului).
(2) Datele referitoare la transbordare vor fi introduse
în aplicaţia RO-DAI de către destinatar, în raportul de recepţie, la rubrica
Informaţii complementare.
43. (1) Atunci când pe parcursul transportului a fost
schimbat numai capul tractor (fără a avea loc descărcarea sau transbordarea
mărfurilor), în rubrica 11 a DAI se va înscrie numărul de înmatriculare şi
naţionalitatea noului cap tractor.
(2) In această situaţie nu este necesară vizarea
documentului de către autoritatea vamală, iar datele vor fi introduse în
aplicaţia RO-DAI de destinatar, în raportul de recepţie, la rubrica „Informaţii
complementare".
44. Autoritatea vamală va fi informată imediat în
legătură cu orice eveniment, incident sau accident care apare pe parcursul
transportului şi care poate afecta îndeplinirea tuturor obligaţiilor asumate de
către antrepozitarul expeditor.
CAPITOLUL IX
Formalităţi la DJAOV/BV de destinaţie
A. Prezentarea la DJAOV/BV de destinaţie şi
închiderea circuitului e-DAI
45. (1) In practică, închiderea circuitului e-DAI
înseamnă recepţia mărfurilor de către destinatar, care indică pe fiecare copie
a DAI tipul şi cantitatea fiecărui produs accizabil primit, precum şi orice
discrepanţă între produsul accizabil primit şi produsul accizabil înscris în
documentele administrative de însoţire, semnând şi completând data pe fiecare
copie a documentului. Destinatarul trebuie să obţină de la autoritatea
competentă certificarea documentului administrativ de însoţire a produselor
accizabile primite.
(2) Organizaţiile scutite de la plata accizelor au
obligaţia de a înştiinţa DJAOV/BV în a cărei/cărui rază de competenţă îşi
desfăşoară activitatea la momentul primirii produselor accizabile în regim
suspensiv, urmând ca în cazul în care lucrătorul vamal nu decide efectuarea
controlului în termen de 48 de ore să efectueze recepţia şi să prezinte exemplarele
2, 3 şi 4 ale DAI la DJAOV/BV respectiv, în vederea preluării datelor în
aplicaţia RO-DAI.
(3) Orice persoană care expediază un produs accizabil
aflat în regim suspensiv este exonerată de obligaţia de plată a accizelor
pentru acel produs, dacă primeşte de la destinatar documentul administrativ de
însoţire, certificat corespunzător.
46. DJAOV/BV de destinaţie pe baza ARC-ului poate
regăsi e-DAI-ul în aplicaţia RO-DAI şi datele corespunzătoare, primite de la
expeditor.
B. Controlul încheierii
operaţiunii
47. (1) Atunci când DJAOV/BV de destinaţie decide
efectuarea controlului, verifică mijlocul de transport (starea şi identitatea
sigiliilor aplicate) şi produsele recepţionate.
(2) Rezultatul controlului efectuat de lucrătorul vamal
va fi înscris pe exemplarele 2, 3 şi 4 ale DAI, completând şi raportul de
recepţie informatic.
48. Dacă după 48 de ore de la notificarea sosirii
transportului la destinaţie lucrătorul vamal de la DJAOV/BV de destinaţie
decide să nu efectueze controlul, operatorul economic care recepţionează
produse accizabile în regim suspensiv efectuează recepţia mărfurilor şi
completează în aplicaţia RO-DAI, obligatoriu raportul de recepţie. DAI-ul va fi
ştampilat la DJAOV/BV de destinaţie şi păstrat în evidenţe.
C. Particularităţi la DJAOV/BV
de destinaţie
49. DJAOV/BV de destinaţie sau operatorul economic
autorizat să primească produse accizabile în regim suspensiv poate identifica
nereguli prin compararea datelor înscrise în DAI cu cele din e-DAI şi cu
rezultatul controlului efectuat. Aceste informaţii vor fi înregistrate în
aplicaţia RO-DAI, în raportul de recepţie, ferestrele „Raport general la
destinaţie" şi „Raport detaliat la destinaţie".
ANEXA Nr. 2
REGULI
de completare a rubricilor din e-DAI
Pentru completarea unui e-DAI se apelează
funcţionalitatea „Modul Accize/Birou Plecare/DAI" şi se lansează opţiunea
„Creare", în urma căreia se deschide un ecran care afişează formularul
e-DAI.
Trecerea de la o căsuţă/rubrică la alta se poate face
cu ajutorul tastelor <TAB> sau <ENTER> ori poziţionând direct
mouse-ul pe căsuţa/rubrica care se doreşte a fi completată.
Toate căsuţele/rubricile care conţin butonul «->»
permit actualizarea datelor corespunzătoare acestora.
Verificarea documentului din punct de vedere sintactic
se face cu ajutorul butonului «X» aflat în partea
stângă sus a ecranului. Această verificare se poate face în orice moment al
completării e-DAI.
Câmpurile e-DAI ce pot fi completate sunt următoarele:
Căsuţa 0 „Provenienţa": aplicaţia permite selectarea următoarelor valori: „1" pentru
produse de provenienţă comunitară sau „2" pentru produse
provenite din import.
Căsuţa 1 „Expeditor": reprezintă numele şi adresa expeditorului. Prin completarea căsuţei
2, căsuţa 1 se completează automat şi conţine:
a) dacă expeditorul este un antrepozit fiscal, se
completează numele expeditorului, adresa (strada, număr), codul poştal, oraşul.
b) dacă e-DAI-ul este pe baza DAU de o/un DJAOV/BV de
punere în liberă circulaţie (import), se vor completa manual numele importatorului,
adresa (strada, numărul), codul poştal, oraşul.
Căsuţa 2 „Cod acciză expeditor": reprezintă codul de
înregistrare pentru acciză atribuit expeditorului de către autoritatea
competentă. Dacă acest cod este completat greşit sau este invalid, căsuţa este marcată
cu roşu. In cazul importului, se completează un cod generic de 13 caractere, atribuit importatorului, de forma ROXXXXXXXXXXX.
Căsuţa 3 „Număr referinţă": reprezintă seria mecanică a DAI, înscrisă pe exemplarul pe hârtie.
Căsuţa 4 „Cod acciză destinatar":
a) în cazul unui antrepozitar sau operator înregistrat,
se introduce codul de înregistrare al accizei. Dacă
acest cod este completat greşit sau este invalid, căsuţa este marcată cu roşu;
b) în cazul unui operator neînregistrat, se introduce
numărul de autorizare al expeditorului, atribuit de către autoritatea
competentă;
c) în cazul unui utilizator
final, se introduce numărul autorizaţiei de utilizator final;
d) în cazul livrării către alţi beneficiari ai unei
scutiri directe, se completează codul de acciză al expeditorului.
Căsuţa 5 „Număr factură": reprezintă numărul facturii aferente produselor. Dacă transportul
nu este însoţit de factură, se introduce numărul avizului de expediţie sau
orice alt document de transport.
Căsuţa 6 „Data facturii": reprezintă data emiterii facturii, ce poate fi introdusă sau
selectată din calendarul pus la dispoziţie de aplicaţie.
Căsuţa 7 „Destinatar": reprezintă numele şi adresa destinatarului. Această căsuţa va fi
completată automat, prin introducerea datelor din căsuţa 4, pentru un
destinatar de tip antrepozit autorizat sau operator înregistrat. In cazul în
care destinatarul este un operator neînregistrat, se va menţiona şi numărul de
identificare TVA. In cazul mărfurilor exportate, trebuie completat numele persoanei
care acţionează în numele expeditorului la locul exportului.
Căsuţa 7a „Locul livrării": reprezintă locul unde se livrează efectiv produsele, în cazul în
care produsele nu sunt livrate la adresa indicată în căsuţa 7:
a) în cazul produselor destinate unui antrepozit
fiscal, se selectează codul de acciză al antrepozitului din lista pusă la
dispoziţie de aplicaţie;
b) în cazul produselor destinate unui utilizator final,
primul câmp nu se completează, iar în următoarele se va completa numele
primitorului, adresa locului livrării (stradă, număr, oraş, cod poştal);
c) în cazul produselor exportate,
primul câmp nu se completează, iar în următoarele se vor completa menţiunea
„EXPORT ÎN AFARA
COMUNITĂŢII" şi adresa locului de export;
d) pentru produsele care urmează a fi plasate sub o
procedură vamală comunitară (alta decât punerea în liberă circulaţie), se vor
înscrie menţiunea „ÎN PROCEDURĂ VAMALĂ", precum şi locul în care produsele
vor fi supuse unui control vamal.
La câmpul „Birou vamal loc livrare" se selectează din lista pusă la dispoziţie de aplicaţie codul
DJAOV/BV în a cărei/cărui arie de competenţă îşi desfăşoară activitatea
destinatarul. Pentru o căutare mai rapidă în lista afişată, se introduce
„RO" şi vor apărea numai DJAOV/BV din România. In cazul produselor
exportate, se selectează din listă codul BV de frontieră pe unde produsele
părăsesc teritoriul comunitar.
La câmpul „Tip
destinaţie", aplicaţia permite selectarea
următoarelor câmpuri, după caz:
1 - antrepozit;
2 - operator înregistrat;
3 - operator neînregistrat;
4 - beneficiarul unei scutiri directe, în cazul
utilizatorului final sau al unui alt beneficiar al
unei scutiri directe, potrivit art. 201 din Legea nr. 571/2003, cu modificările
şi completările ulterioare, şi pct. 23.1 din Normele metodologice aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
5 - organizaţii scutite;
6 - export.
Dacă tipul destinaţiei este 5 - organizaţii scutite, se
completează suplimentar:
- „Primitor complementar", în care se selectează codul statului membru de destinaţie şi se
introduc informaţii privind seria şi numărul certificatului de scutire.
Căsuţa 8 „Autoritatea competentă a locului de
expediere": pe prima linie se selectează din
lista pusă la dispoziţie de aplicaţie codul DJAOV/BV în a cărei/cărui arie de
competenţă îşi desfăşoară activitatea expeditorul. Pentru o căutare mai rapidă
în lista afişată, se introduce „RO" şi vor apărea numai DJAOV/BV din
România. Pe a doua linie este afişat automat numele respectivei autorităţi
competente, responsabilă cu controlul privind accizele la locul de expediere.
Căsuţa 9 „Transportator": conţine datele persoanei responsabile cu primul transport, în cazul
în care transportatorul este altul decât expeditorul: prima linie se completează
opţional cu codul de TVA. Următoarele rubrici sunt obligatorii. A doua linie
conţine numele transportatorului. A treia linie se completează cu adresa persoanei
responsabile cu primul transport (stradă, număr, oraş, cod poştal, codul
ţării).
Căsuţa 10 „Garanţia": conţine datele de identificare a părţii responsabile pentru
garanţie. Se va selecta din lista pusă la dispoziţie de aplicaţie opţiunea 1
„expeditor".
Căsuţa 11 „Alte informaţii privind
transportul":
a) prima linie conţine codul mijlocului de transport,
care se selectează din lista pusă la dispoziţie de aplicaţie, aferentă
transportului respectiv, după cum urmează:
1 sau 10 - transport maritim;
12 - vagon cale ferată transportat maritim;
16 -vehicul rutier transportat maritim;
17 - remorcă/ semiremorcă transportată maritim;
18 - navă de navigaţie internă transport maritim;
2 sau 20 - transport pe cale ferată;
23 - vehicul rutier transportat pe cale ferată;
3 sau 30 - transport rutier;
4 sau 40 - transport aerian;
5 sau 50 - trimiteri poştale;
7 sau 70 - instalaţii fixe de transport;
8 sau 80 - transport pe apele interioare;
9 sau 90 - propulsie proprie;
b) a doua linie conţine câmpul „Detalii privind transportul", în
cadrul căruia se introduc: tipul unităţii de transport (1 - container, 2 - cap
tractor, 3 - remorcă; 4 - altele), numărul de înmatriculare al vehiculului,
precum şi numărul, tipul şi identificarea eventualelor sigilii comerciale.
Această rubrică este completată şi în cazul schimbării mijlocului de transport
şi altor informaţii complementare, dacă există;
c) a treia linie conţine câmpul „Responsabil transport", în cadrul
căruia se va selecta din lista pusă la dispoziţie de aplicaţie, după caz: 1 -
expeditor; 2 - destinatar; 3 - proprietar produse; 4 - altul.
Căsuţa 12 „Cod ţară de expediţie": reprezintă statul membru din care pleacă transportul. Implicit,
aplicaţia va completa automat codul de ţară „RO".
Căsuţa 13 „Cod ţară de primire": reprezintă statul membru în care se încheie transportul. Implicit,
aplicaţia va completa automat codul de ţară „RO", cu menţiunea că este
permisă selectarea unui alt cod de ţară din lista pusă la dispoziţie de
aplicaţie.
Căsuţa 14 „Reprezentantul fiscal": în cazul în care expeditorul a desemnat un reprezentant fiscal în
statul membru de destinaţie, se vor înscrie în căsuţă numele său, adresa,
numărul de identificare TVA şi codul de acciză (dacă este cazul).
Căsuţa 15 „Locul de expediere": în cazul în care expeditorul este un antrepozitar, se va completa
numărul de acciză al antrepozitului expeditor, din lista pusă la dispoziţie de
aplicaţie. Celelalte linii din cadrul acestei căsuţe vor fi completate automat,
iar câmpul „Birou vamal de expediere" nu se va completa.
In cazul importului, se completează direct câmpul „Birou vamal de expediere", în
care se selectează din lista pusă la dispoziţie de aplicaţie codul DJAOV/BV
unde se întocmeşte DAU care ţine loc de DAI. Pentru o căutare mai rapidă în
lista afişată, se introduce codul „RO" şi vor apărea numai DJAOV/BV din
România.
Căsuţa 16 „Data expedierii": va fi generată automat de aplicaţie, la momentul alocării ARC-ului.
Căsuţa 17 „Durata
transportului": reprezintă perioada necesară
transportului pentru a se prezenta la destinaţie, exprimată în număr de zile.
Căsuţa 18 „Descrierea produselor":
- la câmpul „Cod produs accizabil" se selectează din lista pusă la dispoziţie de aplicaţie codul de
acciză al produsului, potrivit Nomenclatorului codurilor de produs prevăzut în
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 954/2006 pentru aprobarea
configuraţiei Codului de accize şi a Nomenclatorului codurilor de produs;
- pentru alcool şi băuturi alcoolice (grupa S), altele
decât bere, se va completa câmpul „Concentraţie alcoolică", astfel:
concentraţia alcoolică prevăzută (procent în volum de 20°C);
- pentru bere (grupa B), se va completa câmpul „Grade
Plato", astfel: concentraţia alcoolică va fi
menţionată fie în grade Plato, fie procente în volum la 20°C, fie amândouă,
potrivit solicitării statului membru de destinaţie şi statului membru de
expediţie;
- pentru uleiuri minerale (grupa E) se va menţiona
densitatea la 15°C la câmpul „Densitate".
- la câmpul „Colete" se selectează din lista pusă la dispoziţie de aplicaţie codul de
ambalaj dorit şi se introduce numărul de colete (exemplu containere); numărul
de ambalaje din interiorul coletelor (de exemplu Cartoane), descrierea
comercială a sigiliilor, informaţii sigilii şi limbă.
Căsuţa 19 „Codul produsului" (cod NC): se selectează din nomenclatorul de coduri NC, prin apelarea listei
puse la dispoziţie de aplicaţie.
Căsuţa 20 „Cantitatea": conţine date privind cantitatea de produse şi unitatea de măsură
aferentă acestora, după cum urmează:
- numărul produselor exprimate în mii (ţigarete);
- greutatea netă (ţigări şi ţigări de foi);
- litri de produs la temperatura de 20°C cu două
zecimale (alcool şi băuturi alcoolice);
- litri la temperatura de 15°C
(uleiuri minerale, cu excepţia păcurii).
Căsuţa 21 „Greutatea brută": reprezintă greutatea brută a transportului, incluzând ambalajul produselor.
Căsuţa 22 „Greutatea netă": se va introduce greutatea fără ambalaj a produselor accizabile, în
cazul alcoolului şi ale băuturilor alcoolice, uleiurilor minerale şi al
produselor din tutun, cu excepţia ţigaretelor.
Căsuţele 18-22 se pot repeta de maximum 3 ori, corespunzător produselor introduse
în e-DAI, prin apelarea opţiunii „Adăugare pagină" din bara de meniu.
Căsuţa 23 „Certificate": această căsuţă este rezervată pentru anumite certificate care sunt
cerute numai pe exemplarul 2 al DAI. Nu se va completa.