ORDIN Nr. 1599
din 22 octombrie 2009
privind aprobarea
Instructiunilor de completare a documentului administrativ de însotire în
format electronic (e-DAI) utilizand aplicatia EMCS-RO de control al miscarilor
cu produse accizabile în regim suspensiv de accize
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 876 din 16 decembrie 2009
In aplicarea art. 9 din Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 110/2007 privind aprobarea Procedurii de gestionare a documentelor
administrative de însoţire, întocmite în cazul deplasării produselor accizabile
în regim suspensiv, cu modificările şi completările ulterioare,
în vederea asigurării urmăririi deplasărilor de produse
accizabile în regim suspensiv de accize prin implementarea sistemului
informatizat la nivel naţional pe baza principiilor din procedurile comunitare
aferente sistemului EMCS,
în temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile de completare a
documentului administrativ de însoţire în format electronic (e-DAI) utilizând
aplicaţia EMCS-RO de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim
suspensiv de accize, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Instrucţiunile privind accesul operatorilor
economici la aplicaţia de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim
suspensiv de accize EMCS-RO vor fi aprobate prin ordin al vicepreşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care conduce Autoritatea Naţională a
Vămilor.
Art. 3. - Manualul de utilizare a aplicaţiei EMCS-RO va
fi publicat pe pagina web a Autorităţii Naţionale a Vămilor.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării, dată la care se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală nr. 1.036/2008 privind aprobarea Instrucţiunilor de
completare a documentului administrativ de însoţire (DAI), utilizând aplicaţia
RO-DAI, de urmărire a mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 16 iulie 2008.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Sorin Blejnar
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
de completare a documentului administrativ de
însoţire în format electronic (e-DAI) utilizând aplicaţia EMCS-RO de control al
mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
1. In înţelesul prezentelor instrucţiuni se folosesc
următoarele abrevieri:
Abrevierea
|
Semnificaţia
|
AF
|
antrepozit fiscal
|
ANAF
|
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
|
ANV
|
Autoritatea Naţională a Vămilor
|
ARC
|
cod de referinţă administrativ unic al e-DAI, identificator unic
al unui e-DAI alocat de aplicaţia EMCS-RO pentru identificarea operaţiunii
|
e-DAI
|
document administrativ de însoţire în format electronic
|
DAI
|
document administrativ de însoţire în format hârtie
|
DAU
|
document administrativ unic
|
DJAOV
|
direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale sau a
municipiului Bucureşti
|
Abrevierea
|
Semnificaţia
|
BV
|
birou vamal şi/sau birou vamal de frontieră
|
CLA
|
compartimentul de legături pentru accize
|
Cod fiscal
|
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare
|
Cod de procedură fiscală
|
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
|
Destinatar
|
persoana autorizată care primeşte un produs accizabil.
Autoritatea competentă teritorială corespondentă este denumită „autoritate
competentă de destinaţie".
|
ECS-RO
|
sistem de control al exportului, aplicaţie vamală care are
cerinţe de integrare cu EMCS
|
EMCS
|
sistem de control al mişcării produselor accizabile în regim
suspensiv de accize
|
EMCS-RO
|
aplicaţie naţională de control al mişcării produselor accizabile
în regim suspensiv de accize
|
Expeditor
|
persoana autorizată care expediază produse accizabile.
Autoritatea vamală teritorială corespondentă este denumită „autoritate vamală
de expediere".
|
DOP
|
denumire de origine protejată potrivit Regulamentului (CE) nr.
479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008 privind organizarea comună a pieţei
vitivinicole, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a
Regulamentului (CE) nr. 'l .782/2003, a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 şi
a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr.
2.392/86 şi a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999
|
IGP
|
indicaţie geografică protejată potrivit Regulamentului (CE) nr.
479/2008 al Consiliului
|
MFP
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
SM
|
stat membru
|
Norme
|
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările
şi completările ulterioare
|
Ol
|
operator înregistrat
|
ON
|
operator neînregistrat
|
Regulamentul EMCS
|
Regulamentul CE nr. 684/2009 al Comisiei din 24 iulie 2009 de
implementare a Directivei 2008/118/CE a Consiliului în ceea ce priveşte
procedurile informatizate pentru deplasarea produselor accizabile în regim
suspensiv de accize
|
SEED
|
Sistemul pentru schimbul de date privind accizele - baza de date
electronică menţionată la art. 22 alin. (1) din Regulamentul CE nr.
2.073/2004 al Consiliului din 16 noiembrie 2004 privind cooperarea
administrativă în domeniul accizelor
|
UF
|
utilizator final
|
XML
|
limbaj care permite definirea documentelor ce conţin informaţii
într-un mod structurat
|
2. EMCS-RO este aplicaţia de control al
mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize, bazată pe
transmiterea electronică a datelor, structurate în conformitate cu standardele
agreate ale mesajelor. Aceste mesaje nu înlocuiesc documentele pe suport hârtie
şi formalităţile care se efectuează potrivit art. 187 alin. (2) şi (3) din
Codul fiscal.
3. Neîndeplinirea obligaţiilor privind emiterea,
transmiterea, închiderea unui DAI/e-DAI atât pe suport hârtie, cât şi
informatic atrage aplicarea măsurilor legale care se impun, potrivit Codului
fiscal şi, respectiv, Codului de procedură fiscală.
4. Structura şi conţinutul mesajelor schimbate sunt
conforme cu anexa I la Regulamentul EMCS.
5. In mişcarea produselor accizabile în regim suspensiv
de accize, locul de expediere este un antrepozit fiscal sau un birou vamal unde
produsele au fost puse în liberă circulaţie, iar destinatarul este un operator
economic autorizat să primească produse accizabile, o organizaţie scutită sau
un loc unde produsele accizabile părăsesc teritoriul comunitar.
6. Expeditorul este obligat să trimită e-DAI înainte
de expedierea produselor.
7. Principalele documente electronice utilizate în
aplicaţia EMCS-RO pe baza cărora se generează mesaje sunt:
- e-DAI;
- cerere de schimbare a destinatarului şi implicit a
locului iniţial de destinaţie;
- cerere de transbordare;
- cerere de anulare;
- raport de primire -înregistrarea rezultatului controlului
la destinaţie.
8. In aplicaţia EMCS-RO, mesajele se transmit după cum
urmează:
8.1. între operatorii economici din România autorizaţi
să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi operatorii
economici autorizaţi să primească produse accizabile în regim suspensiv de
accize, via autoritatea vamală în a cărei arie de competenţă se află
expeditorul, respectiv destinatarul;
8.2. între operatorii economici din România autorizaţi
să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi un birou vamal
de frontieră de ieşire din spaţiul comunitar, via autoritatea vamală
teritorială în a cărei arie de competenţă se află expeditorul;
8.3. între operatorii economici din România autorizaţi
să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi operatorii
economici din alte SM autorizaţi să primească produse accizabile în regim
suspensiv de accize, via autoritatea vamală teritorială de expediere;
8.4. între operatorii economici din alte SM autorizaţi
să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi operatorii
economici din România autorizaţi să primească produse accizabile în regim
suspensiv de accize, via autoritatea competentă în a cărei arie de competenţă
se află expeditorul;
8.5. între operatorii economici din alte SM autorizaţi
să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi un birou vamal
de frontieră de ieşire din spaţiul comunitar situat în România, via autoritatea
vamală competentă în a cărei arie de competenţă se află expeditorul.
9. Prevederile pct. 8 se aplică după cum urmează:
9.1. în 30 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a prezentului ordin, în cazurile prevăzute la
subpct. 8.1, 8.2 şi 8.3;
9.2. de la data de 1 aprilie 2010, în cazurile
prevăzute la subpct. 8.4 şi 8.5.
10. Accesul la aplicaţia EMCS-RO este acordat de către
ANV operatorilor economici autorizaţi să expedieze şi/sau să primească produse
accizabile în regim suspensiv de accize, potrivit instrucţiunilor privind
accesul operatorilor economici la aplicaţia de control al mişcărilor cu produse
accizabile în regim suspensiv de accize EMCS-RO.
11. Ca regulă generală, containerul în care sunt
transportate produsele accizabile în regim suspensiv de accize este sigilat
corespunzător, cu sigiliul antrepozitului fiscal şi/sau cu sigiliul autorităţii
vamale, potrivit prevederilor din norme.
12. (1) Atunci când în acelaşi mijloc de transport
sunt încărcate atât produse accizabile care circulă în regim suspensiv de accize,
cât şi alte produse, se efectuează sigilarea mijlocului de transport, iar
identificarea mărfurilor se realizează prin descrierea precisă a produselor în
documentele însoţitoare.
(2) Produsele trebuie separate şi etichetate, astfel
încât cele plasate în regim suspensiv de accize să poată fi uşor identificate.
CAPITOLUL II
Completarea e-DAI în aplicaţia EMCS-RO
13. E-DAI-ul este completat de către operatorul
economic expeditor conectat la aplicaţia EMCS-RO, utilizând numele de
utilizator şi parola comunicate la primirea autorizaţiei pentru accesul la
aplicaţia EMCS-RO.
14. (1) Operatorii economici conectaţi la aplicaţia
EMCS-RO au obligaţia de a completa corect toate rubricile din e-DAI, pentru a
evita erorile care ar putea să apară la momentul verificării de către aplicaţia
EMCS-RO.
(2) La apariţia unei erori, în pagina de lucru a
aplicaţiei sunt afişate informaţii privind câmpurile eronat introduse sau
datele lipsă ce trebuie introduse în câmpurile obligatorii din ecranul descris.
(3) Pentru mai multe informaţii utilizatorul poate
accesa butonul „Ajutor".
15. Rubricile obligatorii de completat ale e-DAI sunt
marcate cu simbolul *.
16. (1) Codurile utilizate în aplicaţia EMCS-RO sunt
prevăzute în anexa II la Regulamentul EMCS, şi anume: coduri lingvistice, codul
de referinţă administrativ unic, codurile standard ale SM, codurile de ţară,
codurile autorităţii fiscale/vamale, codul tipului garantului, codul modului de
transport, codul unităţii de transport, codurile ambalajelor, codul motivului
anulării, codurile produselor accizabile, codurile unităţilor de măsură.
(2) Prin excepţie, pentru Grecia codul utilizat este
EL, în loc de GR, iar pentru Regatul Unit trebuie să se folosească GB, în
locdeUK.
17. (1) Aplicaţia EMCS-RO verifică e-DAI-ul, pentru a
se asigura că proiectele de documente electronice transmise de expeditor
respectă informaţiile furnizate la autorizarea operatorului economic.
(2) Validarea e-DAI implică, fără restricţii,
verificarea completă a structurii şi conţinutului documentului, a codurilor de
accize ale operatorilor economici autorizaţi să deruleze operaţiuni cu produse
accizabile în regim suspensiv de accize, verificarea suplimentară a datelor în
privinţa garanţiei şi a codurilor de produs accizabil.
(3) Autoritatea vamală de expediere validează proiectul
de e-DAI pe baza informaţiilor din SEED şi a informaţiilor naţionale potenţial
complementare.
(4) După validare, se atribuie e-DAI-ului un cod de
referinţă administrativ unic (ARC), care este returnat automat expeditorului.
(5) După alocarea ARC, expeditorul poate iniţia
expedierea produselor accizabile în regim suspensiv de accize.
(6) Autoritatea vamală de expediere trimite formularul
e-DAI către autoritatea competentă de destinaţie.
18. (1) In pagina de conectare la aplicaţia EMCS-RO,
după introducerea numelui de utilizator şi a parolei, prin accesarea butonului
„Introduceţi" devine disponibil ecranul principal al aplicaţiei.
(2) Ecranul principal al aplicaţiei cuprinde meniul
principal, bara de navigare, butonul „Ajutor", spaţiul de lucru, filele şi
butoanele de comandă.
(3) Pe pagina de start se pot vizualiza ultimele
mişcări, inclusiv cele cu termen declarat depăşit.
(4) Aplicaţia permite utilizarea opţiunilor de comenzi
rapide pentru a crea o mişcare sau pentru a căuta o mişcare existentă şi
accesul la rubricile „Noutăţi", „Funcţii noi", „Linkuri" şi
„Documente oficiale".
19. Utilizatorul conectat la aplicaţie are
posibilitatea:
- creării şi monitorizării mişcărilor de produse
accizabile în regim suspensiv de accize;
- transmiterii unui mesaj de anulare, schimbare de
destinaţie, raport de primire şi explicaţie privind întârzierea pentru
mişcările iniţiate deja;
- căutării unei mişcări în baza unei liste de criterii
de căutare;
- importării proiectelor în format .xml localizate şi
memorate pe un alt sistem informatic.
CAPITOLUL III
Crearea unei mişcări
20. (1) O mişcare poate fi creată prin
accesarea în meniul principal a butonului „Creează mişcare".
(2) Pentru a previzualiza un e-DAI se accesează
butonul „Vizualizează proiectul".
(3) Pentru transmiterea unui proiect de e-DAI
autorităţii vamale de expediere se selectează butonul „Transmite".
(4) Pentru a anula un e-DAI acceptat de sistem se
accesează butonul „Anulare".
(5) Un e-DAI constă în următoarele secţiuni de
document, care trebuie completate înainte de a transmite documentul:
- „Informaţii generale", care cuprind informaţii
despre expediere, destinaţie, garanţie, transport şi certificate;
- „Informaţii expediere produse", care cuprind
tipuri de produse, cantităţi şi ambalaje.
21. (1) In situaţia în care e-DAI-ul se întocmeşte
pentru mai multe produse accizabile, se completează informaţiile aferente
fiecărui produs, separat, adăugând un nou reper într-o nouă filă a secţiunii
„Informaţii expediere produse".
(2) Un e-DAI poate fi depus pentru un număr maxim de 3
produse.
22. Regulile de completare a rubricilor din e-DAI
sunt prevăzute în anexa la prezentele instrucţiuni.
CAPITOLUL IV
Monitorizarea stării unei mişcări
23. Pentru fiecare mişcare iniţiată, în funcţie de
rolul utilizatorului care accesează aplicaţia (expeditor sau destinatar),
aplicaţia permite monitorizarea stării mişcării.
24. Starea unui e-DAI transmis autorităţii vamale de
expediere poate fi vizualizată accesând butonul „Mişcări", apoi „Rezultate
e-DAI-uri identificate local", unde se regăsesc toate mişcările
disponibile, cu detaliile de bază.
25. Din pagina principală „Acasă" se introduc
criterii de filtrare în secţiunea „Caută e-DAI-uri local". In pagina „Rezultate
e-DAI-uri identificate local" se accesează butonul „Căutare".
26. Prin selectarea butonului „Căutare avansată"
din secţiunea „Caută e-DAI-uri local" este posibilă căutarea după o serie
prestabilită de criterii de căutare.
27. Accesând ARC-ul aferent fiecărei mişcări pot fi
obţinute informaţii suplimentare despre mişcarea respectivă.
CAPITOLUL V
Formalităţi efectuate de expeditor
A. Transmiterea unui proiect e-DAI
28. (1) Expeditorul are posibilitatea salvării pe
discul local a proiectului unui e-DAI în format.xml
(2) Incărcarea unui fişier.xml de pe discul local este
o modalitate de a genera un nou proiect de e-DAI.
29. După completarea, verificarea, stocarea şi
transmiterea e-DAI-ului de către expeditor, acesta poate fi vizualizat la
autoritatea vamală de expediere, în starea:
- acceptat, când e-DAI-ul este validat, iar produsele
au părăsit locul de expediere;
- acceptat pentru export, în cazul scenariului de
export, când e-DAI-ul este validat, iar autoritatea vamală de expediere
aşteaptă declaraţia anticipată de export din aplicaţia ECS-RO;
- în timpul exportului, când produsele sunt gata a fi
exportate în afara Comunităţii Europene în urma unei verificări încrucişate
pozitive a mesajelor din aplicaţia ECS-RO cu mesajul din aplicaţia EMCS-RO;
- refuzat, când produsele sunt refuzate de destinatar
şi se aşteaptă schimbarea de destinaţie;
- parţial refuzat, când produsele sunt refuzate
parţial de către destinatar şi se aşteaptă schimbarea de destinaţie;
- anulat, când e-DAI-ul a fost anulat de către
expeditor înaintea părăsirii locului de expediere;
- livrat, când produsele au fost livrate şi acceptate
de către destinatar;
- deviat, când destinaţia e-DAI-ului a fost schimbată
către alt destinatar;
- e-DAI închis manual, când e-DAI-ul a fost închis
manual la autoritatea vamală de expediere.
30. (1) In vederea expedierii produselor accizabile în
regim suspensiv de accize, expeditorul va stabili termenul-limită în care
produsele trebuie prezentate la destinaţie, luând în considerare următoarele
elemente:
- mijlocul de transport utilizat;
- traseul;
- alte prevederi legale care pot influenţa transportul.
(2) Termenul-limită se completează în e-DAI, sub formă
de număr de zile sau ore, şi reprezintă numărul de zile calendaristice sau
numărul de ore până la care produsele trebuie prezentate la destinaţie.
31. In cazul în care produsele accizabile provenite din
import capătă statut comunitar prin punerea în liberă circulaţie la o/un
DJAOV/BV şi urmează a fi plasate într-un antrepozit fiscal, expeditorul va
înscrie în aplicaţia EMCS-RO numărul declaraţiei vamale de import.
32. (1) Prin verificare manuală complementară,
autoritatea vamală de expediere compară conţinutul declaraţiei vamale de import
cu datele înscrise în e-DAI.
(2) Produsele pot părăsi locul de expediere numai după
ce rezultatul comparaţiei prevăzute la subpct. (1) este satisfăcător şi
formalităţile vamale din care rezultă că produsele accizabile au fost puse în
liberă circulaţie sunt finalizate.
33. (1) Importatorii care intenţionează să pună în
liberă circulaţie produse accizabile în regim suspensiv de accize au obligaţia
de a depune cererea privind acordarea autorizaţiei de importator, prevăzută în
anexa nr. 23 la norme, până la data de 1 aprilie 2010, în vederea preluării
datelor de identificare şi atribuirii codului de acciză, potrivit prevederilor
Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.661/2008 pentru aprobarea
configuraţiei codului de accize şi a Nomenclatorului codurilor de produse
accizabile.
(2) Obligativitatea înscrierii codului de acciză al
importatorului în e-DAI intervine începând cu data de 1 aprilie 2010.
34. Produsele accizabile pot părăsi locul de expediere
numai după ce au fost îndeplinite formalităţile corespunzătoare privind:
- emiterea e-DAI şi alocarea ARC de către sistemul
informatic;
- sigilarea containerelor;
- verificarea datelor înregistrate în aplicaţia EMCS-RO
cu cele înscrise în DAI-ul pe suport hârtie;
- tipărirea documentului e-DAI din aplicaţia EMCS-RO, document
care va însoţi transportul;
- punerea în liberă circulaţie în cazul importului.
35. După expedierea produselor accizabile în regim
suspensiv de accize, antrepozitarul expeditor va ştampila DAI-ul pe suport
hârtie, care va fi transmis la autoritatea vamală de expediere în ziua
lucrătoare imediat următoare expedierii produselor.
B. Anularea unui e-DAI
36. (1) Expeditorul poate efectua anularea e-DAI-ului
anterior acceptat de sistem, într-un interval de 30 de minute de la alocarea
ARC-ului, numai înainte de părăsirea efectivă a locului de expediere.
(2) Anularea nu poate fi efectuată dacă autoritatea
vamală de expediere a primit de la destinatar mesajul „Raport de primire".
(3) Motivele pentru care un e-DAI poate fi anulat în
intervalul prevăzut la subpct. (1) sunt următoarele:
- eroare în date, ca de exemplu: datele completate în
e-DAI nu corespund transportului de produse;
- un eveniment care face ca mişcarea să nu mai aibă
loc.
(4) După plecarea fizică a produselor de la
expeditor, anularea e-DAI-ului nu mai este posibilă.
(5) Dacă tranzacţia comercială trebuie anulată după
plecarea produselor, expeditorul trebuie să dea o nouă destinaţie produselor,
prin redirecţionarea transportului în integralitate înapoi la locul de
expediere şi întocmirea raportului de primire.
(6) In urma analizei de risc, autoritatea vamală de
expediere poate controla ulterior dacă produsele au părăsit antrepozitul fiscal
expeditor.
37. După accesarea butonului „Anulare",
expeditorul completează câmpurile din proiectul de mesaj de anulare şi
transmite mesajul autorităţii vamale de expediere.
C. Schimbarea destinaţiei
38. In cazul schimbării destinaţiei, noul destinatar
sau noul loc de livrare poate fi:
- un antrepozit fiscal, incluzând şi cazul în care are
acelaşi cod de acciză ca şi antrepozitul expeditor;
- locaţia unui operator înregistrat sau a unui operator
neînregistrat din alt SM;
- un utilizator final sau beneficiarul unei scutiri
directe;
- o/un DJAOV/BV cu rol de export.
39. (1) Pentru schimbarea destinaţiei unei mişcări cu
produse accizabile în regim suspensiv de accize, expeditorul actualizează
datele pentru a menţiona noul destinatar sau noul loc de livrare, prin
accesarea rubricii „Mişcare" > „Monitorizare mişcări" şi
selectarea mişcării prin accesarea ARC-ului aferent acesteia.
(2) Se accesează butonul „Schimbare destinaţie"
> „Creează".
40. Aplicaţia EMCS-RO validează autenticitatea noilor
date conform cu aplicaţiile complementare.
D. Transbordarea
41. Prin intermediul acestui proces, expeditorul
poate introduce informaţiile privind transbordarea, odată ce produsele au
părăsit locul expeditorului. Inainte de ieşirea produselor din antrepozitul
fiscal de expediere, nu este posibilă introducerea informaţiilor privind
transbordarea.
42. Procesul de transbordare se aplică atunci când
este necesar a se actualiza numai informaţiile privind transbordarea. In cazul
în care se combină introducerea informaţiilor privind transbordarea cu
schimbarea destinaţiei, atunci se aplică schimbarea destinaţiei.
43. Expeditorul selectează acţiunea
„Transbordare" din ecranul „Detalii document" pentru a introduce
informaţiile privind transbordarea unei mişcări „Acceptate" sau
„Exportate" care a fost afişată în ecranul „Detalii document".
44. Pentru a introduce informaţiile privind
transbordarea unei mişcări, expeditorul are posibilitatea de a actualiza
oricare dintre informaţiile următoare:
- organizatorul transportului;
- transportatorul;
- detaliile transportului;
- modul de transport.
45. (1) Pentru a accesa opţiunea de transbordare, din
meniul principal se selectează la rubrica „Mişcare" > „Rezultate
e-DAI-uri identificate local" şi se selectează o mişcare făcând clic pe
ARC-ul acesteia.
(2) Se accesează butonul „Transbordare".
(3) Pentru a introduce transbordarea, se accesează
butonul „Creare".
(4) Pentru a previzualiza proiectul de introducere a
transbordării, se accesează butonul „Vizualizare proiect".
46. Transbordarea produselor dintr-un mijloc de
transport în unul sau mai multe mijloace de transport poate fi făcută numai sub
supraveghere vamală. Rubrica 16 din DAI va fi completată corespunzător (manual,
cu pixul şi cu litere de tipar), iar DAI va fi semnat şi ştampilat de
lucrătorul vamal de la DJAOV/BV cea/cel mai apropiat/apropiată de locul
evenimentului.
47. (1) Atunci când pe parcursul transportului a fost
schimbat numai capul tractor (fără a avea loc descărcarea sau transbordarea
produselor), în rubrica 16 a DAI se vor înscrie numărul de înmatriculare şi
naţionalitatea noului cap tractor.
(2) In această situaţie nu este necesară vizarea
documentului de către autoritatea vamală, iar datele vor fi introduse în
aplicaţia EMCS-RO de destinatar, în „Raportul de primire", la rubrica
„Informaţii complementare".
E. Explicaţii de întârziere
48. In cazul în care livrarea produselor este
întârziată, expeditorul sau destinatarul trebuie să ofere explicaţii,
indiferent dacă primeşte sau nu o notificare privind expirarea raportului de
primire sau privind expirarea schimbării destinaţiei, după caz.
49. (1) In meniul principal, se accesează pagina
„Mişcare" > „Monitorizare mişcări" şi se selectează e-DAI-ul
pentru care se doreşte a se oferi explicaţii de întârziere.
(2) După accesarea butonului „Explicaţii
întârziere", se introduc motivul întârzierii şi informaţii complementare.
(3) Explicaţia este acceptată în sistem prin
accesarea butonului „Transmitere".
CAPITOLUL VI
Formalităţi la autoritatea vamală de expediere
50. Autoritatea vamală de expediere facilitează procesul
de mişcare a produselor accizabile în regim suspensiv de accize, comunicând cu
expeditorul, cu autoritatea competentă de destinaţie şi cu autorităţile
competente ale SM interesate a primi informaţii despre un transport care
tranzitează teritoriul comunitar respectiv, asigurând transparenţa acestuia
pentru toţi operatorii economici implicaţi.
51. (1) Autoritatea vamală de expediere gestionează
validarea proiectelor de documente, precum e-DAI, schimbare de destinaţie,
anulare, diseminează documentele validate tuturor partenerilor interesaţi şi
controlează starea mişcărilor.
(2) Validarea proiectelor de documente implică
verificarea completă a structurii şi conţinutului documentului, care trebuie să
respecte un şablon predefinit, a codurilor autorizaţiilor operatorilor
economici implicaţi, atât din punct de vedere al validităţii codului de acciză
în SEED în momentul iniţierii mişcării, cât şi al conformităţii codurilor de
produs accizabil.
52. Identificarea de către lucrătorul vamal de la
autoritatea vamală de expediere a e-DAI-ului în aplicaţia EMCS-RO se face în
pagina „Formular de căutare", unde pot fi create criterii de afişare a
listei filtrate de mişcări, utilizând toate câmpurile existente în DAI.
53. (1) In cazul primirii proiectului unui mesaj de anulare
sau de schimbare de destinaţie, autoritatea vamală de expediere efectuează o
verificare electronică a datelor. Dacă datele respective sunt corecte,
autoritatea vamală de expediere adaugă la mesajul primit data şi ora validării,
comunică expeditorului aceste informaţii şi transmite mesajul autorităţii
competente de destinaţie.
(2) In cazul în care datele respective nu sunt
corecte, expeditorul este informat în acest sens fără întârziere.
(3) In cazul schimbării destinaţiei, autoritatea
vamală de expediere actualizează e-DAI-ul original în conformitate cu
informaţia conţinută în mesajul de schimbare a destinaţiei. In cazul în care
actualizarea include schimbarea autorităţii competente de destinaţie sau
schimbarea destinatarului, e-DAI-ul actualizat este transmis autorităţii
competente de destinaţie, care îl transmite destinatarului sau autorităţii
vamale unde a fost depusă declaraţia vamală de export, după caz. Autoritatea
vamală de expediere transmite mesajul de schimbare a destinaţiei autorităţii competente
de destinaţie menţionate în e-DAI-ul original. Aceasta din urmă informează
destinatarul menţionat în e-DAI-ul original în legătură cu schimbarea
destinaţiei, utilizând „notificarea privind schimbarea destinaţiei". In
cazul în care actualizarea include schimbarea locului livrării, dar nu şi
schimbarea autorităţii competente de destinaţie şi nici schimbarea
destinatarului, autoritatea vamală de expediere transmite mesajul de schimbare
a destinaţiei autorităţii competente de destinaţie menţionate în e-DAI-ul
original. Aceasta din urmă transmite destinatarului mesajul de schimbare a
destinaţiei.
(4) In cazul în care e-DAI-ul actualizat include un
nou destinatar aflat în aria de competenţă a aceleiaşi autorităţi competente
menţionate în e-DAI-ul original, autoritatea competentă respectivă informează
destinatarul menţionat în e-DAI-ul original în legătură cu schimbarea
destinaţiei, utilizând „notificarea de schimbare a destinaţiei".
54. Până la data de 1 aprilie 2010, autoritatea vamală
de expediere asigură închiderea manuală a e-DAI-urilor introduse în aplicaţia
EMCS-RO de către antrepozitarii care expediază produse accizabile în regim
suspensiv de accize către operatori economici din alte SM sau cu destinaţia
export printr-un birou vamal de frontieră din alt SM, la prezentarea
exemplarului 3 al DAI certificat corespunzător.
CAPITOLUL VII
Formalităţi la emiterea e-DAI-lui destinat
exportului
55. (1) Există două posibilităţi pentru ca un
transport de produse accizabile destinat exportului să se deruleze în regim
suspensiv de accize:
- depunerea e-DAI-ului şi a declaraţiei vamale de
export de către expeditor de la locul de expediere, în cazul în care este
autorizat în procedură vamală simplificată de vămuire la domiciliu; sau
- depunerea e-DAI-ului de către expeditor de la locul
de expediere şi a declaraţiei vamale de export la o/un DJAOV/BV cu rol de
export sau într-un alt SM.
(2) Biroul vamal de export este întotdeauna autoritatea
vamală a locului de expediere.
(3) Expeditorul poate include mai multe e-DAI-uri în
aceeaşi declaraţie vamală de export.
(4) Când înregistrarea anticipată a exportului la
acordarea liberului de vamă la export se transmite automat de la biroul vamal
de export la biroul vamal de ieşire din teritoriul comunitar, EMCS-RO
realizează încrucişarea automată între declaraţia vamală de export şi e-DAI-ul
aferent, pentru verificarea corectitudinii datelor. Rezultatul poate fi:
- satisfăcător, caz în care produsele accizabile pot
părăsi locul de expediere cu ARC-urile aferente e-DAI-urilor incluse în
declaraţia vamală de export, iar descărcarea regimului suspensiv de accize are
loc atunci când produsele părăsesc efectiv teritoriul comunitar;
- nesatisfăcător, caz în care sunt aplicabile
prevederile art. 247 din Regulamentul nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993
de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913 al
Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar. Produsele sunt considerate
a nu fi plecat de la locul de expediere şi expeditorul trebuie să examineze
cauza erorii, In funcţie de rezultatul examinării, există două acţiuni posibile
pentru expeditor: o opţiune este de a anula declaraţia vamală de export şi de a
prezenta una nouă, cu date corectate, conform art. 204 din Regulamentul
Comisiei nr. 2.454/93, iar a doua opţiune este de a anula în totalitate
operaţiunea, prin anularea atât a declaraţiei vamale de export, cât şi a
e-DAI-urilor aferente.
(5) Dacă o anulare a exportului are loc după
eliberarea pentru export, expeditorul trebuie să emită o schimbare de
destinaţie pentru toate e-DAI-urile implicate.
CAPITOLUL VIII
Completarea şi transmiterea raportului de primire
56. Inchiderea circuitului e-DAI înseamnă, cu excepţia
cazurilor de export, primirea produselor de către destinatar, care are posibilitatea:
- să accepte produsele;
- să accepte parţial produsele;
- să refuze în totalitate produsele.
57. (1) Exemplarele DAI pe suport hârtie vor fi
completate corespunzător, destinatarul având obligaţia de a le semna şi de a
completa data pe fiecare exemplar. Destinatarul trebuie să obţină de la
autoritatea competentă certificarea documentului administrativ de însoţire a
produselor accizabile primite.
(2) Organizaţiile scutite de la plata accizelor au
obligaţia de a înştiinţa DJAOV/BV în a cărei/cărui rază de competenţă îşi
desfăşoară activitatea la momentul primirii produselor accizabile în regim
suspensiv de accize, urmând ca, în cazul în care lucrătorul vamal nu decide
efectuarea controlului în termen de 48 de ore de la momentul înştiinţării, să
efectueze primirea şi să prezinte exemplarele 2, 3 şi 4 ale DAI la DJAOV/BV
respectivă/respectiv, în vederea preluării datelor în aplicaţia EMCS-RO de
către lucrătorul vamal, aceasta fiind singura situaţie în care lucrătorul vamal
poate interveni asupra e-DAI-lui.
58. (1) Ajungerea produselor la destinaţie este
confirmată de către destinatar prin accesarea butonului „Anunţă sosirea"
din pagina „Detalii document". In urma încheierii cu succes a acţiunii,
sistemul va actualiza starea mişcării la „Mişcare sosită".
(2) După respectarea termenelor şi condiţiilor
prevăzute în norme, destinatarul are obligaţia completării în EMCS-RO a
raportului de primire, în care se consemnează rezultatele controlului la
destinaţie.
59. După sosirea produselor, destinatarul completează
în raportul de primire tipul şi cantitatea fiecărui produs accizabil primit,
precum şi orice discrepanţă între produsul accizabil primit şi produsul
accizabil înscris în e-DAI, şi îl trimite autorităţii competente de destinaţie.
60. (1) Dacă destinatarul refuză în totalitate
livrarea, raportul de primire va fi complet întocmit, incluzând, acolo unde
este relevant, evaluarea minusurilor şi plusurilor. Mişcarea nu este descărcată
şi expeditorul este aşteptat să schimbe destinaţia pentru a permite schimbarea
destinaţiei produselor, fiind posibilă rerutarea şi către antrepozitul fiscal
de expediere.
(2) Refuzul parţial este susţinut de către destinatar
indicând cantitatea refuzată din fiecare produs înscris în e-DAI. Produsele
care nu au fost refuzate sau declarate lipsă sunt considerate acceptate de
către destinatar. Expeditorul este aşteptat să schimbe destinaţia pentru partea
din transport care a fost refuzată. In acest caz, mişcarea este doar parţial
descărcată.
(3) Dacă livrarea este refuzată total sau parţial,
trebuie dat cel puţin un motiv al refuzului. Motivul va fi dat la nivel de
detaliu, individual pe fiecare articol.
61. După validare, raportul de primire este transmis
tuturor părţilor implicate.
62. Raportul de primire ajuns la expeditor şi validat
de autoritatea competentă de destinaţie are aceeaşi valoare cu prezentarea
exemplarului 3 al documentului pe suport hârtie certificat la destinaţie şi
reprezintă exonerarea expeditorului de obligaţia de plată a accizelor pentru
acel produs.
CAPITOLUL IX
Transmiterea raportului de export
63. Descărcarea regimului suspensiv de accize are loc
şi atunci când produsele părăsesc teritoriul comunitar.
64. După primirea liberului de vamă la export,
autoritatea vamală de export asigură legătura informatică între EMCS-RO şi
ECS-RO.
65. Procedura de transmitere a raportului de export
partenerilor implicaţi va fi stabilită prin ordin al vicepreşedintelui ANAF.
CAPITOLUL X
Notificare privind expirarea raportului de primire
66. (1) Autoritatea vamală de expediere urmăreşte
starea e-DAI-urilor validate şi se asigură că odată ce s-a acceptat un e-DAI,
se primeşte un raport de primire înaintea datei de expirare stabilite.
(2) Dacă nu se primeşte un raport de primire în
intervalul de timp alocat, în aplicaţie este generat un mesaj care modifică
starea mişcării în „Expirat". Dacă se cunoaşte destinaţia, aplicaţia
autorităţii vamale de expediere trimite mesajul şi către aplicaţia autorităţii
competente de destinaţie, care îl înaintează destinatarului.
CAPITOLUL XI
Notificare privind expirarea schimbării destinaţiei
67. (1) Când un transport cu produse accizabile a fost
refuzat total sau parţial de către destinatar, aplicaţia alocă un termen de
intervenţie care expiră în 3 ore, perioadă în care expeditorul este aşteptat să
schimbe destinaţia produselor.
(2) Dacă o astfel de operaţie nu a avut loc în termenul
prevăzut, aplicaţia autorităţii vamale a expeditorului transmite expeditorului
un mesaj de notificare şi modifică starea mişcării în „Expirat".
(3) Autoritatea vamală de expediere trebuie să
monitorizeze transportul în mod special, până când expeditorul dă o altă
destinaţie transportului sau îl returnează la locul de expediere.
(4) Dacă expeditorul nu dă altă destinaţie
transportului în termen de 24 de ore de la producerea evenimentului prevăzut la
subpct. (1), transportul este considerat a fi eliberat pentru consum.
CAPITOLUL XII
Evenimente şi nereguli pe parcursul transportului
68. In cazul unor evenimente de tipul celor prevăzute
la art. 192 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, care au loc în timpul
transportului pe teritoriul naţional, transportatorul va anunţa cea/cel mai
apropiată/apropiat DJAOV/BV de locul evenimentului/alte organe competente
pentru înregistrarea pierderilor sau lipsurilor în procese-verbale. DJAOV/BV va
decide dacă operaţiunea de transport al produselor accizabile în regim
suspensiv de accize poate continua sau nu. Dacă operaţiunea poate continua,
menţiunile referitoare la eveniment vor fi înscrise în căsuţa A din DAI de
către autoritatea vamală.
69. Atunci când sigiliile au fost rupte independent de
voinţa transportatorului, DJAOV/BV va verifica mijlocul de transport şi
încărcătura. Dacă DJAOV/BV decide că operaţiunea de transport al produselor în
regim suspensiv de accize poate continua, va aplica noi sigilii şi va completa
corespunzător DAI-ul, făcând modificările necesare pe formularul hârtie al DAI.
70. Autoritatea vamală teritorială va fi informată
imediat în legătură cu orice eveniment, incident sau accident care apare pe
parcursul transportului şi care poate afecta îndeplinirea tuturor obligaţiilor
asumate de către antrepozitarul expeditor.
CAPITOLUL XIII
Formalităţi la DJAOV/BV de destinaţie
71. DJAOV/BV de destinaţie poate regăsi e-DAI-ul în
aplicaţia EMCS-RO pe baza ARC-ului şi a datelor corespunzătoare, înscrise în
exemplarul pe suport hârtie.
72. Dacă autoritatea competentă de destinaţie primeşte
un mesaj de anulare, îl transmite destinatarului.
73. Dacă lucrătorul vamal de la autoritatea competentă
de destinaţie identifică nereguli prin compararea datelor înscrise în DAI cu
cele din e-DAI şi cu rezultatul controlului efectuat, aceste informaţii vor fi
înregistrate în aplicaţia EMCS-RO, în raportul de primire.
CAPITOLUL XIV
Controlul încheierii operaţiunii
74. (1) Atunci când DJAOV/BV de destinaţie decide
efectuarea controlului, verifică mijlocul de transport (starea şi identitatea
sigiliilor aplicate) şi produsele primite.
(2) Rezultatul controlului efectuat de lucrătorul
vamal va fi înscris pe exemplarele 2, 3 şi 4 ale DAI.
(3) Destinatarul completează raportul de primire.
75. Dacă după 48 de ore de la notificarea sosirii
transportului la destinaţie lucrătorul vamal de la DJAOV/BV de destinaţie
decide să nu efectueze controlul, destinatarul efectuează primirea produselor
şi completează în aplicaţia EMCS-RO, obligatoriu, raportul de primire. DAI-ul
va fi ştampilat la DJAOV/BV de destinaţie.
ANEXA la instrucţiuni
REGULI
de completare a rubricilor din e-DAI
Pentru completarea unui e-DAI, după autentificarea în
sistem prin introducerea userului şi parolei alocate, se accesează butonul
„Creează mişcare", în urma căreia se deschide un ecran care afişează
secţiunea „Informaţii DAI".
In secţiunea „Informaţii DAI" se completează
rubricile 1-16. Accesând butonul „Incarcă xml" pot fi încărcate datele
existente într-un fişier local, în format xml. Accesând butonul „Următor"
se poate trece la secţiunea „Informaţii expediere produse", în care se
completează rubricile 17-18.
Trecerea de la o căsuţă/rubrică la alta se poate face
cu ajutorul tastei „tab" sau poziţionând direct mouse-ul pe
rubrica/subrubrica care se doreşte a fi completată.
A. Câmpurile e-DAI ce trebuie completate sunt
următoarele:
Rubrica „Tip trimitere" permite selectarea
unuia din următoarele coduri:
- 1- trimitere standard (de utilizat în toate cazurile,
cu excepţia celui în care prezentarea se referă la export cu vămuire la
domiciliu);
- 2 - trimitere pentru export cu vămuire la domiciliu.
Rubrica „Cod tip origine", explicată la subrubrica 9d), şi „Cod
tip destinaţie", explicată la subrubrica 1a), sunt necesar a fi
completate la începutul paginii „Informaţii DAI". In funcţie de opţiuni,
se modifică structura paginii ce urmează a fi completată.
1. Antetul e-DAI
a) Cod tip destinaţie
Rubrica permite selectarea destinaţiei deplasării,
utilizând unul dintre următoarele coduri:
1 - Antrepozit fiscal;
2 - Operator înregistrat;
3 - Operator neînregistrat;
4 - Livrare directă;
5 - Destinatar scutit;
6 - Export;
8 - Destinaţie necunoscută;
9 - Utilizator final.
In funcţie de opţiunea selectată, se modifică structura
paginii ce urmează a fi completată. Cazurile de livrare directă şi destinaţie
necunoscută pot fi utilizate începând cu data de 1 aprilie 2010.
b) Durata transportului
Ţinând cont de mijlocul de transport şi de distanţă, se
înscrie perioada de timp normală necesară transportului, exprimată în ore sau
zile.
c) Organizarea transportului
Rubrica permite selectarea persoanei responsabile cu
organizarea primului transport, utilizând unul dintre următoarele coduri:
1 - Expeditor;
2 - Destinatar;
3 - Proprietarul produselor;
4 - Altul.
d) Cod de referinţă administrativ unic -ARC
Este generat automat de aplicaţia autorităţii vamale de
expediere la momentul validării proiectului de e-DAI. Structura ARC este
următoarea:
- două cifre corespunzând anului acceptării formale a
deplasării;
- două litere reprezentând identificatorul SM în care a
fost prezentat iniţial e-DAI-ul;
- 16 caractere alfanumerice reprezentând un
identificator unic pentru fiecare deplasare. Modul în care este utilizat acest
câmp intră în responsabilitatea autorităţii vamale, dar fiecare deplasare
trebuie să aibă un număr unic;
- o cifră de control care ajută la detectarea unei
erori în momentul introducerii ARC.
e) Data şi ora validării e-DAI
Se completează de către autoritatea vamală de expediere
la momentul validării proiectului de e-DAI. Ora indicată este ora locală.
f) Număr secvenţial
Se completează de către autoritatea vamală de expediere
la momentul validării proiectului de e-DAI şi pentru fiecare schimbare a
destinaţiei.
g) Data şi ora validării actualizării
Se completează de către autoritatea vamală de expediere
în cazul schimbării destinaţiei şi reprezintă data şi ora validării mesajului
de schimbare a destinaţiei.
h) Indicator de prezentare amânată
Este obligatoriu la prezentarea unui e-DAI pentru o
deplasare începută în procedură alternativă pe baza documentului pe suport
hârtie. Acest element de date nu trebuie să apară într-un e-DAI căruia i-a fost
atribuit un ARC şi nici în documentul pe suport hârtie utilizat în procedură
alternativă.
2. Expeditor
a) Codul de acciză al expeditorului - se înscrie
numărul de înregistrare SEED valabil al antrepozitarului autorizat sau al
importatorului, după caz, potrivit Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor nr. 3.661/2008 pentru aprobarea configuraţiei Codului de accize şi a
Nomenclatorului codurilor de produse accizabile armonizate.
b) Numele operatorului
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limbă - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Rubrica „Expeditor" va fi completată automat cu
datele aferente antrepozitarului, respectiv importatorului de care aparţine
utilizatorul care a accesat aplicaţia. Codul de acciză al importatorului va fi
utilizat începând cu data de 1 aprilie 2010.
3. Locul de
expediere - se completează dacă „Cod tip origine" este „Antrepozit
fiscal".
a) Codul de acciză al antrepozitului fiscal - se
înscrie numărul de înregistrare SEED valabil al antrepozitului fiscal
autorizat, potrivit Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
3.661/2008, prin selectarea antrepozitului din care se face livrarea din lista
antrepozitelor aparţinând antrepozitarului selectat anterior.
b) Numele operatorului
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limbă - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Subrubricile b)-g) se completează automat după
selectarea subrubricii a).
4. Birou de
expediere - se completează dacă „Cod tip origine" este „Import",
selectând codul biroului vamal unde are loc punerea în liberă circulaţie a
produselor accizabile.
5. Destinatar-
rubrică obligatorie, cu excepţia cazurilor în care:
- la rubrica „Tipul mesajului" a fost selectat
„Prezentare pentru export cu vămuire la domiciliu"; sau
- la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat
„Destinaţie necunoscută".
a) Identificarea operatorului - subrubrică obligatorie
când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat „Antrepozit
fiscal", „Operator înregistrat", „Operator neînregistrat",
„Livrare directă" sau „Utilizator final", după caz. In cazul
„Export", completarea subrubricii este opţională. In cazul organizaţiilor
scutite, setul de date nu se aplică.
Când subrubrică este obligatorie, se completează prin
înscrierea codului de acciză valabil, transmis în SEED sau specificat în
autorizaţie, după caz, al operatorului economic autorizat să primească produse
accizabile în regim suspensiv de accize.
Când subrubrică este opţională, se poate înscrie
numărul de identificare TVA al persoanei care reprezintă expeditorul la biroul
vamal de export.
b) Numele operatorului
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limbă - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Subrubricile b)-f) ale rubricii „Destinatar" se
vor completa automat cu datele aferente destinatarului, după validarea codului
de acciză introdus la subrubrică a).
6. Date
complementare destinatar - rubrică obligatorie când la rubrica „Tip
destinaţie" a fost selectat „Organizaţie scutită".
a) Codul statului membru
b) Numărul de serie al certificatului de scutire
7. Locul livrării -
rubrică obligatorie când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat
„Antrepozit fiscal", „Livrare directă" sau „Utilizator final".
Rubrica este opţională când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost
selectat „Operator înregistrat", „Operator neînregistrat" sau
„Organizaţie scutită".
a) Identificarea operatorului - subrubrică obligatorie
când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat „Antrepozit
fiscal" sau „Utilizator final". Completarea subrubricii este
opţională când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat „Operator
înregistrat", „Operator neînregistrat" sau „Organizaţie
scutită".
Când subrubrică este obligatorie, se completează prin
selectarea codului de acciză valabil, transmis în SEED, al antrepozitului
fiscal primitor din lista antrepozitelor aparţinând antrepozitarului destinatar
sau din lista locaţiilor autorizate aparţinând utilizatorului final.
Când subrubrică este opţională, se poate înscrie
numărul de identificare TVA sau orice alt identificator.
b) Numele operatorului - subrubrică obligatorie când
la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat „Antrepozit fiscal",
„Operator înregistrat", „Operator neînregistrat" sau „Organizaţie
scutită". Completarea subrubricii este opţională când la rubrica „Cod tip
destinaţie" a fost selectat „Livrare directă".
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limbă - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Subrubricile c), e) şi f) sunt obligatorii când la
rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat „Operator înregistrat",
„Operator neînregistrat", „Livrare directă" sau „Organizaţie
scutită". Subrubricile devin opţionale când la rubrica „Cod tip destinaţie"
este selectat „Antrepozit fiscal".
8. Birou vamal de
export - rubrică obligatorie când la rubrica „Cod tip destinaţie" a
fost selectat „Export". Se completează selectând codul biroului vamal de
export la care va fi depusă declaraţia vamală de export în conformitate cu art.
161 alin. (5) din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12
octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar.
9. e-DAI
a) Număr de referinţă local - subrubrică obligatorie;
se completează prin înscrierea numărului de serie unic atribuit de către expeditor,
care identifică lotul în evidenţa expeditorului.
b) Număr factură/aviz - subrubrică obligatorie. In
cazul în care încă nu a fost eliberată factura, trebuie indicat numărul
avizului de însoţire a mărfii sau al oricărui alt document de transport.
c) Data facturii - subrubrică obligatorie. Se
selectează din calendarul ataşat data documentului indicat la subrubrică b).
d) Cod tip origine - subrubrică obligatorie. Se
completează prin selectarea unuia dintre următoarele coduri:
- 1 - „Antrepozit fiscal", dacă produsele sunt
expediate dintr-un antrepozit fiscal; sau
- 2 - „Import", dacă produsele au fost puse în
liberă circulaţie la un birou vamal.
e) Data expedierii - subrubrică obligatorie. Se înscrie
data la care începe deplasarea. Data expedierii poate fi o dată din trecut în
cazul în care aplicaţia EMCS-RO a fost indisponibilă la momentul expedierii
produselor, iar expeditorul a utilizat procedura alternativă de transmitere a
DAI la autoritatea vamală de expediere.
f) Ora expedierii - subrubrică obligatorie. Se înscrie
ora locală la care începe deplasarea.
9.1. DAU Import -
rubrică obligatorie dacă la subrubrică „Cod tip origine" se selectează
„Import"
a) Număr DVI - subrubrică obligatorie. Se
înscrie/înscriu numărul/numerele documentului administrativ unic/documentelor
administrative unice utilizate pentru punerea în liberă circulaţie a produselor
vizate. Se completează fie de către expeditor la momentul transmiterii
proiectului de e-DAI, fie de către autoritatea vamală de expediere la momentul
validării proiectului de e-DAI, după caz.
10. Autoritatea
competentă a locului de expediere - rubrică obligatorie. Se înscrie codul
autorităţii vamale de expediere responsabile cu controlul accizelor la locul de
expediere.
11. Garanţia -
rubrică obligatorie
a) Cod tip garant - Se înscrie/înscriu persoana
responsabilă/persoanele responsabile cu furnizarea garanţiei, selectând tipul
garantului din listă:
- 1 - Expeditor;
- 2 - Transportator;
- 3 - Proprietarul produselor accizabile;
- 4 - Destinatar;
- 12 - Garanţie comună a expeditorului şi a
transportatorului;
- 13 - Garanţie comună a expeditorului şi a
proprietarului produselor accizabile;
- 14 - Garanţie comună a expeditorului şi a
destinatarului;
- 23 - Garanţie comună a transportatorului şi a
proprietarului produselor accizabile;
- 24 - Garanţie comună a transportatorului şi a
destinatarului;
- 34 - Garanţie comună a proprietarului produselor
accizabile şi a destinatarului;
- 123 - Garanţie comună a expeditorului, a
transportatorului şi a proprietarului produselor accizabile;
- 124 - Garanţie comună a expeditorului, a
transportatorului şi a destinatarului;
- 134 - Garanţie comună a expeditorului, a
proprietarului produselor accizabile şi a destinatarului;
- 234 - Garanţie comună a transportatorului, a proprietarului
produselor accizabile şi a destinatarului;
- 1234 - Garanţie comună a expeditorului, a
transportatorului, a proprietarului produselor accizabile şi a destinatarului.
Tipul garantului va fi selectat potrivit legislaţiei în
vigoare.
12. Operator garant
- rubrică obligatorie dacă garantul este altul decât expeditorul şi/sau
destinatarul. Se înscriu datele de identificare ale transportatorului şi/sau
ale proprietarului produselor dacă acesta/aceştia furnizează garanţia.
a) Codul de acciză al operatorului
b) Numărul de TVA
c) Numele operatorului
d) Strada
e) Numărul
f) Codul poştal
g) Oraşul
h) Limba - se specifică limba utilizată în acest set de
date
Subrubricile a) şi b) se completează cu codul de acciză
valabil înscris în SEED sau un număr de identificare TVA al transportatorului
sau al proprietarului produselor accizabile, după caz.
Subrubricile c), d), f) şi g) sunt opţionale dacă este
completată subrubrica a); în caz contrar devin obligatorii.
13. Transport -
rubrică obligatorie. Se înscrie modul de transport la momentul începerii
deplasării, selectând, după caz, din listă:
- 0 - Altul;
- 1 - Transport maritim;
- 2 - Transport feroviar;
- 3 - Transport rutier;
- 4 - Transport aerian;
- 5 - Trimitere poştală;
- 7 - Instalaţii fixe de transport;
- 8 - Transport pe căi navigabile interioare.
14. Organizatorul
transportului - rubrică obligatorie pentru identificarea persoanei
responsabile cu primul transport, dacă la subrubrica 1c) a fost selectat
„Proprietarul produselor" sau „Altul"
a) Numărul de TVA
b) Numele operatorului
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limba - se specifică limba utilizată în acest set de
date
Subrubricile b), c), e), f) şi g) sunt obligatorii dacă
se completează rubrica 14.
15. Primul
transportator - rubrică opţională, pentru identificarea persoanei
responsabile cu primul transport
a) Numărul de TVA
b) Numele operatorului
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limba - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Subrubricile b), c), e), f) şi g) sunt obligatorii dacă
se completează rubrica 15.
16. Detalii privind
transportul - rubrică obligatorie
a) Cod unitate de transport - subrubrica obligatorie.
Se selectează unitatea de transport în funcţie de modul de transport indicat la
subrubrica 13a), care poate fi:
- 1 - Container;
- 2 -Vehicul;
- 3 - Remorcă;
- 4 - Cap tractor.
b) Identitate unităţi transport - subrubrica
obligatorie. Se înscrie numărul de înmatriculare al unităţii/unităţilor de
transport.
c) Identitate sigiliu comercial - subrubrica
obligatorie dacă sunt utilizate sigilii comerciale. Se înscriu datele de
identificare a sigiliilor comerciale utilizate la sigilarea unităţii de
transport.
d) Informaţii sigiliu - subrubrica opţională. Se pot
înscrie orice informaţii suplimentare privind sigiliile comerciale (de exemplu,
tipul de sigiliu utilizat).
e) Limbă informaţii sigiliu - subrubrica obligatorie
dacă se completează subrubrica d). Se specifică limba utilizată în acest set de
date.
f) Informaţii complementare - subrubrica opţională. Se
pot înscrie orice informaţii suplimentare referitoare la transport, de exemplu,
identitatea oricărui transportator succesiv, informaţii referitoare la unităţi
de transport succesive.
g) Limbă informaţii complementare - subrubrica
obligatorie dacă se completează subrubrica f). Se specifică limba utilizată în
acest set de date.
17. Corpul e-DAI; -
rubrică obligatorie. Se completează câte un set de date separat pentru fiecare
articol care face parte din lot.
a) Număr unic de referinţă al articolului -
subrubrica obligatorie. Se înscrie un număr secvenţial unic care începe cu 1.
b) Cod produs accizabil - subrubrica obligatorie. Se
înscrie codul produsului accizabil, potrivit Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor nr. 3.661/2008.
c) Codul NC - subrubrica obligatorie. Se selectează din
lista aferentă codul NC aplicabil la data expedierii.
d) Cantitate - subrubrica obligatorie. Se înscrie
cantitatea (exprimată în unitatea de măsură asociată codului produsului), In
cazul unei deplasări spre un operator neînregistrat sau utilizator final,
cantitatea nu trebuie să o depăşească pe cea pe care destinatarul este
autorizat să o primească în regim suspensiv de accize. In cazul unei deplasări
spre o organizaţie scutită, cantitatea nu trebuie să o depăşească pe cea
înregistrată în certificatul de scutire de accize.
e) Greutate brută - subrubrica obligatorie. Se
înscrie greutatea brută a lotului (produsele accizabile cu ambalaj).
f) Greutate netă - subrubrica obligatorie. Se înscrie
greutatea produselor accizabile fără ambalaj (pentru alcool şi băuturi
alcoolice, produse energetice şi pentru toate produsele din tutun, cu excepţia
ţigaretelor).
g) Concentraţia alcoolică - subrubrica obligatorie dacă
este aplicabilă produselor accizabile respective. Se înscrie concentraţia
alcoolică (procent per volum la 20°C dacă produsele sunt încadrate în categoria
B, W, I sau S, potrivit Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
3.661/2008).
h) Grade Plato - subrubrică obligatorie dacă nivelul
accizei pentru bere este stabilit pe baza gradelor Plato.
i) Marcajul fiscal - subrubrică opţională. Se înscriu
orice informaţii suplimentare referitoare la marcajele fiscale cerute de
autoritatea competentă de destinaţie.
j) Limbă marcaj fiscal - subrubrică obligatorie dacă se
completează subrubrică i). Se specifică limba utilizată în acest set de date.
k) Indicatorul marcajului fiscal utilizat - rubrică
obligatorie dacă sunt utilizate marcaje fiscale. Se bifează corespunzător dacă
produsele poartă sau conţin marcaje fiscale.
l) Denumirea de origine - rubrică opţională. Pot fi
înscrise certificări:
- în cazul anumitor vinuri, cu privire la denumirea de
origine protejată sau indicaţia geografică protejată, în conformitate cu
legislaţia comunitară relevantă;
- în cazul anumitor băuturi spirtoase, cu privire la
locul de producţie, în conformitate cu legislaţia comunitară relevantă;
- în cazul berii produse de o mică fabrică de bere
independentă, pentru care există intenţia de a se solicita un nivel de accizare
mai scăzut în SM de destinaţie. Certificarea ar trebui oferită în termenii
următori: „Prin prezenta se certifică faptul că produsul descris a fost produs
de o mică fabrică de bere independentă.";
- în cazul alcoolului etilic produs de o mică distilerie,
pentru care există intenţia de a se solicita un nivel de accizare mai scăzut în
SM de destinaţie. Certificarea ar trebui dată în termenii următori: „Prin
prezenta se certifică faptul că produsul descris a fost produs de o mică
distilerie."
m) Limbă denumire origine - subrubrică obligatorie dacă
se completează subrubrică l). Se specifică limba utilizată în acest set de
date.
n) Dimensiune producător - subrubrică opţională. In
cazul berii sau al băuturilor spirtoase, pentru care se acordă certificare la
subrubrică l) (Denumirea de origine), se poate înscrie producţia anuală a
anului precedent în hectolitri de bere sau, respectiv, de alcool pur.
o) Densitate - subrubrică obligatorie dacă este
aplicabilă produselor accizabile respective. Se înscrie densitatea la 15°C
pentru produsele încadrate în categoria E, cu excepţia celor încadrate la E470,
E500 şi E600, potrivit Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
3.661/2008.
p) Descriere comercială - subrubrică opţională. Se pot
înscrie aceste date pentru transportul în vrac al vinurilor menţionate la
paragrafele 1-9, 15 şi 16 din anexa IV la Regulamentul (CE) nr. 479/2008 al
Consiliului din 29 aprilie 2008 privind organizarea comună a pieţei
vitivinicole, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a
Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 şi a
Regulamentului (CE) nr. 3/2008 şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr.
2.392/86 şi a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, pentru care descrierea
produsului conţine indicaţiile facultative stabilite la art. 60 din
regulamentul menţionat, cu condiţia ca acestea să apară pe etichete sau să
existe intenţia de a le menţiona pe etichete.
q) Limbă descriere comercială - subrubrică obligatorie
dacă se completează subrubrică p). Se specifică limba utilizată în acest set de
date.
r) Marca comercială a produselor - subrubrică
obligatorie dacă produsele accizabile au o marcă comercială. Autoritatea vamală
de expediere poate decide că nu este necesară specificarea mărcii comerciale a
produselor transportate dacă aceasta este precizată pe factură sau în celălalt
document comercial menţionat la subrubrică 9b).
s) Limbă marca comercială - subrubrică obligatorie dacă
se completează subrubrică r). Se specifică limba utilizată în acest set de
date.
17.1. Ambalaj -
rubrică obligatorie
a) Tip ambalaj - subrubrică obligatorie. Se selectează
unul dintre codurile prevăzute la rubrica 31 din anexa 38 la Regulamentul (CEE)
nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare
a Regulamentului (CEE) nr. 2.913 al Consiliului de instituire a Codului Vamal
Comunitar.
b) Numărul de ambalaje - subrubrică obligatorie dacă
sunt numărabile.
c) Identitate sigiliu comercial - subrubrică
obligatorie dacă sunt utilizate sigilii comerciale. Se înscriu datele de
identificare ale sigiliilor comerciale.
d) Informaţii sigilii - subrubrică opţională. Se
înscriu orice informaţii suplimentare privind sigiliile comerciale (de exemplu,
tipul de sigiliu utilizat).
e) Limbă informaţii sigiliu - subrubrică obligatorie
dacă se completează subrubrică d). Se specifică limba utilizată în acest set de
date.
17.2. Vinuri -
rubrică obligatorie pentru vinurile incluse în partea XII din anexa I la
Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de
instituire a unei organizări comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii
specifice referitoare la anumite produse agricole („Regulamentul unic
OCP").
a) Categoria de vin - subrubrică obligatorie pentru
vinurile incluse în partea XII din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007.
Se selectează una dintre următoarele categorii:
- 1 - Vin fără DOP/IGP;
- 2 - Vin din soiuri fără DOP/IGP;
- 3 - Vin cu DOP sau IGP;
- 4 - Vin importat;
- 5-Altul.
b) Codul zonei vitivinicole - subrubrică obligatorie
pentru vinurile în vrac (volum nominal de peste 60 de litri). Se înscrie zona
vitivinicolă din care provine produsul transportat, în conformitate cu anexa IX
la Regulamentul (CE) nr. 479/2008.
c) Ţara terţă de origine - subrubrică obligatorie în
cazul în care categoria de vin menţionată la subrubrică a) este „Vin
importat". Se selectează codul de ţară.
d) Alte informaţii - subrubrică opţională.
e) Limbă alte informaţii - subrubrică obligatorie dacă
se completează subrubrică d). Se specifică limba utilizată în acest set de
date.
17.2.1. Codul operaţiunii cu vinuri - rubrică obligatorie pentru vinurile în vrac (volum nominal de
peste 60 de litri)
a) Codul operaţiunii cu vinuri - se înscrie unul sau
mai multe coduri ale operaţiunii cu vinuri, în conformitate cu lista 1.4 b) de
la pct. B din anexa VI la Regulamentul (CE) nr. 436/2009 al Comisiei din 26 mai
2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al
Consiliului în ceea ce priveşte registrul viticol, declaraţiile obligatorii şi
colectarea de informaţii pentru monitorizarea pieţei, documentele de însoţire a
transporturilor de produse şi registrele care trebuie păstrate în sectorul
vitivinicol
18. Document
certificat - rubrică opţională
a) Scurtă descriere document - subrubrică obligatorie,
cu excepţia cazului în care se completează subrubrică c). Se înscrie o
descriere a oricărui certificat legat de produsele transportate, de exemplu,
certificate legate de denumirea de origine.
b) Limbă descriere document - subrubrica obligatorie
dacă se completează subrubrica a). Se specifică limba utilizată în acest set de
date.
c) Referinţă document - subrubrica obligatorie, cu
excepţia cazului în care se completează subrubrica a). Se înscriu referinţe
pentru orice certificat referitor la produsele transportate.
d) Limbă referinţă document - se specifică limba
utilizată în acest set de date.
B. Completarea opţiunii de anulare
1. Din meniul principal se accesează
„Mişcare"> „Monitorizare mişcări" şi se selectează o mişcare
accesând ARC-ul acesteia.
2. Se accesează butonul „Anulare".
3. Se selectează motivul anulării:
- 0-Altul;
- 1 - Eroare de redactare;
- 2 - Tranzacţie comercială întreruptă;
- 3 -E-DAI duplicat;
- 4 - Deplasarea nu a început la data expedierii.
4. Pentru a transmite o anulare, se accesează butonul
„Transmitere".
C. Completarea opţiunii de schimbare a destinaţiei
1. Din meniul principal se accesează
„Mişcare"> „Monitorizare mişcări" şi se selectează o mişcare
accesând ARC-ul acesteia.
2. Se accesează butonul „Schimbare destinaţie".
3. După vizualizarea informaţiilor privind destinaţia
actuală a lotului, se accesează butonul „Creează" pentru schimbarea
destinaţiei.
4. In noua fereastră apărută pe ecran se pot alege
funcţionalităţile dorite: „Cod tip destinaţie", „Identificarea
comerciantului", „Loc livrare" etc.
5. Dacă „Cod tip destinaţie" are valoarea:
Destinaţie - antrepozit fiscal sau utilizator final, un buton „Validare"
apare în apropierea câmpului „Identificarea comerciantului", la secţiunea
„Comerciant destinatar nou". Acest câmp trebuie completat, după care se
selectează butonul „Validare", astfel încât toate câmpurile din secţiunea
„Nou destinatar comerciant" să fie validate şi recuperate din baza de date
locală. în secţiunea „Loc livrare comerciant", o casetă combo se referă la
câmpul „Identificare comerciant". Se selectează o valoare şi câmpurile
conexe vor fi completate în mod automat.
6. Prin accesarea butonului „+ Comerciant destinatar
nou" se poate adăuga o secţiune pentru „Comerciant destinatar nou".
Nu poate exista decât un singur element „Comerciant destinatar nou" pentru
fiecare schimbare de destinaţie. Elementele create „Comerciant destinatar
nou" pot fi eliminate prin accesarea butonului „Ştergere opţiune".
Ştergerea se realizează printr-un mesaj de confirmare.
7. Prin accesarea butonului „+ Locul comercial de
livrare" se poate adăuga o secţiune pentru locul comercial de livrare. Nu
poate exista decât un singur element „Loc livrare comerciant" pentru
fiecare schimbare de destinaţie. Elementele create „Loc livrare
comerciant" pot fi eliminate accesând butonul „Ştergere opţiune".
Ştergerea se realizează printr-un mesaj de confirmare.
8. Dacă „Cod tip destinaţie" are valoarea:
Destinaţie - export, butonul „Validare" lipseşte şi toate câmpurile vor fi
completate de către utilizator.
9. Pentru a previzualiza proiectul de schimbare a
destinaţiei se accesează butonul „Vizualizare proiect".
10. Pentru a transmite proiectul revizuit se
accesează butonul „Transmitere". Se afişează un mesaj de confirmare a
transmiterii cu succes a documentelor. Odată ce pagina este reiniţiată, datele
transmise trebuie să fie disponibile în mod needitabil.
11. Accesând butonul „Vizualizare proiect schimbare
destinaţie" sau „Vizualizare schimbare destinaţie remisă", poate fi
afişată o listă a datelor în format imprimabil prin accesarea butonului
„Vizualizare la imprimare".
12. Dacă se doreşte vizualizarea istoricului
mişcării, operaţiunea este posibilă dacă mişcarea este creată şi cel puţin un
document de schimbare de destinaţie a fost transmis cu succes. In tabul
„Mişcări" se selectează ARC-ul aferent unei mişcări pentru care este
generată o schimbare de destinaţie. Accesând butonul „Schimbare
destinaţie" pot fi vizualizate datele. Se accesează butonul
„Istoric".
13. Butonul „Schimbare destinaţie" este
întotdeauna afişat expeditorului unei mişcări specifice. In cazul în care nu a
fost remisă o schimbare de destinaţie, se afişează ecranul „Schimbare
destinaţie nouă". Dacă a fost remisă cel puţin o schimbare de destinaţie
pentru mişcarea afişată, se afişează ecranul „Vizualizare schimbare
destinaţie". In cel de-al doilea caz, datele din ultima schimbare de
destinaţie remisă sunt disponibile pe ecran.
D. Raport de primire/raport de export
1. Din meniul principal se accesează „Mişcare"
> „Monitorizare mişcări" şi se selectează o mişcare accesând ARC-ul
e-DAI-ului pentru care se doreşte transmiterea raportului de primire.
2. Se accesează butonul „Raport de primire".
3. Dacă un raport de primire a fost deja transmis,
poate fi vizualizat în mod needitabil.
4. In cazul în care niciun raport de primire nu a fost
remis încă, pagina afişează două subfile:
- „Detalii raport de primire" - indică informaţii
de bază privind mişcarea în format needitabil. Datele generale din e-DAI sunt
completate automat. Secţiunea permite completarea datelor în raportul de
primire şi încheierea generală a primirii, prin completarea rubricilor:
a) Data primirii produselor - rubrică obligatorie. Se
înscrie data primirii produselor.
b) Concluzia generală a primirii - rubrică
obligatorie. Se poate selecta, după caz:
- 1 - Primire acceptată şi satisfăcătoare;
- 2 - Primire acceptată, dar nesatisfăcătoare;
- 3 - Primire refuzată;
- 4 - Primire refuzată parţial;
- 21 - Ieşire acceptată şi satisfăcătoare;
- 22 - Ieşire acceptată, dar nesatisfăcătoare;
- 23 - Ieşire refuzată.
c) Informaţii complementare - rubrică opţională. Se
pot înscrie orice informaţii suplimentare referitoare la primirea produselor
accizabile
d) Limbă informaţii complementare - rubrică
obligatorie dacă se completează rubrica „Informaţii complementare". Se
specifică limba utilizată în acest set de date.
- „Listă articole raport de primire" - secţiune
obligatorie dacă concluzia generală a primirii nu este „Primire acceptată şi
satisfăcătoare" sau „Ieşire acceptată şi satisfăcătoare". Stările
afişajului din pagină depind de structura „Listei articole raport de
primire":
Rubrica 7: Corpul raportului de primire
a) Număr unic de referinţă al articolului -
subrubrica obligatorie. Se înscrie numărul unic de referinţă al corpului de
date al e-DAI-ului asociat [subrubrica 17a) din e-DAI] privind produsele
accizabile cărora li se aplică unul dintre codurile pentru care se completează
lista.
b) Indicator de minusuri sau plusuri - subrubrica
obligatorie când se constată un minus sau un plus cantitativ în cazul corpului
de date respectiv. Se poate selecta, după caz, „Minus" sau „Plus".
c) Minusuri sau plusuri constatate - subrubrica
obligatorie dacă este specificat indicatorul din rubrica „Indicator de minusuri
sau plusuri". Se înscrie cantitatea (exprimată în unitatea de măsură
asociată codului produsului accizabil).
d) Codul produsului accizabil - subrubrica
obligatorie completată automat cu datele existente.
e) Cantitatea refuzată - subrubrica obligatorie dacă
pentru concluzia generală de primire codul este „Primire refuzată
parţial".
Rubrica 7.1: Motivul insatisfacţiei - rubrică
obligatorie pentru fiecare articol căruia nu îi este aplicat codul concluziei
generale de primire „Primire acceptată şi satisfăcătoare" sau „Ieşire
acceptată şi satisfăcătoare".
a) Motivul insatisfacţiei - subrubrica obligatorie.
Se selectează unul dintre motivele:
- 0 -altele;
- 1 - plus;
- 2 - minus;
- 3 - produse deteriorate;
- 4 - sigiliu rupt;
- 5 - raportat de ECS (sistemul de control al
exporturilor);
- 6 - unul sau mai multe corpuri de date cu coduri
incorecte.
b) Informaţii complementare - subrubrica obligatorie
dacă motivul insatisfacţiei este „Altele". In cazul în care codul
motivului insatisfacţiei este „Produse deteriorate", „Sigiliu rupt"
sau „Raportat de ECS", subrubrica este opţională.
c) Limbă Informaţii complementare - subrubrica
obligatorie dacă se completează subrubrica „Informaţii complementare". Se
specifică limba utilizată în acest set de date.