ORDONANTA
URGENTA Nr. 114 din 15 decembrie 2010
pentru completarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor
comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricola,
Fondul european agricol de dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit
si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor
nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeana si a fondurilor alocate de
la bugetul de stat aferente programului de colectare si gestionare a datelor
necesare desfasurarii politicii comune in domeniul pescuitului si a programului
de control, inspectie si supraveghere in domeniul pescuitului si pentru
modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei
fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala, Fondul
european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricola, prin preluarea
riscului de creditare de catre fondurile de garantare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 851 din 20 decembrie 2010
Având în vedere prevederile:
- art. 55 alin. (4), art. 63 şi art. 65 lit. g) şi h)
din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului din 27 iulie 2006 privind
Fondul European pentru Pescuit;
- art. 34-37 din Regulamentul (CE) nr. 498/2007 al
Comisiei din 26 martie 2007 de stabilire a unor norme detaliate pentru punerea
în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul
European pentru Pescuit;
- Programul Operaţional pentru Pescuit 2007-2013,
revizuit (Axa prioritară 2, Măsura 2.4 Schema de inginerie financiară şi Axa
prioritară 5, Măsura 5.1 Asistenţă tehnică-Acţiunea 1);
- Regulamentul (CE) nr. 885/2006 al Comisiei din 21
iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr.
1.290/2005 în ceea ce priveşte autorizarea agenţiilor de plăţi şi a altor
entităţi, precum şi lichidarea conturilor FEGA şi FEADR, cu modificările
ulterioare;
- Regulamentul (CE) nr. 380/2009 al Comisiei din 8 mai
2009 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 796/2004 de stabilire a normelor
de aplicare a ecocondiţionalităţii, a modulării şi a sistemului integrat de
gestionare şi control, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 al
Consiliului de stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin direct în
cadrul politicii agricole comune şi de stabilire a anumitor scheme de sprijin
pentru agricultori, precum şi de aplicare a ecocondiţionalităţii prevăzute de
Regulamentul(CE) nr. 479/2008 al Consiliului;
ţinând cont de:
- criza financiară existentă care afectează fermierii
români potenţiali beneficiari ai Programului Operaţional pentru Pescuit
2007-2013 (POP);
- greutăţile pe care le întâmpină potenţialii
beneficiari ai Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013 (POP) în
contextul actual în ceea ce priveşte obţinerea de credite bancare pentru
componenta de cofinanţare aferentă proiectelor selectate;
- necesitatea creşterii gradului de absorbţie a
fondurilor europene şi, implicit, a derulării unor proiecte viabile;
- necesitatea dezvoltării zonelor pescăreşti şi a
încetinirii declinului sectorului pescăresc prin crearea de investiţii noi şi,
implicit, crearea de noi locuri de muncă şi îmbunătăţirea condiţiilor
socioeconomice;
- necesitatea urgentă a derulării schemei de inginerie
financiară cuprinsă în cadrul Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013
(POP), în vederea acordării de garanţii potenţialilor beneficiari ai
Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013 (POP) pentru creditele ce vor
fi contractate şi vor reprezenta capitalul propriu în derularea proiectelor
finanţate din FEP;
- necesitatea încetinirii
declinului sectorului pescăresc;
având în vedere faptul că neadoptarea acestui proiect
de act normativ în regim de urgenţă poate avea consecinţe negative asupra
gestionării fondurilor europene pentru agricultură de către Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, după cum urmează:
- o structură de implementare va fi pusă în situaţia de
a efectua plăţi către beneficiarii care figurează cu datorii în sistemul altor
măsuri comunitare, implementate de către aceeaşi structură, dar aparţinând de
alt fond, neputând opera compensarea în condiţiile legislaţiei naţionale în
vigoare;
- nerespectarea prevederilor
legislaţiei europene în vigoare care impune statului membru stabilirea unui
sistem de recunoaştere a sumelor datorate către fondurile europene pentru
agricultură şi recuperarea acestora prin compensare, chiar şi cu alte măsuri
comunitare;
- întârzieri în recuperarea creanţelor rezultate din
derularea de către APIA a FEGA şi FEADR, precum şi creşterea costurilor
aferente acţiunilor de recuperare, prin aplicarea măsurilor de executare
silită, chiar şi în acele cazuri în care exista posibilitatea recuperării prin
compensare a acestor creanţe.
Astfel, se impune asigurarea protejării intereselor
financiare ale Comunităţilor Europene şi ale bugetului de stat al României,
prin utilizarea, în privinţa fondurilor europene pentru agricultură, a tuturor
mijloacelor şi modalităţilor de recuperare prevăzute de legislaţia naţională în
vigoare.
Având în vedere faptul că cele menţionate mai sus
vizează interesul public şi constituie situaţie extraordinară a cărei
reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea
fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare
agricolă, Fondul european
agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor
alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea
Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de
colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în
domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în
domeniul pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005
privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru
dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare
agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 25 iunie 2009, aprobată cu modificări prin Legea nr.
371/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum
urmează:
1. La articolul 2 alineatul
(2), după litera s) se introduc trei noi litere, literele ş)-ţ), cu următorul
cuprins:
,,ş) măsura de inginerie financiară din cadrul
Programului Operaţional pentru Pescuit 2007-2013
- schema prin care se gestionează o sumă alocată
din POP în vederea emiterii de către gestionarul schemei de scrisori de
garanţie bancară, în vederea obţinerii de către beneficiarii selectaţi,
prevăzuţi la art. 221 alin. (1), a unui credit bancar pentru
cofinanţarea proiectelor contractate. Gestionarul schemei de garantare poate fi
orice instituţie financiară nebancară, activă pe piaţa de garantare, înscrisă
în Registrul special al Băncii Naţionale a României, conform prevederilor Legii
nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, stabilit prin procedura
de achiziţie publică, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
t) parteneriat public-privat - forma de cooperare între autorităţile publice, entităţi private
şi organizaţii neguvernamentale, pe baza acordului liber consimţit în temeiul
art. 945 şi/sau 969 din Codul civil, în concordanţă cu prevederile art. 45 alin.
(1) din Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 1.198/2006 privind Fondul European
pentru Pescuit, selectat, în vederea constituirii ca grup local de acţiune
pentru pescuit şi elaborării unei strategii de dezvoltare locală integrată a
zonelor pescăreşti;
ţ) grup local de acţiune - parteneriatul local
constituit din diverşi reprezentanţi ai sectorului public, privat şi ai
societăţii civile, selectat."
2. La articolul 13, după
litera i) se introduce o nouă literă, litera j), cu următorul cuprins:
,,j) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale
bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat, neimputabile
beneficiarilor, stabilite în conformitate cu prevederile naţionale şi
comunitare."
3. La articolul 22, după
litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul cuprins:
,,i) sumele necesare plăţii creanţelor bugetare ale
bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat, neimputabile
beneficiarilor, stabilite în conformitate cu prevederile naţionale şi
comunitare."
4. După articolul 22 se introduc
cinci noi articole, articolele 221 - 225, cu următorul
cuprins:
„Art. 221. - (1) Pentru schema de inginerie financiară, astfel cum este prevăzută la alin. (1)
al art. 34 din Regulamentul (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26 martie 2007 de
stabilire a unor norme detaliate pentru punerea în aplicare a Regulamentului
(CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit,
gestionarul schemei de inginerie financiară acordă garanţii beneficiarilor, în vederea obţinerii unui credit
bancar pentru cofinanţarea proiectelor contractate, pentru măsurile: 1.3
Investiţii la bordul navelor şi selectivitate, 1.4 Pescuitul de coastă la scară
redusă, 1.5 Compensaţii socioeconomice pentru managementul flotei de pescuit,
2.1 Acvacultura, 2.2 Pescuit în apele interioare, 2.3 Prelucrarea şi
comercializarea peştelui, 3.3 Porturi de pescuit, puncte de debarcare şi
adăposturi.
(2) Gestionarului schemei de inginerie financiară i se
acordă un comision ce nu poate depăşi 2% în medie anuală din sumele alocate din
POP.
(3) Modalităţile de alocare a sumei de către gestionar,
relaţia acestuia cu Autoritatea de Management pentru POP, precum şi termenele
şi condiţiile de implementare a măsurii de inginerie financiară se
reglementează printr-o convenţie de finanţare, potrivit prevederilor art. 35
din Regulamentul (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26 martie 2007 de stabilire
a unor norme detaliate pentru punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit.
(4) Comisionul prevăzut la
alin. (2) se acordă gestionarului schemei de inginerie financiară astfel: un
avans de 80% din valoarea anuală la începutul fiecărui an, iar diferenţa de 20%
în luna decembrie a aceluiaşi an, în baza raportului privind sumele utilizate
pentru acordarea de garanţii în anul respectiv, prezentat de gestionarul
schemei.
(5) Gestionarul schemei de
inginerie financiară nu va percepe comisioane beneficiarilor de garanţii
prevăzuţi la alin. (1).
(6) Termenul pentru care se alocă sume gestionarilor
schemei de inginerie financiară nu poate depăşi perioada de programare.
(7) MADR, prin Direcţia generală pescuit - Autoritate
de Management pentru POP, va verifica modul în care sumele au fost utilizate de
către acesta şi se va asigura că fondurile alocate sunt administrate în mod
corect şi eficient.
(8) Dobânda încasată de gestionarul schemei de
inginerie financiară ca venit financiar din plasarea în depozite bancare a
sumelor alocate de MADR reîntregeşte sumele alocate din POP şi se utilizează cu
aceeaşi destinaţie, respectiv acordarea de garanţii beneficiarilor prevăzuţi la
alin. (1).
Art. 222. - (1) MADR, prin Direcţia generală pescuit -
Autoritate de Management pentru POP, acordă un avans parteneriatelor
public-private selectate potrivit legii, în limita plafonului aprobat prin POP,
necesar acoperirii cheltuielilor de constituire a acestora ca grupuri locale de
acţiune pentru pescuit şi pentru elaborarea strategiilor de dezvoltare locală
integrată, astfel cum sunt menţionate în POP, fără constituirea unei garanţii
bancare.
(2) In termen de maximum 9 luni de la semnarea
contractului de finanţare nerambursabilă, beneficiarii vor justifica sumele
acordate în avans potrivit alin. (1) prezentând documente justificative, care
să dovedească eligibilitatea cheltuielilor efectuate, inclusiv prin elaborarea
şi depunerea unei strategii de dezvoltare locală integrată a zonelor
pescăreşti.
Art. 223. -
Contractele de finanţare nerambursabilă încheiate cu beneficiarii prevăzuţi la
art. 222 constituie
titlu executoriu.
Art. 224. - (1)
Creanţele gestionarului schemei de inginerie financiară rezultate din
contractele de garantare încheiate şi plătite de către acesta pe seama sumelor
alocate şi executate de instituţiile de credit au regim de creanţă bugetară.
(2) Executarea silită a creanţelor bugetare prevăzute
la alin. (1) se efectuează potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, de către organele competente ale Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, în temeiul biletului la ordin emis de debitor, care
reprezintă titlu executoriu, potrivit legii, cu respectarea prevederilor art. 6
alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea
şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, transmis de gestionarul schemei de
inginerie financiară.
(3) In cazul debitorilor aflaţi
în procedura insolvenţei, înscrierea la masa credală pentru creanţele prevăzute
la alin. (1) se efectuează de către gestionarul schemei de inginerie
financiară.
(4) Sumele încasate potrivit alin. (2) şi (3) au
următoarea destinaţie:
a) venituri ale bugetului de
stat pentru componenta de cofinanţare publică;
b) reîntregirea sumelor alocate programului din
prefinanţarea şi/sau contribuţia financiară a Comunităţii Europene.
(5) In biletul la ordin
prevăzut la alin. (2), suma pe care debitorul se obligă să o plătească va fi
înscrisă în moneda în care a fost acordat creditul.
(6) Pentru neplata la scadenţa înscrisă în biletul la
ordin a sumei determinate prin acesta, debitorul datorează majorări de
întârziere, conform prevederilor legale în materie de colectare a creanţelor
fiscale.
Art. 225. - (1)
Sumele aferente schemei de inginerie financiară, cu excepţia cheltuielilor
aferente comisionului prevăzut la art. 221 alin. (2), atât pentru componenta de cofinanţare publică, cât şi
pentru prefinanţarea şi/sau contribuţia financiară a Comunităţii Europene, din
cadrul POP, sunt prevăzute în bugetul MADR titlul 80 «Imprumuturi».
(2) Resursele returnate circuitului operaţional din
investiţiile efectuate de instrumentele de inginerie financiară sau rămase după
onorarea tuturor garanţiilor, atât cele aferente contribuţiei Comunităţii
Europene, cât şi cele aferente cofinanţării publice naţionale vor fi recuperate
de MADR de la gestionarul schemei de inginerie financiară şi virate în contul
de venituri ale bugetului de stat, în termen de 5 zile
de la recuperarea acestora."
5. La articolul 331, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
„(3) Prevederile alin. (1) se aplică în mod
corespunzător şi în cazul în care sumele de recuperat reprezintă exclusiv
dobânzi, penalităţi de întârziere sau majorări de întârziere, stabilite conform
reglementărilor legale în vigoare."
6. După articolul 331 se introduce un nou articol,
articolul 332, cu următorul cuprins:
„Art. 332. - (1) Debitele datorate de beneficiar, inclusiv dobânzi, penalităţi de întârziere
sau majorări de întârziere, stabilite conform reglementărilor legale în
vigoare, rezultate din derularea de către APIA a schemelor de sprijin direct şi
măsurilor finanţate prin FEGA şi FEADR, se compensează cu creanţele
beneficiarului respectiv, reprezentând sume cuvenite acestuia în temeiul
angajamentelor legale încheiate cu agenţiile de plată, până la concurenţa celei
mai mici sume, când ambele părţi dobândesc reciproc atât calitatea de creditor,
cât şi pe cea de debitor.
(2) Compensarea prevăzută la alin.
(1) se face de către APIA, din oficiu, numai pentru obligaţiile rezultate din
angajamentele legale încheiate de către aceasta direct cu
beneficiarii-debitori, ori de câte ori constată existenţa unor creanţe
reciproce.
(3) In cazul compensărilor efectuate conform alin. (2),
creanţele beneficiarului, aşa cum sunt prevăzute la alin. (1), generate de
derularea fondurilor europene pentru agricultură se compensează cu obligaţii
ale acestuia, aferente aceluiaşi fond, urmând ca diferenţa rămasă să se compenseze
cu obligaţiile datorate celorlalte fonduri."
Art. II. -Alineatul (2)
al art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei Fondurilor
SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european
pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului
de către fondurile de garantare, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 132 din 20
februarie 2008, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Executarea silită a creanţelor bugetare prevăzute
la alin. (1) se efectuează potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, de către organele competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, în temeiul biletului la ordin emis de debitor, care reprezintă titlu
executoriu, potrivit legii, cu respectarea prevederilor art. 6 alin. (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea
resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, transmis de fondurile de garantare."
Art. III. - In termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale se aprobă normele
metodologice de aplicare a mecanismului de compensare de către Agenţia de Plăţi
şi Intervenţie pentru Agricultură a debitelor şi creanţelor beneficiarilor
fondurilor FEGA şi FEADR, precum şi ai fondurilor de la bugetul de stat.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Valeriu Tabără
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu