MOTIUNE Nr. 1
din 26 februarie 2008
Stop degradarii nivelului de
trai! Stop iresponsabilitatii din sectorul energetic!
ACT EMIS DE:
SENATUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 154 din 28 februarie 2008
Senatul adoptă prezenta
moţiune simplă.
După un an de la momentul aderării, România se
îndepărtează tot mai mult de principiile modelului european. Accentuarea
derapajelor economice şi sociale pe parcursul anului 2007 reprezintă consecinţa
incoerenţei politicilor aplicate, economia românească ajungând mult mai
vulnerabilă decât acum 3 ani. Putem afirma astăzi, cu mâhnire, că România a
ratat startul integrării în Uniunea Europeană.
Regimul politic de dreapta, reprezentat de tandemul
Tăriceanu-Băsescu, va rămâne în istorie ca un exemplu de lipsă de performanţă
în gestionarea politicilor publice. Extinderea fenomenului de corupţie fără
condamnarea în instanţă a vreunui corupt, polarizarea societăţii într-o manieră
străină modelului european, lipsa de eficienţă şi instabilitatea în
funcţionarea instituţiilor statului, înlocuirea criteriului de competenţă cu
cel al ataşamentului faţă de partide şi conducătorii acestora, accentuarea
decalajelor externe şi izolarea României în plan extern reprezintă doar câteva
elemente caracteristice ale evoluţiilor din societatea românească din ultimii 3
ani.
Tabloul macroeconomic ne arată
o economie al cărei ritm de creştere este în scădere, cu investiţii directe -
autohtone sau străine - din ce în ce mai puţine, cu un deficit de cont curent
ce a depăşit cu mult „nivelul de avarie". Corecţia severă înregistrată pe
cursul de schimb spre finele anului trecut, precum şi inversarea trendului
ratei inflaţiei reprezintă semnale de alarmă privind riscurile iminente la care
actualii guvernanţi expun economia românească. După ratarea ţintei de inflaţie
într-un mod spectaculos în anul 2007, nivelul ajungând aproape dublu faţă de
cel prognozat, iată că în prima lună a noului an indicele preţurilor de consum
înregistrează o creştere cu 0,86% faţă de luna decembrie a anului 2007, ceea
ce, printr-o recalculare a inflaţiei pe ultimele 12 luni, ne indică un nivel de
7,26%, cu 0,69 puncte procentuale peste inflaţia înregistrată la finele anului
2007.
Cursul de schimb s-a aşezat, pentru moment, pe un trend
uşor descrescător, sugerându-ne că într-un oarecare orizont de timp ar putea să
se încadreze într-o marjă stabilă. Atragem însă atenţia asupra faptului că
această evoluţie se datorează exclusiv intervenţiilor specifice politicii
monetare, iar efectele scontate nu pot fi durabile dacă asemenea măsuri nu sunt
dublate de politici fiscal-bugetare raţionale.
Scopul acestei moţiuni este, pe de o parte, acela de a
trage un semnal de alarmă în legătură cu impactul direct pe care derapajele
macroeconomice îl au asupra agravării fenomenului de sărăcie în România, prin
scăderea drastică a puterii de cumpărare a persoanelor cu venituri mici şi medii, iar pe de altă
parte, de a solicita Guvernului să acţioneze urgent, în sensul limitării
extinderii acestui fenomen.
In România ultimilor 3 ani, rata sărăciei a crescut de
la 17,9% în 2004 (adică 3.870.000 săraci) la 18,6% în 2007 (4.010.000 săraci),
un plus de 140.000 de săraci; iată una dintre performanţele guvernării de
dreapta! Această guvernare s-a manifestat şi se manifestă ca o „putere fără
soluţii", atunci când este vorba despre menţinerea nivelului de trai al
marii majorităţi a populaţiei, dar susţine cu zel orice iniţiativă menită să
redistribuie beneficiile creşterii economice exclusiv în folosul clientelei politice.
Printr-o asemenea evoluţie, România se apropie mai mult de modelul de ţară din
America Latină decât de cel european. Nu este specific Uniunii Europene faptul
că doar 300 de români deţin averi ce reprezintă 22% din produsul intern brut al
ţării. Nu există o altă ţară din Europa în care raportul dintre veniturile
realizate de primii 10% dintre cetăţenii cu veniturile cele mai mari şi ultimii
10% dintre cetăţenii cu veniturile cele mai mici să fie de 17/1, aşa cum se
întâmplă la noi.
In România ultimilor 3 ani, reducerea puterii de
cumpărare a majorităţii populaţiei este dramatică. Dacă în perioada 2004-2007,
salariul mediu brut a crescut cu 60%, iar pensia medie lunară cu 71%, preţurile
au crescut mult mai spectaculos, lată câteva exemple:
- gaze naturale 100%;
- pâine 80%;
- apă, canal, salubritate 80%;
- lapte 75%;
- energie termică 60-100%;
- carne 60%;
- ulei comestibil 45%;
- transport 40- 60%;
- energie electrică 19%.
Factura de întreţinere a ajuns o povară de nesuportat
pentru români. In ultimii 3 ani, 45% dintre gospodăriile din mediul urban nu
si-au putut plăti la timp factura la utilităţi. Anticipaţiile privind evoluţia
preţurilor ne indică creşteri spectaculoase şi în anul 2008:
- pâine 30%;
- gaze naturale 10-30%;
- energie termică 12%;
- energie electrică
10%;
- carne, mezeluri 30%;
- lapte 30%.
Cum depăşeşte românul de rând aceste dificultăţi
cauzate de creşterea preţurilor? Consultând informaţii oficiale, publicate de
către Institutul Naţional de Statistică, vom găsi un răspuns cutremurător!
Consumul mediu de produse alimentare pe cap de locuitor s-a deteriorat
cantitativ şi calitativ în ultimii 3 ani, de o manieră aproape incredibilă.
Dacă în anul 2004 un român consuma lunar 20 de litri de lapte şi produse din
lapte, în anul 2007 consumul s-a redus la 7,4 litri. In aceeaşi perioadă,
consumul lunar de carne şi preparate din carne s-a redus de la 5,5 kg la 3,9
kg, consumul de ouă de la 24 ouă la 13 ouă pe lună, cartofi de la 8,15 kg la
3,5 kg pe lună, legume de la 15,2 kg la doar 8,8 kg.
Pensionarii rămân, în continuare, cea mai vulnerabilă
categorie socială. Majorarea pensiilor, ca urmare a presiunii exercitate de
P.S.D, asupra guvernanţilor, a adus un plus de speranţă în viaţa acestor
bătrâni. Din păcate, această creştere de venituri a fost grav afectată de valul
de scumpiri ce s-a declanşat la sfârşitul anului trecut. Oricum, Guvernul şi-a
dovedit încă o dată indiferenţa faţă de problemele generaţiei vârstnice. Cu cei
1,1 milioane de euro pe care i-a cheltuit pe scrisorile adresate pensionarilor
se puteau plăti pensiile lunare a 22.000 de pensionari din agricultură, adică
toţi pensionarii agricultori din judeţe precum Argeş sau Prahova, sau se puteau
acorda încă 3.500 de bilete de odihnă şi tratament.
O cauză profundă pe care o regăsim la originea
fenomenului de scădere a nivelului de trai în România constă în incapacitatea
Guvernului de a elabora şi gestiona o strategie energetică eficientă.
Practic, lipsa unei strategii
coerente în domeniul energetic, abandonarea sau blocarea proiectelor de interes
major, lipsa competitivităţii, managementul iresponsabil şi neperformant, toate
acestea asociate unei politici externe păguboase, au generat derapaje cu
consecinţe grave atât în plan microeconomic, cât şi macroeconomic. Aceste
lucruri se întâmplă într-un domeniu care, pe plan mondial, este declarat de
importanţă strategică, tocmai pentru că determină formarea preţurilor în tot
spaţiul economic. România a reuşit performanţa să obţină cel mai mare preţ la
gazele naturale din import, la nivelul Uniunii Europene. Astfel, după primele
declaraţii agresive ale României faţă de singurul furnizor de gaze naturale din
import, preţul gazelor naturale a crescut, în etape, de la 141 USD/1.000 Nmc,
media anului 2004, la 270 USD/1.000 Nmc, ajungând apoi la 376 USD/1.000 Nmc. In
privinţa preţurilor practicate pentru distribuţia gazelor naturale destinate
consumului casnic, Guvernul are un comportament de-a dreptul cinic. Va rămâne
în istorie, probabil, celebra majorare a preţului din octombrie 2006, cu 9%,
motivându-se nevoia ca Guvernul să sprijine prin aceasta politica de ţintire a
inflaţiei. Este fără echivoc faptul că activitatea de reglementare a preţurilor
se dovedeşte a fi subordonată politic. In locul autonomiei autorităţii de
reglementare, cerute de normele comunitare, ascultăm cu toţii declaraţiile ministrului de resort care precedă, cu
regularitate, actele oficiale emise de această autoritate. Care sunt
consecinţele acestor acţiuni guvernamentale? Creşteri spectaculoase de preţuri
pentru toate produsele energetice, după cum urmează:
- gaze naturale de import - de la
141 USD/1.000 Nmc în anul 2004 la 376 USD/1.000 Nmc în anul 2008;
- gaze naturale intern - de
la 81 USD/1.000 Nmc în anul 2004 la 197 USD/1.000 Nmc în anul 2008;
- energie termică - gcal. - de
la 75 lei la 150-200-300 lei;
- energie electrică la producător - de la
87 lei/kwh la 155 lei/kwh;
- păcură
- numai în anul 2007, preţul a crescut de la 257 USD/t la 507 USD/t;
- cărbune energetic -
de la 59 USD/t în anul 2006 la 121 USD/t.
Ce înseamnă pentru cetăţenii României aceste evoluţii?
Un efort financiar suplimentar de 2,1 mld. USD, un „cadou" oferit de către
guvernarea portocalie. Numai pentru luna decembrie, facturile pentru consumul
casnic de gaze naturale au înregistrat valori cuprinse între 500 de lei şi
6.000 de lei.
Se pare că lucrurile nu se opresc aici! Chiar în cursul
acestei luni, în total dispreţ faţă de situaţia disperată a populaţiei cu venituri
medii şi mici, Guvernul aprobă o nouă creştere nejustificată a preţului gazelor
din producţia internă cu cea 8%, adică 10 USD/1.000 Nmc, oferind, prin aceasta,
un „cadou" de 85 mii. USD pentru OMV-Petrom şi un altul de 80 mii. USD
pentru Romgaz. Toate acestea pentru un viitor şi incert „fond social pentru
gaze", care va intra în vigoare iarna viitoare şi care nu va avea alocaţii
mai mari de 30 mii. USD. Tot în această lună, autorităţile au crescut
nejustificat, cu aproximativ 30%, tariful de transport şi au introdus
suplimentar aberanta „taxă de rezervare a capacităţii de transport" de cea
5 USD/1.000 Nmc. Aceste măsuri nesăbuite vor stimula o nouă creştere a
preţurilor, în condiţiile în care valoarea subvenţiilor acordate de Guvern
populaţiei este total insuficientă pentru acoperirea acestor majorări. Puterea
de cumpărare a românilor scade continuu şi este departe de nivelul european la
care actuala administraţie încearcă să alinieze preţurile utilităţilor.
Faţă de majorarea în cascadă a preţurilor şi a tarifelor
la principalele produse de consum şi utilităţi, pe de o parte, şi de
implicaţiile imediate ale acestora asupra scăderii nivelului de trai şi a
calităţii vieţii în România, pe de altă parte, cerem Guvernului următoarele:
1. luarea de măsuri imediate pentru protejarea puterii
de cumpărare a cetăţenilor cu venituri medii şi mici şi instituirea unor
mecanisme specifice de compensare a cheltuielilor cu întreţinerea locuinţei
pentru cei aflaţi sub pragul sărăciei;
2. corelarea (etapizată) veniturilor populaţiei cu
valoarea coşului minim de consum lunar calculat de Institutul Naţional de
Statistică, astfel încât nicio pensie şi niciun salariu să nu fie sub această
valoare;
3. corelarea, în interval de 3 luni, a dezechilibrelor
majore în materie de salarizare în cadrul sectorului
bugetar, prin elaborarea şi prezentarea în Parlament, spre dezbatere şi
adoptare, a unui proiect de lege de instituire a unui sistem unic de salarizare
a personalului bugetar; legea trebuie să găsească un echilibru just între importanţa
socială a diferitelor sectoare de activitate, pe de o parte, şi nivelul
pregătirii, complexitatea şi calitatea sarcinilor îndeplinite,
responsabilitatea asumată şi performanţa profesională, pe de altă parte; de
asemenea, legea trebuie să instituie un raport echitabil între valoarea minimă
şi maximă a salariului din sectorul bugetar;
4. reducerea, la nivelul anului 2008, a tuturor
cheltuielilor guvernamentale cu echivalentul a două miliarde de euro şi
introducerea unui mecanism de supraveghere şi control al execuţiei bugetului
consolidat, prin prezentarea trimestrială, în Parlament, a unui raport
preliminar cu privire la gestiunea cheltuielilor bugetare;
5. prezentarea în Parlament a unui program naţional
actualizat de luptă împotriva sărăciei şi a sărăciei severe, cu măsuri concrete
şi etape de derulare, precum şi cu responsabilităţi concrete ale instituţiilor
statului implicate;
6. prezentarea în Parlament, la interval de 3 luni, a
unui raport privind starea de sănătate a tinerei generaţii din România şi
aprobarea unui program naţional de măsuri pentru asigurarea securităţii
alimentare a acesteia;
7. stoparea imediată a majorării preţului la gaze
naturale din producţia internă şi utilizarea sumelor colectate pe seama ultimei
majorări într-un fond destinat protejării populaţiei;
8. iniţierea unor negocieri reale cu Federaţia Rusă
pentru stoparea creşterii preţului la gazele naturale - cărbune, păcură -
importate şi promovarea participării României în proiecte alternative de
transport al hidrocarburilor către Europa de Vest;
9. finalizarea strategiei din domeniul energetic în
conformitate cu noul pachet de legi pentru energie şi cu schimbările climatice
la nivel european;
10. promovarea programului de reabilitare termică a clădirilor
multietajate, prin suportarea de la bugetul de stat şi bugetele locale a
costurilor aferente populaţiei aflate sub pragul de sărăcie.
Această moţiune simplă a fost adoptată de Senat în
şedinţa din 26 februarie 2008, cu respectarea prevederilor art. 67 din
Constituţia României, republicată, şi ale art. 157 alin. (1) din Regulamentul
Senatului.
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU