Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

MOTIUNE Nr

MOTIUNE   Nr. 1 din 26 februarie 2008

Stop degradarii nivelului de trai! Stop iresponsabilitatii din sectorul energetic!

ACT EMIS DE: SENATUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 154 din 28 februarie 2008



Senatul adoptă prezenta moţiune simplă.

După un an de la momentul aderării, România se îndepărtează tot mai mult de principiile modelului european. Accentuarea derapajelor economice şi sociale pe parcursul anului 2007 reprezintă consecinţa incoerenţei politicilor aplicate, economia românească ajungând mult mai vulnerabilă decât acum 3 ani. Putem afirma astăzi, cu mâhnire, că România a ratat startul integrării în Uniunea Europeană.

Regimul politic de dreapta, reprezentat de tandemul Tăriceanu-Băsescu, va rămâne în istorie ca un exemplu de lipsă de performanţă în gestionarea politicilor publice. Extinderea fenomenului de corupţie fără condamnarea în instanţă a vreunui corupt, polarizarea societăţii într-o manieră străină modelului european, lipsa de eficienţă şi instabilitatea în funcţionarea instituţiilor statului, înlocuirea criteriului de competenţă cu cel al ataşamentului faţă de partide şi conducătorii acestora, accentuarea decalajelor externe şi izolarea României în plan extern reprezintă doar câteva elemente caracteristice ale evoluţiilor din societatea românească din ultimii 3 ani.

Tabloul macroeconomic ne arată o economie al cărei ritm de creştere este în scădere, cu investiţii directe - autohtone sau străine - din ce în ce mai puţine, cu un deficit de cont curent ce a depăşit cu mult „nivelul de avarie". Corecţia severă înregistrată pe cursul de schimb spre finele anului trecut, precum şi inversarea trendului ratei inflaţiei reprezintă semnale de alarmă privind riscurile iminente la care actualii guvernanţi expun economia românească. După ratarea ţintei de inflaţie într-un mod spectaculos în anul 2007, nivelul ajungând aproape dublu faţă de cel prognozat, iată că în prima lună a noului an indicele preţurilor de consum înregistrează o creştere cu 0,86% faţă de luna decembrie a anului 2007, ceea ce, printr-o recalculare a inflaţiei pe ultimele 12 luni, ne indică un nivel de 7,26%, cu 0,69 puncte procentuale peste inflaţia înregistrată la finele anului 2007.

Cursul de schimb s-a aşezat, pentru moment, pe un trend uşor descrescător, sugerându-ne că într-un oarecare orizont de timp ar putea să se încadreze într-o marjă stabilă. Atragem însă atenţia asupra faptului că această evoluţie se datorează exclusiv intervenţiilor specifice politicii monetare, iar efectele scontate nu pot fi durabile dacă asemenea măsuri nu sunt dublate de politici fiscal-bugetare raţionale.

Scopul acestei moţiuni este, pe de o parte, acela de a trage un semnal de alarmă în legătură cu impactul direct pe care derapajele macroeconomice îl au asupra agravării fenomenului de sărăcie în România, prin scăderea drastică a puterii de cumpărare a persoanelor cu venituri mici şi medii, iar pe de altă parte, de a solicita Guvernului să acţioneze urgent, în sensul limitării extinderii acestui fenomen.

In România ultimilor 3 ani, rata sărăciei a crescut de la 17,9% în 2004 (adică 3.870.000 săraci) la 18,6% în 2007 (4.010.000 săraci), un plus de 140.000 de săraci; iată una dintre performanţele guvernării de dreapta! Această guvernare s-a manifestat şi se manifestă ca o „putere fără soluţii", atunci când este vorba despre menţinerea nivelului de trai al marii majorităţi a populaţiei, dar susţine cu zel orice iniţiativă menită să redistribuie beneficiile creşterii economice exclusiv în folosul clientelei politice. Printr-o asemenea evoluţie, România se apropie mai mult de modelul de ţară din America Latină decât de cel european. Nu este specific Uniunii Europene faptul că doar 300 de români deţin averi ce reprezintă 22% din produsul intern brut al ţării. Nu există o altă ţară din Europa în care raportul dintre veniturile realizate de primii 10% dintre cetăţenii cu veniturile cele mai mari şi ultimii 10% dintre cetăţenii cu veniturile cele mai mici să fie de 17/1, aşa cum se întâmplă la noi.

In România ultimilor 3 ani, reducerea puterii de cumpărare a majorităţii populaţiei este dramatică. Dacă în perioada 2004-2007, salariul mediu brut a crescut cu 60%, iar pensia medie lunară cu 71%, preţurile au crescut mult mai spectaculos, lată câteva exemple:

- gaze naturale                           100%;

- pâine                                         80%;

- apă, canal, salubritate                 80%;

- lapte                                          75%;

- energie termică                   60-100%;

- carne                                         60%;

- ulei comestibil                            45%;

- transport                             40- 60%;

- energie electrică                         19%.

Factura de întreţinere a ajuns o povară de nesuportat pentru români. In ultimii 3 ani, 45% dintre gospodăriile din mediul urban nu si-au putut plăti la timp factura la utilităţi. Anticipaţiile privind evoluţia preţurilor ne indică creşteri spectaculoase şi în anul 2008:

- pâine                                         30%;

- gaze naturale                        10-30%;

- energie termică                          12%;

- energie electrică                         10%;

- carne, mezeluri                           30%;

- lapte                                          30%.

Cum depăşeşte românul de rând aceste dificultăţi cauzate de creşterea preţurilor? Consultând informaţii oficiale, publicate de către Institutul Naţional de Statistică, vom găsi un răspuns cutremurător! Consumul mediu de produse alimentare pe cap de locuitor s-a deteriorat cantitativ şi calitativ în ultimii 3 ani, de o manieră aproape incredibilă. Dacă în anul 2004 un român consuma lunar 20 de litri de lapte şi produse din lapte, în anul 2007 consumul s-a redus la 7,4 litri. In aceeaşi perioadă, consumul lunar de carne şi preparate din carne s-a redus de la 5,5 kg la 3,9 kg, consumul de ouă de la 24 ouă la 13 ouă pe lună, cartofi de la 8,15 kg la 3,5 kg pe lună, legume de la 15,2 kg la doar 8,8 kg.

Pensionarii rămân, în continuare, cea mai vulnerabilă categorie socială. Majorarea pensiilor, ca urmare a presiunii exercitate de P.S.D, asupra guvernanţilor, a adus un plus de speranţă în viaţa acestor bătrâni. Din păcate, această creştere de venituri a fost grav afectată de valul de scumpiri ce s-a declanşat la sfârşitul anului trecut. Oricum, Guvernul şi-a dovedit încă o dată indiferenţa faţă de problemele generaţiei vârstnice. Cu cei 1,1 milioane de euro pe care i-a cheltuit pe scrisorile adresate pensionarilor se puteau plăti pensiile lunare a 22.000 de pensionari din agricultură, adică toţi pensionarii agricultori din judeţe precum Argeş sau Prahova, sau se puteau acorda încă 3.500 de bilete de odihnă şi tratament.

O cauză profundă pe care o regăsim la originea fenomenului de scădere a nivelului de trai în România constă în incapacitatea Guvernului de a elabora şi gestiona o strategie energetică eficientă.

Practic, lipsa unei strategii coerente în domeniul energetic, abandonarea sau blocarea proiectelor de interes major, lipsa competitivităţii, managementul iresponsabil şi neperformant, toate acestea asociate unei politici externe păguboase, au generat derapaje cu consecinţe grave atât în plan microeconomic, cât şi macroeconomic. Aceste lucruri se întâmplă într-un domeniu care, pe plan mondial, este declarat de importanţă strategică, tocmai pentru că determină formarea preţurilor în tot spaţiul economic. România a reuşit performanţa să obţină cel mai mare preţ la gazele naturale din import, la nivelul Uniunii Europene. Astfel, după primele declaraţii agresive ale României faţă de singurul furnizor de gaze naturale din import, preţul gazelor naturale a crescut, în etape, de la 141 USD/1.000 Nmc, media anului 2004, la 270 USD/1.000 Nmc, ajungând apoi la 376 USD/1.000 Nmc. In privinţa preţurilor practicate pentru distribuţia gazelor naturale destinate consumului casnic, Guvernul are un comportament de-a dreptul cinic. Va rămâne în istorie, probabil, celebra majorare a preţului din octombrie 2006, cu 9%, motivându-se nevoia ca Guvernul să sprijine prin aceasta politica de ţintire a inflaţiei. Este fără echivoc faptul că activitatea de reglementare a preţurilor se dovedeşte a fi subordonată politic. In locul autonomiei autorităţii de reglementare, cerute de normele comunitare, ascultăm cu toţii declaraţiile ministrului de resort care precedă, cu regularitate, actele oficiale emise de această autoritate. Care sunt consecinţele acestor acţiuni guvernamentale? Creşteri spectaculoase de preţuri pentru toate produsele energetice, după cum urmează:

- gaze naturale de import                       - de la 141 USD/1.000 Nmc în anul 2004 la 376 USD/1.000 Nmc în anul 2008;

- gaze naturale intern                             - de la 81 USD/1.000 Nmc în anul 2004 la 197 USD/1.000 Nmc în anul 2008;

- energie termică - gcal.                         - de la 75 lei la 150-200-300 lei;

- energie electrică la producător             - de la 87 lei/kwh la 155 lei/kwh;

- păcură                                                - numai în anul 2007, preţul a crescut de la 257 USD/t la 507 USD/t;

- cărbune energetic                                - de la 59 USD/t în anul 2006 la 121 USD/t.

Ce înseamnă pentru cetăţenii României aceste evoluţii? Un efort financiar suplimentar de 2,1 mld. USD, un „cadou" oferit de către guvernarea portocalie. Numai pentru luna decembrie, facturile pentru consumul casnic de gaze naturale au înregistrat valori cuprinse între 500 de lei şi 6.000 de lei.

Se pare că lucrurile nu se opresc aici! Chiar în cursul acestei luni, în total dispreţ faţă de situaţia disperată a populaţiei cu venituri medii şi mici, Guvernul aprobă o nouă creştere nejustificată a preţului gazelor din producţia internă cu cea 8%, adică 10 USD/1.000 Nmc, oferind, prin aceasta, un „cadou" de 85 mii. USD pentru OMV-Petrom şi un altul de 80 mii. USD pentru Romgaz. Toate acestea pentru un viitor şi incert „fond social pentru gaze", care va intra în vigoare iarna viitoare şi care nu va avea alocaţii mai mari de 30 mii. USD. Tot în această lună, autorităţile au crescut nejustificat, cu aproximativ 30%, tariful de transport şi au introdus suplimentar aberanta „taxă de rezervare a capacităţii de transport" de cea 5 USD/1.000 Nmc. Aceste măsuri nesăbuite vor stimula o nouă creştere a preţurilor, în condiţiile în care valoarea subvenţiilor acordate de Guvern populaţiei este total insuficientă pentru acoperirea acestor majorări. Puterea de cumpărare a românilor scade continuu şi este departe de nivelul european la care actuala administraţie încearcă să alinieze preţurile utilităţilor.

Faţă de majorarea în cascadă a preţurilor şi a tarifelor la principalele produse de consum şi utilităţi, pe de o parte, şi de implicaţiile imediate ale acestora asupra scăderii nivelului de trai şi a calităţii vieţii în România, pe de altă parte, cerem Guvernului următoarele:

1. luarea de măsuri imediate pentru protejarea puterii de cumpărare a cetăţenilor cu venituri medii şi mici şi instituirea unor mecanisme specifice de compensare a cheltuielilor cu întreţinerea locuinţei pentru cei aflaţi sub pragul sărăciei;

2. corelarea (etapizată) veniturilor populaţiei cu valoarea coşului minim de consum lunar calculat de Institutul Naţional de Statistică, astfel încât nicio pensie şi niciun salariu să nu fie sub această valoare;

3.  corelarea, în interval de 3 luni, a dezechilibrelor majore în materie de salarizare în cadrul sectorului bugetar, prin elaborarea şi prezentarea în Parlament, spre dezbatere şi adoptare, a unui proiect de lege de instituire a unui sistem unic de salarizare a personalului bugetar; legea trebuie să găsească un echilibru just între importanţa socială a diferitelor sectoare de activitate, pe de o parte, şi nivelul pregătirii, complexitatea şi calitatea sarcinilor îndeplinite, responsabilitatea asumată şi performanţa profesională, pe de altă parte; de asemenea, legea trebuie să instituie un raport echitabil între valoarea minimă şi maximă a salariului din sectorul bugetar;

4.  reducerea, la nivelul anului 2008, a tuturor cheltuielilor guvernamentale cu echivalentul a două miliarde de euro şi introducerea unui mecanism de supraveghere şi control al execuţiei bugetului consolidat, prin prezentarea trimestrială, în Parlament, a unui raport preliminar cu privire la gestiunea cheltuielilor bugetare;

5. prezentarea în Parlament a unui program naţional actualizat de luptă împotriva sărăciei şi a sărăciei severe, cu măsuri concrete şi etape de derulare, precum şi cu responsabilităţi concrete ale instituţiilor statului implicate;

6.  prezentarea în Parlament, la interval de 3 luni, a unui raport privind starea de sănătate a tinerei generaţii din România şi aprobarea unui program naţional de măsuri pentru asigurarea securităţii alimentare a acesteia;

7.  stoparea imediată a majorării preţului la gaze naturale din producţia internă şi utilizarea sumelor colectate pe seama ultimei majorări într-un fond destinat protejării populaţiei;

8. iniţierea unor negocieri reale cu Federaţia Rusă pentru stoparea creşterii preţului la gazele naturale - cărbune, păcură - importate şi promovarea participării României în proiecte alternative de transport al hidrocarburilor către Europa de Vest;

9.  finalizarea strategiei din domeniul energetic în conformitate cu noul pachet de legi pentru energie şi cu schimbările climatice la nivel european;

10. promovarea programului de reabilitare termică a clădirilor multietajate, prin suportarea de la bugetul de stat şi bugetele locale a costurilor aferente populaţiei aflate sub pragul de sărăcie.

Această moţiune simplă a fost adoptată de Senat în şedinţa din 26 februarie 2008, cu respectarea prevederilor art. 67 din Constituţia României, republicată, şi ale art. 157 alin. (1) din Regulamentul Senatului.

PREŞEDINTELE SENATULUI

NICOLAE VĂCĂROIU


SmartCity5

COMENTARII la Motiune 1/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Motiune 1 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Motiune 1/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu