LEGE
Nr. 73 din 5 iulie 1995
privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 12 iulie 1995
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare este parte
componenta a apararii nationale si are la baza prevederile Constitutiei si
principiile doctrinei militare de aparare a Romaniei. Aceasta cuprinde
ansamblul de masuri si de actiuni care se stabilesc si se realizeaza din timp
de pace in vederea valorificarii potentialului economic si uman al tarii pentru
satisfacerea nevoilor de aparare si asigurarea continuitatii activitatilor
economico-sociale in caz de mobilizare sau de razboi.
Art. 2
Elaborarea masurilor si a actiunilor, precum si coordonarea si controlul
activitatilor destinate pregatirii economiei nationale, a teritoriului pentru
aparare si pentru mobilizarea nationala se asigura de catre autoritatile
publice, potrivit competentelor stabilite prin Constitutie si legile tarii.
Art. 3
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii analizeaza si aproba proiectul planului
de mobilizare a economiei nationale si proiectul bugetului de stat pentru
primul an de razboi.
Art. 4
Guvernul raspunde de pregatirea economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare si asigura aplicarea masurilor referitoare la aceste domenii,
potrivit legii, hotararilor Parlamentului si ale Consiliului Suprem de Aparare
a Tarii, in care scop:
a) organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea ministerelor si a
celorlalte organe si autoritati ale administratiei publice in legatura cu
realizarea sarcinilor referitoare la pregatirea economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare;
b) elaboreaza, din timp de pace, proiectul planului de mobilizare a
economiei nationale si proiectul bugetului de stat pentru primul an de razboi;
c) stabileste obligatiile care revin ministerelor, autoritatilor
administratiei publice si agentilor economici prin planul de mobilizare a
economiei nationale si ia masuri pentru asigurarea de bunuri materiale si
servicii necesare fortelor sistemului national de aparare si populatiei, la
razboi;
d) elaboreaza programe curente si de perspectiva referitoare la pregatirea
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
e) ia masuri pentru realizarea prevederilor bugetare privind resursele
financiare si materiale necesare pregatirii economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare;
f) stabileste masuri de trecere de la programul economic curent la
aplicarea planului de mobilizare a economiei nationale si urmareste realizarea
acestora;
g) coordoneaza activitatile de cercetare, asimilare, productie si asigurare
tehnico-materiala destinate inzestrarii fortelor sistemului national de
aparare;
h) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege in acest domeniu.
Art. 5
Pentru indeplinirea atributiilor care revin Guvernului cu privire la
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare, in subordinea
sa functioneaza Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, incadrat cu
specialisti militari si civili.
Organizarea, functionarea si atributiile Oficiului Central de Stat pentru
Probleme Speciale se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
CAP. 2
Pregatirea economiei nationale pentru aparare
Art. 6
In vederea asigurarii cererilor de produse si servicii necesare fortelor
sistemului national de aparare, precum si a nevoilor economiei nationale si ale
populatiei la razboi, Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale
elaboreaza proiectul planului de mobilizare a economiei nationale pentru primul
an de razboi.
Art. 7
Proiectul planului de mobilizare a economiei nationale cuprinde sarcinile
ministerelor, celorlalte autoritati ale administratiei publice, agentilor
economici si institutiilor publice pentru asigurarea necesarului fortelor
sistemului national de aparare, economiei nationale si ale populatiei pentru
primul an de razboi, precum si resursele ce se vor utiliza in acest scop.
Ministerul Finantelor, pe baza proiectului planului de mobilizare a
economiei nationale, elaboreaza proiectul bugetului de stat pentru primul an de
razboi.
Art. 8
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice, agentii
economici, institutiile publice si institutiile sociale au obligatia sa ia
masuri din timp de pace pentru realizarea sarcinilor ce le revin din planul de
mobilizare a economiei nationale, trimis de catre Oficiul Central de Stat
pentru Probleme Speciale, in domeniile care ii privesc. In acest scop intocmesc
documentele necesare privind pregatirea de mobilizare.
Art. 9
Masurile de pregatire a economiei nationale pentru aparare, care se
realizeaza din timp de pace, sunt cuprinse in programele curente si de
perspectiva si se refera la: stabilirea, crearea si pastrarea capacitatilor si
a rezervelor de mobilizare, actualizarea documentatiilor, intocmirea de studii,
note de fundamentare, precum si alte actiuni care vor fi apreciate ca necesare.
Art. 10
Planul de mobilizare a economiei nationale si proiectul bugetului de stat
pentru primul an de razboi se actualizeaza de cate ori este nevoie.
Art. 11
Punerea in aplicare a planului de mobilizare a economiei nationale si a
executiei bugetului de stat pentru primul an de razboi se aproba de catre
Parlament, la propunerea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 12
Agentii economici si institutiile publice, potrivit obligatiilor ce le
revin din planul de mobilizare a economiei nationale si din programele curente
si de perspectiva, stabilesc, creeaza si pastreaza, din timp de pace,
capacitati si rezerve de mobilizare necesare pentru realizarea sarcinilor
respective.
Art. 13
Constituie capacitati de mobilizare:
a) in industrie: capacitatile de cercetare si productie stabilite si
pregatite in scopul fabricarii sau repararii, la mobilizare sau la razboi, a
tehnicii si a materialelor militare, precum si cele specializate in realizarea
de colaborari pentru acestea;
b) in transporturi si comunicatii: mijloacele, instalatiile si amenajarile
aferente destinate a satisface la mobilizare sau la razboi, in exclusivitate,
nevoile de transport si telecomunicatii ale componentelor sistemului national
de aparare;
c) in domeniul ocrotirii sanatatii: spitalele existente in reteaua sanitara
si alte localuri care se transforma, la mobilizare, in spitale de zona
interioara sau in detasamente de prim-ajutor medico-chirurgical; unitatile de
cercetare, laboratoarele de medicina preventiva si de productie; societatile
comerciale farmaceutice destinate asigurarii asistentei medico-sanitare a
ranitilor si bolnavilor din fortele sistemului national de aparare, precum si a
victimelor de razboi din randul populatiei;
d) in domeniul administrarii rezervelor nationale materiale: 30% din
suprafata de depozitare.
Art. 14
Capacitatile de mobilizare pot fi folosite, in timp de pace, temporar, si
pentru alte activitati, cu avizul Ministerului Apararii Nationale si cu
aprobarea Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, urmand ca acestea
sa fie readuse la destinatia initiala in termen de cel mult 30 de zile de la
declararea mobilizarii sau starii de razboi.
Agentii economici si institutiile publice au obligatia sa mentina utilajele
si instalatiile din capacitatile de mobilizare folosite in conditiile
prevederilor alineatului precedent la parametrii normali de functionare.
Capacitatile de mobilizare care nu sunt folosite se conserva, cu avizul
Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale si al Ministerului
Finantelor.
Art. 15
Schimbarea profilului capacitatilor de productie, definite drept capacitati
de mobilizare, se face prin hotararea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, la
propunerea Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, avizata de
Ministerul Apararii Nationale, elaborata pe baza solicitarii agentului economic
in cauza.
Art. 16
Documentatia tehnica necesara realizarii produselor militare prevazute in
planul de mobilizare a agentilor economici se asigura in conditiile stabilite
prin hotarare a Guvernului si se constituie ca rezerva de mobilizare.
Art. 17
Rezervele de mobilizare sunt proprietate publica de stat si cuprind:
a) in industrie: materii prime, materiale, semifabricate, subansambluri si
elemente de completare, utilaje strict specializate, scule, dispozitive,
verificatoare si alte materiale necesare in procesul de fabricatie si reparatie;
b) in transporturi si comunicatii: materiale destinate restabilirii si
mentinerii in stare de functionare a capacitatilor de transport si
telecomunicatii necesare asigurarii nevoilor fortelor sistemului national de
aparare;
c) in domeniul ocrotirii sanatatii: materialele sanitar-farmaceutice
consumabile, materii prime si materiale necesare fabricarii produselor
farmaceutice, aparatura, instrumentarul medical si alte materiale necesare
completarii dotarii unitatilor medico-sanitare existente in retea, precum si a
celor care se creeaza la razboi;
d) in domeniul comertului: produse alimentare si industriale necesare
asigurarii cererilor unitatilor militare, solicitate pe plan local, la
mobilizare.
Art. 18
Rezervele materiale nationale, constituite si administrate potrivit legii,
se asimileaza rezervelor de mobilizare astfel: in timp de pace, pentru
cantitatile constituite ca stocuri intangibile destinate nevoilor armatei si
industriei de aparare, si in timp de razboi, pentru stocurile existente in
depozite la data respectiva.
Art. 19
Rezervele de mobilizare cuprind, de regula, produse greu de aprovizionat
sau cu ciclu lung de fabricatie, care se asigura din productia interna sau din
import.
Nomenclatorul si nivelurile de constituire a rezervelor de mobilizare se
aproba de catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii o data cu planul de
mobilizare si se actualizeaza anual de catre Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale.
Nivelurile anuale de constituire a materialelor in rezerve de mobilizare se
dimensioneaza de catre Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, in
raport cu prioritatile transmise de Ministerul Apararii Nationale.
Art. 20
Conditiile referitoare la modul de stabilire, creare si pastrare a
capacitatilor si rezervelor de mobilizare, precum si a stocurilor intangibile
de produse solicitate prin planurile de mobilizare ale garnizoanelor, se
reglementeaza prin hotarare a Guvernului.
Art. 21
Agentii economici si institutiile publice la care se creeaza rezerve de
mobilizare au obligatia sa asigure gestionarea si depozitarea separata a
acestora fata de materialele destinate activitatilor curente. Depozitarea si
manipularea materialelor se fac in conformitate cu prevederile instructiunilor
si ale normelor in vigoare.
Art. 22
Pentru a evita degradarea materiilor prime, materialelor si produselor
depreciabile din rezerva de mobilizare, agentii economici si institutiile
publice au obligatia sa ia masuri tehnice de pastrare si depozitare, precum si
pentru improspatarea lor la timp si in mod sistematic, potrivit planurilor
anuale proprii aprobate de catre Oficiul Central de Stat pentru Probleme
Speciale si Ministerul Apararii Nationale. Cele care nu pot fi improspatate se
pastreaza in rezerva pana la atingerea limitei de valabilitate sau de pastrare
prevazuta in instructiuni, dupa care se scot pentru valorificare sau casare,
potrivit normelor legale in vigoare.
Art. 23
Scoaterea sub forma de imprumut a produselor din rezervele de mobilizare se
face, in mod exceptional, prin hotarari ale Guvernului, initiate de ministerele
interesate, cu avizul prealabil al Oficiului Central de Stat pentru Probleme
Speciale si al Ministerului Apararii Nationale.
Art. 24
Scoaterea definitiva si valorificarea produselor din rezervele de
mobilizare se fac ca urmare a modificarii sarcinilor din planul de mobilizare
pentru care au fost constituite sau a tehnologiilor de fabricatie, cu aprobarea
Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale si cu avizul Ministerului
Apararii Nationale.
Art. 25
Materialele din rezerva de mobilizare pot fi folosite si pentru inlaturarea
urmarilor unor calamitati naturale sau catastrofe, prin hotarare a Guvernului,
la propunerile ministerelor interesate, avizate de Oficiul Central de Stat
pentru Probleme Speciale si de Ministerul Apararii Nationale.
Rezerva de mobilizare se reintregeste in termenele stabilite prin hotarare
a Guvernului.
Art. 26
Asigurarea fortei de munca necesare la punerea in aplicare a planului de
mobilizare a economiei nationale se face prin utilizarea personalului fara
obligatii militare si prin mobilizarea la locul de munca a specialistilor cu
obligatii militare, strict necesari, in conditiile stabilite prin hotarare a
Guvernului.
Art. 27
In vederea cunoasterii resurselor materiale existente in rezervele
materiale nationale, care pot fi luate in considerare la realizarea sarcinilor
din planul de mobilizare anual, Administratia Nationala a Rezervelor Materiale
comunica Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale situatia
stocurilor, potrivit nomenclatorului de constituire a produselor respective.
Art. 28
Pentru asigurarea nevoilor unitatilor militare la mobilizare, agentii
economici, indiferent de forma de proprietate, sunt obligati sa puna la
dispozitia acestora, in conditiile legii, produsele si serviciile solicitate
prin planul de mobilizare al garnizoanei.
Asigurarea produselor se va face din stocurile curente existente in
depozitele agentilor economici de profil, la data declararii mobilizarii,
precum si din stocurile intangibile constituite in acest scop, finantate de la
bugetul de stat.
Art. 29
La cererea Ministerului Apararii Nationale, a Ministerului de Interne si a
altor ministere cu sarcini pentru aparare, agentii economici sunt obligati sa
pastreze in custodie produsele perisabile necesare la razboi.
Conditiile tehnice privind pastrarea, preschimbarea si plata tarifelor
aferente se stabilesc prin contract intre agentii economici si reprezentantii
autorizati ai beneficiarilor conform hotararii Guvernului.
CAP. 3
Pregatirea teritoriului pentru aparare
Art. 30
Obiectivele de pregatire a teritoriului destinate satisfacerii nevoilor
operative ale fortelor sistemului national de aparare se stabilesc de Statul
Major General, Ministerul de Interne si serviciile de informatii, fiecare in
domeniul sau de activitate, si se supun aprobarii Consiliului Suprem de Aparare
a Tarii, de catre Statul Major General impreuna cu Oficiul Central de Stat
pentru Probleme Speciale.
Obiectivele aprobate se transmit de catre Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale organului central al administratiei publice specializat in
amenajarea teritoriului, lucrari publice si urbanism, pentru a fi cuprinse in
Planul national de amenajare a teritoriului si la ministerele de resort, in
vederea includerii in programele curente si de perspectiva, pentru a fi
realizate din timp de pace.
Art. 31
Obiectivele privind pregatirea teritoriului pentru aparare se includ si in
planul de mobilizare a economiei nationale pentru primul an de razboi.
Art. 32
Masurile de pregatire a teritoriului referitoare la protectia cetatenilor,
a bunurilor materiale de orice natura, precum si a celor care apartin
patrimoniului cultural national al Romaniei, impotriva efectelor armelor de
nimicire in masa, mijloacelor incendiare si armelor conventionale, se stabilesc
si se realizeaza potrivit legii protectiei civile.
Art. 33
Responsabilitatea privind realizarea, exploatarea si intretinerea
obiectivelor de pregatire a teritoriului pentru aparare revine ministerelor de
resort si autoritatilor administratiei publice, in functie de specificul
obiectivului.
CAP. 4
Finantarea pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
Art. 34
Fondurile necesare pentru realizarea masurilor si a actiunilor privind
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare se aloca de la
bugetul de stat. Autoritatile administratiei publice centrale si locale
solicita anual aceste fonduri Ministerului Finantelor, cu avizul Oficiului
Central de Stat pentru Probleme Speciale.
Fundamentarea fondurilor care se aloca de la bugetul de stat pentru
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare se face de
catre ministere si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si
locale, pe baza solicitarilor agentilor economici in cauza.
Art. 35
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale coordoneaza, avizeaza si
exercita controlul asupra modului in care sunt folosite fondurile destinate
pregatirii economiei nationale si teritoriului pentru aparare, care sunt puse
la dispozitia ministerelor, celorlalte autoritati ale administratiei publice
centrale si locale si agentilor economici de catre Ministerul Finantelor,
urmarindu-se constituirea si utilizarea acestora in stricta conformitate cu
actiunile pentru care au fost alocate.
Art. 36
Finantarea actiunilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare si intocmirea proiectului bugetului de stat pentru primul an de
razboi se realizeaza potrivit normelor si instructiunilor elaborate de
Ministerul Finantelor.
Art. 37
Cheltuielile legate de elaborarea si actualizarea lucrarilor proprii de
pregatire a ministerelor, a autoritatilor administratiei publice centrale si
locale, a agentilor economici si a institutiilor sociale pentru aparare se
suporta din bugetele acestora.
CAP. 5
Atributiile ministerelor, prefecturilor, consiliilor judetene, consiliilor
locale si ale agentilor economici privind pregatirea economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare
Art. 38
Ministerele, prefecturile, consiliile judetene si locale, potrivit
competentelor, fiecare in domeniul sau de activitate, indeplinesc urmatoarele
atributii generale:
a) elaboreaza propuneri pentru proiectul planului de mobilizare a economiei
nationale si pentru proiectul bugetului de stat pentru primul an de razboi si
iau masuri pentru pregatirea economiei nationale in vederea asigurarii
necesarului fortelor sistemului national de aparare, economiei si populatiei la
mobilizare sau la razboi;
b) stabilesc, creeaza si pastreaza capacitatile si rezervele de mobilizare,
prin programe curente si de perspectiva si solicita fondurile financiare
necesare realizarii acestora;
c) intocmesc, pe baza metodologiei-cadru elaborata de Oficiul Central de
Stat pentru Probleme Speciale, metodologii de lucru referitoare la pregatirea
de mobilizare economica a agentilor economici din sistemul propriu si
coordoneaza activitatea acestora;
d) iau masuri pentru realizarea obiectivelor de pregatire a teritoriului
pentru aparare, aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 39
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne si serviciile de
informatii transmit Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale cereri
de produse si servicii necesare la razboi, in conformitate cu metodologiile
stabilite in acest sens.
Pentru asigurarea la mobilizare, pe plan local, cu produse si servicii
necesare unitatilor militare, cererile acestora se transmit prin planul de
garnizoana, la consiliile judetene.
Art. 40
Organele de specialitate, care elaboreaza programul economic al Guvernului,
indeplinesc urmatoarele atributii specifice principale:
a) elaboreaza, impreuna cu Oficiul Central de Stat pentru Probleme
Speciale, programul economic pentru starea de mobilizare sau de razboi;
b) proiecteaza strategia privind reorientarea ramurilor economiei nationale
pe baza estimarilor referitoare la potentialul productiv si la gradul de
utilizare a acestuia, in vederea elaborarii sau actualizarii planului de
mobilizare a economiei nationale;
c) pregatesc programe privind aprovizionarea populatiei cu produse
agroalimentare si bunuri industriale de consum, in conditiile rationalizarii
acestora, pentru a satisface nevoile de trai ale populatiei, in caz de
mobilizare sau de razboi.
Art. 41
Ministerul Finantelor indeplineste urmatoarele atributii specifice
principale:
a) elaboreaza proiectul bugetului de stat pentru primul an de razboi;
b) cuprinde, in proiectul bugetului de stat anual, fondurile solicitate
pentru realizarea, prin programe curente, a masurilor de pregatire a economiei
si a teritoriului pentru aparare.
Art. 42
Ministerele, pe baza programelor economice ale Guvernului, indeplinesc,
fiecare in domeniul sau de activitate, urmatoarele atributii specifice
principale:
A. In domeniul industriei
a) elaboreaza planul privind activitatile ramurilor si subramurilor
industriale extractive si prelucratoare la razboi, urmarind asigurarea cu
prioritate a necesarului fortelor sistemului national de aparare, economiei
nationale si populatiei;
b) coreleaza utilizarea resurselor in vederea asigurarii functionarii
economiei nationale;
c) stabilesc masuri pentru asigurarea continuitatii in functionarea
producatorilor de energie electrica si a stabilitatii sistemului energetic
national in ansamblu, la mobilizare si la razboi.
B. In domeniul transporturilor
a) elaboreaza planul activitatilor de transporturi la razboi;
b) stabilesc masuri privind modul de protectie si aducerea in tara a
mijloacelor de transport aflate in afara frontierelor;
c) includ obiectivele de pregatire operativa a teritoriului, aprobate de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, in programele de dezvoltare si
imbunatatire a transporturilor.
C. In domeniul telecomunicatiilor
a) elaboreaza planul activitatilor de telecomunicatii la razboi;
b) stabilesc planul de asigurare a legaturilor de telecomunicatii in
traficul international;
c) includ in programele de dezvoltare si imbunatatire a telecomunicatiilor
obiectivele de pregatire operativa a teritoriului, aprobate de Consiliul Suprem
de Aparare a Tarii.
D. In domeniul muncii si protectiei sociale
a) elaboreaza planul de folosire a resurselor de munca la mobilizare si la
razboi, tin evidenta acestora in profil teritorial si iau masuri pentru
acoperirea deficitelor, prin redistribuirea pe plan local;
b) repartizeaza, prin organele teritoriale de resort, surplusul de resurse
umane in vederea efectuarii unor prestari de servicii in conditiile legii.
E. In domeniul ocrotirii sanatatii
a) elaboreaza planul privind ocrotirea sanatatii la mobilizare si la
razboi;
b) organizeaza asigurarea asistentei medicale a populatiei civile si
spitalizarea ranitilor si bolnavilor evacuati din spitalele militare de
campanie;
c) iau masuri pentru asigurarea materialelor sanitar-farmaceutice;
d) organizeaza asistenta medicala a victimelor actiunilor militare.
F. In domeniul agriculturii si alimentatiei
a) elaboreaza planul de masuri tehnico-organizatorice pentru sectorul
public si privat care sa permita continuarea lucrarilor agricole la razboi;
b) stabilesc masuri pentru asigurarea principalelor produse agroalimentare
destinate fortelor sistemului national de aparare si nevoilor de trai ale
populatiei in conditii de razboi;
c) organizeaza si coordoneaza activitatea serviciilor sanitar-veterinare si
de protectie fitosanitara.
G. In domeniul comertului si turismului
a) elaboreaza planul privind organizarea si desfasurarea activitatilor
agentilor economici din sectorul public si privat la razboi;
b) elaboreaza programe de desfacere a marfurilor, prin introducerea
sistemului rationalizat de distribuire catre populatie a principalelor produse
alimentare si nealimentare pe baza de cartele si ratii.
H. In domeniul lucrarilor publice si amenajarii teritoriului
a) elaboreaza planul privind lucrarile publice si de amenajare a
teritoriului la mobilizare si la razboi;
b) iau masuri si coordoneaza realizarea obiectivelor de pregatire a
teritoriului pentru aparare cuprinse in planurile de amenajare a teritoriului;
c) urmaresc integrarea obiectivelor de pregatire a teritoriului pentru
aparare in programele de lucrari publice;
d) elaboreaza variante de folosire a utilajelor din dotarea agentilor
economici de resort pentru interventii la obiectivele de importanta vitala
avariate, in vederea restabilirii activitatii acestora la razboi.
Art. 43
Prefecturile, consiliile judetene si consiliile locale indeplinesc, fiecare
in domeniul sau de activitate, urmatoarele atributii specifice principale:
a) organizeaza, coordoneaza si conduc activitatile de pregatire a economiei
si a teritoriului pentru aparare din domeniile serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice din unitatile administrativ-teritoriale;
b) iau masuri si creeaza conditii de realizare a obiectivelor stabilite,
indrumand agentii economici locali pentru intocmirea programelor proprii de
activitate in situatii deosebite, prevazute de lege, la mobilizare si la
razboi;
c) propun includerea unor obiective de pregatire a teritoriului pentru
aparare in programele de investitii curente si de perspectiva ale consiliilor
judetene si locale, urmarind realizarea lor;
d) stabilesc sursele de aprovizionare si urmaresc modul de solutionare a
cererilor de asigurare cu bunuri materiale si servicii solicitate de unitatile
militare la mobilizare prin planul de garnizoana;
e) intocmesc programele de aprovizionare cu produse agroalimentare si
industriale ce urmeaza a fi distribuite rationalizat in situatii deosebite
prevazute de lege;
f) asigura, prin agentii economici din judet, localurile, cazarmamentul,
materialele si mijloacele de transport necesare formatiunilor medico-sanitare
prevazute a se infiinta in situatii deosebite, prevazute de lege, si la
mobilizare;
g) fac propuneri pentru intocmirea planului de evacuare a populatiei si a
bunurilor din patrimoniul national, arhivistic, material si a altor valori de
interes national si organizeaza asigurarea mijloacelor de transport necesare,
spatii de cazare si de depozitare;
h) intocmesc si tin evidenta mijloacelor de interventie care vor fi
folosite in situatii deosebite, prevazute de lege, sau la razboi, stabilind
sarcinile si modul de utilizare a acestora.
Art. 44
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si
locale, agentii economici si institutiile sociale indeplinesc orice alte
sarcini stabilite prin lege sau prin alte acte normative care reglementeaza
activitatea din domeniul pregatirii economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare.
Art. 45
Agentii economici si institutiile sociale de orice fel au obligatia sa ia
masuri pentru realizarea sarcinilor ce le revin in domeniul apararii. In acest
scop, isi vor adapta structura organizatorica pentru a functiona in caz de
mobilizare sau la razboi folosind intregul potential material si uman de care
dispun.
Art. 46
Conducatorii autoritatilor administratiei publice centrale si locale,
precum si conducatorii oricaror agenti economici sau institutii sociale
raspund, fiecare in domeniul sau de activitate, de realizarea sarcinilor ce le
revin pe linia pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare.
In acest scop, in subordinea acestora functioneaza organe de specialitate
incadrate cu personal civil si militar, dimensionate in functie de volumul si
de complexitatea activitatilor, stabilite prin hotarare a Guvernului.
La prefecturi, organele de specialitate sunt serviciile descentralizate ale
Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale.
Conducatorii autoritatilor respective prezinta Parlamentului, Consiliului
Suprem de Aparare a Tarii sau Guvernului, dupa caz, rapoarte privind stadiul
acestei activitati, ori de cate ori li se cere.
Art. 47
Ministerele, consiliile judetene, municipale, orasenesti si comunale ale
administratiei publice, precum si consiliile de administratie ale agentilor
economici vor analiza, anual si ori de cate ori este nevoie, modul in care sunt
indeplinite sarcinile ce le revin pe linia pregatirii economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare si vor stabili masurile ce se impun.
Art. 48
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si
locale, institutiile publice si agentii economici au obligatia sa prezinte
Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale date si informatii privind
potentialul economic si uman al acestuia in vederea indeplinirii sarcinilor ce
le revin, potrivit legii.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 49
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea penala,
contraventionala, administrativa sau civila, dupa caz.
Art. 50
Constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, urmatoarele
fapte:
a) pastrarea necorespunzatoare a capacitatilor si rezervelor de mobilizare;
b) nerespectarea conditiilor prevazute in avizele date de organele in
drept;
c) impiedicarea, sub orice forma, a organelor de control de a-si exercita
atributiile;
d) neintocmirea sau intocmirea unor documente continand date eronate sau
elaborarea partiala a lucrarilor prevazute in actele normative si metodologiile
in vigoare;
e) nerespectarea prevederilor normelor de improspatare a produselor
perisabile acumulate in rezerva de mobilizare;
f) refuzul de a furniza date si informatii referitoare la activitatea
proprie;
g) refuzul de a constitui, pastra si improspata stocurile intangibile.
Art. 51
Contraventiile prevazute la art. 50 lit. a), b), e) si g) se sanctioneaza
cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar cele de la lit. c), d) si
f) cu amenda de la 500.000 lei la 4.000.000 lei.
Art. 52
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se stabilesc prin
hotarare a Guvernului.
Art. 53
Dispozitiile art. 51 - 53 se intregesc cu prevederile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 54
La data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare se
abroga.
Art. 55
Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial
al Romaniei.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 iunie 1995, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21 iunie
1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
RADU BERCEANU