LEGE
Nr. 590 din 22 decembrie 2003
privind tratatele
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 12 ianuarie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Definitii si tipuri de tratate
SECTIUNEA 1
Definitii
Art. 1
Pentru scopurile prezentei legi, prin:
a) tratat se intelege actul juridic, indiferent de denumire sau de forma,
care consemneaza in scris un acord la nivel de stat, la nivel guvernamental sau
la nivel departamental, avand scopul de a crea, de a modifica ori de a stinge
drepturi si obligatii juridice sau de alta natura, guvernat de dreptul
international public si consemnat intr-un instrument unic ori in doua sau in
mai multe instrumente conexe;
b) incheierea tratatelor se intelege succesiunea de etape care trebuie
urmate, ansamblul de activitati care trebuie desfasurate, precum si ansamblul
de proceduri si reguli care trebuie respectate astfel incat tratatul sa intre
in vigoare pentru Romania;
c) parafare se intelege aplicarea initialelor numelor reprezentantilor
partilor la negociere, in vederea autentificarii, cu caracter provizoriu, a
textului convenit sau adoptat in urma negocierilor;
d) semnare ad referendum se intelege etapa facultativa a incheierii
tratatelor, care consta in semnarea cu mentiunea ad referendum a unui tratat de
catre reprezentantii partilor prezente la negociere, in vederea fixarii cu
caracter provizoriu a textului convenit sau adoptat in urma negocierii;
e) depline puteri se intelege documentul eliberat de Ministerul Afacerilor
Externe, semnat de ministrul afacerilor externe si investit cu sigiliul de
stat, potrivit reglementarilor si practicii internationale, care consemneaza
aprobarea pentru participarea la negocieri, pentru semnarea tratatelor la nivel
de stat sau de Guvern ori pentru participarea delegatiilor romane la reuniuni
internationale;
f) ratificare se intelege modalitatea de exprimare a consimtamantului de a
deveni parte la un tratat care a fost semnat de partea romana, prin adoptarea
unei legi de ratificare de catre Parlament sau, in conditiile legii, prin
ordonanta de urgenta a Guvernului;
g) aprobare se intelege modalitatea de exprimare a consimtamantului de a
deveni parte la un tratat care a fost semnat de partea romana, prin adoptarea
unei hotarari de aprobare de catre Guvern;
h) aderare se intelege modalitatea prin care se exprima consimtamantul de a
deveni parte la un tratat multilateral care nu a fost semnat de partea romana;
i) acceptare se intelege modalitatea prin care se exprima consimtamantul de
a deveni parte la un tratat multilateral care nu a fost semnat de partea romana
si care prevede expres aceasta modalitate;
j) rezerva se intelege declaratia unilaterala, oricare ar fi continutul sau
denumirea sa, formulata cu ocazia semnarii, ratificarii, aprobarii, aderarii
sau acceptarii unui tratat multilateral, prin care se urmareste modificarea sau
excluderea efectelor juridice ale anumitor prevederi ale acestuia pentru partea
romana, daca tratatul nu interzice asemenea rezerve si ele sunt conforme
dreptului international; pentru a produce efecte, rezervele formulate la
semnare trebuie confirmate la ratificare sau la aprobare;
k) declaratie se intelege mentiunea formulata cu ocazia semnarii,
ratificarii, aprobarii, aderarii sau acceptarii unui tratat multilateral, prin
care se interpreteaza unele prevederi ale tratatului de catre partea romana sau
prin care partea romana efectueaza notificarile cerute de tratat; declaratiile
formulate la semnare trebuie confirmate la ratificare sau la aprobare;
l) instrument de ratificare, aderare, acceptare sau aprobare se intelege
documentul prin care se consemneaza ratificarea, aderarea, acceptarea sau
aprobarea tratatelor;
m) elemente de identificare a tratatului se intelege, in cazul tratatelor
bilaterale, titlul acestora, data si locul semnarii, iar in cazul tratatelor
multilaterale, titlul acestora, data si locul adoptarii si/sau deschiderii spre
semnare;
n) denuntare, renuntare, retragere se intelege actul unilateral prin care
partea romana isi manifesta vointa de a nu mai fi legata prin tratat, conform
dreptului international;
o) contract de stat se intelege o intelegere incheiata de catre statul sau
Guvernul roman, precum si de ministere sau alte autoritati ale administratiei
publice centrale cu alt stat, guvern, organizatie internationala, respectiv cu
institutii financiare sau alte entitati ce nu au calitatea de subiect de drept
international in domeniul economic, comercial, financiar si in alte domenii si
care nu este guvernata de dreptul international public.
SECTIUNEA a 2-a
Categorii de tratate
Art. 2
(1) Romania, Guvernul Romaniei, precum si ministerele si alte autoritati
ale administratiei publice centrale, pentru care aceasta atributie este expres
prevazuta de legislatia in vigoare, pot incheia tratate la nivel de stat,
tratate la nivel guvernamental, respectiv tratate la nivel departamental.
(2) Tratatele prevazute la alin. (1) se incheie cu respectarea principiilor
fundamentale si a celorlalte norme imperative ale dreptului international, a
dreptului comunitar, a normelor cutumiare internationale, a Constitutiei
Romaniei, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
CAP. 2
Procedura incheierii tratatelor
SECTIUNEA 1
Aprobarea initierii negocierilor
Art. 3
(1) Pentru aprobarea initierii negocierilor unui tratat la nivel de stat,
Ministerul Afacerilor Externe, singur sau, dupa caz, impreuna cu ministerul sau
autoritatea administratiei publice centrale care indeplineste conditiile
prevazute la art. 2 alin. (1), in competentele caruia sau careia se afla
domeniul principal reglementat prin tratat, elaboreaza un memorandum, care va
fi avizat de catre toate ministerele in competentele carora se afla din punct
de vedere substantial celelalte domenii reglementate prin tratat si insusit de
catre Guvernul Romaniei prin semnatura primului-ministru, dupa care va fi
inaintat spre aprobare Presedintelui Romaniei.
(2) In cazul tratatelor la nivel de stat pentru care este necesara
aprobarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, aprobarea Presedintelui
Romaniei se va acorda dupa indeplinirea procedurilor specifice prevazute de
legea pentru organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
si de reglementarile acestuia.
(3) In cazul tratatelor multilaterale si bilaterale la nivel de stat,
inclusiv cu institutii financiare internationale, cu caracter predominant
tehnic, Ministerul Afacerilor Externe va fi doar avizator.
Art. 4
(1) Pentru aprobarea initierii negocierilor unui tratat la nivel
guvernamental, respectiv la nivel departamental, ministerul sau autoritatea
administratiei publice centrale care indeplineste conditiile prevazute la art.
2 alin. (1), in competentele caruia sau careia se afla domeniul principal
reglementat prin tratat, denumit/denumita in continuare institutie initiatoare,
elaboreaza un memorandum, care va fi avizat intotdeauna de catre Ministerul
Afacerilor Externe, precum si de catre toate ministerele in competentele carora
se afla, din punct de vedere substantial, celelalte domenii reglementate prin
tratat si care se inainteaza spre aprobare Guvernului Romaniei, acordata prin
semnatura primului-ministru.
(2) In cazul tratatelor la nivel guvernamental, respectiv departamental,
pentru care este necesara aprobarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii,
aceasta se solicita dupa indeplinirea procedurii prevazute la alin. (1) si dupa
indeplinirea procedurii specifice prevazute de legea pentru organizarea si
functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii si de reglementarile
acestuia, prin semnatura Presedintelui Romaniei, in calitate de presedinte al
Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, pe memorandumul pentru aprobarea
initierii negocierilor.
Art. 5
(1) Memorandumul pentru aprobarea initierii negocierilor va contine
referiri la:
a) obiectul tratatului;
b) necesitatea incheierii tratatului;
c) finalitatea incheierii tratatului si implicatiile, in cazul incheierii
tratatului respectiv, asupra obligatiilor juridice si altor angajamente
internationale asumate anterior de partea romana, respectiv asupra legislatiei
interne, inclusiv asupra Constitutiei Romaniei, daca este cazul;
d) elementele concrete de mandat al partii romane, ce urmeaza a fi
promovate in cadrul negocierilor, inclusiv variante de actiune, daca este
cazul.
(2) Memorandumul pentru aprobarea initierii negocierilor va avea
intotdeauna anexata propunerea de text a partii romane, atat in limba romana,
cat si in limba de circulatie internationala in care se va incheia tratatul,
dupa caz, si, cu titlu informativ, daca acestea exista, propunerea de text a
celeilalte parti - in cazul unui tratat bilateral sau proiectul de la care se
porneste negocierea, in limba romana si in limba de circulatie internationala
in care se va incheia tratatul, si eventualele propuneri de modificare ale
partii romane - in cazul unui tratat multilateral.
(3) Propunerea de text a partii romane se redacteaza in conformitate cu
art. 2 alin. (2).
(4) Aprobarea initierii negocierilor semnifica atat aprobarea continutului
memorandumului, cat si aprobarea propunerii de text a partii romane.
Art. 6
(1) Memorandumul pentru aprobarea initierii negocierilor, semnat de
conducatorul institutiei initiatoare, se transmite concomitent, in copie,
institutiilor avizatoare, care au obligatia ca, in termen de 7 zile lucratoare
de la primire, sa comunice institutiei initiatoare avizele lor in una dintre
urmatoarele forme, dupa caz: aviz favorabil, aviz cu observatii si/sau
propuneri, aviz negativ.
(2) In urma primirii eventualelor observatii sau propuneri, institutia
initiatoare definitiveaza continutul memorandumului si, respectiv, al
propunerii de text de tratat a partii romane, pe care le transmite, in
original, spre avizare succesiva, institutiilor avizatoare.
(3) In cazul in care intre institutiile initiatoare si, respectiv,
avizatoare, dupa consultari la nivel corespunzator, persista diferente de
opinie, institutiile avizatoare pot aviza "cu obiectii", care vor fi
anexate si prezentate spre solutionare in cadrul sedintei Guvernului.
Art. 7
(1) Memorandumul pentru aprobarea initierii negocierilor unui tratat la
nivel de stat va contine propunerea privind persoana avand calitatea de sef al
delegatiei de negociatori a partii romane, cu mentionarea functiei si
institutiei la care este incadrat.
(2) In cazul tratatelor la nivel guvernamental, respectiv departamental,
desemnarea sefului delegatiei se face prin decizie a conducatorului institutiei
initiatoare.
(3) In cazul negocierii tratatelor la nivel guvernamental care, prin
obiectul lor, au implicatii politice importante asupra relatiilor externe ale
Romaniei, seful delegatiei de negociatori a partii romane se desemneaza de
catre Guvernul Romaniei.
(4) Delegatia de negociatori a partii romane pentru tratatele la nivel de
stat si, respectiv, la nivel guvernamental va include reprezentantul sau
reprezentantii Ministerului Afacerilor Externe; in cazul tratatelor la nivel
departamental, delegatia de negociatori a partii romane va putea include
reprezentantul sau reprezentantii Ministerului Afacerilor Externe, la
solicitarea institutiei initiatoare.
SECTIUNEA a 2-a
Desfasurarea negocierilor
Art. 8
Negocierile se desfasoara prin intalnirea directa a delegatiilor de
negociatori sau prin corespondenta, cu respectarea stricta a elementelor de
mandat si a variantelor de actiune aprobate.
Art. 9
(1) Pe toata durata negocierilor, dupa fiecare runda de negociere a
tratatelor la nivel de stat, respectiv a tratatelor la nivel guvernamental
pentru care este necesara ratificarea de catre Parlament conform art. 19 alin.
(1), se redacteaza, in termen de cel mult 7 zile lucratoare, un raport care va
fi initiat, avizat si aprobat de aceleasi institutii implicate in procedura
aprobarii initierii negocierilor.
(2) Raportul va cuprinde sintetic relatarea desfasurarii negocierilor, cu
prezentarea pozitiei partenerului/partenerilor de negociere, a rezultatelor
rundei, evaluarea posibilelor evolutii ale procesului de negocieri, precum si
propuneri vizand mentinerea sau modificarea mandatului de negociere, care vor
trebui motivate corespunzator in acest ultim caz, eventuale alte propuneri de actiuni
conexe procesului de negociere si vizand sprijinirea acestuia, precum si, in
anexa, componenta delegatiei romane, respectiv a delegatiei/delegatiilor
partenerului/partenerilor de negociere.
(3) Raportul va fi insotit de forma de text rezultata in urma rundei de
negociere, in limba de circulatie internationala si in limba romana, cu
evidentierea clara a propunerilor de text ale partilor, in cazul in care
negocierea nu s-a finalizat prin convenirea sau adoptarea textului tratatului.
(4) In situatia finalizarii negocierilor, elementele de raport mentionate
mai sus vor fi cuprinse sintetic in memorandumul pentru aprobarea semnarii
tratatului, elaborat conform art. 15.
Art. 10
(1) In cazul celorlalte tratate la nivel guvernamental, respectiv in cazul
tratatelor la nivel departamental, raportul este supus aprobarii conducatorului
institutiei initiatoare si este transmis spre informare Ministerului Afacerilor
Externe.
(2) In acest caz raportul va avea caracter informativ, fara a propune modificari
ale elementelor de mandat si ale variantelor de actiune ale partii romane in
negociere. Ministerul Afacerilor Externe poate formula observatii si propuneri
in conformitate cu competentele sale, obligatorii pentru institutia
initiatoare, avand in vedere elementele de mandat si variantele de actiune
anterior aprobate, care sunt obligatorii pentru institutia initiatoare.
Art. 11
(1) Pe toata durata negocierilor, ori de cate ori se va considera necesar,
elementele de mandat si variantele de actiune ale partii romane pentru
negocierea tratatelor la nivel de stat, la nivel guvernamental si, respectiv,
la nivel departamental vor putea fi modificate numai prin memorandum initiat,
avizat si aprobat de aceleasi institutii implicate in procedura aprobarii
initierii negocierilor.
(2) Procedura prevazuta la alin. (1) se aplica si in ceea ce priveste
schimbarea sefului delegatiei.
Art. 12
(1) In situatia in care forma textului tratatului rezultata din negociere
corespunde cu elementele de mandat aprobate, textul va fi convenit, in cazul
tratatelor bilaterale, sau adoptat, in cazul tratatelor multilaterale.
(2) Dupa convenire sau adoptare, textul poate fi parafat sau semnat ad
referendum.
(3) Dupa convenire sau adoptare, parafare ori semnare ad referendum,
procesul de negocieri poate fi reluat, daca este necesar, cu respectarea
procedurii prevazute pentru initierea negocierilor.
SECTIUNEA a 3-a
Aprobarea semnarii
Art. 13
(1) Dupa finalizarea negocierilor prin convenire sau adoptare, pentru
aprobarea semnarii se elaboreaza un memorandum care este initiat, avizat si
aprobat in conformitate cu procedura prevazuta la art. 3 sau 4 si art. 6, care
se adapteaza corespunzator, conform prevederilor urmatoare.
(2) Ulterior avizarii conform art. 3 sau 4, memorandumul pentru aprobarea
semnarii este supus avizarii Ministerului Justitiei.
(3) Procedura prevazuta la art. 3 alin. (2) si la art. 4 alin. (2) cu
privire la aprobarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii se aplica si pentru
etapa aprobarii semnarii.
Art. 14
Daca institutiile avizatoare formuleaza avize cu propuneri, cu observatii,
cu observatii si propuneri sau cu obiectii, institutia initiatoare:
a) va relua procesul de negocieri, daca apreciaza ca pertinente
observatiile, in vederea obtinerii unui text care sa corespunda acestora; sau
b) va inainta Secretariatului General al Guvernului o nota justificativa,
avizata de Ministerul Afacerilor Externe, cuprinzand argumentele neacceptarii,
totale sau partiale, a observatiilor sau a avizului negativ, urmand ca Guvernul
sa aprobe semnarea ori sa decida reluarea negocierilor.
Art. 15
(1) Memorandumul pentru aprobarea semnarii va contine referiri la:
a) istoricul negocierilor;
b) prezentarea prevederilor relevante ale tratatului cu raportare la
elementele de mandat aprobate la inceperea negocierilor, precum si a
implicatiilor pe care le are tratatul asupra obligatiilor juridice si altor
angajamente internationale asumate anterior de partea romana, respectiv asupra
legislatiei interne, inclusiv asupra Constitutiei Romaniei, daca este cazul;
c) propuneri privind numele persoanei care va semna tratatul, cu
mentionarea functiei si institutiei la care este incadrata, precum si
propunerea de a i se acorda depline puteri in acest sens, dupa caz.
(2) Memorandumul va avea anexat:
a) textul tratatului rezultat in urma negocierilor, atat in limba romana,
cat si in limba de circulatie internationala in care a fost convenit sau
adoptat, dupa caz;
b) copia memorandumului pentru aprobarea initierii negocierilor sau, dupa
caz, cele mai recente elemente de mandat aprobate.
Art. 16
(1) In mod exceptional, datorita urgentei semnarii tratatului si numai daca
exista suficiente elemente sa se considere ca textul convenit sau adoptat al
tratatului nu va contine diferente substantiale de fond fata de propunerea de
text a partii romane - in cazul unui tratat bilateral sau fata de textul de la
care se porneste in negocieri - in cazul unui tratat multilateral, respectiv
fata de elementele de mandat ale partii romane, se poate elabora un memorandum
comun pentru aprobarea negocierii si semnarii, care va fi supus procedurii
prevazute de prezenta sectiune.
(2) Daca textul convenit sau adoptat difera fata de propunerea de text a
partii romane sau fata de propunerea de text de la care s-a pornit in
negociere, respectiv fata de elementele de mandat ale partii romane, se va
elabora un memorandum separat pentru semnare, conform procedurii prevazute de
prezenta sectiune.
SECTIUNEA a 4-a
Deplinele puteri
Art. 17
(1) Dupa aprobarea negocierii, respectiv a semnarii tratatelor la nivel de
stat sau de Guvern, Ministerul Afacerilor Externe elibereaza deplinele puteri
pentru negociere, daca partenerul solicita asemenea depline puteri, si,
respectiv, pentru semnare.
(2) Deplinele puteri pentru participarea la negocieri si, respectiv, pentru
semnarea tratatelor la nivel departamental se elibereaza conform alin. (1),
numai daca partenerul/partenerii de negocieri solicita prezentarea deplinelor
puteri.
(3) Presedintele Romaniei, primul-ministru al Guvernului si ministrul
afacerilor externe pot negocia si semna tratate fara a prezenta depline puteri.
(4) Ministerul Afacerilor Externe elibereaza depline puteri pentru
participarea delegatiilor guvernamentale la reuniuni internationale, daca este
necesar potrivit regulilor de procedura ale reuniunii, in baza mandatului
aprobat de catre Presedintele Romaniei sau de catre primul-ministru al
Guvernului.
(5) Pentru participarea delegatiilor guvernamentale la reuniuni
internationale este necesara obtinerea aprobarii, acolo unde este cazul, cu cel
putin 3 zile lucratoare inainte de data efectuarii deplasarii delegatiilor
respective.
(6) In memorandumul pentru obtinerea aprobarii participarii delegatiilor
guvernamentale la reuniuni internationale se vor mentiona numele si functia
sefului delegatiei si ale supleantului acestuia, urmand ca institutia
initiatoare sa transmita Ministerului Afacerilor Externe copia memorandumului
aprobat si lista celorlalti membri ai delegatiei, cu respectarea termenului
prevazut de lege, in vederea eliberarii deplinelor puteri.
SECTIUNEA a 5-a
Exprimarea consimtamantului de a deveni parte la tratat
Art. 18
(1) Exprimarea consimtamantului de a deveni parte la tratat se face, dupa
caz, prin ratificare, aprobare, aderare sau acceptare.
(2) In mod exceptional, in cazurile prevazute la art. 26 alin. (1),
exprimarea consimtamantului de a deveni parte la tratat se poate face prin
semnarea tratatului respectiv.
Art. 19
(1) Se supun Parlamentului spre ratificare prin lege urmatoarele categorii
de tratate:
a) tratatele la nivel de stat, oricare ar fi domeniul de reglementare al
acestora;
b) tratatele la nivel guvernamental care se refera la cooperarea politica
sau care implica angajamente cu caracter politic;
c) tratatele la nivel guvernamental care se refera la cooperarea cu
caracter militar;
d) tratatele la nivel guvernamental care se refera la teritoriul de stat,
inclusiv regimul juridic al frontierei de stat, precum si la zonele asupra
carora Romania exercita drepturi suverane si jurisdictie;
e) tratatele la nivel guvernamental care se refera la statutul persoanelor,
drepturile si libertatile fundamentale ale omului;
f) tratatele la nivel guvernamental care se refera la participarea in
calitate de membru la organizatii internationale interguvernamentale;
g) tratatele la nivel guvernamental care se refera la asumarea unui
angajament financiar care ar impune sarcini suplimentare la bugetul de stat;
h) tratatele la nivel guvernamental ale caror dispozitii fac necesara,
pentru aplicare, adoptarea unor noi dispozitii normative avand forta juridica
de lege ori a unor legi noi sau amendarea legilor in vigoare si cele care
prevad in mod expres cerinta ratificarii lor.
(2) Tratatele prevazute la alin. (1) nu se ratifica prin ordonante ale
Guvernului.
(3) In situatii extraordinare, tratatele prevazute la alin. (1) lit. b) -
h), a caror reglementare nu poate fi amanata, vor putea fi ratificate prin
ordonante de urgenta ale Guvernului, sub conditia justificarii temeinice a
urgentei ratificarii.
Art. 20
Tratatele semnate la nivel guvernamental care nu intra sub incidenta prevederilor
art. 19, precum si tratatele semnate la nivel departamental sunt supuse
Guvernului spre aprobare prin hotarare.
Art. 21
(1) Tratatele multilaterale care nu au fost semnate in numele Romaniei sau
la nivel guvernamental, la care Romania sau Guvernul Romaniei urmeaza sa devina
parte si care intra sub incidenta prevederilor art. 19 alin. (1), sunt supuse
Parlamentului spre aderare sau acceptare prin lege, daca prevad expres aceasta
modalitate de exprimare a consimtamantului de a deveni parte la ele.
(2) In situatii extraordinare, daca sunt indeplinite conditiile prevazute
la art. 19 alin. (3), tratatele multilaterale prevazute la alin. (1) pot fi
supuse aderarii sau acceptarii prin ordonanta de urgenta a Guvernului.
(3) Tratatele prevazute la alin. (1) care nu intra sub incidenta
prevederilor art. 19 alin. (1) sunt supuse Guvernului, spre aderare sau
acceptare, prin hotarare.
Art. 22
(1) Tratatele se ratifica, se aproba, se accepta sau se adera la ele prin
lege ori se aproba, se accepta sau se adera la acestea prin hotarare a
Guvernului, dupa caz.
(2) In cazul exceptional prevazut la art. 19 alin. (3) si la art. 21 alin.
(2) se elaboreaza o ordonanta de urgenta de ratificare, aderare sau acceptare,
care va fi supusa aprobarii Parlamentului prin lege.
(3) Titlul actului normativ va contine mentiunea ratificarii, aprobarii,
aderarii sau acceptarii tratatului, titlul complet al tratatului si celelalte
elemente de identificare.
(4) Actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare contine,
de regula, un articol unic care prevede mentiunea "se ratifica ...",
"se aproba ...", "se adera la ...", "se accepta
...", urmata de titlul complet al tratatului, insotit de celelalte elemente
de identificare, dupa cum urmeaza:
a) in cazul tratatelor bilaterale - data si locul semnarii;
b) in cazul tratatelor multilaterale supuse ratificarii sau aprobarii -
data si locul adoptarii si/sau deschiderii spre semnare, aceste elemente de
identificare fiind insotite de mentionarea datei intrarii in vigoare a
tratatului, daca este cazul, precum si a datei si locului semnarii de catre
partea romana;
c) in cazul tratatelor multilaterale supuse aderarii sau acceptarii - data
si locul adoptarii si/sau deschiderii spre semnare, aceste elemente de
identificare fiind insotite de mentionarea datei intrarii in vigoare a
tratatului, daca este cazul.
(5) Actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare a unui
tratat multilateral poate cuprinde si unul sau mai multe articole continand
rezerve si/sau declaratii ale partii romane, care se fac cu respectarea stricta
a prevederilor tratatului.
(6) In cazul acelor tratate ale caror dispozitii implica modificarea sau
completarea unuia sau mai multor acte normative in vigoare, actul normativ de
ratificare, aprobare, aderare sau acceptare va include prevederi exprese, cu
trimiteri clare, prin care se modifica sau se completeaza dispozitiile actelor
normative respective, pentru asigurarea concordantei cadrului legislativ intern
cu prevederile tratatului.
(7) In cazul tratatelor ale caror prevederi implica adoptarea de dispozitii
normative de drept intern pentru aplicarea prevederilor lor, actul normativ de
ratificare, aprobare, aderare sau acceptare va include norme detaliate de
natura sa permita aplicarea tratatului, fara ca prin aceste norme sa se poata
aduce atingere regimului juridic stabilit prin tratat sau textului tratatului.
(8) In cazul in care pentru aplicarea prevederilor tratatelor prevazute la
alin. (7) este suficienta adoptarea de acte normative cu forta juridica
inferioara actului normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare,
actul normativ respectiv va fi adoptat imediat dupa adoptarea actului normativ
de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare.
(9) Normele de natura sa permita aplicarea tratatului la care se refera
alin. (6) - (8) intra in vigoare la data intrarii in vigoare a tratatului sau
dupa aceasta data, in termenul prevazut de acestea.
(10) Prevederile alin. (6) - (9) nu aduc atingere posibilitatii adoptarii
unor dispozitii normative de drept intern pentru aplicarea prevederilor unui
tratat, ulterior intrarii in vigoare a acestuia, in cazul in care acest lucru
se va dovedi necesar.
(11) Prevederile alin. (6) - (9) nu se aplica in cazul tratatelor ale caror
dispozitii implica adoptarea unor legi organice pentru aplicarea lor.
(12) Proiectul de act normativ de ratificare, aprobare, aderare sau
acceptare se initiaza si se avizeaza in conformitate cu procedura prevazuta la
art. 3, respectiv art. 4 si 6, care se adapteaza corespunzator, Ministerul
Justitiei fiind ultimul in ordinea avizatorilor, si se adopta in conformitate
cu normele procedurale in vigoare, in functie de tipul actului normativ.
(13) In cazul in care, datorita conexiunii dintre ele, doua sau mai multe
tratate se ratifica, se aproba, se adera la acestea sau se accepta prin acelasi
act normativ, masura ratificarii, aprobarii, aderarii sau acceptarii se va
exprima, pentru fiecare tratat, printr-un articol distinct.
Art. 23
(1) Expunerea de motive care insoteste proiectul de lege de ratificare,
aderare sau acceptare, respectiv nota de fundamentare care insoteste proiectul
hotararii Guvernului de aprobare, aderare sau acceptare ori proiectul
ordonantei de urgenta a Guvernului de ratificare, aderare sau acceptare va
cuprinde urmatoarele:
a) necesitatea incheierii tratatului pentru partea romana;
b) finalitatea incheierii tratatului pentru partea romana;
c) istoricul negocierilor;
d) in cazul tratatelor bilaterale semnate, supuse ratificarii sau aprobarii
- data si locul semnarii, mentionarea persoanei semnatarului din partea romana;
e) in cazul tratatelor multilaterale semnate de partea romana, supuse
ratificarii sau aprobarii - data si locul adoptarii si/sau deschiderii spre
semnare, data si locul semnarii de catre partea romana, cu mentionarea
persoanei semnatarului, data intrarii in vigoare, daca este cazul;
f) in cazul tratatelor multilaterale supuse spre aderare sau acceptare -
data si locul adoptarii si/sau deschiderii spre semnare, data intrarii in
vigoare, daca este cazul;
g) prezentarea prevederilor relevante ale tratatului din perspectiva
intereselor partii romane, a implicatiilor pe care le are tratatul asupra
obligatiilor juridice si altor angajamente internationale asumate anterior de
partea romana, respectiv asupra legislatiei interne, inclusiv din perspectiva
compatibilitatii cu dreptul comunitar, precum si a masurilor de adaptare
necesare;
h) prezentarea prevederilor prin care se urmareste asigurarea concordantei
cadrului legislativ intern cu prevederile tratatului la care se refera alin.
(6) si (7) ale art. 22;
i) prezentarea si motivarea rezervelor sau declaratiilor la tratat, daca
este cazul, cuprinse in proiectul de act normativ de ratificare, aprobare,
aderare sau acceptare;
j) in cazul exceptional prevazut la art. 19 alin. (3) si la art. 21 alin.
(2), justificarea temeinica a urgentei ratificarii, aderarii sau acceptarii,
prin ordonanta de urgenta a Guvernului, mentionarea interesului public afectat
in lipsa ratificarii, aderarii sau acceptarii, precum si a obtinerii aprobarii
exprese a Presedintelui Romaniei.
(2) In cazul tratatelor semnate la nivel de stat, la expunerea de motive a
proiectului legii de ratificare se anexeaza, in copie, memorandumul pentru
aprobarea semnarii.
Art. 24
(1) Dupa adoptare, actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau
acceptare se publica, fara plata, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
insotit de textul in limba romana al tratatului.
(2) In cazuri temeinic justificate, Parlamentul si, respectiv, Guvernul pot
hotari ca textele anumitor tratate sa nu fie publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, acestea urmand sa fie comunicate tuturor institutiilor
interesate.
SECTIUNEA a 6-a
Intrarea in vigoare a tratatelor
Art. 25
(1) Tratatele intra in vigoare in conformitate cu prevederile cuprinse in
acestea.
(2) Tratatele bilaterale la nivel de stat intra in vigoare la data schimbului
instrumentelor de ratificare, la termenul prevazut de tratat sau printr-o alta
modalitate prevazuta de acesta, in conformitate cu prezenta lege.
(3) Tratatele bilaterale la nivel guvernamental sau departamental intra in
vigoare la data ultimei notificari prin care se comunica celeilalte parti
indeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea in vigoare, la
termenul prevazut de tratat de la data ultimei notificari sau printr-o alta
modalitate prevazuta de tratat, in conformitate cu prezenta lege.
(4) Instrumentele de ratificare, aderare sau acceptare a tratatelor la
nivel de stat se redacteaza de catre Ministerul Afacerilor Externe, se semneaza
de catre Presedintele Romaniei, se contrasemneaza de catre ministrul afacerilor
externe si se investesc cu sigiliul de stat.
(5) Instrumentele de aprobare, aderare sau acceptare a tratatelor la nivel
guvernamental, daca este cazul, se redacteaza de catre Ministerul Afacerilor
Externe, se semneaza de catre primul-ministru al Guvernului, se contrasemneaza
de catre ministrul afacerilor externe si se investesc cu sigiliul de stat.
(6) Instrumentele prevazute la alin. (5) urmeaza a fi schimbate intre parti
sau depuse la depozitar de catre Ministerul Afacerilor Externe.
(7) Notificarea, daca este cazul, a celeilalte parti sau a depozitarului cu
privire la indeplinirea procedurilor interne vizand ratificarea, aprobarea,
aderarea sau acceptarea tratatelor se realizeaza de catre Ministerul Afacerilor
Externe, pe cale diplomatica.
(8) In cazul in care ratificarea, aprobarea, aderarea sau acceptarea s-a
facut cu rezerve sau/si declaratii, continutul acestora, astfel cum este redat
in actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare, va fi inclus
ca atare in textul instrumentului de ratificare, aprobare, aderare sau
acceptare ori in notificarea privind indeplinirea procedurilor interne vizand
ratificarea, aprobarea, aderarea sau acceptarea.
(9) Intrarea in vigoare a tratatelor se face cunoscuta prin ordin al
ministrului afacerilor externe, care se publica, fara plata, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la
data intrarii in vigoare.
Art. 26
(1) Pot intra in vigoare de la data semnarii urmatoarele categorii de
tratate:
a) tratatele la nivel guvernamental sau departamental care se incheie in
aplicarea unor tratate in vigoare care prevad expres aceasta posibilitate;
b) protocoalele de cooperare la nivel departamental pe care le incheie
Ministerul Afacerilor Externe al Romaniei cu ministerele afacerilor externe ale
altor state;
c) programele de cooperare la nivel guvernamental si departamental in
domeniul educatiei, culturii, sportului, cercetarii, pe termen de cel mult 5
ani, fara posibilitatea prelungirii automate a valabilitatii;
d) tratatele prin care se acorda asistenta financiara nerambursabila din
partea Uniunii Europene sau a statelor membre, inclusiv cele care implica o
contributie a partii romane, si care sunt negociate si semnate de
reprezentantii ministerului care gestioneaza problematica integrarii europene,
in calitate de coordonator national al asistentei financiare nerambursabile,
respectiv cele privind participarea la programe comunitare;
e) tratatele, altele decat cele mentionate la lit. d), prin care se acorda
asistenta financiara nerambursabila, precum si cele la nivel guvernamental sau
departamental care reglementeaza derularea unor proiecte de specialitate sau cu
caracter tehnic, cu sprijinul financiar al partenerului strain.
(2) Tratatele prevazute la alin. (1) pot fi semnate numai dupa obtinerea
aprobarilor prevazute de prezenta lege pentru semnare, inclusiv pentru intrarea
in vigoare de la data semnarii, si dupa eliberarea deplinelor puteri pentru
aceasta, daca este necesar.
Art. 27
(1) Tratatele semnate la nivel guvernamental care nu trebuie supuse
ratificarii conform art. 19 alin. (1) si, respectiv, la nivel departamental se
pot aplica cu titlu provizoriu de la data semnarii, fie in intregime, fie in
ceea ce priveste unele dispozitii ale acestora, cu conditia includerii in
tratat a unei prevederi exprese in acest sens, urmand ca procedura de aprobare
sa fie indeplinita in cel mai scurt timp.
(2) Tratatele la nivel de stat, precum si tratatele la nivel guvernamental
care, conform art. 19 alin. (1), trebuie supuse ratificarii nu pot intra in
vigoare prin procedura semnarii si nu se pot aplica cu titlu provizoriu de la
data semnarii.
(3) In cazurile prevazute la alin. (1), memorandumul pentru aprobarea
semnarii va include expres solicitarea de aprobare a punerii in aplicare
provizorii de la data semnarii si precizarea prevederilor care vor beneficia de
acest regim, semnarea avand loc numai dupa aprobarea semnarii si eliberarea
deplinelor puteri pentru aceasta, daca este necesar.
Art. 28
(1) Dupa semnare, ministerul initiator al procedurii de semnare va elabora
o nota de informare a Guvernului, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, cu
privire la data semnarii si, respectiv, a intrarii in vigoare sau aplicarii cu
titlu provizoriu a tratatului.
(2) Prin ordin al conducatorului ministerului initiator al procedurii de
semnare se va dispune publicarea, fara plata, in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a textelor tratatelor la care se refera alin. (1), in termen de cel
mult 10 zile lucratoare de la data semnarii tratatului.
SECTIUNEA a 7-a
Tratatele in forma simplificata, incheiate prin schimb de note verbale sau
de scrisori
Art. 29
(1) Tratatele in forma simplificata a schimbului de note verbale se incheie
numai de catre Ministerul Afacerilor Externe si intra in vigoare la data
efectuarii schimbului sau la alt moment prevazut de acestea, fara a mai fi
supuse ratificarii sau aprobarii ulterioare.
(2) Tratatele in forma simplificata a schimbului de scrisori se incheie de
catre Ministerul Afacerilor Externe si intra in vigoare la data efectuarii
schimbului de scrisori sau la alt moment prevazut de acestea, fara a mai fi
supuse ratificarii sau aprobarii ulterioare.
(3) Ministerul care gestioneaza problematica integrarii europene, in
calitatea sa de coordonator national al asistentei financiare nerambursabile,
poate incheia tratate la nivel guvernamental in forma simplificata a schimbului
de scrisori, prin care se acorda Romaniei asistenta tehnica sau financiara
nerambursabila din partea Uniunii Europene sau a statelor membre, inclusiv care
implica o contributie a partii romane, respectiv tratate privind participarea
la programe comunitare. Aceste tratate intra in vigoare la data efectuarii schimbului
de scrisori sau la alt moment prevazut de acestea, fara a mai fi supuse
ratificarii sau aprobarii ulterioare.
(4) Dispozitiile alin. (1) - (3) se aplica tratatelor care nu fac necesara
ratificarea prin lege de catre Parlament, conform art. 19.
(5) Tratatele la nivel guvernamental in forma simplificata, indiferent de
denumire, care fac necesara ratificarea prin lege de catre Parlament, intra in
vigoare dupa ratificare, la data ultimei notificari privind indeplinirea
procedurii interne pentru intrarea in vigoare, sau la alt moment precizat de
acestea, prin raportare la data ultimei notificari.
(6) Aprobarile pentru negocierea si, respectiv, semnarea tratatelor in
forma simplificata se obtin conform procedurilor prevazute de prezenta lege.
(7) Ministrul afacerilor externe, respectiv ministrul care gestioneaza
problematica integrarii europene, va dispune prin ordin publicarea, fara plata,
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a textelor tratatelor prevazute la
alin. (1) - (3), in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data intrarii
lor in vigoare.
SECTIUNEA a 8-a
Inregistrarea tratatelor
Art. 30
(1) Ministerul Afacerilor Externe intreprinde demersurile necesare pentru
inregistrarea la Secretariatul General al Organizatiei Natiunilor Unite a
tratatelor la nivel de stat si guvernamental care prevad cerinta inregistrarii,
precum si a celor care, data fiind importanta lor, fac necesara inregistrarea.
(2) Ministerul Afacerilor Externe trimite copiile certificate ale
tratatelor multilaterale pentru care Romania are calitatea de depozitar, pentru
a fi inregistrate la Secretariatul General al Organizatiei Natiunilor Unite.
CAP. 3
Aplicarea, modificarea si incetarea valabilitatii tratatelor
SECTIUNEA 1
Aplicarea tratatelor
Art. 31
(1) Obligatiile prevazute de tratatele in vigoare se executa intocmai si cu
buna-credinta.
(2) Aplicarea si respectarea dispozitiilor tratatelor in vigoare reprezinta
o obligatie pentru toate autoritatile statului roman, inclusiv autoritatea
judecatoreasca, precum si pentru persoanele fizice si juridice romane sau
aflate pe teritoriul Romaniei.
(3) Guvernul, Ministerul Afacerilor Externe, precum si alte ministere si
autoritati ale statului au obligatia de a lua toate masurile necesare pentru
aplicarea tratatelor in vigoare, precum si de a controla modul in care se
realizeaza acestea.
(4) Dispozitiile tratatelor in vigoare nu pot fi modificate, completate sau
scoase din vigoare prin acte normative interne ulterioare intrarii lor in
vigoare.
(5) Prevederile legislative interne nu pot fi invocate pentru a justifica
neexecutarea dispozitiilor unui tratat in vigoare.
(6) Aplicarea unui tratat in vigoare sau a unor prevederi ale acestuia
poate fi suspendata conform prevederilor acestuia sau prin acordul partilor.
(7) Propunerea de suspendare a aplicarii unui tratat se face printr-un
memorandum initiat de ministerul sau autoritatea administratiei publice
centrale care indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si are
competenta in domeniul principal reglementat prin tratat. Memorandumul este
supus avizarii si aprobarii, in conformitate cu procedura prevazuta la art. 3
sau 4 si art. 6.
(8) Memorandumul prevazut la alin. (7) va cuprinde si, respectiv, va avea
anexate:
a) argumentarea oportunitatii suspendarii aplicarii;
b) temeiul juridic al suspendarii aplicarii;
c) consecintele politice, juridice, economice sau de alta natura ale
suspendarii aplicarii;
d) copia textului tratatului.
(9) Dupa aprobarea suspendarii aplicarii, Ministerul Afacerilor Externe
notifica masura suspendarii celeilalte/celorlalte parti la tratat, pe cale
diplomatica.
SECTIUNEA a 2-a
Modificarea si incetarea valabilitatii tratatelor
Art. 32
(1) Tratatele in vigoare se modifica in conformitate cu prevederile
acestora sau prin acordul partilor.
(2) Modificarea tratatelor in vigoare urmeaza procedura prevazuta pentru
incheierea acestora, cu exceptia cazurilor in care tratatul respectiv prevede
expres o procedura distincta.
Art. 33
In cazul in care, dupa intrarea in vigoare a unui tratat, se constata
existenta unei erori materiale care nu afecteaza substanta sa, aceasta poate fi
corectata prin intelegere cu cealalta parte sau celelalte parti la tratatul
respectiv, realizata de Ministerul Afacerilor Externe prin schimb de note
verbale.
Art. 34
(1) Incetarea valabilitatii tratatelor prin acordul partilor sau prin
denuntare, renuntare ori retragere urmeaza procedura prevazuta pentru intrarea
in vigoare a acestora.
(2) Instrumentul de motivare a actului normativ prin care se aproba
incetarea valabilitatii tratatului prin acordul partilor, denuntare, renuntare
sau retragere va cuprinde si, respectiv, va avea anexate:
a) argumentarea oportunitatii incetarii valabilitatii tratatului;
b) temeiul juridic al incetarii valabilitatii tratatului;
c) consecintele politice, juridice, economice sau de alta natura ale
incetarii valabilitatii tratatului;
d) copia textului tratatului.
(3) Daca este necesar, denuntarea tratatelor la nivel de stat se
consemneaza in instrumentul de denuntare, renuntare sau retragere, care este
redactat de Ministerul Afacerilor Externe si este, ca regula, semnat de
ministrul afacerilor externe si investit cu sigiliul de stat.
(4) Ministerul Afacerilor Externe trimite depozitarului instrumentul de
denuntare, renuntare sau retragere ori notifica denuntarea, renuntarea sau
retragerea ori incetarea valabilitatii tratatului prin alta modalitate, pe cale
diplomatica.
(5) Incetarea valabilitatii tratatelor se face cunoscuta prin ordin al
ministrului afacerilor externe, care se publica, fara plata, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la
data incetarii valabilitatii sau de la data constatarii incetarii valabilitatii
tratatului.
CAP. 4
Dispozitii diverse
SECTIUNEA 1
Atributiile Ministerului Afacerilor Externe
Art. 35
(1) Ministerul Afacerilor Externe este organul specializat prin care se
asigura coordonarea si politica unitara in domeniul de reglementare al
prezentei legi.
(2) La solicitarea autoritatilor statului sau din oficiu, in vederea
asigurarii aplicarii intocmai in Romania a prevederilor tratatelor, Ministerul
Afacerilor Externe, impreuna cu alte institutii competente, elaboreaza avize
conforme cu privire la problemele juridice legate de interpretarea sau
aplicarea acestora.
(3) La solicitarea autoritatilor statului sau din oficiu, Ministerul
Afacerilor Externe se pronunta asupra caracterului de tratat in intelesul
dreptului international public, respectiv asupra caracterului juridic al
obligatiilor continute de acesta.
Art. 36
(1) La inceputul fiecarui an calendaristic, Ministerul Afacerilor Externe
elaboreaza o sinteza privind tratatele la nivel de stat si guvernamental
semnate, ratificate, aprobate, la care s-a aderat sau care au fost acceptate,
respectiv care au intrat in vigoare in cursul anului calendaristic precedent.
(2) Sinteza prevazuta la alin. (1) se transmite spre informare
Presedintelui Romaniei, Guvernului si Parlamentului pana la sfarsitul lunii
ianuarie a fiecarui an.
(3) Anual Ministerul Afacerilor Externe editeaza din fondurile prevazute in
bugetul sau compendii si culegeri cu textele tratatelor reprezentative intrate
in vigoare, incheiate la nivel statal si guvernamental.
Art. 37
(1) Ministerul Afacerilor Externe, precum si alte ministere si autoritati
ale statului au obligatia sa semnaleze Presedintelui Romaniei, Guvernului si
Parlamentului problemele pe care le ridica aplicarea unor tratate in vigoare,
in vederea solutionarii operative a acestora, in deplina conformitate cu
dreptul international si interesele partii romane.
(2) Ministerul Afacerilor Externe analizeaza, in consultare cu alte
ministere si autoritati ale statului, rezervele la tratatele multilaterale pe
care le-au formulat alte state si poate formula obiectii la acestea, daca este
necesar, conform dreptului international si practicii internationale.
(3) Ministerul Afacerilor Externe poate initia, in consultare cu alte
ministere si autoritati ale statului, retragerea rezervelor formulate de partea
romana la un tratat multilateral, care urmeaza aceeasi procedura ca si la
exprimarea consimtamantului cu privire la tratatul respectiv.
(4) Instrumentul de motivare a actului normativ prin care se aproba
retragerea rezervelor cuprinde cauzele pentru care s-a optat pentru aceasta.
(5) Dupa intrarea in vigoare a actului normativ prin care se aproba
retragerea rezervelor, Ministerul Afacerilor Externe notifica depozitarului
retragerea rezervelor partii romane sau transmite instrumentul de retragere a
rezervelor, care este, de regula, semnat de ministrul afacerilor externe si
investit cu sigiliul de stat.
Art. 38
(1) Originalele tratatelor bilaterale la nivel de stat si la nivel
guvernamental, originalele tratatelor multilaterale care prevad calitatea de
depozitar a Romaniei sau a Guvernului Romaniei, precum si copiile certificate
ale tratatelor multilaterale semnate sau la care Romania ori Guvernul Romaniei
este parte se pastreaza in Arhiva tratatelor a Ministerului Afacerilor Externe.
(2) Originalele tratatelor bilaterale incheiate la nivel de stat si la
nivel guvernamental se transmit Ministerului Afacerilor Externe pentru
depozitare, in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data semnarii.
(3) In calitate de depozitar, Ministerul Afacerilor Externe tine evidenta
situatiei juridice a tratatelor bilaterale si multilaterale semnate sau la care
Romania ori Guvernul Romaniei este parte si indeplineste atributiile decurgand
din calitatea de depozitar conform dreptului international si practicii
internationale.
(4) Prin ordin al ministrului afacerilor externe se fac cunoscute date si
informatii privind evolutiile survenite in privinta tratatelor incheiate de
Romania, precum si textele tratatelor revizuite, care se publica, fara plata,
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Ministerul Afacerilor Externe pastreaza sigiliul de stat al Romaniei.
SECTIUNEA a 2-a
Publicitatea textelor tratatelor anterior publicarii in Monitorul Oficial
al Romaniei
Art. 39
(1) Textele tratatelor bilaterale nu pot fi facute publice pana la data
publicarii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia
cazului in care exista o obligatie internationala asumata de partea romana in
acest sens.
(2) Dupa semnare, pana la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, textele tratatelor bilaterale pot fi facute publice cu acordul expres
al celeilalte parti, dupa cum urmeaza:
a) in cazul tratatelor la nivel de stat - cu aprobarea Presedintelui
Romaniei;
b) in cazul tratatelor la nivel guvernamental - cu aprobarea
primului-ministru al Guvernului;
c) in cazul tratatelor la nivel departamental - cu aprobarea conducatorului
institutiei initiatoare si cu avizul Ministerului Afacerilor Externe.
SECTIUNEA a 3-a
Examinarea compatibilitatii prevederilor tratatelor cu Constitutia Romaniei
Art. 40
(1) Dupa convenirea sau adoptarea tratatelor prevazute la art. 19 alin.
(1), in orice etapa a incheierii lor, oricare dintre presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului Romaniei ori un numar de cel putin 50 de deputati sau
cel putin 25 de senatori pot solicita Curtii Constitutionale avizul privind
compatibilitatea prevederilor tratatelor cu Constitutia Romaniei.
(2) Curtea Constitutionala se va pronunta in termen de 30 de zile de la
data sesizarii, interval in care procedurile interne legate de incheierea
tratatului se suspenda.
(3) In cazul in care tratatul cuprinde dispozitii contrare Constitutiei
Romaniei si nu este posibila renegocierea tratatului, iar in cazul tratatelor
multilaterale, nici formularea de rezerve, proiectul de act normativ de
ratificare, aprobare, aderare sau acceptare va fi promovat numai dupa
revizuirea Constitutiei.
(4) Prevederile prezentului articol nu aduc atingere procedurilor de
control al constitutionalitatii legilor si ordonantelor Guvernului, prevazute de
legea privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale. In cazul in
care, in exercitarea atributiilor sale de control al constitutionalitatii,
Curtea Constitutionala decide ca dispozitiile unui tratat aflat in vigoare
pentru Romania sunt neconstitutionale, Ministerul Afacerilor Externe, impreuna
cu ministerul sau institutia in competentele caruia/careia se afla domeniul
principal reglementat prin tratat, va face demersuri, in termen de 30 de zile,
pentru initierea procedurilor necesare in vederea renegocierii tratatului sau
incetarii valabilitatii acestuia pentru partea romana ori, dupa caz, in vederea
revizuirii Constitutiei.
SECTIUNEA a 4-a
Procedura incheierii intelegerilor la nivelul autoritatilor administratiei
publice locale cu autoritati similare din alte state
Art. 41
(1) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a solicita
avizul de oportunitate al Ministerului Afacerilor Externe si al ministerului cu
atributii de sprijin si control al autoritatilor publice locale cu privire la
intentia de a initia negocieri pentru incheierea de intelegeri de cooperare cu
autoritati similare din alte state.
(2) Intelegerile de cooperare prevazute la alin. (1) se incheie cu
respectarea prevederilor prezentei legi.
(3) Anterior semnarii, proiectele de intelegeri de cooperare pe care
autoritatile administratiei publice locale intentioneaza sa le incheie cu
autoritati similare din alte state vor fi avizate de catre Ministerul
Afacerilor Externe si de catre ministerul cu atributii de sprijin si control al
autoritatilor publice locale.
(4) Intelegerile de cooperare la care se refera prezentul articol pot intra
in vigoare de la data semnarii.
(5) Copii ale intelegerilor de cooperare semnate vor fi transmise, in termen
de 10 zile lucratoare de la data semnarii, Ministerului Afacerilor Externe si
ministerului cu atributii de sprijin si control al autoritatilor publice
locale.
(6) Procedura prevazuta la alin. (1) - (4) este suplimentara procedurilor
in acest domeniu care trebuie indeplinite la nivelul autoritatilor publice
locale pentru aprobarea initierii negocierilor, respectiv a semnarii, sau
pentru indeplinirea altor acte cu privire la intelegerile de cooperare
respective.
SECTIUNEA a 5-a
Sanctiunea nerespectarii normelor privind incheierea tratatelor
Art. 42
Tratatele incheiate cu incalcarea normelor dreptului international privind
validitatea tratatelor si a normelor privind capacitatea si/sau procedura
incheierii tratatelor pot fi declarate nule, procedura de aprobare a declararii
nulitatii fiind similara celei urmate pentru intrarea in vigoare a categoriei
respective de tratate.
SECTIUNEA a 6-a
Exceptii
Art. 43
Procedura incheierii intelegerilor tehnice la nivel departamental,
indiferent de denumire, pentru indeplinirea obligatiilor asumate de Romania
prin tratate in domeniul cooperarii cu fortele armate straine, nu intra sub
incidenta prezentei legi, urmand a fi reglementata prin hotarare a Guvernului.
Art. 44
Contractele de stat nu intra sub incidenta prezentei legi.
SECTIUNEA a 7-a
Dispozitii finale
Art. 45
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, Legea nr. 4/1991 privind
incheierea si ratificarea tratatelor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 5 din 12 ianuarie 1991, cu completarile ulterioare,
precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 noiembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DAN MIRCEA POPESCU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16
decembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU