ORDIN Nr. 15
din 19 martie 2009
pentru aprobarea
Regulamentului nr. 2/2009 privind regulile de procedura si criteriile
aplicabile evaluarii prudentiale a achizitiilor si majorarilor participatiilor
la o societate de servicii de investitii financiare
ACT EMIS DE:
COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 183 din 24 martie 2009
In conformitate cu prevederile art. 1, 2 şi ale art. 7
alin. (3), (10) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, în şedinţa din data de 18 martie 2009, a hotărât emiterea
următorului ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul nr. 2/2009 privind
regulile de procedură şi criteriile aplicabile evaluării prudenţiale a
achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la o societate de servicii de
investiţii financiare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Regulamentul menţionat la art. 1 intră în
vigoare la data publicării acestuia şi a prezentului ordin în Monitorul Oficial
al României, Partea I, şi va
fi publicat şi în Buletinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe
site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache
ANEXĂ
REGULAMENTUL Nr. 2/2009
privind regulile de procedură şi criteriile
aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la o societate de servicii de
investiţii financiare
Art. 1. - (1) Prezentul
regulament stabileşte regulile de procedură şi criteriile aplicabile evaluării
prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la o societate de
servicii de investiţii financiare.
(2) Prezentul regulament se aplică în mod corespunzător
şi societăţilor de administrare a investiţiilor. In acest sens, orice referire
la o societate de servicii de investiţii financiare se consideră a fi făcută,
după caz, la o societate de administrare a investiţiilor.
Art. 2. - (1) Termenii, abrevierile şi expresiile
utilizate în prezentul regulament au semnificaţia prevăzută în Legea nr.
297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare Legea nr. 297/2004.
(2) In înţelesul prezentului regulament, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) acţionar semnificativ- acţionar care deţine o participaţie calificată;
b) control- relaţia
dintre o societate-mamă şi filiala sa, aşa cum este definită la art. 3 din
Reglementările contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunităţilor
Economice Europene aplicabile entităţilor autorizate, reglementate şi
supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare aprobate prin Ordinul
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 74/2005, sau o relaţie similară
dintre o persoană fizică ori juridică şi o entitate;
c) depăşirea involuntară a
unui prag - depăşirea de către acţionarii unei
societăţi de servicii de investiţii financiare {S.S.I.F.)
a unui prag ca urmare a
răscumpărării de către S.S.I.F. a acţiunilor deţinute de alţi acţionari sau în
cazul unei majorări de capital la care acţionarii existenţi nu participă;
d) beneficiar real -
persoana fizică ce deţine sau controlează în cele din urmă achizitorul şi/sau
persoana în numele căreia se realizează achiziţia; persoane care exercită
efectiv controlul final asupra unui achizitor care este constituit sub forma
unei persoane juridice sau în baza unui acord juridic;
e) exercitarea unei supravegheri eficiente - situaţia în care Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.) nu este împiedicată să îşi
îndeplinească atribuţiile de supraveghere de către persoanele fizice şi juridice
care au legături strânse cu S.S.I.F. ori de legile, reglementările şi
procedurile administrative din alt stat care guvernează persoanele fizice şi
juridice care au legături strânse cu S.S.I.F. sau de dificultăţile de aplicare
a acestor legi, reglementări şi proceduri administrative;
f) influenţă semnificativă - se consideră că un achizitor potenţial exercită o influenţă
semnificativă atunci când deţinerile sale, deşi sub pragul de 10%, îi permit să
exercite o influenţă semnificativă asupra administrării S.S.I.F, cum ar fi
faptul de a avea un reprezentant în consiliul de administraţie. Deţinerile sub
10% se supun cerinţelor de notificare completă dacă C.N.V.M. demonstrează, de
la caz la caz, că structura acţionariatului S.S.I.F. şi implicarea concretă a achizitorului în administrarea
S.S.I.F. creează o influenţă semnificativă;
g) informaţie esenţială - orice informaţie care poate influenţa semnificativ evaluarea
efectuată în conformitate cu prevederile art. 8, cum ar fi structura grupului,
cele mai recente evaluări ale solidităţii financiare a achizitorului etc;
h) participatie
calificată -deţinerea, directă sau indirectă,
într-o S.S.I.F a unei participaţii care reprezintă cel puţin 10 % din capitalul
social sau din drepturile de vot ori care permite exercitarea unei influenţe
semnificative asupra administrării S.S.I.F în care este deţinută participaţia
respectivă. Determinarea deţinerilor şi a drepturilor de vot se efectuează în
conformitate cu prevederile reglementărilor C.N.V.M. care transpun prevederile
art. 9 şi 10 din Directiva 2004/109/CE cu privire la armonizarea cerinţelor de
transparenţă, având în vedere condiţiile de cumulare prevăzute la art. 12 alin.
(4) şi (5) din aceeaşi directivă;
i) persoane care acţionează
în mod concertat - situaţia în care fiecare dintre
persoane decide să îşi exercite drepturile sale legate de acţiunile pe care
le-a achiziţionat în conformitate cu un acord implicit sau explicit încheiat
între persoanele respective;
j) persoană fizică - include pe lângă persoane fizice, în sensul strict al termenului,
şi entităţi cu personalitate juridică având un grad ridicat de transparenţă, ai
căror asociaţi poartă răspunderea pentru entitatea cu personalitate juridică;
k) soliditatea financiară a
achizitorului potenţial - capacitatea achizitorului
potenţial de a finanţa achiziţia propusă şi de a menţine o structură financiară
solidă în viitorul previzibil; capacitatea trebuie să se reflecte în scopul
achiziţiei şi în politica achizitorului potenţial în ceea ce priveşte
achiziţia, iar în cazul schimbării controlului, şi în previziunea obiectivelor
financiare, consecvent cu strategia descrisă în planul de afaceri;
l) supraveghetorul achizitorului - autoritatea competentă responsabilă cu supravegherea instituţiei
financiare care are calitatea de achizitor;
m) supraveghetorul vizat - autoritatea competentă responsabilă cu supravegherea instituţiei
financiare vizate;
n) structura grupului -
include membrii grupului, inclusiv societăţile-mamă şi filialele, precum şi
regulile de guvernantă corporativă intragrup (mecanismele de adoptare a
deciziilor, nivelul de independenţă, administrarea capitalului);
o) ţări terţe considerate
echivalente:
(i) pentru aspecte referitoare la lupta împotriva
finanţării terorismului şi spălării banilor - acele ţări considerate de
Comitetul pentru prevenirea spălării banilor şi a finanţării terorismului a
avea standarde pentru prevenirea spălării banilor şi finanţării terorismului
comparabile cu standardele din Uniunea Europeană;
(ii) pentru aspecte vizând cerinţele prudenţiale
[criteriile prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-d)] - ţări din afara
Spaţiului Economic European în care instituţiile financiare reglementate sunt
subiect al unui regim de supraveghere considerat de C.N.V.M. echivalent supravegherii
cerute prin directivele sectoriale din Uniunea Europeană.
Chiar în situaţia în care supravegherea desfăşurată de
autoritatea dintr-o ţară terţă este considerată „echivalentă", acordurile
pentru schimbul de informaţii în vederea supravegherii cu o autoritate vor fi
considerate adecvate numai dacă s-a agreat să se încheie un memorandum de
înţelegere pentru cooperare reciprocă cu C.N.V.M. şi dacă nicio lege, niciun
regulament sau prevederile administrative din ţara terţă nu împiedică schimbul
de informaţii.
Art. 3. - (1) Orice persoană fizică sau juridică ori
grup de persoane care acţionează concertat, denumit în
continuare achizitor potenţial, care a decis să achiziţioneze, direct sau indirect, o participatie
calificată într-o S.S.I.F ori să îşi majoreze, direct sau indirect, participaţia calificată într-o S.S.I.F, astfel
încât proporţia drepturilor de vot sau a capitalului deţinut să fie egală ori
mai mare de 20%, 33% sau 50% ori astfel încât S.S.I.F să devină o filială a sa,
operaţiune denumită în continuare achiziţie propusă, trebuie să notifice
în prealabil, în scris, C.N.V.M., indicând mărimea participaţiei vizate şi
furnizând informaţiile relevante la care se face referire la art. 8 alin. (4).
(2) Orice persoană fizică ori
juridică care a decis să înstrăineze, direct sau indirect, o participatie
calificată într-o S.S.I.F trebuie să notifice în prealabil, în scris, C.N.V.M.,
indicând mărimea participaţiei vizate. O astfel de persoană trebuie, de
asemenea, să notifice C.N.V.M. în cazul în care a decis să îşi reducă
participaţia calificată, astfel încât proporţia drepturilor de vot sau a
capitalului deţinut ar scădea sub 20%, 33% ori 50% sau astfel încât S.S.I.F ar
înceta să mai fie filiala acesteia.
(3) Notificările prevăzute la
alin. (1) şi (2) se vor transmite C.N.V.M. de către achizitorul
potenţial/acţionarul care înstrăinează, cât mai curând posibil de la data
adoptării deciziei, şi vor menţiona expres procentul din capitalul social sau
din totalul drepturilor de vot avut în vedere.
(4) Notificarea se transmite şi în cazul depăşirii sau
diminuării involuntare a unui prag de către achizitor ori de către persoanele
cu care acţionează în mod concertat. In aceste cazuri acţionarii trebuie să
notifice autorităţile competente imediat ce au luat cunoştinţă de depăşirea
unui prag, chiar dacă ei intenţionează să îşi reducă nivelul deţinerilor lor
astfel încât acesta să scadă din nou sub prag sau ulterior să redobândească
poziţia deţinută iniţial.
(5) Notificarea drepturilor de
vot deţinute sau exercitate în mod colectiv de persoanele care acţionează în
mod concertat se transmite către C.N.V.M. de către fiecare parte implicată ori
de către una dintre aceste părţi, în numele grupului persoanelor care
acţionează concertat, fără ca prin aceasta să se aducă atingere obligaţiei de
furnizare a informaţiilor şi documentelor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 de
către fiecare dintre persoanele în cauză. In notificare se va menţiona expres
dacă este făcută în nume personal sau în numele persoanelor care acţionează în
mod concertat, indicând numele/denumirea acestora şi procentul avut în vedere.
(6) In cazul persoanelor care
acţionează în mod concertat, C.N.V.M. se pronunţă atât cu privire la deţinerile
individuale semnificative, cât şi cu privire la cele concertate.
(7) Dacă S.S.I.F. vizată controlează direct sau
indirect filiale care sunt instituţii financiare subiect al supravegherii altor
autorităţi competente din Spaţiul Economic European, achizitorul potenţial are
obligaţia de a notifica fiecăreia dintre aceste autorităţi.
(8) Pentru a stabili dacă au
fost îndeplinite criteriile privind participaţia calificată nu se vor lua în
calcul drepturile de vot sau acţiunile deţinute de firme de investiţii ori de
instituţii de credit ca urmare a subscrierii de instrumente financiare şi/sau a
plasării instrumentelor financiare în baza unui angajament ferm, în
conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) pct. 6 lit. A.f) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările şi completările ulterioare, cu condiţia ca drepturile respective
să nu fie exercitate sau utilizate în vreun alt mod pentru a interveni în
administrarea emitentului, pe de o parte, şi să fie înstrăinate în termen de un
an de la data achiziţiei, pe de altă parte.
Art. 4. - La evaluarea
persoanelor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 297/2004 se au
în vedere, în mod corespunzător, prevederile art. 8 alin. (1), (2) şi (4) din
prezentul regulament.
Art. 5. - (1) In realizarea evaluării prevăzute la art.
8 alin. (1), C.N.V.M. colaborează prin consultare reciprocă în toate privinţele cu alte autorităţi de
supraveghere naţionale sau din alte state membre, denumite în continuare autorităţi
competente relevante, în cazul în care achizitorul potenţial este:
a) o instituţie de credit, o societate de asigurare, o
societate de reasigurare, o firmă de investiţii sau o societate de administrare
a investiţiilor, autorizată în România, într-un alt stat membru ori într-un alt
sector decât cel vizat de achiziţie;
b) societatea-mamă a unei instituţii de credit, a unei
societăţi de asigurare, a unei societăţi de reasigurare, a unei firme de
investiţii sau a unei societăţi de administrare a investiţiilor, autorizată în
România, într-un alt stat membru ori într-un alt sector decât cel vizat de
achiziţie; sau
c) o persoană fizică sau
juridică ce controlează o instituţie de credit, o societate de asigurare, o
societate de reasigurare, o firmă de investiţii sau o societate de administrare
a investiţiilor, autorizată în România, într-un alt stat membru ori într-un alt
sector decât cel vizat de achiziţie.
(2) C.N.V.M. şi autorităţile competente relevante
prevăzute la alin. (1) îşi furnizează reciproc, fără întârzieri nejustificate,
orice informaţie care este esenţială sau relevantă pentru realizarea evaluării.
(3) In aplicarea alin. (2), la solicitarea C.N.V.M., în
calitate de autoritate competentă a S.S.I.F. vizată de achiziţia propusă, acesteia
îi vor fi furnizate toate informaţiile relevante şi, din oficiu, toate
informaţiile esenţiale. Decizia emisă de C.N.V.M. cu privire la achiziţia
propusă va indica orice eventuală opinie sau rezervă exprimată de autoritatea
competentă a achizitorului potenţial.
(4) C.N.V.M. va furniza la
solicitarea altor autorităţi competente orice informaţii relevante şi, din
oficiu, orice informaţii esenţiale referitoare la entităţile aflate în
supravegherea sa.
(5) In situaţia prevăzută la
alin. (1), C.N.V.M. va lua în considerare opinia autorităţii competente a
achizitorului, în special în ceea ce priveşte criteriile de evaluare
referitoare la achizitorul potenţial.
Art. 6. - (1) C.N.V.M. transmite achizitorului
potenţial, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la primirea
notificării prevăzute la art. 3 alin. (1), (2), (4) şi (5), precum şi la
eventuala primire ulterioară a informaţiilor menţionate la alin. (4),
confirmarea de primire în scris.
(2) C.N.V.M. are la dispoziţie
o perioadă de cel mult 60 de zile lucrătoare (denumită în continuare perioadă
de evaluare) de la data confirmării scrise de primire a notificării şi a
tuturor documentelor prevăzute în reglementările emise de C.N.V.M., ce trebuie
să fie anexate la notificare în baza listei menţionate la art. 8 alin. (4),
pentru a finaliza evaluarea.
(3) Perioada de evaluare va
începe să se deruleze numai după transmiterea completă a tuturor informaţiilor
şi documentelor solicitate.
(4) In funcţie de
circumstanţele concrete ale achiziţiei propuse, C.N.V.M. poate să excepteze în
mod explicit achizitorul potenţial de la furnizarea anumitor informaţii, în
situaţii cum ar fi:
a) C.N.V.M. este deja în posesia informaţiilor necesare
sau le poate obţine de la altă autoritate de supraveghere;
b) achiziţia propusă urmează să se realizeze printr-o
tranzacţie intragrup în cadrul grupului unui acţionar existent fără să aibă loc
o modificare reală sau substanţială a deţinătorului direct ori indirect al
S.S.I.F. sau a influenţei pe care grupul o exercită în S.S.I.F; în acest caz,
vor fi furnizate informaţii adecvate care să permită evaluarea achiziţiei
propuse, fără a fi necesară o reevaluare a întregului
grup;
c) achiziţia propusă se
realizează prin ofertă publică şi achizitorul potenţial nu se află în posesia
tuturor informaţiilor necesare pentru a-şi stabili un plan de activitate
complet; în acest caz, achizitorul potenţial va indica C.N.V.M. dificultăţile
întâmpinate în obţinerea informaţiilor necesare, precizând care sunt aspectele din planul de activitate
care ar putea suferi modificări în perioada următoare, absenţa informaţiilor
cerute neconstituind în sine un motiv de respingere a achiziţiei propuse, dacă
informaţiile parţiale furnizate sunt suficiente pentru evaluarea consecinţelor
probabile ale achiziţiei propuse pentru instituţia de credit vizată şi dacă
achizitorul potenţial se angajează că va furniza informaţiile lipsă imediat ce
va fi posibil după finalizarea achiziţiei;
d) participaţia calificată care face obiectul
notificării urmează să fie deţinută indirect prin una sau mai multe persoane;
în acest caz, evaluarea achiziţiei propuse poate fi realizată prin evaluarea
doar a persoanei care are calitatea de ultim deţinător indirect al
participaţiei şi a persoanelor care urmează să deţină în mod direct participaţii
la S.S.I.F vizată, cu excepţia cazului în care C.N.V.M. suspectează că ceilalţi
deţinători intermediari din lanţul de participaţii nu îndeplinesc cerinţele
prevăzute;
e) dacă achizitorul potenţial a
făcut obiectul unei evaluări anterioare de către C.N.V.M.; în acest caz,
informaţiile furnizate referitoare la achizitorul potenţial trebuie să fie
actualizate în mod adecvat, cu luarea în considerare însă a influenţei pe care
acesta o va exercita asupra instituţiei de credit vizate ca urmare a achiziţiei
propuse.
Art. 7. - (1) Odată cu transmiterea confirmării de
primire prevăzută la art. 6 alin. (1) C.N.V.M. comunică achizitorului potenţial
data de expirare a perioadei de evaluare.
(2) In cursul perioadei de evaluare, dar nu mai târziu
de a 50-a zi lucrătoare a acestei perioade, C.N.V.M. poate, dacă este necesar,
să solicite în scris orice informaţii suplimentare necesare pentru finalizarea
evaluării.
(3) Documentele şi informaţiile
suplimentare solicitate de C.N.V.M. în baza prevederilor alin. (2) nu fac parte
dintre cele menţionate în lista prevăzută la art. 8 alin. (4) şi au rolul de a
clarifica şi completa informaţiile transmise în conformitate cu această listă.
(4) Perioada de evaluare se întrerupe între data
solicitării de informaţii de către C.N.V.M. şi data primirii răspunsului
achizitorului potenţial la această solicitare. Intreruperea nu poate depăşi 20
de zile lucrătoare. C.N.V.M. poate formula ulterior orice alte solicitări
privind completarea sau clarificarea informaţiilor şi documentelor transmise, dar
acestea nu pot conduce la întreruperea perioadei de evaluare.
(5) C.N.V.M. poate prelungi perioada de întrerupere menţionată la alin. (4) până la cel mult 30 de zile
lucrătoare în cazul în care achizitorul potenţial este:
a) situat sau face obiectul unor
reglementări din afara Comunităţii Europene; sau
b) o persoană fizică sau
juridică care nu face obiectul supravegherii în temeiul legislaţiei naţionale
ori din alte state membre în domeniul pieţei de capital, asigurărilor şi
reasigurărilor sau privind instituţiile de credit.
(6) In cazul în care la finalizarea evaluării C.N.V.M.
hotărăşte să se opună achiziţiei propuse, decizia de respingere va fi
comunicată în scris în termen de două zile lucrătoare de la data hotărârii şi
fără a depăşi termenul de evaluare prevăzut la art. 6 alin. (2), indicând
motivele care au stat la baza acesteia. C.N.V.M. poate pune la dispoziţia
publicului, din oficiu sau la cererea potenţialului achizitor, motivaţia
deciziei de respingere a achiziţiei propuse.
(7) Dacă în cursul perioadei de
evaluare prevăzute la art. 6 alin. (2) C.N.V.M. nu emite o decizie de
respingere, achiziţia se consideră aprobată.
(8) In cazul aprobării achiziţiei propuse, perioada
maximă pentru finalizarea achiziţiei este de 60 de zile şi se poate prelungi la
cererea motivată a potenţialului achizitor.
Art. 8. - (1) In vederea asigurării unei administrări
sănătoase şi prudente a S.S.I.F vizate de achiziţia propusă şi luând în
considerare posibila influenţă a achizitorului potenţial asupra S.S.I.F., la examinarea
notificării prevăzute la art. 3 alin. (1), (2), (4) şi (5) şi a informaţiilor
menţionate la art. 7 alin. (2) şi (4), C.N.V.M. evaluează adecvarea
achizitorului potenţial, precum şi soliditatea financiară a acestuia în raport
cu achiziţia propusă, pe baza următoarelor criterii cumulative:
a) reputaţia achizitorului potenţial;
b) reputaţia şi experienţa conducătorilor S.S.I.F., ca
rezultat al achiziţiei propuse;
c) soliditatea financiară a achizitorului potenţial, în
special în ceea ce priveşte tipul de activitate desfăşurată în prezent şi cea
preconizată a fi desfăşurată de S.S.I.F. vizată de achiziţia propusă;
d) capacitatea S.S.I.F de a
respecta cerinţele prudenţiale prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările şi completările ulterioare, şi de reglementările emise în
aplicarea acesteia şi, după caz, în temeiul altor acte normative, în special al
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2006 privind
supravegherea suplimentară a instituţiilor de credit, a societăţilor de
asigurare şi/sau de reasigurare, a societăţilor de servicii de investiţii
financiare şi a societăţilor de administrare a investiţiilor dintr-un
conglomerat financiar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
152/2007, şi de a se conforma în permanenţă acestor cerinţe, în special
cerinţei ca grupul din care va face parte să aibă o structură care să permită
exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de
informaţii între autorităţile competente şi împărţirea responsabilităţilor
între aceste autorităţi;
e) existenţa unor motive
rezonabile de a suspecta că, în legătură cu achiziţia propusă, o operaţiune de
spălare de bani sau de finanţare a unor acte de terorism, în sensul
prevederilor art. 2 lit. a), respectiv lit. a1) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea
şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de
prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi
completările ulterioare, a fost, este săvârşită sau s-a încercat săvârşirea ei
ori că achiziţia propusă ar putea creşte un astfel de risc.
(2) Detalierea criteriilor de
evaluare prevăzute la alin. (1) şi documentaţia ce trebuie să fie transmisă
C.N.V.M. de către achizitorul potenţial pentru realizarea evaluării, în baza
informaţiilor prevăzute la alin. (4), respectiv de către S.S.I.F la momentul
autorizării sunt cuprinse în anexele nr. 1 şi 2.
(3) C.N.V.M. nu va stabili
cerinţe mai stricte decât cele prevăzute în prezentul regulament pentru
efectuarea notificării şi pentru aprobarea achiziţiilor directe sau indirecte
de participaţii calificate la o S.S.I.F
(4) Lista cu informaţiile,
respectiv lista cu documentele necesare pentru a efectua evaluarea se publică
pe site-ul C.N.V.M. Informaţiile şi documentele solicitate sunt proporţionale
şi adaptate naturii achizitorului potenţial şi achiziţiei propuse şi au
relevanţă din perspectiva unei evaluări prudenţiale.
(5) Dacă achizitorul potenţial
nominalizează persoane care urmează să exercite responsabilităţi de conducere a
S.S.I.F. vizate, la evaluarea achizitorului potenţial se va avea în vedere şi
modul în care sunt îndeplinite de către aceste persoane cerinţele prevăzute la
art. 14 şi 15 din Legea nr. 297/2004, precum şi cele prevăzute la art. 6 alin.
(3) lit. a) şi b) din Regulamentul nr. 32/2006 privind serviciile de investiţii
financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
121/2006.
(6) Evaluarea reputaţiei şi experienţei oricărei
persoane care va exercita responsabilităţi de conducere a S.S.I.F, ca rezultat
al achiziţiei propuse, se realizează concomitent cu evaluarea calităţii
achizitorului potenţial, dacă acesta se află în poziţia de a desemna noi
persoane pentru exercitarea responsabilităţilor în cauză, intenţionează să propună noi persoane în acest sens şi
acestea au fost deja identificate.
(7) Notificarea prevăzută la art. 3 alin. (1), (2), (4)
şi (5) trebuie să fie însoţită de documentele şi informaţiile prevăzute în
anexele nr. 1 şi 2, în funcţie de natura achizitorului potenţial şi a
achiziţiei propuse, şi, dacă este cazul, de documentaţia specifică prevăzută în
Regulamentul nr. 32/2006, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 121/2006, pentru persoanele propuse să exercite responsabilităţi
de conducere a S.S.I.F vizate.
Art. 9. - (1) C.N.V.M. se poate
opune unei achiziţii propuse, notificată conform prezentului regulament, pe
baza oricăruia dintre criteriile prevăzute la art. 8 alin. (1), dacă există
motive rezonabile de a considera că nu sunt îndeplinite cerinţele privind
asigurarea unui management prudent şi sănătos al S.S.I.F vizate de achiziţia
propusă.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), C.N.V.M. se va
opune achiziţiei propuse dacă, pe baza analizei informaţiilor primite:
a) are motive să considere că există elemente care pot
pune la îndoială credibilitatea achizitorului potenţial şi/sau competenţa sa
profesională ori concluzionează că este puţin probabil ca achizitorul potenţial
să aibă capacitatea de a face faţă dificultăţilor apărute în procesul de
achiziţie sau în viitorul anticipat;
b) persoanele propuse de
achizitorul potenţial în condiţiile prevăzute la pct. II
din anexa nr. 1 nu îndeplinesc cerinţele de reputaţie
şi experienţă;
c) se poate aprecia că S.S.I.F vizată de achiziţia
propusă nu va fi în măsură să se conformeze cerinţelor prudenţiale sau că
achiziţia propusă nu va permite exercitarea unei supravegheri eficiente;
d) sunt motive de a suspecta săvârşirea unei
infracţiuni ori a unei tentative de spălare de bani sau de finanţare a
terorismului în legătură cu achiziţia propusă ori creşterea riscului în acest
sens.
(3) In orice situaţie, C.N.V.M. se va opune achiziţiei
propuse dacă se dovedeşte că anumite informaţii transmise de achizitorul
potenţial sunt false, contrafăcute sau incomplete, putând duce la concluzii
eronate în procesul de evaluare.
(4) C.N.V.M. nu impune nicio
condiţie prealabilă privind nivelul participaţiei care trebuie să fie
achiziţionată şi nici nu evaluează achiziţia propusă pe criteriul necesităţilor
economice ale pieţei.
(5) Fără a aduce atingere prevederilor art. 6 alin. (1)
şi (2) şi ale art. 7 alin. (1), (2), (4) şi (5), în cazul în care este
notificată în legătură cu două sau mai multe intenţii de achiziţie sau de
majorare a unor participaţii calificate pentru aceeaşi S.S.I.F, C.N.V.M. va
asigura un tratament nediscriminatoriu tuturor achizitorilor potenţiali.
Art. 10. - (1) Diminuarea participaţiei nu impune
evaluarea acţionarului a cărui participare se diminuează, dar poate implica
evaluarea achizitorului potenţial al acţiunilor vândute.
(2) Dacă poziţiile semnificative sunt deţinute indirect
prin una sau mai multe terţe părţi, toate persoanele din lanţ vor fi evaluate
potrivit criteriilor menţionate la art. 8 alin. (1) în cazul depăşirii unui
prag. Aceste cerinţe sunt respectate prin evaluarea beneficiarului real şi a
celor care deţin direct acţiuni ale S.S.I.F, cu excepţia situaţiilor în care
C.N.V.M. are dubii cu privire la deţinătorii intermediari, caz în care se
realizează şi evaluarea acestora.
(3) Tranzacţiile realizate în
cadrul grupului unui acţionar existent care nu implică nicio modificare reală
sau substanţială în structura directă ori indirectă a acţionariatului S.S.I.F
sau a influenţei pe care grupul o exercită în S.S.I.F nu determină reevaluarea
grupului.
Art. 11. - (1) In toate cazurile, achizitorul potenţial trebuie să ateste pe propria răspundere că toate
informaţiile furnizate sunt exacte, complete şi conforme cu realitatea.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere obligaţiei
achizitorului potenţial de a susţine cu documente adecvate informaţiile
furnizate şi nici dreptului C.N.V.M. de a verifica afirmaţiile făcute de
achizitorul potenţial prin solicitarea de documente care să probeze că cele
declarate sunt adevărate şi/sau prin obţinerea unei confirmări din partea altor
autorităţi naţionale ori străine, după caz.
Art. 12. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
Art. 13. - Regulamentul nr. 32/2006 privind serviciile
de investiţii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 121/2006, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 103 şi 103 bis din 12
februarie 2007, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 6
alineatul (3), literele d) şi f) se abrogă.
2. La articolul 7
alineatul (1), literele e) şi f) vor avea următorul cuprins:
,,e) pentru acţionarii semnificativi, persoane
juridice, documentele corespunzătoare prevăzute în anexa nr. 2 la Regulamentul
nr. 2/2009 privind regulile de procedură şi criteriile aplicabile evaluării
prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la o societate de
servicii de investiţii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare nr. 15/2009;
f) pentru acţionarii semnificativi, persoane fizice,
documentele corespunzătoare prevăzute în anexa nr. 2 la Regulamentul nr.
2/2009, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
15/2009;".
3. La articolul 7
alineatul (1), literele g) şi h) se abrogă.
4. Articolul 12 se abrogă.
5. La articolul 13 alineatul (1), litera c) va avea
următorul cuprins:
,,c) modificarea structurii acţionariatului ca urmare a
dobândirii sau diminuării poziţiilor calificate aprobate de C.N.V.M. conform
Regulamentului nr. 2/2009, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 15/2009, şi art. 18 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 297/2004, cu
modificările ulterioare;".
6. La articolul 15
alineatul (1), litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) documentele prevăzute în anexa nr. 2 la
Regulamentul nr. 2/2009, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 15/2009, pentru fiecare dintre acţionarii semnificativi ai
S.S.I.F. care participă la majorarea capitalului social, pentru modificarea
prevăzută la art. 13 alin. (1) lit. a);".
7. La anexa nr. 1B,
punctele 6 şi 7 se modifică în sensul înlocuirii documentelor menţionate în cuprinsul acestora cu cele
corespunzătoare prevăzute în anexa nr. 2 la Regulamentul nr. 2/2009, aprobat
prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2009.
8. La anexa nr. 1B,
punctele 8 şi 9 se abrogă.
9. Anexele nr. 1E, 1F
şi 1G se abrogă.
10. La anexa nr. 1J
punctul 9, a treia liniuţă va avea următorul cuprins:
„- structura acţionariatului ca urmare a dobândirii sau
diminuării poziţiilor calificate aprobate de C.N.V.M. conform Regulamentului
nr. 2/2009 privind regulile de procedură şi criteriile aplicabile evaluării
prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor la o societate de
servicii de investiţii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare nr. 15/2009, şi art. 18 alin. (4) şi (5) din Legea nr.
297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările ulterioare;".
11. La anexa nr. 1K,
poziţia referitoare la modificarea structurii acţionariatului va avea următorul
cuprins:
„Modificarea structurii acţionariatului ca urmare a
dobândirii sau diminuării poziţiilor semnificative aprobate de C.N.V.M. conform
Regulamentului nr. 2/2009 privind regulile de procedură şi criteriile
aplicabile evaluării prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor participaţiilor
la o societate de servicii de investiţii financiare, aprobat prin Ordinul
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2009, şi art. 18 alin. (4) şi
(5) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările
ulterioare".
Art. 14. - La data intrării în vigoare a prezentului
regulament se abrogă orice alte dispoziţii contrare.
Art. 15. - Prezentul regulament transpune dispoziţiile
art. 3 din Directiva 2007/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5
septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CEE şi a
directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE şi 2006/48/CE în ceea ce
priveşte normele de procedură şi criteriile de evaluare aplicabile evaluării
prudenţiale a achiziţiilor şi majorărilor de participaţii în sectorul
financiar, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 247 din 21 septembrie 2007.
Art. 16. - Evaluarea achiziţiilor propuse pentru care
au fost transmise C.N.V.M. notificări anterior intrării în vigoare a
prezentului regulament va fi efectuată în conformitate cu reglementările în
vigoare la data notificării.
Art. 17. - Prezentul regulament intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA Nr. 1 la regulament
CRITERII DE EVALUARE
[conform prevederilor art. 8 alin. (1) din
regulament]
I. Reputaţia
achizitorului potenţial
1. Reputaţia achizitorului
potenţial se referă la:
a) integritatea achizitorului
potenţial (pentru evaluarea integrităţii achizitorului potenţial se vor lua în
considerare elementele prevăzute la pct. 2-8);
b) competenţa profesională a
achizitorului potenţial (pentru evaluarea competenţei profesionale a achizitorului
potenţial se vor lua în considerare elementele prevăzute la pct. 9-15).
2. Dacă achizitorul potenţial este o societate
comercială sau o instituţie, cerinţele de integritate
trebuie îndeplinite atât de persoana juridică, cât şi
de persoanele care conduc efectiv persoana juridică.
3. Indeplinirea cerinţelor de
integritate implică lipsa înscrierilor în certificatul de cazier judiciar şi în
certificatul de cazier fiscal de natura celor enumerate
la pct. 4.
4. Condamnarea pentru o
infracţiune relevantă poate fi de natură să afecteze integritatea potenţialului
achizitor. Se acordă o atenţie sporită asupra:
a) oricărei infracţiuni prevăzute de legislaţia privind
sectorul financiar, bancar, al pieţei de capital sau al asigurărilor ori al instrumentelor de plată, inclusiv de
legislaţia privind spălarea banilor, manipularea pieţei, informaţiile
privilegiate şi camătă;
b) oricărei infracţiuni privind
înşelăciunea, frauda sau infracţiuni financiare;
c) oricărei altei infracţiuni
prevăzute de legislaţia privind societăţile comerciale, falimentul, insolventa
sau protecţia consumatorilor.
5. Orice infracţiune relevantă
aflată în curs de judecată sau care a fost judecată poate fi relevantă întrucât
poate determina apariţia dubiilor asupra integrităţii potenţialului achizitor
şi poate însemna că cerinţele de integritate nu sunt îndeplinite.
6. Integritatea achizitorului
potenţial nu este afectată numai de hotărârile judecătoreşti şi de procedurile
judiciare în curs, ci şi de următoarele situaţii care pot determina apariţia
dubiilor asupra integrităţii potenţialului achizitor:
a) investigaţiile curente ori trecute şi/sau măsurile
de supraveghere/control legate de achizitorul potenţial ori aplicarea de
sancţiuni administrative pentru nerespectarea prevederilor legale care
reglementează activitatea din sectorul financiar, bancar, al pieţei de capital
sau al asigurărilor ori al instrumentelor de plată sau al oricărui serviciu
financiar; sau
b) investigaţiile curente ori
trecute desfăşurate şi/sau măsurile de executare luate de orice alt
reglementator ori organisme profesionale pentru nerespectarea oricăror
prevederi relevante.
7. La evaluarea integrităţii
achizitorului potenţial se ia în considerare corectitudinea în activităţile pe
care Ie-a desfăşurat în trecut. Lipsa corectitudinii poate submina integritatea
şi încrederea potenţialului achizitor la momentul achiziţiei. Se acordă o
atenţie specială asupra:
a) oricărei dovezi din care rezultă că potenţialul
achizitor nu a demonstrat transparenţă, deschidere şi cooperare în relaţia cu
autorităţile de reglementare, incluzând orice dovadă că acesta a ignorat cu
bună ştiinţă obligaţiile sale de notificare prevăzute de legislaţia oricărui
stat membru privind achiziţiile în domeniul financiar sau că acesta a încercat
să evite supunerea la procesul de evaluare prudenţială prin care trebuia să
treacă în calitate de potenţial acţionar semnificativ;
b) refuzului unei înregistrări,
unei autorizări, unei calităţi de membru sau licenţe de a desfăşura o
activitate, o afacere sau o profesie ori revocării, retragerii sau expirării
unei asemenea înregistrări, autorizări, calităţi de membru sau licenţe ori
excluderii de către un reglementator sau organism guvernamental;
c) demiterii din funcţie sau
dintr-o poziţie condiţionată de încredere (trust), dintr-o relaţie fiduciară
ori situaţii similare sau solicitării de a demisiona dintr-o astfel de poziţie;
şi
d) descalificării din funcţia de conducător sau din
alte funcţii similare.
8. Dacă achizitorul potenţial
este supravegheat de:
a) C.N.V.M. sau de o altă autoritate competentă de supraveghere din România sau din alt stat membru, în general se presupune că cerinţele de integritate sunt îndeplinite dacă:
(i) achizitorul potenţial este
o persoană fizică sau juridică deja considerată cu bună reputaţie în calitate de acţionar semnificativ al altei instituţii
financiare care este
supravegheată de C.N.V.M. ori de o altă autoritate competentă de supraveghere din România sau din alt stat membru;
(ii) achizitorul potenţial este o persoană fizică care
deja conduce efectiv
activitatea S.S.I.F. sau a altei instituţii financiare supravegheate de C.N.V.M. ori de o altă autoritate competentă de supraveghere din
România sau din alt stat membru; sau
(iii) achizitorul potenţial este o persoană juridică reglementată şi supravegheată ca
instituţie financiară de
C.N.V.M. sau de o altă autoritate competentă de supraveghere din România ori
din alt stat membru;
b) o autoritate competentă de supraveghere dintr-un
stat nemembru, evaluarea integrităţii poate fi bazată pe o evaluare a
echivalenţei substanţiale a regulilor referitoare la cerinţele de integritate
din acel stat nemembru şi poate fi facilitată de cooperarea cu autoritatea
competentă de supraveghere din acel stat nemembru, dacă:
(i) achizitorul potenţial este
o persoană fizică sau juridică deja considerată cu bună reputaţie în calitate
de acţionar semnificativ al altei instituţii financiare care este supravegheată
de autoritatea competentă de supraveghere din acel stat nemembru;
(ii) achizitorul potenţial este
o persoană fizică care deja conduce efectiv activitatea S.S.I.F. sau a altei
instituţii financiare supravegheate de autoritatea competentă de supraveghere
din acel stat nemembru; sau
(iii) achizitorul potenţial este o persoană juridică
reglementată şi supravegheată ca instituţie financiară de autoritatea
competentă de supraveghere din acel stat nemembru.
9. Evaluarea competenţei
profesionale a achizitorului potenţial acoperă competenţa în administrare
(competenţa administrativă) şi competenţa în domeniul activităţilor financiare
desfăşurate de S.S.I.F (competenţa tehnică).
10. Competenţa administrativă se poate baza pe
experienţa anterioară a achizitorului potenţial în achiziţionarea şi
administrarea deţinerilor în societăţile comerciale şi ar trebui să demonstreze
competenţă, imparţialitate, diligentă profesională şi respectarea standardelor
relevante.
11. Competenţa tehnică se poate
baza pe experienţa anterioară a achizitorului potenţial în funcţionarea şi
administrarea societăţilor comerciale din domeniul financiar în calitate de
acţionar aflat în poziţie de control sau ca persoană care a condus efectiv
activitatea unei societăţi comerciale din domeniul financiar. In acest caz,
experienţa trebuie să demonstreze competenţă, imparţialitate, diligentă
profesională şi respectarea standardelor relevante.
12. Dacă achizitorul potenţial este o societate
comercială sau o instituţie, evaluarea competenţei profesionale acoperă atât
persoana juridică, cât şi persoanele care conduc efectiv persoana juridică.
13. La evaluarea competenţei
profesionale se ia în considerare influenţa pe care achizitorul potenţial
intenţionează să o exercite asupra S.S.I.F
14. Dacă achizitorul potenţial
este supravegheat de:
a) C.N.V.M. sau de o altă
autoritate competentă de supraveghere din România ori din alt stat membru, se
presupune că în general cerinţele de competenţă profesională sunt îndeplinite
dacă:
(i) achizitorul potenţial este o persoană fizică sau
juridică deja considerată ca având competenţă profesională în calitate de
acţionar semnificativ al altei instituţii financiare care este supravegheată de
C.N.V.M. ori de o altă autoritate competentă de supraveghere din România sau
din alt stat membru;
(ii) achizitorul potenţial este o persoană fizică care
deja conduce efectiv activitatea S.S.I.F sau a altei instituţii financiare
supravegheate de C.N.V.M. ori de o altă autoritate competentă de supraveghere
din România sau din alt stat membru; sau
(iii) achizitorul potenţial este o persoană juridică
reglementată şi supravegheată ca instituţie financiară de C.N.V.M. sau de o
altă autoritate competentă de supraveghere din România ori din alt stat membru;
b) o autoritate competentă de
supraveghere dintr-un stat nemembru, evaluarea competenţei profesionale poate
fi bazată pe o evaluare a
echivalenţei substanţiale a regulilor referitoare ia cerinţele de competenţă
profesionale din acel stat nemembru şi poate fi facilitată de cooperarea cu
autoritatea competentă de supraveghere din acel stat nemembru, dacă:
(i) achizitorul potenţial este o
persoană fizică sau juridică deja considerată cu bună reputaţie în calitate de
acţionar semnificativ al altei instituţii financiare care este supravegheată de
autoritatea competentă de supraveghere din acel stat nemembru;
(ii) achizitorul potenţial este
o persoană fizică care deja conduce efectiv activitatea S.S.I.F. sau a altei
instituţii financiare supravegheate de autoritatea competentă de supraveghere
din acel stat nemembru; sau
(iii) achizitorul potenţial este o persoană juridică
reglementată şi supravegheată ca instituţie financiară de autoritatea
competentă de supraveghere din acel stat nemembru.
15. Recunoaşterea de către C.N.V.M. sau de către o
autoritate competentă de supraveghere a îndeplinirii anterior a cerinţelor de
competenţă profesională de către un achizitor potenţial pentru o instituţie
financiară cu o activitate restrânsă sau cu un obiect de activitate restrâns nu
înseamnă în mod necesar că acel achizitor poate dispune de competenţă
profesională pentru a conduce o S.S.I.F. cu activitate mai dezvoltată sau cu un
obiect de activitate extins.
16. In situaţia unei majorări a unei poziţii calificate
existente şi, în măsura în care integritatea şi competenţa profesională a
achizitorului potenţial au fost evaluate anterior de C.N.V.M., achizitorul
potenţial va actualiza informaţiile şi documentele deja transmise. Noua
evaluare a competenţei profesionale a achizitorului va lua în considerare
creşterea influenţei şi a responsabilităţilor legate de majorarea deţinerii.
17. In cazul în care evaluarea
achizitorului potenţial a avut loc cu mai mult de un an de la data noii
achiziţii propuse, procedura de evaluare se va relua integral.
II. Reputaţia şi
experienţa conducătorilor S.S.I.F., ca rezultat al achiziţiei propuse
1. Evaluarea reputaţiei şi a
experienţei conducătorilor S.S.I.F., ca rezultat al achiziţiei propuse, se
efectuează atunci când:
a) achizitorul potenţial este
în măsură să numească conducătorii S.S.I.F.;
b) achizitorul potenţial a identificat deja persoanele
care vor fi numite conducători ai S.S.I.F.
2. Dacă persoanele pe care achizitorul potenţial
intenţionează să le numească conducători ai S.S.I.F. nu sunt corespunzătoare,
intenţia de achiziţie este respinsă.
III. Soliditatea
financiară a achizitorului potenţial, în special
în ceea ce priveşte tipul de activitate
desfăşurată în prezent şi cea preconizată a fi desfăşurată de S.S.I.F. vizată
de achiziţia propusă
1. Evaluarea solidităţii
financiare a achizitorului potenţial urmăreşte să stabilească dacă aceasta este
suficient de puternică pentru a asigura o administrare sigură şi prudentă a
S.S.I.F., de regulă, pentru următorii 3 ani, luând în considerare natura
achizitorului potenţial şi a achiziţiei.
2. In situaţia în care prin
achiziţia propusă se schimbă controlul asupra S.S.I.F. vizate, analizarea
solidităţii financiare din perspectiva tipului de activitate desfăşurată în
prezent şi a celei preconizate a fi desfăşurată de S.S.I.F. trebuie realizată
cu luarea în considerare a criteriului prevăzut la art. 8 alin. (1) lit. d) din regulament.
3. In situaţia în care din
analiza efectuată pe baza informaţiilor primite rezultă că este posibil ca
achizitorul potenţial să întâmpine dificultăţi financiare pe perioada
procesului de achiziţie sau în următorii 3 ani, achiziţia propusă se respinge.
4. Dacă achizitorul potenţial
este o instituţie financiară supusă supravegherii prudentiale a altei
autorităţi competente de supraveghere din Spaţiul Economic European sau
echivalent, la evaluarea situaţiei financiare a achizitorului potenţial se ia
în considerare şi evaluarea situaţiei financiare a potenţialului achizitor
efectuată de supraveghetorul achizitorului potenţial, alături de documentele
transmise C.N.V.M. de către supraveghetorul achizitorului.
5. Procesul de cooperare cu alte autorităţi competente de supraveghere este influenţat de natura şi
originea achizitorului potenţial:
a) dacă achizitorul potenţial este o entitate
supravegheată în alt stat membru, evaluarea solidităţii financiare se va baza
pe evaluarea realizată de supraveghetorul achizitorului, care deţine toate
informaţiile cu privire la profitabilitatea, lichiditatea şi solventa
achizitorului potenţial, precum şi cu privire la disponibilitatea resurselor
pentru achiziţie;
b) dacă achizitorul potenţial
este o entitate financiară supravegheată de o autoritate competentă dintr-un
stat terţ considerat echivalent, evaluarea poate fi facilitată de cooperarea cu
acea autoritate.
IV Capacitatea
S.S.I.F. de a respecta cerinţele prudentiale
1. La evaluarea capacităţii
S.S.I.F. de a respecta cerinţele prudentiale care îi revin în temeiul
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit
şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi al reglementărilor
emise în aplicarea acesteia şi, după caz, în temeiul altor acte normative, în
special al prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2006 privind
supravegherea suplimentară a instituţiilor de credit, a societăţilor de
asigurare şi/sau de reasigurare, a societăţilor de servicii de investiţii
financiare şi a societăţilor de administrare a investiţiilor dintr-un
conglomerat financiar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
152/2007, şi de a se conforma în mod continuu la aceste cerinţe, în particular
la cerinţa ca grupul din care va face parte să aibă o structură care să permită
exercitarea unei supravegheri eficiente, realizarea schimbului eficient de
informaţii între autorităţile competente şi împărţirea responsabilităţilor
între aceste autorităţi, se au în vedere inclusiv:
a) cerinţele de capital, de lichiditate, limitele
pentru expuneri mari, cerinţe legate de guvernantă, de control intern,
administrare a riscului etc;
b) capacitatea achizitorului potenţial de a suporta integrarea
S.S.I.F. în structura grupului. Atât S.S.I.F., cât şi grupul trebuie să aibă
reguli clare şi transparente cu privire la guvernanta corporativă, organizare
adecvată, inclusiv sisteme efective de control intern şi funcţii independente
de control intern, administrarea riscului şi audit intern;
c) capacitatea achizitorului
potenţial de a furniza S.S.I.F suportul financiar de care ar putea avea nevoie
pentru tipul de activitate desfăşurată în prezent şi/sau preconizată a fi
desfăşurată, capitalul suplimentar necesar de care ar putea avea nevoie pentru
dezvoltarea activităţilor sale sau de a găsi alte soluţii pentru a răspunde
cerinţelor S.S.I.F. de suplimentare a fondurilor proprii.
2. Planul de afaceri furnizat
de achizitorul potenţial trebuie să conţină elemente referitoare la activitatea
viitoare şi organizarea S.S.I.F. vizate, o descriere a grupului din care
S.S.I.F. va face parte, o evaluare a implicaţiilor financiare ale achiziţiei
propuse şi o previziune pe termen mediu.
V. Suspiciunea de
spălare de bani sau de finanţare a terorismului
1. Dacă achizitorul potenţial
este:
a) suspectat sau cunoscut ca
implicat în operaţiuni de spălare a banilor sau în astfel de tentative,
indiferent dacă acestea sunt sau nu legate direct ori indirect de achiziţia
propusă, acest fapt conduce la respingerea achiziţiei propuse;
b) inclus în lista cuprinzând persoanele fizice şi
juridice şi/sau entităţile suspecte de săvârşirea ori finanţarea actelor de
terorism, acest fapt conduce la respingerea achiziţiei
propuse.
2. Achiziţia propusă poate fi refuzată chiar dacă nu
există înregistrări în certificatele de cazier judiciar sau fiscal ori chiar dacă nu există motive întemeiate care să
determine existenţa dubiilorcu privire la integritatea achizitorului potenţial,
dacă prin achiziţia propusă există riscul de intensificare a operaţiunilor de
spălare a banilor sau de finanţare a terorismului, de exemplu în situaţia în
care achizitorul potenţial este stabilit într-o ţară ori într-un teritoriu
considerat de Grupul de Acţiune Financiară a fi „necooperant" sau într-o
ţară ori teritoriu care nu a adoptat încă suficiente măsuri pentru a se
conforma cu cele 40 de recomandări FATF-GAFI si cele 9 recomandări speciale
FATF-GAFI.
3. In vederea evaluării achizitorului potenţial, C.N.V.M.
poate colecta şi lua în considerare informaţii provenind din toate sursele
disponibile.
ANEXA Nr. 2 la regulament
PARTEA I
Solicitarea de informaţii generale şi documente
pentru autorizarea S.S.I.F., pentru notificarea/aprobarea intenţiei de majorare a participaţiei la
capitalul social/drepturile de vot ale S.S.I.F.
A. Identitatea achizitorului potenţial
1. In cazul unei persoane fizice:
a) numele, prenumele, data şi locul naşterii, adresa
completă (stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament, oraş, judeţ/sector, cod
poştal, ţara), codul numeric personal (CNP) sau echivalentul acestuia pentru
persoanele străine;
b) un curriculum vitae complet, în care se vor detalia
educaţia şi cursurile relevante, experienţa profesională anterioară şi
activităţile desfăşurate sau funcţiile suplimentare deţinute în prezent;
c) copie de pe actul de identitate (pentru persoanele
fizice române este obligatorie prezentarea unei copii de pe cartea/buletinul de
identitate).
2. In cazul unei persoane juridice:
a) denumirea, obiectul de
activitate şi adresa sediului social, informaţii susţinute prin prezentarea de
documente justificative (copie de pe certificatul constatator eliberat de
oficiul registrului comerţului sau de pe un document similar eliberat de o autoritate
similară din statul de origine ori, în cazul în care autorităţile similare din
statul de origine nu eliberează un astfel de document, declaraţia pe propria
răspundere a reprezentatului legal în acest sens, în original, însoţită de
orice document care să ateste aceste informaţii);
b) telefon, fax, e-mail,'adresa paginii de internet,
codul unic de înregistrare (CUI) sau echivalentul acestuia pentru persoanele
juridice străine;
c) forma juridică, în conformitate cu legislaţia
naţională;
d) o prezentare a activităţilor
desfăşurate, actualizată la zi;
e) o listă completă a
persoanelor care conduc efectiv activitatea, însoţită de curriculum vitae, în
care se vor detalia experienţa profesională anterioară şi activităţile
desfăşurate în prezent, şi de certificate de cazier judiciar şi fiscal,
în'original, aflate în termenul legal de valabilitate, sau documente similare
eliberate de autorităţile competente din statul de origine; în cazul în care în
statul de origine nu se eliberează astfel de documente, se va prezenta o
declaraţie pe propria răspundere în acest sens din care să rezulte şi faptul că
nu au săvârşit fapte de natura celor care fac obiectul înregistrărilor în
cazierul judiciar sau fiscal;
f) identitatea tuturor persoanelor care sunt
beneficiarii reali ai persoanei juridice;
g) identitatea persoanelor care deţin controlul asupra
persoanei juridice şi identitatea persoanelor care acţionează în mod
concertat'în cadrul persoanei juridice, în cazul acţionarilor indirecţi.
3. In cazul unui trust deja existent sau care va rezulta ca urmare a achiziţiei:
a) identitatea tuturor persoanelor care vor administra
activele {trustees), în conformitate cu
documentele de constituire a trustului şi cu participaţia acestora la
distribuirea veniturilor;
b) identitatea tuturor persoanelor care sunt
beneficiarii reali ai trustului;
c) identitatea persoanelor care deţin controlul asupra
trustului şi identitatea persoanelor care acţionează în mod concertat în cadrul
trustului, în cazul acţionarilor indirecţi.
B. Informaţii şi documente suplimentare cu privire la achizitor
1. In cazul unei persoane fizice:
a) referitor la achizitor şi la
orice societate condusă sau controlată vreodată de achizitor:
(i) certificate de cazier judiciar şi fiscal, în
original, aflate în termenul legal de valabilitate, sau documente similare
eliberate de autorităţile competente din statul de origine; în cazul în care în
statul de origine nu se eliberează astfel de documente, se va prezenta o
declaraţie pe propria răspundere în acest sens, din care să rezulte şi faptul
că nu a săvârşit fapte de natura celor care fac obiectul înregistrărilor în
cazierul judiciar sau fiscal;
(ii) informaţii cu privire la descalificarea din
funcţia de director de societate sau dintr-o calitate similară ori ocuparea
unei astfel de funcţii la o societate aflată în faliment, insolvenţă sau
proceduri similare;
(iii) informaţii cu privire la investigaţii, proceduri
de supraveghere sau sancţiuni aplicate de o autoritate de supraveghere al cărei
subiect a fost această persoană;
(iv) informaţii cu privire la
refuzarea înregistrării, autorizării, dobândirii calităţii de membru sau a
licenţei de a desfăşura o activitate, afacere ori profesie; sau retragerea ori
revocarea sau expirarea unei înregistrări, autorizaţii, calităţi de membru ori
licenţe; sau excluderea de către o autoritate guvernamentală ori de
reglementare dintr-o calitate;
(v) informaţii cu privire la demiterea din funcţie sau
dintr-o poziţie condiţionată de încredere (trust), dintr-o relaţie fiduciară
ori situaţie similară sau solicitarea de a demisiona dintr-o astfel de poziţie;
(vi) informaţii cu privire la existenţa unor acuzaţii,
în curs de judecată, în legătură cu săvârşirea unor infracţiuni de natura celor
prevăzute la pct. I. 6 lit. a) din anexa nr. 1 la
regulament;
b) informaţii cu privire la existenţa unei evaluări a
reputaţiei în calitate de achizitor sau ca persoană care a condus activitatea
unei instituţii financiare, care a fost efectuată deja de către o altă
autoritate de supraveghere (se va preciza denumirea acelei autorităţi şi se vor
prezenta dovezi cu privire la rezultatul acestei evaluări);
c) informaţii cu privire la
existenţa unei evaluări anterioare efectuate deja de către o altă autoritate,
din afara sectorului financiar (se va preciza denumirea acelei autorităţi şi se
vor prezenta dovezi cu privire la rezultatul acestei evaluări);
d) informaţii despre achizitor
cu privire la situaţia şi forţa sa financiară: detalii cu privire la sursa
veniturilor sale, activelor şi datoriilor, garanţii şi ipoteci etc;
e) descrierea activităţii
profesionale a achizitorului;
f) informaţii financiare,
inclusiv ratinguri şi rapoarte publice cu privire la companiile controlate sau
conduse de achizitor şi, dacă sunt disponibile, ratinguri şi rapoarte publice
despre achizitorul însuşi;
g) descrierea intereselor financiare1 şi nefinanciare2 sau a relaţiilor achizitorului cu:
(i) orice alt acţionar existent al S.S.I.F. vizate;
(ii) orice persoană însărcinată cu exercitarea
drepturilor de vot ale S.S.I.F. vizate3;
(iii) orice membru al
consiliului de administraţie ori al altui organ similar
sau al conducerii S.S.I.F vizate;
(iv) S.S.I.F vizată şi grupul din care aceasta face
parte;
(v) orice alte interese sau activităţi ale
achizitorului care ar putea fi în conflict cu S.S.I.F
vizată şi posibile soluţii cu
privire la acele conflicte de interese.
2. In cazul persoanelor juridice:
a) în ceea ce priveşte
achizitorul, orice persoană care conduce efectiv activitatea acestuia şi orice
companie aflată sub controlul său, informaţii cu privire
la:
(i) certificate de cazier judiciar şi fiscal, în
original, aflate în termenul legal de valabilitate, sau documente similare
eliberate de autorităţile competente din statul de origine; în cazul în care în
statul de origine nu se eliberează astfel de documente, se va prezenta o
declaraţie pe propria răspundere în acest sens, din care să rezulte şi faptul
că nu au săvârşit fapte de natura celor care'fac obiectul înregistrărilor în
cazierul judiciar sau fiscal;
(ii) informaţii cu privire la descalificarea din
funcţia de director de societate sau dintr-o calitate similară ori ocuparea
unei astfel de funcţii la o societate aflată în faliment, insolvenţă sau
proceduri similare;
(iii) informaţii cu privire la investigaţii, proceduri
de supraveghere sau sancţiuni aplicate de o autoritate de supraveghere al cărei
subiect a fost această persoană;
(iv) informaţii cu privire la refuzarea înregistrării,
autorizării, dobândirii calităţii de membru sau a licenţei de a desfăşura o
activitate, afacere ori profesie; sau retragerea ori revocarea sau expirarea
unei înregistrări, autorizaţii, calităţi de membru ori licenţe; sau excluderea
de către o autoritate guvernamentală ori de reglementare dintr-o calitate;
(v) informaţii cu privire la demiterea din funcţie sau
dintr-o poziţie condiţionată de încredere (trust), dintr-o relaţie fiduciară
ori'situaţie similară sau solicitarea de a demisiona dintr-o astfel de poziţie;
(vi) informaţii cu privire la existenţa unor acuzaţii,
în curs de judecată, în legătură cu săvârşirea unor infracţiuni de natura celor
prevăzute la pct. I. 6 lit. a) din anexa nr. 1 la
regulament;
b) informaţii cu privire la
existenţa unei evaluări a reputaţiei în calitate de achizitor sau ca persoană
care a condus activitatea unei instituţii financiare, care a fost efectuată
deja de către o altă autoritate de supraveghere (se va preciza denumirea acelei
autorităţi şi se vor prezenta dovezi cu privire la rezultatul acestei
evaluări);
c) informaţii cu privire la
existenţa unei evaluări anterioare efectuate deja de către o altă autoritate,
din afara sectorului financiar (se va preciza denumirea acelei autorităţi şi se
vor prezenta dovezi cu privire la rezultatul acestei evaluări);
d) descrierea intereselor financiare4 şi nefinanciare5 sau a relaţiilor achizitorului cu:
(i) orice alt acţionar existent
al S.S.I.F vizate;
(ii) orice persoană însărcinată cu exercitarea
drepturilor de vot ale S.S.I.F vizate6;
(iii) orice membru al
consiliului de administraţie ori al altui organ similar
sau al conducerii S.S.I.F vizate;
(iv) S.S.I.F vizată şi grupul
din care aceasta face parte;
(v) orice alte interese sau
activităţi ale achizitorului care ar putea fi în conflict cu S.S.I.F vizată şi posibile soluţii cu privire la acele conflicte de interese;
e) structura acţionariatului
achizitorului, cu prezentarea identităţii tuturor acţionarilor care au o
influenţă semnificativă şi a procentului deţinut de aceştia din capitalul
social şi din totalul drepturilor de vot şi informaţii cu privire la acordurile
dintre acţionari;
f) dacă achizitorul este parte
a unui grup (ca filială sau ca societate-mamă), se va prezenta o organigramă
detaliată a întregii structuri corporative şi informaţii cu privire la
procentele (capital deţinut şi drepturi de vot) acţionarilor relevanţi şi la
activităţile desfăşurate în prezent de grup;
g) identificarea instituţiei (instituţiilor)
supravegheate din grup şi denumirea autorităţii de reglementare din ţara de
origine;
h) situaţiile financiare, indiferent de mărimea
societăţii, pentru ultimele 3 exerciţii financiare, auditate, după caz,
incluzând:
(i) bilanţul;
(ii) contul de profit şi pierdere/declaraţia de venit;
(iii) anexele la bilanţ şi orice alte documente
înregistrate la camera de
comerţ/organul competent;
(iv) raportul detaliat al auditorului sau, în cazul în care legislaţia naţională nu impune auditarea
situaţiilor financiare ale potenţialului achizitor, declaraţie cu privire la
lipsa obligaţiei legale de a audita situaţiile financiare; i) informaţii despre
ratinguri acordate achizitorului şi ratingul general al
grupului din care face parte.
C. Informaţii şi
documente cu privire la achiziţie
1. Identificarea S.S.I.F vizată
2. Obiectivul general al
achiziţiei (de exemplu, investiţie strategică, investiţie de portofoliu etc.)
3. Numărul şi tipul acţiunilor
(acţiuni ordinare şi de orice alt tip) S.S.I.F vizate, deţinute de achizitor
înainte şi după achiziţie; valoarea acţiunilor în totalul capitalului, în
procente, în euro şi iei; şi proporţia din drepturile de vot, dacă diferă de
cea din capitalul social
4. Orice acţiune în mod
concertat cu alte părţi (contribuţia altor părţi la finanţare, scopul
participării în cadrul acordului financiar,'acorduri organizatorice viitoare
etc.)
5. Prevederi ale proiectelor
acordurilor acţionarilor cu alţi acţionari cu privire la S.S.I.F vizată
6. Copie de pe hotărârea
organului statutar de aprobare a achiziţiei propuse în cadrul SSIF vizate
7. In cazul tranzacţiilor
realizate în cadrul grupului unui acţionar existent care nu implică nicio
modificare reală sau substanţială în structura directă sau indirectă a SSIF
vizată, declaraţie din care să rezulte acest lucru
D. Informaţii şi
documente cu privire la finanţarea achiziţiei
1. Detalii cu privire la
utilizarea resurselor financiare private şi la originea lor: documente
justificative sau o declaraţie sub semnătură olografă
2. Informaţii cu privire la
modalităţile (means) şi
reţeaua utilizată pentru transferul fondurilor (disponibilitatea resurselor ce
vor fi utilizate pentru achiziţie, acorduri financiare etc.)
3. Detalii cu privire la
accesul la sursele de capital şi pieţele financiare şi la finanţarea cumpărării
acţiunilor
1 Interesele financiare includ, de exemplu, operaţiuni de credit,
garanţii, ipoteci.
2 Interesele nefinanciare includ, de exemplu, relaţii familiale.
3 Vezi situaţiile
menţionate în art. 10 din Directiva 2004/109/CE cu privire la armonizarea
cerinţelor de transparenţă.
4 Interesele
financiare includ, de exemplu, operaţiuni de credit, garanţii, ipoteci.
5 De exemplu,
aceeaşi acţionari, aceeaşi conducere etc.
6 Vezi situaţiile
menţionate în art. 10 din Directiva 2004/109/CE cu privire la armonizarea
cerinţelor de transparenţă.
4. Informaţii cu privire la
utilizarea fondurilor împrumutate contractate prin sistemul bancar (instrumente
financiare ce vor fi emise) sau orice fel de relaţie financiară cu alţi
acţionari ai instituţiei (scadenţe, termeni, ipoteci şi garanţii)
5. Informaţii cu privire la
activele achizitorului sau ale S.S.I.F. vizate care vor fi vândute în termen
scurt (condiţii de vânzare, preţul estimat şi detalii privind caracteristicile
acestora)
E. Informaţii şi
documente solicitate persoanei evaluate anterior de C.N.V.M.
In situaţia în care nu au intervenit modificări ale
documentelor şi informaţiilor transmise C.N.V.M. cu ocazia precedentei evaluări
realizate în ultimele 12 luni, un achizitor potenţial va remite C.N.V.M. o
declaraţie pe propria răspundere în acest sens.
PARTEA a II-a
Solicitare de informaţii şi documente suplimentare
în funcţie de nivelul deţinerii ce va fi achiziţionată
A. Schimbarea controlului
Dacă prin achiziţia propusă se înregistrează schimbarea
controlului S.S.I.F. vizate, achizitorul potenţial va transmite C.N.V.M. un
plan de afaceri7,
care va conţine informaţii cu privire la planul strategic de dezvoltare în ceea
ce priveşte achiziţia, date de perspectivă (prognoze) şi detalii cu privire la
principalele modificări sau schimbări în S.S.I.F. vizată preconizate de
achizitorul potenţial:
1. un plan de dezvoltare
strategică ce va indica, în termeni generali, principalele scopuri ale
achiziţiei şi principalele modalităţi de atingere a acestora, care să includă:
a) motivele ce au stat la baza achiziţiei;
b) obiectivele financiare pe termen mediu
(rentabilitatea capitalurilor proprii, indicele de profitabilitate, profit pe acţiune etc);
c) principale direcţii de acţiune (sinergii) ce trebuie
urmărite în cadrul S.S.I.F vizate;
d) posibilele schimbări de activităţi/produse
financiare/clienţi-tintă si posibilele realocări de fonduri/resurse anticipate
în cadrul S.S.LF vizate;
e) modalităţile generale pentru
includerea şi integrarea S.S.I.F vizate în structura grupului8 achizitorului, inclusiv o descriere
a principalelor direcţii de acţiune (sinergii) ce trebuie urmărite cu celelalte
societăţi din grup, precum şi o descriere a politicilor care guvernează
relaţiile intragrup;
2. situaţiile financiare
previzionate ale S.S.I.F. vizate, atât cele individuale, cât şi cele
consolidate, pe următorii 3 ani, care să includă:
a) bilanţ şi cont de profit şi pierdere previzionate;
b) indicatori de prudenţă
previzionaţi;
c) informaţii cu privire la nivelul de expunere la risc
(de credit, de piaţă, operaţional etc); şi
d) operaţiuni intragrup previzionate;
3. impactul achiziţiei asupra
guvernantei corporative şi a structurii organizatorice generale a S.S.I.F. vizate, inclusiv impactul asupra:
a) structurii şi responsabilităţilor consiliului de
administraţie şi a principalelor comitete create de către organele de decizie
(comitetul de administrare, comitetul de risc, comitetul de audit şi orice alte comitete);
b) procedurilor administrative
şi de contabilitate şi a controlului intern: principalele modificări ale
procedurilor şi sistemelor legate de contabilitate, audit, control intern şi
administrare a riscurilor, inclusiv împotriva spălării banilor, precum şi
numirea unor persoane în funcţii-cheie (auditor intern, control intern şi
administrator de risc);
c) arhitecturii sistemelor IT:
aceasta include, de exemplu, orice modificări în ceea ce priveşte politica de
subcontractare, diagrama circulaţiei datelor, programele utilizate produse în
interior şi cele achiziţionate, datele esenţiale, procedurile vizând sistemele de securitate şi echipamentele
(de exemplu, sistemele de siguranţă, planul de continuitate, evidenţa
rapoartelor de audit etc); şi
d) politicilor privind
subcontractarea şi externalizarea (domeniile vizate, selectarea furnizorilor de
servicii etc.) şi drepturilor şi obligaţiilor principalelor părţi aşa cum surit
prevăzute în contracte (de exemplu, procedurile de audit, calitatea aşteptată a serviciilor prestate de furnizor etc);
4. informaţii cu privire la existenţa la nivelul
grupului din care face parte achizitorul potenţial a unor reguli clare şi transparente
cu privire la guvernanta corporativă, organizarea adecvată, inclusiv sisteme
efective'de control intern şi funcţii independente de control intern,
administrarea riscului şi audit intern.
B. Poziţii calificate
fără schimbarea controlului
Dacă prin achiziţia propusă nu se înregistrează
schimbarea controlului în S.S.I.F vizată, achizitorul potenţial va transmite
C.N.V.M. un document privind strategia, care va conţine informaţii după cum
urmează:
1. în cazul poziţiilor
calificate sub 20%:
a) politica achizitorului referitoare la achiziţie. In
plus faţă de informaţiile solicitate conform părţii I lit. C, achizitorul potenţial va transmite C.N.V.M. informaţii cu
privire la:
(i) perioada pentru care intenţionează să păstreze
deţinerile sale în S.S.I.F după achiziţie;
(ii) orice intenţie de majorare, diminuare sau
menţinere a nivelului deţinerilor achizitorului potenţial în S.S.I.F în
perioada viitoare;
b) informaţii privind
intenţiile achizitorului referitoare la S.S.I.F vizată şi, în special, dacă
intenţionează sau nu să acţioneze ca acţionar minoritar şi argumentele care au
stat la baza unei astfel de intenţii;
c) informaţii
privind'capacitatea (situaţia financiară) şi disponibilitatea achizitorului
potenţial de a susţine S.S.I.F vizata cu fonduri proprii suplimentare,' dacă
este nevoie, pentru dezvoltarea activităţilor sau în cazul dificultăţilor
financiare;
2. în cazul poziţiilor calificate între 20% şi 50%,
informaţii de natura celor menţionate la pct. 1, dar mai detaliate, inclusiv:
a) detalii cu privire la
influenţa pe care achizitorul intenţionează să o exercite asupra situaţiei
financiare (inclusiv asupra politicii de dividende), dezvoltării strategice şi
alocării resurselor S.S.I.F vizate;
b) o descriere a intenţiilor
achizitorului şi a aşteptărilor pe termen mediu faţă de S.S.I.F vizată, care să
acopere toate elementele menţionate în planul de dezvoltare strategică prevăzut
la lit. A pct. 1.
In funcţie de structura acţionariatului S.S.I.F vizate,
C.N.V.M. poate solicita informaţiile prevăzute la pct. 2 chiar în cazul
poziţiilor calificate sub 20%, dacă influenţa exercitată de acestea este
considerată echivalentă influentei exercitate de poziţiile calificate între 20%
si 50%.
7 In situaţia în care achiziţia se desfăşoară prin ofertă publică şi
dacă achizitorul potenţial întâmpină dificultăţi în obţinerea informaţiilor
necesare pentru întocmirea unui plan de afaceri complet, achizitorul potenţial
informează C.N.V.M. cu privire la aceste dificultăţi şi menţionează elementele
din planul de afaceri pe care este posibil să le modifice în scurt timp.
8 Pentru
instituţiile supravegheate în Spaţiul Economic European, informaţiile despre
structura grupului achizitorului pot fi reduse la informaţiile privind părţile
de grup care sunt afectate de tranzacţie (de exemplu, departamentul de retail
al achizitorului pentru achiziţionarea unei entităţi ale cărei activităţi sunt
doar cele de retail).