E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 387 din 30 septembrie 2003

privind regimul de control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 698 din  6 octombrie 2003


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Prezenta lege reglementeaza regimul de control al operatiunilor cu produse si tehnologii cu dubla utilizare.
    Art. 2
    In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
    a) persoana - orice persoana fizica sau juridica romana ori rezidenta in Romania, inclusiv autoritatile publice;
    b) produse si tehnologii cu dubla utilizare - articole, software, tehnologii si servicii din domeniul industrial, care au dubla utilizare (civila si militara), precum si articole, tehnologii si servicii, inclusiv cele purtatoare de tehnologii informatice si de comunicatii, referitoare la dispozitive nucleare explozive, arme nucleare, chimice, biologice si la rachete purtatoare de asemenea arme;
    c) operatiuni de intermediere - orice activitate desfasurata de persoane fizice sau juridice, in nume propriu ori in numele altei persoane, in scopul realizarii unor contacte intre vanzatori si cumparatori care intentioneaza sa incheie un contract care are ca obiect finantarea, transportul, expedierea sau intreprinderea oricaror alte actiuni care faciliteaza exportul ori importul de produse si tehnologii cu dubla utilizare dintr-un stat in altul;
    d) operatiuni de export si de reexport - acele operatiuni astfel cum sunt definite de Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile ulterioare;
    e) operatiuni de import - acele operatiuni astfel cum sunt definite de Legea nr. 141/1997, cu modificarile ulterioare;
    f) asistenta tehnica - orice sprijin tehnic referitor la repararea, dezvoltarea, fabricarea, asamblarea, testarea, intretinerea sau orice alt serviciu tehnic sub forma de instruire, perfectionare, transmitere de informatii de munca, aptitudini si servicii de consultanta. Asistenta tehnica include formele de asistenta transmise oral;
    g) regimuri internationale de control al exporturilor, organisme si tratate - Grupul Australia, Regimul de control al tehnologiilor pentru rachete, Grupul furnizorilor nucleari, Aranjamentul de la Wassenaar, Comitetul Zangger, Tratatul pentru neproliferarea armelor nucleare, Conventia privind interzicerea armelor biologice si Conventia privind interzicerea armelor chimice.
    Art. 3
    (1) Denumirea Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice se modifica in Agentia Nationala de Control al Exporturilor.
    (2) Agentia Nationala de Control al Exporturilor, denumita in continuare agentia, este autoritatea nationala in domeniul controlului exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare si raspunde de aplicarea politicii Guvernului in acest domeniu.
    (3) Agentia functioneaza in subordinea Ministerului Afacerilor Externe si in directa coordonare a ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, avand sediul in municipiul Bucuresti, Calea 13 Septembrie nr. 1 - 3, sectorul 5.
    (4) Agentia este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, iar finantarea activitatii agentiei este asigurata de la bugetul de stat.
    (5) Organizarea si functionarea agentiei se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
    (6) Agentia exercita atributiile de reglementare privind inregistrarea, licentierea, autorizarea si controlul operatiunilor cu produse si tehnologii cu dubla utilizare, precum si de implementare a activitatilor de inregistrare, licentiere, autorizare si control; consulta organizatiile reprezentative ale exportatorilor in elaborarea legislatiei de implementare; desfasoara activitati de informare periodica a exportatorilor cu privire la obligatiile care le revin in aplicarea prezentei legi; realizeaza programe nationale de avertizare a producatorilor interni de produse si tehnologii cu dubla utilizare; asigura relatiile cu autoritatile similare din alte state si, impreuna cu structura specializata din Ministerul Afacerilor Externe, relatiile cu regimurile internationale de neproliferare si de control al exporturilor.

    CAP. 2
    Domeniu de aplicare

    Art. 4
    Listele cuprinzand produsele si tehnologiile cu dubla utilizare, supuse regimului de control la export si la import, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea agentiei.
    Art. 5
    Se supun regimului de control, in conformitate cu prevederile prezentei legi, si exporturile altor produse si tehnologii care nu figureaza pe listele cuprinzand produsele si tehnologiile cu dubla utilizare, stabilite conform art. 4, in urmatoarele situatii:
    1. Exportatorul este informat de catre autoritatile competente in domeniu ca produsele si tehnologiile respective sunt ori pot fi destinate, in intregime sau in parte, ori pot sa contribuie la dezvoltarea, producerea, manipularea, functionarea, intretinerea, stocarea, detectarea, identificarea sau diseminarea de dispozitive nucleare explozive, arme nucleare, chimice ori biologice sau la dezvoltarea, producerea, intretinerea ori stocarea de rachete capabile sa transporte arme de distrugere in masa.
    2. Tara cumparatoare sau de destinatie este supusa unui embargo in ceea ce priveste armele, impus printr-o pozitie comuna adoptata de Consiliul Uniunii Europene, printr-o decizie a Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa, printr-o rezolutie a Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite sau instituit de state cu care Romania a incheiat acorduri de parteneriat in domeniul neproliferarii si daca autoritatile competente in domeniu au informat exportatorul ca produsele respective sunt sau pot fi destinate, in intregime ori in parte, utilizarii finale militare. In acest sens, prin utilizare finala militara se intelege:
    a) incorporare in produse militare supuse regimului de control al exporturilor;
    b) utilizare a echipamentelor de producere, testare si analiza si a componentelor aferente pentru dezvoltarea, producerea sau intretinerea produselor militare supuse regimului de control al exporturilor;
    c) utilizare a produselor semifabricate intr-o unitate de fabricare a produselor militare supuse regimului de control al exporturilor.
    3. Exportatorul a fost informat de catre autoritatile competente in domeniu ca produsele respective sunt sau pot fi destinate, in intregime ori in parte, sau pot fi utilizate ca parti ori componente pentru produse militare exportate din Romania fara respectarea regimului de control al exporturilor.
    Art. 6
    (1) Produsele si tehnologiile prevazute la art. 5 se supun regimului de control al exporturilor prin ordin al presedintelui agentiei si lista acestora se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Daca exportatorul are cunostinta ca unele produse si tehnologii sunt destinate, in intregime sau in parte, unuia dintre scopurile prevazute la art. 5, acesta este obligat sa informeze agentia, care decide asupra oportunitatii de a supune autorizarii exportul respectiv.
    Art. 7
    Agentia poate interzice sau supune licentierii exportul de produse si tehnologii cu dubla utilizare, care nu figureaza in listele stabilite conform art. 4, din ratiuni de securitate publica sau de aparare a drepturilor omului.
    Art. 8
    (1) Se supun regimului de control prevazut de prezenta lege urmatoarele operatiuni cu produse si tehnologii cu dubla utilizare:
    a) exportul, reexportul, importul si orice alte operatiuni comerciale de transfer, in regim vamal definitiv sau suspensiv, in afara ori din afara teritoriului Romaniei;
    b) transmiterea de software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin fax ori telefon in afara sau din afara teritoriului Romaniei;
    c) operatiunile efectuate cu parteneri straini, care se refera la cumparari sau vanzari, fara atingerea fizica a teritoriului Romaniei;
    d) operatiunile necomerciale de scoatere sau de introducere, in regim definitiv ori temporar, in afara sau din afara teritoriului Romaniei;
    e) operatiunile de intermediere;
    f) asistenta tehnica;
    g) tranzitul international pe teritoriul Romaniei;
    h) transbordarile internationale efectuate pe teritoriul Romaniei;
    i) dezvoltarea si producerea in Romania a produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare.
    (2) Se supun regimului de control destinatia si utilizarea finala ale produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare care fac obiectul operatiunilor prevazute la alin. (1).
    (3) Regimul de control al produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare se aplica si in zonele libere.
    Art. 9
    Operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1) pot fi efectuate numai de catre persoanele definite conform art. 2 lit. a), cu respectarea prevederilor prezentei legi.

    CAP. 3
    Licentiere si control

    Art. 10
    (1) In vederea efectuarii operatiunilor prevazute la art. 8 alin. (1), persoanele sunt obligate sa se inregistreze la agentie, potrivit prevederilor prezentei legi.
    (2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) persoanele care desfasoara operatiuni de import de produse si tehnologii cu dubla utilizare, altele decat cele cuprinse in lista de produse si tehnologii cu dubla utilizare, supuse regimului de control la import.
    (3) Certificatul de inregistrare este valabil 2 ani de la data emiterii.
    (4) Cererile de inregistrare se solutioneaza in termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii documentatiei complete.
    (5) Normele metodologice privind procedura de inregistrare, precum si documentele necesare inregistrarii se aproba prin ordin al presedintelui agentiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (6) Certificatul de inregistrare se aproba sau se respinge prin ordin al presedintelui agentiei.
    Art. 11
    (1) Operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) - h) se supun regimului de control al exporturilor prin licenta, potrivit prevederilor prezentei legi.
    (2) Licenta individuala se acorda pentru efectuarea operatiunilor pentru unul sau mai multe produse si un singur partener extern.
    (3) Licenta globala se acorda unui exportator sau importator specific, pentru exporturile ori importurile unuia sau mai multor produse catre ori din una sau mai multe tari determinate.
    (4) Licenta generala se acorda tuturor exportatorilor sau importatorilor pentru exporturile ori importurile unuia sau mai multor produse catre ori din una sau mai multe tari determinate.
    (5) Licentele individuale si globale se aproba sau se resping prin ordin al presedintelui agentiei.
    (6) Licentele generale se acorda de catre agentie in situatii determinate, prin ordin al presedintelui agentiei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 12
    Persoanele care desfasoara operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. i) au obligatia de a notifica agentiei aceste operatiuni, printr-o declaratie tipizata.
    Art. 13
    Formularele pentru certificate, licente si alte documente, pe care agentia le elibereaza in vederea aprobarii operatiunilor desfasurate cu produse si tehnologii cu dubla utilizare, se aproba prin ordin al presedintelui agentiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 14
    (1) Persoanele, definite conform art. 2 lit. a), care desfasoara operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1), vor pune la dispozitia agentiei toate informatiile relevante solicitate de aceasta cu privire la aceste operatiuni.
    (2) Agentia poate refuza acordarea unei licente si poate anula, suspenda, modifica sau revoca o licenta pe care a eliberat-o anterior daca:
    a) nu au fost prezentate toate informatiile relevante cu privire la operatiune;
    b) s-au modificat esential conditiile initiale in care a fost acordata licenta;
    c) exista date si documente potrivit carora operatiunea licentiata aduce prejudicii securitatii nationale.
    (3) Agentia poate aproba efectuarea unei operatiuni chiar daca detine informatii potrivit carora, in decursul ultimilor 3 ani consecutivi, unul sau mai multe state membre ale Uniunii Europene au refuzat o tranzactie esential identica. In acest caz, aprobarea operatiunii se face dupa consultarea prealabila a guvernului din statul membru care a refuzat exportul.
    Art. 15
    (1) Cererile de licenta pentru operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) - f) se solutioneaza in termen de 45 de zile de la data depunerii documentatiei necesare.
    (2) Cererile de licenta pentru operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. g) si h) se solutioneaza in termen de 20 de zile de la data depunerii documentatiei necesare.
    (3) Valabilitatea licentelor eliberate pentru desfasurarea operatiunilor prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) - f) este de maximum un an de la data emiterii.
    (4) Valabilitatea licentelor eliberate pentru desfasurarea operatiunilor prevazute la art. 8 alin. (1) lit. g) si h) este de maximum 45 de zile de la data emiterii.
    (5) Termenul de valabilitate a licentelor poate fi prelungit de catre agentie pentru o perioada de maximum un an pentru licentele prevazute la alin. (3) si pentru o perioada de pana la 45 de zile pentru licentele prevazute la alin. (4), la solicitarea justificata a titularului.
    Art. 16
    (1) In cazul exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare, prevazute la art. 4 si 6, exportatorul este obligat sa solicite partenerului extern certificatul international de import sau un document echivalent, eliberat ori certificat de autoritatea competenta din tara de destinatie, prin care acesta se angajeaza sa respecte destinatia si utilizarea finala declarate si sa nu reexporte produsele importate decat cu aprobarea prealabila, in scris, a autoritatilor romane abilitate potrivit legii sau a autoritatii competente din tara de destinatie finala. Certificatul international de import sau documentul echivalent, in original, se anexeaza in mod obligatoriu la cererea de licenta de export.
    (2) Exportatorul este obligat sa obtina de la partenerul extern certificatul de control al livrarii sau un alt document echivalent, eliberat ori certificat de autoritatea competenta din tara de destinatie, atestand ca marfa a ajuns la destinatie, dupa ce a avut loc livrarea produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare, dar nu mai tarziu de 4 luni de la acest moment.
    (3) Certificatul de control al livrarii sau documentul echivalent se prezinta agentiei in original, in termenul prevazut la alin. (2).
    (4) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica in relatiile cu statele-parti la Conventia privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, in cazul exporturilor de produse cu dubla utilizare prevazute in listele nr. 2 si 3 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, agentia poate solicita exportatorului alte documente justificative, care sa fie anexate la cererea de licenta de export.
    Art. 17
    (1) In cazul importurilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare, importatorul, la cererea partenerului extern, este obligat sa solicite agentiei eliberarea certificatului international de import sau a documentului echivalent, emis ori certificat in conditiile cerute de autoritatea competenta din tara exportatorului.
    (2) Dupa efectuarea importului, la cererea partenerului extern, importatorul este obligat sa solicite agentiei eliberarea certificatului de control al livrarii sau a documentului echivalent, eliberat ori certificat in conditiile cerute de autoritatea competenta din tara exportatorului.
    (3) In cazul in care partenerul extern solicita o dovada suplimentara a efectuarii importului, Directia Generala a Vamilor elibereaza un asemenea document.
    (4) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica in relatiile cu statele-parti la Conventia privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, in cazul importurilor de produse cu dubla utilizare prevazute in listele nr. 2 si 3 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, agentia poate solicita importatorului alte documente justificative.
    Art. 18
    (1) Solutionarea cererilor de licenta pentru derularea de operatiuni cu produse si tehnologii cu dubla utilizare din domeniul nuclear este conditionata si de prezentarea de catre solicitantul de licenta a unei autorizatii eliberate de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
    (2) Solutionarea cererilor de licenta si de inregistrare este conditionata si de prezentarea, dupa caz, a altor avize sau acte de autorizare, eliberate, potrivit legii, de autoritatile publice abilitate.
    Art. 19
    (1) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) sunt obligate sa solicite agentiei, in nume propriu, certificatul de inregistrare si licenta, in vederea efectuarii de operatiuni prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) - h).
    (2) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) sunt obligate sa declare agentiei utilizarea finala a produselor cu dubla utilizare, precum si destinatarul sau utilizatorul final al acestora.
    (3) Cererile de inregistrare sau de licenta vor fi facute de catre persoanele fizice sau, dupa caz, de catre reprezentantii legali ai persoanelor juridice.
    (4) Raspunderea pentru corectitudinea tuturor datelor si informatiilor prezentate in sprijinul cererilor de inregistrare si licenta revine solicitantului.
    (5) In documentele comerciale relevante referitoare la produsele si tehnologiile cu dubla utilizare, in cazul exportului sau al comercializarii in Romania, exportatorul roman ori comerciantul are obligatia sa inscrie urmatorul text: "Aceste produse se supun regimului de control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare, conform legislatiei nationale." In acest sens, documentele comerciale relevante includ, in special, contracte, facturi, confirmari ale comenzilor, precum si note de expeditie.
    (6) Schimbarea destinatiei sau a utilizarii finale a produselor dobandite pe baza documentelor prevazute la alin. (5) se face, dupa caz, numai cu aprobarea prealabila, respectiv notificarea agentiei.
    Art. 20
    (1) Titularii certificatelor de inregistrare si ai licentelor sunt obligati sa declare agentiei orice modificari sau diferente fata de datele inscrise in certificate, respectiv licente, constatate in documente, precum si la predarea sau preluarea produselor cu dubla utilizare respective.
    (2) In cazul in care asemenea modificari sau diferente schimba conditiile in temeiul carora a fost eliberat certificatul de inregistrare sau licenta, acestea sunt anulate prin ordin al presedintelui agentiei. Declararea acestor modificari sau diferente se efectueaza in scris si este insotita de o noua cerere de inregistrare sau licenta, dupa caz.
    Art. 21
    Certificatele de inregistrare si licentele pot fi utilizate numai de titularii acestora, in scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea limitelor si a conditiilor prevazute in acestea, si nu pot fi cesionate.
    Art. 22
    (1) Formalitatile vamale pe care le presupun operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1) pot fi efectuate numai la birourile vamale de control si vamuire, stabilite in acest sens prin decizie a directorului general al Directiei Generale a Vamilor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) au obligatia de a declara si de a prezenta produsele cu dubla utilizare pentru vamuire, numai la birourile vamale de control si vamuire specificate in licente.
    (3) Tranzitul international si transbordarea internationala de produse cu dubla utilizare pe teritoriul Romaniei se efectueaza prin birourile vamale de control si vamuire stabilite potrivit alin. (1), in conformitate cu legislatia vamala.
    (4) Lucratorii vamali din birourile vamale de control si vamuire stabilite potrivit alin. (1) accepta declaratia pe propria raspundere, in forma scrisa, a reprezentantului legal al persoanelor definite conform art. 2 lit. a) privind neincadrarea produselor si tehnologiilor prezentate pentru vamuire in listele prevazute la art. 4 si art. 6 alin. (1).

    CAP. 4
    Sistemul national de control al exporturilor

    Art. 23
    In aplicarea regimului de control al operatiunilor cu produse si tehnologii cu dubla utilizare, sunt avute in vedere urmatoarele:
    a) obligatiile si angajamentele asumate de Romania ca stat participant la regimuri internationale de control al exporturilor, organisme si tratate;
    b) obligatiile ce decurg din sanctiunile impuse de o pozitie comuna sau o actiune comuna a Uniunii Europene, de o decizie a Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa sau de o rezolutie a Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite;
    c) considerente de politica externa si securitate nationala, respectarea principiilor si criteriilor ce revin statelor candidate la Uniunea Europeana;
    d) evaluarea raportului dintre interesele de politica externa si beneficiile exportului;
    e) existenta unor informatii credibile potrivit carora produsele si tehnologiile cu dubla utilizare ar putea fi folosite in activitati teroriste, de mercenariat sau altele de natura criminala;
    f) obiectivele de neproliferare a armelor de distrugere in masa, a mijloacelor purtatoare de asemenea arme si a altor produse si tehnologii cu dubla utilizare folosite in scopuri militare destabilizatoare;
    g) interesele economice, de securitate publica, siguranta nationala si de aparare a drepturilor omului;
    h) principiul cooperarii cu statele care promoveaza o politica asemanatoare de neproliferare in acest domeniu.
    Art. 24
    In aplicarea regimului de control al operatiunilor cu produse si tehnologii cu dubla utilizare, agentia coordoneaza activitatea sistemului national de control al exporturilor, alcatuit din:
    a) agentie;
    b) Consiliul pentru avizarea licentierii operatiunilor cu produse si tehnologii cu dubla utilizare.
    Art. 25
    (1) Organizarea si functionarea Consiliului pentru avizarea licentierii operatiunilor cu produse si tehnologii cu dubla utilizare, numit in continuare consiliu, se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
    (2) In componenta consiliului intra reprezentanti ai urmatoarelor institutii:
    a) Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Integrarii Europene, Directia Generala a Vamilor si Ministerul Economiei si Comertului, prin structurile specializate;
    b) Serviciul Roman de Informatii si Serviciul de Informatii Externe;
    c) Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
    (3) Consiliul examineaza si avizeaza cererile de licenta pentru operatiunile cu produse si tehnologii cu dubla utilizare prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a), b), c), e) si f).
    Art. 26
    (1) Agentia isi exercita atributiile de control prin corpul de control sau specialisti atestati de aceasta.
    (2) Organizarea, functionarea si atributiile corpului de control al agentiei se stabilesc prin ordin al presedintelui agentiei, cu avizul conform al ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control.
    (3) Cheltuielile de expertizare tehnica a produselor si a tehnologiilor cu dubla utilizare, efectuate la solicitarea agentiei in laboratoare, institute de cercetare sau in alte institutii specializate in domeniu, se suporta din bugetul agentiei.
    (4) In exercitarea atributiilor sale de control, corpul de control al agentiei are acces neingradit, in conditiile legii, la documente, date si informatii necesare, oricare ar fi detinatorii acestora.
    (5) Persoanele definite la art. 2 lit. a) sunt obligate sa transmita, la cererea agentiei, documentele, datele si informatiile solicitate, la termenele stabilite, si sa asigure, in conditiile legii, accesul neingradit al corpului de control al acesteia in sediile lor si in orice spatii care le apartin, in vederea verificarii aspectelor relevante privind incheierea, derularea sau finalizarea operatiunilor prevazute la art. 8 alin. (1), a celor privind destinatia si utilizarea finala a produselor si a tehnologiilor cu dubla utilizare prevazute in liste, conform prevederilor art. 4 si ale art. 6 alin. (1), precum si pentru a stabili daca produsele si tehnologiile exportate, importate, fabricate sau detinute se supun regimului de control prevazut de prezenta lege.
    (6) Corpul de control poate analiza evidentele privind exporturile si importurile definitive de produse si tehnologii, altele decat cele cu dubla utilizare, efectuate de persoana controlata in zone aflate sub regimuri de embargo sau zone limitrofe acestora.
    Art. 27
    (1) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) si autoritatile publice cu atributii in domeniu au obligatia de a pastra timp de 5 ani, incepand cu anul calendaristic urmator celui in care s-au efectuat transferurile, documentele privind operatiunile efectuate cu produse si tehnologii cu dubla utilizare supuse regimului de control.
    (2) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) trebuie sa tina registre sau liste detaliate care sa cuprinda in special documente comerciale cum sunt: facturile, listele de incarcare pe mijlocul de transport, documentele de transport sau alte documente care cuprind informatii suficiente pentru a identifica:
    a) destinatia produselor;
    b) cantitatea produselor cu dubla utilizare;
    c) numele si adresa exportatorului si ale destinatarului;
    d) utilizarea finala si utilizatorul final al produselor cu dubla utilizare.
    (3) Agentia stabileste categoria de clasificare a datelor si a informatiilor din domeniul controlului exporturilor si importurilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare, in conditiile legii.
    (4) Persoanele implicate in aplicarea regimului de control al produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare, care iau cunostinta de informatii ce constituie secrete de stat, de serviciu sau comerciale, sunt obligate sa respecte caracterul lor si sa le faca cunoscute numai autoritatilor indreptatite, in conditiile legii.
    Art. 28
    (1) Agentia este beneficiar autorizat si valorificator de informatii specifice, inclusiv pentru cele detinute de institutiile de stat abilitate, potrivit legii, sa desfasoare activitati informative.
    (2) Agentia are acces neingradit, in conditiile legii, la toate informatiile care privesc operatiuni cu produse si tehnologii cu dubla utilizare, precum si la informatiile necesare evaluarii oricaror forme de activitati cu asemenea produse.
    (3) Autoritatile publice abilitate, potrivit legii, sa desfasoare activitati informative sunt obligate sa transmita agentiei datele obtinute, referitoare la incalcarea prevederilor prezentei legi.
    (4) La solicitarea agentiei, autoritatile publice abilitate prevazute la alin. (3) efectueaza verificari specifice si o informeaza in vederea luarii masurilor legale.
    (5) La solicitarea agentiei, Directia Generala a Vamilor furnizeaza datele si informatiile de care dispune referitoare la exportul, importul si orice alte operatiuni cu produse si tehnologii cu dubla utilizare.
    Art. 29
    (1) Contestarea refuzului de eliberare a certificatului de inregistrare sau a licentelor se face in termen de 15 zile de la comunicarea refuzului persoanei in cauza.
    (2) Solutionarea contestatiilor se face in termen de 60 de zile de la inregistrarea acestora.
    (3) Contestatiile se admit sau se resping prin ordin al presedintelui agentiei, cu avizul consiliului, intrunit la nivel de secretar de stat.
    (4) Ordinul presedintelui agentiei poate fi contestat la instantele de contencios administrativ competente, potrivit legii.
    (5) Procedura administrativa de contestare prevazuta la alin. (1) - (3) se aproba prin ordin al presedintelui agentiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    CAP. 5
    Sanctiuni

    Art. 30
    (1) Exportul, reexportul, alte operatiuni comerciale de transfer in regim vamal definitiv sau suspensiv in afara teritoriului Romaniei, transmiterea de software ori tehnologie prin mijloace electronice, prin fax sau telefon in afara teritoriului Romaniei, operatiunile necomerciale de scoatere in regim definitiv ori temporar in afara teritoriului Romaniei, tranzitul international si transbordarea internationala pe teritoriul Romaniei de produse sau tehnologii cu dubla utilizare, efectuate fara respectarea prevederilor legale in vigoare, respectiv fara certificatul de inregistrare si licenta, dupa caz, constituie infractiuni si se pedepsesc potrivit dispozitiilor art. 302 din Codul penal.
    (2) Daca nerespectarea regimului de control al operatiunilor prevazute la alin. (1) constituie infractiune prevazuta in legi speciale, faptele se pedepsesc in conditiile si cu sanctiunile prevazute in acele legi.
    Art. 31
    Efectuarea fara respectarea prevederilor legale in vigoare, dupa caz, a altor operatiuni cu produse si tehnologii cu dubla utilizare prevazute la art. 8 alin. (1), cu exceptia celor cuprinse la art. 30 alin. (1), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 milioane lei la 500 milioane lei.
    Art. 32
    Nerespectarea destinatiei si a utilizarii finale a produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare, inscrise in documente, pe baza declaratiei prevazute la art. 19 alin. (2), constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 100 milioane lei la 500 milioane lei.
    Art. 33
    (1) Incalcarea prevederilor art. 6 alin. (2), art. 16 alin. (2) si (3), art. 17 alin. (1), precum si ale art. 26 alin. (4) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 100 milioane lei la 500 milioane lei.
    (2) Incalcarea prevederilor art. 19 alin. (5) si (6), art. 26 alin. (5), precum si ale art. 27 alin. (1) si (2) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 milioane lei la 500 milioane lei.
    Art. 34
    (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul imputernicit din cadrul corpului de control al agentiei.
    (2) Corpul de control al agentiei sesizeaza organele de urmarire penala in cazul in care faptele constatate constituie infractiuni, potrivit legii penale.
    Art. 35
    Aplicarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute in prezenta lege se prescrie in termen de 2 ani de la data savarsirii faptei.
    Art. 36
    (1) Contraventiilor prevazute la art. 31 - 33 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia dispozitiilor art. 28 si 29.
    (2) Sanctiunile contraventionale se pot aplica persoanelor fizice si juridice.
    Art. 37
    Daca incalcarea prevederilor prezentei legi este de natura sa produca consecinte grave regimului de control al exporturilor si importurilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare, indeplinirii obligatiilor si angajamentelor internationale asumate de Romania si imaginii Romaniei in ansamblu, agentia anuleaza, suspenda ori retrage certificatele de inregistrare sau licentele pe care le-a eliberat, solicita organelor competente suspendarea ori retragerea actelor de autorizare eliberate de acestea, conform legii, si procedeaza la interdictia de a fi desfasurate operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1) cu produse si tehnologii cu dubla utilizare de catre persoanele care au adus aceste prejudicii.

    CAP. 6
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 38
    Autorizatiile, licentele si permisele eliberate de agentie anterior intrarii in vigoare a prezentei legi raman valabile pana la data expirarii acestora.
    Art. 39
    (1) Agentia elaboreaza norme metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi in termen de 30 de zile de la data publicarii legii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) Normele metodologice prevazute la alin. (1) se aproba prin ordin al presedintelui agentiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 40
    (1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga dispozitiile cu privire la regimul de control al exporturilor si importurilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 519 din 26 octombrie 1999, cu modificarile ulterioare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                       p. PRESEDINTELE SENATUI,
                           DORU IOAN TARACILA

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.

                     PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                              VALER DORNEANU



SmartCity5

COMENTARII la Legea 387/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 387 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 387/2003
Ordin 42 2005
privind aplicarea regimului de control al exporturilor unui produs care nu figureaza in listele de control cuprinzand produsele si tehnologiile cu dubla utilizare
Hotărârea 2429 2004
privind organizarea si functionarea Consiliului pentru avizarea licentierii operatiunilor cu produse si tehnologii cu dubla utilizare
Legea 557 2004
pentru modificarea alin. (5) al art. 3 din Legea nr. 387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare
Hotărârea 861 2004
pentru aprobarea listelor cuprinzand produsele si tehnologiile cu dubla utilizare supuse regimului de control la export si la import
Decizia 173 2004
privind abilitarea unor birouri vamale de a efectua operatiuni de vamuire cu produse strategice
Decizia 173 2004
privind abilitarea unor birouri vamale de a efectua operatiuni de vamuire cu produse strategice
Ordin 69 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura administrativa de solutionare a contestatiilor referitoare la refuzul de eliberare a certificatului de inregistrare sau a licentelor
Ordin 46 2004
privind procedura de acordare a consultantei pentru incadrarea unor produse si tehnologii cu dubla utilizare in listele cuprinzand produsele si tehnologiile cu dubla utilizare care sunt supuse regimului de control la export si import
Ordin 12 2004
privind aplicarea regimului de control al exporturilor unor exporturi de produse care nu figureaza pe listele cuprinzand produsele si tehnologiile cu dubla utilizare
Ordin 631 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare
Decretul 582 2003
pentru promulgarea Legii privind regimul de control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu