LEGE
Nr. 355 din 10 iulie 2003
privind raspunderea transportatorilor aerieni si a operatorilor aeronavelor
civile care efectueaza operatiuni aeriene civile in spatiul aerian national
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 524 din 21 iulie 2003

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Prezenta lege se aplica transportatorilor aerieni si operatorilor
aeronavelor civile care efectueaza operatiuni aeriene civile in spatiul aerian
national, stabilind regimul raspunderii acestora pentru daunele produse
pasagerilor, bagajelor, marfurilor si tertilor, precum si limita minima a
sumelor asigurate pentru acoperirea corespunzatoare a raspunderii.
Art. 2
(1) In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc
astfel:
a) Conventia de la Montreal - Conventia pentru unificarea anumitor reguli
referitoare la transportul aerian international, adoptata la Montreal la 28 mai
1999, ratificata de Romania prin Ordonanta Guvernului nr. 107/2000, aprobata
prin Legea nr. 14/2001;
b) persoana care are dreptul la despagubire - orice persoana care, in
conformitate cu prevederile Conventiei de la Montreal, poate solicita o
despagubire, precum si orice terta persoana careia i s-a produs o dauna la sol
cauzata de o aeronava sau de un corp care a cazut dintr-o aeronava, inclusiv
persoanele care au dreptul sa emita pretentii de despagubire in numele
respectivei terte persoane, in conformitate cu legile aplicabile;
c) transportator aerian - persoana juridica autorizata si/sau licentiata,
dupa caz, pentru efectuarea de operatiuni de transport aerian public de
pasageri, marfuri si posta;
d) operator al aeronavei - persoana fizica sau juridica, romana ori straina,
care efectueaza operatiuni de lucru aerian sau aviatie generala;
e) operatiuni de transport aerian public, lucru aerian si aviatie generala
- operatiunile aeriene civile definite conform Ordonantei Guvernului nr.
29/1997 privind Codul aerian, republicata;
f) pasager - persoana care calatoreste cu o aeronava in baza unui document
valabil de transport aerian individual sau colectiv, dobandit contra plata sau
gratuit;
g) D.S.T. - drepturile speciale de tragere reprezinta echivalentul monedei
nationale asa cum este calculat si definit de Conventia de la Montreal;
h) bagaj - desemneaza atat bagajul inregistrat, cat si cel neinregistrat,
in sensul art. 17 paragraful 4 din Conventia de la Montreal.
(2) Termenii referitori la raspunderea transportatorilor aerieni fata de
marfuri, pasageri si bagajele acestora, utilizati in prezenta lege si care nu
sunt definiti la alin. (1), vor avea intelesul prevazut in Conventia de la
Montreal.
Art. 3
(1) Raspunderea unui transportator aerian roman, indiferent daca efectueaza
zboruri pe rute interne sau internationale, precum si a unui transportator
aerian strain care efectueaza zboruri pe rute avand originea si destinatia pe
teritoriul Romaniei, pentru daunele produse marfurilor, pasagerilor si bagajelor
acestora, este stabilita conform prevederilor Conventiei de la Montreal.
(2) Transportatorii aerieni romani si straini prevazuti la alin. (1) sunt
obligati sa incheie contracte de asigurare la niveluri care sa acopere valoarea
integrala a sumelor pe care sunt indreptatite sa le primeasca cu titlu de
despagubire, conform prevederilor prezentei legi, toate persoanele care au
dreptul la despagubiri.
(3) Pentru dauna rezultata ca urmare a decesului sau a vatamarii corporale
a unui pasager, in conditiile in care accidentul care a cauzat producerea unei
astfel de daune s-a produs la bordul aeronavei sau in timpul oricareia dintre
operatiunile de imbarcare sau de debarcare, limita minima a sumei asigurate
prin contractele prevazute la alin. (2) va fi de cel putin 100.000 D.S.T.
pentru fiecare pasager.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a Conventiei de la Montreal, prevederile art. 3
se aplica si transportatorilor aerieni straini care efectueaza zboruri pe rute
internationale sau tronsoane de rute internationale avand originea sau
destinatia pe teritoriul Romaniei.
Art. 5
Suma suplimentara care, conform art. 22 paragraful 2 din Conventia de la
Montreal, poate fi solicitata de catre un transportator aerian caruia i se
aplica prevederile art. 3 din prezenta lege, in cazul in care un pasager face o
declaratie speciala privind interesul in livrarea bagajului la destinatie,
trebuie sa se fundamenteze pe un tarif corespunzator costurilor aditionale,
rezultate din transportul si asigurarea bagajului respectiv, peste acelea
necesare pentru un bagaj evaluat la sau sub limita de raspundere. Tariful va fi
pus la dispozitie pasagerului, la cerere.
Art. 6
(1) In termen de cel mult 15 zile de la identificarea persoanelor care au
dreptul la despagubiri in cazul decesului sau al vatamarii corporale a unui
pasager, transportatorul aerian roman este obligat sa efectueze plati
anticipate pentru acoperirea unor necesitati economice imediate ale
respectivelor persoane, proportional cu cuantumul daunei provocate.
(2) Fara a contraveni prevederilor alin. (1), in caz de deces al
pasagerului, plata anticipata va fi de cel putin 16.000 D.S.T.
(3) Efectuarea unei plati anticipate nu constituie recunoasterea
raspunderii transportatorului aerian si va putea fi dedusa din orice suma
platita ulterior cu titlu de despagubire. Suma platita anticipat nu va fi insa
returnabila, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 20 din Conventia de la
Montreal sau a cazului in care transportatorul aerian dovedeste ulterior ca
persoana careia i s-a facut plata anticipata nu are dreptul la despagubiri.
Art. 7
(1) Orice transportator aerian roman sau strain este obligat sa asigure o
prezentare a celor mai importante prevederi care reglementeaza raspunderea fata
de pasageri si de bagajele acestora, incluzand si termenele pentru
inregistrarea unei solicitari de despagubire si posibilitatea efectuarii unei
declaratii speciale pentru bagaje la orice punct de eliberare a documentelor de
transport, inclusiv in cazul solicitarilor prin telefon sau Internet.
(2) Pentru a se conforma cerintelor de informare prevazute la alin. (1),
transportatorii aerieni carora li se aplica prevederile art. 3 vor furniza
pasagerilor informatiile continute in anexa care face parte integranta din prezenta
lege. Limitele de raspundere aduse la cunostinta pasagerilor vor fi cele
stabilite prin prezenta lege, cu exceptia cazului in care transportatorul
aerian aplica, din proprie initiativa, limite mai mari.
(3) Informatiile furnizate pasagerilor, conform prevederilor alin. (1) si
(2), nu vor putea fi considerate temei pentru solicitarea de despagubiri si
nici pentru interpretarea prevederilor prezentei legi sau ale Conventiei de la
Montreal.
(4) In plus fata de cerintele de informare prevazute la alin. (1) si (2),
pasagerilor carora li se elibereaza documente de transport aerian pe teritoriul
Romaniei li se vor pune la dispozitie, prin grija transportatorilor aerieni
care presteaza serviciile de transport respective, urmatoarele informatii in scris:
a) limita raspunderii transportatorului in caz de deces sau vatamare
corporala a pasagerilor, aplicabila in cazul zborului respectiv, daca o
asemenea limita exista;
b) limita raspunderii transportatorului, aplicabila zborului respectiv, cu
privire la distrugerea, pierderea sau deteriorarea bagajelor si avertizarea ca
bagajele cu o valoare mai mare decat aceasta limita trebuie aduse la cunostinta
transportatorului la ghiseul de verificare a documentelor de transport si
eliberare a tichetelor de imbarcare (check-in) sau asigurate in intregime de
pasager inainte de efectuarea calatoriei;
c) limita raspunderii transportatorului pentru daune datorate
intarzierilor, aplicabila in cazul zborului respectiv.
Art. 8
Prevederile art. 3 alin. (3) si ale art. 6 nu se aplica in cazul zborurilor
care nu implica transportul pasagerilor intre aerodromuri diferite, precum si
al zborurilor cu aeronave nemotorizate, pentru care limitele minime ale sumelor
asigurate prin contractele prevazute la art. 3 alin. (2) se stabilesc prin
hotarare a Guvernului.
Art. 9
(1) Raspunderea unui transportator aerian roman sau strain care efectueaza
un zbor in spatiul aerian national, cu sau fara aterizare pe teritoriul
Romaniei, precum si a unui operator al unei aeronave civile care efectueaza un
zbor specific operatiunilor de aviatie generala sau de lucru aerian in spatiul
aerian national pentru daune produse tertilor la sol pe teritoriul Romaniei,
cauzate de aeronava utilizata sau de catre un corp care cade din aeronava, nu
poate face obiectul nici unei limitari financiare.
(2) In cazul in care transportatorul sau operatorul aeronavei dovedeste ca
dauna a fost provocata sau favorizata de neglijenta sau de alta actiune gresita
ori omisiune a persoanei care solicita despagubirea, acesta este exonerat de
raspundere in tot sau in parte, in conformitate cu prevederile legislatiei in
vigoare.
Art. 10
(1) Transportatorii aerieni si operatorii aeronavelor prevazuti la art. 9
au obligatia de a incheia contracte de asigurare pentru aeronavele utilizate in
zborurile efectuate in spatiul aerian national pentru daune produse tertilor la
sol.
(2) Limitele minime ale sumelor asigurate prin contractele prevazute la
alin. (1) pentru daunele produse tertilor la sol de catre aeronavele utilizate
de transportatorii aerieni sunt urmatoarele:
a) pentru aeronave cu masa maxima la decolare mai mica sau egala cu 2.000
kg - 1.500.000 D.S.T.;
b) pentru aeronave cu masa maxima la decolare mai mare de 2.000 kg, dar mai
mica sau egala cu 6.000 kg - 4.500.000 D.S.T.;
c) pentru aeronave cu masa maxima la decolare mai mare de 6.000 kg, dar mai
mica sau egala cu 25.000 kg - 12.000.000 D.S.T.;
d) pentru aeronave cu masa maxima la decolare mai mare de 25.000 kg, dar
mai mica sau egala cu 100.000 kg - 50.000.000 D.S.T.;
e) pentru aeronave cu masa maxima la decolare mai mare de 100.000 kg -
90.000.000 D.S.T.
(3) Limitele minime ale sumelor asigurate pentru daunele produse tertilor
la sol de catre aeronavele care efectueaza zboruri specifice operatiunilor de
aviatie generala sau de lucru aerian in spatiul aerian national se stabilesc
prin hotarare a Guvernului.
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul aeronavelor nemotorizate.
Art. 11
Limitele minime ale sumelor asigurate, prevazute la art. 3 alin. (3) si la
art. 10 alin. (2), pot fi modificate prin hotarare a Guvernului.
Art. 12
La cererea autoritatilor cu atributii in autorizarea zborurilor in spatiul
aerian al Romaniei, transportatorii aerieni si operatorii aeronavelor civile,
romani sau straini, sunt obligati sa faca dovada indeplinirii conditiilor
prevazute in prezenta lege.
Art. 13
(1) Prezenta lege intra in vigoare in termen de 6 luni de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 9/1935
privind ratificarea Conventiei pentru unificarea anumitor reguli privitoare la
sechestrul asigurator al aeronavelor si Conventiei pentru unificarea anumitor
reguli cu privire la daunele cauzate de catre aeronave tertilor pe pamant,
semnate la 29 mai 1933 la Roma, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.
45 din 22 februarie 1935, doar in ceea ce priveste Conventia pentru unificarea
anumitor reguli cu privire la daunele cauzate de catre aeronave tertilor pe
pamant.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 26 iunie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 26 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
ANEXA 1
DESPAGUBIREA
in caz de deces sau vatamare corporala a pasagerului
I. Raspunderea transportatorului aerian in cazul decesului sau al vatamarii
corporale a pasagerilor nu este limitata financiar
Pentru daune de pana la 100.000 D.S.T., transportatorul aerian nu poate
exclude sau limita raspunderea sa. Peste aceasta suma, transportatorul aerian
se poate apara impotriva unei solicitari de despagubire numai facand dovada ca
dauna nu s-a datorat neglijentei sau altei actiuni gresite a acestuia.
II. Plati in avans
In cazul decesului sau al vatamarii corporale a unui pasager,
transportatorul aerian trebuie sa faca o plata in avans pentru acoperirea
necesitatilor economice imediate, in termen de 15 zile de la identificarea
persoanei indreptatite la despagubiri. In cazul decesului, aceasta plata in
avans nu va fi mai mica de 16.000 D.S.T.
III. Intarzierea in transportul pasagerilor
Transportatorul aerian este raspunzator pentru daune survenite datorita
intarzierii in transportul pasagerilor, cu exceptia cazurilor in care acesta
dovedeste ca a luat toate masurile care se impun in mod rezonabil pentru
evitarea daunei sau i-a fost imposibil sa ia aceste masuri. Raspunderea
transportatorului pentru daunele datorate intarzierii este limitata la 4.150
D.S.T. pentru fiecare pasager.
IV. Intarzierea in transportul bagajelor
Transportatorul aerian este raspunzator pentru dauna survenita in caz de
intarziere in transportul bagajelor, cu exceptia cazurilor in care acesta
dovedeste ca a luat toate masurile care se impun in mod rezonabil pentru
evitarea daunei sau i-a fost imposibil sa ia aceste masuri. Raspunderea
transportatorului pentru daunele datorate intarzierii in transportul bagajelor
este limitata la 1.000 D.S.T. pentru fiecare pasager.
V. Distrugerea, pierderea sau deteriorarea bagajelor
Raspunderea transportatorului aerian in caz de distrugere, pierdere sau
deteriorare a bagajelor este limitata la 1.000 D.S.T. pentru fiecare pasager.
In cazul unui bagaj inregistrat, transportatorul este raspunzator chiar daca
dauna nu s-a produs din vina acestuia, cu exceptia cazurilor in care
demonstreaza ca bagajul prezenta anumite defecte. In cazul unui bagaj
neinregistrat, transportatorul este raspunzator numai daca dauna s-a produs din
vina acestuia.
VI. Limite mai mari de raspundere pentru bagaje
Un pasager poate beneficia de o despagubire valoric mai mare decat cea la
care este limitata raspunderea transportatorului fata de un bagaj inregistrat,
daca depune o declaratie speciala in acest sens la ghiseul check-in si plateste
un tarif suplimentar.
VII. Reclamatii cu privire la bagaje
Daca bagajul este deteriorat, predat cu intarziere, pierdut sau distrus,
pasagerul trebuie sa faca o reclamatie in scris catre transportatorul aerian.
In cazul deteriorarii sau distrugerii unui bagaj inregistrat, pasagerul
trebuie sa faca reclamatia scrisa in termen de 7 zile de la data primirii
bagajului.
In caz de intarziere a bagajului, termenul de depunere a reclamatiei este
de 21 de zile de la data la care bagajul a fost pus la dispozitia pasagerului.
VIII. Raspunderea transportatorilor contractuali si a transportatorilor de
fapt
Daca transportatorul aerian care opereaza efectiv zborul nu este acelasi cu
cel contractual, pasagerul are dreptul sa adreseze o reclamatie sau sa solicite
despagubiri impotriva fiecaruia. Daca numele sau codul unui transportator
aerian este indicat pe bilet, acel transportator aerian este cel contractual.
IX. Timpul limita pentru solicitarea despagubirilor in justitie
Actiunea in justitie pentru solicitarea despagubirilor trebuie introdusa in
termen de cel mult 2 ani de la data sosirii aeronavei la destinatie sau de la
data la care aeronava ar fi trebuit sa soseasca.