LEGE Nr. 345
din 19 iulie 2006
pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul
ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si
faunei salbatice
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 650 din 27 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul
ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi
faunei sălbatice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 4 decembrie 2000, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 462/2001, cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 4, după
litera c) se introduc două noi litere, literele c1) şi c2), cu următorul cuprins:
,,c1) peisaj - zona terestră ce se poate delimita clar, cu o structură şi
caracteristici specifice, cu valori şi structuri naturale specifice, incluzând
şi elemente ale culturii umane, unde elementele naturale şi cele create prin
activitate umană se influenţează reciproc;
c2) ansamblu peisagistic - ansamblul
de peisaje;".
2. La articolul 4, după
litera d) se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul cuprins:
,,d1) arie
naturală protejată de interes naţional - aria
naturală protejată, constituită cu scopul de a se proteja habitate naturale şi
seminaturale de interes naţional şi specii indigene de floră şi faună;".
3. La articolul 4, literele l) şi q) vor avea următorul cuprins:
,,l) reţea naţională de arii
naturale protejate - ansamblul ariilor naturale protejate;
q) habitat natural - zona
terestră, acvatică sau subterană, în stare naturală, ce se diferenţiază prin
caracteristici geografice, abiotice şi biotice;".
4. La articolul 4, după
litera q) se introduce o nouă literă, litera q1), cu următorul cuprins:
,,q1) habitat seminatural - zona terestră, acvatică sau subterană ale cărei caracteristici
naturale au fost parţial modificate prin activitate umană;".
5. La articolul 4, după
litera v) se introduc patru noi litere, literele
v1)-v4), cu următorul
cuprins:
,,v1) specii indigene sau specii - speciile de plante şi animale sălbatice care se regăsesc în mod
natural în România şi nu ca urmare a introducerii accidentale sau forţate de
către om de-a lungul secolelor;
v2) specii protejate - speciile
periclitate, vulnerabile, rare sau endemice;
v3) specii alohtone - speciile introduse/răspândite, accidental sau intenţionat, din altă
regiune geografică, ca urmare directă sau indirectă a activităţii umane,
lipsind în mod natural dintr-o anumită regiune, cu o evoluţie istorică
cunoscută într-o arie de răspândire naturală, alta decât zona de interes, care
pot fi în competiţie, pot domina, pot avea un impact negativ asupra speciilor
native, putând chiar să le înlocuiască;
v4) specii invazive - speciile indigene sau alohtone, care s-au introdus accidental ori
intenţionat într-o arie şi/sau s-au reprodus cu un aşa succes şi atât de
agresiv încât influenţează negativ/domină/înlocuiesc unele dintre speciile
indigene, determinând modificarea structurii cantitative şi/sau calitative a
biocenozei naturale, caracteristică unui anumit tip de biotop;".
6. La articolul 4, după
litera x), se introduc patru noi litere, literele x1)-x4), cu următorul cuprins:
,,x1) zone interioare ale ariilor naturale
protejate - zonele definite şi delimitate prin
planurile de management, în care se stabilesc măsuri speciale de management sau
se stabilesc activităţile permise;
x2) vecinătatea
ariei naturale protejate - zona din afara limitei
unei arii naturale protejate, din care se poate genera
un impact asupra ariei naturale protejate de către un proiect sau o activitate,
în funcţie de natura, mărimea şi/sau localizarea acesteia;
x3) comunităţi
locale - comunităţile umane situate în interiorul
sau în vecinătatea ariei naturale protejate, care deţin proprietăţi ori
desfăşoară activităţi tradiţionale pe teritoriul sau în vecinătatea ariei
naturale protejate;
x4) activităţi
tradiţionale - activităţile de utilizare durabilă
a resurselor naturale desfăşurate de comunităţile locale în scopul asigurării subzistenţei."
7. Articolul 15 va avea
următorul cuprins:
„Art. 15. - In vederea îmbunătăţirii coerenţei
ecologice a reţelei de arii naturale protejate de interes naţional şi comunitar
se va încuraja managementul corespunzător al zonelor de importanţă majoră
pentru fauna şi flora sălbatice. Aceste zone sunt cele care, datorită
structurii lineare şi continue, cum sunt râurile cu malurile lor, sau datorită
funcţiilor de refugiu, cum sunt peticele mici de pădure ori de zone umede, sunt
esenţiale pentru migrarea, dispersarea speciilor sălbatice şi pentru
schimburile genetice dintre aceste specii."
8. La articolul 16,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Administrarea parcurilor naţionale, parcurilor
naturale, a siturilor de interes comunitar şi a ariilor de protecţie specială
avifaunistice se realizează de structuri de administrare special constituite,
cu personalitate juridică, aflate în subordinea şi/sau în coordonarea Agenţiei
Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii."
9. La articolul 17,
literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
,,a) Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate
şi Conservarea Biodiversităţii, împreună cu Academia Română, pentru ariile
naturale protejate, declarate prin legi sau hotărâri ale Guvernului;
b) autorităţile administraţiei publice locale, cu
acordul Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea
Biodiversităţii, pentru ariile naturale protejate, declarate prin hotărâri ale
acestora."
10. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Modalităţile de administrare a ariilor
naturale protejate şi a altor bunuri ale patrimoniului natural, puse sub regim
special de protecţie şi conservare, se stabilesc avându-se în vedere:
a) categoria ariei naturale protejate;
b) întinderea ariei naturale protejate;
c) posibilităţile de asigurare a resurselor
financiare suplimentare pentru asigurarea unei funcţionări corespunzătoare a
administraţiei.
(2) Administrarea ariilor naturale protejate şi a celorlalte bunuri ale patrimoniului natural puse sub regim
special de protecţie şi conservare se face sub coordonarea Agenţiei Naţionale
pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii, prin:
a) structuri de administrare special constituite, subordonate direct Agenţiei Naţionale pentru Arii
Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii;
b) structuri de administrare special constituite în
subordinea unor regii autonome, companii şi societăţi naţionale şi comerciale,
autorităţi ale administraţiei publice locale, servicii descentralizate ale
administraţiei publice centrale, instituţii ştiinţifice, de cercetare şi de
învăţământ din sectorul public şi privat, muzee, organizaţii neguvernamentale,
constituite potrivit legii;
c) persoane fizice şi juridice
cu calitatea de custode, în condiţiile art. 20.
(3) Structurile de administrare special constituite
se asigură, în mod obligatoriu, pentru fiecare rezervaţie a biosferei, parc
naţional şi parc natural.
(4) Structurile de administrare
special constituite se asigură pentru una sau mai multe situri naturale ale
patrimoniului universal, arii speciale de conservare, arii de protecţie
specială avifaunistica şi zone umede de importanţă internaţională.
(5) Structurile de administrare special constituite
sunt reprezentate prin:
a) administraţii proprii, cu personal calificat,
special angajat, care asigură administrarea ariilor naturale protejate, potrivit planurilor de management şi
regulamentelor de organizare şi funcţionare;
b) consilii consultative de
administrare, organizate pe lângă administraţiile proprii, alcătuite din
reprezentanţi ai instituţiilor, organizaţiilor economice, organizaţiilor
neguvernamentale, autorităţilor şi comunităţilor locale, care deţin cu orice
titlu suprafeţe, bunuri sau au interese în perimetrul ariei naturale respective
şi care sunt implicate şi interesate în aplicarea măsurilor de protecţie, în
conservarea şi dezvoltarea durabilă a zonei.
(6) Administraţiile proprii, cu personal calificat
special angajat, se numesc:
a) de Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate
şi Conservarea Biodiversităţii, în cazurile în care acestea îi sunt direct
subordonate;
b) de organizaţiile cărora li se atribuie dreptul de
a administra o arie naturală protejată şi care consimt să contribuie din surse
proprii la asigurarea mijloacelor financiare şi/sau tehnice, necesare pentru
buna administrare, potrivit planului de management.
(7) Consiliile consultative de administrare se
organizează la propunerea administraţiei ariei protejate, cu aprobarea Agenţiei
Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii.
(8) Structurile de administrare special constituite
pentru administrarea ariilor naturale protejate, prevăzute la alin. (3) şi (4),
vor fi îndrumate şi supravegheate de un consiliu ştiinţific.
(9) Componenţa consiliilor ştiinţifice se propune de
administraţia ariilor naturale protejate, cu avizul Academiei Române, şi se
aprobă de Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea
Biodiversităţii.
(10) Consiliile ştiinţifice evaluează modul în care
sunt aplicate măsurile prevăzute în planurile de management şi prezintă, anual
sau ori de câte ori este necesar, Academiei Române şi Agenţiei Naţionale pentru
Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii rapoarte cuprinzând
constatări, propuneri şi recomandări.
(11) Evaluarea managementului ariilor naturale
protejate cu structuri de administrare special constituite se face cel puţin o
dată pe an, pe baza rapoartelor consiliilor ştiinţifice, de către Agenţia
Naţională pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii şi de
Academia Română.
(12) Consiliile ştiinţifice ale parcurilor naţionale
şi naturale analizează, în vederea avizării, solicitările de desfăşurare a
oricăror activităţi susceptibile să aibă impact negativ asupra ariei naturale
protejate, precum şi orice studii privind activităţi şi dezvoltări ce ar urma
să se desfăşoare pe suprafaţa sau în imediata vecinătate a ariilor naturale
protejate.
(13) In cazul în care pentru
o investiţie de interes naţional cu potenţial impact negativ asupra unei arii
naturale protejate nu există soluţii alternative, iar planul sau proiectul
trebuie realizat pentru un obiectiv de interes public major, inclusiv cu
caracter social sau economic, statul va asigura măsuri de compensare a
teritoriului, astfel încât să se protejeze integritatea reţelei de arii
protejate. Acolo unde aria naturală protejată de interes comunitar are tipuri
de habitate şi/sau specii prioritare, planul sau proiectul
trebuie să fie de interes major din punct de vedere al
sănătăţii umane sau al securităţii publice, să aibă importanţă primară din
punct de vedere al beneficiilor de mediu sau alte motivaţii imperative de
interes public major.
(14) Consiliile ştiinţifice ale parcurilor naţionale
şi naturale analizează, în vederea avizării, solicitările de desfăşurare a
oricăror activităţi susceptibile să aibă impact negativ asupra ariei naturale
protejate, precum şi orice studii privind activităţi şi dezvoltări ce ar urma să
se desfăşoare pe suprafaţa sau în imediata vecinătate a ariilor naturale
protejate.
(15) In cazurile rezervaţiilor ştiinţifice,
rezervaţiilor naturale, monumentelor naturii şi ale celorlalte bunuri ale
patrimoniului natural supuse unui regim special de protecţie, care nu sunt
cuprinse în perimetrele rezervaţiilor biosferei, ale parcurilor naţionale şi
parcurilor naturale, ariilor speciale de conservare, ariilor de protecţie
specială avifaunistica, administrarea se poate asigura prin una dintre modalităţile
prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c), pe bază de convenţii încheiate, după caz,
cu autoritatea centrală publică teritorială pentru protecţia mediului.
(16) In cazurile rezervaţiilor ştiinţifice,
rezervaţiilor naturale, monumentelor naturii, ariilor speciale de conservare,
ariilor de protecţie specială avifaunistica şi ale celorlalte bunuri ale
patrimoniului natural supuse unui regim special de protecţie, care sunt
cuprinse în perimetrele rezervaţiilor biosferei, ale parcurilor naţionale şi
parcurilor naturale, administrarea se poate asigura prin una dintre
modalităţile prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c), pe bază de convenţii
încheiate, după caz, cu administraţiile rezervaţiilor biosferei, ale parcurilor
naţionale şi parcurilor naturale, cu avizul consiliului ştiinţific al acestora.
(17) In situaţiile în care în aceeaşi zonă există
arii naturale protejate şi alte bunuri ale patrimoniului natural, supuse unui
regim special de protecţie, dar pentru care nu se constituie structuri de
administrare speciale sau nu s-a dat spre administrare unor custozi
administrarea lor, se poate asigura de către un singur organ de administrare,
în coordonarea directă a autorităţii publice teritoriale a protecţiei mediului,
cu aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea
Biodiversităţii."
11. Articolul 19 va avea
următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Planurile de management şi
regulamentele ariilor naturale protejate, care reglementează desfăşurarea
tuturor activităţilor din aria naturală protejată, se elaborează de
administratorii ariilor naturale protejate şi se aprobă de Agenţia Naţională
pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii, cu avizul
Academiei Române.
(2) Până la aprobarea planurilor de management de
către Guvern, managementul ariilor naturale protejate se asigură în baza
ordinului emis de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
(3) La elaborarea planurilor de management
administratorii ariilor naturale protejate au obligaţia să consulte factorii de interes din zona ariei naturale protejate.
(4) Măsurile de management al ariilor naturale
protejate se elaborează astfel încât să ţină cont de exigenţele economice, sociale şi culturale,
precum şi de particularităţile regionale şi locale ale zonei.
(5) Reglementarea conţinutului planurilor de
management se va face prin acte normative specifice.
(6) Modificarea planurilor de management se poate face
de administratorii sau custozii ariilor naturale protejate, cu avizul consiliului ştiinţific şi al Academiei Române, precum şi cu
aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea
Biodiversităţii.
(7) Respectarea planurilor de management şi a
regulamentelor este obligatorie pentru administratorii ariilor naturale protejate,
precum şi pentru persoanele fizice şi juridice care deţin sau administrează
terenuri şi alte bunuri şi/sau care desfăşoară activităţi în perimetrul şi în
vecinătatea ariei naturale protejate.
(8) Planurile de amenajare a teritoriului, cele de dezvoltare locală şi naţională, precum şi orice
alte planuri de exploatare/utilizare a resurselor naturale din aria naturală
protejată şi din vecinătatea acesteia vor fi armonizate cu prevederile planului
de management. Prevederile planurilor de management al ariilor naturale
protejate sunt prioritare faţă de prevederile oricăror planuri de dezvoltare,
cu excepţia situaţiilor specificate la art. 6 alin. (3).
(9) Autorităţile locale şi naţionale cu competenţe şi
responsabilităţi în reglementarea activităţilor din zona ariilor naturale
protejate sunt obligate să instituie, de comun acord cu structurile de
administrare a ariilor naturale protejate şi, după caz, cu Agenţia Naţională
pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii, măsuri speciale
pentru conservarea sau utilizarea durabilă a resurselor naturale din ariile
naturale protejate şi din vecinătatea acestora, conform prevederilor planurilor
de management."
12. După articolul 19 se
introduce un nou articol, articolul 19\ cu următorul cuprins:
„Art. 191. - (1)
Zonarea internă a ariilor naturale protejate se face prin planul de management,
prin definirea şi delimitarea zonelor de conservare specială, a zonelor cu
protecţie strictă echivalente rezervaţiilor ştiinţifice, a zonelor de interes
special din punctul de vedere al biodiversităţii, zonelor de dezvoltare
durabilă a activităţilor umane şi a zonelor de dezvoltare turistică, conform
obiectivelor specifice fiecărei arii naturale protejate.
(2) Zonele de conservare
specială cuprind
cele mai valoroase elemente ale patrimoniului natural din interiorul parcurilor
naţionale şi parcurilor naturale şi sunt asimilabile integral sau pot include
rezervaţii ştiinţifice, rezervaţii naturale, inclusiv de tip peisagistic,
monumente ale naturii, arii speciale de conservare, arii de protecţie specială
avifaunistica, zone protejate pentru monumentele istorice de valoare naţională
excepţională, după caz.
(3) Zone cu protecţie
strictă - zonele din arii naturale protejate, în
care se interzice desfăşurarea oricăror activităţi
umane, cu excepţia activităţilor de cercetare, educaţie şi formele de turism
definite în planurile de management.
(4) Zone de interes
special din punctul de vedere al biodiversităţii - zonele din rezervaţii ale biosferei,
parcuri naţionale, parcuri naturale, arii speciale de
protecţie specială avifaunistică şi arii de conservare specială în care se
impun măsuri speciale pentru conservarea unor habitate şi/sau specii.
(5) Zone de dezvoltare
durabilă a activităţilor umane - zonele în care se permit activităţi de investiţii/dezvoltare, dar
cu respectarea principiului de utilizare durabilă a resurselor naturale şi de
prevenire a oricăror efecte negative asupra biodiversităţii.
(6) Zone de dezvoltare
turistică - zonele în care
se permite dezvoltarea de activităţi turistice care presupun investiţii
speciale.
(7) Până la aprobarea planurilor de management,
zonele de conservare specială se stabilesc provizoriu prin ordin al autorităţii
publice centrale pentru mediu.
(8) Până la aprobarea
planului de management pentru fiecare parc naţional sau parc natural, care va
reglementa în amănunt regimul de protecţie şi zonarea detaliată, în zonele de
conservare specială se interzic orice forme de exploatare sau utilizare a
resurselor naturale, precum şi orice forme de folosire a terenurilor,
incompatibile cu scopul de protecţie şi/sau de conservare.
(9) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în
zonele de conservare specială din parcurile naţionale şi din parcurile
naturale, în afara perimetrelor rezervaţiilor ştiinţifice cu regim strict de
protecţie se pot desfăşura următoarele activităţi:
a) de natură ştiinţifică şi educativă;
b) turismul controlat;
c) utilizarea raţională a pajiştilor pentru cosit
şi/sau păşunat numai cu animalele domestice, proprietatea membrilor
comunităţilor ce deţin păşuni în interiorul parcului, pe supafetele, în
perioadele şi cu speciile şi efectivele aprobate de administraţia parcului,
astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale şi speciile de floră şi faună
prezente în zona de conservare specială;
d) localizarea şi stingerea operativă a incendiilor;
e) intervenţiile pentru menţinerea habitatelor în
vederea protejării anumitor specii, grupuri de specii sau comunităţi biotice
care constituie obiectul protecţiei, în urma aprobării de către autoritatea
publică centrală care răspunde de silvicultură şi mediu a planului de acţiune
provizoriu, elaborat în acest scop de consiliul ştiinţific al parcului şi
valabil până la intrarea în vigoare a planului de
management;
f) intervenţiile în scopul protecţiei şi menţinerii
ecosistemelor naturale şi al reabilitării unor ecosisteme necorespunzătoare sau
degradate, la propunerea consiliului ştiinţific al ariei naturale protejate, în
urma aprobării de către autoritatea publică centrală care răspunde de
silvicultură şi de către autoritatea publică centrală responsabilă pentru
protecţia mediului;
g) acţiunile de înlăturare a efectelor unor
calamităţi, în baza aprobărilor autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură şi autorităţii publice centrale responsabile pentru protecţia
mediului, la propunerea consiliului ştiinţific al ariei naturale protejate;
h) acţiunile de prevenire a înmulţirii în masă a
dăunătorilor forestieri şi de monitorizare a acestora, cu avizul consiliului
ştiinţific al ariei naturale protejate.
(10) Până la aprobarea planului de management pentru
fiecare rezervaţie a biosferei, parc naţional şi parc natural, în suprafeţele
situate în afara zonelor de conservare specială se pot desfăşura următoarele
activităţi:
a) activităţile prevăzute la alin. (9);
b) activităţi tradiţionale de utilizare a unor
resurse regenerabile, în limita capacităţii productive şi de suport a
ecosistemelor, prin tehnologii cu impact redus, precum recoltarea de fructe de
pădure, de ciuperci şi de plante medicinale, cu respectarea normativelor în
vigoare. Acestea se pot desfăşura numai de persoanele fizice şi juridice care
deţin terenuri în interiorul parcului sau de comunităţile locale, cu aprobarea
administraţiei ariei naturale protejate;
c) lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor
tinere, lucrări de conservare şi lucrări de igienizare;
d) aplicarea de tratamente cu grad mare de
intensivitate, care promovează regenerarea pe cale naturală a arboretelor. In parcurile
naţionale se pot aplica: tratamentul tăierilor de transformare spre grădinărit,
tratamentul tăierilor grădinărite şi cvasigrădinărite, tratamentul tăierilor
progresive cu perioadă lungă de regenerare şi tratamentul tăierilor în crâng,
în salcâmete şi zăvoaie de plop şi salcie. In parcurile naturale se mai pot
aplica şi tratamentele tăierilor succesive şi progresive clasice sau în margine
de masiv;
e) orice alte activităţi aprobate de administraţia
parcului şi de consiliul ştiinţific, care nu pun în
pericol conservarea patrimoniului natural al ariei naturale protejate.
(11) In rezervaţiile ştiinţifice nu se permite nicio
activitate de exploatare a resurselor naturale din rezervaţii ştiinţifice,
singurele activităţi permise fiind cele de cercetare/educaţie.
(12) In zonele de protecţie strictă nu se permite
nicio activitate de exploatare a resurselor naturale din rezervaţii
ştiinţifice, singurele activităţi permise fiind cele de cercetare/educaţie şi
turism controlat.
(13) Amenajamentele silvice ale
unităţilor de producţie ce intră în componenţa ariilor naturale protejate vor
fi revizuite în mod obligatoriu în conformitate cu prevederile planurilor de
management.
(14) Planurile de dezvoltare locală se modifică
pentru zonele incluse în arii naturale protejate în
conformitate cu prevederile planurilor de management, respectiv cu obiectivele
de conservare a ariilor naturale protejate care nu dispun de plan de
management."
13. La articolul 20,
alineatele (1), (2) şi (4) vor avea următorul
cuprins:
„Art. 20. - (1) Pentru administrarea unor arii naturale
protejate şi bunuri ale patrimoniului natural, aflate sub regim special de
protecţie şi conservare, care nu necesită sau care nu au structuri de
administrare special constituite, se instituie
calitatea de custode.
(2) Custozi pot fi persoane fizice sau juridice care au
calificarea, instruirea şi mijloacele necesare pentru a stabili, cu aprobarea
instituţiei cu care se semnează convenţia de custodie, şi a aplica măsurile de ocrotire şi conservare a bunurilor
încredinţate, atestate de Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate şi
Conservarea Biodiversităţii.
(4) Pentru ariile naturale protejate ce intră în
componenţa Reţelei naţionale de arii naturale protejate modalitatea încheierii
convenţiilor şi eliberarea legitimaţiilor de custode sunt în competenţa de
reglementare a Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea
Biodiversităţii, cu avizul Academiei Române."
14. După articolul 20 se
introduce un nou articol, articolul 201, cu următorul cuprins:
„Art. 201. -
Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a administraţiilor de arii
naturale protejate, adaptat categoriei de arie protejată, se aprobă de Agenţia
Naţională pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii."
15. La articolul 21, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Pentru terenurile din arii naturale protejate,
deţinute în regim de proprietate privată, proprietarii vor primi compensaţii
pentru respectarea prevederilor planului de management al ariei naturale
protejate. Modalitatea de solicitare, de calcul şi de acordare a compensaţiilor
se stabileşte de autorităţile publice centrale responsabile pentru
reglementarea gestionării terenurilor şi/sau a resurselor în cauză prin act
normativ, ce se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 90 de zile*) de la publicarea prezentei legi."
16. După articolul 21 se
introduce un nou articol, articolul 211, cu următorul cuprins:
„Art. 211. -
Reglementarea activităţilor în ariile naturale protejate se face cu respectarea
următoarelor prevederi:
a) activităţile de exploatare a resurselor naturale
din ariile naturale protejate se vor desfăşura numai după întocmirea unor
studii, cum sunt: amenajamente silvice, studii agricole, zootehnice, turistice,
piscicole, cinegetice, geologice sau pe bază de proiecte;
b) orice studii sau proiecte care planifică
activităţi de exploatare a resurselor naturale, lucrări de construcţii de orice
fel, activităţi sportive, turism etc. în ariile naturale protejate se întocmesc
după consultarea planurilor de management al ariilor naturale protejate şi se
supun în mod obligatoriu, de către beneficiari sau proiectanţi, avizării
administratorilor sau custozilor ariilor naturale protejate în cauză, în
vederea verificării încadrării activităţilor planificate de acestea în
prevederile planurilor de management al ariilor naturale protejate;
c) studiile/proiectele aprobate de autorităţile
competente înaintea intrării în vigoare a planurilor de management al ariilor
naturale protejate se supun în mod obligatoriu, de către beneficiarii acestora,
avizării administratorilor ariilor naturale protejate în vederea verificării
încadrării activităţilor propuse în planurile de management al ariilor naturale protejate. In cazul în care aceste
studii/proiecte prevăd activităţi care nu se încadrează în prevederile
planurilor de management, vor fi refăcute în termen de maximum 6 luni de la
intrarea în vigoare a prezentei legi sau de la declararea ariei naturale
protejate. Până la refacerea studiilor, desfăşurarea activităţilor care
contravin planurilor de management este interzisă;
d) beneficiarii studiilor/proiectelor menţionate la
lit. a), precum şi persoanele juridice care desfăşoară activităţi pe baza lor
au obligaţia de a furniza administratorilor ariilor naturale protejate, la
solicitarea acestora, datele necesare, referitoare la desfăşurarea
activităţilor prevăzute de studii;
e) scoaterea definitivă sau temporară de terenuri din
fondul forestier de pe raza ariei naturale protejate se poate face numai pentru
obiective care vizează asigurarea securităţii naţionale, asigurarea
securităţii, sănătăţii oamenilor şi animalelor şi prevenirea catastrofelor
naturale sau pentru obiectivele destinate cercetării ştiinţifice şi bunei
administrări a ariei naturale protejate. Scoaterea definitivă sau temporară a
terenurilor din fondul forestier se face numai cu avizul Academiei Române şi cu
aprobarea autorităţii publice centrale pentru mediu;
f) persoanele fizice şi juridice care desfăşoară
activităţi de exploatare a resurselor naturale pe teritoriul ariei naturale
protejate au obligaţia să solicite în scris acordul administratorilor pentru
desfăşurarea activităţilor respective, cu excepţia activităţilor tradiţionale
legate de creşterea animalelor, agricultură şi folosirea plantelor medicinale,
desfăşurate în mod tradiţional de membrii comunităţilor locale;
g) în vederea realizării corespunzătoare a
activităţilor şi a sarcinilor de control, accesul administratorilor şi al
organelor de control pe terenurile din ariile naturale protejate nu poate fi
restricţionat, indiferent de tipul de proprietate;
h) proprietarii/administratorii de terenuri au
obligaţia de a asigura liberul acces al vizitatorilor/turiştilor pe traseele
turistice şi în zonele în care se realizează activităţi pe raza ariilor
naturale protejate, cu condiţia ca aceste activităţi să nu aducă prejudicii
proprietarilor de terenuri."
17. Articolul 23 va avea
următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Resursele financiare necesare bunei
administrări a ariilor naturale protejate de interes naţional se asigură din
bugetul autorităţii publice centrale de protecţie a mediului, la solicitarea
Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea
Biodiversităţii, fiind destinate pentru funcţionarea administraţiei şi pentru
desfăşurarea activităţilor de conservare şi educaţie.
(2) Pentru completarea resurselor financiare necesare
bunei administrări a ariilor naturale protejate, potrivit planurilor de
management şi regulamentelor, administratorii acestora pot institui un sistem
de tarife ce se stabileşte de administratorul ariei naturale protejate, cu
avizul Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea
Biodiversităţii.
*) Termenul de 90 de zile curge de la data intrării în
vigoare a prezentei legi.
(3) Tarifele se plătesc de persoanele fizice şi
juridice care beneficiază de bunurile, serviciile şi activităţile specifice
desfăşurate în ariile naturale protejate, în conformitate cu prevederile
regulamentului ariei naturale protejate."
18. După articolul 24 se
introduce un nou articol, articolul 241, cu următorul cuprins:
„Art. 241. - (1)
Pentru toate bunurile patrimoniului, aflate sub regim de protecţie conform
legii, se stabileşte o valoare de conservare, care să simbolizeze valoarea
bunului respectiv pentru patrimoniul natural naţional. Valoarea de conservare a
speciilor protejate se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.
(2) In cazul distrugerii unui bun al patrimoniului
natural, pentru care s-a stabilit o valoare de conservare, această valoare de
plăteşte de făptuitor, sumele constituindu-se într-un
fond utilizat pentru conservarea biodiversitatii.
(3) In cazul în care avizul favorabil al unei
instituţii a contribuit la distrugerea bunului patrimoniului natural,
contravaloarea acestuia se achită de instituţia sau instituţiile rspective."
19. După alineatul (2) al
articolului 25 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Ocrotirea şi conservarea habitatelor naturale şi
seminaturale, terestre, acvatice şi subterane de interes naţional, precum şi a
speciilor protejate de plante şi animale sălbatice se fac prin declararea de
arii naturale protejate de interes naţional."
20. După articolul 26 se
introduce un nou articol, articolul 261, cu următorul cuprins:
„Art. 261. - In
vederea protejării habitatelor naturale şi a speciilor indigene, introducerea
de specii alohtone, precum şi intervenţiile asupra speciilor invazive se
reglementează de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului prin
acte normative specifice."
21. La articolul 33 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
,,a) activităţi ştiinţifice, de explorare şi de
documentare în peşteri din clasa A;".
22. La articolul 38,
litera a) va avea următorul cuprins:
,,a) autoritatea publică centrală pentru protecţia
mediului, cu responsabilităţi de reglementare, supraveghere şi control;".
23. Articolul 39 va avea
următorul cuprins:
„Art. 39. - Autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului are următoarele atribuţii:
a) coordonează şi/sau elaborează studiile şi
rapoartele naţionale asupra conservării diversităţii biologice;
b) organizează, prin Agenţia Naţională pentru Arii
Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitatii, reţeaua naţională de arii
naturale protejate, stabileşte regimul de administrare a acestora şi exercită
controlul în privinţa respectării acestui regim;
c) propune aprobarea prin hotărâre a Guvernului a
planurilor de management, după avizarea acestora de către Academia Română şi de
către Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitatii;
d) numeşte şi revocă, prin Agenţia Naţională pentru
Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitatii, organele de
administraţie aflate în subordine directă;
e) asigură, prin Agenţia Naţională pentru Arii
Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversitatii, organizarea şi dezvoltarea
în România a reţelelor internaţionale de arii protejate;
f) promovează programe şi studii pentru cunoaşterea şi
evaluarea stării habitatelor naturale, a speciilor din flora şi fauna sălbatice
şi a altor bunuri ale patrimoniului natural existente pe teritoriul ţării, care
urmează să fie finanţate din bugetul de stat şi din alte surse, potrivit legii;
g) promovează realizarea studiilor speciale de
evaluare a stării resurselor biologice din flora şi fauna sălbatice, care se
exploatează şi se valorifică în diferite scopuri economice şi sociale, pentru
stabilirea condiţiilor şi a măsurilor care să asigure utilizarea lor durabilă,
menţinerea potenţialului natural de regenerare, a integrităţii structurale şi
funcţionale a ecosistemelor terestre şi acvatice şi a echilibrului ecologic;
h) emite autorizaţii, urmăreşte şi controlează
respectarea măsurilor legale privind utilizarea durabilă a componentelor
diversităţii biologice, scop în care poate să dispună interzicerea sau
limitarea exploatării unor resurse de floră şi faună sălbatice;
i) promovează realizarea unor proiecte speciale,
destinate ocrotirii şi conservării habitatelor naturale şi diversităţii
biologice, restaurării habitatelor deteriorate, refacerii unor populaţii
viabile de specii ameninţate cu dispariţia;
j) promovează şi sprijină evaluarea stării diversităţii
biologice existente în afara ariilor protejate şi stabileşte măsurile necesare
protecţiei şi conservării acesteia;
k) organizează Sistemul informaţional naţional al
diversităţii biologice şi sistemul de schimb de informaţii prin mecanismul
internaţional în domeniul diversităţii biologice;
l) promovează realizarea
studiilor speciale de evaluare a stării resurselor biologice din flora şi fauna
sălbatice, care se exploatează şi se valorifică în diferite scopuri economice
şi sociale, pentru stabilirea condiţiilor şi a măsurilor care să asigure
utilizarea lor durabilă, menţinerea potenţialului natural de regenerare, a
integrităţii structurale şi funcţionale a ecosistemelor terestre şi acvatice şi
a echilibrului ecologic;
m) emite autorizaţii, urmăreşte şi controlează
respectarea măsurilor legale privind utilizarea durabilă a componentelor
diversităţii biologice, scop în care poate să dispună interzicerea sau
limitarea exploatării unor resurse de floră şi faună sălbatice;
n) promovează realizarea unor proiecte speciale,
destinate ocrotirii şi conservării habitatelor naturale şi diversităţii
biologice, restaurării habitatelor deteriorate, refacerii unor populaţii
viabile de specii ameninţate cu dispariţia;
o) aprobă, cu avizul Academiei Române, şi pune în
aplicare procedurile legale pentru modificarea suprafeţei şi limitelor ariilor
naturale protejate."
24. Articolul 40 va avea
următorul cuprins:
„Art. 40. - (1) Atribuţiile
autorităţii publice centrale la nivel teritorial se îndeplinesc de agenţiile
teritoriale pentru protecţia mediului, prin serviciile specifice pentru
conservarea naturii şi a diversităţii biologice, în cooperare cu
administraţiile ariilor naturale protejate, inspectoratele silvice şi oficiile
cinegetice teritoriale, precum şi cu autorităţile administraţiei publice locale.
(2) Autoritatea teritorială pentru protecţia mediului
monitorizează şi raportează autorităţii centrale pentru protecţia mediului
cazurile de distrugere a bunurilor patrimoniului natural cu valoare de
conservare şi face demersurile legale pentru sancţionarea faptelor respective,
în cooperare cu administraţiile ariilor naturale protejate, cu inspectoratele
silvice şi cu oficiile cinegetice teritoriale, precum şi cu autorităţile
administraţiei publice locale."
25. La articolul 41, litera
b) se abrogă.
26. La articolul 41, literele d) şi e) vor avea
următorul cuprins:
,,d) avizează numirea membrilor organelor ştiinţifice;
e) colaborează cu autoritatea
publică centrală pentru protecţia mediului la organizarea şi dezvoltarea în
România a reţelelor internaţionale de arii protejate;".
27. La articolul 41, după
litera n) se introduce o nouă literă, litera n1), cu următorul cuprins:
,,n1) exercită
atribuţii de expertizare, avizare, supraveghere şi control ştiinţific, inclusiv
asupra ariilor naturale protejate, declarate la nivel local;".
28. Articolul 43 va avea
următorul cuprins:
„Art. 43. - Autorităţile publice centrale şi locale,
organizaţiile economice care deţin cu orice titlu suprafeţe terestre şi
acvatice şi serviciile publice descentralizate cu responsabilităţi în
planificarea şi amenajarea teritoriului, în administraţia agricolă, silvică, a
apelor şi a altor resurse naturale ale solului şi subsolului sunt obligate să
furnizeze informaţiile şi datele solicitate de Academia Română, de autoritatea
centrală pentru protecţia mediului şi de administratorii ariilor naturale
protejate pentru îndeplinirea responsabilităţilor pe care le au potrivit
dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă."
29. După articolul 43 se
introduc trei noi articole, articolele 431- 433, cu următorul
cuprins:
„Art. 431. -
Atribuţiile şi responsabilităţile structurilor de administrare şi ale
custozilor ariilor naturale protejate se definesc prin reglementări speciale de
către Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea
Biodiversităţii, aprobate de autoritatea publică centrală responsabilă pentru
protecţia mediului şi publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 432. -
Autorităţile publice locale şi regionale au următoarele atribuţii şi
responsabilităţi pentru conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de
plante şi animale sălbatice:
a) armonizarea planurilor de dezvoltare locală cu interesele de conservare a habitatelor naturale şi seminaturale, a speciilor indigene
şi cu prevederile planurilor de management al ariilor naturale protejate;
b) punerea sub regim de protecţie a bunurilor de
patrimoniu natural de interes local prin declararea de
arii naturale protejate de interes local;
c) menţinerea ariilor naturale protejate de interes
local;
d) colaborarea cu autorităţi publice locale şi
regionale în vederea gospodăririi unitare a teritoriilor incluse în arii
naturale protejate ce se extind pe mai multe judeţe/regiuni.
Art. 433. -
Participarea societăţii civile şi a persoanelor fizice la conservarea
habitatelor naturale şi a speciilor de plante şi animale sălbatice se asigură
prin:
a) organizarea de către instituţiile de învăţământ de
toate gradele, de către organizaţiile neguvernamentale şi de către structurile
de administrare a ariilor naturale protejate de acţiuni de conştientizare şi
educaţie cu privire la importanţa conservării şi utilizării durabile a
resurselor naturale. In acest scop se pot înfiinţa pentru ariile naturale
protejate centre de vizitare, puncte de informare şi trasee educative;
b) asigurarea accesului în anumite zone din ariile
naturale protejate şi elaborarea de programe speciale de educaţie pentru
creşterea nivelului de conştientizare a populaţiei cu privire la valorile
patrimoniului natural;
c) asigurarea participării societăţii civile la
elaborarea planurilor de management al ariilor naturale protejate şi la
implementarea unor activităţi, în funcţie de capacitatea şi de resursele
organizaţiilor în cauză;
d) sesizarea, după caz, a autorităţilor centrale
şi/sau locale cu privire la încălcarea prevederilor legale pentru conservarea
habitatelor naturale şi a speciilor de plante şi animale sălbatice, precum şi
cu privire la nerespectarea regimului de arie protejată;
e) acţionarea în judecată a persoanelor fizice şi
juridice care încalcă prevederile legale pentru conservarea habitatelor
naturale şi a speciilor de plante şi animale sălbatice, precum şi pe cele cu
privire la nerespectarea regimului de arie naturală protejată."
30. La articolul 44 alineatul
(1), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
„a) aparatului central al acesteia şi al Agenţiei
Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii, cu
atribuţii de control pe întregul teritoriu al ţării;
b) autorităţilor teritoriale de protecţie a mediului,
cu atribuţii de control pe teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale în
care acestea funcţionează;".
31. La articolul 44
alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu
următorul cuprins:
,,e) tuturor organelor de control cu atribuţii legate
de conservarea mediului."
32. La articolul 44,
alineatul (3) se abrogă.
33. Articolul 45 se
abrogă.
34. După articolul 48 se introduce un nou articol,
articolul 481, cu următorul cuprins:
„Art. 481. -
Nerespectarea planurilor de management şi a regulamentelor ariilor naturale
protejate constituie contravenţie
şi se sancţionează cu amendă contravenţională, după cum urmează:
1. de la 1.500 lei la 7.500 lei, păşunatul fără
contracte încheiate cu deţinătorii/administratorii păşunii;
2. de la 300 lei la 1.500 lei, păşunatul pe bază de
contract încheiat cu deţinătorul/administratorul păşunii, dar fără avizul
administratorului de arie naturală protejată, în cazul în care acest lucru se
impune prin regulament;
3. de la 100 lei la 1.000 lei, păşunatul cu mai multe
animale decât cele contractate sau peste capacitatea de suport a păşunii,
stabilită prin studii speciale;
4. de la 1.000 lei la 3.000 lei, păşunatul în zone cu
protecţie strictă sau în care păşunatul este interzis (de exemplu, rezervaţii
ştiinţifice);
5. de la 1.000 lei la 4.500 lei, păşunatul cu alte
animale decât cele pentru care se permite păşunatul, acolo unde acest lucru
este interzis;
6. de la 1.500 lei la 4.500 lei, amplasarea de stâne
fără avizul administratorului de arie naturală protejată;
7. de la 500 lei la 1.500 lei, amplasarea de locuri
de târlire şi stâne în vecinătatea pâraielor şi a lacurilor sau în amonte de
lacuri;
8. de la 500 lei la 3.000 lei, adunarea şi tăierea de
material lemnos pentru foc în zonele în care acest lucru este interzis;
9. de la 1.000 lei la 3.000 lei, tăierea jneapănului
şi a zâmbrului;
10. de la 1.500 lei la 3.000 lei, accesul în
rezervaţiile ştiinţifice sau în zonele închise pentru accesul public fără
acordurile necesare;
11. de la 1.500 lei la 3.000 lei, refacerea marcajelor
turistice, deschiderea de noi trasee, amplasarea de
panouri fără acordul administratorului ariei naturale protejate;
12. de la 1.500 lei la 3.000 lei, camparea în afara
zonelor permise;
13. de la 1.500 lei la 3.000 lei, distrugerea sau
degradarea panourilor informative şi indicatoare, precum şi a plăcilor, stâlpilor sau a semnelor de marcaj de pe traseele turistice;
14. de la 1.500 lei la 3.000 lei, folosirea ambarcaţiunilor
de orice tip pe lacurile alpine, cu excepţia celor avizate pentru colectarea de
probe pentru cercetări ştiinţifice;
15. de la 20 lei la 60 lei,
abaterea de la traseele turistice marcate şi de la traseele de alpinism
omologate, marcate şi pitonate;
16. de la 20 lei la 60 lei, vizitarea ariei naturale
protejate fără plata tarifului de vizitare;
17. de la 200 lei la 350 lei, săparea de şanţuri în
jurul corturilor sau utilizarea oricăror materiale de origine vegetală (cetină,
ferigi, muşchi) sub corturi;
18. de la 200 lei la 350 lei, organizarea de
competiţii şi manifestările de grup de orice fel, cursuri care presupun accesul
pe teren în zona ariei naturale protejate şi în tabere fără acordul serviciilor
publice Salvamont şi avizul administratorului ariei naturale protejate;
19. de la 180 lei la 300 lei, aprinderea focului în
afara vetrelor special amenajate în acest scop;
20. de la 10 lei la 60 lei,
abandonarea deşeurilor în aria naturală protejată, în afara locurilor special
amenajate în acest scop;
21. de la 50 lei la 150 lei, perturbarea liniştii în
zonele de extravilan, în locurile de campare şi în zonele cabanelor şi refugiilor;
22. de la 50 lei la 150 lei, lăsarea câinilor
însoţitori în libertate în afara traseului marcat;
23. de la 50 lei la 150 lei, scăldatul şi utilizarea
de detergenţi pentru spălare în apele curgătoare şi în lacurile alpine;
24. de la 1.000 lei la 3.000
lei, pentru persoane fizice, şi de la 2.000 lei la 10.000 lei, pentru persoane
juridice, degradarea refugiilor, adăposturilor, podeţelor, barierelor,
marcajelor turistice, panourilor informative sau a oricărei alte construcţii
ori amenajări de pe teritoriul ariei naturale protejate, dacă fapta nu se
constituie ca infracţiune prin paguba produsă;
25. de la 300 lei la 1.000 lei, accesul public cu
mijloace motorizate sau cu biciclete în alte condiţii decât cele prevăzute în
regulamentul ariei naturale protejate;
26. de la 30 lei la 60 lei, colectarea de specii de
floră, faună, roci şi a oricăror eşantioane de origine naturală;
27. de la 1.000 lei la 5.000 lei, deţinerea şi
creşterea în captivitate, indiferent de forma de captivitate, a animalelor din
fauna sălbatică pe raza ariei naturale protejate, cu excepţia cazurilor când se
desfăşoară proiecte de repopulare cu avizul CMN şi cu aprobarea autorităţii
publice centrale pentru mediu;
28. de la 100 lei la 500 lei, pentru persoane fizice,
şi de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru persoane juridice, introducerea în
cultură, pe teritoriul ariilor naturale protejate, de specii de plante şi
animale domestice fără certificate fitosanitare şi, respectiv,
sanitar-veterinare, emise conform legislaţiei în vigoare;
29. de la 1.000 lei la 3.000 lei, pentru persoane
fizice, şi de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoane juridice,
introducerea de organisme modificate genetic (OMG) în culturi de pe suprafaţa ariei naturale protejate;
30. de la 500 lei la 1.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 2.000 lei la 5.000 lei, pentru
persoane juridice, practicarea de activităţi comerciale neautorizate în
extravilanul ariilor naturale protejate;
31. de la 2.000 lei la 10.000 lei, autorizarea de
construcţii/investiţii pe teritoriul ariei naturale protejate şi în imediata
vecinătate fără avizul administratorului ariei naturale protejate;
32. de la 100 lei la 300 lei, neprezentarea actelor
de identitate, la solicitarea personalului administraţiei sau a custozilor
ariilor naturale protejate, ce deţin legitimaţii tipizate, când acestea sunt
solicitate la constatarea unor acţiuni/fapte ce constituie contravenţii;
33. de la 200 lei la 500 lei, neprezentarea
autorizaţiei de mediu pentru activităţile desfăşurate, de către proprietarii şi
administratorii de facilităţi turistice, unităţi comerciale şi de deservire a
populaţiei, la solicitarea administratorilor sau a custozilor ariilor naturale
protejate, care se legitimează cu legitimaţii vizate la zi."
35. După articolul 49 se introduce un nou articol, articolul 491, cu următorul cuprins:
„Art. 491. - In
îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul administraţiilor sau custozii
ariilor naturale protejate au dreptul de a solicita legitimarea persoanelor
care au comis fapte sau au fost surprinse încercând să comită fapte care
constituie contravenţii pe raza ariei naturale protejate."
36. La anexa nr. 1, litera
a) „Rezervaţii ştiinţifice", litera b) „Parcuri naţionale" şi punctul
4 al literei f) „Rezervaţii ale biosferei" vor avea următorul cuprins:
,,a) Rezervaţii ştiinţifice
Rezervaţiile ştiinţifice sunt acele arii naturale protejate al căror scop este protecţia şi
conservarea unor habitate naturale terestre şi/sau acvatice, cuprinzând
elemente reprezentative de interes ştiinţific sub aspect floristic, faunistic,
geologic, speologic, paleontologic, pedologic sau de altă natură. Mărimea
rezervaţiilor ştiinţifice este determinată de arealul necesar pentru asigurarea
integrităţii zonei protejate. Managementul rezervaţiilor ştiinţifice asigură un
regim strict de protecţie prin care habitatele sunt păstrate într-o stare pe
cât posibil neperturbată. In perimetrul lor se pot desfăşura numai activităţi
ştiinţifice, cu acordul forului ştiinţific competent şi al administratorului
rezervaţiei ştiinţifice. Rezervaţiile ştiinţifice corespund categoriei I IUCN (Uniunea Internaţională pentru
Conservarea Naturii) «Rezervaţie Naturală Strictă: arie protejată, administrată
în principal în scopuri ştiinţifice».
b) Parcuri naţionale
Parcurile naţionale sunt acele arii naturale protejate al căror scop este protecţia şi
conservarea unor eşantioane reprezentative pentru spaţiul biogeografic
naţional, cuprinzând elemente naturale cu valoare deosebită sub aspectul
fizico-geografic, floristic, faunistic, hidrologic, geologic, paleontologic,
speologic, pedologic sau de altă natură, oferind posibilitatea vizitării în
scopuri ştiinţifice, educative, recreative şi turistice. Managementul
parcurilor naţionale asigură menţinerea cadrului fizico-geografic în stare
naturală, protecţia ecosistemelor, conservarea resurselor genetice şi a
diversităţii biologice în condiţii de stabilitate ecologică, prevenirea şi
excluderea oricărei forme de exploatare a resurselor naturale şi a folosinţelor
terenurilor, incompatibilă scopului atribuit. Regimul
de gospodărire se stabileşte prin regulamente şi
planuri proprii de protecţie şi conservare aprobate de autorităţile naţionale
ştiinţifice şi administrative abilitate, potrivit dispoziţiilor prezentei
ordonanţe de urgenţă. In perimetrele lor vor fi cuprinse ecosisteme sau
fracţiuni de ecosisteme terestre şi acvatice cât mai puţin influenţate prin
activităţi umane. Elementele cu valoare deosebită de pe cuprinsul parcurilor
naţionale pot fi delimitate şi puse sub un regim strict de protecţie ca
rezervaţii ştiinţifice. Parcurile naţionale se întind în general pe suprafeţe
mari de teren. In perimetrul parcurilor naţionale sunt admise doar activităţile
tradiţionale practicate numai de comunităţile din zona parcului naţional,
activităţi tradiţionale ce vor fi reglementate prin planul de management.
Parcurile naţionale corespund categoriei II IUCN - «Parc naţional: arie protejată administrată în special
pentru protecţia ecosistemelor şi pentru recreere».
4. zone de dezvoltare durabilă, valorificabile economic
prin practici tradiţionale sau noi, ecologic admise, în limitele capacităţii de
regenerare a resurselor. Rezervaţiile biosferei cu aşezări umane sunt astfel
gestionate încât să constituie modele de dezvoltare a comunităţilor umane în armonie cu mediul natural."
Art. II. - Structura
organizatorică, numărul de personal, atribuţiile şi competenţele Agenţiei
Naţionale pentru Arii Naturale Protejate şi Conservarea Biodiversităţii, precum
şi alte structuri de administrare aflate în subordinea sau coordonarea sa se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale
pentru protecţia mediului, în termen de cel mult 12 luni de la intrarea în
vigoare a prezentei legi.
Art. III. - Autoritatea
publică centrală responsabilă pentru protecţia mediului şi Academia Română vor
elabora instrucţiuni de aplicare a prevederilor prezentei legi, care vor fi
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. IV. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul
ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi
faunei sălbatice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 4 decembrie 2000, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 462/2001, cu modificările
ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege,
va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU