LEGE
Nr. 284 din 26 iunie 2003
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Macedonia,
semnata la Skopje la 6 noiembrie 2002
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 501 din 10 iulie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Macedonia,
semnata la Skopje la 6 noiembrie 2002.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 22 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
CONVENTIE CONSULARA
intre Romania si Republica Macedonia
Romania si Republica Macedonia, denumite in continuare parti contractante,
animate de dorinta de a dezvolta si intari relatiile prietenesti,
traditionale dintre cele doua state,
reafirmand hotararea lor de a aseza la baza relatiilor bilaterale
increderea, cooperarea si ajutorul reciproc,
avand drept temei respectarea principiilor independentei, suveranitatii,
integritatii teritoriale, neamestecului in treburile interne si egalitatii in
drepturi,
dorind sa reglementeze si sa dezvolte relatiile consulare dintre cele doua
state, cu respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului si a
angajamentelor internationale asumate,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si, in acest scop, au
convenit asupra celor ce urmeaza:
CAP. 1
Definitii
Art. 1
Definitii
In prezenta conventie, expresiile de mai jos vor avea urmatorul inteles:
a) prin oficiu consular se intelege orice consulat general, consulat, viceconsulat
sau agentie consulara;
b) prin circumscriptie consulara se intelege teritoriul atribuit unui
oficiu consular pentru exercitarea functiilor consulare;
c) prin sef de oficiu consular se intelege persoana insarcinata sa
actioneze in aceasta calitate;
d) prin functionar consular se intelege orice persoana, inclusiv seful
postului consular, insarcinata sa exercite functiile consulare;
e) prin angajat consular se intelege orice persoana angajata in serviciile
administrative sau tehnice ale oficiului consular;
f) prin membru al personalului de serviciu se intelege orice persoana
afectata serviciului casnic al unui oficiu consular;
g) prin membri ai oficiului consular se intelege functionarii consulari,
angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
h) prin membru al personalului particular se intelege persoana folosita in
mod exclusiv in serviciul particular al unui membru al oficiului consular;
i) prin membru de familie se intelege sotul sau sotia membrului oficiului
consular, copiii minori si parintii acestuia, cu conditia ca aceste persoane sa
locuiasca impreuna si sa fie in intretinerea membrului oficiului consular;
j) prin localuri consulare se intelege cladirile sau partile de cladiri si
terenul aferent care, indiferent in a cui proprietate se afla, sunt folosite
exclusiv pentru scopurile oficiului consular;
k) prin arhive consulare se intelege hartiile, documentele, corespondenta,
cartile, filmele, mijloacele tehnice folosite pentru culegerea si utilizarea
informatiilor, registrele oficiului consular, benzile magnetice, precum si
materialul de cifru, fisierele si mobilierul destinate sa le protejeze si sa le
conserve;
l) prin nava se intelege orice mijloc civil de navigatie, care are dreptul
sa arboreze drapelul statului trimitator potrivit legilor sale, cu exceptia
navelor militare;
m) prin aeronava se intelege orice aparat civil de zbor inregistrat in
statul trimitator si care are dreptul sa foloseasca insemnele de inregistrare
ale acestui stat, cu exceptia aparatelor de zbor militare.
CAP. 2
Infiintarea oficiilor consulare si numirea membrilor oficiilor consulare
Art. 2
Infiintarea unui oficiu consular
1. Statul trimitator poate infiinta un oficiu consular pe teritoriul statului
de resedinta numai cu consimtamantul acestui stat.
2. Sediul oficiului consular, rangul si circumscriptia sa consulara sunt
stabilite de statul trimitator si sunt supuse aprobarii statului de resedinta.
Statul trimitator poate aduce modificari ulterioare sediului oficiului
consular, rangului sau ori circumscriptiei consulare numai cu consimtamantul
statului de resedinta.
Art. 3
Numirea si admiterea sefului oficiului consular
1. In vederea numirii sefului oficiului consular, statul trimitator trebuie
sa obtina in prealabil, pe cale diplomatica, acordul statului de resedinta.
2. Sub rezerva prevederilor prezentei conventii, modalitatile de numire si
de admitere a sefului oficiului consular sunt stabilite de legile,
regulamentele si uzantele statului trimitator, cu respectarea legilor,
regulamentelor si uzantelor statului de resedinta.
Art. 4
Patenta consulara si notificarea numirii
1. Statul trimitator elibereaza sefului oficiului consular un document, sub
forma de patenta sau un act similar, intocmit pentru fiecare numire, atestand
numele si prenumele, calitatea sa, circumscriptia consulara si sediul oficiului
consular.
2. Statul trimitator va transmite guvernului statului de resedinta, pe cale
diplomatica sau pe orice alta cale potrivita, patenta consulara sau actul
similar.
Art. 5
Exequaturul
1. Seful oficiului consular este admis sa-si exercite functiile printr-o
autorizatie a statului de resedinta denumita exequatur, oricare ar fi forma
acesteia.
2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice
statului trimitator motivele refuzului sau.
3. Sub rezerva prevederilor art. 6 din prezenta conventie, seful oficiului
consular nu poate sa-si exercite functiile inainte de primirea exequaturului.
Art. 6
Admiterea provizorie a sefului oficiului consular
Pana la eliberarea exequaturului, seful oficiului consular poate fi admis,
cu titlu provizoriu, sa isi exercite functiile. In acest caz, dispozitiile
prezentei conventii ii sunt aplicabile.
Art. 7
Exercitarea cu titlu temporar a functiilor sefului oficiului consular
1. Daca seful oficiului consular este impiedicat sa-si exercite functiile
sau daca postul sau este temporar vacant, un gerant interimar poate actiona, cu
titlu provizoriu, in calitate de sef al oficiului consular.
2. Numele si prenumele gerantului interimar sunt notificate Ministerului
Afacerilor Externe al statului de resedinta sau autoritatii desemnate de acest
minister, de catre misiunea diplomatica a statului trimitator sau, in lipsa
unei misiuni diplomatice a acestui stat in statul de resedinta, de catre seful
oficiului consular sau, in cazul in care acesta este impiedicat sa o faca, de
catre orice autoritate competenta a statului trimitator.
Aceasta notificare trebuie sa fie facuta in prealabil.
Statul de resedinta poate conditiona acordarea consimtamantului sau privind
admiterea unei persoane ca gerant interimar de calitatea acesteia de
reprezentant diplomatic sau de functionar consular al statului trimitator in
statul de resedinta.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa acorde
asistenta si protectie gerantului interimar. In perioada gerantei sale,
dispozitiile prezentei conventii ii sunt aplicabile in aceeasi masura ca si
sefului oficiului consular respectiv.
4. Daca, in circumstantele prevazute la paragraful 1 al acestui articol, un
membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant
al Ministerului Afacerilor Externe al statului trimitator este numit de acest
stat in calitate de gerant interimar, acesta continua sa beneficieze de
privilegiile si imunitatile diplomatice.
Art. 8
Notificarea catre autoritatile din circumscriptia consulara
De indata ce seful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu
provizoriu, sa-si exercite functiile, statul de resedinta este obligat sa
informeze fara intarziere autoritatile competente din circumscriptia consulara
si sa ia masurile necesare pentru ca acesta sa-si indeplineasca functiile si sa
beneficieze de prevederile prezentei conventii.
Art. 9
Cetatenia functionarilor consulari
Functionarii consulari de cariera trebuie sa fie numai cetateni ai statului
trimitator, care nu au domiciliul in statul de resedinta.
Art. 10
Exercitarea functiilor consulare intr-un stat tert
Statul trimitator poate, dupa notificarea statelor interesate si numai daca
nici unul dintre acestea nu se opune in mod expres, sa imputerniceasca un
oficiu consular, infiintat in statul de resedinta, sa exercite functii
consulare intr-un alt stat.
Art. 11
Exercitarea functiilor consulare pentru un stat tert
Dupa notificarea corespunzatoare facuta statului de resedinta si daca
acesta nu se opune, un oficiu consular al statului trimitator poate exercita in
statul de resedinta functii consulare pentru un stat tert.
Art. 12
Functionarii consulari onorifici
Fiecare dintre cele doua parti contractante, in relatiile reciproce, poate
numi si primi functionari consulari onorifici, aplicand in cazul acestora
dispozitiile cap. III din Conventia de la Viena, din 24 aprilie 1963, cu
privire la relatiile consulare si, atunci cand contextul o permite,
dispozitiile prezentei conventii.
Functionarii consulari onorifici pot fi cetateni ai statului trimitator, cu
domiciliul in statul de resedinta, sau ai statului de resedinta ori ai unui
stat tert, domiciliati in statul de resedinta.
Art. 13
Notificarea catre statul de resedinta a sosirilor si plecarilor
Ministerul Afacerilor Externe al statului de resedinta va fi informat cu
privire la:
a) sosirea unui membru al oficiului consular, plecarea sa definitiva sau
incetarea exercitarii functiilor sale, precum si orice alte schimbari
referitoare la statutul sau, care s-au produs in timpul serviciului la oficiul
consular;
b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie al membrului
oficiului consular si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau
inceteaza sa mai fie membru al familiei acestuia;
c) numirea si incetarea functiilor unui membru al oficiului consular sau
ale unui membru al personalului particular, care are resedinta sau domiciliul
in statul de resedinta.
Art. 14
Documente de identitate
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor elibera, in mod
gratuit, fiecarui functionar consular un document care atesta identitatea si
calitatea sa, mentionand functia pe care o indeplineste la oficiul consular.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica si angajatilor
consulari, membrilor personalului de serviciu si membrilor personalului
particular, cu conditia ca aceste persoane sa nu fie cetateni ai statului de
resedinta si sa nu aiba domiciliul in acest stat.
Art. 15
Incetarea functiilor unui membru al oficiului consular
1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, indeosebi, prin:
a) notificarea incetarii functiilor acestuia, facuta statului de resedinta
de catre statul trimitator;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea statului de resedinta, facuta statului trimitator, ca el a
incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al oficiului consular.
2. Statul de resedinta poate, in orice moment si fara a fi obligat sa-si
motiveze decizia, sa comunice, pe cale diplomatica, statului trimitator ca
retrage exequaturul eliberat sefului oficiului consular sau ca un alt
functionar consular este declarat persona non grata ori ca un alt membru al
oficiului consular a devenit inacceptabil. Intr-o asemenea situatie statul
trimitator va rechema persoana in cauza, daca aceasta a intrat deja in functie
la oficiul consular. Daca statul trimitator nu ia masurile de rechemare intr-un
termen rezonabil, statul de resedinta poate inceta sa mai considere persoana in
cauza ca membru al oficiului consular.
CAP. 3
Functii consulare
Art. 16
Scopurile functiilor consulare
Functionarul consular favorizeaza, prin toate mijloacele, dezvoltarea
relatiilor economice, comerciale, culturale, stiintifice si turistice dintre
statul trimitator si statul de resedinta, promoveaza, in orice alt mod, relatii
prietenesti intre cele doua state, apara si protejeaza in statul de resedinta
drepturile si interesele statului trimitator si ale cetatenilor sai.
Art. 17
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
1. Functionarul consular isi exercita functiile in limitele circumscriptiei
consulare. In cazuri exceptionale el isi poate exercita functiile si in afara
circumscriptiei consulare, cu consimtamantul statului de resedinta.
2. In exercitarea functiilor sale functionarul consular se poate adresa:
a) autoritatilor locale din circumscriptia consulara;
b) autoritatilor centrale ale statului de resedinta, in masura in care
acest lucru este permis de legile si regulamentele acestui stat, precum si de
acordurile internationale.
Art. 18
Reprezentarea pe langa organizatii internationale
Dupa notificarea prealabila facuta statului de resedinta, functionarul
consular poate actiona si in calitate de reprezentant al statului trimitator pe
langa organizatiile internationale care isi au sediul pe teritoriul statului de
resedinta.
Art. 19
Reprezentarea cetatenilor in fata justitiei si a altor autoritati ale
statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legile, practica
si procedurile in vigoare in statul de resedinta, sa reprezinte cetatenii
statului trimitator sau sa ia masuri in scopul reprezentarii corespunzatoare a
acestora in fata justitiei sau a altor autoritati ale statului de resedinta,
pentru a cere, conform legilor si regulamentelor statului de resedinta,
adoptarea de masuri provizorii in vederea apararii drepturilor si intereselor
cetatenilor statului trimitator, atunci cand acestia, datorita absentei sau din
orice alta cauza, nu-si pot apara, in timp util, drepturile si interesele.
2. Reprezentarea la care se refera paragraful 1 al prezentului articol ia
sfarsit in momentul in care persoana reprezentata isi desemneaza mandatarul ori
isi asigura personal apararea drepturilor si intereselor.
Art. 20
Inregistrarea cetatenilor, eliberarea de pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
a) sa inregistreze cetatenii statului trimitator;
b) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte
documente de calatorie, sa le prelungeasca, sa le reinnoiasca, sa faca
modificari in acestea, sa le anuleze ori sa le retraga;
c) sa acorde vize.
Art. 21
Functii referitoare la starea civila
1. Seful oficiului consular are dreptul sa incheie casatorii, cu conditia
ca cel putin unul dintre viitorii soti sa aiba cetatenia statului trimitator,
iar legea statului de resedinta sa nu se opuna la aceasta. Oficiul consular
informeaza autoritatile competente ale statului de resedinta in legatura cu
casatoriile incheiate, daca legislatia statului de resedinta prevede o astfel
de obligatie.
2. Functionarul consular are dreptul sa inregistreze nasterea si decesul
cetatenilor statului trimitator si sa elibereze certificate corespunzatoare ori
sa primeasca comunicari si documente privind nasterea, casatoria sau decesul
cetatenilor acestui stat. Totusi, aceste prevederi nu dispenseaza cetatenii
statului trimitator de obligatia de a respecta legislatia statului de resedinta
in materie de inregistrare a nasterii, casatoriei si decesului.
3. Autoritatile statului de resedinta vor transmite oficiului consular, in
scop oficial, cu scutire de taxe, copii sau extrase de pe documentele de stare
civila care privesc cetatenii statului trimitator.
Art. 22
Functii notariale
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa primeasca, sa redacteze si sa autentifice declaratii ale cetatenilor
statului trimitator;
b) sa primeasca, sa redacteze si sa autentifice declaratii privind dispozitii
de ultima vointa si alte acte juridice unilaterale ale cetatenilor statului
trimitator, intocmite conform legilor acestui stat;
c) sa legalizeze documente eliberate de autoritatile statului trimitator
sau de autoritatile statului de resedinta, copii sau extrase ale acestora,
precum si semnaturile si sigiliile de pe inscrisurile cetatenilor statului
trimitator;
d) sa efectueze traduceri de documente si sa certifice conformitatea
traducerii textului cu originalul;
e) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice inscrisuri privitoare la
acte juridice ale cetatenilor statului trimitator, daca acestea nu se refera la
imobile situate pe teritoriul statului de resedinta sau la drepturi reale
grevand astfel de imobile;
f) sa elibereze, conform prevederilor legale ale statului trimitator,
certificate de origine a marfurilor sau alte documente similare ori sa
legalizeze asemenea certificate;
g) sa afiseze in localurile consulare comunicari care privesc drepturi si
obligatii sau interese ale cetatenilor statului trimitator.
2. Documentele enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, redactate,
legalizate sau autentificate de functionarul consular, sunt considerate
documente oficiale valabile si au aceeasi forta probanta si produc aceleasi
efecte juridice ca si documentele eliberate de autoritatile statului
trimitator.
Art. 23
Primirea in depozit
1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca in depozit documente,
sume de bani, obiecte de valoare, incredintate de cetatenii statului
trimitator, daca legislatia statului de resedinta nu se opune la aceasta.
2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeasca pentru a
transmite proprietarilor, cetateni ai statului trimitator, obiectele pe care
acestia le-au pierdut in timp ce s-au aflat in statul de resedinta.
Art. 24
Tutela si curatela
1. Autoritatile statului de resedinta informeaza oficiul consular in
legatura cu necesitatea instituirii tutelei sau curatelei pentru a proteja un
cetatean al statului trimitator care este minor sau are capacitate limitata de
a contracta ori pentru a se asigura protectia bunurilor acestuia aflate in
statul de resedinta si pe care cetateanul statului trimitator nu le poate
administra singur.
2. Functionarul consular poate informa autoritatile statului de resedinta
daca are cunostinta de situatiile mentionate la paragraful 1 al prezentului
articol si are totodata dreptul sa propuna persoana care sa actioneze in
calitate de tutore sau curator.
Art. 25
Comunicarea cu cetatenii statului trimitator
Functionarul consular are dreptul sa comunice cu cetatenii statului
trimitator, sa le acorde asistenta, sa-i indrume si, in caz de nevoie, sa le
asigure asistenta juridica. Statul de resedinta nu va limita in nici un fel
dreptul la comunicare al cetatenilor statului trimitator cu oficiul consular si
nici accesul acestora la acest oficiu.
Art. 26
Comunicarea cu cetatenii privati de libertate
1. Functionarul consular va fi informat, cat mai curand posibil, dar nu mai
tarziu de 3 zile, de catre autoritatile statului de resedinta in legatura cu
retinerea, arestarea sau orice alta masura privativa de libertate care priveste
un cetatean al statului trimitator aflat in circumscriptia sa.
2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze si sa comunice cu
cetateanul statului trimitator, retinut, arestat sau supus oricarei alte forme
de limitare a libertatii personale ori care executa o pedeapsa privativa de
libertate, si, dupa caz, sa ii acorde asistenta si protectie. Dreptul de vizita
si de comunicare se acorda periodic si va putea fi exercitat cat mai curand
posibil, fara a putea fi amanat dupa implinirea termenului de 4 zile de la data
luarii masurii de privare sau de limitare, sub orice forma, a libertatii personale.
3. Autoritatile statului de resedinta vor informa cetatenii in cauza
lipsiti de libertate despre posibilitatea lor de a comunica cu functionarul
consular.
4. Vizitele mentionate la paragraful 2 al prezentului articol vor avea loc
in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta.
Art. 27
Accidente de circulatie
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara
intarziere, functionarul consular in legatura cu accidentele grave de
circulatie ale cetatenilor statului trimitator. La cererea oficiului consular,
acestea ii vor pune la dispozitie documentele intocmite de organele competente
in legatura cu evenimentele rutiere in care au fost implicati cetateni ai
statului trimitator.
Art. 28
Decesul unui cetatean
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara
intarziere, oficiul consular in legatura cu decesul unui cetatean al statului
trimitator. La cerere, ii vor pune la dispozitie, gratuit, certificatul de
deces ori o copie a altui document care confirma decesul.
Art. 29
Succesiunea
1. Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, oficiul
consular in legatura cu deschiderea in acest stat a unei succesiuni, ca urmare
a decesului unui cetatean al statului trimitator, precum si cu privire la
deschiderea unei succesiuni, indiferent de cetatenia persoanei decedate, daca
prin neinformare ar fi lezate drepturile unui cetatean al statului trimitator
in calitate de mostenitor, legatar sau titular de drepturi.
2. Autoritatile statului de resedinta vor lua toate masurile necesare,
prevazute de legile si regulamentele acestui stat, pentru conservarea
succesiunii si vor transmite oficiului consular o copie a testamentului, daca
acesta a fost intocmit, precum si toate informatiile de care dispun in legatura
cu titularii de drepturi, domiciliul sau resedinta lor, valoarea si componenta
masei succesorale, inclusiv sumele provenind din asigurari sociale, din alte
venituri sau din polite de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, despre data
cand urmeaza sa se deschida procedura succesorala sau despre stadiul acestei
proceduri.
3. Functionarul consular este autorizat sa reprezinte, fara a fi necesar sa
prezinte o procura, direct sau indirect, prin intermediul reprezentantului sau,
in fata autoritatilor judecatoresti sau a altor autoritati competente ale
statului de resedinta, cetateanul statului trimitator, care are dreptul sau
pretentii la o succesiune deschisa in statul de resedinta, in cazul in care
acest mostenitor este absent sau nu a desemnat un mandatar al sau.
4. Functionarul consular are dreptul sa ceara autoritatilor statului de
resedinta:
a) sa ia masuri de conservare a succesiunii, sa puna sau sa ridice sigilii,
inclusiv sa desemneze un administrator si sa participe la aceste activitati;
b) sa procedeze la vanzarea bunurilor care fac parte din succesiune, sa i
se comunice data fixata pentru vanzare, astfel incat sa poata fi prezent.
5. In momentul incheierii procedurii succesorale sau a celorlalte
formalitati oficiale, autoritatile statului de resedinta vor informa, fara
intarziere, oficiul consular si, dupa plata datoriilor, a taxelor si
impozitelor, vor permite ca succesiunea sau bunurile personale ale persoanelor
pe care le reprezinta sa fie transmise beneficiarilor.
6. In cazul in care valoarea succesiunii nu este semnificativa,
functionarul consular va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie predate.
El va avea in acest caz dreptul sa le transmita persoanelor interesate.
7. Functionarul consular are dreptul sa primeasca, pentru a le transmite
celor interesati, bunurile personale si valorile apartinand cetatenilor
statului trimitator care nu domiciliaza in statul de resedinta, precum si
sumele care le revin acestora cu titlu de indemnizatie, pensie, asigurari
sociale, drepturi salariale sau provenite din polite de asigurare.
8. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu are domiciliul in
statul de resedinta, a decedat in timpul unei sederi temporare in acest stat,
bunurile sale trebuie protejate de autoritatile statului de resedinta si
transmise, fara o procedura speciala, functionarului consular al statului
trimitator. Functionarul consular trebuie sa acopere datoriile contractate de
defunct in timpul sederii in statul de resedinta, pana la nivelul care sa nu
depaseasca valoarea acestor bunuri.
9. Transferul bunurilor si activelor in statul trimitator, in conformitate
cu prevederile acestui articol, se va putea face cu respectarea legislatiei
statului de resedinta.
Art. 30
Functii in legatura cu transportul maritim si fluvial
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde asistenta, prevazuta in
prezenta conventie, navelor statului trimitator, precum si echipajelor acestor
nave, in timpul cat acestea se afla in apele teritoriale sau interioare ale
statului de resedinta, inclusiv in porturi, de indata ce navele au fost admise
la libera practica. El poate beneficia de dreptul de control si de inspectie
asupra navelor statului trimitator si echipajelor lor. In acest scop el poate
sa viziteze navele statului trimitator, sa ia legatura cu comandantii si cu
echipajele acestor nave.
2. In indeplinirea tuturor actelor privind nava statului trimitator,
comandantul sau echipajul, functionarul consular poate solicita sprijin
autoritatilor statului de resedinta.
Art. 31
Dreptul functionarului consular privind nava si echipajul acesteia
In ceea ce priveste nava statului trimitator, functionarul consular are
dreptul:
a) fara a prejudicia drepturile autoritatilor statului de resedinta, sa
viziteze nava si sa chestioneze comandantul sau orice alt membru al
echipajului, sa verifice, sa primeasca, sa intocmeasca ori sa semneze orice fel
de certificate sau alte documente privind nava, sa primeasca declaratii in
legatura cu nava, incarcatura sau voiajul ei, precum si sa elibereze
documentele necesare facilitarii intrarii, stationarii si iesirii navei;
b) sa intervina, conform legislatiei statului trimitator, in vederea
solutionarii oricarui diferend intre comandant si ceilalti membri ai
echipajului, inclusiv a neintelegerilor privind contractele de angajare si
conditiile de munca;
c) in conformitate cu legislatia statului trimitator, sa participe la
instalarea sau concedierea comandantului ori la inrolarea altor membri ai
echipajului;
d) sa ia masurile necesare in vederea asigurarii spitalizarii sau
repatrierii comandantului ori a altor membri ai echipajului;
e) sa acorde sprijin si asistenta comandantului navei sau oricarui membru al
echipajului in raporturile sale cu instantele judecatoresti ori cu alte
autoritati ale statului de resedinta;
f) sa ia toate masurile necesare pentru a asigura disciplina si ordinea la
bordul navei.
Art. 32
Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navelor
1. Functionarul consular trebuie sa fie informat, in prealabil, in cazul in
care o instanta judecatoreasca sau orice alta autoritate a statului de
resedinta intentioneaza sa retina ori sa priveze de libertate la bordul navei
statului trimitator comandantul, un alt membru al echipajului, un pasager al
acestei nave sau o alta persoana care nu este cetatean al statului de
resedinta, sa aplice sechestru pe un bun aflat la bord ori sa angajeze o
ancheta oficiala la bordul navei, astfel incat sa poata asista la luarea unor
astfel de masuri. Daca, datorita urgentei masurii, nu a fost posibil sa fie
informat functionarul consular sau daca acesta nu a fost prezent la luarea
masurilor, autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere si
in mod complet, functionarul consular in legatura cu masurile pe care le-au
luat. Autoritatile statului de resedinta ii vor facilita functionarului
consular vizitarea persoanei retinute sau arestate si comunicarea cu aceasta si
il vor sprijini pentru luarea masurilor corespunzatoare, menite sa protejeze
interesele persoanei sau ale navei respective.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in cazul
unui control uzual efectuat de autoritatile statului de resedinta in materie de
pasapoarte, vama, sanatate publica, poluarea marii si apararea vietii umane pe
mare sau in cazul oricarui alt demers intreprins la cererea ori cu
consimtamantul comandantului navei.
Art. 33
Functii in legatura cu avaria, esuarea sau naufragiul unei nave
1. Daca o nava a statului trimitator este naufragiata, deteriorata, esuata,
aruncata pe tarm sau sufera orice alta avarie in apele teritoriale ori
interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, autoritatile
competente ale acestui stat vor informa, fara intarziere, functionarul consular
in legatura cu aceasta.
2. In cazurile enumerate la paragraful 1 al prezentului articol,
autoritatile statului de resedinta vor lua, conform legilor acestui stat,
masurile necesare pentru a organiza salvarea si protectia navei, pasagerilor,
echipajului, echipamentului, incarcaturii, proviziilor si altor bunuri aflate
la bordul navei si, de asemenea, pentru a evita orice prejudiciu adus
bunurilor, precum si pentru a impiedica dezordini la bordul navei sau pentru a
le inlatura. Aceste masuri vor fi luate, de asemenea, si fata de obiectele care
fac parte din nava sau din incarcatura sa si care au fost aruncate peste bord,
informand functionarul consular despre masurile respective. Autoritatile vor
ajuta functionarul consular pentru a putea lua el toate masurile de inlaturare
a urmarilor avariei, esuarii sau naufragiului.
3. In cazul in care o nava a statului trimitator este naufragiata si
echipamentul, incarcatura, proviziile sau orice alte obiecte de la bordul navei
au fost gasite pe tarmul statului de resedinta sau in apropierea lui ori sunt
aduse in portul acestui stat si nici comandantul navei, nici mandatarul sau,
nici agentul maritim, nici reprezentantul companiei de asigurare nu sunt
prezenti sau nu pot lua masurile necesare de conservare ori de administrare a
bunurilor, functionarul consular este autorizat sa ia, in calitate de
reprezentant al proprietarului navei, masurile pe care proprietarul insusi
le-ar fi putut lua in acelasi scop daca ar fi fost prezent.
4. Functionarul consular poate, de asemenea, sa ia masurile prevazute la
paragraful 3 al prezentului articol si atunci cand un obiect apartinand unui
cetatean al statului trimitator, provenind de la bordul navei sau din
incarcatura acesteia, indiferent de nationalitatea ei, avariata, esuata ori
naufragiata, a fost adus intr-un port sau gasit pe tarm ori in apropierea
tarmului. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa
informeze, fara intarziere, functionarul consular despre existenta unui
asemenea obiect.
5. Functionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisa
pentru a se determina cauzele avariei, esuarii sau naufragiului, conformandu-se
legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 34
Functii in legatura cu decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. Daca comandantul sau orice alt membru al echipajului unei nave a
statului trimitator a decedat la bordul navei ori pe uscat sau este dat
disparut in statul de resedinta, comandantul ori inlocuitorul sau, precum si
functionarul consular al statului trimitator sunt singurii competenti sa faca
inventarul tuturor bunurilor sau valorilor lasate de defunct ori disparut si sa
efectueze demersurile necesare pentru conservarea bunurilor si transmiterea lor
mostenitorilor, in vederea lichidarii succesiunii.
Daca decedatul sau disparutul este cetatean al statului de resedinta,
comandantul ori inlocuitorul sau va intocmi inventarul in momentul constatarii
decesului sau disparitiei acestuia. Copia acestui inventar se remite
autoritatilor statului de resedinta in vederea efectuarii demersurilor necesare
pentru conservarea bunurilor si, in caz de nevoie, pentru lichidarea
succesiunii. Aceste autoritati vor informa oficiul consular al statului
trimitator in legatura cu masurile luate.
2. In cazul in care functionarul consular exercita drepturile in materie
succesorala, prevazute la paragraful 1 al prezentului articol, trebuie sa se
conformeze legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 35
Functii privitoare la navigatia civila aeriana
Prevederile prezentei conventii se aplica in mod corespunzator si
aeronavelor civile ale statului trimitator, cu conditia ca aplicarea acestora
sa nu contravina conventiilor bilaterale sau multilaterale la care cele doua
state sunt parti.
Art. 36
Drepturi si taxe consulare
1. Oficiul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta,
drepturi si taxe pentru serviciile consulare efectuate, conform legilor si
regulamentelor statului trimitator.
2. Sumele percepute pentru serviciile consulare efectuate, mentionate la
paragraful 1 al prezentului articol, sunt scutite de orice impozite si taxe in
statul de resedinta.
Art. 37
Transmiterea actelor
Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare si
extrajudiciare si sa ia interogatorii in conformitate cu acordurile
internationale in vigoare intre cele doua state, iar in lipsa unor acorduri,
intr-un mod compatibil cu legile si regulamentele statului de resedinta. Acest
drept poate fi exercitat numai fata de cetatenii statului trimitator si fara a
aplica mijloace de constrangere.
Art. 38
Alte functii consulare
Functionarul consular poate exercita orice alte functii consulare cu care
il insarcineaza statul trimitator, daca acestea nu sunt contrare legilor si
regulamentelor statului de resedinta sau daca acesta nu se opune.
CAP. 4
Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 39
Facilitati acordate oficiului consular
Statul de resedinta va acorda oficiului consular toate inlesnirile pentru
exercitarea functiilor sale consulare si va lua masurile necesare pentru ca
membrii oficiului consular sa-si poata indeplini insarcinarile oficiale si sa
beneficieze de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
Art. 40
Arborarea drapelului national si folosirea stemei
Statul trimitator are dreptul sa arboreze drapelul sau national si sa
foloseasca stema de stat in statul de resedinta, dupa cum urmeaza:
a) drapelul national al statului trimitator poate fi arborat pe cladirea
destinata ca sediu al oficiului consular, pe resedinta sefului oficiului
consular si pe mijloacele sale de transport, atunci cand acestea sunt folosite
in interes oficial;
b) stema statului trimitator si denumirea oficiului consular, scrisa in
limba acestui stat si in cea a statului de resedinta, pot fi puse pe cladirea
oficiului consular si pe resedinta sefului oficiului consular.
In exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol se va tine seama de
legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta.
Art. 41
Localuri si locuinte
Statul de resedinta va sprijini statul trimitator, in cadrul legilor si
reglementarilor sale, sa-si procure localurile necesare oficiului consular si,
in caz de nevoie, locuinte corespunzatoare pentru membrii oficiului consular.
Art. 42
Dobandirea de terenuri si cladiri
1. Statul trimitator poate, daca legile si reglementarile statului de
resedinta permit:
a) sa achizitioneze cladiri sau parti din cladiri, destinate localurilor
oficiului consular, resedintei sefului oficiului consular ori ca locuinte
pentru ceilalti membri ai oficiului consular;
b) sa construiasca sau sa adapteze, in aceleasi scopuri, cladirile
achizitionate;
c) sa transfere proprietatea asupra cladirilor sau partilor din cladiri
astfel achizitionate sau construite.
2. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu scutesc statul
trimitator de obligatia de a respecta reglementarile si restrictiile in materie
de constructii, urbanism, protectia ansamblurilor arhitecturale sau a
monumentelor, aplicabile pe teritoriul unde se afla amplasate cladirile sau
partile din cladiri, destinate localurilor consulare.
Art. 43
Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului de oficiu
consular
1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular sunt
inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in acestea
decat cu consimtamantul sefului oficiului consular, al sefului misiunii
diplomatice a statului trimitator in statul de resedinta sau al persoanei
desemnate de unul dintre acestia.
2. Statul de resedinta are obligatia de a lua toate masurile necesare
pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare si pentru a
preveni tulburarea linistii oficiului consular sau afectarea demnitatii sale.
Art. 44
Scutirea de rechizitie
Localurile consulare, resedinta sefului oficiului consular si locuintele
celorlalti membri ai oficiului consular, mobilierul, bunurile oficiului
consular si mijloacele de transport nu pot face obiectul nici unei forme de
rechizitie in scopuri de aparare nationala sau de utilitate publica.
Art. 45
Scutirea fiscala a localurilor consulare si a mijloacelor de transport
1. Localurile consulare, resedinta sefului oficiului consular, precum si
locuintele membrilor oficiului consular, asupra carora statul trimitator sau
orice persoana, actionand in numele acestui stat, este proprietar ori locatar,
sunt scutite de orice impozite si taxe de orice fel, nationale, regionale sau
comunale, cu exceptia taxelor percepute ca remunerare pentru serviciile
prestate.
2. Scutirea fiscala prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol nu se
aplica acelor impozite si taxe care, dupa legile si regulamentele statului de
resedinta, cad in sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator sau
a unor persoane care actioneaza in numele acestui stat.
3. Dispozitiile prezentului articol se aplica, de asemenea, mijloacelor de
transport folosite pentru nevoile oficiului consular.
Art. 46
Inviolabilitatea arhivelor si documentelor consulare
Arhiva si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si in
orice loc s-ar gasi.
Art. 47
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite si protejeaza libera comunicare a oficiului
consular in scopuri oficiale. Oficiul consular poate folosi toate mijloacele de
comunicare potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza
diplomatica ori consulara si mesaje in clar sau cifrate pentru comunicarea cu
guvernul sau, cu misiunile diplomatice sau cu celelalte oficii consulare ale
statului trimitator, oriunde s-ar gasi ele.
Oficiul consular nu poate instala si utiliza un post de radioemisie decat
cu consimtamantul statului de resedinta.
2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila. Prin
expresia corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta referitoare
la oficiul consular si functiile sale.
3. Valiza consulara nu poate fi deschisa sau retinuta. Totusi, daca
autoritatile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creada
ca valiza contine alte obiecte decat corespondenta, documentele sau obiectele
mentionate la paragraful 4 al prezentului articol, pot cere ca valiza sa fie
deschisa in prezenta lor de catre un reprezentant autorizat al statului
trimitator. Daca autoritatile statului trimitator refuza sa dea curs cererii,
valiza este inapoiata la locul de origine.
4. Coletele care constituie valiza consulara trebuie sa poarte semne
exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine decat corespondenta
oficiala si documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
5. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial care sa confirme
calitatea sa si sa precizeze numarul de colete care constituie valiza
consulara. In afara de cazul in care statul de resedinta consimte la aceasta,
el nu trebuie sa fie cetatean al statului de resedinta sau o persoana
domiciliata in statul de resedinta. In exercitarea functiilor sale acest curier
este protejat de catre statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea
persoanei sale si nu poate fi retinut, arestat ori supus unei alte forme de limitare
a libertatii sale personale.
6. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului navei sau aeronavei
care urmeaza sa soseasca intr-un punct de intrare autorizat. Comandantul
trebuie sa poarte un document oficial care sa indice numarul de colete ce
constituie valiza consulara, dar el nu este considerat curier consular.
Printr-un aranjament cu autoritatile locale, oficiul consular poate trimite pe
unul dintre membrii sai sa ia valiza, in mod direct si liber, de la comandantul
navei sau aeronavei ori sa predea o asemenea valiza, in acelasi mod.
Art. 48
Protectia functionarilor consulari
Statul de resedinta va trata functionarii consulari cu respectul cuvenit si
va lua toate masurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusa persoanei,
libertatii si demnitatii lor.
Art. 49
Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a sefului oficiului
consular
1. Seful oficiului consular nu este supus jurisdictiei penale, civile si
administrative a statului de resedinta.
Dispozitiile paragrafului precedent nu se aplica in caz de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract pe care seful oficiului
consular nu l-a facut in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in
statul de resedinta de catre seful oficiului consular prin folosirea unui
vehicul, a unei nave sau aeronave.
2. Persoana sefului oficiului consular este inviolabila. Nici o masura de
executare nu poate fi luata impotriva sa, in afara de cazurile prevazute la
lit. a) si b) ale paragrafului 1 al prezentului articol si numai daca
executarea poate avea loc fara a aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau
locuintei sale.
Art. 50
Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a membrilor
oficiului consular
1. Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de
serviciu nu sunt supusi jurisdictiei penale, civile si administrative a
statului de resedinta, pentru actele indeplinite in exercitarea atributiilor
lor oficiale.
2. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in caz
de actiune civila:
a) care rezulta din incheierea unui contract, facut de un functionar
consular, angajat consular sau membru al personalului de serviciu, pe care nu
l-a incheiat in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in
statul de resedinta de un membru al oficiului consular prin folosirea unui
vehicul, a unei nave sau aeronave.
3. Nici o masura de executare nu poate fi luata impotriva functionarului
consular, in afara de cazurile prevazute la lit. a) si b) ale paragrafului 2 al
prezentului articol si numai daca executarea poate avea loc fara a se aduce
atingere inviolabilitatii persoanei sau locuintei sale.
4. Pentru activitatile desfasurate in afara atributiilor legate de
calitatea pe care o are, functionarul consular nu poate fi supus:
a) unor masuri de retinere sau de detinere preventiva decat in cazul
comiterii pe teritoriul statului de resedinta a unei infractiuni pentru care se
prevede o pedeapsa privativa de libertate de minimum 5 ani si numai ca urmare a
unei hotarari a autoritatilor judiciare competente ale statului de resedinta;
b) unor alte masuri privative de libertate decat in cazul executarii unei
hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.
5. Atunci cand o procedura penala este angajata impotriva unui functionar
consular, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente
ale statului de resedinta. Intr-un astfel de caz procedura trebuie sa fie
deschisa in termenul cel mai scurt posibil. Aceasta trebuie condusa cu
consideratia cuvenita functionarului consular, avand in vedere pozitia sa
oficiala, si, cu exceptia cazului prevazut la paragraful 4 al prezentului
articol, astfel incat sa stanjeneasca cat mai putin posibil exercitarea
functiilor consulare.
6. In cazul luarii unor masuri privative de libertate sau de urmarire penala
impotriva unui functionar consular ori a unui membru al familiei acestuia, a
unui angajat consular sau a unui membru al personalului de serviciu,
autoritatile competente ale statului de resedinta il vor informa despre
aceasta, fara intarziere, pe seful oficiului consular al statului trimitator.
7. Prevederile prezentului articol cu privire la functionarii consulari nu
se vor aplica sefului oficiului consular.
Art. 51
Obligatia de a depune ca martor
1. Membrii oficiului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in fata
autoritatilor judiciare sau a altor autoritati competente ale statului de
resedinta. Totusi, daca un functionar consular refuza sa depuna marturie, nici
o masura coercitiva sau alta sanctiune nu va putea fi luata fata de acesta.
Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu nu trebuie sa
refuze sa depuna ca martori daca nu se afla in situatia mentionata la
paragraful 3 al prezentului articol.
2. Autoritatea care solicita marturia trebuie sa evite sa impiedice
functionarul consular sa-si indeplineasca functiile. Ea poate sa obtina
marturia la resedinta lui, la oficiul consular sau sa accepte o declaratie
verbala ori scrisa din partea acestuia, ori de cate ori acest lucru este
posibil.
3. Membrii oficiului consular au dreptul sa refuze depunerea de marturie
asupra faptelor care au legatura cu exercitarea functiilor lor si prezentarea
de corespondenta si documente oficiale referitoare la acestea. Ei vor refuza,
de asemenea, sa depuna marturie in calitate de experti asupra legislatiei
statului trimitator.
Aceasta prevedere este aplicabila si membrilor personalului particular,
atunci cand este vorba de fapte legate de activitatea oficiului consular.
Art. 52
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile si imunitatile prevazute
in art. 49, 50 si 51. Aceasta renuntare trebuie facuta intotdeauna expres si
comunicata, in scris, statului de resedinta.
2. Daca un membru al oficiului consular angajeaza o procedura intr-o
materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie, nu poate invoca
imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct
de cererea principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau
administrativa nu este considerata ca renuntare la imunitate, in ceea ce
priveste masurile de executare a hotararii, pentru care se cere o renuntare
expresa.
Art. 53
Scutirea de prestatii personale si alte obligatii
Statul de resedinta scuteste membrii oficiului consular de orice prestatii
personale si de orice servicii de interes public, indiferent de caracterul lor,
ca si de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile, contributiile si
incartiruirile militare.
Art. 54
Scutirea de obligatia de inregistrare a strainilor
Membrii oficiului consular sunt scutiti de toate obligatiile prevazute de
legile si regulamentele statului de resedinta in materie de inregistrare a
strainilor, de permise de sedere, ca si de alte formalitati privind strainii.
Art. 55
Scutiri fiscale
1. Membrii oficiului consular sunt scutiti de orice impozite si taxe,
personale si reale, nationale, regionale si comunale, in conformitate cu
legislatiile nationale ale ambelor tari si pe baza de reciprocitate, cu
exceptia:
a) impozitelor indirecte, incorporate in mod normal in pretul marfurilor
sau serviciilor;
b) impozitelor si taxelor pe bunurile imobile particulare, situate pe
teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 45;
c) drepturilor de succesiune si de transfer, percepute de statul de
resedinta, sub rezerva prevederilor lit. b) a art. 57;
d) impozitelor si taxelor pe orice fel de venituri particulare provenite
dintr-o activitate lucrativa, care isi au sursa in statul de resedinta;
e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva
dispozitiilor art. 45.
2. Membrii oficiului consular care angajeaza persoane ale caror retributii
sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit in statul de resedinta
trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si regulamentele acestui stat le
impun in materie de percepere a impozitului pe venit.
Art. 56
Scutiri vamale
1. In conformitate cu legile si regulamentele sale, statul de resedinta
permite intrarea si acorda scutiri de orice taxe vamale si alte redevente
conexe, exceptand cheltuielile de depozitare, de transport si cheltuielile
privind serviciile prestate, pentru:
a) obiectele si alte bunuri destinate folosintei oficiale a oficiului
consular;
b) bunurile destinate folosintei personale a functionarului consular,
inclusiv efectele destinate instalarii sale.
2. Angajatul consular beneficiaza de scutirile prevazute la paragraful 1
lit. b) din prezentul articol pentru obiectele importate cu ocazia primei sale
instalari.
3. Statul trimitator are dreptul sa importe in statul de resedinta si apoi
sa exporte obiectele destinate folosintei si consumului oficiului consular, cum
ar fi mobila, echipament, autoturisme, cu scutire de taxe vamale si de alte
taxe similare impuse de statul de resedinta ca urmare a importului sau
exportului.
4. Functionarul consular poate sa importe in statul de resedinta si,
respectiv, sa exporte bagajele, efectele si alte obiecte, inclusiv
autoturismele destinate folosintei si consumului sau personal ori al membrilor
familiei acestuia care locuiesc cu el, cu scutire de taxe vamale si de alte
taxe similare impuse de statul de resedinta ca urmare a importului sau
reexportului.
Scutirea de taxe se va aplica tuturor obiectelor importate sau exportate de
functionarul consular pe toata durata misiunii sale in statul de resedinta.
5. Bagajul personal al functionarului consular este scutit de control vamal
daca nu exista motive sa se presupuna ca acesta contine obiecte care nu
beneficiaza de scutirile mentionate la lit. b) a paragrafului 1 al prezentului
articol sau obiecte al caror import ori export este interzis de legile statului
de resedinta sau supus regulilor sale de carantina. Intr-un asemenea caz
controlul nu se poate face decat in prezenta functionarului consular, a unui
membru al familiei sale sau a reprezentantului lor autorizat.
Art. 57
Succesiunea in cazul decesului unui membru al oficiului consular
In caz de deces al unui membru al oficiului consular, statul de resedinta:
a) permite exportul bunurilor mobile ale defunctului;
b) nu va percepe taxe de succesiune sau de transfer asupra bunurilor mobile
a caror existenta in statul de resedinta se datora prezentei in acest stat a
defunctului, in calitate de membru al oficiului consular.
Art. 58
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor si regulamentelor referitoare la zonele in care accesul
este interzis sau supus restrictiilor din motive de securitate nationala,
statul de resedinta asigura tuturor membrilor oficiului consular libertatea de
deplasare si de circulatie pe teritoriul sau.
Art. 59
Asigurarea mijloacelor de transport
Mijloacele de transport proprietate a statului trimitator, destinate
folosintei oficiului consular, si cele care sunt proprietatea membrilor
oficiului consular trebuie sa faca obiectul unei asigurari obligatorii.
Art. 60
Privilegii si imunitati ale membrilor de familie
Membrii familiei unui membru al oficiului consular beneficiaza de
privilegiile prevazute la art. 49, 50, 51, 53, 54, 55, 56, 57 si 58 din
prezenta conventie, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta,
sa nu domicilieze in acest stat si sa nu exercite nici o activitate lucrativa.
Art. 61
Persoane care nu se bucura de privilegii si imunitati
1. Membrii oficiului consular care sunt cetateni ai statului de resedinta
sau au domiciliul permanent in acest stat nu beneficiaza de privilegiile si
imunitatile prevazute in prezenta conventie, sub rezerva prevederilor art. 50
si ale art. 51 paragraful 3.
2. Statul de resedinta trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra
persoanelor mentionate la paragraful 1 al prezentului articol, in asa fel incat
sa nu impiedice, fara motiv, exercitarea functiilor oficiului consular.
CAP. 5
Dispozitii generale si finale
Art. 62
Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
1. Persoanele care beneficiaza de privilegii si imunitati in baza
prevederilor prezentei conventii sunt obligate sa respecte legile si
regulamentele statului de resedinta, fara a se prejudicia insa privilegiile si
imunitatile lor.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate intr-un mod incompatibil cu
exercitarea functiilor consulare.
Art. 63
Exercitarea functiilor consulare de catre un membru al misiunii diplomatice
1. Dispozitiile prezentei conventii se aplica in mod corespunzator si in cazul
in care functiile consulare sunt exercitate de un membru al misiunii
diplomatice.
2. Numele si prenumele membrilor misiunii diplomatice, insarcinati sa
exercite functiile consulare in cadrul misiunii diplomatice, vor fi notificate
Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta.
3. Membrii misiunii diplomatice mentionati la paragraful 2 al prezentului
articol continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile pe care le
confera statutul lor diplomatic.
Art. 64
Dispozitii aplicabile persoanelor juridice
Prevederile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului
trimitator se vor aplica in mod corespunzator, atunci cand este cazul, si
persoanelor juridice ale fiecareia dintre partile contractante.
Art. 65
Ratificarea, intrarea in vigoare si denuntarea
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a
30-a zi de la data ultimei notificari privind indeplinirea procedurilor interne
de ratificare.
2. Prezenta conventie va ramane in vigoare pentru o perioada nedeterminata.
Ea poate fi denuntata, prin notificare scrisa, de oricare dintre partile
contractante. In acest caz ea isi va inceta valabilitatea dupa 6 luni de la
data denuntarii.
Semnata la Skopje la data de 6 noiembrie 2002, in doua exemplare originale,
in limbile romana si macedoneana, ambele texte avand aceeasi valoare.
Pentru Romania,
Mircea Geoana,
ministrul afacerilor externe
Pentru Republica Macedonia,
Ilinka Mitreva,
ministrul afacerilor externe