Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 284 din 26 iunie 2003

pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Macedonia, semnata la Skopje la 6 noiembrie 2002

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 501 din 10 iulie 2003


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Macedonia, semnata la Skopje la 6 noiembrie 2002.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 22 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                        p. PRESEDINTELE SENATUI,
                            DORU IOAN TARACILA

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                             VIOREL HREBENCIUC

                            CONVENTIE CONSULARA
                   intre Romania si Republica Macedonia

    Romania si Republica Macedonia, denumite in continuare parti contractante,
    animate de dorinta de a dezvolta si intari relatiile prietenesti, traditionale dintre cele doua state,
    reafirmand hotararea lor de a aseza la baza relatiilor bilaterale increderea, cooperarea si ajutorul reciproc,
    avand drept temei respectarea principiilor independentei, suveranitatii, integritatii teritoriale, neamestecului in treburile interne si egalitatii in drepturi,
    dorind sa reglementeze si sa dezvolte relatiile consulare dintre cele doua state, cu respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului si a angajamentelor internationale asumate,
    au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si, in acest scop, au convenit asupra celor ce urmeaza:

    CAP. 1
    Definitii

    Art. 1
    Definitii
    In prezenta conventie, expresiile de mai jos vor avea urmatorul inteles:
    a) prin oficiu consular se intelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agentie consulara;
    b) prin circumscriptie consulara se intelege teritoriul atribuit unui oficiu consular pentru exercitarea functiilor consulare;
    c) prin sef de oficiu consular se intelege persoana insarcinata sa actioneze in aceasta calitate;
    d) prin functionar consular se intelege orice persoana, inclusiv seful postului consular, insarcinata sa exercite functiile consulare;
    e) prin angajat consular se intelege orice persoana angajata in serviciile administrative sau tehnice ale oficiului consular;
    f) prin membru al personalului de serviciu se intelege orice persoana afectata serviciului casnic al unui oficiu consular;
    g) prin membri ai oficiului consular se intelege functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
    h) prin membru al personalului particular se intelege persoana folosita in mod exclusiv in serviciul particular al unui membru al oficiului consular;
    i) prin membru de familie se intelege sotul sau sotia membrului oficiului consular, copiii minori si parintii acestuia, cu conditia ca aceste persoane sa locuiasca impreuna si sa fie in intretinerea membrului oficiului consular;
    j) prin localuri consulare se intelege cladirile sau partile de cladiri si terenul aferent care, indiferent in a cui proprietate se afla, sunt folosite exclusiv pentru scopurile oficiului consular;
    k) prin arhive consulare se intelege hartiile, documentele, corespondenta, cartile, filmele, mijloacele tehnice folosite pentru culegerea si utilizarea informatiilor, registrele oficiului consular, benzile magnetice, precum si materialul de cifru, fisierele si mobilierul destinate sa le protejeze si sa le conserve;
    l) prin nava se intelege orice mijloc civil de navigatie, care are dreptul sa arboreze drapelul statului trimitator potrivit legilor sale, cu exceptia navelor militare;
    m) prin aeronava se intelege orice aparat civil de zbor inregistrat in statul trimitator si care are dreptul sa foloseasca insemnele de inregistrare ale acestui stat, cu exceptia aparatelor de zbor militare.

    CAP. 2
    Infiintarea oficiilor consulare si numirea membrilor oficiilor consulare

    Art. 2
    Infiintarea unui oficiu consular
    1. Statul trimitator poate infiinta un oficiu consular pe teritoriul statului de resedinta numai cu consimtamantul acestui stat.
    2. Sediul oficiului consular, rangul si circumscriptia sa consulara sunt stabilite de statul trimitator si sunt supuse aprobarii statului de resedinta. Statul trimitator poate aduce modificari ulterioare sediului oficiului consular, rangului sau ori circumscriptiei consulare numai cu consimtamantul statului de resedinta.
    Art. 3
    Numirea si admiterea sefului oficiului consular
    1. In vederea numirii sefului oficiului consular, statul trimitator trebuie sa obtina in prealabil, pe cale diplomatica, acordul statului de resedinta.
    2. Sub rezerva prevederilor prezentei conventii, modalitatile de numire si de admitere a sefului oficiului consular sunt stabilite de legile, regulamentele si uzantele statului trimitator, cu respectarea legilor, regulamentelor si uzantelor statului de resedinta.
    Art. 4
    Patenta consulara si notificarea numirii
    1. Statul trimitator elibereaza sefului oficiului consular un document, sub forma de patenta sau un act similar, intocmit pentru fiecare numire, atestand numele si prenumele, calitatea sa, circumscriptia consulara si sediul oficiului consular.
    2. Statul trimitator va transmite guvernului statului de resedinta, pe cale diplomatica sau pe orice alta cale potrivita, patenta consulara sau actul similar.
    Art. 5
    Exequaturul
    1. Seful oficiului consular este admis sa-si exercite functiile printr-o autorizatie a statului de resedinta denumita exequatur, oricare ar fi forma acesteia.
    2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice statului trimitator motivele refuzului sau.
    3. Sub rezerva prevederilor art. 6 din prezenta conventie, seful oficiului consular nu poate sa-si exercite functiile inainte de primirea exequaturului.
    Art. 6
    Admiterea provizorie a sefului oficiului consular
    Pana la eliberarea exequaturului, seful oficiului consular poate fi admis, cu titlu provizoriu, sa isi exercite functiile. In acest caz, dispozitiile prezentei conventii ii sunt aplicabile.
    Art. 7
    Exercitarea cu titlu temporar a functiilor sefului oficiului consular
    1. Daca seful oficiului consular este impiedicat sa-si exercite functiile sau daca postul sau este temporar vacant, un gerant interimar poate actiona, cu titlu provizoriu, in calitate de sef al oficiului consular.
    2. Numele si prenumele gerantului interimar sunt notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta sau autoritatii desemnate de acest minister, de catre misiunea diplomatica a statului trimitator sau, in lipsa unei misiuni diplomatice a acestui stat in statul de resedinta, de catre seful oficiului consular sau, in cazul in care acesta este impiedicat sa o faca, de catre orice autoritate competenta a statului trimitator.
    Aceasta notificare trebuie sa fie facuta in prealabil.
    Statul de resedinta poate conditiona acordarea consimtamantului sau privind admiterea unei persoane ca gerant interimar de calitatea acesteia de reprezentant diplomatic sau de functionar consular al statului trimitator in statul de resedinta.
    3. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa acorde asistenta si protectie gerantului interimar. In perioada gerantei sale, dispozitiile prezentei conventii ii sunt aplicabile in aceeasi masura ca si sefului oficiului consular respectiv.
    4. Daca, in circumstantele prevazute la paragraful 1 al acestui articol, un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe al statului trimitator este numit de acest stat in calitate de gerant interimar, acesta continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile diplomatice.
    Art. 8
    Notificarea catre autoritatile din circumscriptia consulara
    De indata ce seful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, sa-si exercite functiile, statul de resedinta este obligat sa informeze fara intarziere autoritatile competente din circumscriptia consulara si sa ia masurile necesare pentru ca acesta sa-si indeplineasca functiile si sa beneficieze de prevederile prezentei conventii.
    Art. 9
    Cetatenia functionarilor consulari
    Functionarii consulari de cariera trebuie sa fie numai cetateni ai statului trimitator, care nu au domiciliul in statul de resedinta.
    Art. 10
    Exercitarea functiilor consulare intr-un stat tert
    Statul trimitator poate, dupa notificarea statelor interesate si numai daca nici unul dintre acestea nu se opune in mod expres, sa imputerniceasca un oficiu consular, infiintat in statul de resedinta, sa exercite functii consulare intr-un alt stat.
    Art. 11
    Exercitarea functiilor consulare pentru un stat tert
    Dupa notificarea corespunzatoare facuta statului de resedinta si daca acesta nu se opune, un oficiu consular al statului trimitator poate exercita in statul de resedinta functii consulare pentru un stat tert.
    Art. 12
    Functionarii consulari onorifici
    Fiecare dintre cele doua parti contractante, in relatiile reciproce, poate numi si primi functionari consulari onorifici, aplicand in cazul acestora dispozitiile cap. III din Conventia de la Viena, din 24 aprilie 1963, cu privire la relatiile consulare si, atunci cand contextul o permite, dispozitiile prezentei conventii.
    Functionarii consulari onorifici pot fi cetateni ai statului trimitator, cu domiciliul in statul de resedinta, sau ai statului de resedinta ori ai unui stat tert, domiciliati in statul de resedinta.
    Art. 13
    Notificarea catre statul de resedinta a sosirilor si plecarilor
    Ministerul Afacerilor Externe al statului de resedinta va fi informat cu privire la:
    a) sosirea unui membru al oficiului consular, plecarea sa definitiva sau incetarea exercitarii functiilor sale, precum si orice alte schimbari referitoare la statutul sau, care s-au produs in timpul serviciului la oficiul consular;
    b) sosirea si plecarea definitiva a unui membru de familie al membrului oficiului consular si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau inceteaza sa mai fie membru al familiei acestuia;
    c) numirea si incetarea functiilor unui membru al oficiului consular sau ale unui membru al personalului particular, care are resedinta sau domiciliul in statul de resedinta.
    Art. 14
    Documente de identitate
    1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor elibera, in mod gratuit, fiecarui functionar consular un document care atesta identitatea si calitatea sa, mentionand functia pe care o indeplineste la oficiul consular.
    2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica si angajatilor consulari, membrilor personalului de serviciu si membrilor personalului particular, cu conditia ca aceste persoane sa nu fie cetateni ai statului de resedinta si sa nu aiba domiciliul in acest stat.
    Art. 15
    Incetarea functiilor unui membru al oficiului consular
    1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, indeosebi, prin:
    a) notificarea incetarii functiilor acestuia, facuta statului de resedinta de catre statul trimitator;
    b) retragerea exequaturului;
    c) notificarea statului de resedinta, facuta statului trimitator, ca el a incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al oficiului consular.
    2. Statul de resedinta poate, in orice moment si fara a fi obligat sa-si motiveze decizia, sa comunice, pe cale diplomatica, statului trimitator ca retrage exequaturul eliberat sefului oficiului consular sau ca un alt functionar consular este declarat persona non grata ori ca un alt membru al oficiului consular a devenit inacceptabil. Intr-o asemenea situatie statul trimitator va rechema persoana in cauza, daca aceasta a intrat deja in functie la oficiul consular. Daca statul trimitator nu ia masurile de rechemare intr-un termen rezonabil, statul de resedinta poate inceta sa mai considere persoana in cauza ca membru al oficiului consular.

    CAP. 3
    Functii consulare

    Art. 16
    Scopurile functiilor consulare
    Functionarul consular favorizeaza, prin toate mijloacele, dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, culturale, stiintifice si turistice dintre statul trimitator si statul de resedinta, promoveaza, in orice alt mod, relatii prietenesti intre cele doua state, apara si protejeaza in statul de resedinta drepturile si interesele statului trimitator si ale cetatenilor sai.
    Art. 17
    Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
    1. Functionarul consular isi exercita functiile in limitele circumscriptiei consulare. In cazuri exceptionale el isi poate exercita functiile si in afara circumscriptiei consulare, cu consimtamantul statului de resedinta.
    2. In exercitarea functiilor sale functionarul consular se poate adresa:
    a) autoritatilor locale din circumscriptia consulara;
    b) autoritatilor centrale ale statului de resedinta, in masura in care acest lucru este permis de legile si regulamentele acestui stat, precum si de acordurile internationale.
    Art. 18
    Reprezentarea pe langa organizatii internationale
    Dupa notificarea prealabila facuta statului de resedinta, functionarul consular poate actiona si in calitate de reprezentant al statului trimitator pe langa organizatiile internationale care isi au sediul pe teritoriul statului de resedinta.
    Art. 19
    Reprezentarea cetatenilor in fata justitiei si a altor autoritati ale statului de resedinta
    1. Functionarul consular are dreptul, in conformitate cu legile, practica si procedurile in vigoare in statul de resedinta, sa reprezinte cetatenii statului trimitator sau sa ia masuri in scopul reprezentarii corespunzatoare a acestora in fata justitiei sau a altor autoritati ale statului de resedinta, pentru a cere, conform legilor si regulamentelor statului de resedinta, adoptarea de masuri provizorii in vederea apararii drepturilor si intereselor cetatenilor statului trimitator, atunci cand acestia, datorita absentei sau din orice alta cauza, nu-si pot apara, in timp util, drepturile si interesele.
    2. Reprezentarea la care se refera paragraful 1 al prezentului articol ia sfarsit in momentul in care persoana reprezentata isi desemneaza mandatarul ori isi asigura personal apararea drepturilor si intereselor.
    Art. 20
    Inregistrarea cetatenilor, eliberarea de pasapoarte si vize
    Functionarul consular are dreptul:
    a) sa inregistreze cetatenii statului trimitator;
    b) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte documente de calatorie, sa le prelungeasca, sa le reinnoiasca, sa faca modificari in acestea, sa le anuleze ori sa le retraga;
    c) sa acorde vize.
    Art. 21
    Functii referitoare la starea civila
    1. Seful oficiului consular are dreptul sa incheie casatorii, cu conditia ca cel putin unul dintre viitorii soti sa aiba cetatenia statului trimitator, iar legea statului de resedinta sa nu se opuna la aceasta. Oficiul consular informeaza autoritatile competente ale statului de resedinta in legatura cu casatoriile incheiate, daca legislatia statului de resedinta prevede o astfel de obligatie.
    2. Functionarul consular are dreptul sa inregistreze nasterea si decesul cetatenilor statului trimitator si sa elibereze certificate corespunzatoare ori sa primeasca comunicari si documente privind nasterea, casatoria sau decesul cetatenilor acestui stat. Totusi, aceste prevederi nu dispenseaza cetatenii statului trimitator de obligatia de a respecta legislatia statului de resedinta in materie de inregistrare a nasterii, casatoriei si decesului.
    3. Autoritatile statului de resedinta vor transmite oficiului consular, in scop oficial, cu scutire de taxe, copii sau extrase de pe documentele de stare civila care privesc cetatenii statului trimitator.
    Art. 22
    Functii notariale
    1. Functionarul consular are dreptul:
    a) sa primeasca, sa redacteze si sa autentifice declaratii ale cetatenilor statului trimitator;
    b) sa primeasca, sa redacteze si sa autentifice declaratii privind dispozitii de ultima vointa si alte acte juridice unilaterale ale cetatenilor statului trimitator, intocmite conform legilor acestui stat;
    c) sa legalizeze documente eliberate de autoritatile statului trimitator sau de autoritatile statului de resedinta, copii sau extrase ale acestora, precum si semnaturile si sigiliile de pe inscrisurile cetatenilor statului trimitator;
    d) sa efectueze traduceri de documente si sa certifice conformitatea traducerii textului cu originalul;
    e) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice inscrisuri privitoare la acte juridice ale cetatenilor statului trimitator, daca acestea nu se refera la imobile situate pe teritoriul statului de resedinta sau la drepturi reale grevand astfel de imobile;
    f) sa elibereze, conform prevederilor legale ale statului trimitator, certificate de origine a marfurilor sau alte documente similare ori sa legalizeze asemenea certificate;
    g) sa afiseze in localurile consulare comunicari care privesc drepturi si obligatii sau interese ale cetatenilor statului trimitator.
    2. Documentele enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, redactate, legalizate sau autentificate de functionarul consular, sunt considerate documente oficiale valabile si au aceeasi forta probanta si produc aceleasi efecte juridice ca si documentele eliberate de autoritatile statului trimitator.
    Art. 23
    Primirea in depozit
    1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca in depozit documente, sume de bani, obiecte de valoare, incredintate de cetatenii statului trimitator, daca legislatia statului de resedinta nu se opune la aceasta.
    2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeasca pentru a transmite proprietarilor, cetateni ai statului trimitator, obiectele pe care acestia le-au pierdut in timp ce s-au aflat in statul de resedinta.
    Art. 24
    Tutela si curatela
    1. Autoritatile statului de resedinta informeaza oficiul consular in legatura cu necesitatea instituirii tutelei sau curatelei pentru a proteja un cetatean al statului trimitator care este minor sau are capacitate limitata de a contracta ori pentru a se asigura protectia bunurilor acestuia aflate in statul de resedinta si pe care cetateanul statului trimitator nu le poate administra singur.
    2. Functionarul consular poate informa autoritatile statului de resedinta daca are cunostinta de situatiile mentionate la paragraful 1 al prezentului articol si are totodata dreptul sa propuna persoana care sa actioneze in calitate de tutore sau curator.
    Art. 25
    Comunicarea cu cetatenii statului trimitator
    Functionarul consular are dreptul sa comunice cu cetatenii statului trimitator, sa le acorde asistenta, sa-i indrume si, in caz de nevoie, sa le asigure asistenta juridica. Statul de resedinta nu va limita in nici un fel dreptul la comunicare al cetatenilor statului trimitator cu oficiul consular si nici accesul acestora la acest oficiu.
    Art. 26
    Comunicarea cu cetatenii privati de libertate
    1. Functionarul consular va fi informat, cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 3 zile, de catre autoritatile statului de resedinta in legatura cu retinerea, arestarea sau orice alta masura privativa de libertate care priveste un cetatean al statului trimitator aflat in circumscriptia sa.
    2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze si sa comunice cu cetateanul statului trimitator, retinut, arestat sau supus oricarei alte forme de limitare a libertatii personale ori care executa o pedeapsa privativa de libertate, si, dupa caz, sa ii acorde asistenta si protectie. Dreptul de vizita si de comunicare se acorda periodic si va putea fi exercitat cat mai curand posibil, fara a putea fi amanat dupa implinirea termenului de 4 zile de la data luarii masurii de privare sau de limitare, sub orice forma, a libertatii personale.
    3. Autoritatile statului de resedinta vor informa cetatenii in cauza lipsiti de libertate despre posibilitatea lor de a comunica cu functionarul consular.
    4. Vizitele mentionate la paragraful 2 al prezentului articol vor avea loc in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta.
    Art. 27
    Accidente de circulatie
    Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara intarziere, functionarul consular in legatura cu accidentele grave de circulatie ale cetatenilor statului trimitator. La cererea oficiului consular, acestea ii vor pune la dispozitie documentele intocmite de organele competente in legatura cu evenimentele rutiere in care au fost implicati cetateni ai statului trimitator.
    Art. 28
    Decesul unui cetatean
    Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara intarziere, oficiul consular in legatura cu decesul unui cetatean al statului trimitator. La cerere, ii vor pune la dispozitie, gratuit, certificatul de deces ori o copie a altui document care confirma decesul.
    Art. 29
    Succesiunea
    1. Autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, oficiul consular in legatura cu deschiderea in acest stat a unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator, precum si cu privire la deschiderea unei succesiuni, indiferent de cetatenia persoanei decedate, daca prin neinformare ar fi lezate drepturile unui cetatean al statului trimitator in calitate de mostenitor, legatar sau titular de drepturi.
    2. Autoritatile statului de resedinta vor lua toate masurile necesare, prevazute de legile si regulamentele acestui stat, pentru conservarea succesiunii si vor transmite oficiului consular o copie a testamentului, daca acesta a fost intocmit, precum si toate informatiile de care dispun in legatura cu titularii de drepturi, domiciliul sau resedinta lor, valoarea si componenta masei succesorale, inclusiv sumele provenind din asigurari sociale, din alte venituri sau din polite de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, despre data cand urmeaza sa se deschida procedura succesorala sau despre stadiul acestei proceduri.
    3. Functionarul consular este autorizat sa reprezinte, fara a fi necesar sa prezinte o procura, direct sau indirect, prin intermediul reprezentantului sau, in fata autoritatilor judecatoresti sau a altor autoritati competente ale statului de resedinta, cetateanul statului trimitator, care are dreptul sau pretentii la o succesiune deschisa in statul de resedinta, in cazul in care acest mostenitor este absent sau nu a desemnat un mandatar al sau.
    4. Functionarul consular are dreptul sa ceara autoritatilor statului de resedinta:
    a) sa ia masuri de conservare a succesiunii, sa puna sau sa ridice sigilii, inclusiv sa desemneze un administrator si sa participe la aceste activitati;
    b) sa procedeze la vanzarea bunurilor care fac parte din succesiune, sa i se comunice data fixata pentru vanzare, astfel incat sa poata fi prezent.
    5. In momentul incheierii procedurii succesorale sau a celorlalte formalitati oficiale, autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere, oficiul consular si, dupa plata datoriilor, a taxelor si impozitelor, vor permite ca succesiunea sau bunurile personale ale persoanelor pe care le reprezinta sa fie transmise beneficiarilor.
    6. In cazul in care valoarea succesiunii nu este semnificativa, functionarul consular va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie predate. El va avea in acest caz dreptul sa le transmita persoanelor interesate.
    7. Functionarul consular are dreptul sa primeasca, pentru a le transmite celor interesati, bunurile personale si valorile apartinand cetatenilor statului trimitator care nu domiciliaza in statul de resedinta, precum si sumele care le revin acestora cu titlu de indemnizatie, pensie, asigurari sociale, drepturi salariale sau provenite din polite de asigurare.
    8. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu are domiciliul in statul de resedinta, a decedat in timpul unei sederi temporare in acest stat, bunurile sale trebuie protejate de autoritatile statului de resedinta si transmise, fara o procedura speciala, functionarului consular al statului trimitator. Functionarul consular trebuie sa acopere datoriile contractate de defunct in timpul sederii in statul de resedinta, pana la nivelul care sa nu depaseasca valoarea acestor bunuri.
    9. Transferul bunurilor si activelor in statul trimitator, in conformitate cu prevederile acestui articol, se va putea face cu respectarea legislatiei statului de resedinta.
    Art. 30
    Functii in legatura cu transportul maritim si fluvial
    1. Functionarul consular are dreptul sa acorde asistenta, prevazuta in prezenta conventie, navelor statului trimitator, precum si echipajelor acestor nave, in timpul cat acestea se afla in apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, de indata ce navele au fost admise la libera practica. El poate beneficia de dreptul de control si de inspectie asupra navelor statului trimitator si echipajelor lor. In acest scop el poate sa viziteze navele statului trimitator, sa ia legatura cu comandantii si cu echipajele acestor nave.
    2. In indeplinirea tuturor actelor privind nava statului trimitator, comandantul sau echipajul, functionarul consular poate solicita sprijin autoritatilor statului de resedinta.
    Art. 31
    Dreptul functionarului consular privind nava si echipajul acesteia
    In ceea ce priveste nava statului trimitator, functionarul consular are dreptul:
    a) fara a prejudicia drepturile autoritatilor statului de resedinta, sa viziteze nava si sa chestioneze comandantul sau orice alt membru al echipajului, sa verifice, sa primeasca, sa intocmeasca ori sa semneze orice fel de certificate sau alte documente privind nava, sa primeasca declaratii in legatura cu nava, incarcatura sau voiajul ei, precum si sa elibereze documentele necesare facilitarii intrarii, stationarii si iesirii navei;
    b) sa intervina, conform legislatiei statului trimitator, in vederea solutionarii oricarui diferend intre comandant si ceilalti membri ai echipajului, inclusiv a neintelegerilor privind contractele de angajare si conditiile de munca;
    c) in conformitate cu legislatia statului trimitator, sa participe la instalarea sau concedierea comandantului ori la inrolarea altor membri ai echipajului;
    d) sa ia masurile necesare in vederea asigurarii spitalizarii sau repatrierii comandantului ori a altor membri ai echipajului;
    e) sa acorde sprijin si asistenta comandantului navei sau oricarui membru al echipajului in raporturile sale cu instantele judecatoresti ori cu alte autoritati ale statului de resedinta;
    f) sa ia toate masurile necesare pentru a asigura disciplina si ordinea la bordul navei.
    Art. 32
    Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navelor
    1. Functionarul consular trebuie sa fie informat, in prealabil, in cazul in care o instanta judecatoreasca sau orice alta autoritate a statului de resedinta intentioneaza sa retina ori sa priveze de libertate la bordul navei statului trimitator comandantul, un alt membru al echipajului, un pasager al acestei nave sau o alta persoana care nu este cetatean al statului de resedinta, sa aplice sechestru pe un bun aflat la bord ori sa angajeze o ancheta oficiala la bordul navei, astfel incat sa poata asista la luarea unor astfel de masuri. Daca, datorita urgentei masurii, nu a fost posibil sa fie informat functionarul consular sau daca acesta nu a fost prezent la luarea masurilor, autoritatile statului de resedinta vor informa, fara intarziere si in mod complet, functionarul consular in legatura cu masurile pe care le-au luat. Autoritatile statului de resedinta ii vor facilita functionarului consular vizitarea persoanei retinute sau arestate si comunicarea cu aceasta si il vor sprijini pentru luarea masurilor corespunzatoare, menite sa protejeze interesele persoanei sau ale navei respective.
    2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in cazul unui control uzual efectuat de autoritatile statului de resedinta in materie de pasapoarte, vama, sanatate publica, poluarea marii si apararea vietii umane pe mare sau in cazul oricarui alt demers intreprins la cererea ori cu consimtamantul comandantului navei.
    Art. 33
    Functii in legatura cu avaria, esuarea sau naufragiul unei nave
    1. Daca o nava a statului trimitator este naufragiata, deteriorata, esuata, aruncata pe tarm sau sufera orice alta avarie in apele teritoriale ori interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, autoritatile competente ale acestui stat vor informa, fara intarziere, functionarul consular in legatura cu aceasta.
    2. In cazurile enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, autoritatile statului de resedinta vor lua, conform legilor acestui stat, masurile necesare pentru a organiza salvarea si protectia navei, pasagerilor, echipajului, echipamentului, incarcaturii, proviziilor si altor bunuri aflate la bordul navei si, de asemenea, pentru a evita orice prejudiciu adus bunurilor, precum si pentru a impiedica dezordini la bordul navei sau pentru a le inlatura. Aceste masuri vor fi luate, de asemenea, si fata de obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura sa si care au fost aruncate peste bord, informand functionarul consular despre masurile respective. Autoritatile vor ajuta functionarul consular pentru a putea lua el toate masurile de inlaturare a urmarilor avariei, esuarii sau naufragiului.
    3. In cazul in care o nava a statului trimitator este naufragiata si echipamentul, incarcatura, proviziile sau orice alte obiecte de la bordul navei au fost gasite pe tarmul statului de resedinta sau in apropierea lui ori sunt aduse in portul acestui stat si nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici agentul maritim, nici reprezentantul companiei de asigurare nu sunt prezenti sau nu pot lua masurile necesare de conservare ori de administrare a bunurilor, functionarul consular este autorizat sa ia, in calitate de reprezentant al proprietarului navei, masurile pe care proprietarul insusi le-ar fi putut lua in acelasi scop daca ar fi fost prezent.
    4. Functionarul consular poate, de asemenea, sa ia masurile prevazute la paragraful 3 al prezentului articol si atunci cand un obiect apartinand unui cetatean al statului trimitator, provenind de la bordul navei sau din incarcatura acesteia, indiferent de nationalitatea ei, avariata, esuata ori naufragiata, a fost adus intr-un port sau gasit pe tarm ori in apropierea tarmului. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze, fara intarziere, functionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.
    5. Functionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisa pentru a se determina cauzele avariei, esuarii sau naufragiului, conformandu-se legilor si regulamentelor statului de resedinta.
    Art. 34
    Functii in legatura cu decesul sau disparitia unui membru al echipajului
    1. Daca comandantul sau orice alt membru al echipajului unei nave a statului trimitator a decedat la bordul navei ori pe uscat sau este dat disparut in statul de resedinta, comandantul ori inlocuitorul sau, precum si functionarul consular al statului trimitator sunt singurii competenti sa faca inventarul tuturor bunurilor sau valorilor lasate de defunct ori disparut si sa efectueze demersurile necesare pentru conservarea bunurilor si transmiterea lor mostenitorilor, in vederea lichidarii succesiunii.
    Daca decedatul sau disparutul este cetatean al statului de resedinta, comandantul ori inlocuitorul sau va intocmi inventarul in momentul constatarii decesului sau disparitiei acestuia. Copia acestui inventar se remite autoritatilor statului de resedinta in vederea efectuarii demersurilor necesare pentru conservarea bunurilor si, in caz de nevoie, pentru lichidarea succesiunii. Aceste autoritati vor informa oficiul consular al statului trimitator in legatura cu masurile luate.
    2. In cazul in care functionarul consular exercita drepturile in materie succesorala, prevazute la paragraful 1 al prezentului articol, trebuie sa se conformeze legilor si regulamentelor statului de resedinta.
    Art. 35
    Functii privitoare la navigatia civila aeriana
    Prevederile prezentei conventii se aplica in mod corespunzator si aeronavelor civile ale statului trimitator, cu conditia ca aplicarea acestora sa nu contravina conventiilor bilaterale sau multilaterale la care cele doua state sunt parti.
    Art. 36
    Drepturi si taxe consulare
    1. Oficiul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta, drepturi si taxe pentru serviciile consulare efectuate, conform legilor si regulamentelor statului trimitator.
    2. Sumele percepute pentru serviciile consulare efectuate, mentionate la paragraful 1 al prezentului articol, sunt scutite de orice impozite si taxe in statul de resedinta.
    Art. 37
    Transmiterea actelor
    Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare si extrajudiciare si sa ia interogatorii in conformitate cu acordurile internationale in vigoare intre cele doua state, iar in lipsa unor acorduri, intr-un mod compatibil cu legile si regulamentele statului de resedinta. Acest drept poate fi exercitat numai fata de cetatenii statului trimitator si fara a aplica mijloace de constrangere.
    Art. 38
    Alte functii consulare
    Functionarul consular poate exercita orice alte functii consulare cu care il insarcineaza statul trimitator, daca acestea nu sunt contrare legilor si regulamentelor statului de resedinta sau daca acesta nu se opune.

    CAP. 4
    Facilitati, privilegii si imunitati

    Art. 39
    Facilitati acordate oficiului consular
    Statul de resedinta va acorda oficiului consular toate inlesnirile pentru exercitarea functiilor sale consulare si va lua masurile necesare pentru ca membrii oficiului consular sa-si poata indeplini insarcinarile oficiale si sa beneficieze de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
    Art. 40
    Arborarea drapelului national si folosirea stemei
    Statul trimitator are dreptul sa arboreze drapelul sau national si sa foloseasca stema de stat in statul de resedinta, dupa cum urmeaza:
    a) drapelul national al statului trimitator poate fi arborat pe cladirea destinata ca sediu al oficiului consular, pe resedinta sefului oficiului consular si pe mijloacele sale de transport, atunci cand acestea sunt folosite in interes oficial;
    b) stema statului trimitator si denumirea oficiului consular, scrisa in limba acestui stat si in cea a statului de resedinta, pot fi puse pe cladirea oficiului consular si pe resedinta sefului oficiului consular.
    In exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol se va tine seama de legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta.
    Art. 41
    Localuri si locuinte
    Statul de resedinta va sprijini statul trimitator, in cadrul legilor si reglementarilor sale, sa-si procure localurile necesare oficiului consular si, in caz de nevoie, locuinte corespunzatoare pentru membrii oficiului consular.
    Art. 42
    Dobandirea de terenuri si cladiri
    1. Statul trimitator poate, daca legile si reglementarile statului de resedinta permit:
    a) sa achizitioneze cladiri sau parti din cladiri, destinate localurilor oficiului consular, resedintei sefului oficiului consular ori ca locuinte pentru ceilalti membri ai oficiului consular;
    b) sa construiasca sau sa adapteze, in aceleasi scopuri, cladirile achizitionate;
    c) sa transfere proprietatea asupra cladirilor sau partilor din cladiri astfel achizitionate sau construite.
    2. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu scutesc statul trimitator de obligatia de a respecta reglementarile si restrictiile in materie de constructii, urbanism, protectia ansamblurilor arhitecturale sau a monumentelor, aplicabile pe teritoriul unde se afla amplasate cladirile sau partile din cladiri, destinate localurilor consulare.
    Art. 43
    Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei sefului de oficiu consular
    1. Localurile consulare si resedinta sefului oficiului consular sunt inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in acestea decat cu consimtamantul sefului oficiului consular, al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator in statul de resedinta sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
    2. Statul de resedinta are obligatia de a lua toate masurile necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare si pentru a preveni tulburarea linistii oficiului consular sau afectarea demnitatii sale.
    Art. 44
    Scutirea de rechizitie
    Localurile consulare, resedinta sefului oficiului consular si locuintele celorlalti membri ai oficiului consular, mobilierul, bunurile oficiului consular si mijloacele de transport nu pot face obiectul nici unei forme de rechizitie in scopuri de aparare nationala sau de utilitate publica.
    Art. 45
    Scutirea fiscala a localurilor consulare si a mijloacelor de transport
    1. Localurile consulare, resedinta sefului oficiului consular, precum si locuintele membrilor oficiului consular, asupra carora statul trimitator sau orice persoana, actionand in numele acestui stat, este proprietar ori locatar, sunt scutite de orice impozite si taxe de orice fel, nationale, regionale sau comunale, cu exceptia taxelor percepute ca remunerare pentru serviciile prestate.
    2. Scutirea fiscala prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol nu se aplica acelor impozite si taxe care, dupa legile si regulamentele statului de resedinta, cad in sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator sau a unor persoane care actioneaza in numele acestui stat.
    3. Dispozitiile prezentului articol se aplica, de asemenea, mijloacelor de transport folosite pentru nevoile oficiului consular.
    Art. 46
    Inviolabilitatea arhivelor si documentelor consulare
    Arhiva si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si in orice loc s-ar gasi.
    Art. 47
    Libertatea de comunicare
    1. Statul de resedinta permite si protejeaza libera comunicare a oficiului consular in scopuri oficiale. Oficiul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatica ori consulara si mesaje in clar sau cifrate pentru comunicarea cu guvernul sau, cu misiunile diplomatice sau cu celelalte oficii consulare ale statului trimitator, oriunde s-ar gasi ele.
    Oficiul consular nu poate instala si utiliza un post de radioemisie decat cu consimtamantul statului de resedinta.
    2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila. Prin expresia corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta referitoare la oficiul consular si functiile sale.
    3. Valiza consulara nu poate fi deschisa sau retinuta. Totusi, daca autoritatile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creada ca valiza contine alte obiecte decat corespondenta, documentele sau obiectele mentionate la paragraful 4 al prezentului articol, pot cere ca valiza sa fie deschisa in prezenta lor de catre un reprezentant autorizat al statului trimitator. Daca autoritatile statului trimitator refuza sa dea curs cererii, valiza este inapoiata la locul de origine.
    4. Coletele care constituie valiza consulara trebuie sa poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine decat corespondenta oficiala si documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
    5. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial care sa confirme calitatea sa si sa precizeze numarul de colete care constituie valiza consulara. In afara de cazul in care statul de resedinta consimte la aceasta, el nu trebuie sa fie cetatean al statului de resedinta sau o persoana domiciliata in statul de resedinta. In exercitarea functiilor sale acest curier este protejat de catre statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale si nu poate fi retinut, arestat ori supus unei alte forme de limitare a libertatii sale personale.
    6. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului navei sau aeronavei care urmeaza sa soseasca intr-un punct de intrare autorizat. Comandantul trebuie sa poarte un document oficial care sa indice numarul de colete ce constituie valiza consulara, dar el nu este considerat curier consular. Printr-un aranjament cu autoritatile locale, oficiul consular poate trimite pe unul dintre membrii sai sa ia valiza, in mod direct si liber, de la comandantul navei sau aeronavei ori sa predea o asemenea valiza, in acelasi mod.
    Art. 48
    Protectia functionarilor consulari
    Statul de resedinta va trata functionarii consulari cu respectul cuvenit si va lua toate masurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusa persoanei, libertatii si demnitatii lor.
    Art. 49
    Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a sefului oficiului consular
    1. Seful oficiului consular nu este supus jurisdictiei penale, civile si administrative a statului de resedinta.
    Dispozitiile paragrafului precedent nu se aplica in caz de actiune civila:
    a) care rezulta din incheierea unui contract pe care seful oficiului consular nu l-a facut in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
    b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in statul de resedinta de catre seful oficiului consular prin folosirea unui vehicul, a unei nave sau aeronave.
    2. Persoana sefului oficiului consular este inviolabila. Nici o masura de executare nu poate fi luata impotriva sa, in afara de cazurile prevazute la lit. a) si b) ale paragrafului 1 al prezentului articol si numai daca executarea poate avea loc fara a aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau locuintei sale.
    Art. 50
    Imunitatea de jurisdictie si inviolabilitatea personala a membrilor oficiului consular
    1. Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu nu sunt supusi jurisdictiei penale, civile si administrative a statului de resedinta, pentru actele indeplinite in exercitarea atributiilor lor oficiale.
    2. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in caz de actiune civila:
    a) care rezulta din incheierea unui contract, facut de un functionar consular, angajat consular sau membru al personalului de serviciu, pe care nu l-a incheiat in mod expres sau implicit in numele statului trimitator;
    b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat in statul de resedinta de un membru al oficiului consular prin folosirea unui vehicul, a unei nave sau aeronave.
    3. Nici o masura de executare nu poate fi luata impotriva functionarului consular, in afara de cazurile prevazute la lit. a) si b) ale paragrafului 2 al prezentului articol si numai daca executarea poate avea loc fara a se aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau locuintei sale.
    4. Pentru activitatile desfasurate in afara atributiilor legate de calitatea pe care o are, functionarul consular nu poate fi supus:
    a) unor masuri de retinere sau de detinere preventiva decat in cazul comiterii pe teritoriul statului de resedinta a unei infractiuni pentru care se prevede o pedeapsa privativa de libertate de minimum 5 ani si numai ca urmare a unei hotarari a autoritatilor judiciare competente ale statului de resedinta;
    b) unor alte masuri privative de libertate decat in cazul executarii unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.
    5. Atunci cand o procedura penala este angajata impotriva unui functionar consular, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente ale statului de resedinta. Intr-un astfel de caz procedura trebuie sa fie deschisa in termenul cel mai scurt posibil. Aceasta trebuie condusa cu consideratia cuvenita functionarului consular, avand in vedere pozitia sa oficiala, si, cu exceptia cazului prevazut la paragraful 4 al prezentului articol, astfel incat sa stanjeneasca cat mai putin posibil exercitarea functiilor consulare.
    6. In cazul luarii unor masuri privative de libertate sau de urmarire penala impotriva unui functionar consular ori a unui membru al familiei acestuia, a unui angajat consular sau a unui membru al personalului de serviciu, autoritatile competente ale statului de resedinta il vor informa despre aceasta, fara intarziere, pe seful oficiului consular al statului trimitator.
    7. Prevederile prezentului articol cu privire la functionarii consulari nu se vor aplica sefului oficiului consular.
    Art. 51
    Obligatia de a depune ca martor
    1. Membrii oficiului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in fata autoritatilor judiciare sau a altor autoritati competente ale statului de resedinta. Totusi, daca un functionar consular refuza sa depuna marturie, nici o masura coercitiva sau alta sanctiune nu va putea fi luata fata de acesta.
    Angajatii consulari si membrii personalului de serviciu nu trebuie sa refuze sa depuna ca martori daca nu se afla in situatia mentionata la paragraful 3 al prezentului articol.
    2. Autoritatea care solicita marturia trebuie sa evite sa impiedice functionarul consular sa-si indeplineasca functiile. Ea poate sa obtina marturia la resedinta lui, la oficiul consular sau sa accepte o declaratie verbala ori scrisa din partea acestuia, ori de cate ori acest lucru este posibil.
    3. Membrii oficiului consular au dreptul sa refuze depunerea de marturie asupra faptelor care au legatura cu exercitarea functiilor lor si prezentarea de corespondenta si documente oficiale referitoare la acestea. Ei vor refuza, de asemenea, sa depuna marturie in calitate de experti asupra legislatiei statului trimitator.
    Aceasta prevedere este aplicabila si membrilor personalului particular, atunci cand este vorba de fapte legate de activitatea oficiului consular.
    Art. 52
    Renuntarea la privilegii si imunitati
    1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile si imunitatile prevazute in art. 49, 50 si 51. Aceasta renuntare trebuie facuta intotdeauna expres si comunicata, in scris, statului de resedinta.
    2. Daca un membru al oficiului consular angajeaza o procedura intr-o materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie, nu poate invoca imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct de cererea principala.
    3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau administrativa nu este considerata ca renuntare la imunitate, in ceea ce priveste masurile de executare a hotararii, pentru care se cere o renuntare expresa.
    Art. 53
    Scutirea de prestatii personale si alte obligatii
    Statul de resedinta scuteste membrii oficiului consular de orice prestatii personale si de orice servicii de interes public, indiferent de caracterul lor, ca si de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile, contributiile si incartiruirile militare.
    Art. 54
    Scutirea de obligatia de inregistrare a strainilor
    Membrii oficiului consular sunt scutiti de toate obligatiile prevazute de legile si regulamentele statului de resedinta in materie de inregistrare a strainilor, de permise de sedere, ca si de alte formalitati privind strainii.
    Art. 55
    Scutiri fiscale
    1. Membrii oficiului consular sunt scutiti de orice impozite si taxe, personale si reale, nationale, regionale si comunale, in conformitate cu legislatiile nationale ale ambelor tari si pe baza de reciprocitate, cu exceptia:
    a) impozitelor indirecte, incorporate in mod normal in pretul marfurilor sau serviciilor;
    b) impozitelor si taxelor pe bunurile imobile particulare, situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 45;
    c) drepturilor de succesiune si de transfer, percepute de statul de resedinta, sub rezerva prevederilor lit. b) a art. 57;
    d) impozitelor si taxelor pe orice fel de venituri particulare provenite dintr-o activitate lucrativa, care isi au sursa in statul de resedinta;
    e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
    f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva dispozitiilor art. 45.
    2. Membrii oficiului consular care angajeaza persoane ale caror retributii sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit in statul de resedinta trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si regulamentele acestui stat le impun in materie de percepere a impozitului pe venit.
    Art. 56
    Scutiri vamale
    1. In conformitate cu legile si regulamentele sale, statul de resedinta permite intrarea si acorda scutiri de orice taxe vamale si alte redevente conexe, exceptand cheltuielile de depozitare, de transport si cheltuielile privind serviciile prestate, pentru:
    a) obiectele si alte bunuri destinate folosintei oficiale a oficiului consular;
    b) bunurile destinate folosintei personale a functionarului consular, inclusiv efectele destinate instalarii sale.
    2. Angajatul consular beneficiaza de scutirile prevazute la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol pentru obiectele importate cu ocazia primei sale instalari.
    3. Statul trimitator are dreptul sa importe in statul de resedinta si apoi sa exporte obiectele destinate folosintei si consumului oficiului consular, cum ar fi mobila, echipament, autoturisme, cu scutire de taxe vamale si de alte taxe similare impuse de statul de resedinta ca urmare a importului sau exportului.
    4. Functionarul consular poate sa importe in statul de resedinta si, respectiv, sa exporte bagajele, efectele si alte obiecte, inclusiv autoturismele destinate folosintei si consumului sau personal ori al membrilor familiei acestuia care locuiesc cu el, cu scutire de taxe vamale si de alte taxe similare impuse de statul de resedinta ca urmare a importului sau reexportului.
    Scutirea de taxe se va aplica tuturor obiectelor importate sau exportate de functionarul consular pe toata durata misiunii sale in statul de resedinta.
    5. Bagajul personal al functionarului consular este scutit de control vamal daca nu exista motive sa se presupuna ca acesta contine obiecte care nu beneficiaza de scutirile mentionate la lit. b) a paragrafului 1 al prezentului articol sau obiecte al caror import ori export este interzis de legile statului de resedinta sau supus regulilor sale de carantina. Intr-un asemenea caz controlul nu se poate face decat in prezenta functionarului consular, a unui membru al familiei sale sau a reprezentantului lor autorizat.
    Art. 57
    Succesiunea in cazul decesului unui membru al oficiului consular
    In caz de deces al unui membru al oficiului consular, statul de resedinta:
    a) permite exportul bunurilor mobile ale defunctului;
    b) nu va percepe taxe de succesiune sau de transfer asupra bunurilor mobile a caror existenta in statul de resedinta se datora prezentei in acest stat a defunctului, in calitate de membru al oficiului consular.
    Art. 58
    Libertatea de deplasare
    Sub rezerva legilor si regulamentelor referitoare la zonele in care accesul este interzis sau supus restrictiilor din motive de securitate nationala, statul de resedinta asigura tuturor membrilor oficiului consular libertatea de deplasare si de circulatie pe teritoriul sau.
    Art. 59
    Asigurarea mijloacelor de transport
    Mijloacele de transport proprietate a statului trimitator, destinate folosintei oficiului consular, si cele care sunt proprietatea membrilor oficiului consular trebuie sa faca obiectul unei asigurari obligatorii.
    Art. 60
    Privilegii si imunitati ale membrilor de familie
    Membrii familiei unui membru al oficiului consular beneficiaza de privilegiile prevazute la art. 49, 50, 51, 53, 54, 55, 56, 57 si 58 din prezenta conventie, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze in acest stat si sa nu exercite nici o activitate lucrativa.
    Art. 61
    Persoane care nu se bucura de privilegii si imunitati
    1. Membrii oficiului consular care sunt cetateni ai statului de resedinta sau au domiciliul permanent in acest stat nu beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, sub rezerva prevederilor art. 50 si ale art. 51 paragraful 3.
    2. Statul de resedinta trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra persoanelor mentionate la paragraful 1 al prezentului articol, in asa fel incat sa nu impiedice, fara motiv, exercitarea functiilor oficiului consular.

    CAP. 5
    Dispozitii generale si finale

    Art. 62
    Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
    1. Persoanele care beneficiaza de privilegii si imunitati in baza prevederilor prezentei conventii sunt obligate sa respecte legile si regulamentele statului de resedinta, fara a se prejudicia insa privilegiile si imunitatile lor.
    2. Localurile consulare nu vor fi utilizate intr-un mod incompatibil cu exercitarea functiilor consulare.
    Art. 63
    Exercitarea functiilor consulare de catre un membru al misiunii diplomatice
    1. Dispozitiile prezentei conventii se aplica in mod corespunzator si in cazul in care functiile consulare sunt exercitate de un membru al misiunii diplomatice.
    2. Numele si prenumele membrilor misiunii diplomatice, insarcinati sa exercite functiile consulare in cadrul misiunii diplomatice, vor fi notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta.
    3. Membrii misiunii diplomatice mentionati la paragraful 2 al prezentului articol continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile pe care le confera statutul lor diplomatic.
    Art. 64
    Dispozitii aplicabile persoanelor juridice
    Prevederile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului trimitator se vor aplica in mod corespunzator, atunci cand este cazul, si persoanelor juridice ale fiecareia dintre partile contractante.
    Art. 65
    Ratificarea, intrarea in vigoare si denuntarea
    1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a 30-a zi de la data ultimei notificari privind indeplinirea procedurilor interne de ratificare.
    2. Prezenta conventie va ramane in vigoare pentru o perioada nedeterminata. Ea poate fi denuntata, prin notificare scrisa, de oricare dintre partile contractante. In acest caz ea isi va inceta valabilitatea dupa 6 luni de la data denuntarii.
    Semnata la Skopje la data de 6 noiembrie 2002, in doua exemplare originale, in limbile romana si macedoneana, ambele texte avand aceeasi valoare.

                       Pentru Romania,
                       Mircea Geoana,
                       ministrul afacerilor externe

                       Pentru Republica Macedonia,
                       Ilinka Mitreva,
                       ministrul afacerilor externe



SmartCity5

COMENTARII la Legea 284/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 284 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu