LEGE
Nr. 187 din 7 decembrie 1999
privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie
politica
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 603 din 9 decembrie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Puterea comunista instaurata in Romania incepand cu data de 6 martie 1945 a
exercitat, in special prin organele securitatii statului, ca politie politica,
o permanenta teroare impotriva cetatenilor tarii, drepturilor si libertatilor
lor fundamentale. Aceasta indreptateste accesul la propriul dosar si
deconspirarea securitatii ca politie politica, in conditiile prezentei legi.
Art. 1
(1) Orice cetatean roman sau cetatean strain care dupa 1945 a avut
cetatenie romana are dreptul de acces la propriul dosar intocmit de organele
securitatii, ca politie politica. Acest drept se exercita la cerere si consta
in studierea nemijlocita a dosarului, eliberarea de copii de pe actele
dosarului si de pe inscrisurile doveditoare despre cuprinsul dosarului.
(2) Totodata persoana, subiect al unui dosar din care rezulta ca a fost
urmarita de organele securitatii statului, are dreptul, la cerere, sa afle
identitatea agentilor de securitate si a colaboratorilor, care au contribuit cu
informatii la completarea acestui dosar.
(3) De drepturile prevazute la alin. (1) si (2) beneficiaza sotul
supravietuitor si rudele pana la gradul al doilea inclusiv ale persoanei
decedate, in afara de cazul in care aceasta a dispus altfel.
(4) Exercitarea drepturilor prevazute la alin. (1) - (3) se face personal
sau prin reprezentant cu procura speciala si autentica.
Art. 2
Pentru a asigura dreptul de acces la informatiile de interes public, orice
cetatean roman cu domiciliul in tara sau in strainatate, precum si presa scrisa
si audiovizuala, partidele politice, organizatiile neguvernamentale legal
constituite, autoritatile si institutiile publice au dreptul de a fi informate,
la cerere, in legatura cu calitatea de agent sau de colaborator al organelor
securitatii, ca politie politica, a persoanelor care ocupa sau candideaza
pentru a fi alese ori numite in urmatoarele demnitati sau functii:
a) Presedintele Romaniei;
b) deputat sau senator;
c) membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar de stat, secretar
general, secretar general adjunct din Guvern si din ministere, director in
minister si asimilati ai acestor functii;
d) secretarii generali si secretarii generali adjuncti ai Camerelor
Parlamentului, directorii departamentelor celor doua Camere, consilierii
prezidentiali si de stat;
e) prefect, subprefect, secretar general si director in prefectura,
secretar general al consiliului judetean si al Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, primar, viceprimar, consilier judetean, consilier in
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, sefii serviciilor descentralizate
in judete;
f) directorul si adjunctii sai la Serviciul Roman de Informatii, Serviciul
de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Paza si Serviciul de
Telecomunicatii Speciale;
g) inspector general al politiei, inspector general adjunct, director
general, director, sef de serviciu si sef de birou la nivel central si
judetean, precum si ceilalti ofiteri si subofiteri angajati ai Ministerului de
Interne;
h) persoanele cu functii de conducere, la nivel national si judetean, in
Garda financiara si in organele vamale;
i) judecatorii si magistratii-asistenti de la Curtea Suprema de Justitie si
de la Curtea Constitutionala, procurorii de la Parchetul de pe langa Curtea
Suprema de Justitie, judecatorii, procurorii si prim-grefierii de la instantele
si parchetele civile si militare, avocatii si notarii publici;
i) personalul diplomatic si consular, cu exceptia celor care indeplinesc
functii tehnice sau administrative;
j) presedintele, vicepresedintii, judecatorii, consilierii de conturi,
procurorii financiari si prim-grefierul Curtii de Conturi;
k) presedinte si presedinte de sectie la Consiliul Legislativ, membrii
Consiliului Legislativ, persoane cu functii de conducere din Fondul
Proprietatii de Stat, presedintii si membrii Consiliului Concurentei, ai
Comisiei Nationale de Valori Mobiliare, ai Comisiei Nationale pentru Statistica
si ai Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie;
l) avocatul poporului si adjunctii acestuia;
m) membru in Consiliul National al Audiovizualului;
n) membru in consiliile de administratie ale societatilor publice de radio
si de televiziune, patron, director, redactor-sef, redactor in serviciile
publice sau private de televiziune, radio sau presa scrisa, analisti politici
si asimilatii acestora, dupa caz;
o) guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, presedinte, vicepresedinte de
banca si membrii consiliului de administratie din sectorul bancar;
p) membru, membru corespondent, membru de onoare sau secretar al Academiei
Romane;
r) rectorul, prorectorii, secretarul stiintific al senatului universitar si
decanii din institutiile de invatamant superior de stat si private;
s) inspector general sau adjunct, inspector de specialitate al
inspectoratului scolar judetean, director de liceu ori de grup scolar, precum
si director in institutiile de cultura, la nivel national, judetean si
municipal;
s) presedinte, vicepresedinte, secretar general si ceilalti membri ai
organelor de conducere statutare ale partidelor politice, la nivel national si
judetean, sau ai unei organizatii neguvernamentale si asimilatii acestor
functii;
t) personalul militar si civil cu functii de conducere din Ministerul
Apararii Nationale si din statele majore ale categoriilor de forte ale armatei,
precum si comandantii de unitati sau echivalente;
t) ierarhii si sefii cultelor religioase recunoscute de lege, pana la nivel
de preot inclusiv, precum si asimilatii lor de la parohiile din tara si din
strainatate;
u) presedinte, vicepresedinte si secretar general de organizatii patronale
si sindicale reprezentantive la nivel national si asimilatii acestor functii,
precum si ceilalti membri ai conducerilor executive respective;
v) director al directiei de posta si telecomunicatii, sefi de serviciu de
posta si de telecomunicatii, sefi de centrala telefonica;
x) persoanele cu functie de conducere din directiile sanitare judetene, din
directiile judetene de sanatate publica si a municipiului Bucuresti, din
Colegiul Medicilor din Romania, din casele de asigurari de sanatate, directorii
de spitale, precum si medicii psihiatri, anatomo-patologii si medicii legisti;
y) persoanele cu functii de conducere, inclusiv membru al consiliului de
administratie in regii autonome, companii nationale si societati comerciale
avand ca obiect activitati de interes public sau strategic, precum si membrii
conducerii fundatiilor, asociatiilor si filialelor care activeaza pe teritoriul
Romaniei, inclusiv fondatorii acestora;
z) persoanele care detin titlul de revolutionar sau de luptator cu merite
deosebite in Revolutia din decembrie 1989.
Art. 3
(1) Persoanele care candideaza spre a fi alese sau numite in una dintre
demnitatile sau functiile prevazute la art. 2 sunt obligate sa faca o
declaratie autentica, pe propria raspundere, potrivit legii penale, privind
apartenenta sau neapartenenta ca agent sau colaborator al organelor de
securitate, ca politie politica. Inainte de alegere sau de numire verificarea
se face din oficiu, pentru persoanele care candideaza pentru a fi alese sau
numite in demnitatile ori in functiile prevazute la art. 2 lit. a) - c); de
asemenea, verificarea este obligatorie si pentru persoanele care au fost alese
sau numite in respectivele demnitati ori functii publice, inclusiv pentru cele
aflate in exercitiul respectivelor demnitati sau functii la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, in cazul in care aceasta nu s-a facut in timpul
candidaturii.
(2) Declaratia prevazuta la alin. (1) se va depune o data cu cererea de
numire sau cu declaratia de acceptare a candidaturii.
(3) Verificarile se sisteaza daca persoana care exercita una dintre
demnitatile sau functiile enumerate la art. 2 demisioneaza sau, dupa caz,
renunta la candidatura ori la numire in termen de 15 zile de la data
comunicarii sau solicitarii acestor verificari.
(4) Pentru candidati verificarea se face, in mod obligatoriu, in ordinea
prezentei pe lista. Rezultatele verificarii vor fi publicate imediat in
Monitorul Oficial al Romaniei si vor fi puse la dispozitie mijloacelor de
informare in masa.
(5) In vederea verificarii, Biroul Electoral Central sau local, dupa caz,
va comunica in termen de 24 de ore listele cuprinzand candidatii Colegiului
Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii, care va transmite
rezultatul in termen de 7 zile.
Art. 4
(1) Verificarile solicitate se vor face respectandu-se urmatoarea ordine de
prioritati:
a) persoanele candidate in alegeri, in ordinea prevazuta la art. 2;
b) persoanele care urmeaza sa fie numite in una dintre functiile si
demnitatile prevazute la art. 2, la nivel national;
c) persoanele care urmeaza sa fie numite in una dintre functiile si
demnitatile prevazute la art. 2, la nivel local.
(2) Tinand seama de prioritatile enumerate mai sus, prin regulamentul
propriu de functionare Consiliul National pentru Studierea Arhivelor
Securitatii va da o ordine de prioritati pentru toate functiile si demnitatile
prevazute la art. 2.
Art. 5
(1) Prin politie politica se intelege toate acele structuri ale
securitatii, create pentru instaurarea si mentinerea puterii
totalitar-comuniste, precum si pentru suprimarea sau ingradirea drepturilor si
libertatilor fundamentale ale omului.
(2) Este agent al organelor de securitate, ca politie politica, in sensul
prezentei legi, orice persoana care a indeplinit calitatea de lucrator
operativ, inclusiv acoperit, al organelor de securitate in perioada 1945 -
1989.
(3) Este colaborator al organelor de securitate, ca politie politica, in
sensul prezentei legi, persoana care:
a) a fost retribuita sau recompensata in alt mod pentru activitatea
desfasurata in aceasta calitate;
b) a fost detinator de locuinta conspirativa sau de casa de intalnire;
c) a fost rezident al securitatii, in sensul prezentei legi;
d) orice alta persoana care a dat informatii securitatii, prin care s-a
adus atingere, nemijlocit sau prin alte organe, drepturilor si libertatilor
fundamentale ale omului. Informatiile cuprinse in declaratiile date in timpul
anchetei de catre persoana retinuta sau arestata pentru motive politice privind
cauza pentru care a fost cercetata, judecata si condamnata nu fac obiectul
acestei prevederi.
(4) Se considera colaborator al organelor de securitate, ca politie
politica, si persoana care a transmis sau a inlesnit transmiterea de
informatii, note, rapoarte sau alte acte, prin care se denuntau activitatea sau
atitudinile potrivnice regimului totalitar comunist, de natura sa aduca
atingere drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.
(5) Sunt asimilati colaboratorilor prevazuti la alin. (3) persoanele care
au avut competente decizionale, juridice ori politice sau care prin abuz de
putere politica au luat decizii la nivel central sau local, cu privire la
activitatea securitatii sau cu privire la activitatea altor structuri de
represiune ale regimului totalitar comunist.
(6) Implicarea in activitatea de politie politica a persoanelor prevazute
la art. 2 se stabileste pe baza datelor, probelor si indiciilor existente in
dosarele care fac obiectul cercetarii, precum si prin orice inscrisuri
prezentate de orice persoana interesata in cazul lipsei, alterarii sau
descompletarii dosarului.
Art. 6
Dispozitiile art. 45 alin. 2 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea si
functionarea Serviciului Roman de Informatii, precum si ale art. 20 alin. 2 si
ale art. 22 cu referire la anexa nr. 6 din Legea Arhivelor Nationale nr.
16/1996 nu sunt aplicabile dosarelor la care se refera art. 1 si datelor
solicitate in temeiul art. 2 din prezenta lege, care nu pot fi considerate ca
privesc siguranta nationala a Romaniei.
Art. 7
(1) Pentru aplicarea prevederilor prezentei legi se infiinteaza Consiliul
National pentru Studierea Arhivelor Securitatii, ca politie politica, cu sediul
in municipiul Bucuresti, denumit in continuare Consiliu.
(2) Consiliul este un organism autonom cu personalitate juridica, supus
controlului Parlamentului. Anual sau la cererea Parlamentului, Consiliul
prezinta rapoarte.
Art. 8
(1) Consiliul este condus de un colegiu compus din 11 membri.
(2) Membrii Colegiului Consiliului sunt numiti de Parlament, la propunerea
grupurilor parlamentare, potrivit configuratiei politice a celor doua Camere,
pe baza raportului comun, intocmit de comisiile juridice ale Camerei
Deputatilor si Senatului, in sedinta comuna, pentru un mandat de 6 ani.
Mandatul poate fi reinnoit o singura data.
(3) Propunerile nominale pentru Colegiul Consiliului se depun la Birourile
permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului de catre liderii grupurilor
parlamentare, in limita numarului de locuri stabilit potrivit alin. (1) si (2),
in cel mult 10 zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, care le trimite comisiilor juridice. Propunerile vor fi insotite de:
curriculum vitae, copiile fidele de pe fisele cuprinzand antecedentele penale,
declaratiile pe propria raspundere ale candidatilor, in sensul ca nu se
incadreaza in prevederile art. 5 alin. (2) - (5), respectiv ca nu au apartinut
si nu au colaborat cu organele de securitate.
(4) Comisiile juridice ale Camerei Deputatilor si Senatului vor audia in
sedinta comuna si vor verifica indeplinirea conditiilor impuse candidatilor
prin prezenta lege; candidaturile vor fi avizate individual. Raportul comun
cuprinzand rezultatul audierilor se inainteaza Birourilor permanente ale celor
doua Camere in termen de 10 zile calendaristice de la primirea listelor
cuprinzand candidatii.
(5) Candidatii care nu indeplinesc conditiile prevazute in prezenta lege
vor fi inlocuiti, la cererea comisiilor juridice ale celor doua Camere, de
catre grupurile parlamentare care i-au propus. Noile propuneri se inainteaza in
termen de 5 zile de la comunicarea facuta de birourile permanente ale celor
doua Camere catre grupurile parlamentare. Locurile ramase vacante ca urmare a
nedepunerii propunerilor de candidati de catre grupurile parlamentare in
termenul de 5 zile se redistribuie intre restul grupurilor parlamentare,
potrivit configuratiei prevazute la alin. (2).
(6) Camera Deputatilor si Senatul, intrunite in sedinta comuna, pe baza
raportului comun al comisiilor juridice, se pronunta prin vot asupra listei cuprinzand
candidatii pentru Colegiul Consiliului, in cel mult 10 zile calendaristice de
la data depunerii raportului comisiilor juridice. Votul se exprima prin apel
nominal.
(7) Colegiul Consiliului isi alege dintre membrii sai un presedinte, un
vicepresedinte si un secretar in termen de 5 zile de la constituirea sa.
Colegiul Consiliului lucreaza in prezenta a cel putin doua treimi din numarul
membrilor si adopta decizii cu majoritatea voturilor membrilor prezenti.
Dezbaterile Colegiului Consiliului nu sunt publice.
(8) Din Consiliu si din Colegiul Consiliului nu pot face parte agentii sau
colaboratorii organelor de securitate, astfel cum sunt definiti in prezenta
lege, cei ai altor servicii secrete straine, ai altor structuri informative
interne si straine si ai altor organizatii ce au desfasurat si desfasoara
activitati care contravin drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.
De asemenea, nu pot face parte persoanele care au suferit condamnari pentru
infractiuni de drept comun, chiar daca au fost amnistiate sau reabilitate.
Calitatea de membru al Colegiului Consiliului nu poate fi acordata persoanelor
care au facut sau fac parte din partide politice.
(9) Consiliul functioneaza in temeiul unui regulament elaborat de Colegiul
Consiliului in termen de 30 de zile de la data constituirii sale, adoptat prin
hotarare a Parlamentului in termen de 15 zile de la sesizare, care se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(10) La investirea in functie membrii Colegiului Consiliului depun
urmatorul juramant in fata Parlamentului:
"Jur sa respect Constitutia si legile tarii, drepturile si libertatile
fundamentale ale omului, sa-mi indeplinesc cu constiinciozitate, onoare si fara
partinire indatoririle ce-mi revin in calitate de membru al Colegiului
Consiliului. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
Art. 9
(1) In cazul in care, ulterior alegerii Consiliului, se constata ca unul
dintre membrii acestuia nu indeplineste conditiile prevazute in prezenta lege,
se procedeaza la revocarea mandatului si la o noua alegere. Verificarea
indeplinirii conditiilor se face, la cererea oricarei persoane, de catre Curtea
Suprema de Justitie.
(2) Revocarea se pronunta de Curtea Suprema de Justitie, in complet de 3
judecatori, cu citarea partilor. Decizia pronuntata poate fi atacata cu recurs
in termen de 10 zile de la pronuntare. Recursul se judeca in complet de 7
judecatori, cu citarea partilor. In ambele faze Curtea Suprema de Justitie
solutioneaza aceste cauze, cu celeritate.
Art. 10
(1) Consiliul isi elaboreaza proiectul bugetului propriu de venituri si
cheltuieli, pe care il inainteaza Guvernului in vederea includerii lui in
bugetul de stat.
(2) Presedintele Colegiului Consiliului este ordonator principal de
credite.
Art. 11
(1) Consiliul este organizat la nivel national si functioneaza intr-o
structura unica.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Consiliul General al Municipiului Bucuresti va asigura spatiile corespunzatoare
pentru desfasurarea activitatii Consiliului.
Art. 12
Pentru realizarea dreptului de acces la propriul dosar persoana
indreptatita conform art. 1 se adreseaza Consiliului printr-o cerere scrisa.
Consiliul va raspunde solicitarii in termen de 30 de zile.
Art. 13
(1) Persoanele indreptatite pot solicita Consiliului, in conformitate cu
prevederile art. 1 alin. (1), in conditiile prezentei legi, urmatoarele:
a) consultarea dosarelor sau a oricaror materiale intocmite pana la data de
22 decembrie 1989 de organele de securitate;
b) eliberarea unor copii de pe inscrisurile aflate in aceste dosare ori
alte materiale;
c) eliberarea unor adeverinte privind apartenenta sau neapartenenta,
colaborarea ori necolaborarea cu organele de securitate.
(2) Nu se elibereaza copii de pe acele inscrisuri ale dosarului, al caror
continut poate afecta major o terta persoana, decat in urmatoarele conditii:
a) cu acordul scris al persoanei ce poate fi afectata major sau al
mostenitorilor legali;
b) asigurand o copie care nu cuprinde pasajele privitoare la o terta
persoana ce poate fi afectata major.
Art. 14
(1) Continutul adeverintelor eliberate potrivit art. 13 alin. (1) lit. c)
poate fi contestat la Colegiul Consiliului in termen de 30 de zile de la comunicare.
(2) Contestatia va fi solutionata de Colegiul Consiliului in termen de 60
de zile de la inregistrare.
(3) Decizia Colegiului Consiliului poate fi atacata, in termen de 30 de
zile de la comunicare, la curtea de apel in competenta careia isi are
domiciliul contestatarul.
Art. 15
(1) Dreptul de acces la informatiile de interes public prevazute la art. 2
se exercita de catre persoana fizica sau persoana juridica indreptatita,
printr-o cerere adresata Consiliului.
(2) Prin aceasta cerere se poate solicita eliberarea unui act din care sa
rezulte daca a avut sau nu a avut calitatea de agent sau de colaborator al
organelor de securitate, privitor la persoanele care ocupa sau sunt propuse sa
fie numite in functiile enumerate la art. 2.
(3) Verificarile pot fi declansate si la cererea persoanelor care ocupa
functiile prevazute la art. 2, pentru propriul dosar.
(4) Pe baza cererilor primite potrivit alin. (1) Consiliul verifica probele
detinute, indiferent de forma lor, si instiinteaza de indata persoana, in
vederea exercitarii drepturilor prevazute la art. 3.
(5) Calitatea de agent sau de colaborator al organelor de securitate se
stabileste de catre Consiliu prin probele aflate in evidentele organelor de
securitate, coroborate cu probe cum ar fi: angajamentul scris si semnat de cel
in cauza, rapoarte, sinteze informative, inscrisuri olografe si dovezi,
indiferent de suportul pe care s-ar afla, din arhivele securitatii.
(6) In termen de 30 de zile de la data primirii cererilor Consiliul
citeaza, in vederea audierii, persoana care a solicitat, precum si persoana cu
privire la care s-au solicitat verificari, potrivit procedurii stabilite prin
regulament. Declansarea si finalizarea verificarilor solicitate se pot face si
in lipsa persoanelor legal citate.
(7) Dupa finalizarea verificarilor, care nu pot dura mai mult de 60 de zile
de la data primirii cererii, Consiliul comunica in scris solicitantului daca
persoana cu privire la care s-a cerut verificarea a fost sau nu a fost agent
ori colaborator al organelor securitatii, in sensul prezentei legi.
Art. 16
(1) Impotriva comunicarii eliberate potrivit art. 15 alin. (4) solicitantul
sau persoana cu privire la care s-a cerut verificarea se poate adresa
Colegiului Consiliului printr-o contestatie, in termen de 15 zile de la data
primirii comunicarii. Colegiul Consiliului reexamineaza documentatia care a
stat la baza comunicarii si in termen de 30 de zile de la data depunerii
contestatiei adopta o decizie care se comunica in termen de 10 zile atat
solicitantului, cat si persoanei cu privire la care s-au efectuat verificari,
indiferent de autorul contestatiei. Decizia Colegiului Consiliului poate fi
atacata in termen de 30 zile de la data comunicarii la curtea de apel, sectia civila,
in competenta careia isi are domiciliul contestatarul.
(2) Curtea de apel judeca in sedinta secreta in complet de 3 judecatori.
Participarea procurorului este obligatorie. Hotararea este definitiva si
irevocabila. Actele si lucrarile dosarelor au regim secret.
(3) In vederea adoptarii deciziei Colegiul Consiliului audiaza persoana cu
privire la care s-au cerut verificari si utilizeaza documentatia depusa de
aceasta sau de solicitant. Documentatia initiala poate fi completata. Persoana
fata de care se efectueaza verificari are dreptul sa consulte documentele care
au stat la baza comunicarii contestate. Lipsa persoanei legal citate nu
impiedica adoptarea unei decizii.
Art. 17
(1) Consiliul asigura publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
III-a, a comunicarilor ramase definitive prin necontestare sau ramase
definitive prin hotarare a curtii de apel.
(2) Consiliul asigura publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
III-a, a datelor de identitate, inclusiv numele conspirative si functiile
detinute de ofiterii si subofiterii de securitate, activi sau acoperiti,
implicati in activitati de politie politica.
(3) Consiliul da publicitatii informatiile si documentele care atesta
implicarea organelor de securitate si a altor structuri politice si represive
ale regimului totalitar comunist in savarsirea unor infractiuni grave contra
vietii, integritatii fizice sau psihice si libertatii persoanelor, precum si a
unor acte de tradare a intereselor nationale.
(4) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile in mod corespunzator si cu
privire la persoanele prevazute la art. 5 alin. (5).
Art. 18
In cazurile neelucidate, de decese sau de disparitii despre care exista
indicii ca s-au produs in legatura cu activitatea organelor de securitate,
Consiliul ofera informatii din proprie initiativa sau pe baza unei cereri
scrise din partea mostenitorilor prezumtivi ai celor declarati disparuti sau a
succesorilor celor decedati.
Art. 19
In scopul stabilirii adevarului istoric Colegiul Consiliului pune la
dispozitie cercetatorilor acreditati in acest sens de Consiliu documente si
informatii complete cu privire la structura, metodele si activitatile organelor
de securitate, in conditiile legii si ale regulamentului Consiliului.
Art. 20
(1) Colegiul Consiliului primeste in gestiune toate documentele privitoare
la exercitarea drepturilor prevazute de prezenta lege, detinute de organele de
securitate, cu exceptia celor care privesc siguranta nationala, potrivit legii.
(2) Documentele prevazute la alin. (1), precum si orice copii de pe acestea
pana la preluare se pastreaza si se studiaza la sediile detinatorilor de la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, membrii Colegiului avand acces
neingradit.
(3) Serviciul Roman de Informatii, Ministerul de Interne, Ministerul
Justitiei, Ministerul Apararii Nationale, Arhivele Nationale si orice alte
institutii publice sau private, precum si persoanele fizice, care detin
asemenea documente, sunt obligate sa asigure acest drept de acces si sa le
predea la cererea Colegiului Consiliului.
(4) Drepturile si obligatiile prevazute la alin. (1) - (3) se refera si la
inregistrarile audio si video, dischete, fotografii, filme si microfilme.
(5) Neindeplinirea obligatiilor prevazute la alineatele precedente atrage,
dupa caz, raspunderea penala, administrativa, civila sau disciplinara a
conducatorilor organelor, institutiilor si persoanelor fizice respective, dupa
caz.
(6) Stabilirea in concret a dosarelor care privesc siguranta nationala,
prevazute la alin. (1), se va face de comun acord de Consiliu, impreuna cu
conducerea Serviciului Roman de Informatii. In caz de divergenta, hotararea va
fi adoptata de Consiliul Superior de Aparare a Tarii.
Art. 21
Sediul Consiliului, precum si sediul propriei sale arhive beneficiaza de
paza permanenta cu titlu gratuit, asigurata de Comandamentul Trupelor de
Jandarmi.
Art. 22
Consiliul isi desfasoara activitatea pe o perioada de 6 ani, cu
posibilitatea prelungirii acesteia, prin hotarare a Parlamentului.
Art. 23
(1) La incetarea activitatii Consiliului fondul arhivistic si documentar
constituit pe baza prezentei legi se preda spre conservare Arhivelor Nationale.
(2) De asemenea, se transfera Arhivelor Nationale sediile si dotarile
Consiliului.
Art. 24
(1) Nerespectarea prevederilor prezentei legi de catre alte persoane decat
cele prevazute la art. 20 atrage, de asemenea, raspunderea penala, civila,
administrativa sau disciplinara, dupa caz.
(2) Sustragerea, tainuirea, falsificarea, contrafacerea, deteriorarea sau
distrugerea dosarelor, registrelor si a oricaror documente ale securitatii se
pedepsesc potrivit legii penale, maximul pedepsei majorandu-se cu 2 ani.
(3) Eliberarea de adeverinte, documente sau copii de pe acestea din dosare
sau informatii despre acestea, in alte conditii decat cele prevazute in
prezenta lege, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6
luni la 5 ani.
(4) Darea spre publicitate a unor date sau informatii din dosare,
necorespunzatoare adevarului, de natura sa lezeze viata, demnitatea, onoarea
sau reputatia unei persoane constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 3 luni la 3 ani.
(5) Prezentarea denaturata a datelor din dosarul de securitate, in scopul
discreditarii sau al nedeconspirarii, constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani si interzicerea dreptului de a mai lucra in
domeniul arhivelor.
Art. 25
Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Ministerul
Apararii Nationale, Ministerul de Interne, Ministerul Justitiei si Ministerul
Public au obligatia de a pune la dispozitie comisiilor juridice ale Camerei
Deputatilor si Senatului materialele solicitate cu privire la persoana candidatilor
primului Colegiu al Consiliului, constituit potrivit prevederilor art. 8.
Art. 26
Nici o alta prevedere legala privitoare la regimul documentelor nu poate fi
interpretata astfel incat sa impiedice aplicarea prevederilor prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
din 20 octombrie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VASILE LUPU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ULM NICOLAE SPINEANU