HOTARARE Nr.
998 din 2 august 2006
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microtehnologie - IMT Bucuresti
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 701 din 16 august 2006
Având în vedere prevederile art. 2 din Hotărârea
Guvernului nr. 637/2003 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi
funcţionare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 19 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002
privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru
Microtehnologie - IMT Bucureşti, persoană juridică română cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Erou Iancu Nicolae
nr. 32B, sectorul 2, care funcţionează în coordonarea Autorităţii Naţionale
pentru Cercetare Ştiinţifică, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se aprobă, prin ordin al conducătorului Autorităţii Naţionale pentru
Cercetare Ştiinţifică, structura organizatorică a Institutului Naţional de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microtehnologie - IMT Bucureşti.
Art. 3. - Hotărârea Guvernului nr. 1.318/1996 privind
înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare
pentru Microtehnologie - IMT Bucureşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din 11 decembrie 1996, se
modifică după cum urmează:
1. Articolele 3-9 se
abrogă.
2. Anexele nr. 1 şi 2 se abrogă.
Art. 4. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare si funcţionare a Institutului Naţional
de Cercetare-Dezvoltare pentru Microtehnologie - IMT Bucureşti
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare
pentru Microtehnologie - IMT Bucureşti, denumit în continuare institut
naţional, este persoană juridică română care funcţionează în coordonarea
Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, denumită în continuare organ coordonator.
Art. 2. - Institutul naţional
funcţionează pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, calculează
amortismente şi conduce evidenţa contabilă în regim economic şi îşi desfăşoară
activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002
privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare,
precum şi ale prezentului regulament.
Art. 3. - (1) Institutul naţional are ca scop
desfăşurarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică în
domeniul microtehnologiei, corespunzător hotărârii Guvernului de înfiinţare a
acestuia.
(2) Institutul naţional contribuie, în principal, la
elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului specific, potrivit hotărârii
de înfiinţare, şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi
tehnologice stabilite prin programele naţionale de cercetare ştiinţifică şi
dezvoltare tehnologică.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate
Art. 4. - (1) Obiectul de
activitate al institutului naţional cuprinde, în principal:
A. Activităţi de cercetare-dezvoltare în domeniul
microtehnologiilor: cod CAEN 7310:
1. In cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare
şi inovare:
a) cercetare avansată în domeniul microsistemelor, cum
ar fi: investigaţii experimentale, modelare şi simulare, arhitecturi tip
inteligenţă computaţională, sisteme de inspiraţie biologică, sisteme
biotehnice, nanotehnologie, inclusiv al materialelor, al tehnologiilor şi al
microstructurilor specifice;
b) cooperare în cercetarea fundamentală din fizică,
chimie şi biologie, utilizând tehnici de microsistem;
c) cercetare aplicativă precompetitivă în domeniul
microingineriei, cum ar fi: micromecanică, microoptică, microsisteme
optoelectromecanice etc;
d) dezvoltări tehnologice în domeniul
microfabricaţiei, cu aplicaţii în electronică, electrotehnică, optică, mecanică
fină, tehnică spaţială şi nucleară, biotehnologii etc;
e) cercetare aplicativă cu caracter precompetitiv în
domeniul microtehnologiilor şi microsistemelor;
f) realizare de modele experimentale, standuri de
testare şi omologare, echipamente experimentale de caracterizare şi fabricaţie
a produselor din domeniul de activitate, standuri demonstrative;
g) elaborare de studii şi desfăşurare de cercetări
aplicative în vederea restructurării, retehnologizării şi modernizării unor
ramuri şi sectoare de activitate, precum şi a unor întreprinderi economice de
profil;
h) elaborare de strategii, studii de diagnoză şi
prognoză privind dezvoltarea ştiinţei şi tehnologiei în domeniul propriu de
activitate;
i) standardizare, metrologie şi atestarea calităţii;
2. Alte activităţi de cercetare ştiinţifică şi
dezvoltare tehnologică:
a) cercetare aplicativă şi/sau dezvoltare tehnologică
pentru soluţionarea unor probleme concrete din domeniul
de activitate;
b) cooperare în cercetarea fundamentală din fizică,
chimie şi biologie;
3. Activităţi de cercetare ştiinţifică, dezvoltare
tehnologică şi inovare pentru realizarea planurilor sectoriale şi a programelor-nucleu.
4. Activităţi de cercetare-dezvoltare în cadrul
programelor internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare.
B. Activităţi conexe activităţii de
cercetare-dezvoltare, desfăşurate în domeniul propriu de activitate, cu
aprobarea organului coordonator şi, după caz, cu autorizarea instituţiilor
abilitate, constând în:
a) participare la elaborarea strategiei domeniului, cod
CAEN 7310;
b) asistenţă tehnică, consultanţă, furnizarea de
servicii ştiinţifice şi tehnologice (inclusiv accesul la tehnica
informaţională) agenţilor economici sau oricăror beneficiari interesaţi, cod
CAEN 7420;
c) cooperare în organizarea de activităţi de
asistenţă tehnică şi transfer de tehnologie destinate întreprinderilor mici şi
mijlocii, cod CAEN 7420;
d) organizarea Conferinţei
Internaţionale de Semiconductori (CAS) şi a altor manifestări ştiinţifice
interne şi internaţionale, periodic sau ocazional, cod CAEN 9112;
e) testare de produse în vederea certificării, cod
CAEN 7430;
f) editare de publicaţii tehnice si ştiinţifice, cod
CAEN 2211.
C. Formare şi specializare profesională în domeniul
de activitate, cod CAEN 8042:
1. organizarea de cursuri intensive de specializare
şi cursuri de instruire în domeniul de activitate al institutului naţional
pentru personalul propriu (permanent sau detaşat), precum şi pentru orice alţi
participanţi din ţară şi din străinătate;
2. cooperare şi organizare de cursuri
multidisciplinare cu caracter postuniversitar cu unităţi de învăţământ
acreditate în acest scop;
3. organizarea de activităţi
de doctorat, în condiţiile legii.
D. Execuţie de unicate şi serii mici, cod CAEN 3210.
Art. 5. - In cadrul obiectului său de activitate institutul naţional poate colabora şi la realizarea
unor activităţi de cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de
apărare naţională sau poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu aprobarea organului
coordonator.
CAPITOLUL III
Patrimoniul
Art. 6. - Patrimoniul institutului naţional,
reactualizat, stabilit pe baza situaţiilor financiare încheiate la 31 decembrie
2005, este de 10.108 mii lei, din care active imobilizate 4.028 mii lei, active
circulante 6.043 mii lei şi cheltuieli în avans 37 mii lei.
Art. 7. - (1) Institutul naţional administrează, cu
diligenta unui bun proprietar, bunuri proprietate publică şi privată a
statului, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau
realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate publică şi privată a
statului administrate de institutul naţional, precum şi bunurile proprii dobândite
în condiţiile legii sau realizate din venituri proprii, după caz, se
înregistrează distinct în patrimoniul acestuia.
(2) Institutul naţional poate realiza servicii sau
activităţi de microproducţie prin asociere în participaţiune, în scopul
stimulării valorificării rezultatelor cercetării, cu aprobarea organului
coordonator.
Art. 8. - Rezultatele cercetărilor obţinute în baza
derulării unui contract finanţat din fonduri publice aparţin institutului
naţional, în calitate de persoană juridică executantă, precum şi ordonatorului
principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu s-a prevăzut
altfel. Administrarea, înregistrarea în evidenţa contabilă a institutului
naţional, precum şi înstrăinarea, închirierea sau concesionarea şi casarea
rezultatelor cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract finanţat din
fonduri publice se fac potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind
cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare.
Art. 9. - In exercitarea drepturilor sale institutul
naţional posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz,
dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de
activitate.
Art. 10. - Patrimoniul
institutului naţional poate fi modificat conform prevederilor legale în
vigoare.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică şi funcţională
Art. 11. - Institutul naţional are, în cadrul
structurii sale organizatorice, departamente, secţii, laboratoare şi alte
structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate.
Art. 12. - Structura organizatorică a institutului
naţional se aprobă prin ordin al conducătorului organului coordonator şi
cuprinde, pe lângă structura organizatorică prevăzută la art. 11, şi
următoarele compartimente: compartimentul juridic, compartimentul de marketing,
compartimentul financiar-contabil, compartimentul de audit şi control
financiar, compartimentul de diseminare a informaţiilor, relaţii publice şi mass-media.
Art. 13. - In funcţie de specificul activităţii, prin
decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie, se
pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare proprii ori
în colaborare cu alte unităţi din ţară sau din străinătate.
CAPITOLUL V
Organele de conducere
Art. 14. - Conducerea institutului naţional este
asigurată de:
a) consiliul de administraţie;
b) comitetul de direcţie;
c) directorul general.
Art. 15. - Orientarea şi coordonarea activităţii
tehnico-ştiinţifice din institutul naţional sunt asigurate de consiliul
ştiinţific.
SECŢIUNEA 1
Consiliul de administraţie
Art. 16. - (1) Consiliul de administraţie este format
din 7 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al conducătorului organului
coordonator, la propunerea conducerii autorităţii de stat de la care aceştia
provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit din 4 în 4 ani.
(2) Din consiliul de administraţie fac parte în mod
obligatoriu:
a) directorul general al institutului naţional, care este preşedintele consiliului de
administraţie;
b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului
naţional;
c) un reprezentant al autorităţii de stat pentru
cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei.
(3) Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie
sunt specialişti din domeniu, propuşi de organul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de
abateri sau de nerespectare a îndatoririlor ce le revin.
Art. 17. - (1) Membrii consiliului de administraţie îşi
păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau unitatea de la care provin,
precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă din această calitate.
(2) Pentru activitatea desfăşurată în calitate de
membri ai consiliului de administraţie aceştia beneficiază de o indemnizaţie
lunară stabilită de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din
salariul de bază al directorului general al institutului naţional.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de
administraţie nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa
în aceeaşi calitate la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii
contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al
consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la
gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte
unităţi cu acelaşi profil sau cu care institutul naţional se află în relaţii
comerciale directe.
Art. 18. - (1) Consiliul de administraţie are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) aprobă, la propunerea
consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a
institutului naţional, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de
modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a
domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice şi
funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de
subunităţi din structura acestuia;
c) analizează şi avizează proiectul bugetului de
venituri şi cheltuieli, care se depune la organul coordonator în vederea
aprobării conform reglementărilor legale;
d) analizează şi avizează situaţiile financiare
anuale, pe care le supune spre aprobare organului coordonator, şi aprobă
raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în
anul precedent;
e) analizează realizarea criteriilor de performanţă
şi raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institutul naţional
şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al
bugetului de venituri şi cheltuieli;
f) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre
aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi
realizate de institutul naţional;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea
patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea unor bunuri din
patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii;
h) aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu
respectarea prevederilor legale;
i) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art.
38 şi stabileşte modul de rambursare a acestora;
j) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută;
k) aprobă mandatul pentru negocierea contractului
colectiv de muncă;
l) aprobă criteriile şi
comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul institutului
naţional.
(2) Consiliul de administraţie exercită orice alte
atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 19. - Consiliul de administraţie îşi desfăşoară
activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat
de organul coordonator. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea
institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în
competenţa altor organe.
Art. 20. - (1) Consiliul de administraţie se întruneşte
de regulă o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului naţional o
cer, la convocarea preşedintelui sau la solicitarea a cel puţin 3 membri.
(2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt
conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de vicepreşedintele
ales de membrii consiliului.
Art. 21. - (1) Consiliul de administraţie îşi
desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin 5 membri. Dacă nu este
îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi reprogramată
într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi.
(2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu
majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de 4 membri.
Art. 22. - La şedinţele consiliului de administraţie
participă, în calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului
reprezentativ din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în
cazul în care aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
Art. 23. - Pentru luarea unor decizii vizând probleme
complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză
consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Activitatea
acestora va fi remunerată conform prevederilor legale.
Art. 24. - (1) Membrii consiliului de administraţie
sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le
revin şi răspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului
naţional.
(2) Membrii consiliului de administraţie care s-au
abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare
pentru institutul naţional nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de
vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au
anunţat în scris despre aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administraţie care nu
respectă prevederile art. 17 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru
daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.
Art. 25. - In primul trimestru al fiecărui an consiliul
de administraţie prezintă organului coordonator un raport asupra activităţii
desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de
activitate pentru anul în curs.
Art. 26. - Secretariatul consiliului de administraţie
este asigurat de institutul naţional. Atribuţiile secretariatului sunt
prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al consiliului de
administraţie.
SECŢIUNEA a 2-a
Comitetul de direcţie
Art. 27. - (1) Conducerea operativă a institutului
naţional este asigurată de un comitet de direcţie compus din directorul general
şi din conducătorii principalelor compartimente din structura organizatorică a
institutului naţional.
(2) La şedinţele comitetului de direcţie participă, în
calitate de invitat permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ
din institutul naţional sau un reprezentant al salariaţilor, în cazul în care
aceştia nu sunt constituiţi în sindicat.
Art. 28. - (1) Comitetul de direcţie exercită atribuţii
şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi
aprobate de consiliul de administraţie.
(2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete
necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului
naţional;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) programul de investiţii;
e) sistemul de asigurare a calităţii;
f) alte obligaţii.
Art. 29. - Comitetul de direcţie se întruneşte decadal
şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun, la convocarea directorului general
sau, după caz, a înlocuitorului acestuia.
SECŢIUNEA a 3-a
Directorul general
Art. 30. - (1) Activitatea curentă a institutului
naţional este condusă de directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani,
pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei
elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea
acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului
general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult 4 ani.
(2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului
general se fac prin ordin al organului coordonator.
Art. 31. - Directorul general are, în principal,
următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele
institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi
economici, precum şi cu persoane fizice din ţară şi din străinătate;
b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile
la nivelul departamentelor institutului naţional, precum şi relaţiile acestora
cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie;
c) propune consiliului de
administraţie modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a
institutului naţional;
d) numeşte directorii şi conducătorii
compartimentelor din structura organizatorică a institutului naţional, în urma
concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi
îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie;
e) angajează şi concediază personalul institutului
naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă;
f) asigură negocierea
contractului colectiv de muncă la nivelul institutului naţional şi a salariilor
personalului acestuia, prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate
din negocierea directă;
g) răspunde de administrarea întregului patrimoniu,
cu respectarea prevederilor legale;
h) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor
de comerţ interior şi de import-export, prin compartimentele proprii
specializate;
i) analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor
cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de
marketing;
j) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator
de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat,
în condiţiile legii;
k) poate delega, în condiţiile legii, o parte dintre
atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional;
l) exercită orice alte
atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie.
SECŢIUNEA a 4-a
Consiliul ştiinţific
Art. 32. - (1) Consiliul ştiinţific este format din 5
membri, reprezentând principalele compartimente din cadrul institutului
naţional, care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători
cu realizări deosebite în domeniu, salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret
de către cadrele cu studii superioare din institutul naţional.
(3) Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept,
directorul general şi directorul ştiinţific al institutului naţional.
(4) Consiliul ştiinţific este condus de preşedinte
sau, în lipsa acestuia, de vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de membrii
consiliului ştiinţific.
(5) Consiliul ştiinţific se organizează şi
funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de
administraţie.
Art. 33. - Atribuţiile principale ale consiliului
ştiinţific sunt următoarele:
a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a
activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor
proprii de cercetare-dezvoltare;
b) analizează, avizează şi urmăreşte realizarea
lucrărilor de cercetare ştiinţifică;
c) propune spre aprobare consiliului de administraţie
programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional;
d) avizează hotărârile consiliului de administraţie
care implică politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii;
e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională
şi pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale;
f) organizează şi coordonează desfăşurarea
manifestărilor cu caracter ştiinţific;
g) avizează acţiunile de cooperare, interne şi
internaţionale, cu scop ştiinţific;
h) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de
perfecţionare în ţară şi în străinătate.
CAPITOLUL VI
Bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia
acestuia. Relaţii financiare
Art. 34. - (1) Institutul naţional întocmeşte anual
bugetul de venituri şi cheltuieli, situaţiile financiare anuale, potrivit
normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice şi
reglementărilor legale în vigoare.
(2) Situaţiile financiare
anuale se aprobă de către organul coordonator, în condiţiile legii.
Art. 35. - (1) Veniturile şi cheltuielile institutului
naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe
baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de organul coordonator şi se aprobă
prin ordin al conducătorului organului coordonator, cu avizul Ministerului
Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei.
Art. 36. - Institutul naţional
determină anual volumul de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de
efectuat, corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată.
Art. 37. - (1) Salariile individuale ale personalului se
stabilesc prin negociere, conform reglementărilor
legale şi prevederilor contractului colectiv de muncă, în limita fondului total
destinat plăţii salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli
stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de bază al directorului general se
stabileşte prin ordin al conducătorului organului coordonator, potrivit
reglementărilor legale în vigoare.
Art. 38. - (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente,
în situaţia în care în cursul unui an resursele financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite bancare în valoare de cel
mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se
efectuează cu aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al
Ministerului Finanţelor Publice.
Art. 39. - (1) Institutul naţional hotărăşte cu privire
la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de
activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare,
precum şi din surse bugetare, prin organul coordonator,
potrivit legii.
(2) Organul coordonator va cuprinde în bugetul său de
venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări,
achiziţionării de aparatură, echipamente şi instalaţii pentru institutul
naţional.
(3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi
(2) se adjudecă potrivit legii.
Art. 40. - (1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale
institutului naţional se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale
cu sediul în România şi prin unităţi de trezorerie.
(2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de
încasări şi plăţi în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea
nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutare
stabilite prin actele normative în vigoare.
(3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de
comerţ exterior, aferente obiectului său de activitate, potrivit legii.
Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unităţile bancare specializate cu
sediul în România.
Art. 41. - Institutul naţional îşi organizează
controlul financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 42. - Litigiile institutului naţional cu persoane
fizice sau persoane juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre
rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun.
Art. 43. - Modificările şi completările regulamentului
de organizare şi funcţionare a institutului naţional se pot face la propunerea
consiliului de administraţie, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 44. - Statutul de institut naţional se reînnoieşte
periodic prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani, sau
la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.