DECIZIE Nr. 165 din 1 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 alin.
(1) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, precum si a
dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/2000
privind invatamantul universitar si postuniversitar de stat cu taxa, peste
locurile finantate de la bugetul de stat, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 441/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 431 din 13 mai 2004
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 58 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, precum si a dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 133/2000 privind invatamantul universitar si postuniversitar de
stat cu taxa, peste locurile finantate de la bugetul de stat, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 441/2001, exceptie ridicata de Fundatia
Universitara pentru Integrare Europeana prin Universitatea Romano-Germana din
Sibiu in Dosarul nr. 5.460/2003 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia
comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, prin rector Antonie
Iorgovan, cu imputernicire depusa la dosar, si lipsesc celelalte parti, fata de
care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate depune la dosar concluzii scrise
si solicita admiterea acesteia, sustinand ca textele de lege care formeaza
obiectul exceptiei contravin principiului statului de drept consacrat prin art.
1 din Constitutia Romaniei, republicata, principiu din care rezulta obligatia
statului de a acorda protectie tuturor categoriilor sociale, prin masuri
adecvate, intre care se numara gratuitatea invatamantului de stat si acordarea
de burse sociale de studii. Prin aplicarea dispozitiilor legale atacate se
ajunge in fapt la privatizarea invatamantului superior, dat fiind ca in
institutiile de invatamant superior de stat sunt preponderente locurile de
studiu cu taxa. Pe de alta parte, legea instituie o situatie privilegiata
pentru institutiile de invatamant superior de stat in raport cu cele
particulare in privinta atribuirii numarului de locuri de studiu cu taxa.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, deoarece argumentele invocate de autorul acesteia se bazeaza pe
interpretarea eronata a textelor criticate. Prin art. 2 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 133/2000, numarul locurilor cu taxa din invatamantul
superior de stat este propus de senatul universitar al fiecarei institutii si
se aproba de Ministerul Educatiei si Cercetarii. Acest numar nu este nelimitat,
iar modul in care se stabileste constituie o problema de aplicare a legii si nu
de constitutionalitate a prevederilor acesteia. Pe de alta parte, tinerii care
ar urma sa ocupe locurile cu taxa au deplina libertate sa opteze pentru oricare
dintre formele de invatamant de stat sau particulare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 5.460/2003,
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 58 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
republicata, precum si a dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 133/2000 privind invatamantul universitar si postuniversitar de
stat cu taxa, peste locurile finantate de la bugetul de stat, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 441/2001.
Exceptia a fost ridicata de reclamanta Fundatia Universitara pentru
Integrare Europeana prin Universitatea Romano-Germana din Sibiu, in dosarul cu
numarul de mai sus, avand drept obiect solutionarea unei actiuni in contencios
administrativ privind legalitatea ordinului emis de Ministerul Educatiei,
Cercetarii si Tineretului, referitor la aprobarea cifrelor de scolarizare din
invatamantul superior pentru anul universitar 2003 - 2004.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de
lege criticate sunt neconstitutionale, intrucat sunt in incontestabila
contradictie cu litera si cu spiritul Constitutiei Romaniei. Astfel, art. 32
alin. (4) din Legea fundamentala reglementeaza principiul gratuitatii
invatamantului de stat, fara a distinge din aceasta perspectiva intre
diferitele niveluri si forme de invatamant. Rezulta ca in sfera invatamantului
universitar de stat regula este gratuitatea acestuia, chiar daca legiuitorul
constituant, intr-o interpretare mai larga, subsumata insa reglementarii
legale, nu exclude posibilitatea invatamantului de stat cu taxa. Or,
dispozitiile art. 58 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995 rastoarna
esenta principiului constitutional, deoarece circumscrie situatiile de
gratuitate in cifra de scolarizare aprobata anual de Guvern si consacra
implicit caracterul nelimitat al locurilor cu taxa.
In acest sens, prevederile art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 133/2000, aprobata prin Legea nr. 441/2001, care autorizeaza
institutiile de invatamant superior de stat sa admita, peste locurile finantate
de la bugetul de stat, un numar nedeterminat de studenti si cursanti care
accepta sa plateasca cheltuielile de scolarizare. In felul acesta se creeaza o
inflatie de locuri cu taxa alocate invatamantului de stat, ceea ce face ca
regula constitutionala a gratuitatii invatamantului de stat sa devina, la
nivelul legii, exceptie, iar situatiile de exceptie permise de Legea
fundamentala (locurile cu taxa) sa beneficieze de un regim juridic mult mai
favorabil.
Art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, reglementeaza
principiul fundamental al egalitatii in fata legii si a autoritatilor publice
pentru toate persoanele fizice sau juridice avand cetatenia sau nationalitatea
romana, fara privilegii si fara discriminari. Prin raportare la acest
principiu, textele legale criticate genereaza o flagranta discriminare intre
institutiile de invatamant de stat si cele particulare. In conceptia
Constitutiei, invatamantul din Romania este realizat printr-un sistem unitar la
nivel national, de catre institutii de stat si institutii particulare, toate
avand in mod evident acelasi scop, si anume prestarea unui serviciu public
deschis tuturor potentialilor usageri. Prin urmare, in acest sistem unitar
trebuie sa existe acelasi regim juridic pentru serviciul public de invatamant,
indiferent ca el se poate presta prin intermediul unor institutii publice sau
particulare. Textele legale criticate s-au indepartat de la litera si spiritul
Constitutiei, dezvoltand premisele unei politici de anihilare a invatamantului
particular prin aprobarea de locuri cu taxa, aproape nelimitate, in
invatamantul superior de stat, ceea ce evident pericliteaza insasi existenta
institutiilor de invatamant particular. Institutiile de stat practica o
politica de concurenta neloiala la adapostul textelor contestate de autorul
exceptiei, situatie ce duce la suprimarea dreptului institutiilor de invatamant
particulare de a activa in baza autonomiei lor organizatorice si functionale,
ca parte integranta a sistemului national de invatamant si educatie.
Mai mult decat atat, potrivit art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 133/2000, institutiile de invatamant superior de stat, prin intermediul
senatelor lor, au rolul principal in procesul de stabilire a locurilor de
studiu cu taxa, pe cata vreme institutiilor de invatamant superior particulare
li se atribuie, fara consultare, cifrele de scolarizare cu taxa, direct de
catre minister.
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios administrativ opineaza
ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat se aduce
atingere principiilor constitutionale ale gratuitatii invatamantului si
egalitatii in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari, avand in vedere ca textul legal atacat consacra caracterul
nelimitat al locurilor cu taxa. De asemenea, prin aprobarea de locuri cu taxa,
aproape nelimitate in invatamantul superior de stat, se pericliteaza insasi
esenta institutiilor de invatamant particular prin lezarea dreptului acestora
de a activa in baza autonomiei lor organizatorice si functionale, ca parte
integranta a sistemului national de invatamant si educatie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr.
35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat cele doua categorii de persoane juridice (institutiile
de invatamant de stat, pe de o parte, institutiile particulare, pe de alta
parte) se afla in situatii juridice diferite (spre exemplu, din punct de vedere
al modalitatii de finantare), iar aceasta imprejurare justifica tratamentul
juridic diferentiat.
Norma constitutionala este suficient de clara, in sensul ca permite, cum a
fost firesc, stabilirea prin lege a unor criterii si conditii care sa
valorifice principiul gratuitatii invatamantului de stat. Este adevarat ca
regula o reprezinta gratuitatea invatamantului universitar de stat, dar
interpretarea dispozitiei constitutionale conduce la solutia, admisa de altfel
de autorul exceptiei, ca legiuitorul constituant nu exclude si posibilitatea
invatamantului de stat cu taxa. In aceste conditii, textele legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale ale art. 32 alin. (4), ci, dimpotriva,
constituie un adevarat reflex al lor, dand expresie, in mod adecvat,
principiului consacrat de Legea fundamentala.
In ceea ce priveste caracterul nelimitat al locurilor cu taxa din
institutiile de invatamant superior de stat, Guvernul apreciaza ca aceasta
critica este neintemeiata, intrucat dispozitiile art. 2 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 133/2000, aprobata cu modificari prin Legea nr.
441/2001, stabilesc criterii obiective in functie de care se determina numarul
de locuri de studiu cu taxa (capacitatea de scolarizare stabilita conform
standardelor nationale pentru evaluare si acreditare academica), valorificand
pe deplin principiul constitutional al autonomiei universitare (numarul de
locuri de studiu cu taxa se propune de senatul universitar al fiecarei
institutii). Oricum, criteriile in functie de care se stabileste numarul de
locuri de studiu cu taxa reprezinta, in opinia Guvernului, o optiune a
legiuitorului si nu o problema de constitutionalitate.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece institutiile si unitatile de invatamant de stat, pe de o
parte, si cele particulare, pe de alta parte, se afla in situatii juridice
diferite. Astfel, potrivit art. 32 alin. (5) din Constitutie, republicata,
invatamantul de toate gradele se desfasoara in unitati de stat, particulare si
confesionale, in conditiile legii. In acelasi timp, Legea fundamentala
garanteaza, in art. 32 alin. (6), autonomia universitara. Prin urmare, potrivit
legii si autonomiei universitare, se pot stabili conditii diferite in ceea ce
priveste desfasurarea invatamantului in unitatile de stat si cele particulare,
autorizate sau, dupa caz, acreditate, fara a aduce vreo atingere in acest mod
sistemului unitar de invatamant la nivel national. O astfel de situatie
diferita, prevazuta de legiuitor, consta in instituirea unor criterii pentru
atribuirea in invatamantul superior de stat a unui numar de locuri cu taxa,
numar care insa nu se stabileste in mod arbitrar si care nu are caracter
nelimitat, intrucat este supus aprobarii Ministerului Educatiei, Cercetarii si
Tineretului in functie de capacitatea de scolarizare conforma cu standardele
nationale pentru acreditare si autorizare.
Textele criticate nu aduc atingere nici regulii consacrate de Legea
fundamentala privind gratuitatea invatamantului de stat, deoarece legiuitorul,
potrivit Constitutiei, isi exercita dreptul suveran de a stabili ca, in
invatamantul superior de stat, pe langa locurile finantate de la bugetul de
stat, sa existe locuri cu taxa, propuse anual de senatul universitar al
fiecarei institutii, in virtutea autonomiei universitare.
Totodata, indeplinirea obligatiei statului de a sustine, in conditiile
legii, prin burse sociale de studii, tinerii proveniti din familii
dezorganizate si cei institutionalizati nu este conditionata de restrangerea
dreptului institutiilor si unitatilor de invatamant de stat de a admite
studenti si pe locuri de studiu cu taxa.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
58 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, precum si a
dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/2000
privind invatamantul universitar si postuniversitar de stat cu taxa, peste
locurile finantate de la bugetul de stat, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 465 din 25 septembrie 2000, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 441/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 411 din 25 iulie 2001, si care au urmatorul continut:
- Art. 58 alin. (1) din Legea nr. 84/1995: "Invatamantul universitar
de stat este gratuit, pentru cifra de scolarizare aprobata anual de Guvern, si
cu taxa, conform legii.";
- Art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/2000:
"Institutiile de invatamant superior de stat sunt autorizate sa admita
peste locurile finantate de la bugetul de stat un numar de studenti si cursanti
care accepta sa achite cheltuielile de scolarizare.";
- Art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/2000: "Numarul
de locuri de studiu cu taxa in institutiile de invatamant superior de stat se
propune anual de senatul universitar al fiecarei institutii, in functie de
capacitatea de scolarizare stabilita conform standardelor nationale pentru
evaluare si acreditare academica, si se aproba de Ministerul Educatiei si
Cercetarii."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prevederile legale
mentionate incalca dispozitiile art. 32 alin. (4), art. 45 alin. (1), (2) si
(5) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei. Dupa aprobarea Legii de
revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, Constitutia a fost republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003,
dispozitiile invocate sunt cuprinse in art. 16 alin. (1), art. 32 alin. (4) si
art. 49 alin. (1), (2) si (5), cu urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 32 alin. (4): "Invatamantul de stat este gratuit, potrivit
legii. Statul acorda burse sociale de studii copiilor si tinerilor proveniti
din familii defavorizate si celor institutionalizati, in conditiile
legii.";
- Art. 49 alin. (1), (2) si (5): "(1) Copiii si tinerii se bucura de
un regim special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor.
(2) Statul acorda alocatii pentru copii si ajutoare pentru ingrijirea
copilului bolnav ori cu handicap. Alte forme de protectie sociala a copiilor si
a tinerilor se stabilesc prin lege. [...]
(5) Autoritatile publice au obligatia sa contribuie la asigurarea
conditiilor pentru participarea libera a tinerilor la viata politica, sociala,
economica, culturala si sportiva a tarii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate nu instituie o inegalitate de tratament nici
intre tinerii care doresc sa urmeze invatamantul superior si nici intre
institutiile de invatamant de stat si institutiile de invatamant particulare.
In limita cifrelor de scolarizare stabilite potrivit legii, tinerii sunt
liberi sa urmeze cursurile invatamantului superior de stat sau particular, fara
nici o discriminare prohibita de Constitutie.
De altfel, asa cum insusi autorul exceptiei recunoaste, Legea fundamentala
nu exclude posibilitatea invatamantului de stat cu taxa - situatie in care s-ar
putea retine, intr-adevar, neconstitutionalitatea dispozitiilor legale
criticate - ci, in virtutea principiului autonomiei universitare consacrat prin
art. 32 alin. (6), lasa libertatea institutiilor de invatamant superior de stat
de a pregati, alaturi de cursantii care beneficiaza de gratuitatea studiilor si
cursantii care accepta sa plateasca o taxa de studii.
Asadar, din perspectiva tinerilor care doresc sa urmeze studii superioare
nu se poate retine incalcarea dispozitiilor art. 32 alin. (4), art. 49 alin.
(1), (2) si (5) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata,
invocate in motivarea exceptiei.
De asemenea, nu se poate retine ca, prin dispozitiile legale atacate,
legiuitorul a instituit un tratament inegal intre unitatile invatamantului de
stat si cele particulare, in defavoarea acestora din urma. Cele doua categorii
nu se afla in aceeasi situatie juridica pentru a fi supuse unui tratament
omogen.
In fine, Curtea Constitutionala constata ca problema care intereseaza in
speta - modul de stabilire a numarului de locuri de studiu cu taxa din
institutiile de invatamant superior - nu este o problema de
constitutionalitate, ci una de aplicare a legii, care excede competentei Curtii
Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 58 alin.
(1) din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, precum si a
dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 133/2000
privind invatamantul universitar si postuniversitar de stat cu taxa, peste
locurile finantate de la bugetul de stat, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 441/2001, exceptie ridicata de Fundatia Universitara pentru
Integrare Europeana prin Universitatea Romano-Germana din Sibiu in Dosarul nr.
5.460/2003 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 aprilie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru