Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 73 din 11 mai 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele naturale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 307 din 30 iunie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai         - presedinte
    Costica Bulai        - judecator
    Constantin Doldur    - judecator
    Kozsokar Gabor       - judecator
    Ioan Muraru          - judecator
    Nicolae Popa         - judecator
    Lucian Stangu        - judecator
    Romul Petru Vonica   - judecator
    Paula C. Pantea      - procuror
    Carmen Daniela Manea - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele naturale, exceptie ridicata de Gica Preda in Dosarul nr. 4.688/1997 al Tribunalului Iasi.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, Gica Preda, lipsind Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a judetului Iasi, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea acesteia.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca fiind inadmisibila.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 4 februarie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 4.688/1997, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele naturale, ridicata de inculpatul-apelant Gica Preda cu ocazia judecarii apelului formulat impotriva Sentintei penale nr. 1.904 din 20 mai 1997, pronuntata de Judecatoria Iasi.
    In motivarea exceptiei s-a sustinut ca dispozitiile art. 18 din Legea nr. 42/1993, care prevad ca pe langa accizele, impozitele si taxele datorate platitorul este obligat si la o suma egala cu valoarea obligatiei datorate, incalca prevederile art. 41 alin. (8) din Constitutie, privitoare la protectia proprietatii, potrivit carora "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni sau contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii". Or, in speta, obiectul infractiunii fiind suma reprezentand accize necalculate si neplatite, numai acestea pot fi confiscate. Suma egala cu suma datorata excede valorii ce face obiectul infractiunii, astfel ca aceasta prevedere incalca dispozitiile art. 41 alin. (7) din Constitutie. In sensul acestui text constitutional, caracterul licit al dobandirii bunurilor fiind prezumat, un bun sau o suma dobandita licit nu poate fi confiscata.
    Exprimandu-si opinia, instanta apreciaza ca dispozitiile art. 18 din Legea nr. 42/1993 sunt neconstitutionale.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    In punctul de vedere comunicat de presedintele Camerei Deputatilor se considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 este inadmisibila, intrucat textul de lege criticat a fost abrogat in intregime prin art. 38 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte. Ordonanta de urgenta nu a preluat in cuprinsul sau dispozitiile art. 18 din Legea nr. 42/1993 pentru a putea vorbi de o continuitate a regimului juridic in punctul care face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate. Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala decide numai asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau a unei ordonante in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei. De aceea, se arata ca Tribunalul Iasi ar fi trebuit sa aplice dispozitiile art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, si sa respinga exceptia de neconstitutionalitate prin incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 este intemeiata, deoarece suma la care se refera textul de lege criticat excede obiectului infractiunii, formata din valoarea accizelor sau a impozitelor stabilite, obligarea la plata acesteia fiind contrara dispozitiilor art. 41 alin. (8) din Constitutie, conform carora numai bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate, in conditiile legii. Or, aceasta suma face parte din bunurile contribuabilului, al caror caracter licit se prezuma si care nu pot fi confiscate, conform dispozitiilor art. 41 alin. (7) din Constitutie. Plata acestei sume echivaleaza prin efecte cu o confiscare, contravenind deci art. 41 alin. (7) din Constitutie. In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala in Decizia nr. 97 din 9 iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 4 august 1998, Decizia nr. 167 din 10 decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999, si in Decizia nr. 169 din 10 decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, toate referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, dispozitii asemanatoare celor prevazute in art. 18 din Legea nr. 42/1993.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate invocata.
    Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 18 din Legea nr. 42/1993, potrivit carora "Deosebit de sanctiunea prevazuta la alineatul precedent, platitorii au obligatia sa plateasca accizele sau impozitul la titeiul din productia interna si gazele naturale, dupa caz, stabilite, inclusiv majorarile de intarziere, precum si o suma egala cu valoarea obligatiilor fiscale datorate".
    Curtea constata ca prevederile art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993, ca de altfel intreaga lege, au fost abrogate prin dispozitiile art. 38 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobata prin Legea nr. 196 din 27 octombrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, iar in continutul noului act normativ nu s-a mai mentinut solutia legislativa reglementata de textul atacat. Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 dispozitia ce face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate a fost abrogata incepand cu data de 1 ianuarie 1998, astfel ca la data de 4 februarie 1999, cand a fost sesizata Curtea Constitutionala de catre instanta judecatoreasca, textul atacat, precum si intreaga Lege nr. 42/1993 nu mai erau in vigoare.
    In consecinta, exercitarea controlului de constitutionalitate asupra unor texte de lege abrogate nu mai este posibil, contravenind prevederilor art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate ridicata este inadmisibila.
    In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 179 din 17 decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51 din 4 februarie 1999.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gaze naturale, exceptie ridicata de Gica Preda in Dosarul nr. 4.688/1997 al Tribunalului Iasi.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 mai 1999.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat-asistent,
                              Carmen Daniela Manea

    Intrucat magistratul-asistent Carmen Daniela Manea nu mai detine aceasta calitate, in temeiul art. 261 din Codul de procedura civila, in locul sau semneaza

                              Magistrat asistent sef,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 73/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 73 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 73/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu