HOTARARE Nr.
943 din 1 octombrie 2001
privind infiintarea Grupului
Interministerial Roman pentru Managementul Integrat al Frontierei de Stat*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 669 din 3 august 2006
Art. 1. - In vederea îndeplinirii condiţiilor de
aderare a României la Uniunea Europeană se înfiinţează Grupul Interministerial Român pentru Managementul Integrat al Frontierei
de Stat - GIRMIFS, denumit în continuare grup interministerial, organism consultativ fără personalitate juridică, care funcţionează
pe lângă Ministerul Administraţiei şi Internelor, având
sediul în municipiul Bucureşti, str. Mihai Vodă nr. 6,
sectorul 5*), şi care îşi desfăşoară activitatea în subordinea Consiliului
Interministerial pentru Afaceri Interne şi Justiţie.
*) Republicată în temeiul art. II
din Hotărârea Guvernului nr. 1.865/2005 pentru
modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 943/2001 privind
înfiinţarea Grupului Interministerial Român pentru Managementul Integrat al
Frontierei de Stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
34 din 13 ianuarie 2006, dându-se textelor o nouă numerotare.
Hotărârea Guvernului nr. 943/2001 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 1 octombrie 2001 şi a mai fost modificată prin
Hotărârea Guvernului nr. 194/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 171 din 11
martie 2002, şi Hotărârea Guvernului nr. 1.248/2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 961 din 31 octombrie
2005.
Art. 2. - (1) Misiunea grupului interministerial este de
a eficientiza comunicarea şi colaborarea dintre
Ministerul Administraţiei şi Internelor, pe de o parte, şi alte autorităţi ale
administraţiei publice centrale şi locale, pe de altă parte, precum şi de a
contribui la fundamentarea ordinelor sau, după caz, a deciziilor acestora
privind măsurile adoptate şi acţiunile corelate, ce urmează să fie întreprinse
pentru securizarea frontierei de stat şi realizarea unui management performant
al acesteia.
(2) Grupul interministerial stabileşte concepţia de
ansamblu şi asigură coordonarea unitară, pe baza Strategiei naţionale a
managementului integrat al frontierei de stat a României, denumită în
continuare Strategie naţională, a acţiunilor şi măsurilor pentru
securizarea frontierei de stat, desfăşurate de autorităţile şi instituţiile
publice prevăzute la art. 3, membre ale acestuia, şi cooperează cu
organizaţiile neguvernamentale care au atribuţii şi/sau desfăşoară activităţi
în domeniu.
(3) Strategia managementului integrat al frontierei de
stat va fi prezentată Guvernului spre aprobare de către Ministerul
Administraţiei şi Internelor în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
(4) Grupul interministerial identifică acţiunile
prioritare ce se impun a fi desfăşurate în domeniul managementului frontierei
de stat şi actualizează anual documentele de implementare - Planul de acţiune
şi Planul multianual de investiţii. Documentele de implementare se prezintă
spre avizare Consiliului Interministerial pentru Afaceri Interne şi Justiţie şi
Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi, ulterior avizării, se difuzează
tuturor autorităţilor şi instituţiilor din componenţa grupului interministerial
prin grija secretariatului acestuia şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 3. - (1) Grupul interministerial
îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea şi sub conducerea directa a
secretarului de stat pentru integrare europeană din Ministerul Administraţiei
şi Internelor, în calitate de preşedinte, iar în lipsa acestuia, sub cea a
adjunctului şefului Departamentului ordine şi siguranţă publică, în calitate de
vicepreşedinte.
(2) Grupul interministerial este format din secretari
de stat desemnaţi prin ordin de către conducătorii autorităţilor administraţiei
publice centrale şi ai instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice şi
siguranţei naţionale, abilitate să întreprindă activităţi în acest domeniu,
conducători ai autorităţilor naţionale de control şi şefi ai structurilor din
cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în calitate de reprezentanţi
ai utilizatorilor finali, după cum urmează:
A. secretari de stat desemnaţi prin ordin de către:
a) ministrul justiţiei;
b) ministrul afacerilor externe;
c) ministrul apărării naţionale;
d) ministrul finanţelor publice;
e) ministrul sănătăţii
publice;
f) ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei;
g) ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale;
h) ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului;
i) directorul Serviciului de Informaţii Externe;
j) directorul Serviciului Român
de Informaţii;
B. conducători ai autorităţilor naţionale de control:
a) şeful Autorităţii Naţionale a Vămilor;
b) preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;
c) comisarul general al Gărzii Naţionale de Mediu;
d) preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor;
C. şefi ai structurilor din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor, cu atribuţii în materie, desemnaţi prin ordin al
ministrului administraţiei şi internelor, în calitate de reprezentanţi ai
utilizatorilor finali ai Sistemului integrat pentru securitatea frontierei,
denumit în continuare SISF.
(3) La lucrările grupului interministerial participă,
în calitate de reprezentanţi ai structurilor de sprijin, persoane anume
desemnate de: ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei, ministrul
integrării europene, ministrul delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului,
ministrul delegat pentru controlul implementării programelor cu finanţare
internaţională şi urmărirea aplicării acquis-ului comunitar, directorul
Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi preşedintele Autorităţii Naţionale
de Reglementare în Comunicaţii.
(4) In lipsa persoanelor prevăzute la alin. (2),
grupul interministerial îşi desfăşoară activitatea în prezenţa locţiitorilor
acestora, desemnaţi în condiţiile legii, sau, după caz, a directorilor
însărcinaţi cu problematica SISF.
(5) La lucrările grupului interministerial pot
participa, în calitate de invitaţi, şi alţi reprezentanţi ai autorităţilor
administraţiei publice centrale sau ai organizaţiilor neguvernamentale, precum
şi experţi independenţi din diverse sectoare de activitate.
Art. 4. - (1) Grupul interministerial se reuneşte în
şedinţe ordinare lunare sau, ori de câte ori este necesar, în şedinţe
extraordinare. Şedinţele ordinare se organizează, de regula, după şedinţa
Consiliului Interministerial pentru Afaceri Interne şi Justiţie.
(2) Convocarea membrilor grupului interministerial în
şedinţe extraordinare se face de către preşedinte sau vicepreşedinte, după caz,
la solicitarea oricărui membru sau pe baza deciziei Consiliului
Interministerial pentru Afaceri Interne şi Justiţie.
(3) Şedinţele grupului interministerial sunt
pregătite de secretariatul acestuia, structură specializată, constituită în
cadrul aparatului central al Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin
ordin al ministrului administraţiei şi internelor. Şeful acestei structuri
îndeplineşte atribuţiile de secretar al grupului interministerial.
(4) Modul de organizare şi desfăşurare a şedinţelor
grupului interministerial se stabileşte prin regulament propriu adoptat prin
decizie a acestuia.
Art. 5. - (1) Grupul interministerial are următoarele
atribuţii:
a) soluţionează problemele specifice cu care se
confruntă sau, după caz, sesizează Consiliul Interministerial pentru Afaceri
Interne şi Justiţie şi propune adoptarea măsurilor ce se impun pentru
soluţionarea acestora;
b) adoptă decizii în vederea asigurării coerenţei în
procesul de elaborare şi implementare de politici, strategii şi programe ale
autorităţilor şi instituţiilor care au reprezentanţi desemnaţi în cadrul
acestuia;
c) avizează proiectul Strategiei naţionale, actualizat
de UMP- SISF**), elaborat pe baza propunerilor formulate de autorităţile şi
instituţiile prevăzute la art. 3, în vederea prezentării acestuia spre aprobare
prin hotărâre a Guvernului;
d) coordonează acţiunile pentru securitatea frontierei
de stat ale instituţiilor şi autorităţilor membre, urmăreşte şi asigură prin
intermediul acestora aplicarea procedurilor de supraveghere şi control la
frontieră şi respectarea obligaţiilor şi angajamentelor României prevăzute in
convenţiile internaţionale în domeniu;
e) coordonează activităţile de realizare a SISF,
precum şi armonizarea acestuia cu legislaţia ori cu practicile comunitare şi
internaţionale;
f) formulează, prin deciziile
adoptate, recomandări pentru autorităţile şi instituţiile membre, cu privire la
cadrul legislativ, instituţional şi de implementare a Strategiei naţionale;
g) avizează activitatea de realizare a SISF,
desfăşurată de UMP-SISF;
h) monitorizează activitatea
grupurilor de lucru constituite în subordinea sa şi adoptă deciziile necesare
sau, după caz, formulează propunerile ce se impun.
(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) se vor
desfăşura fără a se produce imixtiuni în competenţele şi activităţile specifice
fiecărei instituţii.
Art. 6. - Secretariatul grupului interministerial are
următoarele atribuţii principale:
a) pregăteşte şedinţele grupului interministerial;
b) întocmeşte şi distribuie materialele aferente
fiecărei şedinţe a grupului interministerial autorităţilor şi instituţiilor
membre ale acestuia, precum şi invitaţilor;
c) monitorizează îndeplinirea obiectivelor stabilite
în şedinţele grupului interministerial şi elaborează rapoarte şi informări
asupra stadiului de îndeplinire a acestora, pe care le prezintă preşedintelui
grupului interministerial;
*) Conform Hotărârii Guvernului nr. 995/2005, adresa
actuală este Piaţa Revoluţiei nr. 1A, sectorul 1.
**) UMP-SISF - Unitatea de management al proiectului
pentru Sistemul integrat pentru securitatea frontierei.
d) ţine evidenţa deciziilor adoptate de grupul
interministerial, pe care le transmite autorităţilor şi instituţiilor
interesate, în vederea punerii în aplicare, precum şi a modului de îndeplinire
a acestora;
e) asigură comunicarea interministerială în domeniul
managementului SISF, precum şi armonizarea punctelor de vedere în această
problematică;
f) reprezintă punctul de contact atât pentru
autorităţile şi instituţiile române, cât şi pentru cele străine, care deţin,
procesează şi furnizează, după caz, datele privind stadiul realizării SISF;
g) monitorizează implementarea Strategiei naţionale,
scop în care elaborează studii, analize şi sinteze pentru informarea conducerii
Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 7. - UMP-SISF se
organizează şi funcţionează în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei de
Frontieră şi are următoarele atribuţii principale:
a) planifică şi coordonează evaluările privind modalităţile
de aplicare a măsurilor stabilite în cadrul Strategiei naţionale şi formulează
propuneri pentru corelarea strategiilor în domeniu, adoptate la nivelul
autorităţilor şi instituţiilor membre ale grupului interministerial;
b) cooperează cu organismele Uniunii Europene
specializate în domeniul managementului frontierei sau cu alte organizaţii şi
organisme similare, după caz;
c) formulează, pregăteşte şi contribuie la
fundamentarea deciziilor necesare asigurării coerenţei în procesul de realizare
şi actualizare a Strategiei naţionale, precum şi a documentelor de
implementare, după caz;
d) monitorizează achiziţiile publice de bunuri şi
servicii pentru realizarea SISF, în sensul asigurării integrării acestora;
e) elaborează proiecte de acte normative, asigurând
construcţia legislativ-normativă pentru SISF, şi îşi asigură activitatea de
asistenţă juridică;
f) urmăreşte evoluţia şi formulează propuneri pentru
implementarea acquis-ului comunitar în legislaţia naţională, pentru SISF;
g) urmăreşte asigurarea de către integratorul de
sistem a suportului logistic integrat constând în pregătirea personalului,
mentenanţă, garanţie, suport pentru utilizatori, materiale şi documentaţie,
necesar pentru realizarea şi menţinerea funcţionalităţii SISF;
h) elaborează documentele de planificare şi raportare
privind stadiul proiectului SISF;
i) coordonează realizarea SISF ca obiectiv principal
pentru implementarea Strategiei naţionale, împreună cu structurile de
specialitate din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 8. - (1) Conducătorii autorităţilor şi ai
instituţiilor membre ale grupului interministerial dispun măsurile necesare
pentru a asigura comunicarea la secretariatul acestuia a stadiului îndeplinirii
angajamentelor asumate prin documentele de implementare, după cum urmează:
a) lunar, pe data de întâi -
stadiul îndeplinirii angajamentelor prevăzute în Planul de acţiuni;
b) lunar, pe data de întâi - stadiul realizării
acţiunilor prevăzute în Planul multianual de investiţii.
(2) Modul de comunicare a datelor prevăzute la alin.
(1) de către structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor se
stabileşte prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, iar pentru
celelalte instituţii şi autorităţi membre ale grupului interministerial, prin
decizie a acestuia.
Art. 9. - (1) In structura grupului
interministerial se constituie şi funcţionează grupuri de lucru formate din
specialişti desemnaţi de conducătorii autorităţilor şi instituţiilor membre ale
acestuia.
(2) Grupurile de lucru îşi desfăşoară lucrările în
plen, la convocarea secretarului grupului interministerial, în funcţie de
necesităţi.
(3) Reprezentanţii instituţiilor şi autorităţilor în
cadrul grupurilor de lucru se stabilesc prin ordin/decizie al/a conducătorilor
acestora şi se comunică secretariatului grupului interministerial.
(4) Grupurile de lucru şi
domeniile pentru care acestea se constituie, atribuţiile şi modul de organizare
şi funcţionare se stabilesc prin regulament aprobat prin decizie a grupului
interministerial.
Art. 10. - Principalele competenţe ale instituţiilor
abilitate, prin care se asigură realizarea obiectivului prevăzut la art. 2, se
vor exercita pentru îndeplinirea corespunzătoare a următoarelor activităţi:
a) punerea în practică a Strategiei naţionale,
aprobată prin hotărâre a Guvernului;
b) armonizarea legislaţiei
naţionale cu acquis-ul comunitar în domeniul managementului integrat al
frontierei;
c) introducerea şi aplicarea adecvată a procedurilor
de control la frontieră, potrivit cerinţelor acquis-ului comunitar;
d) realizarea sistemelor informatice proprii,
compatibile cu SISF;
e) modernizarea echipamentelor tehnice şi a
infrastructurii la frontieră prin realizarea SISF;
f) cooperarea cu instituţiile similare ale statelor
membre ale Uniunii Europene în lupta împotriva migraţiei ilegale şi crimei organizate transfrontaliere;
g) cooperarea cu organizaţiile neguvernamentale în
domenii de interes pentru managementul integrat al frontierei;
h) adoptarea de măsuri eficace şi eficiente pentru fluidizarea
circulaţiei călătorilor şi mărfurilor la frontieră.
Art. 11. - (1) Persoanele care fac parte din grupurile
de lucru îşi păstrează calitatea pe care o au la autorităţile şi instituţiile
de la care provin, precum şi toate drepturile ce decurg din această calitate.
(2) Sarcinile grupurilor de lucru se îndeplinesc de către membrii acestora în cadrul atribuţiilor legale de
serviciu.
(3) Cheltuielile materiale şi de capital necesare
pentru desfăşurarea şedinţelor grupului interministerial se suportă din bugetul
de venituri şi cheltuieli al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră
din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 12. - Deciziile grupului interministerial sunt
acte administrative cu caracter intern pentru toţi membrii săi şi stau la baza
propunerilor de acte normative şi a măsurilor adoptate de conducătorii
autorităţilor şi ai instituţiilor implicate în exercitarea atribuţiilor ce le
sunt conferite de lege pe linia securităţii frontierei de stat.
Art. 13. - Raporturile grupului interministerial cu
organele judiciare, precum şi cu celelalte autorităţi se stabilesc şi se
desfăşoară în nume propriu, sub semnătura preşedintelui acestuia ori a
vicepreşedintelui, sau prin intermediul persoanelor prevăzute ori desemnate
conform prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2).
Art. 14. - Orice participant la
reuniune poate prezenta materiale scrise conţinând studii, propuneri, proiecte
de decizii ale grupului interministerial, care vor fi difuzate odată cu
celelalte materiale pregătite de secretariat.
Art. 15. - (1) In cadrul şedinţelor de lucru secretarul
va informa participanţii asupra stadiului de aplicare a deciziilor adoptate
anterior de către grupul interministerial.
(2) Deciziile sunt adoptate prin vot deschis, cu
majoritate simplă, în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor grupului interministerial.
(3) Dezbaterile din plenul grupului interministerial
şi documentele adoptate se consemnează într-un proces-verbal sau pe suport
magnetic, prin grija secretarului de şedinţă, gestionarea acestor informaţii
asigurându-se de secretariatul grupului
interministerial.