Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 188 din 29 aprilie 2002

pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind masurile generale pentru controlul unor boli ale animalelor si masurile specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului

ACT EMIS DE:                MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 783 din 28 octombrie 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu modificarile ulterioare,
    vazand Referatul de aprobare nr. 155.063 din 16 aprilie 2002, intocmit de Agentia Nationala Sanitara Veterinara,

    ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Norma sanitara veterinara privind masurile generale pentru controlul unor boli ale animalelor si masurile specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 3
    Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de ducere la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 4
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii lui.

            Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
                                 Ilie Sarbu

    ANEXA 1

                         NORMA SANITARA VETERINARA
privind masurile generale pentru controlul unor boli ale animalelor si masurile specifice referitoare la boala veziculoasa a porcului

    Art. 1
    Prezenta norma sanitara veterinara defineste masurile generale de control ce urmeaza sa fie aplicate in eventualitatea unui focar al uneia dintre bolile enumerate in anexa nr. 1.
    Art. 2
    In sensul prezentei norme sanitare veterinare se aplica urmatoarele definitii:
    a) exploatatie - orice intreprindere agricola sau de alta natura, situata pe teritoriul Romaniei, in care sunt tinute sau crescute animale;
    b) animal - orice animal domestic dintr-o specie susceptibila de a fi afectata direct de boala in cauza sau orice animal vertebrat salbatic care poate avea implicatii in epidemiologia bolii, actionand ca purtator sau rezervor de infectie;
    c) vector - orice animal salbatic vertebrat sau nevertebrat care, prin mijloace mecanice sau biologice, este susceptibil de a transmite si de a raspandi agentul bolii in cauza;
    d) proprietar sau detinator - orice persoana fizica sau juridica, care are in proprietate animale sau care este insarcinata cu intretinerea acelor animale, fie ca este sau nu este recompensata financiar;
    e) perioada de incubatie - perioada care poate dura intre expunerea la agentul bolii si instalarea simptomelor clinice.
    Durata acestei perioade este cea stabilita in anexa nr. 1 pentru boala in cauza;
    f) confirmarea infectiei - declararea de catre autoritatea competenta a prezentei oricareia dintre bolile enumerate in anexa nr. 1, bazata pe rezultatele de laborator; totusi, in eventualitatea unei epidemii, autoritatea competenta poate, de asemenea, sa confirme prezenta bolii pe baza rezultatelor clinice si/sau epidemiologice;
    g) autoritate competenta - autoritatea veterinara competenta responsabila pentru efectuarea controalelor veterinare sau alta autoritate veterinara careia autoritatea veterinara centrala a Romaniei i-a delegat aceasta responsabilitate;
    h) medic veterinar oficial - medicul veterinar numit de autoritatea competenta.
    Art. 3
    Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca este obligatoriu ca suspiciunea prezentei oricareia dintre bolile la care se refera anexa nr. 1 sa fie notificata imediat autoritatii competente.
    Art. 4
    (1) Atunci cand animalele dintr-o exploatatie sunt suspectate de a fi infectate sau contaminate cu una dintre bolile enumerate in anexa nr. 1, autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca medicul veterinar oficial declanseaza imediat pregatirile pentru investigarea oficiala de confirmare sau infirmare a prezentei bolii in cauza si, in special, trebuie sa preleveze probele necesare examinarilor de laborator. In acest scop animalele in cauza pot fi transportate la laboratoare sub supravegherea autoritatii competente, care va lua masurile corespunzatoare pentru a preveni raspandirea bolii.
    (2) De indata ce prezenta suspiciunii de boala este notificata, autoritatea competenta va pune exploatatia sub supraveghere oficiala si, in special, va solicita:
    a) sa fie efectuata o numarare a tuturor categoriilor de animale din speciile susceptibile de boala si sa fie inregistrat pentru fiecare dintre aceste categorii numarul animalelor deja moarte, infectate sau suspecte de a fi infectate ori contaminate; numararea trebuie actualizata zilnic pentru a se tine seama de animalele fatate sau de cele care mor pe durata perioadei de suspiciune de boala; informatiile privind numararea lor trebuie sa fie actualizate zilnic si prezentate, la cerere, pentru a fi verificate la fiecare vizita a autoritatii competente;
    b) ca toate animalele din speciile susceptibile de boala din exploatatie sa fie tinute in adaposturile lor sau retinute in alte locuri in care acestea pot fi izolate, tinand seama, atunci cand este cazul, de posibilul rol de vector al acestora;
    c) ca nici un animal din speciile susceptibile sa nu intre sau sa nu paraseasca exploatatia;
    d) toate miscarile:
    1. de persoane, animale din alte specii nesusceptibile de boala si vehicule spre si de la exploatatie;
    2. de carne sau carcase de animale, ori de furaje pentru animale, echipament, deseuri, dejectii, purina, gunoi de grajd sau orice alta sursa susceptibila de a transmite boala in cauza;
    e) sa fie supusa autorizarii de catre autoritatea competenta care stabileste conditiile pentru prevenirea oricarui risc de raspandire a bolii; sa fie instalate mijloace corespunzatoare de dezinfectie la intrarile si iesirile din cladiri sau in locurile in care adapostesc animale din speciile susceptibile de boala si din exploatatia in sine;
    f) sa se efectueze o ancheta epizootologica conform art. 8.
    (3) Pana la momentul in care masurile oficiale stabilite la alin. (2) sunt aplicate, proprietarul sau detinatorul oricarui animal la care s-a suspectat boala trebuie sa ia toate masurile corespunzatoare pentru a se asigura conformitatea cu prevederile alin. (2), cu exceptia celor de la lit. f).
    (4) Autoritatea competenta poate aplica oricare dintre masurile prevazute la alin. (2) altor exploatatii, daca localizarea lor, configuratia sau contactele acestora cu exploatatia unde boala este suspectata motiveaza suspiciunea unei posibile contaminari.
    (5) Masurile la care se face referire in alin. (1) si (2) nu vor fi ridicate pana cand suspiciunea de prezenta a bolii nu a fost infirmata de medicul veterinar oficial.
    Art. 5
    (1) Din momentul in care s-a confirmat oficial ca una dintre bolile enumerate in anexa nr. 1 este prezenta intr-o exploatatie, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca, fata de masurile stabilite la art. 4 alin. (2), autoritatea competenta solicita aplicarea urmatoarelor masuri:
    a) toate animalele din speciile susceptibile de boala din exploatatie trebuie omorate la fata locului fara intarziere. Animalele care au murit sau care au fost omorate trebuie fie arse sau ingropate la fata locului, daca este posibil, fie distruse intr-o unitate de ecarisare a carcaselor de animale moarte. Aceste operatiuni trebuie efectuate in asa fel incat sa se reduca riscul diseminarii agentului bolii;
    b) orice substanta sau deseu, cum ar fi furajul, purina, dejectiile sau apele reziduale, care sunt susceptibile de a fi contaminate, trebuie sa fie distruse sau tratate corespunzator. Acest tratament efectuat conform instructiunilor medicului veterinar oficial trebuie sa asigure ca orice agent sau vector al agentului bolii este distrus;
    c) dupa efectuarea operatiunilor enumerate la lit. a) si b) cladirile utilizate pentru adapostirea animalelor din speciile susceptibile de boala, imprejurimile lor, vehiculele folosite pentru transport si tot echipamentul susceptibil de a fi contaminat trebuie curatate si dezinfectate conform art. 16;
    d) trebuie efectuata o ancheta epizootologica conform art. 8.
    (2) Atunci cand se recurge la ingropare, aceasta trebuie sa fie suficient de adanca pentru a preveni dezgroparea carcaselor sau a deseurilor la care se refera alin. (1) lit. a) si b), de catre animalele carnivore, si trebuie sa fie facuta intr-un teren potrivit, astfel incat sa se previna contaminarea apei freatice sau orice alta afectare a mediului.
    (3) Autoritatea competenta poate extinde masurile prevazute la alin. (1) la alte exploatatii vecine, daca localizarea lor, configuratia sau contactele acestora cu exploatatia unde prezenta bolii a fost confirmata motiveaza suspiciunea unei posibile contaminari.
    (4) Repopularea exploatatiei trebuie autorizata de autoritatea competenta in urma inspectiei cu rezultate satisfacatoare, efectuata de medicul veterinar oficial, a operatiunilor de curatare si dezinfectare realizate conform art. 16.
    Art. 6
    Atunci cand animalele care traiesc in libertate sunt infectate sau suspectate de a fi infectate, autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca au fost luate toate masurile corespunzatoare.
    Art. 7
    (1) In cazul exploatatiilor care constau din doua sau mai multe unitati separate de productie, autoritatea competenta poate deroga de la cerintele art. 5 alin. (1) lit. a) in ceea ce priveste unitatile de productie sanatoase dintr-o exploatatie care este infectata, cu conditia ca medicul veterinar oficial sa fi confirmat ca structura si dimensiunile acestor unitati si operatiunile efectuate sunt de asa natura incat adapostirea, cresterea, personalul, echipamentul si furajarea sunt complet separate, astfel incat sa se previna raspandirea agentului bolii de la o unitate la alta.
    (2) Atunci cand se recurge la prevederile alin. (1), masurile stabilite in legislatia comunitara specifica trebuie sa se aplice mutatis mutandis. Aceste reguli pot fi amendate pentru boala in cauza, pentru a se tine seama de natura specifica a bolii.
    Art. 8
    (1) Ancheta epizootologica va avea ca scop:
    a) durata in timp in care boala ar fi putut sa existe in exploatatie inainte de a fi notificata sau suspectata;
    b) originea posibila a bolii in exploatatie si identificarea altor exploatatii in care exista animale din speciile susceptibile de boala, care ar fi putut fi infectate sau contaminate;
    c) miscarea persoanelor, animalelor, carcaselor, vehiculelor, echipamentului sau a oricaror alte materii susceptibile de a fi vehiculat agentul bolii spre si de la exploatatiile in cauza;
    d) prezenta si distributia vectorilor bolii, dupa caz.
    (2) Trebuie sa se instituie o unitate de criza pentru coordonarea completa a tuturor masurilor necesare pentru a se asigura eradicarea bolii cat mai repede posibil si in scopul efectuarii anchetei epizootologice.
    (3) Regulile generale privind unitatile de criza nationale trebuie sa fie stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, conform procedurii nationale.
    Art. 9
    (1) Atunci cand medicul veterinar oficial gaseste sau considera, pe baza datelor confirmate, ca boala ar fi putut fi introdusa din alte exploatatii in exploatatia la care se refera art. 4 ori de la cea din urma la alte exploatatii, ca rezultat al miscarii persoanelor, animalelor sau vehiculelor ori pe orice alta cale, acele alte exploatatii vor fi puse sub supraveghere oficiala, conform art. 4. Aceasta supraveghere nu va fi ridicata pana cand suspiciunea prezentei bolii in exploatatie nu a fost oficial infirmata.
    (2) Atunci cand medicul veterinar oficial gaseste sau considera, pe baza datelor confirmate, ca boala ar fi putut fi introdusa din alte exploatatii in exploatatia la care se refera art. 5 ori de la cea din urma la alte exploatatii, ca rezultat al miscarii persoanelor, animalelor sau vehiculelor ori pe orice alta cale, aceste alte exploatatii vor fi puse sub supraveghere oficiala conform art. 4 alin. (2). Aceasta supraveghere nu va fi ridicata pana cand suspiciunea prezentei bolii in exploatatie nu a fost oficial infirmata.
    (3) Atunci cand o exploatatie a fost supusa prevederilor alin. (2), autoritatea competenta trebuie sa mentina in aplicare in exploatatie prevederile art. 4, cel putin pentru perioada maxima de incubatie ce corespunde fiecarei boli, incepand de la data probabila de introducere a bolii, stabilita de ancheta epizootologica efectuata conform art. 8.
    (4) Atunci cand considera ca ii permit conditiile, autoritatea competenta poate limita masurile prevazute la alin. (1) si (2) la o parte a exploatatiei si la animalele care se gasesc aici, in contextul in care exploatatia poate indeplini conditiile stabilite la art. 7, sau numai la animalele din speciile susceptibile de boala.
    Art. 10
    (1) De indata ce diagnosticul uneia dintre bolile in cauza a fost oficial confirmat, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca autoritatea competenta instituie in jurul exploatatiei infectate o zona de protectie cu o raza de minimum 3 km, ea insasi facand parte dintr-o zona de supraveghere cu o raza de minimum 10 km. Instituirea zonelor trebuie sa tina seama de factorii geografici, administrativi, ecologici si epizootologici legati de boala in cauza si de posibilitatile de monitorizare.
    (2) Autoritatea competenta poate decide, in baza procedurii stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, sa modifice, in special pentru a reduce sau a mari, dupa caz, limitele zonelor stabilite la alin. (1) sau durata masurilor de restrictie, tinand seama de:
    a) situarea lor geografica si factorii ecologici;
    b) conditiile meteorologice;
    c) prezenta, distributia si tipul vectorilor;
    d) rezultatul anchetei epizootologice efectuate conform art. 8;
    e) rezultatul testelor de laborator;
    f) masurile de control aplicate efectiv.
    Art. 11
    (1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca urmatoarele masuri sunt aplicate in zona de protectie:
    a) toate exploatatiile din zona care au animale din speciile susceptibile de boala trebuie identificate;
    b) trebuie sa existe vizite periodice la exploatatiile care au animale din speciile susceptibile de boala, incluzand examinarea clinica a acestor animale si, daca este necesar, prelevarea de probe pentru examene de laborator; trebuie pastrata o inregistrare a vizitelor si a constatarilor, frecventa vizitelor fiind proportionala cu gravitatea epizootiei din exploatatiile care au riscul cel mai mare;
    c) trebuie interzise miscarea si transportul animalelor din speciile susceptibile de boala pe drumurile publice sau private, cu exceptia cailor de acces ale exploatatiei; autoritatea competenta poate sa acorde o derogare de la aceasta interdictie pentru tranzitul animalelor pe sosea sau pe calea ferata, fara descarcare sau oprire;
    d) animalele din speciile susceptibile de boala trebuie sa ramana in exploatatia in care sunt tinute, cu exceptia cazului in care acestea urmeaza sa fie transportate, sub supraveghere oficiala, direct la un abator situat in acea zona, pentru taiere de urgenta sau, daca in acea zona nu exista un abator, sub supraveghere veterinara, la un abator situat in zona de supraveghere desemnata de autoritatea competenta. Asemenea transport poate fi autorizat de autoritatea competenta numai dupa ce medicul veterinar oficial a efectuat examinarea tuturor animalelor din speciile susceptibile de boala din exploatatie si dupa ce a confirmat ca nici un animal nu este suspect de a fi infectat. Autoritatea competenta care are in responsabilitate acel abator trebuie sa fie informata despre intentia de trimitere a animalelor.
    (2) Masurile aplicate in zona de protectie trebuie sa fie mentinute cel putin pe perioada de incubatie maxima care corespunde bolii in cauza, dupa ce animalele din exploatatiile infectate au fost eliminate conform prevederilor art. 5, iar operatiunile de curatare si dezinfectie au fost efectuate conform prevederilor art. 16. Atunci cand boala este transmisa de un vector-insecta, autoritatea competenta poate fixa durata masurilor si poate stabili prevederi pentru eventuala introducere a animalelor-santinela. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa informeze imediat Comisia Europeana despre masurile pe care le-a luat.
    (3) La expirarea perioadei la care se refera alin. (1), regulile aplicate pentru zona de supraveghere trebuie, de asemenea, aplicate zonei de protectie.
    Art. 12
    (1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca urmatoarele masuri sunt aplicate in zona de supraveghere:
    a) toate exploatatiile care au animale din speciile susceptibile de boala trebuie sa fie identificate;
    b) miscarile animalelor din speciile susceptibile de boala pe drumurile publice trebuie sa fie interzise, cu exceptia cazului cand sunt duse la pasune sau in adaposturi; autoritatea competenta poate totusi acorda o derogare de la aceasta interdictie pentru tranzitul animalelor pe sosea sau pe calea ferata, fara descarcari sau opriri;
    c) transportul animalelor din speciile susceptibile de boala in zona de supraveghere trebuie sa fie supus autorizarii de catre autoritatea competenta;
    d) animalele din speciile susceptibile de boala trebuie sa ramana in interiorul zonei de supraveghere pe durata perioadei de incubatie maxima considerata de la inregistrarea celui mai recent caz de boala. Dupa aceea animalele pot fi scoase din acea zona pentru a fi transportate sub supraveghere oficiala direct la un abator desemnat de autoritatea competenta, pentru taiere de urgenta. Asemenea transport poate fi autorizat de autoritatea competenta numai dupa ce medicul veterinar oficial a efectuat examinarea tuturor animalelor din speciile susceptibile de boala din exploatatie si a confirmat ca nici un animal nu este suspectat de a fi infectat. Autoritatea competenta responsabila pentru abator trebuie sa fie informata despre intentia de a trimite animalele.
    (2) Masurile aplicate in zona de supraveghere trebuie sa fie mentinute o perioada cel putin egala cu perioada de incubatie maxima, dupa ce animalele din exploatatie au fost eliminate conform art. 5, iar operatiunile de curatare si dezinfectie au fost efectuate conform art. 16. Atunci cand boala este transmisa de un vector-insecta, autoritatea competenta poate fixa durata masurilor si poate stabili prevederile pentru eventuala introducere a animalelor-santinela. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa informeze imediat Comisia Europeana despre masurile pe care le-a luat.
    Art. 13
    (1) Atunci cand interdictiile prevazute la art. 11 alin. (1) lit. d) si la art. 12 alin. (1) lit. d) sunt mentinute mai mult de 30 zile datorita aparitiei altor cazuri de boala si, ca rezultat, apar probleme privind tinerea animalelor, autoritatea competenta poate autoriza, la cererea proprietarului, insotita de motivele care stau la baza formularii acesteia, eliminarea animalelor dintr-o exploatatie situata in cadrul zonei de protectie sau al zonei de supraveghere, in urmatoarele conditii:
    a) medicul veterinar oficial sa fi verificat faptele;
    b) sa fi fost efectuata o inspectie a tuturor animalelor din exploatatie;
    c) sa fi fost supuse unei examinari clinice, cu un rezultat negativ, animalele care urmeaza sa fie transportate;
    d) fiecare animal sa fi fost identificat prin marca auriculara sau prin orice alta metoda aprobata;
    e) exploatatia de destinatie sa fie localizata fie in zona de protectie, fie in interiorul zonei de supraveghere.
    (2) Trebuie sa fie luate toate precautiile necesare, in special de curatare si dezinfectie a camioanelor dupa transport, pentru a se evita riscul raspandirii agentului bolii pe durata acestor transporturi.
    Art. 14
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca autoritatea competenta locala ia toate masurile necesare ca persoanele stabilite in zonele de protectie si supraveghere sa fie informate despre restrictiile aplicate si sa se faca toate demersurile necesare pentru implementarea corespunzatoare a acestor masuri.
    (2) Atunci cand intr-o zona data epizootia in cauza este de o gravitate exceptionala, toate masurile suplimentare ce sunt luate de Romania trebuie sa fie adoptate in baza procedurii nationale stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 15
    Prin derogare de la prevederile generale stabilite in prezenta norma sanitara veterinara, dispozitiile specifice referitoare la masurile de control si eradicare pentru fiecare boala sunt stabilite:
    1. pentru boala veziculoasa a porcului, in anexa nr. 2;
    2. pentru fiecare dintre celelalte boli, in anexa nr. 1, de catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 16
    (1) Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca:
    a) dezinfectantele si insecticidele folosite atunci cand este necesar si concentratiile acestora sunt oficial aprobate de autoritatea competenta;
    b) curatarea si operatiunile de dezinfectie si dezinsectie sunt efectuate sub supraveghere veterinara oficiala:
    1. conform instructiunilor date de medicul veterinar oficial;
    2. astfel incat sa se elimine orice risc de raspandire sau de supravietuire a agentului bolii;
    c) dupa finalizarea operatiunilor prevazute la lit. b), medicul veterinar oficial se asigura ca masurile au fost efectuate corect si ca a trecut o perioada corespunzatoare, nu mai scurta de 21 de zile, pentru a se asigura ca boala in cauza a fost complet eliminata inainte ca animalele din speciile susceptibile de boala sa fie reintroduse in exploatatie.
    (2) Procedurile pentru curatarea si dezinfectia unei exploatatii infectate:
    1. pentru boala veziculoasa a porcului sunt cele stabilite in anexa nr. 2;
    2. in contextul pregatirii masurilor specifice pentru fiecare boala mentionata in anexa nr. 1, sunt definite conform procedurii stabilite la art. 15 pct. 2.
    Art. 17
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca in Romania este desemnat:
    a) un laborator national cu echipamente si personal format din experti, care sa ii permita sa indice intotdeauna si, in special, atunci cand boala in cauza apare pentru prima data, tipul, subtipul si varianta virusului relevant si sa confirme rezultatele obtinute in laboratoarele locale de diagnostic;
    b) un laborator national in care sunt testati reactivii folositi in laboratoarele locale de diagnostic.
    (2) Laboratoarele nationale desemnate pentru fiecare dintre bolile mentionate trebuie sa fie responsabile de coordonarea standardelor si metodelor de diagnostic, precum si de utilizarea reactivilor.
    (3) Laboratoarele nationale desemnate pentru fiecare dintre bolile mentionate trebuie sa fie responsabile de coordonarea standardelor si metodelor de diagnostic stabilite de fiecare laborator de diagnostic din Romania pentru boala in cauza. In acest scop acestea:
    a) pot furniza reactivi de diagnostic laboratoarelor nationale;
    b) trebuie sa controleze calitatea tuturor reactivilor de diagnostic utilizati in Romania;
    c) trebuie sa efectueze periodic teste interlaboratoare;
    d) trebuie sa pastreze tulpini ale virusului bolii in cauza de la cazurile confirmate in Romania;
    e) trebuie sa asigure confirmarea rezultatelor pozitive obtinute in laboratoarele locale de diagnostic.
    (4) Prin derogare de la prevederile alin. (1), daca Romania nu are un laborator national competent pentru boala in cauza, poate folosi serviciile unui laborator national cu competenta in acest domeniu al unui stat membru al Uniunii Europene sau ale laboratorului comunitar de referinta.
    (5) Lista laboratoarelor nationale pentru boala veziculoasa a porcului este mentionata in anexa nr. 2.
    (6) Laboratoarele nationale desemnate pentru fiecare dintre bolile mentionate trebuie sa coopereze cu laboratoarele comunitare de referinta respective, la care se refera art. 18.
    (7) Regulile detaliate pentru implementarea prezentului articol trebuie adoptate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 18
    (1) Laboratorul comunitar de referinta pentru boala veziculoasa a porcului este indicat in anexa nr. 2.
    (2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va desemna laboratorul national de referinta pentru boala veziculoasa a porcului.
    (3) Laboratoarele de referinta comunitare pentru fiecare dintre bolile enumerate in anexa nr. 1 sunt desemnate in acord cu procedura comunitara.
    (4) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va stabili lista laboratoarelor nationale de referinta pentru fiecare dintre bolile enumerate in anexa nr. 1.
    (5) Fara a se aduce atingere prevederilor legislatiei comunitare transpuse in legislatia romaneasca privind cheltuielile in domeniul veterinar, functiile si responsabilitatile laboratoarelor la care se face referire la alin. (1) si (2) vor fi mentionate in anexa nr. 3.
    Art. 19
    (1) Vaccinarea impotriva bolilor enumerate in anexa nr. 1 nu poate fi efectuata decat ca o completare la masurile de control luate, cand boala in cauza izbucneste si conform urmatoarelor prevederi:
    a) decizia de introducere a vaccinarii, ca o completare la masurile de control, trebuie sa fie luata de autoritatea veterinara centrala a Romaniei in cooperare cu Comisia Europeana, conform prevederilor nationale stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei;
    b) aceasta decizie trebuie sa se bazeze in special pe urmatoarele criterii:
    - concentrarea animalelor din speciile implicate in zonele afectate;
    - caracteristicile si compozitia fiecarui vaccin folosit;
    - procedurile pentru supravegherea distributiei, depozitarii si utilizarii vaccinurilor;
    - speciile si varsta animalelor care pot sau trebuie sa fie vaccinate;
    - zonele in care vaccinarea poate sau trebuie sa fie efectuata;
    - durata campaniei de vaccinare.
    (2) In cazul in care se recurge la prevederile alin. (1):
    a) trebuie interzisa vaccinarea sau revaccinarea animalelor din speciile susceptibile de boala din exploatatiile la care se face referire in art. 4;
    b) trebuie interzisa inocularea de ser hiperimun.
    (3) In eventualitatea recurgerii la vaccinare trebuie sa se aplice urmatoarele reguli:
    a) toate animalele vaccinate trebuie sa fie identificate cu o marca clara si lizibila, conform metodei aprobate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei;
    b) toate animalele trebuie sa ramana in zona de vaccinare, cu exceptia situatiei in care acestea sunt trimise la un abator desemnat de autoritatea competenta, pentru taiere imediata, caz in care miscarea animalelor poate fi autorizata numai dupa ce medicul veterinar oficial a efectuat examinarea tuturor animalelor susceptibile de boala din exploatatie si a confirmat ca nici un animal nu este suspectat de a fi infectat.
    (4) Cand operatiile de vaccinare au fost terminate, miscarile animalelor din speciile susceptibile de boala din zona de vaccinare pot fi permise in baza procedurii stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, dupa o perioada determinata prin aceeasi procedura.
    (5) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa informeze periodic Comisia Europeana despre progresul privind masurile de vaccinare.
    (6) Prin derogare de la alin. (1), decizia de introducere a vaccinarii de urgenta poate fi luata numai de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, dupa notificarea Comisiei Europene, cu conditia ca interesele fundamentale ale Romaniei sa nu fie afectate. Aceasta decizie trebuie, in special, sa tina seama de gradul de concentrare al animalelor in unele regiuni, de necesitatea de a proteja rasele individuale si de zona geografica in care se efectueaza vaccinarea.
    Art. 20
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa elaboreze un plan de contingenta aplicabil tuturor bolilor enumerate in anexa nr. 1, specificand masurile nationale care urmeaza sa fie implementate in eventualitatea existentei unui focar al oricareia dintre aceste boli.
    (2) Acest plan trebuie sa permita accesul la facilitati, echipament, personal si la toate celelalte materiale corespunzatoare, necesare pentru eradicarea rapida si eficienta a focarului de boala.
    (3) Criteriile minime ce urmeaza sa fie aplicate pentru elaborarea planurilor de contingenta sunt stabilite la pct. 1, 2, 3, 4, 5 si 10 din anexa nr. 4, pct. 6, 7, 8 si 9 reprezentand criteriile ce urmeaza sa fie adaptate conform cu boala in cauza. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei se poate limita la aplicarea criteriilor stabilite la pct. 6, 7, 8 si 9 atunci cand criteriile de la pct. 1, 2, 3, 4, 5 si 10 au fost deja adoptate si cand planurile au fost supuse aplicarii masurilor de control pentru alta boala.
    (4) Planurile de contingenta elaborate conform criteriilor prevazute in anexa nr. 4 sunt trimise Comisiei Europene:
    a) nu mai tarziu de 6 luni dupa ce prezenta norma sanitara veterinara este pusa in aplicare in ceea ce priveste boala veziculoasa a porcului;
    b) nu mai tarziu de 6 luni de la implementarea masurilor specifice pentru fiecare dintre celelalte boli enumerate in anexa nr. 1.
    (5) Comisia Europeana examineaza planurile de contingenta pentru a determina daca acestea permit ca obiectivul dorit sa fie atins si propune autoritatii veterinare centrale a Romaniei orice amendamente necesare, in special pentru a se asigura ca ele sunt compatibile cu cele din statele membre ale Uniunii Europene.
    (6) Comisia Europeana aproba planurile daca este necesar si le poate amenda.
    (7) Planurile pot fi ulterior amendate sau completate conform procedurii nationale, pentru a tine seama de evolutia situatiei si de natura specifica a bolii in cauza.
    Art. 21
    (1) Prin derogare de la conditiile prevazute la art. 19 si 20 privind masurile de contingenta ce urmeaza sa fie adoptate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, pentru a tine seama de constrangerile naturale si geografice, autoritatea veterinara centrala a Romaniei este autorizata sa aplice masurile speciale de control specifice pentru fiecare dintre bolile indicate in anexa nr. 1.
    (2) Romania trebuie sa informeze Comisia Europeana despre masurile pe care le-a luat in aceasta privinta si, in special, despre masurile de control implementate pentru a se asigura ca animalele din teritoriile in cauza sau produsele de la aceste animale nu sunt expediate in alte teritorii ale Romaniei. Urmandu-se procedura de informare la care se refera prezentul alineat, art. 20 se aplica mutatis mutandis.
    Art. 22
    (1) Expertii Comisiei Europene pot face controale ad-hoc in Romania in colaborare cu autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in masura in care este necesar, pentru a se asigura de aplicarea uniforma a prezentei norme sanitare veterinare. Pentru aceasta ei pot controla un procent reprezentativ de exploatatii pentru a verifica daca autoritatile competente controleaza faptul ca aceste exploatatii indeplinesc cerintele prezentei norme sanitare veterinare. Comisia Europeana informeaza autoritatea veterinara centrala a Romaniei despre rezultatul controalelor efectuate.
    (2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei acorda expertilor toata asistenta necesara pentru indeplinirea obligatiilor lor.
    (3) Regulile detaliate pentru implementarea prevederilor prezentului articol sunt determinate conform procedurii nationale.
    Art. 23
    (1) Anexele nr. 1, 3 si 4 vor fi amendate cand va fi necesar de catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in special pentru a tine seama de progresele in cercetare si in procedurile de diagnostic.
    (2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, conform procedurii nationale, poate amenda anexa nr. 2, in special pentru a tine seama de progresele tehnologice si stiintifice si de metodele de diagnostic.
    Art. 24
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate sa adopte acte legislative sau prevederi administrative suplimentare prezentei norme sanitare veterinare, pentru a se asigura implementarea si conformitatea prevederilor acesteia.
    (2) Cand autoritatea veterinara centrala a Romaniei adopta aceste masuri, ele trebuie sa contina o referinta la prezenta norma sanitara veterinara sau trebuie sa fie insotite de o asemenea referinta cu ocazia publicarii lor oficiale. Metodele de efectuare a unei astfel de referinte trebuie sa fie stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    (3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa comunice Comisiei Europene textele principalelor prevederi de drept national pe care le adopta in domeniul reglementat de prezenta norma sanitara veterinara.
    Art. 25
    Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta norma sanitara veterinara.

    ANEXA 1
    la norma sanitara veterinara

                                LISTA
bolilor mentionate de norma sanitara veterinara, cu declarare obligatorie
___________________________________________________________
                   Boala                   Perioada maxima
                                           de incubatie
__________________________________________________________
 1. Pesta rumegatoarelor mici                21 de zile
 2. Boala veziculoasa a porcului             28 de zile
 3. Boala limbii albastre                    40 de zile
 4. Boala hemoragica epizootica a cerbilor   40 de zile
 5. Variola oii si a caprei (Capripox)       21 de zile
 6. Stomatita veziculoasa                    21 de zile
 7. Pesta porcina africana                   40 de zile
 8. Dermatoza nodulara contagioasa           28 de zile
 9. Febra vaii de Rift                       30 de zile
__________________________________________________________

    ANEXA 2
    la norma sanitara veterinara

                            MASURI SPECIFICE
pentru controlul anumitor boli. Fata de prevederile generale stabilite in prezenta norma sanitara veterinara, se aplica urmatoarele prevederi specifice la boala veziculoasa a porcului

    1. Descrierea bolii. O boala a porcului care nu se poate deosebi clinic de febra aftoasa, cauzand vezicule pe rat, buze, limba si bureletul ongloanelor. Boala variaza considerabil in gravitate si poate infecta un efectiv de porci fara a se manifesta leziunile clinice. Virusul poate supravietui perioade lungi in afara corpului, chiar si in carnea proaspata; este deosebit de rezistent la dezinfectantele uzuale si este recunoscut pentru persistenta si stabilitate la o valoare a pH de la 2,5 la 12. In special, pentru aceasta sunt necesare curatarea si dezinfectia completa a materialelor contaminate.

    2. Perioada de incubatie. In sensul normei sanitare veterinare, perioada maxima de incubatie trebuie sa fie considerata de 28 de zile.

    3. Procedurile de diagnostic pentru confirmarea si diagnosticul diferential al bolii veziculoase a porcului. Metodele detaliate pentru colectarea materialelor pentru diagnostic, testele de diagnostic de laborator, detectarea anticorpilor si evaluarea rezultatelor testarilor de laborator vor fi stabilite conform procedurii nationale, imediat dupa intrarea in vigoare a normei sanitare veterinare.

    4. Confirmarea prezentei bolii veziculoase a porcului
    Prin derogare de la prevederile art. 2 lit. f) din norma sanitara veterinara, prezenta bolii este confirmata:
    a) in exploatatiile in care virusul bolii veziculoase a porcului este izolat fie de la porci, fie din mediul ambiant;
    b) in exploatatiile ce au porci care sunt seropozitivi pentru boala veziculoasa a porcului, cu conditia ca acesti porci sau altii sa prezinte leziunile caracteristice bolii veziculoase a porcului;
    c) in exploatatiile ce contin porci care prezinta semne clinice de boala sau sunt seropozitivi, cu conditia sa existe o legatura epidemiologica directa cu un focar confirmat;
    d) in alte efective in care sunt detectati porci seropozitivi. In ultimul caz autoritatea competenta, inainte de a confirma prezenta bolii, va realiza investigatii complementare, in special recoltarea suplimentara de probe si retestarea lor, intr-un interval de cel putin 28 de zile intre recoltarile de probe. Prevederile art. 4 din norma sanitara veterinara trebuie sa se aplice pana cand aceste investigatii complementare sunt realizate. Daca investigatiile ulterioare nu indica prezenta bolii, desi porcii sunt inca seropozitivi, autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca porcii testati sunt omorati si distrusi sau taiati sub supravegherea sa, intr-un abator pe care l-a desemnat pe teritoriul national. Autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca la sosirea in abator porcii sunt tinuti si taiati separat de alti porci, iar carnea lor este folosita exclusiv pe piata nationala.

    5. Laboratoarele de diagnostic - adrese:
    a) Austria: Bundesforschungsanstalt fur Viruskrankheiten der Tiere, Paul Ehrlich Strasse, 7400 Tubingen;
    b) Belgia: Institut national de recherches veterinaires, Groselenberg 99, B-1180 Bruxelles;
    c) Danemarca: Statens Veterinaere Institut for Virusforskning, Lindholm;
    d) Germania: Bundesforrschungsanstalt fur Viruskrankheiten der Tiere, Paul Ehrlich Strasse, 7400 Tubingen;
    e) Spania: Laboratorio de Alta Seguridad Biologica (INIA), 28130 Madrid;
    f) Finlanda: Elainlaakinta - ja elintarvikelaitos, Helsinhi/Anstalten for veterinarmedicin och livsmedel, Helsingfors;
    g) Franta: Laboratoire central de recherche veterinaire, Maisons-Alfort;
    h) Grecia: Institoyto Loimodon kai Parasitikon Nosimaton, Neapoleos 21, Agia Paraskevi;
    i) Irlanda: Institute for Animal Health, Pirbright, Woking, Surrey;
    j) Italia: Istituto zooprofilattico sperimentale della Lombardia e dell'Emilia (94/598) + San Marino Romagna, Brescia;
    k) Luxemburg: Institut national de recherches veterinaires, Groselenberg 99, B-1180 Bruxelles;
    l) Olanda: Centraal Diergeneeskundig Instituut, Lelystad;
    m) Portugalia: Laboratorio Nacional de Investigacao Veterinaria, Lisboa;
    n) Regatul Unit: Institute for Animal Health, Pirbright, Woking, Surrey.

    6. Laboratorul comunitar de referinta: AFRC Institute for Animal Health, Pirbright Laboratory, Ash Road, Pirbright, Woking, Surrey, GU24ONF, United Kingdom.

    7. Zona de protectie
    A. Dimensiunea zonei de protectie este definita la art. 10 din norma sanitara veterinara.
    B. In cazul bolii veziculoase a porcului, prin derogare, masurile prevazute la art. 11 din norma sanitara veterinara sunt inlocuite cu urmatoarele:
    a) sunt identificate toate exploatatiile din cadrul zonei care au animale din speciile susceptibile de boala;
    b) se realizeaza periodic vizite la exploatatiile care au animale din speciile susceptibile de boala, o examinare clinica a acestor animale incluzand, daca este necesar, recoltarea de probe pentru examinarea de laborator; trebuie tinut un registru al vizitelor si observatiilor facute, frecventa vizitelor fiind direct proportionala cu gravitatea epizootiei in acele exploatatii cu riscul cel mai mare;
    c) vor fi interzise miscarea si transportul animalelor din speciile susceptibile de boala pe drumurile publice sau private, excluzand drumurile de serviciu ale exploatatiilor. Autoritatea competenta poate deroga de la aceasta interdictie pentru tranzitul animalelor pe drum sau calea ferata, fara descarcare sau oprire;
    d) conform procedurii nationale, o derogare poate fi acordata pentru porcii de taiere proveniti din afara zonei de protectie si dirijati spre un abator situat in aceasta zona;
    e) camioanele, alte vehicule si echipamentele care sunt folosite in interiorul zonei de protectie pentru a se transporta porci sau alte animale ori materiale care pot fi contaminate, furaje, ingrasaminte, ape reziduale etc. nu pot parasi:
    1. o exploatatie situata in zona de protectie;
    2. zona de protectie;
    3. un abator,
fara sa fie curatate si dezinfectate conform procedurilor stabilite de autoritatea competenta. Aceste proceduri prevad, in special, ca nici un camion sau vehicul care a fost folosit la transportul porcilor nu poate parasi zona fara a fi inspectat de autoritatea competenta;
    f) porcii nu pot fi mutati dintr-o exploatatie in care sunt tinuti timp de 21 de zile dupa terminarea curatarii preliminare si dezinfectarii exploatatiilor infectate, asa cum este stabilit in art. 16 din norma sanitara veterinara; dupa 21 de zile poate fi emisa o autorizatie pentru mutarea porcilor din exploatatiile sus-mentionate:
    1. direct la un abator desemnat de autoritatea competenta, de preferat in cadrul zonei de protectie sau de supraveghere, cu conditia sa fi fost efectuata o inspectie a tuturor porcilor din exploatatie, o examinare clinica a porcilor care sunt transportati la abator, fiecare porc fiind marcat cu o crotalie sau prin orice alta metoda autorizata, porcii sa fie transportati in vehicule sigilate de autoritatea competenta. Autoritatea competenta responsabila de abator este informata despre intentia de a trimite porcii la abator. La sosirea la abator porcii sunt tinuti si taiati separat de ceilalti porci. Vehiculele si echipamentele care sunt implicate in transportul porcilor sunt curatate si dezinfectate inainte de a parasi abatorul. In timpul inspectiei dinainte de taiere si post-mortem, efectuata la abatorul desemnat, autoritatea competenta tine seama de orice semne ce indica prezenta virusului bolii veziculoase a porcului. In cazul porcilor taiati in baza acestor prevederi, trebuie colectate probe de sange statistic reprezentative. In cazul unui raspuns pozitiv care conduce la confirmarea bolii veziculoase a porcului, se aplica masurile prevazute la pct. 9 lit. c);
    2. in circumstante exceptionale porcii pot fi transportati direct la alte cladiri localizate in cadrul zonei de protectie, cu conditia sa fie efectuate: o inspectie a tuturor porcilor din exploatatii, o examinare clinica a porcilor ce urmeaza sa fie mutati, cu rezultate negative, precum si identificarea fiecarui porc cu crotalii sau prin orice alta metoda aprobata;
    g) carnea proaspata provenita de la porcii la care se face referire la lit. f) trebuie marcata conform legislatiei specifice cu privire la problemele de sanatate ce afecteaza comertul cu carne proaspata si ulterior tratata conform prevederilor legislatiei specifice cu privire la problemele de sanatate ale animalelor ce afecteaza comertul cu produse din carne. Aceasta se face intr-o unitate desemnata de autoritatea competenta. Carnea trebuie trimisa unitatii mai sus mentionate, cu conditia ca transportul sa fie sigilat inainte de plecare si sa ramana sigilat pe tot parcursul transportului. La cererea autoritatii competente, insotita de o justificare adecvata si conform procedurii nationale stabilite de autoritatea competenta centrala, solutiile specifice pot fi adoptate, in special, pentru respectarea marcarii carnii si folosirea sa ulterioara, precum si pentru destinatia produselor procesate.
    C. Masurile in zona de protectie continua sa fie aplicate cel putin pana cand:
    a) se aplica toate masurile stabilite la art. 16;
    b) toate exploatatiile din zona au fost supuse:
    1. unei examinari clinice a porcilor, care releva ca acestia nu prezinta nici un semn de boala care sa sugereze prezenta bolii veziculoase a porcului; si
    2. unei examinari serologice a unui esantion statistic de porci, fara detectarea anticorpilor bolii veziculoase a porcului. Programul pentru screeningul serologic tine seama de transmiterea bolii veziculoase a porcului si de sistemul in care sunt tinuti porcii. Programul trebuie fixat in baza procedurii nationale stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, imediat dupa intrarea in vigoare a normei sanitare veterinare.
    Examinarea si prelevarea de probe la care se face referire la pct. 1 si 2 in prezenta litera nu pot fi efectuate inainte de 28 de zile de la terminarea masurilor preliminarii de curatare si dezinfectie in exploatatia infectata.
    D. La expirarea perioadei la care se face referire la lit. C regulile aplicate in zona de supraveghere se aplica, de asemenea, si zonei de protectie.

    8. Zona de supraveghere
    A. Marimea zonei de supraveghere este cea stabilita la art. 10 din norma sanitara veterinara.
    B. In cazul bolii veziculoase a porcului masurile stabilite la art. 12 din norma sanitara veterinara sunt inlocuite cu urmatoarele:
    a) toate exploatatiile care au animale din speciile susceptibile de boala trebuie sa fie identificate;
    b) poate fi permisa orice miscare a porcilor dintr-o exploatatie din zona de supraveghere, alta decat direct catre un abator, cu conditia ca nici un porc sa nu fie transferat in aceasta unitate in urmatoarele 21 de zile; proprietarul sau persoana responsabila de aceste animale trebuie sa tina un registru al miscarii tuturor porcilor;
    c) miscarea porcilor din zona de supraveghere poate fi autorizata de autoritatea competenta, cu conditia:
    1. sa fie efectuata o inspectie a tuturor porcilor din exploatatie cu 48 de ore inainte de miscare;
    2. sa fie efectuata o examinare clinica a porcilor ce urmeaza sa fie mutati, cu rezultate negative, cu 48 de ore inainte de miscare;
    3. sa fie efectuata o examinare serologica a unui esantion statistic de probe de la porcii ce urmeaza sa fie mutati fara detectarea anticorpilor pentru boala veziculoasa a porcului, cu 14 zile inainte de miscare. Totusi, in cazul porcilor pentru taiere, examinarea serologica poate fi efectuata in baza probelor de sange prelevate la abatorul de destinatie desemnat de autoritatea competenta, pe teritoriul sau. In cazul rezultatelor pozitive care confirma prezenta bolii veziculoase a porcului se aplica masurile prevazute la pct. 9 lit. c);
    4. fiecare porc sa fie marcat cu o crotalie individuala sau prin orice alta metoda de identificare;
    5. camioanele, alte vehicule si echipamentele folosite pentru transportul porcilor trebuie curatate si dezinfectate dupa fiecare transport;
    d) camioanele, alte vehicule si echipamentele folosite pentru transportul porcilor sau al altor animale ori materiale care pot fi contaminate si care sunt utilizate in cadrul zonei de supraveghere nu parasesc aceasta zona fara sa fie curatate si dezinfectate conform procedurilor stabilite de autoritatea competenta.
    C. Marimea zonei de supraveghere poate fi modificata conform prevederilor stabilite la art. 10 din norma sanitara veterinara.
    D. Masurile in zona de supraveghere trebuie aplicate cel putin pana la:
    a) efectuarea tuturor masurilor stabilite la art. 16 din norma sanitara veterinara;
    b) efectuarea tuturor masurilor cerute in zona de protectie.

    9. Masuri generale comune. Masurile suplimentare in cazul bolii veziculoase a porcului trebuie aplicate dupa cum urmeaza:
    a) In cazurile in care prezenta bolii veziculoase a porcului este confirmata oficial, autoritatea veterinara competenta centrala trebuie sa se asigure ca, in plus fata de masurile stabilite la art. 4 alin. (2) si la art. 5 din norma sanitara veterinara, carnea porcilor taiati pe parcursul perioadei intre introducerea probabila a bolii in exploatatie si implementarea masurilor oficiale, cand este posibil, este identificata prin trasabilitate si distrusa sub supraveghere oficiala, in asa fel incat sa se evite riscul de raspandire a virusului bolii veziculoase a porcului.
    b) Atunci cand medicul veterinar oficial are motive sa suspecteze ca porcii din orice exploatatie pot fi contaminati, ca rezultat al miscarii vreunei persoane, animal ori vehicul sau in orice alt mod, porcii din exploatatie raman sub restrictiile de miscare la care se face referire in art. 9 din norma sanitara veterinara cel putin pana cand exploatatia este supusa:
    1. unei examinari clinice a porcilor, cu rezultate negative;
    2. unei examinari serologice a esantionului statistic de probe de la porci, fara detectarea anticorpilor pentru boala veziculoasa a porcului, conform pct. 7 lit. C.b) subpct. 2.
    Examinarea la care se face referire la subpct. 1 si 2 de mai sus nu se va efectua inainte de trecerea a 28 de zile de la posibila contaminare a spatiilor, ca rezultat al miscarii persoanelor, animalelor sau vehiculelor, ori in orice alt mod.
    c) Daca este confirmata prezenta bolii veziculoase a porcului intr-un abator, autoritatea competenta trebuie sa se asigure ca:
    1. toti porcii din abator sunt taiati fara intarziere;
    2. cadavrele si organele porcilor infectati si contaminati sunt distruse sub supraveghere oficiala in asa fel incat sa se evite riscul raspandirii virusului bolii veziculoase a porcului;
    3. curatarea si dezinfectia constructiilor si echipamentelor, inclusiv ale vehiculelor, au loc sub supravegherea medicului veterinar oficial, conform instructiunilor stabilite de autoritatea competenta;
    4. este efectuata o ancheta epizootologica conform prevederilor art. 8 din norma sanitara veterinara;
    5. nici un porc nu este reintrodus pentru taiere cel putin 24 de ore dupa realizarea operatiunilor de curatare si dezinfectie, conform pct. 3 de mai sus.

    10. Curatarea si dezinfectia exploatatiilor infectate. Fata de masurile stabilite la art. 16 din norma sanitara veterinara se aplica, de asemenea, si urmatoarele masuri:
    A. Procedura pentru curatarea si dezinfectia preliminara:
    a) dupa ce cadavrele porcilor au fost indepartate pentru distrugere, acele parti ale spatiilor in care porcii au fost tinuti si orice alte parti ale spatiilor care au fost contaminate in timpul taierii trebuie aspersate cu o solutie dezinfectanta aprobata conform art. 16 din norma sanitara veterinara, avand concentratia adecvata pentru boala veziculoasa a porcului. Dezinfectantul folosit trebuie sa ramana pe suprafata cel putin 24 de ore;
    b) orice tesut sau sange care poate fi raspandit in timpul taierii trebuie strans cu grija si distrus impreuna cu cadavrele, iar taierea trebuie sa se efectueze in permanenta pe o suprafata etansa.
    B. Procedura pentru curatarea si dezinfectia ulterioara:
    a) toate dejectiile, asternutul, furajele contaminate etc. trebuie indepartate din cladiri, stranse si aspersate cu o solutie dezinfectanta aprobata. Apa reziduala trebuie tratata printr-o metoda corespunzatoare pentru inactivarea virusului;
    b) toate accesoriile mobile trebuie mutate din spatiile respective, curatate si dezinfectate separat;
    c) grasimea si alte efecte murdare trebuie indepartate de pe toate suprafetele, prin inmuiere cu un agent de degresare, si apoi trebuie spalate cu apa sub presiune;
    d) trebuie efectuata apoi o noua aplicare de dezinfectant prin aspersarea tuturor suprafetelor;
    e) camerele etanse trebuie fumigate;
    f) repararea podelelor avariate, a peretilor etc. trebuie aprobata ca urmare a inspectiei de catre un medic veterinar oficial si trebuie efectuata imediat;
    g) o data terminate reparatiile, se efectueaza o inspectie generala pentru a se asigura ca acestea au fost bine efectuate;
    h) toate partile din spatiile care nu contin material de combustie pot fi tratate termic folosindu-se un pistol cu flacara;
    i) toate suprafetele trebuie aspersate cu o solutie dezinfectanta alcalina avand un pH mai mare de 12,5 sau cu orice alt dezinfectant aprobat. Dezinfectantul trebuie indepartat dupa 48 de ore.
    C. Procedura pentru curatarea si dezinfectia finala. Tratamentul cu pistol cu flacara sau cu solutie dezinfectanta alcalina mentionat la lit. B.h) sau i) trebuie repetat dupa 14 zile.

    11. Repopularea exploatatiilor infectate. Fata de masurile stabilite la art. 5 alin. (4) din norma sanitara veterinara se mai aplica si urmatoarele masuri:
    A. Repopularea nu trebuie sa inceapa mai devreme de 4 saptamani de la terminarea primei dezinfectii totale a spatiilor, de exemplu, pasul 3 al procedurilor de curatare si dezinfectie.
    B. La reintroducerea porcilor trebuie sa se tina seama de tipul de crestere practicat in exploatatie si trebuie sa fie conforma cu una dintre urmatoarele proceduri:
    a) in cazul exploatatiilor de porci in aer liber, repopularea incepe cu introducerea unui numar limitat de purcei santinela care au fost controlati si gasiti negativi la controlul prezentei anticorpilor impotriva virusului bolii veziculoase a porcului. Porcii santinela trebuie repartizati, conform cerintelor autoritatii competente, peste tot in exploatatia infectata, trebuie sa fie examinati clinic la 28 de zile dupa repartizarea in exploatatie si trebuie sa li se recolteze probe de sange pentru testarea serologica. Daca nici un purcel nu prezinta semne clinice de boala veziculoasa a porcului sau nu a dezvoltat anticorpi impotriva virusului bolii, se poate realiza repopularea completa;
    b) pentru toate celelalte forme de crestere reintroducerea porcilor are loc fie potrivit masurilor prevazute la lit. a), fie prin repopulare completa, cu respectarea urmatoarelor conditii:
    1. toti porcii adusi intr-o perioada de 8 zile sa fie seronegativi si sa provina din exploatatii situate in afara zonelor de restrictie instituite ca rezultat al prezentei bolii veziculoase a porcului;
    2. nici un porc nu poate parasi exploatatia pentru o perioada de 60 de zile dupa aducerea ultimului porc;
    3. efectivul repopulat sa fie supus unei examinari clinice si serologice conform cerintelor autoritatii competente. Aceasta examinare poate fi efectuata la cel putin 28 de zile dupa aducerea ultimilor porci.

    ANEXA 3
    la norma sanitara veterinara

    Laboratoarele comunitare de referinta pentru bolile in cauza. Functiile si responsabilitatile laboratoarelor comunitare de referinta pentru bolile in cauza

    1. Coordonarea metodelor utilizate pentru diagnosticarea bolii in cauza cu cele utilizate la nivel comunitar, in special prin:
    a) identificarea sau tipizarea, stocarea si livrarea tulpinilor de virus al bolii relevante pentru teste serologice si prepararea antiserurilor;
    b) livrarea serurilor standard si a altor reactivi de referinta catre laboratoarele nationale, a standardizarii testelor si a reactivilor folositi;
    c) realizarea si pastrarea unei colectii de tulpini si culturi ale agentilor bolilor relevante;
    d) organizarea periodica de teste comparative si a procedurilor de diagnostic la nivel national;
    e) datele de colectare si comparare si informatiile cu privire la metodele de diagnostic folosite si rezultatele testelor efectuate in Romania;
    f) caracterizarea tulpinilor virusului bolii relevante prin metodele cele mai avansate care sa permita o buna intelegere a epizootologiei bolii;
    g) tinerea la zi a evidentei evolutiei privind supravegherea, epizootologia si prevenirea bolii relevante in intreaga lume;
    h) realizarea expertizei cu privire la virusul bolii relevante si la alte virusuri implicate, pentru a permite un diagnostic diferential rapid;
    i) insusirea de cunostinte complete in prepararea si folosirea produselor imunologice veterinare folosite pentru a eradica si a combate boala relevanta.
    2. Sprijinirea activa a diagnosticarii focarelor de boala importanta prin primirea tulpinilor de virus pentru diagnosticul de confirmare, caracterizare si studii epizootice
    3. Facilitarea instruirii sau reinstruirii expertilor in diagnosticul de laborator, in vederea armonizarii tehnicilor de diagnostic.

    ANEXA 4
    la norma sanitara veterinara

               Criterii minime pentru planurile de contingenta

    1. Stabilirea unui centru de criza la nivel national, care sa coordoneze toate masurile de combatere a bolii in Romania.
    2. Elaborarea unei liste cu centrele locale de combatere a bolii, cu amenajarile adecvate pentru a coordona masurile de combatere a bolii la nivel local.
    3. Disponibilizarea de informatii detaliate cu privire la personalul implicat in masurile de combatere a bolii, la calificarea si responsabilitatile lui.
    4. Fiecare centru local de combatere a bolii trebuie sa fie capabil sa contacteze rapid persoanele sau organizatiile care sunt implicate direct sau indirect intr-un focar de boala.
    5. Echipamentul si materialele trebuie sa fie disponibile pentru a efectua in mod adecvat masurile de combatere a bolii.
    6. Sa fie disponibile instructiuni detaliate cu privire la actiunile ce trebuie intreprinse cand exista suspiciunea ori confirmarea infectiei sau a contaminarii, inclusiv la mijloacele de ecarisare a cadavrelor.
    7. Sa fie stabilite programe de instruire pentru a mentine si dezvolta abilitatile in domeniu si procedurile administrative.
    8. Laboratoarele de diagnostic trebuie sa aiba amenajari pentru examinarea post-mortem, capacitatea necesara pentru serologie, histologie etc. si trebuie sa mentina tehnicile de diagnosticare rapida a bolii. Trebuie luate masuri pentru transportarea rapida a probelor la laborator.
    9. Sa ofere detalii privind cantitatea de vaccin utilizat impotriva bolii in cauza, estimate a fi solicitate in eventualitatea recurgerii la vaccinarea de urgenta.
    10. Sa existe prevederi pentru a asigura competentele legale necesare pentru implementarea planurilor de contingenta.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 188/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 188 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu