HOTARARE Nr. 735 din 28 august 1996
privind aprobarea Regulamentului de acordare a granturilor pentru cercetare
stiintifica
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 208 din 3 septembrie 1996
In temeiul prevederilor art. 26 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de acordare a granturilor pentru cercetare
stiintifica, elaborat de catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, Academia
Romana, Ministerul Invatamantului si Ministerul Finantelor, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
p. Ministrul cercetarii si tehnologiei,
Florin Tanasescu
secretar de stat
p. Ministrul invatamantului,
Ecaterina Andronescu,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de acordare a granturilor pentru cercetare stiintifica
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Grantul este o forma specifica de finantare, pe baze competitive, a
temelor de cercetare stiintifica de interes national, cu un pronuntat caracter
de originalitate.
(2) Finantarea prin granturi se utilizeaza cu scopul de promovare a
descoperirilor stiintifice, de formare si de dezvoltare a carierelor
stiintifice si de stimulare a integrarii cercetarii romanesti in circuitele
stiintifice internationale.
Art. 2
Acordarea de granturi pentru temele de cercetare are loc anual, prin
evaluare si finantare in sistem competitiv, pe baza prezentului regulament.
Art. 3
(1) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, Academia Romana si Ministerul
Invatamantului vor stabili, fiecare in parte, in cadrul alocatiilor bugetare
aprobate pentru activitatea de cercetare stiintifica, sumele destinate
finantarii temelor de cercetare in sistem competitiv, sub forma de granturi.
(2) In intelesul prezentului regulament, prin ordonatorii principali de
credite cu rol de coordonare in domeniul cercetarii-dezvoltarii se intelege:
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, Academia Romana si Ministerul
Invatamantului, denumite in continuare organisme centrale cu rol de coordonare
in domeniul cercetarii-dezvoltarii.
(3) Comisia pentru granturi a Ministerului Cercetarii si Tehnologiei,
aprobata prin ordin al ministrului, Consiliul pentru granturi al Academiei Romane
si Consiliul National al Cercetarii Stiintifice Universitare
(consiliu-consultativ) vor fi denumite in continuare organisme pentru granturi.
(4) Sistemul competitiv este deschis tuturor categoriilor prevazute la art.
3 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996.
(5) Organismele centrale cu rol de coordonare in domeniul
cercetarii-dezvoltarii vor stabili, fiecare in parte, la propunerea
organismelor corespunzatoare pentru granturi, nivelul sumelor ce se vor aloca
sub forma de granturi, care se vor repartiza pentru urmatoarele destinatii
generale:
a) teme de cercetare in domenii de varf;
b) proiecte majore de cercetare;
c) teme de cercetare propuse de tinerii cercetatori sau care pot conduce la
obtinerea de titluri stiintifice (doctorat, postdoctorat) ori de brevete;
d) teme de cercetare incluse in proiecte de cercetare internationale;
e) teme de cercetare care conduc la cresterea calitatii si la dezvoltarea
invatamantului superior.
(6) Temele de cercetare pentru care se solicita granturi se propun la
libera initiativa a solicitantilor si pot intra sub incidenta tematica a
programelor si subprogramelor din cadrul Programului national de
cercetare-dezvoltare.
Art. 4
(1) Organismele centrale cu rol de coordonare in domeniul
cercetarii-dezvoltarii vor stabili, fiecare in parte, la propunerea
organismelor corespunzatoare pentru granturi, un program anual propriu pentru
acordarea de granturi, care va fi mediatizat.
(2) Programul anual poate cuprinde una sau mai multe sesiuni de evaluare a
cererilor de granturi.
(3) Calendarul actiunilor desfasurate in cadrul fiecarei sesiuni de
evaluare va fi alcatuit si mediatizat de catre organismele pentru granturi.
Art. 5
(1) Propunerile de teme de cercetare si de actiuni in sprijinul acestora,
pentru care se solicita finantare in regim de granturi, se fac la nivel de
colectiv de cercetare sau individual.
(2) Cererea pentru grant se face in numele solicitantului, care se
incadreaza in una dintre categoriile prevazute la art. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996.
(3) In cazul utilizarii lucrarilor de cercetare elaborate pe baza de grant
pentru obtinerea titlurilor stiintifice, solicitantul isi va declara aceasta
intentie in momentul contractarii si va incheia contractul de grant prin
intermediul unitatii la care a fost inscris pentru obtinerea titlului
stiintific, in calitate de colaborator, in cazul in care nu este salariat al acestei
unitati.
(4) Cercetatorii de origine etnica romana din afara frontierelor Romaniei
pot participa la competitia de acordare de granturi in colective mixte care
efectueaza activitati de cercetare stiintifica, pe baza unor acorduri de
colaborare tehnico-stiintifica.
Art. 6
Evaluarea in sistem competitiv a cererilor pentru granturi, precum si
evaluarea si avizarea lucrarilor se fac in conformitate cu criteriile generale
de evaluare prevazute la art. 9 si cu procesul de evaluare prevazut la art. 11
din prezentul regulament.
Art. 7
(1) In vederea evaluarii in sistem competitiv a cererilor de granturi,
organismele pentru granturi organizeaza comisii de evaluare specializate in
domeniile sau ariile tematice pentru care se solicita granturi.
(2) In vederea evaluarii, pe parcurs si finale, a lucrarilor derulate in
cadrul temelor de cercetare pentru care s-au acordat granturi, organismele
pentru granturi organizeaza comisii de avizare, care pot avea aceeasi
componenta cu comisiile de evaluare a cererilor de granturi.
(3) Organismele pentru granturi planifica etapele procesului de evaluare a
cererilor de granturi si asigura derularea acestora, conform prevederilor art.
11 din prezentul regulament.
(4) La nivelul ordonatorilor principali de credite cu rol de coordonare in
domeniul cercetarii-dezvoltarii, in cadrul numarului mediu de personal aprobat,
pot functiona compartimente pentru granturi (in cazul Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei aceasta functie va fi indeplinita de secretariatul permanent al
Comisiei pentru granturi, iar in cazul Ministerului Invatamantului si Academiei
Romane, aceasta functie va fi indeplinita de secretariatele permanente ale
Consiliului National al Cercetarii Stiintifice Universitare si, respectiv,
Consiliul pentru granturi al Academiei Romane), care au urmatoarele atributii:
a) difuzarea formularelor de cerere de grant, primirea propunerilor de teme
de cercetare pentru care se solicita granturi si transmiterea lor catre
comisiile de evaluare organizate de organismele pentru granturi;
b) sprijinirea activitatii organismelor pentru granturi si a comisiilor de
evaluare a cererilor de granturi;
c) asigurarea evidentei acordarii granturilor;
d) sprijinirea activitatii comisiilor de avizare.
Art. 8
(1) Prin granturile competitive de cercetare pot fi acoperite cheltuielile
necesare realizarii temelor de cercetare propuse: salarii, cheltuieli pentru
procurarea unor materiale si obiecte de inventar necesare realizarii temei,
cheltuieli indirecte, amortismente pentru mijloacele fixe proprii utilizate de
catre agentii economici, cheltuieli de informare-documentare, cheltuieli pentru
organizarea in tara sau in strainatate a unor actiuni, in vederea realizarii
temei de cercetare sau valorificarii rezultatelor.
(2) De asemenea, prin granturile de cercetare stiintifica se pot efectua
cheltuieli pentru procurarea unor echipamente, aparatura de laborator, tehnica
de calcul, pachete de programe necesare. Contravaloarea acestor dotari care pot
fi acoperite din granturile de cercetare stiintifica nu poate depasi 50% din
valoarea totala a grantului. Agentii economici nu calculeaza amortizarea pentru
mijloacele fixe procurate din granturi de cercetare.
(3) La valoarea cheltuielilor necesare realizarii temei de cercetare se
poate accepta o cota de profit de cel mult 5% pentru agentii economici cu
profil de cercetare care au obtinut grantul respectiv sau o cota de venit net
de pana la 5% pentru institutiile publice de cercetare care, potrivit
dispozitiilor legale, pot retine si utiliza venitul net respectiv.
(4) Echipamentele si aparatura de laborator, tehnica de calcul, pachetele
de programe, precum si materialele ramase neconsumate la finalizarea lucrarilor
de cercetare au urmatorul regim:
a) raman ca bunuri proprietate publica in administrarea unitatii de
cercetare-dezvoltare cu care s-a incheiat contractul de grant, daca aceasta
este din sectorul public, sau in acord cu prevederile contractului, in
conditiile legii;
b) vor fi predate organismului central finantator, urmand a fi trecute ca
bunuri proprietate publica in administrarea unei unitati de
cercetare-dezvoltare din subordinea acestuia, cu activitate in domeniul de
cercetare specific temei finalizate, daca contractul de grant s-a incheiat cu o
institutie din sectorul privat sau cu o persoana fizica.
(5) Prin granturile de cercetare se poate finanta integral sau partial
contravaloarea temelor de cercetare propuse, conform recomandarii comisiilor de
evaluare a cererilor de grant.
CAP. 2
Criterii generale de evaluare a cererilor de granturi pentru teme de
cercetare
Art. 9
(1) Criteriile generale de evaluare si selectare a cererilor de granturi
pentru temele si programele de cercetare prevazute la art. 3 alin. (5) din prezentul
regulament sunt urmatoarele:
a) credibilitatea solicitantilor/solicitantului: credibilitate in plan
stiintific (prestigiul stiintific, valoarea si experienta profesionala),
credibilitate in plan tehnic (accesul la dotari tehnice necesare realizarii
temei de cercetare propuse), rezultatele preliminare obtinute in domeniul
temei;
b) claritatea obiectivelor de cercetare urmarite prin realizarea temei
respective;
c) originalitatea propunerii in comparatie cu programele de
cercetare-dezvoltare si tendintele in curs pe plan intern si international:
abordarea unor directii de avangarda, deschiderea unor noi orizonturi de
cunoastere;
d) impactul previzibil in lumea stiintifica si tehnologica: posibilitati de
integrare in circuite stiintifice existente (interne si internationale) sau de
formare a unor grupuri, centre sau retele de cercetare noi, interesate in aria
tematica abordata;
e) calitatea stiintifica a propunerii: complexitatea si originalitatea
solutiilor preconizate, gradul de inovare;
f) calitatea manageriala a propunerii: corelarea obiectivelor cu resursele
existente si/sau solicitate, organizarea lucrarilor, delimitarea si
planificarea etapelor;
g) perspective potentiale de difuzare si valorificare a rezultatelor;
h) acordarea anterioara de granturi (in tara sau strainatate) si
rezultatele obtinute in cadrul acestora;
i) posibilitatile de sustinere financiara din surse multiple (inclusiv
surse externe, utilizatori potentiali direct interesati etc.).
(2) Ierarhizarea si ponderea diferitelor criterii intra in atributiile
fiecarui organism pentru granturi, in functie de specificul propunerii.
CAP. 3
Comisiile de evaluare a cererilor de granturi si de avizare a lucrarilor
derulate in cadrul temelor de cercetare pentru care s-au acordat granturi
Art. 10
(1) Comisiile de evaluare a cererilor de granturi si cele de avizare a
lucrarilor pentru care s-au acordat granturi sunt formate din specialisti de
valoare din domeniile stiintifice si tehnologice in care isi desfasoara
activitatea.
(2) Fiecare organism pentru granturi va organiza comisii de evaluare si de
avizare in domeniile sau ariile tematice pentru care s-au formulat cereri de
grant.
(3) Componenta comisiilor de evaluare si de avizare va fi aprobata de
conducerea organismului central cu rol de coordonare in domeniul
cercetarii-dezvoltarii, corespunzator.
(4) Pentru acelasi domeniu sau arie tematica, comisia de evaluare a
cererilor de granturi si comisia de avizare a lucrarilor pentru care s-au
acordat granturi pot avea aceeasi componenta, asigurand continuitatea in
urmarirea lucrarilor respective.
(5) Componenta comisiilor de evaluare si de avizare va fi stabilita pe baza
listelor de membri ai organismelor pentru granturi, a listelor de experti pe
domenii, de care dispun organismele pentru granturi, precum si pe baza altor
propuneri de specialisti din tara si strainatate, facute de organismele
centrale cu rol de coordonare in domeniul cercetarii-dezvoltarii.
(6) In cazul in care comisiile de evaluare primesc cereri de granturi din
partea unor membri, modalitatea de discutare a acestora se va stabili in
functie de reglementarile fiecarui organism pentru granturi privind situatiile
de conflict de interese.
(7) Remunerarea membrilor comisiilor de evaluare si de avizare pentru
activitatea depusa se va face ca si pentru cei in calitate de colaboratori, in
conditiile prevazute pentru functionarea Colegiului consultativ, conform art. 7
alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996.
CAP. 4
Procesul de evaluare si de selectie a cererilor de granturi
Art. 11
(1) Calendarul actiunilor desfasurate in cadrul fiecarei sesiuni de
evaluare a cererilor de granturi cuprinde urmatoarele etape:
(i) primirea de catre secretariatele comisiilor de evaluare a cererilor de
grant, completate conform formularelor agreate de organismele centrale
finantatoare;
(ii) evaluarea si selectia propunerilor de catre comisiile de evaluare,
conform procedurilor mentionate la alin. (2);
(iii) definitivarea deciziei asupra rezultatelor competitiei, la nivelul
organismelor pentru granturi;
(iv) avizarea rezultatelor competitiei si aprobarea deschiderii finantarii
de catre conducerea organismelor centrale cu rol de coordonare in domeniul
cercetarii-dezvoltarii sau de catre persoanele delegate de conducerea
organismelor cu rol de coordonare in domeniul cercetarii-dezvoltarii;
(v) publicarea rezultatelor si comunicarea acestora catre solicitantii de
granturi.
(2) In procesul de evaluare si de selectie a cererilor de granturi,
comisiile de evaluare aplica urmatoarele proceduri:
(i) stabilirea, in functie de nivelul fondurilor existente, a limitei
maxime a valorii unui grant;
(ii) stabilirea modului de analiza si a grilei de apreciere a cererilor de
grant pe baza criteriilor generale de evaluare (calificative, note etc.);
(iii) stabilirea structurii fisei de evaluare pe care o completeaza
expertii evaluatori;
(iv) organismele pentru granturi se vor informa reciproc asupra cererilor
de granturi primite;
(v) evaluarea si aprecierea fiecarei cereri de grant de catre cel putin doi
experti din cadrul comisiilor respective, care utilizeaza fise de evaluare
proprii si recomanda finantarea integrala sau partiala si sub semnatura;
(vi) discutarea cererilor in plenul comisiilor de evaluare: solutionarea
decalajelor de apreciere si a recomandarilor diferite de finantare, pentru
aceeasi cerere;
(vii) elaborarea listei ordonate a cererilor selectate si a celor respinse,
in functie de punctajul obtinut la evaluare;
(viii) elaborarea raportului final de evaluare de catre presedintele
comisiei de evaluare;
(ix) inaintarea listei cererilor selectate si a celor respinse si a raportului
final de evaluare catre organismul pentru granturi care a organizat comisia de
evaluare respectiva.
(3) Organismele pentru granturi vor analiza listele separate de cereri
admise si respinse, provenite de la comisiile de evaluare, si vor definitiva o
lista unica a cererilor admise pe domenii, cu recomandarea de finantare
integrala sau partiala, care va fi inaintata spre avizare conducerii
organismelor centrale cu rol de coordonare in domeniul cercetarii-dezvoltarii.
(4) Compartimentele specializate pentru granturi din cadrul organismelor
centrale (pentru Ministerul Cercetarii si Tehnologiei - Comisia pentru
granturi, iar pentru Ministerul Invatamantului si Academia Romana - Consiliul
National al Cercetarii Stiintifice Universitare, respectiv Consiliul pentru
granturi al Academiei Romane) vor asigura:
a) publicarea listei granturilor acordate;
b) comunicarea, in scris, catre solicitanti a rezultatelor obtinute in urma
evaluarilor, inclusiv a aprecierilor expertilor evaluatori.
(5) Contractarea lucrarilor selectate se va face pe baza listei cererilor
admise, in limita fondurilor disponibile pentru granturi, de catre
compartimentele specializate din cadrul organismelor centrale cu rol de
coordonare in domeniul cercetarii-dezvoltarii.
CAP. 5
Evaluarea si avizarea lucrarilor efectuate pe parcursul temelor de
cercetare pentru care s-au acordat granturi
Art. 12
(1) Evaluarea si avizarea lucrarilor efectuate si a rezultatelor obtinute
pe parcursul desfasurarii temelor de cercetare pentru care s-au acordat
granturi se efectueaza de catre comisiile de avizare alcatuite in acest scop,
la termene liber-convenite de acestea, dar de cel putin doua ori pe an.
(2) Procesul-verbal incheiat la fiecare intrunire a comisiei de avizare se
va depune la dosarul grantului.
(3) Conform cu structura pe etape prevazuta in cadrul temelor de cercetare,
comisiile de avizare vor evalua:
a) stadiul atins in derularea temei de cercetare, in raport cu obiectivele
prevazute initial;
b) valoarea si nivelul stiintific al rezultatelor obtinute pana in stadiul
respectiv;
c) masura in care rezultatele au fost difuzate (articole, carti, comunicari
la simpozioane);
d) modul de utilizare a fondurilor pana in stadiul respectiv.
(4) In urma evaluarii etapelor intermediare de realizare a temei de
cercetare, comisiile de avizare pot propune ordonatorului principal de credite:
a) continuarea finantarii in conditiile prevazute initial;
b) modificarea (cresterea sau reducerea) cuantumului sau frecventei
transelor de finantare;
c) sistarea finantarii in situatiile in care lucrarile de cercetare
stiintifica nu mai pot continua din motive intemeiate, constatate de
institutiile prevazute la art. 3 alin. (2) din prezentul regulament;
d) sistarea finantarii si restituirea sumelor primite, precum si
suportarea, potrivit legii, a prejudiciilor aduse, in cazul nerespectarii
obligatiilor din contractul de grant.
(5) La finalizarea grantului, realizatorul va depune un raport general asupra
derularii temei de cercetare, care va cuprinde:
a) contributia stiintifica si rezultatele obtinute (inclusiv documentatia
elaborata);
b) nivelul si aria de impact al rezultatelor (comparata cu abordari
similare pe plan intern si extern, principalele modalitati de difuzare,
impactul in lumea stiintifica si impactul economic previzibil);
c) perspectivele de extindere si continuare a cercetarilor;
d) precizarea modului de utilizare a fondurilor.
(6) In cazul actiunilor sustinute prin granturi, raportul general depus la
finalizarea acestora va prezenta:
a) modul de derulare a actiunii;
b) estimarea efectelor ulterioare derularii actiunii;
c) precizarea modului de utilizare a fondurilor.
(7) La etapa finala a grantului, comisiile de avizare vor examina raportul
general si vor evalua, in mod special, rezultatele efectiv obtinute, comparativ
cu prevederile initiale (inclusiv obtinerea titlului de doctor, obtinerea de
brevete etc.).
(8) Propunerile comisiilor de avizare, facute catre organismul central
coordonator, la nivelul etapelor intermediare sau finale, devin operante prin
clauze specifice prevazute prin contractul de grant.
CAP. 6
Finantarea lucrarilor efectuate pe parcursul temelor de cercetare pentru
care s-au acordat granturi
Art. 13
(1) Prin prevederile contractuale se vor stabili:
a) modalitatea de finantare a grantului;
b) procedurile de punere in aplicare a recomandarilor comisiilor de
avizare, conform art. 12 alin. (4) din prezentul regulament.
(2) In cazul Ministerului Invatamantului, vor fi elaborate contracte-cadru
cu institutiile in care se desfasoara activitati de cercetare stiintifica
finantata prin granturi, cu anexe cuprinzand granturile acordate.
(3) In scopul asigurarii continuitatii finantarii activitatilor de
cercetare-dezvoltare se pot acorda sume in avans de pana la 30% din valoarea
trimestriala a contractelor de cercetare-dezvoltare.
Art. 14
Pentru anul 1996, ordonatorii principali de credite vor vira creditele
bugetare aprobate, aferente granturilor de cercetare stiintifica, de la titlul
"Cheltuieli materiale si servicii" la titlul "Transferuri".