HOTARARE Nr. 647 din 12 iulie 2001
privind aprobarea Strategiei nationale de dezvoltare energetica a Romaniei pe
termen mediu - 2001 - 2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 444 din 7 august 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 68
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia
electrica si termica, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala de dezvoltare energetica a Romaniei pe termen
mediu - 2001 - 2004.
Art. 2
Sinteza Strategiei nationale de dezvoltare energetica a Romaniei este
prevazuta in anexa care face parte din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
SINTEZA
Strategiei nationale de dezvoltare energetica a Romaniei pe termen mediu - 2001
- 2004
CAP. 1
Introducere
Data fiind importanta strategica a sectorului energetic in dezvoltarea pe
baze durabile a economiei nationale, evolutia acestuia trebuie conturata prin
prognoze si strategii pe diferite orizonturi de timp, astfel incat
perspectivele de dezvoltare si necesitatile legate de asigurarea cu energie sa
fie cat mai corect estimate.
Aceasta necesitate este evidentiata in Programul de guvernare al actualului
cabinet, care ia in considerare Strategia economica a Romaniei pe termen mediu,
precum si Planul de actiune al Programului de guvernare in perioada 2001 -
2004, convenite cu Comisia Europeana.
In aplicarea Programului de guvernare Ministerul Industriei si Resurselor a
apreciat ca oportuna elaborarea acestei strategii care sa examineze
conditionalitatile, optiunile, politicile si impactul acestora, in vederea
luarii deciziilor si stabilirii directiilor de actiune pentru implementarea
lor.
Lucrarea, care are ca punct de plecare imperativul legat de dezvoltarea
durabila a Romaniei in contextul integrarii in Uniunea Europeana, ia in
considerare principalele obiective si prioritati ale strategiei energetice
nationale pe termen lung. Principiile general valabile de care s-a tinut seama
sunt urmatoarele:
- integrarea Romaniei in Uniunea Europeana nu poate avea loc fara
realizarea unei cresteri economice accelerate, cu ritmuri superioare mediei
comunitare;
- cresterea economica este o necesitate primordiala;
- integrarea industriei energetice in structurile europene impune
dezvoltarea durabila a sectorului energetic;
- remodelarea si restructurarea industriei energetice constituie un
obiectiv major al procesului de reforma a economiei nationale;
- accelerarea privatizarii in sectorul energetic va conduce la aparitia
unor structuri cu capacitate concurentiala sporita;
- intensificarea efortului investitional reprezinta o necesitate vitala
pentru industria romaneasca;
- efectele implementarii masurilor pentru atingerea reperelor comunitare
depind si de potentialul concurential in conditiile unei piete libere.
CAP. 2
Evolutii semnificative pe plan european si tendinte rezultate din Cartea
verde a Comisiei Uniunii Europene "Spre o strategie europeana pentru
siguranta in alimentarea cu energie"
Activitatea din sectorul energetic european a fost puternic influentata de
curentul de opinie initiat impotriva energeticii nucleare. S-a readus astfel in
discutie problema producerii de energie electrica pe baza de carbune in
centrale termoelectrice de mare putere, in conditiile dezvoltarii unor
tehnologii moderne de ardere si a unor instalatii de depoluare extrem de
eficiente.
Cresterea sigurantei in alimentarea cu energie electrica, in contextul
cresterii dependentei de importuri, a fost realizata prin utilizarea eficienta
a energiei si diversificarea surselor de purtatori de energie.
Printr-o sustinuta politica de conservare a energiei tarile Uniunii
Europene au demonstrat posibilitatea decuplarii ritmului de crestere a
produsului intern brut (PIB) de ritmul de crestere a consumului total de
energie, luandu-se ca indicator de baza intensitatea energetica a PIB (definita
ca raportul dintre consumul de energie primara/finala si produsul intern brut).
O alta schimbare majora a constat in initierea si dezvoltarea, conform
Directivei CE 96/92, a procesului de demonopolizare prin deschiderea pietei de
energie si in introducerea concurentei. Pe ansamblu gradul de deschidere a
pietei Uniunii Europene depaseste deja 60% . Tarile Uniunii Europene au optat
predominant pentru un model reglementat de acces la retea (RTPA), unele dintre
acestea introducand modele proprii de piata, inclusiv prin dezvoltarea burselor
de energie electrica. In prezent au loc dezbateri privind dezvoltarea retelelor
internationale de transport de energie si a unei institutii internationale de
reglementare.
A fost adoptata Directiva UE 98/30 privind regulile pietei unice a gazelor
naturale. In domeniul petrolului exista o piata globalizata cu deschidere
totala in care mecanismele concurentiale sunt puternic dezvoltate. De asemenea,
a fost adoptata Directiva UE 93/76 privind limitarea emisiilor poluante prin
cresterea eficientei energetice (Directiva SAVE).
Restructurarea companiilor de producere si distributie a energiei electrice
din Uniunea Europeana este marcata de procesul constituirii pietei unice
europene, de diviziuni, achizitii si fuziuni, de formare de holdinguri care vor
domina aceasta piata.
Actualele evolutii de pe piata europeana tin seama de concluziile
sintetizate in Cartea verde a Comisiei Uniunii Europene, concluzii care converg
in esenta spre opinia clara ca la orizontul luat in calcul Uniunea Europeana ar
putea deveni dependenta in proportie de aproape 70% de energia din import.
La nivelul tarilor cele mai avansate in cursa pentru aderare (de exemplu:
Cehia, Polonia, Ungaria) sectorul energetic este constituit in companii
distincte in cadrul activitatilor (dezintegrare verticala) si in privatizare.
In Ungaria, spre exemplu, accentul a fost pus pe atragerea capitalului strain
si mai putin pe competitie. Modelul de piata corespunzator optiunii initiale de
cumparator unic, utilizat in cateva tari din zona, este in curs de evolutie
spre modele mai liberale.
Concluzii:
- Sectorul energetic european a cunoscut schimbari majore.
- S-a conturat necesitatea readucerii in discutie a producerii de energie
electrica pe baza de carbune in centrale termoelectrice de mare putere, de
ultima generatie (in scopul reducerii dependentei de importul de resurse
energetice).
- Cresterea sigurantei in alimentarea cu energie electrica a fost realizata
prin diversificarea surselor de purtatori de energie.
- S-a realizat procesul de demonopolizare prin deschiderea pietei de
energie, gradul de deschidere depasind pe ansamblul Uniunii Europene circa 60%
.
- Tarile Uniunii Europene au optat pentru un model reglementat de acces la
retea. In unele cazuri s-au dezvoltat bursele de energie electrica.
- Se impune dezvoltarea retelelor internationale de transport de energie si
a unei institutii internationale de reglementare.
- Restructurarea companiilor de producere si distributie a energiei
electrice din Uniunea Europeana este marcata de procesul constituirii pietei
unice europene.
- Uniunea Europeana ar putea deveni la nivelul anului 2020 dependenta in
proportie de aproape 70% de energia din import.
CAP. 3
Starea actuala a sectorului energetic al Romaniei. Evolutia consumului de
energie
3.1. Situatia actuala a resurselor energetice
In momentul de fata din resursele energetice interne se pot asigura:
- o productie in crestere de titei, prin exploatarea de catre Societatea
Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. a zacamintelor interne, in
concordanta cu indeplinirea programelor de investitii;
- o productie anuala constanta de gaze naturale realizata de cei 3
producatori interni: Societatea Comerciala de Explorare si Productie a Gazelor
Naturale "Exprogaz" - S.A.*), Societatea Nationala de Depozitare
Subterana a Gazelor Naturale "Depogaz" - S.A.*) si Societatea Nationala
a Petrolului "Petrom" - S.A., prin exploatarea zacamintelor interne;
- o productie anuala de huila in usoara crestere, realizata de Compania
Nationala a Huilei - S.A. prin exploatarea zacamintelor de huila (aflate in
proportie de peste 95% in Valea Jiului);
- o productie anuala de lignit la un nivel de 25 - 30 milioane tone,
realizata de Compania Nationala a Lignitului Oltenia - S.A. prin exploatarea
zacamintelor de lignit (aflate in proportie de peste 80% in bazinul carbonifer
Oltenia);
- o productie anuala constanta de carbune brun, realizata de cei 2
producatori, Societatea Nationala a Carbunelui Ploiesti - S.A. si Societatea
Comerciala "Banat" Anina - S.A., prin exploatarea zacamintelor aflate
in subteran si cariere; continua reducerea subventiilor in acest sector;
- o productie anuala de uraniu prin exploatarea zacamintelor existente de
uraniu si prin deschiderea, dezvoltarea si exploatarea unor noi zacaminte;
- un potential hidroenergetic amenajat pentru o productie anuala de energie
electrica de peste 40% din potentialul total amenajabil din Romania.
Figura 1 - Consumul intern de titei:
- 54% import
- 46% productia interna
Figura 2 - Consumul intern de gaze naturale:
- 30% import
- 70% productia interna
Acoperirea integrala a consumului intern de resurse energetice se
realizeaza prin importul de resurse, in principal pacura si gaze naturale. In
cazuri limitate se importa huila si energie electrica.
------------
*) Prin Hotararea Guvernului nr. 575/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 343 din 27 iunie 2001, Societatea Comerciala de
Explorare si Productie a Gazelor Naturale "Exprogaz" - S.A. a
fuzionat cu Societatea Nationala de Depozitare Subterana a Gazelor Naturale
"Depogaz" - S.A., infiintandu-se Societatea Nationala de Gaze
Naturale "Romgaz" - S.A.
3.2. Structura productiei de energie electrica
Capacitatea totala instalata la dispozitia Sistemului energetic national
este structurata, in functie de producatori, ca in fig. 3.
Figura 3 - Capacitatea instalata in Sistemul energetic national:
- 54% S.C. TERMOELECTRICA - S.A.
- 36% S.C. HIDROELECTRICA - S.A.
- 4% S.C. NUCLEARELECTRICA - S.A.
- 6% ALTI PRODUCATORI
Puterea disponibila reprezinta in prezent circa 88% din capacitatea
instalata, structura productiei de energie electrica, in functie de
producatori, fiind redata in fig. 4.
Figura 4 - Structura pe producatori a energiei electrice produse la nivelul
SEN in anul 2000:
- 57% S.C. TERMOELECTRICA - S.A.
- 28% S.C. HIDROELECTRICA - S.A.
- 11% S.C. NUCLEARELECTRICA - S.A.
- 4% ALTI PRODUCATORI
Principalii producatori de energie electrica:
- Societatea Comerciala de Producere a Energiei Electrice si Termice
"Termoelectrica" - S.A. este principalul producator de energie
electrica care are in administrare 20 de sucursale. Producerea energiei
electrice se face in centrale termoelectrice cu grupuri pe carbune si
hidrocarburi si in centrale de cogenerare care produc in plus si energie
termica.
Al doilea mare producator din Sistemul energetic national este Societatea
Comerciala de Producere a Energiei Electrice "Hidroelectrica" - S.A.
care are in administrare 10 sucursale; producerea energiei electrice se face in
centrale hidroelectrice cu acumulare si pe firul apei.
- Al treilea producator important din Sistemul energetic national este
Societatea Nationala "Nuclearelectrica" - S.A., care dispune de o
singura unitate de tip CANDU (Canada) cu puterea instalata de 705 MW,
functionand pe baza de uraniu natural si apa grea.
3.3. Starea infrastructurii si a nivelului tehnologic
In cadrul sectorului energetic majoritatea capacitatilor de productie si
infrastructurile de transport si distributie necesita masuri urgente de
modernizare vizand cresterea eficientei si reducerea impactului asupra
mediului. Capacitatea productiva a fost limitata de disponibilitatea scazuta a
instalatiilor si de calitatea slaba a unor echipamente, gradul de utilizare a
capacitatii totale fiind de 41,53% .
Sectorul purtatorilor de energie
Aducerea industriei carbonifere romanesti la nivelul standardelor moderne a
condus la necesitatea inchiderii unitatilor ineficiente, din totalul de 230 de
mine si cariere aprobate pentru inchidere intre 1998 si 2000 executandu-se
lucrari de inchidere la 22 de mine. In perioada 2001 - 2004 se vor executa
inchideri la circa 190 de mine si cariere. In sectorul gazelor naturale au fost
realizate investitii insemnate pentru extinderea retelelor de distributie. S-au
realizat investitii pentru cresterea capacitatii de import de gaze naturale,
precum si pentru inmagazinarea subterana.
Sectorul energiei electrice
Puterea totala instalata a capacitatilor existente fizic in centrale
electrice a fost la inceputul anului 2000 de 22.589 MW. Nivelul tehnologic al
capacitatilor este relativ scazut. Gradul de poluare, desi s-a redus ca urmare
a scaderii productiei si a ponderii crescute a productiei de energie hidro si
de energie nucleara, continua sa prezinte posibilitati de reducere, in special
la emisiile de SO2 si de pulberi.
O serie de investitii lansate inainte de 1990 in termocentrale si mai ales
in hidrocentrale se afla in diverse stadii de executie. Unele dintre acestea,
considerate viabile economic, vor primi sprijin financiar din partea statului
in vederea finalizarii.
Sistemul de transport al energiei electrice cuprinde totalitatea retelelor
electrice de 750 kV, 400 kV si 220 kV. Aceste elemente ale sistemului de
transport prezinta o uzura medie de 56% pentru statii si de 67% pentru linii.
Se resimte lipsa contorizarii, a informaticii de gestiune a consumurilor de
energie, a echipamentelor de telecomunicatii si a echipamentelor EMS/SCADA.
Infrastructura sectorului de distributie a energiei electrice pe intregul
teritoriu al Romaniei este constituita din totalitatea retelelor electrice de
distributie care asigura vehicularea energiei electrice de la nodurile retelei
electrice de transport (220 kV si 400 kV) si din centralele electrice care
debiteaza pana la tensiuni de 110 kV. Retelele de distributie functioneaza la
tensiuni intre 0,4 kV si 110 kV.
In sinteza se poate afirma ca viitoarele actiuni de modernizare a
infrastructurii existente in Sistemul electroenergetic national vor avea drept
scop realizarea pe termen scurt a tuturor cerintelor tehnice impuse prin
licentele si standardele de performanta emise de Autoritatea Nationala de
Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE, in conformitate cu directivele
Uniunii Europene.
Sectorul energiei termice
Cererea de energie termica este acoperita in circa 45 de localitati prin
sisteme centralizate de alimentare cu caldura. Retelele de transport si mai
ales cele de distributie a energiei termice prezinta un grad avansat de uzura,
care provoaca pierderi mari, cu consecinte importante asupra consumatorilor.
Rezulta cu pregnanta necesitatea reconsiderarii problematicii asigurarii
energiei termice pe ansamblul tarii si al localitatilor, a cerintei de
reabilitare a grupurilor si retelelor de termoficare, a introducerii
cogenerarii de mica putere, a promovarii unor echipamente performante, intr-un
context legislativ si institutional modern, coroborat cu norme privind
cresterea izolatiei termice a cladirilor.
3.4. Evolutia consumului de energie (in ultimii 11 ani)
In linii mari evolutia consumului de energie a urmat evolutia economiei
nationale, respectiv a activitatii industriale, cu scaderi accentuate urmate de
cresteri. Intre anii 1997 - 1999 consumul de resurse energetice si de energie
electrica si termica s-a diminuat corespunzator contractiei economiei nationale
(fig. 5); in raport cu anul 1999, in anul 2000 consumul a inregistrat o
crestere de 2,7% ca urmare a relansarii activitatilor din economie. Scaderea
consumului de energie a indus fenomene de criza in sectorul energetic,
manifestate prin deteriorarea suplimentara a situatiei financiare a marilor
agenti economici din sector, prin incetinirea programelor de investitii si
reparatii, precum si prin disponibilizari de personal.
________________________________________________________________________
| Fig. 5. - Evolutia consumului de energie (1992 - 2000) |
| |
| 70 _______________________________________________________ |
| Consumul | | | | | | | |
|(miliarde 65 | | .67.3 | | | | | |
| (kWh) |________|____/\_____|_______|___________|______|_______| |
| | | / \ | |62.2 | | | |
| | | / \ |59.6 /|\ | | | |
| 60 |________|_/______\__|___./__|__\________|______|_______| |
| | |/58.4 \ | / | \.57.4 | | | |
| | | \|/ | \ | | | |
| 55 |________|___________|_______|________\__|______|_______| |
| | | |55.9 | \| | | |
| | | | | 54 .\ /|51 | |
| 50 |________|___________|_______|___________|__\/__|_______| |
| | | | | | 49.9 | | |
| | | | | | | | |
| 45 |________|___________|_______|___________|______|_______| |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| 40 |________|___________|_______|___________|______|_______| |
| 1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 |
| Anul |
|________________________________________________________________________|
3.5. Situatia cadrului legislativ si institutional
A fost promovata legislatia primara pentru sectoarele petrolier si minier
si a fost creata Agentia Nationala pentru Resurse Minerale.
Pentru sectorul energiei electrice si termice s-au emis: Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica, precum
si Legea nr. 99/2000 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
29/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale
de Reglementare in Domeniul Energiei si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
300/2000, referitoare la Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul
Energiei - ANRE, infiintata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998.
Pentru sectorul gazelor naturale a fost infiintata Autoritatea Nationala de
Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) prin Ordonanta Guvernului nr.
41/2000, stabilindu-se prin Ordonanta Guvernului nr. 60/2000 si prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 44/2000 si o serie de reguli de functionare a
sectorului.
In anul 2000 a fost realizata reforma in sectorul gazelor naturale prin
adoptarea Hotararii Guvernului nr. 334/2000 privind reorganizarea Societatii
Nationale de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A. si a continuat reforma in
sectorul energetic, initiata prin Hotararea Guvernului nr. 365/2000, prin
adoptarea Hotararii Guvernului nr. 627/2000 privind reorganizarea Companiei
Nationale de Electricitate - S.A.
Prin Hotararea Guvernului nr. 22/2000 piata de energie electrica din
Romania a fost deschisa in proportie de 10%, ulterior prin Hotararea Guvernului
nr. 982/2000 majorandu-se gradul de deschidere la 15% .
A fost adoptata Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei.
In prezent la Ministerul Industriei si Resurselor exista proiectele de
modificare a Legii petrolului si a Legii minelor, precum si proiectul legii
privind energia electrica si termica. Aceste proiecte legislative vor fi
inaintate in curand Parlamentului Romaniei spre analiza si adoptare.
3.6. Situatia la zi a principalilor agenti economici din sectorul energetic
Dupa parcurgerea celor doua etape de restructurare mentionate anterior si
finalizate cu adoptarea Hotararii Guvernului nr. 627/2000 sectorul de producere
a energiei electrice este reprezentat de Societatea Comerciala de Producere a
Energiei Electrice si Termice "Termoelectrica" - S.A. si Societatea
Nationala "Nuclearelectrica" - S.A., care produc si energie termica,
precum si de Societatea Comerciala de Producere a Energiei Electrice
"Hidroelectrica" - S.A. Compania Nationala de Transport al Energiei
Electrice "Transelectrica" - S.A. asigura functionarea si
administrarea Sistemului national de transport, iar Societatea Comerciala de
Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. este
distribuitorul de energie electrica. Tranzactiile comerciale dintre
producatorii de energie si distribuitorul acesteia sunt realizate in cadru organizat
de catre operatorul comercial Societatea Comerciala "Opcom" - S.A.,
in prezent filiala a Companiei Nationale de Transport al Energiei Electrice
"Transelectrica" - S.A. In sector mai exista si Regia Autonoma pentru
Activitati Nucleare, unicul producator si furnizor de apa grea pentru Centrala
Nuclearoelectrica de la Cernavoda.
Dupa initierea reformei sectoriale pe piata gazelor naturale au aparut
Societatea Nationala de Transport Gaze Naturale - "Transgaz" - S.A.,
administratorul Sistemului national de transport al gazelor naturale, si
Societatea Nationala de Depozitare Subterana a Gazelor Naturale -
"Depogaz" - S.A., respectiv Societatea Comerciala de Explorare si
Productie a Gazelor Naturale "Exprogaz" - S.A., care exploreaza si
exploateaza zacaminte de gaze naturale si administreaza capacitatile de
inmagazinare subterana. Distribuitorii de gaze naturale sunt reprezentati de
Societatea Comerciala "Distrigaz Nord" - S.A. si de Societatea
Comerciala "Distrigaz Sud" - S.A.
Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A., principalul
actor de pe piata interna a petrolului, exploateaza si zacamintele de gaze
naturale aflate in administrarea sa.
Principalii agenti economici din sectorul minier sunt Compania Nationala a
Lignitului Oltenia - S.A. (CNLO), Compania Nationala a Huilei - S.A. (CNH),
Societatea Comerciala "Banat" Anina - S.A. si Societatea Nationala a
Carbunelui Ploiesti - S.A. (SNCP).
Proiectele de modificare a Legii petrolului si a Legii minelor, precum si
noua Lege a energiei electrice si termice vor clarifica pe deplin situatia
juridica a patrimoniului si delimitarea, in baza Legii nr. 213/1998, dintre
proprietatea privata si, respectiv, publica a statului. Aceste noi acte
juridice vor permite incheierea, in baza Legii nr. 219/1998, a contractelor de
concesiune pentru proprietatea publica intre companii si Ministerul Industriei
si Resurselor. Pentru exploatarea zacamintelor de carbune a inceput din anul
1999, in baza prevederilor Legii minelor nr. 61/1996, acordarea de catre Agentia
Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM) a licentelor de exploatare pentru
companiile nationale.
Situatia economica si financiara a fost permanent incordata. In principal
unitatile din fostul CONEL, CNLO, CNH, PETROM si ROMGAZ au functionat, practic,
ca "banci" pentru diverse categorii de consumatori, acumuland
importante creante care au generat restante la plata furnizorilor de
combustibili.
Blocajul financiar a afectat toti agentii economici din lantul energetic,
impiedicand plata obligatiilor catre stat, finantarea investitiilor din surse
proprii si mai ales platile catre furnizorii interni si externi de resurse
energetice pentru perioada de iarna, luand forma unor crize energetice grave.
Siguranta energetica a Romaniei a fost si este direct afectata de lipsa
capabilitatii financiare a agentilor economici din sectorul energetic. Masuri
urgente au fost deja initiate pentru stoparea deteriorarii infrastructurii
energetice si pentru realizarea la timp a programelor de investitii si
reparatii strict necesare.
3.7. Sistemul de preturi, tarife, taxe, impozite si fonduri speciale
Preturile au fost stabilite prin reglementare directa, fiind insa destul de
putin corelate cu costurile reale de productie. Cresterea preturilor a fost de
regula intarziata fata de evolutia inflatiei. Acest fapt a facut ca marile
societati din domeniul producerii energiei electrice sa inregistreze importante
pierderi. Un proces important, angajat fata de B.I.R.D. in anul 1995, a fost
eliminarea subventiilor incrucisate (realizat cu precadere in 1998 si 1999 - de
exemplu, diminuarea tarifului la energia electrica la consumul industrial si
cresterea la cel casnic).
Sistemul de taxe si impozite, cu specificitati pentru fiecare sector, va
trebui corelat in vederea eliminarii distorsiunilor. In cazul gazelor naturale
si al petrolului este avuta in vedere problema eliminarii triplei impozitari
(impozitul pe gaze, respectiv pe petrol, redeventa si taxa de exploatare).
Interventia noilor autoritati de reglementare, inclusiv in domeniul
preturilor, se dezvolta continuu, masurile de ordin legislativ si functional
care vor fi initiate urmand sa le consolideze independenta si eficienta.
Concluzii:
- Capacitatile de productie si infrastructurile de transport si distributie
necesita masuri urgente de modernizare.
- Modernizarea infrastructurii existente la nivelul Sistemului
electroenergetic national va permite realizarea pe termen scurt a cerintelor
tehnice si a standardelor de performanta, conform directivelor Uniunii
Europene.
- Se impun reabilitarea grupurilor si a retelelor de termoficare,
introducerea cogenerarii de mica putere si promovarea unor echipamente
performante.
- A fost emisa legislatia primara pentru sectorul energetic. Ministerul
Industriei si Resurselor a elaborat versiuni modificate ale Legii petrolului si
Legii minelor, precum si proiectul unei noi Legi a energiei electrice si
termice.
- Siguranta energetica a Romaniei a fost direct afectata de lipsa
capabilitatii financiare a agentilor economici din sector.
- Tariful mediu la energia electrica a fluctuat intre 40 si 52,8 dolari
S.U.A./MWh, atingand un prag minim de 19 dolari S.U.A./MWh; subventiile
incrucisate la energia electrica au fost eliminate.
- Fondul special de dezvoltare a sectorului energetic sustine investitiile
din sector.
- Autoritatile de reglementare sunt structuri ale caror independenta si
eficienta vor fi consolidate.
CAP. 4
Principalele obiective si prioritati ale Strategiei energetice, corelate cu
Strategia de dezvoltare economica a Romaniei, in contextul integrarii in
Uniunea Europeana
4.1. Principalele obiective ale Strategiei energetice nationale
Dezvoltarea durabila a sectorului energetic inseamna in mod esential
satisfacerea necesarului de energie la un pret competitiv, in conditii de
calitate, de siguranta in alimentare si de utilizare eficienta a resurselor, cu
limitarea impactului asupra mediului. Conform estimarilor, tinandu-se seama de
ritmul de crestere de 1,6% al produsului intern brut (PIB) in anul 2000,
ritmurile medii anuale prognozate pentru dezvoltarea economica a Romaniei pe
termen mediu pentru scenariul de restructurare sunt in medie de 5,6% pe
perioada 2001 - 2004, urmand o dinamica identica celei prezentate in fig. 6.
Diferentierea dinamicilor PIB/locuitor in structura releva un devans
substantial pentru sectorul tertiar catre anul 2004, ceea ce este posibil
indeosebi ca urmare a procesului de globalizare in domeniul serviciilor.
________________________________________________________________________
| Fig. 6 - Evolutia produsului intern brut |
| _____________________________________________________ |
| 7 | | | | | ______|6.5 | |
| | | | | | / | | |
| |________|________|________|________./_______|________| |
| 6 | | | | ___/ | 6 | | |
| | | | _./ | | | |
| |________|________|______/_|________|________|________| |
| Cresterea 5 | | | _/ | 5.5 | | | |
| (%) | | .__/ | | | | |
| |________|_______/|________|________|________|________| |
| 4 | | / | 4.5 | | | | |
| | | / | | | | | |
| |________|___/____|________|________|________|________| |
| 3 | | / | | | | | |
| | | / | | | | | |
| |________|/_______|________|________|________|________| |
| 2 | / 1.6 | | | | | |
| | | | | | | | |
| |________|________|________|________|________|________| |
| 1 | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| 0 |________|________|________|________|________|________| |
| 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005|
| Anul |
|________________________________________________________________________|
Obiectivul principal al Strategiei nationale de dezvoltare energetica pe
termen mediu il constituie crearea unor piete eficiente de energie, a caror
dezvoltare sa fie realizata in mod durabil, in conditii de inalta calitate si
siguranta a alimentarii cu energie, cu respectarea standardelor Uniunii
Europene referitoare la utilizarea eficienta a energiei si la protectia
mediului.
Din obiectivul principal decurg urmatoarele obiective derivate:
a) incadrarea evolutiei sectorului energetic in dezvoltarea durabila a
economiei Romaniei, folosirea coerenta si optim directionata a mecanismelor
specifice economiei de piata in curs de structurare si consolidare;
b) interconectarea Sistemului electroenergetic national cu Sistemul Uniunii
Europene pentru coordonarea transportatorilor de electricitate (UCTE);
c) asigurarea unor surse stabile si diversificate de aprovizionare cu
resurse energetice si formarea stocurilor necesare pentru functionarea in
deplina securitate a sistemului energetic;
d) diminuarea influentei negative a proceselor energetice asupra mediului;
e) corelarea (prin legi, reglementari si masuri administrative) a
sectorului hidroenergetic cu cel al gospodaririi apelor si apararii impotriva
inundatiilor;
f) dezvoltarea tehnologica a intregului lant energetic: resurse naturale -
productie - transport - distributie - consum;
g) completarea si perfectionarea cadrului institutional, inclusiv
legislativ;
h) promovarea neechivoca a mecanismelor concurentiale pe piata energiei.
Strategia energetica este conceputa in 3 directii:
a) deblocarea financiara a sectorului energetic;
b) demararea privatizarii in subsectorul de distributie si apoi de
producere a energiei electrice;
c) asigurarea functionarii si dezvoltarii stabile pe termen mediu a
sectorului energetic, prin stimularea investitiilor noi.
Introducerea graduala a mecanismelor de piata in sector va fi corelata cu
reforma generala a sistemului institutional si cu restructurarea economiei
nationale in ansamblu.
4.2. Conditionalitati, optiuni posibile si decizii necesare pentru
identificarea, evaluarea si minimizarea riscurilor strategiei energetice
4.2.1. Conditionalitati
Exista o interconditionalitate fundamentala intre strategia energetica a
tarii si Strategia nationala de dezvoltare economica a Romaniei. In acest sens
ar putea fi date ca exemple nivelul de crestere economica, care asigura in mare
masura resursele financiare necesare in vederea dezvoltarii energetice
nationale, precum si atingerea unui nivel de trai care sa permita
acceptabilitatea sociala a preturilor si a tarifelor la purtatorii de energie.
Reciproc, gradul de succes in realizarea obiectivelor de integrare europeana si
euroatlantica, in mod evident, conditioneaza atat strategia macroeconomica, cat
si cea energetica.
Lucrarea ia in considerare, in conformitate cu obiectivele stabilite in
Programul de guvernare pentru integrarea Romaniei in structurile Uniunii
Europene.
Desfasurarea, in corelare cu programele preconizate, a proceselor de
restructurare si privatizare din economia nationala, inclusiv din sectorul
energetic, conditioneaza acoperirea necesarului de fonduri de investitii si
costuri sociale pentru asigurarea dezvoltarii durabile atat la nivel national,
cat si la nivelul sectorului energetic. Metoda majorarii capitalului de catre
un investitor strategic, printre diferite alte metode posibile, poate fi de
dorit in comparatie cu simpla vanzare de active.
Un cadru de reglementare stabil, transparent si echitabil asigura
credibilitate si reprezinta o conditionalitate pentru asigurarea resurselor
financiare necesare in vederea dezvoltarii durabile a Romaniei. Viabilitatea
agentilor economici din sectorul energetic va fi determinata in mod esential de
reducerea arieratelor inregistrate in raport cu furnizorii de purtatori de
energie.
Strategia energetica a Romaniei depinde de nivelul international al
preturilor la resursele energetice si in primul rand de cel al titeiului, a
carui estimare se bazeaza pe cotatiile internationale.
Dimensionarea corecta a consumurilor energetice atat la agentii economici,
cat si la populatie este determinata de perfectionarea tehnologiilor, precum si
de imbunatatirea sistemelor de masurare si de gestiune a consumurilor
energetice.
4.2.2. Optiuni si decizii
In cadrul strategiei energetice o optiune importanta se refera la gradul de
liberalizare a pietei purtatorilor de energie. Integrarea in Uniunea Europeana
impune cresterea gradului de liberalizare a acestor piete, dar o liberalizare a
lor fara o consolidare suficienta a agentilor economici interni ar putea
conduce la o reducere a pietei acestora, precum si la aparitia unor investitii
esuate.
Gradul de liberalizare a pietei interne nu este strans legat de realizarea
securitatii energetice a tarii. Aceasta depinde de gradul acceptabil politic
privind dependenta de importul de resurse care ar trebui sa se mentina la 30 -
40% .
Energetica nucleara reprezinta, prin caracteristicile tehnologice ale
solutiei de echipare adoptate (centrala nucleara de tip CANDU) si prin
indicatorii de performanta tehnico-economica, o solutie optima pentru
indeplinirea cerintelor dezvoltarii economice durabile si pentru satisfacerea
cererii de energie electrica. Directiile strategice de dezvoltare a sectorului
nuclear se inscriu in politica generala de dezvoltare a sistemului energetic cu
costuri minime si raspund cerintelor de protectie a mediului si a populatiei.
La nivelul strategiei globale a sectorului energetic romanesc o optiune
fundamentala consta in dirijarea eforturilor in dezvoltarea resurselor
energetice sau in programe de conservare a energiei. Cel putin in urmatorii 2
ani politica de conservare a energiei va fi o prioritate.
Starea actuala a instalatiilor din sectorul energetic impune fie aducerea
acestora la nivelul tehnologic actual pe plan mondial, fie realizarea unor
capacitati noi atat in sectoarele de extractie si productie, cat si in cele de
transport si distributie. O optiune importanta va fi adoptata in privinta
finalizarii unor hidrocentrale aflate in stadii apropiate de punerea in
functiune.
Daca in ceea ce priveste necesitatea unor tarife locale pentru energia
termica opiniile sunt unanime, existenta unor tarife uniforme pe tara pentru
energia electrica, din considerente de coeziune sociala, reprezinta o decizie
politica care poate fi discutata la momentul potrivit.
Statul va continua sa aiba un rol important in problematica conservarii
energiei, a realizarii stocurilor strategice de petrol si/sau de produse
petroliere, impuse de adoptarea acquisului comunitar. La nivel national,
respectiv local va trebui sa creasca implicarea statului in implementarea
politicii energetice adoptate, cu luarea in considerare a principiului de
subsidiaritate si in concordanta cu obiectivul strategic de integrare a
Romaniei in structurile euroatlantice.
4.3 Prioritati ale strategiei pe baza evolutiei macroeconomice si decizii
de risc minim in alegerea optiunilor
In concordanta cu evolutia macroeconomica definita in strategia nationala
cererea de energie finala va evolua intr-un ritm mediu anual de circa 2,5% in
perioada 2001 - 2004, iar energointensitatea economiei nationale se va reduce
anual cu circa 3% . In aceste conditii consumul final de energie electrica
(cererea de energie electrica la consumatori) va creste anual in medie cu circa
4% .
Totalul resurselor energetice primare necesare pentru acoperirea cererii de
energie se estimeaza sa fie cuprins in perioada 2001 - 2004 intre 64,7 si 71,5
milioane tcc. Consumul final va atinge 45,6 miliarde kWh/an in 2004, iar productia
bruta de energie electrica, 56,6 miliarde kWh/an.
4.3.1. Asigurarea cu resurse primare
Conform unui scenariu realist de dezvoltare productia interna de titei va
fi de circa 6,6 milioane tone in 2004, iar cea de gaze naturale, de circa 14
miliarde mc.
Limita economica justificata a productiei/consumului de lignit este de 27 -
29 milioane tone/an, pe termen mediu neintrevazandu-se o crestere fata de acest
nivel. Utilizarea huilei energetice din Valea Jiului in centralele electrice
este limitata de capacitatile existente si de costul ridicat de exploatare
(inca subventionat) la maximum 3,5 milioane tone/an.
Potentialul hidroenergetic tehnic amenajabil reprezinta circa 40 miliarde
kWh/an, in prezent fiind amenajat peste 40% . Sunt incepute si se afla in
diferite stadii de realizare capacitati hidroenergetice insumand un necesar de
investitii pentru finalizare de circa 1,6 miliarde dolari S.U.A., din care
circa 0,7 miliarde dolari S.U.A. reprezinta cota folosintelor complexe.
Finalizarea Unitatii 2 a Centralei Nuclearoelectrice de la Cernavoda,
prevazuta pentru anul 2005, va majora plafonul de utilizare a resurselor
interne de combustibil nuclear pentru asigurarea integrala a consumului pe
durata de viata a celor doua unitati.
Pentru acoperirea consumului intern de resurse energetice importurile vor
ajunge in 2004 la 6 miliarde mc gaze naturale si la 1,4 milioane tone pacura
pentru termocentrale.
4.3.2. Producerea de energie electrica si termica
In domeniul producerii de energie electrica si termica este necesara
finalizarea investitiilor privind punerea in functiune a unor capacitati noi de
peste 800 MW si reabilitarea si retehnologizarea unor capacitati insumand peste
6.500 MW. In perioada 2001 - 2004 se vor realiza urmatoarele proiecte:
- Finalizarea si punerea in functiune pana in anul 2005 a Unitatii 2 a
Centralei Nuclearoelectrice Cernavoda (700 MW, cu o investitie ramasa de
executat de 700 milioane dolari S.U.A.); corelat cu finalizarea Unitatii 2, se
va executa lucrarea privind reversibilitatea cascadei Slatina - Dunare si a
navigatiei pe acest sector prin racordarea cu fluviul Dunarea, prin Centrala
Hidroelectrica Izlaz.
- Reabilitarea unor grupuri in termo- si hidrocentrale prin care se asigura
cresterea eficientei si prelungirea duratei de viata a capacitatilor
respective:
- in termocentrale va fi realizata pana in 2004 reabilitarea a 6 grupuri
insumand o putere de peste 1.280 MW (Deva, Braila, Turceni, Bucuresti-Sud);
investitia ramasa de executat este de circa 240,0 milioane dolari S.U.A.;
- se va finaliza contractarea a 3 noi reabilitari cu atragere de fonduri
externe de peste 250,0 milioane dolari S.U.A.: un grup in cogenerare de 150 MW,
un grup de 210 MW si alte doua grupuri in cogenerare de 50 MW;
- se vor retehnologiza grupurile si va fi reabilitata ecluza de la
Centrala Hidroelectrica "Portile de Fier I", se va reabilita Centrala
Hidroelectrica Lotru si va incepe retehnologizarea centralelor "Portile de
Fier II", Slatina - Dunare si Bicaz. Aceste lucrari insumeaza peste 2.200
MW, respectiv circa 350 milioane dolari S.U.A., executia lor depasind etapa
2001 - 2004;
- vor continua lucrarile la centralele hidroelectrice aflate in
constructie pentru o putere instalata de 183 MW cu o investitie ramasa de
executat de peste 110 milioane dolari S.U.A.; va fi reevaluata situatia
celorlalte capacitati nefinalizate insumand circa 900 MW, care necesita o
investitie suplimentara de executat de aproximativ 1,6 miliarde dolari S.U.A.,
executia lor depasind etapa 2004.
4.3.3. Transportul energiei electrice
In domeniul transportului energiei electrice, in perioada 2001 - 2004 se
vor realiza urmatoarele proiecte insumand peste 400 milioane dolari S.U.A.
Reabilitarea si modernizarea sistemului de transport - dispecer vor viza
reabilitarea a circa 3.500 km linii electrice aeriene de 220 kV si 400 kV,
dezvoltarea si modernizarea sistemului EMS/SCADA, realizarea sistemului de
masurare a energiei electrice si modernizarea sistemului de telecomunicatii. Costul
total al proiectului este de peste 230 milioane dolari S.U.A., din care peste
150 milioane dolari S.U.A. vor fi asigurati prin credite furnizate de B.E.R.D.,
B.E.I. si prin Programul E.C. PHARE. Alte proiecte considerate prioritare sunt
realizarea liniei de 400 kV Arad - Oradea si a statiei de 400 kV Oradea,
intarirea interconexiunii cu UCTE prin realizarea unei noi LEA de 400 kV Oradea
- Bekescsaba si reabilitarea unor statii de 400 kV si 220 kV, deosebit de
importante pentru functionarea sistemului.
4.3.4. Distributia energiei electrice
In domeniul furnizarii si distributiei energiei electrice se au in vedere
pentru perioada 2001 - 2004 proiecte de dezvoltare, reabilitare si modernizare
insumand circa 340 milioane dolari S.U.A. In domeniul lucrarilor de
electrificari rurale, care prevad ca energia electrica trebuie sa patrunda in
toate locuintele din Romania, fondurile aferente programului insumeaza peste
150 milioane dolari S.U.A.
4.3.5. Asigurarea cu resurse financiare
Din totalul resurselor financiare necesare in vederea sustinerii productiei
circa 55% vor fi alocate in sectorul petrol si gaze naturale, circa 41% in
sectorul energetic, iar restul de 4% in sectorul carbune. La nivel de sector
circa 70% din resursele necesare in sectorul energetic vor fi acoperite din
credite bancare, in timp ce in sectorul de petrol si gaze naturale circa 93%
din resurse vor fi acoperite din surse proprii. Resursele pentru sustinerea
productiei in sectorul carbune vor fi acoperite in proportie de 25% prin
alocatii de la bugetul de stat.
Din totalul resurselor financiare necesare in vederea realizarii
programelor de investitii circa 75% vor fi alocate in sectorul energiei
electrice si termice, in timp ce in sectorul petrol si gaze naturale vor fi
alocate circa 20% . La nivel de sector circa 60% din resursele necesare in
sectorul energetic vor fi acoperite din credite bancare externe, in timp ce in
sectorul petrol si gaze naturale se remarca faptul ca circa 58% din resursele
necesare vor fi acoperite din credite bancare externe, iar 42% din surse
proprii. In sectorul carbune resursele necesare in vederea realizarii
programelor de investitii vor fi, in principal, acoperite in proportie de 59%
prin alocatii de la bugetul de stat si in proportie de 24% din credite bancare
externe.
Din totalul resurselor financiare necesare in vederea sustinerii productiei
si realizarii programelor de investitii circa 48% vor fi acoperite din credite
bancare externe, circa 8,6% din credite bancare interne si circa 33% din surse
proprii. Se mai remarca faptul ca in acoperirea necesarului de resurse numai
4,6% reprezinta cota-parte ce se va constitui prin alocari din Fondul special
de dezvoltare a sectorului energetic si numai 5,8% prin alocari de la bugetul
de stat.
4.3.6. Decizii majore privind dezvoltarea pe termen lung
Deciziile majore privind dezvoltarea pe termen lung a sectorului energetic
vor fi corelate cu evolutiile pe piata combustibililor, cu evolutia tehnologica
si capabilitatea economiei romanesti.
Cresterea productiei de energie electrica si termica pe gaze naturale va fi
corelata cu evolutiile productiilor aferente perimetrelor din Marea Nordului,
Rusia, zona Marii Caspice si Orientul Mijlociu si realizarea gazoductului din
zona Marii Caspice catre Europa Centrala si de Vest. Utilizarea carbunelui
energetic impune, in scopul dezvoltarii capacitatilor de productie, atragerea
in sectorul minier a unor investitii de peste 250 milioane dolari S.U.A., iar
pentru modernizarea si retehnologizarea capacitatilor de extractie din
subteran, de peste 100 milioane dolari S.U.A.
Domeniul gazelor naturale
Principalele directii pe termen mediu in domeniul gazelor naturale sunt:
- alocarea de resurse financiare pentru activitatea de cercetare-explorare
in vederea descoperirii de noi rezerve de titei si gaze naturale si pentru
asigurarea productiei la nivelurile prognozate;
- siguranta alimentarii cu gaze naturale prin reabilitarea si optimizarea
sistemului de transport si a retelelor de distributie a gazelor naturale, prin
dezvoltarea capacitatii de inmagazinare subterana de la 1,4 miliarde mc in anul
2000 la 3,5 miliarde mc in anul 2004 si prin realizarea unor racorduri de
interconectare regionala, cum ar fi, spre exemplu, conexiunea Arad - Szeged.
Domeniul petrolului
In domeniul petrolului sunt importante o serie de actiuni vizand:
- reabilitarea si dezvoltarea sistemului national de transport si
depozitare a titeiului si produselor petroliere (inclusiv promovarea unor
reglementari specifice);
- initierea de contacte in vederea stabilirii unor acorduri care sa sustina
realizarea oleoductului Constanta - Trieste.
Domeniul utilizarii eficiente a energiei
In domeniul utilizarii eficiente a energiei si folosirii resurselor
regenerabile vor fi lansate o serie de proiecte, cum ar fi:
- realizarea Observatorului Energetic National (O.E.N.), avand drept scop
sinteza datelor privind productia si consumul de energie, calcularea
indicatorilor energetici, pornindu-se de la o baza de date unica, veridica si
performanta, si corelarea datelor nationale si internationale privind productia
si consumul de energie;
- imbunatatirea managementului energetic vizand crearea conditiilor
necesare pentru formarea si asigurarea autoritatii persoanelor calificate
pentru gestiunea energiei la consumatorii industriali;
- utilizarea rationala a energiei electrice si a gazelor naturale in
industrie;
- realizarea zonelor demonstrative de eficienta energetica la Ploiesti si
Craiova printr-o finantare sustinuta de Guvern, Uniunea Europeana si Global
Environment Fund (GEF);
- infaptuirea programului national de reglare si contorizare a energiei
termice pentru consumatorii racordati la sistemele de termoficare urbana, prin
cooperare cu Uniunea Europeana;
- realizarea Fondului Roman pentru Eficienta Energetica, pentru sustinerea
proiectelor de investitii, prin cooperare cu GEF si Banca Mondiala; promovarea
programului de reducere a costului energiei termice pentru populatia din zonele
montane, prin inlocuirea combustibilului lichid cu biomasa;
- extinderea programului de investitii inceput prin cooperarea cu B.E.R.D.
si vizand extinderea reabilitarii retelelor de termoficare si in alte orase;
- aplicarea directivelor Uniunii Europene pentru echipamente electrocasnice
si cazane de capacitate mica.
Concluzii:
Obiectivul principal:
- crearea unor piete eficiente de energie, a caror dezvoltare durabila sa
fie realizata in conditii de inalta calitate si siguranta a alimentarii cu energie,
de utilizare eficienta a energiei si de protectie a mediului.
Obiectivele derivate:
- incadrarea evolutiei sectorului energetic in dezvoltarea durabila a
economiei Romaniei;
- interconectarea SEN cu sistemul UCTE;
- asigurarea unor surse diversificate de resurse energetice si formarea
stocurilor pentru functionarea sigura a SEN;
- corelarea legislativa a sectorului hidroenergetic cu cel al gospodaririi
apelor si al apararii impotriva inundatiilor;
- dezvoltarea tehnologica a intregului lant energetic;
- completarea si perfectionarea cadrului institutional si legislativ;
- promovarea neechivoca a mecanismelor concurentiale pe piata de energie.
Directiile fundamentale de actiune:
- deblocarea financiara a sectorului energetic;
- asigurarea functionarii si dezvoltarii stabile pe termen mediu;
- demararea privatizarii.
Conditionalitati:
- Desfasurarea restructurarii si privatizarii in sectorul energetic
conditioneaza acoperirea necesarului de fonduri de investitii si costuri
sociale.
- In anumite situatii majorarea substantiala a capitalului de catre un
investitor strategic este de dorit in comparatie cu simpla vanzare de active.
- Un cadru de reglementare stabil, transparent si echitabil asigura
credibilitate.
- Viabilitatea agentilor economici din sectorul energetic este determinata
de reducerea arieratelor.
- Strategia energetica a Romaniei depinde de cotatiile internationale ale
resurselor energetice.
Optiuni posibile:
- Gradul de liberalizare a Mult Putin
pietei purtatorilor de energie
- Dezvoltarea pe scara larga Da Nu
a sectorului energetic nuclear:
- Programul de investitii Carbune Gaze
pentru sustinerea (intern) naturale
sectorului (import)
- Cresterea eficientei Reabilitare Capacitati
instalatiilor din sectorul si noi
energetic retehnologizare
Prioritati pe termen mediu privind asigurarea cu resurse financiare
Din totalul resurselor financiare necesare in vederea sustinerii productiei
circa 55% vor fi utilizate in sectorul de petrol si gaze naturale. Pentru
sustinerea productiei in sectorul energiei electrice si termice, inclusiv
pentru acoperirea importurilor de pacura si gaze naturale de catre Societatea
Comerciala "Termoelectrica" - S.A., vor fi utilizate circa 41% din
totalul de resurse financiare. Restul de 4% din resurse vor fi folosite pentru
sustinerea productiei interne de carbune energetic. La nivel sectorial circa
70% din resursele necesare sectorului energiei electrice si termice vor fi
asigurate prin credite bancare, iar in sectorul de petrol si gaze naturale
circa 93% din resurse vor fi acoperite din surse proprii. In sectorul minier
25% din resurse vor fi acoperite prin alocatii de la bugetul de stat, iar
restul din surse proprii.
Din totalul resurselor financiare necesare in vederea realizarii
programelor de investitii circa 75% vor fi utilizate in sectorul energiei
electrice si termice, in timp ce in sectorul de petrol si gaze naturale vor fi
folosite circa 20% . La nivel de sector circa 60% din resursele necesare
sectorului energiei electrice si termice vor fi acoperite prin credite bancare
externe, in timp ce in sectorul de petrol si gaze naturale resursele necesare
vor fi acoperite in proportie de 42% din surse proprii si 58% din credite
bancare externe. In sectorul minier circa 59% din resursele pentru investitii
vor fi acoperite prin alocatii bugetare, iar circa 24% din credite bancare
externe.
Decizii privind dezvoltarea pe termen lung:
- cresterea productiei de resurse energetice primare;
- cresterea capacitatilor de stocare;
- dezvoltarea comertului transfrontalier;
- utilizarea eficienta a energiei si folosirea resurselor regenerabile.
CAP. 5
Politici, instrumente si resurse necesare pentru realizarea principalelor
obiective ale Strategiei energetice nationale
5.1. Mecanismele de creare, functionare si dezvoltare a pietelor deschise
de energie
5.1.1. Piata resurselor de energie primara
- Petrol - consolidarea mecanismelor concurentiale in zonele de extractie,
rafinare, distributie si import
- Gaze naturale - crearea si dezvoltarea mecanismelor concurentiale de
extractie, stocare, distributie si import
- Carbune - consolidarea capacitatilor viabile si de perspectiva, precum si
reducerea costului carbunelui pentru a fi competitiv pe piata
- Combustibil nuclear - sustinerea dezvoltarii si eficientizarii
capacitatilor in vederea cresterii competitivitatii fata de import
5.1.2. Pietele energiei electrice si termice
Piata energiei electrice va evolua spre o piata deschisa transnationala si
integrata cu piata energetica a Uniunii Europene in principal. Piata energiei
termice ramane intrinsec o piata locala ce va evolua in sensul demonopolizarii
locale. Formarea si consolidarea pietelor de energie electrica si termica sunt
sustinute de continuarea procesului de restructurare si inceperea privatizarii
companiilor de producere si distributie.
Piata angro de energie electrica functioneaza prin aranjamente comerciale
intre participanti privind energia electrica si serviciile asociate, fiecare
participant fiind in drept sa fie platit strict pentru activitatea prestata.
La nivelul producatorilor si furnizorilor piata devine treptat
concurentiala, iar pentru activitatile de transport si distributie ea ramane pe
deplin reglementata. Accesul pe piata se face prin acordarea de autorizatii si
licente. Piata contractelor, cu preturi si cantitati reglementate, functioneaza
in paralel cu piata concurentiala a contractelor bilaterale negociate si a
vanzarilor si cumpararilor de pe piata spot. Orice participant la piata,
detinator de licenta, este indreptatit sa aiba acces reglementat (RTPA) la
retelele de transport si de distributie. Consumatorii eligibili isi pot alege
furnizorul de energie electrica, cu care incheie contracte bilaterale negociate
(cantitati si preturi).
Pentru anul 2000 gradul initial de deschidere a pietei de energie electrica
a fost stabilit la 10%, ulterior fiind sporit la 15% . Se preconizeaza
cresterea gradului de deschidere la cel putin 30% pana in anul 2004.
Va fi dezvoltata piata concurentiala a serviciilor de sistem
electroenergetic, cu impact semnificativ asupra sigurantei SEN si asupra
calitatii serviciului de alimentare cu energie.
Piata de energie termica (abur si/sau apa fierbinte) se constituie la
nivelul localitatilor si al zonelor industriale adiacente. Activitatile de
transport si de distributie a energiei termice vor ramane reglementate.
5.1.3. Crearea pietei de servicii energetice si cresterea rolului Agentiei
Romane pentru Conservarea Energiei
Se vor lua masuri pentru crearea unei piete de servicii energetice, in
special in zona consumatorilor, avand ca scop reducerea intensitatii energetice
prin utilizarea eficienta a energiei, simultan cu reducerea emisiilor poluante
si a impactului negativ asupra mediului. Recent a intrat in vigoare Legea nr.
199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei, care sporeste rolul Agentiei
Romane pentru Conservarea Energiei in activitatile mentionate anterior.
5.2. Privatizarea sectorului energetic
Marile cerinte de finantare a sectorului energetic si realizarea
capabilitatii concurentiale fac necesara accelerarea privatizarii activitatilor
de distributie si producere a energiei. Distributia poate fi privatizata integral,
in timp ce productia in termocentrale va putea fi privatizata in proportie de
25 - 40% . In acest interval investitorii privati pot desfasura si un numar
semnificativ de proiecte hidro- noi. Ritmul si metodele de privatizare trebuie
sa asigure realizarea unor venituri acceptabile pentru obiectivele energetice
alese, consolidarea sigurantei energetice si indeplinirea obiectivelor
postprivatizare (competitivitatea, modernizarea infrastructurii, intarirea
viabilitatii financiare si a capabilitatii concurentiale pe piata a agentilor
economici) si de protectie sociala.
Privatizarea va putea rezolva probleme de finantare a investitiilor,
consolidarea guvernantei corporative si a unui management performant, intrarea
pe terte piete. Necesitatea recuperarii capitalului privat investit va putea
duce insa intr-o prima etapa la cresterea tarifelor si la nevoia garantarii de
catre stat a recuperarii investitiilor de capital.
In domeniul producerii de energie electrica si termica, pe baza unor
analize financiare ale rezultatelor centrelor de cost, se vor externaliza acele
activitati care induc pierderi si care nu prezinta perspectiva unei viitoare
redresari. Investitori romani si straini vor fi atrasi in realizarea in comun
cu producatorii de energie electrica in termo- si hidrocentrale de societati
mixte in care partile sa participe cu actiuni. Unele centrale electrice de
termoficare sau termice vor fi transferate la administratia locala sau vor fi
transformate in societati comerciale la care Societatea Comerciala
"Termoelectrica" - S.A. sa poata detine actiuni. Se are in vedere
privatizarea a doua societati de producere pe an. O parte dintre
hidrocentralele in curs de executie pot fi concesionate in sistem BOT
(Built-Operate-Transfer) si cu costuri ingropate.
Privatizarea sectorului de distributie a energiei electrice va putea demara
in anul 2002, dupa o pregatire prealabila corespunzatoare, cu privatizarea a
doua companii regionale de distributie, separate din actuala societate de
distributie. Modalitatile de atragere a capitalului privat vor tine seama de
concluziile studiului PHARE referitor la aceasta problema. In mod similar se va
proceda si in domeniul distributiei gazelor naturale, pana in anul 2004
dorindu-se initierea privatizarii a doua dintre societatile de distributie.
Pentru privatizarea Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" -
S.A. au fost reluate discutiile cu consultantul desemnat pentru derularea
acestui proces. Sunt vizate identificarea celor mai bune metode de privatizare,
precum si stabilirea momentului propice pentru derularea efectiva a procesului
de privatizare.
5.3. Cooperarea internationala
Dezvoltarea si modernizarea sectorului energetic au nevoie in mod esential
de suportul proceselor de cooperare internationala. La nivelul institutiilor
sunt fundamentale asistenta tehnica si transferul de know-how pentru crearea,
perfectionarea si armonizarea legislatiei primare si secundare cu cea a Uniunii
Europene. La nivelul agentilor economici este necesara coordonarea dintre institutiile
statului si companii, pentru sustinerea intereselor economice ale sectorului
prin mecanismele cooperarii regionale si bilaterale.
Ca prioritati vor fi sustinute proiecte vizand interconectarea la retelele
electroenergetice internationale, interconectarea la UCTE, proiectele pentru
dezvoltarea sectoarelor petrol si gaze naturale, precum si crearea unei piete
regionale a energiei electrice. O alta directie prioritara o constituie
reducerea poluarii mediului, inclusiv a poluarii transfrontaliere, si de aici
promovarea conceptului de implementare in comun (joint implementation) si
valorificarea potentialului existent in Romania, relativ la comertul cu emisii.
Directiile principale de cooperare internationala sunt strans legate de
procesul de integrare in Uniunea Europeana. In acest context vor fi dezvoltate
cu prioritate proiectele comune cu Ungaria si vor fi intensificate actiunile de
cooperare cu Bulgaria, Ucraina si Iugoslavia. Cooperarea internationala in plan
comercial va trebui sa aiba in vedere si interesele economice de export de
energie electrica din Romania in terte tari.
5.4. Cercetare, dezvoltare si diseminare tehnologica (R, D&D)
Directiile esentiale in care trebuie orientate eforturile care vor fi
sustinute in acest domeniu, precum si cele mai importante dintre temele
aferente sunt, in principal, urmatoarele:
- sisteme de energie mai curate;
- energie eficienta si sigura - conservarea energiei in procesul de
productie, transport, distributie si utilizare;
- formarea si dezvoltarea pietei de energie - sisteme informatice avansate
de monitorizare, de automatizare si protectie, de proces si de gestiune;
- eficienta energiei si resurse regenerabile de energie;
- utilizarea eficienta si sigura a energiei nucleare in dezvoltarea
durabila;
- asigurarea protectiei mediului si a populatiei contra radiatiilor
ionizante.
Strategia in R, D&D in domeniul energetic va permite diferentierea
subsectoarelor de traditie si cu rezultate deosebite, unde se pot aplica "strategii
tari" sau chiar "de strapungere", de acele subsectoare in care
se recomanda promovarea unor "strategii de contact" cu R, D&D din
tarile dezvoltate.
5.5. Restructurare. Perfectionarea guvernantei corporative
Restructurarea sectoriala va cuprinde restructurarea companiilor si
societatilor nationale sau a societatilor comerciale din sector. Restructurarea
se va incheia pe termen scurt/mediu, dupa care evolutia agentilor economici va
fi consecinta mecanismelor economice, a privatizarii si proceselor de achizitii
si fuziuni. Procesul de restructurare va succede definirii si implementarii
mecanismelor de piata si aranjamentelor comerciale aferente, intr-un cadru
juridic stabil si clar, nivelului de concurenta dorit, fara a exercita presiuni
suplimentare asupra tarifului sau asupra garantiilor guvernamentale si
bugetului de stat. Restructurarea va conduce la consolidarea companiilor
respective si nu va afecta siguranta energetica a tarii si nici nu va determina
aparitia unor investitii esuate in proportie insemnata. In acest context, in
domeniul producerii de energie electrica si termica va fi avuta in vedere
reorganizarea Societatii Comerciale "Termoelectrica" - S.A. ca
societate cu doua entitati distincte. La orizontul anului 2002 Societatea Comerciala
"Termoelectrica" - S.A. va disparea, iar cele doua entitati vor
deveni societati independente. Concomitent va continua trecerea graduala a unor
centrale de cogenerare in obiectul de activitate al unor societati municipale,
corelat cu aplicarea unor tarife la energia termica diferentiate local. In
domeniul distributiei de energie electrica va avea loc reorganizarea Societatii
Comerciale de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice
"Electrica" - S.A. in 8 sucursale regionale si o sucursala rezultata
din externalizarea activitatilor suport. In sectorul de gaze naturale
reorganizarea va duce, din necesitatea eliminarii suprapunerilor existente in
domeniile de activitate aferente, la transformarea societatilor comerciale
"Depogaz" - S.A. si "Exprogaz" - S.A. intr-o singura
societate.
Indiferent de forma efectiva juridica de organizare, delimitarea costurilor
pe centre de cost si de profit, eliminarea subventiilor mascate prin ingradiri
de piata ("ring-fencing") adecvate sunt necesare.
Guvernanta corporativa eficienta va fi realizata definitiv prin privatizare
si aportul de management performant, cu precadere in domeniul comercial si
financiar. Deoarece statul va continua sa exercite rolul de proprietar,
temporar, in cazul proprietatii private a statului si de lunga durata in cazul
proprietatii publice, guvernanta corporativa trebuie perfectionata si in cazul
unitatilor din proprietatea statului. Vor fi intarite autonomia efectiva de
gestiune a conducerii executive si stabilitatea acesteia si vor fi eliminate
ingerintele politicului in activitatea curenta de gestiune economica.
5.6. Resursele umane
In perspectiva cresterii investitiilor si deci a productivitatii tendinta
generala va consta in reducerea numarului de personal si apropierea de
indicatorii de performanta din Uniunea Europeana. Acest proces ridica trei
aspecte:
- necesitatea de sustinere a perfectionarii profesionale.
Un accent deosebit trebuie pus pe cresterea valorii manageriale a cadrelor
de conducere;
- sustinerea unui proces de protectie activa si un adecvat acompaniament
social pentru cei care vor fi disponibilizati;
- motivarea personalului cu pregatire specifica (calificat) si autorizat
(licentiat).
Pentru sustinerea deciziilor de schimbare in sectorul energetic se va
asigura un dialog permanent cu salariatii si cu organizatiile sindicale
reprezentative, in vederea informarii acestora asupra obiectivelor planificate
si rezultatelor obtinute.
5.7. Sistemul de preturi, tarife, taxe si impozite
In politica tarifara se va trece de la administrarea preturilor si
tarifelor de catre stat la sistemul autoritatilor de reglementare autonome.
Metodologiile pentru stabilirea tarifelor reglementate atat pentru energia
electrica, cat si pentru cea termica se vor baza in viitor pe costurile
marginale corect fundamentate ale activitatilor de producere, transport,
distributie si furnizare. Alinierea la legislatia europeana impune viitoarea
amendare a tarifelor cu costurile externe, care reflecta in principal impactul
asupra mediului natural si economic si introducerea unor optiuni stimulative
pentru dezvoltarea de proiecte de eficienta energetica sau de utilizare a
surselor regenerabile.
Tariful la energia electrica pentru populatie va continua sa fie uniform la
nivel national, in primul rand din considerente de coeziune sociala. Dupa anul
2004 trecerea la mecanisme perfectionate de piata ar putea face necesara
revederea acestui principiu si introducerea de tarife diferentiate pentru
consumatorii finali.
Se vor generaliza tarifele locale la energia termica, diferentiate pe
durate de utilizare a puterii termice maxime pentru agentii economici, astfel
incat la schimbari de comportament datorate procesului tehnologic sa nu se
produca abateri mari ale pretului mediu de revenire.
Pentru domeniul hidrocarburilor vor fi analizate reducerea subventiilor
incrucisate industrie - populatie, in "cos" mai echilibrat, gaze din
tara - gaze din import, si stabilirea unor tarife mai ridicate pentru transport
si distributie, care sa permita reabilitarea in mai mare masura a retelelor.
5.8. Protectia mediului
Actuala lucrare incearca sa alinieze Romania pe termen mediu si lung cu
tarile Uniunii Europene in privinta principalelor prevederi referitoare la
impactul energeticii asupra mediului. Reducerea impactului proceselor
energetice asupra mediului si apropierea Romaniei de normele prevazute in acest
domeniu de reglementarile Uniunii Europene urmeaza sa se realizeze prin
lucrarile de reabilitare si modernizare mentionate, ecologizarea haldelor de
zgura si cenusa, monitorizarea continua a calitatii mediului in zona marilor
obiective energetice, reabilitarea solurilor poluate si redarea terenurilor in
circuitul agricol, reducerea emisiilor de noxe la rafinarii si minimizarea
pierderilor, refacerea ecologica a unor zone petrolifere si prin reducerea
riscului in operare. Finalizarea si punerea in functiune a Unitatii 2 de la
Centrala Nuclearoelectrica Cernavoda vor contribui semnificativ la procesul de
reducere a impactului sectorului energetic asupra mediului. De asemenea, in
domeniul petrolier urmeaza sa se produca benzine si motorine ecologice si sa se
continue elaborarea de norme si reglementari pentru stabilirea conditiilor de
introducere pe piata a unor produse petroliere in conformitate cu standardele
Uniunii Europene. In sectorul extractiv se vor urmari monitorizarea, prevenirea
si reducerea impactului asupra mediului, precum si reabilitarea zonelor miniere
dezafectate.
Sectorul energetic poate si trebuie sa beneficieze de oportunitatea creata
de potentialul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera, prin
mecanismele flexibile promovate de Protocolul de la Kyoto la Conventia-cadru a
Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice, ratificat de Romania prin Legea
nr. 3/2001. Valorificarea acestui potential prin proiecte "implementate in
comun" sau "comert cu emisii" este o importanta sursa de
finantare a procesului de eficientizare si dezvoltare durabila a sectorului
energetic. Compatibilitatea cu mediul pentru produsele si tehnologiile
energetice este parte integranta a competitivitatii acestora.
Concluzii:
- Dezvoltarea pietelor concurentiale de purtatori de energie se va face
treptat. Consolidarea acestora va fi sustinuta de continuarea restructurarii si
de inceperea privatizarii companiilor de producere si distributie.
- Deschiderea pietei trebuie sa conduca la cresterea competitivitatii
economiei nationale fara afectarea in mod negativ a consumatorilor captivi.
- Va fi creata piata de servicii energetice in scopul reducerii
intensitatii energetice prin utilizarea eficienta a energiei.
- Marile cerinte de finantare a sectorului energetic si realizarea
capabilitatii concurentiale intr-o piata la nivelul Uniunii Europene impun
accelerarea privatizarii.
- Privatizarea va putea rezolva probleme de finantare a investitiilor,
consolidarea guvernantei corporative si a unui management performant, precum si
intrarea pe terte piete.
- Continuarea si amplificarea cooperarii energetice depind de exigentele
comerciale si, respectiv, de cele ale functionarii interconectate cu UCTE.
- Consolidarea componentei de protectie a mediului in eficientizarea si
dezvoltarea durabila a sectorului energetic.
CAP. 6
Cadrul institutional si legislativ
Cadrul legislativ al sectorului energetic, care a fost creat pana in
prezent, va fi completat si perfectionat prin aprobarea prin lege a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica.
In decurs de 3 luni, in cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in
Domeniul Energiei - ANRE si al Autoritatii Nationale de Reglementare in
Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) se vor reglementa suprapunerile legislative
si se va actiona, urmarindu-se autonomia si independenta acestora.
Vor fi elaborate si promovate o lege care sa permita valorificarea
serviciilor implicite ale amenajarilor complexe in sistemul gospodaririi apelor
si protectiei impotriva inundatiilor, precum si o lege privind stocurile de
siguranta de titei si/sau produse petroliere.
Vor fi promovate proiectele de modificare a Legii petrolului si Legii
minelor, precum si o noua lege a energiei electrice si termice. Va fi
definitivata punerea in aplicare a hotararilor Guvernului nr. 138/2000 si nr.
627/2000 privind continuarea procesului de restructurare in sectorul energetic
si elaborarea celorlalte hotarari ale Guvernului referitoare la viitoarele
structuri organizatorice in domeniul energetic.
Dezvoltarea institutionala va actiona in directia intaririi capacitatii
institutionale a Ministerului Industriei si Resurselor in domeniul energiei, pe
linia elaborarii de strategii, politici, legislatie primara, controlului, a
dezvoltarii Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale
(ANRGN), a consolidarii sistemului independent de reglementare si a guvernantei
echilibrate a Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei -
ANRE, Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale
(ANRGN), Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale, Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitatilor Nucleare si Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei
si a asigurarii unei structuri institutionale pentru gestionarea stocurilor
strategice de titei si/sau produse petroliere, conform cerintelor Uniunii
Europene.
Cadrul legislativ va clarifica pe deplin regimul proprietatii. Vor fi
eliminate neconcordantele dintre Legea nr. 213/1998 privind proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia si Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor,
astfel incat sa fie inlaturate dificultatile de finantare a activitatilor
operationale si de dezvoltare aferente proprietatii publice.
Concluzii:
- Cadrul legislativ al sectorului energetic existent in prezent va fi
completat si perfectionat prin promovarea de catre Ministerul Industriei si
Resurselor a unor proiecte de acte normative adecvate. Acestea vor clarifica pe
deplin si regimul proprietatii.
- Politica energetica si legislatia aferenta vor intra mai accentuat in
procesul de racordare la politicile comunitare si de armonizare cu acquisul
comunitar.
- Dezvoltarea institutionala va urmari crearea si perfectionarea
functionarii eficiente a institutiilor care asigura realizarea rolului
statului.
CAP. 7
Concluzii finale
Necesitatea elaborarii acestei lucrari a aparut ca urmare a corectivelor
din Programul de guvernare al noului Cabinet in "Strategia economica a
Romaniei pe termen mediu" si Planul de actiune guvernamental pe perioada
pana in anul 2004, convenite cu Comisia Uniunii Europene.
In contextul evolutiilor semnificative pe plan european si al tendintelor
conturate de Cartea verde a Comisiei Uniunii Europene "Spre o strategie
europeana pentru siguranta in alimentare cu energie" au fost identificate
urmatoarele principii general valabile:
- Integrarea in Uniunea Europeana nu poate avea loc fara realizarea unei
cresteri economice accelerate, stabila si de durata, cu ritmuri superioare
mediei comunitare.
- Cresterea economica nu este un deziderat, ci o necesitate primordiala.
- Integrarea industriei energetice in structurile europene impune
dezvoltarea durabila a sectorului energetic.
- Remodelarea si restructurarea industriei energetice in special constituie
un obiectiv major al procesului de reforma a economiei nationale.
- Se impun accelerarea privatizarii in sectorul energetic si crearea unor
structuri cu capacitate concurentiala sporita.
- Intensificarea efortului investitional reprezinta o necesitate vitala.
Prezenta lucrare se incadreaza in "Strategia de dezvoltare energetica
de perspectiva a Romaniei" si urmareste sa pregateasca luarea unor decizii
in alternativele pe care le are la dispozitie tara noastra.
Definitivarea strategiei si politicilor energetice necesita in esenta
decizii privind:
- acceptarea unui import maxim de 40% pe ansamblul purtatorilor de energie,
din considerente de siguranta in alimentare;
- pornindu-se de la decizia precedenta, stabilirea evolutiei gradului de
liberalizare a pietei de energie electrica, respectiv de gaze naturale;
- precizarea solutiei optime de restructurare in domeniul productiei de
energie electrica si termica, al gazelor naturale si carbunelui;
- alegerea optiunii de privatizare specifice fiecaruia dintre subsectoarele
energetice;
- stabilirea raportului optim dintre optiunea gaze naturale din import si
optiunea carbuni si pacura, cu considerarea inaspririi reglementarilor de
protectie a mediului;
- mentinerea unor tarife uniforme pe tara pentru energia electrica, din
considerente de coeziune sociala;
- intensificarea efortului investitional atat la purtatorii de energie, cat
si pe intregul lant productie - transport - distributie.
In vederea aducerii la indeplinire a strategiei energetice pe urmatorii 4
ani si a planului de actiune elaborat se desprind concluziile prezentate in
continuare:
- Siguranta in alimentarea cu energie electrica si termica a tarii este
conditionata de realizarea unui import de maximum 40% pe ansamblul purtatorilor
de energie (gaze naturale, pacura si carbune superior).
- Finalizarea Unitatii 2 de la Centrala Nuclearoelectrica Cernavoda se
inscrie ca prioritate in politica generala de dezvoltare a sistemului energetic
cu costuri minime si raspunde, prin solutia tehnologica adoptata, cerintelor de
protectie a mediului.
- Finalizarea de investitii de punere in functiune a unor capacitati
hidroenergetice insumand peste 900 MW. Fondurile necesare insumeaza circa 1,0
miliarde dolari S.U.A.
- Realizarea programelor de investitii din sectorul de producere a energiei
electrice si termice reprezinta un efort financiar de peste 2,8 miliarde dolari
S.U.A.
- Reabilitarea si modernizarea Sistemului national de transport al energiei
electrice si realizarea conexiunilor in vederea interconectarii la UCTE
insumeaza circa 450 milioane dolari S.U.A.
- Proiectele de dezvoltare si modernizare a sectorului de distributie a
energiei electrice insumeaza circa 335 milioane dolari S.U.A. Fondurile
aferente sustinerii programului de electrificari rurale insumeaza circa 150
milioane dolari S.U.A.
- Realizarea programului de utilizare eficienta a energiei vizand proiecte
de dezvoltare institutionala, tehnice aplicative si de preluare a
reglementarilor Uniunii Europene in acest domeniu reprezinta un efort financiar
de circa 1.250 milioane lei si 3 milioane dolari S.U.A.
- Se impune demararea de urgenta a procesului de privatizare in sectoarele
de producere si distributie a energiei electrice.
- Privatizarea va permite finantarea investitiilor, consolidarea
guvernantei corporative si a unui management performant, intrarea pe terte
piete.
- Dezvoltarea pietelor concurentiale de purtatori de energie se va face
treptat. Va fi creata piata de servicii energetice in scopul reducerii
intensitatii energetice prin utilizarea eficienta a energiei.
- Continuarea si amplificarea cooperarii internationale in domeniul
energetic depind de exigentele comerciale si, respectiv, de cele ale
functionarii interconectate cu UCTE.
- Consolidarea componentei de protectie a mediului in eficientizarea si
dezvoltarea durabila a sectorului energetic.
- Pe baza unor analize financiare, a rezultatelor centrelor de cost va
continua externalizarea activitatilor care induc pierderi si care nu prezinta
perspective de redresare viitoare, in vederea consolidarii procesului de
restructurare a societatilor din sectorul energetic. Cadrul legislativ al
sectorului energetic va clarifica pe deplin regimul proprietatii.
Politica energetica si legislatia aferenta vor intra mai accentuat in
procesul de racordare la politicile comunitare si, respectiv, de armonizare cu
acquisul comunitar.
Dezvoltarea institutionala va urmari crearea si perfectionarea
functionarii eficiente a institutiilor care asigura realizarea rolului
statului.