HOTARARE Nr. 590 din 14 septembrie 1998
pentru aprobarea Amendamentului nr. 1, semnat la Bucuresti la 11 septembrie
1997, la Acordul de finantare nerambursabila dintre Guvernul Romaniei si
Guvernul Statelor Unite ale Americii privind studiul de fezabilitate pentru
facilitarea transportului combinat in Portul Constanta, semnat la Bucuresti la
17 septembrie 1996
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 384 din 9 octombrie 1998
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Amendamentul nr. 1, semnat la Bucuresti la 11 septembrie 1997, la
Acordul de finantare nerambursabila dintre Guvernul Romaniei si Guvernul
Statelor Unite ale Americii privind studiul de fezabilitate pentru facilitarea
transportului combinat in Portul Constanta, semnat la Bucuresti la 17
septembrie 1996.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministrul afacerilor externe,
Andrei Plesu
AMENDAMENTUL Nr. 1*)
la Acordul de finantare nerambursabila, dintre Ministerul Transporturilor si
Agentia Statelor Unite ale Americii pentru Comert si Dezvoltare
(Proiect TDA nr. 96 - 760A)
*) Traducere.
Acordul de finantare nerambursabila*) din data de 17 septembrie 1996,
incheiat intre Guvernul Romaniei, reprezentat de Ministerul Transporturilor
(Beneficiarul) si Guvernul Statelor Unite ale Americii, reprezentat de Agentia
Statelor Unite pentru Comert si Dezvoltare (TDA), privind acordarea de fonduri
in valoare de 450.000 dolari S.U.A. pentru finantarea unui studiu de
fezabilitate pentru realizarea transportului intermodal in Constanta (studiul)
se modifica prin prezentul amendament, dupa cum urmeaza:
I. Termeni de referinta
Termenii de referinta din anexa nr. I la Acordul de finantare
nerambursabila se elimina si se inlocuiesc cu noii termeni de referinta, care
cuprind mici modificari cerute de Beneficiar, conform anexei nr. I la prezentul
amendament. Scopul Acordului de finantare nerambursabila, de a sprijini caile
ferate romane, S.N.C.F.R., in dezvoltarea zonei Portului Constanta si in
realizarea unei societati mixte cu un operator intermodal din S.U.A., ramane
neschimbat. Suma totala a fondurilor TDA disponibile pentru acoperirea
costurilor studiului ramane de 450.000 dolari S.U.A.
II. Data finalizarii studiului
Data finalizarii studiului, stabilita la pct. 21 al Acordului de finantare
nerambursabila si in clauza contractuala obligatorie L a TDA din anexa nr. II
la acesta, se modifica: in loc de 31 decembrie 1997, aceasta va fi 31 decembrie
1998.
In toate celelalte privinte si in masura in care nu sunt modificate prin
prezentul amendament, prevederile Acordului de finantare nerambursabila raman
aplicabile si in vigoare.
Drept pentru care, Ministerul Transporturilor si Agentia Statelor Unite ale
Americii pentru Comert si Dezvoltare (TDA), fiecare actionand prin
reprezentantul sau autorizat, au determinat semnarea prezentului acord in limba
engleza, in numele lor si la data si in anul indicate mai jos.
------------
*) Acordul de finantare nerambursabila a fost aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 253/1997 si a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 113 din 6 iunie 1997.
Pentru Guvernul Romaniei,
Traian Basescu,
ministrul transporturilor
Pentru Guvernul
Statelor Unite ale Americii,
Joseph Grandmaison,
director general al TDA
ANEXA 1
TERMENI DE REFERINTA
Suplimentar fata de importurile si exporturile Romaniei, scopul studiului
de fezabilitate trebuie sa includa o zona geografica larga, ca un hinterland
potential pentru serviciile de tranzit ale acestei porti romanesti. O atentie
speciala trebuie acordata comertului exterior al tarilor din Asia Centrala si
Caucaz, care utilizeaza operatiuni RO-RO la Samsun in Turcia, la Poti in
Georgia si in alte porturi la Marea Neagra, Marea Egee si Marea Mediterana. Se
va avea in vedere si un potential trafic de marfuri, in special containerizat,
care sa transporte dinspre China spre Rotterdam, cu utilizarea coridorului
feroviar 4 (Constanta - Curtici) si avand in vedere si existenta coridorului
nr. 7 pe Fluviul Dunarea, prin poarta de tranzit. Va trebui studiata
posibilitatea aducerii liniei duble electrificate de cale ferata Bucuresti -
Constanta la parametrii de viteza de 200 km/h pentru calatori si de 140 km/h
pentru marfa, dat fiind ca acest sector de linie care incheie coridorul 4 este
foarte solicitat in privinta asigurarii transportului unor cantitati sporite de
marfuri de diverse tipuri din/in Bucuresti in/din Portul Constanta. De
asemenea, pentru vasele RO-RO si feriboturi (Eforie si Mangalia) trebuie sa se
tina seama si de echipamentele pentru transpunerea vagoanelor pe calea ferata
larga rusa, respectiv calea ferata standard europeana.
Toate operatiunile de transport intermodal identificate anterior trebuie
introduse in studiu. Facilitatile terminalului, care urmeaza a fi luate in
considerare in Portul Constanta pentru studiul de fezabilitate, includ:
terminalul feribot cunoscut si ca terminal RO-RO, imprejmuirea cu gard a zonei
libere si alte spatii disponibile S.N.C.F.R. pentru operatiuni intermodale.
Teme propuse
Studiul de fezabilitate trebuie sa includa cel putin urmatoarele teme:
1. Sa asigure o analiza a activitatilor din trecut si din prezent
Consultantul va colecta date asupra deplasarilor de marfuri in containere,
in trecut si in prezent, pe tipuri de marfuri si operatiuni (import, export,
tranzit). Modelele de analiza, origine-destinatie, si modurile de transport vor
fi identificate si descrise pentru a realiza un inventar de fond al
deplasarilor de marfuri, in trecut si in prezent, prin Portul Constanta. In
principal, studiul traficului in Portul Constanta va servi pentru analiza
transportului intermodal desfasurat de S.N.C.F.R. in Portul Constanta.
Transporturile vor fi caracterizate in functie de serviciile feribot pentru
transport vagoane si camioane de-a lungul Marii Negre, Marii Egee si Marii
Mediterane, care realizeaza legatura la retelele de cale ferata si autostrada
din port, precum si incarcarea/descarcarea marfurilor generale si
containerizate, destinate transportului feroviar si feribot din/spre Portul
Constanta. In acest sens, o atentie speciala va fi acordata porturilor de la
Marea Neagra. Acestea vor fi trecute in revista, fiecare in parte, si analizate
din punct de vedere al serviciilor feribot mentionate mai sus.
2. Sa pregateasca un inventar detaliat al facilitatilor existente
Consultantul va realiza o evaluare inginereasca si tehnica a dotarilor
existente in sau langa terminalul RO-RO si feribot. Aceasta evaluare va tine
seama de conditiile curente la docurile existente, de echipamentul de manevrare
a marfii, de legaturile feroviare/rutiere si de alte facilitati. Va fi
pregatita o descriere detaliata a dotarilor existente, care sa prezinte
legaturile feroviare si rutiere in terminalul RO-RO si feribot. Consultantul va
realiza o analiza topografica a zonei si va pregati harti, planuri si descrieri
ale tuturor facilitatilor, cladirilor, tipurilor de pavaj, utilitatilor,
impedimentelor si ale infrastructurii adiacente.
3. Sa pregateasca previziuni de trafic
Consultantul va pregati previziuni de trafic pentru operatiunile
intermodale RO-RO, feribot si marfuri containerizate, pe baza analizelor
activitatii economice din zona de influenta (hinterland) si a sistemului de
transport prezent si viitor, care deserveste portul. Consultantul va tine seama
de rolul care este de asteptat sa fie jucat de port ca poarta de tranzit pentru
comertul tarilor terte. Pentru fiecare tip de marfa si operatiune intermodala,
cum ar fi transportul vagoanelor pe feribot, transportul camioanelor pe RO-RO
si al marfurilor containerizate (TTOFC si piggy-back), vor fi pregatite
previziunile de trafic pe care consultantul le va determina ca fiind necesare.
Previziunile vor acoperi o perioada de 20 de ani.
4. Sa determine componentele specifice noilor facilitati intermodale
Consultantul va evalua productivitatea si conditiile dotarilor existente,
in lumina previziunilor fluxurilor de marfuri, si va recomanda imbunatatirile
ce trebuie aduse dotarilor existente, care sa asigure transportul de vagoane,
autovehicule TIR si transcontainere cu feriboturile. Consultantul va evalua
noile facilitati si echipamentele de manipulare care urmeaza sa fie construite
in apropierea zonelor RO-RO/feribot. Consultantul va recomanda toate masurile
care trebuie luate de catre S.N.C.F.R. pentru a asigura implementarea celor mai
eficiente metode de manevrare si mijloace de transport containerizat al
marfurilor in terminalul S.N.C.F.R. ce urmeaza a fi construit, impreuna cu
tipurile specifice de echipamente pentru manipularea marfurilor si a
mijloacelor de transport si cu dotarile de la mal necesare sprijinirii
viitoarelor deplasari de marfuri containerizate. Se va avea in vedere
oportunitatea construirii unor terminale de transcontainere si RO-LA ale
S.N.C.F.R. in Portul Constanta. Pentru determinarea configuratiei facilitatilor
viitoare, necesare deservirii deplasarilor previzionate ale marfurilor,
consultantul va tine seama de serviciile RO-RO si feribot de-a lungul Marii
Negre, Marii Egee si Marii Mediterane, precum si de facilitatile de
incarcare/descarcare din terminalul intermodal si de amplasamentele din
teritoriu pentru serviciile TTOFC (transport trailer pe vagon-platforma). Se
vor avea in vedere amenajarile necesare pentru intrarea mijloacelor de
transport si a marfurilor in tara (porti de spalare, bazine de dezinfectare).
5. Sa determine cerintele privind sistemele de comunicatie si mijloacele de
navigatie feribot
Consultantul va pregati un plan cu specificatiile generale pentru un sistem
de comunicatii intern si extern eficient, inclusiv pentru sistemele feribot.
Consultantul va analiza necesarul de imbunatatiri pentru mijloacele de
navigatie ale feribotului.
6. Sa pregateasca un Master Plan
Pe baza determinarii noilor dotari necesare, astfel cum au fost
identificate in tema 4 de mai sus, consultantul va pregati un Master Plan, care
va reprezenta un ghid pentru companie (societate) in planurile sale, pentru
eficientizarea intregii activitati din port si pentru imbunatatirile viitoare.
Planul va indica ce imbunatatiri si ce masuri administrative vor trebui
aplicate imediat si va prezenta o planificare a realizarii in timp a
imbunatatirilor viitoare.
7. Sa asigure previziuni economice si financiare
Consultantul va asigura estimari detaliate ale costurilor pentru fiecare
componenta identificata in proiect, precum si pentru reabilitarea facilitatilor
existente. O analiza economica cost/beneficiu va fi realizata pe baza costurilor
proiectate si a veniturilor anticipate a fi obtinute. Va fi pregatit un bilant
financiar pro forma, care sa arate fluxul de numerar anticipat, bilantul
contabil si contul de venituri si cheltuieli, care sa acopere un orizont
planificat de 20 (douazeci) de ani. Fezabilitatea financiara a proiectului va
fi evaluata in termenii amortizarii investitiei, ai ratei interne a
rentabilitatii, ai perioadei de rambursare si ai altor criterii de performanta
financiara. Consultantul va recomanda alternative de finantare pentru proiect,
inclusiv raportul dintre datorie si capital, dobanda anuala si programul de
plata a imprumutului, precum si alti factori, cu scopul de a ajuta institutiile
finantatoare in evaluarea pe care o vor face asupra fezabilitatii financiare a
proiectului. In scopul realizarii obiectivelor proiectului si a
profitabilitatii acestuia va fi descrisa o strategie de marketing, inclusiv
organizarea marketingului.
Se va avea in vedere si posibilitatea utilizarii feriboturilor in sistem
(RO-RO, RO-LA si vagoane), in interiorul si in afara bazinului Marii Negre.
8. Sa realizeze o evaluare a impactului asupra mediului
Consultantul va evalua impactul negativ previzibil asupra mediului, pe
perioada construirii si a stadiilor de operare a noilor facilitati de transport
intermodal. Va fi evaluata si inclusa ca un component al proiectului
necesitatea eliminarii pierderilor de apa din canalizare si din statia de
tratare, in cazul in care va fi justificata. Va fi evaluat orice impact negativ
asupra mediului, in ceea ce priveste aruncarea deseurilor solide, si, in cazul
in care va fi necesar, vor fi prezentate in detaliu, impreuna cu costurile
aferente, masurile de reducere a acestor efecte.
9. Sa determine cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca personalul
Consultantul va realiza o evaluare a capacitatii, calificarii si
experientei personalului de executie si administrativ din cadrul S.N.C.F.R.
(personal specific si personal navigant pe feribot). Un program de instruire
corespunzator sau cerinte noi la nivelul personalului vor fi schitate si
prezentate S.N.C.F.R.
10. Sa determine cerintele de control, monitorizare si ale unui sistem
informatic de conducere (SIC)
Consultantul va propune metode pentru colectarea informatiilor in materie
de depozitare si deplasare a marfurilor, de folosire a fortei de munca si a
altor date statistice, de preferat in sistem electronic, astfel incat sa
faciliteze integrarea informatiilor respective in declaratiile vamale,
facturile pentru taxele din terminal, documentele de declaratie vamala,
software de urmarire pentru vagoanele de marfa a S.N.C.F.R. Consultantul va
pregati o evaluare a personalului necesar si a costurilor pentru aplicarea unui
astfel de sistem informational. Consultantul va analiza structura tarifelor,
taxelor si a chiriilor pentru facilitatile terminalului si pentru serviciile
S.N.C.F.R. si va face recomandari pentru schimbarea lor in cazul in care va fi
necesar.
11. Sa identifice structura institutionala
Daca analizele economice si financiare, realizate conform temei 7 de mai
sus, vor indica un profit favorabil, consultantul va analiza structura
institutionala care ar fi de dorit pentru implementarea proiectului. Totodata
vor fi evaluate si structuri institutionale alternative, cum ar fi: operarea
exclusiva de catre S.N.C.F.R., operarea in sistem joint-venture cu o alta
parte, straina si/sau romana, construirea si operarea terminalului de
containere, exclusiv de catre un investitor/operator strain, prin concesiune
etc. Vor fi identificate sistemele de taxare-tarifare si alte aspecte
financiare privind conducerea afacerilor in Romania. Va fi prezentata si o
evaluare a activelor societatii mixte.
Predari si program
Consultantul va preda S.N.C.F.R. 3 (trei) copii de pe rapoartele lunare
privind evolutia studiului, in decurs de 5 (cinci) zile lucratoare de la
terminarea fiecarei luni. Rapoartele lunare privind evolutia studiului vor
include o descriere a temei definitivate in cursul lunii anterioare, a temei
planificate pentru luna in curs, problemele intalnite si sugestii privind caile
de actiune.
In plus fata de rapoartele lunare privind evolutia studiului, consultantul
va preda S.N.C.F.R. cate 5 (cinci) copii de pe urmatoarele rapoarte, sub forma
de proiect, pentru analiza si comentarii:
---------------------------------------------------------------------------
Tema Data (numarul
(nr. /descriere) de luni de la
incepere)
---------------------------------------------------------------------------
1. Analiza activitatilor din trecut si din prezent 1
2. Inventarierea dotarilor existente 2
3. Previziuni de trafic 3
4. Componente ale noilor facilitati intermodale 4
5. Sistem de comunicatii si mijloace de navigatie 4
6. Master Plan 5
7. Previziuni economice si financiare 5
8. Impactul asupra mediului 5
9. Personalul necesar 6
10. Cerintele de control, de monitorizare si SIC 6
11. Structura institutionala 6
---------------------------------------------------------------------------
In decurs de 20 (douazeci) de zile de la primirea comentariilor S.N.C.F.R.,
consultantul va preda S.N.C.F.R. 5 (cinci) copii de pe fiecare raport, legat in
forma finala, si o copie reproductibila nelegata. De asemenea consultantul va
mai preda 4 (patru) copii de pe raportul final catre TDA, in conformitate cu
clauza J a anexei nr. II Clauzele obligatorii ale contractului, impuse de
TDA.